Bulutli texnologiyalar

Yuklangan vaqt:

28.11.2024

Ko'chirishlar soni:

2

Hajmi:

160.5 KB
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. BULUTLI TEXNOL OGIYALARNI TASHKIL ETISH
1.1. Bulut texnologiyasining yaratilishi va modellari
1.2. Bulutli hisoblash ........................................................................... ,,..
II BOB.   BULUTLI   TEXNOLOGIYALAR   XIZMATLARINI   TAQDIM
ETUVCHILAR
2.1. Bulutli infrastrukturani modellashtirish
2.2. SLA doirasida resurslarni samarali konfiguratsiyasini amalga oshirish
III BOB.   BULUTLI   TEXNOLOGIYALARNI   TA’LIM   JARAYONIDA
QO’LLASH
3.1. Bulutli   texnologiyalarda   apparat   va   dasturiy   vositalar   ularni   qo‘llash
imkoniyatlari va tadbiq etish
3.2. Bulutli texnologiyalarda axborot tahdidlari va kurashish
XULOSA
Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH
Kun   sayin   hayotimizning   har   bir   sohasiga   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari   (AKT)   joriy   etilib,   kasbiy   faoliyatimiz   samaradorligini   oshirmoqda.
Bugungi   kundalik   hayotimizni   nafaqat   televizor,   radio,   balki   mobil   telefonlari,
kompyuter,   planshet   kabi   zamonaviy   qurilmalarsiz   o‘tkaza   olmay   qoldik,   ulardan
foydalanib, turmushimiz mazmunini boyitamiz, ish va ta‘lim olishdagi vazifalarimizni
yengillashtiramiz. Hozirgi davrda barcha boshqa sohalar qatorida ta‘lim tizimida ham
turli fanlarni o‘qitishda AKT imkoniyatlarini joriy etish dolzarb masala hisoblanadi.
Keyingi   davrlarda   ko‘plab   psixologik   va   ilg‘or   pedagogik   sohalarda   chop
etilayotgan maqolalarda, AKT talabalarlarning bilimi, ijodiy tafakkurini rivojlantirishi
haqidagi fikrlar ta‘kidlanayotganining guvohi bo‘lmoqdamiz.
YUNESKO 1  AKT ta‘limning ochiqligi va haqqoniyligini ta‘minlashga, o‘qitish
va   o‘qitish   sifatini   oshirishga   va   o‘qituvchilarning   kasbiy   rivojlanishiga   hissa
qo‘shishi mumkin, deb hisoblaydi. Bundan tashqari, tegishli siyosat, texnologiyalar va
imkoniyatlarga   ega   bo‘lgan   holda,   AKT   ta‘limni   boshqarish,   yetakchilik   va
ma‘muriyatni yaxshilashga yordam beradi.
Bugungi   kunda   dunyoning   barcha   davlatlarining   nigohi   bizning   yurtimizga
qaratilgan,   chunki   yurtimizda   barcha   sohalar   bo‘yicha   jadallik   bilan   rivojlanib
bormoqda. Misol  tariqasida  oliy ta’lim  tzimini  oladigan bo‘lsak  juda katta islohatlar
olib   borilmoqda   bu   borada   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   8
oktyabrdagi   PF-5847-son   Farmoniga   binoan   O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta'lim
tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi  oliy ta’lim tizimini rivojlantirishga
yaqqol misoldir.
“Bulitli   texnologiyalar”   fani   talabalarga   tashkilot   boshqaruvida   xisoblash
resurslarini   yanada   samarali   ishlatish   mumkinligi;   AT   infratuzulmani   boshqarishni
takomillashtirish (shu jumladan geografik jihatdan); ish boshqaruvida doimiy soddalashtirish va qulaylashtirish, tizim konsepsiyasini zaxira tarzda saqlash va virtual
mashinani   migratsiyalash;   AT   infratuzilma   chiqimini   kamaytirish,   xisoblash
resurslarini,   elektr   quvvatlarini   tejash   haqida   axborot   berish,   elektron   ko‘rinishdagi
ma’lumotlarni   saqlash   va   kerak   bo‘lganda   ulardan   har   qanday   sharoitda   foydalanish
evaziga ta’lim berishning sifat darajasini oshirish mumkinligi kabi masalalarni qamrab
olgan.
“Bulitli texnologiyalar” fani ixtisoslik fanlar turkumiga kirib, bu Muhammad al-
Xorazmiy   nomidagi   Toshkent   Axborot   Texnologiyalari   Universiteti   AKT   sohasida
kasb ta’limi fakultetining 3-kurs bakalavriat ta’lim yo‘nalishlarida o‘qitiladi.
“Bulutli   texnologiyalari”   fanidan   tayorlangan   o‘quv   qo‘llanma   ma'ruza
mashg‘ulotlarni o‘tkazish, dars samaradorligini oshirish, ixtisoslik bo‘yicha bilimlarni
egallash, muxandis-pedagoglarni bulutli xisoblash dasturiy vositalari bilan tanishtirish,
ularni   o‘quv-tarbiya   jarayoniga   tadbiq   etish   yo‘llarini   qo‘rsatib   berish,
telekommunikatsiya,   informatika   va   axborot   texnologiyalari   yo‘nalishi   fanlarini
o‘qitishda   bulutli   texnologiyalar   asosida   o‘qitish   metodikasini   egallash,
telekommunikatsiya,   informatika   va   axborot   texnologiyalari   yo‘nalishi   fanlarida
bulutli   texnologiyalarni   qo‘llash   bo‘yicha   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar   oshirishga
xizmat qiladi.
O‘quv   qo‘llanmada   keltirilgan   mavzular   ta'lim   va   tarbiya   usullarining   joriy
qilinishi   va   bo‘lajak   kadrlarning   internet   va   bulutli   texnologiyalaridan   samarali
foydalanish ko‘nikmasi berish va malakalarni tarkib toptirish, talabalarga oliy va o‘rta
maxsus   ta'lim   muassasalarida   telekommunikatsiya,   informatika   va   axborot
texnologiyalari   yo‘nalishi   fanlarini   zamonaviy   o‘quv   texnik   vositalar   yordamida
o‘qitishga   o‘rgatish,   masofaviy   ta'limning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   bilan
tanishtirishtiradi.   Talabalarni  malakasi  va mahoratini oshishiga xissa qo‘shadi  hamda
amaliy foydalanishda samara beradi. I BOB. BULUTLI TEXNOLOGIYALARNI TASHKIL ETISH
1.1. Bulut texnologiyasining yaratilishi va modellari
“Bulutli texnologiyalar” tushunchasi (inglizcha “cloud computing”)ingliz va rus
man'balarda keng ishlatiladi.
O‘zbek   tilida   bu   termin   tarjimasidan   muallif   foydalangan.   T.N.
Nishonboyevning   “Servisga   yo‘naltirilgan   arhitektura”   monografiyasida   ham   ushbu
termin ko‘p ishlatilgan.[6]
Bugungi kunda biz bulutli hisoblash (cloud computing) deb ataydigan hisoblash
tarmog‘i   jadallik   bilan   rivojlanmoqda.   Axborot   texnologiyalari   sohasidagi   Google
(GoogleDrive),   Yandex   (Yandex   disk),   Microsoft   (OneDrive),   Apple   (iCloud),
DropboxInc,   Cisco,   Oracle   va   boshqa   ko‘plab   yirik   kompaniyalar   bugun   o‘z   bulutli
xizmatlar   spektrini   kengaytirishga   katta   e‘tibor   qaratishmoqda.   Ko’plab   xizmatlar
bulutli   tarmoqqa   kiritilmoqda   va   foydalanuvchilar   ular   orasidan   o‘ziga   kerakli
xizmatlarni   bulutdan   olish   imkoniyati   yaratilgan.   Dunyo   miqyosida   keng   rivojlangan
va rivojlanishda davom etayotgan bulutli hisoblash tizimlari O‘zbekistonda ham bugun
rivojlanishda   davom   etmoqda.   Masalan,   Huawei   kompaniyasi   bilan   hamkorlikda
yaratilgan   Ma‘lumotlarni   qayta   ishlash   markazi   (MQIM)   ning   ishga   tushirilishi
O‘zbekistonda   ham   bulutli   xizmatlarni   rivojlantirish   uchun   katta   ishlar   olib
borilayotganligini ko‘rsatadi. Bugungi kunda bulutli hisoblashlar sohasi va ular taqdim
etayotgan   xizmatlar   spektri   ham   kengayib   bormoqda.   Xizmatlarning   ko‘payishi   va
qulayligi sababli uning iste‘molchilari soni ham ortmoqda. Bulutli xizmatlarga talablar
va murojaatlar ortishi bilan tizimga tushuvchi yuklama miqdori ham ortmoqda. Bulut
provayderlari esa o‘z xizmatlarini taqdim etishda quyidagilarni maqsad qilib ko‘yadi:
- Tarmoqning doimiy ishlashini ta‘minlash;
- QoS ni ta‘minlash va h.k.
O‘ zbekistonda   bulutli   texnologiyalarning   rivojlanishi .   Bugungi   kunda
jaxondagi   ko‘plab   davlatlar   qatori   O‘zbekistonda   ham   bulutli   texnologiya
qo‘llanilishni boshlagan.   O’zbekistonda   “O’zbektelekom”   AK   “UZCLOUD”   ma‘lumotlarni   qayta
ishlash markazini ishga tushirilgan.
“O’zbektelekom” AK tomonidan ishga tushirilgan “UZCLOUD” ma‘lumotlarni
qayta  ishlash  markazi   O‘zbekiston  Respublikasining   birinchi  Prezidentining  2015-yil
6-martdagi   “2015-2019   yillarda   yo‘l-transport   infratuzilmasini   va   muxandislik
kommunikatsiyalarini   modernizatsiya   qilish   va   rivojlantirish   dasturi   to‘g‘risida”   dagi
PQ-2313   son   Qaroriga   va   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Axborot   -
kommunikatsiya   texnologiyalarini   yanada   rivojlantirishga   oid   qo‘shimcha   chora
tadbirlar to‘g‘risida»gi qarori. 19.02.2018y. №Pq-5349 son Qaroriga muvofiq amalga
oshirilgan.
Loyiha bo’yicha jami Toshkent, Buxoro va Qo’qon shaxarlarida Ma‘lumotlarni
qayta ishlash va saqlash markazlarini yaratish ko‘zda tutilgan.
Hozirgi   vaqtda   Toshkent   shahrida   Ma‘lumotlarni   qayta   ishlash   va   saqlash
markazini   tashkil   etish   ishlari   amalga   oshirilgan.   Mazkur   loyihadan   maqsad
Ma‘lumotlarni   qayta   ishlash   va   saqlash   markazi   resurslariga   o’sib   borayotgan
talabning   qondirilishi,   texnik   imkoniyatlarning   kengaytirilishi,   shuningdek,   bulutli
hisoblash bazasida yangi xizmatlarni taqdim etish bo‘lib hisoblanadi.
Loyiha   doirasida   bulutli   biznesni   boshqarishga   mo‘ljallangan   ActivePlatfom
dasturiy platforma joriy etilgan.
ActivePlatfom   innovatsion   dizayni   AT-servislari   va   Internet   buyumlar
sohasidagi   servislarni   boshqarish   imkonini   beradi.   Bulutli   servis   xizmatlari   barcha
turlarini   ilg‘or   texnologiyalar   bilan   taqdim   etish   uchun   yagona   platformaning   joriy
etilishi   yangi   ma‘lumotlarni   qayta   ishlash   markaziga   mahsulotlar   portfelining
diversifikatsiyasi   imkoniyatlari   va   «O‘zbektelekom»   kompaniyasining   bozordagi
so’zsiz ustunligini ta‘minlaydigan keng imkoniyatlarni ochib beradi.
Data-markaz   joriy   konfiguratsiyasi   160   bleyd-server,   1   petabayt   sig‘imli
ma‘lumotlar   saqlash   ombori   bilan   kelajakda   10   petabaytgacha   serverlar   sonining
kengaytirish imkoniyatini taqdim etadi. MQIM (ma‘lumotlarni qayta ishlash markazining) ishonchliligi darajasi Uptime
Institute   klassifikatsiyasi   bo’yicha   Tier   III   xalqaro   tizimiga   muvofiq   keladi,   ya‘ni
MQIM   infrastrukturasining   rezervlanishi   «N+1»   formulasi   bo’yicha   ta‘minlanadi,
bunda   ishonchlilik   koyeffitsiyenti   99.982(%)   foizni   tashkil   etadi.   Bu   data-markazi
barcha   muhandislik   tizimostilaridan   rezervlanish   imkoniyatiga   egaligini   anglatadi   va
MQIM   ishlarini   to’xtatmasdan   ta‘mirlash-profilaktika   ishlarini   amalga   oshirishga
imkon beradi.
Yangi O‘zbektelekom MQIM mijozlariga bulutli servislar orasida VPS “Virtual
server”   xizmatini   taqdim   etishga   tayyor.   Mijozlar   “bulutda”   xususiy   infrastrukturani
yaratish   va   tunu   kun   jaxonning   istalgan   nuqtasida   to‘liq   izolyatsiyalangan   avtonom
infrastrukturaga  ulanish   imkoniyatiga   ega   bo‘lish   uchun   bulutli   platforma   yordamida
MQIM hisoblash quvvatini ijaraga olishlari mumkin.
Bundan   tashqari,   UZCLOUD   mijozlari   tadbirkorlarga   Internet   tarmog‘i
vositasida   biznesni   rivojlantirish   imkonini   taqdim   etadigan   veb-hosting   xizmatidan
foydalanishlari mumkin.
“O‘ZBEKTELEKOM”   AK   uchun   O‘zbekistonda   MQIM   qurish   loyihasi   to‘liq
Huawei   kompaniyasi   (infrastruktura,   server   uskunalari,   virtualizatsiya   tizimi)   bilan
hamkorlikda amalga oshirilgan birinchi bulutli data-markaz bo‘lib hisoblanadi.
Loyiha   amalga   oshirilganidan   so‘ng   “O‘zbektelekom”   AK   davlat   tashkilotlari
va   yirik   korporativ   mijozlar,   shuningdek,   xususiy   shaxslar   uchun   xizmatlar,
shuningdek,   biznes   doirasini   kengaytirib,   zamonaviy   AKT   xizmatlarini   taqdim   etish
imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Kerakli fayllarni  axborot tashuvchi  qurilmalar  - disketa, kompakt-disk, fleshka
va   tashqi   xard-disklardan   tashqari,   hozirda   «bulutli»   servislarda   saqlash   kengroq
tarqalmoqda.   Bu   turdagi   keng   tarqalgan   xizmatlar   -   Yandeks.Disk,   Google   Drive,
Dropbox kabilardan xabaringiz bor. Bu kabi xizmatlarning o’zbekcha versiyalari ham
mahalliy dasturchilar tomonidan ishlab chiqilgan bo’lib, u FileCloud.uz servisidir. Bulut infrastrukturasi taqdim etadigan xizmatlar
“Bulut” so‘zi axborot texnologiyalar tarafidan ishlatilganda xizmatlarni internet
orqali   taqdim   etuvchi   texnologiya,   infratuzilma   tushuniladi.   Ma‘lumotni   bir
kompyuterdan   boshqa   joyda,   boshqa   mamlakatda   joylashgan   kompyuterga
yuborilganda,   u   ma‘lumot   yetib   borishi   uchun   juda   ko‘p   tarmoqlarni   bosib   o’tadi.
Bunda   ma‘lumot   yuboruvchining   kompyuteridan   chiqib   uning   provayderi   tomon,
provayderdan   uning   tarmoqlari   bo‘ylab   boshqa   tarmoqlardan   o‘tib   ulkan   internet
tarmog‘i bo‘ylab yo‘l bosib o‘tadi va mo‘ljallangan kompyuterga yetib boradi.
Bulut   infratuzilmasi   bir-biri   bilan   ulangan   juda   ko‘p,   har   xil   tarmoqlar
qurilmalaridan,   kommututorlar,   marshrutizatorlar,   serverlar   va   boshqa   har   xil
qurilmalardan   tashkil   topgan   bo’ladi.   Mana   shu   butun   boshli   infratuzilmani
umumiylashtirib   bulut   deb   ataladi.   Bulutdan   faqatgina   ma‘lumot   yuborish   uchun
foydalanilmaydi,   balki   ma‘lumot   almashinuvi   bulutdan   foydalanish   imkoniyatlaridan
biri   xolos.   Bundan   tashqari   bulutda,   ya‘ni   infratuzilmada   joylashgan   serverlarda
ishlovchi  maxsus  dasturlar  bo’ladi. Ular  bulutda joylashgan  dastur  xizmatlarini  taklif
etadi. Bulutli servislarning eng keng tarqalgani bu Dropbox - fayllarni saqlash xizmati,
GoogleDocs   -   ofis   ilovalari,   SalesForce   -   CRM   hamda   ERP   tizimlaridir.   Bulutli
servislardan   foydalanish   uchun   ko‘p   hollarda   foydalanuvchida   internet   tarmog’i   va
brauzer   bo’lsa   bas,   ba‘zida   esa   foydalanuvchi   qurilmasiga   ushbu   servisni   ishlatishda
qulay   bo’lishi   uchun   maxsus   dastur   ilovalar   o’rnatiladi.   Masalan,   Word,   Excel
dasturlarida qilinadigan ishlarni GoogleDocs orqali bemalol bajarish mumkin, buning
uchun kompyuterda ofis ilovalari bo’lishi shart emas.
Bulut   infrastrukturasi   taqdim   etadigan   xizmatlardan   yana   biri   bu   ma‘lumotni
saqlash   xizmati.   Bunday   xizmatlarga   Dropbox,   Microsoftning   Skydrive   va   Google
drive xizmatlari yorqin misol bo‘la oladi. Bu xizmatlardan tashqari masalan biron bir
murakkab  jarayonni  bajarish  uchun kompyuterning resurslari  kamlik qilishi  mumkin.
Bunday   holatda   bulutdan   foydalanish   mumkin.   Murakkab   jarayonlar   bulut
resurslaridan foydalangan holatda bulutda bajarilish imkoniyati ham mavjud. Status ▼ Scan Effective date ▼ Auto renews? ▼
Active ▼ Л  < Oct 24,2013  “
□
Active ▼ Л  <  ir Oct 26,2013  “
CT
Active ▼ |b  4^. Oct 9, 2013  “Obvibase Google Drive va Dropbox bilan birlashganda buni juda osonlashtiradi.
Masalan,   yuqoridagi   "Tekshirish"   ustunidagi   fayl   ikonkalari   Google   Drive-da
saqlangan   PDF-fayllarni   anglatadi   va   ularni   bosish   yangi   ichki   oynada   oldindan
ko‘rishni ochadi.
Bu   bir   necha   sabablarga   ko‘ra   salqin.   Birinchidan,   mehnat   taqsimoti   mavjud:
biz   hech   qachon   ixtisoslashgan   xizmatlar   kabi   fayllarni   saqlashni   amalga   oshira
olmaymiz.   Ikkinchidan,   Obvibase   singari,   Google   Drive   va   Dropbox-da   juda   kuchli
bepul rejalar mavjud. Va nihoyat, hech qanday bog'liqlik yo‘q: agar siz Obvibase-dan
foydalanishni to‘xtatish to‘g'risida qaror qabul qilsangiz, CSV formatiga ma'lumotlarni
eksport   qilishingiz   kerak   va   bu   ma'lumotlar   Google   Drive   yoki   Dropbox-ga   ilova
qilingan doimiy havolalarni o‘z ichiga oladi. ma'lumotlar bazasi yozuvlariga
1.1-  rasm. Google Drive va Dropbox birlashishi.
Bugungi   kunda,   bulut   xizmatlarini   taqdim   etish   bo‘yicha   dunyo   yetakchilari,
axborot-kommunikatsiya   sohasidagi   kabi   Google   (GoogleDrive),   Yandex   (Yandex
disk),   Microsoft   (OneDrive),   Apple   (iCloud),   DropboxInc,   Cisco,   Oracle   va
boshqalardir.
Bizning   respublikada   ham   asosiy   e‘tibor   bulutli   hostingni   rivojlantirishga
qaratilgan,   misol   uchun   UZDisk   ni   keltirish   mumkin.   UZDisk   -   bu   o‘zimizning
Dropbox   analogimizdir.   UZDisk   TAS-IX   xududida   joylashgan   fayllarni   saqlash
bulutli   xizmati   hisoblanadi.   Bu   xizmat   uchun   trafik   butunlay   bepul   ekanligi   muhim
faktordir.   Xuddi   shunga   o‘xshash   TAS-IX   xududida   joylashgan   bulutli   xizmatlardan
yana biri bu filecloud.uz. Bu bulutli xizmat turida ma‘lumotlarni saqlash hamda office
dasturlarida ishlash imkoniyati ham mavjud. Shuningdek,   ushbu   xizmat   turlarini   ma‘lum   vaqt   davomida   bu   turdagi
xizmatlarni  ko‘rsatadigan firmalar  ham  mavjud;  Ulardan VDS xosting,  VPS xosting,
virtual  xosting va bulutli xosting kabi  xizmatlarni taqdim etuvchi  “AtiveCloud” TM,
hamda,   VDS   xosting,   VPS   xosting,   virtual   xosting,   bulutli   xosting   va   sollotsation
xizmatlarini taqdim kiluvchi “SHARKTELECOM” MChJ [6].
Bulutli xizmatlar va platformalarning bozordagi ulushi muntazam ravishda o‘sib
bormoqda, chunki bulut foydalanuvchilar va tashkilotlar uchun bir qator afzalliklarga
ega bo’lib, ular orasida birinchi navbatda quyidagilarni sanash mumkin: ma‘lumotlarni
qayta   ishlashda   tizimda   mavjud   barcha   resurslardan   eng   optimalini   tanlaydi;
ma‘lumotlarni   izlash   va   qayta   ishlash   tezligi   yuqori,   chunki   hamma   narsa   bitta
platformada joylashgan; Bulut tizimlarida protsessorlar  soni, operativ xotira hajmi va
disk   maydoni   nazariy   jixatdan   cheksizdir;   foydalanuvchilarga   dasturiy   ta‘minotni
o‘rnatish   va   sozlash   kerak   emas;   bulut   xizmatlariga   kirish   uchun   oddiy   veb   brauzer
yetarli;   tizimni   tarqatish   vaqtini   hisobga   olgan   holda,   tashkilotlarga   texnik   yordam
ko‘rsatish va tanlangan tizimlarni modernizatsiya qilish harajatlari, shuningdek, yuqori
tezlikda   amalga   oshirish;   treningga   bo‘lgan   ehtiyoj   sezilarli   -   foydalanuvchilarning
ko‘pchiligi   allaqachon   veb-brauzer   va   Internet   xizmatlaridan   xizmat   sinflari   sifatida
foydalanishni   bilishadi;   odatda   bulutli   tizimlar   yuqori   malakali   mutaxassislar
tomonidan   ta‘minlanadi,   bu   esa   dasturiy   ta‘minotni   saqlashning   yuqori   sifatini
ta‘minlaydi. Va eng muhimi, provayder qo’lida mavjud bo’lgan barcha ma‘lumotlarni
g‘arazli maqsadlarda o‘chirib tashlab bo‘lmaydi.
Yuqoridagilardan   ma‘lumki,   bulutli   hisoblash   texnologiyasini   qo’llagan   holda
hisoblash tizimlarini o‘rganish ilmiy va texnologik faoliyatni rivojlantirish va bulutga
yaqinlashuvida   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Yuqorida   aytilgan   barcha   ma‘lumotlardan
kelib   chiqib,   ushbu   yo‘nalish   eng   dolzarb   yo‘nalishlardan   biri   hisoblanadi,   demak,
bulutli texnologiyalarning o’sish sur‘ati faqatgina oshadi. Bulutli texnologiyalarni yuzaga kelish jarayoni.
Bulutli   texnologiyalar   -   bu   model   iste‘molchiga   ATni   servis   sifatida   internet
orqali   namoyon   qiladi.   Bulutli   hisoblashlarning   yuzaga   kelishida   «virtualizatsiya»
texnologiyalarining   ahamiyati   juda   katta   hisoblanadi.   Birinchi   bo‘lib   1960   yilda
virtualizatsiya   texnologiyalari   IBM   taklif   qilingan   ammo   qimmat   meynfreym
kompyuter   texnologiyalarini   arzon   x86   protsesorli   kompyuter   serverlariga   o‘tgandan
so‘ng virtualizatsiya termini ancha vaqtgacha esdan chiqarildi. 2000 yildan boshlanib
holat   o‘zgara   boshladi,   shu   yillarga   qadar   WMware   x86   razryadli   virtualizatsiyada
monopoliyani   qo‘lga   kiritdi.   2005   yilda   WMware   kompaniyasi   virtual   mashinalarni
DTdan   foydalangan   holda   bepul   tadbiq   qildi.   2006   yilda   Microsoft   kompaniyasi
«Microsoft   virtual   PC»   Windows   versiyasini   ishga   tushirildi...”   2006   yilda   Amazon
kompaniyasi o‘z qurilmalarida virtual serverlarni kengaytirish orqali «Amazon Elastic
Compute Cloud» yuzaga keldi buning yana asosiy sabablaridan biri virtual serverlarni
boshqa   qurilmalarga   (iste‘molchilarga)   ijaraga   berish   orqali   bulutli   texnologiyalarni
kelib chiqishiga turtki bo‘ldi.
Bulut   -   AT-infratuzilma   tashkilotlarining   innovatsion   modeli   (konsepsiya)
hisoblanib,   u   alohida   ajratilgan   va   konfiguratsiyalangan   apparat   va   tarmoq
resurslaridan,   dasturiy   taminotdan   tashkil   topgan   va   ular   masofadagi   provayderlarni
ma‘lumotlar markazida yotadi.
1.2- rasm. Bulutli hisoblashning sxematik ko’rinishi. harakat   qilmoqdalar.   Bu   ushbu   texnologiyani   rivojlantirishning   qaysi   sohalari   eng
istiqbolli va tijorat nuqtai nazaridan aniq bo’lmasligiga qaramay sodir bo’ladi.
Gartner   tadqiqot   kompaniyasi   2011   yilda   bulutli   texnologiyalarning
rivojlanishini o’rganish uchun "texnologiyaning etuklik davri" kontseptsiyasini kiritdi,
buning uchun u grafik yaratdi:
Shu bilan birga, mutaxassislar ma'lum tajribani qayta ko’rib chiqish tufayli 2012
yil oxiriga kelib bulutli kompyuterlarga bo’lgan qiziqishning biroz pasayishini taxmin
qilishdi. Biroq, hozirgi kunga qadar bu pasayish kuzatilmadi.
Forrester  Research mutaxassislarining  fikriga ko’ra, yangi  bozorda katta yutuq
(kompaniya   2011   yilda   42   milliard   dollarga   baholagan   edi)   allaqachon   bir   nechta
toifadagi ishlab chiqaruvchilarga hamroh bo’lib kelmoqda va faqatgina Google singari
kompaniyalar   keng   doiradagi   foydalanuvchilar   tomonidan   tinglanadigan
kompaniyalarga qo’shilishmoqda.
Yuqori   stavkalarni   yirik   korxonalar   -   birinchi   navbatda,   IBM   ishlab
chiqaradigan   kompaniyalar   ko’rsatmoqda.   Bulutli   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish
uchun   tayyor   apparat   va   dasturiy   ta'minot   tizimini   yaratadigan   muvaffaqiyatli
kompaniyalar   -   Hewlett-Packard   va   Dell.   Tarqalgan   kompyuterlar   bilan   ishlashda
katta   tajribaga   ega   bo’lganlar   bozorda   yaxshi   joy   egallashdi:   masalan,   Kanadaning
"Platform   Computing"   kompaniyasi   mavjud   tajribani   moslashtirib,   bulutli
texnologiyalarga tezroq o’rganib olishga muvaffaq bo’ldi.
Ko’plab   potentsial  sanoat   rahbarlari   yangi   bozorga  to’liq  kirish  uchun  hali  vaqt  topa
olishmagan - masalan, Cisco va Citrix-dan ko‘p narsani kutish mumkin.
Mamlakatimizga kelsak, u ham chetda qolmaydi. 2016 yilga kelib, Rossiyaning
bulutli texnologiyalar bozori 5 milliard dollargacha o’sishi taxmin qilinmoqda. Biroq,
hozirga qadar bulutli texnologiyalarni joriy qilish bo’yicha Rossiya dunyoda atigi 34-
o’rinni   egallab   turibdi.   Texnik   bo’lmaganlarga   qo’shimcha   ravishda,   buning   ko‘p
sabablari bor, ular quyida muhokama qilinadi. Masalan, Rossiya Federatsiyasi hududi
hali ham yuqori tezlikda Internet bilan etarlicha ta'minlanmagan - bulutli texnologiyalardan   to’liq   foydalanish   uchun   ajralmas   shart.   Ko’pgina   mutaxassislar,
shuningdek,   Rossiya   biznesining   mentalitetining   o’ziga   xos   xususiyatlarini
ta'kidlashadi   -   bu   uzoq   amaliyot   bilan   tasdiqlanmagan   yangi   texnik   echimlarga
ishonmaslik tendentsiyasi.
1.2. Bulutli hisoblash
Bulutli   hisoblash   -   elektron   hisoblash   xizmatlarini   komputer   tarmoqlari   orqali
yetkazib   berishni   nazarda   tutadi.   Bunda   kompmyuter   resurslari   foydalanuvchiga
internet   xizmati   tarzida   taqdim   etiladi.   Amazon   Web   Services   kabi   bulutli   xizmatlar
platformalari   tarmoqqa   ulangan   uskunalarga   ega   bo’lib,   bunday   dasturiy   ta‘minot
xizmatlaridan   zarur   bo‘lgan   texnik   xizmatni   amalga   oshirayotganda,   Internet
resurslaridan zaruriy resurslarni tarqatish va ishlatishda foydalaniladi.
Bulutli   hisoblash   (inglizcha   cloud   computing)   -   ma‘lumotlarni   taqsimlangan
holda   hisoblash   texnologiyasi   bo‘lib,   bunda   kompyuter   resurslari   foydalanuvchiga
internet xizmati tarzida taqdim etiladi.
Bulutli   hisoblash   tizimlari   avvalo   mijoz-server   tartibida   ishlaydi:   mijoz
tarmoqdagi   bir   guruh   serverlarning   resurslari   -   protsessor   vaqti,   operativ   xotira,   disk
maydoni,   tarmoq   kanallari,   ixtisoslashgan   kontrollerlar,   dasturiy   ta‘minot   va
hokazolardan   foydalanadi.   Ammo,   bu   guruh   mijoz   uchun   yagona   virtual   server
shaklida   ko’rinadi.   Foydalanuvchi   o‘z   ehtiyojlariga   mos   ravishda   iste‘mol
qilinayotgan   resurslar   hajmini   o’zgartirib   borish   imkoniyatiga   ega.   Masalan,   ma‘lum
bir haq evaziga o‘zi egallab turgan disk maydonini kengaytirishi mumkin.
Bulutli hisoblash kompaniyaga ishxonada hisoblash infrastrukturasini qurish va
qo‘llab-quvvatlashdan   ko‘ra,   virtual   mashina   (VM),   saqlash   yoki   dastur   kabi   foydali
vositalarni, elektr energiyasi tejami kabi imkoniyatlarni beradi.
Bulutli   hisoblash   tushuncha   sifatida   juda   bahsli   hisoblanadi.   Bulutli   hisob-
kitobni ta‘riflash so’ralganda, ta‘rif aniq bir umumiy ta‘riflami keltirish qiyin. Keling, buni   bilib   olish   uchun   bulutli   hisoblash   (cloud   computing)   ning   ba‘zi   bir   ta‘riflarini
ko‘rib chiqamiz:
1) Mahalliy   server   yoki   shaxsiy   kompyuter   o’rniga   ma‘lumotlarni   saqlash,
boshqarish   va   qayta   ishlash   uchun   internetda   joylashtirilgan   uzoq   serverlar
tarmog‘idan foydalanish amaliyoti.  Bu esa bulutli hisoblashning ta‘riflaridan biri.
2) Bulutli hisoblash - 2000 yillarning oxirlarida hisoblash resurslaridan
foydalanish va iste‘mol qilish hisobiga shakllangan hisoblash terminlari yoki metafara.
Bulutli   hisoblash   markazlashtirilgan   ma‘lumotlarni   saqlash   va   kompyuter   xizmatlari
yoki   resurslariga   onlayn   kirish   imkonini   beradigan   masofaviy   serverlar   va   dasturiy
tarmoqlar guruhlarini tarqatishni o‘z ichiga oladi.
3) Bulutli   hisoblash   Internetda   joylashgan,   talab   qilingan   istalgan   xizmatlarni
Internet   orqali   yetkazib   berish   degan   tushuncha   bu   bulutli   hisoblashning   odatiy
ta‘riflaridan   biridir.   Ushbu   xizmatlar   uchta   toifaga   bo’linadi:   Infrastructure-as-a-
Service (IaaS), Platform-a-Service (PaaS) va Software-as-a-Service (SaaS).
4) Ayrimlar bulutli hisoblashni Internet texnologiyasidan foydalangan holda IT-
imkoniyatlarning   kengayishi   va   elastikligini   ta‘minlaydigan   hisoblash   uslubi   sifatida
ta‘riflaydilar.
5) Standartni   belgilaydigan   milliy   standartlar   va   texnologiyalar   instituti   (NIST)
bulutli   hisoblashga   shunday   ta‘rif   beradi:   tezkor   ta‘minlanadigan   va   boshqaruvda
minimal   darajada   qiyinchilik   keltirib   chiqaradigan   yoki   xizmat   ko‘rsatish
provayderlari   bilan   hamkorlikda   tarqatilishi   mumkin   bo‘lgan,   konfiguratsiya
qilinadigan hisoblash resurslarining umumiy to‘plamiga talab bo‘yicha tezkor ulanish
va qulay foydalanish uchun model.
6) IEEE   standartlari   assotsiatsiyasi   (IEEE-SA)   bulutni   hisoblashni   ikki   xil
ta‘riflaydi.   P2302   (Cloud   Profiles)   loyihasi   bulutli   sotuvchilar,   xizmat   ko’rsatuvchi
provayderlar va foydalanuvchilar kabi bulutning turli ekotizimlarini ta‘kidlaydi. P2302
(Intercloud)   loyihasi   cloud-to-cloud   birgalikda   ishlash   uchun   topologiyani,
funksiyalarini va boshqaruvini belgilaydi. 7) Quyidagi   va   yuqorida   keltirilgan   barcha   tushunchalardan   bulutli   hisob-
kitoblarning   qisqacha   va   tezkor   ta‘rifi   quyidagilardan   iborat:   Foydalanuvchilarga
ma‘lumotlar   saqlash,   qayta   ishlash   va   ulardan   foydalanishga   imkon   beruvchi   uzoq
masofali serverlarning virtual tarmog‘i bilan hisoblash usuli, talabga javoban hisoblash
xizmatlarini   moslashuvchanlik,   miqyosi,   xavfsizligi   va   ortiqcha   ishlashi   bu   bulutli
hisoblash (cloud computing) dir.
Jahon   miqyosida   bulutli   hisoblashning   rivojlanishi.   Hozirgi   kunda   bulut
xizmatlarini   Google   (GoogleDrive),   Yandex   (Yandex   disk),   Microsoft   (OneDrive),
Apple (iCloud), DropboxInc, Cisco,   Oracle  kabi   kompaniyalar  taqdim   etadi. Bulutda
ishlovchi   dasturlardan   internetga   ulangan   har   qanday   foydalanuvchi   brouzer   orqali
fodalanishi   mumkin.   Masalan,   Gmail   xizmati   elektron   pochtadan   yoki   Google   Docs
ofis   hujjatlaridan   hech   qanday   qo‘shimcha   dasturlarni   o‘rnatmasdan   turib,   brouzer
orqali   foydalanish   imkonini   beradi.   Bulutdagi   ma‘lumotlarni   saqlash   xizmatlaridan
ham internetga ulanishni o‘zi va brouzer kifoya qiladi. Ba‘zi holatlarda maxsus kliyent
dasturi   ham   talab   etilishi   mumkin.   Bunda   foydalanuvchiga   bulutda   joylashgan   joy
taqdim   etiladi.   Bu   joyga   foydalanuvchi   o‘zining   fayllarini   saqlab   qo‘yishi   mumkin.
Amazon web-services, (AWS) Amazon korxonasi tomonidan taqdim etiluvchi bulutda
joylashgan   web   xizmatlar   infratuzilmasi   hisoblanadi.   Bu   infratuzilma   har   xil
xizmatlarni   taqdim   etadi.   Ulardan   ma‘lumotni   saqlash,   Amazon   S3,   virtual   serverlar
ijarasi, hisob-kitoblar resurslarining taqdim etilishi, Amazon EC2. Amazon S3 online
web xizmati har qanday hajmdagi ma‘lumotlarni saqlashni va ularda xohlagan vaqtda
dunyoning   har   qaysi   nuqtasidan   internet   orqali   foydalanish   imkonini   taqdim   etadi.
Amazon   EC2,   ya‘ni   elastic   computer   cloud   web   xizmati   bulutda   joylashgan   hisob-
kitoblar quvvatlarini, resurslarini taqdim etadi.
Korporativ   mijozlar   uchun   dasturiy   ta‘minot   ishlab   chiqaruvchi   Oracle
kompaniyasi   bulutli   xizmatlar   bozorida   o‘z   raqobatchilari   bilan   nisbatan   barcha
segmentlarda   raqobatlashib   bormoqda.   Bir   necha   yil   avval   IT   sohasi   giganti   Oracle
Partner Network - birinchi hamkorlikdagi bulutli mahsulotini anons qildi. Malumotni qayta ishlash markazlarini ish jarayonini tahlil qilish.
Ma‘lumotlami qayta ishlash va saqlash markazining asosiy xizmatlari;
- Cloud computing - Bulutli hisoblash;
- Colocation - uskunalarni joylashtirish;
- VDI - virtual ish stoli;
- VPS - virtual server.
Ma‘lumotlami   qayta   ishlash   va   saqlash   markazi   qo’shimcha   xizmatlari   o‘z
ichida quyidagilarni jamlagan:
- Videokonferensaloqa;
- Ma‘lumotlami rezervlash;
- Telekommunikatsion infrastruktura;
- Milliy kontentni rivojlantirish;
- Veb-hosting.
Bulutli   hisoblashlar   konsepsiyasini   qo‘llash   ssenariylaridan   foydalanilganda,
qo‘llanadigan   texnologiyalarda,   qiyin   va   muammoli   masalalarda,   hamda   tadrijiy
rivojlanish   davomida   ommaviy   va   tijorat   sektorlarida   faol   muhokama   jarayonida
aniqlashtiriladigan va asoslanadigan afzalliklarda muhim hisoblanadi. Shu bilan birga,
ta‘rif,   xossalar,   xarakteristikalar   va   ularning   muvofiqligi   vaqt   o’tishi   bilan   o’zgarib
rivojlanib   boradi,   shu   boisdan   bulutli   hisoblashlar   ekotizimi   (bulutli   ekotizim)   deb
ataluvchi   tushunchaga   murojaat   qilish   maqsadga   muvofiq,   zero   oxirgi   paytlarda   bu
1.3- rasmda keltirilgan ko‘rinishga ega bo‘lishga ulgurgan. II BOB. BULUTLI TEXNOLOGIYALAR XIZMATLARINI TAQDIM
ETUVCHILAR
2.1. Bulutli infrastrukturani modellashtirish
Bulutli infrastrukturani modellashtirish. Imitatsion yondashuvlar
Murakkab   tizimlarni   o‘rganishda   imitatsiya   modellari   keng   qo‘llaniladi.
Imitatsiya   modellari   iqtisodiyotning   turli   sohalarida,   aviatsiya,   temir   yo‘l   transporti,
metallurgiya, neft qazib olish, kema qurish va boshqalarda qo‘llaniladi.
Imitatsiya   -   bu   model   dasturini   hisoblash   muhiti   modeli   doirasida   amalga
oshirish   uchun   yondashuvdir.   Imitatsiya   jarayoni   tizimning   qolgan   qismidan
abstraktlashgan ma‘lum bir qismini modellashtirishga e‘tibor qaratishga imkon beradi.
Bunday yondashuv turli  xil platformalar  va eksperimental  sharoitlarda keng ko‘lamli
takrorlanadigan natijalarga erishishga imkon beradi, bu esa o‘zgaruvchan sharoitlarda
taqsimlangan   hisoblash   tarmog‘i   xatti-harakatlarini   baholashga,   va   shu   asosda,
oqimlarini   boshqarish   strategik   vazifasini   optimallashtirishga   imkon   beradi.   Ushbu
yondashuvning   asosiy   ustunligi   -   bu   tizimning   moslashuvchanligi,   chunki   dastur   va
hisoblash   muhiti   modellar   bo‘lib,   eksperimental   sharoitlarni   osongina   o‘zgartirish
mumkin.   Salbiy   tomoni   rivojlanayotgan   dastur   modellari   va   hisoblash   muhiti   juda
murakkabligidir. Imitatsiya vositalarining misollaridan GridSim , SimGrid , CloudSim
va boshqalar.
Imitatsiya   modellarini   ishlab   chiqishda   maxsus   modellashtirish   tillari   va
foydalanuvchining   grafik   interfeysidan   foydalanishga   asoslangan   dasturiy   vositalar
qo‘llaniladi.   Hozirgi   vaqtda   bozorda   turli   xil   ixtisoslashtirilgan   imitatsion
modellashtirish vositalari mavjud, masalan, GPSS World, Arena, Extend va boshqalar.
Imitatsion   modellashtirishni   yaratishning   maxsus   muhitlaridan   tashqari   uni
yaratishning   C,   C   ++,   Paskal,   BASIC   va   boshqa   universal   dasturlash   tillaridan
foydalanishga   asoslangan   usuli   ham   mavjud.   Ushbu   usulning   afzalligi   shundaki,
maxsus   modellash   vositalaridan   tashqari   umumiy   maqsadli   dasturlash   tilining
imkoniyatlaridan foydalanish mumkin. Bundan tashqari, dasturlash tili modellash vositasiga   birlashtirilishi   mumkin,   masalan,   AnyLogic   Java   dasturlash   tilini
birlashtiradi.   Ushbu   tillar   yordamida   imitatsiya   maqsadlari   uchun   funksiyalar   va
protseduralarning (sinflarning) maxsus kutubxonalari ishlab chiqilgan.
Imitatsion   modellarni   amalga   oshirishni   ishlab   chiqish   uchun   Paskal   tilining
protseduralar  va funksiyalar  kutubxonalaridan foydalanish taklif  etilgan. maqolalarda
Windows   va   UNIX   kabi   operatsion   tizimlarda   amalga   oshirish   uchun,   S   tili
funksiyalarining platformalararo kutubxonasi ko‘rib chiqilgan.
Oxirgi yillarda Internet tarmog‘idan foydalanishga yo‘naltirilgan va allaqachon
taqsimlangan   hisoblash   texnologiyalarining   rivoji   sifatida   ma‘lum   bo’lgan,   bulutli
hisoblashlar   deb   ataladigan   texnologiyaning   rivojlanishi   kirib   keldi.   hisobotda
imitatsion modellashtirish muhitining rivojlanish tendensiyalari, shuningdek, “bulutli”
hisoblash texnologiyalarida qo‘llaniladigan mavjud imitatsion modellashtirish amalga
oshirish   amaliyotlari   o‘rganilgan.   Xususan,   da   GPSS-server   deb   nomlanuvchi   GPSS
World-ning bir  yoki  bir nechta nusxasini  uzoq serverda boshqarishi  mumkin bo‘lgan
amaliyoti   ko‘rib   chiqilgan.   Hamda   servisga   yo‘naltirilgan   arxitekturaga   asoslangan
modellashtirishning   tizimli   shinalar   texnologiyasi   taqdim   etilgan.   Perspektiv
yondashuv GPSS Cloud deb ataladigan “bulut” modelini yaratishning aniq me‘yoriga
asoslangan.   Aslida,   ko‘rib   chiqilgan   “bulutli”   imitatsiya   muhiti   GPSS   tiliga
yo‘naltirilgan.
“Bulut”   imitatsiya   muhitida   maxsus   modellash   tillaridan   foydalanishga
qo‘shimcha   ravishda   universal   dasturlash   tillarining   xususiyatlari   bilan   tavsiflangan
Java   tilidan   foydalanish   qulay.   “Bulut”   hisoblash   uchun   Java   tilidan   foydalanish   bir
nechta afzalliklarga ega:
- Java tili, aslida, Internet uchun maxsus til bo‘lib, maxsus xavfsizlik modellariga
ega;
- Java   tilidagi   ilovalar   server   tarafidagi   servlet   ilovalarida   ishlatilishi   mumkin,
xuddi   mijoz   tomonida   veb-brauzer-applet   ilovalari   (appletlardan   foydalanish   xuddi
AnyLogic muhitida imitatsion modellashtirishni amalga oshirganidek bajariladi) CloudSim   yadrosi   xodisalarni   qayta   ishlash,   bulutli   ob‘ektlarni   (xizmatlar,
tugunlar, ma‘lumotlar markazlari, resurslar  brokerlari va virtual mashinalar)  yaratish,
tizim elementlari va simulyatsiya oqimini boshqarish va tizim elementlarining o‘zaro
ishlashida   navbatlardan   foydalanishga   asoslangan   SimJava   harakatiga   asoslangan.
Bulutli  muhit  modelini  ishlab  chiqishda,  foydalanuvchi  imkon qadar  haqiqatga  yaqin
bo‘lgan   natijalarga   erishish   uchun   uning   modelidagi   kalit   tarkibiy   qismlarni
takomillashtirishi kerak.
Modellashtirish   uchun   platformaning   asosiy   ob‘ektlari   virtual   mashina   va
vazifadir.   Ushbu   komponentlar   bulut   tizimlarining   turli   guruhlari   uchun   xosdir.
Masalan,   PaaS   kabi   bulutli   tizimlar   uchun   bir   xil   virtual   mashinaga   bir   nechta
ilovalarni joylashtirish odatiy xoldir.
Modellashtirishda   eng   muhim   komponentlar   resurslarni   boshqarish   siyosatiga
javob beradigan komponentlardir. Ushbu komponentlar tomonidan ko‘rib chiqiladigan
vazifalar quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
- modellashtirish   tizimlarining   turli   ob‘ektlari   uchun   protsessor   quvvati,   operativ
xotira va boshqa resurslarni taqsimlash;
- modellashtiriladigan tizimlar tugunlarida virtual mashinalarni joylashtirish;
- modellashtiriladigan   tizimidagi   virtual   mashinalar   orasidagi   vazifalarni
taqsimlash. Modelning ish prinsipi, platformaning zarur komponentlarini va imitatsiya
tizimining   dastlabki   tavsifini   va   manba   kodi   shaklidagi   imitatsiya   stsenariyini
bajarilishini   nazarda   tutadigan   CloudSim   platformasiga   asoslanadi.   Imitatsiyani
boshlagandan   so‘ng   imitatsiya   tizimi   haqidagi   barcha   ma‘lumotlar   imitatsiya
qilinadigan CloudSim yadrosiga o‘tkaziladi.
Shuni   ta‘kidlash   kerakki,   CloudSim   platformasi   imitatsiya   tizimida   yoki
imitatsiya   stsenariylarida   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   modelning   ishlashi   vaqtida   o‘zgarishlarni
nazarda tutmaydi, bu platformaning imkoniyatlariga cheklovlar ko‘yadi.
2. CDOSim . CDOSim (Cloud Deployment Options Simulator) - bu simulyator
bo‘lib, uning asosiy vazifasi bulutli hisoblash tizimining yoki infratuzilmaning ishlashini   baholashdir.   CDOSim   platformasi   bulutli   tizimlar   va   infratuzilmalarni
tarqatish   uchun   turli   xil   variantlarni   taqqoslash   uchun   mo‘ljallangan,   bu   esa   mavjud
resurslardan   foydalanishni   optimallashtirish   va   bulutli   hisoblash   tizimining   ish
faoliyatini   yaxshilash   uchun   mo‘ljallangan.   CDOSim   platformasi   bulutli   tizimlar   va
infratuzilmalarni   joylashtirishning   asosiy   parametrlarini   moslashuvchan   ravishda
o‘zgartirishi mumkin:
- tizim resurslarini saqlash strategiyasi;
- virtual mashina namunalarining konfiguratsiyasi;
- hisoblash   tizimini   ishlab   chiqish   uchun   ishlatiladigan   apparat   va   dasturiy
ta‘minot;
- tarmoq parametrlari.
3. TeachCloud.   TeachCloud platformasi ta‘lim uchun maxsus ishlab chiqilgan
bulut   hisoblash   tizimlarining   simulyatoridir.   TeachCloud   platformasi   oddiy   grafik
interfeysni ta‘minlaydi, u orqali talabalar bulutli hisoblash tizimining konfiguratsiyasi
va   sozlamalarini   o‘zgartirishi   mumkin,   bunday   tizimlarning   mumkin   bo‘lgan
konfiguratsiyasi bilan tajribalar o‘tkazishi mumkin.
4. iCanCloud.   iCanCloud   platformasi   -   yirik   ma‘lumotlar   saqlash   tarmoqlari
uchun dasturiy simulyatordir. iCanCloud  platformasi  ma‘lum  bir hisoblash muhit ida
muayyan   dastur   tomonidan   resurslardan   foydalanishni   maksimal   darajada   oshirish
imkonini   beradi.   Platformada   to’liq   ma‘lumotli   odatiy   ombor   simulyatsiyasini   to’liq
loyixalashtirish va amalga oshirish imkonini beruvchi to‘liq grafikli interfeys mavjud.
Bundan tashkari, iCanCloud platformasi  bulutli hisoblash tizimining simulyatsiyasini
parallellashtirishga imkon beradi.
5. SPECI .   SPECI   dasturi   (Elastik   bulut   infratuzilmalari   uchun   simulyatsiya
dasturi)   yirik   ma‘lumotlarni   qayta   ishlash   markazlari   xatti-harakati   va   masshtabini
qayta   yaratishga   va   o‘rganishga   imkon   beruvchi   simulyatordir.   SPECI   dasturi
xozirgacha   ishlab   chiqilgan,   ammo   hali   tuzilmagan   ma‘lumotlar   markazlari   bilan
ishlashga   mo‘ljallangan.   Ushbu   holatlarda   SPECI   dasturidan   foydalanish   tizimning
zaifliklari va “to‘siqlarni” ko‘rsatishga imkon berishi mumkin. 6. DCSim .   (Data   Center   Simulator)   platformasi   birinchi   navbatda   cloud
computing   asosiy   muammo   har   bir   alohida   holatda   tegishli   resurs   taqsimotini   va
zaxiralash   siyosatini   tanlaydigan   IaaS   tizimlari   bilan   ishlaydigan   simulyator
hisoblanadi   .   DCSim   platformasi   IaaS   tizimini   rivojlantirish   va   ishga   tushirish
jarayonini sezilarli darajada tezlashtiradi.
Bulutli tizimlarning matematik modellashtirilishi.
S.   Islam,   K.   Lee,   A.   Fekete   va   A.   Liu[   lar   bulutlar   uchun   elastiklik   modelini
ishlab chiqdilar. Ular shunday farazni ilgari surganlarki, har bir resurs turi (protsessor,
xotira, tarmoq o‘tkazuvchanli va x.) birliklarga ajratilishi mumkin va foydalanuvchilar
ajratilgan   resurslardan   va   ularning   so‘rovlariga   mos   QoS   metrikalaridan   xabardor
bo‘ladi,   xuddi   Amazon   CloudWatch   dagi   kabi.   Model   taqdim   etilgan,   lekin
foydalanilmagan   resurslar   narxlari   bilan   ishlab   chiqarishni   kamaytirishga   oid
samaradorlik tannarxinining pasayishini birlashtiradi.
Malumotlar   uzatishda   Bulutl   tarmoqlarini   analitik   va   immitatsion
modellashtirish
2.1-  rasm. AnyLogic immitatsion modeli ko‘rinishi
AnyLogic kompaniyasi tomonidan ishlab chiqilgan simulyatsiya dasturi bo‘lib,
u   Rossiya   kompaniyasi   (avval   Ex   X   Technologies,   XL   Technologies)   hisoblanadi.
Ushbu vosita zamonaviy grafik interfeysga ega va siz modellarni ishlab chiqish uchun
Java tilidan foydalanishga imkon beradi 2003-yilda,   biznes-modellashtirishga   qaratilgan   AnyLogic   5-ni   chiqarishga
ulkan qadam qo‘yildi. AnyLogic yordamida quyidagi yo‘nalishlarda modellarni ishlab
chiqish mumkin bo‘ldi:
• ishlab chiqarish;
• logistika va ta'minot zanjirlari;
• bozor va raqobat;
• biznes-jarayonlar va xizmatlar;
• sog'liqni saqlash va farmatsevtika;
• aktivlar va loyihalarni boshqarish;
• telekommunikatsiya va axborot tizimlari;
• ijtimoiy va ekologik tizimlar;
• piyodaning dinamikasi;
• himoya qilish
Dasturning eng so‘nggi versiyasi AnyLogic 7 hisoblanadi. AnyLogic 7 mashhur
Eclipse   muhitida   Java   dasturlash   tilida   yozilgan.   Anylogic   6   Windows   operatsion
tizimi   ostida   va   Mac   OS   va   Linux   ostida   ishlaydigan   o‘zaro   faoliyat   platformalar
dasturidir.
2.2. SLA doirasida resurslarni samarali konfiguratsiyasini amalga oshirish
SLA   (Service   Level   Agreement),   Xizmat   ko‘rsatish   sifati   Tashkiliy
nazoratning   yo‘qotish,   asosan,   bulutli   hisoblash   tizimiga   o‘tish   uchun   to‘siqlar
yaratadigan inson omillariga bog’liq. Bu omillar, ayrim shaxslarning tashkilotga ta‘siri
yo‘qolishidan   qo‘rquvni,   agar   bulut   transformatsiyasi   funksional   tarzda   o‘ziga   xos
pozitsiyalarga   ta‘sir   etsa,   ishni   yo’qotishdan   qo’rqishni   o‘z   ichiga   olishi   mumkin.
Nazoratni   yo‘qotish   qo‘rquvi   keng   tarqalgan   va   faqatgina   bulut   hisoblash
o‘zgarishlariga emas, balki boshqa ko‘plab tashkiliy o‘zgarishlarga ham tegishli.
Boshqa   muammo   shundaki,   ayrim   tashkilotlar   o‘zgarishlarni   qabul   qilishga
tayyor emas yoki bu o‘zgarishlarni amalga oshirish uchun juda sekin. Shuning uchun o‘zgarishlarni   amalga   oshirish   uchun   yuqori   darajali   menejmentni   qo‘llab-
quvvatlashni   ta‘minlash   muhimdir.   Tashkiliy   nazoratni   yo’qotish   murakkab   masala
hisoblanadi va tashkilotlarning odatda ushbu turdagi boshqaruv muammolarini oshkor
qilish istagi yo‘q.
SLA shartnomalari.
SLA   (Service-Level   Agreement)   shartnomasi   -   bulutli   provayder   tomonidan
taqdim   etiladigan   xizmatlarning   darajasini   belgilaydigan   shartnoma.   Bulutli
xizmatlarda SLA uzilishlarni bartaraf etish vaqti, xatoliklar va tarmoqning javob vaqti
va   tizimning   sifati   kabi   boshqa   operatsion   metrikalar   o‘rtasidagi   o‘rtacha   vaqt
jixatidan o‘lchanadi.
Kompaniyalar,   bulut   provayderining   SLA   bitimlarini   diqqat   bilan   o‘rganish
uchun kerakli  tekshiruvni  amalga oshirishi  kerak. Har  qaysi  bulut  provayderlari  ham
tashkilotlar   tomonidan   talab   qilinadigan   ishlash   davomiyligi   darajasini   taklif   qilishni
istamaydi (yoki taklif qila olmaydi). Hattoki, Amazon kabi bulutli provayderlar ham,
ayrim   tashkilotlar   99,99%   yillik   ish   vaqti   talab   qilayotgan   bir   vaqtda,   o‘zlarining
serverlari uchun faqat 99,95% kafolatlangan yillik ish vaqti bilan ta‘minlaydilar. Agar
xizmat  ko‘rsatish  vaqti  99,95%  dan pastroq bo‘lsa,  har  bir  Amazon  bilan kelishuvga
ega   mijozlar   o‘z   to‘lovlarining   10   foiziga   teng   xizmat   imtiyozi   olishlari   mumkin.
Amazonning   SLA   xizmati   mijozining   serveri   ikki   soat   ishlamaydimi   yoki   10   kun,
mijoz kompaniyasi baribir bir xil kompensatsiya miqdorini oladi.
Ma‘lumotlar Portativligi  /  Integratsiya.
Kompaniyaning ichki ma‘lumotlar markazidagi ma‘lumot bilan ommaviy yopiq
bulutda   joylashgan   ma‘lumotni   birlashtirish   (integratsiyalash)   texnik   taraflama   qiyin
bo’lishi mumkin. Ma‘lumotlar ham shaxsiy, ham ommaviy bulutda tarqaladigan gibrid
bulutlar   foydalanishni   nazarda   tutadigan   tashkilotlar   ma‘lumotlarni   birlashtirish
(integratsiyalash) da bir qancha muammolarga duch kelishi mumkin:
- Xavfsizlik masalalari (ma‘lumotlarni boshqarish, tarmoq aloqasi va boshqalar); - Tranzaksiya   yaxlitligi   bilan   bog‘liq   muammolar   (bulutlar   bo‘ylab
tranzaksiyalarni qo‘llab-quvvatlashni iloji yo‘qligi);
- Katta hajmdagi ma‘lumotlami ishlatishdagi qiyinchiliklar;
- Ma‘lumotlardagi o’zgarishlarni aniqlash mexanizmlarining yo’qligi;
- Ma‘lumotlar sifatini nazorat qilish masalalari;
- Ma‘lumotlarning xakikiyligini (originalligini) aniqlash muammolari.
Sifat.
Ko‘plab   bulutli   provayder   SLA   shartnomalari   sifatni   emas,   faqatgina
infrastruktura   mavjudligini   qamrab   oladi.   Kompaniyaning   dasturlarida   ishlashga
nisbatan muayyan talablar mavjud bo‘lsa, kompaniya ushbu talablarni bulut yetkazib
beruvchilar   bilan   muhokama   qilishlari   va   bu   talablarni   qo‘llab-quvvatlanishi
mumkinligini   tasdiqlashlari   kerak.   Ushbu   talablarni   SLA   shartnomasiga   kiritish   juda
yaxshi   g‘oya   va   SLA   aloqasini   bulut   xizmat   provayderi   bilan   muzokara   qilishning
standart amaliyoti.
Qachonki   bulutli   provayderni   tanlaganda,   kompaniyalar   mazkur   provayder
kutilgan   rivojlanishi   qo‘llab-quvvatlay   olishini   va   infratuzilmani   kengaytirishida
yetarli darajada sifat darajasini kafolatlashini baxolashlari lozim.
2.2- rasm. Bulutli hisoblash bo‘yicha SLA -boshqaruv-yondashuvlar tasnifi
Bulutli hisoblash bo‘yicha SLA-boshqaruv-yondashuvlar tasnifi
1. O‘z-o‘zini boshqarish mumkin bo‘lgan vaziyatga asoslangan qayta
rezonatsiyalash 2. Modelga asoslangan yondashuv
3. SLA monitoringining yondashuvi
Bulutli   mijozning   bulut   ishlashini   kuzatish   va   uning   talablarga   va   SLAlarga
muvofiqligini ta‘minlash uchun javobgarlikni o‘z zimmasiga oladi - to’plangan ishlash
metrikalari   doimo   tahlil   qilinishi   kerak.   Agar   bulutli   joylashtirilgan   ilovalar   global
miqyosda ishlatilsa, barcha yirik mijozlar joylashgan joylarda tarmoq kechikishi kabi
sifat parametrlarini kuzatish muhimdir.
2.3- rasm. Ko‘pgina biznesga oid bulutli savollar yopiq ko‘rib chiqilish
1. Portativlik
2. Integratsiya
3. Qo‘llab-quvvatlash
4. Muammo
Yuqorida sanab o‘tilganidek, bulutli tizimlarda bir qancha muammolar mavjud.
Ularning   ko‘pchiligi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bulut   xizmatlarini   taqdim   etuvchi
provayder ushbu muammolarni xal etishi natijasida tarmoq ishonchlilik darajasi ancha
oshadi.   Tarmoqda   xizmat   sifatini   oshirishda   bir   qancha   parametrlarga   e‘tibor
qaratiladi.   Bu   parametrlar   jitter,   paketlar   yo‘qolishi   qiymati,   paketlarga   xizmat
ko‘rsatish  davomida  kutish  vaqti  bo‘lishi   mumkin. Ushbu  dissertatsiya   ishida  xizmat
ko‘rsatish   sifat   ko‘rsatkichlaridan   biri   bo‘lgan   paketlarga   xizmat   ko‘rsatish   vaqtida
kutish vaqtini  kamaytirish   masalasi   ko‘rib   chiqiladi.   Buning   uchun   tizimdagi   yuklamani   samarali
taqsimlash   orqali   paketlarga   xizmat   ko‘rsatish   vaqtini   kisqartirishga   erishiladi   va
tizimga   kelib   tushuvchi   yuklamani   samarali   taqsimlash   bo‘yicha   model   yaratish
dissertatsiya   ishining   tadqiqot   masalasi   hisoblanadi.   Yaratiladigan   yechim   bulutli
tarmoqning   ishlash   samaradorligini   oshirishda   hamda   xizmat   ko‘rsatishga   bo‘lgan
talablarni o‘z vaqtida qondirilishga yordam beradi.
Sifat tizimi konsepsiyasi (xizmat darajasi to‘g‘risidagi kelishuv, SLA) doirasida
resurslarni samarali konfiguratsiyasini amalga oshirish.
Sifatli   xizmat   iste‘molchilar   sonining   oshishi   va   doimiy   mijozga   aylanishida
asos   ekanligi   hammaga   ma‘lum.   Foydali   va   kafolatlangan   xizmatlardan   olinayotgan
daromad esa soha rivojining poydevori hisoblanadi.
Xizmat darajasi shartnomasi (SLA) - xizmat ko‘rsatuvchi provayder (ichki yoki
tashqi)   va   xizmat   ko‘rsatuvchi   provayder   tomonidan   kutilgan   xizmat   darajasini
belgilaydigan   oxirgi   foydalanuvchi   o‘rtasida   shartnoma.   SLA   lar   chiqimlarga
asoslangan   bo‘lib,   ularning   maqsadlari   mijozning   qaysi   narsaga   ega   bo‘lishini   aniq
belgilashdir.   SLA   xizmatining   qanday   taqdim   etilishini   yoki   yetkazib   berilishini
aniqlamaydi. Internet  provayderi (ISP)  mijozlariga xizmat ko‘rsatuvchi  provayderdan
SLA   ning   asosiy   namunasi   hisoblanadi.   ISP   uchun   xizmat   ko‘rsatish   darajasini
belgilaydigan ko‘rsatkichlar quyidagilarni kafolatlashga qaratilgan:
• Xizmatlar ta'ril'i - taqdim etilayotgan tarmoqqa ulanish kabi joylarni saqlash,
domen serverlar nomlari, dinamik xost konfiguratsiyasi serverlar protokoli kabi taqdim
etilayotgan xizmatlarning ta‘rifi.
• Ishonchlilik   -   xizmat   mavjud   bo‘lganda   (foiz   ish   vaqti)   va   cheklovlarni
to‘xtatish mumkin.
• Javob qaytarishlilik - so‘rovlar va rejalashtirilgan xizmat ko‘rsatish sanalariga
javoban amalga oshiriladigan xizmatlarning takroriyligi. • Muammolarni   yetkazish   tartibi   -   kimga   murojaat   qilishlari,   qanday
muammolar   xaqida   xabar   berishlari,   eskalatsiyalash   tartibi   va   muammoni   samarali
yechish uchun qanday boshqa choralar ko‘rishlari kerakligi.
• Xizmat   darajasini   monitoring   qilish   va   hisobot   berish   -   ishni   kim   kuzatadi,
qanday   ma‘lumotlarni   yig’adi   va   mijozning   ishlash   statistikasiga   qanchalik   tez-tez
kirish huquqi berilishi.
• Xizmat   majburiyatlarini   bajarmaslik   oqibatlari   -   mijozlarga   kredit   yoki
to‘lovlarni   o‘z   ichiga   olishi   yoki   mijozning   munosabatlarni   bekor   qilishga   imkon
berishi mumkin.
Javobgarlikdan   qochish   qoidalari   yoki   cheklovlar   -   va‘da   qilingan   xizmat
darajasi ko‘llanilmaydigan holatlar. Masalan, suv toshqinlari, yong‘inlar yoki boshqa
xavfli   vaziyatlar   ISP   ning   uskunasiga   zarar   yetkazishi   mumkin   bo‘lgan   holatlarda,
masalaning ishlash muddati talablaridan ozod bo‘lishi mumkin.
SLA (Service Level Agreement) - bu xizmat ko‘rsatish darajasidagi shartnoma
bo’lib, u aloqani ta‘minlash, ma‘lumotni yetkazib berish va xizmat  ko’rsatish sifatini
belgilab   beruvchi   muhim   shartnomadir.   Bu   shartnoma   odatda   uch   xil   shaklda
namoyon bo‘ladi:
1. Ta‘minlovchi va mijoz o’rtasida (Provider to Customer);
2. Ta‘minlovchilar o’rtasida (Provider to Provider);
3. Mijozlar o‘rtasida (Customer to Customer).
Har   bir   SLA   uchun   aniq   o‘lchovlar   xizmat   ko‘rsatuvchi   provayderga   bog‘liq
bo‘lsa-da,   ular   ta‘minlaydigan   parametrlar   o’xshash:   xajmi   va   ish   sifati   (jumladan,
aniqlik va puxtalik), tezlik, javob qaytarishlik va samaradorlik.
Har   bir   sohada   xizmat   darajasi   ta‘riflari   aniq   va   o’lchovli   bo’lishi   kerak.   Bu
xizmatning sifatini kiyoslash imkonini beradi va agar kelishuv ya‘ni shartnoma orqali
shart   kilib   ko‘yilgan   bo‘lsa,   unda   mos   ravishda   takdirlanadi   yoki   jarimaga   tortiladi.
SLA odatda uzilishlar orasidagi o‘rtacha vaqt yoki qayta tiklanish, javob qaytarish, karor   qabul   qilishning   o‘rtacha   vaqtini   aniqlashda   maqsad   (o‘rtacha)   yoki   minimum
qiymatni aniqlaydigan texnik tushunchalardan foydalanadi.
Xizmat  darajasi  tushunchasi  aniq  va o‘lchovli  bo‘lishi   kerak.  Masalan,   boshqa
bo‘limlar   (mijozlar)   bilan   IT   yordamchi   paneli   orqali   SLA   ni   ishlatish   ularning   ish
sifatini aniqlashga kiyoslashga imkon beradi. SLA dan foydalanish tashqi manbalarda,
bulutli   hisoblashlarda   va   boshqa   sohalarda   xam   keng   tarqalgan.   SLA   lardan
foydalanish   tashqi   manbalar,   bulutli   hisoblash   va   tashqilotning   mas‘uliyati   boshqa
yetkazib beruvchiga o‘tkaziladigan boshqa sohalarda xam keng tarqalgan.
Xizmat ko’rsatish darajasi (SLA) bilan kelishuv borligi quyidagicha:
• seans davomida talab etilgan tezlik;
• paketlar oqimida yo‘l qo’yilgan kechikishlar;
• ma‘lumotlar oqimida yo‘l qo’yilgan paketlarning yo’qolish ehtimolliklari;
• xizmat   sifati   pog’onasida   kelishuvlarning   xaqiqatda   qo’llanilayotgan   trafik
parametrlariga mosligi;
• paketlar marshrutizatsiyasi uchun ma‘lumotlar (adres   /   punkt adresi   /   punktning
belgilanishi).
Agar   foydalanuvchi   komponentlar   xizmatlaridan   foydalana   olmasa,   bunda
operator   standartlashtirilgan   klass   sifatli   xizmat   ko’rsatish   usullaridan   bittasini   taklif
qiladi. III BOB. BULUTLI TEXNOLOGIYALARNI TA’LIM JARAYONIDA
QO‘LLASH
3.1.   Bulutli   texnologiyalarda   apparat   va   dasturiy   vositalar   ularni   qo‘llash
imkoniyatlari va tadbiq etish
Ma’lumotlarga   ishlov   berish   markazi   resurslaridan   foydalanishda   apparat   va
dasturiy ta’minotlarni ahamiyati
Apparat   vositalarda   to‘xtalishlarning   asosiy   tasdiqi   sifatida   korparativ
tarmoqlarda maxfiy axborotlarni qayta ishlashi yaxshi rivojlangan xisoblanadi. apparat
vositalaridan foydalanishdagi afzalliklar, sifatiga kafolati, ish jaroyonida ishonchli va
bardoshiligi   uchun   ajralib   turadi.   Apparat   komponentalarini   ishlab   chiqaruvchi
kompaniyalar   ularni   kafolatiga   javob   beradilar.   Shuningdek   ma’lumotlarga   ishlov
berish markazidagi apparat qismini noqonuniy foydalana olishdan tashkiliy va texnik
muhofaza qilib uning bartaraf etadi. Chunki shunday xolatlar yuzaga kelib chiqadiki,
xakker axborot xavfsizligi rejimini buzadi.
Shuning   uchun   yondosh   signallarni   va   elektromagnit   tasirlarni   aniqlashda
doyimiy   monitoring   olib   boriladi.   Bunday   holatlarda   aniq   metodlar   bilan   signallar
tadqiqoti   va   tashqi   ta’sirdan   himoya   olib   boriladi.   Bunday   harakatlardan   foydalanish
asosan analog xolatlarda, bulutli hisoblash tizimlarida ijtimoiy kirish orqali bajariladi.
Ishlash   prinspi   ikkita   asosiy   metodlarga   qaratilgan:   IP   -   paketlarni   apparat   va
dasturiy ta’minotlar yordamida shifrlash, yoki odiygina ochiq trafik orqali. Deyarli har
doim   kompaniyalar   korparativ   tarmoqlarida   ishlov   berilgan   shaxsiy   konfidensial
ma’lumotlar IP   -   tarmoq orqali kirish imkoniyati mavjud bo‘lishligi uchun saqlanadi.
Barcha paketlarni kodirovka qilish tizimda resurslarni ko‘p qismi sariflanishiga sabab
bo‘ladi.   Shifrlash   pog’onasini   pasayishi   ochiq   trafiklarni   ko‘payishiga   sabab   bo‘ladi
va   bu   konfedensial   axborotlar   himoya   pog’onasi   susayishiga   olib   keladi.   Inson
faoliyati soxalarida bunday holat nomaqbul xisoblanadi. Bunung yechimi IP  -  shifrlash
tezligini oshirish orqali xal etsa bo‘ladi. Iste’molchilarning   apparat   va   dasturiy   ta’minot   bilan   ta’minlash.   Hozirgi
kunlarga   kelib,   is’temolchi   ish   joyida   IP   -   oqimlarni   SSL   protokoli   orqali   shifrlash
dasturiy   va   apparat   vositalari   yondashishda   xech   qanday   muomolarni   keltirib
chiqarmaydi.   Tezlik   qayta   ishlashsiz   1   Mbit/t   ga   chiqishi   mumkin.   Hozirgi   kunlarda
bunday   xizmatlar   ko‘rsatadigan   sertifikatsiyalashgan   firmalar   yetarlicha   xisoblanadi.
Iste’molchilar   operatsion   tizimlaridagi   kalitlar   va   korparativ   bulutdagi   shaxsiy
axborotlar   himoyasi   axborot   xavfsizligini   taminlashda   katta   muomolardan   biri
xisoblanadi.   Is’temolchining   shaxsiy   kompyuterlarda   elektron   quluf   o‘rnatiladi.
Bunday blakirovkani nafaqat is’temolchi balki, kompaniya axborot xavfsizligi xizmati
ham nazorat qilish imkoniyatiga ega. Lekin bularning hammasi faqat shaxsiy bulutda
mavjud bo‘lib ijtimoiy bulutda bu imkoniyatlar yo‘q.
3.1-  rasm. Iste’molchilarning apparat va dasturiy ta’minot bilan ta’minlash
Gipervizor,   dasturiy   vosita   sifatida   apparat   resurslarini   boshqarishda   va
resurslarni   mexmon   operatsion   tizimlar   o‘rtasida   taqsimlaydi,   shuning   uchun   virtual
muxitda   eng   zaif   qismi   xisoblanadi.   uning   har   qanday   buzilgan   xolati,   mexmon
operatsion  tizimida  nosozlikni   yuzaga  kelib chiqaradi.  Gipervizordan  foydalana  olish
o‘z   o‘rnida   yovuz   niyatdagi   shaxslarga   turli   xil   imkoniyatlar   kelib   chiqaradi.   Fakt
jixatdan   bunday   kirish   imkoniyati   gipervizor   orqali   o‘tadigan   barcha   axborot
oqimlarini   nazorat   qilishga   imkoniyat   beradi.   Bunday   imkoniyatlar   virtual   muxitdan
umumfoydalanish   xuquqini   beradi   yani:   virtual   struktura   admistratori   cheklovsiz   har
qanday ma’lumotlardan foydalana olish xuquqiga ega bo‘ladi. Shuning   uchun   axborot   resurslari   xavfsizligini   virtual   muhit   ichida   xal   etish
mumkin.   Mantiqiy   virtual   infratuzilma   fizik   infratuzilmadan   farq   qilmaydi   shunga
ko‘ra   birinchidagi   taxdidlar   ikkinchiga   ham   taluqli   xisoblanadi.   Shunda   axborot
himoya   vositalari   virtual   infratuzilma   himoyasini   taminlashda,   apparat   resurslarini
opimizatsiyalash   qobilyatiga   ega   bolishlari   lozim.   Ko‘p   hajmga   ega   bo‘lgan   virtual
infratuzilmalarda   ratsioanal   maqsadda   axborot   himoya   vositaladidan   foydalanish
gipervizor   darajasida   qurishga   yordam   beradi.   Bulutda   asosiy   xavf   extimolligi
virtualizatsiya spesifikatsiyasi, yangi obektlar yuzaga kelishi orqali  -  bulutli
boshqarish tizimi va tizim virtualizatsiyasi orqali yuzaga keladi. Ulardan birini
kompromentatsiya   qilish   bulut   xavfsizlikni   xavfga   qo‘yish   bilan   tengdir.   Virtual
muxitdagi   fizik   serverlarda   virtual   mashinalar   juda   ko‘p   bo‘lishi   mumkin.
Virtualizatsiyalashgan server operatsion tizimiga oddiy antivirus o‘rnatilsa, bitta fizik
gipervizorda r antivirusni  100  ta nusxasi yuzaga keladi. Har bir nusxa o‘zida antivirus
signaturasi, yuritgich bo‘ladi:  bularning hammasini  o‘z vaqtida yangilab turish kerak
barcha virtual mashinalarda. Bunda gipervizorga yana yangi qo‘shimcha og’irlik kelib
chiqadi va fizik server resurslari samarasiz sarflana boshlaydi.
2009-yilda   VMware   kompaniyasi   gipervizor   ishlab   chiqaruvchilar   qatoridan
birinchi   bo‘lib   gipervizorni   chuqur   joylashtirish   yani   uni   bir   virtual   mashinadagina
ishlatish   bunda   shu   virtual   mashinada   yagona   signatur   nusxasi   va   yagona   yuritgich
nusxasi   bo‘lib   shu   orqali   boshqa   virtual   mashinalarni   himoyasini   taminlashda
qo‘llaniladi.   VMware   kompaniyasi   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   gipervizor   va   unga
yondashish standart xisoblandi. Himoya virtualizatsiya vositalari va bulutli muxitdagi
asosiy   talablash   shunga   qaratilganki:xavfsizlikdagi   chiqimlarnikamaytirish,
resurslarga   bo‘lgan   talablarni   qisqartirish,   ishlab   chiqarishni   ko‘tarish   va
virtualizatsiya   beradigan   imkoniyatlaridan   foydalanish   -   deb   ta’kidlaydi.   Denis
Bezkorovayniy   CSA   (Cloud   Security   Alliance)   kompaniyasi   asoschisi   va   RISSPA
(Russian   Information   Security   Professional   Association)   kompaniyasi   vitsa   -
prezidenti. Misol   qilib,   oladigan   bo‘lsak,   virtualizatsiya   xavfsizligini   taminashda,   virusga,
xujum   va   taxdidlarga   qarshi   gipervizor   darajasidagi   vositalar   ishlatilinadi.   Shunday
xavfsizlik   yondashuvlar   tarmoq   pog’onasida   ham   qo‘llaniladi.   Tarmoqlar   aro   ekran,
xujumni payqash va xatarlani aniqlash, hujumlardan himoyalasnish  -  bunday ananaviy
masalalardan   foydalanishda   tarmoq   chegarasiga   o‘rnatilgan   apparat   ta’minoti   orqali
amalga   oshiriladi.   Virtualizatsiya   tizimiga   xizmat   ko‘rsatishda,   agar   admistratorlarga
tegishli   virtual   mashinalar   orasidagi   trafik   xavfsizligini   ta’minlash   kerak   bo‘lgan
xollarda ikki xil yechim imkoniyati bor.
Birinchi   yechim   shunga   asoslanadiki,   standart   apparat   ta’minotini   olganda,
virtualizatsiya   muhitida   n   o‘ziga   tegishli   trafikni   ajratib   olishi   va   uni   shu   qurilma
orqali   otkazish   va   orqaga   qaytish   xolatida   uni   o‘rab   qo‘ymoq.   Buning   uchun   xatto
standart   yechim   trafikni   filtrizatsiya   qilishdan   foydalanish   mumkin.   Lekin   bunday
yondashish kamsamarali xisoblanadi.
Boshqa yo‘li ya’ni ikkinchi yo‘li masalalarni (yechimlarni) gipervizor darajasida
joylashtirish mumkin.
Bulutli   ma‘lumot   qayta   ishlash   markazining   dasturiy   konfiguratsiyalanadigan
tarmoq   negizidagi   arxitekturasining   afzalliklari   ma‘lumot   qayta   ishlash   markazi
komponentalari orasida o’zaro ma‘lumotlar uzatish jarayonlari asosan OSI modelining
yetti sathli protokollari negizida amalga oshiriladi.
Yetti   sathli   OSI   modelining   protokollari   tarmoq   oxirgi   uskunalari   o‘rtasida
ma‘lumot uzatilishini ta‘minlaydi. Har bir sath ma‘lum funksiyalarni bajaradi. Quyida
sath protokollrining asosiy funksiyalari keltiriladi. XULOSA
Zamonaviy   axborot   va   kommunikatsiya   texnologiyalari   vositalarini   ta‘lim
jarayoniga   kirib   kelishi   an‘anaviy   o’qitish   usullariga   qo’shimcha   ravishda   yangi
o‘qitish   shakli   -   masofaviy   o‘qitish   yaratilishiga   omil   bo‘ldi.   Zamonaviy
texnologiyalar masofaviy oliy pedagogik ta‘limni yangicha tashkil qilinishiga asos
yaratadi.   Bunday   ta‘limda   pedagoglar,   kompyuter   dasturchilari   va   mutaxassislari
yordamida   yangi   o’qitish   kurslarini   yaratishlari   lozim   bo’ladi.   Zamonaviy   ta‘lim
tizimi   o’qituvchidan   masofaviy   o’qitish   tizimiga   tayyor   bo’lmog’ini,   ya‘ni   ilg’or
o’qitish texnologiyalarni (Internet, Keys, TV - texnologiyalar va h.k.) o’zlashtirgan
bo’lishini   taqozo   etmoqda.   Oliy   ta‘lim   muassasasini   boshqarishni
avtomatlashtirish,   o’quv   jarayoniga   axborot-   kommunikatsiya   texnologiyalarini
(AKT)   joriy   etish   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   tasdiqlangan
“2017 - 2021 yillarda Oliy ta‘lim tizimini kompleks rivojlantirish dasturi”ning eng
asosiy   yo’nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Ayni   vaqtda,   mazkur   yo’nalish   bo’yicha
XXI   asr   talablariga   mos   keluvchi   konseptual   qarashlar   mavjud   bo’lmaganligi
sababli   oliy   ta‘lim   muassasalarining   ayrim   faoliyatlarid   agina   axborot   tizimlarini
joriy   etilganini   ko’rishimiz   mumkin.   Oliy   ta‘lim   muassasasi   faoliyatini   to’liq
axborotlashtirish   oliy   ta‘lim   tizimidagi   yangi   islohotlar   hisobiga   murakkablashib,
ba‘zi   normativ-huquqiy   hujjatlarga   tegishli   o’zgartirishlar   kiritilishini   taqozo
etmadi.   Buning   uchun   axborotlashtirishning   eng   birinchi   vazifasi   mavjud
jarayonlarni   reinjenering   qilishdan   iborat   bo’ladi.   Ushbu   yo’nalishda   Janubiy
Koreya,   Buyuk   Britaniya,   Daniya,   va   Rossiya   kabi   davlatlarning   tajribasi
o’rganilganda,   axborotlashtirishning   asosiy   maqsadi   birinchi   navbatda   ta‘lim
sifatini oshirishga qaratilgan bo’lsa, keyingi o’rinda jarayonlarni avtomatlashtirish orqali oliy ta‘lim
muassasasi   xodimlari   va   professor-o‘qituvchilari   faoliyatida   ko‘p   takrorlanadigan
vazifalar   uchun   ketadigan   vaqtni   tejashga   qaratilgan.   Ta‘lim   sifatini   oshirishda
asosiy   e‘tibor   ta‘lim   kontentlarini   yaratish   va   ulardan   ochiq   foydalanishni   tashkil
etishga   qaratilgan.   Masofaviy   ta‘limda   (MT)   turli   ta‘lim   modellari   qo’llaniladi,
biroq   ularning   barchasiga   xos   bir   xususiyat   mavjud,   bu   ham   bo‘lsa,   unda   barcha
o‘quvchi va o’qituvchilar masofa jihatidan ajratilishidir. Barcha ta‘lim turlari kabi
MTning   ham   har   xil   modellari   mavjud.   Bu   ta‘lim   jarayonining   quyidagi   asosiy
tarkibiy qismlari: fan mazmunining bayoni; o‘qituvchilar bilan o‘zaro bevosita va
bilvosita muloqot; amaliy topshiriqlarning bajarilishi; talaba bilimini nazorat qilish
va baholashdan iborat bo‘ladi. Har bir model shu kabi tarkibni hamda uni amalga
oshiruvchi   texnologiyalarni   qo‘llaydi.   MTning   turli   modellari   nafaqat
qo‘llaniladigan   texnologiyalar,   balki   boshqarilish   darajasi,   o’qituvchi   va
o’quvchilarning   mas‘uliyati   bilan   ham   farqlanadilar.   Ayrim   modellarda
o’qituvchilar   va   ta‘lim   muassasasi,   xuddi   an‘anaviy   ta‘lim   tizimi   auditoriyalarida
o’qitilganidek,   ta‘lim   jarayonini   boshqarish   funksiyasini   to’liq   saqlab   qoladi.
Boshqa   turlarida   esa,   ta‘limni   boshqarish   ta‘lim   oluvchilarga   o‘tadi.   Ilmiy
manbalarning   tarixiy   analitik   tadqiqoti   shuni   ko‘rsatdiki,   ko‘plab   mualliflar
masofaviy   o’qitish   modellarini   tuzishga   o‘z   e‘tiborlarini   qaratishgan,   jumladan,
E.S.Polat   rahbarligidagi   jamoa   o‘z   monografiyalarida   quyidagi   6   ta   modelni
ko‘rsatganlar. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. 2017   -   2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   stratgeiyasi   //   O‘zbekiston
Respublikasi Qonun hujjatlari to‘plami. - Toshkent, 2017. - B.38
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   8   oktyabrdagi   PF-
5847- son Farmoni // O‘zbekiston Respublikasi  oliy ta'lim tizimini 2030 yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi. - 2019
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Axborot   -   kommunikatsiya
texnologiyalarini   yanada   rivojlantirishga   oid   qo‘shimcha   chora   tadbirlar
to‘g‘risida»gi qarori.  19.02.2018y. №Pq-5349
4. O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi   Prezidentining   2015-yil   6-
martdagi “2015-2019 yillarda yo‘l-transport infratuzilmasini   va
muxandislik
kommunikatsiyalarini   modernizatsiya   qilish   va   rivojlantirish   dasturi   to‘g‘risida”
dagi PQ-2313 son Qarori
5. Sh.M.Mirziyoyev Erkin va Farovon demokratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz.Toshkent: “O‘zbekiston”, 2016
6. Sh.M.Mirziyoyev   Tanqidiy   tahlil   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak.   Toshkent:
“O‘zbekiston“, 201
7. .Nishonbiyev,   Serverga   yo‘naltirilgan   arxitektura,   o‘quv   qo‘llanma,
Toshkent 2015, 246 b.
8. Michael   Moore,  Greg  Kearsley  “Distance  Education  a  systems   view”
2005.  Wadsworth Canada
9. Timothy K. Shih, Jason C. Hung “Fiture direktions in distance learning
and communication texnologies” 2007.  Taiwan, USA

MUNDARIJA KIRISH I BOB. BULUTLI TEXNOL OGIYALARNI TASHKIL ETISH 1.1. Bulut texnologiyasining yaratilishi va modellari 1.2. Bulutli hisoblash ........................................................................... ,,.. II BOB. BULUTLI TEXNOLOGIYALAR XIZMATLARINI TAQDIM ETUVCHILAR 2.1. Bulutli infrastrukturani modellashtirish 2.2. SLA doirasida resurslarni samarali konfiguratsiyasini amalga oshirish III BOB. BULUTLI TEXNOLOGIYALARNI TA’LIM JARAYONIDA QO’LLASH 3.1. Bulutli texnologiyalarda apparat va dasturiy vositalar ularni qo‘llash imkoniyatlari va tadbiq etish 3.2. Bulutli texnologiyalarda axborot tahdidlari va kurashish XULOSA Foydalanilgan adabiyotlar

KIRISH Kun sayin hayotimizning har bir sohasiga axborot-kommunikatsiya texnologiyalari (AKT) joriy etilib, kasbiy faoliyatimiz samaradorligini oshirmoqda. Bugungi kundalik hayotimizni nafaqat televizor, radio, balki mobil telefonlari, kompyuter, planshet kabi zamonaviy qurilmalarsiz o‘tkaza olmay qoldik, ulardan foydalanib, turmushimiz mazmunini boyitamiz, ish va ta‘lim olishdagi vazifalarimizni yengillashtiramiz. Hozirgi davrda barcha boshqa sohalar qatorida ta‘lim tizimida ham turli fanlarni o‘qitishda AKT imkoniyatlarini joriy etish dolzarb masala hisoblanadi. Keyingi davrlarda ko‘plab psixologik va ilg‘or pedagogik sohalarda chop etilayotgan maqolalarda, AKT talabalarlarning bilimi, ijodiy tafakkurini rivojlantirishi haqidagi fikrlar ta‘kidlanayotganining guvohi bo‘lmoqdamiz. YUNESKO 1 AKT ta‘limning ochiqligi va haqqoniyligini ta‘minlashga, o‘qitish va o‘qitish sifatini oshirishga va o‘qituvchilarning kasbiy rivojlanishiga hissa qo‘shishi mumkin, deb hisoblaydi. Bundan tashqari, tegishli siyosat, texnologiyalar va imkoniyatlarga ega bo‘lgan holda, AKT ta‘limni boshqarish, yetakchilik va ma‘muriyatni yaxshilashga yordam beradi. Bugungi kunda dunyoning barcha davlatlarining nigohi bizning yurtimizga qaratilgan, chunki yurtimizda barcha sohalar bo‘yicha jadallik bilan rivojlanib bormoqda. Misol tariqasida oliy ta’lim tzimini oladigan bo‘lsak juda katta islohatlar olib borilmoqda bu borada O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 oktyabrdagi PF-5847-son Farmoniga binoan O‘zbekiston Respublikasi oliy ta'lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi oliy ta’lim tizimini rivojlantirishga yaqqol misoldir. “Bulitli texnologiyalar” fani talabalarga tashkilot boshqaruvida xisoblash resurslarini yanada samarali ishlatish mumkinligi; AT infratuzulmani boshqarishni takomillashtirish (shu jumladan geografik jihatdan); ish boshqaruvida doimiy

soddalashtirish va qulaylashtirish, tizim konsepsiyasini zaxira tarzda saqlash va virtual mashinani migratsiyalash; AT infratuzilma chiqimini kamaytirish, xisoblash resurslarini, elektr quvvatlarini tejash haqida axborot berish, elektron ko‘rinishdagi ma’lumotlarni saqlash va kerak bo‘lganda ulardan har qanday sharoitda foydalanish evaziga ta’lim berishning sifat darajasini oshirish mumkinligi kabi masalalarni qamrab olgan. “Bulitli texnologiyalar” fani ixtisoslik fanlar turkumiga kirib, bu Muhammad al- Xorazmiy nomidagi Toshkent Axborot Texnologiyalari Universiteti AKT sohasida kasb ta’limi fakultetining 3-kurs bakalavriat ta’lim yo‘nalishlarida o‘qitiladi. “Bulutli texnologiyalari” fanidan tayorlangan o‘quv qo‘llanma ma'ruza mashg‘ulotlarni o‘tkazish, dars samaradorligini oshirish, ixtisoslik bo‘yicha bilimlarni egallash, muxandis-pedagoglarni bulutli xisoblash dasturiy vositalari bilan tanishtirish, ularni o‘quv-tarbiya jarayoniga tadbiq etish yo‘llarini qo‘rsatib berish, telekommunikatsiya, informatika va axborot texnologiyalari yo‘nalishi fanlarini o‘qitishda bulutli texnologiyalar asosida o‘qitish metodikasini egallash, telekommunikatsiya, informatika va axborot texnologiyalari yo‘nalishi fanlarida bulutli texnologiyalarni qo‘llash bo‘yicha bilim, ko‘nikma va malakalar oshirishga xizmat qiladi. O‘quv qo‘llanmada keltirilgan mavzular ta'lim va tarbiya usullarining joriy qilinishi va bo‘lajak kadrlarning internet va bulutli texnologiyalaridan samarali foydalanish ko‘nikmasi berish va malakalarni tarkib toptirish, talabalarga oliy va o‘rta maxsus ta'lim muassasalarida telekommunikatsiya, informatika va axborot texnologiyalari yo‘nalishi fanlarini zamonaviy o‘quv texnik vositalar yordamida o‘qitishga o‘rgatish, masofaviy ta'limning o‘ziga xos xususiyatlarini bilan tanishtirishtiradi. Talabalarni malakasi va mahoratini oshishiga xissa qo‘shadi hamda amaliy foydalanishda samara beradi.

I BOB. BULUTLI TEXNOLOGIYALARNI TASHKIL ETISH 1.1. Bulut texnologiyasining yaratilishi va modellari “Bulutli texnologiyalar” tushunchasi (inglizcha “cloud computing”)ingliz va rus man'balarda keng ishlatiladi. O‘zbek tilida bu termin tarjimasidan muallif foydalangan. T.N. Nishonboyevning “Servisga yo‘naltirilgan arhitektura” monografiyasida ham ushbu termin ko‘p ishlatilgan.[6] Bugungi kunda biz bulutli hisoblash (cloud computing) deb ataydigan hisoblash tarmog‘i jadallik bilan rivojlanmoqda. Axborot texnologiyalari sohasidagi Google (GoogleDrive), Yandex (Yandex disk), Microsoft (OneDrive), Apple (iCloud), DropboxInc, Cisco, Oracle va boshqa ko‘plab yirik kompaniyalar bugun o‘z bulutli xizmatlar spektrini kengaytirishga katta e‘tibor qaratishmoqda. Ko’plab xizmatlar bulutli tarmoqqa kiritilmoqda va foydalanuvchilar ular orasidan o‘ziga kerakli xizmatlarni bulutdan olish imkoniyati yaratilgan. Dunyo miqyosida keng rivojlangan va rivojlanishda davom etayotgan bulutli hisoblash tizimlari O‘zbekistonda ham bugun rivojlanishda davom etmoqda. Masalan, Huawei kompaniyasi bilan hamkorlikda yaratilgan Ma‘lumotlarni qayta ishlash markazi (MQIM) ning ishga tushirilishi O‘zbekistonda ham bulutli xizmatlarni rivojlantirish uchun katta ishlar olib borilayotganligini ko‘rsatadi. Bugungi kunda bulutli hisoblashlar sohasi va ular taqdim etayotgan xizmatlar spektri ham kengayib bormoqda. Xizmatlarning ko‘payishi va qulayligi sababli uning iste‘molchilari soni ham ortmoqda. Bulutli xizmatlarga talablar va murojaatlar ortishi bilan tizimga tushuvchi yuklama miqdori ham ortmoqda. Bulut provayderlari esa o‘z xizmatlarini taqdim etishda quyidagilarni maqsad qilib ko‘yadi: - Tarmoqning doimiy ishlashini ta‘minlash; - QoS ni ta‘minlash va h.k. O‘ zbekistonda bulutli texnologiyalarning rivojlanishi . Bugungi kunda jaxondagi ko‘plab davlatlar qatori O‘zbekistonda ham bulutli texnologiya qo‘llanilishni

Ko'chirib oling, shunda to'liq holda ko'ra olasiz