DIDAKTIKA-TA’LIM NAZARIYASI. O’QITISH JARAYONI YAXLIT TIZIM SIFATIDA. TA’LIM MAZMUNI
![DIDAKTIKA-TA’LIM NAZARIYASI. O’QITISH JARAYONI YAXLIT
TIZIM SIFATIDA. TA’LIM MAZMUNI
REJA :
1. Didaktika o’qitish va ta’lim nazariyasi sifatida.
2.
O’qitish jarayonining mohiyati.
3. Didaktika ,
uning asosiy kategoriyalari.
4.
Didaktik tizim. Zamonaviy didaktik tizim.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_1.png)
![1. Didaktika o’qitish va ta’lim nazariyasi sifatida
Pedagogika fani ta’lim va tarbiya jarayonini ularning yaxlitligi va birligi asosida
o’rganadi.
Ikki
faoliyatning har birining mohiyatini aniq bayon etish uchun didaktika (ta’lim
nazariyasi)
va tarbiya nazariyasini ajratib ko’rsatadilar.
Hozirgi
davrda didaktika o’qitishning mazmuni, metodlari va tashkiliy shakllarini
ilmiy
asoslab beruvchi pedagogika sohasi sifatida tushuniladi.
Umumiy
didaktikadan tashqari xususiy didaktikalar yoki alohida fanlar bo’yicha
ta’lim
metodikasi deb ataluvchi didaktikalar ham mavjud.
Ularning
mazmuni ta’limning ma’lum bosqichlarida u yoki bu fanlarni o’rganish
va
ta’lim berishning nazariy asoslarini belgilaydi. Har bir o’qituvchi didaktika
asoslarini
puxta bilishi va ularga tayangan holda faoliyatni tashkil etishi zarur.
Didaktika
predmetini aniqlash bo’yicha turli qarashlar ilgari surilgan.
Qarashlarning
turlicha bo’lishi didaktikaning metodologik kategoriyalarini aniq
ajratilmaganligi
bilan bog’liq.
Ko’pchilik
olimlar ta’lim obyekti deb o’qitish jarayonining maqsadi, mazmuni,
qonuniyatlari,
metodlari va tamoyillarini ko’rsatadilar.
Didaktika
ta’limni ijtimoiy tajriba berish vositasi sifatida e’tirof etadi. Ta’lim
yordamida
yoshlarni hayotga tayyorlash amalga oshiriladi. Ta’limiy faoliyatni
tashkil
etishda o’qituvchi — o’quvchi, o’quvchi — o’quv materiali, o’quvchi —
boshqa
o’quvchilar o’rtasidagi munosabatlar yuzaga keladi.
Pedagogik
adabiyotlarda ulardan qaysi biri didaktika uchun asosiy hisoblanishi
kerakligi
borasida ham turli fikrlar keltiriladi hamda o’quvchining o’quv](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_2.png)
![materialiga bo’lgan munosabati, ya`ni, bilimlarni o’rganish munosabatini asosiy
deb
e’tirof etuvchi qarashlar soni nisbatan ko’p.
Darhaqiqat,
o’qish, o’rganish ta’lim jarayonining ajralmas xususiyatidir. Ta’limga
psixologiya
nuqtayi nazaridan yondashilsa, ushbu munosabatning ustuvorligiga
shubha
qolmaydi. Biroq, ta’limga pedagogik, ya’ni, ijtimoiy tajribani berish,
o’igatish
nuqtayi nazaridan qaralsa faoliyat uchun asosiy sanaluvchi munosabat
— ikki
shaxs (o’quvchi va o’qituvchi) o’rtasidagi munosabatlar yetakchi o’rin
egallashi
lozim ekanligi anglanadi.
Didaktika
predmetining mohiyatini ochishga xizmat qiluvchi yana bir qarash
ta’lim-tarbiya
jarayonini yaxlit o’rganish zarurligini ilgari suradi. Ta’limning
tarbiyaviy
vazifalari o’quvchining bilimni o’zlashtirishlarini ta`minlabgina
qolmay,
shaxs xususiyati, uning rivojlanishi, ma`lum ma`naviy-axloqiy sifatlarni
o’zlashtirishi,
fe’l-atvori, xulqini tarbiyalash uchun zarur shart-sharoitni
yaratishdan
iborat.
Didaktikaga
ta’limning mazmunli va jarayonli jihatlarini birgalikda o’rganish
xosdir.
Amaliyotni qayta tashkil etish va takomillashtirish masalalarini nazarda
tutgan
holda didaktika ta’limni faqatgina o’rganish obvekti sifatidagina emas, balki
ilmiy
asoslangan loyihalashtirish obyekti sifatida qaraydi.
Umumiy
didaktikaning predmeti dars o’tish (o’qituvchi faoliyati) va bilim olish
(o’quvchining
o’rganish faoliyati)ning o’zaro bog`liqligi va aloqadorligi
hjsoblanadi.
Didaktikaning vazifalari quyidagilardan
iborat:
ta’lim
jarayonlari va ularni amalga oshirish shartlarini ta`riflash va
tushuntirish;](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_3.png)
![
teplim jarayonini yanada mukammal tashkil etish, ya`ni, ta’lim tizimlari va
texnologiyalarini
ishlab chiqish;
ta’lim
jarayon L uchun xos bo’lgan umumiy qonuniyatlarni aniqlash,
omillarini
tajilil qilish va ta`riflash.
Didaktika
nazariy va bir vaqtning o’zida me`yoriy-amaliy fan. bidaktikaning ilmiv-
nazariv
vazifasi ta’limning mavjud jarayonlarini o’rganish, uning turli jihatlari
o’rtasidagi
bog`liqliklar, ularning mohiyatini ochib berish, rivojlanish
tendensiyalari
va kelajagini aniqlashdan iboratdir.
O’zlashtirilgan
nazariy bilimlar ta’lim amaliyotini yo’naltirish, ta’limni jamiyat
tomonidan
qo’yilayotgan ijtimoiy talablarga muvofiq takomillashtirishga imkon
beradi.
Ta’lim mazmunini anglab olish, ta’lim tamoyillari, ta’lim metod va
vositalarini
qo’llash me`yorlarini aniqlash asosida didaktika amaliy-me’yoriy
hamda
tashkiliy-texnologik vazifani bajaradi.
2. O’qitish jarayonining mohiyati
Insonning
faoliyatida o’qitish har doim juda muhim ahamiyatga ega bo’lgan.
Ta’lim
tasodifiy, intiutiv xususiyatga ega bo’lganda ham va asosan tasodifan
axborotlarni
berish hamda taqlid qilishdan iborat bo’lganda ham shunday bo’lgan;
keyinchalik
ham, ta’lim maqsadga muvofiq muntazam va rejalashtirilgan
jarayonga
aylanganda, maktab paydo bo’lganida ham shunday bo’lgan. Biroq uzoq
vaqt
davomida ta’limni nazariy tahlil qilish va o’rganish ishlari olib borilmadi,
shuning
uchun o’z nazariyasiga ega bo’lmadi. Faqatgina XVII asr bu sohada
muhim
o’zgarishlar olib keldi: aynan o’sha paytda ta’lim alohida nom oldi va
tarixda
birinchi didaktik faoliyatning ilmiy asoslangan tizimiga asos solindi.
Didaktika
(ta’lim nazariyasi : yunoncha «didaktikos» «o’rgatuvchi», «didasko» esa](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_4.png)
![— «o’rganuvchi» ma’nosini bildiradi) ta’limning nazariy jihatlari (ta’lim
jarayonining
mohiyati, tamoyillari, qonuniyatlari, o’qituvchi va o’quvchi faoliyati
mazmuni,
ta’lim maqsadi, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini
takomillashtirish
yo’llari va hokazo muammolar)ni o’rganuvchi fan.
Bu
tushunchani buyuk chex pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592— 1670-yillar)
«Buyuk
didaktika» (1657-yil) nomli mashhur asarida tilga oladi. Lekin Komenskiy
«didaktika
bu faqat ta’limgina emas, balki tarbiyalash ham», deb ta`kidlaydi.
Mazkur
asarda olim ta’lim nazariyasining muhim masalalari:pta’lim mazmuni,
ta’limning
ko’rgazmaliligi, ketma-ketligi kabi tamoyillari, sinf-dars tizimi borasida
so’z
yuritadi.
3. Didaktika, uning asosiy kategoriyalari.
Didaktikaning
asosiy kategoriyalari va didaktik tushunchalar tizimi. Muayyan
fanga
xos bo’lgan tushunchalarda insoniyat tomonidan ijtimoiy taraqqiyot
jarayonida
to’plangan bilimlar aks etadi. Mavjud ilmiy tushunchalar ikki asosiy
guruhga
ajratiladi:
1. falsafiy
tushunchalar;
2. xususiy
ilmiy, ya`ni, muayyan fangagina xos bo’lgan tushunchalar.
Didaktika
uchun «umumiy va alohida», «mohiyati va hodisa»,
«qarama-qarshilik»,
«bog’liqlik» kabi falsafiy tushunchalar ham muhim
ahamiyatga
ega. Didaktikada qo’llaniladigan umumiy-ilmiytushunchalar orasida
«tizim»,
«tuzilma», «vazifa», «element» kabilar alohida o’rin tutadi. Pedagogikaga
xos
didaktik tushunchalar sirasiga quyidagilar kiradi:](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_5.png)
![1) ta’lim — o’quvchilarga nazariy bilimlarni berish asosida ularda amaliy
ko’nikma
va malakalarni shakllantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o’stirish va
dunyoqarashlarini
tarbiyalashga yo’naltirilgan jarayon;
2)
dars — bevosita o’qituvchi rahbarligida muayyan o’quvchilar guruhi bilan olib
boriladigan
ta’lim jarayonining asosiy shakli;
3)
bilim olish — idrok etish, o’rganish, mashq qilish va muayyan tajriba asosida
xulq-atvor
hamda faoliyat ko’nikma, malakalarining mustahkamlanib,
mavjud bilimlarning
takomillashib , boyib borish jarayoni;
4)
ta’lim jarayoni — o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasida tashkil etiluvchi hamda
ilmiy
bilimlarni o’zlashtirishga yo’naltirilgan pedagogik jarayon.
5)
o’quv fani — ta’lim muassasalarida o’qitilishi yo’lga qo’yilgan hamda o’zida
muayyan
fan sohasi bo’yicha umumiy yoki mutaxassislik bilim asoslarini jamlagan
manba.
6)
ta’lim mazmuni — davlat ta’lim standartlari asosida belgilab berilgan hamda
ma`lum
sharoitda muayyan fanlar bo’yicha o’zlashtirilishi nazarda tutilgan ilmiy
bilimlar
mohiyati.
Didaktikada
«idrok etish», «o’zlashtirish», «mahorat», «rivojlanish» va boshqalar
(psixologiya)
hamda «boshqarish», «qayta aloqa» (kibernetika) kabi fturdosh
fanlarga
xos bo’lgan tushunchalar ham qo’llaniladi.
Didaktikaning
tushunchali-terminologik tizimi muntazam yangilanib va to’ldirilib
borilmoqda.
Didaktikaning asosiy
kategorivalari quyidagilardan iborat: dars, bilim olish, ta’lim,
bilim,
ko’nikma, malaka, ta’lim maqsadi, ta’lim mazmuni, ta’lim jarayoni, ta’lim
jarayonini
tashkil etish, ta’lim turlari, shakllari, metodlari va vositalari, ta’lim
natijasi.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_6.png)
![So’nggi paytlarda asosiy didaktik kategoriyalar sirasiga ta’limning didaktik tizimi
va
ta’lim texnologiyasi kabi tushunchalarni ham kiritish taklifi ilgari surilmoqda.
1) bilim —
shaxsning ongida tushunchalar, sxemalar, ma’lum obrazlar ko’rinishida
aks
etuvchi borliq haqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui;
2) bilim
olish — idrok etish, o’rganish, mashq qilish va muayyan tajriba asosida
xulq-atvor
hamda faoliyat ko’nikma, malakalarining mustahkamlanib, mavjud
bilimlarning
takomillashib, boyib borish jarayoni;
3) ko’nikma —
olingan bilimlarga asoslanib qo’yilgan vazifalar va shartlarga
binoan
bajariladigan harakatlar yig’indisi;
4)
malaka — ongli xatti-harakatning avtomatlashtirilgan tarkibiy qismi;
5)
ta’lim — o’quvchilarga nazariy bilimlarni berish asosida ularda amaliy
ko’nikma
va malakalarni shakllantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o’stirish va
dunyoqarashlarini
tarbiyalashga yo’naltirilgan jarayon;
6) ta’lim
metodlari — ta’lim jarayonida qo’llanilib, uning samarasini ta’minlovchi
usullar
majmui;
7) ta’lim
mazmuni — shaxsning aqliy va jismoniy qobiliyatini har tomonlama
rivojlantirish,
dunyoqarashi, odobi, xulqi, ijtimoiy hayot ta mehnatga tayyorlik
darajasini
shakllantirish jarayonining mohiyati;
8) ta’lim
vositalari - ta’lim samaradorligini ta’minlovchi obyektiv (darslik, o’quv
qo’llanmalari,
o’quv qurollari, xarita, diagramma, plakat, rasm, chizma,
dioproektor,
magnitafon, videomagnitafon, uskuna, televizor, radio, komputer va
boshqalar)
va subyektiv (o’qituvchining nutqi, namunasi, muayyan shaxs hayoti va
faoliyatiga
oid misollar va hokazolar) omillar;
9) ta’lim
jarayoni — o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasida tashkil etiluvchi hamda
ilmiy
bilimlarni o’zlashtirishga yo’naltirilgan pedagogik jarayon;](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_7.png)
![10) ta’lim mazmuni — davlat ta’lim standartlari asosida belgilab berilgan hamda
ma’lum
sharoitda muayyan fanlar bo’yicha o’zlashtirilishi nazarda tutilgan ilmiy
bilimlar
mohiyati;
11) ta’lim
maqsadi (o’qish, bilim olish maqsadi) — ta’limning aniq yo’nalishini
belgilab
beruvchi yetakchi g’oya;
12) ta’lim
natijasi (ta’lim mahsuli) — ta’lim yakunining mohiyatini qayd etuvchi
tushuncha ;
o’quv jarayonining oqibati; belgilangan maqsadni amalga oshirish
darajasi;
13) ta’limni
boshqarish — ta’lim muassasalarining faoliyatini yo’lga qo’yish,
boshqarish,
nazorat qilish hamda istiqbollarini belgilash;
14) ta’lim
tizimi — yosh avlodga ta’lim-tarbiya berish yo’lida davlat tamoyillari
asosida
faoliyat yuritayotgan barcha turdagi o’quv-tarbiya muassasalari majmui.
4. Didaktik tizim . Zamonaviy didaktik tizim . Didaktik nazariya
( konsepsiya ) lar
va ularning falsafiy asoslari .
Ta ’ lim jarayoni psixologik - pedagogik
konsepsiyalar ( ular aksariyat hollarda didaktik
tizimlar ham deb ataladi ) asosida
tashkil etiladi . Didaktik
tizim ( yunoncha « systema » — yaxlit qismlardan tashkil
to ’ gan ,
birlashtirish ) — ma ’ lum mezonlari asosida ta ’ lim jarayonining yaxlit
holatini belgilash ,
ajratib ko ’ rsatish demakdir . U ta ’ limning maqsadi , tamoyillari ,
mazmuni ,
shakli , metod va vositalarining birligi asosida tashkil etilgan
tuzilmalarning ichki yaxlitligini ifodalaydi .
Tadqiqotchilar mavjud didaktik
konsepsiya
( tizim ) larni umumlashtirib quyidagi guruhlarga ajratadilar :
1. an’anaviy;
2. progressiv;
3. zamonaviy.
Ta’lim
nazariyasida Ya.A.Komenskiy, I.Pestallotsi va I.Gerbartlarning didaktik](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_8.png)
![konsepsiyalari muhim ahamiyatga ega.
An’anaviy
didaktik tizim ning yaratilishi nemis faylasufi, psixolog va pedagog
I.F.Gerbart
(1776—1841-yillar) nomi bilan bog’liq. U Ya.A.Komenskiyning sinf-
dars
anpanaviy tizimini tanqidiy nuqtayi nazardan qayta asoslab, etika va
psixologiyaning
nazariy yutuqlariga tayangan holda ta’lim tizimini yaratdi.
I.F.Gerbart
ta’lim tizimining asosiy belgisi quyidagilardan iborat: o’quvchilarning
intellektual
rivojlanishini ta’minlash maktabning asosiy vazifasi; bolani tarbiyalash
esa
oilaning vazifasidir.
Zamonaviy
didaktik tizim . XX asming 50- yillarida psixolog va pedagog B . Skinner
qismlarga bo ’ lingan axborotlarni yetkazish ,
bu jarayonni muntazam nazorat qilish
asosida materialni o ’ zlashtirishda samaradorlikka erishish g ’ oyasini ilgari suradi .
Mazkur g ’ oya keyinchalik dasturiy
ta ’ lim deb ataladi . Keyinchalik N . Krauder
nazorat natijalariga qarab o ’ quvchiga mustaqil ishlash uchun turli materiallarni
taklif etadigan tarmoqlashtirilgan
dastur lami yaratdi .
D . Dyuining nazariy g ’ oyalari muammoli ta ’ limning asosi bo ’ lib qoldi . Bugungi
kunda muammoli
ta’lim deb nomlanuvchi, ushbu g’oya o’qituvchi rahbarligi ostida
muammoli
vaziyatni yaratish va ularni hal etishda o’quvchilarning faollik va
mustaqilliklarini
ta’minlashga erishishni nazarda tutadi. Muammoli ta’limning
vazifasi
fan o’rganish jarayonini rag’batlashtirish, o’quvchilarda fikrlash,
tadqiqotchilik
ko’nikmalarini shakllantirishdan iboratdir.
Pedagogika
fanida didaktika o’qitish va ta’lim nazariyasi demakdir.Didaktika
o’qitishning
qonuniyatlarini o’rganib, u «nimani o’rgatish» va «qanday o’rgatish»
degan
savollarga javob beradi.
Barcha
ta’lim muassasalarida o’qitish, avvalo, o’quvchilarning aqliy rivojlanishiga
ta’sir
ko’rsatadi. Shu sababli ham didaktika barkamol shaxsni rivojlantirishning
ajralmas
qismi bo’lgan aqliy tarbiya mohiyatini ochib beradi.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_9.png)
![Didaktika hamma predmetlar uchun harakterli bo’lgan o’quv jarayonining umumiy
qonuniyatlarini
ochib beradi.
Umumiy
didaktika murakkab nazariy va amaliy muammolarni hal etadi hamda
o’qitish
jarayonining qonuniyatlarini ochib beradi, ta’limning mazmunini
belgilaydi,
samarali o’qitish metodlari va ularni yo’lga qo’yish shakllarini ishlab
chiqadi ,
hozirgi zamon texnika vositalaridan ta’lim jarayonida unumli foydalanish
va
boshqa masalalarni hal etishni maqsad qilib qo’yadi.
Turli
ijtimoiy-iqtisodiy bosqichlarda o’qitishning vazifalari va xarakteriga nisbatan
o’ziga
xos qarashlar yuzaga kelgan. Bu esa mavjud jamiyatga xos bo’lgan mahlum
o’quv
jarayonining tiplari yuzaga kelishiga sabab bo’ldi.
O‘quvchilarda bilim egallash va o‘qish motivlariga ehtiyojni shakllantirish
REJA :
1. O‘quv faoliyatining asosida mavjud motivlar .](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_10.png)
![2. Bilish motivlari darajalari .
3. Ta'lim motivlarining tasnifi va vazifalari.
O‘quv faoliyatining asosida mavjud motivlar:
1) ta'lim mazmuni bilan bog‘liq motivlar:o‘quvchini yangi faktlarni bilish-
o‘rganishga, bilimlarni
egallashga , turli vositalar asosida o‘rganilayotgan jarayonning
tub
mazmun-mohiyatini bilish, anglab yetishga yo‘naltiradi.
2)
o‘quv jarayoni bilan bog‘liq bo‘lgan motivlar: o‘quvchida ta'lim jarayonida turli
xarakterdagi
topshiriqlarni bajarish paytida intellektual faollik namoyish etishga,
tafakkur
qilish, mushohada yuritish, shuningdek, ta'lim jarayonida topshiriqlarni
bajarish
chog‘ida uchraydigan qiyinchiliklarni yengib o‘tish, ya'ni bolani natija bilan
emas,
balki ta'lim jarayonidagi faoliyatning qiziqarliligi bilan band qilib qo‘yish.
II. Ta'lim faoliyati bilan bevosita bog‘liq bo‘lmagan motivlar.
Keng
ko‘lamdagi ijtimoiy motivlar: vatan, jamiyat, ota-ona va pedagoglar oldidagi
burch
motivlari.
O‘zligini anglash motivlari (ta'limning
kelajakdagi ahamiyatini his qilish, bo‘lajak
kasbiy
faoliyatga o‘zini tayyorlash va b.) va o‘z-o‘zini takomillashtirish, rivojlantirish
(
ta'lim asosida o‘z shaxsini kamol toptirish).
Tor doiradagi xususiy motivlar :
maqtovga sazovor bo‘lish, yaxshi baho olishga
intilish,
tengqurlari orasida ajralib turish (xotirjamlik va farovonlik motivsiyasi),
birinchi
o‘quvchi bo‘lish, o‘z tengqurlari orasida munosib o‘ringa ega bo‘lish istagi
(istiqbol
motivatsiyasi).
Salbiy motivlar :
ota-onasi, o‘qituvchilari, tengqurlari orasidagi ko‘ngilsizliklardan
qochish
(ko‘ngilsizliklardan qochish motivatsiyasi)
.A.K. Markovaning fikriga ko‘ra,
motivlar
sirasiga asosan bilish-anglash hamda ijtimoiy motivlarni kiritish mumkin.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_11.png)
![Agar ta'lim jarayonida o‘quvchilarda o‘quv fani mazmunini o‘zlashtirishga intilish
kuchli
bo‘lsa, u holda bolada bilish motivlarining mavjudligini e'tirof etish mumkin.
Agar
o‘quvchida fanga nisbatan atrofdagilarga bo‘lgan qiziqish ustun bo‘lsa, demak,
unda
ijtimoiy motivlar yetakchi ahamiyat kasb etadi 44
.Bilish motivlariga bolaning
ta'lim
jarayonidagi o‘zini rivojlantirishga qaratilgan boshqalar bilan hamkorligi,
hamjihatligi,
noma'lumni, yangilikni bilishga bo‘lgan intilishlari nazarda tutiladi.
Yanada
kuchliroq tashqi muhit bilan belgilanadigan quyidagi motivlar mavjud:
ta'limning
majburiy xarakterga egaligi;
ta'lim
jarayonining kundalik odatiy holat ekanligi;
ta'limning
shaxsiy manfaatlar omili ekanligi;
diqqat
markazda, e'tiborda bo‘lishga intilish.
Biz
fikr yuritayotgan motivlar ta'lim jarayoni natijalari va uning xarakteriga o‘zining
salbiy
ta'sirini ham o‘tkazishi mumkin. Ayniqsa, o‘quvchining ta'lim motivlari
maqtov
eshitish yoki moddiy manfaatdorlik asosiga qurilganligi tashqaridan
qaraganda
yaqqol namoyon bo‘lsa bu ta'sir kuchli bo‘ladi.
O‘qituvchining
asosiy vazifalaridan biri o‘quvchilarning barcha motivlari orasida
ichki
ta'lim motivatsiyalarini rivojlantirishga qaratilgan bo‘lishi muhim ahamiyatga
ega.
A.K.Markovaning
fikriga ko‘ra, bilish va ijtimoiy motivlar turli xil darajaga ega.
Bilish motivlari darajalari:](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_12.png)
![
Keng ko‘lamli bilish motivlari(yangi bilim, fakt, hodisa va qonuniyatlarni
o‘zlashtirishga
qaratilgan);
O‘quv-bilish
motivlari(bilimlarni o‘zlashtirish yo‘llarini hamda mustaqil ta'lim
olish
usullarini o‘zlashtirishga qaratilgan);
Mustaqil
ta'lim motivlari (qo‘shimcha bilimlarni egallash asosida o‘z bilim,
ko‘nikma
va malakalarini oshirish borasida o‘z shaxsiy dasturiga ega bo‘lish).
Ijtimoiy motiv darajalari:
keng
ko‘lamli ijtimoiy motivlar (burch va majburiyat , ta'limning ijtimoiy
ahamiyatini
anglab yetish);
tor
doiradagi yoki xususiy ijtimoiy motivlar (atrofdagilarga nisbatan ma'lum bir
tarafga
mansub bo‘lishlikka intilish hamda ularning e'tiborini qozonishga
harakat
qilish);
ijtimoiy
hamkorlik motivlari(boshqa insonlar bilan hamkorlik qilishning barcha
vositalarini
ishga solishga intilish).
A.K.Markova
ta'kidlaganidek, ta'lim jarayonida turli motivlar namoyon bo‘lishi bir xil
xususiyatga
ega emas. Masalan, keng ko‘lamdagi ijtimoiy motivlar ma'lum bir qaror
qabul
qilish jarayonida, o‘qituvchidan qo‘shimcha ma'lumotlar olish chog‘ida, o‘quv-
bilish
motivlari masalaning yechimini topishga qaratilgan mustaqil faoliyat,
savollarga
javob berish yoki o‘qituvchiga savol berish jarayonida, mustaqil ta'lim
motivlari
esa bevosita mustaqil ta'lim faoliyati chog‘ida, shuningdek, o‘quvchining
ta'lim
tarkibini o‘zgartirishga qaratilgan takliflarini ifodalash paytlarida namoyon
bo‘ladi 45
.
Keng
ko‘lamdagi ijtimoiy motivlar o‘quvchining o‘z burch va mas'uliyatini his qilishi
bilan
bog‘liq xatti-harakatlarida o‘z aksini topadi. Ijtimoiy hamkorlik motivlari jamoat](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_13.png)
![ishlaridagi faollikka intilishi va uni samarali tashkil qilish yuzasidan bergan
takliflaridan
bilinib turadi.
Ta'lim motivlarining tasnifi va vazifalari.
Ta'lim
motivlari o‘quv motivlarining kuchi va ishonchli-mustahkamligi bilan
tasniflanadi.
Ta'lim motivlari kuchi o‘quvchining bilim olish yo‘lidagi qiyinchiliklarni
yengib
o‘tishga bo‘lgan intilishilari, motivning ehtiyoji, uning davomiyligi bilan
belgilanadi.
Motiv kuchi ham fiziologik, ham psixologik omillarga bog‘liq. Fiziologik
omillarga
motivatsion qo‘zg‘atish kuchi kirsa, psixologik motivlarga o‘quv-anglash
faoliyatining
natijalari, uning mohiyatini anglab yetish, ma'lum ma'nodagi ijod
erkinligi
kabilar kiradi. Bundan tashqari, motivlarning kuchini bolalikda kuchliroq
namoyon
bo‘ladigan emotsiyalar ham belgilab beradi.
O‘quv
motivlarining mustahkamligi deyilganda butun ta'lim faoliyati jarayonida
o‘quvchining
turli ta'limiy topshiriqlarni bajarishda namoyon bo‘ladigan iroda kuchi
hamda
uning o‘quv materiallarini o‘zlashtirish, esda saqlab qolish va amalda ulardan
foydalana
olish qobiliyatlari nazarda tutiladi. Mohiyatan olib qaraganda, o‘quvchining
o‘zini
ta'lim olishga ongli yo‘naltira olishi, maqsad va vazifalarni to‘g‘ri belgilay
bilishi
va ularga amal qilishi anglaniladi.
O‘quv
motivlarining quyidagi vazifalarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
a)
qo‘zg‘atuvchi funksiya o‘quvchi motivlari energetikasi, boshqacha aytganda, motiv
o‘quvchining
faoliyati va o‘zini tutishidagi faolligini ta'minlab beradi.
b)
yo‘naltiruvchi funksiya o‘quvchi energiyasi, maqsad va vazifalarining
yo‘naltirilgan
obektini ko‘rsatadi, chunki o‘quvchi ta'lim jarayonida o‘z faoliyatini
konkret
bilim, ko‘nikma va malakalarni egallashga yo‘naltiradi. Yo‘naltiruvchi
funksiya
motiv mustahkamligi bilan chambarchas bog‘liq.
v)
tartibga soluvchi funksiya bolaning xulqi va faoliyatini tartibga solish, ularning
xarakterini
belgilash vazifasini bajaradi. Bunda mazkur funksiya ijtimoiy motivlar
bilan
xususiy motivlar orasidagi muvozanatni tartibga soladi. Vazifa (funksiya) ning](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_14.png)
![bu shaklida barcha motivlar baravar ishtirok etadi. Tartibga solishdan ko‘zda tutilgan
asosiy
maqsad qay bir motiv aynan qaysi o‘rinda ko‘proq samara berishini belgilab
berishdan
iborat.
Yuqorida
e'tirof etilgan funksiyalar bilan bir qatorda motivning rag‘batlantiruvchi,
boshqaruvchi
hamda tashkillashtiruvchi 46
, tarkibli, ma'no anglatuvchi, mazmun kasb
etuvchi ,
nazorat qiluvchi, himoyalanuvchi funksiyalari ham mavjud 47
.
Motivatsion sohadagi qiziqish.
Aslida
qiziqish juda katta va keng ko‘lamdagi tushunchalarni qamrab oladi. Shu bois
ham
ta'lim jarayonida yuzaga keladigan yoki namoyon bo‘ladigan qiziqishning o‘zini
bir
necha tarkibiy qism hamda turlarga bo‘lib o‘rganish zarurati mavjud.
A.K.Markovaning
ta'kidlashicha, qiziqishni rejalashtiruvchi, natijali, mazmunli,
samarali,
o‘quv-biluv anglashga qaratilgan, o‘zgartiruvchi kabi turlarga bo‘lish
mumkin.
Qiziqish
(lat.interesum - muhim ahamiyatga ega bo‘lmok ) - shaxsning muayyan
narsa
yoki hodisaga ega bo‘lishga, bilishga aktiv va barqaror yo‘nalishidan iborat
individual
xislati. Qiziqish mazmuni, hajmi, teranligi va barqarorligiga qarab
turlicha
bo‘ladi.
Qiziqish har qanday faoliyatni muvaffaqiyatli amalga oshirishning
asosiy
omillaridan biridir.
Bilim
olishga bo‘lgan qiziqishni uyg‘otish va shakllantirishning muhimligi
muammolari
ko‘pgina olimlarning tadqiqotlarida o‘z aksini topgan. Ularning ishlarini
tahlil
qilish asosida S.M.Bondarenko ta'lim, bilim olish jarayonining o‘quvchi uchun
qiziqarli
bo‘lishida muhim ahamiyat kasb etadigan omillarni ajratib
ko‘rsatadi. 48
Ta'lim
mazmuniga hamda bilim olish jarayoniga nisbatan bo‘lgan
qiziqishlarni
o‘quvchilarda shakllantirishda ularning bilim olish jarayonida
mustaqillik,
tashabbuskorlik va ijodkorlikni namoyon etishlariga ahamiyat qaratiladi.
Ta'lim
metodlari qanchalik faol bo‘lsa, o‘quvchida bilim olishga bo‘lgan qiziqish
shunchalik
ortib boradi. O‘quvchilarda bilim olishga bo‘lgan mustahkam va ishonchli
qiziqishni
shakllantirishning asosiy vositasi - o‘quvchilarga beriladigan savol va
topshiriqlar
mazmuni, murakkablik va qiziqarlilik darajasi bilan belgilanadi. Savol](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_15.png)
![tug‘iladi. Nima uchun o‘quvchilarda, aynan kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarda
atrofdagi
real voqe’liklar, hodisa va predmetlardan ko‘ra to‘qima obrazlar, xayoliy
voqyealar,
mavhum tushunchalar ko‘proq qiziqish uyg‘otadi? Buning asosiy sababi
shundaki,
ular real voqea-hodisa va predmetlarning asl mohiyatiga tushunmaydi.
Ularni
bolalar o‘z ongida to‘liq aks ettira olmaydi. Bolalar uchun ma'lum hayotiy
qonuniyatlarga
bo‘ysunmaydigan, o‘zlari tomonidan yoki ular uchun to‘qib
chiqarilgan
voqea-hodisalar ko‘proq tushunarli. Bu esa ularda qiziqishning paydo
bo‘lishiga
olib keladi. Masalan, ertaklarda mavjud “Yalmog‘iz kampir” obrazini ular
istalgan
darajada vahshiy ko‘rinishda tasavvur qilishlari mumkin. Ular uchun
insonning
fiziologik-genetik rivojlanish qonuniyatiga bo‘ysunishi umuman yot narsa.
Bundan
tashqari qachonki o‘quvchi ma'lum bir savol va topshiriqni mustaqil izlanish,
aktiv
faoliyat bilan amalga oshirsa va to‘g‘ri yechimni topa olsa, ana shundagina
bolada
bilim olishga bo‘lgan chinakam qiziqish shakllanadi.
Ta'limga
bo‘lgan bolalarning qiziqishlarini shakllantirishda muammoli ta'lim muhim
rol
o‘ynaydi . Bunday xarakterdagi ta'lim faoliyatida bola muayyan qiyinchilik va
to‘siqlarga
duch keladi va shu bois o‘zidagi bilim zahiralariga murojaat etadi. Agar
mavjud
bilim, ko‘nikma va malakalari darajasi belgilangan topshiriqni to‘g‘ri amalga
oshirishga
yetsa, unda qoniqish hissi va amalga oshirgan ta'limiy faoliyati samarasi
natijasida
shu muvaffaqiyatga erishganligini anglab yetadi. Aksincha,
muammoli topshiriqni
bajara olmasa , uning yechimini topa olmasa, o‘zida mavjud
bilim,
ko‘nikma va malakalari darajasining zamon va talab darajasidan ortda qolib
ketganligini
teran anglab yetadi va ongli tarzda bilimlarini oshirishga kirishadi.
Ma'lum
bir aqliy faoliyat, mehnatni talab qilmaydigan o‘quv materali bolani hech
qachon
qiziqtirmaydi. Ta'lim jarayonida bolaning ma'lum bir ta'limiy qiyinchiliklarni
yengib
o‘tishi bilim olish jarayonining qiziqarli bo‘lishi shartidir. Lekin shuni
unutmaslik
kerakki, har qanday ta'limiy qiyinchilik bolaning yosh va fiziologik
xususiyatlarini
inobatga olgan holda qo‘yilishi lozim, aks holda, o‘quv topshirig‘ining
haddan
tashqari murakkabligi bolaning ta'lim jarayoni va bilim olish faoliyatidan
tezda
bezishiga olib keladi.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_16.png)
![Bundan tashkari, an'anaviy ta'limda darslarni tashkil etish davomida "fokusirovka"
ya'ni,
o‘quvchilar diqqatini to‘plash, da'vat bosqichi (2-3 daqiqa ajratiladi) ham
o‘quvchilarni
darslarga qiziqtirishda muhim ahamiyatga ega.
O‘quvchilarning
ta'lim jarayoniga qiziqishini shakllantirishning yana bir yo‘li bolada
maqsadlar,
havas, shaxsni ijtimoiy hayotda o‘z munosib o‘rnini topishga bo‘lgan
qiziqishning
tayyor "shakl"laridan foydalangan holda amalga oshirish xisoblanadi.
Bunda
o‘quvchining bilim olish jarayonida ta'lim materiallari mazmunidan kelib
chiqqan
holda jamiyatda o‘z o‘rnini topishga bo‘lgan ongli intilishni tarbiyalaydi.
Bu
yo‘l ishontirish, ta'sir etish, tushuntirish, axborot berish, namuna metodlariga
asoslanadi.
Bu jarayonda muhim vazifani bevosita o‘quvchi yashayotgan va faoliyat
yuritayotgan
jamoa, ijtimoiy muhit va ularda yaratilgan qarashlar, an'analar, sharoit va
boshqalar
o‘taydi. Qachonki o‘quvchi ota-onasi, mahalla, tengqurlari va boshqa
jamiyat
a'zolarining bilim, ta'lim olishning mohiyatini teran anglab unga nisbatan
hayotiy
zarurat sifatida qarasagina, uning bevosita ta'limga nisbatan e'tibori
kuchayadi.
Shu orqali o‘quvchida ta'limning jamiyat va ijtimoiy hayotdagi roli va
o‘rniga
ijobiy munosabat shakllanadi va unga jiddiy munosabatda bo‘la boshlaydi,
boshqacha
aytganda, uning mustahkam qiziqishlari orta boradi.
Demak,
qiziqishni oshirish bir qancha omillarga bog‘liq:
-o‘qituvchi
mahoratiga;
-o‘quvchilarning
o‘quv-biluv motivlariga;
-o‘quvchilarning
yosh va fiziologik xususiyatlari hisobga olinganligiga;
-uzatilayotgan
materiallarning izchilligi ta'minlanganligiga;
-o‘quv
materiallari (mazmun-mohiyati, amaliy ahamiyati) ga;
-didaktik
va texnik vositalar (ta'limda AKT) samaradorligiga va h.k.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_17.png)
![Bola uchun aynan uning diqqat va e'tiborini doimiy tarzda tortib turadigan faoliyat
yoki
ish turigina qiziqarli ekanligini unutmaslik lozim.
O’quvchilarda
ta'limning jamiyat va ijtimoiy hayotdagi roli va o‘rniga ijobiy
munosabatni
shakllantirish orqali uning mustahkam qiziqishlari orta boradi.
L.M.Fridmanning
e'tiroficha, o‘qituvchi o‘zining ta'lim faoliyatida o‘quvchilarda
motivlarni
shakllantirishning har ikkala yo‘l va usullaridan foydalanishi maqsadga
muvofiq 49
.
O‘quv
motivatsiyasining muhim tarkibiy qismlaridan biri bo‘lgan qiziqishga tavsif
berishda
shuni aytish kerakki, “qiziqish” so‘ziga ta'lim sohasi vakillari ta'limning
deyarli
barcha bosqichlarida motiv so‘zining sinonimi sifatida qaraydilar. Buning
isboti
sifatida aksariyat hollarda tez-tez eshitib turadigan “uning bilim olishga
qiziqishi
yo‘q, unda ilm olishga bo‘lgan qiziqishni tug‘dirish lozim”, degan gapni
keltirish
mumkin. Bu kabi terminlarni aralashtirib yuborishning o‘ziga xos izohi
mavjud
bo‘lib, u ta'lim motivatsiyalarini o‘rganishda birinchi ob'ekt qiziqish
bo‘lganligi
bilan xarakterlanadi. Ikkinchidan, qiziqishning o‘zi juda katta va keng
ko‘lamdagi
tushunchalarni qamrab oladi. Shu bois ham ta'lim jarayonida yuzaga
keladigan
yoki namoyon bo‘ladigan qiziqishning o‘zini bir necha tarkibiy qism hamda
turlarga
bo‘lib o‘rganish zarurati mavjud.
Bundan
tashqari, motivlarni shakllantirishga ta'lim mazmuni, ta'lim jarayonini tashkil
etish
darajasi, sinfdan va maktabdan tashqari ishlarni tashkil qilish, o‘qituvchi shaxsi
kabi
omillar ham bevosita o‘zining ta'sirini o‘tkazadi (Masalan, bolaning oilasidagi
ta'lim-tarbiyaga
bo‘lgan munosabat va boshqalar). Bu o‘rinda maktabda mavjud
an'analarning
o‘rnini alohida ta'kidlash lozim; maktabdagi hayot xarakterining o‘ziga
xosligi,
o‘qituvchilarning bolalar ta'limi va tarbiyasi hisoblanadigan murakkab
jarayoniga
bo‘lgan munosabati, qiziqishlari kabilar. Bir o‘qituvchining loqaydligi,
ko‘plab
o‘qituvchilarning faolligiga nisbatan yuqumliroq ekanligini unutmaslik lozim.
A.N.Leontevning
yozishicha: “Ta'lim jarayonida ham o‘quvchi tomonidan o‘quv
materialining
mukammal o‘zlashtirilishi uchun o‘quvchi bevosita ta'lim jarayonining
ichida
yashashi va ta'lim uning hayoti mazmunining ajralmas tarkibiy qismiga](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_18.png)
![aylanishi lozim. Hatto bu jarayonda o‘zlashtirilayotgan ko‘nikma yoki malaka kichik
bir
xarakter-ahamiyatga ega bo‘lsa ham.” 50
A.N.Leontevning bu fikrlari tahlili “agar
o‘quvchi
o‘z hayoti mazmuni-maqsadiga ega bo‘lmas ekan, o‘zini kelajakdagi hayotiy
faoliyatga
tayyorlamas ekan, unda bilim olishga bo‘lgan ongli motivatsiyani
shakllantirish
to‘g‘risida gap ham bo‘lishi mumkin emas”. O‘quvchining ijtimoiy
hayotda
o‘z oldiga qo‘ygan maqsadi aksariyat hollarda ta'lim motivatsiyalarini
belgilashda
muhim omil vazifasini o‘tashini yodda tutishimiz lozim
O‘quv
motivlari nafaqat mazmun, balki jamiyat a'zolari tomonidan nisbatan teran
anglanganligi
bilan ham ajralib turadi. O‘quvchilar tomonidan esa motivlarning
ta'limdagi
yaqin istiqbolni ta'minlashga xizmat qiladiganlari ko‘proq namoyon
bo‘ladi.
Sharoitlardan
kelib chiqqan holda o‘quv motivlari yashiringan yoki mohiyatini
aniqlash
imkoniyati qiyin bo‘lgan ko‘rinishlarga ham ega.
Shaxsning
o‘ziga xos xususiyatlari bilan uning motivatsiyasi orasida bog‘liqlik
mavjud.
Shaxsning mavjud o‘ziga xos xususiyatlari uning motivatsiyalariga bevosita
o‘zining
ta'sirini o‘tkazadi. Motivatsiyalarning o‘ziga xosligi va qatiyligi esa
insonning
o‘ziga xos xususiyatiga aylanadi.
O‘quv
motivatsiyasi har bir shaxsning xususiy motivatsiyasi sifatida e'tirof etiladi va
o‘z
ichiga shaxs faoliyati faolligi va mazmunini belgilab berishga xizmat qiladigan
maqsadlar,
bilishga bo‘lgan ehtiyojlar, qiziqishlar, g‘oyalar, intilish, motivatsion
ko‘rsatmalarni
qamrab oladi. Sanab o‘tilgan motivlar tizimi o‘quvchining bilishga
bo‘lgan
o‘quv motivining asosini tashkil qiladi va uning darajasini hamda uning
dinamikasi
va mustahkamligini belgilab beradi.
Mutaxassislar
o‘quvchi shaxsi faolligining quyidagi ichki, tashqi va xususiy singari
uch
xil shakli mavjudligini e'tirof etadilar.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_19.png)
![Nomlari yuqorida sanab o‘tilgan faollik manbalari orasidan mutaxassislar ijtimoiy,
bilishga
qaratilgan anglash hamda xususiy (shaxsiy )motivlarni alohida e'tirof
etishadi.
O‘quv
motivlarining quyidagi; undovchi (qo‘zg‘atuvchi), yo‘naltiruvchi, tartibga
soluvchi
funksiyalarini alohida ajratib ko‘rsatish mumkin.
O‘quv
motivlari har bir shaxsda mavjud ta'lim motivlarining kuchliligi hamda
mustahkamligi
bilan xarakterlanadi.
Demak,
barcha darajadagi motiv tiplari o‘zining shakllanish jarayonida quyidagi
bosqichlarni
bosib o‘tadi: odatiy motivlarning dolzarbligi, mavjud motivlar asosida
yangi
g‘oyalarning qo‘yilishi, muayyan maqsadlarga erishishda mavjud motivlarning
ish
berishi natijasida ularning mustahkamlik darajasining ortishi, aynan shu motivlar
asosida
yangi bir motivlarning yuzaga kelishi , turli motivlarning yagona bir motiv
asosida
birlashishi, bir qator motivlarda yangi (mustaqillik, ishonchlilik) sifatlarning
paydo
bo‘lishi va boshqalar. Bu jarayon esa shaxs shakllanishining ko’rinishini ifoda
etadi.
Yuqorida
qayd etilgan konsepsiyalar, loyihalar va Xalq ta'limi vazirligining
buyruqlari
ta'lim jarayonida AKT ni qo‘llash va bu orqali ta'lim sifati va
samaradorligini
oshirishga qaratilgan. 51
O‘zbekistonda axborotlashtirish jarayonida
uning
ham jamiyat, ham shaxsning o‘rni beqiyosdir. Axborotlashtirish har bir istagan
sohasini
tubdan o‘zgartirish qobiliyatiga ega. Bunday sharoitda jamiyatdagi har bir
shaxsning
barkamollik sari intilishlari ro‘yobga chiqadi. Chunki kerakli axborotlarni
o‘z
vaqtida olish bilan birga ulardan to‘g‘ri foydalana olish insonni ijtimoiy jihatdan
rivojlanishiga
sabab bo‘ladi.
Respublikamiz
xalq ta'limi boshqarmasi tomonidan shahar va tumanlardagi barcha
maktab
va maktabgacha ta'lim muassasalari, maxsus maktab-internetlarda zamonaviy
axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan foydalanish keng joriy etilmoqda.
Maktablarda
zamonaviy o‘quv kompyuter tarmoqlari tashkil etilmoqda. Shuningdek,
maktablar
“ZiyoNET” jamoat ta'lim axborot tarmog‘iga ulangan bo‘lib, o‘qituvchi va
o‘quvchilar
undan samarali foydalanish uchun sharoitlar yaratilgan.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_20.png)
![“O‘zbekistonda elektron kitob (Jet Book)lardan foydalanish” loyihasi esa
o‘quvchilarning
kitobga bo‘lgan qiziqishini oshirmoqda. Maktablarda veb-saytlar
ochilib,
maktabda amalga oshirilayotgan ishlar, o‘tkazilayotgan ma'naviy-
ma'rifiy tadbirlar ,
o‘qituvchilar tomonidan yaratilayotgan elektron darsliklar
mazkur
veb-saytlarga joylashtirilib borilmoqda. O‘z navbatida ana shunday
yo‘nalishda
o‘zoro tajriba almashish (masalan “O‘rgan-o‘rgat” tadbiri) ishlari
yo‘lga
qo‘yilmoqda. Bu ham albatta axborot texnologiyalarini rivojlantirish
borasida
olib borilayotgan ishlarning samarasidir.
Yaratilayotgan
ana shunday imkoniyatlar natijasida o‘quvchilar zamonaviy axborot
texnologiyalarini
puxta egallab, bu borada zarur bilim va ko‘nikmalarga ega bo‘lib
bormoqda.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_21.png)
![A bu Nasr Farobiy ning pedagogik aga oid qarashlari
Reja:
1. Abu Nasr Farobiy – o’rta asr sharqining mashhur mutafakkiri .
2. Abu nasr Forobiy qomusiy olim.
Abu Nasr Farobiy – o’rta asr sharqining mashhur mutafakkiri, qadimgi yunon
falsafasining
Sharqdagi eng yirik davomchisi va targ’ibotchisidir. U Sirdaryo
bo’yidagi
O’tror (Forob) shahrida 873 yilda tug’ilib, Shosh (Toshkent), Buxoro
shaharlarida
o’qidi, so’ng xalifligining markazi Bag’dod shahriga borib, u yerda
ko’p
yil istiqomat qildi. Yunon faylasuflarining asarlarini mutolaa qilish , turli
tillarni
o’rganishbilan shug’ullandi. Umrining so’nggi yillarida Damashqda
yashadi.
950 yilda vafot etdi. U turli sohalarga oid ilmiy asarlar qoldirdi. U o’z
davrining
faylasufi, musiqachisi, shoiri, qomusiy olimi sifatida shuhrat qozondi.
U
“Aql haqidagi risola” “Falsafadan oldin nimani o’rganish kerak”, “Falsafa
manbalari”,
“Masalalar manbalari” kabi 160 dan ortiq risolalar yaratdi.Abu
Nasr
Farobiy – o’rta asr sharqining mashhur mutafakkiri, qadimgi yunon
falsafasining
Sharqdagi eng yirik davomchisi va targ’ibotchisidir. U Sirdaryo
bo’yidagi
O’tror (Forob) shahrida 873 yilda tug’ilib, Shosh (Toshkent), Buxoro
shaharlarida
o’qidi, so’ng xalifligining markazi Bag’dod shahriga borib, u yerda
ko’p
yil istiqomat qildi. Yunon faylasuflarining asarlarini mutolaa qilish, turli
tillarni
o’rganishbilan shug’ullandi. Umrining so’nggi yillarida Damashqda
yashadi.
950 yilda vafot etdi. U turli sohalarga oid ilmiy asarlar qoldirdi. U o’z
davrining
faylasufi, musiqachisi, shoiri, qomusiy olimi sifatida shuhrat qozondi.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_22.png)
![U “Aql haqidagi risola” “Falsafadan oldin nimani o’rganish kerak”, “Falsafa
manbalari”,
“Masalalar manbalari” kabi 160 dan ortiq risolalar yaratdi.
Fan
va madaniyat olamida o‘z o‘rni va mavqeiga ega bo‘lgan ulug‘ mutafakkir,
zabardast
olim, buyuk allomalardan biri, shubhasiz, Abu Nasr Muhammad ibn
Muhammad
ibn Uzlug‘ Tarxon Forobiydir (873—950). Dunyo fani va madaniyati,
uyg‘onish
davrining ko‘zga ko‘ringan vakillaridan biri bo‘lgan Forobiy qadimgi
yunon
fani va madaniyatining insoniyat tsivilizatsiyasida tutgan o‘rnini yuksak
baholab ,
butun ilmiy faoliyati davomida nafaqat unga suyandi , cheksiz hayratlandi
va
ilhomlandi, balki kishilik tarixida o‘chmas iz qoldirgan yunon olimlarining,
ko‘proq
Arastuning asarlarini targ‘ib qildi, ularning ko‘plarini arab tiliga tarjima
qildi,
sharhlar yozdi.
Fan
va madaniyat olamida o‘z o‘rni va mavqeiga ega bo‘lgan ulug‘ mutafakkir,
zabardast
olim, buyuk allomalardan biri, shubhasiz,Muhammad ibn Muhammad
ibn
Uzlug‘ Tarxon Forobiydir (873—950). Dunyo fani va madaniyati, uyg‘onish
davrining
ko‘zga ko‘ringan vakillaridan biri bo‘lgan Forobiy qadimgi yunon fani
va
madaniyatining insoniyat tsivilizatsiyasida tutgan o‘rnini yuksak baholab,
butun
ilmiy faoliyati davomida nafaqat unga suyandi, cheksiz hayratlandi va
ilhomlandi,
balki kishilik tarixida o‘chmas iz qoldirgan yunon olimlarining,
ko‘proq
Arastuning asarlarini targ‘ib qildi, ularning ko‘plarini arab tiliga tarjima
qildi,
sharhlar yozdi.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_23.png)
![Farobiy yosh avlodni kamolga yetkazishda u yashayotgan jamiyatdagi muhit ,
hayotiy
tajriba, talim-tarbiyaning ta`siri va bu ta`sir natijasida ular o`zlaridagi
ijobiy
yoki salbiy xislat-fazilatlarni namoyon qilishlarini aytadi. “Insonlar
tug`ilganda
kamolotli bo`lib tug`imaydi, ularni orasida aslida farq ham bo`lmaydi,
ularning
xulqi, faoliyati, hayoti o`xshash bo`ladi, keyinchalik esa o`zgaradi, ya`ni
ijtimoiylashuv
jarayonida jamiyatda odamlar ming yillardan beri amal qilib
kelayotgan
qadiriyatlarni va me`yorlarni qabul qiladilar.
O’rta
asr ijtimoiy – falsafiy fikr taraqqiyoti mutafakkir Abu Nasr Forobiy nomi
bilan
bog’liq bo’lib, uning inson kamoloti haqidagi tahimoti ta’lim – tarbiya
sohasida
katta ahamiyatga ega. Mashhur Yunon faydasufi Arastudan keyin
SHarqda
o’z bilimi, fikr doirasining kengligi bilan nom chiqargan Forobiyni yirik
mutafakkir
– “Muallimiy soniy” - “Ikkinchi muallim” deb ataydilar.
Abu
Nasr Forobiy (to’liq nomi Abu Nasr Muhammad ibn Muhammad ibn Uzaliq
ibn
Tarxon al-Forobiy) hijriy 260 yil (milodiy 873 yil)da SHosh – Toshkentga
yaqin
Forob (O’tror) degan joyda harbiy hizmatchi oilasida tug’ilgan. Forobda
boshlang’ich
ta’limni olgach, SHoshda, Buxoroda, Samarqanda ta’lim olganligi
haqida
ma’lumotlar bor. Lekin arab xalifaligining yirik madaniy markazi
Bag’dodga
xalifalikning turli tomonlaridan kelgan olimlar yig’ilganligi, uning
yirik
ilmiy markazga aylanganligi tuyfayli Forobiy ham ilm olish istagida
Bag’dodga
jo’naydi. Bag’dodda Forobiy o’rta asr fanini, turli fan sohalarini
o’rganadi.
Masalan, unga Yunon tilida Abu Bashar Matta (Matta ibn Yunus),
tibbiyot
va mantiqdan Yuxanna ibn Haylon (Jilon) ta’lim bergan. Umuman,
Forobiy
Bag’doda matematika, mantiq, tibbiyot, ilmi nujum, musiqa, tabiiyot,
huquq,
tilshunoslik, poetika bilan shug’ullandi, turli tillarni o’rgandi.
Bahzi
manbalarda Forobiy 70 dan oshiq tilni bilganligi haqida gapiriladi.
2.Abu nasr Forobiy qomusiy olim.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_24.png)
![Forobiy tahminan 941 yillardan boshlab Damashqda yashaydi. SHahar
chekkasidagi
bog’da qorovul bo’lib ishlaydi va faqirona hayot kechirib, ilmiy ish
bilan
shug’ullanadi. 943-967 yillarda esa Halabda yashaydi. 949-950 yillarida
Misrda
ham bo’lgan. So’ng yana Damashqga qaytib, shu yerda 950 yilda vafot
etgan.
Damashqdagi “Bob as – sag’ir” qabristoniga dafn qilingan. Rivoyatlarga
ko’ra
Abu Nasrning hikmat falsafani o’qishiga bir kishi sabab bo’lgan ekan. O’sha
kishi
unga Arastuning bir necha kitobini, shu yerda tura tursin, keyin olib ketaman
deb
qo’yib ketgani sabab bo’lgan, deyishadi. Ittifoqo, kitoblarga ko’zi tushib,
ularning
Abu Nasrning ko’ngliga mahqul bo’lib qoladi va o’qishga kirishadi
natijada
yetuk faylusufga aylanadi. Haqiqatdan ham Abu Nasr Forobiy o’rta asr
davri
ilm – fani taraqqiyotiga katta hissa qo’shgan olim, Forobiy tabiiy, ilmiy va
ijtimoiy
bilimlarning barcha sohalarida ilmiy ish olib borgan. Forobiy o’zidan
keyin
juda boy ilmiy meros qoldirgan. Falsafa, musiqa, filologiya va boshqa tabiiy,
ilmiy
bilimlarning turli sohalarida asarlar yaratgan. Demak, Forobiy inson baxt –
saodatga
erishuvi uchun ularni baxtli – saodatli qila oladigan jamoa rahbari
bo’lishi
kerak deydi. U fozil shaharni boshqaradigan Hokim tabiatdan: 1 – sog’ –
salomat
bo’lib, o’z vazifasini bajarishda hech qanday qiyinchilik sezmaligi; 2 –
tabiati
nozik, farosatli; 3 – xotirasi mustahkam, 4 – zehni o’tkir, 5 – o’z fikrini
tushuntira
oladigan notiq, 6 – bilim-ma’rifatga havasli, 7 – taom yeyishda,
ichimlikda,
ayollarga yaqinlik qilishda ochofat emas, aksincha, o’zini tiya oladiga
bo’lishi
(qimor yoki boshqa o’yinlardan) zavq, huzur olishdan uzoq bo’lishi, 8 -
haq
va haqiqatni, odil va haqgo’y odamlarni sevadigan, yolg’onni va
yelg’onchilarni
yomon ko’radigan, 9 – o’z qadrini biluvchi va oriyatli bo’lishi, 10
–
mol dunyo ketidan quvmaydigan, 11 – adolatparvar, 12 – qatiyatli, sabotli,
jurhatli,
jasur bo’lishi muhimligini qayd etadi. Forobiy bu fazilatlarni har bir yetuk
insonda
ko’rishni istaydi.
Forobiy
o’zining fozil jamoasida odamlarni turli belgilarga qarab guruhlarga
bo’ladi.
Bunda u, kishilarning diniy mashabiga, millatiga, irqiga qarab emas, balki
tabiiy
hususiyatlariga, qobiliyatlariga, aqliy iqtidoriga, bilim ko’nikmalariga](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_25.png)
![e’tibor berishlik zarur deydi. U o’zning “Baxt saodatga erishuv yo’llar haqida
risola”
asarida “Davlatning vazifasi insonlarni baxt – saodatga olib borishdir, - deb
yozadi.
U, - bu esa ilm va yaxshi axloq yordamida qo’lga kiritadi”. Forobiy
davlatni
yetuk shaxs boshqarishi lozim daydi; yahni jamoani idora etuvchi adolatli,
dono
bo’lishi, qonunlarga rioya etishi va qonunlar yarata olishi, kelgusini oldindan
ko’ra
bilishi, boshqalarga g’amxo’r bo’lishi lozim deydi.
Forobiy
ta’lim tarbiyaga bag’ishlangan asarlarida ta’lim – tarbiyaning muhumligi ,
unda
nimalarga e’tibor berish zarurligi, ta’lim – tarbiya usullari va uslubi haqida
fikr
yuritadi. “Fozil odamlar shahri”, “Baxt saodatga erishuv to’g’risida”, “Ixso –
al
- ulum”, “Ilmlarning kelib chiqishi”, “Aql mahnolari to’g’risida” kabi asrlarida
ijtimoiy
– tarbiyaviy qarashlari o’z ifodasini topgan.
Forobiy
o’z ishlarida ta’lim – tarbiyani uzviy birlikda olib borish haqida ta’lim
bergan
bo’lsa ham, ammo har birining insonni kamolga yetkazishda o’z o’rni va
xususiyati
bor ekanligini alohida ta’kidlaydi.
Forobiy
“Baxt – saodatga erishuv to’g’risida” asarida bilimlarni o’rganish tartibi
haqida
fikr bayon etgan. Uning ta’kidlashicha, avval bilish zarur bo’lgan ilm
o’rganiladi,
bu – olam asoslari haqidagi ilmdir. Uni o’rgangach, tabiiy ilmlarni,
tabiiy
jismlar tuzilishini, shaklini, osmon haqidagi bilimlarni o’rganish lozim.
Undan
so’ng, umuman, jonli tabiat o’simlik va hayvonlar haqidagi ilm o’rganiladi,
deydi.
Forobiy
inson kamolotga yolg’iz o’zi erisha olmaydi. U boshqalar bilan aloqada
bo’lish,
ularning ko’maklashuvchi yoki munosabatlariga muxtoj bo’ladi. Uning
fikricha
tarbi jarayoni tajribali pedagog, o’qituvchi tomonidan tashkil etilishi
muhumdir.
CHunki har bir odam ham baxtni va narsa hodisalarni o’zicha bila
olmaydi.
Unga buning uchun o’qituvchi lozim.
Bunga
Forobiy ta’lim – tarbiyani to’g’ri yo’lga qo’yish orqali erishish mumkin,
deydi.
CHunki maqsadga muvofiq amalga oshirilgan ta’lim – tarbiya insonni ham](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_26.png)
![aqliy, ham axloqiy jihatdan komolga yetkazadi, xususan, inson tabiat va jamiyat
qonun-qoidalarini
to’g’ri bilib oladi va hayotda to’g’ri yo’l tutadi, boshqalar bilan
to’g’ri
munosabatda bo’ladi, jamiyat tartib qoidalariga rioya etadi.
Demak,
Forobiy ta’lim – tarbiyaning asosiy vazifasi jamiyat talablariga javob bera
oladigan
va shu jamiyat uchun xizmat qiladigan yetuk insonni tarbiyalashdan
iborat
deb biladi.
Forobiy
ta’lim va tarbiyaga birinchi marta tahrif bergan olim sanaladi. Ta’lim –
degan
so’z insonga o’qitish, tushuntirish asosida nazariy bilim berish; tarbiya –
nazariy
fazilatni, mahlum xunarni egallash uchun zarur bo’lgan xulq normalarini
va
amaliy malakalarni o’rgatishdir, deydi olim.
Abu
nasr Forobiy yana aytadi: “Ta’lim – degan so’z xalqlar va shaharliklar
o’rtasida
nazariy fazilatni birlashtirish, tarbiya esa shu xalqlar o’rtasidagi tug’ma
fazilat
va amaliy kasb hunar fazilatlarini birlashtirish degan so’zdir.
Ta’lim
faqat so’z va o’rgatish bilangina bo’ladi. Tarbiya esa, amaliy ish tajriba
bilan,
yahni shu xalq, shu millatning amaliy malakalardan iborat bo’lgan ish -
harakat,
kasb - hunarga berilgan bo’lishi, o’rganishidir”
Forobiy
nazariy bilimlarni egallashga kirishgan har bir kishi xulq – odobda ham
qay
darajada pok bo’lishi kerakligini “Falsafani o’rganishdan oldin nimani bilish
kerakligi
to’g’risida”gi risolasida shunday tahriflaydi: “Falsafani o’rganihdan avval
o’zingizni
hirs-havaslardan shunday tozalashingiz lozimki, sizda maishiy va
shahvoniyat
kabi notug’ri tuyg’ularga emas, balki kamolotga bo’lgan hirs-havas
qolsin.
Bunga
xulq axloqni faqat so’zdagina emas, balki haqiqatda (amalda) tozalash
orqali
erishish mumkin. SHunday so’ng xato va adashishdan saqlovchi, haqiqat
yo’lini
tushunib olishga boshlovchi (notiq – so’zlovchi, fikrlash mahnosida)
nafsini,
jonini, ruhini tozalash zarur”.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_27.png)
![Forobiy axloqiy fazilatlar deganda bilimdonllik, donolik va mulohazali bo’lish,
vijdonlilik,
kamtarlik, ko’pchilik manfaatini yuqori qo’yish, haqiqat, ma’naviy
yuksaklikka
intil, adolatliylik kabi hislatlarni tushunadi. Ammo bu hislatlarning
eng
muhumi har bir insonning bilimli, ma’rifatli bo’lishidir. SHuning uchun ham
Forobiy
axloq tushunchasiga aql bilan uzviy bog’liq holda, tafakkurga asoslangan
axloq
sifatida qaraydi. Bundan biz Forobiyning axloqni xulq mehyorlari ifodasi
sifatidagini
emas, balki kishilarning aqliy faoliyatining natijasi sifatida ham talqin
etganligini
ko’ramiz. Forobiy “Aql mahnolari haqida” risolasida aql masalasini
tahlil
qilib, aql bilish haqidagi ta’limotida mantiq (logika) ilmi muhim o’rin tutadi
deydi.
U mantiq ilmi bilan grammatika o’rtasidagi mushtarakligini qayd etib,
mantiqning
aqlga munosabati, grammatikaning tilga munosabati kabidir.
Grammatika
odamlar nutqini tarbiyalagani kabi, mantiq ilmi ham tafakkurni
haqiqiy
yo’lda olib borish uchun aqlni to’g’irlab turadi deydi.
Forobiy
“Muzika haqida katta kitob” degan ko’p jildi asari bilan o’rta asrning yirik
muzikashunosi
sifatida ham mashxur bo’ldi. U muzikaga ilmini nazariy, amaliy
jihatdan
yoritib, muzikani inson axloqini tarbiyalovchi sihat salomatligni
mustahkamlovchi
vosita deb qaragan. Uning muzika sohasida qoldirgan merosi
muzika
madaniyati tarixida muhim ahamiyatga molikdir.
Forobiyning
ta’lim-tarbiya yo’llari, usullari vositalri haqidagi qarashlari ham
qimmatlidir.
U insonda go’zal fazilatlar ikki yo’l – ta’lim va tarbiya yo’li bilan
hosil
qilinadi. Ta’lim nazariy fazilatlarini birlashtirsa, tarbiya esa tug’ma fazilat –
nazariy
bilimlar va amaliy kasb - hunar, xulq odob fazilatlarini birlashtiradi. Ta’lim
so’z
va o’rganish bilan tarbiya esa amaliy ish, tajriba bilan amalga oshiriladi,
deydi.
Har ikkalasi birlashsa yetuklik namoyon bo’ladi, ammo bu yetuklik bilim va
amaliy
ko’nikmalarni qay darajada o’rganganligiga qarab paydo bo’ladi, deb
ko’rsatadi.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_28.png)
![Forobiy ta’limda barcha fanlarning nazariy asoslari o’rganilsa, tarbiyada ma’naviy
–
axloqiy qoidalar, odob mehyorlari o’rganiladi, kasb-hunarga oid malakalar hosil
qilinadi,
deb uqtiradi.
Bu
muhim vazifa tajribali tarbiyachilar tomonidan ta’lim-tarbiyaning turli
metodlari
yordamida amalga oshiriladi. Forobiy ta’lim – tarbiya ishlarini ikki yo’l
bilan
amalga oshirishni nazarda tutadi.
“Amaliy
fazilatlar va amaliy san’at (kasb-hunar)lar va ularni bajarishga odatlanish
masalasi”ga
kelganda, bu odat ikki yo’l bilan hosil qilinadi: bulardan birinchisi –
qanoatbaxsh
so’zlar, chorlovchi, ilxomlantiruvchi so’zlar yordamida odat hosil
qilinadi,
malakalar vujudga keltiriladi, odamdagi g’ayrat, qasd-intilish harakatga
aylantiriladi.
Ikkinchi
yo’l (yoki usul) – majbur etish yo’li. Bu usul gapga ko’nmovchi, qaysar
shaharliklar
va boshqa sahroyi xalqlarga nisbatan qo’llaniladi. CHunki ular o’z
istaklaricha
so’z bilan g’ayratga kiradiganlardan emaslar. Ulardan birortasi nazariy
bilimlarni
o’rganishga kirishsa, uning fazilati yaxshi bo’ladi. Kasb hunarlarni va
juzhiy
san’atlarni egallashga intilish bo’lmasa, bunday odamlarni majbur etmaslik
kerak.
CHunki shahar xalqlariga tarbiya berishdan maqsad – ularni fazilat egasi
qilib
va san’at ahllariga aylantirishdir.
Demak,
Forobiy ta’lim – tarbiyada rag’batlantirish, odatlantirish, majbur etish
metodlarini
ilgari surgan. Har ikkala usul ham pirovardida insonni har tomonlama
kamolga
yetkazish maqsadini ko’zlaydi.
Xulosa
qilib aytganda Forobiy pedagogik ta’limotining asosida komil insonni
shakllantirish,
insonni o’z mohiyati bilan ijtimoiy, yahni faqat jamiyatda, o’zaro
munosabatlar
jarayonida komillikka erishadi, degan falsafiy qarashi yotadi.
Insonning
kamolga yetishida ham aqli, ham axloqiy tarbiyaning o’zaro aloqasi
muhim
ahamiyat kasb etadi. Bunda Forobiy tavsiya etgan ta’lim – tarbiya usullari
hozirgi
davrda ham o’z ahamiyatini yo’qotmaganligi bilan diqqatga sazovordir.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_29.png)
![](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_30.png)
![Foydaniladigan adabiyotlar
1. Mirziyoyev Sh.M. tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik-
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil yakunlari va 2017-yil
istiqbollariga bag’ishlangan majlisidagi O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
nutqi.//Xalq so’zi gazetasi, 2017.16 yanvar, № 11
2. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz. „O’zbekiston“, 2017.
3. O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar
strategiyasi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni. O’zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to’plami, 2017 yil, 6-son, 70-modda.
4. Mirziyoyev Sh.M. qonun ustuvorligi-inson manfaatlarini ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. „O‘zbekiston“, 2017.
5. R.A.Mavlonova,D.Abdurahimova. Pedagogik mahorat. O‘quv
qo‘llanmaT:.Fan va texnologiya 2012-yil
6. S.Nishonova, M.Imomova, R.Xasanov. Pedagogika tarixi. Darslik
T.:O‘qituvchi 1996-yil
7. M.Ochilov. Muallim qalb me’mori. O‘quv qo‘llanma T:.O‘qituvchi. 2004-y
8. N.Egamberdieva, Ijtimoiy pedagogika. Darslik. Alisher Navoiy nomidagi
O‘zMKN.T.:
2009-yil.
9. A . Қал дыбаева
«Педагогика теориасы».Т:.2007.](/data/documents/fa65b589-ee91-4ccb-97fc-991b04045af5/page_31.png)
DIDAKTIKA-TA’LIM NAZARIYASI. O’QITISH JARAYONI YAXLIT TIZIM SIFATIDA. TA’LIM MAZMUNI REJA : 1. Didaktika o’qitish va ta’lim nazariyasi sifatida. 2. O’qitish jarayonining mohiyati. 3. Didaktika , uning asosiy kategoriyalari. 4. Didaktik tizim. Zamonaviy didaktik tizim.
1. Didaktika o’qitish va ta’lim nazariyasi sifatida Pedagogika fani ta’lim va tarbiya jarayonini ularning yaxlitligi va birligi asosida o’rganadi. Ikki faoliyatning har birining mohiyatini aniq bayon etish uchun didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya nazariyasini ajratib ko’rsatadilar. Hozirgi davrda didaktika o’qitishning mazmuni, metodlari va tashkiliy shakllarini ilmiy asoslab beruvchi pedagogika sohasi sifatida tushuniladi. Umumiy didaktikadan tashqari xususiy didaktikalar yoki alohida fanlar bo’yicha ta’lim metodikasi deb ataluvchi didaktikalar ham mavjud. Ularning mazmuni ta’limning ma’lum bosqichlarida u yoki bu fanlarni o’rganish va ta’lim berishning nazariy asoslarini belgilaydi. Har bir o’qituvchi didaktika asoslarini puxta bilishi va ularga tayangan holda faoliyatni tashkil etishi zarur. Didaktika predmetini aniqlash bo’yicha turli qarashlar ilgari surilgan. Qarashlarning turlicha bo’lishi didaktikaning metodologik kategoriyalarini aniq ajratilmaganligi bilan bog’liq. Ko’pchilik olimlar ta’lim obyekti deb o’qitish jarayonining maqsadi, mazmuni, qonuniyatlari, metodlari va tamoyillarini ko’rsatadilar. Didaktika ta’limni ijtimoiy tajriba berish vositasi sifatida e’tirof etadi. Ta’lim yordamida yoshlarni hayotga tayyorlash amalga oshiriladi. Ta’limiy faoliyatni tashkil etishda o’qituvchi — o’quvchi, o’quvchi — o’quv materiali, o’quvchi — boshqa o’quvchilar o’rtasidagi munosabatlar yuzaga keladi. Pedagogik adabiyotlarda ulardan qaysi biri didaktika uchun asosiy hisoblanishi kerakligi borasida ham turli fikrlar keltiriladi hamda o’quvchining o’quv
materialiga bo’lgan munosabati, ya`ni, bilimlarni o’rganish munosabatini asosiy deb e’tirof etuvchi qarashlar soni nisbatan ko’p. Darhaqiqat, o’qish, o’rganish ta’lim jarayonining ajralmas xususiyatidir. Ta’limga psixologiya nuqtayi nazaridan yondashilsa, ushbu munosabatning ustuvorligiga shubha qolmaydi. Biroq, ta’limga pedagogik, ya’ni, ijtimoiy tajribani berish, o’igatish nuqtayi nazaridan qaralsa faoliyat uchun asosiy sanaluvchi munosabat — ikki shaxs (o’quvchi va o’qituvchi) o’rtasidagi munosabatlar yetakchi o’rin egallashi lozim ekanligi anglanadi. Didaktika predmetining mohiyatini ochishga xizmat qiluvchi yana bir qarash ta’lim-tarbiya jarayonini yaxlit o’rganish zarurligini ilgari suradi. Ta’limning tarbiyaviy vazifalari o’quvchining bilimni o’zlashtirishlarini ta`minlabgina qolmay, shaxs xususiyati, uning rivojlanishi, ma`lum ma`naviy-axloqiy sifatlarni o’zlashtirishi, fe’l-atvori, xulqini tarbiyalash uchun zarur shart-sharoitni yaratishdan iborat. Didaktikaga ta’limning mazmunli va jarayonli jihatlarini birgalikda o’rganish xosdir. Amaliyotni qayta tashkil etish va takomillashtirish masalalarini nazarda tutgan holda didaktika ta’limni faqatgina o’rganish obvekti sifatidagina emas, balki ilmiy asoslangan loyihalashtirish obyekti sifatida qaraydi. Umumiy didaktikaning predmeti dars o’tish (o’qituvchi faoliyati) va bilim olish (o’quvchining o’rganish faoliyati)ning o’zaro bog`liqligi va aloqadorligi hjsoblanadi. Didaktikaning vazifalari quyidagilardan iborat: ta’lim jarayonlari va ularni amalga oshirish shartlarini ta`riflash va tushuntirish;
teplim jarayonini yanada mukammal tashkil etish, ya`ni, ta’lim tizimlari va texnologiyalarini ishlab chiqish; ta’lim jarayon L uchun xos bo’lgan umumiy qonuniyatlarni aniqlash, omillarini tajilil qilish va ta`riflash. Didaktika nazariy va bir vaqtning o’zida me`yoriy-amaliy fan. bidaktikaning ilmiv- nazariv vazifasi ta’limning mavjud jarayonlarini o’rganish, uning turli jihatlari o’rtasidagi bog`liqliklar, ularning mohiyatini ochib berish, rivojlanish tendensiyalari va kelajagini aniqlashdan iboratdir. O’zlashtirilgan nazariy bilimlar ta’lim amaliyotini yo’naltirish, ta’limni jamiyat tomonidan qo’yilayotgan ijtimoiy talablarga muvofiq takomillashtirishga imkon beradi. Ta’lim mazmunini anglab olish, ta’lim tamoyillari, ta’lim metod va vositalarini qo’llash me`yorlarini aniqlash asosida didaktika amaliy-me’yoriy hamda tashkiliy-texnologik vazifani bajaradi. 2. O’qitish jarayonining mohiyati Insonning faoliyatida o’qitish har doim juda muhim ahamiyatga ega bo’lgan. Ta’lim tasodifiy, intiutiv xususiyatga ega bo’lganda ham va asosan tasodifan axborotlarni berish hamda taqlid qilishdan iborat bo’lganda ham shunday bo’lgan; keyinchalik ham, ta’lim maqsadga muvofiq muntazam va rejalashtirilgan jarayonga aylanganda, maktab paydo bo’lganida ham shunday bo’lgan. Biroq uzoq vaqt davomida ta’limni nazariy tahlil qilish va o’rganish ishlari olib borilmadi, shuning uchun o’z nazariyasiga ega bo’lmadi. Faqatgina XVII asr bu sohada muhim o’zgarishlar olib keldi: aynan o’sha paytda ta’lim alohida nom oldi va tarixda birinchi didaktik faoliyatning ilmiy asoslangan tizimiga asos solindi. Didaktika (ta’lim nazariyasi : yunoncha «didaktikos» «o’rgatuvchi», «didasko» esa
— «o’rganuvchi» ma’nosini bildiradi) ta’limning nazariy jihatlari (ta’lim jarayonining mohiyati, tamoyillari, qonuniyatlari, o’qituvchi va o’quvchi faoliyati mazmuni, ta’lim maqsadi, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish yo’llari va hokazo muammolar)ni o’rganuvchi fan. Bu tushunchani buyuk chex pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592— 1670-yillar) «Buyuk didaktika» (1657-yil) nomli mashhur asarida tilga oladi. Lekin Komenskiy «didaktika bu faqat ta’limgina emas, balki tarbiyalash ham», deb ta`kidlaydi. Mazkur asarda olim ta’lim nazariyasining muhim masalalari:pta’lim mazmuni, ta’limning ko’rgazmaliligi, ketma-ketligi kabi tamoyillari, sinf-dars tizimi borasida so’z yuritadi. 3. Didaktika, uning asosiy kategoriyalari. Didaktikaning asosiy kategoriyalari va didaktik tushunchalar tizimi. Muayyan fanga xos bo’lgan tushunchalarda insoniyat tomonidan ijtimoiy taraqqiyot jarayonida to’plangan bilimlar aks etadi. Mavjud ilmiy tushunchalar ikki asosiy guruhga ajratiladi: 1. falsafiy tushunchalar; 2. xususiy ilmiy, ya`ni, muayyan fangagina xos bo’lgan tushunchalar. Didaktika uchun «umumiy va alohida», «mohiyati va hodisa», «qarama-qarshilik», «bog’liqlik» kabi falsafiy tushunchalar ham muhim ahamiyatga ega. Didaktikada qo’llaniladigan umumiy-ilmiytushunchalar orasida «tizim», «tuzilma», «vazifa», «element» kabilar alohida o’rin tutadi. Pedagogikaga xos didaktik tushunchalar sirasiga quyidagilar kiradi: