logo

Informatika va axborot texnologiyalari fanidan o’quv mashg’ulotlarini tashkil etish va o’tkazish metodikasi

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

126.974609375 KB
Informatika va axborot texnologiyalari fanidan o’quv
mashg’ulotlarini tashkil  etish va o’tkazish metodikasi
Mundarija:
Kirish… …………………………………………………………………………..3
I-BOB 1.    Informatika va axborot texnologiyalari fani tarixi va rivojlanish 
bosqichlari ………………………………………………..……………..…………4
            1.1 Informatika va axborot texnologiyalari fanini o‘qitishning 
maqsad va vazifalari   ……………………………………………………………..7
II-BOB 2.  Informatika va axborot texnologiyalari .  …………………….……9
2.1  Informatika va axborot texnologiyalarini o‘qitish nazariyasi va 
metodikasi  ………………………………………………..…………11
Xulosa ………………………..………………………..…………………………16
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………..……………………………..17
Ilovalar ………………………..………………………..…………………………18
1 Kirish
Mamlakatimiz   jahonning   taraqqiy   etgan   mamlakatlari   qatoridan
joy   olishida   ta’lim   tizimini   isloh   etilishi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi
«Xalqning   boy   intellektual   merosi   va   umumbashariy   qadriyatlar
asosida   zamonaviy   madaniyat,   iqtisodiyot,   fan,   texnika   va
texnologiyalarning   yutuqlari   asosida   kadrlar   tayyorlashning   tizimini
shakllantirish   O’zbekiston   taraqqiyotining   muhim   sharti»   ekanligi
“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”da alohida qayd qilingan.
Mamlakatimiz   ta’lim   tizimida   o’quv   jarayonini
texnologiyalashtirish   natijasida   uzluksiz   ta’lim   va   davlat   standartlarini
kafolatli  amalga   oshirishga  zamin   yaratildi.   Bu   imkoniyatlarni hayotga
tadbiq   etish   ko’p   qirrali   muammo   bo’lib,   ta’lim   tizimining   har   bir
bosqichida,   shu   jumladan,   umumta’lim   maktablarida   fanlarning
mazmunini talab darajaga yetkazish va o’ziga xos o’qitish
metodikasini yaratishni taqozo etadi.
Umumta’lim   maktablarida   Informatika   fanining   o’qitilishi
o’quvchirning
ta’limiy,   tarbiyaviy   va   kasbiy   tayyorgarligidagi   ahamiyati   yuqori   bo’lib,
keyingi
kasbiy   faoliyatlarida   albatta   kompyuterlar   yordamida   amaliy   ishlarni
bajarishlariga
to’g’ri keladi. Buning uchun o’quvchilarning informatikadan olgan bilim
va
2 ko’nikmalari, kompyuterning amaliy dasturlaridan foydalanish darajasi
yuqori
bo’lishi lozim.
Shu   bois   «Informatika»   fanini   o’qitish,   amaliy   dasturlardan
foydalana
olishga   o’rgatish,   «Informatika»   umumta’lim   fanining   mavzulari
mazmunini   belgilash,   shu   mazmunga   mos   o’quv-metodik   materiallar
ishlab chiqish va
o’quvchilarga   zamonaviy   o’qitish   metodlaridan   foydalanib   etkazib
berish mazkur
bitiruv   malakaviy   ishining   asosini   tashkil   qiladi.   Shu   sababli
umumta’lim
maktablarida   "Informatika"   fanini   o’qitish   metodikasiga   bag’ishlangan
ushbu
bitiruv malakaviy ish dolzarb tadqiqotlardan hisoblanadi.
3 I-Bob
Informatika va axborot texnologiyalari fani tarixi va rivojlanish bosqichlari.
Informatika– bu insoniyat faoliyatining bir sohasi  bo`lib, u axborotni hosil qilish,
saqlash   va   kompyuter   yordamida   uni   qayta   ishlash,   shu   bilan   bir   qatorda   tatbiq
muhiti bilan o`zaro bog`liq bo`lgan jarayonlarning aloqadorligini o`z ichiga oladi.
«Informatika» so`zi dastlab, XIX asrning 60 – yillarida Frantsiyada vujudga
keldi.   U   informatsiya   (information)   va   avtomatika   (automatique)   so`zlarini
birlashtirishidan   hosil   bo`lib,   «ma’lumotlarni   avtomatik   qayta   ishlash»   degan
ma’noni   bildiradi.   Ingliz   tilida   gaplashadigan   mamlakatlarda   u   kompyuter   fani
(Computer science) deb ataladi. Mustaqil fan sifatida informatika XX asrning 40 –
yillar   oxirida   texnika,   biologiya,   ijtimoiy   va   boshqa   sohalarda   boshqarishning
umumiy printsiplari haqidagi fan – kibernetika fani bazasida vujudga keldi .
Informatikaning asosiy vazifasi – axborotni qayta ishlashning yangi usullari
va vositalarini yaratish hamda ularni amaliyotda qo`llashdan iboratdir. Informatika
quyidagi masalalarni yechadi:
 ixtiyoriy axborot jarayonlarini tekshirish;
 axborot   jarayonlarini   tekshirish   natijasida
olingan   bazani   qayta   ishlash   uchun   eng
yangi texnika va texnologiyalarni yaratish;
 jamiyatning   barcha   sohalarida   kompyuter
texnikasi   va   texnologiyasidan   unumli   foydalanishning   ilmiy   va
muhandislik   muammolarini   yechishni   yaratish   hamda   ularni   tatbiq
etish.
Shartli ravishda informatikani uchta o`zaro bog`liq qismga bo`lish mumkin:
Informatika   keng   ma’noda   fan,   texnika   va   ishlab   chiqarish,   ya’ni   inson
faoliyatining   barcha   sohalarida   axborotni   kompyuter   va   telekommunikatsiyalar
yordamida qayta ishlash, saqlash, uzatish bilan bog`liq bo`lgan yagona sohadir.
4 Informatika   ham   xuddi   fundamental   fanlar   singari   kompyuterlar
texnologiyasi   bazasidan   ixtiyoriy   ob’ektlarni   boshqarish   jarayonlarning   axborot
ta’minoti   metodologiyalarini,   tatbiqiy   predmet   sifatida   esa   insonning   konkret
ishlab chiqarish faoliyati doirasida axborot tizimlarini yaratish bilan shug`ullanadi.
Informatikaning asosiy tushunchalaridan biri bu axborot dir.
Axborot   so`zi   lotincha   «information»   so`zidan   kelib   chiqqan   bo`lib,
tushuntirish, tanishtirish, bayon etish degan ma’nolarni anglatadi.
Axborot   –  bu   odamlar   orasidagi,   odamlar   bilan   EHMlar   orasidagi,   jonli   va
jonsiz   tabiat   orasidagi   ma’lumot   almashinuvi   bo`lib,   keng   ma’noda   ilmiy
tushunchadir.
Insonning   butun   faoliyati   u   yoki   bu   holda   axborotni   olish   va   undan
foydalanish   bilan   bog`langan.   Kitob   o`qiganda,   rasmni   qarab   chiqayotganda   biz
axborotni  eslab qolamiz va yig`amiz. Xat yozamizmi, telefonda gaplashamizmi  –
biz axborotni uning egasiga yoki suhbatdoshimizga uzatamiz, undan qabul qilamiz.
Har   qanday   masalani   yechayotganda   biz   axborotni   ishlaymiz:   masala   shartida
keltirilgan axborotni o`rganib, uni yechamiz.
Axborotni   ma’lum   maqsadda   ishlash   jarayonlari   hayot   kabi   juda   qadimdan
mavjuddir.   Hech   qanday   tirik   mavjudot   o`zining   genetic   kodini   saqlamasdan,
tashqaridan   axborot   olmasdan   va   uni   ishlamasdan   mavjud   bo`laolmaydi   va
rivojlana olmaydi. Axborotni ifodalash va saqlash zarurati nutq, yozuv va tasviriy
san’atning paydo bo`lishiga olib keldi. Axborotni uzatish va tarqatish zarurati kitob
bosish, tovushlarni yozish, videotasvirga olish va h.k. texnik qurilmalarning paydo
bo`lishiga olib keldi.
Axborot bu – aniq va amalda ishlatiladigan xabardir.
Axborot   asosan   3   xossadan   iorat   bo`lishi   kerak:   chin,   to`liq   va   ma’lum
ma’noda qimmatli.
5 O`z   navbatida,   xabar   –   axborotni   tasvirlash   shakli   bo`lib,   u   nutq,   matn,
tasvir, grafik, jadval, videotasvir, tovush va h.k. ko`rinishlarda ifodalanadi.
Ko`p   hollarda   axborot   o`rnida   berilganlar   degan   ancha   farq   qiluvchi   jumla
ishlatiladi.   Berilganlar   xabarlar,   kuzatishlar   natijalarini   o`z   ichiga   oladi.   Biror
zaruriyat   bo`yicha   imkoniyat   tug`ilganda,   masalan,   narsa   to`g`risidagi   bilimini
oshirish paytida u axborotga aylanadi.
Axborotning amalda qo`llanilishining zarur sharti uning o`z vaqtidaliligi va
adekvatliligidir.   Adekvatlik   –   bu   olingan   axborot   asosida   qurilgan   obrazning
haqiqiy ob’ektga qanchalik mosligini beradi va u uchta formada ifodalanadi:
Sintatik   adekvatlilik   –   bu   axborotni   uzatish   tezligi,   aniqliligi,   kodlashtirish
tizimi, tashqi ta’sirlarning mavjudligi va shu kabi jarayonlardan iborat.
Semantik   adekvatlilik   –   uzatiladigan   axborotning   ma’naviy   tarkibi,   ob’ekt
obraziga va real ko`rinishiga mos kelishliligi hisobga olinadi.
Prigmatik adekvatlilik – olingan axborotning asosiy boshqariladigan jarayon
bilan mos kelishini belgilaydi.
Bularni   yanada   yaxshiroq   tasavvur   etish   uchun   hayotiy   bir   misol   olamiz.
Faraz   qilaylik,   siz   biror   ko`rgazmaga   taklifnoma   oldingiz.   Bu   taklifnomada
ko`rgazma   bo`ladigan   vaqt,   joyi,   ishtirokchilar   tarkibi   to`g`risidagi   ma’lumotlar
bo`lishi mumkin. Agar ko`rgazma yopilgandan so`ng bu taklifnomani olganingizda
u   sizga   kerak   bo`lmay   qolardi.   O`z   vaqtida   emasligi   sababli   undan   foydalanib
bo`lmaydi.
Sintaktik   adekvatliligi   talablarini   bajarish   uchun   taklifnoma   varaqasi   butun
bo`lishi,   qattiq   qog`ozdan   tayyorlanganligi,   shriftlarning   oson   o`qiladiganligi   va
shu   kabilar.   Ya’ni,   bu   yerda   biz   faqat   axborotni   uzatish   jarayoni   to`g`risida   bosh
qotiramiz va unda nima yozilganligi bizni qiziqtirmaydi.
6 Semantik   adekvatliligi   bizdan   taklifnomadagi   xabarning   haqiqatga   mos
kelishini talab qiladi.Ko`rgazma manzili, ishtirokchilar nomlari, tadbirning bo`lish
vaqti kabilar mos kelishi tekshiriladi
Pragmatik   adekvatliligi   taklifnomadagi   ma’lumotlarning   foydaliligi   bilan
aniqlanadi.   Ya’ni,   taklifnomadan   foydalanib,   kerakli   ko`rgazma   zalini   tez   va
vaqtida topa olsangiz – o`z vaqtingizni tejagan va asablaringizni asragan bo`lasiz.
1.1. Informatika va axborot texnologiyalari fanini o‘qitishning
maqsad va vazifalari
O‘rta   ta’limda   informatika   va   axborot   texnologiyalari   o‘quv   fanini
o‘qitishning   asosiy   maqsadi   –   o‘sib   kelayotgan   avlodni   zamonaviy   axborot
texnologiya   vositalari   bilan   ishlash   malakalari,   mustaqil,   mantiqiy   va   algoritmik
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishdan   iborat   va   olgan   bilimlarini   hayotda   tatbiq
etishga o‘rgatishdan iborat.
O‘rta   ta’limda   informatika   va   axborot   texnologiyalari   ta’limining   asosiy
vazifalari:
 o‘quvchilarga   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari   va   ularni   amaliyotda   qo‘llash
haqida bilimlar berish;
 kompyuterda masalalar yechish texnologiyalari
va   asosiy   bosqichlarini   ketma-ketlikda   to‘g‘ri
bajara olish;
 algoritmik   tuzilmalarni,   algoritmlash   va
dasturlash asoslari haqida bilim berish;
 kompyuterning   dasturiy   ta’minoti   va   ularning
imkoniyatlarini ajrata bilish hamda amaliyotda qo‘llay olishga o‘rgatish;
 o‘quvchilarni   aqliy   rivojlantirish,   ularning   ilmiy   dunyoqarashini
kengaytirish, mantiqiy fikrlash qobiliyatini shakllantirish;
7 axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   madaniyatini   o‘rgatib
borish   orqali   ularda   umuminsoniy   qadriyatlarga   rioya   etishni   rivojlantirishga
qaratilgan   va   ta’lim- tarbiya   olishning   keyingi   bosqichlarida   davom   ettirishlari
uchun zarur bo‘lgan tayanch kompetensiyalarni shakllantirish.
Umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalarida   informatika   va   axborot
texnologiyalari ta’limining asosiy vazifalari :
 inson   kamoloti   va   jamiyat   taraqqiyotida   informatika   va   axborot
texnologiyalarining ahamiyatini anglash;
 o‘quvchilarga   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   va   ularni
amaliyotda qo‘llash haqida bilimlar berish;
 kompyuterda   masalalar   yechish   texnologiyalari   va   asosiy
bosqichlarini ketma-ketlikda to‘g‘ri bajarishga o‘rgatish;
 algoritmik tuzilmalar, algoritmlash va dasturlash asoslari haqida bilim
berish;
 kompyuterning   dasturiy   ta’minoti   va   ularning   imkoniyatlarini   ajrata
bilish hamda amaliyotda qo’llay olishga o‘rgatish;
 o‘quvchilarni   aqliy   rivojlantirish,   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini,
mustaqil ta’lim olish ko‘nikmalarini shakllantirish;
 fanlar   integratsiyasini   inobatga   olgan   holda   o‘quvchilarda   milliy   va
umuminsoniy qadriyatlarni, kreativlikni shakllantirish;
 axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish madaniyatini
o‘rgatib borish;
 ta’lim- tarbiya olishning keyingi bosqichlarida davom ettirishlari, ongli
ravishda   kasb   tanlashga   zarur   bo‘lgan   tayanch   kompetensiyalarni
shakllantirishdan iborat.
8-9-sinflardagi   amaliy   mashg‘ulotlarda   “Iqtisod   va   soliq   saboqlari”,
“Tejamkorlik   saboqlari”   o‘quv   kurslariga   bog‘liq   bo‘lgan   masalalar   yechilishi
lozim.
8 O‘qituvchi   amaliy   mashq   darsida   nazorat   ishi   natijalariga   ko‘ra
o‘quvchilarda   aniqlangan   bo‘shliqlarni   bartaraf   etish   maqsadida   xatolarni
tushuntiradi,   o‘quvchilar   esa   nazorat   ishida   berilgan   topshiriqlarga   o‘xshash
topshiriqlarni   yechadi   va   hulosalar   chiqaradi.   Bunda   o‘qituvchiga
tabaqalashtirilgan ta’lim prinsipiga tayanishi tavsiya etiladi.
Informatika   va   axborot
texnologiyalari   fanining   mazmunidan   kelib   chiqqan   holda   o‘quvchilarda   tayanch
va   fanga   oid   umumiy   kompetensiyalarning   elementlari   (A1(A1+);   A2(A2+))
bosqichma - bosqich shakllantiriladi.
Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarining   5-7-sinflarning   har   birida   Informatika
va AT -17 soatdan, jami - 51 soat, 8-sinfda Informatika va AT - 34 soat, 9-10-11-
sinfda - 68 soat o‘qitiladi. Darslar ikki guruhga bo‘lib o‘tiladi.
2. Informatika   va   axborot   texnologiyalari   (Informatika   va   AT)   –   o‘sib
kelayotgan   avlodga   axborotlar   bilan   ishlash   texnologiyalari   va   ulardan
foydalanish   jarayonlarini   puxta   o‘zlashtirishni   ta’minlashdan   iborat.
O‘quvchilarning   ilmiy   dunyoqarashi,   mantiqiy   tafakkur   qila   olish   qobiliyati,
aqliy   rivojlanishi,   o‘z-o‘zini   anglash   salohiyatini   shakllanishi   va   o‘sishi   ko‘p
jihatdan axborot texnologiyalariga bog‘liqdir.
Inson   o‘z   hayotida   shaxsiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   kasbiy   munosabatlarga
kirishishi,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   egallashi,   duch   keladigan   muammolarning
yechimini   hal   etishi,   eng   muhimi   o‘z   sohasi,   kasbi   bo‘yicha   raqobatbardosh
bo‘lishi uchun zarur bo‘lgan tayanch kompetensiyalarga ega bo‘lishi lozim.
Bundan   tashqari,   ta’limda   har   bir   o‘quv   fanini   o‘zlashtirish   jarayonida
o‘quvchilarda,   shu   fanning   o‘ziga   xosligi,   mazmunidan   kelib   chiqqan   holda,
sohaga tegishli fanga oid kompetensiyalar ham shakllantiriladi.
Fanning   maqsadi   o‘quvchilarda   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
axborot   kommunikatsiya   texnologiyalaridan   oqilona   foydalanish
9 kompetensiyalarini   shakllantirish   orqali   ularni   mamlakatimiz   taraqqiyotiga
munosib hissa qo‘shadigan shaxs etib tarbiyalashdan iborat.
Informatika   va   axborot   texnologiyalari   o‘quv   fani   o‘rta   umumta’lim
maktablarining   5-sinfidan   boshlanadi   va   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi
muassasalarida umumta’lim o‘quv fani sifatida uzviy davom etadi.
Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablari   Informatika   va   axborot   texnologiyalari
ta’limida   o‘rganilgan   o‘quv   materiallarining   akademik   litsey   va   kasb-hunar
kollejlari Informatika va axborot texnologiyalari ta’limida aynan takrorlanmasligi,
o‘quvchilarning   yosh   va   psixologik   xususiyatlari,   umumiy   o‘rta   ta’lim
tayyorgarligiga   mos   kelishi   hamda   informatikaga   oid   tushunchalarni   asta-sekin
oddiydan murakkabga shakllantirilishi e’tiborga olingan.
Ilg‘or   milliy   va   xorijiy
tajribalarni inobatga olgan holda fanni
o‘qitishda   rivojlangan   davlatlarda
keng qo‘llanilayotgan STEM (science,
technology,   engeenering   and
mathematics   -   fan,   texnologiya,
muxandislik   va   matematika)   o‘qitish
konsepsiyasiga   hamda   dasturlashning   tayanch   tushunchalarini   (mantiqiy   amallar,
algoritmlar,   blok-sxemalar   va   x.k.)   shakllantirish   metodologiyasiga   tayanish
maqsadga muvofiq.
2.1. Informatika o’quv predmeti sifatida informatika fani va uning rivoji bilan
uzviy   bog’liq.   Shuning   uchun   «Informatika   va   axborot   texnologiyalarini
o‘qitish nazariyasi va metodikasi» fani birinchi navbatda informatika fanining
metodologiyasiga   asoslanadi.   O’zining   xulosalarida   u   ta’lim   va   tarbiyaning
umumiy   tamoyillariga   tayanadi.   Ma’lumki,   ushbu   tamoyillar   pyedagogika   va
didaktika   tomonidan   ishlab   chiqiladi.   Bundan   tashqari ,   «Informatika   va
axborot texnologiyalarini o‘qitish nazariyasi va metodikasi» fani fiziologiya va
10 psixologiya   fanlari   tomonidan   qabul   kilingan   qonuniyatlardan   ham   byevosita
foydalanadi.
Ta’lim-tarbiyaning   asosiy   maqsadlaridan   biri   b´lgan   informatikaning   fan   sifatida
o’ziga   xosligi,   uning   zamonaviy   fanlar   tizimida   tutgan   o’rni   va   ahamiyatidan ,
hozirgi jamiyat hayotidagi ahamiyatidan kelib chiqqan holda «Informatika» fanini
o’qitishning maqsadlarini quyidagicha byelgilash mumkin:
 o’quvchilarda kompyutyer savodxonligini shakllantirish;
 o’quvchilarda axborotga ishlov byerish, uzatish va undan foydalanish 
jarayonlari haqidagi bilimlar asoslarini mustahkam va ongli o’zlashtirib 
olishlarini ta’minlash;
 o’quvchilarga dunyoning zamonaviy ilmiy ko’rinishini shakllantirishda 
axborot jarayonlarining ahamiyatini, jamiyatning rivojida yangi axborot va 
kommunikatsion tyexnologiyalarning ahamiyatini ochib byerish;
 komp’yutyerlardan ongli va ratsional foydalanish ko’nikmalarini 
shakllantirish.
Maktabgacha tarbiya, umumo’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi va 
undan keyingi ta’lim bosqichlarini o’z ichiga olgan va informatika va dasturiy 
ta’minot bo’yicha mutaxassis bo’lmaganlarga mo’ljallangan «Informatika» fani 
pedagogikamiz uchun yangi bo’lgan nizom va qarashlar sistyemasiga asoslangan:
o kadrning butun «hayotiy sikli» hisobga olinishi kerak;
o informatika yo’nalishidagi fanlarni o’qitish dunyoning hozirgi holati 
va rivojlanish istiqbollarini hisobga olgan holda ta’lim mazmunidagi 
o’zgarishlarni aks yettirishi kerak;
o informatika va dasturiy ta’minot bo’yicha mutaxassis bo’lmaganlarga 
dasturlashni o’rgatish zaruriyatidan voz kechish lozim;
o informatika yo’nalishidagi fanlarni o’qitish didaktik spiral tamoyili 
asosida qurilishi kerak;
11 o ishlab chiqilayotgan o’quv kurslari mazmunining yangiligi va 
dolzarblik muddatini uzaytirishni axborotni qayta ishlash 
tamoyillariga ur ђ u byerish  asosidagina   amalga oshirish mumkin ;
o shaxsni o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirish sifatlarini kafolatlashga 
yo’naltirilganlik;
o o’qish vaqti resurslarini o’quvchilarning tafakkurini rivojlantirish, 
o’quv ijodiy faoliyatini tashkil yetish foydasiga qayta taqsimlash.
O’zbyekiston   Ryespublikasi   ta’lim   tizimiga   yangi   bo’g’in,   o’rta-maxsus   va
kasb-hunar   ta’limining   kiritilishi   bilan,   informatika   o’qituvchilari   uchun
«Informatika   o’qitish   metodikasi»   fanini   yaratish   dolzarb   muammolardan   biri
bo’lib qoldi.  
O’qitishning metodik tizimi. «Informatika va axborot texnologiyalarini o‘qitish
nazariyasi  va metodikasi»  fanining mazmunini aniqlashda informatikaning fan va
ikkinchi   tomondan   o’quv   pryedmeti   yekanligi   haqidagi   tasavvurlardan   kelib
chiqish   kerak.   Informatika   fani   va   o’quv   predmeti   bir-biridan   avvalambor
mazmunining   hajmi   va   chuqurligi   bilan   farq   qiladi.   Informatika   o’quv   predmeti
informatika   fanidan   o’quvchilarda   informatika   haqida   bir   butun,   yaxlit   bilimlar
12 tizimini   hosil   qiladigan   va   kelajak   amaliy   faoliyatlarida   zarur   bo’ladigan
ma’lumotlarnigina   oladi.   Informatika   o’quv   predmeti   sifatida   o’quv   dasturlari   va
darsliklarda o’z aksini topadi.
Informatika   o’quv   predmeti   tarkibiga   kiritilgan   o’quv   matyerialining   hajmi
to’g’risidagi  masala hal yetilgandan so’ng, ushbu o’quv materialini o’quvchilarga
qanday   ketma-ketlikda   yetkazib   byerish   maqsadga   muvofiq   ekanligini   aniqlash
lozim.
«Informatika   va   axborot   texnologiyalarini   o‘qitish   nazariyasi   va   metodikasi»
fanining   hususiyatlaridan   biri   o’quvchilarni   informatikaning   mazmunini   va   unga
xos   ilmiy   izlanish   usullarini   egallash ,   amaliy   bilimlar   va   ish   ko’nikmalarini
olishning   usul   va   yo’llarini   belgilash   lozim.   Bularga   o’quv   materialini   o’rganish
usullari   va   zamonaviy   pedagogik   va   psixologik   tadqiqotlar   asosida   o’quv
mashg’ulotlarini   tashkil   yetish   shakllari   kiradi.   Informatikadan   mashg’ulotlarni
samarali   o’tkazish   uchun   tegishli   mateerial   bazasi,   ya’ni   maxsus   jihozlangan
informatika xonasi bo’lishi lozim.
13 Boshqacha   qilib aytganda , informatika o’qitish metodikasi oldiga an’anaviy 
savollar uchligi qo’yiladi:
1) informatikani nima uchun o’rganish kerak (ya’ni, maqsad va vazifalarni 
aniqlash)?
2) «Informatika» fani bo’yicha nimani o’rganish kerak (ya’ni, mazmunini 
aniqlash)?
3) «Informatika» fanini o’quvchilarga qanday o’rgatish kerak (ya’ni, tanlab 
olingan o’qitish shakli doirasida ta’limning samarali usul va vositalarini aniqlash)?
14 «Informatika   o’qitish   metodikasi»   fanini   o’rganishning   maqsadi   o’qituvchilarda
shaxsiy metodik tizimni ishlab chiqish va shakllantirishdan iborat. 
Bo’lajak   o’qituvchilarda   informatikani   o’qitishda   paydo   bo’ladigan
muammolarni   hal   qilishni   tarbiyalash,   mustaqil   o’quv   jarayonining,   uslubiy
ijodiyotning   ko’nikmalarini   shakllantirish,   muammolarni   maqsad,   vazifa   va
fanning   mazmuni   bo’yicha   umumlashtirish,   klassifikatsiyalashning   asosiy
shakllarini   ishlab   chiqish   masalalarini   tushuntirish,   bilimlarni   tekshirish   va
mustahkamlash, o’quvchilarning yoshiga qarab alohida pedagogik uslublarning
qo’llanilish   samarasini   tushuntirish,   tekshirish   va   ko’rib   chiqish   kabilardan
iboratdir.
Informatika o’qitish metodikasi  kursi  bo’lajak informatika o’qituvchisini  umumiy
o’rta   ta’limda   o’qitiladigan   “Informatika   va   hisoblash   texnikasi   asoslari”,   o’rta-
maxsus,   kasb-hunar   ta’limida   o’qitiladigan   “Informatika”   va   «Informatika   va
axborot texnologiyalari» fanlarini o’qitishda, kelgusi kasbiy tayyorgarligida kursni
o’qitishning mazmun va shakllarini tanlash tamoyillarini, boshqa predmetlar bilan
o’zaro   aloqasini   tushuntirishda,   mahalliy   tarmoq   orqali   kompyuter   va   dasturlarni
malakali ishlata olish usullarini egallashida yordam beradi.
Mazkur   kursni   o’qitish   davomida   ilg’or   innovatsion   va   pedagogik
texnologiyalaridan, interektiv usullardan foydalaniladi.
Informatika o’qitish metodikasi kursini o’zlashtirish uchun o’qitishning zamonaviy
usullaridan foydalanish, zamonaviy  axborot  va pedagogik  texnologiyalarni  tadbiq
qilish   muhim   ahamiyatga   egadir.   Ma’ruza,   amaliy-seminar   darslarda   mos
ravishdagi zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalaniladi.
Bundan   tashqari,   informatikani   o’qitish   jarayonida   amaliy   faoliyatga   tayyorlash
vazifasini   to’g’ri   hal   etishga   erishish   uchun   informatika   kursining   ilmiyligini
oshirish lozim. Faqatgina to’g’ri va chuqur xulosalar qila olsagina, o’quvchilar har
bir masalani yechishga tanqidiy va ijodiy yondasha oladilar.
15 Informatika   o’qitish   metodikasi   kursining   xususiyatlaridan   biri   talabalarni   ushbu
kursning mazmunini va unga xos ilmiy izlanish usullarini egallash, amaliy bilimlar
va ish ko’nikmalarini egallashning usul va yo’llarini belgilash masalasidir. Bularga
o’quv   materialini   o’rganish   usullari   hamda   zamonaviy   pedagogik   va   psixologik
tadqiqotlar asosida o’quv mashg’ulotlarini tashkil etish shakllari kiradi.
O‘qitishning maqsadi va vazifalari o‘qitish metodini yagona ravishda aniqlamaydi.
Ma’lum bir mazmun bir necha metod bilan o`rganilishi mumkin. Bunda albatta har
bir   metod   yordamida   o‘qitish   maqsadlariga   erishiladi.   O‘qitish   metodlari   ko‘p
qirralidir.   Shu   sababli   ham   ularni   ko‘plab   tasniflari   mavjuddir.   Bu   tasniflarda
metodlar bir yoki bir nechta belgilar bo‘yicha jamlanadi.
XULOSA
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   o’quvchilar   tomonidan   o’zlashtirilgan   nazariy
bilimlar   negizida   amaliy   ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirishda   didaktik
o’yinlar dan foydalanishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
  Xulosa qilib aytganda, informatikani o`qitishning samaradorligi dars o’tish
jarayonlarida   metod   va   vositalar   muhim   ahamiyatga   ega.   Metod   va   vositalarni
to’g’ri   qo’llay   olish,   o’quvchilar   diqqatini   jamlaydi   va   sifatli   ta’lim   asosi   bo’lib
hisoblanadi.   Zamonaviy   texnika   va   texnologiya   bilan   ta’minlash   hamda   xalqaro
zamonaviy   talablarga   javob   beruvchi   telekommunikasiyali   va   kompyuterli   aloqa
16 tizimini rivojlantirish dolzarb masalalardan biri bo’lib qoldi. 1991 – 1994 yillarda
O’zbekiston   ham   do’stlik   davlatlari   orasida   birinchilardan   bo’lib   axborotlashning
yaxlit davlat siyosatini amalga oshirishga asos soldi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1.  A. Dali е v, B. Bolta е v"Informatika va xisoblash t е xnikasi asoslari". T.: 1994
2.  Jumanov I.I., Mingboyev N.S.. Informatika. Uslubiy qo’llanma. –
Samarqand: SamDU. - 2002 .
3. R. Jo’rayev va boshqalar “Zamonaviy informatsion va pedagogic 
texnologiyalar asosida tabiiy fanlari o’qitish maqolalar 
4.  G’ulomov S.S., Shermuhammedov A.T., Begalov B.A. Iqtisodiy
informatika. – T.: “O’zbekiston”, Toshkent. – 1999
17 5.  Informatika o’qitish texnologiyalari va loyihalashtirish fanidan ma’ruza. Z 
Jumayev  
Qo`shimcha adabiyotlar.
1. M.Olimov,   A.Jumabo е v,   N.Qurbonov   «Informatika   va   axborotlar
t е xnologiyasi» fanidan ma`ruzalar matni. I-II- qismlar. Namagan-2003 y.
2. www.rambler.ru   
3. www.mail.ru   
4. www.km.ru   
5.   www.ziyonet.uz
6. https://tami.uz/
Ilova
Informatika fanida o’quv mashg’ulotlarini loyihalashtirish qanday 
bosqichlarda amalga oshiriladi?
Informatika   fanidan   o’quv   mashg’ulotini   loyihalash   quyidagi   bosqichlarda
amalga oshiriladi:
1.Tashkiliy qism
1) Salomlashish.
2)Davomatni tekshirish.
18 3)Navbatchi hisoboti.
4)Ma’naviyat   daqiqasi.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining
nishonlanishi,   ta’lim   sohasida,ayniqsa   axborot   resurslaridan   foydalanish
qonuni haqida qisqacha tushuncha berish.
Muloqot 3 minut
2. O’tilgan mavzu va uy vazifasi tahlili
Avvalgi mavzudagi savollarga javob olinadi.
Uy vazifasiga berilgan mashqlar tahlil qilinadi.
Tekshiruv savollari 6 minut
3.Motivatsiya
Kompyuter rasmlarni qanday hosil qiladi.
Tajriba-sinov 1 minut
4.Yangi mavzuning qisqacha bayoni, asosiy tushunchalar Grafik muharrirlar
haqida ma’lumot berish, Paintni ishga tushurish va ishni tugallash.
«Kim chaqqon» o’yini
Mavzuni Trenajorda ishlash davomida
5)mustahkamlash   o’quvchilar   tomonidan   qilingan   xatolik   va   kamchiliklar
tahlil qilinadi.
19 Guruhlar bilan ishlash
6) O’quvchilar bilimini baholash
Trenajorda olingan ballar 5 ballik baholash tizimiga o’tkaziladi.
Guruhlardagi kamchilik va xatoliklar ham hisobga olinadi. 
Reyting tizimi asosida 
7) Uy vazifasini belgilash
1) dars bo’yicha savol va
topshiriqlarni bajarish;
2) o’tilgan mavzular bo’yicha test yoki krassvord tuzib kelish.
Darslik, Internet resurs 
8) Darsni yakunlash
Darsning maqsadidan xulosa chiqarish
Demak, Paint dasturi kompyuterda tezda turli rasmlar va tasvirlar chizishni amalga
oshiradi.
20

Informatika va axborot texnologiyalari fanidan o’quv mashg’ulotlarini tashkil etish va o’tkazish metodikasi Mundarija: Kirish… …………………………………………………………………………..3 I-BOB 1. Informatika va axborot texnologiyalari fani tarixi va rivojlanish bosqichlari ………………………………………………..……………..…………4 1.1 Informatika va axborot texnologiyalari fanini o‘qitishning maqsad va vazifalari ……………………………………………………………..7 II-BOB 2. Informatika va axborot texnologiyalari . …………………….……9 2.1 Informatika va axborot texnologiyalarini o‘qitish nazariyasi va metodikasi ………………………………………………..…………11 Xulosa ………………………..………………………..…………………………16 Foydalanilgan adabiyotlar ………………………..……………………………..17 Ilovalar ………………………..………………………..…………………………18 1

Kirish Mamlakatimiz jahonning taraqqiy etgan mamlakatlari qatoridan joy olishida ta’lim tizimini isloh etilishi alohida ahamiyat kasb etadi «Xalqning boy intellektual merosi va umumbashariy qadriyatlar asosida zamonaviy madaniyat, iqtisodiyot, fan, texnika va texnologiyalarning yutuqlari asosida kadrlar tayyorlashning tizimini shakllantirish O’zbekiston taraqqiyotining muhim sharti» ekanligi “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”da alohida qayd qilingan. Mamlakatimiz ta’lim tizimida o’quv jarayonini texnologiyalashtirish natijasida uzluksiz ta’lim va davlat standartlarini kafolatli amalga oshirishga zamin yaratildi. Bu imkoniyatlarni hayotga tadbiq etish ko’p qirrali muammo bo’lib, ta’lim tizimining har bir bosqichida, shu jumladan, umumta’lim maktablarida fanlarning mazmunini talab darajaga yetkazish va o’ziga xos o’qitish metodikasini yaratishni taqozo etadi. Umumta’lim maktablarida Informatika fanining o’qitilishi o’quvchirning ta’limiy, tarbiyaviy va kasbiy tayyorgarligidagi ahamiyati yuqori bo’lib, keyingi kasbiy faoliyatlarida albatta kompyuterlar yordamida amaliy ishlarni bajarishlariga to’g’ri keladi. Buning uchun o’quvchilarning informatikadan olgan bilim va 2

ko’nikmalari, kompyuterning amaliy dasturlaridan foydalanish darajasi yuqori bo’lishi lozim. Shu bois «Informatika» fanini o’qitish, amaliy dasturlardan foydalana olishga o’rgatish, «Informatika» umumta’lim fanining mavzulari mazmunini belgilash, shu mazmunga mos o’quv-metodik materiallar ishlab chiqish va o’quvchilarga zamonaviy o’qitish metodlaridan foydalanib etkazib berish mazkur bitiruv malakaviy ishining asosini tashkil qiladi. Shu sababli umumta’lim maktablarida "Informatika" fanini o’qitish metodikasiga bag’ishlangan ushbu bitiruv malakaviy ish dolzarb tadqiqotlardan hisoblanadi. 3

I-Bob Informatika va axborot texnologiyalari fani tarixi va rivojlanish bosqichlari. Informatika– bu insoniyat faoliyatining bir sohasi bo`lib, u axborotni hosil qilish, saqlash va kompyuter yordamida uni qayta ishlash, shu bilan bir qatorda tatbiq muhiti bilan o`zaro bog`liq bo`lgan jarayonlarning aloqadorligini o`z ichiga oladi. «Informatika» so`zi dastlab, XIX asrning 60 – yillarida Frantsiyada vujudga keldi. U informatsiya (information) va avtomatika (automatique) so`zlarini birlashtirishidan hosil bo`lib, «ma’lumotlarni avtomatik qayta ishlash» degan ma’noni bildiradi. Ingliz tilida gaplashadigan mamlakatlarda u kompyuter fani (Computer science) deb ataladi. Mustaqil fan sifatida informatika XX asrning 40 – yillar oxirida texnika, biologiya, ijtimoiy va boshqa sohalarda boshqarishning umumiy printsiplari haqidagi fan – kibernetika fani bazasida vujudga keldi . Informatikaning asosiy vazifasi – axborotni qayta ishlashning yangi usullari va vositalarini yaratish hamda ularni amaliyotda qo`llashdan iboratdir. Informatika quyidagi masalalarni yechadi:  ixtiyoriy axborot jarayonlarini tekshirish;  axborot jarayonlarini tekshirish natijasida olingan bazani qayta ishlash uchun eng yangi texnika va texnologiyalarni yaratish;  jamiyatning barcha sohalarida kompyuter texnikasi va texnologiyasidan unumli foydalanishning ilmiy va muhandislik muammolarini yechishni yaratish hamda ularni tatbiq etish. Shartli ravishda informatikani uchta o`zaro bog`liq qismga bo`lish mumkin: Informatika keng ma’noda fan, texnika va ishlab chiqarish, ya’ni inson faoliyatining barcha sohalarida axborotni kompyuter va telekommunikatsiyalar yordamida qayta ishlash, saqlash, uzatish bilan bog`liq bo`lgan yagona sohadir. 4

Informatika ham xuddi fundamental fanlar singari kompyuterlar texnologiyasi bazasidan ixtiyoriy ob’ektlarni boshqarish jarayonlarning axborot ta’minoti metodologiyalarini, tatbiqiy predmet sifatida esa insonning konkret ishlab chiqarish faoliyati doirasida axborot tizimlarini yaratish bilan shug`ullanadi. Informatikaning asosiy tushunchalaridan biri bu axborot dir. Axborot so`zi lotincha «information» so`zidan kelib chiqqan bo`lib, tushuntirish, tanishtirish, bayon etish degan ma’nolarni anglatadi. Axborot – bu odamlar orasidagi, odamlar bilan EHMlar orasidagi, jonli va jonsiz tabiat orasidagi ma’lumot almashinuvi bo`lib, keng ma’noda ilmiy tushunchadir. Insonning butun faoliyati u yoki bu holda axborotni olish va undan foydalanish bilan bog`langan. Kitob o`qiganda, rasmni qarab chiqayotganda biz axborotni eslab qolamiz va yig`amiz. Xat yozamizmi, telefonda gaplashamizmi – biz axborotni uning egasiga yoki suhbatdoshimizga uzatamiz, undan qabul qilamiz. Har qanday masalani yechayotganda biz axborotni ishlaymiz: masala shartida keltirilgan axborotni o`rganib, uni yechamiz. Axborotni ma’lum maqsadda ishlash jarayonlari hayot kabi juda qadimdan mavjuddir. Hech qanday tirik mavjudot o`zining genetic kodini saqlamasdan, tashqaridan axborot olmasdan va uni ishlamasdan mavjud bo`laolmaydi va rivojlana olmaydi. Axborotni ifodalash va saqlash zarurati nutq, yozuv va tasviriy san’atning paydo bo`lishiga olib keldi. Axborotni uzatish va tarqatish zarurati kitob bosish, tovushlarni yozish, videotasvirga olish va h.k. texnik qurilmalarning paydo bo`lishiga olib keldi. Axborot bu – aniq va amalda ishlatiladigan xabardir. Axborot asosan 3 xossadan iorat bo`lishi kerak: chin, to`liq va ma’lum ma’noda qimmatli. 5