logo

Ekalogik muammolar

Yuklangan vaqt:

27.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

416.056640625 KB
Ekalogik muammolar
MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………..………..…….……
2
I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati...
…….......…4
1.1.  Ekalogik muammolarning ahamiyati...……………………………….……4
1.2.  Ekalogik muammolar va uning mohiyati...……………….…......…...........9
II-BOB. Ekalogik muammolarning turlari va analizi……....…..…..….......
…..15
2.1.  Ekalogik muammolarning turlari..…….….……...……………………….15
2.2.  Ekalogik muammolarning tahlili…………………..…..…...…….…....…24
XULOSA…………………….………………..………………………..….…..29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI………….………..…..…
30 KIRISH
               Kurs ishining dolzarbligi.   Bugungi  kunda olamning ilmiy manzarasini
ekologok   muammolarsiz   tasavvur   etib   bo'lmaydi.   Jamiyat   va   tabiatning   o'zaro
ta'siri   fan,   texnika,   ishlab   chiqarishning   yangi   sohalari   paydo   bo'ldi   va
odamlarning   mehnat   faoliyatining   atrof   -   muhitga   ta'sir   doirasi   juda   kengayib
ketdi. Bu o’z navbatida Yer  yuzida ekologik vaziyatni  keskin yomonlashuviga
olib   keldi.   Agar   tez   orada   insonlarni   atrof-muhitga   munosabatlarini   ma'lum
tarzda   tartibga   solinmasa,   insoniyat   uning   mavjudligiga   yadro   urushidan   ham
kuchliroq tahdid soladigan ekologok halokatga duch keladi 1
. 
Insonning   tabiatga   aralashuvining   mumkin   bo'lgan   salbiy   oqibatlarini
oldini   olish   uchun   bir   qator   ilmiy,   texnik,   ijtimoiy-siyosiy   va   boshqa
muammolarni   hal   qilish   kerak   bo’ladi.   Ular   orasida   birinchi   o'rinlardan   birini
ta'lim   muammolari   egallaydi.   Yosh   avlodni   maktabda   o'qiyotgan   davridan
boshlab   tabiiy   muhitga   ilmiy   asoslangan   va   ehtiyotkor   munosabatda   bo'lishga
tayyorlash zarur. 
Kurs ishining maqsadi.   Ekalogik muammolarning o‘ziga xos jihatlarini
aniqlash va tegishli xulosalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   vazifalari.   Kurs   ishining   oldiga   qo‘ygan   vazifalari
quyidagilardan iborat:
● Ekalogik muammolarning mohiyatini yoritib berish;
● Ekalogik muammolarning hozirgi holati va uni tahlil qilish;
● Ekalogik muammolarni ko’rib chiqish;
1  Mirziyoev SH.M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz \\ O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali  marosimga 
bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisidagi ma’ruzasi. 2020 uza.uz/ 
1 Kurs ishining obyekti va predmeti.  Ekalogik muammolarni tahlil qilish
kurs   ishining   obyekti   bo’lib,   predmetini   ushbu   jarayon   haqidagi   ma’lumotlar
tashkil qiladi.
Kurs ishining metodik asosi :   Ekalogik muammolarga oid hozirgi zamon
nazariy   qarashlari,   o zbek   va   chet   el   olimlarining     shu   boradagi   qarashlari,ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ
Prezidentining   farmon   va     qarorlari   va   boshqalar   ishimizga   metodologik   asos
bo lib xizmat qiladi.
ʻ
          Kurs   ishining   tuzilmasi:   Kirish,   asosiy   qism,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
2 I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati
1.1. Ekalogik muammolarning ahamiyati
Shuning uchun  ham  maktab  o'quvchilarida  ekologok madaniyat   (EM)   ni
shakllantirish hozirgi kunning eng dolzarb muammolaridan biri hisoblanadi 2
. 
Keyingi   yillarda   respublikamizda   ekologiya   muammolariga   katta   e’tibor
qaratilmoqda. 
Jumladan   2019-yil   27-maydagi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   434sonli   qarori   bilan   “O’zbekiston   respublikasida   ekologok
ta’limni   rivojlantirish   konsepsiyasi”   qabul   qilindi   va   unda   quyidagilar   ustuvor
yo‘nalishlar etib belgilandi:  
- O‘zbekiston   Respublikasi   qonunlariga   muvofiq   uzluksiz   ta’lim   tizimida
ekologik ta’limni rivojlantirishning asosiy tamoyillarini belgilash, ularni ta’lim-
tarbiya jarayoniga izchillik bilan bosqichma-bosqich tatbiq qilish va shu asosda
ekologik ta’limning samaradorligini yangi bosqichga ko‘tarish; 
- ta’lim   dasturlarini   mavjud   ekologik   muammolar   va   ularni   bartaraf   etish
vazifalaridan kelib chiqib takomillashtirish; 
- ta’lim   oluvchilarning   e’tiborini   umumbashariy   ekologik   muammolarga
qaratish orqali ularning ona tabiatning qayta tiklanmaydigan manbalarini saqlab
qolish va ulardan oqilona foydalanish borasidagi mas’uliyatini kuchaytirish; 
- ekologik ta’limning samarali shakllari va usullarini ishlab chiqish hamda
joriy etish; 
- ekologik ta’lim  sifatini,  kadrlar   tayyorlash  tizimi   samaradorligini   hamda
barqaror   rivojlanish   kafolatlarini   va   ustuvorligini   ta’minlovchi   normativ-
huquqiy, moddiy-texnika va axborot bazasini yaratish; 
- ekologiya   va   atrof   muhitni   muhofaza   qilish   sohasidagi   vakolatli   davlat
organlari va ta’lim sohasining o‘zaro manfaatli hamkorligini rivojlantirish. 
2  Sharipova D., Xodiyeva D.P., Sharipov M.K. Tabiatshunoslikni va uni o‘qitish metodikasi. darslik.T.. 
“ Barkamol fayz media” nashiriyoti. 2022
3 2021   yil   31   dekabrda   “Atrof-muhitni   muhofaza   qilish   hamda   ekologik
nazorat   sohasidagi   davlat   organlari   faoliyatini   tashkil   etish   chora-tadbirlari
to’g’risida”   gi  O’zbekiston  Respublikasi   Prezidentining  qarori   qabul  qilindi  va
unda ham ekologik tarbiya masalasiga alohida e’tibor qaratildi. 
Fizika   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarga   ekologok   ta’lim   berish,
avvalambor,   ularda   tabiatning   yaxlitligi,   unda   sodir   bo‘layotgan   hodisalar   va
ularning   o’zaro   bog‘liqligi,   inson   va   tabiatning   o‘zaro   ta’siri   haqidagi
tasavvurlarini shakllantirishga qaratilishi, ya’ni talabalarga jamiyat va tabiatning
tobora   murakkablashib   borayotgan   o'zaro   ta'sirini   chuqurroq,   to'liqroq   va
to'g'riroq   tushunishga,   tabiatni   himoya   qilish   va   ulardan   foydalanish   bo'yicha
ma'lumotlarni o'zlashtirishga imkon beradi.    
Fizika rivojlanishining hozirgi bosqichi ma'lumotlar oqimining ko'payishi
bilan   tavsiflanadi,   bu   esa   o'qitishda   ma'lum   qiyinchiliklarni   keltirib   chiqaradi,
chunki   fanga   ajratilgan   soatlar   miqdori   saqlanib   qolgan   holda,   o'quv
materialining   hajmi   oshishi   ma’lum   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Bunday
sharoitda   o'quv   jarayonini   takomillashtirishning   asosiy   yo'nalishi   -   ta’lim
jarayoniga innovatsion texnologoyalarni  joriy etish bo’lib hisoblanadi. 
Ekologiyaning   nazariy   asoslari   Yu.Odum/1/,   A.S.Stepanovskix/2/,
T.A.Akimova/3/ va boshqalar tomonidan o’rganilgan.  
Atrof-muhit   masalalarini   fizika   kursiga   kiritish   muammolari   bilan
Respublikamiz   olimlaridan   E.A.   Turdiqulov/4/,   rossiyalik   olimlar   I.D.
Zverev/5/,   A.P.Rijenkov/6,7,8,9/   va   boshqalar   shug’ullanishgan.   Ular
tomonidan   ekologok   ta’limning   ahamiyatini   ko‘rsatib   berilgan,   ekologiya
asoslarini   o‘rganishda   fizika   fanining   o‘rni   muhim   ekanligi   ilmiy   asoslangan,
ekologiya   bo’yicha   materiallarni   tanlash   tamoyillari,   atrof-muhit   masalalari
o'quv   fanining   mazmuniga   kiritilishini   taqozo   etuvchi   ilmiy   xarakterli
tamoyillari ishlab chiqilgan.  
Shunga   qaramasdan,   bugungi   kunda   ekologik   ta’lim   masalasiga   doir
barcha   muammolar   to’liq   hal   etilmagan,   mavjud   muammolar   to’liq   ochib
4 berilmagan,   ayrim   muammolar   faqat   aytib   o’tilgan,   ba'zilariga   esa   umuman
e’tibor   qaratilmagan,   ekologok   ta'limning   o'ziga   xos   usullari   to’liq   ishlab
chiqilmagan. Yuqoridagilardan kelib chiqqan holda biz o‘quv jarayonida EMni ,
shakllantirish masalalarini ko‘rib chiqamiz. 
Fizika   fan-texnika   taraqqiyotining   jadal   rivojlanishi   sharoitida   tabiatni
muhofaza   qilish   va   uning   boyliklaridan   oqilona   foydalanish   masalalari   bilan
yoshlarni   tanishtirishda,   biologiya   va   boshqa   tabiiy   fanlar   bilan   birgalikda
asosiy o’rinda turadi.  
Keyingi yillarda yangi texnika va texnologiyalar, atrof-muhitni muhofaza
qilishning   turli   usullari   va   vositalarini   yaratish   asosida   alohida   fan   va   unga
aloqador fanlar vujudga keldi. 
XX   -   asrning   ikkinchi   yarmiga   kelib,   birinchi   marta   insoniyat   oldida,
sanoat  faoliyati bilan bog'liq holda butun hayotni yo'q qilish muammosi paydo
bo’ldi va yangi fan - ekologiya shakllana boshladi. Bu holat o’z navbatida EM
tushunchasi paydo bo'lishiga olib keldi. 
Jahon   ekologok   inqirozi   paytida   inson   va   tabiat   o'rtasidagi   qanday
munosabatlarni uyg'un deb hisoblash mumkinligi, inson faoliyati atrof-muhitga
qanday ta'sir qilishini aniqlash va nima uchun ekologik madaniyat va ekologok
ta'lim ayniqsa juda muhimligini ta'kidlash kerak. 
Shuningdek   ekologok   ta'lim   darajasi   dunyodagi   ekologik   vaziyat,   global
ekologok   inqiroz   bilan   qanday   bog'liqligini,   EM   darajasi   dunyodagi   ekologok
vaziyat bilan qay darajada bog’liqligini ko'rsatish zarur. 
Insoniyatning   omon   qolishi   masalasi   ekologok   ta'limni   qay   darajada
tashkil   etilganligiga   va   ekologok   madaniyatni   qay   darajada   shakllanganligiga
bog'liq. 
Shuning   uchun   ekologok   inqiroz   muammosiga   ehtiyotkorlik   bilan
yondashish,   sivilizatsiya   yutuqlarini   va   barcha   qonunlarni   yangidan
shakllantirish,   ekologik   ta'lim   va   tarbiya   sohasidagi   ishlarni   yanada
takomillashtirish zarur. 
5 Ekologok   ta'lim   murakkab   pedagogik   jarayon   hisoblanadi.   Ekologiya
asoslarini   bilish,   maktab   o'quvchilarida   shakllangan   ekologok   madaniyatning
eng muhim tarkibiy qismidir. 
Ta'lim   insonning   jamiyatda   qabul   qilingan   xulq-atvor   normalari   va
qoidalariga mos keladigan xatti-harakatlarini ta'minlashi kerak. Ijtimoiy tarbiya
bolaning ta'lim, ma'rifat, o'qitish va o'z-o'zini tarbiyalash bilan bog'liq.  
Hozirgi   vaqtda   har   bir   inson,   qaysi   mutaxassisligidan   qat'iy   nazar,
ekologok bilimli, ekologok madaniyatli bo'lishi shart. Shundagina u tabiat bilan
munosabat,   da   bo‘lganda   o‘zining   amaliy   faoliyati   oqibatlarini   real   baholay
oladi.  
Ekologok   ta’lim   va   ma’rifat   sohasida   ko‘p   ishlar   boshlangan,   eng
muhimi,   amalga   oshirilayotgan   bo‘lsa,   ekologok   madaniyatni   shakllantirishga
nisbatan   hali     juda   kam   ish   qilingan.   Balki   bu   ekologok   madaniyat   nima
ekanligini aniq belgilash qiyinligi bilan bog'liq.  
Eng umumiy shaklda aytishimiz mumkinki, ekologok madaniyat  
- bu   bilimlar,   ko'nikmalar,   qadriyatlar   va   tabiatga   nisbatan   munosabatlar
uchun javobgarlik hissidir.  
Insonning   ekologok   madaniyatining   asosiy   tarkibiy   qismlari   quyidagilar
bo'lishi kerak: ekologok bilim, ekologok fikrlash, ekologok xulq-atvor va
tabiatga muhabbat hissi. 
Ekologok madaniyatning asosiy ko'rsatkichlari quyidagilardan iborat: 
- tabiat va jamiyat taraqqiyotining umumiy qonuniyatlarini bilish; 
- ularning mavjudligi va tarixi o'rtasidagi munosabatni, tabiatning insoniyat
shakllanishi va evolyutsiyasining asosiy printsipi ekanligini tushunish; 
- tabiiy muhit bilan inson munosabatlarining ijtimoiy shartliligini anglash; 
- iste'molchilarning   tabiatga   faqat   moddiy   ne'matlar   manbai   sifatida
munosabati   yo'qligi;     -   inson   faoliyatining   yer   biosferasiga   ta'siri
oqibatlarini oldindan ko'ra bilish; 
6 - o‘z   faoliyatini   tabiatdan   oqilona   foydalanish,   atrof-muhitga   g‘amxo‘rlik
qilish talablariga bo‘ysundirish; 
- qulay   tabiiy   sharoitlarni   saqlab   qolish   va   bu   yo'nalishda   aniq   ishlarni
bajarish va h. 
Demak, shaxsning ekologok madaniyati insonning tabiatga ehtiyotkorona
munosabatda   bo‘lish   talabiga   mos   keladigan   ma’lum   bilim   va   e’tiqodlari,
faoliyatga tayyorligi hamda amaliy harakatlariga ega ekanligini bildiradi. 
Mamlakatimizda   yoshlarga   ekologok   ta’lim   va   tarbiya   berishning   davlat
va jamoat shakllari tizimi rivojlangan va samarali rivojlanmoqda. Unda umumiy
o'rta maktab asosiy o'rinni egallaydi, chunki: 
umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarda   tabiatni   muhofaza   qilish   asoslarini
o‘rganish 
mamlakatimizning   butun   yosh   avlodiga   EMni   egallash   imkonini   beradi;
yoshlarga ekologok ta’lim va tarbiya berish maktabda uzluksiz va izchil amalga
oshirilishi zarur; 
Quyidagilar   ekologok   ta'limni   eng   samarali   tarzda   olib   borishga   imkon
beradi: 
- fanlararo   bog’lanish   asosda   o‘quvchilarning   ekologok   bilimlarini   har
tomonlama,   bosqichma-bosqich   chuqurlashtirish   va   boyitish   hamda   ularda
tegishli ko‘nikma va malakalarni shakllantirish; 
- o‘qishni  tamomlagandan so‘ng talabalarning ko‘pchiligi  ishlab  chiqarish
va xizmat ko‘rsatish sohalarida ishlashadi, shu sababli ular, o’z mehnat faoliyati
davomida   egallagan   ekologok   bilim   va   ko‘nikmalaridan   samarali   foydalanis
imkoniyatiga ega bo‘ladilar; 
 
7 1.2.  Ekalogik muammolar va uning mohiyati
Talabalarga   ekologok   ta`lim   va   tarbiya   berish   murakkab   pedagogik
jarayondir. Oxir oqibat, u tabiiy muhitda to'g'ri xulq-atvorning muhimligini, o'z
faoliyatining oqibatlarini oldindan ko'ra bilish va baholash qobiliyatini oshirish,
tabiatni   xalq   boyligi   sifatida   anglashni   ta'minlashi   kerak,   bu   har   bir   mamlakat
fuqarosining burchidir.  
Demak,   ekologok   ta’lim   va   tarbiya   deganda   o‘quvchilarda   tabiatni
muhofaza   qilish,   tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanish   va   ishlab   chiqarish
sohasida   tabiatdan   foydalanishning   ilmiy   asoslari   haqidagi   bilimlarini,   ularga
muvofiq   harakat   qilish   zarurligiga   e’tiqodlarini,   amaliy   ko‘nikmalarini   va
sohada faol hayotiy pozitsiyani shakllantirishga qaratilgan psixologikpedagogik
jarayon tushunilishi kerak.. 
Ekologok   ta’lim   va   tarbiya   dunyoning   moddiy   birligi   va   inson   va   tabiat
o‘rtasidagi munosabatlarning turli tomonlarini, tafakkurning ekologok uslubini,
tevarak-atrofga   huquqiy,   siyosiy,   axloqiy   va   estetik   qarashlarini   aks   ettiruvchi
shaxs ongini shakllantirishni va unda insonning o'rnini o‘z ichiga oladi.  
Shu   sababli,   maktab   ta'limi   mazmuniga   quyidagi   elementlarni   kiritish
zarur: jamiyat va tabiatning o'zaro ta'siri haqidagi bilimlar tizimi, qadriyatlarga
asoslangan ekologok yo'nalish, tabiat bilan bog'liq normalar va qoidalar tizimi,
o'rganish va uni himoya qilish ko'nikma va malakalari. 
O'quvchilarga   to'laqonli   ekologok   ta'lim   va   tarbiya   berishni   ta'minlash
uchun   maktabda,   eng   avvalo,   tabiatshunoslik   sikli   fanlarida   butun   o'quv
jarayonini "yashillashtirish" zarur.  
Tabiat   evolyutsiyasi,   uning   xilma-xil   va   tobora   murakkablashib
borayotgan   shakllarining   rivojlanish   qonuniyatlari,   tabiiy   jarayonlarning   o'zaro
ta'siri   va   o'zaro   bog'liqligi   haqidagi   bilimlar   ularning   birligida   tabiatning   fizik,
kimyoviy   va   biologik   manzaralarini   tashkil   etadi.   Barcha   tabiiy   fanlarni,   shu
8 jumladan   fizikani   o‘qitishda   ana   shu   o‘zaro   bog‘liqlikni   ochib   berish   va
tabiatning to‘liq tasvirini tuzish zarurdir. 
Umumiy   o’rta   ta’lim   fanlari   mazmuni   atrof-muhit   masalalari   va
o’quvchilarning ekologok tafakkurini rivojlantirish vazifalarini o’z ichiga oladi. 
Ekologiya asoslari  maxsus  fan sifatida o‘rganilmaydi, unga doir  bilimlar
biologiya,   fizika   ,   kimyo,   geografiya   va   boshqa   fanlarni   o’qitish   jarayonida
beriladi. 
Munozarali   masalalardan   biri   Ekologok   ta'limni   metodik   tashkil   etish
muammosidir.   Bu   borada   ikkita   asosiy   tendentsiya   mavjud.   Ayrim   ekspertlar
alohida   “Ekologiya”   fanini   ishlab   chiqish   zarur   deb   hisoblaydilar,   uni   turli
darajadagi   ta’lim   mazmuniga   kiritish   zarur,   chunki   ekologok   ta’lim   biologik
ta’limga teng emas, garchi ular chambarchas bog‘liq bo‘lsa ham. 
Boshqalar   esa,   barcha   o'quv   fanlarini   "yashillashtirish"   samaraliroq
ekanligini   ta'kidlaydilar,   chunki   ekologok   muammolar   global,   fanlararo
xususiyatga   ega.   Hozirgi   vaqtda   bu   yondashuv   tobora   ko'proq   qo'llab-
quvvatlanmoqda. 
Ammo   ekologok   ta'limning   yo'nalishi   haqida   munozaralar   davom
etmoqda.  
Maktab   fizikasi   kursining   ekologok   jihati,   asosan,   o'quvchilarga
ekotizimga minimal salbiy ta'sirning texnik va texnologik asoslarini etkazishdan
iborat. 
Bu   borada   ekologok   toza   energiya   manbalari   (daryolar,   shamol,   quyosh
nuri, dengiz to'lqinlari va boshqalar), shuningdek, yopiq ishlab chiqarish sikllari
g'oyasi katta ahamiyatga ega. 
Fizika   kursida   maktab   o‘quvchilari   energiya   tejovchi   ixtirolar
(dvigatellarning   samaradorligini   oshirish,   ikkilamchi   resurslardan   foydalanish,
texnologik   jarayonlarda   xom   ashyo   va   energiya   yo‘qotilishini   kamaytirish   va
9 boshqalar)   asosida   atrof-muhitga   yo‘naltirilgan   muhandislik   va   loyihalash
strategiyalarini shakllantirishlari mumkin. 
Chernobil avariyasi fizika kursida radiatsiyaviy ifloslanish, fon nurlanishi
va uning ruxsat  etilgan parametrlari, radiatsiya  darajasini  o'lchash  asboblari  va
ulardan   individual   foydalanish   kabi   muammolarni   qayta   ko'rib   chiqishni   talab
etdi. 
Tabiat   evolyutsiyasi,   uning   xilma-xil   va   tobora   murakkablashib
borayotgan   shakllarining   rivojlanish   qonuniyatlari,   tabiiy   jarayonlarning   o'zaro
ta'siri   va   o'zaro   bog'liqligi   haqidagi   bilimlar   ularning   birligida   tabiatning   fizik,
kimyoviy va biologik manzaralarini tashkil etadi. 
Barcha   tabiiy   fanlarni,   shu   jumladan   fizikani   o‘qitishda   ana   shu   o‘zaro
bog‘liqlikni ochib berish va tabiatning to‘liq tasvirini tuzish zarurdir. 
Umumiy   o’rta   ta’lim   fanlari   mazmuni   atrof-muhit   masalalari   va
o’quvchilarning ekologok tafakkurini rivojlantirish vazifalarini o’z ichiga oladi. 
Ekologiya asoslari  maxsus  fan sifatida o‘rganilmaydi, unga doir  bilimlar
biologiya,   fizika   ,   kimyo,   geografiya   va   boshqa   fanlarni   o’qitish   jarayonida
beriladi. 
Munozarali   masalalardan   biri   Ekologok   ta'limni   metodik   tashkil   etish
muammosidir.   Bu   borada   ikkita   asosiy   tendentsiya   mavjud.   Ayrim   ekspertlar
alohida   “Ekologiya”   fanini   ishlab   chiqish   zarur   deb   hisoblaydilar,   uni   turli
darajadagi   ta’lim   mazmuniga   kiritish   zarur,   chunki   ekologok   ta’lim   biologik
ta’limga teng emas, garchi ular chambarchas bog‘liq bo‘lsa ham. 
Boshqalar   esa,   barcha   o'quv   fanlarini   "yashillashtirish"   samaraliroq
ekanligini   ta'kidlaydilar,   chunki   ekologok   muammolar   global,   fanlararo
xususiyatga   ega.   Hozirgi   vaqtda   bu   yondashuv   tobora   ko'proq   qo'llab-
quvvatlanmoqda.
Ammo   ekologok   ta'limning   yo'nalishi   haqida   munozaralar   davom
etmoqda.  
10 Maktab   fizikasi   kursining   ekologok   jihati,   asosan,   o'quvchilarga
ekotizimga minimal salbiy ta'sirning texnik va texnologik asoslarini etkazishdan
iborat. 
Bu   borada   ekologok   toza   energiya   manbalari   (daryolar,   shamol,   quyosh
nuri, dengiz to'lqinlari va boshqalar), shuningdek, yopiq ishlab chiqarish sikllari
g'oyasi katta ahamiyatga ega. 
Fizika   kursida   maktab   o‘quvchilari   energiya   tejovchi   ixtirolar
(dvigatellarning   samaradorligini   oshirish,   ikkilamchi   resurslardan   foydalanish,
texnologik   jarayonlarda   xom   ashyo   va   energiya   yo‘qotilishini   kamaytirish   va
boshqalar)   asosida   atrof-muhitga   yo‘naltirilgan   muhandislik   va   loyihalash
strategiyalarini shakllantirishlari mumkin. 
Shunday   qilib,   tabiiy   biologiya   fanlari,   eng   avvalo,   biosferadagi   hayotni
tashkil   etish   darajalari   va   munosabatlarning   tizimli   tabiati,   geografiya   -   tabiiy
dunyoning yaxlitligi haqida, kimyo - tabiiy muhitning ifloslanishi, fizika - tabiat
bilan   energiya   o'zaro   ta'siri   haqida   haqidagi   g'oyalarni   shakllantiradi.   Barcha
ilmiy   fanlarda   “tabiat   –   jamiyat   –   inson”   tizimini   tahlil   qilish,   bu   tizim
elementlarining o‘zaro ta’sirini uyg‘unlashtirish yo‘llarini ko‘rsatish zarur. 
Fizika   o‘qitish   jarayonida   maktab   o‘quvchilariga   ekologok   ta’lim   va
tarbiya berish, avvalambor, ularda tabiatning yaxlitligi, unda sodir  bo‘layotgan
hodisalar   va   ularning   sabablari   o‘rtasidagi   munosabat,   inson   va   tabiatning
o‘zaro   ta’siri   va   buning   natijasida   ba'zi   tabiiy   jarayonlarning   buzilishi;   atrof-
muhitdan   oqilona   foydalanish   va   uni   har   qanday   ifloslanishdan   himoya   qilish
zarurligiga ishonchni rivojlantirish bilan; ilmiy-texnikaviy taraqqiyotning salbiy
oqibatlarini   kamaytirish   uchun   ilmiy   g‘oyalar   va   kashfiyotlarni   qo‘llash
imkoniyatlari,   masalan,   shovqin,   tebranish,   turli   chastotali   elektromagnit
maydonlar   kabi   zararli   fizik   omillarni   ishlab   chiqarishda   elektr   jihozlarining
keng qo‘llanilishi tufayli va radio va televidenie stantsiyalari, radar qurilmalari
va   boshqalar   soni   va   quvvatining   o'sishi   haqidagi   tasavvurlarini   shakllantirish
bilan bog‘liq.  
11 XX asrning ikkinchi yarmida inson ongi va tafakkurining mahsuli texnik
yangiliklarning rivoji, industurial jamiyatga o‘tish taraqqiyot mezonini belgilab
berish   bilan   bir   vaqtda   insoniyat   oldida   juda   ko‘p   va   murakkab   muammolar
yuzaga   keldiki,   ular   ta’sir   doirasining   miqyosi   va   ahamiyatiga   ko‘ra   global
muammolar nomini oldi.  
Buning   natijasida   mahalliy,   mintaqaviy,   umumbashariy   xarakterga   ega
bo‘lgan   turli   xil   ekologik   muammolar   yuzaga   kelib,   insoniyat   sivilizasiyasi
davomiyligiga   tahdidi   ortib   bormoqda.   Ayni   vaqtda   dunyo   aholisining
aksariyati   ekotizimni   buzilishi   va   atrof-muhitni   ifloslanishi   kabi   ekologik
muammolar insoniyat uchun katta xavf ekanligini ta’kidlamoqdalar. 
Insoniyat   hayotini   tahlikaga   solayotgan   ekologik   masalaga   yondashuvni
bugungi   kunda   kelajak   istiqboli   nuqtai   nazaridan   yoshlar   ta’lim-tarbiyaning
ajralmas   va   asosiy   omili   sifatida   tashkil   etish   davr   talabi   bo‘lib   qolmoqda.
O‘quvchilarga ekologik tarbiyani singdirishning ilmiy-nazariy jihatlarini tadqiq
etgan holda amaliy – tarixiy bilimlar tizimi bilan uzviy bog‘liqligini ta’kidlash
zarur.   Bu   yondashuv   pedagogikada   ekologik   madaniyatni   shakllantirishning
zamini   bo‘lib   xizmat   qilgan   holda,   ekologik   ta’lim   konsepsiyasiga   muvofiq
tabiat   bilan   o‘zaro   munosabatlarni   muvaffaqiyatli   ravishda   o‘zlashtirishga
imkon   bergan   holda   "Ekologik   tarbiya"   omilining   tarkibiy   qismi   bo‘lib
hisoblanadi.  
"Ekologik   tarbiya"   atamasi   pedagogikada   nisbatan   yangi   tushuncha,
biroq   inson   va   atrof-muhit,   tabiatning   o‘zaro   ta’siri   muammosi   pedagogik
yondashuv   tarixi   davomida   turli   nuqtai   nazardan   ko‘rib   chiqilgan.   Ekologik
ta’limning   hayotga   tatbiq   etilishi   pedagogik   tarixiy   ta’limot   yondashuvlarida
alohida   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ekologik   ta’lim   va   tarbiya   jarayonini   inson
shaxsining   shakllanishi,   yaxlitligi,   inson   va   tabiat,   jamiyat   va   koinot   birligi
nuqtai nazaridan ko‘rib chiqilgan. 
YA.A.Komenskiy   nuqtai   nazaricha   insonda   tabiiy,   mustaqil   va   o‘z   –
o‘zini   harakatga   keltiruvchi   kuch   mavjud   degan   qarash   ilgari   surilgan   holda,
12 ta’limning   muntazamligi   asosida   o‘quvchi   dunyoni   anglash   va   zaruriy
bilimlarni   egallashda   o‘zini   o‘zi   faoliyatga   undovchi   tamoyil   nazariyasini
shakllantiradi, degan fikrlarni ilgari surgan [30]. 
13 II-BOB. Ekalogik muammolarning turlari va analizi
2.1.  Ekalogik muammolarning turlari.
Tabiat   va   unga   bo‘lgan   munosabat   bolaning   yoshligidan   paydo   bo‘lishi
haqidagi   qarash   va   nazariyalar   J.J.Russo   ijodida   ham   alohida   ahamiyat   kasb
etgan   bo‘lib,   uning   nuqtai   nazaricha   bolaning   "tabiiy   rivojlanishi"   tarbiyaning
uchta   kombinasiyasiga,   ya’ni   tabiat,   odamlar   va   jamiyatning   uzviy   bir-biriga
ta’sir  va   doimiy  aloqasiga  bog‘liqligiga   asoslanishini  ta’kidlaydi.  Shuningdek,
ta’lim   jarayonida   J.J.Russoning   fikriga   ko‘ra   bola   tabiat   qoidalariga   rioya
qilishi   zarur.   Tabiiy   ta’lim   jarayonida   bolaning   moyilligi   va   ehtiyojlarini
hisobga   olnishi,   ijtimoiy   majburiyatlarga   yo‘naltirish   zarur   bo‘lgan   hayotiy
bilimlar   bilan   uyg‘unlashish   g‘oyasini   ilgari   suradi.   O‘quvchingizni   yoshiga
qarab jismonan va ruhan davolang, uni har kuni tabiat bag‘riga olib chiqing, u
o‘sha   erda   yugursin   va   bir   necha   marta   yiqilsin,   bu   jarayon   uni   tezroq   turib
ketishga,   ya’ni   hayotiy   pozitsiyasini   o‘zi   belgilash   va   tiklash   imkoniyatini
beradi[36].  
Tarbiya   muammolarini   faqatgina   ta’lim   muassasasi   doirasida   ko‘rib
chiqish   bir   tomonlama   qarash   bo‘lib,   bu   borada   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilishda
etarlicha   asosga   ega   bo‘lmaydi.   Shuning   uchun   bola   shaxsini   shakllantirishda
atrof-muhit   -   tabiat,   oila,   ijtimoiy   institutlar,   davlat   va   nodavlat   tashkilotlar,
davlat siyosati va iqtisodiyoti ham o‘z o‘rninga ega bo‘lib, ma’lum funksiya va
vazifalarni bajargan holda ta’sir doirasi darajasida ekologik ta’lim muammolari
bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lgan   maktab   va   atrof-muhitning   o‘zaro
munosabatlarini muvofiqlashtirishda tizimlilik muvozanatini ta’minlashda katta
xizmat qiladi. Bunda: 
- maktab ta’limi o‘z faoliyatida atrof-muhit bilan bog‘liq bo‘lgan o‘qitish
tizimini amalga oshiradi; 
14 - o‘quvchilarda   atrof-muhitga   qiziqish   va   jonli   tabiatga   mehr   ko‘rsatish
hamda   uning   bir   bo‘lagi   ekanligini   singdirish   borasidagi   targ‘ibot   va
tashviqotni samaradorligini oshirish borasida zamonaviy dasturlar yaratadi; 
- maktabda o‘quvchilarga nafaqat atrof-muhitni o‘rganish balki uning faol
iste’molchisi   ekanligini   singdirish   orqali,   kelajakda   yashab   qolishning   birdan-
bir manbai ekanligini uqtiradi; 
-maktab ta’limida jamiyat muvozanati hamda sog‘lom fikr yuritish tabiat
va   ekotizim   mahsuli   ekanligini   nazariy   manbalar   va   amaliy   omillar   orqali
tushuntiradi; 
-o‘quvchi   yoshlarda   atrof-muhit   va   ekotizm   yuzasidan   ilg‘or   fikrlarni,
zamonaviy  qarash   va nazariyalarni  singdirgan  holda  ijtimoiy  faolligini  oshirib
konservativ qarashlardan holi etadi.  
Ushbu   qarashlarimiz   "ekologik   pedagogika"   muammolarini   faol
rivojlanishiga   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatib,   yoshlarda   ekologik   ta’lim   va   tarbiyaning
yangicha   qarashlarini   shakllanishiga   nazariy   va   amaliy   omil   bo‘lib   xizmat
qilishi mumkin.  
"Ekologik   pedagogika"   ta’limi   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,   maktab
o‘quvchilariga zamonaviy ekologik ta’lim tizimini rivojlantirish uchun muhim
bo‘lgan   bir   qator   asosiy   yondashuvlarni   aniqlash   imkonini   yaratib,   fan
dasturiga,   xususan,   atrof-muhitning   mohiyatini   va   uning   pedagogik
ahamiyatini, ta’lim tizimidagi o‘rnini asoslash, atrof-muhitning har xil turlarini
o‘rganish,   atrofmuhit   bilan   pedagogik   ishlarni   tashkil   etishning   uslubiy
masalalarini   ishlab   chiqish,   “ko‘rsatkichlar”   va   "o‘lchov   birliklari"   kabi
masalalar joy olishini taqozo etadi. Shundan kelib chiqqan holda, "atrof-muhit
pedagogikasi"   konsepsiyasining   tarafdorlari   insonning   shakllanishiga   ta’sir
qiluvchi tabiiy omillarni, qonuniyatlarni, tashkil etish shakllarini  va usullarini,
insonni   ijtimoiy   shakllanishining   butun   jarayonini   doimiy   integral   sifatida
o‘rganish zarurligini ta’kidlaganlar.  
15 "Ekologik pedagogika" nazariyasini ishlab chiqish natijasida atrof-muhit
va ekologik ta’limni tashkil etishda yangi istiqbollarni ko‘rib chiqishga imkon
berdi. Yuqorida ilmiy jihatdan tahlil etilgan ta’lim muhitining g‘oyalari birinchi
navbatda   ijtimoiy   ta’lim   muammolari   sifatida   rivojlandi   va   pedagogikada
ekotizimdan   maqsadli   foydalanish,   avvalambor   tabiiy   muhit   bilan   yaqin
aloqada   "ochiq"   pedagogik   tizimni   yaratishning   o‘ziga   xos   tajribasi   yuzaga
keldi. Bu qarash va nazariyalar haqida tadqiqotchi V.A.Suxomlinskiy bir qator
ilmiy nazariyalarni  ilgari surgan bo‘lib, tabiat  bilan aloqa qilish orqali insonni
tarbiyalash u yaratgan butun pedagogik tizimni qamrab oladi deydi [33]. 
Ekologik   masala   yuzasidan   2019-yil   12-aprel   kuni   Xalqaro   ekologik
bilimlar   kuni   munosabati   bilan   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
Qonunchilik palatasida Ekoharakat deputatlik guruhi hamda ekologiya va atrof
muhitni   muhofaza   qilish   masalalari   qo‘mitasi   hamkorligida   “Mamlakatimizda
ekologik   ta’lim   va   tarbiyani   rivojlantirish”   masalasi   atroflicha   muhokama
qilinib,   dunyoda   kun   sayin   keskinlashib   borayotgan   ekologik   muammolarni
bartaraf   etish   uchun   ekologik   bilim   yuqori   bo‘lmog‘i   lozimligi   ta’kidlangan.
Unda   har   yili   dunyoning   ko‘plab   mamlakatlarida   ekologik   bilimlar   kuni   keng
ommaviy   ravishda   nishonlanishi   e’tirof   etilgan   holda   1992-yil   Rio-de-Janeyro
shahrida   o‘tkazilgan   BMT   konferensiyasida   atrof-muhit   muammolari
muhokamasi chog‘ida insoniyatning hayoti va barqarorligi uchun butun dunyo
aholisi   o‘rtasida   ekologik   bilimni   targ‘ib   etish   atroflicha   bayon   etilganligi
xususida   ilmiy-amaliy   fikr-mulohazalar   yuzasidagi   masalalarga   e’tibor
qaratilgan. 
Bundan   ko‘zlangan   maqsad   –   sayyoramiz   aholisining   ekologik   bilimini
boyitish   g‘oyasini   ilgari   surish,   aholida   ekologik   madaniyatni   rivojlantirish,
jamiyatning   ekologik   xavfsizligi   haqida   jamoatchilikning   xabardorligini
oshirish   hamda   har   bir   fuqaroni   tabiatga   hurmat-ehtirom   ruhida   tarbiyalashni
targ‘ib etishdir. 
16 Ekologik   madaniyat   insoniyatning   yangi   madaniyati   bo'lib,   u   insonning
ekologik jihatdan sog'lom xulq-atvori, faoliyati va inson va ijtimoiy-tabiiy muhit
o'rtasidagi   munosabatlarning   yangi   sifat   darajasini   rag'batlantiradigan   qadriyat
yo'nalishlarini   belgilaydi.   Keng   ma’noda   ekologik   madaniyat   insoniyat
madaniyatining yangi mazmunidir. Tadqiqot muammosini har tomonlama tahlil
qilish shuni  ko'rsatdiki,  insonda tabiat  oldidagi  burchlarini  yangicha tushunish,
yangi dunyoqarashni shakllantirish juda qiyin.  3
N.N.   Moiseev   inson   tabiat   bilan   birlashishi   kerak   bo'lgan   jahon   davri
paydo bo'layotganini  yozgan;  davr  zo'ravonliksiz  bo'lishi  kerak degan  ma'noda
universaldir.   Madaniyatning   ruh   ekologiyasi,   inson   yashayotgan   muhiti
sifatidagi   bu   zamonaviy   ta'rifi   III   ming   yillikda   madaniyat   qaysi   yo'nalishda
borishi, inson va tabiatning birlashuvi sodir bo'lishi kerakligini ko'rsatadi. 
O'zini madaniyatda topish, o'zining madaniy qiyofasini shakllantirish - bu
inson madaniyat bilan tanishish jarayonida ta'lim orqali hal qilishi kerak bo'lgan
vazifadir.   Madaniyat   ta'limning   madaniyat   yaratuvchi   funktsiyasi   amalga
oshirilganda shaxsning o'z-o'zini ongini rivojlantirish, uning ma'naviy yuksalish
vositasi   rolini   to'liq   bajaradi.   Ilg'or   pedagogik   fikr   har   doim   shaxsning
shakllanishida   tabiatning   rolini   yuqori   baholagan,   insonning   ma'naviy   hayoti
tabiat bilan eng uzviy bog'liq degan pozitsiyaning haqiqatini ta'kidlagan. 
Ko'pgina   pedagoglar   tabiatga   ruhsiz   munosabatda   bo'lishga,   uni   rasmiy
o'rganishga  va   tor  amaliylikka  qarshi  bo'lib,  tabiat  to'g'risidagi   to'liq  bilimlarni
o'quv   dasturlariga   kiritishni   taklif   qildilar,   ularning   insonning   axloqiy
fazilatlarini shakllantirishga alohida ta'sirini ta'kidladilar. 
Ekologik   madaniyat   fenomenini   o'rganuvchi   ko'plab   olimlar
ta'kidlaganidek,   ta'limda   shaxsning   ekologik   madaniyati   asosida   jamiyatning
3  Айдаров Е.Б. Вохидова Р.А, Норматова Д.Т, Қутлимуратов Н.М, Джураева Л.В. 
Энергетические основы экономической оценки особо охраняемых природных территорий // 
Фундаментал фан ва амалиёт интегратсияси: Муаммолар ва истиқболлар. Республика илмий-
амалий конференцияси материаллари // 2018 йил 24-25 май. Т.: - 2018. - Б. 158-160
17 ekologik   madaniyatini   ta'minlashga   qodir   bo'lgan   shunday   madaniy
qadriyatlarni rivojlantirish kerak. 
Falsafiy   va   madaniy   nuqtai   nazardan,   zamonaviy   olimlar   ekologik
madaniyat ekologik inqiroz va yangi ekotsentrik fikrlash ta'sirida shakllanadigan
madaniyat taraqqiyotining zamonaviy bosqichidir, degan olimlar o’z fikrida. 
Ekologik   madaniyat   -   bu   insonning   ma'naviy   hayoti,   uning   qiziqishlari,
moyilliklari, qobiliyatlari, odamlarning boshqa odamlar, atrof-muhit bilan o'zaro
munosabati,   jamiyatning   texnik,   iqtisodiy   va   madaniy   rivojlanish   darajasiga
bog'liq.   Shuni   aniq   ta'kidlash   mumkinki,   insonning   ekologik   madaniyati   uning
integral   xususiyatidir   va   tabiatga   ma'lum   munosabatni   ifodalaydi,   insonning
dunyoqarashi bilan bog'liq va turli vaziyatlarda barqaror namoyon bo'ladi. 
Ekologik   madaniyatning   tarkibiy   qismlarini   tahlil   qilish.   Ekologik
madaniyatda   uchta   asosiy   komponent   tarkibiy   jihatdan   ajralib   turadi:   kognitiv
(bilim); qiymat (qiymat yo'nalishlari); faoliyat (ko'nikma va qobiliyatlar).   
Natijada,  ekologik madaniyat   insonning  fan,  san'at,  urf-odat   va an'analar
sohasidagi   bilim   va   ko'nikmalari,   qadriyat   yo'nalishlari,   shuningdek,   atrof-
muhitni   saqlash   va   yaxshilash   bo'yicha   faol   ishlar   tizimi   sifatida   namoyon
bo'lishi   mumkin   o'zaro   bog'liq   elementlardan   iborat.   Uning   tarkibiy   qismlarini
batafsil   o'rganish   bilan   siz   ular   nimani   anglatishini   belgilashingiz   mumkin:
ekologik   bilimlar   -   tabiatshunoslik,   ijtimoiy,   huquqiy,   texnik   va   boshqalar;
ekologik   fikrlash   -   sabab,   ehtimollik,   bashoratli   va   boshqa   turdagi
munosabatlarni   o'rnatish   qobiliyati;   ekologik   jihatdan   asoslangan   xulq-atvor,
bunda   ekologik   bilimlar,   ekologik   fikrlashning   kundalik   harakat   normasiga
o'tishi   amalga   oshiriladi;   his-tuyg'ular   madaniyati,   ya'ni   hamdardlik,   tajriba,
hayotga hurmat ko'rsatish qobiliyati. 
Bir   tomondan   ekologik   madaniyatni   ekologik   bilimlarning   dinamik
birligi,   tabiatga   va   atrof-muhitdagi   haqiqiy   inson   faoliyatiga   mas'uliyat   bilan
munosabatda   bo'lish,   ekologik   madaniyat   -   bu   tabiatni   bir   butun   sifatida   idrok
etish   jarayoni,   hamkorlik   quvonchi   deb   hisoblanishi   mumkin   u   bilan   yaratish,
18 koinotning ijodiy jarayonlari bilan tanishish, tabiat uyg'unligi va go'zalligini his
qilish. 
Boshqa   tomondan,   ekologik   madaniyatni   rivojlantirishni   ekologik
ta'limning   maqsadi   sifatida   belgilab,   shuni   ta'kidlash   mumkinki,   ekologik
madaniyat insonning asosiy sifati bo'lib, uning atrof-muhitni muhofaza qilishga
tayyorligini   belgilaydi,   chunki   munosabatlar   tizimida   "inson-   tabiat"   tabiiy
muhit bilan o'zaro munosabat  jarayonida kelajak avlodlar oldidagi mas'uliyatni
anglab,   o'zini   tabiatning   bir   qismi   sifatida   anglash   muhimdir.   Ekologik
madaniyatni   shakllantirish   fan-texnika   taraqqiyoti   mahsulotlarini   ishlatishda
ma'naviy javobgarlikni shakllantirishni, madaniy o'zgartirish faoliyati usullarini
ishlab chiqishni o'z ichiga oladi. 
Atrofimizni   o‘rab   turgan   tabiat   biz     uchun   shunday   moslashtirilganki,
tabiatdagi   barchabarcha   narsalar   faqatgina   insonlar   manfaaati   uchun   xizmat
qiladi.   Ammo   mana   shu   go‘zal   tabiat   shunchalar   nozikki,   unga   keltirilgan
birgina   oddiy   zarar   ham   kelajakda   juda   katta   to‘g‘irlab   bo‘lmas   xatolarga   olib
kelishi     mumkin.   Mana   shunday   xatolarning   eng   kichigi   bu   atrof   muhitni
ifloslantirish,   suvlarga   chiqindi   tashlash,   o‘sib   turgan   ekinlarni   va   daraxtlarni
behudaga   sindirish   kabi   yomon   ishlar   hisoblanadi.   Bular   oddiy  e’tiborga   loyiq
bo‘lmagan   ishlardek   tuyulishi   mumkin,   ammo,   aynan   mana   shu   bee’tiborlik
natijasida   biz   yashayotgan   ekologiya   qancha   zarar   ko‘rishini   yaxshilab   o‘ylab
ko‘rmog‘imiz   lozim.   Bunday   ishlar     esa   insonlar   tomonidan   Alloh   bergan
ne’matga,   omonat   qilib   berilgan   tabiatga   hiyonatdir.   Nahotki   ongli   qilib
yaratilgan   insoniyat   ekologiyani   ifloslantirish   natijasida   o‘zi   va   kelajak
avlodining   salomatligiga   putur   yetkazayotganini   anglamasa!?   Axir   bizlar   ona
tabiatni   bus-butunligicha   asrab   kelajak   avlodga   yetkazib   berishga   mas’ul
emasmizmi!? 
Tabiatni muxofaza qilish tarbiyasi islom nuqtai nazarida jamiyatning katta
yoshdagi     a’zolari   vazifasidir.   Katta   yoshdagi   kishilar   atrof-muhitni   muhofaza
qilish   va   ozodalikni   asrab   avaylashda   yoshlarga   o‘rnak   bo‘lishlari   va   bu
19 hususida   tarbiya   berishlari   kerak   bo‘ladi.   Bizning   bobolarimiz   va   buvilarimiz
suvga   tupurma,   ariqlarga   chiqindilarni   supurma,   ko‘chalarga   axlat   tashlama,
ko‘karib   turgan   biror   narsani   nobud   qilma   deya   uqtirgan   so‘zlarini   doimo
esimizdan chiqarmasligimiz va yoshlarga ham shularni o‘rgatmoqligimiz lozim.
Bundan   tashqari   xalqimiz   orasida   «Birni   kessang   o‘nni   ek»   degan   purma’no
ibora ham mavjud. Darhaqiqat biz bugun kesgan birgina ko‘chatning tabiatdagi
zarari   yillar   o‘tib   uning   o‘rniga   ekkan   daraxtimiz   orqali   qoplanadi.   Va   shunda
ona   tabiatning   toza   havosiga,   ko‘kalamzorligiga   putur   yetkazmagan
hisoblanamiz.  
Ekologik  madaniyat  madaniyatning   ko'rinishlaridan  biri   sifatida  umumiy
o'z ichiga oladi inson, jamiyat va tabiat o'rtasidagi munosabatlar sohasi. Bundan
tashqari,  biz  bunday  munosabatlar   haqida gapiramiz  ijobiy  ijodkorlikni   taqdim
etadi,   uyg'unlashtirishga   qaratilgan   odamlar   faoliyatining   ijobiy   va   ijodiy
boshlanishi     inson,   jamiyat   va   tabiat   manfaatlari.   Shu   ma'noda,   ekologik
madaniyat odamlar faoliyatini tashkil etishning o'ziga xos usuli sifatida qaraladi,
maqsadi bu faoliyatni tabiat bilan uyg'unlashtirish.  
Ekologikning  muvaffaqiyatli  shakllanishi  jamiyat  va  shaxs   madaniyatiga
bog'liq     kognitiv   va   ta'lim   jarayoni.   Aynan   ekologik   tarbiya   ekologik
madaniyatni   shakllantirish   omili   hisoblanadi   va   natijada   ijtimoiy-tabiiy   o'zaro
ta'sirni   optimallashtirishda   inson   boshidir   va   oxiri,   butun   madaniy   jarayonning
dvigateli   va   uning   shakllanishi   uning   ekologik   madaniyati   va   ekologik
madaniyat   muhiti.   Atrof-muhit   bo'yicha   muhandislar   va   texniklar   olgan
bilimlariga qarab, iqtisodchilar va sotsiologlar, siyosatchilar va huquqshunoslar
va hokazolar o'z xalqi, insoniyat oldidagi mas'uliyatni qay darajada his qiladilar,
shunga   qarab   (va   ko'pchilik   boshqa)   jamiyat   va   shaxsning   u   yoki   bu   ekologik
madaniyati shakllanadi.
XX   asr   oxirida   insoniyatning   biosferadagi   jarayonlarga   ta‘siri   o‘zining
yuqori   bosqichiga   yetdi.   Hozirgi   avlod   mahalliy   va   ma‘naviy   ekologik   inqiroz
vaziyatlari   kuzatilmoqda.   Bunday   murrakab   davrda   ekologiyaning   ilmiy-
20 nazariy,   amaliy,   ta‘limiy-madaniy   va   axboriy   ahamiyatlari   tobora   ortib
bormoqda.   Ekologik   madaniyat   insoniyatning   yangi   madaniyati   bo‘lib,   u
insonning ekologik jihatdan sog‘lom xulq-atvori, faoliyati va inson va ijtimoiy-
tabiiy   muhit   o‘rtasidagi   munosabatlarning   yangi   sifat   darajasini
rag‘batlantiradigan  qadriyat   yo‘nalishlarini   belgilaydi.  Keng   ma‘noda  ekologik
madaniyat   insoniyat  madaniyatining  yangi   mazmunidir.  Tadqiqot   muammosini
har tomonlama tahlil qilish shuni ko‘rsatdiki, insonda tabiat oldidagi burchlarini
yangicha tushunish, yangi dunyoqarashni shakllantirish juda qiyin.[1, P. 234] 
70-yillarida   rivojlangan   kapitalistik   davlatlarda   tushkunlik
bashoratlari   yuzaga   keldi.   A.Pechchei,   O.Toffler,   R.Folk,   Dj.   Forester,
D.Medouz   va   boshqalar   ijtimoiy-ekologik   tushkunlik   vakillari   hisoblanadilar.
Ularning fikricha hozirgi o‘sish suratlari va tabiatga tajovuz saqlanib qolsa XXI
asrning   birinchi   yarmi   yakunida   ekologik   inqiroz   muqarrardir.   Ekologik
inqirozning   oldini   olish   uchun   ular   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   suratlarini
mintaqaviy   yoki   jahon   miqyosida   chegaralash,   sekinlatish   zarurligini
ta‘kidlaydilar.   Dinamik   muvozanat   bashoratlari   tushkunlik   bashoratlarga   zid
ravishda   yuzaga   keldi.   V.   Leonfev,   B.Xyuz,   Ya.Tinbergen,   G.Kan   kabi   bu
yo‘nalish   vakillari   rivojlangan   kapitalistik   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish
suratlarini sekinlatib, rivojlanayotgan mamlakatlar iqtisodiyotini o‘stirish uchun
sharoitlar   yaratishni   taklif   qildilar.   Shuni   ta‘kidlash   lozimki,   ikkala   yo‘nalish
vakillari   vaziyatning   murrakabligi   va   insoniyatning   imkoniyatlariga   ortiqcha
baho berib yubormaslikka chaqiradilar.[2.] 
Iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishning   maqsad   va   vazifalari
ularning   barqarorligini   hisobga   olgan   holda,   barcha   rivojlangan   va
rivojlanayotgan  mamlakatlarda  ekologik talablarga  muvofiq belgilanishi  kerak.
Zero,   davlatning   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   sohasidagi   asosiy   maqsadi
hozirgi   va   kelajak   avlodlar   uchun   ekologik   xavfsiz   muhitni   yaratish,
shuningdek, sog‘lom atrofmuhitga bo‘lgan huquqni amalga oshirishdir.[3. P. 
66] 
21 O‘zbekiston Respublkasi  yangi taxrirdagi konstitutsiyasining 49-
moddasiga   ko‘ra:   “Har   kim   qulay   atrof-muhitga,   uning   holati   to‘g‘risidagi
ishonchli axborotga ega bo‘lish huquqiga ega. 
Davlat   fuqarolarning   ekologik   huquqlarini   ta‘minlash   va   atrof-
muhitga   zararli   ta‘sir   ko‘rsatilishiga   yo‘l   qo‘ymaslik   maqsadida   shaharsozlik
faoliyati sohasida jamoatchilik nazoratini amalga oshirish uchun shart-sharoitlar
yaratadi.”[4.] 
Tabiatni   muxofaza   qilish,   tabiatdan   oqilona   foydalanish   va
ekologik   sharoitlarni   yaxshilashda   ekologik   ta‘lim   va   tarbiya   muhim   ro‘l
o‘ynaydi.   Turli   mamlakatdagi   ekologik   vaziyat,   tabiatdan   foydalanish
xususiyatlari   ko‘p   jihatdan   aholining   ekologik   savodxonlik   darajasi,   ekologik
madaniyatga bog‘liqdir. 
Ekologik   ta‘lim   tarbiya   BMT,   YUNESKO   va   YUNEP   ning
diqqat markazidagi masaladir. Ekologik ta‘lim va tarbiyani rivojlantirish uchun
jahon,   alohida   davlatlar   miqyosida   turli   tadbirlar   o‘tkazilmoqda.   Har   bir   soha
mutaxassisi   ekologik   savodxon   bo‘lishi   va   o‘z   faoliyatida   tabiatga   zarar
yetkazmasligi,   ekologik   ta‘lim-tarbiyani   rivojlantirishga   hissasini   qo‘shishi
lozimdir. 
O‘zbekiston   respublikasida   ekologik   ta‘lim   va   tarbiyani
rivojlantirish   soxasida   ma‘lum   tadbirlar   o‘tqazilmoqda.   Ekologik
muammolarning   tobora   global   ahamiyat   kasb   etib   borayotganligi   inobatga
olinib,   so‘nggi   yillarda   muhim   ustuvor   vazifalar   bilan   bir   qatorda   atrof   muhit
muhofazasi,   ekologik   madaniyat,   ekologik   ta‘lim-tarbiya,   ekologik   ma‘rifat
masalalariga alohida e’tibor berilmoqda. 
22 2.2.  Ekalogik muammolarning tahlili
Bugungi   globallashuv,   erkin   iqtisodiy   ishlab   chiqarish   korxonalarining
ko‘payishi   atrof-muhit   muvozanatining   buzilishiga   sabab   bo‘lgani   hech   kimga
sir emas. Ana shu muvozanatining buzilishi o‘z o‘rnida bir qator global hamda
mahalliy   ekologik   muammolarni   keltirib   chiqardi   va   bu   insoniyatni   ekologik
bilimlarni ishga solishga, jamiyat a’zolarining ekologik madaniyatini oshirishga
turtki bo‘ldi. Zero, Yangi O‘zbekistonda bu borada olib borilayotgan islohotlar
ham kelajak avlod uchun yashashga  yaroqli tabiat, atrof-muhitni  barpo etishga
qaratilgan.   Bunda   avvalo,   ekologik   madaniyatning   kelib   chiqishi   va   hozirda
dolzarb   bo‘lgan   ekologik   deontologiya   xususiyatlarini   bilish,   hayot   faoliyatiga
tatbiq etishi samarali hisoblanadi. 4
 
“Atrof-muhit   etikasi   ikki   shaklda   bo‘ladi:   insonga   yo‘naltirilgan   va
tabiatga   yo‘naltirilgan   (“antroposentrizm”   va   “biosentrizm”).   Ko‘proq
deontologik   yondashuv   inson   huquqlariga   e’tibor   qaratadigan   ekologik
madaniyatning   bo‘limi   hisoblanadi”[1.   53   b.].   Asosiy   g‘oya   shundan   iboratki,
huquqlari kafolatlangan inson atrof-muhitga daxl qilishi, buzishi mumkin emas.
Ekologik   madaniyatdagi   deontologik   nazariyalar   tabiatga   yaxshi   munosabat,
ekologik   bilimlarni   maksimal   darajada   oshirish   o‘rniga   qoidalar,   tamoyillar,
burchlar,   huquqlar   yoki   ularning   kombinatsiyasiga   urg‘u   beradi.   Huquq
nazariyalari bu yerda eng muhim qarashlar yig‘indisini tashkil qiladi, xususan,
atrof-muhit   ham   o‘z   huquqlariga   ega   ekanligini   ta’kidlaydi.   To‘g‘ridan-to‘g‘ri
qabul qilinganda, deontologik ekologik madaniyat joiz bo‘lmagan harakatlarni
majburiy   tarzda   amalga   oshirmaslikni   ko‘rsatadi.   “Masalan,   tabiiy   atrof-
muhitning   ayrim   kichik   hududini   yong inga   qarshi   himoya   qilish   maqsadidaʻ
degradatsiyasi keng hududni muhofaza qilishni ta minlash uchun zarur bo lishi	
ʼ ʻ
mumkin.   Deontologik   ekologik   madaniyat   nazariyalari   ko pincha   oqibatlarga	
ʻ
bog liq bo lmagan “to g ri ish qilish” va axloqiy burchlar, tamoyillar, qoidalar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
4  Турдикулов Э.А. Экологическое образование и воспитание учащихся в процессе обучения 
физике. – М.: Просвещение, 2020
23 va   huquqlarga   e tibor   qaratadi.   Atrof-muhit   sharoitida   deontologiyadanʼ
foydalanishning   zamonaviy   misollariga   Garret   Xardinning   "Umumiy   narsalar
fojiasi"   (18-o‘qish)   va   Tom   Reganning   hayvonlar   huquqlari   bo‘yicha   ishlari
kiradi.”[2. 177 b.] 
“1962   yilda   antropolog   Charlz   O.Freyk   ekologik   madaniyatga   "har
qanday   ekotizimning   dinamik   komponenti   sifatida   madaniyatning   rolini
o‘rganish" deb ta’rif berdi va bu juda to‘g‘ri ta’rifdir. Yer yuzining uchdan bir
qismi   yarmigacha   insoniyat   taraqqiyoti   natijasida   o‘zgargan.   Ekologik
madaniyatga ko‘ra biz odamlar buldozerlar va dinamit ixtiro qilinishidan ancha
oldin yer yuzidagi jarayonlarga ajralmas tarzda kiritilganmiz”[3. 242 b.]. Bunga
misol   tariqasida   insoniyat   taraqqiyotining   ilk   Tosh   davrlarida   odamlarning
atrof-muhit haqidagi tasavvurlarga ega bo‘lishga intilishlari hamda hayvonlarni
ovlab ozuqalanish texnologiyalarini kashf etganlliklarini bilishimiz mumkin. 
Neolit   davriga   kelib   hayvonlarni   qo‘lga   o‘rgatish   orqali   chorvachilik,
dehqonchilik bilan shug‘ullanganliklari asnosida insonning tabiatga, tabiatning
insonga chambarchas bog‘liqligini ko‘rishimiz mumkin. 
Amerikalik  antropolog  Julian   Styuard  1950-yillarda  ekologik  madaniyat
atamasini kiritgan. “Ekologik madaniyat odamlarning atrof-muhitning bir qismi
ekanligini va ikkalasiga ham ta’sir qilishini tushuntiradi”[4. 97 b.]. Zamonaviy
ekologik   madaniyat   tarixiy   va   siyosiy   ekologiya   elementlarini,   shuningdek,
ratsional   tanlov   nazariyasi,   post-modernizm   va   madaniy   materializmni   o‘z
ichiga   oladi.   Inson   hayot   faolliyatidagi   o‘zgarishlarning   ko‘p   chiziqliligini
dastlabki   tan   olinishi   natijasida   odamlar   va   ularning   atrof-muhit   o‘rtasidagi
o‘zaro   ta’sirining   birinchi   asosiy   nazariyasi–   ekologik   determinism   ishlab
24 chiqildi.   Atrof-muhit   determinizmiga   ko‘ra,   odamlar   yashaydigan   mahalliy
muhit   ularni   oziq-ovqat   ishlab   chiqarish   usullari   va   ijtimoiy   tuzilmalarni
tanlashga   majbur   qiladi.   Muammo   shundaki,   atrof-muhit   doimiy   ravishda
o‘zgarib turadi va odamlar atrof-muhit bilan muvaffaqiyatli va muvaffaqiyatsiz
kesishishlarning keng doirasi asosida qanday moslashishni tanlashadi.  
"Inson   ta’siri"   va   "madaniy   landshaft"   ikki   qarama-qarshi   tushuncha
bo‘lib,   ekologk   madaniyatning   o‘tmish   va   zamonaviy   voqeliklarini
tushuntirishga   yordam   beradi.   1970-yillarda   insonning   atrof-muhitga   ta’siri
sababli   global   muammolar   paydo   bo‘ldi:   ekologik   harakatning   ildizlari   ana
shundan   boshlandi.   Inson   atrofmuhitning   bir   qismidir,   unga   ta’sir   qiluvchi
tashqi   kuch   emas.     Madaniy   landshaftlarni   -   ularning   atrof-muhitidagi
odamlarni   muhokama   qilish   -   dunyoga   biomadaniy   hamkorlik   mahsuloti
sifatida murojaat qilishga harakat qiladi. “Insonlarning har biri tabiat to’g’risida
individual   qarashlarga   ega   bo’lib,   u   shaxsning   hayotiy   tajribalari   asosida
takomillashib   boradi.   Jamiyat   a’zolari   o’z   tajribalaridan   kelib   chiqib,
boshqalarga   ham   ta’sir   o’tkazadi.   CHunonchi   jamiyatda   chiqindilarni   duch
kelgan   joyga   to’kmaslik,   atrofimizni   o’rab   turgan   flora   va   faunaga   zarar
yetkazmaslik,   turar   joylarni   ozoda   saqlash,   xonadon   fayzli   bo’lishi   uchun
tozalikka   rioya   qilishdek   harakatlarni   targ’ib   qilish   oddiy   jarayon
hisoblanadi”[5. 167 b.]. 
Biz odamlar  hayotini osonlashtiruvchi, qiziqarli va  foydali texnologiyalar
hamda     texnologik   taraqqiyot   qurshovida   yashayabmiz.   Inson   o‘z   hayotini
elektr,   televizor,   telefon   yoki     internetsiz   tasavvur   qila   olmaydi.     Kundalik
hayotimiz,   muloqotimiz,   ish   faoliyatimiz   hatto   dam   olishimiz   ham
tehnologiyalar   bilan   uzviy   bog‘liq.     Biroq   ushbu   yutuqlarning     salbiy   tomoni
ham   mavjud.     Bunday   taraqqiyot     natijalari   butun   dunyoda     ekologik   muhitga
be’vosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Toza   atrof-muhitni   saqlab   qolish   bilan   bog‘liq
qiyinchiliklar     yuzaga   keladi.   Inson   faoliyati,   shuningdek,   siz   bilan   bizning
tabiatga   qarshi   har   qanday   faoliyatimiz   o‘rmonlar,   degizlar,   hayvonlar   butun
25 sayyoramizning   nobud   bo‘lishiga   olib   kelmoqda.     Havo,   yer,   suv,   o‘simlik   va
hayvonot dunyosi   borliqdagi jami   tiriklikning   yashashi va ekologik   zanjirda
o‘z     vazifasini     bajarishi     uchun     asosdir.     Biroq   yerdagi   rivojlanish   ana   shu
ekozanjir   bog‘lamlarining   uzilishiga,   havoning   ifloslanishi    va butun boshli
tizimning   zararlanishiga   sabab   bo‘lmoqda.   Atmofera     havosiga     zavod   va
fabrikalar     faoliyati,     mashinalardan   chiqadigan     zaharli   gaz,   issiqhona
gazlaridan   tortib     yoqilqyotgan   hazon   ham     kesilayotgan     daraxt   xam   salbiy
ta’sir   o‘tkazmoqda.     Oqibatda  tuzatib bo‘lmas,   misli   ko‘rilmagan  muammolar
eshik qoqmoqda 
Atrofimizni   o‘rab   turgan   tabiatning,   mintaqamizning,   yer   sayyorasining
kelajakdagi  taqdiri    siz bilan bizga,  ekologik madaniyatimiz darajasiga  bog‘liq
bo‘lib qolmoqda.  
Insonning   ekologik madaniyati   juda   katta siyosiy, huquqiy va ma’naviy
ahamiyatga ega.    
Siyosiy   ahamiyati-   ularni   ro‘yobga   chiqarish     orqali   fuqarolar   davlat
ekologiya   siyosatini   shakllantirish   hamda     amalga   oshirishda   qatnashadi   va
ko‘maklashadi,  shu sohada boshqaruv va nazorat ishlarida  ishtirok etadi, davlat
organlaridan  tegishli 
“ekologik ma’suliyatni”  bajarishni talab qilishadi. 
Huquqiy     ahamiyati-     ularni   ro‘yobga   chiqarish     bir   vaqtning     o‘zida
“ekologik”   majburiyatni   xam     keltirib   chiqaradi.     Huquq   va   majburiyat
uyg‘unligi   bo‘lmasa,     ekologik   huquqlqrdan     foydalanish     va     atrof-muhitni
muhofaza qilish maqsadlari amalga  oshmay qoladi. 
Ma’naviy   ahamiyati-   tabiat     musaffoligi   va   ne’matlarga   boyligi
insonlarning   barkamol bo‘lishi            va kuchli   taraqqiy etishida zamin bo‘lishi
bilan izohlanadi.  
Qolaversa yuksak ekologik ong  va madaniyat ekologik ma’naviyat asosidir.  
26 Insonning     ekologik     huquqlarining     tan   olinishi   fuqarolarning     nafaqat
tabiat   ne’matlaridan     bahramand   bo‘lishlari,   balki   atrof-muhitni   muhofaza
qilishdan     manfaatdorligini     oshirdi.   Insonlar     o‘z   huquqlari     va   manfaatlari
yo‘lida  yanada ko‘proq  tabiatni  muhofaza qilish faoliyatiga  jalb etiladi.  
Xorijiy   davlatlar  tajribasiga   nazar  tashlasak  ham,   insonlarning ekologik
huquqlarining     e’tirof     etilganligi   davlatni     zamonaviy   davlatlar   darajasiga
ko‘tardi, uni xalqaro obro‘sini oshiradi va “tenglar ichida tenglik”   salohiyatini
kuchaytiradi. Insonlarning ekologik huquqlqri, ayniqsa  qulay atrof-muhitga ega
bo‘lish   huquqi   bir   qator     davlatlar   Konstitutsiyasida   aks   etgan.   Masalan,
“Rossiya  Federatsiyasi    Konstitutsiyasining 42-moddasida har   kimning   qulay
atrof muhitga,   uning holati to‘g‘risida     ishonchli axborot olishga   va ekologik
huquqbuzarliklar   natijasida   uning   sog‘lig‘iga   va mulkiga yetkazilgan zararni
undirib  olish  huquqi  aks etgan[5].  Xorijiy  davlatlarda  va  xalqaro miqyosda
bunday  huquqlar  juda  dolzarb hisoblanadi.  
Ekologik huquqlar    ko‘proq   ijtimoiy ahamiyat  kasb etib, inson  huquqlari
doirasida   e’tirof     etilgan   shaxsiy,   siyosiy,   iqtisodiy,     ijtimoiy   va     madaniy
huquqlar    bilan  o‘zaro  bog‘liq  bo‘lsa-da,    mazmun-mohiyati   jihatidan    alohida
kategoryadagi   huquqlar   hisoblanadi.   Shu   bois   ular     rasmiy   belgilanishi,
subyektlarning doirasi, ijtimoiy ahamiyati, ro‘yobga  chiqarilish darajasi va  bir
qancha   jihatlari   bilan   boshqa   huquqlardan   farq   qiladi.     Bu   huquqlarning
kafolatlanishida   birinchi o‘rinda   tabiiy   holat, ya’ni atrof-muhitning   sifati va
miqdori ahamiyatga ega bo‘ladi.       
27 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   ekologik   ta‘limni   tashkil   etish,   ekologik
axborotni   joriy   etish   va   ekologik-huquqiy   qo‘llab-quvvatlash   davlat   va   jamoat
ekologiya tashkilotlari, ommaviy axborot vositalari, ta‘lim tuzilmalari, huquqni
muhofaza   qilish   organlari   va   huquqni   muhofaza   qilish   organlari   va   boshqalar
faoliyatining yo‘nalishlaridan biridir. 
Bizning   fikrimizcha,   ekologik   ta‘lim   va   trabiya   bugungi   kunning   dolzarb
maslalaridan biri hisoblanadi va alohida e’tiborni tab qiladi. 
Yuqoridagilardan   kelib   chiqqan   xolda   quyidagi   takliflarni   bildirish
mumkin: 
1) ekologik ta‘lim sohasida xalqaro hamkorlikni keng yo‘lga qo‘yish orqali
chet el, ayniqsa Norvegiya va Finlandiya tajribalarini joriy qilish; 
2) atrof-muhitga   etkazilgan   zarar   oqibatlarini   fuqarolarga   keng   tushintirish
va   ularning   oldini   olish   maqsadida   “Yashil   kun”   chora-tadbiri   rejasini   ishlab
chiqish; 
3) yosh avlodga ekologik fojialarning real oqibatlarini tushuntirish; 
Bugungi   kunda,   ekologik   noxushliklar   ko‘pincha   ekologik   qonunlarni
bilmaslik   hamda   ularga   rioya   etmaslik   oqibatida   kelib   chiqadi.   Shu   sababdan,
sog‘lom   tabiiy   atrof-muhitni   saqlash   ko‘p   jihatdan   o‘quvchi   yoshlarning
ekologiya   qonunchiligi   to‘g‘risida   qay   darajada   xabardorligi   va   unga   amalda
rioya etishligiga bog‘liq bo‘ladi. 
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI:
1. A.Ergashev,   M.Yulchiyeva,   O‘.Ahmedov,   A.Abzalov.   Ekologiya.
Darslik. Toshkent, 2018 y.  
2. Айдаров   Е.Б,   Айдарова   А.Б,   Якубов   М.С,   Рахимов   Ш.Х.   Сув
хўжалиги майдонида сув балансини ҳисоблаш тизими // Ўзбекистон
Республикаси   интелектуал   мулк   агентлиги   //   №   DGU   04897.   2020
йил. 
3. Айдаров   Е.Б,   Айдарова   А.Б.   Инновационные   методы   обучения
оптимальному   управлению   водными   ресурсами.   “Таълимда
замонавий   ахборот   технологияларидан   фойдаланишнинг
инновацион   усуллари”   Республика   миқёсидаги   илмий-амалий
конференцияси   материаллари   тўплами   2020   йил   22-23   октябр.   -   Б.
133-135. 
4. Айдаров   Е.Б,   Айдарова   А.Б.   Процессы   управления   водными
ресурсами распределённых ирригaтционных систем // Фундаментал
фан   ва   амалиёт   интегратсияси:   Муаммолар   ва   истиқболлар.
Республика илмий-амалий конференцияси материаллари // 2018 йил
24-25 май.-Т.: 2018. - Б. 151-153.  
5. Айдаров Е.Б, Ахмедов Б.А, Махкамова М.У, Ризаев О.Б. // Trends in
the   of   the   pedagogical   cluster   to   improve   the   quality   of   information
technology   lessons   //   Институт   управления   и   социально-
экономического   развития.   Экономика   и   социум.   Нучно
практический   журнал   ISSN   2225-1545.   12.(79)   Декабрь   Москва.
2020. Стр. 24-25. 
6. Айдаров   Е.Б.   Вохидова   Р.А,   Норматова   Д.Т,   Қутлимуратов   Н.М,
Джураева   Л.В.   Энергетические   основы   экономической   оценки
особо   охраняемых   природных   территорий   //   Фундаментал   фан   ва
амалиёт   интегратсияси:   Муаммолар   ва   истиқболлар.   Республика
29 илмий-амалий конференцияси материаллари // 2018 йил 24-25 май.
Т.: - 2018. - Б. 158-160. 
7. Айдаров   Е.Б.   Ортиқова   Д.Б.   Ёшларда   экологик   тарбия   ва
маданиятни   ривожлантиришнинг   илмий   педагогик   асослари.
“Pedagogs”   is   awarded   by   the   editorial   board   of   the   international
electronic   journal.   Ўзбекистон   Республикаси,   Фарғона   вилояти,
Риштон шаҳри. 07.02.2022. –Б. 182-195. 
8. Айдаров Е.Б. Табиий ҳудудлардаги атроф-муҳитни муҳофаза қилиш
орқали   ўқувчида   экологик   маданиятни   ривожлантириш   //   Таълим-
тарбия   узлуксизлиги   ва   узвийлигида   интегратив   ёндошувлар
вариативлиги.   Илмий-услубий   мақолалар   тўплами.   “Noshirlik
yog’dusi” Т.: -2019. - Б. 145155. 
9. Айдаров   Е.Б.   Ўқувчи   ёшларга   табиий   худудларни   мухофаза   қили
орқали   экологик   тарбия   бериш   технологиялари.   Барқарор
ривожланишда   узлуксиз   таълим:   муаммо   ва   ечимлар.   Халқаро
илмий-амалий   анжуман   илмий   ишлар   тўплами.20202020-Т.:   -   Б.
138-139.  
10. Айдаров Е.Б. Ўқувчи  ёшларга табиий-ҳудудларни  муҳофаза  қилиш
орқали экологик тарбия бериш. Монография.-Т.: “Илм-зиё-заковат”
нашриёти, 2019, 120 б. 
11. Акимова   Т.А.   Хаскин   В.В.   Экология:   учебник   для   вузов.   М.:
ЮНИТИ, 2020
12. Айдаров  Е.Б.  Экология  ва  табиатдан   фойдаланиш  (ўқув-қўлланма).
Гувоҳнома.  Ўзбекистон  Республикаси  Олий  ва ўрта  махсус  таълим
вазирлигининг 2020 йил 30 июньдаги  359-сонли буйруғи. Рўйхатга
олиш рақами 359-202.-Қарши, -2021. 04-2170. 
13. Frake,   Charles   O.   "Cultural   Ecology   "   American   Anthropologist   64.1
(2020): 53–59. Print.and Ethnography.  
30 14. Berry,   J.   W.   A   Cultural   Ecology   of   Social   Behavior.   "Advances   in
Experimental   Social   Psychology."   Ed.   Berkowitz,   Leonard.   Vol.   12:
Academic Press, 2022. 177– 206. Print. 
15. Head,   Lesley,   and   Jennifer   Atchison.   "Cultural   Ecology:   Emerging
Human-Plant   Geographies."   Progress   in   Human   Geography   (2020).
Print. 
16. Sutton, Mark Q, and E.N. Anderson. "Introduction to Cultural Ecology."
Second Edition ed. Lanham, Maryland: Altamira Press, 2023. Print. 
17. Ismoilova,   G.,A.   Development   of   ecological   culture   on   the   basis   of
modern   pedagogical   technologies.   International   journal   of   Social
Sciences   &   Interdisciplinary   Research.,   under   Volume:   11   Issue:   04   in
April-2022 Pages: 165-170
18. Одум Ю. Экология. В 2-х т. М.: Мир, 2020. 
19. "Город   как   школа".   Проект   "Интернациональная   сеть
производственных   школ   в   Европе".   Модель   "Воспитывающий
город": Социальная педагогика за рубежом. Теория и практика. - М.:
Все   с   Межрегиональная   ассоциация   социальных   педагогов   и
работников. Центр соц. педагогики исоц. работы, 2023.- С.58. 
20. Erkin   Aydarov,   Gavhar   Abdullaeva.   The   Impact   of   modern   Innovative
Educational   Technologies   for  The  Environmental   Education  of  Students
with   Hearing   Impairments.   International   Journal   of   Psychosocial
Rehabilitation. (Great britain) Volume 24 
21. Norbo‘tayev   X.B.   Boshlang‘ich   sinflarda   fanlararo   ekologik   tarbiya
//Zamonaviy ta’lim. - 2018. 11-son. - B. 53-58. 
22. Nishonova N.O‘. Umumiy o‘rta ta’lim maktab o‘quvchilarining ekologik
madaniyatini   shakllantirish:   Avtoref.   diss.   …   kand.   ped.   nauk.   -
Toshkent, 2021. - 21 b. 
31 23. Степановских   А.С.   Общая   экология.   —   Курган:   ГИПП   «Зауралье»,
2020. 
24. Стукаленко   Н.М.   Развитие   экологической   культуры   как   фактор
общественного   прогресса   в   целях   устойчивого   развития   //
Международный   журнал   прикладных   и   фундаментальных
исследований.   –   2020.   –   №   12-5.   –   С.   929-931   URL:   https://applied-
research.ru/ru/article/view?id=8058  
25. Турдикулов   Э.А.   Экологическое   образование   и   воспитание
учащихся в процессе обучения физике. – М.: Просвещение, 2020.  
26. Зверев   И.Д.   Экология   в   школьном   обучении.   М.:   Просвещение,
2022.
Internet resurslari:
1. https://tdpu.uz     
2. https://pedagog.uz     
3. https://ziyonet.uz       
4. https://edu.uz   
32

Ekalogik muammolar MUNDARIJA: KIRISH……………………………………………………..………..…….…… 2 I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati... …….......…4 1.1. Ekalogik muammolarning ahamiyati...……………………………….……4 1.2. Ekalogik muammolar va uning mohiyati...……………….…......…...........9 II-BOB. Ekalogik muammolarning turlari va analizi……....…..…..…....... …..15 2.1. Ekalogik muammolarning turlari..…….….……...……………………….15 2.2. Ekalogik muammolarning tahlili…………………..…..…...…….…....…24 XULOSA…………………….………………..………………………..….…..29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI………….………..…..… 30

KIRISH Kurs ishining dolzarbligi. Bugungi kunda olamning ilmiy manzarasini ekologok muammolarsiz tasavvur etib bo'lmaydi. Jamiyat va tabiatning o'zaro ta'siri fan, texnika, ishlab chiqarishning yangi sohalari paydo bo'ldi va odamlarning mehnat faoliyatining atrof - muhitga ta'sir doirasi juda kengayib ketdi. Bu o’z navbatida Yer yuzida ekologik vaziyatni keskin yomonlashuviga olib keldi. Agar tez orada insonlarni atrof-muhitga munosabatlarini ma'lum tarzda tartibga solinmasa, insoniyat uning mavjudligiga yadro urushidan ham kuchliroq tahdid soladigan ekologok halokatga duch keladi 1 . Insonning tabiatga aralashuvining mumkin bo'lgan salbiy oqibatlarini oldini olish uchun bir qator ilmiy, texnik, ijtimoiy-siyosiy va boshqa muammolarni hal qilish kerak bo’ladi. Ular orasida birinchi o'rinlardan birini ta'lim muammolari egallaydi. Yosh avlodni maktabda o'qiyotgan davridan boshlab tabiiy muhitga ilmiy asoslangan va ehtiyotkor munosabatda bo'lishga tayyorlash zarur. Kurs ishining maqsadi. Ekalogik muammolarning o‘ziga xos jihatlarini aniqlash va tegishli xulosalar ishlab chiqish. Kurs ishining vazifalari. Kurs ishining oldiga qo‘ygan vazifalari quyidagilardan iborat: ● Ekalogik muammolarning mohiyatini yoritib berish; ● Ekalogik muammolarning hozirgi holati va uni tahlil qilish; ● Ekalogik muammolarni ko’rib chiqish; 1 Mirziyoev SH.M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz \\ O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisidagi ma’ruzasi. 2020 uza.uz/ 1

Kurs ishining obyekti va predmeti. Ekalogik muammolarni tahlil qilish kurs ishining obyekti bo’lib, predmetini ushbu jarayon haqidagi ma’lumotlar tashkil qiladi. Kurs ishining metodik asosi : Ekalogik muammolarga oid hozirgi zamon nazariy qarashlari, o zbek va chet el olimlarining shu boradagi qarashlari,ʻ O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, O zbekiston Respublikasi ʻ ʻ Prezidentining farmon va qarorlari va boshqalar ishimizga metodologik asos bo lib xizmat qiladi. ʻ Kurs ishining tuzilmasi: Kirish, asosiy qism, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro'yxatidan iborat. 2

I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati 1.1. Ekalogik muammolarning ahamiyati Shuning uchun ham maktab o'quvchilarida ekologok madaniyat (EM) ni shakllantirish hozirgi kunning eng dolzarb muammolaridan biri hisoblanadi 2 . Keyingi yillarda respublikamizda ekologiya muammolariga katta e’tibor qaratilmoqda. Jumladan 2019-yil 27-maydagi O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 434sonli qarori bilan “O’zbekiston respublikasida ekologok ta’limni rivojlantirish konsepsiyasi” qabul qilindi va unda quyidagilar ustuvor yo‘nalishlar etib belgilandi: - O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq uzluksiz ta’lim tizimida ekologik ta’limni rivojlantirishning asosiy tamoyillarini belgilash, ularni ta’lim- tarbiya jarayoniga izchillik bilan bosqichma-bosqich tatbiq qilish va shu asosda ekologik ta’limning samaradorligini yangi bosqichga ko‘tarish; - ta’lim dasturlarini mavjud ekologik muammolar va ularni bartaraf etish vazifalaridan kelib chiqib takomillashtirish; - ta’lim oluvchilarning e’tiborini umumbashariy ekologik muammolarga qaratish orqali ularning ona tabiatning qayta tiklanmaydigan manbalarini saqlab qolish va ulardan oqilona foydalanish borasidagi mas’uliyatini kuchaytirish; - ekologik ta’limning samarali shakllari va usullarini ishlab chiqish hamda joriy etish; - ekologik ta’lim sifatini, kadrlar tayyorlash tizimi samaradorligini hamda barqaror rivojlanish kafolatlarini va ustuvorligini ta’minlovchi normativ- huquqiy, moddiy-texnika va axborot bazasini yaratish; - ekologiya va atrof muhitni muhofaza qilish sohasidagi vakolatli davlat organlari va ta’lim sohasining o‘zaro manfaatli hamkorligini rivojlantirish. 2 Sharipova D., Xodiyeva D.P., Sharipov M.K. Tabiatshunoslikni va uni o‘qitish metodikasi. darslik.T.. “ Barkamol fayz media” nashiriyoti. 2022 3

2021 yil 31 dekabrda “Atrof-muhitni muhofaza qilish hamda ekologik nazorat sohasidagi davlat organlari faoliyatini tashkil etish chora-tadbirlari to’g’risida” gi O’zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori qabul qilindi va unda ham ekologik tarbiya masalasiga alohida e’tibor qaratildi. Fizika o‘qitish jarayonida o‘quvchilarga ekologok ta’lim berish, avvalambor, ularda tabiatning yaxlitligi, unda sodir bo‘layotgan hodisalar va ularning o’zaro bog‘liqligi, inson va tabiatning o‘zaro ta’siri haqidagi tasavvurlarini shakllantirishga qaratilishi, ya’ni talabalarga jamiyat va tabiatning tobora murakkablashib borayotgan o'zaro ta'sirini chuqurroq, to'liqroq va to'g'riroq tushunishga, tabiatni himoya qilish va ulardan foydalanish bo'yicha ma'lumotlarni o'zlashtirishga imkon beradi. Fizika rivojlanishining hozirgi bosqichi ma'lumotlar oqimining ko'payishi bilan tavsiflanadi, bu esa o'qitishda ma'lum qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi, chunki fanga ajratilgan soatlar miqdori saqlanib qolgan holda, o'quv materialining hajmi oshishi ma’lum muammolarni keltirib chiqaradi. Bunday sharoitda o'quv jarayonini takomillashtirishning asosiy yo'nalishi - ta’lim jarayoniga innovatsion texnologoyalarni joriy etish bo’lib hisoblanadi. Ekologiyaning nazariy asoslari Yu.Odum/1/, A.S.Stepanovskix/2/, T.A.Akimova/3/ va boshqalar tomonidan o’rganilgan. Atrof-muhit masalalarini fizika kursiga kiritish muammolari bilan Respublikamiz olimlaridan E.A. Turdiqulov/4/, rossiyalik olimlar I.D. Zverev/5/, A.P.Rijenkov/6,7,8,9/ va boshqalar shug’ullanishgan. Ular tomonidan ekologok ta’limning ahamiyatini ko‘rsatib berilgan, ekologiya asoslarini o‘rganishda fizika fanining o‘rni muhim ekanligi ilmiy asoslangan, ekologiya bo’yicha materiallarni tanlash tamoyillari, atrof-muhit masalalari o'quv fanining mazmuniga kiritilishini taqozo etuvchi ilmiy xarakterli tamoyillari ishlab chiqilgan. Shunga qaramasdan, bugungi kunda ekologik ta’lim masalasiga doir barcha muammolar to’liq hal etilmagan, mavjud muammolar to’liq ochib 4