Ekalogik muammolar
Ekalogik muammolar MUNDARIJA: KIRISH……………………………………………………..………..…….…… 2 I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati... …….......…4 1.1. Ekalogik muammolarning ahamiyati...……………………………….……4 1.2. Ekalogik muammolar va uning mohiyati...……………….…......…...........9 II-BOB. Ekalogik muammolarning turlari va analizi……....…..…..…....... …..15 2.1. Ekalogik muammolarning turlari..…….….……...……………………….15 2.2. Ekalogik muammolarning tahlili…………………..…..…...…….…....…24 XULOSA…………………….………………..………………………..….…..29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI………….………..…..… 30
KIRISH Kurs ishining dolzarbligi. Bugungi kunda olamning ilmiy manzarasini ekologok muammolarsiz tasavvur etib bo'lmaydi. Jamiyat va tabiatning o'zaro ta'siri fan, texnika, ishlab chiqarishning yangi sohalari paydo bo'ldi va odamlarning mehnat faoliyatining atrof - muhitga ta'sir doirasi juda kengayib ketdi. Bu o’z navbatida Yer yuzida ekologik vaziyatni keskin yomonlashuviga olib keldi. Agar tez orada insonlarni atrof-muhitga munosabatlarini ma'lum tarzda tartibga solinmasa, insoniyat uning mavjudligiga yadro urushidan ham kuchliroq tahdid soladigan ekologok halokatga duch keladi 1 . Insonning tabiatga aralashuvining mumkin bo'lgan salbiy oqibatlarini oldini olish uchun bir qator ilmiy, texnik, ijtimoiy-siyosiy va boshqa muammolarni hal qilish kerak bo’ladi. Ular orasida birinchi o'rinlardan birini ta'lim muammolari egallaydi. Yosh avlodni maktabda o'qiyotgan davridan boshlab tabiiy muhitga ilmiy asoslangan va ehtiyotkor munosabatda bo'lishga tayyorlash zarur. Kurs ishining maqsadi. Ekalogik muammolarning o‘ziga xos jihatlarini aniqlash va tegishli xulosalar ishlab chiqish. Kurs ishining vazifalari. Kurs ishining oldiga qo‘ygan vazifalari quyidagilardan iborat: ● Ekalogik muammolarning mohiyatini yoritib berish; ● Ekalogik muammolarning hozirgi holati va uni tahlil qilish; ● Ekalogik muammolarni ko’rib chiqish; 1 Mirziyoev SH.M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz \\ O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisidagi ma’ruzasi. 2020 uza.uz/ 1
Kurs ishining obyekti va predmeti. Ekalogik muammolarni tahlil qilish kurs ishining obyekti bo’lib, predmetini ushbu jarayon haqidagi ma’lumotlar tashkil qiladi. Kurs ishining metodik asosi : Ekalogik muammolarga oid hozirgi zamon nazariy qarashlari, o zbek va chet el olimlarining shu boradagi qarashlari,ʻ O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, O zbekiston Respublikasi ʻ ʻ Prezidentining farmon va qarorlari va boshqalar ishimizga metodologik asos bo lib xizmat qiladi. ʻ Kurs ishining tuzilmasi: Kirish, asosiy qism, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro'yxatidan iborat. 2
I-BOB. Ekalogik muammolarning tutgan o'rni va uning mohiyati 1.1. Ekalogik muammolarning ahamiyati Shuning uchun ham maktab o'quvchilarida ekologok madaniyat (EM) ni shakllantirish hozirgi kunning eng dolzarb muammolaridan biri hisoblanadi 2 . Keyingi yillarda respublikamizda ekologiya muammolariga katta e’tibor qaratilmoqda. Jumladan 2019-yil 27-maydagi O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 434sonli qarori bilan “O’zbekiston respublikasida ekologok ta’limni rivojlantirish konsepsiyasi” qabul qilindi va unda quyidagilar ustuvor yo‘nalishlar etib belgilandi: - O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq uzluksiz ta’lim tizimida ekologik ta’limni rivojlantirishning asosiy tamoyillarini belgilash, ularni ta’lim- tarbiya jarayoniga izchillik bilan bosqichma-bosqich tatbiq qilish va shu asosda ekologik ta’limning samaradorligini yangi bosqichga ko‘tarish; - ta’lim dasturlarini mavjud ekologik muammolar va ularni bartaraf etish vazifalaridan kelib chiqib takomillashtirish; - ta’lim oluvchilarning e’tiborini umumbashariy ekologik muammolarga qaratish orqali ularning ona tabiatning qayta tiklanmaydigan manbalarini saqlab qolish va ulardan oqilona foydalanish borasidagi mas’uliyatini kuchaytirish; - ekologik ta’limning samarali shakllari va usullarini ishlab chiqish hamda joriy etish; - ekologik ta’lim sifatini, kadrlar tayyorlash tizimi samaradorligini hamda barqaror rivojlanish kafolatlarini va ustuvorligini ta’minlovchi normativ- huquqiy, moddiy-texnika va axborot bazasini yaratish; - ekologiya va atrof muhitni muhofaza qilish sohasidagi vakolatli davlat organlari va ta’lim sohasining o‘zaro manfaatli hamkorligini rivojlantirish. 2 Sharipova D., Xodiyeva D.P., Sharipov M.K. Tabiatshunoslikni va uni o‘qitish metodikasi. darslik.T.. “ Barkamol fayz media” nashiriyoti. 2022 3
2021 yil 31 dekabrda “Atrof-muhitni muhofaza qilish hamda ekologik nazorat sohasidagi davlat organlari faoliyatini tashkil etish chora-tadbirlari to’g’risida” gi O’zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori qabul qilindi va unda ham ekologik tarbiya masalasiga alohida e’tibor qaratildi. Fizika o‘qitish jarayonida o‘quvchilarga ekologok ta’lim berish, avvalambor, ularda tabiatning yaxlitligi, unda sodir bo‘layotgan hodisalar va ularning o’zaro bog‘liqligi, inson va tabiatning o‘zaro ta’siri haqidagi tasavvurlarini shakllantirishga qaratilishi, ya’ni talabalarga jamiyat va tabiatning tobora murakkablashib borayotgan o'zaro ta'sirini chuqurroq, to'liqroq va to'g'riroq tushunishga, tabiatni himoya qilish va ulardan foydalanish bo'yicha ma'lumotlarni o'zlashtirishga imkon beradi. Fizika rivojlanishining hozirgi bosqichi ma'lumotlar oqimining ko'payishi bilan tavsiflanadi, bu esa o'qitishda ma'lum qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi, chunki fanga ajratilgan soatlar miqdori saqlanib qolgan holda, o'quv materialining hajmi oshishi ma’lum muammolarni keltirib chiqaradi. Bunday sharoitda o'quv jarayonini takomillashtirishning asosiy yo'nalishi - ta’lim jarayoniga innovatsion texnologoyalarni joriy etish bo’lib hisoblanadi. Ekologiyaning nazariy asoslari Yu.Odum/1/, A.S.Stepanovskix/2/, T.A.Akimova/3/ va boshqalar tomonidan o’rganilgan. Atrof-muhit masalalarini fizika kursiga kiritish muammolari bilan Respublikamiz olimlaridan E.A. Turdiqulov/4/, rossiyalik olimlar I.D. Zverev/5/, A.P.Rijenkov/6,7,8,9/ va boshqalar shug’ullanishgan. Ular tomonidan ekologok ta’limning ahamiyatini ko‘rsatib berilgan, ekologiya asoslarini o‘rganishda fizika fanining o‘rni muhim ekanligi ilmiy asoslangan, ekologiya bo’yicha materiallarni tanlash tamoyillari, atrof-muhit masalalari o'quv fanining mazmuniga kiritilishini taqozo etuvchi ilmiy xarakterli tamoyillari ishlab chiqilgan. Shunga qaramasdan, bugungi kunda ekologik ta’lim masalasiga doir barcha muammolar to’liq hal etilmagan, mavjud muammolar to’liq ochib 4