logo

Galtonning qobiliyatlarni oʻrganish boʻyicha ekspertlar tadqiqotlari

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

264.7666015625 KB
Mavzu: Galtonning qobiliyatlarni o rganish bo yicha ekspertlarʻ ʻ
tadqiqotlari
Reja:
Kirish 
I.BOB. GALTON TADQIQOTLARI ASOSLARI
           1.1.Qobiliyat haqida umumiy tushuncha 
          1.2. Qobiliyatni amaliy tadqiq qilish usullari 
II.BOB. GALTONNING ILMIY TADQIQOTLARI 
           2.1. Galtonning qobiliyatborasidagi ilmiy ishlari      
          2.2. Qobiliyatni o rganish yuzasidan metodikalar	
ʻ
 XULOSA
 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
                                                              KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi:   Ilm-fan va texnologiyalarning jadal rivojlanishi,
global   dunyoda   raqobatning   ortishi   sharoitida   har   bir   davlat   va   jamiyatning   bu
jarayonda   raqobatbardoshligi   yoshlarning   intellektual   rivoji   hamda   ularning
iste’dodi va qobiliyatlarini  toliq amalga oshirishga e’tibor  berishga bogliq boladi.
O’zbekiston   Respublikasi   prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   o’zining   nutqida   ―Biz
yoshlarga doir davlat siyosatini hech og’ishmasdan, qat‘iyat bilan davom ettiramiz.
Nafaqat davom ettiramiz, balki bu siyosatni  eng ustuvor vazifamiz sifatida bugun
zamon   talab   qilayotgan   yuksak   darajaga   ko’taramiz.   Yoshlarimizning   mustaqil
fikrlaydigan,   yuksak   intellektual   va   manaviy   salohiyatga   ega   bolib,   dunyo
miqyosida   oz   tengdoshlariga   hech   qaysi   sohada   bosh   kelmaydigan   insonlar   bolib
kamol   topishi,   baxtli   bolishi   uchun   davlatimiz   va   jamiyatimizning   bor   kuch   va
imkoniyatlarini safarbar etamiz, deb takidlagan edi. Shuning uchun bu masala har
doim   davlatlarning   ozoq   muddatli   rivojlanishini   taminlashga   qaratilgan   barcha
strategiyalarda   aks   ettirilgan.   O’zbekiston   Respublikasining   2017-2021   yillarda
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yonalishlari   boyicha   Harakatlar   strategiyasi   ham
bu   borada   istisno   bolmadi.   O’zbekistan   Respublikasi   Oliy   majlisining   IX
sessiyasida   davlatimizning   Birinchi   prezidenti   I.A.Karimov   oliy   talimni   isloh
qilishda   va   malakali   kadrlarni   tayyorlashda   psixologiyaning   fan   sifatida   alohida
orni   borligiga   jamoatchilik   diqqatini   qaratgan   edi.   Darhaqiqat,   yetuk   kadr   bolish
uchun   shaxs   nafaqat   oz   iqtidori,   bilimi   va   saviyasini   nazariy   jihatdan   oshirishi
zarur,   balki   fan   sohasiga   tegishli   ilmiy   tadqiqot   ishlarini   olib   borishga,
eksperimental-psixologik   tajribalar   otkazishga   tayyor   bolmogi,   psixologik
tajribalar   otkazishning   ilmiy   qonuniyatlari   va   qoidalarini   mukammal   egallamogi
zarur.   
Kurs ishing maqsadi:  Eksperimental tadqiqot bosqichlarini o rganish.ʻ
Tadqiqot   obyekti:   Sharof   Rashidov   nomidagi   SamDU     Psixologiya   va
ijtimoiy-   siyosiy   fanlar   fakulteti   amaliy   psixologiya   yo’nalishi   2-bosqich
talabalariga ,, Eksperimental psixologiya    fanini o qitish jarayoni.	
ʼʼ ʻ Kurs   ishining   predmeti :   Galtonning   qobiliyatni   o rganishdagiʻ
eksperimental tadqiqotlarini o rganish.	
ʻ
Kurs ishining vazifalari: 
-Qobiliyatni psixologik jihatdan o rganish. 	
ʻ
-Qobiliyatni o rganishda Galtonning yutuq va kamchiliklarini tahlil qilish.	
ʻ
-Qobiliyatni eksperimental o rganish metodlari bilan tanishish. 	
ʻ
Tadqiqotning   metodologik   asosi:   Tadqiqotimizning   metodologik   asosi
bolib chet el psixologlari va respublikamiz yetuk mutaxassis olimlari hisoblandi. I.BOB. GALTON TADQIQOTLARI ASOSLARI
1.1.Qobiliyat haqida umumiy tushuncha
Qobiliyat   insonning   shunday   psixologik   xususiyatidirki,   bilim,   ko‘nikma,
malakalarini   egallash   shu   xususiyatlarga   bog‘liq   bo‘ladi.   Lekin,   bu
xususiyatlarning   o‘zi   bu   bilim   va   ko‘nikmalarga   taalluqli   bo‘lmaydi.   Malaka,
ko‘nikma   va   bilimlarga   nisbatan   odamning   qobiliyatlari   qandaydir   imkoniyat
tarzida   namoyon   bo‘ladi.   Qobiliyatlar   imkoniyatlardan   iborat   bo‘lib,   biror   bir
ishdagi   mahorat   darajasi   haqiqatdir.   Bolada   namoyon   bo‘ladigan   musiqaga
qobiliyati   uning   musiqachi   bo‘lishi   uchun   imkoniyatlar,   maxsus   ta’lim   berilishi,
qat’iylik,   salomatligining   yaxshi   bo‘lishi,   musiqa   asbobi,   notalar   va   boshqa
ko‘pgina   sharoitlar   bo‘lishi   kerak.   Bularsiz   qobiliyatlar   taraqqiy   etmay   turiboq
so‘nib ketishi mumkin.
   Qobiliyatlar  faqat  faoliyatda namoyon bo‘ladi. SHuning uchun ham  faqat
ana   shu   qobiliyatlarsiz   amalga   oshirilishi   mumkin   bo‘lmagan   faoliyatlardagina
namoyon   bo‘ladi.   O‘quvchida   ham   zaruriy   ko‘nikma   va   malaka   tizimi   hamda
mustahkam   bilimlar   tarkib   topish   uslublari   yo‘qligiga   asoslanib,   jiddiy   tekshirib
ko‘rilsa,   shoshilinch   ravishda   unda   qobiliyatlar   yo‘q,   deb   xulosa   chiqarish
pedagogning jiddiy psixologik xatosi bo‘ladi.
Masalan,   Albert   Eynshteyn   o‘rta   maktabda   uncha   yaxshi   o‘qimaydigan
o‘quvchi   hisoblangan   va   uning   kelajakda   genial   bo‘lishidan   hech   narsa   dalolat
bermas   edi.   Qobiliyat   bilim   va   malakalarning   o‘zida   ko‘rinmaydi,   balki   ularni
egallash tizimida namoyon bo‘ladi ya’ni, boshqacha qilib aytganda mazkur faoliyat
uchun   muhim   bo‘lgan   bilim   va   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirish   jarayonida   turli
sharoitlarda   qanchalik   tez,   chuqur,   engil   va   mustahkam   amalga   oshirishida
namoyon bo‘ladi
  Qobiliyatlar   individual   psixologik   xususiyatlar   bo‘lishi   bilan   aql   sifatlari
xotira   xususiyatlariga,   hissiy   xususiyatlar   va   shu   kabilarni   qarama-qarshi   qo‘yib
bo‘lmaydi,   hamda   qobiliyatlarni   shaxsning   bu   xususiyatlari   bilan   bir   qatorga
qo‘yish ham mumkin emas. Agar shu sifatlarning birortasi yoki ularning yig‘indisi faoliyat   talablariga   javob   bersa   yoki   bu   talablar   ta’siri   bilan   tarkib   topsa   bu
shaxsning   mazkur   individual   xususiyatlarini   qobiliyatlar   deb   hisoblashiga   asos
bo‘ladi.Qobiliyat   kishining   psixologik   va   fiziologik   tuzilishi   xususiyatidir.
Qobiliyat   bilim   olish   uchun   zaruriy   shart-sharoit   bo‘lib,   shuning   bilan   birga   u
ma’lum   darajada   bilim   olish   mahsuli   hamdir.   Umumiy   va   maxsus   bilimlarni
o‘zlashtirish,  shuningdek,   kasbiy  ko‘nikmalarni  egallab  olish  jarayonida qobiliyat
mukamallashib  va   rivojlanib  boradi.  Qobiliyatga   yaqinroq  turadigan  tushunchalar
ko‘nikma   va   malakadir.   Ular   faoliyat   mexanizmini   tashkil   qiladilar.   Hamda   ular
qobiliyat bilan birgalikda mahoratga erishishni  ta’minlaydilarki, buning natijasida
mehnatda   katta   yutuqlar   qo‘lga   kiritiladi.   Qobiliyatli,   ammo   noshut   inson   ko‘p
narsaga erisha olmaydi. Qobiliyat ko‘nikmada ro‘yobga chiqadi.
Darhaqiqat,   qobiliyatli   kishining   ko‘nikma   va   malakalari   ko‘p   qirrali   va
mukammallashgan   bo‘ladi.   SHuning   bilan   birga   ko‘nikma   va   malalakalar
etishmagan   qobiliyatni   bir   muncha   to‘ldirish   yoki   undagi   kamchilikni   tugatish
mumkin.   Ko‘nikmalarni   umumlashmasi   mohirlik   deb   ataladi.   Mohirlik   ham
qobiliyatning   o‘zginasidir.   Har   qanday   qobiliyat   ham   murakkab   bo‘lib,   u   kishiga
turli-tuman talablar qo‘yadi. Agar shaxs xususiyatlari tizimi shu talabga javob bera
olsa kishi faoliyatni muvaffaqiyat bilan amalga oshirish uchun o‘z qobiliyatliligini
ko‘rsata   oladi,   agarda   xususiyatlardan   qaysi   biri   rivojlanmagan   bo‘lsa,   shaxs
mehnatning   muayyan   turiga   nisbatan   ham   qobiliyatli   deb   baholanadi.   Har   bir
qobiliyatning   o‘ziga   xos   tuzilishi   mavjud.   Qobiliyat   tarkibida   tayanch   va   etakchi
xususiyatlarni, muayyan asosiy yoki yordamchi xususiyatlarni farq qilish lozim.
  Barcha   qobiliyatlar   uchun   asosiy   tayanch   xususiyat   kuzatuvchanlik,   bilish
ko‘nikmasidir.   Bu   individual   narsaning   o‘ziga   xos   tomoni,   ijodiy   faoliyat   uchun
boshlang‘ich   materialni   ko‘ra   bilish   demakdir.   Qobiliyatning   etakchi   xususiyati
ijodiy   tasavvur   qilishlik   hisoblanadi.Barcha   qobiliyatlar   uchun   asosiy   tayanch
xususiyat kuzatuvchanlik, bilish ko‘nikmasidir. Bu individual narsaning o‘ziga xos
tomoni,   ijodiy   faoliyat   uchun   boshlang‘ich   materialni   ko‘ra   bilish   demakdir.
Qobiliyatning   etakchi   xususiyati   ijodiy   tasavvur   qilishlik   hisoblanadi.
Quyidagilarni   yordamchi   xususiyat   deb   hisoblash   mumkin:   xotira   (u   faoliyat talablariga muvofiq ravishda o‘ziga xos tuzilishda bo‘ladi), emotsionallik, ya’ni his
tuyg‘uga   beriluvchanlik   (bu   xususiyat   shaxsning   faoliyatini   oshiradi)   va   shunga
o‘xshashlar.   Amaliy   faoliyatning   ba’zi   ko‘rinishlarida   shaxsning   irodasi   oldingi
o‘ringa   chiqadi.   Qobiliyat   tuzilishidagi   turli   xususiyatlarning   tarkibi   faoliyatning
turli  davrlarida  yoki  ijodiyotning bosqichlarida turlicha bo‘lishi  mumkin. Demak,
tuzilish ham barqaror, ham o‘zgaruvchandir.   Rus psixologi B.M.Teplov va uning
shogirdlari   ishlarida   oliy   nerv   faoliyati     tiplarining   xislatlari   ta’siri   tufayli   shaxs
qobiliyatlarining   tuzilishida   qandaydir   sifat   xususiyatlari   paydo   bo‘lishini
aniqlashga   urinishgan.   Jumladan,   nerv   tizimining   alohida   sezgirligi   ma’lum
qobiliyat   nishonasi     sifatida   vujudga   kelishi   mumkin.     .   .Qobiliyatlar   B.M.
Teplovning   fikricha,   muntazam   rivojlanish   jarayonida   mavjud   bo‘ladilar.
SHuningdek, ta’kidlab o‘tish lozimki, har bir faoliyatning bajarilish samaradorligi
bir   xil   emas,   balki,   turli   qobiliyatlar   uyg‘unligiga   bog‘liq.     Ba’zi   qobiliyatlar
rivojlanishiga   zarur   nishonalarning   mavjud   emasligi,   ularning   tanqisligi     boshqa
qobiliyatlarning yuksak darajada rivojlanganligi hisobiga to‘ldirilishi mumkin.Rus
psixologiyasida   qobiliyatlar   muammosini   o‘rganishda   ikki   yo‘nalish   mavjud.
Birinchisi – asab tizimi asosiy xossalarining aloqalari va  insonning umumiy psixik
qobiliyatlarini   tadqiq   etuvchi   psixofiziologik   yo‘nalish   (E.L.   Golubeva,   V.M.
Rusalov).   Boshqa   yo‘nalish   –   qobiliyatlarni   individual,   o‘yin,   o‘quv,   mehnat
faoliyatida   tadqiq   qilish   (A.N.   Leontevning   faoliyatga   yondoshuvidan).   Bu
yo‘nalish faoliyat  bo‘yicha qobiliyatlarning rivojlanish aniqlovchilarini  o‘rganadi,
bunda   iste’dod   nishonalari   ahamiyatga   olinmaydi.   Keyinchalik   S.L.   Rubinshteyn
maktabida   (A.V.   Brushlinskiy,   K.A.   Abdulxanova-Slavskaya)   qobiliyatlar
muammosini   o‘rganishga   o‘zaro   kelishuvga   asoslangan   nuqtai   nazar   tarkib  topdi.
Bu   qarashning   tarafdorlari   bo‘lgan   olimlar,   odamda   yuzaga   keladigan
qobiliyatlarni   iste’dod   nishonalari   asosida,     faoliyat   usullarining   rivojlanishi
sifatida ko‘rib chiqqan edilar. Qobiliyatlarning rivojlanishi uchun dastlab iste’dod
nishonalaridan   iborat   bo‘lgan   muayyan   asos   bo‘lishi   zarur.   Iste’dod   nishonalari
ostida,   qobiliyatlar   rivojlanishining   tabiiy   asosini   tashkil   etuvchi   asab   tizimining
anatomik-fiziologik   xususiyatlari   tushuniladi.   Masalan,   qobiliyatning   tug‘ma nishonalari   sifatida   turli   analizatorlar   rivojlanishining   xususiyatlari   namoyon
bo‘lishi   mumkin.   Xuddi   shunday,   eshitish   idrokining   muayyan   xarakteristikalari
musiqiy   qobiliyatlarning   rivojlanishi   uchun   asos   sifatida   yuzaga   kelishi   mumkin.
Intellektual   qobiliyatlarning   nishonalari   esa,     avvalambor,   miyaning   u   yoki   bu
darajadagi qo‘zg‘aluvchanligida, asab jarayonlarining harakatchanligida, vaqtincha
aloqalarning   hosil   bo‘lish   tezligida,   ya’ni,     I.P.   Pavlov   genotip   –   asab   tizimining
tug‘ma   xususiyatlari   deb   atagan   miya   faoliyatining   shular   kabi   vazifalarida
namoyon bo‘ladi.
Miya, his-tuyg‘u organlari, harakat (tug‘ma nishonalar) tuzilishining tug‘ma
anatomik-fiziologik xususiyatlari  odamlar o‘rtasidagi individual farqlarning tabiiy
asosini   belgilab   beradi.Ko‘pchilik   psixologlarning   fikricha,   nishonalar   –   bu   asab
tizimining   irsiyat   tomonidan   belgilangan   (tug‘ma)   anatomik-fiziologik
xususiyatlari.   Lekin   olimlarning   ayrimlari,  masalan,   R.S.   Nemov,  odamda         ikki
xil   nishonalarning:   tug‘ma   (tabiiy)   va   orttirilgan   (ijtimoiy)   turlari   mavjudligini
faraz   qiladilar.     Nishonalarning   rivojlanishi     –   bu   tarbiya   sharoitlari   va   jamiyat
rivojlanishining   xususiyatlari   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   ijtimoiy   shartlangan   jarayon.
Jamiyatda   u   yoki   bu   kasbga   ehtiyoj   tug‘ilgan   sharoitda   nishonalar   rivojlanadi   va
qobiliyatlarga   aylanadi;   nishonalar   rivojlanishining   ikkinchi   muhim   omili
tarbiyalash xususiyatlari hisoblanadi.
Nishonalar   maxsus   bo‘lmaydi.   Odamda   muayyan   turdagi   nishonalarning
mavjudligi   qulay   sharoitlarda   ular   asosida   ma’lum   qobiliyatning   rivojlanishi
zarurligini   bildirmaydi.   Bir   xil   qobiliyatlar   asosida   faoliyat   talablarining
xususiyatiga   ko‘ra   turli   xil   qobiliyatlar   rivojlanishi   mumkin.   Xuddi   shunday,
eshitish   qobiliyati   va   ohang   hissiga   ega   bo‘lgan   odam   musiqa   ijrochisi,   dirijer,
raqqosa, qo‘shiqchi, musiqa tanqidchisi, pedagog, bastakor va h.k. bo‘lib etishishi
mumkin.   SHu   bilan   birga,   nishonalar   kelajakdagi   qobiliyatlar   xarakteriga   ta’sir
etmasligini   inkor   etish   yaramaydi.   Xuddi   shunday,   eshitish   analizatorining
xususiyatlari   aynan   ushbu   analizator   rivojlanishining   alohida   darajasini   talab
etadigan   qobiliyatlarga   o‘z   ta’sirini   o‘tkazadi.   Qobiliyatlardan   farqli   ravishda
nishonalar   insonning   ularga   murojaat   qilishi   yoki   qilmasligi,   amaliyotda foydalanishi   yoki   foydalanmasligidan   qat’iy   nazar,   uzoq   vaqt   davomida   mavjud
bo‘lib,   saqlanishi   mumkin.SHunday   qilib,   nishonalar   o‘zida   qobiliyatlarni
jamlamaydi   va   ularning   rivojlanishini   kafolatlamaydi,   deb   aytish   mumkin.   Ular
faqat qobiliyatlar rivojlanishining shartlaridan biri bo‘lib hisoblanadi.
Qobiliyatlarning   juda   ko‘p   turlari   mavjud.   Hozirgi   zamon   psixologiyasida
inson   qobiliyatlarining   tasniflanish   turlari   ko‘pchilikni   tashkil   etadi.   Ularning
ichidagi umumiy tasniflashga ko‘ra qobiliyatlar ikki guruhga: umumiy va maxsus
qobiliyatlarga  bo‘ladi.  Bu  guruhlarning  har   biri   oddiy va  murakkab,  guruh ichida
esa alohida turlarga bo‘linadi.
Umumiy   boshlang‘ich   qobiliyatlar   –   bu   qobiliyatlar   turli   darajadagi
ifodalanishda   bo‘lsada,   barcha   odamlarga     xos.   Ularga   psixik   aks   ettirishning
asosiy   shakllari:   sezish,   idrok   qilish,   esda   olib   qolish,   qayg‘urish,   fikrlash,   xayol
surish,   qaror   qabul   qilish   va   amalga   oshirish   kiradi.   Bu   qobiliyatlarning
boshlang‘ich   ifodalari   mos   bo‘lgan   sensor,   mnemik,   tafakkur,   irodaviy   samaralar
bilan   bajariladigan   psixik   harakat.   Mashqlar   natijasida   u   muvofiq   ko‘nikmaga
aylanishi mumkin.
Maxsus   boshlang‘ich   qobiliyatlar   –   bu   qobiliyatlar   barcha   odamlarga   xos
bo‘lmay,   ular   psixik   jarayonlarning   qandaydir   sifat   tomonlarining   ma’lum
ifodalanishini   taqazo   etadi.   Ko‘z   bilan   chamalash   –   bu   ko‘rish   orqali   idrok
qilinadigan   ob’ektlarning   kattaliklarini,   ular   o‘rtasidagi   va   ulargacha   bo‘lgan
masofalarning turli aniqlikda idrok qilish, baholash va taqqoslash qobiliyati, ya’ni,
ko‘rish   orqali   idrok   qilishning   ma’lum   sifati.   Musiqaviy   eshitish   qobiliyati   –   bu
musiqali   tovushlarni   farqlash   va   ularni   aniq   joriy   etish   qobiliyatida   namoyon
bo‘ladigan     eshitish   orqali   idrok   qilishning   ma’lum   sifati   sanaladi.   Musiqali
eshitish qobiliyati – bu musiqali qobiliyatlarning tarkibiy qismlaridan biri. Maxsus
odatdagi qobiliyatlar ta’lim jarayonida iste’dod nishonalari asosida rivojlanadi.
Umumiy murakkab qobiliyatlar – bu umuminsoniy faoliyat turlari: mehnat,
ta’lim, o‘yin, bir-biri bilan muloqotga bo‘lgan qobiliyatlar. Ular u yoki bu darajada
barcha   odamlarga   xos.   Bu   guruhga   mansub   qobiliyatlarning   har   biri   shaxs
xossalarining murakkab tarkibini tashkil etadi. Maxsus murakkab qobiliyatlar turli darajada emas, umuman barcha odamlarga xos
bo‘lmagan  qobiliyatlar. Ular  inson  madaniyati   tarixi   jarayonida yuzaga  keladigan
ma’lum   kasbiy   faoliyatga   bo‘lgan   qobiliyatlar   hisoblanadi.   Ular,   odatda,   kasbiy
qobiliyatlar   deb   ataladi.   «Umumiy   psixologiya»   (sankt-peterburg,   2002)
darsligining muallifi a.g. maklakov qobiliyatlarni tabiiy yoki odatdagi qobiliyatlar,
va ijtimoiy-tarixiy  kelib chiqqan maxsus qobiliyatlarga ajratadi.
  Tabiiy   qobiliyatlar     odamlar   va   hayvonlar   uchun   xos   bo‘lib,   idrok   qilish
xotirada   saqlash,   oddiy   muloqotga   kirisha   olish   shular   jumlasidandir.   Biologik
jihatdan asoslangan  bu qobiliyatlar  asosini  shartli  reflekslar  hosil  bo‘lish  jarayoni
tashkil   etadi.   Insondagi   va   yuksak   darajada   rivojlangan   hayvonlardagi   bu
qobiliyatlar   bir-biridan   farq   qiladir.Maxsus   insoniy   qobiliyatlar   ijtimoiy-tarixiy
tabiatga   ega   bo‘lib,   ijtimoiy   hayot   va   taraqqiyotni   ta’minlaydi.   Maxsus   insoniy
qobiliyatlar   o‘z   navbatida   umumiy   va   xususiy   qobiliyatlarga   bo‘linadi.Umumiy
qobiliyatlar   insonning   turli   faoliyatlari   muvaffaqiyatini   ta’minlovchi   aqliy
qobiliyatlar xotira va nutqning rivojlanganligi, qo‘l harakatlarini aniqligi va boshqa
xususiyatlardan iborat. Maxsus qobiliyatlar deb, inson yutuqlarini amalga oshirish
uchun   alohida   turdagi   iste’dod   va   uning   rivoji   zarur   bo‘lgan   maxsus   faoliyat
turlarida   aniqlaydigan   qobiliyatlar   tushuniladi.   Bunday   qobiliyatlarga   musiqa,
matematika,   lingvistik,   texnikaviy,   badiiy,   adabiy,   sportga   bo‘lgan   qobiliyatlarni
kiritish   mumkin.  Qobiliyatlar   muammosini   tadqiq   qiluvchilarning   ko‘pchiligining
fikriga ko‘ra, umumiy va maxsus qobiliyatlar nizoga bormaydilar, ular o‘zaro bir-
birini to‘ldirgan va boyitgan holda birgalikda mavjud bo‘ladilar. Bundan tashqari,
ayrim holatlarda umumiy qobiliyatlar rivojlanganligining darajasi ma’lum faoliyat
turlariga nisbatan maxsus qobiliyatlar sifatida namoyon bo‘lishi mumkin. 1.2. Qobiliyatni amaliy tadqiq qilish usullari
Shaxsning   tayyor   bilim   yoki   ko‘nikmaga   ega   bo‘lmay   turib   u   yoki   bu
narsani     tez   fahmlay   olishi,   bilimlarni   tez   o‘zlashtirishi,   hozirjavobligi,   olingan
bilimni     keng   hajmda   va   uzoq   muddat   xotirada   saqlay   olishi   kabilarda   namoyon
bo‘ladigan   tezlik sifati qobiliyat deb aytiladi. Ma‘lumki, har bir shaxsning kamol
topishi uning organizmining o‘sishi,  ijtimoiy shart-sharoit va ta‘lim-tarbiyagagina
bog‘liq   bo‘lmay,   o‘sha   shaxsning     shaxsiy   faoliligi,   g‘ayrati,   shijoati   va
mustaqilligiga   ham   bog‘liq   bo‘ladi.   Shaxs     kamolotida   mehnatsevarlik   hamda
o‘zini   durust   anglashning   muhim   ahamiyati   bor.   Umumiy   psixologik   ta‘limotga
ko‘ra,   odamda   kompensatsiya   qobiliyati   bor.   Buning   ma‘nosi   shuki,   shaxs
ruhiyatidagi   bir   xossa   o‘rnini   boshqa   bir   qancha   xossalar   to‘ldiradi.   Unda
bo‘lmagan   qobiliyatlar   o‘rnini   bosadigan   boshqa   qobilyatlar   vujudga   keladi.   Bu
jarayonda ijtimoiy muhit va to‘g‘ri yo‘lga qo‘yilgan ta‘lim va tarbiya  alohida o‘rin
tutadi.   Psixologik   nuqtai   nazardan   har   bir   shaxs   o‘zidan   qobiliyatlilik   sifati
jihatidan   boshqalardan   ajralib   turadi.   Qobiliyati   jihatidan   odamlar   o‘yinda   ham,
o‘qishda ham, mehnatda ham bir-birlaridan keskin farq qiladilar. Qobiliyatli odam
u   yoki   bu   ishni   tez,   sifatli   bajarsa,   qobiliyatsiz   odam   ,   xuddi   shu   ishni   sekin   va
sifatsiz   bajaradi.   Yoki   faoliyat   turlarining   ro‘yobga   chiqishi   qobilyatli   shaxslarda
serunum   va   samarali   bo‘lsa,   qobilyatsiz   shaxslarda   buning   aksi   bo‘ladi.   Demak,
odamdagi   qobiliyatlilik   sifati   uning   ijodiyligi,   mustaqilligi   va   tezkorligi   kabi
harakatlarida o‘z ifodasini topadi.Shaxsning muhim individual sifati hisoblanuvchi
qobiliyat   shaxsning   boshqa   individual   sifatlari   bilan   bog‘liq   holda   xilma-xil
bo‘ladi.   Buning   sababi   shundaki,   har   bir   faoliyat   turi   shaxsdan   qobiliyatlilikning
ma‘lum   darajasini   talab   etadi.   Ikkinchidan,   shaxs   faoliyatining   turlariga   muvofiq
tarzda nazariy, amaliy, ilmiy, ijodiy, texnikaviy, musiqiy, pedagogik, tarbiyachilik
kabi qobiliyat turlari mavjud.
Bundan   tashqari,   umumiy   va   maxsus   qobiliyatlar   ham   bor.   Umumiy
qobiliyatga   ega   bo‘lgan   kishi   faoliyatning   turli   sohalalarida   uning   faolligini ta‘minlaydi. Agar talaba umumiy qobilyat sohibi bo‘lsa, u barcha fanlarni baravar
o‘zlashtiradi,   taassurotlarni   to‘g‘ri   va   to‘liq,   idrok   qila   olishi   bilan   boshqa
talabalardan   ajralib   turadi.   Maxsus   qobiliyatlar   shaxsga   faoliyatning   ma‘lum
sohasidagina   muvaffaqiyatga   erishish   imkonini   beradi.   Agar   talaba   maxsus
qobiliyat   sohibi   bo‘lsa,   u   ayrim   fan   sohalarini   durust   o‘zlashtirgani   holda   barcha
fanlarni   durust   o‘zlashtirishni   uddalay   olmaydi.Umuman   shaxsda   qobiliyatlilik
layoqati   bo‘ladi.   Ammo   yuqorida   ta‘kidlaganimizdek,   ayrim   shaxslarda   umumiy
qobiliyatlar   mavjud   bo‘lgani   holda,   boshqalardan   maxsus   qobiliyatlar   mavjud
bo‘ladi. Shunday qilib, umumiy va maxsus qobiliyatga ega bo‘lgan shaxslar o‘tkir
zehn,   idrok,   ijodkorlik,   o‘z   ishiga   mas‘uliyatli   yondashuvlari   bilan   farqlanadilar.
Bularning faoliyati aloxida nazarga olinadi va baholanadi. Qobiliyatsiz shaxslarga
nisbatan   umumiy   va   maxsus   (ayniqsa,   umumiy)   qobiliyat   egalari   alohida
e‘zozlanadilar, ularga umuman faol shaxslar sifatida qaraladi.
Talabalik   yoshi   shaxsda   individual   sifatlarning   tez   o‘sishi   bilan
xarakterlanadi.   Shaxs   hayotining   bu   davrida   qobiliyatlilik   bilan   bog‘liq   sifatlar
ham   turli   xillarda   namoyon   bo‘ladi.   Bu   jihatdan   talabalarni   quyidagi   qobiliyat
sohiblariga ajratish mumkin. 
1. Zehni o‘tkir, bilim egallashga intiluvchi, tirishqoq talabalar. Bunday qobiliyatga
ega   bo‘lgan   talabalar   darslarni   tez   o‘zlashtiradi.Ularga   ilmiy   ozuqa   berilsa,   fikri
o‘saveradi, oqilona yo‘l ko‘rsatilsa, shoshilmay, toliqmay maqsad sari  intilaveradi.
2. Zehni o‘tkir, gapga quloq soladigan talabalar.Bu tur qobiliyat egalariga xos sifat
shundaki,   ular   bilimlarni   sekin   o‘zlashtiradilar,   o‘qituvchining   doimiy   nazoratiga
muxtoj   bo‘ladilar.
3.   Zehni   o‘tkir,   bilimga   intiluvchan,   lekin   o‘zboshimchalik   va   o‘jarlikka   moyil
talabalar.   Bu   turdagi   qobiliyat   egasi   bo‘lgan   talabalar   uzluksiz   tarbiyaga   muxtoj
bo‘ladilar.   To‘g‘ri   ta‘lim   va   tarbiya   berilsa,   ulardan   buyuk   odamlar   yetishib
chiqadi.
4.   Gapga   kiradigan,   hamma   narsani   bilishga   qiziqadigan,   bilimlarni   sekin
o‘zlashtiradigan   va   bo‘shang   talabalar.   Bular   talabalar   bilan   izma-iz   bora   oladi.
Buning uchun ularga iltifot qilib, juda qattiq talablar qo‘ymay, ko‘nglini ko‘tarib, amalga  oshirayotgan ishlarini   ma‘qullash  maqsadga   muvofiqdir. Shunday  qilinsa,
bunday talabalar iste‘dodli talabalar darajasiga ko‘tarliladi, xotirasi keng qamrovli
va mahsuldor bo‘ladi.
5.   Zehni   past,   beparvo   va   bo‘shang   talabalar.Ularni   donolik,   sabr-toqat   bilan
o‘qitish   va   tarbiyalash   mumkin.   Shundagina   bular   ham   yaxshi   mutaxasis   bo‘lib
yetishadi.
6.Badjahl   va   g‘ayri   tabiiy   talabalar.   Ular   qiyinchilik   bilan   tarbiyalanadilar.
Ulardagi   o‘jarlik   xislatini   yo‘qotib,   ijobiy   tomonga   yo‘naltirish   mashaqqatli
mehnat evaziga amalga oshiriladi.
  Yuqoridagi   qobiliyat   turlariga   mansub   talabalar   bilan   ham   jamoaviy,   ham
individual   tarzda   tarbiyaviy   tadbirlarni   o‘tkazish   maqsadga   muvofiqdir.   Chunki,
talabalar qobiliyati jihatidan qanchalik xilma-xil bo‘lmasin, ularning insoniy tabiati
va   fiziologik   a‘zolari   ham   bir   xildir.Demak,   umuman   odamlar   o‘yin,   o‘qish   va
mehnat   jarayonida   bir-birlaridan   farq   qiladilar.   Ularning   ba‘zilari   bir   ishni   tez   va
sifatli   ado   etsalar,   ikkinchilari   sust   va   sifatsiz   bajaradilar.   Ba‘zi   shaxslar   o‘z
faoliyatlarida   ilg‘or,   tashabbuskor,   samarali   va   serunum   bo‘ladilar.   Ana   shu   kabi
xislatlariga   asoslanib   ularning   qobiliyatli   kishilar   deb   yuritiladi.Kishining
qobiliyati   xilma-xil   bo‘lib,   qiziqishlar   tufayli   o‘z   ustida   ishlash   natijasida   paydo
bo‘ladi   va   rivoj   topib   boraveradi.   Odam   faoliyatining   xarakteriga   qarab   qobiliyat
ham turlicha bo‘ladi. Masalan, matematik qobiliyat, pedagogik qobiliyat va h.k.
Shaxs faoliyatining biror sohasiga nisbatan bo‘lgan qobiliyatlilik uning faoliyatini
boshqa   tomonlariga   ham   ijobiy   ta‘sir   ko‘rsatadi.   Faoliyatning   mohityatidan   kelib
chiqib qobiliyat ham, turli kasb egalarida turlicha namoyon bo‘ladi, ayrim shaxslar
bir   necha   sohalarga   nisbatan   ham   qobiliyatli   bo‘ladilar.   Qobiliyatning   yanada
yuqori   va   sifatli   ko‘rinishi   tanlant   yoki   iste‘doddir.  
Shaxs   qobiliyatlarida   namoyon   bo‘ladigan   tug‘ma   xususiyatlar   iste‘dod   deb
yuritiladi. Shaxsdagi  iste‘dodlilik sifati unda qobiliyatning yuqori ko‘rinishi bilim
va   malakalarni   tez   egallash,   u   yoki   bu   yumushni   tez   va   soz   ado   eta   olish   bilan
aniqlanadi.  Iste‘dodlilik   darajasiga   erishgan   shaxsda   aql,   idrok,   xotira,   xayol,   tafakkur
kabi   ruhiy   jarayonlar   ancha   rivoj   topgan,   iroda   sifatlari   barqarorlashgan,   nutq
rivojlangan   bo‘ladi.   Shuning   uchun   ularning   kuzatuvchanligi,   bilimlarni
o‘zlashtirishi,   olingan   bilimlarni   amalda   qo‘llashi,   o‘z   sohasi   bo‘yicha   yangilik
yaratishga moyilligi boshqalardan farq qiladi. O‘z navbatida olingan bilim va hosil
qilingan   ko‘nikmalar   shaxsdagi   iste‘dod   darajasining   yanada   o‘sishiga   xizmat
qiladi. Talantli shaxslar yirik hajmdagi amaliy va nazariy masalalarni hal etadilar,
ilg‘or xarakterga ega bo‘lgan yangilik va ijodiy ishlarni amalga oshiradilar.Talantli
shaxslarda   sezgi,   idrok,  xotira,   xayol,  tafakkur,  hissiyot,   iroda   kabi   ruhiy  holatlar
taraqqiy   etgan   bo‘ladi.   Bu   hol   shaxsni   yanada   faollashtiradi,   uning   talantini
kengroq namoyon etadi.Talantli shaxslar o‘z kasbining ustalari bo‘ladilar, ularning
faoliyatlariga   ibrat-namunaviylik   xosdir.   Talantli   pedagog,   talantli   san‘atkor,
talantli   olim,   talantli   shoir   deganda,   o‘z   faoliyati   nuqtai   nazaridan   boshqalarga
o‘rnak   bo‘luvchi   oshaxslar   nazarda   tutiladi.   Talantli   bo‘lishning   yagona   sharti
shaxsning o‘z ustida sistematik tarzda ishlashidir. Agar inson o‘z ustida muntazam
ishlashni   davom   ettirmasa,   undagi   talantlilik   sifati   susaya   boradi   va   sunadi.  
Talant   o‘zining   geniy,   genal   kabi   darajalariga   egadir.   Har   tomonlama   taraqqiy
etgan avlodlar tajribasini ijodiy o‘zlashtiradigan, uni o‘z davriga tadbiq etib yangi
bilim   va   tajriba   bilan   boyitadigan,   mustaqil   fikrlash   asosida   yaratuvchilik,
ijodkorlik, xususiyatlariga ega bo‘lgan optimistik g‘oya bilan sug‘orilgan, Vatan va
jamiyat   manfaatlari   nuqtai   nazaridan   ish   tutadigan   ilg‘or   dunyoqarash   egasi
bo‘lgan   o‘zining   ijtimoiy   burchiga   hamma   vaqt   sodiq   bo‘lgan   shaxslar   geniy
shaxslardir.   Geniy   shaxslar   garmonik   rivojlangan   shaxslar   bo‘lib,   ijtimoiy   hayot
voqyealarini   va   ilm-fanni   chuqur   o‘zlashtirgan   bo‘ladilar.   Ular   fan   sohalariga,
hayot   voqyealariga   ijodiy   yondoshib,   uni   yanada   boyitadilar,   voqyealar   rivoji,
kelajagani   oldindan   ko‘ra   biladilar.   Geniy   shaxslar   o‘ta   mehnatsevar   va   kuchli
irodali   bo‘ladilar.   Ular   uchun   xalq,   manfaati,   Vatan   kelajaga   har   narsadan   ustun
turadi.Geniy shaxslarning ijtimoiy hayotni o‘rganish sohasida to‘plagan tajriba va
bilimlari   insoniyat   tarixida   misli   ko‘rilmagan   o‘zgarishlarga   olib   keladi.   Ular   o‘z
xalqlari   va   vatanlari   uchun   baxtli   farovon   hayotni   hadya   etish   bilan   birga   bu hayotni   kelajagi,   istiqboli   va   taraqqiyot   qonunlarini   ham   kashf
etadilar.Geniylikning yana bir muhim tomoni shundaki, bunday shaxslar tabiiy va
ijtimoiy   fanlar   sohasida   kelguvsi   avlod   uchun   bitmas-tuganmas   nazariyalar
yaratadilar.   Bu   nazariyalar   kelgusi   avlod   qo‘lida   g‘oyaviy   qurol   bo‘lib   hizmat
qiladi.Shuni   ham   ta‘kidlash   lozimki,   geniylik   darajasiga   ko‘tarilgan   shaxs   o‘z
faoliyatida   jamiyat   uchun   katta   yutuqlarning   qo‘lga   kiritilishiga   sabab   bo‘ladi   va
bu   xol   o‘sha   shaxsning   shaxsiyatini   yanada,   ulug‘lab,   nomini   abadiylashtiradi.
Imom   Buxoriy,   Maxdumi   A‘zam   yoki   Alisher   Navoiy.   yoki   L.S.Pushkin,
I.P.Pavlovning   geniyligi   fan   sohasida,   Michurinning   geniyligi   tabiatni
o‘zlashtirishda,   K.Ye.Sialkovskiyning   geniyligi   planetalararo   kosmik   uchish
masalalarida   namoyon   bo‘ladi.   Yuksak   talant   egasi   bo‘lgan   bu   daholarning   fan
sohasida   yaratgan   yangiliklari   keyingi   avlodlar   uchun   abadiy   bilim   manbaidir.
O‘rta Osiyoning mashhur mutafakkirlari Abu Ali ibn Sino, Forobiy, Beruniy, Al-
Xorazmiy   kabi   mashhur   olimlar   fan   olamida   geniylikning   yuksak   chuqqisiga
ko‘tarildilar   Shunday   qilib,   shaxsning   geniy   yoki   geniylik   sifati   uzoq   muddat
moboynida o‘z ustida samarali mehnat qilishning, o‘qib-o‘rganishning natijasidir.
Mashhur   rus   yozuvchisi   A.M.Gorkiy   haqli   ravishda   ta‘killaganidek,   shaxsning
individual   sifatlari   mehnat   jarayonida   yuzaga   keladi   va   rivoj   topadi.Shaxsning
qobiliyati to‘g‘ma layoqat asosida muhitga, ta‘lim va tarbiyaga bog‘lik holda o‘sib
boradi.   Har   bir   odam   bolasi   «mudrab   yotgan»   layoqat   (tug‘ma   imkoniyat)   bilan
dunyoga   keladi.   Undan   so‘ng   u   mansub   bo‘lgan   ijtimoiy   muhit   bu   layoqatni
yuzaga chiqaradi. Layoqat ayniqsa, yoshlik chog‘larida jadal rivojlanadi. Masalan,
Seryoja   Xalyapin   (Moskva   shahri)   14   yoshida   o‘rta   maktabni   tamomlab,
D.I.Mendeleyev   nomli   Moskva   ximiya-texnologiya   institutining   talabasi   bo‘ldi.
Amerikalik   Mayk   Grost   11   yoshida   Michgan   universitetiga   qabul   kilindp.
Angliyalik Maybelle   4 yoshida  birinchi  sinf   o‘quvchisn  bo‘ldi. Yerevanlik  David
Arutyunyan   12   yoshida   politexnika   institutining   kibernetika   fakultetiga   qabul
qilindi.   Olti   yoshli   qirg‘iz   yigiti   Asilbek   Siydanov   mashhur   epos-"Manas"ni
yoddan   aytib,   respublika   ko‘rigida   birinchi   darajali   diplom   billan   tag‘dirlangan.  
Meksikalik   Antonio   Xaures   esa,   bir   vaqtning   o‘zida   ispan   tilida   gaplashib   turib, ingliz tilidagi tekstni bemalol yoza oladi.Bunday misollarni kattalar hayotidan ham
keltirish   mumkin.   Chunonchi,   Toshmuhammad   Sarimsoqov   30   yoshga   to‘lmay
akademik bo‘ldi. Nikolay Nazarov 14 yoshida ToshDUni bitirdi. Shavkat Olimov
va   Raxim   Xaitovlar   25   yoshida   professor   bo‘lishdi.   Ilxom   Mamedov   20   yoshida
fan nomzodi  bo‘ldi  va x.k. Bu  kabi  o‘ta qobiliyatli  bo‘lishning  poydevori  oilaviy
muhit hisoblanadi. Oila muhiti ularni qiziqtirgan narsa ustida jiddiy bosh qotirishga
undashi   tufayli   doimo   aqliy   ozuqaga   tashnalik   yuzaga   keltirgan.   Natijada   bolalar
uchun   murakkab   hisoblangan   aqliy   mushohada   ular   uchun   oddiy   va   oson   bo‘lib
qolgan.Odatda   qobiliyatlar   insonga   shaxsning   barcha   individual   psixologik
xususiyatlari kabi tabiat tomonidan tug‘ma ravishda tayyor holda berilmaydi. Balki
hayot   davomida   va   faoliyat   jarayonida   shakllanadi.   Ilmiy   psixologiya
qobiliyatlarning   tug‘maligi   nazariyasini   inkor   etib   shaxs   qobiliyatlarining
noma'lum   tabiiy   omillar   tomonidan   azaliy   belgilanishi   to‘g‘risidagi   tasavvurlarga
qarshi   zarba   beradi.   Qobiliyatning   tug‘maligini   inkor   qilish   absolyut   tabiatga   ega
emas.   Psixologiyada   qobiliyatning   tug‘ma   ekanligini   tan   olinmas   ekan,   bu   bilan
miyaning tuzilishi bilan bog‘liq bo‘lgan differensial  xususiyatlarning tug‘maligini
inkor   qilmaydi. Qobiliyat   taraqqiyotining  dastlabki   tabiiy sharti   sifatida namoyon
bo‘ladigan miya tuzilishining sezgi a'zolariga va funksional xususiyatlariga layoqat
deb   ataladi.   Layoqat   ko‘p   qirralidir.   Shaxs   tomonidan   qo‘yilgan   talablarning
tabiatiga   bog‘liq   ravishda   aynan   bir   xil   layoqatlar   asosida   har   xil   qobiliyatlar
rivojlanishi mumkin. II.BOB. GALTONNING ILMIY TADQIQOTLARI
2.1. Galtonning qobiliyat borasidagi ilmiy ishlari
Galtonning   fikricha,   odamning   hamma   qobiliyatlari   "aql"   va   "qobiliyat"
sifatlari   miya   yarim   sharlarida   o‘zining   maxsus   qat'iy   markazlariga   ega,   ya'ni   bu
sifatlarning   taraqqiyot   darajasi   miya   tegishli   qismlarining   miqdoriga
to‘g‘ridanto‘g‘ri   bog‘liqdir.   Shuning   uchun   odamning   kalla   suyagiga   bir   qarash
yoki   boshidagi   do‘mboqchalarni   shunchaki   paypaslab   ko‘rish   orqali   go‘yo
odamning  qobiliyatlarini  aniqlasa   bo‘ladi.   Layoqatning  miya  miqdori,  massasi  va
og‘irligiga   bog‘liqligi   haqidagi   faraz   ham   bekor   qilingan.   Katta   yoshdagi   odam
miyasining   o‘rtacha   og‘irligi   1400   grammga   yaqin   bo‘ladi.   U.S.   Turgenev
miyasining og‘irligi 2001 gramm, D.G Bayronniki 1800 grammni, mashhur ximik
Yu.Libixniki 1360 grammni, yozuvchi Afransniki 1017 gramni tashkil qilgan. Eng
katta   miya   aqliy   jihatdan   nuqsoni   bor   odamga   taalluqli   ekanligi   aniqlangan.1675
yilda F.Galtonning "Talantning irsiyatga bog‘liqligi qonunlari va oqibatlari" degan
kitobi   nashr   etildi.   Bunda   muallif   bir   necha   yuzlab   mashhur   kishilarning
qarindoshlik aloqalarini o‘rganib, talant ota-onadan irsiyat yo‘li orqali o‘tadi degan
xulosaga   kelgan.   Biroq   Galtonning   xulosalari   ilmiy   jihatdan   asoslanmagan   edi.
Baxlar oilasida musiqaga bo‘lgan talant dastavval 1550 yilda ma'lum bo‘lgan. Bu
talant 1800 yillarda yashagan qandaydir Regina Susanadan so‘ng tamom bo‘lgan.
Umuman Baxlar oilasida 57 dan ko‘p musiqachi bo‘lgan. Ularning 20 tasi mashhur
bo‘lgan.   Bend   degan   skripkachilar   oilasida   9   ta   mashhur   musiqachi   bo‘lgan.
Goydon   oilasida   2   ta   mashhur   musiqachi   bo‘lgan.   Ko‘pchilik   qollarda   mashhur
odamlarning   nasl-nasablarini   o‘rganish   biologik   irsiyatdan   emas,   balki   hayot
sharoitining   nasdan   naslga   o‘tishidan,   ya'ni   hobiliyatlar   taraqqiyotiga   yordam
berishdan   ekanligi   ma'lum   bo‘ladi.   XX   asrning   ikkinchi   yarmida   paydo   bo‘lgan
layoqatni   miyaning   mikrotuzilishi   va   sezgi   a'zolari   bilan   bog‘lovchi   faraz
mahsuldor   bo‘lib   hisoblanadi.   Miya   hujayralarini   tadqiq   etish   iste'dodli   nerv hujayralarining   morfologik   va   funksional   xususiyatlarida   farq   borligini   aniqlash
mumkinligi faraz qilinadi. Layoqatlar bilan nerv jarayonlarining ayrim differensial
xususiyatlari   hamda   oliy   nerv   faoliyatining   tiplari   o‘rtasida   bog‘liqlik   mavjudligi
to‘g‘risida   faraz   ham   haqiqatga   yaqindir.Rus   psixologi   B.M.Teplov   va   uning
shogirdlari   ishlarida   oliy   nerv   faoliyati   tiplarining   xislatlari   ta'siri   tufayli   shaxs
qobiliyatlarining   tuzilishida   qandaydir   sifat   xususiyatlari   paydo   bo‘lishini   ani?
lashga   urinishgan.   Jumladan,   nerv   tizimining   alohida   sezgirligi   ma'lum   qobiliyat
nishonasi   sifatida   vujudga   kelishi   mumkin.   Qobiliyatning   tabiiy   sharti,   layoqati
nerv   tizimining   tuzilishi   va   funksiyalarining   hususiyatlari   tarkibida   ekanligi
haqidagi   barcha   morfologik   va   funksionallik   sifatlar   singari   umumgenetika
qonunlariga   bo‘ysunish   farazining   haqqoniyligini   dalillaydi.   F.Galtonning   irsiyat
qonunlari to‘g‘risidagi g‘oya qobiliyatning tabiiy shartlangan xususiyatlari tavsifini
ochib   bera   olmaydi.   Chunki   unda   dalilga   muhtoj   juda   ko‘p   o‘rinlar   mavjuddir.
Shuning   uchun   qobiliyat   tabiatini   biologik   irsiyatdan   emas,   balki   turmush
muhitining   nasldan   naslga   o‘tishidan   qidirish   maqsadga   muvofiqdir,   agarda
insonning   taraqqiyoti   ijtimoiytarixiy   qonunlar   bilan   boshqarilishi   tan   olinar   ekan,
qobiliyatning   taraqqiyoti   biologik   irsiyat   qonunlarga   bo‘ysunishi   mumkin
emas.Hozirgi vaqtda ayniqsa, qobiliyatli yoshlarga ehtiyoj kuchaymokda.
  Mustaqil   respublikamizda   iste‘dod   egalarining   ko‘payishi   uchun   zarur
ijtimoiy   muhit   muxayyo   etilmoqda   layoqatli   yoshlar   bilan   mahsus   shug‘lanishga
alohida qaratilmoqda. Buning boisi bor, albatta istedodli yoshlar turli mazmundagi
taassurotlarni   miyada   qayta   ishlash,   umumlashtirish,   saralash   va   xulosa   chiqarish
tezligi   va   rostligi   bilan   ajralib   turadilar,   ularda   fikrlash   jarayoni   va   xissiy   idrok
etish taraqqiy etgan bo‘ladi, yangiliklarni osonlik bilan o‘zlashtiradilar.
Qobiliyatlilik   ite‘dodlilik   va   talant   kabi   sifatlar   shaxsda   faqat   mexnat,   tinimsiz
intilish   tufayli   vujudga   keladi   va   rivoj,   ravnaq,   topadi.   Shuni   ham   unutmaslik
kerakki,   agar   ijtimoiy   muhit   noqulay   bo‘lsa,   odam   o‘z   ustida   ishlamasa,   undagi
qobiliyat va iste‘dod alomatlari yo‘qoladi. Lekin qobiliyatning o‘sishi uchun faqat
ijtimoiy   muhit   ta‘sirining   o‘zida   kifoya   qilmaydi.   Bunda   yana   bir   muhim   vosita
ta‘lim  va tarbiyadir. Qobiliyat  ta‘lim  jarayonida, bilimlarni  o‘zlashtirish va ijodiy qo‘llanishida   tegishli   ko‘nikma   va   malakalar   hosil   qilishda,   faoliyat   jarayonida
kamol   topadi.   Har   bir   shaxsning   o‘zi   faol   harakat   qilgandagina   ijtimoiy   muhit,
talim va tarbiya uning layoqatini iste‘dod hamda qobiliyatini o‘stirmog‘i mumkin.
Agar shaxs o‘z kasbini sevib, unga kuchli mehr qo‘ysa, uning qobiliyati tez o‘sadi.
Kishining   qobiliyati   uning   qiziqishlari   bilan   ham   mustahkam   bog‘liq   bo‘lib,
klzivdshlar   ta‘sirida   qobiliyat   o‘sadi   va   u   boshqa   individual   sifatlar   mazmuniga
ijobiy   ta‘sir   ko‘rsatadi.   Qobiliyatlar,   bu   kontseptsiya   vakillarining   fikriga   ko'ra,
biologik jihatdan aniqlangan shaxsiy xususiyatlar bo'lib, ularning namoyon bo'lishi
va   rivojlanishi   butunlay   meros   fondiga   bog'liq.   Bunday   qarashlar   nafaqat   ba'zi
professional  psixologlar, balki  fan va san'atning turli  sohalari  vakillari  tomonidan
ham   mavjud.   Birinchisi   o'z   qarashlarini   aniq   tadqiqotlar   ma'lumotlari   bilan
asoslashga   harakat   qiladi.   Galton   19-asrda   atoqli   shaxslarning   biografik
ma’lumotlarini   tahlil   qilib,   iste’dodning   irsiyatini   asoslashga   harakat   qildi.   Kote
20-asrda   Qomusiy   lug‘atlarda   mashhur   kishilarga   ajratilgan   joy   miqdori   bilan
iqtidor   darajasini   aniqlagan.   Galton   va   Kot   iste'dod   irsiy,   faqat   imtiyozli   tabaqa
vakillarigina   boy   irsiyatga   ega   degan   xulosaga   kelishdi.   Zamonaviy   davrda
qobiliyatlarning   irsiy   oldindan   belgilanishi   kontseptsiyasi   tarafdorlari   bir   xil
egizaklarni   o'rganish   orqali   o'z   qarashlarini   qo'llab-quvvatlashga   intilishadi.
Egizaklarning   xulq-atvori   va   intellektual   fazilatlarining   bir   nechta   tasodifiy
holatlariga   asoslanib,   qobiliyatlarni   to'liq   irsiy   oldindan   belgilash   to'g'risidagi
qonunni   o'rnatishga   harakat   qilindi.  Qobiliyatlarning   irsiyat   nazariyasi   Platonga
borib   taqaladi,   u   qobiliyatlar   biologik   kelib   chiqishi,   ya'ni.   ularning   namoyon
bo'lishi   butunlay   bolaning   ota-onasi   kim   bo'lganiga,   qanday   xususiyatlar   meros
bo'lishiga   bog'liq.   Ta'lim   va   ta'lim   faqat   tashqi   ko'rinish   tezligini   o'zgartirishi
mumkin, lekin ular har doim u yoki bu tarzda o'zini namoyon qiladi.
           2.2. Qobiliyatni o rganish yuzasidan metodikalar ʻ
1-tajriba.   Qobiliyatni   aniqlash   testi.
                      Tadqiqot   maqsadi.   Ushbu   qobiliyatni   aniqlash   metodikasi   Ayzenk   test
so‘rovnomasi   asosida   tuzilgan.   Birinchidan,   ular   umumiy   o‘rta   ta‘lim
maktablarining   yuqori   sinf   o‘quvchilariga   o‘z   shaxsiy   yo‘nalishini   to‘g‘ri
belgilashlariga   yordam   berishdan   qo‘l   keladi.  
Ikkinchidan,   ularni   o‘qitish   samaradorligini   oshirish   maqsadida   qo‘llanilishi
mumkin.   O‘qituvchi   o‘quvchilar   qobiliyatini,   qiziqishlarini   aniqlab,   undan   o‘z
darslarida   foydalanishi   mumkin.
          Tadqiqotning borishi. Testni to‘g‘ri qo‘llash uchun quyidagi shartlarga qat‘iy
amal   qilinadi:  
1.   Ajratilgan   vaqt   birligiga   (80   ta   savol   uchun   40   daqiqa)   qat‘iy   rioya   qilish.
2. Sinaluvchining savol mazmunini to‘g‘ri idrok etishga va tushunilishiga erishish.
3.   Javoblar   sinaluvchining   mustaqil   fikriga   asoslanganligiga   erishish.
4.   Savollarga   berilgan   javoblarni   ishlab   chiqish   (100   ballik   tizim   asosida)
  Sinaluvchi   savollarni   diqqat   bilan   o‘qib   chiqadi.   Qaysi   savol   o‘zi   xaqida
ketayotganiga   ishonch   hosil   qilsa,   shu   savolga   belgi   qo‘yadi,   qolgan   savollarga
xech qanday belgi qo‘ymaydi. Sinaluvchi savollarga shoshilmasdan ochiq oydin va
to‘g‘ri   javob   berishi   lozim.   Belgilangan   savollarning   kam   yoki   ko‘pligi   muhim
emas.   Sinaluvchida   «qancha   ko‘p   savollarni   belgilasam,     shuncha   ijobiy   javob
olaman»   degan   fikr   tug‘ilmasligi   kerak.
Savollar.
1.   O‘ylayotganlaringizni   yaxshi   bayon   etib   bera   olasizmi?
2.   Tajriba   va   sinovlar   o‘tkazishni   yaxshi   ko‘rasizmi?
3. Karta yoki sxema yordamida istalgan manzilgohni qiynalmasdan topa olasizmi?
4.   O‘zingizga   tanish   kuy   ostida   qo‘shiq   kuylay   olasizmi?
5. Arg‘imchoqda uchishni yoqtirasizmi?
6. Uyda yolg‘iz o‘tirishdan ko‘ra do‘stlaringiz bilan suhbatlashish afzalmi?
7. Hayvonlarga ozor bermay, yaxshi munosabatda bo‘lasizmi? 8. Yolg‘izlikni xayol surib yurishni yoqtirasizmi?
9. Siz adabiyotga qiziqasizmi?
10.Suratga   tushirishni   yoqtirasizmi?
11.Qiladigan   ishlaringizni   oldindan   yon   daftaringizga   yozib   quyasizmi?
12.O‘zingiz   yoqtirgan   qo‘shiqlarni   tez-tez   xirgoyi   qilib   yurasizmi?
13.O‘zingizni   kuchli   va   kuchsiz   tomonlaringizni   yaxshi   bilasizmi?
14.Boshqalarning   maslahatiga   quloq   tutmay,   mustaqil   karor   qabul   qila   olasizmi?
15.Ko‘pgina masalalarda boshqalarga maslahat bera olasizmi?
16.   Psixologiya   bilan   qiziqasizmi?
17.Hazil   mutoyibani   yoqtirasizmi?
18.Rang barang bezatilgan kitoblarni yaxshi ko‘rasizmi?
19.Odamlarning xatti-harakatlarini kuzatib yurasizmi?
20.Har xil imo ishoralar va harakatlarni yaxshi eslab qolasizmi?
21.Sportga qiziqasizmi?
22.Qiynalmasdan   bir   guruh   odamlarni   boshqara   olasizmi?
23.Dunyoviy   muammolarga   masalan   ekologiyaga   qizikasizmi?
24.Sayoxatga   baliq   oviga   borishni   yoqtirasizmi?
25.Har   xil   so‘z   o‘yinlarini   va   topishmoqlar   topishni   yoqtirasizmi?
26.Narsalar bilan raqamlar orasidagi bog‘lanishni aniqlay olasizmi?
27.Yosh bolalar bilan o‘yin o‘ynashni yoqtirasizmi?  
28.Yugurishdan   ko‘ra   futbol,   voleybol,   basketbol   o‘ynash   ma‘qulmi?
29.Gullarni   nomini   yoddan   bilasizmi?
30.Toqqa   chiqishni   yoqtirasizmi?
31.Tez-tez   musiqa   eshitib   turasizmi?
32.Narsalarni buzib boshqatdan terishni yaxshi ko‘rasizmi?
33.Radio,   televizordan   eshitgan   ma‘lumotlarni   yaxshi   eslab   qolasizmi?
34.O‘z   fikringizni   bayon   qilganda   rasm   va   sxemalardan   foydalanasizmi?
35.Hisob-kitob   ishlarini   yaxshi   olib   borasizmi?
36.O‘yinga   tushishni   yaxshi   ko‘rasizmi?
37.Tez-tez   barmoqlaringiz   yordamida   musiqa   chalib   turasizmi? 38.Eng   yaqin   do‘stlaringiz   bormi?
39.Hayotingiz   xaqida   o‘ylab   turasizmi?
40.O‘zingizni fermer sifatida tasavvur qila olasizmi?
41.Shaxsiy   tashvishlar   sizni   ko‘proq   qiziqtiradimi?
42.Biror   narsani   xal   etishda   do‘stlaringiz   bilan   maslaxatlashasizmi?
43.Shaxmat   o‘ynashni   yoqtirasizmi?
44.Narsalarning kelajakda qanday bo‘lishini tasavvur qila olasizmi,?
45.Musiqa   sbobida   kuy   ijro   eta   olasizmi?
46.Narsa   haqida   to‘la   tasavvurga   ega   bo‘lishingiz   uchun   uni   ushlab   ko‘rishingiz
shartmi?
47.Bahslashganda   o‘z   fikringizni   qat‘iyat   bilan   himoya   qilasizmi?
48.Yo‘lda biror kuyni xushtak orqali chalib yurasizmi?
49.Ekologiya   hozirgi   kunning   eng   asosiy   muammosimi?
50.Biror   jamoa   guruh   yoki   qo‘mita   tarkibida   bo‘lishni   xoxlaysizmi?
51.Boshqalar   bilmaydigan   qiziqish   ermagingiz   bormi?
52.Narsalarning   mohiyatini   baholash   uchun   ularni   turli   guruhlarga   ajratasizmi?
53.Siz   rasmlar   tomosha   qilishni   yoqtirasizmi?
54.So‘zlashayotganda   imo-ishoralarni   ko‘p   ishlatasizmi?
55.Ko‘zingiz   tushgan   xamma   yozuvlarni   xatto   buyumlarning   etiketkalarini   ham
o‘qiysizmi?
56.Mantiqiy   o‘yinlarni   yaxshi   ko‘rasizmi?
57.Tushuntirganda   misollar   keltirasizmi?
58.Odamning   xamma   a‘zolari   qayerda   joylashganini   yaxshi   bilasizmi?
59.Kelishmovchilik   va   janjallarni   hal   qila   olasizmi?
60.Doim   biror   narsani   o‘rganishni   o‘ylab   yurasizmi?
61.Bir   marta   eshitgan   kuyingizni   eslab   qolasizmi?
62.Bilimlarni   tajriba   va   sinov   orqali   o‘zlashtirasizmi?
63.So‘zlashganda kitoblarni o‘qigan obrazlardan foydalanasizmi?
64.Algebradan   ko‘ra   geometriya   sizga   ko‘proq   yoqadimi?
65.Kompyuter   bilan   ishlashni   yoqtirasizmi? 66.mashhur aktyorlarning gaplarini o‘zlariga o‘xshatib aytishni yani taqlid qilishni
yoqtirasizmi?
67.Hayotingizni   qo‘shiqsiz   tasavvur   qila   olasizmi?
68.To‘ylarda   qatnashishni   yoqtirasizmi?
69.Planetalarning   nomlarini   bilasizmi?
70.Kundalik   yuritasizmi?
71.Uy   xayvonlariga   ovqat   berishni   yoqtirasizmi?
72.Hayotingizda   biror   narsaga   erishish   uchun   hamma   narsaga   tayyormisiz?
73.O‘simliklarga suv qo‘yishni yoqtirasizmi?
74.Tez-tez   konsertlarga   borib   turasizmi?
75.Yo‘lda   o‘z   shaxsiy   muammolaringiz   xaqida   o‘ylab   yurasizmi?
76.Matematikani   yaxshi   ko‘rasizmi?
77.Dars   paytida   daftaringizga   ba‘zi   narsalarning   rasmini   chizib   o‘tirasizmi?
78.Juda   ko‘p   so‘zlarning   ma‘nosini   bilasizmi?
79.Ovoz chiqarib fikrlashni yoqtirasizmi?
80.Odamlar qiynalganda sizdan maslahat so‘rab turishadimi?
Tadqiqot   natijalarini   tahlil   qilish.   Endi   bu   savollarga   javoblarni   baholash
ustida  to‘xtalamiz.  Sinaluvchi  o‘zi   belgilagan  savol  nomerlarni  quyidagi   jadvalda
doira   ichiga   olib   chiqadi.   Qaysi   ustunda   8-10   doiralar   bo‘lsa   sinaluvchida   o‘sha
qobiliyat ustun bo‘ladi. Qaysi qobiliyatning ustunligiga qarab o‘quvchining nimaga
qiziqishi   xaqida   so‘z   yuritish   mumkin.
A – lingvinistik qobiliyat. Bunday qobiliyatli kishilarda o‘qishga she‘riyatga baxs
munozaraga   hazil   hajv   va   hikoyalarga   qiziqish   kuchli   bo‘ladi.
V   –   matematik   qobiliyat.   Bu   qobiliyati   ustun   bo‘lgan   kishilar   abstrakt   belgilar,
formulalar, raqamlar bilan ishlashni yoqtirishadi.
S   -   ko‘rish   qobiliyati.   Bu   qobiliyatga   ega   kishilarda   tasviriy   san‘atga
xaykaltaroshlik   va   chizmachilikka   qiziqish   katta   bo‘ladi.
D   -   kinetik   qobiliyat.   Bu   qobiliyat   egalari   raqs,   rol   ijro   etish,   jismoniy   mashqlar,
sport   o‘yinlari   va   dramaga   qiziqadilar.
Ye   –   tabiatsevarlik   qobiliyati.   Bu   qobiliyat   egalari   sayru-sayohatga, ekskursiyalarga   ko‘proq   qiziqadi.  
F - musiqiy qobiliyat. Bu qobiliyat egalari qo‘shiq aytishni, musiqa tinglashni, jo‘r
bo‘lishni   yaxshi   ko‘radilar.  
G   -   suhbatdoshlik   qobiliyati.   Bu   qobiliyat   sohiblari   hamdard,   hamkor,
xushmuomala   bo‘lishni,   birgalikda   turli   loyihalar   yaratishni   xush   ko‘rishadi.  
H   –   fikrlash   qobiliyati.   Bu   qobiliyat   egalari   doim   fikrni   bir   joyga   yig‘ib   to‘play
oladi,   yaxshi   va   chuqur   fikrlaydi,   xayol   surib   yurishni   yaxshi   ko‘rishadi.  
2-tajriba.   Kasbiy   motivasiyani   aniqlash   metodikasi.
              Maqsad: Insonlardagi kasbiy qobiliyat va layoqatlarini aniqlashdan iborat.
Zarur   material:   Kasbiy   motivasiyani   aniqlash   metodikasi.
Kasb egallash istagi o‘quvchilarda atrof muhit omillari va maktabda o‘tkaziladigan
kasb   hunarga   yo‘naltiruvchi   ishlar   orqali   shakllanadi.   Kasbiy   motivasiya
o‘zgaruvchan   uning   shakllanishi   uzluksiz   jarayon   bo‘lib   obyektiv   va   subyektiv
omillar   ta‘sirida   boradi.   Shuning   natijasida   kasbiy   motivasiyani   ilk   bosqichlarida
aniqlab zarurat bo‘lsa ularni to‘g‘irlash maqsadga muvofiqdir. Kasbiy motivasiyani
guruhlarda   va   alohida   o‘rganish   mumkin.O‘smirlarga   javoblar   uchun   blanka tarqatiladi,   qo‘llanma   o‘qiladi,   savolnoma   tasdiq   gaplardan   iborat   har   bittasi   3   ta
har xil ma‘noli gap bilan tugallangan. 3 variant javobdan faqat bitta to‘g‘ri kelgan
javobni   topib   javoblar   blankiga   belgilash   lozim.   Diqqat   qiling,   har   bitta   tasdiq
uchun   1   ta   javob   belgilangan   bo‘lishi   kerak.   Javob   berganingizda,   yodingizda
bo‘lsin,   konkret   javobdan   ko‘ra   ballarning   jami   muhimroq.
Savolnoma.
1.  
a)   Menga   mehnatim   zoye   ketmaydigan   ishni   qilish   yoqadi.
b)   Menga   oldimga   qo‘yilgan   maqsadlarimga   erishish   uchun   yangi   bilim   olish
yoqadi.
v)   Menga   hamma   ishlarni   iloji   boricha   yaxshi   bajarish   yoqadi,   chunki   bu
hayotimda asqotadi;
2.
a) O‘ylaymanki, berilgan topshiriqlarni iloji boricha yaxshi bajarish kerak, chunki
bu   hayotimda   asqotadi;
b)   O‘ylaymanki,   qilgan   ishlaring   bilan   atrofdagilarga   yaxshilik   keltirish   kerak,
chunki   ulardan   ham   shu   qaytadi;
v.) Qanday qilib bo‘lsa ham, qo‘yilgan maqsadlarga erishish lozim deb o‘ylayman;
3.
a)   Kelajak   hayotim   uchun   yangi   bilim   olishni   yaxshi   ko‘raman;
b)   Har   qanday   ishni   yaxshi   bajarishni   yaxshi   ko‘raman,   agarda   uni   birontasi
baholasa;
v)   Har   qanday   ishni   yaxshi   qilishni   yoqtiraman,   chunki   bundan   atrofdagilar
xursand   bo‘ladi;
4. 
a)   Asosiy   va   sevimli   ish,   bu   atrofdagi   insonlarga   foyda   keltiradigan   ish,   asosiy
muhim   va   sevimlidir;
b)   Hayotda   hamma   narsadan   kuch   sinab   ko‘rish   kerak   deb   hisoblayman;
v)   Hayotda   muhimi   –   doim   yangi   bilimlarga   intilish   deb   hisoblayman;
5. a)   Har   qanday   ishni   men   yaxshi   bajara   olganday   qilsam   ko‘nglim   ko‘tariladi;
b)   Meni   mehnatim   atorofdagilarga   foyda   keltirsa   ko‘nglim   ko‘tariladi,   chunki   bu
har   qanday   ishda   muhim;
v)  Ishlash  doim   yoqimli   bo‘lganligi   uchun,  har   qnday  ishni  bajarishdan   ko‘nglim
ko‘tariladi;
6.
a)   Yangi   bilim   olish   jarayoni   meni   jalb   etadi;
b)   Qo‘limdan   kelgan   barcha   ishni   bajarish   meni   jalb   etadi;
v)   Atrofdagilarga   foyda   keltiradigan   ish   jarayoni   meni   jalb   etadi;
7. 
a)   Har   qanday   muhim   va   ma‘sul   ish   qiziqarli   bo‘lishiga   ishonchim   komil;
b)   Har   qanday   ish   qiziqarli   bo‘lishiga   ishonchim   komil,   agarda   u   menga   foyda
keltiradigan   bo‘lsa;
v)   Har   qanday   ish   qiziqarli   bo‘lishiga   ishonchim   komil,   agar   uni   ustalik   bilan
bajara   olsam;
8.  
a)   Menga   o‘z   ishimning   ustasi   bo‘lish   yoqadi;
b)   Menga   biror   ishni   kattalar   yordamisiz   bajarish   yoqadi;
v)   Menga   doim   yangi   narsa   o‘rganish   yoqadi;
9.  
a) O‘qish menga qiziqarli;
b) Atrofdagilarga seziladigan ishlarni qilish menga qiziqarli;
v)   Menga   mexnat   qilish   qiziqarli;
10.
a)   O‘ylaymanki,   bajargan   ishlarimning   natijalari   atrofdagilarga   sezilsa
yaxshibo‘lardi;
b)   O‘ylaymanki,   har   qanday   ishda   muhimi   natijadir;
v) O‘ylaymanki, hohlagan ishlarni mustaqil  qilish uchun tezroq kerakli bilimlarni
olish   lozim;
11. a)   Men   faqat   o‘zimga   yoqadigan   ishlar   bilan   shug‘ullanishni   xoxlar   edim;
b)   Men   xar   qanday   ishni   qo‘limdan   kelgancha   yaxshi   bajarishni   xoxlayman,
chunki shu yo‘l bilan xaqiqatga ham yaxshi qilsa bo‘ladi;
v)   Mening   ishim   atrofdagilarga   foyda   keltirishini   xoxlayman,   chunki   bu   mening
kelajak   hayotimda   yordam   beradi;
12. 
a)   Ko‘pchilikning   qo‘lidan   kelmaydigan   ishni   qoyilmaqom   qilib   qo‘yish   men
uchun   qiziqarli;
b) Avval qilolmaydigan ishimni o‘rganish men uchun kiziqarli;
v)   O‘ziga   diqkatni   jalb   etadigan   ishlarni   bajarish   men   uchun   qiziqarli;
13.  
a) Men hamma qadrlaydigan ishni bajarishni yaxshi ko‘raman;
b) Menga xalaqit berishmasa barcha ishlarni bajarishni yaxshi ko‘raman;
v)   Qiladigan   ishim   borligini   yaxshi   ko‘raman;
14. 
a)   Men   turli   ishlarni   bajarishni   xoxlayman,   chunki   menga   natijalari   qiziqarli;
b)   Men   foyda   keltiradigan   ishni   bajarishni   xoxlayman;
v)   Menga   yoqadigan   ishni   bajarishni   xoxlayman;
15.  
a)   Har   qnday   ishda   eng   qizig‘i   uning   bajarilish   jarayoni   deb   hisoblayman;
b) Har qanday ishda eng qizig‘i uning natijasi deb hisoblayman;
v) Har qanday ishda eng qizig‘i, boshqa odamlarga uning qanchalik muhimligi deb
hisoblayman;
16.  
a)   Menga   kelajakda   kerak   bo‘ladigan   barcha   narsalarni   o‘rganish   yoqadi;
b) Menga kerak bulsa, bo‘lmasa yangim bilimlarni olish yoqadi;
v)   Menga   o‘kish   jarayonini   o‘zi   yoqadi;
17. 
a) Meni o‘qishdan so‘ng ochiladigan manzara qiziqtiradi; b)   Meni   o‘qishdan   so‘ng   kerakli   odam   bo‘lishim   qiziqtiradi;
v) O‘qishni menga foydaliligi qiziqtiradi;
18.  
a)   O‘rgangan   narsam   menga   doim   kerak   bo‘lishiga   ishonchim   komil
b)   Menga   o‘ish   doim   yoqishiga   ishonchim   komil;
v)   O‘qishdan   so‘ng   kerakli   odam   bo‘lishimga   ishonchim   komil;
19.
a)   Ishimning   natijasi   atrofdagilarga   ko‘rinishi   menga   yoqadi;
b)   O‘z   ishimni   ustalik   bilan   bajarish   menga   yoqadi;
v)   O‘z   ishimni   boshqalar   bajara   olmaydigan   darajada   yaxshi   bajarish   menga
yoqadi;
20.
a)   Topshirilgan   vazifani   sifatli   bajarish   men   uchun   qiziqarli;
b) Atorofdagilar sezadigan ishni bajarish men uchun qiziqarli;
v)   Ishxonada   nima   bilan   bandligimni   hamma   bilishi   men   uchun   qadrlidir
XULOSA F.Galtonning   "Talantning   irsiyatga   bog‘liqligi   qonunlari   va   oqibatlari"
degan   kitobi   nashr   etildi.   Bunda   muallif   bir   necha   yuzlab   mashhur   kishilarning
qarindoshlik aloqalarini o‘rganib, talant ota-onadan irsiyat yo‘li orqali o‘tadi degan
xulosaga   kelgan.   Biroq   Galtonning   xulosalari   ilmiy   jihatdan   asoslanmagan   edi.
Baxlar oilasida musiqaga bo‘lgan talant dastavval 1550 yilda ma'lum bo‘lgan. Bu
talant 1800 yillarda yashagan qandaydir Regina Susanadan so‘ng tamom bo‘lgan.
Umuman Baxlar oilasida 57 dan ko‘p musiqachi bo‘lgan. Ularning 20 tasi mashhur
bo‘lgan.   Bend   degan   skripkachilar   oilasida   9   ta   mashhur   musiqachi   bo‘lgan.
Goydon   oilasida   2   ta   mashhur   musiqachi   bo‘lgan.   Ko‘pchilik   qollarda   mashhur
odamlarning   nasl-nasablarini   o‘rganish   biologik   irsiyatdan   emas,   balki   hayot
sharoitining   nasdan   naslga   o‘tishidan,   ya'ni   hobiliyatlar   taraqqiyotiga   yordam
berishdan   ekanligi   ma'lum   bo‘ladi.   XX   asrning   ikkinchi   yarmida   paydo   bo‘lgan
layoqatni   miyaning   mikrotuzilishi   va   sezgi   a'zolari   bilan   bog‘lovchi   faraz
mahsuldor bo‘lib hisoblanadi. 
Miya hujayralarini tadqiq etish iste'dodli nerv hujayralarining morfologik va
funksional   xususiyatlarida   farq   borligini   aniqlash   mumkinligi   faraz
qilinadi.Iste dod,   talant   —   nihoyatda   zo r   qobiliyat   hisoblanadi.   Biror   sohadaʼ ʻ
yuksak   darajadagi   layoqat.   U   idrok,   tasavvur,   tafakkur,   xotira,   kuzatuvchanlik
benihoya   o sganligida,   voqeahodisalarning   yangi   qirralarini,   ularning   zamiridagi
ʻ
murakkab aloqadorlikni kashf etishda ko rinadi. I. haqida turli nazariyalar mavjud.	
ʻ
Ularga ko ra, I. xudo tomonidan beriladi; irsiyat orqali o tadi; tarbiya orqali paydo	
ʻ ʻ
qilinadi;   insondagi   tabiiy,   tugma   anatomik-fiziologik   layoqat   muayyan   faoliyatda
shakllanadi va rivojlanadi.
Talant tug'ilishdan boshlab o'ziga xos xususiyatga ega . Ular tajriba orttirish
va   to'g'ri   yo'nalishga   yo'naltirilgan   holda,   mahoratni   shakllantirish   bilan
rivojlanadilar.   Bu   atama   Yangi   Ahddan   keladi   va   Xudoning   in'omidir,   yangi   va
noyob   narsa   yaratish   qobiliyatini   anglatadi.   Oddiy   qilib   aytganda,   insonning
boshqalardan yaxshiroq qilish qobiliyati. Bir kishi tug'ilishdan iste'dodli bo'lishi va
bolalikdan   o'zining   beqiyosligini   namoyish   qilishi   mumkin   (ajoyib   misol Mozartdir).Inson   o'zini   Van   Gogh   yoki   Gauguin   kabi   katta   yoshdagilar   bilan
ifodalashi mumkin.
                                       FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
1. Беспалько В.П.  Слагаемые  педагогические  технологии.-   М.,   2. Davletshin
M. G. Umumiy psixologiya. T., TDPU, 2002.
3. Ivanov I., Zufarova M. Umumiy psixologiya. O'z.FMJ., 2008.
4.   Karimova   V.M.   Ijtimoiy   psixologiya.   Darslik.   T.:   2012   5.   Maxsudova   M.A.
Iroda psixologiyasi. T., 2006
6. Немов Р.С. Психология. М.: Владос, 2003. 1-2-т.
7.   Xaydarov   F.L.,   Xalilova   N.   "Umumiy   psixologiya".T.:   Fan   va   texnologiya,
2010.
8.   Yo'ldoshev   J.,   Hasanov   S.   Pedagogik   texnologiyalar.   T.:   Moliya,   2009   9.
G'oziev E.G'. Muomala psixologiyasi. T.: O'zMU, 2001.
10. G'oziev E. G'. Umumiy psixologiya. T.: Noshir, 2010
11. G'oziev E.G'.Ontogenez psixologiyasi.-T.: Noshir, 2010
12. G'oziev E.G'. Sotsial psixologiya. T.: Noshir, 2012
 Internet saytlari
1. www.psycho.all.ru
2. www.psychology.net.ru
3. www.Ziyonet.uz

Mavzu: Galtonning qobiliyatlarni o rganish bo yicha ekspertlarʻ ʻ tadqiqotlari Reja: Kirish I.BOB. GALTON TADQIQOTLARI ASOSLARI 1.1.Qobiliyat haqida umumiy tushuncha 1.2. Qobiliyatni amaliy tadqiq qilish usullari II.BOB. GALTONNING ILMIY TADQIQOTLARI 2.1. Galtonning qobiliyatborasidagi ilmiy ishlari 2.2. Qobiliyatni o rganish yuzasidan metodikalar ʻ XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR

KIRISH Kurs ishining dolzarbligi: Ilm-fan va texnologiyalarning jadal rivojlanishi, global dunyoda raqobatning ortishi sharoitida har bir davlat va jamiyatning bu jarayonda raqobatbardoshligi yoshlarning intellektual rivoji hamda ularning iste’dodi va qobiliyatlarini toliq amalga oshirishga e’tibor berishga bogliq boladi. O’zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.M.Mirziyoyev o’zining nutqida ―Biz yoshlarga doir davlat siyosatini hech og’ishmasdan, qat‘iyat bilan davom ettiramiz. Nafaqat davom ettiramiz, balki bu siyosatni eng ustuvor vazifamiz sifatida bugun zamon talab qilayotgan yuksak darajaga ko’taramiz. Yoshlarimizning mustaqil fikrlaydigan, yuksak intellektual va manaviy salohiyatga ega bolib, dunyo miqyosida oz tengdoshlariga hech qaysi sohada bosh kelmaydigan insonlar bolib kamol topishi, baxtli bolishi uchun davlatimiz va jamiyatimizning bor kuch va imkoniyatlarini safarbar etamiz, deb takidlagan edi. Shuning uchun bu masala har doim davlatlarning ozoq muddatli rivojlanishini taminlashga qaratilgan barcha strategiyalarda aks ettirilgan. O’zbekiston Respublikasining 2017-2021 yillarda rivojlantirishning beshta ustuvor yonalishlari boyicha Harakatlar strategiyasi ham bu borada istisno bolmadi. O’zbekistan Respublikasi Oliy majlisining IX sessiyasida davlatimizning Birinchi prezidenti I.A.Karimov oliy talimni isloh qilishda va malakali kadrlarni tayyorlashda psixologiyaning fan sifatida alohida orni borligiga jamoatchilik diqqatini qaratgan edi. Darhaqiqat, yetuk kadr bolish uchun shaxs nafaqat oz iqtidori, bilimi va saviyasini nazariy jihatdan oshirishi zarur, balki fan sohasiga tegishli ilmiy tadqiqot ishlarini olib borishga, eksperimental-psixologik tajribalar otkazishga tayyor bolmogi, psixologik tajribalar otkazishning ilmiy qonuniyatlari va qoidalarini mukammal egallamogi zarur. Kurs ishing maqsadi: Eksperimental tadqiqot bosqichlarini o rganish.ʻ Tadqiqot obyekti: Sharof Rashidov nomidagi SamDU Psixologiya va ijtimoiy- siyosiy fanlar fakulteti amaliy psixologiya yo’nalishi 2-bosqich talabalariga ,, Eksperimental psixologiya fanini o qitish jarayoni. ʼʼ ʻ

Kurs ishining predmeti : Galtonning qobiliyatni o rganishdagiʻ eksperimental tadqiqotlarini o rganish. ʻ Kurs ishining vazifalari: -Qobiliyatni psixologik jihatdan o rganish. ʻ -Qobiliyatni o rganishda Galtonning yutuq va kamchiliklarini tahlil qilish. ʻ -Qobiliyatni eksperimental o rganish metodlari bilan tanishish. ʻ Tadqiqotning metodologik asosi: Tadqiqotimizning metodologik asosi bolib chet el psixologlari va respublikamiz yetuk mutaxassis olimlari hisoblandi.

I.BOB. GALTON TADQIQOTLARI ASOSLARI 1.1.Qobiliyat haqida umumiy tushuncha Qobiliyat insonning shunday psixologik xususiyatidirki, bilim, ko‘nikma, malakalarini egallash shu xususiyatlarga bog‘liq bo‘ladi. Lekin, bu xususiyatlarning o‘zi bu bilim va ko‘nikmalarga taalluqli bo‘lmaydi. Malaka, ko‘nikma va bilimlarga nisbatan odamning qobiliyatlari qandaydir imkoniyat tarzida namoyon bo‘ladi. Qobiliyatlar imkoniyatlardan iborat bo‘lib, biror bir ishdagi mahorat darajasi haqiqatdir. Bolada namoyon bo‘ladigan musiqaga qobiliyati uning musiqachi bo‘lishi uchun imkoniyatlar, maxsus ta’lim berilishi, qat’iylik, salomatligining yaxshi bo‘lishi, musiqa asbobi, notalar va boshqa ko‘pgina sharoitlar bo‘lishi kerak. Bularsiz qobiliyatlar taraqqiy etmay turiboq so‘nib ketishi mumkin. Qobiliyatlar faqat faoliyatda namoyon bo‘ladi. SHuning uchun ham faqat ana shu qobiliyatlarsiz amalga oshirilishi mumkin bo‘lmagan faoliyatlardagina namoyon bo‘ladi. O‘quvchida ham zaruriy ko‘nikma va malaka tizimi hamda mustahkam bilimlar tarkib topish uslublari yo‘qligiga asoslanib, jiddiy tekshirib ko‘rilsa, shoshilinch ravishda unda qobiliyatlar yo‘q, deb xulosa chiqarish pedagogning jiddiy psixologik xatosi bo‘ladi. Masalan, Albert Eynshteyn o‘rta maktabda uncha yaxshi o‘qimaydigan o‘quvchi hisoblangan va uning kelajakda genial bo‘lishidan hech narsa dalolat bermas edi. Qobiliyat bilim va malakalarning o‘zida ko‘rinmaydi, balki ularni egallash tizimida namoyon bo‘ladi ya’ni, boshqacha qilib aytganda mazkur faoliyat uchun muhim bo‘lgan bilim va ko‘nikmalarni o‘zlashtirish jarayonida turli sharoitlarda qanchalik tez, chuqur, engil va mustahkam amalga oshirishida namoyon bo‘ladi Qobiliyatlar individual psixologik xususiyatlar bo‘lishi bilan aql sifatlari xotira xususiyatlariga, hissiy xususiyatlar va shu kabilarni qarama-qarshi qo‘yib bo‘lmaydi, hamda qobiliyatlarni shaxsning bu xususiyatlari bilan bir qatorga qo‘yish ham mumkin emas. Agar shu sifatlarning birortasi yoki ularning yig‘indisi

faoliyat talablariga javob bersa yoki bu talablar ta’siri bilan tarkib topsa bu shaxsning mazkur individual xususiyatlarini qobiliyatlar deb hisoblashiga asos bo‘ladi.Qobiliyat kishining psixologik va fiziologik tuzilishi xususiyatidir. Qobiliyat bilim olish uchun zaruriy shart-sharoit bo‘lib, shuning bilan birga u ma’lum darajada bilim olish mahsuli hamdir. Umumiy va maxsus bilimlarni o‘zlashtirish, shuningdek, kasbiy ko‘nikmalarni egallab olish jarayonida qobiliyat mukamallashib va rivojlanib boradi. Qobiliyatga yaqinroq turadigan tushunchalar ko‘nikma va malakadir. Ular faoliyat mexanizmini tashkil qiladilar. Hamda ular qobiliyat bilan birgalikda mahoratga erishishni ta’minlaydilarki, buning natijasida mehnatda katta yutuqlar qo‘lga kiritiladi. Qobiliyatli, ammo noshut inson ko‘p narsaga erisha olmaydi. Qobiliyat ko‘nikmada ro‘yobga chiqadi. Darhaqiqat, qobiliyatli kishining ko‘nikma va malakalari ko‘p qirrali va mukammallashgan bo‘ladi. SHuning bilan birga ko‘nikma va malalakalar etishmagan qobiliyatni bir muncha to‘ldirish yoki undagi kamchilikni tugatish mumkin. Ko‘nikmalarni umumlashmasi mohirlik deb ataladi. Mohirlik ham qobiliyatning o‘zginasidir. Har qanday qobiliyat ham murakkab bo‘lib, u kishiga turli-tuman talablar qo‘yadi. Agar shaxs xususiyatlari tizimi shu talabga javob bera olsa kishi faoliyatni muvaffaqiyat bilan amalga oshirish uchun o‘z qobiliyatliligini ko‘rsata oladi, agarda xususiyatlardan qaysi biri rivojlanmagan bo‘lsa, shaxs mehnatning muayyan turiga nisbatan ham qobiliyatli deb baholanadi. Har bir qobiliyatning o‘ziga xos tuzilishi mavjud. Qobiliyat tarkibida tayanch va etakchi xususiyatlarni, muayyan asosiy yoki yordamchi xususiyatlarni farq qilish lozim. Barcha qobiliyatlar uchun asosiy tayanch xususiyat kuzatuvchanlik, bilish ko‘nikmasidir. Bu individual narsaning o‘ziga xos tomoni, ijodiy faoliyat uchun boshlang‘ich materialni ko‘ra bilish demakdir. Qobiliyatning etakchi xususiyati ijodiy tasavvur qilishlik hisoblanadi.Barcha qobiliyatlar uchun asosiy tayanch xususiyat kuzatuvchanlik, bilish ko‘nikmasidir. Bu individual narsaning o‘ziga xos tomoni, ijodiy faoliyat uchun boshlang‘ich materialni ko‘ra bilish demakdir. Qobiliyatning etakchi xususiyati ijodiy tasavvur qilishlik hisoblanadi. Quyidagilarni yordamchi xususiyat deb hisoblash mumkin: xotira (u faoliyat