Informatika fanini o‘rgatishda masofadan o‘qitishning zamonaviy vositalaridan foydalanish uslubiy va dasturiy taʼminotini yaratish
Informatika fanini o‘rgatishda masofadan o‘qitishning zamonaviy vositalaridan foydalanish uslubiy va dasturiy ta minotini yaratish ʼ Mundarija Kirish ............................................................................................................................................... 2 I-bob. Ta lim tizimida masofaviy ta’limni shakllantirishning nazariy-metodologik asoslari ʼ ......... 8 1.1. Masofaviy ta’limni tashkil etishning asosiy maqsadi va vazifalari ...................................... 8 1.2. Masofaviy ta’limni tashkil etishning uslubiy asoslari ........................................................ 14 I bob bo‘yicha xulosalar ............................................................................................................ 30 II bob. Masofaviy ta’limni tashkil etishning uslubiy va dasturiy vositalari .................................. 32 2.1. Masofaviy ta’limni tashkil etishning didaktik ta’minotini yaratish texnologiyalari ........... 32 2.2. Masofaviy ta’limni tashkil etishning zamonaviy vositalari va usullari. ............................. 39 II-bob bo‘yicha xulosalar. .......................................................................................................... 51 III bob. Masofaviy texnologiyalar asosida informatika fanini o‘qitishni tashkil etishning uslubiy va dasturiy ta’minotini yaratish ..................................................................................................... 52 3.1. Masofaviy ta’lim asosida informatika fanini o‘qitish samaradorligini oshirishning zamonaviy texnologiyalardan foydalanish ................................................................................ 52 3.2. Masofaviy ta’lim texnologiyalari asosida informatika fanini o‘qitishni tashkil qilishning uslubiy va dasturiy ta’minotini yaratish ..................................................................................... 61 Soat ........................................................................................................................................ 62 3.3. Pedagogik tajriba, uning natijalari va tahlili ....................................................................... 74 III- bob bo‘yicha xulosalar. ....................................................................................................... 78 UMUMIY XULOSA VA TAVSIYALAR .................................................................................... 79 Foydalanilgan adabiyotlar .............................................................................................................. 81 Ilova ............................................................................................................................................... 85
Kirish Mavzuning dolzarbligi : Hozirgi davrda ta ‘ limning masofaviy shakli jadal rivojlanib borayotganligining guvohi bo ‘ lmoqdamiz . Bu holat masofaviy ta‘lim tizimi va ko‘plab boshqa ishlab chiqarish vositalarining paydo bo‘lishiga sabab bo‘ldi. Masofaviy ta‘lim tizimi foydalanuvchiga o‘quv materiallari va ulardan olingan bilimlarni test topshiriqlaridan foydalanib, tekshirish imkoniyatini taqdim etadi. Zamonaviy talablarga muvofiq, o‘quv jarayoni murakkablashib borayotgan bir vaqtda, ta‘limda o‘quv vositalaridan foydalanish o‘zlashtirishni osonlashtirib, qiziqarlilik jihatini oshirmoqda. Masofaviy o‘qitish tizimida ta‘lim strategiyasining tuzilishi va har bir o‘quvchi uchun o‘quv materiallarini yakka tartibda taqdim etish kabi imkoniyatlarni bermoqda. Shunga muvofiq ishlab chiqarishga sarf-xarajatlar, doimiy talablarning o‘sishi va masofaviy ta‘lim tizimini amalga oshirishda zaruriy baholash va boshqarish sifatlari shakllandi. Hozirgi noan’anaviy ta‘lim tizimi sifatini baholash uslublari o‘qish jarayoni natijalari nuqtai nazaridan, o‘qitish tizimlarini baholashga, shuningdek, ushbu uslublar umumiy bo‘lib, paydo bo‘lgan va masofaviy ta‘lim tizimi hayot siklining turli bosqichlari sifatini boshqarishga yetarli darajada imkon bermaydi. Shu sababli ham masofaviy ta‘lim tizimi sifatini baholash mezonlari va usullari o‘qitish jarayoni sifatini boshqarishni amalga oshirishga imkon beruvchi, joriy etish va foydalanish bosqichlarini ishlab chiqish zarur. O‘qitishning barcha xususiyatlari mujassamlangan ishlanmaning uslubi va o‘rganilayotgan fan bo‘yicha o‘quvchilarning o‘zlashtirgan bilimlarini baholashda darajalarga ajratish tizimining ishlashi hamda o‘lchov xususiyatlarini aniqlashtirish zarurati yuzaga keladi. Mazkur qoidalar birinchi navbatda, tizim bilan uning ishlash natijalari bo‘yicha o‘qitish modelining o‘zidagi o‘zgarishlarni kuzatishni talab etadi Respublikadagi shiddatli o‘zgarishlar ta’lim tizimiga ham jahon miqyosida keng yo‘l ochib bermoqda, jumladan, zamonaviy axborot texnologiyalarning tezkor rivojlanishi, global telekommunikatsion texnologiyalarning takomillashib borishi masofaviy ta’lim muhitida insonni ishga bo‘lgan munosabatini kreativ
yondashuvini talab etmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 5 avgustdagi PQ- 3775-sonli “Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim sifatini oshirish va ularning mamlakatda amalga oshirilayotgan keng qamrovli islohotlarda faol ishtirokini ta’minlash bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida” gi Qarori, 2017-yil 7- fevraldagi PF-4947-sonli «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida» gi Farmoni, 2017-yil 20- apreldagi “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ 2909-son Qarorlari hamda mazkur faoliyatga tegishli boshqa me’yoriy huquqiy xujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirishga ushbu dissertatsiya muayyan darajada xizmat qiladi. Tadqiqotning maqsadi: Ta’lim tizimidagi yangilanish jarayoni informatika va unga daxldor fanlarni o‘ziga xos usullar bilan o‘qitishni taqozo etmoqda. Zero, bo‘lajak mutaxassis, u qaysi sohada ishlashidan qat’iy nazar, o‘z vazifasini zamon talabi darajasida bajarish uchun axborotga ishlov beruvchi vositalarni, ularni ishlatish uslubiyotini bilish va ularda ishlash ko‘nikmasiga ega bo‘lish lozim. Binobarin, tub islohotlarni amalga oshirish, bozor munosabatlarini shakllantirish eng avvalo kadrlarning zamonaviy axborot texnologiyalarini qay darajada bilishlariga bog‘liq bo‘lib qoldi. Ushbu magistrlik dissertatsiyasining asosiy maqsadi masofaviy ta’lim tizimida mashg‘ulotlarni zamonaviy texnologiyalar asosida talab darajasida tashkil etish uslubiy va dasturiy ta’minotini ishlab chiqish, shu jumladan ta’lim muassalarida informatika fanini masofaviy o‘qitish uslubiy vositalarini yaratish va takomillashtirishdan iborat. Tadqiqot vazifalari : masofaviy o‘qitish tushunchasini falsafiy, psixologik va pedagogik nuqtai nazardan tahlil qilish, ta’lim tizimida masofaviy o‘qitish mohiyatini ochib berish; ta’lim tizimida masofaviy o‘qitishning tashkiliy-pedagogik xususiyatlarini, o‘rnini va samaradorligini aniqlash; informatika fanini masofaviy o‘qitishni tashkil etish bosqichlarini va zarur didaktik ta’minotini aniqlash;
informatika fanini mashg‘ulotlarlarni masofaviy texnologiyalar asosida talab darajasida tashkil etishga yo‘naltirilgan o‘quv-uslubiy ta’minotni takomillashtirish; zamonaviy dasturiy vositalar asosida informatika fanidan mashg‘ulotlarlarni masofaviy texnologiyalar asosida talab darajasida tashkil etish didaktik, uslubiy va dasturiy ta’minotini yaratish. Tadqiqotning ob’yekti: informatika fanidan mashg’ulotlarni tashkil etish jarayonida masofadan o‘qitish vositalari, shu jumladan amaliy dasturlar, namoyish dasturlari va interfaol vositalardan foydalanish. Tadqiqotning predmeti : i nformatika fanidan mashg’ulotlarni masofadan o‘qitish vositalari asosida o‘qitishning tashkiliy-pedagogik shartlari, rivojlantirish bosqichlari, usul va vositalari, uslubiy va dasturiy ta’minotini yaratish, dars jarayonida uni namoyish qilish o‘rni va uslubiyatini ishlab chiqish. Tadqiqot metodlari: tadqiqot mavzusiga oid adabiyotlar, ilmiy-metodik ishlar , elektron axborot resurslar, uslubiy va dasturiy ishlanmalarni tahlil etish va yaratish, ta’lim muassasalarida takomillashtirilgan DTS, fan dasturlari, darsliklar, uslubiy qo‘llanmalar va tavsiyalarni o‘rganish, mashg’ulotlarni kuzatish va tahlil qilish, o‘quvchi va o‘qituvchilar bilan suhbatlar, so‘rovlar, anketa so‘rovnomalari o‘tkazish, pedagogik tajriba-sinov ishlarini o‘tkazish va natijalarni umumlashtirish. Tadqiqotning ilmiy yangiligi: - ta’lim tizimida mashg’ulotlarni masofadan o‘qitish vositalari asosida tashkil etish mazmunini tahlil etish; informatika fanidan mashg’ulotlarni masofadan o‘qitish vositalardan foydalanib o‘qitish usullarini tatbiq etish jarayonini tashkil etish; ta’lim tizimida mashg’ulotlarni tashkil etishda masofadan o‘qitish texnologiya va vositalarining tutgan o‘rni va samaradorligini ko‘rsatib berish; mashg’ulotlarni masofadan o‘qitish vositalari asosida tashkil etish, talabalarda informatika fani bo‘yicha mustaqil bilim olish ko‘nikma va malakalarini oshirish usullarini aniqlash; informatika fanidan mashg‘ulotlarlarni masofaviy texnologiyalar asosida mustaqil ta’limni tashkil etish didaktik, uslubiy va dasturiy ta’minotini yaratish.
Tadqiqotning ishlanganlik darajasi: Respublikamiz ta’lim muasssalarida “Informatika va axborot texnologiyalari”, “Axborot texnologiyalari”, “ta’limda axborot texnologiyalari” fanining DTS, dasturlari, mazmuni, o‘qitish metodikasi, darsliklari, masofaviy o‘quv materiallarni yaratish va ta’lim jarayoniga tatbiq etishda A.Abduqodirov, M.Aripov, U.Yuldashev, N.Taylaqov, A.Siddiqov, A.Axmedov, R.Boqiyev, F.Zakirova va boshqa olimlar ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borishgan. Shuningdek, MDH davlatlari olimlari va yetakchi mutaxassislari A.Andreev, E.S.Polat, A.M.Bershadskiy, V.M.Monaxov, V.A.Slastenin, P.Tixomirov, I.K.Shalaev, A.V.Xutorskiy, M.V.Moiseeva kabi mutaxassislar tomonidan masofaviy o‘qitish tushunchasi va u bilan bogliq boshqa atamalar keng tahlil qilingan. E.S.Polat masofaviy o‘qitishni tyutor va ta’lim oluvchilarning hamda ta’lim oluvchilarning bir-birlari bilan o‘zaro faoliyatlari masofaviy amalga oshiriladigan va internet texnologiyalar yoki boshqa interfaol texnologiyalarga xos maxsus vositalar orqali amalga oshiriladigan o‘uv jarayoniga xos bo‘lgan barcha komponentlarni (maqsadlar, mazmun, metodlar, tashkiliy shakllar, ta’lim vositalari)ni aks ettiradigan mustaqil ta’lim shakli sifatida ta’kidlaydi Tadqiqotning amaliy ahamiyati . Magistrlik dissertatsiyasida tadqiqot natijalari amaliy ahamiyatga ega bo‘lib, ta’lim tizimida, shu jumladan informatika fanidan mashg’ulotlarni tashkil etishda masofadan o‘qitish vositalarini to‘g‘ri tanlab foydalanish, tashkil etiladigan mashg’ulotning mazmun-mohiyatini to‘liq ochib berishga xizmat qiladi, yaratilgan didaktik, uslubiy va dasturiy ta’minot o‘quvchilarni mustaqil amaliy bilim va ko‘nikmalarini shakllanishini ta’minlaydi. Himoyaga olib chiqiladigan holatlar : 1. Ta’lim tizimida masofadan o‘qitish vositalaridan foydalanish uslublarini ishlab chiqish va ulardan mustaqil foydalanishning ahamiyati, o‘rni – dolzarb muammo ekanligi. 2. Ta’lim tizimida masofadan o‘qitish vositalaridan mustaqil foydalanish xususiyatlari va ular ishlab chiqishga qo‘yiladigan talablar.