ingliz tilida hikoyalarni orgatish ishlanmasi
INGLIZ TILIDA HIKOYALARNI O'RGATISH ISHLANMASI Reja: KIRISH………………………………………………..…………………………...2 1 BOB. INGLIZ TILI DARSLARIDA HIKOYALARNING O‘RNI VA AHAMIYATI……………………………………………………………………...5 1.1. Hikoyalardan foydalanishning muhim jihatlari………………………………..5 1.2. Ingliz tili darslarida hikoyalardan foydalanish usullari……………………….10 2 BOB. “THE VERY HUNGRY CATERPILLAR” HIKOYASINING DARSDA ISHLATISH NAMUNASI…………………………………………...21 2.1. Yuqori sinflarda hikoyalarni ishlatish usullari……………………………. ….21 2.2. The Lion and The Mouse ……………………………………………………..25 Xulosa ……………………………………………………………………………. 27 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………………..29 1
2
KIRISH Mavzuning dolzarbligi : Ushbu ishning dolzarbligi ingliz tilini xorijiy til sifatida o‘rganayotgan o‘quvchilarning til ko‘nikmalarini rivojlantirishda kichik hajmli hikoyalarning muhimliligini va bunday hikoyalardan darslar davomida foydalanish usullarini ko‘ rsatishdir. Kichik hikoyalar til o‘rganishdagi t‘ort ko‘nikma, ya’ni so‘zlashish, o‘qish, tinglab tushunish va yozish ko‘nikmalarini o‘zlashtirishda katta ahamiyatga ega bo‘lib, ulardan til o‘rganish va o‘rgatish jarayonida foydalanish muhim hisoblanadi. Shuningdek, hikoyalar motivatsiya beruvchi va qiziqarli bo‘lib, til o‘rganuvchilarda ushbu tilga bo‘lgan ijobiy munosabatni shakllantiradi. Bunday hikoyalar o‘quvchilarda til o‘rganishni davom ettirishga bo‘lgan ishtiyoqni uyg’otadi. Bolalar o‘z ona tilini nafaqat darslar davomida, balki uni ishlatgan, muloqot qilgan hamda ushbu tilda fikrlarini bayon qilgan holda o‘rganganlaridek, xorijiy tilni ham shu tarzda o‘rganishlari ayni zaruratdir. Bu maqsadga erishish uchun esa kichik hikoyalar, ayniqsa, foydali hisoblanadi. Bunday hikoyalar o‘quvchilarning lug’aviy boyligini va tilni tushunib yetishga bo‘lgan qiziqishini oshiradi. O‘z navbatida esa qiziqtirish shaxsning shakllanishida, faolligini oshirishda zarur bo‘lgan eng kuchli quroldir. Shu o‘rinda o‘qituvchining o‘quvchilarda kitobga, asarlarga mehr uyg’otishi ularning ham adabiyotga nisbatan mehr paydo bo‘lishiga, ham til o‘rganishga bo‘lgan qiziqishininhg oshishiga turtki bo‘ladi. Mazkur uslubiy ko‘rsatmada hikoyalarning qo‘llash usullari va ulardan qay tarzda foydalanish haqida tavsiyalar yoritilgan bo‘lib, ularni amalda ishlatish o‘qituvchilar va til o‘rganuvchilar uchun foydali hisoblanadi. Biroq, o'yin va o'yin momentlari muammosi yetarli darajada o'rganilgan bo'lishiga qaramay, maktab amaliyotida ulardan yetarlicha faol foydalanilmayapti. Shuning uchun ham “Ingliz tili darslarida o‘yin va o‘yin lahzalari” mavzusini ishlab chiqish o‘rinli, tahlil qilishni talab qiladigan ko‘rinadi. Kurs ishi mavzusi – Hikoyalarni o`rgatish ishlanmasi. 3
Ish maqsadi - ingliz tili darslarida o'yinlar va o'yin daqiqalaridan foydalanish. Ishning maqsadi ingliz tili darslarida o'yin va o'yin momentlaridan foydalanishning nazariy va amaliy tajribasini tizimlashtirishdir. Maqsadga muvofiq bir qator vazifalarni hal qilish rejalashtirilgan : 1) tadqiqot mavzusi bo'yicha ilmiy va uslubiy adabiyotlarni o'rganish va tahlil qilish; 2) turli o'yin texnologiyalaridan foydalangan holda chet tilini o'qitish amaliyotida mavjud bo'lgan mashqlar turlari va turlarini o'rganish; 3) ingliz tilini o'qitishning o'yin usullarini ularni tashkil etish tamoyillariga ko'ra tasniflash va rolli o'yinni aniqlash. Belgilangan vazifalarni hal qilish uchun nazariy tadqiqot usullari majmuasidan foydalanildi: pedagogik, psixologik va uslubiy adabiyotlarni tahlil qilish va sintez qilish, umumlashtirish va sharhlash; ijtimoiy-pedagogik tahlil (o'quv qo'llanma). Ishning ilmiy ahamiyati : chet tili darslarida o‘yin uslubidan foydalanishning ilmiy asoslanishi; o'yin yordamida talabalarni o'rgatish uchun tanlangan didaktik material. Ishning amaliy ahamiyati . Ishda keltirilgan kuzatishlar, mulohazalar, xulosalar va tadqiqot materiallaridan maktab va universitetdagi o‘quv jarayonida foydalanish mumkin. Ish tuzilishi . Ish kirish, ikki bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati va ilovadan iborat. Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati 31 ta manbadan iborat. Kirish qismida tanlangan mavzuning dolzarbligi asoslab berilgan, tadqiqotning ob’ekti, predmeti, maqsadi, vazifalari, tadqiqot usullari, ilmiy yangiligi, amaliy ahamiyati belgilab berilgan. “O‘yin va o‘yin lahzalari chet tilini o‘qitishning motivatsion asoslarini yaratish sharti sifatida” birinchi bobida muammoning psixologik, pedagogik va 4
lingvistik jihatlari yoritilgan, talabalar tomonidan chet tilini o‘zlashtirishning o‘yin usullari va vositalari nazariy jihatdan asoslab berilgan. “Ingliz tili darslarida o‘yinlar va o‘yin lahzalarini amaliy qo‘llash” ikkinchi bobida chet tillarini o‘rganishga kognitiv qiziqishni shakllantirishga yordam beruvchi o‘yinlar va o‘yin texnikasi bilan bir qatorda tavsiyalar berilgan. Xulosa qilib, tadqiqot natijalarini tahlil qilish va umumlashtirish asosida tuzilgan xulosalar shakllantiriladi. 5