INGLIZ VA O‘ZBEK TILLARIDA PEDAGOGIK TERMINLAR TAHLILI
INGLIZ VA O‘ZBEK TILLARIDA PEDAGOGIK TERMINLAR TAHLILI MUNDARIJA KIRISH ………………………………………………………………………….4 I BOB . ZAMONAVIY PEDAGOGIKA RIVOJIDA TERMINLAR VA XORIJIY TILLARNING TUTGAN O‘RNI. 1.1. Terminlar, ularning mohiyati va yasalish usullari. Pedagogika fani taraqqiyotida terminlarning ta’siri, ularning o‘ziga xos jihatlari.........................10 1.2. Pedagogik faoliyat va uning terminlari tizimi rivojida ingliz tilining xalqaro til sifatidagi ta’siri va uning ilmiy asoslari..…………………………………....24 Bob bo yicha xulosa .………..………………………….………………….......43ʻ II BOB. PEDAGOGIK TERMINLARNING INGLIZ VA O‘ZBEK TILLARIDAGI STRUKTURAVIY-SEMANTIK VA KOGNITIV – KONSEPTUAL TAHLILI. 2.1. Pedagogik texnologiyalar va ularning pedagogikada tutgan o‘rni. Pedagogik texnologiyalarga oid terminlarning strukturaviy va semantik tahlili …………………………………………..……………………………………...47 2.2. Pedagogik mahorat va uning tarkibiy qismlari. Pedagogik mahoratga oid asosiy terminlarning kognitiv va konseptual tahlili…………………………….65 Bob bo yicha xulosa………………………………...………………………….82 ʻ III BOB . INGLIZ VA O‘ZBEK TILLARIDA PEDAGOGIK TERMINLARNI TAHLIL QILISH BO‘YICHA TAJRIBA-SINOV ISHLARINI OLIB BORISH VA ULARNING TAHLILI. 3.1. Oliy o‘quv yurtlarida pedagogik terminlarni amaliyotda keng tadbiq etishni tashkil qilishning nazariy asoslari va asosiy metodlari …………………...…...88 3.2.Pedagogik terminlarni tahlil qilish bo‘yicha olib borilgan ishlar natijalarining statistik tahlili......................................................................................................96 Bob bo yicha xulosa..........................................................................................115 ʻ XULOSA …………………………………………………………………..…119
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI …………………..….123 KIRISH Tadqiqot mavzusining dolzarbligi . Fan hamisha rivojlanish va taraqqiyotda. Bugungi kunda u misli ko‘rilmagan darajada jadal tus oldi. Bunga, bir tomondan, dunyo miqyosidagi globallashuv, fanlararo integratsiyaning kuchayishi, innovatsion texnologiyalar amaliy qiymatining o‘sishi ta’sir qilayotgan bo‘lsa, ikkinchi tomondan, milliy manfaatlarning kuchayishi, geopolitik siyosat qamrovining kengaya borishi kabi qator omillar jiddiy sabab bo‘lmoqda. O‘zlikni anglashda tilning roli muhimdir. Prezidentimiz Sh. Mirziyoyev bu haq i da to‘xtala turib: “ Eng muhim va dolzarb masalalardan biri – yuksak ma’naviyatli, zamonaviy bilim va kasb- hunarlarga, o‘z mustaqil fikriga ega bo‘lgan yoshlarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalashdan iborat. Ayniqsa, fundamental fanlar, zamonaviy kommunikatsiya va axborot texnologiyalari kabi o‘ta muhim sohalarda ona tilimizning qo‘llanish doirasini kengaytirish, zarur atama va iboralar, tushuncha va kategoriyalarni ishlab chiqish, bir so‘z bilan aytganda, o‘zbek tilini ilmiy asosda har tomonlama rivojlantirish milliy o‘zlikni, Vatan tuyg’usini anglashdek ezgu maqsadlarga xizmat qilishi shubhasiz», - deya ta’kidlagan edilar. [1, 350] Hozirgi paytda jamiyat taraqqiyoti, axborot texnologiyalarining rivojlanishi va davlatlararo siyosiy, iqtisodiy va madaniy aloqalarning kengayishi natijasida tillararo so‘z omuxtalashish jarayoni jadallashmoqda. Bunday jarayon o‘zbek tili leksikasiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatib, tilimizning turli tillardan olingan o‘zlashma so‘zlar hisobiga boyishiga sabab bo‘lmoqda. Shunga muvofiq galdagi ishlar o‘zbek tili leksikasidagi pedagogik terminlarni aniqlab olish, ularni ingliz va o‘zbek tillarida tahlil qilish, lug’atlarga olib kirish, leksik guruhlar va mikrosistemalarni tizimli o‘rganish, o‘rganilgan ishlarni kattaroq guruhlarda birlashtirish kabi vazifalardan iborat bo‘ladi.
Mazkur ish ingliz va o‘zbek tillarida pedagogikaga oid terminlar va ularning ma’no taraqqiyotini tadqiq va strukturaviy, semantik, kogntiv-konseptual va lingvomadaniy tahlil etish masalasiga qaratilgan. Buning uchun esa ushbu terminlarning o‘zbek tili pedagogikasida tutgan o‘rni , u larning ma’no taraqqiyoti va tarkibi kabi vazifalarni yoritish mavzuning dolzarbligini ko‘rsatadi. Tadqiqotning obyekti. Samarqand viloyati Urgut tumani 4-umumiy o’rta ta’lim maktabi. Tadqiqotning predmeti. Pedagogikada turli mazmun ko‘lamiga ega bo‘lgan terminlar tadqiqotning obyekti bo’lib xizmat qiladi. Shuningdek, pedagogikada qo‘llaniladigan terminlarning strukturaviy-semantik va kogntiv-konseptual xususiyatlarini ham o’z ichiga oladi. Tadqiqotning maqsadi: Pedagogikada qo‘llaniladigan terminlarni tilshunoslik nuqtai nazaridan o‘rganish, terminlarning ma’no xususiyatilari va o‘ziga xos jihatlarini aniqlash, ularning tildagi va madaniyatdagi o‘rni hamda ahamiyatini belgilashdan iborat. Tadqiqotning vazifalari: Yuqoridagi maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalarni bajarish belgilab olinadi: Terminlar yasalishi usullarini aniqlab olish; Pedagogikaning taraqqiyotida terminlar va ingliz tilining ta’sirini oydinlashtirish; Pedagogikaning turli sohalarida ingliz tilidan o‘zlashgan so‘zlarni belgilab olish; Terminlarni tahlil qilish turlari haqida ma’lumotlarga ega bo‘lish; Terminlarning sinonimik, antonimik, omonimik, polesemantik kabi munosabatlarini aniqlash; Pedagogikada ingliz tilidan o‘zlashgan so‘zlarning o‘quv lug‘atlarida berilishi o‘rganish;
Tadqiqotning ilmiy yangiligi. P edagogik terminlarning kelib chiqishi, ingliz tilidan o‘zlashgan terminlar va ularning o‘zbek tiliga tarjimasi tahlil qilindi. P edagogik sohadagi terminlarni o‘ziga xos xususiyatlari belgilandi, kognitiv va konseptual jihatdan tahlil qilindi. Shuningdek, manbalarga ilmiylik nuqtai nazaridan izohlar berib o‘tildi va ikki tildagi ekvivalentlari keltirildi. a. Tadqiqotning nazariy yangiligi : 1. Terminlarning yasalish usullarini oydinlashtirish; 2. Terminlarni semantik - struktur va kognitiv- konseptual tahlil qilish; 3. Pedagogikaning an’anaviy va zamonaviy tushunchalari va nazariyalarini o‘ rganish ; 4. Pedagogik terminlarning ta’lim jarayonidagi ahamiyatini o‘rganish; b. Tadqiqotning amaliy yangiligi: 1. Tadqiqot natijasida olingan ilmiy natijalardan o‘zbek tili pedagogik terminlari lug’atini mukammallashtirishda, ulardagi tavsif va sharhlarni bir xillashtirishda, ularni o‘zbek tili tabiatiga muvofiqlashtirishda qo‘llash; 2. Tadqiqotda ko‘rsatib o‘tilgan tahlil usullarini boshqa sohadagi terminlarni ham tahlil qilishda qo‘llash; 3. Tajriba – sinov ishining natijalarini ta’lim samaradorligini oshirish uchun qo‘llash; 4. Ushbu ishda ko‘rsatib o‘tilagan terminlar so‘nggi ilmiy tadqiqotlarga asoslanadi. Ushbu dissertatsiya shu sohada yaratilgan darslik va materiallar, maxsus kurslar uchun qo‘shimcha material, o‘zbek tilining zamonaviy lug‘atlari uchun muhim material va manba bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Tadqiqotning asosiy masalalari va farazlari. O‘rganilgan tadqiqotlar natijasiga ko‘ra pedagogik matnlar va ularning tarjimasi, pedagogik terminlar ko‘plab tadqiqotchilar tomonidan o‘rganilgan. Ularning ko‘pchiligi rus va ingliz tillari asosida terminlarni tahlil qilgan. Bizning tadqiqot ishimizda o‘zbek va ingliz tillarida pedagogik terminlarning o‘ziga xos xususiyatlari va muammoli jihatlari tahlil ostiga olinadi. Bu esa ingliz va o‘zbek til terminologiyasida
yangilik hisoblanadi. Mazkur tadqiqot o‘z ichiga hozirgi zamon ingliz va o‘zbek tili pedagogik terminlarini til bilan uzviy bog’lagan holda kognitiv va konseptual tahlil etish, pedagogik terminlarning yasalish va leksik–semantik xususiyatlarini o‘rganish kabi maqsadlarni qamrab olgan. Shu bilan birga, muallif o‘z oldiga ushbu ilmiy tadqiqot natijalari asosida tavsiyanomalar ishlab chiqish va mazkur mavzuning istiqbolli yo‘nalishlarini aniqlash vazifasini ham qo‘ygan. Chunki bu yo‘nalishda bir qator ilmiy ishlar amalga oshirilgan bo‘lsada, juda ham kam amaliy ishlar olib borilgan va ular nazariy jihatdan to‘liq va mukammal o‘rganilmagan. Tadqiqot ishining o’rganilganlik darajasi: Muloqot, til va uning imkoniyatlari, madaniyat kabi mavzularga bag‘ishlangan ishlar jahon tilshunosligida juda ommalashgan bо‘lsa-da, о‘zbek tilshunosligida bu masalaga e’tibor va mavzu yuzasidan ilmiy tadqiqotlar qilish endigina boshlanmoqda. O‘zbеkistоn Respublikasi Prezidenti SH. Mirziyoyev tomonidan 2020-yil 23- sentabrda imzolangan hаmdа аyni dаvrdа amaliyotga kеng miqyosda tadbiq etilayotgan yangi “Tа’lim to'g'risidagi qonun” buning dalili bo’la oladi. Izlanish materiallari sifatida pedagogikaga oid terminlar aks ettirilgan bir va ikki tillik lug’atlar, monografiyalar, o‘quv qo‘llanmalar , internet saytlari va boshqalardan keng foydalanildi. Bundan tashqari terminologiya va pedagogika sohasi bilan shug’ullangan bir qator chet el olimlari ishlari, jumladan B.N.Golovin,A.V.Kalinin, V.P.Danilenko, R.M. Keesing, R. Langacker, V. Maslova, V. Karasik , V. Telia ishlari o‘rganib chiqildi. Terminlar va ularning о‘ziga xos strukturaviy va semantik xususiyatlari bilan shug‘ullanuvchi sohalarda amalga oshirilgan ishlar yetarlicha, ammo bu soha pedagogika va unda qo‘llaniladigan terminlarni maxsus о‘rganishni maqsad qilib olmagan. Chunki terminlar bilan bog‘liq amalga oshirilgan shu kungacha bо‘lgan tadqiqotlar terminlarning leksik, morfologik va sintaktik xususiyatlarini о‘rganishni о‘z oldiga maqsad qilib qо‘ygan. Tadqiqot mavzusi bilan aloqador masalaning о‘zbek tilshunosligida о‘rganilishi deyarli kuzatilmaydi.