INGLIZ TILIDA TOVUSHLARNI TO`G`RI TALAFFUZ QILISHNI SHAKLI
INGLIZ TILIDA TOVUSHLARNI TO`G`RI TALAFFUZ QILISHNI SHAKLI MUNDARIJA: KIRISH…………………………………………………………………………….2 I BOB INGLIZ TILIDA TO'G'RI TALAFFUZNI O'RGATISHNING NAZARIY ASOSLARI …………………………………………………………... 5 1.1. Ingliz tilida talaffuzning adabiy va mahalliy turlari…………………………… 5 1.2. Talaffuziga ta'sir qiluvchi omillar. Turli yoshda inglizcha tovushlarni talaffuzni qilishni o'rgatish………………………………………………………………...…10 II BOB INGLIZ TILDA TOVUSHLARNI TO'G'RI TALAFFUZ QILISHNING USULLARI……………………………………………………...15 2.1 . Talaffuzni o'rgatish texnikasi………………………………………………… 15 2.2. O'yinlar bilan inglizcha talaffuzni o'rgatish…………………………………...20 XULOSA ………………………………………………………………………… 26 FOYDALANILGAN ADABIYOTAR RO’YXATI…………………………… 29 1
KIRISH Mavzuning dolzarbligi: Jamiyatning ma'naviy rivojlanishi unda olib boriladigan tarbiyaviy ishlarning mazmuni, shakli va mohiyatiga bog'liq. Shu sababli, ushbu jarayonni samarali olib borilishini ta'minlash uchun ta'limni modernizatsiyalashni, ta'limning bosqichma-bosqich tizimini pedagogik talqin etishga ehtiyoj bor. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev aytganidek, “Hayotimizda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ta'lim-tarbiya tizimi haqida gapirganda, Abdulla Avloniy bobomizning dono fikrlarini takror va takror aytishga to‘g‘ri keladi: ta'lim-tarbiya – biz uchun hayot-mamot masalasidir, dedi prezident. Qaysi sohani olmaylik, biz zamonaviy yetuk kadrlarni tarbiyalamasdan turib biron-bir o‘zgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz. Bunday kadrlarni, millatning sog‘lom genofondini tayyorlash, avvalo, maktabgacha ta'lim tizimidan boshlanadi 1 ". Ushbu g'oyalarning mantiqiy davomi sifatida Prezidentimizning 2 2017-yil 11-avgustda "Ta'lim muassasalarida chet tillarini o'qitishning sifatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi qarori chet tillarini o'rganish imkoniyatlarini kengaytirdi. Ingliz tili o'qituvchilari darsning cheklangan vaqtiga mos kelishi kerak bo'lgan juda ko'p narsalar bor - grammatika, so'z boyligi, so'zlash, tinglash, o'qish va yozish. Talaffuz ko'pincha ro'yxatning oxiriga suriladi. Ko'p o'qituvchilarning aytishicha, to'g'ri talaffuzni o'rgatish uchun vaqt yetarli emas. O'quvchilarga faqat ingliz tilida o'qish va yozish qobiliyatlari kerak bo'lgan kunlar o'tdi. O'qitadigan 1 Hayotimizda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ta'lim-tarbiya tizimi haqida gapirganda, Abdulla Avloniy bobomizning dono fikrlarini takror va takror aytishga to‘g‘ri keladi: ta'lim-tarbiya – biz uchun hayot-mamot masalasidir, dedi prezident. Qaysi sohani olmaylik, biz zamonaviy yetuk kadrlarni tarbiyalamasdan turib biron-bir o‘zgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz. Bunday kadrlarni, millatning sog‘lom genofondini tayyorlash, avvalo, maktabgacha ta'lim tizimidan boshlanadi. 2
joyingizga qarab, o'quvchilaringizning ko'pi yoki barchasi ingliz tilida so'zlashadigan va boshqa tillarda so'zlashuvchilar bilan muloqot qilish uchun haqiqiy hayotda ingliz tilida gaplashishi va tushunishi kerak. O'quvchilarning grammatikasi va so'z boyligi kuchli bo'lsa ham, ularning talaffuzini tushunish oson bo'lmasa, ularning muloqotga kirishishi muvaffaqiyatsiz bo'ladi. Biz o'quvchilarimizga ingliz tilida muvaffaqiyatli muloqot qilishlari uchun zarur bo'lgan bilimlarni bera olishimiz kerak. Bizning yurtdagi kabi ingliz tilini ikkinchi til sifatida o'rganuvchilar uchun ingliz tilining talaffuzi juda qiyin va bu imlo va talaffuz ikki xil masala ekanligi bilan bog'liq. Buning ustiga, ingliz tilidagi nutq tovushlari ona tiliimizdagi nutq tovushlari bilan bir xil emas. So'z urg'usini joylashtirishda, nutq ritmi, intonatsiya va boshqalarda farq bo'lishi mumkin. Ingliz tilidagi tovushlarni ona tilidagi tovushlarga singdirish va ona tilining boshqa suprasegmental xususiyatlarini ingliz tilini talaffuz qilishda qo'llash odatiy holdir. Biroq, inglizcha talaffuzni o'rgatishda bunday assimilyatsiyadan qochish kerak va o'quvchilarga talaffuzning to'g'ri segmentarlik va suprasegmental xususiyatlarini o'rgatish kerak bo'ladi. Ingliz tilini ikkihi til sifatida o'rganayotganlar ingliz tilining barcha jihatlariga bir xil ahamiyat berishlari kerak. Ingliz tilini yaxshi o'rganishni istaganlar esa har doim talaffuz bo'yicha bilimga ustuvor ahamiyat berishlari kerak. Shuningdek, ular samarali kommunikator sifatida tan olinishni istasalar, ingliz tilining ushbu jihatini chuqurroq o'rganishga harakat qilishlari kerak. To'g'ri talaffuz har qanday tilni o'rganishning muhim qismidir va ayniqsa ingliz tilini o'rganayotganda. Sizning nutqingiz qanday eshitilayotgani, odamlar sizning so'zlaringizni tushunishi yoki tushunmasligiga va siz haqidagi dastlabki taassurotlarga katta ta'sir ko'rsatishi mumkin. Talaffuzning qiyin jihati shundaki, bu nafaqat bilim olish haqida emas, balki siz muntazam ravishda mashq qilishingiz kerak bo'lgan jismoniy mahoratdir. Ingliz tilida so'zlashuvni to'g'ri ishlatish, ingliz tilida gaplashadigan odamni ta'kidlash va qiymatini oshirish uchun moyil bo'ladi. Kurs ishining maqsadi: Ingliz tilini ikkinchi til sifatida o'rganishda tovushlarni to'g'ri talaffuzning ahamiyati to'g'risida ilmiy adabiyotlardan 3
ma'lumotlarni to'plash va tahlil qilish, shuningdek tajriba jarayonida tavsiyalarni o'rganish va ishlab chiqish. Kurs ishining obyekti: O'zbekiston Respublikasi Samarqand viloyati Maktabgacha Ta'lim Boshqarmasi Samarqand shaxri Maktabgacha ta'lim bo'limi tasarrufidagi 33-sonli Maktabgacha Ta'lim Tashkiloti 5-6 yoshli tarbiyalanuvchilari. Kurs ishining predmeti: Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida ingliz tilini o'qitishda didaktik yondashuv va uni tashkil etish mazmuni. Kurs ishining vazifasi: 1) Ilmiy adabiyotlar asosida kurs ishining nazariy qismini yoritish. 2) MTT da tajriba o'tkazish. 3) bolalarning talaffuz jarayonini kuzatish va tahlil qilish. 4) to'plangan ma'lumotlar asosida xulosalar va tavsiyalar ishlab chiqish. Kurs ishining metadologik asoslarii : Ilmiy adabiyotlar mazmunini va tadqiqotchilarning tadqiqot muammosiga oid qarashlarini tanqidiy o'rganish va tahlil qilish; to'g'ri talaffuzni shakllantirishda ijobiy tajribalarni ingliz tilida umumlashtirish; O'quvchilarning sinfdagi faoliyatini ingliz tili monitoringi; va ish tajribasini ilg'or o'rganish; pedagogik eksperimentlarni o'tkazish. Kurs ishining metodlari : -Tadqiqot ishlariga oid falsafiy ilmiy,psixo- pedagogik va metodik adabiyotlardagi ma’lumotlarni nazariy jihatdan tahlil qilish va umumlashtirish; -Tarbiyachilar, ota-onalar, tarbiyalanuvchilar bilan suhbatlar o’tkazish; - Bolalarni dars jarayonida kuzatish. Kurs ishining ilmiy yangiligi : O'zbekiston Respublikasidagi maktabgacha ta'lim tashkilotlarida bolalarda tovushlarni to'g'ri talaffuz qilishlarida yordam beruvchi o'yinlar, uslublar va metodlar ko'rib chiqildi. Kurs ishi : ikki bob va to`rtta ilovalardan,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iboratdir. 4
5