logo

JISMONIY TARBIYA NAZARIYASINING YETAKCHI TUSHUNCHALARI

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

51.744140625 KB
MAVZU:   JISMONIY   TARBIYA   NAZARIYASINING   YETAKCHI
TUSHUNCHALARI.
Reja:
I. Kirish.
II. Asosiy qism
1. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining asosiy tushunchalari
2. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fanining maqsadi va vazifalari.
3. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fani ilmiy va amaliy fan sifatida
4. Jismoniy madaniyat nazariyasi fanining mazmuni va tuzilishi.
5. Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasining   boshqa   fanlar   bilan
bog‘liqligi.
III. Xulosa.
IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati.     Respublikamizda ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, ma'naviy va madaniy sohalarda
amalga   oshirilayotgan   islohotlar   ta'limni,   kadrlar   tayyorlash   tizimini   tubdan
yangilash   va   rivojlantirishni   talab   etadi.   Ta'lim   tizimini   zamon   talablari   darajasida
va   erishilgan   tajribalar   asosida   rivojlantirish   orqali   o’sib   kelayotgan   yosh   avlodni
jamiyat hayotida faol ishtirok etadigan, har tomonlama yetuk va yuksak ma'naviyatli
komil   insonlar   qilib   tarbiyalash   davlatimizning   eng   ustivor   yo’nalishlaridan
hisoblanadi.   1997   yil   29   avgustda   O’zbekiston   Respublikasining   “Ta'lim
to’g’risida”gi   qonuni   qabul   qilindi.   Bu   qonunda   ta'lim   tizimining   mazmun   va
mohiyatini   isloh   qilish,   davlat   va   nodavlat   ta'lim   muassasalari   hamda   ta'lim   va
kadrlar   tayyorlash   sohasida   raqobat   muhitini   shakllantirish   nazarda   tutilgan.   Unda
ta'lim   tizimini   yagona   o’quv-ilmiy   ishlab   chiqarish   majmui   sifatida   izchil
rivojlantirishni   ta'minlash   hamda   fuqarolarga   ta'lim,   tarbiya   berish,   kasb-hunar
o’rgatishning   huquqiy   asoslarini   belgilash   va   har   bir   shaxsning   barobar   bilim
olishdan iborat konstitutsiyaviy huquqlari ta'minlangan. 
Hozirgi   kunda   jahon   tarjribasidan   ko’rinib   turibdiki,   ta'lim   jarayoniga
o’qitishning   yangi,   zamonaviy   usul   va   vositalari   jadal   kirib   kelmoqda   va   ulardan
samarali foydalanilmoqda. Bizda ham zamonaviy texnologiyalardan ta'lim tizimida
samarali   foydalanish   tizimi   talabalarning   kelgusida   tajribali   mutaxassis,   o’z
kasbining   fidoyisi   bo’lib   yetishishlariga   qaratilgan.   Mamlakatimizning   jismoniy
madaniyati   ta’limi   va   tarbiyasi   jarayonida   jismoniy   madaniyat   nazariyasi   ve
metodikasi  fani   soha   kadrlarini   tayyorlashda  Davlat   ta’lim   standartlari   talablaridan
kelib   chiqib   bo‘lajak   jismoniy   madaniyat   bakalavrlarini   tayyorlashning   kasbiy
nazariy, kasbiy amaliy tayyorgarliklarini amalga oshirishni o‘z oldiga maqsad qilib
qo‘yadi va uni hal qilish uchun yo‘naltirilgan maqsadli vazifalarni hal qiladi.
Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining asosiy tushunchalari.
U   yoki   bu   sohada   ishlovchi   odamlar   o’rtasida   bir-birini   tushunish   va   aloqa
qilish   uchun   muvofiq   tushunarli   apparat   zarur.   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va
metodikasi   ham   muayyan   tushunarli   apparatdan   foydalanadi,   uni   tushunish   va o’zlashtirish   shu   soha   mutaxassislarining   barchasi   uchun   majburiydir.   Jismoniy
madaniyat   nazariyasi   va   metodikasida   atama   va   tushunchalardan   keng   ravishda
foydalaniladi.   Biz   faqat   eng   muhim   atamalarni   ko’rib   chiqamiz,   ularni
tushunmasdan   turib   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   uslubiyati   fanini   o’rganish
mumkin emas. 
Jismoniy   mashqlar,   jismoniy   tarbiya   tamoyillari   to’g’risidagi   tushunchalar
muvofiq   boblarda   ko’rib   chiqiladi.   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi
fanining   tushunchalarini   ko’pchiligi   “Jismoniy”   so’zi   bilan   boshlanadi.   Odatda
amalga   oshiriladigan   har   qanday   harakat   faoliyati,   bajariladigan   ish,   jismimiz,
vujudimizning   ma’lum   a’zolari,   tanimiz   bo’laklarining   makon   (fazo)dagi   joyi,
o’rnini   almashinuvi   orqali   sodir   bo’ladi   va   bu   “jismoniy”   so’zi   bilan   ifodalanadi.
Jismoniy   so’zi   asosan   tana   skeleta   mushaklari,   bo’g’inlarning   bog’lovchilarining
ishtirokida   bajariladigan   faoliyatlar   -   barcha   mushaklarning,   ularning   faqat
ayrimlarini   yoki   bir   bo’lagini,   birnecha   qismlarini   birgalashib   namayon   qiladigan
faoliyatlari namayon bo’ladi. 
Jismoniy   madaniyat,   jismoniy   tarbiya,   jismoniy   tayyorgarlik,   jismoniy
rivojlanganlik,   jismoniy   yetuklik,   jismoniy   kamolot,   jismoniy   sifatlar,   jismoniy
tayyorlanganlik, jismoniy harakat, jismoniy mashq, jismoniy tiklanish (rekreatsiya),
jismoniy   reabilitatsiya   va   boshqa   shunga   o’xshash   qator   tushunchalardagi
“jismoniy”   so’zi   jismimiz,   vujudimizning  a’zolarini   bajargan,   namoyon  qilayotgan
jismoniy   faoliyatini   ifodalaydi.   Qator   adabiyotlarda   jismoniy   madaniyat,   jismoniy
tarbiya, sport tushunchalarini “Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi” hamda
“Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi”   fanining   yetakchi   tushunchalari   deb
xisoblaydilar   (A.D.Novikov,   L.P.Matveev,   B.A.Ashmarin   va   boshqalar).   Qayd
qilingan asosiy  tushunchalar  tarkibidagi  “umumiy jismoniy tayyorgarlik”, “kasbiy-
jismoniy   tayyorgarlik”,   “sport   tayyorgarligi”,   “sport   trenirovkasi”   va   boshqa   qator
tushunchalar ham jismoniy madaniyat hamda jismoniy tarbiya nazariyasi fanlarining
yetakchi   tushunchalari   tarzida   qabul   qilingan,   qolaversa,   ularning   tarkibida
“umumiy   jismoniy   rivojlanganlik”   va   “jismoniy   tayyorgarlik”,   “maxsus   jismoniy rivojlanganlik”   va   “maxsus   jismoniy   tayyorgarlik”,   “shug’ullanganlik”,   “jismoniy
kamolot”,   “jismoniy   yetuklik”dek   boshqa   qator   tushunchalar   mavjud   bo’lib   ular
o’zlarining ilmiy, nazariy asoslariga ega.
Jismoniy   rivojlanish   –   bu   sog’lomlashtiruvchi   jarayon   bo’lib,   inson
organizmining   vazifalari   va   shakllari   o’zgarishining   asta-sekin   qaror   topishidir.
Rivojlanishning   o’sib   borishida   uchta   fazani   ajratish   mumkin:   -   rivojlanish
darajasining   ko’tarilishi,   -   nisbatan   barqarorligi   va   -   inson   jismoniy
imkoniyatlarining asta-sekin pasayishi. 
Eng jo’shqin rivojlanish maktabgacha va kichik maktab yoshiga to’g’ri keladi
hamda maktabda ta'lim olishning barcha davrlari mobaynida davom etadi. 
Jismoniy rivojlanish ob'ektiv biologik qonunlarga bo’ysunadi. Bu qonunlardan
eng   muhimi   muhit   va   organizm   rivojlanishining   birligi   qonunidir.   O’quvchi
bolalarning   dam   olishini   tashkillashtirishi,   mustaqil   ishlar   va   mehnatni,   o’qish
sharoitini   hisobga   olishi   kerak.   Bularning   hammasi   bolalarning   jismoniy
rivojlanishiga ta'sir ko’rsatadigan omillardir.
Jismoniy   rivojlanish   uchun   shart-sharoit   yaratish   iste'dodli   bolalarni   tanlab
olishga   imkoniyat   yaratadi.   Chunki   iste'dod   nasldan-naslga   o’tadi.   Shuning   uchun
yuqori   sport   natijalariga   har   qanday   o’quvchi   ham   erisha   olmaydi.   Biroq   har   bir
shug’ullanuvchi   maqsadga   yo’naltirilgan   mashg’ulotlarga   muntazam,   vijdonan
ishtirok etish sharoitida o’zining jismonan yaxshi rivojlanishini ta'minlashi mumkin,
biroq   organizm   himoyasi   va   mehnatda   munosib   muvaffaqiyatlarga   erishish   uchun
sharoitlar   yaratish   zarur.   Bunday   rivojlanishga   erishish   uchun   “Jismoniy   tarbiya”
nomini olgan maxsus yo’naltirilgan va tashkillashtirilgan faoliyatdan foydalaniladi.
Jismoniy   tarbiya   -   bu   insonni   irodaviy,   ahloqiy,   funksional,   morfologik
takomillashtirishga   yo’naltirilgan   pedagogik   jarayon   bo’lib,   uning   maqsadi
o’quvchilarni mehnatda va Vatan himoyasida eng yaxshi natijalarga erishishi uchun
ko’nikma, malaka va maxsus bilimlar bilan qurollantirishdir. Jismoniy tarbiyaga tegishli o’ziga xos vazifalardan kelib chiqib, uning jismoniy
ta'lim   berish   va   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash   kabi   ikki   tomonini   qarab   chiqish
mumkin. 
Jismoniy   tarbiya   -   mazmuniga   kura   keng   ma’nodagi   “tarbiya”   deb
nomlanadigan umumiy pedagogik tushuncha tarkibiga kiradi va tarbiya jarayonidagi
tarbiyaviy, bilim (ta’lim) berish, vazifalarini mutaxassis pedagogning yo’naltiruvchi
xizmati   asosida   ta’lim   taomillariga   muvofiq   yoki   o’zini-o’zi   tarbiyalash   tartibida
amalga oshiriladi. 
Jismoniy   tarbiya   -   inson   organizmini   morfologiyasi   va   xizmati   jihatidan
takomillashtirish,   uning   hayoti   uchun   muhim   bo’lgan   asosiy   hayotiy   -   zaruriy
harakat malakalari, ko’nikmalari, ular bilan bog’liq bo’lgan nazariy bilim va amaliy
malakalarni   shakllantirish   hamda   harakat   sifatlarini   rivojlantirishga   yo’naltirilgan
ko’p yillik pedagogik jarayondir.
Harakatga   o’rgatish   (o’qitish)   -   o’zining   asosiy   mazmuniga   ko’ra   jismoniy
bilim   (ta’lim)   berishni,   ya’ni   insonni   o’z   harakatlarini   ratsional   boshqarishni
bilishini,   tahlil   qilishiga   oid   nazariy   bilimlarga   ega   qilishni   va   shu   yo’l   bilan
egallangan bilimlariga asoslanib, hayotiy-zaruriy harakat malakalari va ko’nikmalari
zahirasini boyitishni hamda ularga oid nazariy bilimlarga ega qilishni nazarda tutadi
(P.F.Lesgaft).
Jismoniy   tarbiyaning   mohiyatiga   ko’ra   yana   boshqa   ahamiyatli   tomoni
organizmning   jismoniy   sifatlarini   maqsadli   rivojlantirishga   yo’naltirilib,   uning
tabiiy   xususiyatlariga   kompleksli   ta’sir   o’tkazish,   me’yoriy   jismoniy   funktsional
yuklamalar   bilan   jismoniy   mashqlar   harakat   faoliyatlari)ni   bajartirish,   shuningdek,
individ hayotiy rejimi (turmush tartibi)ni optimallash yo’li bilan va tabiatning tashqi
muhit sharoitidan rotsional foydlanishni stimullash va boshqarish uchun zarurligidir.
Jismoniy   bilim   -   jismoniy   mashqlarni,   mexnat   harakatlarini   bajarish,   undan
foydalanish, lozim bo’lganda hayotiy sharoitda qo’llash mahorati va ko’nikmalariga oid   nazariy   tushunchalarni   o’z   ichiga   oladi.   Pestalotsiy   bolalarning   “vujudini
tarbiyalash”dagi nazariy bilimlarini ishlashni astoydil yoqlab chiqqan.
«Jismoniy  bilim»lar   tushunchasi   dastlab   yuzaga  kelgan  “tarixiy  tizimlar”deb
nomlanadigan   jismoniy   tarbiya   tizimlarida   uchraydi,   masalan,   Fit   «o’z   vujudini
tarbiya» qilish maqsadida jismoniy mashqlar zarurligi haqida gapirib, undan qanday
foydalanish   haqidagi   nazariy   bilimlar   zarurligini   e’tirof   etib,   inson   jismi   tarbiyasi
jarayonining nazariyasini yaratish lozimligini ta’kidlagan.
Jismoniy   ta'lim   o’quvchilarning   muayyan   bilimlarni   egallashi,   jismoniy
mashqlarni bajarishi va ularni hayotga tatbiq eta olishini ko’zda tutadi. 
Jismoniy   sifatlarni   tarbiyalashga   quyidagilar   kiradi:   kuch   va   tezkorlikda
namoyon   bo’lish   natijalarini   oshirish,   chidamlilik,   chaqqonlik   ko’nikmalarini
yaxshilash.   Yagona   jarayonning   bu   tomonlari   o’zaro   mustahkam   bog’langan,
masalan,   agar   o’quvchilar   yugurish   mashqlarini,   ularning   texnikasini   o’zlashtirish
maqsadi bilan ko’p marta takrorlasalar, u holda bir vaqtning o’zida kuch, tezkorlik,
chidamlilik   ham   tarbiyalanadi.   Ikkinchi   tomondan   yugurish   mashqlari   katta   tezlik
bilan   (tezlikni   tarbiyalash   uchun)   ko’p   marta   bajarilsa,   bu   texnikaning
takomillashishiga va mustahkamlanishiga ko’maklashadi.
Jismoniy   madaniyat   -   muayyan   tarixiy   sharoit   maxsuli.   Xar   bir
ijtimoiyiqtisodiy   tuzimida   jamiyat   a’zolari   jismining   madaniyati   o’z   davri   uchun
xarakterli bo’lib, jamiyat taraqqiyotining muayyan davridagi butun bir xalq boyligi,
mulki tarzida shaxsning xar taraflama barkamolligini ta’minlovchi vosita yoki uning
majburiy   sharti   bo’lib   qolaveradi.   Jismoniy   madaniyat   -   jamiyat   a’zolarining
jismoniy kamolotga erishishini  maqsadga  muvofiq ravishda  amalga oshirish uchun
maxsus vositalar, metodlar va sharoitlarni yaratish va ulardan ratsional foydalanish
bo’yicha erishilgan yutuqlarning majmuidir. 
Jismoniy   madaniyat   nazariyasining   asosiy   tushunchalari   ichida   jismoniy
madaniyat   keng,   jamlovchi   tushuncha.   Jismoniy   tarbiya,   sport   tushunchalari   esa jismoniy madaniyat tushunchasining tarkibiy qismi sifatida o’zining yo’nalishlariga
ega bo’lgan pedagogik jarayonlarni o’z ichiga mujassamlashtiradi.
Jismoniy   madaniyat   bazasi   maxsus   ma'lumot   va   jismoniy   tayyorgarlikni
ta'minlaydi. 
Jismoniy madaniyatning boshlang’ich tagzamini shartli ravishda «maktabgacha
va maktab jismoniy madaniyati» orqali  yaratiladi. Bu bilan maktabgacha  yoshdagi
bolalar, umumiy ta’lim maktablari va boshqa o’quv tarbiya muassasalarida jismoniy
madaniyat o’quv predmeti sifatida majburiy mashg’ulotlar tarzida tashkillanadi. O’z
navbatida  bu mashg’ulotlar  umumiy  jismoniy  ma’lumotga ega  bo’lishi  uchun  asos
yaratadi. Jismoniy qobiliyatlarining har tomonlama rivojlanishi, mustaxkam sog’liq
bazasining   vujudga   kelishiga   sababchi   bo’ladi.   Bu   bilan   xar   tomonlama   jismoniy
rivojlangan   shaxs   uchun   zarur   bo’lgan   jismoniy   salohiyat   darajasining   asosini
yaratishga kafolat vujudga keladi. 
Jismoniy   tayyorgarlik.   Individning   tashqi   ko’rinishiga   qarab   jismoniy
tayyorgarligiga baho berish hozirgi kungacha ham uchrab turadi. Qaddi qomatning
kelishganligi   bu   jismoniy   jihatdan   barkamolik   belgisi   emasligi   maxsus
adabiyotlarda qayd qilingan. 
Jismoniy   tayyorgarlikni   yo’lga   qo’yishning   asosiy   shartlaridan   biri   tana
shaklini   yaxshilashdir.   Bu   asosan   tana   mushaklarini   rivojlantirish,   uning   vaznini
izga   solish   (vaznni   boshqarish),   qaddi-qomatni   rassomligini   yo’lga   qo’yish
tarbiyalash, rostlash (tuzatish) tarzidagi qator boshqa ishlar amalga oshiriladi.  Qayd
qilinganlar jismoniy tayyorgarlik jarayoni deb atash qabul qilingan.
Jismoniy   tayyorgarlikning   ikki   ko’rinishi   mavjud   bo’lib,   umumiy   va   maxsus
jismoniy tayyorgarlik  tarzida amalga oshiriladi. 
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   (UJT)   deb   inson   organizmining   harakat
sifatlarini   teng,   birini   -   biridan   ustun   qilib   rivojlantirmay,   barchasini   teng
rivojlantirish   (xar   tomonlama   jismoniy   tayyorgarlik)ga   yo’naltirilgan   ko’p   yillik
pedagogik jarayon tushuniladi. Hozirgi kunda davlat siyosati darajasiga ko’tarilgan STT   jismoniy   madaniyatining   asosida   ham   jamiyat   a’zosini   UJTini   yaxshilash
masalasini   xal   qilish   yotadi.   UJTning   mazmuni,   vositalari,   usullari   va
mashg’ulotlarni tashkil etish jarayonida inson faoliyatining barcha shakllari, u sport
faoliyatimi,   mehnat   jarayoni   faoliyati   ko’rinishida   bo’ladimi,   keng   jihatli   bazaviy
jismoniy tayyorgarlikni yuzaga keltirishga yo’naltiriladi.
Abu Nasr  Forobiy, Abu Rayxon Beruniy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, Abu Ali
ibn   Sino,   Mirzo   Ulug’bek,   Zaxiriddin   Bobur   va   boshqa   allomalarimizning   tan
tarbiyasi, inson jismining jismoniy quvvati haqidagi fikrlari biz o’rganishni maqsad
qilgan muammoni ajdodlarimiz davrida ham muhim ekanligini ko’rsatadi. 
Bobokalonimiz,   tibbiyot   olamining   yetakchi   namoyondasi   Abu   Ali   ibn   Sino
o’zining   “Tib   qonunlari”   asarida   “Jismoniy   mashqlar   bilan   muntazam   ravishda
shug’ullangan   odam   hech   qanday   davolanishga   muxtoj   bo’lmaydi”   deb   yozgan.
Jismni   hayotiy   sinovlarga   tayyorlash   ma’lum   darajadagi   tayyorgarliklarni   talab
qilishini uqtirgan. 
Jahongir   bobomiz   Amir   Temur   jahonga   mashxur   asari   sanalmish   o’zining
“Tuzuklari”da   o’z   qo’shiniga   askarlarni   tanlash   qoidasida   quyidagi   uch   jihatga
e’tibor   berishni   uqtirgan:   eng   avvalo,   sog’lom   va   jismonan   baquvvat   bo’lishi,
ikkinchisi,   qurolni   biror   turidan   moxirona   foydalana   olishi,   uchinchisi   -   aqli,
zakovati, iktidorini sinab ko’rish lozim deb hisoblagan.
Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik.   Inson   organizmining   jismoniy   tayyorgarligini
qayd   kilingan   yo’nalishi   tanlangan   mehnat   faoliyati,   kasbi   (o’t   o’chiruvchi,
mashinist, xaydovchi, novvoy, duradgor va boshqalar) uchun yoki sport faoliyatida
tanlangan sport turi talab qiladigan jismoniy sifatlarni rivojlantirish va tarbiyalashni
boshqarishni   o’z   ichiga   oladi.   Masalan,   o’t   o’chiruvchi   kasbining   soxibi   maxsus
kiyim   bosh   kiyib,   noqulay   sharoitda,   chegaralangan   satx-narvon   yoki   oddiy   taxta
ustida   ma’lum   vaznga   ega   bo’lgan   ish   kurollaridan   foydalanib,   o’z   vazifasini
bajarishda   belgilangan   darajadagi   tezkorlik,   kuch,   chidamlilik   va   boshqa   jismoniy
sifatlarni namoyon qilishi lozim bo’ladi.  Qayd   qilingan   sifatlarni   tarbiyalashni   maxsus   jismoniy   tayyorgarlik
jarayonidagi   mashg’ulotlar   orqali   amalga   oshiriladi.   Har   qanday   kasb   soxibining
jismoniy   tayyorgarligi,   ayniqsa,   kasbiy   jismoniy   tayyorgarligi   o’zining   xususiy
tomonlariga ega. 
Mashg’ulotlar kasb soxiblari uchun maxsus ishlangan dasturlar asosida tashkil
etiladi. Sport faoliyati va unga tayyorgarlik jarayonidagi maxsus tayyorgarlik faqat
tanlab   olingan   sport   turi   uchun   kerak   bo’ladigan   sifatlarni   rivojlantirishga
yo’naltiriladi.
Kasb-hunar   jismoniy   tayyorgarligi   maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   jarayoni
xisoblanib,   ularning   har   biri   xususiy   tomonlari   bilan   farqlanadi.   Kasb-xunar
jismoniy   tayyorgarligi   -   bu,   jismoniy   tarbiyaning   mutaxassislashtirilgan,   aniq
mehnat   turi   va   mudofaa   faoliyatiga   tayyorlashga   yo’naltirilgan   jarayondir.   Bunda
asosan,   jismoniy   mashqlarning   hunar   yoki   kasbga   yaqin   bo’lgan   turlaridan
foydalaniladi. Kasbga yo’naltirilgan jismoniy tayyorgarlik vositalarining qo’llanishi
mehnat   harakat   malakalarining   shakllanishi   jarayonini   tezlashtiradi,   mehnat
unumdorligini   oshiradi,   organizmning,   tashqi   muxit   ta’sirining   zararli   omillariga
qarshilik ko’rsatishini yaxshilaydi.
Amaliy   jismoniy   tarbiya   kasbiy-amaliy   va   harbiy-amaliy   turlarga   bo’linadi.
Ularning   xususiyatlari   professional   faoliyat   sohasiga   bevosita   kiritilishi   bilan
belgilanadi. 
Jismoniy   tarbiyaning   amaliy   turlari   bazali   jismoniy   tarbiya   bilan   eng
mustahkam tarzda bog’langan. Ularning uzviy aloqasi  shunda ifodalanadiki, bunda
kasbiy-amaliy   va   harbiy-amaliy   jismoniy   tayyorgarlik   umumiy   jismoniy
tayyorgarlik negizida quriladi. Bundan tashqari, jismoniy tarbiyaning amaliy turlari
mazmuniga bazali jismoniy tarbiya va sportning muvofiq unsurlari ham kiradi.
Sport  – jismoniy madaniyatning tarkibiy qismi Sport jismoniy rivojlanishni va
insonning u bilan bog’langan boshqa sifatlari rivojlanish darajasini ta'minlaydi.  Ommaviy   sport   bazasi   jismoniy   tarbiyaning   tarkibiy   qismidir.   Yuqori
muvaffaqqiyatlarga   erishishda   sport   jismoniy   madaniyatning   maxsus   sohasini
ifodalaydi. 
Sport   -   jismoniy   madaniyatning   tarkibiy   qismidir.   Sport,   xususan,   ahamiyatli
darajada   jismoniy   va   unga   bog’liq   bo’lgan   qobiliyatlarning   rivojlanishini   va
o’sishini ta’minlaydi. 
Jamiyat jismoniy madaniyatining tarkibiy qismi xisoblangan sport tushunchasi
yunoncha   so’z   bo’lib,   boshlang’ich   ma’noda   «kuch   sinashaman»,
«musobaqalashaman»   degan   ma’noni   beradi.   XIX   asrning   oxiri   va   XX   asrning
boshlarigacha   sportga   dam   olish,   ko’ngil   ochish,   so’ng,   jismonan   yuqori   sport
ko’rsatkichga   erishish   vositasi,   musobaqalarda   g’alaba   qozonish   tarzidagi   faoliyat
deb qaralgan. 
Sport asosan uch ko’rinishda -  o’quv predmeti, ommaviy-ko’ngilli sport, «katta
sport»,   “Oliy tartibdagi harakat mahorati sporti”   tarzidagi yo’nalishlarda o’zining
nazariyasi va amaliyotini rivojlanishi bilan namoyon bo’ladi.
Bolalar   sporti.   Bolalar   sport   faoliyati   darsdan   tashqari   vaqtda   amalga
oshiriladi. O’quv fani sifatida umumta’lim maktablari o’quv rejalari va dasturlariga
qisman   kiritilgan   va   maktabda   sinfdan   tashqari   ishlar,   maktabdan   tashqari
muassasalardagi   mashg’ulotlar   shaklida   alohida   ahamiyat   kasb   etadi,   ko’ngilli
tarzda yo’lga qo’yiladi. 
Sportning   xarakterli   alomatlarining   barchasi   bir   butun   bo’lib,   bolalar   sportida
o’z   aksini   topgan.   Uni   bolaning   darsdan   tashqari   faoliyatining   turli   ko’rinishi   deb
belgilash   ham,   maxsus   tayyorgarlik,   musobaqalarda   qatnashish   yoki   o’zidagi
mavjud imkoniyatlarini xisobga olgan holda, oldindan belgilangan optimal  harakat
qobiliyatlarini   rivojlantirish   jarayoni,   deb   qarash   ham   mumkin.   Bolalar   sporti
ularning   yoshi   bilan   chegaralangan,   maxsus   tayyorgarlikka   kirishishga   ruxsat
berilgan   muddatdan   to   umumta’lim   maktabini   bitirgungacha   bo’lgan   davrni   o’z
ichiga oladi. Yoshlar   sporti.   Bu   tushunchada   aytarli   qisqa   mazmun   ifodalangan.   Uning
chegarasi   yoshga   qarab   o’smirlar,  yoshlar   sporti   deb   chegaralanadi.   Yoshlar   sporti
o’z   ichiga   asosan   katta   maktab   yoshidagi   o’quvchilar,   studentlarning   birinchi
kurslaridagilarni qamrab oladi. Bu ibora shartli xisoblanib, qizlarning ham ishtiroki
nazarda   tutiladi.   Bu   yoshdagilar   sporti   mamlakat   katta   sportining   zaxirasidir.
Maktab   sporti   shug’ullanuvchilarning   yoshi   va   boshqa   belgilariga   qarab   bolalar
sportiga   o’xshash.   Farqi   shundaki,   bolalar   sporti   maktablar   va   maktabdan   tashqari
muassasalar orqali, maktab sporti esa faqat maktab o’quvchilari bilan maktab sport
sektsiyalarida yo’lga qo’yiladi.
Sport   jamiyatimiz   jismoniy   madaniyati   uchun   ko’rsatayotgan   xizmatidan
tashqari   jismoniy   tarbiyalash   xizmatini   xam   o’zida   mujassamlashtirgan.   Sportda
jismoniy tarbiyaning xususiy tomoni mujassamlashtiriladiki va jismoniy kamolotga
erishishning   pedagogik   tizimi   mutaxassislashtiriladi   va   sportchining   tayyorgarligi
deb nomlanadi.
Sog’lomlashtiruvchi jismoniy tarbiya.   Jismoniy tarbiya tarkibiga davolovchi
jismoniy   tarbiya   ham   kiradi.   U   organizmning   vaqtinchalik   yo’qotilgan   funksional
imkoniyatlarini   tiklashga   ko’maklashadi.   Sog’lomlashtirish   jismoniy   madaniyati
davolash maqsadida ham keng ko’lamda foydalaniladi. Shu tur jismoniy madaniyati
o’z oldiga organizmning vaqtinchalik yo’qolgan funktsional imkoniyatlarini tiklash
(reabilitatsiya) maqsadini ham qo’yadi.
Jismoniy   madaniyat   gigienasi   ish   kuni   davomida   sog’lom   turmush   tarzi
jismoniy madaniyatga zamin bo’lib xizmat qiladi. Organizmning kunlik funktsional
holatini nazoratga oladi, lozim bo’lsa, uni yaxshilash tadbirlari (jismoniy madaniyat
pauzalari,   daqiqalari   va   boshqa   aktiv   yoki   passiv   dam   vositalaridan   foydalanish)ni
yo’lga   qo’yadi.   Kundalik   turmush   va   dam   olish   tartibi,   ish   kuni   doirasiga
kiritiladigan   jismoniy   tarbiya   gigienasi   organizmning   joriy   holatini   yaxshilashga
xizmat   qiladi,   ya'ni   asosiy   hayot   faoliyati   uchun   qulay   funksional   “fan”
shakllanishiga ko’maklashadi. Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   fanining   maqsadi.   Fanni
o‘qitishdan maqsad - bo‘lajak kadrlarga jahon xalqlarining jismoniy tarbiya va sport
tarixi   hamda   shu   sohada   erishilgan   natijalar   to‘g‘risida   ma'lumot   berish,
mamlakatimizda   jismoniy   tarbiyaning   rivojlanishi   va   uning   taraqqiy   etish   hamda
sportni   boshqarish   yo‘llari   haqida   bilim   berish,   ommaviy   jismoniy   tarbiya
harakatida   ijtimoiy   va   davlat   idoralari   o‘rnini   anglatish.   O‘z-o‘zini   boshqaruv
muassasalari   va   davlat   idoralarini   boshqaruv   hujjatlar   bilan   ishlashga   o‘rgatish,
jismoniy madaniyat  nazariyasi  va  metodikasi   bo‘yicha  atroflicha  va  chuqur  kasbiy
bilimlar berish. Kelajakdagi ish faoliyatlarida kasbiy-amaliy ahamiyat kasb etuvchi
jismoniy madaniyat  bo‘yicha kasbiy bilimlar, ko‘nikma va malakalar hamda yangi
pedagogik   texnologiyalardan   foydalana   olish   kabi   bilimlar   bilan   qurollantirishni
ko‘zda tutadi.
Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   fanining   vazifalari.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2015-yil   4-sentabrdagi
“Jismoniy   tarbiya   va   sport   to‘g‘risida”gi   qonuni   (yangi   tahrir)   va   2017-yil   3-
iyundagi “Jismoniy tarbiya va ommaviy sportni yanada rivojlantirish choratadbirlari
to‘g‘risida”gi   PQ-3031-sonli   qarorida   mamlakatimizda   jismoniy   tarbiya   va   sportni
rivojlantirish yo‘llari belgilab berilgan. 
Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   fani   bo‘lajak   jismoniy   tarbiya
o‘qituvchisi   va   murabbiylarning   dunyoqarashini   kengaytiradi,   yaqin   kelajakdagi
vazifalarni   aniqlash,   uslub,   vositalarni   to‘g‘ri   tanlashni   hamda   ularni   amalga
oshirish   shakllarini   amaliyotda   sinab   ko‘rishga   o‘rgatadi.   Jismoniy   madaniyat
nazariyasi   va   metodikasi   fanining   asosiy   vazifalaridan   biri   bo‘lajak   o‘qituvchini
aralash   kurslarda   va   xususiy   uslublardan   olingan   bilimlarni   integrallashni   uddalay
olish   va   bilimlarni   amaliy   ishda   joriy   etishning   shakl   va   uslublari   bilan
qurollantirishdir.   Fanning   barcha   bo‘limlarini   o‘rganish   talabalarning   ixtisosligi
bilan muvofiqlikda amalga oshiriladi. Shuning uchun bosqichning asosiy bo‘limlari
tatbiqan bayon qilingan har bir mavzuni o‘rganish jarayonida o‘qituvchi va talabalar
nazariy bilimlarning amaliy ahamiyatini aks ettiruvchi vazifalarni qo‘yishlari kerak.  “Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi”   fani   talabalarda   bajarayotgan
ishining   ahamiyatini   tushunishga   va   professional   burchini   tarbiyalashga
ko‘maklashishi lozim. Fanni o‘rganib borish orqali bo‘lajak o‘qituvchi ilg‘or 
tajribalarni o‘zlashtirishi va bu tajribani o‘z ishida qo‘llay bilishi, talabalarga ushbu
tajribadan   to‘g‘ri   foydalanishni   o‘rgatishi,   jismoniy   tarbiya   vazifalarini   samarali
ravishda   hal   etishni   muntazam   hamda   mustaqil   ravishda   egallashlarini
shakllantirishi lozim. 
Hozirgi   kunda   har   qachongidan   ko‘ra   ilg‘or   pedagogik   tajribalarga   tayanish
zarur.   Jismoniy   sog‘lomlashtirish   tadbirlarining   keng   yo‘llarini,   ularni   amalga
oshirish   uslublarini   takomillashtirish   kerak.   O‘qituvchi   har   bir   mavzuning
ahamiyatini   ko‘rsatishi   va   aniqlashi,   o‘quvchilar   o‘rtasida   aloqa   o‘rnatishi   hamda
bilimlar, mavzularni muntazam ravishda o‘rgatishi juda muhimdir. Talabalar amaliy
ishlarini hayotga joriy etish uchun nazariy bilimlarni egallashi, o‘qitishning pirovard
maqsadi   to‘g‘risida   bir   daqiqa   ham   unutmaslik   ehtiyojini   hosil   qilishi   zarur.
Talabalarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olishlari,   jismoniy   tarbiyada
qo‘llaniladigan uslublar  bo‘yicha so‘nggi  ma'lumotlar  bilan qurollangan bo‘lishlari
kerak.   O‘qituvchi   talabalarga   jismoniy   tarbiya   va   sport   masalasi   oddiy   masala
emasligini,   balki   insonni   har   tomonlama   rivojlantiruvchi   asosiy   vositalardan   biri
ekanligini, birinchi navbatda, uning mehnat faoliyati, Vatanni himoya qilish vositasi
ekanligini   tushuntira   olishi,   o‘quvchilarni   kasbiy   amaliy   tayyorgarlik   ishlarining
uslublari   va   shakllari   to‘g‘risidagi   bilimlar   bilan   ta'minlashi   zarur.   Bunda
talabalarning o‘z kasbiga qiziqishi juda muhim. 
Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   fanining   vazifalari   bo‘lajak
o‘qituvchilarni   muayyan   pedagogik   ko‘nikma,   malaka   va   yangi   pedagogik
texnologiyalarlar   bilan   qurollantirishdan   iboratdir.   Fan   o‘z   vazifasi   doirasida
bo‘lajak   jismoniy   madaniyat   o‘qituvchilariga   jahon   xalqlarining   umumiy
madaniyatida jismoniy tarbiya va sportning o‘rni. Ibtidoiy jamoa tuzumida jismoniy
mashqlarni paydo bo‘lishi.  Jismoniy   madaniyat   va   sportni   rivojlanish   davrlari.   O‘rta   asrlarda   jismoniy
madaniyat  va sport. Buyuk gumanistlar ta'limoti, O‘rta Osiyoga  jismoniy tarbiyani
kirib kelishi. Ajdodlarimiz Abu Ali ibn Sino, A.Temur davrlarida jismoniy tarbiya.
Sportni boshqaruv tamoyillari, an'anaviy va milliy bayramlarda musobaqalar tashkil
etish,   jismoniy   tarbiya   va   sport   bo‘yicha   qaror,   buyruqlarning   sport   tashkilotlarida
bajarilishi  bo‘yicha bilim  berish hamda o‘rgatish, ta'lim  muassasalari  maktabgacha
ta'lim   muassasalari,   umumta'lim   maktab,  akademik   litsey   hamda   kasb-hunar   kollej
o‘quvchilarini   jismoniy   madaniyat   mashg‘ulotlarida   umumrivojlantiruvchi
mashqlardan,   umumiy   va   maxsus   mashqlardan   foydalanish   hamda   sport
musobaqalari, sport bayramlarini tashkil qilish va o‘tkazish hamda sinfdan tashqari
to‘garaklarni   tashkil   qilish   kabi   bilimlarini   shakllanishini   o‘rganishga
ko‘maklashadi. 
Jismoniy tarbiya mashg‘ulotlarida talaba quyidagilarni o‘rganishi kerak: 
•   yuklama   me'yorini   bilish,   jismoniy   tarbiyaning   aniq   vazifalarini   yechish   uchun
shakl va uslublarning vositalarini tanlash; 
• ishning asosiy rejalarini tuzib chiqish va jismoniy tarbiyaning har xil zvenolarida
uni hisobga olib borish; 
• talabalarning o‘rganish natijalarini aniqlash, ularning muvaffaqiyatlarini baholash,
uyg‘unlashtirish va shug‘ullanuvchini mustaqil ishlarga yo‘naltirish; 
• o‘quv - tarbiya muassasalarining ishlarini nazorat qilish;
•   ommaviy   tadbirlar   rejasi,   musobaqalar   to‘g‘risida   nizom   ishlab   chiqish,   ularni
amalda o‘tkazish va uyushtirish; 
• maktab o‘quvchilari bilan jismoniy tarbiya sohasida olib boriladigan ishlar sifatini
oshirish   maqsadida   bolalar   ijtimoiy   tashkilotlari,   oila   va   maktab   kuchlarini
birlashtirish; 
• o‘rgatish texnikasiga oid o‘ziga xos moslamalar va vositalardan foydalanish; 
• yangi pedagogik texnologiya asoslarini o‘zlashtirish va ularni amalda qo‘llash. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fanining mazmuni. 
Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   fanining   mazmuni   o‘z   ichiga
quyidagilarni oladi. 
Ular: 
-   jismoniy   madaniyat   ijtimoiy   xodisa   tarzida   jamiyat   maxsuli   sanalgan
tarbiyaning boshqa shakllari bilan uzviy bog‘likligiga oid bilimlarni; 
- mamlakatdagi mavjud jismoniy tarbiya tizimi, uning maqsadi, vazifalari va
zvenolarini; 
-   jismoniy   madaniyatning   maqsadi,   uning   umumiy   vazifalari   va   nazariy
tamoillari; 
- jismoniy tarbiyaning vositalari va uning usulubiy tamoillari; 
-   xarakatga   o‘rgatishning,   jismoniy   madaniyat   ta’limi   va   tarbiyasi
jarayonining mazmuni, vositalari, jismoniy tarbiya ta’limi uslubiyatlari; 
- jismoniy sifatlarni rivojlantirish qonuniyatlari; 
-   jismoniy   mashqlar,   ularning   mazmuni,   tuzilishi   texnikasining   asosi,
zvenolari va detallarini; 
-   jismoniy   mashqlar   bilan   shug‘ullanish   mashg‘ulotlarining   mazmuni,
tuzilishi, tashkil etishning shakllari; 
-  o‘quvchi  talaba  yoshlar   jismoniy  tarbiya jarayoni   va uni   yo‘lga  qo‘yish  va
bu jarayonni rejalashtirish; 
- maktabgacha yoshdagi va umumiy o‘rta ta’lim, kasb-hunar ta’limi, o‘quvchi
va yoshlarning jismoniy tarbiyasi mazmuni; 
-sport trenirovkasi jarayonining tavsifi, mazmuni, mashg‘ulotlarni tashkillash
metodikasiga oid o‘quv materialini o‘zida mujassamlashtirgan.  Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   har   qanday   holatda   ilmiy
pedagogikaning   ajralmas   bir   qismi   tarzida   uning   negizini   tashkil   etuvchi   umumiy
qonunlar, tamoillar, uslubiyotlaridan foydalanadi, barcha sport fanlari uchun ham bu
qonunlar, qoidalar mos keladi va o‘ziga xos ma’no kasb etadi.
Jismoniy   tarbiya   tizimining   rivojlanishi   jamiyatning   moddiy   va   ma'naviy
darajasi   yetarli   darajada   yuqori   bo’lishiga   hamda   ishlab   chiqarish   kuchlari   va
jamiyatning o’zaro munosabatiga ham bog’liq. Tizimning tashkiliy quvvati, birinchi
navbatda, uning tashkil  topishi, hayotda ishlashi va rivojlanishiga, unda davlatning
qay darajada ishtirok etishi hamda jamiyat boshqaruvchi kuchlariga ham bog’liq. 
Ibtidoiy ishlab chiqarish va ijtimoiy munosabatlarning alohida xususiyatlarini
jismoniy   tarbiyaning   mehnat   jarayoni   hamda   tarbiyaning   boshqa   turlari   bilan
chambarchas   aloqasi   belgilab   beradi.   Sinfiy   jamiyat   vujudga   kelguniga   qadar
jismoniy tarbiyani rivojlantirishga mehnatdan tashqari harbiy ish ham ta'sir o’tkazdi.
O’rta   Osiyo   ilm-fani   va   madaniyati   tarixida   qomusiy   bilimlar   sohibi   Abu   Ali   ibn
Sino  eng  muhim  o’rinda  turadi.  U  “Mo’tadil   ravishda   va  o’z  vaqtida  badantarbiya
bilan shug’ullanuvchi odam buzilgan holatlar tufayli kelib chiquvchi kasalliklarning
davosiga   muhtoj   bo’lmaydi”   deb   bashorat   qiladi.   Ibn   Sino   badantarbiya
mashqlarining   turlari   va   ular   bilan   shug’ullanish   tartib   qoidalarini   ham   aniq
ko’rsatadi. 
Badantarbiyaning   xillari   turli   bo’lishini   quyidagicha   ifodalaydi:   kichigi   va
kattasi, juda kuchliligi, tez va susti, tez va shiddatli, nihoyat sust  turlariga bo’lgan.
Xorazmlik shoir va mutafakkir Pahlavon Mahmud (1246-1324) o’z davrida kurash
usullarini   yoshlarga   o’rgatgan,   u   bilan   muntazam   shug’ullanishda   o’z   hayotini
amaliy   jihatdan   namuna   bo’lib   ko’rsatgan.   Amir   Temur   Kesh   shahri   yaqinidagi
Shahrisabz   tumani   Xo’jailg’or   qishlog’ida   Barlos   qavmi   begi   bo’lgan   Amir
Tarag’ay   xonadonida   1336   yil   tavallud   topgan.   U   yoshlik   chog’ida   harbiy
mashqlarga nihoyatda qiziqqan, feodal urushlarda bevosita qatnashgan va tajribalar
orttirib,   mohir   sarkarda   bo’lgan.   Jangchilarni   tayyorlashda   jismoniy   mashqlardan
keng   ravishda   foydalangan.   Bobur   yoshligidan   ilm   fanga,   she'riyatga   qiziqqan. Dovyurakligi   va   jasurligi   uchun   u   yoshligidan   “Bobur”   (sher)   taxallusini   olgan.
Hindistonda   olib   borgan   janglarida,   askarlarni   jangga   tayyorlashda   jismoniy
mashqlarning rolini ko’rsatgan. 
“Yulduzli   tunlar”   (1990),   “Avlodlar   dovoni”   tarixiy   romanlarining   muallifi
Pirimqul   qodirov   faqatgina   Bobur   hayotini   emas,   balki   o’sha   davr   madaniyati,
urfodatlarini,   jumladan,   mashaqqatlarga   chidamlilik,   jismonan   kuchli   bo’lishning
afzalliklarini, buning ijtimoiy - tarbiyaviy tomonlarini katta e'tibor bilan tasvirlagan.
Bular   hozirgi   avlodlar,   ayniqsa,   yoshlarda   Vatan   tuyg’usi,   unga   sadoqat   hissini,
jangovorlik   ruhini   mustahkamlashda,   sog’lom   avlodni   tarbiyalashda   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   “Jismoniy   tarbiya   tarixi”   (1963,   tarjima)   darsligida   hozirgi
O’zbekiston,   hatto,   Markaziy   Osiyo   hududida   yashagan   ajdodlarimiz   jismoniy
madaniyati,   tarbiyasi   deyarli   tilga   olinmagan.   Mualliflar   R.I.Islomov,
Yu.R.Shailomitskiy   qadimgi   xalqlarimiz   jismoniy   madaniyatiga   doir   materiallarni
to’laqonli aks ettirmaganlar. 
Shunday   qilib,   O’zbekistonning   mustaqillik   yillarida   jismoniy   tarbiya   tizimi
vujudga keldi. Shuningdek, jismoniy tarbiya ijtimoiy hayot hodisasi sifatida ijtimoiy
taraqqiyot   natijasidir.   Respublikada   hamma   madaniyat   sohalarining   tez   o’sishiga,
qisqa tarixiy vaqt ichida jismoniy tarbiya tizimini yaratilishiga imkoniyat yaratildi.        
              Xulosa   qilib   shuni   takidlash   lozimki,   jismoniy   tarbiya   tushunchasi
mazmunida,   tushunchaning   ta’rifi,   harakatga   o’rgatish,   jismoniy   mashqlarning
mohiyati,   ularni   tarbiya   jarayonida   qo’llash   tartibi   (ketma-ketligi),   tarbiyalash
maqsadida   qo’llangan   mashqlarni   bajarish   texnikasini   egallash,   ularni   farqlash,
taqqoslash,   bajarishga   ongli   yondashish,   harakatlarini   boshqara   olish,   yuzaga
keladigan   to’siqlarni   yengish,   o’zlashtirilishi   lozim   bo’lganlariga   -   tez   moslasha
olish   chaqqonlik   va   qat ь iyat   namoyish   qilishni   o’rganish,   faol   harakatlanishni
odatga   aylantirish,   mashqlarni   organizmga   ta’siri,   harakatga   o’rgatishga   oid,
jismoniy bilimlar berishni zaruriyat deb hisoblaymiz. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati . 
1.   A.   Abdullaev.   «Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi»   (1-jild)   /
Toshkent / «NAVRO’Z» nashriyoti, 2017. - 392 bet. 
2.   Abdumalikov   R.   Eshnazarov   J.   Jismoniy   madaniyat   va   sport   tarixi.   O‘quv
qo‘llanma Toshkent 1993 y. 
3.   Yarashev   K.D.   Jismoniy   tarbiya   va   sportni   boshqarish.   O‘quv   qo‘llanma
Toshkent Abu Ali Ibn Sino nomidagi tibbiyot nashriyoti 2002 yil. 
4. Yunusova Yu.M. Teoriya i metodika fizicheskoy kultur ы . Uchebnoe posobiya
Toshkent UzGoslFK 2007 g. 29 
5.   Salomov   R.S.   Sport   mashg‘ulotning   nazariy   asoslari   -   Toshkent.,   O‘quv
qo‘llanma O‘zDJTI, 2005 yil - 238 b. 
6. Mahkamdjanov K.M. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi Toshkent.,
darslik “Iqtisod -moliya” 2008 yil - 300 b. 
7.   Matveev   L.R.   Teopii   metodika   fizicheskogo   vospitanie   -   Uchebnik   Mockva
«Fizkul ь tura   i   sport»   -   2005   g.   8.   David   C.   Watt   Sports   management   and
administration © 1998 David C. Watt

MAVZU: JISMONIY TARBIYA NAZARIYASINING YETAKCHI TUSHUNCHALARI. Reja: I. Kirish. II. Asosiy qism 1. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining asosiy tushunchalari 2. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fanining maqsadi va vazifalari. 3. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fani ilmiy va amaliy fan sifatida 4. Jismoniy madaniyat nazariyasi fanining mazmuni va tuzilishi. 5. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining boshqa fanlar bilan bog‘liqligi. III. Xulosa. IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati.

Respublikamizda ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, ma'naviy va madaniy sohalarda amalga oshirilayotgan islohotlar ta'limni, kadrlar tayyorlash tizimini tubdan yangilash va rivojlantirishni talab etadi. Ta'lim tizimini zamon talablari darajasida va erishilgan tajribalar asosida rivojlantirish orqali o’sib kelayotgan yosh avlodni jamiyat hayotida faol ishtirok etadigan, har tomonlama yetuk va yuksak ma'naviyatli komil insonlar qilib tarbiyalash davlatimizning eng ustivor yo’nalishlaridan hisoblanadi. 1997 yil 29 avgustda O’zbekiston Respublikasining “Ta'lim to’g’risida”gi qonuni qabul qilindi. Bu qonunda ta'lim tizimining mazmun va mohiyatini isloh qilish, davlat va nodavlat ta'lim muassasalari hamda ta'lim va kadrlar tayyorlash sohasida raqobat muhitini shakllantirish nazarda tutilgan. Unda ta'lim tizimini yagona o’quv-ilmiy ishlab chiqarish majmui sifatida izchil rivojlantirishni ta'minlash hamda fuqarolarga ta'lim, tarbiya berish, kasb-hunar o’rgatishning huquqiy asoslarini belgilash va har bir shaxsning barobar bilim olishdan iborat konstitutsiyaviy huquqlari ta'minlangan. Hozirgi kunda jahon tarjribasidan ko’rinib turibdiki, ta'lim jarayoniga o’qitishning yangi, zamonaviy usul va vositalari jadal kirib kelmoqda va ulardan samarali foydalanilmoqda. Bizda ham zamonaviy texnologiyalardan ta'lim tizimida samarali foydalanish tizimi talabalarning kelgusida tajribali mutaxassis, o’z kasbining fidoyisi bo’lib yetishishlariga qaratilgan. Mamlakatimizning jismoniy madaniyati ta’limi va tarbiyasi jarayonida jismoniy madaniyat nazariyasi ve metodikasi fani soha kadrlarini tayyorlashda Davlat ta’lim standartlari talablaridan kelib chiqib bo‘lajak jismoniy madaniyat bakalavrlarini tayyorlashning kasbiy nazariy, kasbiy amaliy tayyorgarliklarini amalga oshirishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yadi va uni hal qilish uchun yo‘naltirilgan maqsadli vazifalarni hal qiladi. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining asosiy tushunchalari. U yoki bu sohada ishlovchi odamlar o’rtasida bir-birini tushunish va aloqa qilish uchun muvofiq tushunarli apparat zarur. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi ham muayyan tushunarli apparatdan foydalanadi, uni tushunish va

o’zlashtirish shu soha mutaxassislarining barchasi uchun majburiydir. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasida atama va tushunchalardan keng ravishda foydalaniladi. Biz faqat eng muhim atamalarni ko’rib chiqamiz, ularni tushunmasdan turib jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati fanini o’rganish mumkin emas. Jismoniy mashqlar, jismoniy tarbiya tamoyillari to’g’risidagi tushunchalar muvofiq boblarda ko’rib chiqiladi. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fanining tushunchalarini ko’pchiligi “Jismoniy” so’zi bilan boshlanadi. Odatda amalga oshiriladigan har qanday harakat faoliyati, bajariladigan ish, jismimiz, vujudimizning ma’lum a’zolari, tanimiz bo’laklarining makon (fazo)dagi joyi, o’rnini almashinuvi orqali sodir bo’ladi va bu “jismoniy” so’zi bilan ifodalanadi. Jismoniy so’zi asosan tana skeleta mushaklari, bo’g’inlarning bog’lovchilarining ishtirokida bajariladigan faoliyatlar - barcha mushaklarning, ularning faqat ayrimlarini yoki bir bo’lagini, birnecha qismlarini birgalashib namayon qiladigan faoliyatlari namayon bo’ladi. Jismoniy madaniyat, jismoniy tarbiya, jismoniy tayyorgarlik, jismoniy rivojlanganlik, jismoniy yetuklik, jismoniy kamolot, jismoniy sifatlar, jismoniy tayyorlanganlik, jismoniy harakat, jismoniy mashq, jismoniy tiklanish (rekreatsiya), jismoniy reabilitatsiya va boshqa shunga o’xshash qator tushunchalardagi “jismoniy” so’zi jismimiz, vujudimizning a’zolarini bajargan, namoyon qilayotgan jismoniy faoliyatini ifodalaydi. Qator adabiyotlarda jismoniy madaniyat, jismoniy tarbiya, sport tushunchalarini “Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi” hamda “Jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi” fanining yetakchi tushunchalari deb xisoblaydilar (A.D.Novikov, L.P.Matveev, B.A.Ashmarin va boshqalar). Qayd qilingan asosiy tushunchalar tarkibidagi “umumiy jismoniy tayyorgarlik”, “kasbiy- jismoniy tayyorgarlik”, “sport tayyorgarligi”, “sport trenirovkasi” va boshqa qator tushunchalar ham jismoniy madaniyat hamda jismoniy tarbiya nazariyasi fanlarining yetakchi tushunchalari tarzida qabul qilingan, qolaversa, ularning tarkibida “umumiy jismoniy rivojlanganlik” va “jismoniy tayyorgarlik”, “maxsus jismoniy

rivojlanganlik” va “maxsus jismoniy tayyorgarlik”, “shug’ullanganlik”, “jismoniy kamolot”, “jismoniy yetuklik”dek boshqa qator tushunchalar mavjud bo’lib ular o’zlarining ilmiy, nazariy asoslariga ega. Jismoniy rivojlanish – bu sog’lomlashtiruvchi jarayon bo’lib, inson organizmining vazifalari va shakllari o’zgarishining asta-sekin qaror topishidir. Rivojlanishning o’sib borishida uchta fazani ajratish mumkin: - rivojlanish darajasining ko’tarilishi, - nisbatan barqarorligi va - inson jismoniy imkoniyatlarining asta-sekin pasayishi. Eng jo’shqin rivojlanish maktabgacha va kichik maktab yoshiga to’g’ri keladi hamda maktabda ta'lim olishning barcha davrlari mobaynida davom etadi. Jismoniy rivojlanish ob'ektiv biologik qonunlarga bo’ysunadi. Bu qonunlardan eng muhimi muhit va organizm rivojlanishining birligi qonunidir. O’quvchi bolalarning dam olishini tashkillashtirishi, mustaqil ishlar va mehnatni, o’qish sharoitini hisobga olishi kerak. Bularning hammasi bolalarning jismoniy rivojlanishiga ta'sir ko’rsatadigan omillardir. Jismoniy rivojlanish uchun shart-sharoit yaratish iste'dodli bolalarni tanlab olishga imkoniyat yaratadi. Chunki iste'dod nasldan-naslga o’tadi. Shuning uchun yuqori sport natijalariga har qanday o’quvchi ham erisha olmaydi. Biroq har bir shug’ullanuvchi maqsadga yo’naltirilgan mashg’ulotlarga muntazam, vijdonan ishtirok etish sharoitida o’zining jismonan yaxshi rivojlanishini ta'minlashi mumkin, biroq organizm himoyasi va mehnatda munosib muvaffaqiyatlarga erishish uchun sharoitlar yaratish zarur. Bunday rivojlanishga erishish uchun “Jismoniy tarbiya” nomini olgan maxsus yo’naltirilgan va tashkillashtirilgan faoliyatdan foydalaniladi. Jismoniy tarbiya - bu insonni irodaviy, ahloqiy, funksional, morfologik takomillashtirishga yo’naltirilgan pedagogik jarayon bo’lib, uning maqsadi o’quvchilarni mehnatda va Vatan himoyasida eng yaxshi natijalarga erishishi uchun ko’nikma, malaka va maxsus bilimlar bilan qurollantirishdir.

Jismoniy tarbiyaga tegishli o’ziga xos vazifalardan kelib chiqib, uning jismoniy ta'lim berish va jismoniy sifatlarni tarbiyalash kabi ikki tomonini qarab chiqish mumkin. Jismoniy tarbiya - mazmuniga kura keng ma’nodagi “tarbiya” deb nomlanadigan umumiy pedagogik tushuncha tarkibiga kiradi va tarbiya jarayonidagi tarbiyaviy, bilim (ta’lim) berish, vazifalarini mutaxassis pedagogning yo’naltiruvchi xizmati asosida ta’lim taomillariga muvofiq yoki o’zini-o’zi tarbiyalash tartibida amalga oshiriladi. Jismoniy tarbiya - inson organizmini morfologiyasi va xizmati jihatidan takomillashtirish, uning hayoti uchun muhim bo’lgan asosiy hayotiy - zaruriy harakat malakalari, ko’nikmalari, ular bilan bog’liq bo’lgan nazariy bilim va amaliy malakalarni shakllantirish hamda harakat sifatlarini rivojlantirishga yo’naltirilgan ko’p yillik pedagogik jarayondir. Harakatga o’rgatish (o’qitish) - o’zining asosiy mazmuniga ko’ra jismoniy bilim (ta’lim) berishni, ya’ni insonni o’z harakatlarini ratsional boshqarishni bilishini, tahlil qilishiga oid nazariy bilimlarga ega qilishni va shu yo’l bilan egallangan bilimlariga asoslanib, hayotiy-zaruriy harakat malakalari va ko’nikmalari zahirasini boyitishni hamda ularga oid nazariy bilimlarga ega qilishni nazarda tutadi (P.F.Lesgaft). Jismoniy tarbiyaning mohiyatiga ko’ra yana boshqa ahamiyatli tomoni organizmning jismoniy sifatlarini maqsadli rivojlantirishga yo’naltirilib, uning tabiiy xususiyatlariga kompleksli ta’sir o’tkazish, me’yoriy jismoniy funktsional yuklamalar bilan jismoniy mashqlar harakat faoliyatlari)ni bajartirish, shuningdek, individ hayotiy rejimi (turmush tartibi)ni optimallash yo’li bilan va tabiatning tashqi muhit sharoitidan rotsional foydlanishni stimullash va boshqarish uchun zarurligidir. Jismoniy bilim - jismoniy mashqlarni, mexnat harakatlarini bajarish, undan foydalanish, lozim bo’lganda hayotiy sharoitda qo’llash mahorati va ko’nikmalariga