Ko‘makchilar uslubiyati
Mavzu: K o ‘makchilar uslubiyati Reja: I.Kirish II. Asosiy qism: 1. O‘zbek tilshunosligida yordamchi so‘zlarning o‘rganilishi. 2. O‘zbek tilshunosligida ko‘makchilarning o‘rganilishi. 4. Ko‘makchilarning turlari. 5. Ko‘makchilar stilistikasi. IV. Xulosa V. Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati 1
Kirish Mamlakatimizning ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy-ma’daniy, ilmiy-texnikaviy taraqqiyotida shu qisqa davr ichida ulkan yutuqlarni qo‘lga kiritishiga zamin tayyorladi. Ma’lumki, davlatimiz istiqlolning ilk kunlaridan boshlab, taraqqiyotning o‘ziga xos va mos yo‘llarini tanlab oldiki, bu yo‘l o‘zining har jihatdan asosli ekanligini isbotladi. Shuni aytishimiz kerakki, O‘zbekiston davlati va bu mamlakatda yashayotgan xalq va millatlar tarixi nihoyatda uzoq zamonlarga borib taqaladi. Unda tarixiy taraqqiyotning barcha sinovlari bosib o‘tilgan. Mamlakatimiz ko‘plab bosqinlarni ham, milliy ozodlik uchun kurashlar tarixini ham boshidan kechirgan. Ilm-fan, madaniyat, falsafa, adabiyot va umuman, jamiyat taraqqiyotini ta’minlaydigan barcha sohalarda yuksak yutuqlarni qo‘lga kiritgan. Bu hududdan jahon ilm va madaniyatini ravnaq ettirishga xizmat qilgan buyuk olimlar, mutafakkirlar, ilmiy-badiiy ijod sohiblari yetishib chiqqan. E’tiborli tomoni shundaki, mamlakatimiz mustaqillikni qo‘lga kiritgan davrlaridan boshlaboq Prezidentimiz Islom Karimov e’tiborini ma’naviyatimiz, madaniyatimiz, uzoq asrlik ma’rifatchiligimiz tarixini o‘rganishga qaratdi va shu yo‘l bilan o‘zlikni anglash, dunyo hamjamiyatida o‘z o‘rnimizni topish lozimligini takror va takror ta’kidlab o‘tdi. Milliy istiqlol mafkurasining poydevori qadim ma’naviyatimiz va milliy an’analarimiz ekanligini uqtirdi. Milliy istiqlol g‘oyasi milliy va umuminsoniy qadriyatlarga tayanishini1, shuning bilan o‘z tarixini bilmaydigan, kechagi kununi unutgan millatning esa, kelajagi yo‘q ekanligini aytib o‘tdi. Bu esa ma’naviyatning asoslaridan bo‘lgan adabiyotimizning barcha jihatlarini yangicha ruhda o‘rganishga hamda tahlil va talqin etishga keng yo‘l ochib berdi, falsafiy-ijtimoiy, diniy-irfoniy va ilmiy-nazariy merosi bilan alohida o‘rin tutgan. Prezidentimiz Islom Karimov “O‘zbekiston XXI asrga intilmoqda” 1 asarida: “Biz farzandlarimizning barkamol ruhiy dunyosi uchun, ularning ma’naviy, axloqiy jihatdan yetuk, jismonan sog‘lom bo‘lishi uchun doimo qayg‘urishimiz, kurashmog‘imiz zarur”,- deya ta’kidlaydi. “Barkamol avlod ─ O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori” asarida esa : “Kadrlar tayyorlash 1 Каримов И.А. Узбекистон XXI асрга интилмокда. - Тошкент: Узбекистон , 2000.- 300 б 2
sohasidagi davlat siyosati insonni intelektual va ma’naviy – axloqiy har tomonlama barkamol shaxs – fuqaroni shakllantirishni nazarda tutadi”, - deb ta’kidlagan edi. Prezidentimiz milliy dastur haqida so‘zlagan nutqida uning maqsad va vazifalarini aniq ko‘rsatib: milliy dasturning maqsad va vazifalari shaxsni shakllantirishga qaratilganini, shaxs islohotlarning asosiy harakatlantiruvchi kuchi ekanini, milliy dasturdan kuzatilgan maqsad va vazifalarning to‘la amalga oshishi, birinchi navbatda, mamlakatimizdagi ijtimoiy-siyosiy muhitning yanada yaxshilanishiga olib kelishini, jamiyatdagi yangi shaxs – komil insonlar vujudga kelishini aytadi. Bugun o‘zbek tilini yaxlit bir tizim sifatida o‘rganish, uning nutqiy madaniyatini zamon talablari darajasiga ko‘tarish faoliyatimizning tarkibiy qismiga aylandi. O‘zbek tili so‘z turkumlariga oid lug‘aviy birliklarni funksional- stilistik jihatdan o‘rganish ana shu masalalarning ma’lum qismini xal etishga ko‘maklashadi. O‘zbek tilshunosligida so‘z turkumlarining, xususan, yordamchi so‘z turkumlarining funksional-stilistik xususiyatlarini tadqiq etishga bag‘ishlangan ayrim ishlar amalga oshirilgan. Mazkur tadqiqot ishlari orqali yordamchi so‘z turkumlarining, xususan, ko‘makchilarning nutqimizda tutgan o‘rni va ahamiyati haqida bir qator fikr- mulohazalar bildirib o‘tilgan. 3
1. O‘zbek tilshunosligida yordamchi so‘zlarning o‘rganilishi. Tilshunoslikning tarixiy grammmatikasida so‘z turkumlari tushunchasi yuzaga kelgan paytlardan boshlab mustaqil va yordamchi so‘zlar muammosi markaziy o‘rinni egallab kelmoqda va ularning bir-biriga qarama-qarshi qo‘yilishi orqali bu masala mohiyati yanada yorqinroq namoyon etilmoqda. XX asrning oxirida sobiq Ittifoq tarkibidagi davlatlarning o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritish mustaqil davlatlarda, jumladan, O‘zbekistonimizda ham turkiy ona tillarning haqiqiy turkona tabiatini yoritishga imkon yaratdi. Turkiy tillar grammatik qurilishi talqini rus grammatikasi chizmasi ta’siridan sekin-asta uzoqlashmoqda 2 . O‘zbek tilshunosligida ham yordamchi so‘zlarni o‘rganish borasida muayyan ishlar amalga oshirilgan. Endigi tadqiqotlar esa so‘zlarning zamonaviy mezonlar asosida o‘ziga xos xususiyatlarini chuqur va har tomonlama o‘rganib, til sistemasidagi munosib o‘rnini belgilashdan, ularning o‘zbekona- turkona tabiatini ochish va tavsiflashdan iboratdir. O‘zbek tili grammatikasi tadqiq etila boshlagandan beri yordamchi so‘zlar tilshunosligimizning e’tiborida bo‘lgan. Binobarin, ko‘plab tadqiqotlarda va grammatikaga oid boshqa ilmiy manbalarda yordamchi so‘zlarning tarixiy yozma yodgorliklarda, hozirgi o‘zbek adabiy tilida qo‘llanilish o‘rni taraqqiyot bosqichlari, semantik-grammatik xususiyatlari yoritilgan. O‘zbek tilining butun tizimi va uning alohida birliklari kabi yordamchi so‘lar masalasi ham fanimizni hozirgi o‘zbek tili foneyik,leksik va grammatik qurilishining milliy tadqiqotchin tomonidan berilgan va ilk nisbatan to‘liq zamonaviy tahlil usullarida amalga oshirilgan tavsifi bilan boyitgan, uyg‘onayotgan millat ziyolilari uchun milliy mutaxassis tomonidan tuzilgan ilk ilmiy didaktik qo‘llanma muallifi Abdurauf Fitrat tomonidan muhokama ga chiqarildi va dastlabki talqinlar berildi. Albatta, Fitratning O‘zbekiston maktablarida 6 yil davomida (1924-1930 ) ona tilidan darslik sifatida amalda bo‘lgan tadqiqoti va tavsifi hozirgi talaba uchun jo‘n va o‘ta 2 Замонавий узбек тили.-441 б.; Hozirgi o‘zbek adabiy tili./ Sayfullayeva R., Mengliyev B., Boqiyeva G., Qurbonova M., Yunusova Z., Abuzalova M. -T.: Fan va texnologiya , 2010. -B.3-7: Asadov T.X. So‘z turkumlari tizimida ravish.-T.: Muharrir, 2010.- B.12-15. 4
sodda tuyular , lekin bu o‘sha davrda -grammatik qurilishning zamonaviy yevropacha usullaridan, G‘arbiy Yevropa tillaridan mutlaqo bexabar- millat uchun qanchalik yuksaklik va balandparvozlik ekanligini tasavvur etish qiyin. 3 Abdurauf Fitrat so‘z turkumlarini “Sarf”’ning “So‘z va uning turlari” bandida ot, sifat ,fe’l, olmosh, ko‘makchi so‘zlar kabi guruhlarga ajratib , shunday yozadi : “ Ot, fe’l, sifat bo‘lmagan so‘zlar ko‘makchi so‘z bo‘ladir. Ko‘makchi so‘ z bir gapdan, bir jumladan anglashilgan “o‘y”ga boshqacharoq shakl bermoq uchun ishlatiladir”,- deb yozadi va ko‘makchi so‘zlarga shunday misollar beradi: nechun, chunki, juda, sira, hech, ham. Olim ko‘makchi so‘z hammasi tub so‘z sanaladir”,- deb ham ta’kidlaydi. Muallif “ Sarf” va “ Sahv” ning turli o‘rinlarida ko‘makchi so‘zlar sifatida quyidagilarni ajratadi:- 1.-chi ( qo‘zg‘atish fe’li yasovchi sifatida. ) 2.edi ( Ko‘makchi fe’l sifatida), 3.asru, albatta ,also, eng, butkul, xuddi ( ko‘makchi otlar sifatida) 4.ora,ichra, uzra, o‘zaro (O‘rin ko‘makchilari sifatida) 5. tag‘in, dahi, bilan, -ala,-la, yana,ham -da (qabatlov ko‘makchi sifatida) 6. yo‘qsa,agar,agarchi (shart ko‘makchilari sifatida) 7.balkim, yo, yoki, yohud ( aniqsizlik ko‘makchilari sifatida) 8. koshki, shoyad (orzu ko‘makchilari sifatida) 9. essiz,attang, xay attang ( armon ko‘makchilari sifatida) 10. sarei,sayin (nisbat ko‘makchilari sifatida ) 11. -gina, -kina,-qina, faqat( cheklash ko‘makchilari sifatida) 12.-kim,-ki (izoh ko‘makchilari sifatida) 13. biroq, lekin ( chiqarish ko‘makchilari) 14. uchun, chunki ( sabab ko‘makchilari) 15. -gacha ( zamon ko‘makchisi sifatida) 16. dovur ( chegara ko‘makchisi sifatida) 17. oh,uf, ah (Qayg‘u ko‘makchisi sifatida) 3 Курбонова М. Фитратнинг тилшунослик мероси: Филол.фан.номз.дис.- Тошкент, 1993. 23 б 5