KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV ASOSIDA TARBIYACHILARNING TARBIYAVIY FAOLIYATGA TAYYORLASHNING USULLARI
KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV ASOSIDA TARBIYACHILARNING TARBIYAVIY FAOLIYATGA TAYYORLASHNING USULLARI MUNDARIJA Kirish....................................................................................................4-7 I.BOB. KOMPETENSIYAVIYYONDASHUVASOSIDATARBIYACHILARNING TARBIYAVIYFAOLIYATGATAYYORLASHNINGNAZARIY ASOSLARI …..............................8-29 1.1-§. Yosh avlod ta’lim-tarbiyasida tarbiyachi faoliyatini tashkil etishning nazariy-metodologik asoslari…………………………………………….8-18 1.2-§. Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyachilari va ularning jamiyatda tutgan o‘rni.............................................................................................................18-24 1. 3 -§. Kompetensiya – tarbiyachi faoliyatining muhim asosi................24-28 Birinchi bob bo‘yicha xulosa................................................................. 28-29 II.BOB. KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV ASOSIDA TARBIYACHILARNING TARBIYAVIY FAOLIYATGA TAYYORLASHNING AMALIY ASOSLARI…………………… …30-51 2.1-§. Tarbiyachining kasbiy kompetensiyasini rivojlantirishning mazmuni, shakl, metodlari………………………………………………………….30-39 2.2-§. Kompetensiyaviy yondashuv asosida tarbiyachining tarbiyaviy faoliyatini tashkil etish t exnologiyasi.......................................................... .........39-50 Ikkinchi bob bo‘yicha xulosa.............................................................. 50-51 III BOB. KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV ASOSIDA TARBIYACHILARNING TARBIYAVIY FAOLIYATGA TAYYORLASHNING TAJRIBA-SINOV ISHLARI NATIJALARI VA SAMARADORLIGI…………………………………………………..52-71 3.1 -§ . Ilg‘or ish tajribalarini o‘rganish va ommalashtirish orqali tarbiyachilarning kasbiy kompetensiyasini rivojlantirish texnologiyasi..52-59 3.2-§. Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyachilari kasbiy kompetentligini aniqlash va baholash bo‘yicha o‘tkazilgan tajriba-sinov ishlari natijalari…59-70 Uchinchi bob bo ‘ yicha xulosa………………………………………70-71 XULOSA ……………………………………………………………72-75 FOYDALANILGANADABIYOTLARRO‘YXATI ……………76-80 1
Kirish Dissertatsiya ishining dolzarbligi. Xalqaro miqyosda pedagoglarning tarbiyaviy ishlarni tashkil etishga doir kompetentlilik darajasini rivojlantirish va metodik tayyorgarligini takomillashtirish ustuvor ahamiyat kasb etib, uzluksiz tarbiya tizimini takomillashtirish, o‘quvchi-yoshlarning ma’naviy-axloqiy kompetensiyasini tarkib toptirishning pedagogik mexanizmlarini ishlab chiqish va joriy etish muhim dolzarblik kasb etmoqda. Ayniqsa, tarbiyachilarniqadriyatga yo‘nalganlikni tarkib toptirishga tayyorlash, ma’naviy- axloqiy kompetensiyalarni rivojlantirishning tarbiya texnologiyalarini ishlab chiqish muhim ahamiyat kasb etmoqda. Yurtimizda ta’lim-tarbiya jarayonini mutlaqo yangi bosqichga ko‘tarish, pedagogik kadrlar tayyorlash jarayonlari sifat darajasini umume’tirof qilingan xalqaro talablar va standartlarga muvofiq tubdan yaxshilash ustida keng ko‘lamli, samarali ishlar amalga oshirildi. SHu bilan birga zamonaviy shart- sharoit oliy pedagog ta’limni isloh qilishning ustuvor yo‘nalishlarini belgilash, zamonaviy bilim va yuksak ma’naviy-axloqiy fazilatlarga ega, mustaqil fikrlaydigan yuqori malakali kadrlar tayyorlash jarayonini sifat jihatidan yangi bosqichga ko‘tarish, oliy pedagogik ta’limni modernizatsiya qilish, ilg‘or xorijiy tajribalarga asoslangan holda pedagog kadrlar tayyorlashning yangi tizimini joriy etishni talab etmoqda. O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar stra te giyasida “Ta’lim va o‘qitish sifatini baholashning xalqaro standartlarini joriy etish asosida oliy ta’lim muassasalari faoliyatining sifati hamda samaradorligini oshirish” 1 kabi muhim vazifalar belgilandi. Bu esa, kompetensiyaviy yondashuv asosida Tarbiyachilarni tarbiyaviy faoliyatga tayyorlash tizimining komponentlari, shakl, metod va vositalarini takomillashtirishni taqozo etadi. 1 Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги “Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича Ҳаракатлар стратегияси тўғрисида”ги ПФ-4947-сонли Фармони. // Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда. 2
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “O‘z be kiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strate - giyasi to‘g‘risida”gi PF-4947-son, 2019 yil 8 oktyabrdagi “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsep siyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5847-son farmonlari, 2017 yil 20 apreldagi “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-2909-son, 2018 yil 5 iyundagi “ Oliy ta’lim muassasa larida ta’lim sifatini oshirish va ularning mamlakatda amalga oshirila yotgan keng qamrovli islohotlarda faol ishtirokini ta’minlash bo‘yicha qo‘ shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida ”gi PQ- 3775-son qarorlari hamda mazkur sohaga taalluqli boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifa larni amalga oshirishda mazkur dissertatsiya tadqiqoti muayyan darajada xizmat qiladi. Muammoning o‘rganilganlik darajasi. Kompetensiyaviy yondashuv, kasbiy kompetentlilikni rivojlantirish masalasining pedagogik mahorat bilan bog‘liqligi N.Azizxodjaeva, R.Jo‘raev, J.Yo‘ldoshev, U.Mahkamov, YU.Maxmudov, O.Musurmonova,S.Sanayeva, X.Ibragimov, J.Tolipova, SH.Qurbonov, M.Quronov, N.SHodiev, J.Hasanboev, O.Hasanboeva, SH.SHaripov, M.Urazova, B.Xodjaev, M.Mirsolievalar tomonidan tadqiq etilgan. Mustaqil davlatlar hamdo‘stligi (MDH) mamlakatlari olimlaridan V.M.Azarova , V.A.Glebov , A.I.Kozachok, A.V.Kutuzov, D.V. Mesheryakov , O.B.Suxanovlartomonidan tarbiyaviy faoliyatni tashkil etishga metodik kompetentlilik, pedagog kadrlarni tayyorlash ning ilmiy-pedagogik, psixologik asoslari esa, A.A . Bodalev, O.E.Gavrilova, N.V.Grishina, V.G.Mixaylovskiy, YA.V.Podolyak, A.V.Tarasova kabilar tomonidan o‘rganilgan. Tadqiqotning maqsadi: Kompetensiyaviy yondashuv asosida tarbiyachilarning tarbiyaviy faoliyatga tayyorlashnin usullarini takomil- lashtirish dan iborat. Tadqiqotning vazifalari: -tarbiyachilarning tarbiyaviy faoliyatga tayyorlash jarayonini takomillashtirish ketma-ketligi va pedagogik xususiyatlarini aniqlashtirish; 3
- tarbiyachilarning tarbiyaviy faoliyatga tayyorlash tashkiliy-pedagogik shart-sharoitlarini takomillashtirish ; -kompetensiyaviy yondashuv asosida tarbiyachilarning tarbiyaviy faoliyatga tayyorlashning axborot-metodik ta’minotini takomillashtirish ; -tarbiyachilarningtarbiyaviy faoliyatga tayyorlash tizimini takomillashtirish darajasini baholash mezoni ishlab chiqish. Tadqiqotning ob’ekti sifatida tarbiyachilarning tarbiyaviy faoliyatga tayyorlash jarayoni belgilanib,tajriba-sinov ishlariga respondent-tarbiyachilar ishtirok etdi . Tadqiqotning predmeti kompetensiyaviy yondashuv asosida tarbiyachilarning tarbiyaviy faoliyatga tayyorlash mazmuni, shakl, metod va vositalari . Tadqiqotning usullari. Tadqiqot jarayonida suhbat,qiyosiy-taqqoslash,test, pedagogik kuzatuv, so‘rovlar, anketa, pedagogik eksperiment, intervyu va matematik-statistik tahlil hamda tajriba-sinov usullaridan foydalanildi. Tadqiqotning ilmiy yangiligi quyidagilardan iborat: -kompetensiyaviy yondashuv tarbiyachi pedagoglarni tarbiyaviy faoliyatga tayyorlash tizimini takomillashtirish bosqichlari aniqlashtirilgan; -tarbiyachilarning tarbiyaviy faoliyatga tayyorlash tizimini takomillashtirishningtashkiliy-pedagogik shart-sharoitlari metodik kompetentlik bilan integratsiyalashuvi asosida takomillashtirilgan; -kompetensiyaviy yondashuv asosida tarbiyachilarning tarbiyaviy faoliyatga tayyorlashning axborot-metodik ta’minoti (bayram, tadbirlar), individual faoliyat asosida takomillashtirilgan; Tadqiqot natijalarining amaliy ahamiyati ; oliy ta’lim muassasalarida, qayta tayyorlov institutlarida maktabgacha pedagogika, maktabgacha ta’limni o’qitish texnologiyalari va loyihalashtirish kurslari mazmunini boyitishga, malaka oshirish kurslari dasturlarini takomillashtirishga, maktabgacha ta’lim pedagog xodimlari ish tajribasini takomillashtirishga xizmat qiladi. 4
Tadqiqot natijalarining e’lon qilinganligi. Dissertatsiya mavzusi bo’yicha jami 3 ta maqola nashr etildi, jumladan 1 ta jurnalda, va 2 ta respublika konferensiyalarida nashr etildi. Dissertatsiya ishining hajmi: kirish, 3 bob, 7 paragraf, boblar bo’yicha xulosalar, umumiy xulosa va tavsiyalar hamda foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 5