Korxonalarraqobatbardoshligini oshirishdamonopoliyagaqarshiboshqaruvmexaniziminitakomillashtirish yo’llari
Korxonalarraqobatbardoshligini oshirishdamonopoliyagaqarshiboshqaruvmexaniziminitakomillashtirish yo’llari Mundarija KIRISH…………………………………………………...................................................2 I BOB. Raqobat va raqobatbardoshlik tushunchalariningmazmunmohiyativauningiqtisodiyotdatutgano’rni........................... .......................................................................4 1.1 Raqobat va raqobatbardoshlikning iqtisodiy mazmun mohiyati va uni belgilab beruvchi asosiy jihatlar...................................................................................................4 1.2Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishdamonopoliyaga qarshi boshqaruvningasosiy vazifalari, turlari va usullari....................................................................................17 1.3 Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizimini takomillashtirish bo’yicha nazariy qarashlar tahlili....................................26 IIBOB.Samarqand viloyatidagi korxonalar raqobatbardoshligining hozirgi kundagi holati tahlili.......................................................................................................................31 2.1 Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi kurashish qo’mitasi faoliyati tahlili....................................................................................................................31 2.2Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizimining samaradorlik ko’rsatkichlari tahlili.........................................................47 2.3Korxonalar raqobatbardoshligini baholash ko’rsatkichlarining qiyosiy tahlili..................................................................................................................................54 III BOB.Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruvmexaniziminitakomillashtirishning asosiy belgilari…..............................66 3.1 Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv strategiyasi………………………………………………………………………………...66 3.2 Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishdamonopoliyaga qarshi boshqaruv tizimi va unung xususiyatlari………………………………………………………………………73 3.3 Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda davlat tomonidan monopoliyaga qarshi samarali siyosatni amalga oshirish yo’llari ...……………………………………………80 Xulosa va takliflar……………………………………………………………………....88 1
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………………………92 Kirish Magistrlik dissertatsiyasi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi. O’zbekiston mustaqilliginingdastlabki yillaridanoq milliyiqtisodiyotimizning oldida iste’molchilarning huquqlarini himoya qilish va jamiyat manfaatlari nuqtai nazaridan iqtisodiyotdagi monopolistik faoliyatni cheklash va ularni tartibga solish kabi juda muhim vazifalar turar edi. Shular bois, barqaror iqtisodiy taraqqiyotni tashkil etish va bozor muvozanatiga erishishda, jamiyat a zolarining ehtiyojlarini oqilona qondirish darajasini oshirishʼ vazifalarini hal etishda milliy iqtisodiyotni monopoliyaga qarshi siyosatni takomillashtirish zaruriyati ortmoqda. Davlatning qonunchilik, ijro etish va nazorat qilishdan iborat tadbirlari iqtisodiyotni modernizatsiyalash va bozor islohotlarini amalga oshirishda, monopoliyaga qarshi boshqaruv tizimini takomillashtirishda muhim ahamiyat kasb etmoqda. O’zbekiston iqtisodiy barqarorlikka erishishning muhim shartlaridan biri bu iqtisodiyotda mavjud bo’lgan manapol tarmoqlarning faoliyati bilan jamiyat o’rtasidagi iqtisodiy munosabatlarni tartibga solish hamda ularning mahsulot ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish hajmining o’sishini doimiy ravishda ta’minlashdan iborat. Shuning uchun ham iqtisodiyotni isloh qilish davrida monopol tarmoqlarni ayniqsa iqtisodiyotda mavjud bo’lgan yirik tabiiy monopoliya sohalarining faoliyatini davlat tomonidan tartibga solib turish masalasi dolzarb muommo bo’lib kelmoqda. Muammoning o‘rganilganlik darajasi. Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyagaqarshiboshqaruvmexaniziminitakomillashtirish yo’llari mavzusida xorijlik va mahalliy olimlardan V.I.Vidyapin, V.Uzun, G.P.Juravleva, L.Babaeva, V.Bagdanovskiy, N.M.Barxatova, M.Barishnikov, A.Volkov, V.Jerebin, N.V.Zvereva, R.Kapelyushnikov, I.I.Razumnova 1 A.Ulmasov, T.Mamadvaliev, 1 V.I.Vidyapin, G.P.Juravleva va boshqalar. Obshaya ekonomicheskaya teoriya (politekonomiya). Uchebnik. M.: PROMO-Media, 1995. – 608 b., Uzun V. Effektivnost krupnogo i malogo biznesa v selskom xozyaystve. // Vopros i ekonomiki. 2005. №6, 109-118 b.; Babaeva L. Semeynoe predprinimatelstvo // Chelovek i trud. 1993. N 9.S.82.; Bagdanovskiy V. Trud i zanyatost v selskom xozyaystve // Voprosi ekonomiki. 2005. № 6, 72 b.;Barxatova N.M. Semeyniy biznes i semi v biznese // EKO: Ekonomika i org. prom. pr-va. - Novosibirsk,1999.N 2. S.127.; Barishnikov M. Semya v institutsionalnom prostranstve rossiyskogopredprinimatelstva (opit istoricheskogo issledovaniya). // Voprosi ekonomiki. 2005. №7.; Volkov A.Semya i domoxozyaystvo // Vestn. statistiki.1991.N 7.S.40-46.; Jerebin V., Krasilnikova T. Domashniexozyaystva v perexodnoy ekonomike//Voprosi statistiki. 1998.№ 1. s.3.; Zvereva N.V. Ekonomicheskiypodxod v issledovaniyax 2
Yo.A.Abdullaev, M.Q.Pardaev, A.Vaxabov, G.M.SHodieva, SH.O.Quvondiqovlar 2 ilmiy-tadqiqot olib borganlar. Tadqiqot ob’ekti. Ilmiy ishning ob’ekti O‘zbekiston Rеspublikasi Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi va korxonalar hisoblanadi Tadqiqot predmeti . Tadqiqotning predmeti –monopoliya qarshi boshqaruvni samarali ta’minlash jarayonidagi iqtisodiy munosabatlar hisoblanadi. Ishning maqsadi va vazifalari . Ishning maqsadi mamlakatimizda korxonalar raqobatbardoshligini oshirishishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizimini takomillashtirishdan iborat. Ushbu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalarni hal etish lozimdir: - raqobatning iqtisodiyotdagi o‘rni va mohiyatini o‘rganish; - Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizimini takomillashtirish yo’llarini ishlab chiqib; - Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi kurashnni kuchaytirish; - Korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda narx siyosatini o‘rganish; Tadqiqotning ilmiy yangiligi. O‘zbekiston Respublikasida korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizmi takomillashtirish bo‘yicha tadqiqotlar qisman olib borilgan.Dissertatsiya ishidakorxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizmi takomillashtirishzarurligini tushuntirishga harakat qilindi. Ishning ilmiy yangiliklariga qo‘yidagilarni kiritish mumkin: semi v sovremennix usloviyax // Vestnik MGU. Ser.6. Ekonomika. 1994. N 6. S.38.;Kapelyushnikov R. Zanyatost v domashnix xozyaystvax naseleniiya.//Voprosi ekonomiki. 2005.№7.99b.;Razumnova I.I. Semeyniy i nadomniy biznes: opit SShA // SShA. Kanada: Ekonomika. Politika.Kultura.2001.N 1. S.105-118. 2 O‘lmasov A. Oila iqtisodi. – T.: “Mehnat”, 1998. – 192 b., Mamadvaliev T. Oilaviy xo‘jaliklarni shakllanishi va ularni rivojlantirish. Iqtisod fanlari bo‘yicha himoya qilingan dissertatsiyalar haqida qisqacha ma’lumot (1992-2001 yillar).T. 2001y. 227- B.”, 2012. – 232 b., Pardaev M.K., Shodieva G.M. Oila xo‘jaligi iqtisodiyoti va tadbirkorligi. Samarqand, 2001 – 151 b., Xizmat ko‘rsatish sohasi va turizmni rivojlantirishning nazariy asoslari (Monografiya) /, Abdullaev Yo. Makroiqtisodiy statistika: 100 savol va javob. – T.: Mehnat, 1998. – 164 b., Shodieva G. Oila xo‘jaligi mulki va daromadini ko‘paytirish yo‘llari. Iqtisod fanlari nomzodi ilmiy darajasini olish uchun taqdim etilgan dissertatsiya. – Samarqand, 2000, - 34 b., Shodieva G.M. Oila xo‘jaligi farovonligini oshirishda tashkiliy iqtisodiy omillarni va servisni rivojlantirish muammolari. I.f.d. ilmiy darajasini olish uchun yozilgan dissertatsiya. – Samarqand, SamISI, 2008. – 42 b., Shodieva G.M. Oila xo‘jaligi farovonligini oshirish: muammolar va ularning yechimlari. Monografiya. – T.: Fan, 2006. – 243 b. Vaxobov A., Axmadjonov X. Xonadon moliyasi xususiyatlari. //O‘zbekiston iqtisodiy axborotnomasi, №10, 2003, 14 b;., SH.O.Quvondikov Xizmat sohalarida oilaviy tadbirkorlikni rivojlantirish muammolari. I.f.n. ilmiy darajasini olish uchun yozilgan dissertatsiya avtoreferati, Samarqand, SamISI, 2008. – 24 b.,. 3
- korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizmi takomillashtirish bo’yicha nazariy asoslarini o‘rganish; - korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizmi takomillashtirish bo’yichatahlillar o’tkazish. -korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizmi takomillashtirish bo’yicha hududlar o’rtasida qiyosiy tahlillar o’tkazish. - korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizmi takomillashtirish bo’yicha muammolarni o‘rganish; - korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizmi takomillashtirish bo’yicha kelgusida amalga oshirilishi lozim bo’lgan ishlar yuzasidan xulosa va takliflar ishlab chiqish. Tadqiqot natijalarining nazariy va amaliy ahamiyati shundan iboratki, korxonalar raqobatbardoshligini oshirishda monopoliyaga qarshi boshqaruv mexanizmi takomillashtirish bo’yicha asoslangan ilmiyuslubiy takliflar iqtisodiyotning boshqa tarmoq korxonalarida ilmiy-amaliy tadqiqotlar o‘tkazish, korxonada monopoliyaga qarshi boshqaruv strategiyasini hamda qonunchilik bazasini mustahkamlashga asos bo‘lib xizmat qiladi. Dissertatsiya ishining tuzilishi. Magistrlik dissertatsiya kirish, 3 ta bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar qismidan tashkil topgan. 4
I BOB.Raqobat va raqobatbardoshlik tushunchalariningmazmunmohiyativauningiqtisodiyotdatutgano’rni. 1.1 Raqobat va raqobatbardoshlikning iqtisodiy mazmun mohiyati va uni belgilab beruvchi asosiy jihatlar. Raqobat – iqtisodiy kategoriya sifatida bozor iqtisodiyotining va umuman tovar xo’jaligining eng muhim belgisi, uni rivojlantirish vositasi, bozor mexanizmining asosiy tarkibiy qismlaridan biri hisoblanadi. Bozor iqtisodiyoti o’zining yetuklik darajasi va rivojlanish xususiyatlaridan qat’iy nazar raqobatning mavjud bo’lishini taqozo etadi. Shu bilan birga, bozor iqtisodiyoti rivojlanib borishi bilan raqobatchilik munosabatlari ham takomillashib, o’z shakllarini o’zgartirib boradi. Bozor iqtisodiyoti ning rivojalanishi uchun albatta raqobat kerak u shundagina biz kutgan natijani beradi. Bu barcha adabiyotlarda keng yoritilganva o’z isbotini topganshuning uchun buni aksiomadeb qabul qilish mumkin. Raqobat to’g’risidagi nazariyalar raqobat kurashi sharoitida korxonaning faoliyatini kuzatib boradi va tadqiq qiladi,raqobat va undagi kurashning mohiyati hamda shakllarini o‘rganib boradi, raqobat muhiti sharoitida boshqaruv qarorlarini qabul qilish usullarini, jumladan, korxona rivojlanishi turli strategiyalarini shakllantirish hamda amalga oshirish xususiyatlarini tahlil qilishni o ‘ rgatadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida barcha tarmoqlarning rivojlanish strategiyasini raqobat kurashidan alohida ko‘rib chiqish mumkin emas. Raqobat 3 – bu bozor iqtisodiyoti ishtirokchilarining o ‘ z manfaatlarini yuzaga chiqarish uchun bir-biri bilan kurashi, ularning o‘zaro bellashuvidir. Odamlarni biri-biri bilan kurashi emas, balki, manfaatlar to‘qnashgan joyda vujudga kelgan kurashishi raqobat deyiladi. 3 A.N.XOLIQULOV, D.Q.USMANOVA, X.A.RAXIMOV- KORXONALARNI RAQOBATBARDOSHLIGINI BAHOLASH O’QUV QO’LLANMA-SAMARQAND - 2021 5