MACROMEDIA FLASH MX DASTURIDA MATNLAR BILAN ISHLASH
![MAVZU: MACROMEDIA FLASH MX DASTURIDA MATNLAR BILAN
ISHLASH
REJA:
1 .Macromedia flash dasturi haqida.
2 .Macromedia flash mx dasturida matnlar bilan ishlash.
3. Macromedia Flash imkoniyatlari](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_1.png)
![Macromedia Flash Dasturi haqida
Macromedia Flash dasturi yordamida ham animasiya va takdimot fayllarni
yaratishimiz mumkin. Ammo Power Point ga karaganda Macromedia Flash
dasturda yaratilgan animasiya fayllari tuliq siz tomoningizdan yaratiladi va
animasiyalashtiriladi. Shu bilan birgalikda bu dasturda aktiv elementlar bilan
ishlash va dasturlash imkoniyatlari mavjud. Asosan Macromedia Flash dasturida
kichik animasiya fayllari (kliplar), Internet saxifalar, elektron qullanmalar va ...
Flash dasturda yaratilgan fayllar uzining original, ishlash soddaligi , yaratilish
murakkabligi, tezkorligi, multimediya jixozlanganligi va xajm buyicha kichikligi
bilan kuzga tashlanishadi. Macromedia Flash dasturning asosiy panellari :
Asosiy oyna Yuqorida vaqt shkalasi joylashgan. U kadrlarni o‘z ichiga oladi.
Uning chap tomonida sloylarni boshqarish paneli joylashgan. Bu namunada ikki
sloy bor: «Background» (Fon) va «Fox» (Tulki). Rolikingizdagi barcha ob’yektlar:
grafik, movie clip, tugmalarni ish maydonida joylashtirishingiz mumkin. Sloylar
panelining xususiyatlaridan biri: Show/Hide (Pokazat/Skr ы t) va Lock/Unlock
(Zablokirovat/Razblokirovat)tugmalaridir. Bu tugmalar yordamida ma’lum sloyni
vaqtincha "qimirlamaydigan"(blokirovann ы y) qilib qo‘yishingiz yoki umuman
berkitib qo‘yishingiz mumkin. Blokirovka sizga bir sloyda o‘zgarish kiritayotib
boshqasiga tegib ketmaslik uchun xizmat qiladi
Panellar Color Mixer (Mikser stvetov), Color Swatches (Obrazs ы stveta) va
Components (Komponent ы ) panellarini o‘z ichiga olgan oyna tasvirlangan. Color
Swatches paneli bunda foydalanish uchun ochilgan holda turibdi. Bu oyna 3ta
paneldan iborat. Siz panellar tarkibini o‘zgartirishingiz mumkin. Bu sichqoncha
bilan ko‘tarib amalga oshiriladi. Panellar holatini eski birlamchi holga qaytarish
imkonihar doim mavjud: Window -> Panel Sets -> Default Layout (Okno ->
Nabor ы paneley -> Raspolojeniye po umolchaniyu). Info paneli (Window -> Info)
ob’yektlarni ish maydonida aniq joylashtirish uchun kerak bo‘ladi.
Ob’yektni belgilab olib , siz uning koordinatalarini (X vaY), shuningdek, eni va
bo‘yini belgilab olishingiz mumkin(W va N). Transform paneli(Window ->](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_2.png)
![Transform) esa, belgilangan ob’yekt masshtabini o‘zgartirish va uni burish
imkonini beradi.
Ish kurollar (yordamchi tugmalar) ma’nosi : - V - Shakl yoki soxani tanlash va uni
kadr buylab xarakatlantirish - A - Kadrda tanlangan shakl chegaralarini uzgartirish
- N- Kadrga chizik turdagi shakl chizish - L - Kadrda lasso yordamida ixtiyoriy
soxa tanlash (sexirli tayokcha va kupburchak laso xolatlari xam mavjud) - P -
Kadrga kupburchak turdagi shakl chizish - T - Kadrga matn elementini kushish - O
- Kadrga aylana turdagi shakl chizish - R - Kadrga turtburchak turdagi shakl
chizish (brchaklari aylanasimon xolati xam mavjud) - Y - Kadrga kalam yordamida
shakl chizish (chizilgan shakl chegaralar turini uzgartirish xolati xam mavjud) - B -
Kadrga muykalam yordamida shakl chizish (chizish turi, muykalam kalinligi va
shaklini uzgartirish xolatlari xam mavjud) - Q - Kadrda tanlangan shaklni chuzish
(shaklni aylantirish, chuzish, kiyshaytirish, chegaralarini uzgartirish xolatlari xam
mavjud) - F - Kadrda tanlangan shakl ranglarining yunalishini uzgartirish - S -
Kadrda tanlangan shakl chegaralar rangini uzgartirish . K - Kadrda tanlangan shakl
orka rangini uzgartirish (tulik cheklangan shakl, tulik cheklanmagan shakl va
butunlay cheklanmagan shakl orka rangini uzgartirish xolatlari xam mavjud) - I -
Kadrda ishlatilgan rangni kayta tanlash - E - Kadrda ixtiyoriy soxani uchirgich
yordamida uchirish (chegara, orka rang va tanlangan rang, uchirgich kalinligi va
sexirli uchirgich xolatlari xam mavjud) - H - Kadr soxasini siljitish - Z - Kadrni
mashtabini uzgartirish (kattalashtirish yoki kichkinalashtirish xolatlari xam
mavjud)
chiziklar rangini va orka rangini uzgartirish soxalarini tanlaganimizda kuyidagi
mulokot soxasi xosil kilinadi.
Oynaning ung tomonida kadrni kurish masshtabini uzgartirish soxasi joylashgan. U
yordamida tulik kadrni , tulik ish soxani, 25%, 50%, 100%, 200%, 400% va 800%
kurinishiga utkazish mumkin.](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_3.png)
![Xar bir grafik shakl va belgi uzining xususiyatlariga ega. Ushbu xususiyatlani
ekranga chikarish va ularni uzgartirish uchun chap tugmasi bilan tanlab Svoystva
(Proprties) yoki Ctrl+F3 yoki Okno menyusining shu nomli buyrugini tanlamiz.
Natijada shu nomli mulokot oynasi ekranda xosil kilinadi va u yordamida biz xar
bir grafik shakl va belgining xususiyatlarini uzgartirishimiz mumkin buladi.
Masalan, ish soxaning bush joyiga bosib shu oynada xosil kilingan elementlar
orkali ish soxaning xajmini, orka rangini va kadrlar almashish tezligini
uzgartirishimiz mumkin. Agar boshkaruv kadr tanlangan bulsa , u xolda animasiya
turi, uning xususiyatlari, tovush bilan jixozlanish va xokazo xolatlarini
uzgartirishimiz mumkin. Agar matn elementi tanlangan bulsa , u xolda matn xarflar
shakli, kattaligi, intervallari , rangi, abzasda joylanishi va xokazo shriftga tegishli
xolatlarni uzgartirish imkoniyati paydo buladi. Agar grafik shakl tanlangan bulsa u
xolda uning kadrda joylanish koordinatalari, kattaligi, chegara
chiziklarining kalinligi va rangi , ular turi va shaklning orka (ichki) rangini
uzgartirish imkoniyati paydo buladi.
Macromedia flash mx dasturida matnlar bilan ishlash.
Labaratoriya mashg’uloti bajarilish ketma ketligi:
Macromedia Flash dasturida ishlashimiz uchun bu dasturimizni o‘zimizga
o‘rnatib olamiz. O‘rnatib olganimizdang so‘ng Pusk→Vse programmы
→Macromedia→Macromedia Flash MX jarayonini bajaramiz.
Macromedia Flash dasturiga kirishimiz bilan quydagi oyna hosil bo‘ladi](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_4.png)
![Ko‘rib turganimizdek Flash dasturining interfeysi ko‘pgina bloklardan tashkil
topgan.
Flash dasturida SHriftlarni o‘zgartirish mumkin, buning uchun…
Tools palitrasidan belgisini belgilaymiz va ish stolimizga masalan TEXT
degan matni kiritamiz.YOzgan matnimizni buyash uchun Tools blokida berilgan
instrument yordamida yozgan matnimizni belgilaymiz va pastki Properties
blokidan ranglar palitrasini tanlab o‘zimizga kerakli rangni quyishimiz mumkin…
View-Grid-Show Grid va ish stolimizda quydaki o‘zgarish hosil bo‘ladi. Ish
stolomizga aniqlik kiritish kerak bo‘lsa quydagi funksiyani bajarishimiz
mumkin . Endi esa ish stoliga uskunalr panelidan oval instrumentini tanlang so’ng
aylana hosil qiling. Uskunlar panelidan T instrumentini tanlang va O’zingiz istagan
so’zni yozing. Masalan:KGD103 va ushbu suratga e’tibor qaratamiz: AA](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_5.png)
![Yozuvni aylana ichiga joylashtiring va unga rang bering. E’tibor bersangiz
qilayotgan amallaringiz 1-kadrda bajarilmoqda. Endi esa 25- kadrni tanlang va F7
ni bosing.
25- kadrga to’gri to’rtburchak chizing va T instrumentini tanlab biron matnni
kiriting
Sichqonchani o’ng tomonini bosib Shape animatsiya buyrug’ini tanlang](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_6.png)
![Hosil bo’lgan jarayonni Enter buyrug’ini bosib tekshirib ko’ring. Shu orqali
jarayon davom etadi.
Kompyuter texnologiyasining rivojlanishi hozirgi zamonda ixcham va bejirim,
foydalanuvchi uchun qulay bo’lgan harakatli dasturlar yaratilish imkoniyatini
yaratmoqda. Bu yaratilgan dasturlar Netscape Navigatir (NN) bilan birga
ishlashdan tashqari, Internet Explorer (IE) bilan ham ishlaydi. Micromedia
k о mp а niyasi t о m о nid а n shunday programmalardan biri Flash p а k е t pr о gr а mm а si
yar а tilgan bo’lib, bu programma texnik WEB-dizayn vositalarining to’liq
imkoniyatidan foydalanish imkoniyatini beradi.Bu pr о gr а mm а ning imk о niyatl а ri
jud а k е ng bo’lib, bund а h а r а k а tl а r va t о vushl а r 100 kb f а yl h а jmnigina eg а ll а ydi.
Flash quyid а gi imk о niyatl а rg а eg а :
- Yar а til а yotg а n f а ylni h а jmi kichikligi v а Flash d а sturining t а rm о qd а n t е z
yukl а nuvch а nligi. Flash d а v е kt о rli f о rm а t qo’ll а ng а nligi s а b а bli, und а f а yll а r
siqil а di v а shuning uchun f а yl h а jmi k а m а yadi;
- Br а uz е rl а r о r а sid а gi b о g’liqlik, ya’ni Flash IE, NN l а r bil а n birg а ishl а ydi;
- B о shq а ruv tilining qudr а tliligi. Micromedia Flashd а m ах sus d а sturl а sh tili
ishl а tilinib, bund а bajaruvchi o’z s ах if а si uchun qul а y imk о niyatl а rd а n
f о yd а l а nishi mumkin, ya’ni m а ssivl а r, t а kr о rl а nish, f о rmul а l а r v а sh а rtl а rd а n
to’liq f о yd а l а nish mumkin;
- Go’z а lligi. Flashd а о ddiy sh а r yoki i х tiyoriy sh а kl h а m jud а chir о yli r а ngl а r bil а n
t а svirl а nishi mumkin.](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_7.png)
![- Qul а yliligi. Flashd а n о ddiy r а sm chizishni bilg а n h а r q а nd а y o’quvchi
f о yd а l а nishi mumkin;
- Bajaruvchil а rning ko’pligi. А g а r foyd а l а nuv-chig а gr а fikli, t о vushli v а kichik
h а jmli f а yll а r k е r а k bo’ls а , und а Flashning t е ngi yo’q. Flash d а sturi Windows
95/98/NT/2000 uchun ishl а ydi.
- Flash int е rf е ysi jud а qul а y v а о ns о n. Micromedia k о mp а niyasi t о m о nid а n
Flashning bir qancha versiyalari yaratildi. Biz Flash 5 misolida Flashda shlash va
uning bir qancha imkoniyatlari haqida gapirib o’tmoqchimiz. Micromedia
k о mp а niyasi Flashni yanada takomillashib uning yangi imkoniyatlarini yaratib
berishmoqda.
Micromedia Flash 5 oynasi.
Windows operitsion tizimida birir programma o’rnatgan foydalanuvchi uchun,
Flash dasturini o’rnatish qiyinchilik yaratmaydi. Flash dasturi ishga tushirilgach
quyidagi oyna paydo bo’ladi.(1- rasm).
1-Rasm. FLASH 5 о yn а sining umumiy ko’rinishi.
1- rasmda Flash 5 о yn а sining umumiy ko’rinishi keltirilgan. Flash interfeysi
Adobe dasturining interfeysiga juda o’xshashdir. Flash bilan islaganda
foydalanuvchi uning qulayligi va soddaligidan Micromedia firmasining bu](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_8.png)
![dasturga juda ko’p mehnati singanligini bilishi mumkin.
Flash 5 о yn а si quyidagi ko’rinishga ega:
- Oyn а ning ch а p qismid а v о sit а l а r p а n е li j о yl а shg а n. (2-rasm) Vositalar paneli
yord а mid а k е r а kli v о sit а quroli о linib, ishchi mu х itini b о shq а rish v а k е r а kli
r а ngl а rni t а nl а sh mumkin;
- Oynaning o’ng t о m о nid а es а , k е r а kli p а n е l, r а ngl а r, о b’ е ktni s о zl а sh v а di а l о g
о yn а si j о yl а shg а n;
- О yn а ning o’rt а qismid а ishchi mu х iti bo’lib, und а bajaruvchi o’z ij о dini yar а tishi
mumkin;
- P а n е lning yuq о ri qismid а es а v а qtl а r shk а l а si j о yl а shg а n (Time line). ( 4-
rasm).
Flashd а chizish jud а о ns о n. Buning uchun vositalar panelidagi qurollardan
foydalanish kerak. 2-rasmda vositalar panelining umumiy ko’rinishi keltirilgan.
2-Rasm. Vositalar paneli.
Flash f а yll а rini film (Movie) yoki «multik» d е b а t а sh mumkin. Chunki Flash d а
v а qt shk а l а si m а vjud bo’lib, und а gi ch е ksiz imk о niyatl а rd а n f о yd а l а nish mimkin
v а bu imk о niyatl а r а lb а tt а v а qt bil а n b о g’liq bo’l а di. Bajaruvchi yaratilgan
multikni ishg а tushirishi, to’ х t а tishi, bir k а drd а n ikkinchi k а drg а o’tishi, boshqa
multiklarni ishga tushirishi va hakazolarni bajarishi mumkin.
Flashda fayl quyid а gicha yaratiladi. Flashd а yangi yar а tilg а n](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_9.png)
![f а yll а r .fla k е ng а ytm а li bo’lib, bu fayllarni translatsiya qilishi natijasida
yakuniy .shf f а yli h о sil bo’ladi. Shund а n so’ng uni br а uz е rd а ko’rish mumkin.
Und а n t а shq а ri Flashd а yaratilgan faylni b а j а riluvchi .exe f а yli ko’rinishida ham
tashkil qilish mumkin. Buning uchun yaratilgan Flashning faylini jack-k о di bil а n
g е n е r а tsiya qilish kerak. Und а n t а shq а ri Flash faylini GIF t а sviri ko’rinishida ham
s а ql а sh mumkin.
Masalan: Eng о ddiy multik qilish uchun biz « Овал » (O) v а « Выделение » (
) d а n f о yd а l а nishimiz mumkin. Buning uchun quyidagi harakatlar ketma-ketligini
bajarilish kerak:
« Овал » о linib, о yn а ning ch а p qismid а а yl а n а yoki о v а l chizil а di;
« Выделение » t а nl а nib, chizilg а n sh а kl chegarasi bilan а jr а til а di. Buning uchun
sh а klni to’g’ri to’rtburch а k ichiga о lin а di. Bunda shakl
( ) yord а mid а to’g’ri to’rtburchak ichiga olinib ajratiladi (sichqonchaning chap
tugmasi bosib turiladi) yoki sh а klg а sichq о nch а ko’rs а tkichi k е ltirilib, ch а p tugm а
ikki m а rt а b о sil а di. Sh а klning h а mm а qismi а jr а til а di;
INSERT ( вставка ) m е nyusid а gi CONVERT to symbol
( Конвертировать в символ ) belgilanib, di а l о g о yn а sid а gi gr а fik t а nl а nadi
va О K ( Да ) tugm а si b о sil а di (yoki F8 tugma bosiladi);
3- Rasm. Belgi (символ ) turini tаnlаsh оynаsi
Vаqt shkаlаsidаgi birоr kаdr (masalan 25-kadr) tаnlаnib (7-rasm), (shu kаdrdа
sichqоnchа tugmаsi bоsilаdi) mеnyudаgi INSERT®keyframe
( Ключевой фрейм ) bоsilаdi (yoki F6 tugma bosiladi). Bu bilаn biz 25-kadrda
аsоsiy kаdrni ( Ключевой ) hоsil qildik;
Shаkl аjrаtiladi, (shаkl аtrоfidа hаvо rаng rаmkа pаydо bo’lishi kerak) va uni
ishchi oynasining o’ng tоmоnigа surib o’tkаzilаdi;](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_10.png)
![4-Rasm. 25-kadrda ( ключевой кадр ) asosiy kadrni hosil qilish.
Birinchi kаdrgа qаytilаdi (shаklni yanа chаp tоmоndа ko’rishi kеrаk). INSERT
mеnyusidаn (yoki sichqonchaning o’ng tugmasi bosilganda paydo bo’ladigan
kоntеkst mеnyusidаn) Creute montion tween ( Создание движения ) tаnlаnаdi
va Enter bоsilаdi. Mаnа оddiy multik hоsil bo’ldi. (5-Rasm).
5-Rasm. Aylananing haraktlanish multigi.
7. Multikk а yan а bir el е m е nt qo’shish mumkin. Buning uchun 25-kadr
t а nl а nib, sh а kl а jr а til а di. EFFECT di а l о gig а kiril а di. А g а r di а l о gd а k е r а kli
buyrug’ini t о pish qiyin bo’ls а menudagi Windows®Panels®Effect ning o’ng
t о m о nid а n t а nl а sh mumkin. Bu diаlоgdаgi Alfa ( Прозрачность) pаrаmеtrini 0%
gа tushuring .](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_11.png)
![6-Rasm. Alfa (прозрачность) gа kеltirish.
Hоsil qilingаn filmni bоshqаttаn ishlаting. Flash dа fаqаt harakat uchun аsоsiy
nuqtаlаrni bеrish kеrаk, оrаliq kаdrlаrdаgi hаrаkаtlаrni prоgrаmmаning o’zi
bаjаrаdi. Аmmо kаdr оrаlig’idаgi hаrаkаtlаrni hаm hоsil qilish mumkin.
Охirgi qаdаm bu .swf fаyligа trаnslyatsiya qilinib, NTML fаyli bilаn gеnеrаtsiya
qilishdir. Buni File®Publish (Файл публикация) yoki Shift+F12 tugmani
bosish bilаn hоsil qilinаdi. Fаyl brаuzеrgа yuklаnаdi. F а ylni о chish uchun
File ® Publish Preview yoki F 12 tugm а ni b о sish kerak . Shu bilan uning barcha
imkoniyatlaridan boxabar bo’lamiz.
Axborot texnologiyalari fanida biz ko’plab dastur va texnologiyalar bilan
tanishamiz. Shu orqali o’zimizga noma’lum bo’lgan barcha narsalardan xabardor
bo’lamiz. Ushbu mustaqil ish tufayli ogina bilim olishingiz uchun hissa qo’shishga
harakat qildim.](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_12.png)
![Krassword .
1. Ma’lumotlarni ekranga chiqarish uchun mo’ljallangan qurilma?
2.Tashqi xotirada biror bir nom bilan saqlangan har qanday ma’lumot bu…
3. Ma’lumotlarni printerga chiqarish uchun qaysi tugmalar bosiladi?
4.Kompyuter ingliz tilidan olingan bo’lib nima degan ma’noni anglatadi?
5.Animatsiyani qaysi tugmani bosish orqali ko’rishimiz mumkin?
6.VINCHESTER ya’ni….
7.Insonga uzluksiz ta’sir etuvchi axborotlar qanday nom bilan yuritiladi?
8.Ma’lumotlarni kompyuterga kiritish qurilmasi nima?
9.Matematik model yana qanday nom bilan yuritiladi?
10.Tasvirlarni animatsiya qilishda eng yaxshi dasturlardan biri bu…](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_13.png)
![10
1 M O N I T O R
2 F A Y L
3 C T R L P
R
4 H I S O B L O V CH I
M
5 E N T E R
Q A T T I Q D I S K 6
I
7 A N A L O G
F
8 K L A V I A T U R A
9 A B S T R A K T
SH](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_14.png)
![Foydalanilgan adabiyotlar:
1 .M.Aripov,B.Begalov,U.Begimqulov,M.Mamarajabov.Axborot
texnologiyalari.Toshkent.2009.
2. Axborot kommunikatsiya tizimlari mutaxasisligi o’quvchilar
uchun qo’llanma.Sh.Nazirov,A.Nematov.Toshkent.2007.
3. Ma’ruzalar to’plami(F.Nomozov).
4. Ziyo.uz
5. Saviya.uz](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_15.png)
![](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_16.png)
![](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_17.png)
![](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_18.png)
![](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_19.png)
![](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_20.png)
![](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_21.png)
![](/data/documents/b7a10dc5-f1f4-4bc9-abe1-720215071ea4/page_22.png)
MAVZU: MACROMEDIA FLASH MX DASTURIDA MATNLAR BILAN ISHLASH REJA: 1 .Macromedia flash dasturi haqida. 2 .Macromedia flash mx dasturida matnlar bilan ishlash. 3. Macromedia Flash imkoniyatlari
Macromedia Flash Dasturi haqida Macromedia Flash dasturi yordamida ham animasiya va takdimot fayllarni yaratishimiz mumkin. Ammo Power Point ga karaganda Macromedia Flash dasturda yaratilgan animasiya fayllari tuliq siz tomoningizdan yaratiladi va animasiyalashtiriladi. Shu bilan birgalikda bu dasturda aktiv elementlar bilan ishlash va dasturlash imkoniyatlari mavjud. Asosan Macromedia Flash dasturida kichik animasiya fayllari (kliplar), Internet saxifalar, elektron qullanmalar va ... Flash dasturda yaratilgan fayllar uzining original, ishlash soddaligi , yaratilish murakkabligi, tezkorligi, multimediya jixozlanganligi va xajm buyicha kichikligi bilan kuzga tashlanishadi. Macromedia Flash dasturning asosiy panellari : Asosiy oyna Yuqorida vaqt shkalasi joylashgan. U kadrlarni o‘z ichiga oladi. Uning chap tomonida sloylarni boshqarish paneli joylashgan. Bu namunada ikki sloy bor: «Background» (Fon) va «Fox» (Tulki). Rolikingizdagi barcha ob’yektlar: grafik, movie clip, tugmalarni ish maydonida joylashtirishingiz mumkin. Sloylar panelining xususiyatlaridan biri: Show/Hide (Pokazat/Skr ы t) va Lock/Unlock (Zablokirovat/Razblokirovat)tugmalaridir. Bu tugmalar yordamida ma’lum sloyni vaqtincha "qimirlamaydigan"(blokirovann ы y) qilib qo‘yishingiz yoki umuman berkitib qo‘yishingiz mumkin. Blokirovka sizga bir sloyda o‘zgarish kiritayotib boshqasiga tegib ketmaslik uchun xizmat qiladi Panellar Color Mixer (Mikser stvetov), Color Swatches (Obrazs ы stveta) va Components (Komponent ы ) panellarini o‘z ichiga olgan oyna tasvirlangan. Color Swatches paneli bunda foydalanish uchun ochilgan holda turibdi. Bu oyna 3ta paneldan iborat. Siz panellar tarkibini o‘zgartirishingiz mumkin. Bu sichqoncha bilan ko‘tarib amalga oshiriladi. Panellar holatini eski birlamchi holga qaytarish imkonihar doim mavjud: Window -> Panel Sets -> Default Layout (Okno -> Nabor ы paneley -> Raspolojeniye po umolchaniyu). Info paneli (Window -> Info) ob’yektlarni ish maydonida aniq joylashtirish uchun kerak bo‘ladi. Ob’yektni belgilab olib , siz uning koordinatalarini (X vaY), shuningdek, eni va bo‘yini belgilab olishingiz mumkin(W va N). Transform paneli(Window ->
Transform) esa, belgilangan ob’yekt masshtabini o‘zgartirish va uni burish imkonini beradi. Ish kurollar (yordamchi tugmalar) ma’nosi : - V - Shakl yoki soxani tanlash va uni kadr buylab xarakatlantirish - A - Kadrda tanlangan shakl chegaralarini uzgartirish - N- Kadrga chizik turdagi shakl chizish - L - Kadrda lasso yordamida ixtiyoriy soxa tanlash (sexirli tayokcha va kupburchak laso xolatlari xam mavjud) - P - Kadrga kupburchak turdagi shakl chizish - T - Kadrga matn elementini kushish - O - Kadrga aylana turdagi shakl chizish - R - Kadrga turtburchak turdagi shakl chizish (brchaklari aylanasimon xolati xam mavjud) - Y - Kadrga kalam yordamida shakl chizish (chizilgan shakl chegaralar turini uzgartirish xolati xam mavjud) - B - Kadrga muykalam yordamida shakl chizish (chizish turi, muykalam kalinligi va shaklini uzgartirish xolatlari xam mavjud) - Q - Kadrda tanlangan shaklni chuzish (shaklni aylantirish, chuzish, kiyshaytirish, chegaralarini uzgartirish xolatlari xam mavjud) - F - Kadrda tanlangan shakl ranglarining yunalishini uzgartirish - S - Kadrda tanlangan shakl chegaralar rangini uzgartirish . K - Kadrda tanlangan shakl orka rangini uzgartirish (tulik cheklangan shakl, tulik cheklanmagan shakl va butunlay cheklanmagan shakl orka rangini uzgartirish xolatlari xam mavjud) - I - Kadrda ishlatilgan rangni kayta tanlash - E - Kadrda ixtiyoriy soxani uchirgich yordamida uchirish (chegara, orka rang va tanlangan rang, uchirgich kalinligi va sexirli uchirgich xolatlari xam mavjud) - H - Kadr soxasini siljitish - Z - Kadrni mashtabini uzgartirish (kattalashtirish yoki kichkinalashtirish xolatlari xam mavjud) chiziklar rangini va orka rangini uzgartirish soxalarini tanlaganimizda kuyidagi mulokot soxasi xosil kilinadi. Oynaning ung tomonida kadrni kurish masshtabini uzgartirish soxasi joylashgan. U yordamida tulik kadrni , tulik ish soxani, 25%, 50%, 100%, 200%, 400% va 800% kurinishiga utkazish mumkin.
Xar bir grafik shakl va belgi uzining xususiyatlariga ega. Ushbu xususiyatlani ekranga chikarish va ularni uzgartirish uchun chap tugmasi bilan tanlab Svoystva (Proprties) yoki Ctrl+F3 yoki Okno menyusining shu nomli buyrugini tanlamiz. Natijada shu nomli mulokot oynasi ekranda xosil kilinadi va u yordamida biz xar bir grafik shakl va belgining xususiyatlarini uzgartirishimiz mumkin buladi. Masalan, ish soxaning bush joyiga bosib shu oynada xosil kilingan elementlar orkali ish soxaning xajmini, orka rangini va kadrlar almashish tezligini uzgartirishimiz mumkin. Agar boshkaruv kadr tanlangan bulsa , u xolda animasiya turi, uning xususiyatlari, tovush bilan jixozlanish va xokazo xolatlarini uzgartirishimiz mumkin. Agar matn elementi tanlangan bulsa , u xolda matn xarflar shakli, kattaligi, intervallari , rangi, abzasda joylanishi va xokazo shriftga tegishli xolatlarni uzgartirish imkoniyati paydo buladi. Agar grafik shakl tanlangan bulsa u xolda uning kadrda joylanish koordinatalari, kattaligi, chegara chiziklarining kalinligi va rangi , ular turi va shaklning orka (ichki) rangini uzgartirish imkoniyati paydo buladi. Macromedia flash mx dasturida matnlar bilan ishlash. Labaratoriya mashg’uloti bajarilish ketma ketligi: Macromedia Flash dasturida ishlashimiz uchun bu dasturimizni o‘zimizga o‘rnatib olamiz. O‘rnatib olganimizdang so‘ng Pusk→Vse programmы →Macromedia→Macromedia Flash MX jarayonini bajaramiz. Macromedia Flash dasturiga kirishimiz bilan quydagi oyna hosil bo‘ladi
Ko‘rib turganimizdek Flash dasturining interfeysi ko‘pgina bloklardan tashkil topgan. Flash dasturida SHriftlarni o‘zgartirish mumkin, buning uchun… Tools palitrasidan belgisini belgilaymiz va ish stolimizga masalan TEXT degan matni kiritamiz.YOzgan matnimizni buyash uchun Tools blokida berilgan instrument yordamida yozgan matnimizni belgilaymiz va pastki Properties blokidan ranglar palitrasini tanlab o‘zimizga kerakli rangni quyishimiz mumkin… View-Grid-Show Grid va ish stolimizda quydaki o‘zgarish hosil bo‘ladi. Ish stolomizga aniqlik kiritish kerak bo‘lsa quydagi funksiyani bajarishimiz mumkin . Endi esa ish stoliga uskunalr panelidan oval instrumentini tanlang so’ng aylana hosil qiling. Uskunlar panelidan T instrumentini tanlang va O’zingiz istagan so’zni yozing. Masalan:KGD103 va ushbu suratga e’tibor qaratamiz: AA