Maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalar nutqining o‘ziga xosligi va ular bilan olib boriladigan logopedik ishlar
“ Mak t abgacha y oshdagi aqli zaif bolalar nut qining o‘ziga xosligi v a ular bilan olib boriladigan logopedik ishlar ” MUNDARIJA KIRISH ……………………………………………………………………… 4 I BOB. AQLI ZAIF BOLALARDA NUTQ BUZILISHI VA ULARNI ME ’ YORGA KELTIRISH XUSUSIYATI ……………………. 7 1.1. Aqli zaif bolalarda nutq buzilishi va ularda nutqning o ‘ ziga xos xususiyatlari ………………………………………………………………….. 7 1.2. Aqli zaif bolalarning nutqini rivojlantirish yo’llari ……………………... 1 5 II BOB . MAKTABGACHA YOSHDAGI AQLI ZAIF BOLALAR NUTQINI RIVOJLANTIRISH BO‘YICHA OLIB BORILADIGAN LOGOPEDIK ISHLAR ……………………………………………………. 20 2.1. Maktabgacha yoshdagi a qli zaif bolalar nutqini rivojlantirish bo‘yicha olib boriladigan korreksion – pedagogik ishlar ……………………………… 2 0 2.2 Aqli zaif bolalarda yozma nutqning buzilishlarini to‘g‘rilash bo‘yicha logopedik ishlarning o‘ziga xos tomonlari ………………………………… 3 5 2.3. Maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalar nutqini o‘stirish o ’ yinlardan va badiy adabiyotdan foydalanish ……............................................................ 3 7 XULOSA VA TAVSIYALAR.................................................................. 42 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………….. 44 1
KIRISH Kursni tugatish ishning dolzarbligi. Ijtimoiy moslashuv - jamiyatda qabul qilingan qadriyatlar, me'yorlar va xulq-atvor uslublarini o‘zlashtirish va qabul qilish tufayli shaxsning ijtimoiy muhit sharoitlariga faol moslashishi. Aqli zaif bolalarni ijtimoiy moslashtirish va ularni mustaqil hayotga tayyorlash muammosi doimo dolzarbdir. Ta'limning tarbiyaviy va ijtimoiy maqsadlari, moslashuvchan qobiliyatlarni rivojlantirish, og‘ir aqliy zaif bolalar uchun ta'lim mazmunida eng muhim hisoblanadi. Maktab jamiyat va davlat oldida aqli zaif bolaning ta'lim va kasb-hunar ta'limiga bo‘lgan huquqlarini amalga oshirish, o‘quv (o‘qitish va tarbiya) jarayonini bilim qobiliyati, psixofizik va yoshiga muvofiq tashkil etish uchun eng qulay shart-sharoitlarni yaratish uchun javobgardir. G.M.Dulneva, J.I.Shif, V.G.Petrovalarning tadqiqotlarida sinfdan sinfga o‘tish bilan aqli zaif bolalar ta'lim va tarbiya ta'sirida ularning aqliy rivojlanishida ta'lim faoliyatini mustaqil tashkil etish yo‘lida sezilarli o‘zgarishlarni boshdan kechirishini isbotladi. Ular ko‘nikma va qobiliyatlarni rivojlantiradilar, intellektual faollikni rivojlantiradilar va ijtimoiy jihatdan ko‘proq moslashadilar. Aqli zaif bolalarning hammasi ham kattalardek ijtimoiy-iqtisodiy hayotga qo‘shilishga tayyor emas. Biroq, har qanday shaxs, shu jumladan rivojlanishida nuqsonlari bo‘lganlar, agar tegishli sharoitlar yaratilsa, rivojlanishi, mustaqil ravishda o‘zini o‘zi xizmat qilishi, o‘zini moddiy ta'minlashi va jamiyatga foyda keltirishi mumkin. Oila va maktabning vazifasi aqliy zaif bolalarni mustaqil hayotga tayyorlashdir. O‘qituvchilar dars berishda nazariy bilimlarning kundalik hayotdagi dolzarbligiga e'tibor berishadi. Umumta’lim fanlarida ta’lim jarayoni real hayot sharoitlariga yaqinlashtiriladi, hayotiy va mehnat vaziyatlari modellashtiriladi va ular faol amaliy faoliyat jarayoniga kiritiladi. Har xil turdagi rivojlanish buzilishlari bo‘lgan bolalarni sotsializatsiya qilish xususiyatlari: jismoniy va aqliy, asarlarida kontseptual darajada taqdim etilgan. 2
L.S.Vigotskiyning fikricha. muloqot ontogenezda ham, disontogenezda ham bolaning rivojlanishining eng muhim omilidir. L.S.Vigotskiyning ta'kidlashicha, "amaliy intellekt kompensatsiyani qo‘llash nuqtasi, boshqa intellektual funktsiyalarni tenglashtirish vositasi bo‘lishi mumkin". Aqli zaif bolalarning mehnat va ijtimoiy ko‘nikmalarni egallash qobiliyati ularning o‘rganish qobiliyatining asosiy mezoni hisoblanadi. O‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish ko‘nikmalarini egallash orqali bolalar atrofdagi dunyo haqidagi tushunchalarini kengaytiradilar, ular nutqini, hissiy idroklarini rivojlantiradilar, nozik vosita mahoratini va qo‘l-ko‘zlarni muvofiqlashtirishni yaxshilaydilar, harakatlar ketma-ketligiga rioya qilish, modelga e'tibor berish va boshqalar. og‘zaki ko‘rsatmalarga rioya qilish tavsiya etiladi. Aqli zaif bolalarni tarbiyalash va o‘qitish atrofdagi odamlardan (o‘qituvchi, tarbiyachi, ota-ona, mutaxassislar) pedagogik takt, pedagogik mahorat, sabr-toqat, matonat, topqirlikni talab qiladi. Maktabning maqsadi bu bolalarga hayotda mustaqillik va o‘zini o‘zi ta'minlashga yordam berishdir. Kursni tugatish ishning maqsadi: Maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalar nutqining o‘ziga xosligi va ular bilan olib boriladigan logopedik ishlar o’rganish. Kursni tugatish ishning vazifalari: - aqliy va nutqiy rivojlanish darajasini aniqlash; - aqli zaif bolalar nutqining o‘ziga xosligi va aqli zaif bolalarda uchraydigan nutq nuqsonlarini logopedik skrining metodikasi orqali aniqlashni takomillashtirish; - aqli zaif bolalarda yozma nutqning buzilishlarini to‘g‘rilash bo‘yicha logopedik ishlarning o‘ziga xos tomonlarini o’rganish; - maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalar nutqini o‘stirish o’yinlardan va badiy adabiyotdan foydalanish bo’yicha tavsiyalar ishlab ciqish; - maktabgacha ta’lim tashkiloti sharoitida aqli zaif bolalardagi nutq nuqsonlarini korreksiyalashga doir ilmiy asoslangan tavsiyalar ishlab chiqish. Kursni tugatish ishning ob’ekti : Aqli zaif bolalarda nutq kamchiliklarini bartaraf etishga korreksion-logopedik ta’sirni modellashtirish jarayoni. 3
Kursni tugatish ishning predmeti: aqli zaif bolalardagi nutq kamchiliklarini bartaraf etish korreksion-logopedik jarayonini modellashtirish shakllari, metodlari va vositalari. Kursni tugatish ishning tuzilishi va tarkibi: Kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat. 4
I BOB. AQLI ZAIF BOLALARDA NUTQ BUZILISHI VA ULARNI ME’YORGA KELTIRISH XUSUSIYATI 1.1. Aqli zaif bolalarda nutq buzilishi va ularda nutqning o‘ziga xos xususiyatlari Aqliy zaiflik - bu bolaning rivojlanishida kuzatiladigan ruhiy kasallik.Ushbu patologiya nima? Bu o'zgacha ruhiy holat. Bu markaziy asab tizimining past darajadagi faoliyati bo'lgan hollarda tashxis qo'yiladi, natijada kognitiv faollik pasayadi. Agar odamni aqli zaif deb aytsak, demak, bu uning "aqli oz" degani emas. Faqatgina psixikaning boshqa rivojlanishi tufayli shaxsiy xususiyatlar butunlay boshqacha bo'lib qoladi. Eng muhim og'ishlar jismoniy rivojlanish va aql-idrokda, xulq-atvorda, shuningdek iroda va hissiyotlarni boshqarishda kuzatiladi. Aqliy zaif bolalarning xarakteristikasi shuni ko'rsatadiki, ularning holati tug'ma yoki aqliy jarayonlarning erta yoshda kechikishi yoki ularning kam rivojlanganligi bilan izohlanadi. Bunday patologiyaning asosiy belgisi aniq intellektual buzilishdir. Qoida tariqasida, ular miya va asab tizimining shakllanishidagi uzilishlardan kelib chiqadi. Bunday bolalar psixikaning umumiy rivojlanishida orqada qolishidan tashqari, ular ijtimoiy buzilishlar bilan ham farq qilishadi. Ko'pincha, aqliy zaiflikni oligofreniya deb ham atashadi. Yunon tilidan tarjima qilingan ushbu so'z "aqldan ozish" degan ma'noni anglatadi. Bu aqliy qoloqlikning shakllaridan biri bo'lib, uning belgilari bolada nutqni rivojlantirish davridan oldin ham sezilib turadi. Aqli zaif bolalarda nutq buzilishi va ularni me’yorga keltirish xususiyati oliy nerv (asab) faoliyati hamda psixik rivojlanishning o‘ziga xos tomonlari bilan belgilanadi. Aqli zaif bolalarda bilish faoliyatining oliy shakllarini yaxshi rivojlanmaganligi fikrlashning yuzakiligi, nutqni sekin rivojlanishi va sifat jihatidan o ‘ziga xosligi, xatti-harakatini so ‘z orqali nazorat qilishni izdan chiqishi hissiy-irodaviy sohani to ‘laqonli emasligi kuzatiladi. 5