logo

Murakkab masalalarni o’rgatish usullari

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

100.9404296875 KB
 Mavzu: Murakkab masalalarni o’rgatish usullari
Kirish
I Bob  Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni o’rganish metodikasi
 1.1.  Murakkab masalalar yechishga o'rgatish
1.2.  Murakkab masalalarni yechish usullari
1.3.  Murakkab masala yechishning eng ratsional usulini tanlash               ........       
II Bob  Uchinchi sinfda murakkab masala turlari va ular ustida ishlash
 2.1.  Vaqtga doir masalalar
 2.2.  Geometrik mazmundagi masalalar
2.3.  Idrok qilishga doir masalalar
2.4.  III sinfda o'rganiladigan murakkab masalalar tizimi Kirish
Ta’lim   ishi   -   Respublikamizni   aql-zakovat   va   ilm   borasidagi   kuch-
quvvatini   rivojlantirish,   jamiyat,   davlat   va   oila   oldidagi   o’z   ma’suliyatini
anglaydigan   har   jihatdan   barkamol,   erkin   shaxslarni   shakllantirishni   o’z   oldiga
maqsad   qilib   qo’yadi.   Bu   borada   Prezident   Islom   Karimovning   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasining   20   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   marosimda
“Inson  manfaati,  huquq  va  erkinliklarini  ta’minlash,  hayotimizning  yanada   erkin
va   obod   bo’lishiga   erishish   -   bizning   bosh   maqsadimizdir”   mavzusida   qilgan
ma’ruzasida jumladan shunday fikrlarni o’qish mumkin:
“Bu   -   O’zbekistonda   tashkil   etilgan   dunyo   miqyosida   katta   qiziqish   va
havas   uyg’otayotgan   mutlaqo   yangi   o’quv   tizimida   yuksak   ta’lim-   tarbiya
olayotgan,   eski   asoratlardan,   qarashlardan   uzoq   bo’lgan,   zamonaviy   kasb-
hunarlarni   o’zlashtirgan,   mustaqil   fikrlaydigan,   ertangi   kunga   intilayotgan
bizning farzandlarimizdir.
...   Ishonchim   komil,   bunday   yoshlarimizning   safi   qancha   ko’paysa,
qancha rivoj topsa, hech shubnasiz, marra bizniki, 0’zbekistonnikidir” 1
Masalalar   yechish   boshlang'ich   sinflarda   matematika   o'qitishning   muhim
qismi   bo'lib   hisoblanadi.   Boshlang'ich   sinflarda   sodda   va   murakkab   masalalar
o'quvchilar   bilimlarini   mukammallashtirishga   xizmat   qiladi.   Ko'pgina   masalalar
bir necha usul bilan yechiladi. Bunday masalalarni yechishda tartibga rioya qilish
bir   usul   bilan   masala   yechishni   yaxshi   o'zlashtirib   olgandan   keyingina   yangi
usulga   o'tishi   lozim.   Bir   necha   usuldan   eng   o'ng'ayini,   maqsadga   muvofig'ini
tanlab olish kerak.
Masala   yechish   ishi   masala   yechish   metodini   yaxshi   tushunishga   yordam
beradi,   o'quvchilarning   tashabbuskorligini,   masala   yechish   usullariga   nisbatan
topqirlik qobiliyatini rivojlantiradi. Masalalalar   yechish   avvalo,   mukammal   matematik   tushunchalarni
shakllantirish,   ularning   dasturda   belgilab   berilgan   nazariy   bilimlarni
o'zlashtirishlarida   favqulodda   muhim   ahamiyatga   ega.   Masalan,   agar   biz
o'quvchilarga   qo'shish   haqida   to'gri   tushuncha   shakllantirishni   xohlasak,   buning
uchun bolalar  yigindini  topishga  doir  yetarli  miqdorda  sodda masalalarni  deyarli
har gal to'plamlarni birlashtirish amalini bajarib yechish lozim.
Boshlangich   sinflar   uchun   matematikadan   dasturda   bolalarni   masalalarni
yechishga   o'rgatishga   katta   ahamiyat   bergan.   Bu   dasturda   bolalarga   masalalarni
yechishda ular oldindan o'rgangan arifmetik amallarning xossalaridan foydalanishi
va   o'zlariga   ma'lum   bo'lgan   usullardan   eng   ratsionalini   tanlay   olishga   o'rgatish
zarurligi ta'kidlangan.
Tadqiqotning   maqsadi   -   Boshlang’ich   sinf   matematika   kursining
asoslaridan   biri   bo'lgan   murakkab   masalalarni   yechishni,   3-sinf   o’quvchilariga
murakkab masalalar bilan ishlash metodikasini o’rgatish  Tadqiqotning vazifalari:
1) Boshlang’ich   sinflarda   matematika   darslarining   tashkil   etilishini   kuzatish   va
tahlil qilish;
2) 3-sinf   o’quvchilarining   murakkab   masalalar   bilan   ishlash   yuzasidan   olgan
bilim, ko’nikma va malakalarini aniqlash. 3) 3-sinfda   murakkab   masalalarni   yechishga   o’rgatish   yuzasidan   uslubiy
tavsiyalar ishlab chiqish.
Tadqiqot   obyekti   -   3-sinf   matematikasida   murakkab   masalalarni
o'rganishning nazariy va uslubiy asoslarini ishlab chiqish.
Tadqiqot   metodlari   -   Mavzuga   oid   pedagogik-metodik   adabiyotlarni
o'rganish;  murakkab masalalarni  o'rganishga  doir  tajriba sinov  ishlarini  o'tkazish
va   uning   natijalarini   tavsiyanoma   sifatida   ishlab   chiqish,   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni masalalar yechishda qo'llab ko'rish.
Tadqiqotning asosiy masalalari:
- Boshlangich sinflarda murakkab masalalarni o'rganishni tahlil qilish;
- 3-sinfda mavjud murakkab masalalar turlari ustida ishlash, uni matematik tilga
o'tkazish   usullarini   tahlil   qilish   hamda   didaktik   o'yinlarni   masalalar   yechishga
joriy   etish   yo’llarini   izlash.   Shu   asosda   ilg'or   pedagogik   texnologiyalarni   sinab
ko'rish.
Ishning   tuzilishi:   Malakaviy   bitiruv   ishi   asosan   kirish   qismi,   2   ta   bob
hamda xulosa qismidan iborat.
Ishda murakkab masalalarni yechishning boshlang'ich sinf o'quvchilarining
fikrlash   doiralarini   kengaytirishdagi   ahamiyati   yetarlicha   asoslab   berilgan   va
boshlang'ich   sinf   o'quvchilarida   murakkab   masalalarni   yechish   malakalarini
shakllantirish lozimligi haqida to'xtalib o'tilgan.
Masalalarning   yechimlarini   topish   asosan   bolalarning   fikrlash   doiralarini
kengaytiradi,   ularning   masala   yechishga   bo'lgan   qiziqishlarini   orttiradi,   undan
tashqari ularning logik tafakkurlarini rivojlantirish imkonini beradi, ularda masala
yechishda uchraydigan qiyinchiliklarni  yengish uchun qat’iylik va matonatlilikni
tarbiyalaydi.
Ishning   keyingi   qismida   boshlang'ich   sinf   o'quvchilarida   murakkab
masalalarni yechish malakalarini shakllantirish to'g'risida so'z boradi.
Yechilishi uchun bir nechta o'zaro bog'liq amallar bajarish talab qilinadigan
masalalar murakkab masalalar deyiladi. Sodda masalalar kabi murakkab   masalalar   ham   bilimlami   o'zlashtirishga,   olingan   bilimlami
mustahkamlash va mukammallashtirishga xizmat qiladi.
Biz   bolalarga   murakkab   masalalarni   bitta   amal   bilan   yechib   bo'lmasligini,
yechish   uchun   berilgan   sonlar   va   izlanuvchi   son   orasida   mos   bog'lanishlarni
aniqlab, sodda masalalarga ajratish kerakligini uqtirib o'tamiz.
Bu   paragrafda   asosan   murakkab   masalalarni   yechib   bo'lingandan   keyin,
o'quvchilar   uchun   tushunishi   oson   bo'lgan   usullarning   eng   ratsionalini   tanlab
yechtirish malakasini shakllantirish kerakligi haqida fikr yuritilgan.
Biz   o'quvchilarga   biror   masalani   yechish   uchun   topshiriq   beramiz.
O'quvchilar   albatta   buni   mustaqil   bajarishadi.   Bitta   o'quvchi   masalani   bir   usulda
yechsa, ikkinchi o'quvchi  esa boshqa usulda yechadi  va hokazo. Biz ularning bu
yechgan masalalarini tekshirib chiqib, bolalar tushunishi oson bo'lgan masalaning
eng ratsional usulini tanlab, shu asosida masala yechimini topishni o'rgatamiz. I Bob Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni
o’rganish metodikasi
1.1. Murakkab masalalar yechishga o'rgatish
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilari   sodda   masalalami   o'zlashtirib   olganlaridan
keyin,   ya'ni   ular   shart   va   natijani   ajratib   olganlaridan   keyin   ma'lum   va
noma'lumlarni   qiynalmay   ajratadigan   bo'ladilar,   masala   yechishning   dastlabki
ko'nikmalarini oladilar, shundan keyin darsga tarkibli masalalar kiritila boshlaydi.
Murakkab   masalalarni   yechishga   tayyorlash   sodda   masalalarni   yechishdanoq
boshlanadi. Eng oldin berilgan masala shartiga savol qo'yish bilan bog'liq bo'lgan
topshiriqni   aytish   kerak.   Berilgan   ma'lumotlardan   foydalanib,   qanday   savolga
javob berish mumkinligini to'g'ri aniqlash malakasi tarkibli masala ustida bundan
keyin ishlashda muhim rol o'ynaydi. Bu malaka hamma o'quvchida bir xil va tez
shakllanmasligini   hisobga   olib,   bu   yo'nalishdagi   ishni   o'quvchilarning   kuchlari
yetadigan   materialdan   foydalanib,   ya'ni   sodda   masalalardan   foydalanib   ilgariroq
o'tkazish kerak.
O'quvchilarni   murakkab   masalalarni   yechishga   o'rgatishda   o'quvchi   aqliy
faoliyat   bilan   fikr   yuritishi   lozim.   Murakkab   masalalarni   yechishga   kirishishdan
oldin   ularni   turlari   (xillari)   bo'yicha   bo'lib,   so'ngra   yechimini   izlash   metodlarini
tanlash   va   tadbiq   etishga   kirishilsa,   ish   ma'lum   darajada   osonlashadi.   Murakkab
masalani   sodda   masalalarga   ajratish   va   sodda   masalani   yechish   natijasida
izlanayotganlar   bilan   berilganlar   o'rtasidagi   bog'lanish   xarakteri   aniqlanadi.
Buning   asosida   bu   masalani   yechish   uchun   arifmetik   amal   tanlanadi   va   natija
hisoblanadi.
Murakkab   masalani   yechish   bosqichlari   quyidagi   reja   asosida   amalga
oshiriladi: 1) O'quvchilar tomonidan masala mazmunini o'zlashtirish
2) masalaning tahlil qilish va reja tuzish (murakkab masalani sodda masalalarga
ajratish va yechish rejasini tuzish)
3) masala   yechish   (amallar   tanlash,   ularni   bajarish,   yechishning   borishini   va
hisoblashlarni yozish); 4) Masala yechimini tekshirish
Birinchi bosqich . Masala  mazmunini  o'zlashtirish  uchun o'quvchilar  bilan
quyidagi   usulni   tajriba   qilib   ko'rish   mumkin.   O'qituvchi   masalaning   raqamini
aytadi   va   o'quvchilarga   masalaning   shartini   ovoz   chiqarmasdan   o'qib   chiqishni,
shartlarini   tushunib   olishni   buyuradi.   Shundan   keyin   chiqarilgan   o'quvchi
masalaning   shartini   takrorlaydi.   Bu   usul   o'quvchini   kitobdan   mustaqil
foydalanishga o'rgatadi.
Agar   o'quvchi   masalaning   shartini   masalalar   to'plamidan   mustaqil   o'qisa,
o'qituvchi   masalani   ichida   ikki-uch   marta   o'qib   chiqishni,   so'ngra   kitobni   yopib
qo'yib, masala shartini takrorlashni  buyurish lozim.   Bunda o'qituvchi masalaning
son   ma'lumotini   emas,   balki   asosiy   mazmunini   esda   tutishni   tavsiya   qiladi.
O'quvchilar   shartlarni   o'qishga   va   uni   ichlarida   takrorlashga   diqqat-e'tibor
berishlari   uchun   o'qituvchi   masalaning   shartini   kitobga   qaramasdan   takrorlash
kerakligi   to'g'risida   ularni   ogohlantiradi.   Masalaning   shartini   eslab   qolish
maqsadida   uning   matnini   o'qish   o'quvchini   masalaning   mazmunini   chuqurroq
tushunib   olishga   majbur   qiladi,   bu   esa   o'z   navbatida   masalaning   to'g'ri
yechilishiga yordam beradi.
O'quvchilarni   masalaning   sharti   bilan   tanishtirishning   boshqa   usuli:
o'qituvchi   masalaning   shartini   masalalar   to'plamidan   ovoz   chiqarib   o'qiydi   yoki
bir   o'quvchiga   masalani   ovoz   chiqarib   o'qishni   buyuradi.   Qolgan   o'quvchilar
masalaning   o'qilishini   masalalar   to'plamidan   kuzatib   turadilar.   Masalalarning
sharti   murakkab   bo'lganda   ayrim   hollardagina   masala   shartini   takror   o'qishga
ruxsat   etiladi.   Agar   o'quvchilar   masala   shartining   ikki-uch   marta   takrorlanishini
bilsalar,   ular   birinchi   marta   o'qilishiga   yetarli   darajada   e'tibor   bermaydilar.
O'quvchilar   masala   shartining   o'qilishini   qanchalik   diqqat   bilan
kuzatayotganliklarini   tekshirib   ko'rish   uchun   o'qituvchi   nazorat   savollari   beradi,
masalan: "Masalada nima to'g'risida gapirilmoqdi?", "Masalada nima deyilgan?..."
Bunday   savollar   o'quvchilarni   masala   shartining   mazmunini   diqqat   bilan
kuzatishga, masalaning mazmunini yaxshi o'ylab ko'rishga majbur qiladi. O'quvchilar   masalaning   shartini   tushunib   olishga   yordam   berish   uchun
masalaning shartini doskaga va daftarga qisqa qilib yozishlari lozim. Masalaning
matni   yozilmaydi,   sonlarning   joylashish   tartibi,   ular   orasidagi   bog'lanishni
ko'rsatishi kerak.
O'quvchilar masalaning shartidagi har bir so'zni tushunibgina qolmay, balki
masala   sharti   olingan   muhitni   va   sharoitni   ko'z   oldiga   keltira   olishlari   hamda
amaliy   turmushda   bunday   masala   qachon   va   kimlarga   kerak   bo'lishini
tushunishlari kerak.
Murakkab masalani yechishning   ikkinchi bosqichi   yechish rejasini tuzish,
ya'ni   miqdorlar   orasidagi   bog'lanishni   topish   va   murakkab   masalani   sodda
masalalarga   ajratishdir.   Har   bir   sodda   masala   uchun   o'zaro   bog'lanishda   bo'lgan
berilgan   sonlar   va   izlangan   son   ko'rsatilishi   kerak.   Berilganlar   oldin   masalaning
shartidan, so'ngra hisoblab topilgan izlanuvchi sonlardan tanlab olinadi.
Masalani   quyidagi   usullar   bilan   tahlil   qilish   mumkin:   analitik,   sintetik   va
analitik-sintetik.
Analitik metod   - analiz, fikrlash usuli bo'lib, bunda tekshirilayotgan obyekt
(bizda   murakkab   masala)   ni   qismlarga   ajratib,   ajratilgan   qismlarni   alohida
o’rganishdan   iborat.   Qismlarga   ajratish   bir   necha   marta   takrorlanishi   mumkin.
Analitik   metod   analizdan   bir   necha   marta   va   ketma-ket   foydalanishdan   iborat.
Shunday   qilib   analitik   metod   murakkab   masalani   bir   necha   sodda   masalalar
sistemasiga   ajratish   imkonini   beradi.   Buni   quyidagi   misol   orqali   tushuntirib
beraylik. « 4 m jun gazlamaga  qancha  so'm  to'langan  bo'lsa, 14 m  ipak gazlama
uchun   ham   o'shancha   to'landi.   Ipak   gazlamaning   1   metri   6   so'm   tursa,   jun
gazlamaning   1   metri   necha   so'm   turadi?   Masala   yechimini   izlashga   quyidagicha
kirishamiz:   1   m   jun   gazlamaning   narxini   topish   uchun   xarid   qilingan   jun
gazlamaning   miqdori   va   unga   to'langan   pulni   bilish   kifoya.   Ammo   masala
shartida   jun   gazlamaga   to'langan   pul   aniq   emas.   Buning   uchun   «14   m   ipak
gazlamaga   necha   so'm   to'langan?»   degan   sodda   masalani   yechamiz.   1   m   6   so'm
bo'lsa, 14*6=84 so'm to'langan. Bundan 4 m jun gazlama uchun ham 84 so'm to'langanligini   o'quvchilar   masalaning   shartidan   bilib   oladilar.   Endi   «1   m   jun
gazlama necha so'm turadi?» degan sodda masalani yechish talab qilinadi.
84 : 4 = 21. Javob: 1 m jun gazlama 21 so'm turadi.
Sintetik   metod   -   tekshirilayotgan   obyektni   alohida   qismlari   o'rtasidagi
aloqalarni   o'rnatib,   uni   yagona   butun   sifatida   o'rganish   to'g'risidagi   mantiqiy
operatsiyadir.   Ya'ni   predmetlarning   qismlarini   bir   butunga   keltirib   (birlashtirib)
o'rganish   uslubidir.   Masala   yechishda   qaralayotgan   predmet   masalaning   talabida
va uning elementlari esa masala shartida bayon qilingan bo'ladi. Masala yechimini
izlashda sintetik metodning mohiyati masala shartida berilganlar o'rtasida aloqalar
o'rnatish   va   shu   asosda   yangi   ma'lumotlar   olishdan   iborat.   Shundan   keyin   talab
qilingan   javob   olinguncha   ma'lumotlar   o'rtasida   bog'lanishlar   o'rnatiladi.   Buni
yuqorida   ko'rilgan   masala   misolida   tushuntiraylik.   Masalaning   shartida   quyidagi
raqamlar   berilgan:   «4   m   jun   gazlama   olingan»,   «14   m   ipak   gazlama   olingan»,
«jun   gazlamaga   qancha   to'langan   bo'lsa,   ipak   gazlama   uchun   ham   shuncha   pul
to'langan»,   «ipak   gazlamaning   1   metri   6   so'm».   Sintetik   metodni   savollar
sistemasi   va   mos   javoblar   singari   tasavvur   qilamiz.   U   holda   shartda   berilganlar
orasidagi bog'lanishni quyidagicha o'rnatish mumkin.
1. «14 m ipak gazlama olindi  va uning 1 metri 6 so'm» shularni  bilgan holda
nimani   aniqlash   mumkin?   Javob:   6*14   =   84   so'm,   sotib   olingan   ipak   gazlama
uchun to'langan pul.
2. «4   m   jun   gazlama   va   14   m   ipak   gazlama   sotib   olindi»   dan   nimani
bilish mumkin? Javob: hammasi bo'lib (14 + 4 = 18 m) gazlama va 14 - 4 =
10 m ortiq ipak gazlama sotib olingan.
3. Ipak   gazlama   uchun   84   so'm   to'langan   emasmi?   Javob:   ha,   jun   gazlama
uchun ham 84 so'm to'langan.
4. 4   m   jun   gazlama   uchun   84   so'm   to'langan   bo'lsa,   bundan   nimani   aniqlash
mumkin?  Javob: jun gazlamaing narxini (84 : 4 = 21 so'm).
Analitik   -   sintetik   metod   -   amalda   analitik   va   sintetik   metodga   nisbatan   tez-
tez foydalaniladigan metodni qaraylik. U analiz va sintez elementlarini o'z ichiga
oladi. Masalan: maktab mehnat darslari uchun ip, gazlama va qaychilar   olishdi.   Ip   uchun   2   so'm,   gazlamaga   15   so'm,   qaychi   uchun   esa   ip   va
gazlama uchun birgalikda to'langaniga qaraganda 3 so'm  ortiq to'landi.   Hammasi
bo'lib necha so'm xarid qilingan?
I. Analiz - xarid bahosini aniqlash uchun nimalarni bilish kerak?
Javob: Ip, gazlama va qaychi uchun to'langan pullarni
1) ipning puli aniqmi?
Javob: 2 so'm
2) Gazlamaning pulichi?
Javob: 15 so'm
3) Qaychiga to'langan pulchi?
Javob: yo'q
II. Sintez - masalaning shartidan nimalarni bilish mumkin? Javob: Ip va gazlama
birgalikda necha so'm turadi?  (2 + 15) = 17
III. Sintez - ip va gazlamaning pulidan nimani aniqlash mumkin? Javob: qaychi
uchun to'langan pulni.  (17 + 3) = 20
Shunday   qilib   masalani   yechish   g'oyasini   quyidagicha   ifodalash   mumkin.
Dastlab   ip   va   gazlamaning   birgalikda   necha   pul   turishini   topish   so'ngra   qaychi
necha pul  turishini topish, so'ngra qaychiga necha pul va nihoyat ip, gazlama va
qaychi uchun hammasi bo'lib necha so’m pul to'langanini topish kifoya.
Kichik   yoshdagi   maktab   o'quvchilarini   masalalar   yechimini   izlashga
o'rgatishning   asosiy   manbai   o'qituvchi   namoyish   qiladigan   mulohaza   (savol-
javob) namunalari hisoblanadi.  1.2. Murakkab masalalarni yechish usullari
Masala yechimining yozilishining har bir shakli va yechishning har bir yangi
usuli   masalaga   yangicha   qarash,   yechish   jarayonini   oydinroq   tushunish,
berilganlar   bilan   izlanayotganlar   orasidagi   bog'lanish   va   munosabatlarni
chuqurroq tushunish imkonini beradi. Bu esa murakkab masalaning ham didaktik,
ham   tarbiyaviy   va   rivojlantiruvchi   funksiyalarini   to'laroq   amalga   oshirishga
yordam   beradi.   Shu   sababali   darsning   aniq   maqsadlariga   mos   ravishda   va
matematika   darslarida   matnli   masalalardan   foydalanish   maqsadlariga   mos
ravishda   yechishning   har   xil   usullaridan   va   masalalar   yechilishining   o'quvchilar
daftarlarida har xil shaklda yozilishlaridan omilkorona foydalanish kerak.
Murakkab   masalalarni   yechishga   o'tishda   tahlilning   roli   ancha   ortadi.   U
murakkabroq   va   har   tomonlama   bo'lib   qoladi.   Bu   vaqtda   o'qituvchi   bolalarga
mantiqiy   tafakkur   qobiliyatlarini   rivojlantirish   zaruratini   va   uni   xususiydan
umumiyga olib borishni unutmasligi kerak.
Masalalarni   yechishda   shunday   taxlash   tavsiya   etiladiki,   oson   masala
murakkab   masaladan   oldin   yechilsin,   ammo   shu   bilan   birga   murakkab   masalani
yechishning biror kalitini o'z ichiga olsin. Oson masalani aniq yo'l bilan yechishni
berilganlardan izlanayotganga borish yo'li bilan qarash kerak. Bunda shartni tahlil
qilishdan ham, kattaliklar orasidagi bog'lanishlardan ham, navbatdagi amal uchun
sonlar   juftini   tanlashdan   ham,   tahlilning   ba'zi   elementlaridan   ham   foydalanish
kerak. Bunda har  doim tanlangan amal  nima uchun kerakligini  va u nimaga olib
kelishini qarash kerak.
Masalada berilgan vaziyatni tushunib yetish va undan masala yechilishining
har   xil   usullarini   izlashda   foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.   Buni   har   xil
masalalar misolida ko'rsatamiz.
Masala:   «Bolalar   lagerdan   ikkita   avtobusda   qaytishdi.   Bir   avtobusda   38   ta,
ikkinchi   avtobusda   ham   shuncha   o'quvchi   bo'lib,   ularning   43   tasi   o'g'il   bola   edi.
Lagerdan nechta qiz bola qaytgan?»
Bu   masala   ustida   ishlash   vaqtida   o'quvchi   diqqatni   «shuncha»   so'ziga
tortadi va ikkinchi avtobusda qancha bola qaytganini aniqlaydi. Shundan keyin ko'pchilik   o'quvchi   yechishning   uddasidan   osongina   chiqadi   va   yechishning
bunday usulini  taklif qilishadi: (38 + 38) - 43 = 33 ta (qiz bolalar.) Bu masalani
boshqacha   usul   bilan   yechish   savoli   o'quvchilarda   ham   o'qituvchida   ham   paydo
bo'lmaydi.   Ammo   masalani   tahlili   vaqtida   «43   ta   o'g'il   bolaning   hammasi   bitta
avtobusga   sig'adimi?»   deyishning   o'zi   yetarli.   (Yo'q,   bitta   avtobusga   38   ta   o'g'il
bola   sig'ishi   mumkin,   boshqalari   ikkinchi   avtobusda   ketadi.)   Shundan   keyin
masala   yechilishining   ikkinchi   usuli   haqida   takliflar   paydo   bo'ladi:   43   -   38   =   5
(o'g'il bolalar) 38 - 5 = 33 (qiz bolalar)
Berilgan   masalaning   ikki   usul   bilan   yechilishi   shunisi   bilan   qiziqki,   bu
masalalarning yechilishini (38+38)-43=33 ifoda bilan yozilishida uning qiymatini
bir   usul   bilangina   topish   mumkin.   Ikkinchi   usulga   masalada   berilgan   vaziyatni
tahlil   qilishgina   olib   keladi.   Bunga   o'quvchilarning   e'tiborlarini   qaratish   foydali.
Ushbu masalani qaraymiz: «Tikuv ustaxonasi 300 m jun gazlama oldi. Undan l00
ta   bir   xil   kostyum   tikish   mumkin.   99   m   gazlamani   ishlatishdi.   Yana   nechta
kostyum tikishlari kerak?»
Masalani   tahlil   qilishda   savol   qo’yishni   o'ylab   ko'rib,   o'quvchilarni
yechishning turli usullariga olib kelish mumkin bo'lgan variantlarni qaraymiz.
1- variant.   Bitta   kostyumga   qancha   gazlama   ketishini   topish   uchun   qaysi
berilganlardan   foydalanish   mumkin?   (300   :   100   =   3   m)   Shundan   keyin   qancha
kostyum   tikkanlarini   bilib   bo'ladimi?   (Bo'ladi.   99   :   3   =   33   kostyum)   Masala
savolini o'qing unga javob bera olamizmi?
2- variant .   Masalani   tahlil   qilish   bolalarga   beriladigan   ikkinchi   savolning
o'zgarishi   bilan   bog'liq:   necha   metr   gazlama   qolganini   bila   olamizmi?   (Bila
olamiz.   300   -   99   =   201   m).   Masala   savoliga   javob   berish   uchun   qanday
muhokama yuritish kerak?  (201 : 3 = 67 kostyum)
Masala:   «Bir   xil   vaqtning   o'zida   teploxod   216   km,   paraxod   esa   72   km   masofa
bosib   o'tdi.   Agar   paraxodning   tezligi   soatiga   24   km   bo'lsa,   teploxodning   tezligi
qanday?»
Masalani   tahlil   qilishda   yechish   usulini   tanlash   savollar   bilan   qanday
yo'naltirilishini ko'rsatamiz. 1) Masalani   birinchi   usul   bilan   yechishda   tahlil   ushbu   savollar   bo'yicha
o'tkaziladi:   teploxod   bilan   paraxod   yo'lda   bo'lgan   vaqt   haqida   nimani   bilamiz?
(Masalada   paraxod   bilan   teploxod   bir   xil   vaqt   davomida   yo'lda   bo'lishgani
aytilgan.) Vaqtni topish uchun qanday kattaliklarni bilish kerak? (Tezlik, masofa.)
Masalada   berilganlar   bo'yicha   nimani   topa   olamiz,   paraxod   vaqtinimi   yoki
teploxod vaqtini? (Paraxod vaqtini topa olamiz, chunki  u 72 km o'tgan va uning
tezligi soatiga 24 km.) Shundan keyin masala savoliga javob bera olamizmi? (Ha
bera olamiz. Teploxodning harakat vaqti ham 3 soatga teng, u o'tgan masofa esa
216 km, demak, uning tezligini bilish mumkin.)
2) Masalaning ikkinchi usul bilan yechilishini qarashda suhbat ushbu savollar
bo'yicha   olib   boriladi:   teploxod   qanday   masofani   o'tgan?   (216   km.)   paraxod
qanday   masofani   o'tgan?   (72   km.)   Teploxod   o'tgan   masofa   paraxod   o'tgan
masofadan necha marta ortiqligini bilib bo'ladimi? (216 : 72 = 3 marta.) Teploxod
va paraxod yo'lda bo'lgan vaqt haqida nima ma'lum? (Paraxod va teploxod yo'lda
bir   xil   vaqt   bo'lishgan.)   Siz   nima   deysiz,   teploxodning   tezligi   kattami   yoki
paraxodning tezligimi? (Teploxodning tezligi katta, chunki teploxod paraxod bilan
bir   xil   vaqt   davomida   yo'lda   bo'lgan,   ammo   undan   ko'p   masofa   o'tgan.)
Teploxodning   tezligini   bilish   uchun   olingan   natijadan   foydalanish   mumkinmi?
(Ha, u paraxodning tezligidan 3 marta ortiq, 24*3=72 (soatiga km).
Har   xil   usul   bilan   yechish   dasturida   qiziqarli   bo'lgan   yana   bitta   quyidagi
masalani ko'rib chiqamiz.
Masala:   «Ishchiga   10   soatda   30   ta   detal   tayyorlash   topshirig'i   berilgan.   Ammo
ishchi,   vaqtni   tejab,   har   15   minutda   bittadan   detal   tayyorlashning   uddasidan
chiqdi.   Ishchi   tejalgan   vaqt   hisobiga   topshirilganidan   nechta   ortiq   detal
tayyorladi? Masalani yechishda 10 soatni minutlar bilan almashtiring.
O'quvchilar   10   soatni   minutlar   bilan   almashtirib,   600   minutga   ega
bo'lishadi, shundan keyin masalani tahlil qilishga kirishishadi.
1- usul.   Ishchi   bitta   detalni   tayyorlash   uchun   qancha   vaqt   sarflagan?
(15 min) U bitta detalni qancha vaqtda tayyorlashni rejalashtirganini bilamizmi? 
2-         Bu   savolga   javob   berish   uchun   masaladagi   berilganlarning   qaysilaridan
foydalanish   mumkin?   (30ta   detalni   tayyorlash   uchun   ishchi   600   minut
rejalashtirgan,   bitta   detal   uchun   esa   600:30=20   (min.)   Ishchi   bitta   detalni   necha
minutda tayyorladi?   (15 minutda.) Demak, ishchi katta ish unumi bilan ishlagan.
Bitta detalni tayyorlashda u qancha vaqtni tejadi?   (20 - 15 =5 (min.) Bitta detalni
tayyorlashda   ishchi   5   minut   vaqtni   tejadi.   U   nechta   detal   tayyorlashni
rejalashtirgan edi? (30 ta detal.) Ishchi 30 ta detaldan qancha vaqt tejadi? (5*30 =
150   (min.)   150   minut   tejadi.   Masala   savolini   o'qing.   Endi   biz   unga   javob   bera
olamizmi? (Ishchi bitta detal uchun 15 minut sarflaganini va 150 minut tejaganini
bilganimizdan   keyin   masaladagi   savolga   javob   berish   mumkin:   150   :   15   =   10.
Javob 10 ta detal.
4- usul.   Ishchi   qancha   vaqt   ishlagan?   (600min.)   U   bitta   detalni
tayyorlashga   qancha   vaqt   sarflagan?   (15   min.)   Shu   ma'lumotlardan   foydalanib,
ishchi qancha detal tayyorlaganini bila olamizmi? (600 : 15= 40. Ishchi 40 ta detal
tayyorlagan.)   U   nechta   detal   tayyorlashni   rejalashtirgan   edi?   (30   ta   detal)
Masalaning savoliga javob bera olamizmi?  (40 - 30 = 10. Ishchi topshiriqdan ortiq
10 ta detal tayyorlagan).
5- usul.   Ishchi   bitta   detalni   tayyorlash   uchun   necha   minut   sarflagan?   (15
minut.)   Ishchi   o'ziga   topshirilgan   detallarni   tayyorlash   uchun   qancha   vaqt
sarflaganini   bila   olamizmi?   (15*30   =   450   (min.)   U   450   minut   sarflagan.)   U
qancha   vaqtni   tejagan?   (600   -   450   =   150   (minut).   U   150   minut   tejagan.)   Endi
tejalgan vaqt hisobiga qancha detal tayyorlaganini bilish mumkinmi?   (150 : 15 =
10. U 10 ta detal tayyolagan.)
6- usul.   Ishchi   bitta   detalni   tayyorlash   uchun   qancha   vaqt   sarflagan?   (15
minut.)   U   1   soatda   qancha   detal   tayyorlaganini   bilish   mumkinmi?   (1   soat=60
minut,   60   :   15   =   4.   U   bir   soatda   4   ta   detal   tayyorlagan.)   Ishchi   necha   soat
ishlagan? (10 soat.) Bu vaqt ichida u nechta detal tayyorlagan? (4*10 = 40. U 40
ta   detal   tayyorlagan.)   Endi   masala   savoliga   javob   berish   mumkinmi?   (40   -   30   =
10. Ishchi topshirilganidan ortiq 10 ta detal tayyorlagan.) 7- usul
8- 600 : 30 = 20 (minut)
9- 20 - 15 = 5(minut)
10- 5*30 = 150 (minut)
11- 150 : 15 = 10 (detal)
12- usul
13- 15*30 = 450 (minut)
14- 600   -   450   =   150
(minut)
15- 150 : 15 = 10 (detal) 16- usul
17- 600   :   15   =   40
(detal)
18- 40   -   30   =   10
19- usul
20- 60   :   15   =   4
(detal)
21- 4* 10 = 40 (detal)
22- 40   -   30   =   10
Darsning   maqsadi   va   o'quvchilarning   tayyorgarlik   darajalariga   qarab
masalalarni   har   xil   usullar   bilan   yechishni   o'rgatishning   boshqa   yo'llaridan   ham
foydalanish   mumkin.   Masalan,   boshlang'ich   yechimni   davom   ettirish   usulidan
foydalanish   mumkin.   Guruh   bo’lib   bajariladigan   ish   shaklidan   foydalanib,
yechimni tugatish va har qaysi amalga tushuntirish berish topshirig'i taklif qilinadi.
Masalan, quyidagi misol orqali qaraylik. «Poyezd bir shahardan ikkinchi shaharga
borishda yo'lning 180 km ini soatiga 60 km tezlik bilan o'tdi. Qolgan yo'lni xuddi
shu tezlik bilan o'tishi uchun 4 soat ortiq vaqt kerak bo'ldi. Poyezd hammasi bo'lib
necha kilometr o'tishi kerak bolgan?»
1-usul 2-usul
1) 180 : 60 = 3 (soat) 1) 60*4 = 240 (km)
2) 3 + 4 = 7 (soat) 2) 180 + 240 = 420 (km)
3) .................  3) ........................................................
4) .................
3-usul
1) 180 : 60 = 3 (soat)
2) .................
3) 7 + 3 = 10 (soat) Sabzavot Kartoshka
\ _________________ /
72 m 3- usul
1)  72 : 4 = 18 (m) - kartoshka ekilgan maydonning bo'yi.
2)  72 : 2 = 36 (m) - kartoshka ekilgan maydonning eni.
3) 18*36 = 648 (kv.m) - kartoshka ekilgan maydon yuzi.
4- usul
1) 7264*3 = 54 (m) - sabzavot ekilgan maydonning bo'yi.
2) 72 - 54 = 18 (m) - kartoshka ekilgan maydon uzunligi (bo'yi).
3) 72 : 2 = 36 (m) - kartoshka ekilgan maydon eni.
4) 18*36 = 648 (kv.m) - kartoshka ekilgan maydon yuzi.
Shunday qilib, xulosa qiladigan bo'lsak masala tahliliga har xil yondashish
uni yechishning har xil usullariga olib kelar ekan.
 1.3. Murakkab masala yechishning eng ratsional usulini
tanlash
Masalalarni   har   xil   usullar   bilan   yechishda   masalalar   yechimlarini
taqqoslash usulidan ham foydalanish kerak. Bu usul ushbu savollarga javob berish
imkonini   beradi:   qaysi   usul   ratsional?   Bir   usulning   ikkinchi   usuldan   afzalligi
nima?
O'quvchilar   tafakkurining   rivojlanishida   va   ularda   masala   yechish
malakasini   shakllanishida   masalaning   yechilishiga   har   xil   yaqinlashish
imkoniyatlarini   tushunib   yetish   va   bu   yaqinlashishlardan   eng   ratsionalini
tanlashning   ahamiyati   katta.   Masalalarni   har   xil   usullar   bilan   yechishga   intilish
ham   kursning   amaliy   yo'nalganligini   xarakterlaydi,   chunki   bolalar   turmushda
uchratishlari   mumkin   bo'lgan   amaliy   masalalar   har   xil   yechilish   usullariga   ega,
matematika darsligida berilgan masalalardan foydalanib, ularni shunga tayyorlash
kerak.
Amalda   o'qituvchilar   tekshirishning   natijani   chamalash   yoki   uning
chegaralarini   aniqlash,   masalani   boshqa   usul   bilan   yechish,   yechish   natijasining
masala shartiga to'g'ri kelishini aniqlash, masala sharti bo'yicha tuzilgan amallaming   ma'nosini   aniqlash   va   hisoblashlarning   to'g'riligini   tekshirib   ko'rish
kabi   har   xil   usullaridan   foydalanadilar.   Oxirgisidan   tashqari   hamma   usullar
natijani tekshirishga yo'naltirilgan va o'qituvchi uchun qiyinchiliklar tug'dirmaydi.
Yuqorida ko'rib o'tilgan misolimizda ikkinchi usul eng ratsional usul ekani
shubhasiz. Ammo, bu yechishning boshqa usullarini qarash kerak emas degan gap
emasmi? Yo'q.
Birinchidan, boshqa usullarni qaramasdan o'quvchilar qaysinisi ratsional va
nega   ratsional   ekani   haqida   xulosa   chiqara   olmaydilar.   Ikkinchidan,   o'tkazilgan
ish rivojlantiruvchi va tarbiyalovchi rejada, buning ustiga didaktik jihatdan foydali
ekani   ma'lum,   chunki   o'quvchilarning   savollarga   bergan   javoblari   noma'lum
miqdorni   boshqa   ikkita   miqdor   bo'yicha   topishga   doir   o'ziga   xos   mashqlar   deb
qarash mumkin. Bunday mashqlarni o'qituvchi odatda o'quvchilarga og'zaki sanoq
bosqichida beradi. Mazkur holda ular maqsadga yo'nalganlik xarakteriga ega. Bu
ishning   o'rgatuvchi   funksiyasi   shundan   iborat.   Bundan   tashqari   masala   tahliliga
har   xil   yaqinlashish   imkoniyati   faktining   o'zi   bilan   tanish   bo'lishlik
o'quvchilarning   rivojlanishlarida   izsiz   o'tmaydi.   Bitta   masalani   to'rt   usul   bilan
yechish   imkoniyati   emotsional   sferaga   ta'sir   qiladi.   Bu   qiziqarli   hamdir.   Bunda
ham qilingan ishning tarbiyaviy ahamiyati kam emas.
O'quvchilarning yuqori darajada tayyor bo'lishlari boshqa usuldan - masala
yechilishining   tayyor   usullarini   muhokama   qilish   usulidan   foydalanish   imkonini
beradi.
Masalan,   berilgan   masalani   ikkinchi   usul   bilan   yechish   mumkin,   shundan
keyin o'quvchilarga yechishning yana uchta usulini (ularni doskaga yozish kerak)
berish   va   ishning   kollektiv   formasidan   foydalanib,   har   qaysi   usulni   muhokama
qilish kerak. Guruh bo’lib bajariladigan ish formasidan foydalanish ham mumkin:
har bir qatorga bittadan yechish usulini tushuntirish topshirig'ini berish kerak.
Qaralgan   usulni,   masalan,   ushbu   masalani   yechishda   qo'llash   maqsadga
muvofiq: “Poyezd bir shahardan ikkinchi shaharga borishda yo'lning 180 km ini soatiga 60 km tezlik bilan o'tdi. Qolgan yo'lni xuddi shu tezlik bilan o'tishi uchun 4
soat   ortiq   vaqt   kerak   bo'ldi.   Poyezd   hammasi   bo'lib   necha   kilometr   o'tishi   kerak
bo'lgan?”
Doskada masalaning uchta yechilish usuli  yoziladi va qatorlarga har  qaysi
usulni tushuntirish topshirig'i beriladi:
1-usul 2-usul
1)  180 : 60 - 3 (soat) 1) 60*4 = 240 (km)
2)  3 + 4 = 7 (soat) 2) 180 + 240 = 420
(km)
3) 60*7 = 420 (km) 3) 180 + 420 = 600 (km)
4) 180 + 420 = 600 (km)
3-usul
1) 180 : 60 = 3 (soat)
2) 3 + 4 - 7 (soat)
3) 7 + 3 = 10 (soat)
4) 60* 10 = 600 (km)
O'quvchilar   har   bir   usulni   tushuntirib   berishga   harakat   qilishadi.   Shundan
keyin   qaysi   usul   o'quvchilarga   eng   tushunarli   bo'lgani,   qaysi   usul   eng   ratsional
ekani aniqlanadi.
O'quvchi   qaysi   usul   bilan   masalani   yechmasin,   albatta   bu   usullardan
tushungan holda foydalanishlari lozim. II Bob Uchinchi sinfda murakkab masala turlari va
ular ustida ishlash 
 2.1. Vaqtga doir masalalar
Boshlang’ich   sinflarda   vaqtga   doir   misol   va   masalalar   qaraladi.
Boshlang’ich   sinflarda   ayniqsa,   III-IV   sinfda   ko'proq   vaqtga   doir   misollar
qaraladi, quyidagicha masala turlari ishlanadi:
1. Hodisalarniiig   boshlanish   vaqti   va   o’tgan   vaqtiga   ko’ra   hodisaning
boshlanish vaqtini topishga doir masalalar.
2. Hodisanmg   tamom   bo’lish   vaqti   va   o’tgan   vaqtga   ko’ra   hodisaning
tugagan vaqtini topishga doir masalalar.
3. Hodisalar orasidagi vaqt oralig’ini topishga doir masala.
Bu   xildagi   masalalar   o'zaro   teskari   masalalardir.   Darsliklarda   bu   xildagi
o’zaro   teskari   masalalarni   bir   vaqtda   kirish   va   qarash   tavsiya   etiladi.   Masalan,
maktabda  darslar  soat   9  da  boshlanadi  va   4  soat  davom  etadi.  Maktabda  darslar
qachon tugaydi?
Boshlang’ich sinf o’quvchilariga "Vaqt o’lchovlari" mavzusini o’rgatishda
bolalar   vaqt   o’lchovining   asosiy   birliklari   haqida   konkret   tasavvurga   ega
bo’lishlar   kerak.   Bular   yil,   oy,   hafta,   sutka,   soat,   minut.   O’qituvchining   vazifasi
o’quvchilarni   vaqtni   aniqlashlarida   soatdan   amalda   foydalanishga   shuningdek,
hodisaning   qancha   vaqt   davom   etganligi,   boshlanishi   va   oxirini   aniqlash   bilan
bog’liq bo’lgan har xil masalalarni yechishda foydalanishga o’rgatishdan iborat.
O’quvchilarga vaqtni  tushuntirish dastlab tobel-kalendarning hafta kunlari
aniq tasavvurlar  orqali  amaliy faoliyatlari, kuzatishlari  asosida  shakllantiriladi. 1
minutning   qancha   davom   etishini   shakllantirish   uchun   shunday   mashqlar
kiritiladiki,   bu   mashqlar   yordamida   bolalar   1   minutda   nima   qilishga   ulgurishi
mumkinligini bilib oladilar.
O’quvchilrning o’zi hayotlarida 1 minutning ahamiyatini o'z tajribalaridan
olib tushuntirish katta samara beradi. Masalan:   Ikki   guruh   qatnashchilari   o’rtasida   yugurish   musobaqasi   olib
borildi. Bu musobaqada Yoqub Muzaffardan marraga bir minut oldin keldi. Agar
Muzaffar yana ham tezroq harakat qilganida shu 1 minut ichida kelgan bo’lardi.
l. Dars soat 2 da boshlanadi va 45 minut davom etadi. Soat modelida dars
qachon tugashini ko’rsating.  Masalan:
2. Maktabda   dars   soatlari   8   da   boshlanadi.   4   soat   dars   o'tilgandan   keyin
soat necha bo’ladi?
3. Agar   kechasi   soat   2   da   yomg'ir   yog'ayotgan   bo’lsa,   48   soatdan   keyin
quyosh chiqib turishi mumkinmi?
Javob: yo’q mumkin emas, chunki 48 soatdan keyin yana kechasi bo’ladi.
Ikkinchi   masalani   yechishda   yana   o’sha   chizmadan   foydalanish   mumkin.
Chizmada   o’quvchilar   oldin   darslarning   kirish   vaqtini   belgilaydi   va   13   sonini
qo’yilgan belgidan chapga qarab 4 ta bo’lak sanaladi 9 raqamli belgi topiladi.
Yechilishi: 13 - 4 = 9
Javob: Maktabda darslar soat 9 da boshlanadi. Shundan keyin o’quvchilar
bilan   birgalikda   berilganlarga   teskari   bo’lgan   uchinchi   masalani   tuzish   kerak.
Maktabda darslar soat 9 da boshlanib soat 13 da tamom bo’ladi. Maktabda darslar
qancha davom etadi.
O’quvchilar chizmaga asoslanib ushbu yechimni topadi.
Javob: 13 - 9 = 4 maktabda darslar 4 soat davom etadi.
O’quvchilar masalalarning shartlari, savollari va yechimlarini taqqoslab bu
masalalarning hammasi o’zaro teskari masalalar ekaniga ishonch hosil qiladilar. Bundan keyin shunga o’xshash masalalarni chizmaga asoslanmay yechish
kerak.
Vaqtga   doir   bu   xildagi   bir   qator   masalalarni   og’zaki   yechish   mumkin.
Sutka   ichidagi   vaqtni   hisoblashga   doir   qaralgan   holdagi   masalalar   bilan   bir
qatorda   darslikda   ham   masalalar   ham   berilganki,   ularning   matematik   mazmuni
shu   vaqtda   o’rganilayotgan   mavzu   mazmuni   bilan   o'rganiladi.   Masalan;   “Vaqt
o’lchov   birliklari   bilan   yozilgan   ismli   sonlarni   qo’shish   mavzusini   o’rganishda
o’quvchilarga yechish uchun quyidagilarga o’xshash masala1ar beriladi “.
O’quvchi birinchi kuni 12 soatu 45 minut, ikkinchi kuni 10 soatu 35 minut
havoda bo’ldi. O’quvchi ikki kun davomida qancha vaqt havoda bo’lgan?
Yechilishi: 12 soat 45 minut
+   10   soat   35
minut   22   soat   80
minut
80 minut - 1 soatu 20 minut, shu sababli 22 soat 80 minutni o'zgartirib, 23
soat   20   minutni   hosil   qilamiz.   Bolalarda   vaqt   haqidagi   tasavvurlar   uzoq
kuzatishlar,   tajribalarning   jamlanib   borishi,   boshqa   miqdorlarni   o’rganish
jarayonida sekin rivojlanib boradi.
Vaqt haqidagi dastlabki tasavvurlarni bolalar maktabgacha bo’lgan davrda
oladilar.   Tun   va   kunning,   yil   fasllarining   almashinishi,   bolalarning   hayotidagi
rejimli   momentlarning   takrorlanishi   bularning   barchasi   vaqt   haqidagi
tasavvurlarni shakllantiradi.
1-sinf   o’quvchilarida   vaqt   haqidagi   tasavvurlar   maktabgacha   yoshdagi
bolalardagi kabi eng avvalo, ularniiig amaliy faoliyatlarida shakllanadi: kun rejimi
tabiat   kalendarining   yuritilishi   va   hikoyalar,   ertaklar   o’qiganlarida   va   kinofilm
ko’rganlarida voqealarning ketma-ket kelishini qabul qilishi, har kuni daftarlarda
ish kunini yozib borishi bularning hammasi bola vaqt o’zgarishini ko’rishga, vaqt
o’tishini   his   qilishga   yordam   beradi.   Dastur   1   sinfda   bolalarni   hafta   kunlari   va
ularning kelish tartibi bilan tanishtirish ishini ko'zda tutadi. I sinfdan   boshlab   bolalaming   tajribalarida   kop   uchratadigan   tanish   vaqt
oraliqlarini   taqqoslashga   kirishish   zarur.   Masalan;   nima   uzoqroq   davom   etadi;
darsmi   yoki   tanaffusmi,   o’quv   choragimi   yoki   ta’tillarmi,   nima   vaqt   bo’yicha
qisqaroq; bolalarning mashg’ulotlardagi vaqtimi, ota-onalarning ish kunimi?
Katta amaliy ehtiyoji borligi munosabati bilan 1-sinf o'quvchilariga vaqtni
soat   yordamida   qanday   aniqlashni   o’rgatish   foydali,   bunda   bolalar   vaqtini
hozircha 1 soatgacha aniqlikda hisoblashga o’rganishlari yetarli.
Vaqt   birliklari   bilan   tanishtirish   bolalarning   vaqt   haqidagi   tasavvurlarini
aniqlashtirishga   yordam   beradi.   Bolalar   har   bir   vaqt   birligi   haqidagi   konkret
tasavvurlarni   shakllantirish,   ular   orasidagi   munosabatlarning   o'zlashtirilishiga
erishish   kalendar   va   soatdan   foydalanishga   o'rgatish   va   tugash   vaqti   ma'lum
bo’lsa,   uning   davom   etish   vaqtini   hisoblashga   doir   uncha   murakkab   bo’lmagan
masalalarni   ular   yordamida   yechish,   shuningdek,   unga   teskari   masalalarni
yechishi zarur.
“Mashinist poyezdni bir shahardan ikkinchi shaharga haydab bormoqda. U
4 soatu 45 minut yurganidan keyin yana 2 soatu 35 minut ortiqroq yuradigan yo’l
qoladi. Mashinist poyezdni bir shahardan ikkinchi shaharga qancha vaqtda haydab
kelishi zarur?”
Masala shartini qisqacha bunday yozish mumkin:
Yurdi - 4 soatu 45 minut
Qoldi - ? Yurganidan 2 soat 35 minut ortiq.
Yechilishi: 4 soat 45 minut
+ 2 soat 35 minut
6 soat 80 minut = 7 soat 20 minut.
7 soat  20 minut
+ 4 soat 45 minut
11 soat 65 minut = 12 soat 5 minut 2.2. Geometrik mazmundagi masalalar
I-IV   sinflarda   geometrik   materialni   o'ganishning   asosiy   vazifasi
o’quvchilarda   nuqta,   to'g’ri   chiziq   kesmasi,   siniq   chiziq,   burchak,   ko'pburchak,
doira   kabi   geometrik   figuralar   to’g’risidagi   boshlang’ich   tushunchalar   va
tasavvurlarni   puxta   shakllantirishdir.   Shu  sababli   geometrik  figuralarni   yasashga
doir   masalalar   bilan   I-IV   sinflarda   tanishtiriladi.   Unda   yasashlar   chizg’ich
yordamida   figuralar   chiziqsiz   qog'ozda   sirkul,   chizg’ich   va   chizmachilik
uchburchagidan foydalanib bajariladi.
Geometrik mazmunli masalalar jumlasiga:
1. Geometrik figuralarni yasashga doir masalalar.
2. Geometrik figuralarni almashtirishga doir masalalar.
3. Figuralarni topish va ajratishga doir masalalar.
4. Figuralarni klassifikasiyalashga doir masalalar.
5. hisoblash xarakteridagi masalalar kiradi.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   chiziqsiz   qog’ozda   to’g’ri   to’rtburchak   yasash
malakalarini matematika darslaridagina emas, balki mehnat ta'limi darslarida ham
tarkib toptirilishi kerak.
0’quvchilar   chiziqsiz   qog’ozda   to’g’ri   burchakli   uchburchaklar   yasash
uchun   to’g’ri   burchak   yasashadi.   Shu   to'g’ri   burchakning   tomonlariga   berilgan
uzunlikdagi   kesmalarini   qo’yishadi.   Bu   kesmalarning  oxirlari   chizish   yordamida
birlashtiriladi.
I -   IV   sinf   matematika   darsligida   yasashga   oid   bir   qator   masalalar
berilgan   bo’lib,   bularning   yechimlari   chizg’ich   va   sirkuldan   foydalanishni   talab
qiladi.   Bunda   aylanani   teng   (3,4,6)   qismlarga   bo’lishga   oid   masalalar   berilgan.
Bunday   masalarni   yechish   teng   tomonli   ko’pburchaklarni   yasash,   ya'ni   teng
tomonli oltiburcbak, uchburchak va kvadratni yasash bilan bog’lanadi.
1-masala. Aylanani oltita teng qismga bo’l va teng tomonli oltiburchak yasa.
Eng   oldin   aylanani   chizish   kerak.   Aylanani   chizish   uchun   oldin   nuqta
belgilab o’ng sirkul oyog’ining uchi qo'yiladi. O'quvchilarga sirkulning bir oyog’i
uchi mahkamlangan bo’lishi, u har doim bitta nuqtada bo’lishi, bu nuqta   aylanishning   markazi   deb   atalishi   eslatib   o’tiladi.   Bolalarning   e'tiborini
sirkulni   qo’zg’almas   nuqta   atrofida   aylantirish   har   doim   sirkul   ignasining   uchi
bilan   sirkulning   boshqa   oyog’iga   o’rnatilgan   qalam   uchi   orasidagi   masofa
o'zgarmasligiga qaratmoq kerak.
Bu holda qalam aylana chizadi. Aylanada ixtiyoriy A nuqta belgilanadi, va
bu nuqtadan sirkul yordamida aylana radiusiga teng masofada nuqtalar belgilanadi.
Hammasi bo’lib aylanani 6 ta teng qismga bo’lgan 6 ta nuqta belgilanadi. Agar bu
nuqtalarni ketma-ket tutashtirilsa teng tomonli 6 burchak hosil bo’ladi.
III sinf o'quvchilarini aylanani 5 qismga bo’lish bilan tanishtirish va qanday
masalaning   yechilishi   besh   burchakli   yulduz   yasash   bilan   bog’lash   maqsadga
muvofiq.
Besh burchakli yulduz bunday yasaladi:
a) aylana chiziladi;
b) to’g’ri burchak ostida uning ikkita radiusi o’tkaziladi
c) radiuslardan birini 3ta teng qismga bo’linadi
d) sirkulning bir uchini A nuqtaga, ikkinchi uchini M nuqtaga qo’yiladi va shu
radiusi bilan B va D nuqtalar belgilanadi;
e) o’sha   radius   bilan   B   nuqta   qarshisidan   Q   nuqta,   D   nuqta   qarshisidan   V
nuqta belgilanadi.
A A A
B B
II sinf matematika darsligida aylananing xossalarini aniqlashga, aylana bilan
kesmaning   fazoviy   munosabatlarini   o’rganishga   oid   qator   masalalar   berilgan.
Shunday masalalardan ba’zilarini qaraymiz: 5 sm uzunlikda MA kesma chiz. M nuqta aylananing markazi. Aylanani
shunday chizginki, u MA kesmani kesib o’tsin. Bu aylana radiusining
uzunligi haqida nima deyish mumkin?
O’quvchilar uzunligi 5 sm bo’lgan MA kesmani chizishadi. Sirkulning
uchi M nuqtaga qo’yiladi va MA kesmani kesib o’tadi. Masalan, B nuqta
kesadigan qilib aylana chiziladi.
O’quvchilar bunda aylananing MB radiusi MA kesmadan kichik
bo’lishiga ishonch hosil qiladilar. Javob bunday yoziladi: MB < MA
B A
2-rasm
IV   sinf   o'quvchilariga   geometrik   materialni   ochib   berayotib   fazoda
predmetlarning   shakli,   o’lchami   va   o’zaro   joylashishining   bolalar   maktabgacha
davrda   joylashtirishni   hisobga   olishi   kerak.   O’yin   jarayonida   va   amaliy
faoliyatlarda   ular   predmetlar   bilan   ish   olib   boradilar,   ko'zlari   bilan   ko’radilar,
qo’llari   bilan   ushlab   ko’radilar,   chizadilar,   yasaydilar   va   predmetlarning   boshqa
xossalari ichidan asta-sekin shaklni ajratadigan bo’ladilar. Maktabgacha yoshdagi
ko'pchilik   bolalar   6-7   yoshda   shar,   kub,   doira.   Kvadrat,   uchburchak,   to   g’ri
to’rtburchak   shaklidagi   predmetlarni   to’g’ri   ko’rsata   oladilar.   Biroq   bu
tushunchalarni umumlashtirish tushunchalari ham hal bo’lmaydi, kvadratni to g ri
to’rtburchakka   qarama-qarshi   qo’yadilar,   agar   predmetning   o’zi   ularga   tanish
bo’lmasa   uning   tanish   shaklini   bila   olmaydilar.   Figuraning   har   vaqtdagidan
boshqacha foydalanishi va hatto o’lchamlarining juda katta va juda kichik bo’lishi
bilan dovdiratib yoyiladi.
Nuqta, to’g’ri chiziq va egri chiziqlar, to’g’ri chiziq kesmasi.
IV   sinf   o’quvchilarida   nuqta,   to’g’ri   va   egri   chiziqlar,   to’g’ri   chiziq
kesmalarining aniq obrazlarini shakllantirish lozim.  O’qituvchining vazifasi bu figuralami   bo’laklarga   ajratish,   nomini   aytish   va   to’g’ri   ko’rsatish,   2-sinfdan
boshlab esa harflar bilan belgilashga o’rgatishdan iborat.
Nuqta   bilan   o'quvchilar   birinchi   sinfda   o’qitishning   birinchi   kunlaridanoq
tanishib   boradilar.   Raqamlarni   yozishga   tayyorgarlik   ko’ra   turib,   o'quvchilar
o’qituvchi   ko’rsatganidek   quyidagi   topshiriqlarni   bajaradilar;   nuqlani   katakning
o’rtasiga qo’ying, qo’yilgan nuqtalarni namuna bo’yicha birlashtiring.
To’g’ri   chiziq   bilan   tanishgandan   so’ng   o’quvchilar   nuqtani   to’g’ri
chiziqqa   qo’shishni   berilgan   1,2,3   ta   nuqtalardan   to’g’ri   chiziq   o’ttkazishning
nuqtani to’g’ri chiziqqa nisbatan vaziyatini aniqlashni o’rganadilar.
Birinchi sinf o'quvchilarida to’g’ri chiziq haqidagi tasavvurlar turli amaliy
mashqlarni bajarish jarayonida shakllanadi. Bunda to’g’ri chiziq egri chiziq bilan
taqqoslanadi. Masalan, ip tarang qilib tortiladi, so'ngra ipni osilib turadigan qilib
bo'shatiladi,   aytaylik   to’g’ri   yo’l   va   egri   yo’l   tasvirlangan   rasm   qaraladi,
buklangan qog’oz varag’ining bukilish chizig'i bo’yicha qo’yiladi va h.k. har gal
qanday chiziq yoki egri chiziq hosil bo’lganligi aniqlanadi.
O’quvchilar   2-sinfda   kesmalarni   harflar   bilan   belgilash   bilan
tanishganlaridan so’ng yozma mashqlar beriladi, bunday mashqlar boshqani ajrata
olish,   shuningdek   boshqa   kesmalardan   tuzilgan   kesmalarni   ajrata   olish   uquvini
mustahkamlaydi. Masalan:
4-rasm B C
D
M
Chizmadagi (4-rasm) hamma kesmalarni yozish boshi 0 nuqtadan bo’lgan
kesmalarni (5-rasm) yozish chizg’ichi yordamida teng kesmalani yozish, o’lchash
tavsiya qilinadi.
Asta-sekin   o’quvchilar   kesma   bilan   ko’pburchakning   tomoni   bo’lishi
mumkinligini aniqlaydilar va bunga tayanib II- IV sinflarda ko’pburchaklar ichida
yangi figuralar hosil bo’ladigan qilib kesmalar yasashga doir mashqlar bajaradilar.
Masalan:   beshburchak   ichida   bitta   kesmani   shunday   o’tkazingki,   qirqqanda
uchburchak va to’rtburchak yoki 2 ta uchburchak yoki uchburchak va oltiburchak
hosil bo’lsin.
O'quvchilar topshiriqlarni daftarlariga bajaradilar, so’ngra doskada  har  bir
masalaning turli yechimlari aniqlanadi va ko’rsatiladi.
Bunday   mashqlar   bolalarda   fikrlash   qobiliyatini   va   fazoviy   tasavvurlarini
rivojlantiradi, shuningdek geometrik tushunchalarini mustahkamlaydi. Ko ’pburchak, burchak, doira
Bolalarda   bu   figuralar   haqida   tushuncha   asta-sekin   boshlang’ich   sinf
jarayonida va yuqori sinflarda shakllanib boradi.
Dastlabki   paytda   geometrik   figuralardan   didaktik   material   sifatida
foydalaniladi.   Bolalar   unga   tayangan   holda   sanashni,   masalalar   yechishni,
hisoblashni,   taqqoslashni,   klassifikatsiya   tuzishni   va   boshqalarni   o’rganadilar.
Ayrim   figuralar   haqidagi   tasavvurlar   aniqlashtiriladi;   doira,   uchburchak,   kvadrat
eslab   qolinadi.   Ko’pburchakning   ayrim   turlarini   o’rganishga   kirishiladi,
ko’pburchak   elementlari;   tomonlari,   burchaklari,   uchlari,   ajratib   ko’rsatiladi.
Masalan: 3 sonini o’rganilayotganda turli uchburchaklar qaraladi.
Rangli qalin qog’ozlardan, plastmassa va yog'ochdan yasalgan uchburchak
modellarida o’quvchilar har bir figuraning uchta tomonini, uchta uchini va uchta
burchagini   ko’rsatadilar.   Uchburchaklarni   daftarlariga   chizadilar,   uchlarini
nuqtalar   bilan   belgilaydilar   va   bo’yaydilar;   uchburchak   shakliga   ega   bo’lgan
predmetlarni   topadilar,   doskada   chizilgan   va   katakli   taxtachaga   qoyilgan   qalin
rangli qog'ozdan yasalgan geometrik figuralar ichidan uchburchaklarni izlaydilar.
Bunda o'quvchilar uchburchakning har bir figuraning uchta tomonini, uchta uchini
va   uchta   burchagini   ko’rsatadilar.   Uchburchaklarni   daftarlariga   chizadilar,
uchlarini   nuqtalar   bilan   belgilaydilar   va   bo’yaydilar,   uchburchak   shakliga   ega
bo’lgan predmetlarni topadilar, doskaga chizilgan va katakli taxtachaga qo’yilgan
qalin   rangli   qogozdan   yasalgan   geometrik   figuralar   ichidan   uchburchaklarni
izlaydilar. Bunda o’quvchilar uchburchakning har bir turini qarashlarini o’qituvchi
oldindan   o'ylab   qo'yishi   kerak,   bu   uchburchak   haqida   to’g’ri   tasavvur   hosil
qilishga yordam beradi.
Ko’rsatilgan   bu   mashqlar   jarayonida   bolalar   uchburchakning   quyidagi
elementlarini to’g’ri ko’rsatishga o’rganadilar, uchlari, tomonlari, burchaklari.
So'ngra xuddi shu rejada to’rtburchaklar, uchburchaklar, burchaklar haqida
dastlabki ma'lumotlarni oladilar, ko'pburchakning burchaklarini
ko'rsatishni o’rganadilar. So'ngra birinchi sinf o'quvchilari to'g’ri burchak bilan tanishadilar. To’g’ri
burchakni bunday tanishtirish mumkin. Bolalar o'qituvchi rahbarligida to'g’ri
burchak modelini yasaydilar, ular bir varaq qog’ozning o’rtasidan ikki marta
bukdaydilar va bunda hosil bo’lgan kesuvchi to’g’ri chiziqlar to’rtta bir xil
burchak hosil qilishini anglaydilar.  O’qituvchi bunday burchak to’g’ri
burchak deb atalishini aytadi.
7-rasm
So’ngra   bolalar   qog'oz   varaqlarining   har   xiliga   qaramasdan   hosil   bo'lgan
to’g’ri   burchaklar   teng   bo’lishini   bir-birining   ustiga   qo’yish   yo’li   bilan
aniqlaydilar.   To’g’ri   burchak   haqida   tasavvurni   mustahkamlash   uchun   maxsus
mashqlar   kiritiladi.   Masalan,   berilgan   turli   burchaklar   orasidagi   to’g’ri
burchaklarni topish.
8-rasm
Daftarda   uning   chizig’idan   foydalanib   tog'ri   burchak   chizish,   to’g’ri
burchakka ega bo’lgan uchburchak chizish taklif qilinadi. 2.3. Idrok qilishga doir masalalar
Boshlang’ich sinflarda matematika o'qitishning hozirgi kunda
amaliyotda   ko’proq   qo’llanayotgan   mehnat   faoliyatida   muhim   ahamiyat   kasb
etadigan  yo’l   bu  idrok  qilishga   doir  masalalar   bo’lib,  ularning  keng  qo’llanilishi
birinchi navbatda o^quvchilarning ongi, idroki, ularning hozirjavobligi, topqirligi,
shuningdek,   ularning   bilimi   oshadi.   Hozirgi   kunda   idrok   qilishga   doir   masalalar
keng qo’llanilib, darsning unumdorligi, qiziqarliligini oshirib boradi.
Matematika o’qitishning idrok qilishga doir masalalari  hisoblash,  o’lchash
va   grafik   ko'nikmalarini   hosil   qilishi,   ya'ni   eng   sodda   arifmetik   amallarni
bajarishdan   iborat   bo’lib,   avtomatizmgacha   yetkaziladi.   Bundan   tashqari
o'quvchilarni mustaqil ravishda matematik qonuniyati va
munosabatlarini yechish, umumlashtirishlar  qo’shish og’zaki va yozma xulosalar
qilishga   o’rgatiladi.   Matematika   o’qitishda   o'quvchilarning   nazariy   saviyasini
oshirishga alohida e'tibor qilinadi.
Boshlang’ich   sinflarda   idrok   qilish   masalalari   rivojlantiruvchi   ta'lim
hisoblanadi.   Ta'limning   bu   funksiyasi   mantiqiy   vaziyatini   va   fikrlashning
matematik usullarini rivojlantirishdan iborat, ya'ni kuzatuvchanlik, tafakkur, nutq,
xotira, tasavvurni rivojlantirishni ta'minlaydi.
Fikrlash jarayonini  qisqartira bilish va qisqartirgan struktura bilan fikrlash
qobiliyatlari idrok qilishning o'sishiga olib keladi. Fikrlash jarayonini teskarilash,
ya'ni   fikrlashning   to’g’risidan   teskarisiga   o’tish   idrok   etishning   asosiy   turtkisi
hisoblanadi.   Ixcham   fikrlash   bir   aqliy   operasiyadan   boshqasiga   o’ta   bilish
traferatlardan hosil bo’lish idrokning o'sishiga olib keladi.
Matematik   xotira   -   bu   umumlashtirilgan   struktura   va   mantiqiy   jadval
xotirasidir. Fazoviy tasavvur  qilish ham  idrok qilishning o’sishiga samarali  ta'sir
ko’rsatadi.
Idrok   qilishga   doir   masalalar   logik   masalalar,   qiyinroq   masalalar
matematikada   sinfdan   tashqari   vaqtlardagina   qaralmay,   balki   sinf
mashg’ulotlarida ham qaraladigan material xizmatini bajaradi. 2.4. IIIsinfda o'rganiladigan murakkab masalalar tizimi
Ushbu   malakaviy   bitiruv   ishini   yorituvchi   amaliy   mazmundagi
masalalarning   turlarini   aniqlash   uchun   hozirgi   paytda   o’zbek   maktablarida
qo’llanib   kelinayotgan   1-2-3-4   sinflarning   matematika   darsliklaridagi   barcha
masalalar  o’rganib   chiqildi.  Boshlang’ich  sinf  darsliklarida,  amaliy  mazmundagi
masalalar ko'proq 4-sinf va 3-sinfda uchraydi chunki bu sinflar bevosita 1- va 2-
sinfda olingan bilimlarni davom ettirib sekinlik bilan murakkablashib boradi.
Boshlang’ich   sinflarda   amaliy   mazmundagi   masalalarni   tuzish   katta
ahamiyatga   ega.   Chunki   bu   turdagi   masalalar   o'quvchilarning   fikrlash   doirasini,
idrokini, hozirjavobligini oshiradi.
Boshlang’ich   sinflarda   o'tiladigan   amaliy   mavzudagi   masalalardan
quyidagilar ko'proq xarakterlidir: harakatga doir, proporsional miqdorli masalalar,
iqtisodiy masalalar, statistik ma'lumotlarga asoslangan masalalar o'qitishda yuqori
ko’rsatkichlar beradi.
Harakatga doir masalalar
Matematika   o'qitishda   harakatga   doir   masalalar   jumlasiga   harakatni
xarakterlovchi   uchta   miqdor   -   tezlik,   vaqt   va   masofa   orasidagi   bog’lanishlarni
topishga doir masalalar kiritiladi.
O’quvchi   murakkab   masalaning   yechimini   o’rganish   uchun   oldin   sodda
masalalarning   yechimini   o’rganishi   zarur.   Shuning   uchun   ham   harakatga   doir
masalalar kiritiladi.
O’quvchi   murakkab   masalaning   yechimini   o’rganish   uchun   oldin   sodda
masalaning   yechimini   o’rganishi   zarur.   Shuning   uchun   ham   harakatga   doir
masalalar ustida ishlashni masofani aniqlashga, vaqt oralig’ini aniqlashga oid bir
qator   masalalarni   yechish   kerak.   Quyidagi   shartlarga   doir   sodda   va   murakkab
masalalar.   Bu   masalalarda   -   tezlik,   vaqt   yoki   masofa   qolgan   ikkitasiga   bog’liq
holda qatnashadi.
a) Uchrashma harakatga doir masalalar.
b) Ikki jismning qarama-qarshi yo’nalishdagi harakatlarga doir masalalar.
v) Ikki jismning bir yo’nalishdagi harakatga doir masala.   Bunday   masalalarga   namunalar   keltiramiz.   Bu   turdagi   masalalami
yechishda ko’rgazmalilikdan keng foydalanilsa ancha maqsadga muvofiq bo’ladi.
O’quvchilarning   tezda   idrok   qilishiga   va   ko’z   o’ngida   aniq   tasavvur   qilishda
ko’rgazmalilik   muhim   rol   o’ynaydi.   Masalan:   .Ikkita   mashina   ikki   shahardan
yo’lga   chiqqan   bo’lsa,   ularning   orasidagi   masofa   va   vaqtlarni   topish   berilgan
bo’lsin.   Bunda   o   qituvchi   avtomobilning   karton   modelini   yasab   harakatga
keltiradi. Ma'lumki, avtomobil qanecha masofa o’tdi.
1. O’quvchi soat 8.30 da uydan chiqib, soat 8.50 da maktabga yetib keldi.
O quvchi yo lda necha minut yurgan?
O'quvchilar   bunday   masalalarni   yechganlaridan   keyin   ularning   harakat
haqidagi tasavvurlarini umumlashtirish va tegishli chiziqlarni bajarishga o’rgatish
kerak.  Masalan, bitta jism (tramvay, mashina, odam) tez va sekin harakat qilishi
to'xtashi mumkin. Ikkita jismning bir-biriga harakati
yaqinlashish qarama-qarshi yo’nalishda harakat qilishi mumkin. Bularning barini
sinf   sharoitida   kuzatib   tegishli   chizmalar   qanday   chizilishini   ko'rsatish   kerak.
Yo’lni kesma bilan, jo'nash joyini, yetib borish joyini kesmadagi nuqta va tegishli
harf bilan belgilash qabul qilingan.
Ma'lumki,   harakat   va   masofa   vaqti   bo’yicha   tezlikni   topishga   doir
masalalar  «Piyoda har 3 soatda 15 km yo’l bosgan bo’lsa, u qanday tezlik bilan
yurgan?». O’quvchilar o’qituvchi ishtirokida jadvalga yozishni o’rganadilar.
Masalada nima ma'lum (piyoda yo’lda 3 soat yurgani).
3 soat - bu piyodaning yurgan vaqti, tushuntiradi oqituvchi.
Masalada yana nima ma'lum? (pivoda 3 soatda 15 km yurgani).
15 km tushuntiradi o’qituvchi.
Masalada nimani bilish talab qilinadi?
2. tezlik   va   vaqtga   ko’ra   masofani   topishga   doir   masalalar.   Masalan,
Alixon piyoda soatiga 3 km tezlik bilan 2 soat yo’lda bo’ldi.   Alixon qancha yo’l
yurgan? X u l o s a
O’quvchilarni   murakkab   masalalami   yechishga   o’rgatish   4-sinf
matematikasining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Bunda   amallar   soniga   nisbatan
cheklanmaydi,   ya'ni   o’quvchi   nafaqat   ikkita,   balki   uchta   va   to’rtta
ko'paytmalarning   yig’indisini   topish   talab   etilgan,   hayotiy   masalalarni   yecha
olishi kerak.
Tarkibli   masalalarda   sodda   masalalarning   barcha   turdagi   ko’rinishlari
uchrashi   mumkin.   Tadqiqotimizda   berilganlar   bilan   izlanayotganlar   orasida
bog’lanish   o’rnata   olish   ko’nikmasiga   nisbatan   talabni   ko’proq   qo’yuvchi   bir
qator   yangi   masalalar   berish   nazarda   tutilgan.   Bu   masalalarni   o’rganish   uchun
alohida dars qo'shimcha dars soatlari shart emas. Bunda o’qituvchi dastlab masala
haqida tushuntirishlar olib boradi, so’ngra o’quvchilar o'zlari mustaqil ishlashlari
uchun metodik tavsiyalar taklif qilishi mumkin.
Murakkab   masala   yechishda   asosiy   bosqichlarni   quyidagicha   belgilash
mumkin:
1. masalani o'qish;
2. ma'lum va noma'lumlarni aniqlash;
3. qisqa yozuv yoziladi;
4. yechish rejasi tuziladi;
5. yechish bajariladi;
6. javob aniqlanadi:
7. javob tekshiriladi.
Masala   yechishda   materiallar   asosan   tevarak-atrofdan   olinishi   maqsadga
muvofiq.   Bizning   tadqiqotimiz   obyekti   hisoblangan   vaqtga   doir,   geometrik   va
idrok   qiluvchi   masalalar   o’quvchilarni   masala   yechish   bilan   birga   matematikani
yaxshi o’zlashtirishiga ham xizmat qiladi.
“3-sinfda   murakkab   masalalar   ustida   ishlash”   mavzusi   yuzasidan   olib
borilgan tadqiqotlardan quyidagi xulosalarga keldik:
a) boshlang’ich matematika kursida matnli masalalar, xususan, murakkab masalalar
yechish alohida o’rin egallaydi b) 0 ’quvehilarni   baho,   miqdor   va   qiymat,   vaqt,   tezlik,   masofa   orasidagi   va
boshqa   miqdorlar   orasidagi   mavjud   bog’lanishlar   bilan   tanishtirishda
murakkab masalalarning ahamiyati katta;
c) o’quvchilarni   murakkab   masalalarni   yechishga   o’rgatishning   ahmaiyati   ular
ustida ish olib borish usullariga bog’liq;
d) masalalar   ustida   ishlash   jarayonida   uni   turli   usulda   yechish   malakasini
shakllantirib borish g’oyat muhim;
e) murakkab   masalalar   yechishda   mulohaza   yuritishning   analitik   va   sintetik
usulidan foydalanish o’quvchilarni ancha jiddiy fikrlashga o’rgatadi;
f) fikrlashning   sintetik   usulida   o’quvchi   masaladagi   son   ma’lumotlaridan
boshlab, izlanayotgan ma’lumotga qarab tahlil etishni o’rganadi;
g) masalada   izlanayotgan   miqdordan   ma’lum   miqdorlarga   qarab   tahlil   etish
orqali analitik usulda yechish malakasi shakllanadi;
h) masalalar yechishda muammoli vaziyatni hosil qilish o’quvchining idrokini,
fikrlashini o’stiradi;
i) geometrik   mazmundagi   masalalar   ustida   ish   olib   borishda   o’quvchilarning
geometrik   tasavvurlarini   o’stirishga,   geometrik   figuralar   ustida   ko’proq
amaliy ishlar olib borish lozim;
j) o’qituvchi   masala   yechishning   u   yoki   bu   usulini   qo’llaganda   didaktika
tamoyillarini hisobga olishi lozim. Foydalanilgan adabiyotlar
1. Karimov   I.   A.   “Barkamol   avlod   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori”.
Toshkent, “Sharq”, 1997 yil
2.  I.A.Karimov Inson   manfaati,   huquq   va   erkinliklarini   ta’minlash,
hayotimizning   yanada   erkin   va   obod   bo’lishiga   erishish   -   bizning   bosh
maqsadimizdir.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   20   yilligiga
bag’ishlangan tantanali marosimdagi ma’ruza. Xalq so’zi. 2012 yil 8-dekabr
3.   Karimov   I.A.   Asosiy   vazifamiz   -   Vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalqimiz
farovonligini yanada yuksaltirishdir. Toshkent, “O’zbekiston”, 2010 yil
4. Karimov   I.A.   “Barkamol   avlod   yili”   Davlat   dasturi   to’g’risidagi   Qarori.
Toshkent, 2010 yil 29 yanvar
5. Bikbayeva   N.   U.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasi”.
Toshkent, “O’qituvchi”, 1996 yil
6. Jumayev M. E., Tadjieva Z. G’. “Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish
metodikasi” Toshkent, 2005 yil
7. Jumayev   M.E.,   Tadjiyeva   Z.G’.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematikadan
fakultativ darslarni tashkil etish metodikasi” Toshkent, “TDPU” 2005 yil
8. Jumayev   M.E.   Boshlang’ich   matematika   nazariyasi   va   metodikasi   (KHK
uchun) Toshkent, “Arnoprint” 2005 yil
9. Toshmurodov   B.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitishni
takomillashtirish ” Toshkent “O’qituvchi”, 2000 yil
10. Jumayev   M.   E.   “Matematika   o’qitish   metodikasidan   praktikum”   Toshkent
“O’qituvchi” 2004 yil
11. Mavlonova   R.   A.   Raxmonqulova   N.X.   “Boshlang’ich   ta’lining
integratsiyalashgan pedagogikasi” Toshkent “Ilm ziyo”, 2009 yil
12. Yo’ldoshev J. G’. Usmonov S. A. “Pedagogik texnologiya asoslari” Toshkent
“O’qituvchi”, 2004 yil
13. Suvonqulov   A.   K.   Hamzayev   H.   X.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika
o’qitish metodikasidan amaliy mashg’ulotlar” Jizzax, 20

Mavzu: Murakkab masalalarni o’rgatish usullari Kirish I Bob Boshlang’ich sinflarda murakkab masalalarni o’rganish metodikasi 1.1. Murakkab masalalar yechishga o'rgatish 1.2. Murakkab masalalarni yechish usullari 1.3. Murakkab masala yechishning eng ratsional usulini tanlash ........ II Bob Uchinchi sinfda murakkab masala turlari va ular ustida ishlash 2.1. Vaqtga doir masalalar 2.2. Geometrik mazmundagi masalalar 2.3. Idrok qilishga doir masalalar 2.4. III sinfda o'rganiladigan murakkab masalalar tizimi

Kirish Ta’lim ishi - Respublikamizni aql-zakovat va ilm borasidagi kuch- quvvatini rivojlantirish, jamiyat, davlat va oila oldidagi o’z ma’suliyatini anglaydigan har jihatdan barkamol, erkin shaxslarni shakllantirishni o’z oldiga maqsad qilib qo’yadi. Bu borada Prezident Islom Karimovning O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 20 yilligiga bag’ishlangan tantanali marosimda “Inson manfaati, huquq va erkinliklarini ta’minlash, hayotimizning yanada erkin va obod bo’lishiga erishish - bizning bosh maqsadimizdir” mavzusida qilgan ma’ruzasida jumladan shunday fikrlarni o’qish mumkin: “Bu - O’zbekistonda tashkil etilgan dunyo miqyosida katta qiziqish va havas uyg’otayotgan mutlaqo yangi o’quv tizimida yuksak ta’lim- tarbiya olayotgan, eski asoratlardan, qarashlardan uzoq bo’lgan, zamonaviy kasb- hunarlarni o’zlashtirgan, mustaqil fikrlaydigan, ertangi kunga intilayotgan bizning farzandlarimizdir. ... Ishonchim komil, bunday yoshlarimizning safi qancha ko’paysa, qancha rivoj topsa, hech shubnasiz, marra bizniki, 0’zbekistonnikidir” 1 Masalalar yechish boshlang'ich sinflarda matematika o'qitishning muhim qismi bo'lib hisoblanadi. Boshlang'ich sinflarda sodda va murakkab masalalar o'quvchilar bilimlarini mukammallashtirishga xizmat qiladi. Ko'pgina masalalar bir necha usul bilan yechiladi. Bunday masalalarni yechishda tartibga rioya qilish bir usul bilan masala yechishni yaxshi o'zlashtirib olgandan keyingina yangi usulga o'tishi lozim. Bir necha usuldan eng o'ng'ayini, maqsadga muvofig'ini tanlab olish kerak. Masala yechish ishi masala yechish metodini yaxshi tushunishga yordam beradi, o'quvchilarning tashabbuskorligini, masala yechish usullariga nisbatan topqirlik qobiliyatini rivojlantiradi.

Masalalalar yechish avvalo, mukammal matematik tushunchalarni shakllantirish, ularning dasturda belgilab berilgan nazariy bilimlarni o'zlashtirishlarida favqulodda muhim ahamiyatga ega. Masalan, agar biz o'quvchilarga qo'shish haqida to'gri tushuncha shakllantirishni xohlasak, buning uchun bolalar yigindini topishga doir yetarli miqdorda sodda masalalarni deyarli har gal to'plamlarni birlashtirish amalini bajarib yechish lozim. Boshlangich sinflar uchun matematikadan dasturda bolalarni masalalarni yechishga o'rgatishga katta ahamiyat bergan. Bu dasturda bolalarga masalalarni yechishda ular oldindan o'rgangan arifmetik amallarning xossalaridan foydalanishi va o'zlariga ma'lum bo'lgan usullardan eng ratsionalini tanlay olishga o'rgatish zarurligi ta'kidlangan. Tadqiqotning maqsadi - Boshlang’ich sinf matematika kursining asoslaridan biri bo'lgan murakkab masalalarni yechishni, 3-sinf o’quvchilariga murakkab masalalar bilan ishlash metodikasini o’rgatish Tadqiqotning vazifalari: 1) Boshlang’ich sinflarda matematika darslarining tashkil etilishini kuzatish va tahlil qilish; 2) 3-sinf o’quvchilarining murakkab masalalar bilan ishlash yuzasidan olgan bilim, ko’nikma va malakalarini aniqlash.

3) 3-sinfda murakkab masalalarni yechishga o’rgatish yuzasidan uslubiy tavsiyalar ishlab chiqish. Tadqiqot obyekti - 3-sinf matematikasida murakkab masalalarni o'rganishning nazariy va uslubiy asoslarini ishlab chiqish. Tadqiqot metodlari - Mavzuga oid pedagogik-metodik adabiyotlarni o'rganish; murakkab masalalarni o'rganishga doir tajriba sinov ishlarini o'tkazish va uning natijalarini tavsiyanoma sifatida ishlab chiqish, zamonaviy pedagogik texnologiyalarni masalalar yechishda qo'llab ko'rish. Tadqiqotning asosiy masalalari: - Boshlangich sinflarda murakkab masalalarni o'rganishni tahlil qilish; - 3-sinfda mavjud murakkab masalalar turlari ustida ishlash, uni matematik tilga o'tkazish usullarini tahlil qilish hamda didaktik o'yinlarni masalalar yechishga joriy etish yo’llarini izlash. Shu asosda ilg'or pedagogik texnologiyalarni sinab ko'rish. Ishning tuzilishi: Malakaviy bitiruv ishi asosan kirish qismi, 2 ta bob hamda xulosa qismidan iborat. Ishda murakkab masalalarni yechishning boshlang'ich sinf o'quvchilarining fikrlash doiralarini kengaytirishdagi ahamiyati yetarlicha asoslab berilgan va boshlang'ich sinf o'quvchilarida murakkab masalalarni yechish malakalarini shakllantirish lozimligi haqida to'xtalib o'tilgan. Masalalarning yechimlarini topish asosan bolalarning fikrlash doiralarini kengaytiradi, ularning masala yechishga bo'lgan qiziqishlarini orttiradi, undan tashqari ularning logik tafakkurlarini rivojlantirish imkonini beradi, ularda masala yechishda uchraydigan qiyinchiliklarni yengish uchun qat’iylik va matonatlilikni tarbiyalaydi. Ishning keyingi qismida boshlang'ich sinf o'quvchilarida murakkab masalalarni yechish malakalarini shakllantirish to'g'risida so'z boradi. Yechilishi uchun bir nechta o'zaro bog'liq amallar bajarish talab qilinadigan masalalar murakkab masalalar deyiladi. Sodda masalalar kabi