logo

NOSTANDART MASALALARNI YECHISH USULLARI

Yuklangan vaqt:

20.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

144.9892578125 KB
NOSTANDART MASALALARNI YECHISH USULLARI
MUNDARIJA:
Kirish …………………………..........…………………………………….……… 2
I  BOB.  MATEMATIKA KURSIDA NOSTANDART TENGLAMALAR.
 1 §. Butun sonlarda yechiladigan tenglamalar…………………….…………...… 7
  2   §.   Shartli   va   shartsiz   ayniyatlar………………………………………..……...…
11
II BOB.  NOSTANDART MASALALAR VA TENGSIZLIKLAR. 
3 §. Tengsizliklarni yechish…………………. ……………………………… ... ..   20
 4 §. Sonning butun qismi bilan bog`liq masalalar……………….…………….... 27
 5 §.   Tensizliklarni yechishda monotonlikdan foydalanish……………………...30
Xulosa  ...………………………………………………….………………………35
Adabiyotlar  .…………………………………………………………………….36
1 Kirish
Masalaning   qo’yilishi.   Bu   ishda   har   xil   nostandart   matematik   masalalarni
yechishning yo`llari, fikrlash usullari, uni  anglashga yo`l   ochadigan mulohazalar
keltiriladi.   Bu   ish   matematikaga   qiziqadigan   o`quvchilarni   mustaqil   fikrlashga,
ilmiy izlanuvchanlikka va ijodga, kashfiyotchilik malakalarini paydo qilishga katta
yordam beradi. 
          Odatda   nostandart   masala   deganda   umumiy   kursdan,   darslikdan   tashqari,
umumiy   qoida   yoki   ta`rif   yordamida   yechilmaydigan,   ma`lum   mantiqiy   yoki
sun`iy   usullarda   yechiladigan,   qiyinchilik   darajasi   yuqori   bo`lgan   masalalar
tushuniladi.
     Oddiy darslikdagi misol-masalalar ma`lum ta`rif qoidalar yordamida yechilgani
uchun ularga sarf etiladigan bilim-ko`nikmalar fikrlash darajasini, bilish-o`rganish
darajasini   rivojlantirmaydi.   Shuning   uchun   nostandart   misol-masalalarni   yechish
matematik   bilimni   rivojlantirishga,   mustaqil   ishlashga,   yangi   usullar   topishga,
ya`ni ilmiy izlanish o`rganishga yordam beradi.
      Albatta bu yerda qaralayotgan usullar, misol-masalalar o`quvchiga aniq bir yo`l
yo`riq   ko`rsatadi,   matematik   masalalarni   yechishning   barcha   yo`llarini   o`rgatadi
deb   qarash   xato   bo`ladi.   Matematik   masalalarni   yechishning   umumiy   (universal)
usuli yo`q va bo`lishi mumkin ham emas. Bu yerda faqat ma`lum bir yo`nalishlar,
usullardan foydalanishga masala va misollar qaraladi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Qiyinchilik   darajasi   yuqori   bo`lgan   masalalarni
yechishda   nazariya   va   uslubiy   qo`llanmalardan   tashqari,   yechimni   topishni   ko`ra
olish, ma`lum bir narsalarni kashf eta olish kerak bo`ladi.
      Masalalarni yechishda quyidagi tavsiyalar berish mumkin:
2             1)   Birinchidan,   masalaning   mazmunini   to`la   to`kis   tushunib   olguncha   uni
qayta-qayta   takrorlab   o`qish   kerak.   Bunda   albatta   nima   berilgan?,     masala   sharti
nimadan   iborat?,   nimani   topish   kerak   yoki   nimani   isbotlash   kerak?   degan
savollarga e`tibor berish kerak.
            2)   Agar   masala   geometriya   bilan   bog`liq   bo`lsa,   unga   mos   chizmani   aniq
chizib,   kerakli   belgilarni   kiritib,   ortiqcha   chizmalar   bajarmaslik   kerak,
geometriyada to`g`ri, aniq chizma yarim yechim degani. Kerak bo`lganda, chizma
aniq   bo`lmasa   uni   bir   necha   marta   chizib   o`zingizga   qulay   qilib   olish   kerak.
Noto`g`ri chizmadan noto`g`ri xulosa chiqarish mumkin.
      3) Masala yechish davomida, har bir qilingan qadamning to`g`ri yoki noto`g`ri
ekanligini tekshirish kerak.
            4)   Masala   yechish   davomida   masalaning   hamma   shartlaridan   foydalanilgani
yoki yo`qligini kuzatib borish kerak.
            5)   Masalani   yechish   protsessida   keyingi   qadamni   bilmay   qolsangiz,   shu
paytgacha   nimalar   oldingiz   va   nimalar   olish   kerak   edi   degan   savollarga   javob
berishga harakat qiling.
      6) Quyidagi hollarda, masalan, qo`yilgan masala xato berilgan hollarda qanday
yondashish   kerak?     Masalaning   xato   qo`yilganini   sezsangiz   uning   xatoligini
ko`rsatish qo`yilgan masalani yechganingiz bo`ladi. Mabodo masalaning xatoligini
bilmay   qolsangiz   uni   yechishga   harakat   qilish   foydadan   xoli   emas.   Chunki   uni
yechishga   harakat   qilish   mobaynida   ma`lum   yangiliklar,   malaka   va   tajribaga   ega
bo`lasiz. Masalan, quyidagi masalani qaraymiz
       10 ∙  (a+b) > ab  tengsizlikni isbotlash talab qlinsin. Bunda  a, b > 0 .
      Ko`rish mumkinki, ayrim a va b larda, masalan,  a
=10, b=20  da 
       10 
∙  (10+20) > 10 	∙  20 , ya`ni    300 > 200 .
      Lekin  a=100, b=100  da     10  ∙
 (100+100) < 100  ∙
 100
                                                                 2000 < 10000.
            Shuning   uchun   berilgan   ifodani   shakl   almashtirishlar   yordamida   boshqa
hollarga   keltirib   qarash   kerak.   Masalan,   10  	
∙   (a+b)   >   ab   ifodani   tengsizlikning
3 ikkala   qismini   10ab   ga   bo`lib,    1
a   +   1
b   >   1
10     ko`rinishida   yozish   mumkin.   Bu
yerdan   ko`rinadiki,   agar   biz  	
a   va   b
  larni   yetarlicha   katta   sonlar   qilib   tanlasak,
ularning teskarilari  yetarlicha kichik bo`lib, yig`indi  ham  kichik bo`ladi. Shu fikr
yordamida biz tengsizlikning xato berilganini ko`ramiz.
            7)   Shunday   masalalar   qo`yilishi   mumkinki,   uning   berilgan   shartlari   yetarli
emas.
            8)   Shunday   masalalar   borki,   ularni   yechish   uchun   oddiy   fikrlashning   o`zi
yetadi,   shunday   masalalar   borki,   ularni   yechish   uchun   ma`lum   matematik
ilmlardan   tashqari,   topqirlik   ko`ra   olish,   yangi   narsalarni   yarata   olish,   kashfiyot
qilish  kerak  bo`ladi.  Shunday  masalalar   borki,  ular   yirik  matematiklar   tomonidan
qo`yilgan bo`lib, o`z yechimini kutmoqda. Ko`p hollarda bu masalalar juda oddiy
ko`rinishda beriladi. Lekin yechimi juda qiyin. Masalan
              a)   Yechilmagan   eng   qadimgi   masalalardan   biri   mukammal   sonlar
haqidagisidir.
              Son   mukammal   deyiladi,   agar   bu   son   o`zining   barcha   natural   bo`luvchilari
(o`zidan   tashqari)   yig`indisiga   teng   bo`lsa.   Masalan   6  soni   mukammaldir,  chunki	
6=1+2+3.
28 = 1 + 2 + 4 + 7 + 14 ;
       Ko`rsatilganki, agar 	
2n+1 - 1 soni qandaydir n larda tub bo`lsa, bu holda
(
2 n + 1
- 1)  	
∙  
2 n
  soni   albatta   mukammal   bo`ladi.   Bundan   mukammal   sonlarning   juft
bo`lishlik holi topilgan, lekin toq mukammal sonlar bor yo`qligi aniqlanmagan.
       b) Lekin vaqt o`tishi bilan yechilmagan masalalar o`z yechimini topadi.
              Masalan   berilgan   doiraga   tengdosh   bo`lgan   kvadratni   sirkul   va   chizg`ich
yordamida   yasash   masalasi   yoki   berilgan   burchakni   sirkul   va   lineyka   yordamida
teng   uchga   bo`lish   masalalaridir.   Bu   masalalar   qadimgi   grek   matematiklari
tomonidan qo`yilgan bo`lib, 4 ming yillar mobaynida o`z yechimini kutgan. Faqat
1837-yil   fransuz   matematigi   Ventsel   berilgan   burchakni   faqat   sirkul   va   lineyka
yordamida doim 3 ta teng bo`lakka bo`lib bo`lmasligini ko`rsatdi. 1887-yil nemis
4 matematigi   Lindeman  π   soni   transsendent   son,   ya`ni   bu   son   hech   bir   butun
koefitsentli   ko`phadning   ildizi   bo`lolmasligini   ko`rsatdi,   ya`ni   berilgan   doiraga
tengdosh kvadratni qurib bo`lmasligini ko`rsatdi.
              Shulardan   xulosa   qilib   aytganda   katta   masalalar   katta   mehnat,   katta
izlanuvchanlikni   talab   qiladi.   Lekin   har   qanday   masalani   o`quvchining   o`zi   hal
qilsa,   bu   ham   ma`lum   iqtidor,   ma`lum   bir   yutuqdan   iboratdir.   Shuning   uchun
bunday nostandart masalalarni yechish qiziqdir.
Ishning  maqsad  va vazifalari.         Ishning maqsad   va vazifalari  o’quvchini
fikrlash qobiliyatini o’stirish, nostandart hollarda vaziyatdan chiqish yo’llarini tez
topa   olish   va   nostandart   fikrlashni   tatbigini   organish.   Oddiy   darslikdagi   misol-
masalalar ma`lum ta`rif qoidalar yordamida yechilgani uchun ularga sarf etiladigan
bilim-ko`nikmalar   fikrlash   darajasini,   bilish-o`rganish   darajasini   rivojlantirmaydi.
Shuning   uchun   nostandart   misol-masalalarni   yechish   matematik   bilimni
rivojlantirishga,   mustaqil   ishlashga,   yangi   usullar   topishga,   ya`ni   ilmiy   izlanish
o`rganishga   yordam   beradi.   Bu   yerda   ma`lum   bir   yo`nalishlar,   usullardan
foydalanishga masala va misollar qaraladi.
Ilmiy-tatqiqot   metodlari.   Ishni   organishda   asosan   matematik   analizdan,
algebradan   olingan   bilimlardan   foydalanildi.   Ayrim   matematik   masalalarni
o’rganish, ularni isbotlash elementar yo’llar bilan qiyinchilik tug’diradi.  Analiz va
algebradan olingan bilimlar yordamida esa bunday masalalarni echish ancha oson
kechadi va o’quvchini masalaning echimini tezroq o’zlashtirishiga yordam beradi.
Ishning   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati.     Ishda   bajarilgan   isbotlar,   echilgan
misol va masalalar ilmiy ahamiyatga ega. Bu misollardan umumiy kursda misollar
echishda foydalanish qo’shimcha usullardan foydalanishni  o’rganish mumkin. Ish
maktab,   akademik   litseylar   yoki   kolejjlarda   yaxshi   material   sifatida   ishlatilishi
uchun   oson,   tushunarli   tilda   materiallar   berilgan.   Bundan   tashqari   misollar   ham
juda qiziqarli tanlangan, ularni echishda ilmiy yondoshilgan. 
5 Ishning   tuzilishi.     Ish   kirish,   ikkita   bob   beshta   paragraflardan,   ishning
xulosa qismidan va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.  Birinchi paragrafda butun
sonlarda   yechiladigan   tenglamalar   keltirilgan,   ikkinchi,   uchinchi   va   to’rtinchi
paragraflarda   mos   ravishda   shartli   va   shartsiz   ayniyatlar,   tengsizliklarni   yechish,
sonning butun qismi bilan bog`liq masalalar yechilgan.
  Olingan   natijalarning   qisqacha   mazmuni   (annotasiyasi).     Bu   ishda   har
xil   nostandart   matematik   masalalarni   yechishning   yo`llari,   fikrlash   usullari,   uni
yechish yo`llari-usullari keltirilgan.
6 I  BOB.  MATEMATIKA KURSIDA NOSTANDART TENGLAMALAR.
1 §. Butun sonlarda yechiladigan tenglamalar
Biz   ushbu   mavzuda   bir   nechta   o‘zgaruvchili   chiziqli   bo‘lmagan
tenglamalarni butun sonlarda yechishning ba’zi bir usullarini ko‘rsatib o‘tamiz: 
 1) Ko‘paytuvchilarga ajratish metodi;
  2)   Ikki   o‘zgaruvchili   tenglamalarni   bitta   noma’lumga   nisbatan   kvadrat
tenglama ko‘rinishida yechish metodi; 
3) Qoldiqli bo‘lish metodi;
          1 – misol.  x2  - 
y 2
 = 93  tenglamani butun musbat sonlarda yeching.
         Yechish.   Bunday tenglamalarni yechishning asosiy g`oyasi, natural sonni tub
sonlarga yoyish nazariyasiga asoslanganligidir.
x 2
 - 
y 2
 = 93    	
⟹     (x - y)(x + y) = 93
Bu hol quyidgi hollarga yoyilishi  mumkin:
1) 	
{ x − y = 1
x + y = 93            2) 	{ x − y = 93
x + y = 1            3) 	{ x − y = 3
x + y = 31             4) 	{ x − y = 31
x + y = 3
Butun   musbat   sonlarda       x   –   y   <   x   +   y     bo`lgani   uchun   faqat     1)   va     3)
holdagi sistemalarni yechish yetarlidir.
+ 	
{ x − y = 1
x + y = 93                       47 – y = 1    	⟹     y = 46
                                  2x = 94
                                 x = 47        
  ya`ni       x = 47,  y = 46,
7 + { x − y = 3
x + y = 31                    17 – y = 3    	⟹     y = 14
                                    2x = 34
                                     x = 17
  ya`ni        x = 17,  y = 14.
Demak,   berilgan   tenglamaning   natural   sonlardagi   yechimi   (47,   46)   va   (17,
14)  ekan.
2 – misol .   xy + 3x – 5y = - 3  tenglamani butun sonlarda yeching.
Yechish.   Berilgan ifodani quyidagi ko`rinishda yozamiz:
x(y + 3) – 5y = - 3
Chap tomonini ko`paytuvchiga yoyish uchun tenglikning ikkala qismidan  15
ni ayiramiz
x(y + 3) – 5y – 15 = - 18    	
⟹     x(y + 3) – 5(y + 3) = - 18     	⟹	
⟹
     (y + 3)(x - 5) = - 18     	⟹     (y + 3)(x - 5) = - 2 	∙  
3 2
Bu tenglamani yechish uchun quyidagi sistemalarni hosil qilamiz:
1) 	
{	
y+3=1	
x−5=−18             2) 	{
y+3=−1	
x−	5=18
3) 	
{
y+3=18	
x−5=−1           4)	{
y+3=−18	
x−5=1
5) 	
{
x−5=−2	
y+3=32                6) 	{
x−5=2	
y+3=−9
7) 	
{
x−5=9	
y+3=−	2           8) 	{
x−5=−9	
y+3=2
9) 	
{
x−5=−6	
y+3=3             10) 	{
x−5=6	
y+3=−3
11) 	
{
x−5=3	
y+3=−6          12) 	{
x−5=−3	
y+3=6
8 Bu   sistemalarning   har   birini   yechib,   quyidagi   12   ta   yechimlar   juftligini
olamiz:         (6; -21),  (-13; -2),  (4; 15),  (23; -4),  (7; -12),  (-4; -1),  (3; 6),  (14; -
15),  (8; -9),  (-1; 0),  (2; 3),  (11; -6)  .
3 – misol .   xy = x + y   tenglamani butun sonlarda yeching.
Yechish .       xy = x + y     ⟹      xy – x = y       	⟹       x(y – 1) =  y        	⟹
x =   y
y − 1          	
⟹          x = 1 +   1
y − 1  ,    bu yerdan ko`rinadiki      1
y − 1    butun bo`lishi
uchun          y – 1 = 1     yoki      y – 1 = -   1      ⟹      y = 2  va   y = 0. Bundan mos
ravishda   x = 2,  x = 0   larni olamiz.
Javob:    (2; 2)  va  (0; 0)
4 – misol .      2	
x2   - 5	y2   = 7 tenglama birorta ham butun sonlardagi yechimga
ega emasligini ko`rsating.
Isbot.     2	
x2  - 5	y2  = 7  ni quyidagi ko`rinishda yozamiz     2	x2  = 5	y2  + 7
Bu ifodaning chap tomoni juft. O’ng  tomoni juft bo`lishi uchun     y = 2k+1 , ya`ni
y  – toq bo`lishi kerak. Buni hisobga olsak
2 x 2
 = 5	
(2k+1)2  + 7    	⟹      2	x2  = 20 k 2
 + 20k + 12	
⟹
     	x2  = 10	k2  + 10k + 6.
Oxirgi yozuvdan   x = 2n   bo`lishi  kerakligi  ko`rinadi. Bundan foydalansak
4	
n2  = 10	k2  + 10k + 6     yoki     2	n2  = 5k(k + 1) + 3.
k  – butunda    k(k + 1)  ni juftligini hisobga olsak, oxirgi tenglik hech bir    n    va    k  -
butun   sonlarda   o`rinli   emas.   Demak,   berilgan   tenglama   butun   sonlarda   yechimga
ega emas ekan.
  5 – misol .  	
x2  – 4xy + 5	y2  = 169   tenglamani butun sonlarda yeching.
Yechish .   Berilgan tenglamani quyidagi ko`rinishda yozamiz:
x 2
 – 4xy + 4 y 2
 +  y 2
 =  13 2
     	
⟹      	(x−2y)2  +  y 2
 =  13 2
Oxirgi   tenglikdan   ko`rinadiki,    	
| x − 2 y	|
  ≤   13     va    	| y	|
  ≤   13     va     bu   sonlar
Pifagor sonlaridan iboratdir,  ya`ni  5, 12 va 13 sonlari. Shuning uchun
9 1) {
x−	2y=5	
y=12            2) 	{
x−	2y=12	
y=5
3) 	
{
x−	2y=−12	
y=5           4) 	{
x−	2y=5	
y=12
5) 	
{
x−	2y=−12	
y=−5       6) 	{
x−	2y=−5	
y=−12
7) 	
{
x−	2y=12	
y=−5              8) 	{
x−	2y=−5	
y=12
Bu sistemalarni yechib, 8 ta yechimlar juftligini topamiz:
(29; 12), (22; 5), (-29; -12), (-22; -5), (-19; -12), (19; 12), (2; -5), (-2; 5).
  
6-misol.   Quyidagi   tenglamaning   butun   sonlarda   yechimga   ega   emasligini
isbotlang:     
3 x 2
= 9 y 2
+ 6 y + 4
  Isbot.   Berilgan   tenglamani   quyidagicha   yozib   olamiz.   3 x 2
= ( 3 y + 1 ) 2
+ 3
  ,   bundan
ko‘rishimiz mumkinki, 3y+1 ifoda 3 ga bo‘linmaydi. U holda,   ( 3 y + 1 ) 2
 ifodani 3 ga
bo‘lganda 1 qoldiq qoladi, ya’ni  	
(3y+1)2=3k+1 , bu yerda k – nomanfiy butun son.
Bu   natijalardan
3 x 2
= 3 k + 1 + 3 , 3 x 2
= 3 k + 4 .   Oxirgi   tenglamaning   chap   tomoni   3   ga
karrali,   o‘ng   tomoni   esa   3   ga   bo‘linmaydi.   Demak,   berilgan   tenglama   butun
sonlarda yechimga ega emas.   
7-misol . Tenglamani butun sonlarda yeching:  
2x2y2+y2−	6x2−12	=0
∆     
2 x 2
y 2
+ y 2
− 6 x 2
− 12 = 0 ❑ ⇔
   	
y2(2x2+1)−3(2x2+1)=9             	(
2 x 2
+ 1	)( y 2
− 3	) =9    Bunda	
(
2 x 2
+ 1	) > 0   ekanligidan  	(
y 2
− 3	) >0     bo‘ladi.   Mumkin   bo‘lgan   barcha   hollarni     qarab
chiqamiz:
1.	
{ 2 x 2
+ 1 = 1
y 2
− 3 = 9 ⇒	{ x = 0
y 2
= 12      bu butun yechimga ega emas.
10 2.{ 2 x 2
+ 1 = 3
y 2
− 3 = 3    ⇒	{ x = ± 1
y 2
= 6     bu ham butun yechimga ega emas.
3.	
{ 2 x 2
+ 1 = 9
y 2
− 3 = 1    	⇒  	
{
{ x = ± 2
y = ± 2
{
x = ± 2
y = ∓ 2          Javob: ( ± 2 ; ± 2 ¿ , ( ± 2 , ∓ 2 )
. ▲
8-misol .Tenglamani butun sonlarda yeching:
6 x 2
y + 2 x 2
+ 7 xy + 2 y + 7 x + 3 = 0 .       	
∆  Bu
tenglamani huddi kvadrat tenglamani yechgan kabi yechamiz         (6y+2=0 holda
y - butun son bo‘la olmaydi), bunda: x
1 = − 1
2  ,  	
x2=−	2y−3	
3y+1  . Ko‘rinib turibdiki, 	x1−¿
butun son emas,  	
x2   yechimni butun son bo‘ladimi yoki yo‘qmi tekshirib ko‘ramiz:
-2y-3=x(3y+1)     bundan   − 2
3 ( 3 y + 1 ) − 7
3 = x ( 3 y + 1 )
  ¿ > ¿
  (3y+1)(3x+2)=-7   ni   hosil
qilamiz. 7- tub son ekanligidan mumkin bo‘lgan 4 ta holni qaraymiz.
1)	
{
3x+2=1	
3y+1=−7      2)  	{
3x+2=−1	
3y+1=	7   3) 	{
3x+2=	7	
3y+1=−1   4) 	{
3x+2=−7	
3y+1=1  .
Bu tenglamalarni yechib  (-3;0) va (-1;2) yechimlarni topamiz.  	
∎
9-misol . 	
x2+y2=9999 tenglamaning butun yechimlarga ega emasligini isbotlang.	
∆
  9999 – toq son ekanligidan noma’lumlardan biri toq, ikkinchisi esa juft ekanligi
ko‘rinib   turibdi.   Ya’ni,     x=2k,   y=2n-1     u   holda,    	
x2 =4	k2 ,    	y2 =4	n2 -4n+1=4m+1
bo‘lib, berilgan tenglama 4
k 2
+4m=9998 ko‘rinishga keladi. Bu tenglamaning chap
qismi   4   ga   karrali,   o‘ng   qismi   esa   4   ga   bo‘linmaydi.   Demak   berilgan   tenglama
butun yechimlarga ega emas.  	
∎
2 §. Shartli va shartsiz ayniyatlar
Agar   ayniyat   undagi   o`zgaruvchilarning   ma`lum   bir   shartida   bajarilsa,
bunday   ayniyatlar   shartli   ayniyatlardir.   Aks   holda   shartsiz   deyiladi.   Shularga
misollar qaraymiz.
1 – misol.    Agar    a
12
 +  a
22
 + … +  a
n2
 = 
p 2
                (1)
11                                       b12  + 	b22  + … + 	bn2  = 
q 2
 ≠ 0         (2)
                                      	
a1b1  + 	a2b2  + … + 	anbn  = pq     (3) 
 bo`lsa,	
a1
 =  p
q b
1 ,   	a2  =  p
q b
2 ,  … ,  	an  = 	p
qbn    (4)
ekanligini ko`rsating.
Isbot.     Bu  masalani   yechish  uchun   (1), (2),  (3)  tengliklardan  qanday qilib
(4) ni olish birdan ko`rinmaydi. Lekin teskarisidan, ya`ni (4) dan foydalanib
q	
a1  - p	b1  = 0,  …  ,  q	an  - p	bn  = 0
larga e`tibor bersak va bu tengliklarning har birini kvadratga ko`tarsak	
(qa1−	pb1)2
 = 0,   …   ,  	(qan−	pbn)2  = 0
 ni olamiz yoki	
a12q2
 -  2 a
1 b
1 qp
 + 	b12p2  = 0
-   -   -   -   -   -   -   -   -   -	
an2q2
 -  2 a
n b
n qp
 + 	b12p2  = 0,
larga ega bo`lamiz. Bu ifodalarga e`tibor bersak, (1) ni  	
q2  ga, (2) ni  	p2  va (3) ni    -
2pq  ga ko`paytirib qo`shsak,  masalani yechgan bo`lamiz.
    (	
a12+a22+…	+an2 )q2  = 	p2q2
  +     (	
b12+b22+…	+bn2 )	p2  = 	p2q2
  − 2 pq ( a
1 b
1 + a
2 b
2 + … + a
n b
n ) = − 2 p 2
q 2
 
a
12
q 2
+ b
12
p 2
− 2 a
1 b
1 pq + a
22
q 2
+ b
22
p 2
− 2 a
2 b
2 pq + … + a
n2
q 2
+ b
n2
p 2
− ¿	
−2anbnpq	=	0
( a
1 q − b
1 p ) 2
+ ( a
2 q − b
2 p ) 2
+ … + ( a
n q − b
n p ) 2
= 0
Bundan
( a
1 q − b
1 p ) 2
= 0 , ( a
2 q − b
2 p ) 2
= 0 , … , ( a
n q − b
n p ) 2
= 0
yoki
a
1 q − b
1 p = 0 , a
2 q − b
2 p = 0 , … , a
n q − b
n p = 0
  ni olamiz.
Bundan esa     a
1 = p
q b
1 , … , a
n = p
q b
n .   Masala yechildi.
12 2 – misol.   n  – toq natural son bo`lganda   1
a + 1
b + 1
c = 1
a + b + c  dan
1
a n + 1
b n + 1
c n = 1
a n
+ b n
+ c n   ekanligi kelib chiqishini isbotlang.
Yechish.  
1
a + 1
b + 1
c = 1
a + b + c       ⟹       ab + bc + ac
abc = 1
a + b + c       	⟹	
⟹
    (ab + bc + ac)(a + b + c) = abc     	⟹
⟹
   	
a2b+abc	+a2c+ab2+b2c+abc	+abc	+bc2+ac2=	abc     	⟹
⟹
   	
(
a 2
b + a b 2	)
+	( abc + a 2
c	) +	( b 2
c + abc	) +	( b c 2
+ a c 2	)
= 0     ⟹
⟹
   ab(a + b) + ac(a + b) + bc(b + a) + 	
c2 (a + b) = 0    ⟹	
⟹
   (a + b)(ab + ac + bc + 
c 2
) = 0      	⟹      (a + b)(a(b + c) + c(b + c)) = 0
⟹
   (a + b)(a + c)(b + c) = 0,
bu tenglikdan    yo   a = -c,     yo  a = -b,     yoki   b = -c.
Bundan     n   –   toq   bo`lganda      	
an=−	cn,an=−bnyo	bn=−cn       bo`ladi   va   bu   hollarda
1
a n + 1
b n + 1
c n = 1
a n
+ b n
+ c n    tenglik doim bajariladi.
3 – misol.   Agar   
a x 2
+ bx + c    ko`p had uchta har xil   	
x1,x2,x3    sonlarida nolga
teng bo`lsa, bu holda   	
a=b=	c=0     ekanligini ko`rsating.
Yechish .   Shartga ko`ra	
{
ax
12
+ b x
1 + c = 0
a x
22
+ b x
2 + c = 0
a x
3 2
+ b x
3 + c = 0       (1)
Sistemaning birinchisidan ikkinchisi va uchinchisini ayirib	
a(x12−	x22)+b(x1−	x2)=0
a	
( x
12
− x
32	)
+ b	( x
1 − x
3	) = 0
ga   ega   bo`lamiz.     x
1 − x
2 ≠ 0 , x
1 − x
3 ≠ 0
    ligidan,   hosil   bo`lgan   har   bir   ifodani
x
1 − x
2 va x
1 − x
3   ga mos ravishda bo`lsak,	
{
a(x1+x2)+b=0	
a(x1+x3)+b=	0
ni hosil qilamiz. Endi bu sistemaning birinchi tenglamasidan ikkinchisini ayirib,  
13 a(x1−	x3)=	0    yoki     a  =  0     ni   hosil  qilamiz.  Endi     a  =  0     ni     (1)   sistemaga  qo`yib	
{
bx1+c=	0	
bx2+c=0	
bx3+c=	0
dan     birinchi   tenglamadan   ikkinchi   yo   uchinchisini   ayirib    	
b(x¿¿1−	x2)=0¿     yoki	
b(x¿¿1−	x3)=	0¿
    larni   hosil   qilamiz   va     b   =   0     ni   olamiz.   Bundan   esa         c   =   0
bo`ladi. Demak, masala yechildi.
  Bu holni umumlashtirib quyidagi xulosaga ega bo`lamiz.
1–Teorema.     Agar    	
anxn+an−1xn−1+…	+a0     ko`phad     n   +   1     ta   o`zaro   teng
bo`lmagan sonlarda nolga teng bo`lsa, bu holda bu ko`phad aynan    0   dir,       ya`ni	
an=	an−1=…	=a0=0
.
4   –   misol.     a 2	
( x − b	) ( x − c )	
(
a − b	) ( a − c ) + b 2	
( x − c	) ( x − a )	
(
b − c	) ( b − a ) + c 2	
( x − a	) ( x − b )	
(
c − a	) ( c − b ) = x 2
    tenglikni
isbotlang.
Isbot.    Bu tenglikni chap qismini shakl almashtirib, soddalashtirib isbotlash
mumkin,   lekin   ko`rinib   turibdiki,   bu   ancha   qiyin.   Shuning   uchun   oson   yo`llarni
izlash tabiiy.
Tekshirish qiyin emaski, berilgan tenglikning chap va o`ng qismlari ikkinchi
tartibli ko`phad.
x   =   a     da   berilgan   tenglikning   chap   qismida   ikkinchi   va   uchinchi
qo`shiluvchilar   nolga   teng,   birinchisi    	
a2     ga   teng,   ya`ni   chap   qism    	a2 ,     xuddi
shunday o`ng qism ham  
a 2
, xuddi shunday   x = b   va   x = c   da berilgan ifodaning
chap va o`ng qismlari teng bo`ladi. Yuqoridagi 3 – misolning xulosasi sifatida bu
ayniyat doim o`rinli ekanligi kelib chiqadi.
5–   misol.
a 3	
( x − b	) ( x − c ) ( x − d )	
(
a − b	) ( a − c ) ( a − d ) + b 3	
( x − c	) ( x − a ) ( x − d )	
(
b − c	) ( b − a ) ( b − d ) + c 3	
( x − a	) ( x − b ) ( x − d )	
(
c − a	) ( c − b ) ( c − d ) + d 3	
( x − c	) ( x − a ) ( x − b )	
(
d − a	) ( d − b ) ( d − c ) = x 3
tenglikni isbotlang.
  Isbot.     Bu   tenglikni   chap   qismini   shakl   almashtirib,   soddalashtirib   isbotlash
mumkin,   lekin   ko`rinib   turibdiki,   bu   ancha   qiyin.   Shuning   uchun   oson   yo`llarni
izlash tabiiy.
14 Tekshirish qiyin emaski, berilgan tenglikning chap va o`ng qismlari uchinchi
tartibli ko`phad.   x = a    da berilgan tenglikning chap qismida ikkinchi va uchinchi
qo`shiluvchilar   nolga   teng,   birinchisi    
a 3
    ga   teng,   ya`ni   chap   qism    
a 3
,     xuddi
shunday   o`ng   qism   ham    a3 ,   xuddi   shunday     x   =   b   ,   x=c   va     x   =   d     da   berilgan
ifodaning   chap   va  o`ng  qismlari   teng  bo`ladi.   Yuqoridagi   3  –   misolning  xulosasi
sifatida bu ayniyat doim o`rinli ekanligi kelib chiqadi.
      Bu misolni ham umumlashtirish mumkin.
2 – Teorema.     f(x)  darajasi  m  dan kichik ko`phad.    x
1 , x
2 , … , x
m  - o`zaro teng
bo`lmagan sonlar. Bu holda
f	
( x	) = f	( x
1	) ∙	( x − x
2	) …	( x − x
m	)	
(
x
1 − x
2	) …	( x
1 − x
m	) + f	( x
2	) ∙	( x − x
1	)( x − x
3	) …	( x − x
m	)	
(
x
2 − x
1	)( x
2 − x
3	) …	( x
2 − x
m	)  +¿
+ … + f ( x
m ) ∙	
( x − x
1	) … ( x − x
m − 1 )	
(
x
m − x
1	) … ( x
m − x
m − 1 )
3   –   Teorema.     Agar   f(x)   darajasi     m   –   2     dan   katta   bo`lmagan   (	
≤m−	2 )
ko`phad va  	
x1,…	,xm  - o`zaro tengmas sonlar uchun	
f(x1)	
¿¿
+ f ( x
m )	
(
x
m − x
1	) … ( x
m − x
m − 1 ) = 0
tenglik o`rinlidir.
4 – Teorema.   	
x1,x2,…	,xm  - ixtiyoriy o`zaro tengmas sonlar uchun 
x
1 n	
(
x
1 − x
2	) …	( x
1 − x
m	) + x
2n	(
x
2 − x
1	)( x
3 − x
2	) …	( x
2 − x
m	) + ¿	
+…	+	xmn	
(xm−	x1)…	(xm−	xm−1)
={
0,n<m−1	
1,n=m−1
15     o`rinli.
2 – teoremaning isboti 1 – teoremadan kelib chiqadi, 3 – teoremaning isboti
2 – teoremadan. Haqiqatdan ham 2 – teoremaga ko`raf(x)=	f(x1)∙(x−	x2)…	(x−	xm)	
(x1−	x2)…	(x1−	xm)
+…	+	f(xm)∙	(x−	x1)…	(x−	xm−1)	
(xm−	x1)…	(xm−	xm−1)
f	
( x	)
   -    m – 2    tartiblidan katta mos darajali ko`phad, lekin oxirgi tenglikning o`ng
tomoni     m   –   1     tartibli   ko`phad.   Bundan   ikki   ko`phadni   tengligi   qoidasiga   ko`ra
o`ng tomondagi  	
xm−1   oldidagi koeffitsient nol bo`lishi kerak, ya`ni	
f(x1)	
¿¿	
+f(xn)	
(xn−	x1)…	(xn−	xn−1)=0
4  –  teorema   isboti   3  –  teoremadan  kelib  chiqadi.  Haqiqattan   ham,  3  –  teo-
maga   asosan     f(x)   =  	
xn     olsak,   agar    	n<m−1     bo`lsa,   berilgan   ifoda   nolga   teng
bo`ladi. Agar   n = m − 1
  bo`lsa, 2 – teoremaga asosan
x m − 1
= x
1 m − 1	
(
x − x
2	) … ( x − x
m )	
(
x
1 − x
2	) … ( x
1 − x
m ) + … + x
mm − 1	
(
x − x
1	) … ( x − x
m − 1 )	
(
x
m − x
1	) … ( x
m − x
m − 1 )
Ikki   ko`phadni   taqqoslash   qoidasiga   ko`ra,   o`ng   tomonda    	
xm−1     oldidagi
koeffitsient   	
x1m−1	
(x1−	x2)…	(x1−	xm)+…	+	xmm−1	
(xm−	x1)…	(xm−	xm−1)    ga teng, chap tomonda  	xm−1
koeffitsienti  1  ekanligini nazarga olsak, 4 – teoremani isbotlagan bo`lamiz.
6 – misol.   	
1∙Cn0+2∙Cn1+…	+(n+1)Cnn=(n+2)∙2n−1   ayniyatni isbotlang.
Isbot.
I – usul .    Bu tenglikni isbotlash uchun gruppalashning quyidagi xossalarini
bilish kerak.
1) 	
Cn0+Cn1+…	+Cnn=2n  
16          2) Cnk=Cnn−k   - bu tenglik va 1) dan binom koeffitsentlari boshidan o`rtasigacha
bo`lgan   elementlari,   o`rtasidan   keyingi   elementlari   bilan   bir   xilligini   bildiradi   va
demak ularning yig`indilari ham teng.
         Shularga asoslanib  n  ni ikki holda qaraymiz.
1)  n = 2k + 1 ,  ya`ni toq bo`lsin.
C
2 k + 10
+ 2 C
2 k + 11
+ … +	
( k + 1	) C
2 k + 1k
+	( k + 2	) C
2 k + 1k + 1
+ … + ¿
+	
( 2 k + 1	) C
2 k + 12 k
+ +	( 2 k + 2	) C
2 k + 12 k + 1
=	{ C
2 k + 10
+	( 2 k + 2	) C
2 k + 12 k + 1	}
+ ¿	
+{2Ck+11	+(2k+1)C2k+1	2k	}+…	+{(k+1)C2k+1	k	+(k+2)C2k+1	k+1}=¿	
(C2k+1	0	=C2k+1	2k+1,C2k+1	1	=C2k+1	2k	,…	,C2k+1	k	=C2k+1	k+1larga	ko	'ra	)
¿	
( 2 k + 3	) C
2 k + 10
+	( 2 k + 3	) C
2 k + 11
+ … + ( 2 k + 3 ) C
2 k + 1k
= ¿	
¿(2k+3)[C2k+1	0	+C2k+1	1	+…	+C2k+1	k	]=(2k+3)22k+1	
2	=(2k+3)22k=¿	
¿(n+2)2n−1
chunki,     2k + 1 = n     dan   	
( 2 k + 3	) 2 2 k
=	( n + 2	) 2 n − 1
    va
C
2 k + 10
+ C
2 k + 11
+ … + C
2 k + 1k
+ C
2 k + 1k + 1
+ … + C
2 k + 12 k + 1
= 2 2 k + 1
C
2 k + 10
+ C
2 k + 11
+ … + C
2 k + 1k
= C
2 k + 1k
+ … + C
2 k + 12 k + 1
= 2 2 k + 1
2 = 2 k
dan foydalandik.
2)    n = 2k   bo`lsin	
1C2k0+2C2k1+…	+(k+1)C2kk+(k+2)C2kk+1+…	+(2k+1)C2k2k=¿
¿	
{ 1 ∙ C
2 k0
+ +	( 2 k + 1	) C
2 k2 k	}
+	{ 2 C
2 k1
+ 2 k C
2 k2 k − 1	}
+ … + ¿
+	
{ k C
2 kk − 1
+	( k + 2	) C
2 kk + 1	}
+	( k + 1	) C
2 kk
= ¿	
¿(2k+2)C2k0+(2k+2)C2k1+…	+(2k+2)C2kk−1+(k+1)C2kk=¿
¿ 2	
( k + 1	)[ C
2 k0
+ + C
2 k1
+ … C
2 kk − 1	]
+ ( k + 1 ) C
2 kk
     (*)	
C2k0+C2k1+…	C2kk−1+C2kk+C2kk+1+…	+C2k2k=22k
va         C
nm
= C
nn − m
    dan   binom   koeffitsentlari   o`rtasiga   nisbattan   simmetrik
joylashganidan 
C
2 k0
+ C
2 k1
+ … C
2 kk − 1
+ C
2 kk
2 = 2 2 k
2 = 2 2 k − 1
Shularga asosan  (*)  tenglikda
17 2(k+1)[C2k0+C2k1+…	C2kk−1]+(k+1)C2kk=	¿¿ 2	
( k + 1	)[ C
2 k0
+ C
2 k1
+ … + + C
2 kk − 1
+ C
2 kk
2	] = ¿
¿	
( 2 k + 2	) 2 2 k − 1
= ( n + 2 ) 2 n − 1
.
         Shunday qilib formula bitta usulda isbotlandi.
II – usul.	
Cn0+2Cn1+…	+(n+1)Cnn=¿
¿ C
n0
+ C
n1
+ … + C
nn
+ C
n1
+ 2 C
n2
+ … + +	
( n − 1	) C
nn − 1
+ nC
nn
= ¿	
¿2n+n+2n(n−1)	
1∙2	+3n(n−1)(n−2)	
1∙2∙3	+…	+n−1
1	+nC	nn=	¿	
¿2n+n(1+n−1
1	+(n−1)(n−2)	
1∙2	+…	+(n−1)(n−	2)…	2∙1	
(n−	2)…	2∙1	+1)=	¿	
¿2n+n(Cn−10	+Cn−11	+…	+Cn−1n−2+Cn−1n−1)=¿
¿ 2 n
+ n ∙ 2 n − 1
=	
( n + 2	) 2 n − 1
.
III – usul.   Matematik  induksiya usulidan  foydalanamiz.
C
n0
+ 2 C
n1
+ … +	
( n + 1	) C
nn
= ( n + 2 ) 2 n − 1
n = 1  da     	
C10+2C11=1+2=	3
(
n + 2	) 2 n − 1
=	( 1 + 2	) ∙ 2 0
= 3
n = k  da     	
Ck0+2Ck1+…	+(k+1)Ckk=(k+2)∙2k−1    
tenglik o`rinli bo`lsin.   n = k + 1   da tenglikni ko`rsatamiz.
C
k + 10
+ 2 C
k + 11
+ 3 C
k + 12
+ … + ( k + 2 ) C
k + 1k + 1
ni quyidagi formula yordamida shakl almashtiramiz.  	
Cnm+Cnm+1=Cn+1m+1   
ga ko`ra
C
k + 10
+ 2 C
k + 11
+ 3 C
k + 12
+ … +	
( k + 2	) C
k + 1k + 1
= C
k + 10
+ 2	( C
k0
+ C
k1	)
+ ¿	
+3(Ck1+Ck2)+…	+(k+1)(Ckk−1+Ckk)+k+2=	¿	
¿Ck+10	+2Ck1+3Ck2+…	+(k+1)Ckk+2Ck0+3Ck1+…	+¿	
+(k+1)Ckk−1+k+2=	(k+2)∙2k−1+¿
+ C
k0
+ 2 C
k1
+ … + k C
kk − 1
+	
( k + 1	) C
kk
−	( k + 1	) C
kk
+ k + 2 + ¿
18 + C
k0
+ C
k1
+ … + C
kk − 1
+ C
kk − 1
− C
kk
= ¿
¿( k + 2	) ∙ 2 k − 1
+	( k + 2	) ∙ 2 k − 1
− k − 1 + k + 2 + 2 k
− 1 = ¿
¿	
( k + 2	) ∙ 2 k
+ 2 k
= ( k + 3 ) ∙ 2 k
Demak, matematik induksiya usuliga  ko`ra  berilgan tenglik  ko`rsatildi.
IV–usul .	
Cn0+2Cn1+…	+(n+1)Cnn=(n+2)2n−1
tenglikni ko`rsatishdan oldin	
Cn1+2Cn2+…	+nCnn=	n∙2n−1
ekanligini   ko`rsatamiz.   Buning   uchun   Nyuton   –   Binom   formulasidan
foydalanamiz.	
(1+x)n=1+Cn1x+Cn2x2+…	+Cnnxn
Bu tenglikning ikkala qismini differensiallab
n ( 1 + x ) n − 1
= C
n1
+ 2 C
n2
x + 3 C
n3
x 2
+ … + n C
nn
x n − 1
Endi   x = 1   deb  	
n∙2n−1=Cn1+2Cn2+…	+nCnn    tenglikka kelamiz.
Endi  
C
n0
+ 2 C
n1
+ … +
( n + 1	) C
nn
= ¿	
¿Cn0+Cn1+…	+Cnn+Cn1+2Cn2+…	+nCnn=¿
¿ 2 n
+ n ∙ 2 n − 1
=	
( n + 2	) ∙ 2 n − 1
.
II BOB.  NOSTANDART MASALALAR VA TENGSIZLIKLAR.
3 §. Tengsizliklarni yechish
19 1 – misol.    1
n + 1 + 1
n + 2 + … + 1
3 n + 1
3 n + 1 > 1
   tengsizlikni isbotlang.
Isbot.     Bu   yerda     2n+1   ta   qo`shiluvchi   bor.   Birinchi   va   oxirgi   hadlarini
qo`shsak   1
n + 1 + 1
3 n + 1 = 3 n + 1 + n + 1(
n + 1	) ( 3 n + 1 ) = 4 n + 2
3 n 2
+ 4 n + 1 > ¿	
¿	2(2n+1)	
4n2+4n+1=	2(2n+1)	
(2n+1)2=	2	
2n+1.
Xuddi   shunday,   ikkinchisi   va   oxiridan   bitta   oldingisini   yig`indisini   yoki
umuman   olganda   boshidan   k   ta   keyingisi   bilan   oxiridan   k   ta   oldingisini
yig`indilarini olib, ularni   2
2 n + 1   dan katta ekanligini ko`rsatamiz, ya`ni	
1
n+k+	1	
3n+2−	k=	3n+2−	k+n+k	
(n+k)(3n+2−	k)=¿	
⟹	4n+2	
3n2+(2+2k)n+2k−	k2>	2	
2n+1⟹
⟹ 2 n + 1
3 n 2
+	
( 2 + 2 k	) n + 2 k − k 2 > 1
2 n + 1 ⟹
⟹ ( 2 n + 1 ) 2
> 3 n 2
+	
( 2 + 2 k	) n + 2 k − k 2
⟹	
⟹	4n2+4n+1−	3n2−	2n−2nk	−	2k+k2>0⟹	
⟹	n2−	2nk	+k2+2(n−	k)+1>0⟹
⟹ ( n − k ) 2
+ 2 n	
( n − k	) + 1 > 0 ⟹
⟹ ( n − k + 1 ) 2
> 0 , bunda n ≥ k .
Endi  yig`indini  quyidagicha yozib olamiz va    1
2 n + 1    had eng o`rtadagi  had
ekanligini e`tiborga olamiz.	
1
n+1+	1
n+2+…	+	1
2n+	1	
2n+1+	1	
2n+2+…	+	1
3n+	1	
3n+1=¿
        	
¿(	
1
n+1+	1	
3n+1)+(	
1
n+2+	1
3n)+…	+(	
1
n+k+	1	
3n+2−	k)+…	+¿	
+(
1
2n+	1	
2n+2)+	1	
2n+1>n∙	2	
2n+1+	+1	
2n+1=	2n+1	
2n+1=1
   
Shunday qilib berilgan tengsizlik isbot bo`ldi.
20 Ayrim   tengsizliklarni   isbotlashda   unda   qatnashayotgan   elementlarning
miqdorini   qanday   tartibda   olishdan   bog`liq   ravishda   uni   quyidan   va   yuqoridan
chegaralarini ko`rsatish mumkin bo`ladi.
2 – misol.  1 + 1
2 + 1
3 + … + 1
2 n
− 1 < n
    ekanligini ko`rsating.
          Isbot.                                           
                                                                    1 = 1
1
2 + 1
3 < 2 ∙ 1
2 = 1
1
4 + 1
5 + 1
6 + 1
7 < 4 ∙ 1
4 = 1
                                          va hokazo
1
2 n − 1 + … + 1
2 n
− 1 < 2 n − 1
∙ 1
2 n − 1 = 1
chunki  2n−1   dan  	2n−1   sonigacha  	2n−1   ta son bor, ya`ni	
(
2 n
− 1 + 1	) − 2 n − 1
= 2 n
− 2 n − 1
= 2 n − 1	(
2 − 1	) = 2 n − 1
.
Hosil bo`lgan   n  ta tengsizlikni qo`shsak
1 + 1
2 + … + 1
2 n
− 1 < n
 ni hosil qilamiz.
Endi quyidagi tengsizlikni isbotlaymiz.
3 – misol.    1 + 1
2 + 1
3 + … + 1
2 n < n
2 + 1
  tengsizligini ko`rsatamiz.
Isbot.   Bu yerda tengsizlikning chap qismini quyidagicha guruhlaymiz
 1 = 1
 	
1
2=	1
2
  1
3 + 1
4 > 2 ∙ 1
4 = 1
2
 	
1
5+1
6+1
7+1
8>4∙1
8=	1
2  
va hokazo
21   1
2 n − 1
+ 1 + 1
2 n − 1
+ 2 + … + 1
2 n > 2 n
∙ 1
2 n = 1
2  
chunki    2n−1+1     dan   	2n     gacha    	2n−1     ta  son   bor.  Endi   yozilgan   ifodalarning   chap
qismlarini alohida va o`ng qismlarini alohida qo`shib chiqsak
  1 + 1
2 + 1
3 + … + 1
2 n < 1 + n
2   ni hosil qilamiz.
4 – misol.    1 + 1
1 ! + 1
2 ! + … + 1
n ! < 2,75
  tengsizligini isbotlang.
Isbot.     1 + 1
1 ! + 1
2 ! + … + 1
n !     ¿ 2,75
  yoki   chap   tomonidagi   2,5   ni   o`ng   tomonga
o`tkazsak 	
1
3!+	1
4!+…	+	1
n!
 ¿0,25
Ikkala qismini   3!  ga ko`paytirsak
1 + 1
4 + 1
4 ∙ 5 + … + 1
4 ∙ 5 ∙ … ∙ n   ¿ 1,5
Bu tengsizlikning chap qismini kattalashtiramiz.
1 + 1
4 + 1
4 ∙ 5 + … + 1
4 ∙ 5 ∙ … ∙ n < ¿
¿ 1 + 1
4 + 1
4 ∙ 5 + 1
5 ∙ 6 + … + 1
( n − 1 ) n = ¿
¿ 1 + 1
4 + 1
4 − 1
5 + 1
5 − 1
6 + … + 1
n − 1 − 1
n = ¿
   1,5 − 1
n < 1,5 , n > 1
Tengsizlik isbot bo`ldi.
5   –   misol.     ( 1 + 1
n ) n
< 2,75
    tengsizlik   barcha     n  	
ϵ   N     uchun   o`rinli   ekanligini
ko`rsating.
Isbot.    Nyuton – Binom formulasiga ko`ra	
(
1 + 1
n	) n
= 1 + n ∙ 1
n + n	
( n − 1	)
2 ! n 2 + n	( n − 1	)( n − 2	)
3 ! n 3 + … + ¿	
+n(n−1)…	(n−(n−1))	
nn	=1+	1
1!+	1
2!(1−	1
n)+¿	
1
3!(1−	1
n)(1−	2
n)+…	+	1
n!<1+	1
1!+	1
2!+…	+	1
n!<2,75.
22 4 – misolga ko`ra  isbot  bo`ldi. 
6 – misol.   ( n + 1 ) n
< n n + 1
, n ≥ 3
  tengsizlikni ko`rsating.
  Isbot.   5 – misolga ko`ra
( 1 + 1
n ) n
< 2,75 < 3
( n + 1 ) n
< 3 ∙ n n
< n ∙ n n
= n n + 1
Tengsizlik isbot bo`ldi.
Xuddi shunday ko`rsatish mumkinki,
1)  n√
n ! >	√ n    yoki  	(n!)2>nn,n>2
2)  n! < 	
¿
3)  n! > 
¿
Quyidagi   misolda   biz   o`rta   arifmetik   va   o`rta   geometrik   haqidagi
tengsizlikning qo`llanilishini ko`rsatamiz.
7 – misol.    n! <  ( n + 1
2 ) n
, n > 1
  tengsizlikni isbotlang.
Isbot.
I – usul.   O`rta arifmetik va o`rta geometrik haqidagi tengsizlikdan
        	
1+n
2	>¿   	√ 1 ∙ n
1 + n
2 = 2 + ( n − 1 )
2   	
¿√2∙(n−1)
1 + n
2 = 3 + ( n − 2 )
2   
¿	
√ 3 ∙ ( n − 1 )
-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -
                	
1+n
2   	¿√(n−1)∙2
       	
1+n
2    ¿	√ n ∙ 1
Bu tengsizliklarni hadma – had  ko`paytirib	
(
1+n
2	)
n
>√1∙n∙2∙(n−1)∙…	∙(n−1)∙2∙n∙1=	n!.
II – usul.    
23 1 + 2 + … + n
n   
¿ n√
1 ∙ 2 ∙ … ∙ n
n ( n + 1 )
2 n > n	
√
n ! ⟹ ( n + 1
2 ) n
> n !
8 – misol.    ( 1 + 1
n + 1 ) n + 1
> ( 1 + 1
n ) n
  ekanligini isbotlang.
Isbot.   Tengsizlikni quyidagi ko`rinishda yozib olamiz	
(1+	1
n+1)>n+1
√(1+1
n)
n
∙1<
(1+1
n)+(1+1
n)+…	+(1+1
n)+1	
n+1	=	¿
¿ n	
( 1 + 1
n	) + 1
n + 1 = ¿ n + 2
n + 1 = 1 + 1
n + 1 .
Bu misoldan ko`rinadiki  	
xn=(1+1
n)
n   ketma – ketlik monoton o`suvchi va
5 – misoldan ko`rinadiki,  bu ketma – ketlik yaqinlashuvchi ekan.
9 – misol.   Har qanday  100  ta   x
1 , x
2 , … , x
n   butun sonlar ichida yoki bitta  100
ga bo`linadigan son topiladi, yoki ularning ichida shunday bir nechtasi  topiladiki,
ularning yig`indisi  100  ga bo`linadi.
Isbot.   Bu masalani yechishda quyidagilari e`tiborga olamiz:
1) Har qanday sonni   n  ga bo`lganda qoldiqlar quyidagilar bo`lishi mumkin:
0 , 1 , … , n – 1.
2)   N
1 , N
2 , … , N
n + 1    sonlar ichida hech bo`lmaganda ikkitasi topiladiki, ularni
n   ga bo`lganda bir xil qoldiq beradi.
3) Agar   N
1 va N
2   larni   100  ga bo`lganda bir xil qoldiq bersa, u holda  N
1 − N
2
100  ga bo`linadi.
Shularni e`tiborga olib, quyidagi sonlar ketma – ketligini tuzamiz:	
x1,…	,x100	;x1+x2;x1+x2+x3;…	;x1+x2+…	+x100
Agar bu sonlar ichida   100   ga bo`linadigani bo`lsa, masala hal bo`ladi. Agar
bo`lmasa,   bu   ketma   –   ketlikda   100   dan   ortiq   son   bor.   Ular   ichida   hech
bo`lmaganida ikkitasi borki, ularni  100  ga bo`lganda bir xil qoldiq beradi. Demak,
ularning ayirmasi
24 100   ga   bo`linadi   va   bu   ayirma   yana   berilgan  x1,x2,…	,x100     larning   qandaydir
yig`indisidan iborat bo`ladi.
Demak,  masala hal bo`ldi.
10   –   misol.    	
1p+2p+…	+np     soni     p   –   toq   bo`lganda,     1 + 2 + … + n
  soniga
bo`linishini isbotlang.
Isbot.   Shu ko`rinishda misolni yechish qiyin. Berilgan  	
1+2+…	+n   ni  n ( n + 1 )
2
ko`rinishda ifodalaymiz.  n  va  ( n + 1 )
 sonlari o`zaro tub bo`lgani uchun
 	
1p+2p+…	+np   ni alohida   n   ga va  ( n + 1 )
 ga bo`linishini ko`rsatsak yetarlidir.
1) Agar  n  – toq bo`lsa, 
1 p
+ 2 p
+ … + n p
  ni quyidagicha gruppalaymiz
1 p
+ ( n − 1 ) p
+ 2 p
+ ( n − 2 ) p
+ … + k p
+ ( n − k ) p
+ … + n p
Har bir   k   da    	
kp+(n−	k)p=	n(kp−1−…	+(n−	k)p−1)    ga ko`ra    n   ga bo`linadi. 
Endi    n + 1
2   ga bo`linishini ko`rsatamiz,   n = 2k – 1
1 p
+ 2 p
+ … + k p
+ ( k + 1 ) p
+ … + ( 2 k − 1 ) p
= ¿	
[
1 p
+ ( 2 k − 1 ) p	]
+ +	[ 2 p
+ ( 2 k − 2 ) p	]
+ … + ¿	
+[(k−1)p+(k+1)p]+kp,
1 p
+ ( 2 k − 1 ) p
= 2 k ∙ A
1
va  hokazo	
(k−1)p+(k+1)p=2k∙Ak	
Ak=	kp−1−…	+(k+1)p−1
larga asosan har bir juftlik   n + 1
2 = 2 k
2 = k
  ga bo`linadi va oxirgi  	
kp   ham   n + 1
2 = 2
  ga
bo`linadi.
2)  n  – juft son bo`lsa, ya`ni   n = 2k   bo`lsa	
1p+2p+…	+kp+(k+1)p+(k+2)p+…	+¿
+ ( 2 k − 1 ) p
+ ( 2 k ) p
=	
[ 1 p
+ ( 2 k − 1 ) p	]
+ ¿	
+[2p+(2k−2)p]+…	+(2k)p.
25 dan har bir qo`shiluvchining   2k   ga bo`linishi kelib chiqadi, ya`ni   n   ga bo`linishi
kelib chiqadi. Endi ( n + 1 )  ga yoki   n+1
2   ga bo`linishini ko`rsatamiz.	
1p+2p+…	+kp+(k+1)p+(k+2)p+…	+¿	
+(2k−	1)p+(2k)p=[1p+(2k)p]+¿	
+[2p+(2k−1)p]+…	+[kp+(k+1)p],
har bir qo`shiluvchi   2k + 1   ga bo`linadi, ya`ni    n + 1    ga bo`linadi. Shunday qilib
berilgan yig`indi o`zaro tub sonlarning har biriga bo`linsa, ularning ko`paytmasiga
ham bo`linishidan masalani yechgan bo`lamiz.
11 – misol.    	
( n + 1	)( n + 2	) ∙ … ∙ 2 n
   sonining   1 ∙ 3 ∙ 5 ∙ … ∙ ( 2 n − 1 )
   soniga bo`linishini
isbotlang.
Isbot.   Teskarisidan faraz qilamiz, ya`ni	
Sn=(n+1)∙…	∙2n
      va      	Cn=1∙3∙…	∙(2n−1)
sonlari karrali emas, ya`ni   	
Sn≠	pCn   ,    p   – butun son     yoki       	
Sn
Cn   – butunmas ekan
deylik.  	
Sn
Cn   ni sur`at va maxrajini  	
2∙4∙…	∙2n   ga ko`paytiramiz:
          	
Sn
Cn
=	2∙4∙…	∙2n∙Sn	
2∙4∙…	∙2n∙1∙3∙…	∙(2n−1)=	2n∙n!∙Sn	
(2n)!	=	2n∙(2n)!	
(2n)!	=	2n
bu  faramizga ziddir, demak  	
Sn
Cn   - butundir. Masala yechildi.
           Natija hosil bo`ladi.
            Natija.   	
(n+1)(n+2)∙…	∙(n+n)=2n∙1∙3∙…	∙(2n−1)   formula o`rinli.
Lemma:   x>0  va  y>0  sonlari uchun  1
x + 1
y   ≥ 4
x + y    tengsizlik o‘rinli bo‘ladi.
Isbot:  Haqiqatdan ham berilgan tengsizlikni quyidagicha shakl almashtirsak:
1
x + 1
y   ≥ 4
x + y        =>    x + y
xy   ≥ 4
x + y        =>   	
(x+y)2≥4xy    =>   
x 2
+ 2 xy + y 2
− 4 xy ≥ 0    =>   =>
( x − y ) 2
≥ 0     
da’vo isbot bo‘ldi. Bu tengsizlikni umumlashtirsak, ya’ni  a,b,x,y>0  sonlari uchun 
26 a2
x+b2
y 	≥(a+b)2	
x+y     tengsizlik   o‘rinli   bo‘ladi.   Haqiqatdan   ham,   (	
a2x+b2y¿(x+y)≥≥xy	(a+b)2
  =>  
a 2
x 2
+ a 2
xy + b 2
xy + b 2
y 2
≥ a 2
xy + 2 abxy + b 2
xy     =>
a 2
x 2
− 2 abxy + b 2
y 2
≥ 0  =>  
( ax − by ) 2
≥ 0 bo ' ladi .
4 §. Sonning butun qismi bilan bog`liq masalalar.
x     sonning   butun   qismi   deb,     x     dan   katta   bo`lmagan   va     x     ga   eng   yaqin
butun songa aytiladi.
Ta`rifga ko`ra agar   x   ning butun qismini 	
[x]  bilan belgilasak,  	[x]≤xva	
[x]+1>x
.
          Sonning butun qismining quyidagi xossalarini keltiramiz:
10.
    	[x]=	n  - butun son
          
2 0
.       x = n + α 	
,0≤α<1.	
30.
     Agar  	[x]=[y]   bo`lsa,   x = n + α,   y = n + β,    α, β  ϵ
 	[0,1¿
            - 1 < x – y = α – β < 1	
40.
     	[x+y]=	x   bo`lsa,   x  – butun  va   0 ≤ y < 1
.
          
5 0
.       n  – butun bo`lsa,   	
[ n + x	] = n +	[ x	]
           1 – misol.   	
[
8x+19
7	]=	16	(x+1)	
11   tenglamani yeching.
           Yechish.   Modul xossasidan
0 ≤	
[ 8 x + 19
7	] − 16 ( x + 1 )
11 < 1
0 ≤
 88 x  + 209 – 112 x  – 112 < 77
97 	
≤  - 24 x  < - 20
5
6  < x 	
≤  4 1
24
        Bu oraliqdan qaysi sonni olsak   16 ( x + 1 )
11   butun chiqishini aniqlash qiyin.
27 Shuning uchun   16	(x+1)	
11	=t    - butun son  deb,    x = 11 t − 16
16    ni  topamiz va berilgan
tenglamani   t   ga nisbattan yozamiz:  	
[
11	t+22	
14	]=t  , t   ni butunligidan foydalansak va	
0≤11	t+22	
14	−	t<1
 ,   	0≤22	−3t<14 ,  	−22	≤−3t←	8 ,   	22
3<t≤71
3  
Bu   yerdan   t   =   3,   4,   5,   6,   7     ni   olamiz   va   bu   qiymatlarni   ketma   –   ket
x = 11 t − 16
16  ga qo`ysak   	
x=1	1
16	,13
4,2	7
16	,31
8,313
16   yechimlarni olamiz.
Sonning butun qismi yana quyidagi muhim xossalarga ega.
1 – Teorema.   Agar   n  – manfiymas butun son bo`lsa,   	
[nx	]≥n[x] .
Isbot.    x = m + α ,  m  – butun,   0 ≤ α < 1
  bo`lsin,    nx = nm + nα	
[nx	]=	nm	+[nα	]≥nm	=[nx	]
2 – Teorema.   Har qanday   N,  q 	
ϵ  N   uchun  	[
N
q	]∙q≤N .
Isbot.   Isbot  ta`rifdan kelib chiqadi, ya`ni	
[
N
q	]∙q≤N	⟹	[
N
q	]≤	N
q
 ,
ya`ni sonning butun qismi shu sonning butun qismidan oshmaydi.
3 – Teorema.   Har qanday   N,  q 	
ϵ  N   uchun  	([
N
q	]+1)∙q>N .
Buning ham isboti ta`rifdan kelib chiqadi, ya`ni	
([
N
q	] + 1	) ∙ q > N
     ⟹	[ N
q	] + 1 > N
q
4 – Teorema.    	
1,2,3,…	,n   – natural  sonlar  ketma – ketligida   	qϵN    soniga
bo`linadiganlari soni  	
[
n
q]   ga teng.
Isbot.   Agar   q > n   bo`lsa, 	
[
n
q]=	0 ,  ya`ni   1, 2, … , n  – ketma – ketlik hadlari
q  ga bo`linmaydi.   q = n   bo`lsa, bu ketma – ketlik ichida faqat   n, q   ga bo`linadi.
Bu holda ham teorema o`rinli.
Endi   q < n   holni qaraymiz.
28 1, 2, … , n  ketma – ketlik ichida   q   ga bo`linadiganlar   m   ta bo`lsin, ya`ni 1∙q,2∙q,…	,m∙q
.    	m=[
n
q]    ekanligini ko`rsatamiz. Teskarisidan faraz qilaylik, ya`ni	
m≠[
n
q]
.  Bu holda  2  hol bo`lishi mumkin.
 
m<[
n
q]   bo`lsa,  	[ n
q	] ∙ q ≤ n
  tengsizlikdan va 	[ n
q	] ∙ q
  ning   q   ga bo`linishidan   q
ga bo`linadiganlar soni     m    dan ko`p ekanligi kelib chiqadi. Bu bo`linuvchilar    m
ta degan tasdiqqa zid.
m >	
[ n
q	]     bo`lsin.   Bu   holda     m ≥	[ n
q	] + 1
    degani.   Oxirgi   tengsizlikni   ikkala
qismini   q   ga ko`paytirsak   mq ≥	
([ n
q	] + 1	) q > n
  ga ega bo`lamiz. Bu   mq > n , ya`ni   1,
2, … , n    qatorda yotmasligini  bildiradi. Bu zidliklardan    m =  	
[ n
q	]    ekanligi kelib
chiqadi.
Teorema isbot  bo`ldi.
Yuqorida   keltirilgan     4   –   teoremada     q   –   natural   son   ixtiyoriy   tanlangani
uchun, quyidagi natijaga kelamiz.
Natija.     1 , 2 , … , n
 – natural sonlar ketma – ketligida    q    ga karralilar   	
[ n
q	]    ta,
q 2
  ga bo`linadiganlar 	
[ n
q 2	]   ta,  
q 3
  karralilar  	[ n
q 3	]   ta va hokazo.
5   –   Teorema.     n!   sonida     q   –   tub   soni   nechanchi   darajada   qatnashishi
quyidagi formula yordamida topiladi:	
[
n
q	] +	[ n
q 2	] +	[ n
q 3	] + … +	[ n
q m	]  ,
bunda  
q m
≤ n , q m + 1
> n .
          Isboti natijadan kelib chiqadi.
29 5 §.     Tengsizliklarni  yechishda   monotonlikdan   foydalanish.
1- Misol.   x,a,b  – musbat  sonlar  bo’lsa,
xa+	1
xb≥	a+b	
a	
a
a+bb	
b
a+b
tengsizlikni  isbotlang.
Isbot.   	
f(x)=	xa+	1
xb   funksiyani  monotonlikka  tekshiramiz	
f'(x)=	ax	a−1−	b
xb+1	
f'(x)=	0	,	ax	a−1=	b
xb+1⇒	xa+b=	b
a	
⇒	x=	a+b
√	
b
a	
0<	x<	a+b
√	
b
a
    da    	f'(x)<0   ,   chunki    	
x0=	
1
2
a+b
√
b
a     da	
f'(x0)=	a⋅(1
2)a−1(b
a)
a−1	
a+b−	b	
(1
2)b+1(b
a)
b+1	
b+a
=	
a
2a+b
b
a−	b	
(1
2)b+1(b
a)
b+1	
a+b
=
 	
=	
2b+1(	b
2a+b−	b)	
(b
a	)
b+1	
a+b	
<0,a+b>	0
   bo’lgani  uchun.
30 Bu  nuqtani  x0=	2(a
b)	
1
a+b	
f'(x)=	2a−1a(b
a
)
a−1	
a+b−	b	
(2(b
a	
)	
1
a+b)b+1
=	
2a+b⋅a(b
a	
)−	b	
(2(b
a	
)	
1
a+b)b+1
=	2a+bb−	b	
(2(b
a	
)	
1
a+b)b+1
>0.
demak,  	
x0=(b
a)
1
b+a     nuqta     funksiyaning     minimum     nuqtasi     bo’ladi,   ya’ni	
f(x)≥	f(x0),	∀	x>0	
xa+	1
xb≥	(b
a)	
a
a+b+(a
b	)	
b
a+b=	a+b	
a	
aa+bb	
ba+b
Agar    	
a
b	
∈Q     bo’lsa   ,   bu   tengsizlikni     o’rta     arifmetik     va     o’rta
geometrik  haqidagi  teoremadan  keltirib  chiqarilsa  ham  bo’ladi.
Bu  tengsizlikdan   ko’rinadiki , u   	
a    va   	b    ga nisbattan  simmetrik,
ya’ni     teng       imkoniyatli.   Shuning     uchun     qo’yidagi     tengsizlik     ham
o’rinlidir	
1
xa+xb≥	a+b	
a	
a
a+bb	
b
a+b
2- Misol.   
x≥	1   da   	
ln	x+	1
2	x
≤	x
2   ekanligini  ko’rsating.
Yechish . Quyidagi  funksiyani  qaraymiz
31 f(x)=	ln	x+	1
2	x
−	x
2	
,	x≥	1.	
f(1)=	0	
f'(x)=	1
x
−	1
2	x2−	1
2
=	0⇒	2	x−	1−	x2=	−	(x2−	2	x+1)=	−	(x−	1)2≤	0demak, funksiya  o’smaydi  va  	
f(x)≤	f(1)=	0	
ln	x+	1
2	x
−	x
2	
≤	0	⇒	ln	x+	1
2	x	
≤	x
2	
,	x≥	1	.
3-Misol.   	
sin	x≥	x−	x3
6	
,	x≥	0   ekanligini  isbotlang.
Isbot.   Quyidagi  funksiyani  quramiz:	
f(x)=	sin	x−	x−	x3
6	
,	x≥	0	
f'(x)=	cos	x−	1+	x2
2	
,	f \( x \) = - 	sin	x+x=x - 	sin	x >= 0,`x >= 0} {	¿
demak, 	
f'(x)   o’suvchi  	f'(x)≥	f'(0)=	0	,	x≥	0   demak, 	f(x)   o’suvchi  va	
f(x)≥	f(0)
  demak,	
sin	x≥	x−	x3
6	
,	x≥	0
.
4-Misol.   	
α>1   uchun  	x>1   da 
32 (1+	x)α≥	1+	αxtengsizlikni  ko’rsating.
Isbot.  	
f(x)=	(1+	x)α−	1−	αx	,x>−	1 deb  olamiz	
f'(x)=	α(1+	x)α−1−	α=	α((1+	x)α−1−	1)≥	0
Ko’rinib  turibdiki,  	
−	1<	x<0   da  funksiya  hosilasi  manfiy, 	0<	x  da   hosila
musbat. Demak , 	
x=	0   nuqta  minimum  nuqta  bo’lib, 	f(x)≥	f(0),∀	x>−	1
ya’ni  	
(1+	x)α≥	1+	αx	,	x>−	1	,	α	>	1 . 
Bu  tengsizlikdan  quyidagi  Yung  tengsizligini  keltirib  chiqarish  mumkin.
5-Misol . 	
a>	0	,	b>	0   va  	0<	p<	1	,	q
Sonlari  shundayki  	
1
p	
+	
1
q
=	1   bo’lsin. Bu  holda   	a
1
pb
1
q≥	a
p
+	b
q
Isbot.  	
a=	b     da     tenglik     bajariladi.    	a≠	b   bo’lsin.   6-   misoldagi
tengsizlikka  	
α=	
1
p	
,x=	
a
b	
−	1   qo’ysak , bunda  5- misoldagi  shartlar  bajariladi
va 	
(a
b	
)
1
p>1+	1
p	
(a
b	
−	1)⇒	a	
1
pb
1−	1
p>(1−	1
p	
)b+	α
p	
⇒	a
1
pb
1
q>	a
p	
+	b
q
.
33 Monotonlik  xossasi  yordamida  tenglamalarni   yeching. Monotonlik  xossasi
yordamida  tenglamaning  ayrim  yechimlari  topiladi  va  boshqa  yechimi  yo ’ q   
yoki  borligi  aniqlaniladi.
1-Misol.  3x+	4x=	7x   tenglamani  yeching.
Yechish.  	
x=	1     tenglamaning     yechimi     bo’ladi.   Ko’rsatamizki
boshqa  yechim  yo’q. tenglamaning  ikkala  qismini   	
7x  ga  bo’lamiz	
(3
7	
)x+(4
7	
)x=	1
.
Tenglamaning  chap  qismi  kamayuvchi  funksiyadir. Haqiqatdan  	
(3
7
)x   va	
(4
7
)x
    funksiyalar     har     biri     kamayuvchi     va     demak     ularning     yig’indisi
ham  kamayuvchi   va  bu  funksiya  o’zining  har  bir  qiymatini  bir  marta
qabul  qiladi.
Xulosa. 
  Agar    	
f(x)     funksiya     monoton     bo’lsa,     u     holda    	f(x)=	f(y)
tenglikdan  	
x=	y   kelib  chiqadi.
34 XULOSA
Nostandart   masalalarni   o’rganish   ularni   yechish   usullarini     topish   va   uning
tadbiqlari         matematikada   muhim   o’rin     tutadi.   К o’plab matematik teorema va
masalalar nostandart fikrlar asosida yaratiladi. 
Matematikada   ayrim   matematik   masalalarni   o’rganish,   ularni   isbotlash
elementar   yo’llar   bilan   qiyinchilik   tug’diradi.     Bu   usul   yordamida   esa   bunday
masalalarni echish ancha oson kechadi va o’quvchini masalaning echimini tezroq
o’zlashtirishiga   yordam   beradi.   Shuning   uchun   tanlangan   mavzu   qiziq   va
dolzarbdir.
Ishni   organishda   asosan   matematik   analizdan,   algebradan   olingan
bilimlardan foydalanildi. 
Ishda   bajarilgan   isbotlar,   echilgan   misol   va   masalalar   ularni   tanlash   ilmiy
ahamiyatga   ega.   Bu   misollardan   umumiy   kursda   misollar   echishda     foydalanish
qo’shimcha   usullardan   foydalanishni   o’rganish   mumkin.   Ish   maktab,   akademik
litseylar   yoki   koledjlarda     ularga   yaxshi   material   sifatida   ishlatilishi   uchun   oson,
tushunarli   tilda   materiallar   berilgan.     Buning   uchun   yordamchi   materiallardan   ,
internetdan va kerakli adabiyotlardan foydalandik.
35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Факультативный курс. Математика. Сборник статей. М. 2011 .с58-97.
2. Ф.Ф.Нагибин, Е.С.Канин. Математическая шкатулка. М. Просвешение.
2009 .с38-43.
3. И.С. Соминский. Метод математической индукции.М.2006.56 с.
4. П.П. Коровкин. Неравенства. М. 1983.72 с.
5. Н.Н. Воробьев. Числа Фибоначчи. М.1984. 86 с.
6. М.И.Башмаков,   Б.М.Беккер,   В.М.   Гольховой.   Задачи   по
математике.М.Наука.1982.с.71-78
7. Иброхимов   Р.   Математикадан   масалалар   туплами.Тошкент.   Укитувчи.
1995.70-89 бетлар.
8. Д.О.   Шклярский   и   др.   Избранные   задачи   и   теоремы   элементарной
математики. Ч-1.1950. 
9. И.В.Проскуряков. Числа и многочлены.Прошвешение.М.1965.
10.  А.Г. Кукуш. Монотонные послевовательности и функцию.Киев.
11.  «Выща школа»1989. С.5-21.
Internet saytlari.
1.www.ziyonet.uz
2.www.arxiv.uz
36 3.www.referat.uz
4.www.mathlinks.ru
37

NOSTANDART MASALALARNI YECHISH USULLARI MUNDARIJA: Kirish …………………………..........…………………………………….……… 2 I BOB. MATEMATIKA KURSIDA NOSTANDART TENGLAMALAR. 1 §. Butun sonlarda yechiladigan tenglamalar…………………….…………...… 7 2 §. Shartli va shartsiz ayniyatlar………………………………………..……...… 11 II BOB. NOSTANDART MASALALAR VA TENGSIZLIKLAR. 3 §. Tengsizliklarni yechish…………………. ……………………………… ... .. 20 4 §. Sonning butun qismi bilan bog`liq masalalar……………….…………….... 27 5 §. Tensizliklarni yechishda monotonlikdan foydalanish……………………...30 Xulosa ...………………………………………………….………………………35 Adabiyotlar .…………………………………………………………………….36 1

Kirish Masalaning qo’yilishi. Bu ishda har xil nostandart matematik masalalarni yechishning yo`llari, fikrlash usullari, uni anglashga yo`l ochadigan mulohazalar keltiriladi. Bu ish matematikaga qiziqadigan o`quvchilarni mustaqil fikrlashga, ilmiy izlanuvchanlikka va ijodga, kashfiyotchilik malakalarini paydo qilishga katta yordam beradi. Odatda nostandart masala deganda umumiy kursdan, darslikdan tashqari, umumiy qoida yoki ta`rif yordamida yechilmaydigan, ma`lum mantiqiy yoki sun`iy usullarda yechiladigan, qiyinchilik darajasi yuqori bo`lgan masalalar tushuniladi. Oddiy darslikdagi misol-masalalar ma`lum ta`rif qoidalar yordamida yechilgani uchun ularga sarf etiladigan bilim-ko`nikmalar fikrlash darajasini, bilish-o`rganish darajasini rivojlantirmaydi. Shuning uchun nostandart misol-masalalarni yechish matematik bilimni rivojlantirishga, mustaqil ishlashga, yangi usullar topishga, ya`ni ilmiy izlanish o`rganishga yordam beradi. Albatta bu yerda qaralayotgan usullar, misol-masalalar o`quvchiga aniq bir yo`l yo`riq ko`rsatadi, matematik masalalarni yechishning barcha yo`llarini o`rgatadi deb qarash xato bo`ladi. Matematik masalalarni yechishning umumiy (universal) usuli yo`q va bo`lishi mumkin ham emas. Bu yerda faqat ma`lum bir yo`nalishlar, usullardan foydalanishga masala va misollar qaraladi. Mavzuning dolzarbligi. Qiyinchilik darajasi yuqori bo`lgan masalalarni yechishda nazariya va uslubiy qo`llanmalardan tashqari, yechimni topishni ko`ra olish, ma`lum bir narsalarni kashf eta olish kerak bo`ladi. Masalalarni yechishda quyidagi tavsiyalar berish mumkin: 2

1) Birinchidan, masalaning mazmunini to`la to`kis tushunib olguncha uni qayta-qayta takrorlab o`qish kerak. Bunda albatta nima berilgan?, masala sharti nimadan iborat?, nimani topish kerak yoki nimani isbotlash kerak? degan savollarga e`tibor berish kerak. 2) Agar masala geometriya bilan bog`liq bo`lsa, unga mos chizmani aniq chizib, kerakli belgilarni kiritib, ortiqcha chizmalar bajarmaslik kerak, geometriyada to`g`ri, aniq chizma yarim yechim degani. Kerak bo`lganda, chizma aniq bo`lmasa uni bir necha marta chizib o`zingizga qulay qilib olish kerak. Noto`g`ri chizmadan noto`g`ri xulosa chiqarish mumkin. 3) Masala yechish davomida, har bir qilingan qadamning to`g`ri yoki noto`g`ri ekanligini tekshirish kerak. 4) Masala yechish davomida masalaning hamma shartlaridan foydalanilgani yoki yo`qligini kuzatib borish kerak. 5) Masalani yechish protsessida keyingi qadamni bilmay qolsangiz, shu paytgacha nimalar oldingiz va nimalar olish kerak edi degan savollarga javob berishga harakat qiling. 6) Quyidagi hollarda, masalan, qo`yilgan masala xato berilgan hollarda qanday yondashish kerak? Masalaning xato qo`yilganini sezsangiz uning xatoligini ko`rsatish qo`yilgan masalani yechganingiz bo`ladi. Mabodo masalaning xatoligini bilmay qolsangiz uni yechishga harakat qilish foydadan xoli emas. Chunki uni yechishga harakat qilish mobaynida ma`lum yangiliklar, malaka va tajribaga ega bo`lasiz. Masalan, quyidagi masalani qaraymiz 10 ∙ (a+b) > ab tengsizlikni isbotlash talab qlinsin. Bunda a, b > 0 . Ko`rish mumkinki, ayrim a va b larda, masalan, a =10, b=20 da 10 ∙ (10+20) > 10 ∙ 20 , ya`ni 300 > 200 . Lekin a=100, b=100 da 10 ∙ (100+100) < 100 ∙ 100 2000 < 10000. Shuning uchun berilgan ifodani shakl almashtirishlar yordamida boshqa hollarga keltirib qarash kerak. Masalan, 10 ∙ (a+b) > ab ifodani tengsizlikning 3

ikkala qismini 10ab ga bo`lib, 1 a + 1 b > 1 10 ko`rinishida yozish mumkin. Bu yerdan ko`rinadiki, agar biz a va b larni yetarlicha katta sonlar qilib tanlasak, ularning teskarilari yetarlicha kichik bo`lib, yig`indi ham kichik bo`ladi. Shu fikr yordamida biz tengsizlikning xato berilganini ko`ramiz. 7) Shunday masalalar qo`yilishi mumkinki, uning berilgan shartlari yetarli emas. 8) Shunday masalalar borki, ularni yechish uchun oddiy fikrlashning o`zi yetadi, shunday masalalar borki, ularni yechish uchun ma`lum matematik ilmlardan tashqari, topqirlik ko`ra olish, yangi narsalarni yarata olish, kashfiyot qilish kerak bo`ladi. Shunday masalalar borki, ular yirik matematiklar tomonidan qo`yilgan bo`lib, o`z yechimini kutmoqda. Ko`p hollarda bu masalalar juda oddiy ko`rinishda beriladi. Lekin yechimi juda qiyin. Masalan a) Yechilmagan eng qadimgi masalalardan biri mukammal sonlar haqidagisidir. Son mukammal deyiladi, agar bu son o`zining barcha natural bo`luvchilari (o`zidan tashqari) yig`indisiga teng bo`lsa. Masalan 6 soni mukammaldir, chunki 6=1+2+3. 28 = 1 + 2 + 4 + 7 + 14 ; Ko`rsatilganki, agar 2n+1 - 1 soni qandaydir n larda tub bo`lsa, bu holda ( 2 n + 1 - 1) ∙ 2 n soni albatta mukammal bo`ladi. Bundan mukammal sonlarning juft bo`lishlik holi topilgan, lekin toq mukammal sonlar bor yo`qligi aniqlanmagan. b) Lekin vaqt o`tishi bilan yechilmagan masalalar o`z yechimini topadi. Masalan berilgan doiraga tengdosh bo`lgan kvadratni sirkul va chizg`ich yordamida yasash masalasi yoki berilgan burchakni sirkul va lineyka yordamida teng uchga bo`lish masalalaridir. Bu masalalar qadimgi grek matematiklari tomonidan qo`yilgan bo`lib, 4 ming yillar mobaynida o`z yechimini kutgan. Faqat 1837-yil fransuz matematigi Ventsel berilgan burchakni faqat sirkul va lineyka yordamida doim 3 ta teng bo`lakka bo`lib bo`lmasligini ko`rsatdi. 1887-yil nemis 4

matematigi Lindeman π soni transsendent son, ya`ni bu son hech bir butun koefitsentli ko`phadning ildizi bo`lolmasligini ko`rsatdi, ya`ni berilgan doiraga tengdosh kvadratni qurib bo`lmasligini ko`rsatdi. Shulardan xulosa qilib aytganda katta masalalar katta mehnat, katta izlanuvchanlikni talab qiladi. Lekin har qanday masalani o`quvchining o`zi hal qilsa, bu ham ma`lum iqtidor, ma`lum bir yutuqdan iboratdir. Shuning uchun bunday nostandart masalalarni yechish qiziqdir. Ishning maqsad va vazifalari. Ishning maqsad va vazifalari o’quvchini fikrlash qobiliyatini o’stirish, nostandart hollarda vaziyatdan chiqish yo’llarini tez topa olish va nostandart fikrlashni tatbigini organish. Oddiy darslikdagi misol- masalalar ma`lum ta`rif qoidalar yordamida yechilgani uchun ularga sarf etiladigan bilim-ko`nikmalar fikrlash darajasini, bilish-o`rganish darajasini rivojlantirmaydi. Shuning uchun nostandart misol-masalalarni yechish matematik bilimni rivojlantirishga, mustaqil ishlashga, yangi usullar topishga, ya`ni ilmiy izlanish o`rganishga yordam beradi. Bu yerda ma`lum bir yo`nalishlar, usullardan foydalanishga masala va misollar qaraladi. Ilmiy-tatqiqot metodlari. Ishni organishda asosan matematik analizdan, algebradan olingan bilimlardan foydalanildi. Ayrim matematik masalalarni o’rganish, ularni isbotlash elementar yo’llar bilan qiyinchilik tug’diradi. Analiz va algebradan olingan bilimlar yordamida esa bunday masalalarni echish ancha oson kechadi va o’quvchini masalaning echimini tezroq o’zlashtirishiga yordam beradi. Ishning ilmiy va amaliy ahamiyati. Ishda bajarilgan isbotlar, echilgan misol va masalalar ilmiy ahamiyatga ega. Bu misollardan umumiy kursda misollar echishda foydalanish qo’shimcha usullardan foydalanishni o’rganish mumkin. Ish maktab, akademik litseylar yoki kolejjlarda yaxshi material sifatida ishlatilishi uchun oson, tushunarli tilda materiallar berilgan. Bundan tashqari misollar ham juda qiziqarli tanlangan, ularni echishda ilmiy yondoshilgan. 5