NUTQ VA MUOMALA
![MAVZU . NUTQ VA MUOMALA
Muomala texnikasi va strategiyasi.
REJA:
1. Insoniy munosabatlar psixologiyasi
2. Shaxslararo muomalaning shaxs taraqqiyotidagi o’rni
3. Insoniy muomala va muloqotning psixologik vositalari .
4. Muloqot va uni o’rganish muammolari
5. Muloqotning psixologik tizimi](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_1.png)
![1. Insoniy munosabatlar psixologiyasi .
Shaxs — ijtimoiy munosabatlar mahsuli deyilishining eng asosiy
sababi — uning doimo insonlar davrasida, ular bilan o’zaro ta’sir
doirasida bo’lishini anglatadi. Bu shaxsning eng yetakchi va nufuzli
faoliyatlaridan biri muloqot ekanligiga ishora qiladi.
Muloqotning turi va shakllari turlichadir. Masalan, bu faoliyat bevosita
«yuzma-yuz» bo’lishi yoki u yoki bu texnik vositalar (telefon, telegraf va
shunga o’xshash) orqali amalga oshiriladigan; biror professional faoliyat
jarayonidagi amaliy yoki do’stona bo’lishi; subyekt-subyekt tipli
(dialogik, sheriklik) yoki subyekt-obyektli (monologik) bo’lishi mumkin.
Insoniy munosabatlar shunday o’zaro ta’sir jarayonlariki, unda
shaxslaro munosabatlar shakllanadi va namoyon bo’ladi. Bunday jarayon
dastlab odamlar o’rtasida ro’y beradigan fikrlar, his-kechinmalar,
tashvishu — quvonchlar almashinuvini nazarda tutadi. Odamlar
muloqotda bo’lishgani sari, ular o’rtasidagi munosabatlar tajribasi ortgan
sari ular o’rtasida umumiylik, o’xshashlik va uyg’unlik kabi sifatlar
paydo bo’ladiki, ular bir-birlarini bir qarashda tushunadigan yoki
«yarimta jumladan» ham fikr ayon bo’ladigan bo’lib qoladi, ayrim
xollarda esa ana shunday muloqotning tig’izligi teskari reaksiyalarni —
bir-biridan charchash, gapiradigan gapning qolmasligi kabi vaziyatni
keltirib chiqaradi. Masalan, oila muhiti va undagi munosabatlar ana
shunday tig’iz munosabatlarga kiradi. Faqat bunday tig’izlik oilaning
barcha a’zolari o’rtasida emas, uning ayrim a’zolari o’rtasida bo’lishi
mumkin (ona-bola, qaynona-kelin va x-zo).
O’zaro munosabatlarga kirishayotgan tomonlar munosabatdan
ko’zlaydigan asosiy maqsadlari — o’zaro til topishish, bir-birini
tushunishdir. Bu jarayonning murakkabligi, kerak bo’lsa, «jozibasi»,
betakrorligi shundaki, o’zaro bir xil til topishish yoki tomonlarning aynan
bir xil o’ylashlari va gapirishlari mumkin emas. Agar ana shunday](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_2.png)
![vaziyatni tasavvur qiladigan bo’lsak, bunday muloqot eng samarasiz, eng
beta’sir bo’lgan bo’lar edi. Masalan, tasavvur qiling, uzoq vaqt ko’rishmay
qolgan do’stingizni ko’rib qoldingiz. Siz undan xol-ahvol so’radingiz,
lekin u tashabbusni sizga berib, nimaiki demang, sizni ma’qullab,
gapingizni qaytarib turibdi. Bunday muloqat juda bemaza bo’lgan va siz
ikkinchi marta o’sha odam bilan iloji boricha rasman salom — alikni bajo
keltirib o’tib ketavergan bo’lardingiz. Ya’ni, muloqot faoliyati shunday
shart-sharoitki, unda har bir shaxsning individualligi, betakrorligi, bilimlar
va tasavvurlarning xilma-xilligi namoyon bo’ladi va shunisi bilan u
insoniyatni asrlar davomida o’ziga jalb etadi.
Har qanday faoliyatdan zerikish, charchash mumkin, faqat odam
muloqotdan, ayniqsa, uning norasmiy samimiy, bevosita shaklidan
charchamaydi, yaxshi suhbatdoshlar doimo ma’naviy jihatdan
rag’batlantiriladilar.
XXI asr bo’sag’asida odamning eng tabiiy bo’lgan muloqotga ehtiyoji,
uning sirlaridan xabardor bo’lish va o’zgalarga samarali ta’sir eta olishga
bo’lgan intilishi yanada oshdi va buning qator sabablari bor.
Birinchidan, industrial jamiyatdan axborotlar jamiyatiga o’tib
bormoqdamiz. Axborotlarning ko’pligi aynan inson manfaatiga aloqador
ma’lumotlarni saralash, u bilan to’g’ri munosabatda bo’lishni taqozo etdi.
Axborot XXI asrda eng nodir kapitalga aylanadi va bu o’z navbatida
insonlarga zarur axborotlar uzatilishi tezligi va tempini o’zgartiradi.
Ikkinchidan, turli kasb-faoliyat sohasida ishlayotgan odamlar
guruhining ko’payishi, ular o’rtasida munosabatlar va aloqaning
dolzarbligi axborotlar tig’iz sharoitda oddiygina muloqotni emas, balki
professional, bilimdonlik asosidagi muloqotni talab qiladi. Umuman,
XX1 asrning korporasiyalar asri bo’ladi, deb bashorat qilayotgan
iqtisodchilar ham bu korporasiya insonlarning o’zaro til topishlariga
qaratilgan malakalarning rivojlangan, mukammal bo’lishi haqida](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_3.png)
![gapirmoqdalar. Undan tashqari, bu kabi korporativ aloqa ko’p xollarda
bevosita yuzma-yuz emas, balki zamonaviy texnik vositalar — uyali
aloqa, fakslar, elektron pochta, Internet kabilar yordamida aniq va lo’nda
fikrlarni uzatishni nazarda tutadi. Bu ham o’ziga xos muloqot
malakalarining ataylab shakllantirilishini taqozo etadi.
Uchinchidan, oxirgi paytlarda shunday kasb-xunarlar soni ortdiki, ular
sosionomik guruh kasblar deb atalib, ularda «odam-odam» dialogi
faoliyatning samarasini belgilaydi. Masalan, pedagogik faoliyat,
boshqaruv tizimi, turli xil xizmatlar (servis), marketing va boshqalar
shular jumlasidandir. Bunday sharoitlarda odamlarning ataylab muloqot
bilimdonligining oshirilishi mehnat mahsulini belgilaydi.
Shuning uchun ham muloqot, uning tabiati, texnikasi va strategiyasi,
muloqotga o’rgatish (sosial psixologik trening) masalalari bilan
shug’ullanuvchi fanlarning ham jamiyatdagi o’rni va salohiyati keskin
oshdi.
2. Shaxslararo muomalaning shaxs taraqqiyotidagi o’rni . Aslida
har bir insonning ijtimoiy tajribasi, uning insoniy qiyofasi, fazilatlari,
xattoki, nuqsonlari ham muloqot jarayonlarining mahsulidir. Jamiyatdan
ajralgan, muloqotda bo’lish imkoniyatidan mahrum bo’lgan odam o’zida
individ sifatlarini saqlab qolishi mumkin, lekin u shaxs bo’lolmaydi.
Shuning uchun muloqotning shaxs taraqqiyotidagi ahamiyatini tasavvur
qilish uchun uning funksiyalarini taxlil qilamiz.
Har qanday muloqotning eng elementar funksiyasi —
suhbatdoshlarning o’zaro bir-birini tushunishlarini ta’minlashdir. Bu
o’zbeklarda samimiy salom-alik, ochiq yuz bilan kutib olishdan
boshlanadi. O’zbek xalqining eng nodir va buyuk xislatlaridan biri ham
shuki, uyiga birov kirib kelsa, albatta ochiq yuz bilan kutib oladi,
ko’rishadi, so’rashadi, xol-ahvol so’raydi. Shunisi xarakterliki, ta’ziyaga
borgan chog’da ham ana shunday samimiyatli qabulni his qilamiz. Bu](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_4.png)
![kabi birlamchi kontakt usullari boshqa millat va xalqlarda ham bor, ya’ni
bu jihat milliy o’ziga xoslikka ega.
Uning ikkinchi muhim funksiyasi ijtimoiy tajribaga asos solishdir.
Odam bolasi faqat odamlar davrasida ijtimoiylashadi, o’ziga zarur
insoniy xususiyatlarni shakllantiradi. Odam bolasining yirtqich hayvonlar
tomonidan o’g’rilanib ketilishi, so’ng ma’lum muddatdan keyin yana
odamlar orasida paydo bo’lishi faktlari shuni ko’rsatganki, «mauglilar»
biologik mavjudot sifatida rivojlanaveradi, lekin ijtimoiylashuvda ortda
qolib ketadi. Bundan tashqari, bunday xolat boladagi bilish qobiliyatlarini
ham cheklashi ko’plab psixologik eksperimentlarda o’z isbotini topdi.
Muloqotning yana bir muhim vazifasi — u odamni u yoki bu
faoliyatga hozirlaydi, ruhlantiradi. Odamlar guruhidan uzoqlashgan, ular
nazaridan qolgan odamning qo’li ishga ham bormaydi, borsa ham
jamiyatga emas, balki faqat o’zigagina manfaat keltiradigan ishlarni
qilishi mumkin. Masalan, ko’plab tadqiqotlarda izolyasiya, ya’ni odamni
yolg’izlatib qo’yishning uning ruhiyatiga ta’siri o’rganilgan. Masalan,
uzoq vaqt termokamerada bo’lgan odamda idrok, tafakkur, xotira, hissiy
xolatlarning buzilishi qayd etilgan. Lekin ataylab emas, taqdir taqozosi
bilan yolg’izlikka mahkum etilgan odamlarning maqsadli faoliyatlar bilan
o’zlarini band etishlari u qadar katta salbiy o’zgarishlarga olib
kelmasligini ham olimlar o’rganishgan. Lekin baribir har qanday
yolg’izlik va muloqotning yetishmasligi odamda muvozanatsizlik,
hissiyotga beriluvchanlik, hadiksirash, havotirlanish, o’ziga ishonchsizlik,
qayg’u, tashvish hislarini keltirib chiqaradi. Shunisi qiziqki, yolg’izlikka
mahkum bo’lganlar ma’lum vaqt o’tgach ovoz chiqarib, gapira
boshlasharkan. Bu avval biror ko’rgan yoki his qilayotgan narsasi
xususidagi gaplar bo’lsa, keyinchalik nimagadir qarab gapiraverish
ehtiyoji paydo bo’lar ekan. Masalan, bir M. Sifr degan olim ilmiy
maqsadlarini amalga oshirish uchun 63 kun g’or ichida yashagan ekan.](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_5.png)
![Uning keyinchalik yozishicha, bir necha kun o’tgach, u turgan yerda bir
o’rgimchakni ushlab oladi va u bilan dialog boshlanadi. «Biz, deb yozadi
u, shu hayotsiz g’or ichidagi tanho tirik mavjudotlar edik. Men
o’rgimchak bilan gaplasha boshladim, uning taqdiri uchun qayg’ura
boshladim.»
Shaxsning muloqotga bo’lgan ehtiyojining to’la qondirilishi uning ish
faoliyatiga ham ta’sir ko’rsatadi. Odamlar, ularning borligi, shu muhitda
o’zaro gaplashish imkoniyatining mavjudligi fakti ko’pincha odamni
ishlash qobiliyatini ham oshirarkan, ayniqsa, gaplashib o’tirib qilinadigan
ishlar, birgalikda yonma-yon turib bajariladigan operasiyalarda odamlar
o’z oldida turgan hamkasbiga qarab ko’proq, tezroq ishlashga kuch va
qo’shimcha iroda topadi. To’g’ri, bu hamkorlikda o’sha yonidagi odam
unga yoqsa, ular o’rtasida o’zaro simpatiya hissi bo’lsa, unda odam ishga
«bayramga kelganday» keladigan bo’lib qoladi. Shuning uchun ham
amerikalik sosiolog hamda psixolog Jon Moreno asrimiz boshidayoq ana
shu omilning unumdorlikka bevosita ta’sirini o’rganib, sosiometrik
texnologiyani, ya’ni so’rovnoma asosida bir-birini yoqtirgan va bir-birini
inkor qiluvchilarni aniqlagan va sosiometriya metodikasiga asos solgan
edi.
Shunday qilib, muloqot odamlarning jamiyatda o’zaro hamkorlikdagi
faoliyatlarining ichki psixologik mexanizmini tashkil etadi. Qolaversa,
hozirgi yangi demokratik munosabatlar sharoitida turli ishlab chiqarish
qarorlarini yakka tartibda emas, balki kollegial — birgalikda chiqarish
ehtiyoji paydo bo’lganligini hisobga olsak, odamlarning muomala
madaniyati va muloqat texnikasi mehnat unumdorligi va
samaradorlikning muhim omillaridandir.
3. Insoniy muomala va muloqotning psixologik vositalari. Odamlar
bir-birlari bilan muomalaga kirishar ekan, ularning asosiy ko’zlagan
maqsadlaridan biri — o’zaro bir-birlariga ta’sir ko’rsatish, ya’ni fikr —](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_6.png)
![g’oyalariga ko’ndirish, harakatga chorlash, ustanovkalarni o’zgartirish va
yaxshi taassurot qoldirishdir. Psixologik ta’sir — bu turli vositalar
yordamida insonlarning fikrlari, hissiyotlari va xatti-harakatlariga ta’sir
ko’rsata olishdir.
Ijtimoiy psixologiyada psixologik ta’sirning asosan uch vositasi
farqlanadi.
1. Verbal ta’sir — bu so’z va nutqimiz orqali ko’rsatadigan
ta’sirimizdir. Bundagi asosiy vositalar so’zlardir. Ma’lumki, nutq — bu
so’zlashuv, o’zaro muomala jarayoni bo’lib, uning vositasi — so’zlar
hisoblanadi. Monologik nutqda ham, dialogik nutqda ham odam o’zidagi
barcha so’zlar zahirasidan foydalanib, eng ta’sirchan so’zlarni topib,
sherigiga ta’sir ko’rsatishni hoxlaydi.
2. Paralingvistik ta’sir — bu nutqning atrofidagi nutqni bezovchi, uni
kuchaytiruvchi yoki susaytiruvchi omillar. Bunga nutqning baland yoki
past tovushda ifodalanayotganligi, artikulyasiya, tovushlar, to’xtashlar,
duduqlanish, yo’tal, til bilan amalga oshiriladigan xarakatlar, nidolar
kiradi. Shunga qarab, masalan, do’stimiz bizga biror narsani va’da
berayotgan bo’lsa, biz uning qay darajada samimiyligini bilib olamiz.
Kuyib-pishib, ochiq yuz va dadil ovoz bilan «Albatta bajaraman!», desa
ishonamiz, albatta.
3. Noverbal ta’sirning ma’nosi «nutqsiz»dir. Bunga
suhbatdoshlarning fazoda bir-birlariga nisbatan tutgan o’rinlari, xolatlari
(yaqin, uzoq, intim), qiliqlari, mimika, pantomimika, qarashlar, bir-birini
bevosita xis qilishlar, tashqi qiyofa, undan chiqayotgan turli signallar
(shovqin, hidlar) kiradi. Ularning barchasi muloqot jarayonini yanada
kuchaytirib, suhbatdoshlarning bir-birlarini yaxshiroq bilib olishlariga
yordam beradi. Masalan, agar uchrashuvning dastlabki daqiqalarida
o’rtog’ingiz sizga qaramay, atrofga alanglab, «Ko’rganimdan biram
xursandman», desa, ishonasizmi?](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_7.png)
![Muloqot jarayonidagi xarakterli narsa shundaki, suhbatdoshlar bir-
birlariga ta’sir ko’rsatmoqchi bo’lishganda, dastavval nima deyish,
qanday so’zlar vositasida ta’sir etishni o’ylar ekan. Aslida esa, o’sha
so’zlar va ular atrofidagi xarakatlar muhim rol o’ynarkan. Masalan,
mashhur amerikalik olim Megrabyan formulasiga ko’ra, birinchi marta
ko’rishib turgan suhbatdoshlardagi taassurotlarning ijobiy bo’lishiga
gapirgan gaplari 7%, paralingvistik omillar 38%, va noverbal xarakatlar
58% gacha ta’sir qilarkan. Keyinchalik bu munosabat o’zgarishi mumkin
albatta, lekin xalq ichida yurgan bir maqol to’g’ri: «Ust — boshga qarab
kutib olishadi, aqlga qarab kuzatishadi».
Muloqotning qanday kechishi va kimning ko’proq ta’sirga ega bo’lishi
sheriklarning rollariga ham bog’liq. Ta’sirning tashabbuskori — bu
shunday sherikki, unda ataylab ta’sir ko’rsatish maqsadi bo’ladi va u bu
maqsadni amalga oshirish uchun barcha yuqorida ta’kidlangan
vositalardan foydaladi. Agar boshliq ishi tushib, biror xodimni xonasiga
taklif etsa, u o’rnidan turib kutib oladi, iltifot ko’rsatadi, xol-ahvolni ham
quyuqroq so’raydi va so’ngra gapning asosiy qismiga o’tadi.
Ta’sirning adresati — ta’sir yo’naltirilgan shaxs. Lekin
tashabbuskorning suhbatga tayyorgarligi yaxshi bo’lmasa, yoki adresat
tajribaliroq sherik bo’lsa, u tashabbusni o’z qo’liga olishi va ta’sir kuchini
qayta egasiga qaytarishi mumkin bo’ladi.
4. Muloqot va uni o’rganish muammolari . O xirgi yillarda
«professionalizm» tushunchasi tez-tez ishlatiladigan bo’lib qoldi. Chunki
jamiyatda tub islohotlarni amalga oshirish, mehnat unumdorligini «inson
omili»ni takomillashtirish hisobiga oshirish davr talabi bo’lib qoldi.
Ayniqsa, odamlarni boshqarish sohasidagi professionalizmga katta e’tibor
qaratilmoqda. Juda ko’pchilik mutaxassislar barcha bajaradigan
funksiyalari orasida odamlar bilan til topishish, ularga ta’sir ko’rsatish,
ular faoliyatini to’g’ri tashkil qilish va boshqarish eng murakkablaridan](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_8.png)
![ekanligini e’tirof etmoqdalar. Odamlar bilan normal munosabatlarni
o’rnata olmaslik, ayniqsa, biznes sohasida amaliy sheriklarning xolatlari,
kutishlarini aniqlay olmaslik, o’z nuqtai nazariga o’zgalarni professional
tarzda ko’ndira olmaslik, «birov»ni, uning ichki kechinmalari va o’ziga
bo’lgan munosabatini aniq tasavvur qila olmaslik amaliy psixologiyada
kommunikativ uquvsizlik , yoki diskommunikasiya xolatini keltirib
chiqaradi. Bunda odamlar oddiy til bilan aytganda, bir-birlarini
tushunolmay qoladilar, shuning oqibatida pishib turgan loyiha yoki
yaxshi reja amalga oshmasligi, bir necha oylarga cho’zilib ketishi
mumkin.
Shuning uchun ham hozirgi zamon ijtimoiy psixologiyasining tadbiqiy
yo’nalishida, boshqaruv psixologiyasida katta yoshli odamlarni
kommunikativ bilimdonlikka o’rgatish, ularda zarur kommunikativ
malakalarni hosil qilishga katta ahamiyat berilmoqda. Har bir korxona,
xususiy firma yoki davlat muassasasini boshqaruvchi menedjer, rahbar
tayyorlash muammosi ana shu rahbarlarni, boshqaruvchilarni psixologik
jihatdan odamlar bilan ishlashga o’rgatish muammosini chetlab
o’tolmaydi. Umuman, hozirgi davrda har qanday mutaxassis — vrach,
muxandis, o’qituvchi, iqtisodchi, agronom, quruvchi, jurnalist,
madaniyatshunos yoki boshqalar ham kommunikativ malakalarga ega
bo’lmaguncha, bozor munosabatlari sharoitida tezda jamoaga kirishib,
ko’pchilik bilan til topishib, o’z professoinal mahoratini ko’rsata olmaydi.
Har bir ziyoli inson boshqalar bilan hamkorlik qilish mahorati va san’atiga
ega bo’lishi kerak.
Bu vazifa odamlarni muomala va muloqot etikasiga o’rgatishni har
qachongidan ham dolzarb qilib qo’ymoqda. To’g’ri, muloqotga kirishish
— ijtimoiylashuv jarayonida barcha sifatlardan oldinroq shakllanadigan
qobiliyatlardan, u tabiiy va hayotiy narsa. Bola tili juda yaxshi chiqib
ulgurmay, atrofidagilar bilan aktiv muloqotga kirisha boshlaydi. Lekin](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_9.png)
![masalaning paradoksal tomoni ham shundaki, yillar o’tgan sari ongli,
aqlli odam har bir gapini o’ylab gapiradigan, har bir qadamini o’ylab
bosadigan bo’lib qoladi, bu uning jamiyatdagi mavqyesini belgilovchi
vositadir. Bu muloqotga kirishishga ruhan tayyorlanishning ahamiyatini
ham odam anglashini taqozo etadi. Shunday qilib, ana shu eng tabiiy va
bir qarashda oddiy inson faoliyati shu qadar murakkab va serqirraki,
uning mexanizmlarini o’rganish, guruhlarda to’g’ri munosabatlarni
tashkil etish va odamlarni samarali muloqatga o’rgatish muammosi
bugungi ijtimoiy psixologiyaning muhim masalalaridandir.
Ma’lumki, gaplashayotgan odamlar biri gapiradi, ikkinchisi tinglaydi,
eshitadi. Muloqotning samaradorligi ana shu ikki qirraning qanchalik
o’zaro mosligi, bir-birini to’ldirishiga bog’liq ekan. Noto’g’ri
tasavvurlardan biri shuki, odamni muomala yoki muloqotga o’rgatganda,
uni faqat gapirishga, mantiqan asoslangan so’zlardan foydalanib,
ta’sirchan gapirishga o’rgatishadi. Uning ikkinchi tomoni — tinglash
qobiliyatiga deyarli e’tibor berilmaydi. Mashhur amerikalik notiq,
psixolog Deyl Karnegi «Yaxshi suhbatdosh — yaxshi gapirishni
biladigan emas, balki yaxshi tinglashni biladigan suhbatdoshdir» deganda
aynan shu qobiliyatlarning insonlarda rivojlangan bo’lishini nazarda
tutgan edi.
Mutaxassislarning aniqlashlaricha, ishlayotgan odamlar vaqtining
45%i tinglash jarayoniga ketar ekan, odamlar bilan doimiy muloqotda
bo’ladiganlar 35 — 40% oylik maoshlarini odamlarni «tinglaganlari»
uchun olarkanlar. Bundan shunday xulosa kelib chiqadiki,
kommunikasiyaning eng qiyin sohalaridan hisoblangan tinglash qobiliyati
odamga ko’proq foyda keltirarkan.
Shuning uchun bo’lsa kerak, nemis faylasufi A. Shopengauer
«Odamlarni o’zingiz to’g’ringizda yaxshi fikrga ega bo’lishlarini
xohlasangiz, ularni tinglang» deb yozgan ekan. Darhaqiqat, agar siz](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_10.png)
![kuyunib gapirsangizu, suhbatdoshingiz sizni tinglamasa, boshqa narsa
bilan ovora bo’laversa, undan ranjiysiz, nafaqat ranjiysiz, balki u bilan
aloqani ham uzasiz. O’qituvchi gapirayotgan paytda uni tinglamaslik
odobsizlikning eng keng tarqalgan ko’rinishi deb baholanishini bilasizmi?
Nima uchun biz ko’pincha yaxshi gapiruvchi, so’zlovchi bo’la olamiz-
u, yaxshi tinglovchi bo’la olmaymiz? Psixologlarning fikricha, asosiy
xalaqit beruvchi narsa — bu bizning o’z fikr — o’ylarimiz va
xohishlarimiz og’ushida bo’lib qolishimizdir. Shuning uchun ham ba’zan
rasman sherigimizni tinglayotganday bo’lamiz, lekin aslida hayolimiz
boshqa yerda bo’ladi. Tinglashning ham xuddi gapirishga o’xshash
texnikasi, usullari mavjud. Ularning turi ham ko’p, lekin asosan biz
kundalik hayotda uning ikki usulini qo’llaymiz: so’zma-so’z qaytarish va
boshqacha talqin etish. Birinchisi, suhbatdosh so’zlarining bir qismini
yoki yaxliticha qaytarish orqali, sherikni qo’llab-quvvatlashni bildiradi.
Ikkinchi usul esa — sherigimiz so’zlarini tinglab, undagi asosiy g’oyani
muxtasar, o’zimizning talqinimizda ifoda etish. Ikkala usul ham sherik
uchun muhim, chunki u sizning tinglayotganingizni, xattoki, undagi
g’oyalarga qarshi emasligingizni bildiradi. Bunday tashqari, biz yaxshi
tinglayotgan bo’lib, «Yo’g’-e?», «Nahotki?», «Qara-ya?», «Yasha!»
luqmalari bilan ham suhbatdoshimizni gapirishga, yanayam o’z fikrlarini
oydinlashtirishga chaqirib turamiz.
Demak, aslida bizdagi gapirayotgan shaxs yetakchi, u suhbatning
mutloq xokimi, degan tasavvur unchalik to’g’ri emas. Yaxshi tinglashda
ham shunday kuch borki, u suhbatdoshni Sizga juda yaqinlashtiradi,
ishonchni tug’diradi. Chunki muloqot jarayonidagi eng qimmatli narsa —
bu axborotning o’zi. Tinglayotgan odam ma’nili, yaxshi dialogdan faqat
yaxshi, foydali ma’lumot oladi. Gapirgan esa aksincha, o’zidagi borini
berib, gapirmaydigan suhbatdoshdan «teskari aloqani» olib ulgurmay,
hyech narsasiz qolishi ham mumkin. Shuning uchun muloqotga](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_11.png)
![o’rgatishning muhim yo’nalishlaridan biri — odamlarni faol tinglashga,
bunda barcha paralingvistik va noverbal omillardan o’rinli foydalanishga
o’rgatishdir.
Professional tinglash texnikasiga quyidagilar kiradi:
aktiv xolat. Bu — agar kreslo yoki divan kabi mebel bo’lsa, unga
bemalol yastanib yoki yotib olmaslik, suhbatdoshning yuzidan tashqari
joylariga qaramaslik, mimika, bosh chayqash kabi xarakatlar bilan uning
har bir so’ziga qiziqayotganligingizni bildirishni nazarda tutadi;
suhbatdoshga samimiy qiziqish bildirish. Bu nafaqat suhbatdoshni
o’ziga jalb qilib, balki keyin navbat kelganda o’zining har bir so’ziga uni
ham ko’ndirishning samarali yo’lidir.
o’ychan jimlik . Bu suhbatdosh gapirayotgan paytda yuzda
mas’uliyat bilan tinglayotganday tasavvur qoldirish orqali o’zingizning
suhbatdan manfaatdorligingizni bildirish yo’li.
Agar biz suhbatdoshimizni yaxshi, diqqat bilan tinglasak, bu bilan biz
unda o’z-o’ziga xurmatni ham tarbiyalaymiz. Demak, tinglash jarayoni
ko’pchilik tasavvur qilgani kabi unchalik passiv jarayon emas ekan.
Uning muloqotning samarali bo’lishidagi ahamiyati nihoyatda katta.
Chunki tinglash qobiliyati gapiruvchini ilhomlantiradi, uni ruhlantiradi,
yangi fikrlar, g’oyalarning shakllanishiga sharoit yaratadi. Shuning uchun
ma’ruzachi professorning har bir chiqishi va ma’ruzasi agar talabalar
tomonidan diqqat bilan tinglansa, bu pedagogik muloqotdan ikkala tomon
ham teng yutadi.
Agar muloqot jarayonida ishtirok etuvchi ikki jarayon — gapirish va
tinglashning faol o’zaro ta’sir uchun teng ahamiyatini nazarda tutsak, bu
jarayon qatnashchilarining psixologik savodxonligi va muloqot texnikasini
egallashining ahamiyatini anglash qiyin bo’lmaydi. Shuning uchun ham
ijtimoiy psixologiyada odamlarni samarali muloqotga ataylab o’rgatishga
juda katta e’tibor beriladi. Bu boradagi fanning o’z uslubi bo’lib, uning](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_12.png)
![nomi ijtimoiy psixologik trening (IPT) deb ataladi. IPT — muloqot
jarayoniga odamlarni psixologik jihatdan hozirlash, ularda zarur
kommunikativ malakalarni maxsus dasturlar doirasida qisqa fursatda
shakllantirishdir. Eng muhimi IPT mobaynida odamlarning muloqot
borasidagi bilimdonligi ortadi.
5. Muloqotning psixologik tizimi.
Til muomala vositasidir . Til muomalaga kirishuvchilar o’rtasidagi
kommunikasiyani ta’minlaydi, chunki uni axborot beruvchi ham, uni
qabul qiluvchi ham birday tushunadi. Boshqa kishiga axborot beruvchi
(kommunikator) va uni qabul qiluvchi (resipiyent) muloqot jarayonida bir
xil tildan foydalanishi kerak, aks holda bir-birini to’g’ri tushunolmaydi.
Muloqot ishtiroqchilari o’z ongida bir-birlarining ichki dunyosini qayta
tiklashga, his-tuyg’ularini, xulq-atvorining sabablarini fahmlab yetishga
harakat qiladi. Shaxsga boshqa odamlarning faqat tashqi qiyofasi,
ularning fe’l-atvori va hatti-harakatlari, ular qo’llanadigan kommunikativ
vositalargina bevosita in’om etilgan va ana shu ma’lumotlarga tayangan
holda o’zi bilan muloqotga kirishgan odamlarning kimligini tushunib
yetish, ularning qobiliyatlari, niyatlari kabilar haqida xulosa chiqara olish
uchun muayyan ishni bajarishiga to’g’ri keladi. Taniqli psixolog
S.L.Rubinshteyn shunday deb yozgan edi: “Kundalik hayotda odamlar
bilan muloqotga kirishar ekanmiz, biz ularning xulq-atvoriga qarab
mo’ljal olamiz. Negaki, biz ularning tashqi ma’lumotlari mohiyatini guyo
“o’qib”, ya’ni “mag’zini chaqib” chiqamiz, shu yo’sinda matnning ichki
psixologik jihati mavjud bo’lgan mazmunini aniqlaymiz. Bunday o’qish
naridan beri tez yuz beradi, chunki atrofdagilar bilan muloqot jarayonida
bizda muayyan darajada ularning fe’l-atvoriga nisbatan avtomatik tarzda
amal qiladigan psixologik ichki ma’no hosil bo’ladi.
Bir qarashda osonga o’xshagan shaxslararo muloqot ja rayoni aslida
juda murakkab jarayon bo’lib, unga odam hayoti mobaynida o’rganib](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_13.png)
![boradi. Muloqotning psixologik jihatdan murakkab ekanligi haqida B.F.
Parigin shunday yozadi: «Muloqot shunchalik ko’p qirrali jarayonki,
unga bir vaqtning o’zida quyidagilar kiradi:
a) individlarning o’zaro ta’sir jarayoni;
b) individlar o’rtasidagi axborot almashinuvi jarayoni;
v) bir shaxsning boshqa shaxsga munosabati jarayoni;
g) bir kishining boshqalarga ta’sir ko’rsatish jarayoni;
d) bir-birlariga hamdardlik bildirish imkoniyati;
s) shaxslarning bir-birlarini tushunishi jarayoni.
Muloqotning turli shakllari yoki bosqichlari mavjud bo’lib, dastlabki
bosqich – odamning o’z-o’zi bilan muloqotidir. T. Shibutani «Ijtimoiy
psixologiya» darsligida: «Agar odam ozgina bo’lsa ham o’zini anglasa,
demaq u o’z-o’ziga ko’rsatmalar bera oladi», - deb to’g’ri yozgan edi.
Odamning o’z-o’zi bilan muloqoti aslida uning boshqalar bilan
muloqotining xarakterini va hajmini belgilaydi. Agar odam o’z-o’zi bilan
muloqot qilishni odat qilib olib, doimo jamiyatdan o’zini chetga tortib,
tortinib yursa, demaq u boshqalar bilan suhbatlashishda, til topishishda
jiddiy qiyinchiliklarni boshdan kechiradi, deyish mumkin. Demaq
boshqalar bilan muloqot – muloqotning ikkinchi bosqichidir.
A.N. Leontyev o’zining «Psixika taraqqiyotidan ocherklar» kitobida
muloqotning uchinchi shakli – avlodlar o’rtasidagi muloqotning
ahamiyati to’g’risida shunday deb yozadi: «Agar barcha katta avlod o’lib
ketganda, insoniyat turi yo’q bo’lib ketmasdi, lekin jamiyatning
taraqqiyoti ancha orqaga surilibgina emas, balki yo’qolib ham ketishi
mumkin edi». Haqiqatan ham, avlodlararo muloqotning borligi tufayli har
bir jamiyatning o’z madaniyati, madaniy boyliklari, qadriyatlari mavjud
bo’ladiki, buning ahamiyatini tushungan insoniyatning eng ilg’or
vakillari uni doimo keyingi avlodlar uchun saqlab keladilar hamda ta’lim,
tarbiya va kundalik muloqot jarayonida uni avloddan-avlodga uzatadilar.](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_14.png)
![Muloqot murakkab jarayon bo’lganligi uchun ham ayrim olingan
muloqot shaklini analiz qilganimizda, unda juda xilma-xil ko’rinishlar,
komponentlar va qismlar borligini aniqlashimiz mumkin. G.M.
Andreyeva muloqotning quyidagi tuzilishini taklif etadi:
1. Muloqotning kommunikativ tomoni (ya’ni muloqotga kirishuvchilar
o’rtasidagi ma’lumotlar almashinuvi jarayoni).
2. Muloqotning interaktiv tomoni (ya’ni muloqotga kirishuvchi
tomonlarning xulq-atvorlariga ta’sir jarayoni).
3. Muloqatning perseptiv tomoni (ya’ni muloqotga kirishuvchi
tomonlarning bir-birlarini idrok etishlari va tushunishlari bilan bog’liq
bo’lgan murakkab psixologik jarayon).
Bu strukturaning har bir tomonini batafsil ko’rib chiqamiz.
Ko’pgina olimlar muloqotning inson hayotidagi ahamiyatiga to’xtalib
o’tar ekanlar, uning qator vazifalari, funksiyalarini ajratadilar. Masalan,
taniqli rus olimi B.F. Lomov uning funksiyalariga quyidagilarni kiritadi:
a) ma’lumotlar almashinuvi funksiyasi;
b) xulq-atvorni boshqaruv;
v) hissiyotlar al mashinuvi.
Bu funksiyalar aslida G.M. Andreyeva ajratgan muloqot qismlariga
ham mos keladi, ya’ni har bir muloqot jarayonida Lomov qayd etgan
vazifalarni topish mumkin.
Muloqotning hayotimizdagi shakl va ko’rinishlariga kelsak uning har
bir shaxsning hayotiy vaziyatlarga mos keladigan, o’sha vaziyatlardan
kelib chiqadigan ko’rinishlari va turlari haqida gapirish mumkin. Lekin
umumiy holda, har qanday muloqot yo rasmiy yoki norasmiy tusda
bo’ladi. Agar rasmiy muloqot odamlarning jamiyatda bajaradigan rasmiy
vazifalari va xulq-atvor normalaridan kelib chiqsa, masalan, rahbarning
o’z qo’l ostida ishlayotgan xodimlar bilan muloqoti, professorning talaba
bilan muloqoti va hokazo, norasmiy muloqot – bu odamning shaxsiy](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_15.png)
![munosabatlariga tayanadi va uning mazmuni o’sha suhbatdoshlarning
fikr-o’ylari, niyat-maqsadlari va emosional munosabatlari bilan
belgilanadi. Masalan, do’stlar suhbatdoshi, poyezdda uzoq safarga
chiqkan yo’lovchilar suhbati, tanaffus vaqtida talabalarning sport, moda,
shaxsiy munosabatlar borasidagi munozaralari. Odamlarning asl
tabiatlariga mos bo’lgani uchun ham norasmiy muloqot doimo
odamlarning hayotida ko’proq vaqtini oladi va bunda ular
charchamaydilar. Lekin shuni ta’kidlash kerakki, odamda ana shunday
muloqotga ham qobiliyatlar kerak, ya’ni uning qanchalik sergakligi,
ochiq ko’ngilligi, suhbatlashish yo’llarini bilish, til toshishnn qobiliyati,
o’zgalarni tushunishi va boshqa shaxsiy sifatlari kundalik mu loqotning
samarasiga bevosita ta’sir ko’rsatadn. Shuning uchun hamma odam ham
rahbar bo’lolmaydi, ayniqsa, pedagogik ishga hamma ham qo’l
uravermaydi, chunki buning uchun undan ham rasmiy, ham norasmiy
muloqot texnikasidan xabardorlik talab qilinadi.
Muloqot mavzun va yo’nalishiga ko’ra, uning: ijtimoiy yunaltirilgan
(keng jamoatchilikka qaratilgan va jamiyat manfaatlaridan kelib
chiqadigan muloqot); guruhdagi predmetga yo’naltirilgan (o’zaro
hamkorlikdagi faoliyatni amalga oshirish mobaynidasi muloqot – mehnat,
ta’lim jarayonidagi yoki konkret topshiriqni bajarish ja rayonida guruh
a’zolarining muloqoti); shaxsiy muloqot (bir shaxsning boshqa shaxs
bilan o’z muammolarini ochish maqsadida o’rnatgan munosabatlari;
pedagogik muloqot (pedagogik jarayonda ishtirok etuvchilar o’rtasida
amalga oshiriladigan murakkab o’zaro ta’sir jarayoni) turlari farqlanadi.
Har bir muloqot turining o’z qonun-qoidalari, ta’sir usullari va yo’l-
yo’riqlari borki, ularni bilish har bir kishining, ayniqsa odamlar bilan
doimo muloqotda bo’ladiganning burchidir.
Muloqot jarayonining murakkab psixologik tabiatini bilish, turli
sharoitlarda samarali munosabatlar o’rnatish malakasini oshirish uchun](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_16.png)
![uning tarkibiga kiruvchi har bir element yoki bo’laklar bilan alohida
tanishib chiqamiz.
Muloqotning kommunikativ tomoni deyilganda, uning shaxslararo
axborotlar, bilimlar, g’oyalar, fikrlar almashinuvi jarayoni sifatidagi
vazifalari nazarda tutiladi. Shu jarayonning asosiy vositasi bo’lib til
xizmat qiladi. Til shaxslar o’rtasida aloqa vositasi bo’lib uning yordamida
kishilar bilgan ma’lumotlari va hokazolarni bir-birlariga yetkazadilar.
Ma’lumki, aloqa vositasi sifatida nutqning asosan 2 turi farqlanadi:
yozma nutq hamda og’zaki nutq. Og’zaki nutqning o’zi dialogik va
monologik turlarga bo’linadi.
Odamlar muloqot jarayonida so’zlardan tashqari turli xil harakatlardan,
qiliqlardan, holatlardan, kulgu, ohanglar va boshqalardan ham
foydalanadilar. Qiliqlar, mimika, ohanglar, to’xtashlar (pauza), hissiy
holatlar, kulgu, yig’i, ko’z qarashlar, yuz ifodalari va boshqalar o’zaro
muloqotning nutqsiz vositalari bo’lib, ular muloqot jarayonini yanada
kuchaytirib, uni to’ldiradi, ba’zan esa nutqli muloqotning o’rnini bosadi.
Buyuk rus yozuvchisi L.N. Tolstoy odamlarda 97 xil kulgu turi hamda
85 xil ko’z qarashlari turi borligini kuzatgan, G.M. Andreyevaning
yozishicha, odam yuz ifodalari, nigohlarining 2000 ga yaqin ko’rinishlari
bor. Ayniqsa, birinchi bor uchrashganda ko’zlar tuqnashuvi, nigohlarning
roli keyingi muloqotning taqdiriga kuchli ta’sir ko’rsatishi maxsus
tadqiqotlar jarayonida o’rganilgan. Bularning barchasi muloqotning
hissiy tomondan boy, mazmundor bo’lishini ta’minlab, odamlarning bir-
birlarini tushunishlariga yordam beradi. Muloqotning noverbal
vositalarining milliy hamda hududiy xususiyatlari borligini ham alohida
ta’kidlab o’tmoq lozim. Masalan, o’zbek xalqining muloqot jarayoni boy,
o’zaro munosabatlarining bevosita xarakteri unda shunday vositalarning
ko’proq ishlatilishi bilan bog’liq. Bolalarning o’z yig’isi bilan onasiga o’z
his-kechinmalari hamda xohishlarini bildirishlari ham bolalarning yosh](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_17.png)
![xususiyatlariga bog’liq. Boshqa millatlar madaniyatiga nazar
tashlanadigan bo’lsa, ularda ham ba’zi bir muloqot vositalarining turli
millatlarda turli maqsadlarda ishlatilishining guvohi bo’lish mumkin.
Bolgarlar agar biron narsa bo’yicha fikrni tasdiqlamoqchi bo’lishsa,
boshlarini u yoq bu yoqqa chayqashar, inkor qilishmoqchi bo’lsa-chi,
aksincha, bosh siltashar ekan. Ma’lumki, o’zbeklar, ruslar va bir qator
boshqa millatlar da buniig aksi.
Noverbal muloqotda suhbatdoshlarning fazoviy joylashuvlari ham
katta ahamiyatga ega. Masalan, ayollar ko’proq hissiyotlarga boy
bo’lganliklari sababli, suhbatlashayotganlarida bir-birlariga yaqin turib
gaplashadilar, erkaklar o’rtasida esa doimo fazoviy masofa bo’ladi.
Olimlarning aniqlashlaricha, bolalarni odatdagiday orqama-ketin o’tqazib
o’qitgandan ko’ra, ularni yuzma-yuz o’tqazib davra qilib o’qitgan ma’qul
emish, chunki bunday sharoitda o’quvchilarda ham javobgarlik hissi
yuqoriroq bo’lar ekan hamda emosiyalar almashinishgani uchun ham
guruhdagi psixologik vaziyat ijobiy bo’lib, bolalarning predmetga va bir-
birlariga munosabatlari ancha yaxshi bular ekan.
Demak, ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etishda muloqotning barcha
vositalariga, ayniqsa, nutqqa e’tibor berish kerak. Bolalarni ilk yoshlik
chog’laridanoq nutq madaniyatiga o’rgatish, nutqlarini o’stirish
choralarini ko’rish zarur. Pedagog esa shunday nutq madaniyatiga ega
bo’lishi kerakki, u avvalo uning faoliyatini to’g’ri tashkil etishni
ta’minlasin, qolaversa, bolalarda nutqning o’sishiga imkoniyat bersin.
Buyuk pedagoglarimizdan V.A.Suxomlinskiy ham o’qituvchining
madaniyati to’g’risida gapirib, bu madaniyatning tarkibiy va asosiy qismi
nutq madaniyati ekanligini bejnz ta’kidlamagan.
Muloqotning ikkinchi – interaktiv tomoni.
Muloqotning bu xususiyati kishilarning muloqot jarayonida
birgalikdagi faoliyatda bir-birlariga amaliy jihatdan bevosita ta’sir](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_18.png)
![etishlarini ta’minlaydi. Shu tufayli olamlar hamkorlikda ishlash, bir-
birlariga yordam berish, bir-birlaridan o’rganish, harakatlar
muvofaqiyatga erishish kabi qator qobiliyatlarini namoyon qilishlari
mumkin. Shu tufayli o’qituvchi bola shaxsiga maqsadga yo’nalgan holda
ta’sir ko’rsatishi mumkin. Aslini olganda, har qanday muloqot, agar u
bema’ni, maqsadsiz, chuqur gaplardan nborat bo’lmasa, doimo
muloqotga kirishuvchilarning xulq-atvorlarini, ularning ustanovkalarini
o’zgartirish imkoniyatiga ega.
Demak, o’zaro muloqot jarayonida bir odam ikkinchi odamga
psixologik ta’sir ko’rsatadi. Bu ta’sir ikkala tomondan ham anglanishi
yoki anglanmasligi mumkin. Ya’ni, ba’zan biz nima uchun bir shaxsning
bizga naqadar kuchli ta’sirga ega ekanligini, boshqa biri esa, aksincha,
hyech qanday ta’sir kuchiga ega emasligini tushunib yetmaymiz. Bu esa
pedagogikada muhim muammodir. Har bir pedagogning o’z ta’sir
uslublari va ta’sir kuchi bo’ladi. O’qituvchi shaxsining bolalarga ta’siri
quyidagi eksperpmentda juda yaqqol kuzatilgan. Boshlang’ich sinf
o’quvchilariga anchagina o’yinchoqlar berib, shularning nchida faqat
bittasiga, qizil yog’och o’yinchoqqa tegmaslik aytilgan. Bolalar yolg’iz
qoldirilib, harakatlari pinhona kuzatilgan. Juda ko’p bolalar
ta’qiqlangan o’yinchoqqa baribir tegishgan. Eksperimentning ikkinchi
seriyasida endi barcha o’yinchoqqa tegish mumkinu, faqat qizil
qutichaning qopqog’ini ochish mumkin emas, deb aytilgan. Shu quticha
tepasiga esa shu bolalarning o’qituvchisi surati ilib qo’yilgan. Bu
seriyada birinchnsiga qaraganda «ta’qiqni buzuvchilar» soni keskin
kamaygan. Demak, bu narsa o’qituvchi shaxsining bola harakatlariga
ta’sirini yaqqol isbotlab turibdi.
Shaxslararo ta’sir haqida gap ketganda, insonning obro’yining roli
haqida ham aytish lozim. Chunki, obro’li odam doimo o’sha obro’
qozongan guruhida o’z mavqyeiga va ta’siriga ega bo’ladi. Shaxs obruyi](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_19.png)
![uning boshqa shaxslarga irodaviy va emosional ta’sir ko’rsata
olish q obiliyatidir. Ma’lumki, obro’ amal yoki hayotni tajriba bilangina
orttirilmay, uning haqiqiy asosi – shaxsning odamlar bilan to’g’ri
munosabati, undagi odamiylik xislatlarining, boshqa ijobiy
xislatlarining uyg’unlashuvidadir. Psixologik obro’ – ta’sir ko’rsatishning
eng muhim mezonidir.
Muloqotning uchinchi tomoni – uning perseptiv tomonidir
Muloqot jarayonida odamlar bir-birlari bilan ma’lumotlar almashib,
o’zaro ta’sir ko’rsatibgina qolmay, balki bir-birlarini to’g’riroq va
aniqroq anglashga, tushunishga va idrok qilishga harakat qiladilar. Bu
tomon shaxsiy idrok va tushunish muammosi bilan bog’liqdir.
Birgalikdagi faoliyat jarayonida shaxslarning bir-birlarini to’g’ri
tushunishlari va aniq idrok qilishlari muloqotning samarali bo’lishini
ta’minlaydi. Rus psixo logi A.A. Badalev boshchiligidagi laboratoriya
bir-birlarinn idrok qilish mexanizmlarini aniqlash borasida qator
psixologik qonuniyatlarni kuzatgan.
Bunday mexanizmlarga quyidagilarni kiritish mumkin :
a) identifikasiya; b) refleksiya; v) kauzal atribusiya; g)
stereotipizasiya
Identifikasiya so’zining ma’nosi lotinchadan olingan bo’lib,
“tenglashtirish”, “aynan o’xshatish”, bir kishining ikkinchi kishini uning
ta’rifini subyektning o’z ta’rifiga anglanilgan yoki anglanilmagan tarzda
o’xshatilishi orqali tushunish usulidir. Odamlar o’zaro birgalikda harakat
qilish vaziyatlarida boshqa kishini o’zining o’rniga qo’yib ko’rishga
uringan holda uning ichki holati, niyatlari, o’y-fikrlari, mayllari va his-
tuyg’ulari haqida taxmin qiladilar. Masalan, avgust oyi kunlaridan birida
universitet qoshida hayajonlangan holda kitobni varaqlayotgan
abituriyentlarni uchratib qolgan talaba o’zining abituriyentlik davrini
eslaydi, ularning ruhiy holatini hayolan o’z boshidan kechira boshlaydi.](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_20.png)
![Refleksiya — (lotincha aks ettirish) – o’z fikr va kechinmalarini
tahlil qilib mulohaza yuritish, ya’ni muloqotga kirishuvchining
suhbatdosh uni qanday idrok etayotganligini anglash. Kishini kishi
tomonidan idrok qilishini ikkilangan oynadagi aks ettirishga o’xshatish
mumkin. Odam boshqa kishini aks ettirar ekan, shu bilan birga o’zini
ham aks ettiradi, agar kishi o’zi muloqotga kirishadigan kishilar haqida
to’liq, ilmiy asoslangan axborotlarga ega bo’lsa, ular bilan behato
aniqlikda o’zaro ta’sir o’rnatishi mumkin. Biroq subyekt hamma vaqt
bunday aniq ma’lumotga ega emas. Shuning uchun u boshqalar hatti-
harakatining sabablarini o’ylab chiqishga majbur bo’ladi. Boshqa
kishining harakatlarini tushuntirish uchun faoliyat motivlari, his-
tuyg’ular, intilish va fikrlashning o’ylab chiqarilishi kauzal atribusiya deb
ataladi. O’qituvchilar tomonidan bola harakatlarining shunday sababini
talqin qilinishi maktabdagi pedagogik muomalani qiyinlashtiradi.
Kauzal atribusiya - boshqa kishining hatti-harakatlari sababini his-
tuyg’ularni, niyatlarni, o’y-fikrlarni va xulq-atvor motivlarini unga
to’nkash yo’li bilan tushuntirish bo’lib, lotincha saisa-sabab va atributto –
in’om etaman degan ma’noni bildiradi. Kauzal atribusiya ko’pincha
anglanilmagan holda – yo boshqa kishiga o’xshatish negizida, ya’ni
shaxsning o’zi xuddi shunday vaziyatda u payqashi mumkin deb
hisoblaydigan motivlar yoki his-tuyg’ularning boshqa birovga xosligi
ta’kidlangan paytda, yo muloqotga kirishgan sherikni o’zlariga nisbatan
ba’zi bir qolipdagi tasavvurlar hosil bo’ladigan shaxslarning muayyan
toifasiga kiritish yo’li bilan yuz beradi. Kauzal atribusiyaning xususiyati
psixologiya tomonidan yaxshi o’rganilgan turli xildagi shart - haroitlarga
bog’liq bo’ladi. Masalan, notanish kishini idrok etish chog’ida idrok
subyekti ega bo’lgan axborot katta rol o’ynaydi. A.A.Bodalev o’tkazgan
tajribalarida ikki guruhdagi talabalarga bitta odamning fotoso’rati
ko’rsatilgan. Birinchi guruhga bu odam jinoyatchi sifatida ta’riflangan.](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_21.png)
![Uni tashqi qiyofasiga qarab tavsifnoma berish so’ralgan, ikkinchi
guruhga bu odam taniqli olim deb aytilgan. Jinoyatchi deb aytilgan
kishiga talabalar qo’rs, badjahl, berahm, makqor kishining portreti turibdi
deb, olim deb aytilgan guruh talabalari esa portretdagi ko’zning o’zi
mehribon va dono, jonni fido qilib ishlaydigan kishi deb ta’riflandi.
Chiroyli kishilar rasmlari berilganda ham xuddi shunday holat yuzaga
kelgan, ya’ni chiroyli kishilar yaxshi, muloyim, aqlli deb baholangan.
Xunuk rasmli kishilar esa qo’rs, badjahl, xudbin deb baholangan. Demak,
pedagogning idrok etish obyekti haqida oldindan bilib oladigan axboroti
yanglish fikr va subyektivizmning tarkib topishi uchun jiddiy asos
hisoblanadi. Oreol effektining mohiyati shundan iboratki, kishi
tomonidan qoldiriladigan umumiy ijobiy taassurot subyektning idrok
etish chog’ida berilmagan fazilatlarni ham ijobiy baholashiga sabab
bo’ladi.
Stereotipizasiya — grekcha o’zgarishsiz, takrorlanish degan ma’noni
bildiradi. Stereotipga mos ma’lum yoki taxminan ma’lum bo’lgan
voqyealarni tiklash, nisbat berish yo’li bilan xulq normalarini tasniflash
va ularning sabablarini izoxlash demakdir. Ba’zan muomala jarayonida
noto’g’ri stereotip vujudga keladi. Masalan, A.A.Bodalev tomonidan
o’tkazilgan suhbatga ko’ra, kishining tashqi qiyofasi va uning harakteri
haqidagi stereotip tasavvurlar ommaviylashib ketganligi tasdiqlandi.
So’ralgan 72 kishining 9 tasi yuzi kvadrat ko’rinishga ega bo’lganlar
kuchli, irodali, 17 kishi peshonasi katta kishi aqlli, 3 kishi sochi tikka
kishilar yengilmas, bo’ysunmas harakterga ega. 5 kishi bo’yi o’rtachadan
past kishilar boshqalar ustidan hukmronlik qilishga, buyruq berishga
intiluvchi kishilar, 5 kishi chiroyli kishilar yo axmoq yoki o’zini sevuvchi
kishilar bo’ladi deb ta’kidlangan. Begona kishini idrok qilishda birinchi
axborot, dastlabki tasavvur katta ahamiyatga ega. Kishilar tashqi qiyofasi
ham muhim o’rin tutadi. Amerikalik psixologlar tomonidan o’tkazilgan](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_22.png)
![tadqiqot bunga misol bo’la oladi. 400 o’qituvchilarga baholash uchun
tarqatilgan ishlarni ular 200 tasi ijobiy, chiroyli, 200 salbiy xunuk,
yokimsiz deb berganlar. Ekspertlardan tashqi qiyofasini emas, balki
harakterini ta’riflash so’ralgan edi. Afsuski baholarning subyektivligi
kishining tashqi qiyofasini baholash bilan bog’liqdir.
Tabiiyki, bunday fikrlar mutlaq to’g’ri emas, lekin kishilar ongida
avlovdan-avlodga o’tib kelayotgan tasavvurlar shunday obrazlarni
shakllantirgan. Notanish odam haqida tushunchaning shakllanishida u
haqida berilgan birlamchi malumot katta rol o’ynaydn. Masalan, o’sha
Bodalev talabalarning ikki guruhiga bir xil portret ko’rsatib, birinchi
guruhda bu odam yirik olim, ikkinchisida esa, bu – davlat jinoyatchisi
deb, unga ikkala holda ham ijtimoiy-psixologik xarakteristika berishlarini
so’ragan. Ko’rsatmalar har xil bo’lganligi sababli berilgan ta’riflar ham
har xil bo’lgan. Birinchi guruhdagi talaba lar bu odam mehnatkash,
mehribon, shafqatli, g’amxo’r, aqlli bo’lsa kerak deyishgan bo’lsa,
ikkinchi guruhdagilar uni – beshafqat, makkor, qat’iyatli deb
ta’riflashgan. Birinchi guruhdagilar portretdagi ko’zlarni dono, muloyim
deyishgan bo’lsa, boshqalar ularni yovuz, beshafqat deb aytishgan.
Shunday qilib, ijtimoiy persepsiya yoki odamlarning bir-birlarini
to’g’ri idrok qilish va tushunish jarayoni muloqotning muhim
muammolaridan biridir. Bu jarayon psixologik jihatdan murakkab bo’lib,
unda muloqotga kirishayotgan tomonlarning har biri alohida ana shu
idrokning ham obyekti, ham subyekti bo’lib faoliyat ko’rsatadilar.
Idrokning obyekti sifatida shaxs qaralganda, unda hosil bo’ladigan
«boshqa odam obrazi»ning barcha sifatlari va qirralari nazarda tutiladi.
Bunday obraz paydo bo’lishiga xizmat qiladigan belgilarga: o’sha
odamning tashqi qiyofasi, uning kiyinishi, o’zini tutishi, hissiy holati,
ovozi, nutqi, qiliqlari, yurishi va hokazolar kiradi. Lekin shularning
ichida odamning yuzi muloqot mobaynida suhbatdoshga eng ko’p](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_23.png)
![ma’lumot beradigan obyektdir. Shuning uchun ham telefonda
suhbatlashgandan ko’ra yuzma-yuz suhbatlashish ancha oson va
axborotlarga boydir.
Odamlarning bir-birlarini to’g’ri idrok qilishlari ularning perseptiv,
ya’ni hissiy bilish (idroq sezish) sohasiga aloqador bo’lsa, bir-birlarini
tushunishi ularning tafakkur sohalariga bevosita taalluqli bo’lib,
murakkab jarayondir. Boshqa odamni to’g’ri tushungan shaxs uning
hissiy holatiga kira olgan hisoblanadn, boshqacha qilib aytganda, unda
empatiya – birovlarning his-kechinmalarini tushuna olish qobiliyati
rivojlangan bo’ladi. Yuksak ongli, madaniyatli, «ko’pni ko’rgan»
shaxsgina boshqalarni to’g’ri tushunishi, ularning mavqyeida tura olishi
mumkin.
Aniq va to’g’ri tushunishga taalluqli qonunnyatlarga quyidagilar
kiradi:
1. Boshqa odam haqidagi ma’lumotning miqdoriy tomoni. Birinchi bor
to’qnashgan odamlarda bir-birlari haqild faqat birlamchi tasavvurgina
hosil bo’lishi mumknn. Amerikalik tadqiqotchilar talabalarga boshqa
talabalarga baho berish topshirig’ini berishgan. Baholar birinchi
to’qnashuv natijasiga ko’ra, bir haftadan keyingi qayta to’qnashuv
natijasida va ikki haftadan keyin tekshirilgan. Ma’lum bo’lishicha, eng
aniq tasavvur ikki haftalik tanishuvdan keyingina paydo bular ekan.
2. Ma’lumotlarni olish tartibi. Boshqa odam haqida berilgan
ma’lumotga asosan unda o’sha odam haqida muayyan fikr hosil qilish
oson, lekin uni qayta qurish, o’zgartirish ancha mushkul.
3. Normal intellektning bo’lishi. Intellekt juda yuqori bo’lganda ham,
juda past bo’lganda ham boshqa odamni to’g’ri tushunish qiyin.
4. Maxsus tayyorgarlikning bo’lishi. Mutaxassislar 5 kursda o’qiyotgan
psixolog talabalar bilan portret chizadigan rassomlarning boshqalarga](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_24.png)
![bergan baholarini solishtirishlari natijasida rassomlarning baholari ancha
aniqroq bo’lib chiqqanining guvohi bo’lishgan.
5 . H issiy holatlarning ta’siri. Nurrey degan olimning tadqiqotlarida
turli emosional holatni boshidan kechirayotgan shaxslarga boshqa odamni
baholash topshirig’i berilgan. Bir seriyada tekshiriluvchilarga elektr toki
bilan ta’sir etib turib, boshqa odamning rasminn baholashni tavsiya
etishganda, baholanayogan shaxsda johillikka yaqin sifatlar ham borligi
aytilgan. Yaxshi emosional holat boshdan kichirilayotgan seriyada esa
o’sha odamda asosan yaxshi sifatlar qayd etilgan.
6. Shaxsning ochiqligi. Kundalik muloqotda ochiq, samimiy odam
bilan tund, pismiq odam baholari o’rtasida sifat farqlari aniqlangan.
Bundan tashqari, odamning muloqot tajribasining boyligi ham uning
boshqalar haqidagi tasavvurlarining aniq bo’lishini ta’minlaydi.
Demak, yuqoridagi barcha qonuniyatlarni hisobga olgan holda, shaxs
tarbiyasi bilan shug’ullanish uni kelgusidagi murakkab va xilma-xil
muloqot jarayonlariga psixologik tayyorlaydi. Bunday tayyorgarlik,
ayniqsa, bo’lg’usi psixologlar uchun muhimki, ular o’z kasblari tufayli
turli muloqot vaziyatlariga duch keladilar va har bir vaziyatda ulardan
nihoyatda o’tkir didlilik, odob va kishilar psixologiyasini bilgan holda
ularni to’g’ri tushunish malakasi talab qilindi. Bir so’z bilan aytganda, bu
muloqotdagi bilimdonlikdir.](/data/documents/99328dee-91f6-4094-a0f1-ddb6c4055a0d/page_25.png)
MAVZU . NUTQ VA MUOMALA Muomala texnikasi va strategiyasi. REJA: 1. Insoniy munosabatlar psixologiyasi 2. Shaxslararo muomalaning shaxs taraqqiyotidagi o’rni 3. Insoniy muomala va muloqotning psixologik vositalari . 4. Muloqot va uni o’rganish muammolari 5. Muloqotning psixologik tizimi
1. Insoniy munosabatlar psixologiyasi . Shaxs — ijtimoiy munosabatlar mahsuli deyilishining eng asosiy sababi — uning doimo insonlar davrasida, ular bilan o’zaro ta’sir doirasida bo’lishini anglatadi. Bu shaxsning eng yetakchi va nufuzli faoliyatlaridan biri muloqot ekanligiga ishora qiladi. Muloqotning turi va shakllari turlichadir. Masalan, bu faoliyat bevosita «yuzma-yuz» bo’lishi yoki u yoki bu texnik vositalar (telefon, telegraf va shunga o’xshash) orqali amalga oshiriladigan; biror professional faoliyat jarayonidagi amaliy yoki do’stona bo’lishi; subyekt-subyekt tipli (dialogik, sheriklik) yoki subyekt-obyektli (monologik) bo’lishi mumkin. Insoniy munosabatlar shunday o’zaro ta’sir jarayonlariki, unda shaxslaro munosabatlar shakllanadi va namoyon bo’ladi. Bunday jarayon dastlab odamlar o’rtasida ro’y beradigan fikrlar, his-kechinmalar, tashvishu — quvonchlar almashinuvini nazarda tutadi. Odamlar muloqotda bo’lishgani sari, ular o’rtasidagi munosabatlar tajribasi ortgan sari ular o’rtasida umumiylik, o’xshashlik va uyg’unlik kabi sifatlar paydo bo’ladiki, ular bir-birlarini bir qarashda tushunadigan yoki «yarimta jumladan» ham fikr ayon bo’ladigan bo’lib qoladi, ayrim xollarda esa ana shunday muloqotning tig’izligi teskari reaksiyalarni — bir-biridan charchash, gapiradigan gapning qolmasligi kabi vaziyatni keltirib chiqaradi. Masalan, oila muhiti va undagi munosabatlar ana shunday tig’iz munosabatlarga kiradi. Faqat bunday tig’izlik oilaning barcha a’zolari o’rtasida emas, uning ayrim a’zolari o’rtasida bo’lishi mumkin (ona-bola, qaynona-kelin va x-zo). O’zaro munosabatlarga kirishayotgan tomonlar munosabatdan ko’zlaydigan asosiy maqsadlari — o’zaro til topishish, bir-birini tushunishdir. Bu jarayonning murakkabligi, kerak bo’lsa, «jozibasi», betakrorligi shundaki, o’zaro bir xil til topishish yoki tomonlarning aynan bir xil o’ylashlari va gapirishlari mumkin emas. Agar ana shunday
vaziyatni tasavvur qiladigan bo’lsak, bunday muloqot eng samarasiz, eng beta’sir bo’lgan bo’lar edi. Masalan, tasavvur qiling, uzoq vaqt ko’rishmay qolgan do’stingizni ko’rib qoldingiz. Siz undan xol-ahvol so’radingiz, lekin u tashabbusni sizga berib, nimaiki demang, sizni ma’qullab, gapingizni qaytarib turibdi. Bunday muloqat juda bemaza bo’lgan va siz ikkinchi marta o’sha odam bilan iloji boricha rasman salom — alikni bajo keltirib o’tib ketavergan bo’lardingiz. Ya’ni, muloqot faoliyati shunday shart-sharoitki, unda har bir shaxsning individualligi, betakrorligi, bilimlar va tasavvurlarning xilma-xilligi namoyon bo’ladi va shunisi bilan u insoniyatni asrlar davomida o’ziga jalb etadi. Har qanday faoliyatdan zerikish, charchash mumkin, faqat odam muloqotdan, ayniqsa, uning norasmiy samimiy, bevosita shaklidan charchamaydi, yaxshi suhbatdoshlar doimo ma’naviy jihatdan rag’batlantiriladilar. XXI asr bo’sag’asida odamning eng tabiiy bo’lgan muloqotga ehtiyoji, uning sirlaridan xabardor bo’lish va o’zgalarga samarali ta’sir eta olishga bo’lgan intilishi yanada oshdi va buning qator sabablari bor. Birinchidan, industrial jamiyatdan axborotlar jamiyatiga o’tib bormoqdamiz. Axborotlarning ko’pligi aynan inson manfaatiga aloqador ma’lumotlarni saralash, u bilan to’g’ri munosabatda bo’lishni taqozo etdi. Axborot XXI asrda eng nodir kapitalga aylanadi va bu o’z navbatida insonlarga zarur axborotlar uzatilishi tezligi va tempini o’zgartiradi. Ikkinchidan, turli kasb-faoliyat sohasida ishlayotgan odamlar guruhining ko’payishi, ular o’rtasida munosabatlar va aloqaning dolzarbligi axborotlar tig’iz sharoitda oddiygina muloqotni emas, balki professional, bilimdonlik asosidagi muloqotni talab qiladi. Umuman, XX1 asrning korporasiyalar asri bo’ladi, deb bashorat qilayotgan iqtisodchilar ham bu korporasiya insonlarning o’zaro til topishlariga qaratilgan malakalarning rivojlangan, mukammal bo’lishi haqida
gapirmoqdalar. Undan tashqari, bu kabi korporativ aloqa ko’p xollarda bevosita yuzma-yuz emas, balki zamonaviy texnik vositalar — uyali aloqa, fakslar, elektron pochta, Internet kabilar yordamida aniq va lo’nda fikrlarni uzatishni nazarda tutadi. Bu ham o’ziga xos muloqot malakalarining ataylab shakllantirilishini taqozo etadi. Uchinchidan, oxirgi paytlarda shunday kasb-xunarlar soni ortdiki, ular sosionomik guruh kasblar deb atalib, ularda «odam-odam» dialogi faoliyatning samarasini belgilaydi. Masalan, pedagogik faoliyat, boshqaruv tizimi, turli xil xizmatlar (servis), marketing va boshqalar shular jumlasidandir. Bunday sharoitlarda odamlarning ataylab muloqot bilimdonligining oshirilishi mehnat mahsulini belgilaydi. Shuning uchun ham muloqot, uning tabiati, texnikasi va strategiyasi, muloqotga o’rgatish (sosial psixologik trening) masalalari bilan shug’ullanuvchi fanlarning ham jamiyatdagi o’rni va salohiyati keskin oshdi. 2. Shaxslararo muomalaning shaxs taraqqiyotidagi o’rni . Aslida har bir insonning ijtimoiy tajribasi, uning insoniy qiyofasi, fazilatlari, xattoki, nuqsonlari ham muloqot jarayonlarining mahsulidir. Jamiyatdan ajralgan, muloqotda bo’lish imkoniyatidan mahrum bo’lgan odam o’zida individ sifatlarini saqlab qolishi mumkin, lekin u shaxs bo’lolmaydi. Shuning uchun muloqotning shaxs taraqqiyotidagi ahamiyatini tasavvur qilish uchun uning funksiyalarini taxlil qilamiz. Har qanday muloqotning eng elementar funksiyasi — suhbatdoshlarning o’zaro bir-birini tushunishlarini ta’minlashdir. Bu o’zbeklarda samimiy salom-alik, ochiq yuz bilan kutib olishdan boshlanadi. O’zbek xalqining eng nodir va buyuk xislatlaridan biri ham shuki, uyiga birov kirib kelsa, albatta ochiq yuz bilan kutib oladi, ko’rishadi, so’rashadi, xol-ahvol so’raydi. Shunisi xarakterliki, ta’ziyaga borgan chog’da ham ana shunday samimiyatli qabulni his qilamiz. Bu
kabi birlamchi kontakt usullari boshqa millat va xalqlarda ham bor, ya’ni bu jihat milliy o’ziga xoslikka ega. Uning ikkinchi muhim funksiyasi ijtimoiy tajribaga asos solishdir. Odam bolasi faqat odamlar davrasida ijtimoiylashadi, o’ziga zarur insoniy xususiyatlarni shakllantiradi. Odam bolasining yirtqich hayvonlar tomonidan o’g’rilanib ketilishi, so’ng ma’lum muddatdan keyin yana odamlar orasida paydo bo’lishi faktlari shuni ko’rsatganki, «mauglilar» biologik mavjudot sifatida rivojlanaveradi, lekin ijtimoiylashuvda ortda qolib ketadi. Bundan tashqari, bunday xolat boladagi bilish qobiliyatlarini ham cheklashi ko’plab psixologik eksperimentlarda o’z isbotini topdi. Muloqotning yana bir muhim vazifasi — u odamni u yoki bu faoliyatga hozirlaydi, ruhlantiradi. Odamlar guruhidan uzoqlashgan, ular nazaridan qolgan odamning qo’li ishga ham bormaydi, borsa ham jamiyatga emas, balki faqat o’zigagina manfaat keltiradigan ishlarni qilishi mumkin. Masalan, ko’plab tadqiqotlarda izolyasiya, ya’ni odamni yolg’izlatib qo’yishning uning ruhiyatiga ta’siri o’rganilgan. Masalan, uzoq vaqt termokamerada bo’lgan odamda idrok, tafakkur, xotira, hissiy xolatlarning buzilishi qayd etilgan. Lekin ataylab emas, taqdir taqozosi bilan yolg’izlikka mahkum etilgan odamlarning maqsadli faoliyatlar bilan o’zlarini band etishlari u qadar katta salbiy o’zgarishlarga olib kelmasligini ham olimlar o’rganishgan. Lekin baribir har qanday yolg’izlik va muloqotning yetishmasligi odamda muvozanatsizlik, hissiyotga beriluvchanlik, hadiksirash, havotirlanish, o’ziga ishonchsizlik, qayg’u, tashvish hislarini keltirib chiqaradi. Shunisi qiziqki, yolg’izlikka mahkum bo’lganlar ma’lum vaqt o’tgach ovoz chiqarib, gapira boshlasharkan. Bu avval biror ko’rgan yoki his qilayotgan narsasi xususidagi gaplar bo’lsa, keyinchalik nimagadir qarab gapiraverish ehtiyoji paydo bo’lar ekan. Masalan, bir M. Sifr degan olim ilmiy maqsadlarini amalga oshirish uchun 63 kun g’or ichida yashagan ekan.