logo

O’QUVCHI YOSH XUSUSIYATLARINI INOBATGA OLIB O’QUV-IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMALI VOSITALAR YARATISH

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

42.8466796875 KB
O’QUVCHI YOSH XUSUSIYATLARINI INOBATGA OLIB  O’QUV-
IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMALI 
VOSITALAR YARATISH
1 MAVZU:  O’QUVCHI YOSH XUSUSIYATLARINI INOBATGA
OLIB  O’QUV-IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA
TARQATMALI VOSITALAR YARATISH
MUNDARIJA:
KIRISH...........................................................................................................3
Vizual o'quv qo'llanmalari...........................................................................4
Ko'rinish printsipi........................................................... .............................5
Ko'rgazmali qurollarning turlari.................................................................7
O'qitishning texnik vositalari.....................................................................17
Kompyuter yordamida dizayn...................................................................23
XULOSA......................................................................................................28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………30
2 Kirish
Zamonaviy   ta'limda   ko'rgazmali   qurollar   va   texnik   o'qitish   vositalari   katta
o'rin tutadi.
Bu   mavzu   pedagogika   ta’lim   muassasalaridagi   rassomlik   va   grafika
fakultetlarida   tasviriy   san’at   yo‘nalishi   bo‘yicha   talabalarning   badiiy   ijodiy
qobiliyatlarini rivojlantirish bilan bog‘liq.
Tadqiqot   maqsadi:   talabalarga   maxsus   fanlarni   o'qitish   jarayonida
faollashtirish usullarini nazariy asoslash va ishlab chiqish, ko'rgazmali qurollardan
foydalanish   bo'yicha   tavsiya   etilgan   metodikaning   samaradorligini   eksperimental
tekshirish,   talabalarni   maxsus   jihozlar   va   ko'rgazmali   materiallarni   loyihalashga
jalb qilish. yordamlar.
O‘quv   predmeti   oliy   pedagogika   o‘quv   yurtlarining   badiiy-grafik
fakultetlarida talabalarni chizmachilikka maxsus tayyorlash jarayonidir.
Tadqiqot   ob'ekti   -   chizmachilik   va   muhandislik   grafikasi   bo'yicha   o'quv
jarayonini   faollashtirishga   turli   ko'rgazmali   qurollar   va   maxsus   jihozlardan
kompleks foydalanishning ta'siri.
Vazifalar:
1.   Tadqiqot   muammosi   bo‘yicha   nazariy   materiallarni,   maxsus   fanlarni
o‘qitishda   foydalaniladigan   o‘quv   jihozlari   va   ko‘rgazmali   qurollarga   oid   ilmiy-
metodik maqolalarni ko‘rib chiqish, o‘rganish va umumlashtirish.
2.   Maxsus   fanlarni   o`qitish   jarayoni   samaradorligini   ta`minlovchi
ko`rgazmali qurollar turlarini ko`rib chiqing.
3. Texnik va dasturiy ta'lim vositalarining turlarini ko'rib chiqing.
Tadqiqot usullari:
1. Axborot va didaktik.
2.  Tasviriy  san’at   ustaxonalari  va  maktab  o‘quv  xonalari   uchun  turli  o‘quv
qurollaridan   kompleks   foydalanish   va   ularni   loyihalash   asosida   o‘quvchilarni
maxsus tayyorlash jarayonini modellashtirish.
3 Vizual o'quv qo'llanmalari
Vizualizatsiyadan   foydalanish   o‘quvchilarning   o‘rganilayotgan   fanga
bo‘lgan qiziqishini oshiradi, bilim olish jarayonini osonlashtiradi, o‘zlashtirishning
mustahkamlanishiga   va   o‘qitishda   rasmiyatchilikka   barham   berishga   yordam
beradi.   Ko'rgazmali   qurollardan   foydalanmasdan   o'quvchilarning   fazoviy
tasavvurlarini   muvaffaqiyatli   rivojlantirish   qiyin.   SHuning   uchun   ko’rgazmali
qurollardan   foydalanib,   o’quvchilarni   geometrik   shakllar   va   turli   jismlarning
konstruksiyalari   haqida   aniq   tasavvurlar   bilan   qurollantirish,   bu   shakllarni   tahlil
qilish va sintez qilishga o’rgatish mumkin.
Ko'rgazmali   qurollardan   keng   foydalanish   va   to'g'ri   foydalanish
o'quvchilarning   o'rganilayotgan   masala   bo'yicha   tushunchalarini   kengaytiradi   va
chuqurlashtiradi,   materialni   taqdim   etish   vaqtini   qisqartiradi.   Biroq,   o'qitishda
vizualizatsiyaga   katta   ahamiyat   berib,   uni   ortiqcha   baholamaslik   va   o'qitishning
boshqa   tamoyillarini   e'tiborsiz   qoldirmaslik   kerak.   Darsni   ko‘rgazmali   qurollar
bilan   haddan   tashqari   yuklashda   o‘quvchilarni   darsning   asosiy   maqsadidan
chalg‘itishi,   o‘rganilayotgan   masalalarning   umumiy   qonuniyatlarini   o‘tkazib
yuborishi, asosiyni ikkinchi darajalidan ajratmasligi mumkin.
Treningda vizual va mavhum, aniq va umumlashtirilgan nisbatlarning to'g'ri
nisbati   ta'minlanishi   kerak.   Ko‘rgazmali   qurollar   o‘quv   rejasi   mavzulariga   ko‘ra
shunday   tanlanishi   kerakki,   darsning   tegishli   bo‘limlarini   o‘tkazishda,   materialni
mustahkamlash va takrorlashda kerakli ko‘rgazmalilikni ta’minlash kerak.
Ko‘rgazmali qurollardan foydalanish usuli ular materialni o‘rganishda qaysi
bosqichda   qo‘llanilishiga   bog‘liq.   Xuddi   shu   ko'rgazmali   qurol   yoki   ko'rgazmali
qurollar   va   texnik   vositalar   to'plami   o'qituvchi   yangi   materialni   tushuntirganda,
bilimlarni mustahkamlash va uni tekshirishda turli usullarda qo'llaniladi. Shunday
qilib, masalan, grafika o'quv dasturining turli mavzulari bo'yicha yangi materialni
tushuntirishda   filmlar   va   filmlar   tabiat   va   modellarga   organik   qo'shimcha
hisoblanadi.   Xulosa   qilib   aytganda,   bu   ko‘rgazmali   qurollar   o‘quvchilar   uchun
bilim   manbai   hisoblanadi.   Takrorlash   va   umumlashtirishda   ba'zi   film   lentalari   va
4 filmlardan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   Yordamchi   vositalarni   tanlash   tasodifiy
bo'lmasligi   kerak,   lekin   kurs   davomida   diqqat   bilan   o'ylangan.   Har   bir   qo'llanma
umumiy   darslar   zanjirida   o'z   o'rniga   ega   bo'lishi   kerak.   Darsning   mazmuni   va
tarbiyaviy   maqsadiga   qarab,   o'quv   materialini   yaxshiroq   o'zlashtirishga   yordam
beradigan   turli   xil   ko'rgazmali   qurollardan   foydalanish   kerak.   Shuning   uchun
ko'rgazmali qurollardan foydalanishning to'g'ri metodikasini ta'minlash kerak.
Ko'rinish printsipi
"Muhandislik   grafikasi"   fanining   o'ziga   xosligi   shundaki,   unda
o'rganilayotgan   materialning   foydalanish   imkoniyatining   didaktik   printsipi
ko'rishning didaktik printsipi bilan uzviy bog'liqdir.
Sezgi   idrok   mehnat   tarbiyasida   katta   rol   o'ynaydi,   lekin   bilimning   faqat
boshlang'ich bosqichini ifodalaydi. Keyingi bosqich - mavhum fikrlash. Idrok faol
fikrlash   bilan   birga   bo'lishi   va   boshqarilishi   kerak,   u   kognitiv   vazifalarni
belgilaydi, kuzatishlar rejasini beradi va natijalarini hisobot qiladi.
Ko'rgazmali   qurollarning   quyidagi   turlari   qo'llaniladi:   mahsulotlar   va
maketlarni   ko'rsatish;   ob'ektlar,   jarayonlarning   tasviri   va   doskadagi   eskiz;   tasvir
holati.
Ko‘rgazmali   qurollar   o‘qituvchi   tomonidan   o‘quv   materialini   taqdim
etishda, o‘quvchilarning bilim olish va ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdagi
mustaqil faoliyati jarayonida, materialning o‘zlashtirilishini nazorat qilishda hamda
o‘qituvchi va o‘quvchilarning boshqa faoliyatida qo‘llaniladi.
Sinfda   vizualizatsiyadan   asossiz,   o'zboshimchalik   bilan   va   ortiqcha
foydalanish ham salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin.
Ko'rgazmali   qurollarning   barcha   turlarini   u   bilan   ishlaydigan   o'qituvchiga
qo'yiladigan   talablarga   javob   beradigan   tizimga   keltiradigan   umumiy   qabul
qilingan   tasnif   mavjud   emas.   Muhandis-o'qituvchilar   mustaqil   ravishda   o'quv
qurollari   majmualarini,   shu   jumladan   sinfda   ko'rgazmali   qurollarni   ishlab
chiqishlari va ularni boshqa o'quv qurollari bilan optimallashtirishlari kerak.
5 Har bir ko'rgazmali vosita o'quv jarayonida foydalanishning oqilona sohasini
belgilaydigan bir qator didaktik xususiyatlarga ega. Masalan, tabiiy namunalarning
ularning realligi kabi xususiyati o'quvchilarda ob'ektning shakli, rangi va o'lchami
to'g'risida   to'g'ri   tasavvurni   shakllantirishga   yordam   beradi.   Ushbu   turdagi
vizualizatsiyadan   foydalanish   aniq   namunalarni   kuzatishdan   mavhum   fikrlashga
o'tish imkonini beradi.
O‘qituvchi   darsda   o‘quvchilarga   turli   usullarda   ko‘rgazmali   qurollarni
taqdim   etadi.   Ular   orasida   eng   ko'p   qo'llaniladiganlar:   doskadagi   eskizlar;
plakatlarni   osib   qo'yish;   o'qitishning   texnik   vositalaridan   foydalanish;   grafik
displeylarda   ma'lumotlarni   taqdim   etish.   O'qituvchi   ularning   har   birining   ta'lim
jarayonida   afzalliklarini   bilishi   kerak.   Misol   uchun,   shaffoflarni   ko'rsatish
materialni   taqdim   etish   uchun   bir   xil   ma'lumotni   bo'r   bilan   qora   taxtada   eskizlar
yordamida   taqdim   etishga   qaraganda   kamroq   vaqtni   oladi.   Shaffoflarni   namoyish
qilish   usuli   plyonkani   namoyish   qilishdan   ko'ra   moslashuvchanroqdir,   chunki   u
muhandis-o'qituvchiga   materialni   istalgan   tartibda   berish   va   kerak   bo'lganda
oldingi kadrlarga tezda qaytish imkonini beradi.
Tanlangan   ko'rgazmali   qurolning   samaradorligi   ko'p   jihatdan   uni   darsda
qo'llash   uslubi   va   texnikasi   bilan   belgilanadi.   Bu   yerda   hamma   narsa   muhim   va
ahamiyatlidir:   ko‘rgazmali   qurolning   sinfdagi   joylashuvi   va   yoritilishi,   uning
sinfdagi   barcha   nuqtalardan   ko‘rinib   turishi,   o‘qituvchining   so‘z   va
ko‘rgazmalilikni   mohirona   uyg‘unlashtirishi,   namoyish   vaqti,   o‘quvchilarning
darsga   tayyorgarlik   darajasi.   ko'rgazmali   qurollarni   idrok   etish,   o'qituvchining
pedagogik malakasi.
6 Ko'rgazmali qurollarning turlari
Ko'rgazmali qurollarning quyidagi turlari qo'llaniladi: turli xil real narsalarni
namoyish   qilish;   mahsulotlar   va   maketlarni   ko'rsatish;   ob'ektlar,   jarayonlarning
tasviri va doskadagi eskiz; tasvir holati.
Proyeksiya ekranlari.
Loyihalashda   tasvirlarni   yuqori   sifatli   qayta   ishlab   chiqarish   uchun   tegishli
ekranlardan foydalanish kerak. Ekranlar qurilish turiga (pol, devor, mobil, katlama)
va   qoplamaning   sifati   bo'yicha   tasniflanishi   mumkin,   bu   esa   u   yoki   bu   turdagi
proyeksiya uskunalari bilan ekranlardan foydalanish imkoniyatini belgilaydi.
Zamin   ekranlari   katlanadigan   stendlarga   o'rnatiladi   va   quvur   shaklida
tashiladi.   Devor   ekranlari   odatda   rulonli   dizaynga   ega  va   qo'lda   yoki   elektr   bilan
boshqariladi. Ekran o'lchamlari 125x125 sm dan 300x300 sm gacha va undan ko'p.
Faol ekran ( ACTIVboard ) - diagonali 1,25 m, 1,62 m, 1,99 m yoki 2,46 m
bo'lgan   interaktiv   doska.   Shaxsiy   kompyuter   va   ma'lumotlar   proyektori   bilan
birgalikda   ishlaydi.   ActiveStudio   dasturining   funksiyalari   elektron   referat
tayyorlash va uni eng samarali tarzda tinglovchilarga taqdim etish imkonini beradi.
Elektron   qalam   kompyuteringizni   Active   Screen   orqali   boshqarishga   va   istalgan
Windows ilovasida va elektron referat sahifalarida izohlar kiritish imkonini beradi.
Infraqizil   panel   sinfning   istalgan   joyidan   Active   Screen   bilan   ishlash   imkonini
beradi.
Video proyektorlar
Video   proyektor   -   bu   ma'lumotni   video   signal   shaklida   masofaviy   ekranga
proyeksiya   qilish   uchun   mo'ljallangan   elektro-optik   qurilma.   Ma'lumot   manbai
videomagnitofon   yoki   videokamera   bo'lishi   mumkin.   Qo'shimcha   ravishda
kompyuter   kirishlari   bilan   jihozlangan   (ma'lumotlarni   kompyuterdan   to'g'ridan-
7 to'g'ri   proyeksiya   qilish   imkonini   beruvchi)   video   proyektorlar   multimedia
proyektorlari deb ataladi.
Videoproyektorning   ishlash   printsipi   quyidagilardan   iborat:   video   signal
manbasidan   ma'lumot   yupqa   plyonkali   texnologiyadan   foydalangan   holda
o'rnatilgan o'rnatilgan kichik yuqori aniqlikdagi suyuq kristall displeyga uzatiladi,
so'ngra ushbu displeydagi tasvir ekran orqali proyeksiyalanadi. masofaviy ekranga
optik tizim. Ba'zi modellarda diagonali 3 bo'lgan 3 ta o'rnatilgan displey ishlatiladi,
3 смularning har biri asosiy rangni (qizil, yashil, ko'k) ta'minlaydi. Bu optik tizimni
murakkablashtiradi,   lekin   yuqori   tasvir   sifatini   ta'minlaydi.   Proyektorlar
o'lchamlari (VGA dan SXGA gacha), yorug'lik oqimining kuchi, ba'zi qo'shimcha
funktsiyalar   bilan   farqlanadi.   Eng   kuchli   video   va   multimedia   proyektorlari   (500
ANSI   lumen   va   undan   yuqori)   xonani   qorong'ilashni   talab   qilmaydi.   Multimedia
proyektorlari   sichqonchani   katta   ekranda   manipulyatsiya   qilish   va   shu   orqali
kompyuterning   ishlashini   masofadan   boshqarish   imkonini   beruvchi   maxsus
infraqizil tizim bilan jihozlangan.
Suyuq   kristall   displeylardagi   zamonaviy   video   va   multimedia   proyektorlari
elektronika, optika va kompyuter texnologiyalarining eng so'nggi yutuqlarini o'zida
mujassam etgan eng murakkab qurilmalardir. Bozorda bor-yo'g'i bir necha yil oldin
paydo   bo'lgan,   ular   doimiy   ravishda   takomillashtirilmoqda,   rivojlanish   sur'atlari
zamonaviy kompyuterlardan kam emas. Yengil (5- 10 кг), o'ta ishonchli, ishlatish
uchun   qulay,   asboblar   o'quv   jarayonida,   konferentsiyalar   va   turli   taqdimotlarda
foydalanish   uchun   juda   jozibali.   Ular   axborot   va   dispetcherlik   markazlarini
yaratish   uchun   ham   qo'llaniladi.   Afsuski,   ushbu   qurilmalarning   yuqori   narxi   (4-5
ming   dollardan)   ko'pchilik   ta'lim   muassasalari   uchun   ularga   kirishni
qiyinlashtiradi.
Suyuq kristalli displeylar
Suyuq   kristall   displey   (LCD)   kompyuterning   maxsus   qo'shimchasi   -   tekis
masofaviy   displey   bo'lib,   ma'lumotni   kompyuter   yoki   video   manbadan   an'anaviy
8 grafik   proyektor   orqali   katta   ekranga   to'g'ridan-to'g'ri   proyeksiya   qilish   imkonini
beradi.   LCD   paneli   grafik   proyektorning   ish   maydoniga   joylashtiriladi   va
paneldagi   tasvir   grafik   proyektorning   optik   tizimi   orqali   masofaviy   ekranga
uzatiladi. Video va multimedia proyektorlari bilan solishtirganda, LCD displeylar
shunga   o'xshash   funksionallik   bilan   sezilarli   darajada   arzonroq,   lekin   xonani
qisman   qorong'ilashni   talab   qiladi.   Grafik   proyektor   va   LCD   displeydan   iborat
proyeksiya   tizimi,   ayniqsa,   kompyuterda   ham,   shaffof   plyonkada   ham
tayyorlangan ma'lumotni ekranga aks ettirish zarur bo'lgan hollarda juda qulaydir.
Eng arzon to'liq rangli LCD hozirda taxminan 2000 dollar turadi.
Grafik planshet
ACTIVpanelpro   -   katta   proyeksiya   ekrani   talab   qilinadigan   katta
auditoriyalar   uchun   ideal   yechim   .   ACTIVpanelpro   sizga   kompyuterda
ishlayotganingizda   va   qalamni   sudrab,   ACTIVpanelpro   displeyida   bosish   orqali
har   doim   tinglovchilar   bilan   yuzma-yuz   turish   imkonini   beradi.   Bu   vaqtda
kompyuterdan   olingan   tasvir   proyektor   orqali   orqangizdagi   katta   ekranga
proyeksiyalanadi.
ACTIVpanelpro   engil   bo'lib,   xonadan   xonaga   o'tishni   osonlashtiradi   va
to'g'ri   proyektor   bilan   proyeksiyalangan   tasvirning   o'lchami   juda   katta   bo'lishi
mumkin .
ACTIVplanshet _
ACTIVprimary   dasturlari   yordamida   masofaviy   kompyuterda
(   ACTIVboard   ga   ulanmagan)   taqdimot   yoki   konferentsiya   uchun   material
tayyorlashni osonlashtiradi . ACTIVtablet kompyuterga USB port orqali ulanadi va
dasturning   barcha   funksiyalaridan   foydalanish   imkonini   beradi.   Simsiz   qalam
batareyasiz   va   flipchart   sahifalarida   osongina   yozish   imkonini   beradi   ,   bu
sichqonchani ishlatishda qiyin.
9 ACTIVote2 test tizimi
Konferentsiyaning   barcha   ishtirokchilariga   simsiz   radiolarning
tugmachalarini bosish orqali bir nechta berilgan javoblardan birini tanlab, savolga
javob   berish   imkonini   beradi.   Radio   konsollaridan   olingan   ma'lumotlar
ACTIVboard   tomonidan   qabul   qilinadi   va   keyin   qayta   ishlanadi,   bu   sizga
konferentsiya   ishtirokchilaridan   doimiy   ravishda   ma'lumot   olish   imkonini   beradi.
Siz ACTIVote2-dan munozaralar, munozaralar, ma'lumot to'plash yoki muntazam
testlar   paytida   tomoshabinlarning   fikr-mulohazalarini   yaxshilash   uchun
foydalanishingiz mumkin. ACTIVote2 kichik qutida 16 yoki 32 ta test bloki bilan
birga   keladi,   shuning   uchun   siz   birliklarni   barcha   ishtirokchilarga   tezda
tarqatishingiz mumkin.
ACTIVslate   radio   port   paneli   guruh   taqdimoti   (konferentsiya)   jihozlarini
to'ldiradi va yaxshilaydi hamda muhokamalar va qarorlar qabul qilishda faol guruh
ishtirokini rag'batlantiradi.
Taqdimot yoki konferentsiya uchun ajoyib yechim, bu sizga hisobot paytida
tomoshabinlar   atrofida   harakat   qilish   imkonini   beradi.   ACTIVslateXR   paneli
sinfning   istalgan   joyidan   dars   berish   imkonini   beradi.   Istalgan   vaqtda   siz
ACTIVslateXR   ni   konferentsiya   ishtirokchisiga   topshirishingiz   mumkin   va   u,
masalan,   o'z   o'rnidan   chiqmasdan   turib   ,   o'z   yechimini   ACTIVboardga   yozishi
mumkin.   Shunday   qilib,   ACTIVslateXR   dan   foydalanish   konferentsiya
ishtirokchilarining   faolligini   rag'batlantiradi,   ularni   muhokama   jarayoniga   to'liq
jalb   qilish   imkoniyatini   beradi.   Bitta   sinfda   64   tagacha   ACTIVslateXR   dan
foydalanishingiz mumkin .
ACTIVslate   A5   radio   port   paneli   radio   port   orqali   ACTIVboardga   ulanadi
va   auditoriyadagi   har   bir   kishiga   auditoriyaning   istalgan   joyidan   ACTIVboard
bilan ishlash imkonini beradi.
ACTIVboard interaktiv elektron doskalaridan foydalanish auditoriyada hozir
bo‘lgan   har   bir   kishiga   tadbirning   faol   ishtirokchisi   –   interaktiv   rejimda   ishlash
10 imkonini   beradi.   Sichqoncha   o'rnini   bosadigan   elektron   qalamdan   foydalanib,   siz
kompyuteringizni   boshqarishingiz   mumkin.   Ekran   elementini   qalam   bilan   bosish
orqali   siz   Windows   dasturini   ishga   tushirishingiz,   kompyuterdan   istalgan
ma'lumotni ko'rishingiz yoki Internetda sessiya boshlashingiz, istalgan ma'lumotni,
masalan,   WEB   sahifasidan   tanlashingiz   mumkin.   Ispolzuya   intuitivno   ponyatnye
funksiyalari   Programmno   obespecheniya   (masalan,   "Nadpis   karandashom",
"Lastik"   va   boshqa   dori   vositalari),   elektronnym   karandashom   mumkin   napis,
pometki,   obrashchat   vnimanie   prisutstvuyushchix   vnimanie,   naibolycheskyh
protsessorlar,   naibolie   va   boshqalar   .   har   qanday   tartibda,   oldindan   tayyorlangan
(yoki  interaktiv tarzda yaratilgan)  ishlash  fayllari sahifalarini  hozir  bo'lganlarning
barchasi bir vaqtning o'zida ko'radi.
Interfaol   doska   ACTIVboard   -   sifatli   konferentsiyalar,   taqdimotlar   va
treninglar uchun
• Interfaol doska qattiq, aşınmaya bardoshli sirtga ega
•   O'qitish   va   foydalanuvchilarni   qo'llab-quvvatlash   xizmatlarining   keng
doirasi - o'z g'oyalaringizni bir kun ichida amalga oshirish imkonini beradi
Promethean   kompaniyasining   ACTIVboard   interfaol   doskasi   funksionallik
va   unumdorlikning   ishonchlilik   va   chidamlilik   bilan   noyob   birikmasidir.
Uskunalarimizga   3   yillik   kafolat   ko'p   yillar   davomida   samarali   ishlashingizning
kalitidir.
, qulay va aniq mediaga kirish uchun simsiz, batareyasiz ACTIVpen
• Turli xil funktsiyalarni, o'rnatilgan kutubxonalar va qo'shimcha modullarga
ega intuitiv dasturiy ta'minotni o'z ichiga oladi.
ACTIVstudio - nafaqat taqdimot maqsadida
ACTIVwand elektron ko'rsatgich
ACTIVwand   elektron   ko'rsatkichi   hatto   eng   kichigi   uchun   ham   doskaning
yuqori qismiga osongina etib borish uchun etarlicha uzun .54 см
11 Ko'rsatkichning   chetida   sichqonchaning   chap   tugmasiga   o'xshash   tugma
mavjud. ACTIVwand dan foydalanilganda ACTIVwand-ning o'ziga xos ag'darish
va   hover   funksiyalari   mavjud   bo'lib   ,   bu   dasturiy   ta'minotni   boshqarish   va   veb-
sahifalar bilan ishlashni imkon qadar osonlashtiradi.
Interfaol   doskada   ishlaydigan   ACTIVboard   proyektor   nuridan   chiqadi   va
tasvirni berkitmaydi.
"O'ng   qo'l"   ham,   "chap   qo'l"   ham   taxtaning   chap   tomonida   ham,   o'ng
tomonida ham ishlash uchun qulaydir.
Chizmachilik kursini o'rgatishda kompyuter
Ilm-fan   va   texnika   yutuqlarining   hech   biri   shaxsiy   kompyuter   kabi   o'quv
jarayonida ilovalarni  uzoq va mashaqqatli  izlashga  sabab bo'lmagan. Biroq o‘quv
jarayoniga   kompyuterlarni   joriy   etish   tezligi   kompyuter   texnikasining   rivojlanish
sur’atlaridan ancha orqada qolmoqda.
Kompyuterlarning   sinflar   va   laboratoriyalarga   kirishi   (nafaqat   Rossiyada)
asosan   o'z-o'zidan   sodir   bo'ladigan   jarayondir.   Belgilangan   maqsadlar   1985   г.
yangi   maktab   fanining   “Informatika   va   kompyuter   texnikasi   asoslari”   kiritilishi
bilan   ularga   erishilmadi.   Kompyuter   texnologiyalarini   qo'llashda   muvaffaqiyat
birinchi   navbatda   yangi   axborot   texnologiyalari   -   IT   an'anaviy,   uslubiy   jihatdan
yaxshi   ta'minlangan   maktab   fanlarini   o'qitishni   yaxshilashga   qanday   yordam
berishiga   bog'liq.   Bugungi   kunda   yangi   dasturiy   ta'minot   odatda   "ishlab
chiquvchining   quvonchi"   bo'lib,   o'rta   maktabdagi   o'quv   jarayoniga   hech   qanday
ta'sir ko'rsatmaydi.
Aynan   shu   faktlar   kompyuterning   birinchi   haqiqiy   qo'llanilishi   universal
kompyuter   texnologiyalari:   matn   muharrirlari,   elektron   jadvallar,   grafik
muharrirlar va maktabning "Chizmachilik" fanini o'rganishda "Texnologiya" ta'lim
sohasida  bo'ladi,  deb  taxmin  qilish   imkonini  berdi.  ,  chunki  mashinasozlik  ishlab
chiqarish avtomatlashtirilgan ishlab chiqarishni bosqichma-bosqich, lekin barqaror
rivojlanish yo'lidan boradi. Shu bilan birga, ta'limning asosiy muammosi - AT-dan
foydalangan   holda   zamonaviy   murakkab   uskunalarni   ishlab   chiqarish
12 muammolarini   hal   qilishga   qodir   kadrlar   tayyorlash.   Maktabda   yuqori   darajadagi
dasturlash   tillarini   o'rganish   faqat   apparat   bilan   belgilanadi   va   hech   qanday
istiqbolga   ega   emas.   PMKni   yaratishda   kompyuter   yordamida   loyihalash
tizimlaridan birini - SAPRni tanlash masalasini hal qilish kerak edi. Bu savol hali
ham   maktab   va   universitetda   kompyuter   muhandisligi   grafikasi   kursini
kirituvchilar oldida turibdi.
dunyodagi eng keng tarqalgan SAPR tizimi Autodesk tomonidan AutoCAD
IBM   RS   uchun   moslashtirilganligini   hisobga   oldik   .   Autodesk   _   Inc.   _   yangi
bozorlarni   rivojlantirish   bo'yicha   faol   siyosat   olib   boradi:   dastur   18   tilga
moslashtirilgan   va   88   mamlakatda   qo'llaniladi.   Kompaniyaning   maqsadi   har   bir
bo'lajak   muhandis   uchun   AutoCAD   foydalanuvchisi   bo'lishdir   .   AutoCAD   ning
jahon bozorida mashhurligi kompaniyaning dasturiy mahsulotlarni uzluksiz ishlab
chiqishga   qaratilgan   siyosati   bilan   ham   izohlanadi.   Universitetning   "Kompyuter
grafikasi"   kursida   AutoCAD   dasturidan   foydalanish   tajribasi   Qo'llaniladigan
xorijiy   SAPR   tizimlari   nafaqat   bizning   sanoat   standartlarimizni   hisobga   olmaydi,
balki foydalanuvchilarning qo'shimcha malakasini ham talab qiladi.
AutoCAD-ni   mahalliy   dizaynerning   ehtiyojlariga   moslashtirish   bo'yicha
ko'plab   urinishlar   ishlab   chiquvchilarning   tasavvurlari   tufayli   bir-biridan   farq
qiladigan   va   shuning   uchun   samarasiz   bo'lgan   turli   xil   sifatdagi   ko'plab   yangi
tizimlarning paydo bo'lishiga olib keldi . Bundan tashqari, IBM PC 386 uchun 10
dan katta 1996 гAutoCAD versiyalari tavsiya etiladi . Autodesk yangi ishlanmani
taqdim etdi - AutoCAD LT.
U bozorni arzon narxlardagi ikki o'lchovli SAPR grafik muharrirlarini ishlab
chiqishda o'z o'rnini topgan kompaniyalardan tortib olish uchun yaratilgan. Ushbu
turkumga   rus   tilidagi   KOMPAS,   T-   Flex   CAD,   Graphics   81,   ADEM,   SPRUT,
KREDO,   Basis   va   boshqalar   dasturlari   kiradi.   Rossiya   SAPR   tizimlarining
umumiy ko'rinishi. E'tibor bering, yozma mahalliy dasturlarni hech kim ko'rmagan,
chunki   ularning   aksariyati   maxfiydir.   SAPR   tizimlarini   tanlashda   biz   "Pilot
loyihasi"   doirasida   jihozlangan   maktablarda   o'quvchilar   kompyuterlarida   qattiq
disklarsiz IBM PS / 2 sinfiga ega ekanligini hisobga oldik. Tahlil shuni ko'rsatdiki,
13 mashinasozlikda   bevosita   loyihalash   uchun   mo'ljallangan   SAPR   KOMPAS
maktabda foydalanish uchun eng qulay hisoblanadi. Keling, KOMPAS tizimi to'liq
qondiradigan ta'lim SAPRga qo'yiladigan talablarni shakllantiramiz:
- o'rganishdagi qulaylik va soddalik; arzon uskunalarda ishlash qobiliyati;
- berilgan hujjatlarning ESKD talablariga muvofiqligi;
- zamonaviy dizayn texnologiyalaridan foydalanish;
- juda keng tarqalgan;
- hamyonbop narx;
-   qo'llab-quvvatlash   samaradorligi   va   ta'lim   jarayonining   o'ziga   xos
ehtiyojlarini hisobga olish, jiddiy xatolarning yo'qligi.
KOMPAS   -   bu  mashinasozlikning   turli   sohalarida   loyihalash,   muhandislik,
ishlab   chiqarishni   tayyorlash   bo'yicha   keng   ko'lamli   vazifalarni   hal   qilish   uchun
avtomatlashtirilgan   tizimlar   KOMPLEKSI   .   U   ilgari   turli   mudofaa   sanoati
korxonalarida   ishlagan   Rossiya   kompaniyasining   ASCON   JSC   (Sankt-Peterburg,
Moskva va Kolomna) mutaxassislari tomonidan ishlab chiqilgan. Birinchi mahalliy
SAPR   tizimlaridan   biri   CASCADE   tizimi   bo'lib,   yilda   ishlab   chiqilgan   1986   г.
Mashinasozlik   konstruktorlik   byurosida   (Kolomna).   AutoCAD   tizimini   tahlil
qilgandan   so'ng   ,   80286   protsessorli   IBM   PC   uchun   mo'ljallangan   va   uning
foydalanuvchilar   orasida   mashhur   bo'lishiga   imkon   beradigan   xususiyatlarga   ega
bo'lgan   raqobatbardosh   chizma   tizimini   yaratishga   qaror   qilindi:   soddaligi   va
samaradorligi,   mahalliy   standartlarni   qo'llab-quvvatlash   va   asosiy   e'tibor
dizaynerning tanish texnologiyasi;  ancha tor  mutaxassislik;  tizimning samarali  va
qulay   ish   vositasi   bo'lishiga   imkon   beruvchi   dizayn   interfeysi   va   shu   bilan   birga
juda   oddiyki,   tayyor   bo'lmagan   foydalanuvchini   o'qitish   bir   haftadan   ko'proq
vaqtni   oladi;   past   narx,   tizimning   mavjudligini   ta'minlash.   C.   1989   г_   ASCON
OAJning   barcha   dasturiy   mahsulotlar   KOMPAS   nomi   bilan   ishlab   chiqarila
boshlandi.   B   1991   г.   KOMPAS   4.0   chizma   va   grafik   muharriri   chiqarildi.
Kompleksning o'zagini KOMPAS-GRAPHIC interaktiv grafik tizimi tashkil etadi.
Aynan   u   "School   CAD"   PMK   asosi   sifatida   tanlangan.   E'tibor   bering   1996   г.
Windows uchun  KOMPAS 5.0 ning ishlanmasi  taqdim  etildi. B 1992 г.  ASCON
14 1992   гOAJ   .   KOMPAS-Shkolnik   deb   nomlangan   tizimning   maktab   disket
versiyasini ishlab chiqdi. U professional  versiyaning asosiy xususiyatlarini  saqlab
qoldi   va   tizim   diskida   1,2   MB   joyni   egallaydi.   Endi   maktablar   KOMPAS-
GRAPHIC ning professional versiyasidan muvaffaqiyatli foydalanishlari mumkin.
Ushbu tizimning apparat talablari AutoCAD kabi tizimga nisbatan kam ko'rinadi :
IBM   PC   kompyuteri;   640   KB   operativ  xotira;   grafik   adapter   EGA;   disk   drayveri
1,44   MB;   qattiq   disk;   sichqoncha.   386DX   kompyuterga   afzallik   beriladi.
protsessor,   VGA   video   adapteri   va   2-4   MB   operativ   xotira.   O'rnatilganda
KOMPAS-GRAPHIC   qattiq   diskda   4,5   MB   joy   egallaydi.   PMK   1991-1994
yillarda   olib   borilgan   ilmiy-uslubiy   tadqiqotlar   natijasida   tashkil   etilgan.   yilda
tasdiqlangan   VNIK   "Texnologiya"   bilan   yaqin   hamkorlikda   1993   г.   Rossiya
Federatsiyasi   Ta'lim   vazirligining   Umumiy   o'rta   ta'limni   rivojlantirish   Bosh
boshqarmasi   va   "Texnologiya"   ta'lim   sohasi   uchun   haqiqiy   dasturiy   va   uslubiy
yordamdir. PMCni yaratish g'oyasi Kompyuter o'qitish va ko'rgazmali va axborot-
nashriyot markazi - KUDITs tomonidan qo'llab-quvvatlandi [, uchuvchi maktablar
loyihasining   ilmiy-metodik   markazi   sifatida,   "School   CAD"   PMC   ni   ishlab
chiqishni   o'z   ichiga   olgan.   ta'limni   axborotlashtirish   dasturi.   Informatika   va   IT
bo'yicha   Moskva   asosiy   o'quv   dasturida   ta'kidlanganidek,   o'quv   rejasiga
kiritilganda   afzallik   beriladi,   IT   bo'yicha   o'quv   modullarida   taklif   qilinganidek,
"Kompyuter yordamida loyihalash tizimlari" qo'shimcha moduli taqdim etiladi.
"Kompyuter yordamida dizayn (SAPR)" ixtiyoriy bloki
YuNESKO   tavsiyalari   bilan   berilgan   .   Hozirda   Rossiyada   300   ga   yaqin
maktab   rasm   chizish   jarayonida   PMK   dan   foydalanmoqda.   O'qitishda   SAPR
KOMPAS   dan   foydalanish   istiqbollari   nashrlar   tomonidan   tasdiqlangan.   Tizim
kompyuter  geometriyasi  va grafikasi  bo'yicha musobaqalarda  ham  muvaffaqiyatli
qo'llanilmoqda.   KOMPAS   tizimining   (Rossiya,   Ukraina,   Belarusiya   va   boshqa
MDH   davlatlari)   550   dan   ortiq   foydalanuvchilari   orasida   Izhora   zavodi,   Saratov
aviatsiyasi, Ilyichevsk kemalarini ta'mirlash kabi gigantlar KOMPAS tizimlarining
ishlash   tajribasi   ularni   foydalanuvchi   tomonidan   oson   o'zlashtirilishini   ko'rsatdi
(   yoshidan   qat'i   nazar),   chizma   hujjatlarini   berish   jarayonini   sezilarli   darajada
15 tezlashtiradi   va   uning   sifatini   sezilarli   darajada   yaxshilaydi.   Shu   bilan   birga,
psixologik   to'siqni   engib   o'tish   muammosi,   ayniqsa   hurmatli   yoshdagi
foydalanuvchilar   uchun   juda   oson   hal   qilinadi   va   aynan   ular   noyob   bilim   va
tajribaga ega. PMK “Muhandislik grafikasi”, “Chizmachilik”, “Mashina qismlari”,
“Mashina   va   mexanizmlar   nazariyasi”   kompyuterlashtirilgan   o quv   kurslariniʻ
to liq   yaratishni,   shuningdek,   laboratoriya   ishlarini,   kurs   va   diplom   loyihalarini	
ʻ
bajarish  uchun  dasturiy  vositalardan   foydalanishni   to liq  ta minlaydi.  texnologiya	
ʻ ʼ
o'qituvchisini   tayyorlash.   PMK   dasturiy   ta'minoti:   KOMPAS   chizma   va   grafik
muharriri.
KITEZH   geometrik   modellashtirish   tizimining   maktab   o'quvchisi   va   o'quv
versiyasi  IMAGE  (NGGU  Mexanika  ilmiy-tadqiqot   instituti).  PMK  tarkibi   talaba
uchun   o'quv   qo'llanma   (2   qismdan),   o'qituvchi   uchun   qo'llanma   (3   qismdan),
chizmalar va parchalar fayllari bilan floppi diskni o'z ichiga oladi. Asosiy maqsad -
"Texnologiya"   ta'lim   yo'nalishini   kompyuter   bilan   ta'minlash:
"Grafika/Chizmachilik" maktab kursi, mashinasozlik elementlari bilan konstruktiv
materiallarni   qayta   ishlash   texnologiyalari;   JIHT   kursining   "Kompyuter   biznesi
ilovalari"   bo'limi;   "Geometriya"   kursi.   PMK   o'rta   maxsus   kasb-hunar
maktablarida, oliy o'quv yurtlarining kichik kurslarida muvaffaqiyatli qo'llanilishi
mumkin.
16 O'qitishning texnik vositalari
talabalar   darsda   qalam,   chizg‘ich   va   qog‘oz   o‘rniga   maxsus   dasturiy
ta’minot bilan ishlamoqda. Bu qadam zamonaviy mehnat bozorida bitiruvchilarga
qo'yiladigan talablar bilan bog'liq edi.
Ta'mirlash,   yangi   kompyuter   va   laboratoriya   jihozlari,   o'qituvchilarning
samimiy   munosabati   va   foydalanilayotgan   dasturiy   ta'minotning   dolzarbligi
talabalarning   fanni   o'rganishga   bo'lgan   qiziqishini   oshirmoqda.   Murakkab
chizmalar   va   diagrammalar   kompyuterlarda   yaratiladi,   monitor   ekranlarida
ko'rsatiladi va ularni osongina o'zgartirish va tahrirlash mumkin.
O'qitish uchun zamonaviy axborot texnologiyalaridan foydalanganda sinfda
printer,   plotter,   skaner   yoki   boshqa   periferik   qurilmalar   bo'lishi   kerak.   O'qitish
uchun printer, skaner va boshqa periferik qurilmalar uchun joy bo'lgan kompyuter
uchun talabalar jadvallari (kompyuter jadvallari) o'rnatilishi kerak.
Kompyuterlar   soni   sinf   maydonidan   kelib  chiqib,   har   bir   kompyuter   uchun
kamida 6 kv.m maydonni ta'minlash sharti bilan belgilanadi .
O'qituvchining   ish   joyi,   shuningdek,   o'quvchilar   kompyuterlari   bilan   lokal
tarmoq   orqali   ulangan   kompyuter   stoli,   stul   va   shaxsiy   kompyuter   bilan
jihozlangan.   Grafik   proyektordan   foydalanish   uchun   o'qituvchi   stoli   va   jihozlar
stendini   old   devordan   1,5   dyuym   masofada   joylashtirish   kerak   2   м.   Grafik
proyektor   stendga   joylashtirilishi   va   o'qituvchi   stolida   doskadan   kam   bo'lmagan
masofada bo'lishi kerak .1,8 м
Ofis   shuningdek,   proyeksiya,   video   va   audio   uskunalar   bilan   jihozlanishi
mumkin:
- slayd proyektor;
- epiproyektor;
- grafik proyektor ;
- boshqa proyektorlar;
kamida   videomagnitofon,   DVD   pleer   diagonali   ekranli   rangli   televizor   .61
см
17 Displey   mediasini   ko'rsatish   uchun   proyeksiya   ekrani   yoki   doskaning   bir
qismi   (yoki   eshiklardan   biri)   oq   bo'lishi   kerak.   Zamonaviy   proyektorlar   maxsus
ekranlarni talab qilmasa ham.
Epson EMP-S52
Texnologiya LCD
Ruxsat, piksel 800x600
Og'irligi, kg2,6
Tomonlar nisbati 4:3
Audio kirishlar
USB boshqaruv kirishlari
Proyeksiya masofasi, m0,9 - 12,1
Kattalashtirish optik 1,3x
Olchamlari, mm327x92x245 Mitsubishi SE1U proyektori qulay va ishlatish uchun 
qulay, optimal xususiyatlarga ega
spetsifikatsiyalar : SVGA o'lchamlari (800x600),
yorug'lik oqimi 1200 ANSI lumen,
raqamli tuzatish
asosiy toshning buzilishi,
raqamli zoom, vazni 2 kg
Sanyo   PLC-XU41   yorug'lik   oqimi   1500   lyumen,   298x71x214   mm,   2,7   kg
XGA o'lchamlari (1024x768 piksel). In terms of the main lighting and weight and
size parameters, this projector is similar to the well-established PLC-XE20 model,
but  it  also has  additional  functions:  the ability to select  the  Blackboard mode for
projection   onto   a   green   chalkboard   with   automatic   color   correction   ,   bu   asl   rang
palitrasini saqlab, idrok etishni ta'minlaydi;
Ko'rsatilgan   video   signalga   qarab   yorug'lik   oqimini   avtomatik   ravishda
sozlash   uchun   dimmer   funktsiyasi   ,   prognoz   qilingan   tasvirning   eng   yaxshi
kontrastini   ta'minlaydi;   rus   tilidagi   ekran   menyulari;   Asosiy   funktsiyalar
proyektorni ruxsatsiz kirishdan himoya qilish uchun qulf va PIN kodlar.
Barcha   ekran,   ovoz   va   ekran-tovush   asboblari   isitish   tizimidan   uzoqda
joylashgan bo'lishi kerak.
Audio   va   video   kassetalar,   floppi   disklar   va   disklar   xavfsiz   turdagi   metall
shkaflarda saqlanishi kerak.
Uskunalar   uchun   stendlar   GOST   22361-95   "Texnik   o'quv   qurollari   uchun
stendlar. Turlari va funktsional o'lchamlari" talablariga javob berishi kerak.
18 O'quv   jarayonida   statsionar   va   mobil   texnik   o'quv   vositalaridan   (TUT)
foydalanish   kerak.  Mobil   TCO ko'chma  va  katlanadigan  yoki  ko'chma  stendlarga
texnik o'quv qurollari uchun stendlarga qo'yiladigan talablarga muvofiq o'rnatilishi
kerak . [10]
Chop etilgan o'quv qo'llanmalari
Bosma   o'quv   qurollari   (PSE)   ob'ektlar   va   hodisalarning   tasvirlari   va
namoyishlarini,   ilmiy   yoki   amaliy   xarakterdagi   tizimlashtirilgan   ma'lumotlarni,
ma'lumotnoma   ma'lumotlarini   va   bilimlarni   o'qitish,   o'rganish,   o'zlashtirish   va
nazorat   qilish   uchun   qulay   shaklda   taqdim   etilgan   vazifalarni   o'z   ichiga   olgan
bosma nashrlarni  o'z ichiga oladi. Bular: jadvallar, rasmlar, kartalar, xaritalar, ish
daftarlari, portretlar.
jadvallar
O'quv jadvali - bu talabalar ta'lim dasturiga muvofiq o'rganishi kerak bo'lgan
ilmiy ma'lumotlarni olib yuradigan tekis o'quv vositasi.
Jadvalda   uzoq   vaqt   namoyish   qilish   yoki   unga   takroriy   murojaat   qilish
uchun   mo'ljallangan,   guruhlash,   taqqoslash,   umumlashtirish,   o'rganilayotgan
ob'ektlarning   funktsional   tomonlarini   ko'rsatish,   mashg'ulotlarda   qo'llaniladigan
harakatlar   va   operatsiyalarni,   ularni   amalga   oshirish   usullari   va   usullarini
tushuntirishni talab qiladigan materiallar bo'lishi kerak, ya'ni. jadvalda tematik va
tizimlashtirilgan ma'lumotlardan "ko'chirma" bo'lishi kerak.
Yozuvning   rangi   va   fon   rangini   tanlashda   ranglar   birikmalarining
ravshanligini quyidagi baholashni hisobga olish kerak:
Rang kombinatsiyasi ravshanligi reytingi
1) Oq fonda qora harflar juda yaxshi
2) Sariq fonda qora harflar Yaxshi
19 3) Oq fonda ko'k harflar Yaxshi
4) Oq fonda yashil harflar Yaxshi
5) Oq fonda qizil harflar qoniqarli
6) Sariq fonda qizil harflar qoniqarli
7) Qora fonda oq harflar qoniqarli
8) Qizil fonda yashil harflar Yomon
9) Qora rangdagi to'q sariq harflar Yomon
10) Oq fonda to'q sariq rangli harflar Yomon
Jadvalning nomi qisqa bo'lishi va uning mazmuniga mos kelishi kerak.
Jadvallar   taxta   ostida   yoki   devor   bo'ylab   ko'rgazma   stendlari   ostida
joylashgan maxsus qutilarga joylashtirilishi kerak.
Talabalarning   ishini,   didaktik   materialni   va   o'zgaruvchan   tematik
ekspozitsiyani namoyish qilish uchun kamida uchta devor stendlari talab qilinadi.
TCO turlari
Texnik   o'quv   vositalaridan   faol   foydalanish   alohida   o'qituvchilarning
imtiyozi emas TCO o'z ishiga ishtiyoqli o'qituvchilar bor joyda, o'qish ijodkorlikka
aylangan   joyda   ta'lim   jarayonining   ajralmas   qismiga   aylanadi.   Texnologiyadan
oqilona   va   tizimli   foydalanilsa   ,   u   ta’lim   samaradorligi   va   sifatini   oshirishi
mumkin.
O'quv   jarayonini   tashkil   etishga,   uni   intensivlashtirishga   eng   katta   e'tibor
talab   etiladi,   bu   esa   eng   kam   vaqt   bilan   kerakli   hajmdagi   ma'lumotlarni   berish,
uning chuqur o'zlashtirilishiga erishishdan iborat.
O‘quv-tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etishni   takomillashtirish   va   uning   sifatini
oshirishda   o‘qituvchilarga   texnik   yoki   ular   deyilganidek,   audiovizual   o‘quv
qurollari katta yordam berishi mumkin. Texnik o‘quv qo‘llanmalariga uskunaning
o‘zi ham (kodoskoplar, epiproyektorlar, kinoproyektorlar, televizor priyomniklari,
magnitafonlar,   elektr   pleyerlar,   elektrofonlar),   shuningdek,   maxsus   yaratilgan
didaktik   materiallar   va   qo‘llanmalar:   film   lentalari,   diafilmlar   seriyasi,   gramofon
20 yozuvlari,   magnit   yozuvlar   kiradi   .   ,   video   yozuvlar,   filmlar,   ya'ni   .ekran-audio
vositalari.
Shuningdek, interfaol doska zamonaviy TSOga tegishli bo'lishi mumkin.
-interfaol doskalar
Interfaol   doska   (ID)   -   bu   o'qituvchi   yoki   ma'ruzachiga   ikki   xil   vositani
birlashtirish   imkonini   beruvchi   qurilma:   ma'lumotni   ko'rsatish   uchun   ekran   va
oddiy doska.
Ishni boshlashdan oldin ID kompyuter va proyektorga ulanadi. Unda, xuddi
ekranda bo'lgani kabi, har qanday manbadan (kompyuter yoki video signal) tasvir
proektsiyalanadi, uning yordamida siz to'g'ridan-to'g'ri taxta yuzasida ishlashingiz
mumkin.
Doska  sizga slaydlar,  videolarni  ko'rsatish,  eslatmalar  qilish,  chizish, oddiy
doskadagi   kabi   turli   xil   diagrammalar   chizish,   real   vaqtda   proyeksiya   qilingan
tasvirga eslatmalar qo'yish, har qanday o'zgartirishlar kiritish va keyingi tahrirlash,
chop etish uchun kompyuter fayllari sifatida saqlash imkonini beradi. printer, faks
yoki elektron pochta.
Interfaol   doskada   yozish   maxsus   elektron   qalam   yoki   hatto   barmoq
yordamida   amalga   oshiriladi.   Ma'ruzachi   maxsus   markerni   olib,   ekrandagi   tasvir
bilan   ishlashi   mumkin:   ajratib   ko'rsatish,   tagiga   chizish,   muhim   joylarni   chizish,
diagrammalar   chizish   yoki   ularni   tuzatish,   matnga   tuzatishlar   kiritish.   Sensor
qurilmalar   teginishlarni   aniqlaydi   va   ularni   yozuvchi   qo'lning   harakatini   aks
ettiruvchi tegishli elektron signallarga aylantiradi.
Doska   turli   rangdagi   uchta   marker   va   silgi   bilan   jihozlangan   laganda   bilan
jihozlangan.   Karnay   nutqi   davomida   foydalanadigan   markerlarning   ranglarini
oldindan   belgilashi   mumkin   -   keyin   identifikator   avtomatik   ravishda,   masalan,
lagandadan yashil marker yoki o'chirgich olinganiga munosabat bildiradi. Interfaol
doskalar old va orqa proyeksiyali bo'lishi mumkin.
To'g'ridan-to'g'ri proyeksiya bilan proyektor tashqi tomondan, o'qituvchining
yonidan porlaydi.
21 Orqa   proyeksiya   taxtalarida   proyektor   shaffof   interaktiv   ekran   orqasida
maxsus korpusda joylashgan.
Interfaol   doska   ilovalari   Promethean   LTD   sizga   ishtirokchilarning   to'liq
salohiyatini   ro'yobga   chiqarishga   yordam   beradigan   yechimlarni   taqdim   etadi.
Kuchli  dasturiy  ta'minot   va javob  tizimlariga  ega  ACTIVboard  interaktiv  doskasi
konferentsiya   (taqdimot)   yoki   o'quv   mashg'uloti   davomida   material   taqdimoti   va
o'zaro ta'sirni yangi bosqichga olib chiqadi.
Hozirgi   vaqtda,   ko'rinib   turibdiki,   ta'limning   "axborot   va   ta'lim   muhiti"
tushunchasini   kiritish   kerak,   masalan,   Internetning   axborot   resurslari.   Internetni
ta'lim vositasi deb atash qiyin. Bu o'zining ma'lum qismidagi axborot-ta'lim muhiti
bo'lib,   unda   talaba,   o'qituvchi   o'zi   uchun   zarur   bo'lgan   va   o'quv   maqsadlarida
foydali ma'lumotlarni topishi, shuningdek, Internetdan foydalangan holda didaktik
muammolarni   hal  qilishi  mumkin. Bunday  muhitda  turli   xil   vositalar   qo'llaniladi:
og'zaki,   vizual,   multimedia.   Garchi   Internetning   o'zi   hali   ommaviy   axborot
vositalariga   tegishli   bo'lmasa-da,   lekin   uning   axborot   resurslari   xuddi   shu
vositalarni   (masalan,   elektron   gazetalar,   jurnallar,   hatto   filmlar,   san'at   asarlari   va
boshqalar) o'z ichiga oladi. Axborot-ta'lim muhitiga Internetdan tashqari ommaviy
axborot vositalari, shu jumladan elektron (televidenie, radio) ham kiradi.
Shunday   qilib,   biz   ushbu   darslikda   qo'llaniladigan   kontseptual   apparatga
qaror   qildik:   biz   o'quv   qo'llanmalarini   didaktikaning   mustaqil   toifasi   moddiy
vositalar, ta'lim maqsadlariga erishish uchun mo'ljallangan o'quv ma'lumotlarining
tashuvchilari   deb   hisoblaymiz.   Axborot-ta'lim   muhiti   deganda   biz   o'quv
maqsadlarida   foydali   ma'lumotlarni   o'z   ichiga   olgan   Internet,   ommaviy   axborot
vositalarining   axborot   resurslarini   nazarda   tutamiz.   bilan   T.dan   kompleks
foydalanish. O. har xil turdagi kadrlar tayyorlashning asosiy vazifasi – zamonaviy
fan-texnika   taraqqiyoti   talablari   asosida   mutaxassislar   tayyorlash   sifatini   oshirish
uchun sharoit yaratadi.
Ta'lim   jarayoniga   o'qitish   va   o'qitishning   yangi,   eng   ilg'or   usullarini   joriy
etish   zarur,   o'qitishning   texnik   vositalarini   jalb   qilish   maqsadga   muvofiqdir.
Chizmachilikni o‘rgatish samaradorligini oshirish ko‘p jihatdan darslarda didaktik
22 materiallar,   didaktik   o‘yinlar   va   kompyuter   texnologiyalaridan   foydalanishga
bog‘liq.
Zamonaviy   jamiyatning   axborotlashtirish   jarayoni   har   bir   insondan   shaxsiy
kompyuterdan (ShK) foydalanish imkoniyatini talab qiladi.
Agar   siz   chizmachilikni   o'rganishda   kompyuterni   o'rganish
texnologiyalaridan (CTO) foydalansangiz, unda
- o'quv jarayoni faollashtirilgan;
- kompyuterda ishlash ko'nikmalarini rivojlantirish;
-   kundalik   hayotda   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   qobiliyati
shakllanadi;
- insoniyatning axborot resurslaridan foydalanish qobiliyati shakllanadi;
- dars vaqtini tejash;
-   darsda   yangi   material   hajmini   oshirish   va   uni   tushuntirish   vaqtini
qisqartirish imkoniyati;
- darsga tayyorgarlik ko'rish uchun vaqtni qisqartirish;
-   mavjud   bo'lmagan   uskunalar   yordamida   virtual   namoyishlarni   amalga
oshirish mumkin.
Kompyuter   texnologiyalari,   xususan,   taqdimotlar   ko'rgazmali   qurol   sifatida
o'qituvchiga   o'quv   materialini   taqdim   etishda,   ob'ektlarning   shaklini   kuzatish   va
tahlil   qilish   ko'nikmalarini   rivojlantirishga   yordam   beradi,   o'quvchilarning
bilimlarni mustahkam o'zlashtirishini ta'minlaydi, fanga qiziqishini oshiradi.
Shunday qilib, axborot texnologiyalari vositalari, ulardan foydalanish uchun
zarur shart-sharoitlarni hisobga olgan holda, an'anaviy vositalarni sezilarli darajada
qo'llab-quvvatlashi   va   shu   bilan   o'quv   jarayonini   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga
ko'tarishi mumkin.
Kompyuter yordamida dizayn
so'zsiz etakchilar CorelDRAW va AutoCAD tizimlaridir . Shuning uchun bu
tizimlarda   chizmalarni   kompyuter   yordamida   bajarishga   o'rgatish   maqsadga
23 muvofiqdir. Biroq, chizish faqat grafik konstruktsiyalarni bajarishdan iborat emas.
Tafsilotli   chizmaning   bajarilishi   ko'pincha   tizimning   hisoblash   va   grafik   muhiti
tomonidan   ta'minlanishi   kerak   bo'lgan   hisob-kitoblar   bilan   birga   keladi.   Chizma
shakllarining   ommaviy   o'rnatilishi   parametrik   tavsif   va   qism   shaklini   o'rnatish
imkoniyati bilan ta'minlanishi mumkin.
Qismning   shaklini   parametrik   aniqlash   va   uning   asosida   chizmani   qurish
ishni  tashkil   etishning  yuqori  tamoyilidir.  Dizayn  va  ishlab   chiqarishda  detallarni
yig'ish chizmalarini qurish uchun ishlatilishi mumkin bo'lgan qismlarning tavsiflari
ma'lumotlar bazasini yaratishga intilish kerak . Qism shakllarini parametrlashtirish
SI,   BASIC   yoki   AutuLisp   (   AutoCAD   tizimlari   )   kabi   tillarda   dasturlashni   talab
qiladi   ,   bu   o'z-o'zidan   mashaqqatli   jarayondir.   Hisob-kitoblarni   birlashtirish,
qismlarning   shakllarini   parametrlashtirish   va   chizmalarni   qurish   jarayonini
birlashtirish   mumkin   bo'lgan   "Vektor"   tizimidan   foydalanishdan   iborat   oddiyroq
yondashuv taklif etiladi.
Muammolarni   hal   qilish   printsipi   -   chizmaning   shaklini   o'rnatishning
ommaviy xarakteriga (o'lchamiga qarab) ega bo'lgan dasturga interaktiv hisoblash
va   grafik   qurilishining   skript   makro-buyruqlarini   (tizimda   har   safar   avtomatik
ravishda   shakllantiriladi)   bajarishdir   .   qism   va   shunga   mos   ravishda,   ularga
muvofiq qismning chizmalari.
Tuzilmalarning montaj chizmalarini parametrlash juda ko'p vaqt  talab etadi
va   kursant   har   doim   ham   bunga   dosh   bera   olmaydi.   Shuning   uchun,   barcha
ishlarning   asosiy   ulushi   (95%   gacha)   tayyorgarlik   bosqichida   amalga   oshiriladi,
bunda   o'qituvchi   parametrik   vazifa   uchun   makro   buyrug'ini   yaratishi   kerak.
Kursant,   shuningdek,   strukturani   yangi   ma'lumotlar   bilan   tahlil   qilish   va
CorelDRAW  tizim  formatidagi  fayllardan  foydalangan  holda ,  AutoCAD  tuzilma
modelini yakuniy chizma yoki qattiq tasvirga etkazish uchun taklif qilinadi. Ushbu
yondashuv nafaqat loyihalashda, balki kurs va diplom dizaynida ham qo'llaniladi.
Auto CAD tizimi haqida umumiy ma'lumot
24 AutoCAD   eng   ilg'or   chizish   vositalarini,   shuningdek,   qulay   3D   modellash
vositalarini   taklif   etadi.   Ushbu   dastur   turli   darajadagi   murakkablikdagi   SAPR
tizimlarini yaratish uchun platformadir.
3ds  max  mashhur   3D  modellashtirish  va  renderlash  dasturidir.  U  me'moriy
modellashtirish   uchun   barcha   kerakli   vositalarni   o'z   ichiga   oladi:   bu   standart
ob'ektlar   to'plami   (derazalar,   eshiklar,   zinapoyalar,   to'siqlar)   va   turli   me'moriy
materiallar   kutubxonasi.   Ilova   sizga   tezda   ishlashga   imkon   beradi   va   turli   xil
modellar   va   bo'shliqlar   elementlari   bilan   tajriba   o'tkazib,   ularning   qanday
ko'rinishini   darhol   ko'rishga   imkon   beradi.   3ds   max   AutoCAD   platformasida
yaratilgan echimlar bilan o'zaro ta'sir qiladi .
MAYA mafkuraviy jihatdan professional yo'naltirilgan dastur sifatida ishlab
chiqilgan.   Soch   va   suyuqlik   simulyatsiyasidagi   dinamik   innovatsiyalar   va
texnologiya   Mayyani   kino   va   video   uchun   maxsus   effektlarni   ishlab   chiqishda
etakchi   vositaga   aylantirdi   .   Vizualizatsiya   va   modellashtirish   uchun   uchinchi
tomon   vositalari   bilan   yuqori   darajadagi   integratsiya   dunyoning   etakchi
studiyalariga Maya-ni kompyuter o'yinlarini ishlab chiqish yoki kino va televidenie
uchun   maxsus   effektlarni   yaratish   bo'ladimi,   o'zlarining   ish   jarayoniga   qo'shish
imkonini beradi.
AutoCAD - dunyodagi eng mashhur kompyuter yordamida loyihalash tizimi.
AutoCAD   tizimi   ,   shuningdek,   unga   asoslangan   dasturiy   mahsulotlar   turli
o'lchamdagi   loyihalar   bilan   ishlash   tezligini   sezilarli   darajada   oshiradi,   dizayn
ma'lumotlarini yanada samarali yaratish va yangilash imkonini beradi.
AutoCAD   2007   oldingi   versiyalarga   nisbatan   3D   modellashtirish
imkoniyatlarini   butunlay   yangi   darajaga   olib   chiqadi.   Dizaynning   dastlabki
bosqichida   AutoCAD   vositalaridan   foydalangan   holda   ob'ektning   kontseptual
modeli   yaratiladi   va   tahrirlanadi.   Olingan   natija   barcha   chiqish   hujjatlarini
shakllantirish   uchun   asos   bo'lib   xizmat   qiladigan   yakuniy   uch   o'lchovli   modelni
qurish uchun ishlatiladi: spetsifikatsiyalar, tekis chizmalar, taqdimot materiallari.
AutoCAD 2000 Drawing Automation Suite kuchli chizmachilik vositasidir.
Bu   sizning   ko'rsatmalaringizga   rioya   qilgan   holda   kerakli   chizmani   tez   va   aniq
25 yaratishni   ta'minlaydi.   Bu   sizga   chizmadagi   xatolarni   osongina   tuzatish   va   hatto
butun   chizmani   qayta   ishlamasdan   katta   tuzatishlar   kiritish   uchun   vositalarni
taqdim etadi. U toza, aniq yakuniy chizmalarni yaratadi.
Tizim   AutoCAD   2000  siz   uchun   ishlaydi.   U   sizning   rasmingizga   "o'zidan"
hech narsa qo'shmaydi. AutoCAD 2000 yordamida yaratilgan tugallangan chizma
xuddi   qo'lda   ehtiyotkorlik   bilan   ishlangan   chizma   bilan   deyarli   bir   xil   ko'rinadi.
("Virtual", chunki  AutoCAD 2000, to'g'ri uskuna bilan foydalanilganda, aniqlikni
sezilarli   darajada   oshirishi   mumkin).   Chizmangiz   aynan   siz   ko'rsatgandek
konfiguratsiya qilinadi va har bir element aynan siz joylashtirmoqchi bo'lgan joyga
joylashtiriladi.
AutoCAD   2000   dasturiy   ta minot   to plami   mikrokompyuteringiz   uchunʼ ʻ
mo ljallangan chizmalarni avtomatlashtirish ilovasi  (DAC) bo lib , DAC ilovalari	
ʻ ʻ
juda   kuchli   vositadir.   Chizmani   tayyorlash   va   o'zgartirishni   kompyuter   tizimi
yordamida amalga oshirish tezligi va qulayligi "qo'lda" chizish bilan solishtirganda
vaqtni  sezilarli  darajada  tejash  imkonini  beradi. AutoCAD  2000  mikrokompyuter
foydalanuvchilariga   ilgari   faqat   katta   va   qimmat   hisoblash   tizimlarida   mavjud
bo'lgan imkoniyatlarni beradi .
AutoCAD   2000   yordamida   bajarilishi   mumkin   bo'lgan   chizma   ishlarining
turlari bo'yicha deyarli hech qanday cheklovlar yo'q. Agar chizma qo'lda yaratilishi
mumkin bo'lsa, u holda uni kompyuterda ham yaratish mumkin.
Bu erda tizimning ba'zi xususiyatlari:
- barcha turdagi me'moriy chizmalar;
- interyer dizayni va makonni rejalashtirish;
- texnologik sxemalar va tashkiliy sxemalar;
- har qanday turdagi egri chiziqlar;
- elektron, kimyo, qurilish va muhandislik dasturlari uchun chizmalar;
- matematik va boshqa ilmiy funktsiyalarning grafiklari va boshqa tasvirlari;
- badiiy chizmalar ijrosi.
AutoCAD   DesignCenter   (ADC)   har   qanday   chizmadagi   ma'lumotlarni
ko'rish   yoki   nusxalash   imkoniyatini   beradi.   Chizma   mazmunini   aylanib   chiqish
26 kerakmi? Juda oson - bloklar, qatlam ta'riflari, varaq sxemalari va tashqi havolalar
ko'plab manbalardan olinadi va joriy chizmaga kiritiladi. Agar blok yoki maqsadli
chizmada   birliklar   tayinlangan   bo'lsa,   u   holda   blok   avtomatik   ravishda   berilgan
ma'lumotlarga muvofiq o'lchaydi. O'rnatilgan qidiruv funksiyasi ularning mazmuni
haqidagi ma'lumotlardan foydalangan holda chizmalarni qidirishga imkon beradi.
27 XULOSA
Boshlang'ich   maktab   yoshida   fikrlashni   rivojlantirish   muammosi   bugungi
kunda dolzarbdir, chunki zamonaviy axborot texnologiyalari asrida bilim olish va
o'zlashtirish   bosqichini   istisno   qiladigan   tayyor   javoblar   mavjud.   Ammo
ma'lumotni   izlash   va   tahlil   qilish   ko'nikmalari   bo'lmasa,   tafakkurning   rivojlanishi
uchun   hech   qanday   asos   yo'q,   ya'ni   pirovardida   bilim   yo'q.   Bunday   sharoitda
tafakkurning   chuqurlik,   tanqidiylik,   moslashuvchanlik,   uning   mustaqillik
darajasini   aks   ettiruvchi   sifatlari   yetarlicha   rivojlanmaydi.   Kompyuter   bolalarni
o'zlari o'ylashga o'rgatadi.
Bundan   tashqari,   amaliyot   shuni   ko'rsatadiki,   o'qituvchilar   tomonidan
o'quvchilarning harakatlarini model bo'yicha tashkil etish odatiy holdir: ko'pincha
o'qituvchilar   bolalarga   taqlidga   asoslangan,   fikrlashni   talab   qilmaydigan
mashg'ulotlarni taklif qilishadi. rivojlanishiga hissa qo'shadi.
Har   bir   o‘qituvchi   o‘zining   amaliy   faoliyatida   o‘quvchilarning   darsda   faol
bo‘lishiga   intilishi   kerak.   Bolalarning   predmeti   va   yoshi   bo'yicha   didaktik
materialni   to'g'ri   tanlash   bilan   nafaqat   ma'lum   bilimlarni,   balki   o'quvchilarning
bilish faolligini  ham  shakllantirish  mumkin. Zamonaviy ta'lim  jarayonida ta'limni
modernizatsiya   qilish   sharoitida   o'quvchilarda   yuqori   faollik   va   fikrlash
mustaqilligini   rivojlantirishga   qaratilgan   ta'lim   faoliyati   shakllari   va   turlaridan
foydalanish zarurati tug'iladi.
Sezgi   idrok   mehnat   tarbiyasida   katta   rol   o'ynaydi,   lekin   bilimning   faqat
boshlang'ich   bosqichini   ifodalaydi.   Idrok   faol   fikrlash   bilan   birga   bo'lishi   va
boshqarilishi kerak, u kognitiv vazifalarni belgilaydi, kuzatishlar rejasini beradi va
natijalarini   hisobot   qiladi.   Ko'rgazmali   qurollar   idrokni   kuchaytirish   uchun
ishlatiladi: mahsulotlar va maketlarni ko'rsatish; ob'ektlar, jarayonlarning tasviri va
doskadagi eskiz; tasvir holati.
Maxsus  fanlarni   o‘qitishda   foydalaniladigan   o‘quv  jihozlari   va  ko‘rgazmali
qurollarga   oid   nazariy   materiallar,   ilmiy-metodik   maqolalar   o‘rganilib,
umumlashtirildi.   Maxsus   fanlarni   o‘qitish   jarayoni   samaradorligini   ta’minlovchi
28 ko‘rgazmali   qurollar   turlari   ham   ko‘rib   chiqildi.   O'qitishning   texnik   va   dasturiy
vositalarining turlari tahlil qilinadi.
O‘quv-tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etishni   takomillashtirish   va   uning   sifatini
oshirishda   o‘qituvchilarga   texnik   yoki   audiovizual   o‘quv   qurollari   katta   yordam
beradi.   Texnik   o‘quv   qo‘llanmalariga   uskunaning   o‘zi   ham   (kodoskoplar,
epiproyektorlar,   kinoproyektorlar,   televizor   priyomniklari,   magnitafonlar,   elektr
pleyerlar,   elektrofonlar),   shuningdek,   maxsus   yaratilgan   didaktik   materiallar   va
qo‘llanmalar:   film   lentalari,   diafilmlar   seriyasi,   gramofon   yozuvlari,   magnit
yozuvlar kiradi . , video yozuvlar, filmlar, ya'ni .ekran-audio vositalari.
Ta'lim   jarayoniga   o'qitish   va   o'qitishning   yangi,   eng   ilg'or   usullarini   joriy
etish   zarur,   o'qitishning   texnik   vositalarini   jalb   qilish   maqsadga   muvofiqdir.
Darslarda   zamonaviy   TCO   va   kompyuter   texnologiyalaridan   foydalangan   holda
chizmachilikni   o'rgatish   samaradorligini   oshirish.   Shu   sababli,   zamonaviy
jamiyatni axborotlashtirish jarayoni har bir insondan shaxsiy kompyuterdan (ShK)
foydalanish   qobiliyatini   ham   talab   qiladi.   Kompyuter   texnologiyalari   ko'rgazmali
qurol sifatida o'qituvchiga o'quv materialini taqdim etishda, ob'ektlarning shaklini
kuzatish   va   tahlil   qilish   ko'nikmalarini   rivojlantirishga   yordam   beradi,
o'quvchilarning bilimlarni mustahkam o'zlashtirishini ta'minlaydi, fanga qiziqishini
oshiradi.
Shunday qilib, axborot texnologiyalari vositalari, ulardan foydalanish uchun
zarur shart-sharoitlarni hisobga olgan holda, an'anaviy vositalarni sezilarli darajada
qo'llab-quvvatlaydi   va   shu   bilan   o'quv   jarayonini   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga
ko'taradi.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Botvinnikov A. D., Vinogradov V. N., Vyshnepolskiy I. S. “ Chizmachilik ”: 
O'rta maktabning 7-8-sinflari uchun darslik . - M.: Ma'rifat, 1990 yil.
2. Botvinnikov A.D. "Chizmachilikni o'qitish metodikasini takomillashtirish 
yo'llari": O'qituvchi uchun qo'llanma. - M.: Ma'rifat, 1983 yil.
3. Botvinnikov A. D., Vyshnepolskiy I. S. "O'rta maktabda rasm chizish": 
O'qituvchi uchun qo'llanma - M .: Ta'lim, 1989 yil.
4. Vasilenko E. A. “Chizmachilikni o‘rgatish metodikasi”. - M.: Ma'rifat, 1990 yil.
5. Vyshnepolskiy I. S. "Chizmachilikni o'rgatish". - M .: Oliy maktab, 1986 yil.
6. Dembinskiy S. I., Kuzmenko V. I. "O'rta maktabda rasm chizishni o'rgatish 
metodikasi" - M .: Ta'lim, 1987 yil.
7. Chudinov A. V., Mahsulotni loyihalashning turli bosqichlarida grafika. - 
Novosibirsk: NSTU, 1994 yil.
8. Rozov S. V. "Chizmachilikni o'rgatish bo'yicha qo'llanma". - M .: 
Mashinostroenie, 1968 yil.
9. Boguslavskiy A.A. Dastur-uslubiy majmua №6. Maktab kompyuter yordamida 
loyihalash tizimi. O'qituvchi uchun qo'llanma // M.: KUDITs, 1995.
10. Ivanov N. Kompyuter ta'limi // Kompyuter matbuoti, 1996 yil.
11. Xristochevskiy S. Ta'limda multimedia // Kompyuter matbuoti, 1996 yil.
12. Yurin V., Zlygarev V. Ishlab chiqarishni avtomatlashtirilgan loyihalash va 
texnologik tayyorlash tizimi o'quv vositasi sifatida // Rossiyada oliy ta'lim, 1996 
yil.
13. Kotov Yu.V., Pavlova A.A. Kompyuter grafikasi asoslari, rassomlik va grafika 
fakultetlari talabalari uchun darslik, Moskva, Ta'lim, 1993 г.
14. Troshin V.V. Chizma darsida kompyuter // Maktab va ishlab chiqarish, 1991 
yil.
30

O’QUVCHI YOSH XUSUSIYATLARINI INOBATGA OLIB O’QUV- IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMALI VOSITALAR YARATISH 1

MAVZU: O’QUVCHI YOSH XUSUSIYATLARINI INOBATGA OLIB O’QUV-IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMALI VOSITALAR YARATISH MUNDARIJA: KIRISH...........................................................................................................3 Vizual o'quv qo'llanmalari...........................................................................4 Ko'rinish printsipi........................................................... .............................5 Ko'rgazmali qurollarning turlari.................................................................7 O'qitishning texnik vositalari.....................................................................17 Kompyuter yordamida dizayn...................................................................23 XULOSA......................................................................................................28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………30 2

Kirish Zamonaviy ta'limda ko'rgazmali qurollar va texnik o'qitish vositalari katta o'rin tutadi. Bu mavzu pedagogika ta’lim muassasalaridagi rassomlik va grafika fakultetlarida tasviriy san’at yo‘nalishi bo‘yicha talabalarning badiiy ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish bilan bog‘liq. Tadqiqot maqsadi: talabalarga maxsus fanlarni o'qitish jarayonida faollashtirish usullarini nazariy asoslash va ishlab chiqish, ko'rgazmali qurollardan foydalanish bo'yicha tavsiya etilgan metodikaning samaradorligini eksperimental tekshirish, talabalarni maxsus jihozlar va ko'rgazmali materiallarni loyihalashga jalb qilish. yordamlar. O‘quv predmeti oliy pedagogika o‘quv yurtlarining badiiy-grafik fakultetlarida talabalarni chizmachilikka maxsus tayyorlash jarayonidir. Tadqiqot ob'ekti - chizmachilik va muhandislik grafikasi bo'yicha o'quv jarayonini faollashtirishga turli ko'rgazmali qurollar va maxsus jihozlardan kompleks foydalanishning ta'siri. Vazifalar: 1. Tadqiqot muammosi bo‘yicha nazariy materiallarni, maxsus fanlarni o‘qitishda foydalaniladigan o‘quv jihozlari va ko‘rgazmali qurollarga oid ilmiy- metodik maqolalarni ko‘rib chiqish, o‘rganish va umumlashtirish. 2. Maxsus fanlarni o`qitish jarayoni samaradorligini ta`minlovchi ko`rgazmali qurollar turlarini ko`rib chiqing. 3. Texnik va dasturiy ta'lim vositalarining turlarini ko'rib chiqing. Tadqiqot usullari: 1. Axborot va didaktik. 2. Tasviriy san’at ustaxonalari va maktab o‘quv xonalari uchun turli o‘quv qurollaridan kompleks foydalanish va ularni loyihalash asosida o‘quvchilarni maxsus tayyorlash jarayonini modellashtirish. 3

Vizual o'quv qo'llanmalari Vizualizatsiyadan foydalanish o‘quvchilarning o‘rganilayotgan fanga bo‘lgan qiziqishini oshiradi, bilim olish jarayonini osonlashtiradi, o‘zlashtirishning mustahkamlanishiga va o‘qitishda rasmiyatchilikka barham berishga yordam beradi. Ko'rgazmali qurollardan foydalanmasdan o'quvchilarning fazoviy tasavvurlarini muvaffaqiyatli rivojlantirish qiyin. SHuning uchun ko’rgazmali qurollardan foydalanib, o’quvchilarni geometrik shakllar va turli jismlarning konstruksiyalari haqida aniq tasavvurlar bilan qurollantirish, bu shakllarni tahlil qilish va sintez qilishga o’rgatish mumkin. Ko'rgazmali qurollardan keng foydalanish va to'g'ri foydalanish o'quvchilarning o'rganilayotgan masala bo'yicha tushunchalarini kengaytiradi va chuqurlashtiradi, materialni taqdim etish vaqtini qisqartiradi. Biroq, o'qitishda vizualizatsiyaga katta ahamiyat berib, uni ortiqcha baholamaslik va o'qitishning boshqa tamoyillarini e'tiborsiz qoldirmaslik kerak. Darsni ko‘rgazmali qurollar bilan haddan tashqari yuklashda o‘quvchilarni darsning asosiy maqsadidan chalg‘itishi, o‘rganilayotgan masalalarning umumiy qonuniyatlarini o‘tkazib yuborishi, asosiyni ikkinchi darajalidan ajratmasligi mumkin. Treningda vizual va mavhum, aniq va umumlashtirilgan nisbatlarning to'g'ri nisbati ta'minlanishi kerak. Ko‘rgazmali qurollar o‘quv rejasi mavzulariga ko‘ra shunday tanlanishi kerakki, darsning tegishli bo‘limlarini o‘tkazishda, materialni mustahkamlash va takrorlashda kerakli ko‘rgazmalilikni ta’minlash kerak. Ko‘rgazmali qurollardan foydalanish usuli ular materialni o‘rganishda qaysi bosqichda qo‘llanilishiga bog‘liq. Xuddi shu ko'rgazmali qurol yoki ko'rgazmali qurollar va texnik vositalar to'plami o'qituvchi yangi materialni tushuntirganda, bilimlarni mustahkamlash va uni tekshirishda turli usullarda qo'llaniladi. Shunday qilib, masalan, grafika o'quv dasturining turli mavzulari bo'yicha yangi materialni tushuntirishda filmlar va filmlar tabiat va modellarga organik qo'shimcha hisoblanadi. Xulosa qilib aytganda, bu ko‘rgazmali qurollar o‘quvchilar uchun bilim manbai hisoblanadi. Takrorlash va umumlashtirishda ba'zi film lentalari va 4

filmlardan foydalanish tavsiya etiladi. Yordamchi vositalarni tanlash tasodifiy bo'lmasligi kerak, lekin kurs davomida diqqat bilan o'ylangan. Har bir qo'llanma umumiy darslar zanjirida o'z o'rniga ega bo'lishi kerak. Darsning mazmuni va tarbiyaviy maqsadiga qarab, o'quv materialini yaxshiroq o'zlashtirishga yordam beradigan turli xil ko'rgazmali qurollardan foydalanish kerak. Shuning uchun ko'rgazmali qurollardan foydalanishning to'g'ri metodikasini ta'minlash kerak. Ko'rinish printsipi "Muhandislik grafikasi" fanining o'ziga xosligi shundaki, unda o'rganilayotgan materialning foydalanish imkoniyatining didaktik printsipi ko'rishning didaktik printsipi bilan uzviy bog'liqdir. Sezgi idrok mehnat tarbiyasida katta rol o'ynaydi, lekin bilimning faqat boshlang'ich bosqichini ifodalaydi. Keyingi bosqich - mavhum fikrlash. Idrok faol fikrlash bilan birga bo'lishi va boshqarilishi kerak, u kognitiv vazifalarni belgilaydi, kuzatishlar rejasini beradi va natijalarini hisobot qiladi. Ko'rgazmali qurollarning quyidagi turlari qo'llaniladi: mahsulotlar va maketlarni ko'rsatish; ob'ektlar, jarayonlarning tasviri va doskadagi eskiz; tasvir holati. Ko‘rgazmali qurollar o‘qituvchi tomonidan o‘quv materialini taqdim etishda, o‘quvchilarning bilim olish va ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdagi mustaqil faoliyati jarayonida, materialning o‘zlashtirilishini nazorat qilishda hamda o‘qituvchi va o‘quvchilarning boshqa faoliyatida qo‘llaniladi. Sinfda vizualizatsiyadan asossiz, o'zboshimchalik bilan va ortiqcha foydalanish ham salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin. Ko'rgazmali qurollarning barcha turlarini u bilan ishlaydigan o'qituvchiga qo'yiladigan talablarga javob beradigan tizimga keltiradigan umumiy qabul qilingan tasnif mavjud emas. Muhandis-o'qituvchilar mustaqil ravishda o'quv qurollari majmualarini, shu jumladan sinfda ko'rgazmali qurollarni ishlab chiqishlari va ularni boshqa o'quv qurollari bilan optimallashtirishlari kerak. 5