IJODIY TAFAKKURNI SHAKLLANTIRISH OMILLARI
IJODIY TAFAKKURNI SHAKLLANTIRISH OMILLARI 1
MAVZU: IJODIY TAFAKKURNI SHAKLLANTIRISH OMILLARI MUNDARIJA: Kirish…………………………………………………………………………..3 I BOB. Tushunish va tafakkur qilishning ijtimoiy mohiyati ……………..6 1.1. Tafakkurning turlari. …………………………………………………14 1.2. Mustaqil fikrlash - sog’lom ma’naviyatning mezoni sifatida………...16 II BOB. O’quvchilarda mustaqil tafakkurni shakllantirishning psixologik omillari. …………………………………………………………19 2.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarda tafakkuri. …………………………19 2.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarda ijodiy tafakkurni rivojlanishi. ….28 Xulosa ……………………………………………………………………….30 Foydalanilgan adabiyotlar. …………………………………………………32 2
KIRISH Mavzuning dolzarbligi: Mamlakatimizda mustaqillik tantana qilgan kundan buyon yoshlar masalasiga alohida e’tibor berilib kelmoqda. Bugungi kunda mustaqil va erkin fikrlaydigan har tomonlama rivojlangan yoshlarni tarbiyalash har bir tarbyachi va murabbiyning emas balki har bir ota- onaning ham muqaddas burchidir. Buni birinchi Prezidentimiz I.A.Karimovning «Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch» nomli kitobilarida keltirilgan quyidagi jumlalardan ham bilishimiz mumkin. Ushbu kitobda «Biz xalqimizning dunyoda hech kimdan kam bo’lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko’ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli bo’lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan jonmiz, bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz, beqiyos ahamiyat kasb etadi. Agar biz bu masalada xushyorlik va sezgirligimizni, qat’iyat va mas’uliyatimizni yo’qotsak, bu o’ta muhim ishni o’z holiga, o’zi bo’larchilikka tashlab qo’yadigan bo’lsak, muqaddas qadriyatlarimizga yo’g’ringan va ulardan oziqlanib ma’naviyatimizdan, tarixiy xotiramizdan ayrib, oxir-oqibatda o’zimiz intilgan umumbashariy taraqqiyot yo’lida chetda qolishimiz mumkin. O’z tarixini bilmagan, kechagi kunini unutgan millatning kelajagi yo’q» ligini alohida ta’kidlab o’tgan. 1 Mavzuning maqsadi: Boshlang’ich sinf o’quvchilarni mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalash tamoyillari asosida rivojlantirishni nazarda tutadi. Mavzuning vazifalari : Yoshlarimizni mustaqil fikrlaydigan har tomonlama etuk qilib tarbiyalash har bir yosh bosqichida amalga oshirilishi va mana shu yoshlarda mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni 1 I. A. Karimov. Yuksak ma naviyat – yengilmas kuch. ‟ T . 2008 yil. 3
tarbiyalash, milliy istiqlol g’oyasini yoshlar ongiga har tamonlama singdirish va ularni ona vatanga mehr – muhabbat ruhida tarbiyalash ichki dunyosi boy, irodasi kuchli yoshlarni tarbiyalash ko’zda tutilgan. Mavzuning yana bir muhim vazifasi uzluksiz ta’lim tizimidagi barcha ta’lim tarbiya muassasalaridagi yoshlarimizni mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalash jarayonida milliy istiqlol g’oyalari bilan ma’naviy, ruhiy jihatdan ongini boyitish, ular ruhiyatida bo’shliqni faqat yaxshilik uchun, ezgu maqsadlarini amalga oshirish uchun zarur bo’lgan bilim, ko’nikma, malakalar bilan qurollantirishdir. Mavzuning amaliy vazifasi shundaki yoshlar ongini ma’naviy jihatdan boyitishda va mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalashda oila, mahalla, umumiy o’rta ta’lim, uzluksiz qonuniyatga asoslangan ta’lim tizimi jarayonida yoshlar ongida yuksak ma’naviyatga oid qarashlarni va mustaqil erkin fikrlashni shakllantirishdan iboratdir. Mavzuning ob’ekti : Mustaqil, erkin fikrlaydigan yoshlarimizni milliy qadriyatlarga asoslangan boy ma’naviyatimizning serqirrali yo’nalishlarini ongida shakllantira olishga xizmat qiladigan adabiyotlar. Mavzuning predmeti: Boshlang’ich sinf o’quvchilarida mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalash tamoyillarini pedagogik, psixologik uslubiy va ijtimoiy sohalar bilan bog’liq bo’lgan psixologiya va pedagogika nuqtai nazaridan o’rganishdir. Mavzuning metodologiyasi: BMIning nazariy, amaliy hamda o’z oldiga qo’ygan maqsad va vazifalarini ilmiy jihatdan to’g’ri hal etishda turli yoshdagi bolalar faoliyatini to’g’ri tashkil etish va boshqarish borasidagi boshlang’ich sinf o’quvchilarida mustaqil tafakkurni shakllantirish o’z aksini topgan. Milliy istiqlol g’oyasi shu bilan birga ajdodlarimiz tomonidan ishlab chiqilgan, istiqbolga qaratilgan tarixiy jarayonda o’zini oqlagan ilg’or fikrlar majmuasi tashkil etadi. BMIda xalq pedagogikasi, xalq psixologiyasi vakillarining 4
o’quvchilsrni mustaqil fikrlash tutgan o’rni xaqidagi nazariy va amaliy qarashlari ishning metodologik asosini tashkil etadi. Ishining tadqiqot metodlari : Ishning tadqiqot metodlari o’ziga xos kuzatish, tajriba sinov, bolalarning mustaqil va erkin fikrlaydigan yoshlarni tarbiyalash tamoyillari taxlil va talqin qilish, suhbat, anketa va savol – javoblar asosida olingan ma’lumotlarni o’zining pedagogik faoliyatida tekshirishdan o’tkazgan materiallar asosida talqin qilinadi. Shu bilan birga turli xildagi test variantlari, savolnomalar, faoliyat natijalarini tekshirish orqali ilmiy xulosalar va tavsiyalar ishlab chiqishni nazarda tutadi. 5