logo

IJODIY TAFAKKURNI SHAKLLANTIRISH OMILLARI

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

45.4931640625 KB
IJODIY TAFAKKURNI
SHAKLLANTIRISH OMILLARI
1 MAVZU: IJODIY TAFAKKURNI SHAKLLANTIRISH OMILLARI
MUNDARIJA: 
Kirish…………………………………………………………………………..3
I BOB. Tushunish va tafakkur qilishning ijtimoiy mohiyati  ……………..6
1.1. Tafakkurning turlari.  …………………………………………………14
1.2.  Mustaqil fikrlash - sog’lom ma’naviyatning mezoni sifatida………...16
II BOB. O’quvchilarda  mustaqil  tafakkurni shakllantirishning 
psixologik omillari.  …………………………………………………………19
2.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarda tafakkuri. …………………………19
2.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarda  ijodiy tafakkurni rivojlanishi. ….28
Xulosa  ……………………………………………………………………….30
Foydalanilgan adabiyotlar. …………………………………………………32
 
 
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Mamlakatimizda   mustaqillik   tantana     qilgan
kundan   buyon   yoshlar   masalasiga   alohida   e’tibor     berilib   kelmoqda.   Bugungi
kunda   mustaqil   va   erkin   fikrlaydigan   har   tomonlama   rivojlangan   yoshlarni
tarbiyalash   har   bir   tarbyachi   va   murabbiyning   emas   balki   har   bir   ota-   onaning
ham   muqaddas   burchidir.   Buni     birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimovning
«Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch» nomli kitobilarida keltirilgan quyidagi
jumlalardan ham bilishimiz mumkin.  
Ushbu   kitobda   «Biz   xalqimizning   dunyoda   hech   kimdan   kam
bo’lmasligi,   farzandlarimizning   bizdan   ko’ra   kuchli,   bilimli,   dono   va
albatta   baxtli   bo’lib   yashashi   uchun   bor   kuch   va   imkoniyatlarimizni
safarbar   etayotgan   jonmiz,   bu   borada   ma’naviy   tarbiya   masalasi,   hech
shubhasiz,  beqiyos ahamiyat  kasb etadi.  Agar biz bu masalada  xushyorlik
va   sezgirligimizni,   qat’iyat   va   mas’uliyatimizni   yo’qotsak,   bu   o’ta   muhim
ishni  o’z   holiga,   o’zi  bo’larchilikka   tashlab  qo’yadigan  bo’lsak,  muqaddas
qadriyatlarimizga   yo’g’ringan   va   ulardan   oziqlanib   ma’naviyatimizdan,
tarixiy   xotiramizdan   ayrib,   oxir-oqibatda   o’zimiz   intilgan   umumbashariy
taraqqiyot   yo’lida   chetda   qolishimiz   mumkin.   O’z   tarixini   bilmagan,
kechagi   kunini   unutgan   millatning   kelajagi   yo’q»   ligini   alohida   ta’kidlab
o’tgan. 1
 
Mavzuning   maqsadi:   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarni   mustaqil   fikrlash
qobiliyatini   o’stirish   va   erkin   fikrlashni   tarbiyalash   tamoyillari   asosida
rivojlantirishni nazarda tutadi.  
Mavzuning   vazifalari :   Yoshlarimizni   mustaqil   fikrlaydigan   har
tomonlama etuk qilib tarbiyalash har bir yosh bosqichida amalga oshirilishi va
mana   shu   yoshlarda   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   o’stirish   va   erkin   fikrlashni
1  I. A. Karimov. Yuksak ma naviyat – yengilmas kuch. ‟ T . 
2008 yil.   
 
3 tarbiyalash, milliy istiqlol g’oyasini yoshlar ongiga har tamonlama singdirish va
ularni   ona   vatanga     mehr   –   muhabbat   ruhida   tarbiyalash   ichki   dunyosi   boy,
irodasi kuchli yoshlarni tarbiyalash ko’zda tutilgan. Mavzuning yana bir muhim
vazifasi   uzluksiz     ta’lim   tizimidagi     barcha   ta’lim   tarbiya     muassasalaridagi
yoshlarimizni   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   o’stirish   va   erkin   fikrlashni
tarbiyalash   jarayonida   milliy   istiqlol   g’oyalari   bilan     ma’naviy,   ruhiy   jihatdan
ongini     boyitish,   ular   ruhiyatida   bo’shliqni   faqat   yaxshilik   uchun,   ezgu
maqsadlarini  amalga   oshirish  uchun  zarur  bo’lgan  bilim, ko’nikma,  malakalar
bilan   qurollantirishdir.   Mavzuning   amaliy   vazifasi   shundaki   yoshlar   ongini
ma’naviy  jihatdan boyitishda va mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin
fikrlashni tarbiyalashda oila, mahalla, umumiy  o’rta   
ta’lim, uzluksiz qonuniyatga asoslangan ta’lim tizimi jarayonida yoshlar ongida 
yuksak ma’naviyatga oid qarashlarni va mustaqil erkin fikrlashni 
shakllantirishdan iboratdir.  
Mavzuning   ob’ekti :   Mustaqil,   erkin   fikrlaydigan   yoshlarimizni     milliy
qadriyatlarga   asoslangan   boy   ma’naviyatimizning   serqirrali   yo’nalishlarini
ongida shakllantira olishga xizmat qiladigan adabiyotlar.  
Mavzuning predmeti:    Boshlang’ich sinf o’quvchilarida mustaqil fikrlash
qobiliyatini   o’stirish   va   erkin   fikrlashni   tarbiyalash   tamoyillarini   pedagogik,
psixologik   uslubiy   va   ijtimoiy   sohalar   bilan   bog’liq   bo’lgan   psixologiya   va
pedagogika nuqtai nazaridan o’rganishdir.  
Mavzuning   metodologiyasi:   BMIning   nazariy,   amaliy   hamda   o’z   oldiga
qo’ygan maqsad va vazifalarini ilmiy  jihatdan to’g’ri hal etishda turli yoshdagi
bolalar   faoliyatini   to’g’ri   tashkil   etish   va   boshqarish   borasidagi   boshlang’ich
sinf   o’quvchilarida mustaqil tafakkurni shakllantirish o’z aksini topgan. Milliy
istiqlol   g’oyasi   shu     bilan   birga   ajdodlarimiz   tomonidan   ishlab   chiqilgan,
istiqbolga     qaratilgan   tarixiy   jarayonda   o’zini   oqlagan   ilg’or   fikrlar   majmuasi
tashkil   etadi.   BMIda   xalq   pedagogikasi,     xalq     psixologiyasi   vakillarining
4 o’quvchilsrni   mustaqil   fikrlash   tutgan   o’rni   xaqidagi   nazariy   va   amaliy
qarashlari ishning metodologik asosini tashkil etadi. 
Ishining   tadqiqot   metodlari :   Ishning   tadqiqot   metodlari   o’ziga   xos
kuzatish,   tajriba   sinov,   bolalarning   mustaqil   va   erkin   fikrlaydigan   yoshlarni
tarbiyalash tamoyillari taxlil va talqin qilish, suhbat, anketa va savol – javoblar
asosida   olingan   ma’lumotlarni   o’zining   pedagogik     faoliyatida   tekshirishdan
o’tkazgan   materiallar   asosida   talqin   qilinadi.   Shu   bilan   birga     turli   xildagi   test
variantlari, savolnomalar, faoliyat natijalarini tekshirish orqali   ilmiy   xulosalar
va tavsiyalar  ishlab chiqishni  nazarda  tutadi.   
5 I BOB.  Tushunish va tafakkur qilishning ijtimoiy mohiyati.
Inson   idrok   qilgan,   xotirasida   saqlab   qolgan   narsalarning   barchasi   uning
uchun   ma’lum   ma’no   va   mohiyatga   ega   bo’ladi.   Aks   holda   u   eslab   qolmaydi
ham,   keyingi   safar   analogik   ob’ekt   bilan   to’qnash   kelganda,   unga   diqqatini
qaratmaydi ham, figura fonga aylanib qolaveradi. Ya’ni, biz ko’rgan, eshitgan,
his   qilgan   narsalarimizning   barchasi   ma’noli   bo’lishini   xohlaymiz.   Shunisi
xarakterliki, ana shunday narsa va hodisalarga biz tomondan beriladigan ma’no
har bir alohida shaxs tomonidan turlicha idrok qilinadi. Masalan, olim uchun har
qanday   kitob   -   hayotining     ma’nosi   bo’lsa,   dexqon   uchun   yer   va   undan
olinadigan   hosil   -   ahamiyatli   hisoblanadi.   hattoki,   bitta   narsaning   o’zi   turli
odamlar   uchun   turli   xil   ma’no   va   mazmun   kasb   etadi.   O’sha   kitob   misolini
oladigan   bo’lsak,   kitob   industriyasi   bilan   shug’ullanuvchi   muhandis   uchun   -
ishlab   chiqarish   mahsuloti,   kitob   do’koni   sotuvchisi   uchun   -   tovar   -   mahsulot,
o’quvchi   uchun   -   ilm   manbai,   muallif   olim   uchun   -   ijodining   mevasi,   eng
qimmatli   narsadir.   Har   bir   alohida   narsaga   bo’lgan   munosabatimiz   uning   biz
uchun   qadr-qimmatiga   bevosita   ta’sir   etadi,   u   gox   ijobiy,   gox   salbiy   bo’lishi
mumkin.   SHu   nuqtai   nazardan   ham   biz   narsa   va   hodisalarga   tanlab
munosabatda   bo’lamiz.   Tilshunoslikni   kasb   etib   tanlagan   talaba   uchun
kibernetik   modellashtirishga   bag’ishlangan   ma’ruza   qanchalik   zerikarliday
tuyulsa,   iqtisodchilik   kasbini   egallamoqchi   bo’lganlar   uchun   pul,   foyda   va
daromad   olish   yo’llari   haqidagi   ma’lumotlar   shunchalik   ahamiyatli,   oddiy
so’zning   morfologik   tahlili   -   shunchalik   befarqlik   holatini   keltirib   chiqaradi.
Demak,   bizning   dunyoni,   uning   sir-asrorlarini   tushunishimizning   zaminida
narsa va hodisalarning biz uchun shaxsiy aloqasi, ahamiyatliligi darajasi yotadi.
Ana   shunday   dunyoni   tushunishimiz,   anglashimiz   va   unga   ongli
munosabatimizni   bildirib,   izxor   qilishimizga   aloqador   bilish   jarayoni
psixologiyada   tafakkur, fikrlash  deb ataladi. 
6 Boshlang‘ich   maktab   yoshidagi   bolalar   badiiy   ijod   qilishni   juda   yaxshi
ko‘radilar.   Bu   bolaga   o‘z   shaxsiyatini   eng   to‘liq   erkin   shaklda   ochib   berishga
imkon   beradi.   Barcha   badiiy   faoliyat   faol   tasavvurga,   ijodiy   fikrlashga
asoslanadi.   Ushbu   funktsiyalar   bolaga   dunyoning   yangi,   g‘ayrioddiy
ko‘rinishini   beradi.   Ular   tafakkurni,   xotirani   rivojlantirishga   hissa   qo‘shadi,
uning individual hayotiy tajribasini boyitadi, bu esa tasavvur va ijodiy fikrlashni
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Kichik   maktab   yoshi   –   bu   bolaning   hayotidagi
muhim o‘zgarishlar   davri,  bu  maktabga  qabul  qilish   paytiga  qarab   belgilanadi,
bu taxminan 6-7 yoshdan 9-10 yoshgacha bo‘lgan davr. Ushbu davrda bolaning
jismoniy  va  psixofiziologik   rivojlanishi  sodir  bo‘lib,  tizimli   ravishda  o‘rganish
imkoniyatini   beradi.   Ijodiy   qobiliyatlarni   rivojlantirish   samaradorligi,   asosan,
vazifa   tuzilgan   materialga   bog‘liq.   Boshlang‘ich   sinf   darsliklarini   tahlil   qilish
shuni ko‘rsatdiki,   ulardagi  ijodiy  vazifalar  asosan  “shartli  ijodiy”  bilan  bog‘liq
bo‘lib,   uning   mahsuli   insholar,   bayonotlar,   rasmlar,   hunarmandchilik   va   hk.
Ba’zi vazifalar talabalarning intuitivligini rivojlantirishga qaratilgan; bir nechta
javob  variantlarini  topish, qarama-qarshiliklarni bartaraf   etishni talab  qiladigan
ijodiy   topshiriqlar   maktablarda   qo‘llaniladigan   dasturlarning   hech   biri
tomonidan taqdim etilmaydi. Taklif etilayotgan vazifalar kichik o‘quvchilarning
ijodiy   faoliyatida   intuitiv   protseduralarga   asoslangan   usullardan   foydalanishni
o‘z   ichiga   oladi   (masalan,   variantlarni   sanash   usuli,   morfologik   tahlil,
o‘xshashlik   va   boshqalar).   Modellashtirish,   resursga   yondoshish,   xayol
qilishning   ba’zi   usullari   faol   qo‘llaniladi.   Ammo   dasturlarda   ushbu   usullardan
foydalangan holda o‘quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini maqsadli rivojlantirish
ko‘zda tutilmagan.
Ayni   paytda,   maktab   o‘quvchilarining   ijodiy   qobiliyatlarini   samarali
rivojlantirish   uchunevristik   usullardan   foydalanish   ijodkorlikning   algoritmik
usullaridan   foydalanish   bilan   birlashtirilishi   kerak.   Adabiyotni   tahlil   qilish
asosida   (G.S.   Altshuller,   V.A.Buxvalov,   A.A.Gin,   M.A.Danilov,   A.M.
7 Matyushkin   va   boshqalar)   ijodiy   vazifalarga   qo‘yiladigan   quyidagi   talablarni
ajratish mumkin:
– Ochiqlik (muammoli vaziyat yoki ziddiyatning mazmuni);
– Shartning tanlangan ijod usullariga muvofiqligi;
– Turli xil echimlarni topish imkoniyati;
– Hozirgi rivojlanish darajasini hisobga olgan holda;
– Talabalarning yosh xususiyatlarini hisobga olish.
Ijodiy vazifalar tizimi uchun tarkibni tanlashda ikkita omil hisobga olindi:
1.   Kichik   maktab   o‘quvchilarining   ijodiy   faoliyati   asosan   jamiyat
tomonidan hal qilingan muammolar bo‘yicha amalga oshiriladi,
2. Boshlang‘ich maktab predmetlari mazmunining ijodiy imkoniyatlari.
Zamonaviy tadqiqotchilarning fikriga ko‘ra, bolalarning ijodiy faoliyatini
rivojlantirishning eng muhim pedagogik shartlari quyidagilardir:
– Faoliyatning mohiyatini o‘zgartirish;
– Bolalarning ta’lim faoliyatida xayrixohlik muhiti;
– Jamoaning shakllanishi.
Badiiy va ijodiy faoliyatni tashkil qilishda o‘qituvchi va talaba o‘rtasidagi
o‘zaro   ta’sir   strategiyasini   tanlash   muhimligini   esga   olish   lozim.   Amalda,
tadqiqotchilar   ta’kidlaganidek,   o‘zaro   ta’sir   strategiyasini   tanlashda   odatda
ikkita usul qo‘llaniladi:
-   tashqi   tomondan   rivojlanish,   shaxsning   ichki   dunyosiga   aralashish
sifatida,   unga   ishlab   chiqilgan   usullar,   faoliyat   normalari   va   xatti-harakatlarini
yuklash;
-   faollik,   mustaqillik,   mas’uliyatni   rag‘batlantirish,   shaxsga   hurmat
ko‘rsatish,   unga   xos   bo‘lgan   imkoniyatlarni   ochib   berish,   ijodiy   qobiliyatlarni
rivojlantirish kabi ichki tomondan rivojlanish.
8 Ijodkor   kishiga   xos   bo‘lgan   bu   xususiyatlar   faqat   demokratik   muloqot
uslubi   tufayli   shakllanadi.   Bunday   holda,   o‘qituvchi   insonning   individual
xususiyatlarini,   uning   tajribasini,   ehtiyojlari   va   imkoniyatlarining   o‘ziga   xos
xususiyatlarini   hisobga  oladi,  shuningdek, u  baholashda ob’ektiv,  bolalar   bilan
aloqada   ko‘p   qirrali   va   tashabbuskor   bo‘lishi   kerak.   Eng   samarali   –   bu   ijodiy
faoliyatga   qo‘shma   ehtirosga   asoslangan   muloqot.   Ushbu   uslubning   asosini
o‘qituvchining   yuqori   professionalligi   tashkil   etadi.   Zero,   ijodiy   izlanishga
bo‘lgan   ishtiyoq   nafaqat   kommunikativ   faoliyat   natijasidir,   balki   umuman
ko‘proq darajada pedagogik faoliyatga bo‘lgan munosabat natijasidir.   Ko‘pgina
o‘qituvchilarning   fikriga   ko‘ra,   maktab   o‘quvchilarining   badiiy   va   ijodiy
faoliyatini   tashkil   qilishning   eng   muhim   sharti   –   bu   nafaqat   qiziqishni,
nostandart   echimlarga   bo‘lgan   didni,   ahamiyatsiz   fikrlash   qobiliyatini
rivojlantirish   bilan   emas,   balki   yangi   va   g‘ayrioddiy   narsalarni   idrok   etishga
tayyorlikni   rivojlantirish,   ulardan   foydalanish   va   amalga   oshirish   istagi   bilan
yaratilgan ijodiy muhitni yaratishdir.
Tafakkur   -   inson   ongining   bilish   ob’ektlari   hisoblanmish   narsa   va
hodisalar   o’rtasida   murakkab,   har   tomonlama   aloqalarning   bo’lishini
ta’minlovchi   umumlashgan   va   mavxumlashgan   aks   ettirish   shaklidir.
Tafakkur muammolari uzoq vaqtgacha o’zining murakkabligi bilan psixologlar
nazaridan   chetda   bo’lgan,   u   asosan   faylasuflar   va   mantiqshunoslar   fikr
yuritadigan   masala   hisoblangan.   Psixologiya   ilmining   otaxoni   hisoblanmish
nemis   olimi   Vilgelm   Vundt   ham   psixologiyani   ikkiga   bo’lib   -   fiziologik
psixologiya   (eksperimental   yo’l   bilan   bilish   jarayonlarini   o’rganuvchi   fan)   va
halklar psixologiyasi kismlariga bo’lib, oxirgi psixologiyaning tarkibiga nutq va
tafakkur   psixologiyasini   ham   kiritgan   va   uni   eksperimental   tarzda   o’rganib
bo’lmaydi,   ularni   tushuntirish   mumkin   xolos   deb   hisoblagan.   Bu   xulosalar
aslida   tafakkur   va   fikrlash   jarayonlarining   naqadar   murakkab   tabiatga   ega
9 ekanligidan   dalolat   beradi.   Lekin   shunday   bo’lsa   ham   shuni   ta’qildash   joizki,
birinchidan, tafakkur va fikrlash jarayonlari - bu bilish jarayonlari;  
* ikkinchidan,   ular   ham   shaxs   tomonidan   borliqni   aks   ettirish   shakli,
umumlashtirib, bilvosita aks ettirish shakli;  
* uchinchidan,   bu   jarayonlar   ham   eksperimental   psixologiya   tomonidan
o’rganiladi;  
* to’rtinchidan, tafakkur bilishning eng oliy va yuqori darajadagi shaklidir. 
Tafakkur   predmetini   belgilash   uchun   mukammal   ta’rif
O.K.Tixomirovning   darsligida   kuzatiladi:   “   Tafakkur-   bu   o’z   mahsuloti   bilan
voqelikni   umumlashtirib,   bavosita   aks   ettirishni   xarakterlaydigan,
umumlashtirish  darajasi  va foydalanadigan vositalariga hamda umumlashmalar
yangiligiga   bog’liq   ravishda   turlarga   ajratishdan   iborat   jarayon,   bilish
faoliyatidir”.   Hozirgi   davrda   tafakkurning   predmeti   yuzasidan   turli-tuman
qarash   va   ta’riflar   mavjuddir.   S.L.Rubinshteyn   fikriga   ko’ra   tafakkurni
psixologik   jihatdan   o’rganishning   asosiy   predmeti-   jarayon,   faoliyat   tariqasida
namoyon   bo’lishdir,   ya’ni   u   sub’ekt   faolligini   ta’kidlaydi.   A.N.Leontev   esa
tafakkurni   turli   ko’rinishlarga   ajratib,   fikr   yuritish   faoliyati   ekanligini   uqtiradi,
lekin uni predmetli amaliy faoliyat deb nomlaydi. 
P.YA.Galperin   fikriga   ko’ra,   tafakkur   -   bu   oriyentirlash   tadqiqot   faoliyatidir.
A.V.Brushlinskiy   tafakkurning   muhim   yangilikni   qidirish   va   ochish,   gipoteza
va nazariyalarni bashorat qilish, oldindan payqash  xususiyatlari kabi jihatlarini
ko’rsatib   o’tadi.   U   tafakkurni   umumlashtirib,   unda   yangilikni   izlash   va   ochish
xususiyati mavjudligini isbotlab bergan olimdir.  
Tafakkurning   oliyligi   va   murakkabligi   shundaki,   u   idrokdan   farqli,
bevosita aks ettirish  bo’lmay, narsalar  va ularning  xossalarini  ular yo’q paytda
ham   aks   ettirishga   imkon   beradi.   Masalan,   Afrikaning   subtropik   xududlari
to’g’risida   gap   ketganda,   umrida   biror   marta   Afrikaga   bormagan   odam   ham
subtropiklik   xossasini   b   i   l   g   a   n   i     uchun   ham   ushbu   axborotni   tushunib,   uni
10 qabul   qila   oladi.   Sinov   paytida   talaba   kecha   o’qigan,   laboratoriya   sharoitida
sinab   ko’rgan   qonuniyatlar   xususida   xuddi   ro’parasida   namoyon
bo’layotganday,   obrazli   qilib   gapirib   berishi,   ro’y   bergan   hodisalarni   yana
formulalar va statistik hisob-kitoblar vositasida isbot qilib berishi ham mumkin.
Bu operatsiyalarning asosida tafakkur jarayonlari yotadi.  
Tafakkur   qilishimizni   ta’minlovchi   organ   -   bu   bizning   miyamiz.   Barcha
hisob-kitob   ishlari   -   eng   elementar   harakatlarni   rejalashtirishdan   tortib,
murakkab   mavxum  teoremalarni   isbot  qilishga  qaratilgan   operatsiyalar   miyada
sodir bo’ladi. SHuning uchun ham juda charchab turgan paytda odamdan biror
qiyinrok   masala   xususida   fikr   bildirishini   so’rasangiz,   «hozir   boshim   og’rib
turibdi,   juda   charchaganman,   biroz   o’zimga   kelay,   keyin   fikrlashamiz»,   deb
javob beradi. 
Demak,   miya   faoliyati   bilan   fikrlash   faoliyati   o’zaro   uzviy   bog’liq   ekan.
Miyamizning   fikrlash   qobiliyati   va  imkoniyatlari   shunchalik   salmoqliki,   ayrim
olimlarning   fikricha,   uning   ishlash   qonunlari   hozir   biz   ishlatayotgan
kompyuterlar emas, yana 100-200 yillardan keyin paydo bo’ladigan murakkab,
o’ta «aqlli» kompyuterlar faoliyatiga yaqin ekan.  
Kallamizga   kelgan   barcha   uy   -   xayollar   -   bu   fikrlardir .   Normal   insonni
fikrsiz   tasavvur   qilib   bo’lmaydi,   har   on,   har   dakikada   odam   miyasi   kandaydir
fikrlar   bilan   band   bo’ladi.   Ularni   tartibga   solish,   keragiga   diqqatni   qaratish,
ichki   yoki   tashqi   nutq   vositasida   uni   yechish   -   fikrlash   jarayonidir.   Fikr
yuritishning   umumlashtirish   operatsiyasi   ushbu   turlarga   bo’linadi:   1.
Mazmuniga ko’ra: elementar; empirik; tushunchali; nazariy. 
Fikrning   yo’nalishiga   ko’ra:   xususiydan   umumiyga;   umumiydan
xususiyga; yakkadan umumiyga va undan xususiyga; umumiydan xususiyga va
o’sha   umumiydan   yanada   umumiyga;   kamroq   umumiydan   yanada   umumiyga;
yagona umumiy holatdan yanada umumiyroqqa.    
Fikrlash jarayoni aslida ma’lum bir masala, muammo, jumboqni hal qilish
kerak  bo’lganda paydo bo’ladi. Fikrlash doimo bir narsa xususida kamida bitta
11 yechimni   berishi   shart,   aks   holda   u   boshqa   jarayonga   -   xayol,   fantaziyaga
aylanib   ketishi   mumkin.   Fikr,   g’oya,   aniq   yechim   bo’lmaganda,   inson
miyasining   borlikdagi   narsa   va   hodisalar   mohiyatini   aks   ettirishi   xayol   deb
ataladi.     Shuning   uchun   ham   do’stlar   davrasida   ba’zan   muammo   xususida
tortishuv   bo’lib   qolganda,   aniq   bilimi   yoki   g’oyasi   yo’qligi   tufayli   kallasiga
kelgan   narsani   aytgan   bolaga   qarab   «Juda   olib   qochishga   ustasan-da,
xayolparast» deyishadi. 
Shunday   qilib,   muammo   yoki   jumboqlar   bizni   fikrlashga   majbur   etadi.
Masalan,   shunday   masalani   olib   ko’raylik.   Sizga   mixlar   solingan   bir   karton
quticha   va   ikkita   sham,   bolg’acha     berilgan.   Vazifa:   eshikka   shamni   o’rnatib,
yoqib qo’yish kerak. Kim qanday yechadi? Albatta, birdaniga to’g’ri yechimga
kelish   qiyin.   Agar   kutichani   bo’shatish   mumkinligi   va   uni   shamdon   sifatida
eshikka   kokish   mumkinligi   to’g’risida   fikr   kallaga   kelmaguncha,   yechimni
topish   qiyin.   Ayni   shu   masala   ikki   xil   shart   bilan   berilgan:   bittasida   kuticha
mixlar   bilan   tula   deyilgan,   ikkinchisida   quticha   bo’sh   deb   berilgan.   Ikkinchi
holatda bolalar uning yechimiga tezroq kelishgan.   
Psixologlarning   fikricha,   har   qanday   masalani   yechish   mobaynida   odam
uning   shartlarini   bir   necha   variantlarda   tasavvur   qilsagina   yechimga   kelarkan.
Agar idrok bilan bog’laydigan bo’lsak, figura fonga, fon esa figuraga aylanadi,
ularning o’rinlari almashadi va hakozo. Bundagi individual farq shundaki, ba’zi
bolalar   yechimga   to’g’ridan-to’g’ri   figura   asosida   keladi,   boshqalar   esa   bir
necha   yechimning   variantlarini   ko’zoldiga   keltirib,   so’ngbir   qarorga   keladi.
Kimdir   juda   tez   fikrlaydi,   kimdir   juda   sekin.   Shuning   uchun   ham   test   yechish
jarayonida yonma-yon o’tirgan ikki bola bir xil yechimni belgilaydi, lekin o’sha
yechimga   kelish   yo’llari   har   birida   o’ziga   xos   bo’ladi.   Aynan   shu   jarayonning
qanday   kechishini   tafakkur   psixologiyasi   o’rganadi.   Muammoning   yechimi
ba’zan   birdan,   yorkin   yulduzday   yark   etib   paydo   bo’ladi.   Bunday   psixologik
holat   psixologiyada   insayt   -   oydinlashuv   deb   ataladi.   Odam   qachon   ana
12 shunday   fikrlarda   tiniklik,   insayt   paydo   bo’lganini   o’zi   ham   bilmaydi.   Eng
iqtidorli, zukko olimlar ham o’zfikr yuritish qonuniyatlariga e’tibor berib, yangi
g’oya qachon, qanday yo’l bilan paydo bo’lganiga javob topolmaganlar. 
Hattoki,   ba’zan   shunday   ham   bo’ladiki,   yangilik   kashf   etgan   olim
o’zining   fikri   naqadar   noyob   ekanligini   ham   anglash   imkoniyatiga   ega
bo’lmaydi,   qolaversa,   kashfiyot   go’yoki   uniki   emasday,   qayerdan   kelib
qolganini   ham   tushunmaydi.   Shuning   uchun   ham   ko’plab   genial
kashfiyotlarning   haqiqiy   qadr   -   qimmati   muallif   o’tib   ketgandan   keyin   tarix
tomonidan   baholanadi.   Xuddi   shunday   qadrga   ega   bo’lgan   kashfiyotlar
yurtimizda yashab o’tgan yuzlab allomalar ijodiga taalluqli. Masalan, Ibn Sino,
Alisher Navoiy, Abu Nasr Farobiy, Al-Farg’oniy, Xorazmiy, Zamashhariy kabi
allomalar   o’zlari   ijod   qilgan   paytlarida   yaratgan   g’oyalari   va   kashfiyotlarining
qanchalik   ahamiyatli   va   o’lmas   ekanligini   keyingi   avlod,   butun   bir   insoniyat
tarixi   isbot   qilib,   tan   oldi.   R.   Dekartning   kallasiga   analitik   geometriya   g’oyasi
kelganda,   o’zida   yo’q   xursand   bo’lgan   va   cho’kkalab,   yig’lab   shu   fikrni   unga
ato etgan Xudoga sajda qilgan ekan. 
Darhaqiqat,   miyadagi   tiniqlik,   oydinlashuv   avvalo   Olloxning   inoyati,
qolaversa, o’sha fikr egasining mashaqqatli mehnati, tinimsiz ilmlar dunyosida
to’kkan   zaxmatli   terlari   evaziga   ro’y   beradi.   Umuman   yangiliklar   ochish,   ijod
qilishga aloqador tafakkur turi uning eng ahamiyatli va shu bilan birga eng qiyin
turidir.   Crunki   ijodkor,   yoki   kashfiyotchi   nimanidir   kashf   qilishni   xohlaydi,
tinimsiz izlanadi, lekin qachon, qanday sharoitda, qanday yo’l bilan uni ochishi
mumkinligini   o’zi   ham   bilmaydi.   SHu   o’rinda   akademik   Kedrovning
Mendeleyev davriy jadvalini kashf qilganligi xususidagi esdaliklari juda o’rinli.
Olim   uzoq   vaqt   mobaynida   barcha   kimyoviy   elementlarni   ma’lum   qonuniyat
asosida   jadvalga   tushirishni   o’ylab   yurgan.   «Kallamga   kelyapti-yu,   uni
ko’rolmayapman»,  deb   tashvishlanardi  olim.   Kunlardan   bir  kun   u   juda  toliqib,
yozuv   stoli  ustida  uxlab   qolganda,   tushida  davriy   jadvalni  «ko’rgan».  Xursand
bo’lib   ketib,   uyg’ongan   zaxoti   moddalarni   jadvalga   joylashtira   boshlagan.
13 Tushdagi   ishi   bilan   o’ngidagi   ishining   farqi   shu   bo’lganki,   tushida   yengil
moddalar pastda joylashgan bo’lgan, 
Mendeleyev   ularni   o’ngida   «to’g’rilab»   chiqqan.   Bu  ham  o’sha   insaytga
bir misol.  
  1.1.Tafakkurning turlari. 
Insonning   fikrlash   jarayoni   tahlil   qilinganda,   uning   qanday   shakllarda
kechishi   ahamiyatli   bo’lib,   bu     uning   turlari   va   shunga   ko’ra   fikrlashdagi
individuallik   masalasidir.   5-jadvalda   tafakkurning   turli   mezonlar   asosidagi
klassifikatsiyasi keltirilgan. 
Hayot   mobaynida   uqiganlarimiz,   ma’lum   shart-sharoitlarda   konkret
dalillar   va   nazariy   bilimlar   asosida   mushohada   qilgan   bilim   va   g’oyalarimiz
asosida   yuritgan   fikrlash   jarayoni   nazariy   tafakkurdir .   Undan   farqli   amaliy
tafakkur   bevosita   hayotda   va   harakatlarimiz   mobaynida   hosil   bo’lgan
fikrlarimizga asoslanadigan tafakkurimizdir. 
 
      Tafakkur turlari 
Shakliga ko’ra               Ko’rgazmali harakat 
Ko’rgazmali obrazli 
Mantiqiy 
Ko’riladigan  masalaning 
xarakteriga ko’ra  Nazariy 
Amaliy 
Ijodiylik elementiga ko’ra  Konvergent 
Divergent 
Yangiligi va noyobligiga ko’ra  Reproduktiv 
Produktiv (ijodiy) 
 
14 Ko’rgazmali   -   harakat   tafakkurining     xususiyati   shundaki,   u   ham
odamning   real   predmetlar   bilan   ish   qilayotgan   paytdagi   fikrlash   jarayonini
nazarda tutadi. 
Ko’rgazmali   -   obrazli   tafakkur   esa   ko’rgan-kechirgan   narsalar   va
hodisalarning   konkret   obrazlari   ko’z   oldimizda   gavdalangan   chog’da   ularning
mohiyatini umumlashtirib, bilvosita aks ettirishimizdir.   Mantiqiy tafakkur   - bu
mavxum   tafakkur   bo’lib,   so’zlar,   so’zda   ifodalangan   bilim,   g’oya   va
tushunchalarga tayangan holda bevosita idrokimiz doirasida bo’lmagan narsalar
yuzasidan   chiqargan   xukmlarimiz,   mulohazalarimiz   bu   tafakkurga   misol   bo’la
oladi.   Masalan, olam, uning noyob va murakkab hodisalarini falsafiy o’rganish
faqat mavxum, abstrakt tafakkur yordamida mumkin bo’ladi. 
  Fikrlashimizning   yana   bir   turi   reproduktiv   bo’lib,   uning   mohiyati   -
ko’rganbilgan   narsamizni   aynan   qanday   bo’lsa,   shundayligicha,   o’zgarishsiz
qaytarish   va   shu   asosda   fikrlashga   asoslanadi.     Undan   farqli   produktiv   yoki
ijodiy   tafakkur   -   fikrlash   elementlariga   yangilik,   noyoblik,   qaytarilmaslik
qo’shilgandagi   tafakkurni   nazarda   tutadi.   Shunga   bog’liq   bo’lgan   konvergent
fikrlash   masalaning   yechimi   faqat   bitta   bo’lgandagi   fikrlashni   nazarda   tutsa,
divergent   tafakkur   -   fikrning   shunday   turiki,   u   shaxsga   bir   muammo   yoki
masala yuzasidan birdaniga bir nechta yechimlar paydo bo’lishini taqozo etadi.
Aynan   ana   shunday   ijodiy   tafakkur   divergent   shaklda   bo’lsa,   u   ijodiy   parvoz,
yangiliklarni   kashf   etishga   asos   bo’ladi.   Fikrning   kashf   etish,   yangilik
yaratishga   qaratilgan   faoliyati   ba’zan   uning   kreaktivlik   sifati   bilan   bog’lab
tushuntiriladi.  Kreaktivlilik  -  shunday  hislatki,  u  guyoki yo’q  joyda  bor qiladi,
ya’ni   oddiygina,   jo’ngina   narsalarga   boshqacha,   birovlarnikiga   o’xshamagan
yondashuvlarni   talab   qiladi.   Masalan,   uchta   so’z   berilgan     -   «qalam»,   «ko’l»,
«ayiq».   Uchalasini   qo’shib,   yangi   jumlalar   tuzish   kerak.   Har   kim   o’zidagi
kreaktivlik   darajasiga   ko’ra   turli   xil   jumlalar   tuzsa   bo’ladi,   masalan,   «Bola
qalamni   olib,   ko’lda   cho’milayotgan   ayiq   rasmini   chizdi».   Yoki   «Terak
15 qalamchalari   ekib   chiqilgan   ko’l   yokasida   bir   ayiq   bolasini   cho’miltirardi».
Shunga o’xshash ko’plab jumlalar tuzish mumkin. 
 Mashxur olim K. Yung insonlarni fikrlashlariga ko’ra asosan ikki toifaga
bo’lgan edi: 
1. Intuitiv   tiplilar.   Bu   shunday   toifali   kishilarki,   ularda   ko’pincha
hissiyotlar mantiqdan ustun keladi va miya faoliyati bo’yicha ham o’ng yarim
sharlar   faoliyati   chapnikidan   ustunroq   bo’ladi.   Ko’rib,   his   qilib,   yorqin
emotsional munosabat shakllantirilmaguncha, bunday odamlar  biror xususda
fikrlarini bayon eta olmaydilar.  
2. Fikrlovchi   tiplar.   Bunday   kishilarda   doimo   mantiq,   mulohaza
hissiyotlardan   ustun   bo’ladi   va   miyasining   chap   tomoni   o’ngiga   nisbatan
dominanta(ustun)   hisoblanadi.   Bundaylar   gapira   boshlashsa,   ko’pincha,
«Faylasuf   bo’lib   ket-e»,   deb   ham   qo’yishadi.   Crunki   ular   o’zlarigacha
bo’lgan   bilimlar,   mantiqiy   fikrlash   borasidagi   yutuqlarga   tayanib,   doimo
to’g’ri   gapirishga,   doimo   fikrlarini   mantiqan   asoslash   -   argumentatsiya
qilishga   harakat   qiladilar.   Aniq   va   texnika,   tibbiyot   fanlari   bilan
shug’ullanuvchilarda  ana shu  tafakkur tipiga moyillik  va psixologik  hozirlik
bo’lsa, ular o’z kasblari borasida juda yaxshi natijalarga erishadilar.  Ulardan
farqli   birinchi   toifa   vakillaridan   yaxshi   yozuvchilar,   shoirlar,   tilshunoslar,
psixologlar yetishib chiqadi. 
1.2.  Mustaqil fikrlash - sog’lom ma’naviyatning mezoni sifatida.  
  Biz yuqorida tafakkurni individual xususiyatlari va ushbu jarayonga xos
bo’lgan umumiy qonuniyatlarni o’rgandik. Lekin aslida maqsad shundayki, har
bir   shaxs   o’zidagi   tafakkur   va   fikrlash   jarayonlarining   o’ziga   xos   tomonini
bilgan holda uni o’stirish yo’llarini bilishi kerak. Oxirgi yillarda psixologlarning
o’tkazgan   tadqiqotlari   va   kuzatishlari   shuni   ko’rsatdiki,   fikrlash   jarayonlarini
guruh sharoitida, dars paytida ham o’stirish va bunga qisqa yo’llar bilan erishish
mumkin   ekan.   Ularning   fikricha,   guruhdagi   hamkorlikdagi   faoliyat   idrok   va
16 xotiraning   o’sishiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatib,   fikrlash   jarayonini   tezlashtiradi   va
faoliyatni  samaraliroq   qiladi.  Ayrim  juda   jiddiy   va   murakkab   ijod  daqiqalarini
inobatga olmaganda, yaxshi tashkil etilgan dars jarayoni, undagi faoliyat shakli
individual   tafakkurning   ham   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   SHu   narsa
isbot   qilinganki,   jamoada   ishlash   ko’plab   nostandart   fikrlarning   tug’ilishi,
ularning ichidan eng yaxshilarining saralanishi va yangidan yangi g’oyalarning
paydo bo’lishiga sabab bo’larkan. 
Ana   shunday   samara   beruvchi   metodikalardan   biri   «breynstorming»   deb
atalib,   uning   lug’aviy   ma’nosi   «miyani   zabt   etish»dir   («mozgovaya   ataka»
ruscha   -   «brain   storming»   ingl.).   Uni   o’tkazish   quyidagi   tamoyillarga
asoslangan: 
Ba’zi   intellektual   masalalarni   yechishda   bitta   yechim   bilan   cheklanib
bo’lmaydi   va   shu   maqsadda   ijodiy   fikrlovchilar   guruhi   tashkil   etiladi   va   bu
jarayonda   «gruppaviy   effekt»   bo’lishi   kutiladi.   Guruh   ishi   tez   va   optimal
qarorlar   qabul   qilishga   qaratilgan   bo’ladi   va   bunda   alohida   ayrim     individual
qarorlarga ta’sirlanishga yo’l qo’yilmaydi. 
Guruhga   shunday   kimsalar   kiritiladiki,   ular   bir-birlaridan   fikrlash
uslublarining   noyobligi   bilan   farq   qiladilar.   Masalan,   kimdadir   mantiqiylik
ustun, kimdir kreaktiv, kimdir  tanqidchi va shunga o’xshash. 
Guruhda shunday ijodiylik ruhi bo’lishi kerakki, har kim xoxlagan fikrini
bemalol   aytaveradi,   u   yoki   bu   fikr   tanqid   qilinishi   mumkin,   lekin   uning   egasi
tanqid  qilinmaydi. Bunday  sharoitda o’rtacha intellektual  darajaga  ega  bo’lgan
shaxs   ham   shunday   fikrlar   izxor   qila   boshlaydiki,   ular   alohida   qolgan   paytida
sira ham miyaga kelmagan bo’lardi. 
Bu   jarayon   oliy   o’kuv   yurtlarida   darslarda   ham   qo’llanilishi   mumkin,
faqat   uning   yuqoridagi   tamoyillari   inobatga   olinishi   va   guruhda   o’zaro
hamjihatlik muhiti bo’lishi kerak. 
 Shaxs o’z fikrini bayon etishi, boshqalarni tushunishida tafakkur muhim 
ahamiyat kasb etadi. Shuning uchun tafakkurning turlari: mantiqiy, nazariy. 
17 amaliy, konvergent, divergent, produktiv, reproduktiv, ko’rgazmali harakat, 
ko’rgazmali obrazlini bilish, tafakkur shakllari: tushuncha, hukm, xulosalarni 
bilish,  tafakkur operatsiyalari: analiz, sintez, taqqoslash, umumlashtirish, 
mavhumlashtirishni bilish zarur. Mustaqil fikrlash – talaba-yoshlarda atrof-
borliq to’g’risida xolis va ob’ektiv tasavvurlarning shakllanishi uchun 
psixologik shartsharoit  bo’lib, yoshlarda mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish 
va erkin fikrlashni tarbiyalash muhimdir. 
18 II  BOB. O’quvchilarda mustaqil tafakkurni shakllantirishning 
psixologik omillari.
2.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilar tafakkuri . 
     Kichik maktab davri 6-7 yoshdan boshlanib to 9-10 yoshgacha davom
etadi. Bu davrda bola u maktab o’quvchilariga kuyiladigan har xil talablar bilan
tanishadi,   fan   asoslarini   o’rganish   uchun   biologik   va   psixologik   jihatdan
tayyorlanadi.Uning psixikasi bilim olishga yetadigan darajada rivojlanadi. SHu
yoshdagi   bola   idrokining   o’tkirligi,   ravshvnligi,   sofligi,   anikligi,   o’zining
qiziquvchanligi,   ishonuvchanligi,   xayolining   yorqinligi,   xotirasining   kuchliligi,
tafakkurning   yaqqolligi   bilan   boshqa   yoshdagi   bolalardan   ajralib   turadi.
Maktab   tahlimiga   tayyorlanyotgan   bolada   diqqat   nisbatan   o’zok   muddatli   va
shartli   barqaror   bo’ladi.   Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning   asosiy   faoliyati
o’qish hisoblanadi. Bolaning maktabga borishi uning psixologik rivojlanishi va
shaxsning   shakllanishidagi   o’rni   nihoyatda   katta.   Bola   o’quv   faoliyatida
o’qituvchi   raxbarligi   ostida   inson   ongining   turli   asosiy   shakllari   mazmunini
egallaydi va insoniy anhanalar asosida harakat kilishni urganadi. 
O’quv   faoliyatida   bola   o’z   irodasini   o’quv   maksadlariga   erishish   uchun
mashk   kildiradi.   O’quv   faoliyati   boladan   nutq,   diqqat,   xotira,   tasavvur   va
tafakkurini   kerakli   darajada   rivojlanishini   talab   etgan   xolda,   bola   shaxsi
rivojlanishi uchun yangi sharoitlarni yaratadi.Birinchi bor maktabga kelgan bola
o’z   atrofidagilar   bilan   psixologik   jixatdan   yangi   munosabat   tizimiga   utadi.   U
o’zining hayoti tubdan o’zgarganini, unga yangi majburiyatlar nafaqat har kuni
maktabga   borish,   balki   o’quv   faoliyati   talablariga   buysunish   ham
yuklatilganligini   his   eta   boshlaydi.   Oila   ahzolarining   bola   o’quv   faoliyati,
yutuqlari   bilan   qizikayotganligi,   shuningdek,   uni   nazorat   qilayotganligi,   unga
qilinayotgan   yangi   shakllaridagi   muomala   munosabat   uning     ijtimoiy   mavqei
o’zgarganligini   to’la   his   etishiga,   o’ziga   nisbatan   munosabatining   o’zgarishiga
asos bo’ladi. Kattalar bolalarni amaliy jihatdan o’z vaqtlarini to’g’ri taqsimlash
19 borasida   yaxshi   o’qish,   uynash,   sayr   qilish   va   boshqa   narsalar   bilan
shug’ullanishga   o’rgatadilar.   Demak,   oilada   bola   u   bilan   hisoblashishadigan,
maslahatlashishadigan   yangi   bir   o’rinni   egallaydi.   O’quvchining   maktabdagi
muvafaqqiyati   uning   keyingi   psixik   rivoji   va   shaxsining   shakllanishida   to’liq
ijobiy asos bo’ladi. 
Bola   insoniy   munosabatlar   tizimida   ham   alohida   o’rin   egallayotganini,
ota-onasi,   yaqinlari,   atrofdagilar   unga   yosh   boladek   emas.   balkio’   vazifalari,
majburiyatlari   bor   bo’lgan,   o’z   faoliyat   natijasiga   ko’ra   hurmatga   cazovor
bo’lishi   mumkin   bo’lgan   alohida   shaxs   deb   munosabatda   bo’ladilar.   Buning
natijasida  bolaning  o’z-o’zidan  oilasi,  sinfi  va boshqa  jamoalardagi  o’z  o’rnini
anglay   boshlaganini   ko’rish   mumkin.   Bu   davrda   bolaning   "Men   shuni
xoxlayman"   motividan   "Men   shuni   bajarishim   kerak"   motivi   ustunlik   qila
boshlaydi. Maktabda birinchi sinfga kelgan har bir o’quvchida psixik zo’riqish
kuchayadi. Bu nafaqat uning jismoniy salomatligida balki xatti-harakatida ham
yahni   mahlum   darajada   qo’rquvni   kuchayishi,   irodaviy   faollikningsusayishida
namoyon bo’ladi.  
Bu  davrga kelib bola atrofidagilar  bilan  o’zaro  munosabatda mahlum bir
natijalarga   erishgan,   o’zi   xoxlayotgan   narsalarni   hamda,   o’z   oilasida   o’z
egallagan  o’rnini  aniq   biladigan   bo’ladi..   SHuningdek   u   o’zini  o’zi   boshqarish
malakasiga ega bo’ladi, vaziyat  va holatga qarab  ish  yurita oladi. Bu yoshdagi
bolalar   ularning   xatti-harakatlari   va   motivlari   ularning   o’zlariga   beradigan
baholariga qarab "Men yaxshi bolaman" emas, balki bu xatti harakatlar o’zgalar
ko’z   o’ngida   qanday   namoyon   bo’lishiga   qarab   baholanishini   tushuna
boshlaydilar.                                                  
Bola maktab tahlimiga bog’chada tarbiyalanyotganida tayyorlanadi. 
Psixolog   Piaje   tadqiqotlarida   6-7   yoshli   bolalardan   turli   xil   balandlikdagi
idishlardagi suv miqdorini belgilash soralgan. Va bolalar suv miqdorini bir-biri
20 bilan   teng   bo’lgan   idishlarda   ko’rganlaridan   so’nggina   o’z   javoblari
noto’g’riligni   bilganlar.   Kichik   maktab   davrida   tasavvur   asosan   bolalar   rasm
chizishda,   shuningdek   ertak   va   hikoyalar   to’qiyotganlarida   rivojlanadi.   Kichik
maktab   yoshidagi   bolalar   tasavvuri   juda   keng   va   xilma-xil   bo’ladi.   Ayrim
o’quvchilar   asosan   real   borlikni   tasavvur   etsalar   boshqalari   fantastik   obraz   va
vaziyatlarni   tasavvur       etadilar.   Shunga   bog’liq   kichik   maktab   yoshidagi
bolalarni realistlar va fantazyorlarga ajratish mumkin. 
Bolalar   ko’pincha   o’zlariga   mahlum   obrazlar,   shyujetlardan   foydalangan
holda   yangi   obrazlarni   tasavvur   etadilar,   yaratadilar.   Bu   tasavvurlar   asosida
ularning   qo’rquvni   yengish,   do’st   topish,   xursandchilik   hislari   yotadi.   Bundan
tashqari tasavvur terapevtik  natija olib keluvchi faoliyat sifatida ham namoyon
bo’lishi mumkin. Bola real hayotda qiyinchiliklarga duch kelib, ulardan chiqib
keta   olmagan   holatda   ko’pincha   xayolga   beriladi.   Masalan,   mehribonlik   uyida
tarbiyalanayotgan bola o’zining hamma havas qiladigan oilasi, uyi bo’lishini, bu
uyga o’g’rilar kelib qolsa, u qaxramonlik qilishini tasavvur qiladi. 
Tasavvur   bolani   vaqtinchalik   bo’shashiga   va   bu   bo’shashish   vaqtida   ota-
onasiz yashashini davom ettirish uchun kuch to’plashga imkoniyat yaratadi. O’z
bolasiga doimiy baqiradigan asabiy ona o’z farzandining tasavvurida mehribon
farishta, o’z onasini katta, qo’rqinchli xavfdan qutqarayotgan qaxramonlik yoki
bolaga   doimiy   ravishda   ozor   berganligi   uchun   ham   o’lib   yotgan   ona   sifatida
tasavvur   etishi   mumkin.   O’z   tasavvurida   yaxshi   yoki   yomon   holatlarni
boshidan   kechirgan   bola   o’zining   kelgusi   xatti-harakatlar   motivatsiyasini
tayyorlaydi. Kattalarga nisbatan  tasavvurning  bolalar hayotida   ahamiyati juda
katta.   Bola   tasavvur   qilib   atrofhayotni   chuqurroq   bila   boshlaydi,   o’z-o’zining
shaxsiy   tajribasidan   tasavvur   yordamida   chetga   chiqa   oladi,   ijodiy   layoqati
rivojlanadi, shaxsiy xususiyatlarining rivojlanishiga xizmat qiladi. 
O’quv faoliyati xususiyatlari. 
21 Kichik   maktab   yoshidagi   bola   o’qituvchisi   bilan   mustahkam   emotsional
bog’liq   bo’ladi.   Shu   davrgacha   bevosita   kattalar   rahbarligida   u   yoki   bu
axborotlarni   o’zlashtirib   kelgan   bo’lsa   ,endi   o’z   xoxish   irodasi   bilan   zarur
mahlumotlar   to’plashga,   o’z   oldiga   aniq   maqsad   va   vazifa   qo’yishga   harakat
qiladi.Bolaning   ana   shu   faolligi   xotirasining   muayayn   darajada   rivojlanishini
bildiradi. Oqilona tashkil qilingan tahlim jarayoni mazkur yoshdagi bolalarning
tafakkurini   jadal   rivojlantiradi.   Shu   yoshdagi   bola   boshqa   davrlarga   qaraganda
ko’proq   narsani   o’zlashtiradi.   Maktab   tahlimi   o’quvchining   turmush   tarzini
ijtimoiy   mavqeini   sinf   jamoasi   va   oila   muhitidagi   ahvolni   o’zgartiradi,   uning
vazifasi   o’qishdan   ,   bilim   olish,   ko’nikma   va   malakalarini   egallash,
o’zlashtirishdan iborat bo’lib qoladi. 
Kichik   maktab   yoshidagi   bolaning   muhim   xususiyatlaridan   biri   unda
o’ziga   xos   ehtiyojlarning   mavjudligidir.   Bu   ehtiyojlar   o’z   mohiyati   bilan
muayyan   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni   egallashga   qaratilmay,   balki   faqat
o’quvchilik   istagini   aks   ettirishdan   ham   iboratdir.Shu   ehtiyojlar   asosida   o’z
portfeliga,   shaxsiy   o’quv   qurollariga   dars   tayyorlash  burchagiga,  kitob   qo’yish
javoniga ega bo’lish ,kattalardek har kuni maktabga borish istagi yotadi. 
Kichik   maktab   yoshidagi   bola   o’zining   tub   mohiyati   va   vazifasini
tushunib yetmaydi, balki hamma maktabga borishi kerak deb tushunadi. Ammo
u   kattalarning   ko’rsatmalariga   amal   qilib   tirishqoqlik   bilan   mashg’ulotlarga
kirishib ketadi. Oradan mahlum vaqt o’tgach shodiyona lahzalarning taassuroti
kamayishi  bilan   maktabning   tashqi  belgilari   o’z  ahamiyatini   yo’qota  boradi  va
bola   o’qishni   kundalik   aqliy   mehnat   ekanligini   anglaydi.   Shunda   bola   aqliy
mehnat   ko’nikmasiga   ega   bo’lmasa   uning   o’qishdan   ko’ngli   soviydi,   unda
umidsizlik   hissi   vujudga   keladi.   O’qituvchi   esa   bunday   holning   oldini   olish
uchun bolaga tahlimning uyindan farqi, qiziqarliligi haqida mahlumotlar berishi
va uni shu faoliyatga tayyorlashi kerak. 
Tahlimning   mazmuni   o’quvchining   bilimlarni   egallashga   qiziqishi   o’z
aqliy   mehnati   natijasidan   qanoatlanish   hissi   bilan   o’zviy   bog’liqdir.   Bu   his
22 o’qituvchining   rag’batlantirish   bilan   amalga   oshiriladi   va   o’quvchida
samaraliroq   ishlash   moyili,   istagi   va   ishtiyoqini   shakllantiradi.   Bolada   paydo
bo’lgan   faxrlanish   o’z   kuchiga   ishonish   hislari   bilimlarni   o’zlashtirish   va
malakalarni   rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Kichik   maktab     yoshidagi   bolalarni
o’qitish   jarayoni   o’quv   faoliyatining   asosiy   komponetlari   o’quv   vaziyatlari,
o’quv   harakatlari,   nazorat   etish   va   baholash   bilan   (V.V.Davidov
buyicha)tanishtirishdan boshlanadi. Bu borada barcha predmetli harakatlar aqliy
rivojlantirishga qulay bo’lgan sharoitda amalga oshirilishi juda muhim. 
Agar   bola   o’quv   harakatlarini   noto’g’ri   bajarsa   bu   uning   o’quv
harakatlarini   yo   nazorat   va   baholash   bilan   bog’liq   harakatlarni   bilmasligi   yoki
ularni yaxshi egallamaganligidan bo’lishi mumkin. Bolaning mustaqil   ravishda
bajarilgan   harakatlar   natijalarini   o’z   xatti-   harakatlari   xususiyatlari   bilan
taqqoslay   olishlari   unda   o’z   o’zini   nazorat   etish   xususiyatlarini   mahlum
darajada   shakllanganidan   dalolat   beradi   O’quv   vaziyatlarida   bolalar   ayrim
turdagi masalalarni yechish yullari bilan tanishadilar va ularni egallagan zahoti
aniq   bir   masalalarni   yechishda   amaliy   foydalanadilar.   Pedagogik
psixologiyaning   asosiy   talablarida   boshlang’ich   sinf   tahlimi     dasturlaridagi
ko’pgina   mavzu   va   bo’limlarni   o’rgatish   bolalarni   mahlum   bir   sinfga   taalluqli
namunalarini   o’zlashtirishga     yunaltirish   orqali   tashkil   etilishi   kerak   deb
tahkidlanadi. 
Tadqiqotlarning   ko’rsatishicha,     boshlangich   sinf   o’quvchilarining
masalalarni yechishdagi ayrim yul va tushunchalarni yetarlicha egallamaganligi
bu   tushuncha   va   yullarni   shakllantirishda   bolalar   barcha   kerakli   o’quv
harakatlarini   bajarishga   o’rgatilinmaganligi   natijasidir.   O’quv   faoliyatida
nazorat va o’z o’zini nazorat etish kichik maktab yoshidagi o’quvchilarda o’quv
harakatlarini mustaqil rejalashtirishi va bajarishni shakllanishida juda muhimdir.
Bolalar   taffakuri   va   nutqining   rivojlanishida   ovoz   chiqarib   mulohaza
yuritishning va bu uslubdan o’quv jarayonida foydalanishning ahamiyati katta.
Ovoz chiqarib mulohaza yuritish va o’z yechimini asoslab berish aqliy sifatlarni
23 o’sishiga xizmat qilib, kishi o’z mulohazalari  va xatti - harakatini tahlil   etishi
va anglashini rivojlantiradi. 
Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilar   aqliy   va   o’quv   materialini
o’zlashtirish   imkoniyatlari   ancha   yuqori   hisoblanadi.   To’g’ri   tashkil   etilgan
tahlimda   bu   yoshdagi   bolalar   o’rta   maktablar   dasturida   ko’rsatilgan   bilimlarga
nisbatan   ko’proq   bilimlarni   tushunishlari   va   o’zlashtirishlari   mumkin.   Kichik
maktab   yoshidagi   bolalarning   o’ziga   xos   xususiyatlaridan   yana   biri   shundaki
shu   davrdan   boshlab   o’quv   materialini   o’zlashtirmaslikning   dastlabki   belgilari
ko’zga tashlanadi. 
O’zlashtirmaslikning   asosiy   sabablari   bu   aqliy   rivojlanganlik   va
o’quvchanlikning   birmuncha   orqada   qolishidir.   N.S.Leytes   mulohazalariga
ko’ra   inson   yoshi   kattalashgan   sari   aqliy   rivojlanish   darajasi   birmuncha
ko’tariladi,   o’quvchanlik   esa   birmuncha   pasayadi.   Kichik   maktab   yoshidagi
bolalarning o’quvchanligi albatta o’smir va o’spirinlarga nisbatan yuqori, lekin
o’smir   va   o’spirinlarning   aqliy   rivojlanganligi   boshlangich   sinf   o’quvchilariga
nisbatan yuqoridir. O’qituvchining muomala va munosabat uslubi o’quvchining
xatti harakatiga tahsir ko’rsatadi. 
O’qituvchining   dars   jarayonida   har   bir   o’quvchiga   tahsir   ko’rsatishi
uchun   imkoniyati   bor.   O’quv   faoliyatining   boshlanishi   jarayonida   bolaning
kattalar   va   tengdoshlari   bilan   qiladigan   muomala   munosabatlari   yangicha   tus
ola   boshlaydi.   "Bola-katta"   munosabati   "bola-ota-ona"   munosabatidan
tashqarida     yuzaga   keladi.   Chunki,   o’qituvchi   bolaga   ota-onaga   nisbatan
ko’proq ravishda normativ talablar qo’yadi. Birinchi bor maktabga kelgan bola
hali   o’zini   to’liq   anglashi   va   o’zi   xatti   harakatlarini   aniq     bilishi   qiyin.   Faqat
o’qituvchigina   bolaga   normativ   talablar   qo’yishi,   ularning   xatti   harakatlarini
baholash   mumkin.   O’z   xatti   harakatlarini   boshqalar   bilan   moslashtirishga
sharoit yaratishi mumkin. 
Boshlang’ich   sinfda   o’quvchilar   o’qituvchi   tomonidan   qo’yiladigan
yangi   shartlarni   qabul   qiladilar   va   ularning   qoidalariga   to’la   amal   qilishga
24 harakat   qiladilar.   Bola   uchun   o’qituvchi   uning   psixologik   holatini   belgilab
beruvchi   asosiy   figura   hisoblanib,   bu   holat   uning   nafaqat   sinfdagi   balki
umuman   tengdoshlari   bilan   bo’ladigan   munosabatiga   bu   munosabat   esa   o’z-
o’zidan   oilasidagi   munosabatlariga   tahsir   ko’rsatadi.   Shuningdek,   bu
munosabatlar     uning   o’quv   faoliyati   muvaffaqiyatini   ham   belgilab   beradi.
O’qituvchining   o’quvchilariga   tahsir   ko’rsatishi   va   munosabatining   quyidagi
uslublari   mavjud.   Imperativ   (avtoritar)   uslub   bu   qattiqqo’llik   bo’lib,   bunda
o’qituvchi o’quvchilarini  so’zsiz   o’ziga buysinishlarini  talab  etadi.  Lekin  nima
uchun   qattiqqo’llik   qilayotganini   yoki   o’quvchilariga   nima   uchun   o’zlarini
shunday   tutishlari   lozimligini   tushuntirib   bermaydi,   shuningdek   o’quvchilarini
o’z xatti- harakatlarini mustaqil boshqarishga ham o’rgatmaydi. 
O’qituvchi   dars   davomida   o’quvchilaridan   jim   o’tirishini,   savollarga
doimo qo’l ko’tarib o’qituvchining ruxsati  bilan javob berishni, o’qituvchining
ko’rsatmalarini so’zsiz bajarishini talab etadi.  
Bunday   pedagoglar   o’quvchilarning   qiziqishlari   asosida   emas,   balki
asosan o’quv rejasi asosida dars o’tadilar. Dars davomida ham bahs -munozara
uchun   deyarli   imkoniyat   yaratilmagan   holda   asosan   o’qituvchining   fikri
singdiriladi. 
O’quvchilari   bilan   muomala   munosabatda   ham   ularning   individual   psixologik
xususiyatlari,   jumladan,   nerv   sistemasining   qo’zg’aluvchanlik   darajasini   ham
ehtiborga   olmaydilar.   Bu   uslub   o’qituvchini   sinfdan,   o’quvchidan
o’zoqlashtiradi.   Emotsional   sovuqlik   sinfda   intizomni     lekin   o’quvchida
yakkalanish, xavotirlik, himoya qilinmaganlik hissini ham yuzaga keltiradi. Bu
uslub   sinfda   yuqori   o’zlashtirish   ko’rsatgichini   berishi,   lekin   bu   o’zlashtirish
asosan   faqat   xotira   evaziga   bo’lib,   lekin   mustaqil   tafakkur,   ijodkorlik,
hozirjavoblik kabi xususiyatlarni rivojlanishdan orqada qolishiga sabab bo’ladi,
unda doimiy xavotirlik o’ziga nisbatan ishonchsizlini keltirib chiqaradi.  
25                     Imperativ   uslubdagi   o’qituvchining   o’quvchilari   o’qituvchi   sinfda
bo’lmagan   vaqtlarda   o’z   o’zini   boshqarish   malakasi   bo’lmaganligi   uchun   ham
intizomga mutlaqo buysunmaydilar. Bu asosan to’polonda namoyon bo’ladi. Bu
uslub   o’qituvchining   mustahkam   irodasini   ko’rsatadi,   lekin   bu   irodada
o’quvchiga   nisbatan   muhabbat   hamda   o’quvchining   "ustozim   meni   yaxshi
ko’radi" degan fikri emas, balki qo’rquv hissi mavjuddir. ' 
Demokratik uslub o’qituvchi bilan o’quvchi o’rtasida do’stona munosabat
o’rnatilishiga asos bo’ladi. Bu borada darsdagi intizom bu majburiy emas, balki
muvafaqqiyatga   erishishi  garovi   sifatida   tushuniladi.  Bu   uslub  bolalarda   ijobiy
emotsiyani, o’ziga ishonch, o’z muvafaqqiyati, yutuqlaridan quvonishi, do’stlari
bilan   faoliyatda   hamkorlik   hissini   beradi.   Demokratik     uslub   bolalarni
birlashtiradi. 
Shu   bilan   birga   o’zining   faoliyati   natijalariga   qiziqish   uyg’otgan   holda   o’zi
uchun   o’zi   harakat   qilishi   lozimligini   anglatadi.   O’zini   o’zi   boshqarishga,   o’z
xatti-  harakatini  o’zi  nazorat  qilishga o’rgatadi.  Har bir  ishga  mahsuliyat  bilan
yondoshish   hissi     o’qituvchining   shu   yoshdagi   bolalar   bilan   demokratik
muomala munosabati asosidagina shakllanadi. 
Liberal   uslub   kasbiy   layokati   yo’q   bo’lgan   o’qituvchilarga   xos   bo’lgan
uslubdir. Bunday o’qituvchi dars jarayonini yaxshi tashkil eta olmaydi. Bunday
darslarda   har   bir   bola   o’z   tarbiyalanganlik   darajasiga   qarab   o’zini   tutadi.   Bola
o’z majburiyatlarini yaxshi his kilmaydi. Muomala munosabatdagi liberal uslub
psixologiya   va     pedagogika   fanlari     mutlaqo   qarshi   bo’lgan   uslub   hisoblanib,
bolalar   shaxsini   shakllantirish   va     tarbiyalash   jarayonida   mutlaqo   qo’llab
bo’lmaydi.   Shunday   qilib   boshlangich   sinf   o’quvchilari   bilan   muomala
munosabatdagi   imperativ   uslub   asosan   maolum   bir   chegaralarga   asoslangan
xolda bola shaxsi rivojiga salbiy taosir ko’rsatadi. 
Demokratik uslub o’qituvchidan muomala munosabatda juda katta kasbiy
maxoratni talab etgan xolda bola shaxsining ijobiy tomonlarini rivojlantiruvchi
26 yagona   uslub   hisoblanadi.   Liberal   uslub   esa   o’quvchini   emotsional
zeriktirmaydi,   lekin   uning   shaxsi   rivojiga   ham   samarali   tahsir   ko’rsatmaydi.
O’qituvchining   munosabat     uslubi   o’quvchining   faolligiga   bevosita   tahsir
ko’rsatadi. 
    Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchi   faolligini   asosan   uch   xil   ko’rinishi
bor. Bu jismoniy, psixik va ijtimoiy faollikdir. 
Jismoniy   faollik   -   sog’lom   organizmning   harakat   qilishga   bo’lgan   turli
mavjud   to’siqlarni   yengishga   tabiiy   ehtiyojidir.   Bu   yoshdagi   bolalar   nihoyatda
serharakat bo’ladilar. Bu jismoniy harakat bolaning atrofdagi narsalarga qiziqish
bilan   qarayotganligi,   ularni   o’rganishga   harakat   qilayotgani   bilan   ham
bog’likdir. Bolaning jismoniy va psixik faolligi o’zaro juda bog’liqdir. 
CHunki   psixik   soglom   bola     harakatchan   buladi,   charchagan,   sikilgan
bola   esa   deyarli   xech   narsa   bilan   qiziqmaydi.   Psixik   faollik   bu   normal
rivojlanayotgan   bolaning   atrof   olamdagi   predmetlarni,   insoniy   munosabatlarni
bilishga   nisbatan   qiziqishdir.   Psixik   faollik   deganda   bolani   o’zini   bilishga
nisbatan   ehtiyoji   ham   tushuniladi.   Maktabga   birinchi   bor   kelgan   bolada   bir
qancha   qiyinchiliklar   yuzaga   keladi.   Ularga   avvalo   bir   qancha   maktab
koidalariga buysunish qiyin. Boshlangich sinf o’quvchisi uchun eng qiyin koida
bu   dars   vaqtida   jim   o’tirishdir.   O’qituvchilar   o’quvchilarning   doimo   jim
o’tirishiga   harakat   qilishadi,   lekin   kamharakatli,   passiv,   quvvati   kam   bo’lgan
o’quvchigina dars jarayonida uzoq vao’t jim o’tira oladi. 
O’quvchini   qanday   qilib   maktab   qoidalariga   buysunishga   o’rgatish
mumkin?   Bu   borada   o’qituvchining   o’quvchilari   bilan   qiladigan   muomala
munosabat   uslubining   ahamiyati   juda   katta.   Kichik   maktab   yoshidagi
o’quvchilarning muhim xususiyatlaridan biri ulardagi o’qituvchiga ishonch hissi
bo’lib   bunda     o’qituvchining   o’quvchiga   tahsir   ko’rsatish   imkoniyati     juda
kattadir. Bola o’qituvchini aql sohibi, ziyrak, sezgir, mehribon inson deb biladi.
O’qituvchining   obro’si   oldida   ota-onalar,   oilaning   boshqa   ahzolari,   qarindosh
27 urug’larining nufo’zi keskin kamayadi. SHu sababli, bolalar o’qituvchining har
bir   so’zini   qonun   sifatida   qabul   qiladilar.   Demak   kichik   maktab   yoshidagi
o’quvchilar   rivojida   yetakchi   bo’lgan   o’quv   faoliyati   o’qituvchi   shaxsi   va
o’quvchi bilan munosabat uslubining ahamiyati juda katta. 
2.2  Kichik  maktab yoshidagi o’quvchilarda  ijodiy tafakkur.
 
          Maktab   ta’limiga   tayyorlanyotgan   bolada   diqqat   nisbatan   o’zok
muddatli   va   shartli   barqaror   bo’ladi.   Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning
asosiy faoliyati o’qish hisoblanadi. Bolaning maktabga borishi uning psixologik
rivojlanishi   va   shaxsning   shakllanishidagi   o’rni   nihoyatda   katta.   Bola   o’quv
faoliyatida   o’qituvchi   raxbarligi   ostida   inson   ongining   turli   asosiy   shakllari
mazmunini   egallaydi   va   insoniy   anhanalar   asosida   harakat   kilishni   urganadi.
O’quv  faoliyatida  bola o’z  irodasini  o’quv  maksadlariga  erishish  uchun  mashk
kildiradi. 
O’quv   faoliyati   boladan   nutq,   diqqat,   xotira,   tasavvur   va   tafakkurini
kerakli darajada rivojlanishini talab etgan xolda, bola shaxsi rivojlanishi uchun
yangi   sharoitlarni   yaratadi.Birinchi   bor   maktabga   kelgan   bola   o’z   atrofidagilar
bilan   psixologik   jixatdan   yangi   munosabat   tizimiga   utadi.   U   o’zining   hayoti
tubdan   o’zgarganini,   unga   yangi   majburiyatlar   nafaqat   har   kuni   maktabga
borish, balki o’quv faoliyati talablariga buysunish ham yuklatilganligini his eta
boshlaydi.   Oila   ahzolarining   bola   o’quv   faoliyati,   yutuqlari   bilan
qizikayotganligi,   shuningdek,   uni   nazorat   qilayotganligi,   unga   qilinayotgan
yangi shakllaridagi muomala munosabat uning  ijtimoiy mavqei o’zgarganligini
to’la   his   etishiga,   o’ziga   nisbatan   munosabatining   o’zgarishiga   asos   bo’ladi.
Kattalar   bolalarni   amaliy   jihatdan   o’z   vaqtlarini   to’g’ri   taqsimlash   borasida
yaxshi   o’qish,   uynash,   sayr   qilish   va   boshqa   narsalar   bilan   shug’ullanishga
o’rgatadilar.   Demak,   oilada   bola   u   bilan   hisoblashishadigan,
28 maslahatlashishadigan   yangi   bir   o’rinni   egallaydi.   O’quvchining   maktabdagi
muvafaqqiyati   uning   keyingi   psixik   rivoji   va   shaxsining   shakllanishida   to’liq
ijobiy asos bo’ladi. 
Bola   insoniy   munosabatlar   tizimida   ham   alohida   o’rin   egallayotganini,
ota-onasi,   yaqinlari,   atrofdagilar   unga   yosh   boladek   emas.   balkio’   vazifalari,
majburiyatlari   bor   bo’lgan,   o’z   faoliyat   natijasiga   ko’ra   hurmatga   cazovor
bo’lishi   mumkin   bo’lgan   alohida   shaxs   deb   munosabatda   bo’ladilar.   Buning
natijasida  bolaning  o’z-o’zidan  oilasi,  sinfi  va boshqa  jamoalardagi  o’z  o’rnini
anglay   boshlaganini   ko’rish   mumkin.   Bu   davrda   bolaning   "Men   shuni
xoxlayman"   motividan   "Men   shuni   bajarishim   kerak"   motivi   ustunlik   qila
boshlaydi. Maktabda birinchi sinfga kelgan har bir o’quvchida psixik zo’riqish
kuchayadi. Bu nafaqat uning jismoniy salomatligida balki xatti-harakatida ham
yahni   mahlum   darajada   qo’rquvni   kuchayishi,   irodaviy   faollikningsusayishida
namoyon bo’ladi.  
Bu  davrga kelib bola atrofidagilar  bilan  o’zaro  munosabatda mahlum bir
natijalarga   erishgan,   o’zi   xoxlayotgan   narsalarni   hamda,   o’z   oilasida   o’z
egallagan   o’rnini   aniq   biladigan   bo’ladi.Shuningdek   u   o’zini   o’zi   boshqarish
malakasiga ega bo’ladi, vaziyat  va holatga qarab  ish  yurita oladi. Bu yoshdagi
bolalar   ularning   xatti-harakatlari   va   motivlari   ularning   o’zlariga   beradigan
baholariga qarab "Men yaxshi bolaman" emas, balki bu xatti harakatlar o’zgalar
ko’z   o’ngida   qanday   namoyon   bo’lishiga   qarab   baholanishini   tushuna
boshlaydilar.                                                  
29 XULOSA
  Shaxs   o’z   fikrini   bayon   etishi,   boshqalarni   tushunishida   tafakkur   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Shuning   uchun   tafakkurning   turlari:   mantiqiy,   nazariy.
amaliy,   konvergent,   divergent,   produktiv,   reproduktiv,   ko’rgazmali   harakat,
ko’rgazmali   obrazlini   bilish,   tafakkur   shakllari:   tushuncha,   hukm,   xulosalarni
bilish,     tafakkur   operatsiyalari:   analiz,   sintez,   taqqoslash,   umumlashtirish,
mavhumlashtirishni   bilish   zarur.   Mustaqil   fikrlash   –   talaba-yoshlarda   atrof-
borliq   to’g’risida   xolis   va   ob’ektiv   tasavvurlarning   shakllanishi   uchun
psixologik shart-sharoit  bo’lib, yoshlarda mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish
va erkin fikrlashni tarbiyalash muhimdir. 
Psixologik   manbalardan     yana   shu   narsa   ma’lumki,   o’quvchlar   mustaqil
fikrlashlari   uchun   ta’lim   jarayoninig   o’zida   joriy   etilgan   tartiblarda
biyrokratiyaniminimallashtirilishiga   erishish   kerak.     Chunki   eski   ta’lim   tizimi
o’qituvchining aytganini, u yozganma’ruza matnini aynan ko’chirib yozib olish,
aytib berishni talab qilardi. Bu holat miyani avtomatik holatda ishlashga, zombi
kabi   o’ziga   xis   vacuum   hosil   bo’ladiki,   bu   vakuumga   keyinchalik   boshqa   yot
g’oya   va   tushunchalar   juda   tez   singadi,   chunki   miya   deyarli   tormizlangan,   har
qanday boshqacha xabar uning miyasiga oson kirib oladi. 
Demak,  davrimiz  rahbardan,  pedagogdan   o’z  ish   uslublarini   o’zgartirish,
muloqot   qobiliyatlarini   takomillashtirishni   talab   qilmoqda.   Bu   uning   ta’sir
ko’rsata   olish   xislatlarini   samarali   bo’lishioni   talab   qiladi.   Bu   esa   bevosita
yoshlarda  mustaqil, erkin tafakkurni rivojlanishi uchun real zamin bo’ladi. 
Barcha   ta’lim   tizimi   pedagoglari     yoshlarni   turli   yomon   ta’sirlardan
asrashda axloqiy qadriyatlardan foydalanishi va bunda axloqiy ta’sir ko’rsatish
texnologiyasidan   oqilona   o’z   faoliyatida   joriy   eta   olishi   lozim.   Axloqiylikka
o’rgatish, axloqan va ma’nan yuksak bo’lish, umuman tazyiqni, kuch ishlatishni
rad etadi. Ma’muriy tazyiq yoshlarni yot ta’sirlardan asrab qololmaydi. Buning
30 yagona   yo’li   –   talaba   yoshlar   bilan   munosabatda   bo’lishda   gumanistik
tamoyillarni joriy etish, erkin fikr almashinishmyhitining yaratilishidir. 
Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   ijodiy   faoliyatini
rivojlantirish  uchun   turli  shart-sharoitlarlarni  yaratish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Buning   uchun   ta’lim   talablarini   aniqlash   va   shu   talablar   asosida   uning   ustuvor
qo‘nalishlarini   izlanuvchi   ta’lim,   muammoli   vaziyatlar   yaratish   va   ta’limga
texnologik   yondashuv   asosida   tashkil   etilishi   o‘quvchilar   ijodiy   faoliyatini
rivojlantirishning   samaradorligiga   zamin   tayyorlaydi.   Boshlang‘ich   ta’lim
o‘quvchilar   bilim   olishining   poydevori   hisoblanar   ekan,   mazkur   sinfdan   boshlab,
o‘quvchilarda   ijodiy   faoliyatni   rivojlantirishni   taqozo   etadi.   Shunday   ekan
o‘quvchilarda   ijodkorlik,   ijodiy   faoliyatni   rivojlantirish   lozimligi   kun   tartibidagi
muammo   bo‘lib   qoldi.   Zero,   1-4   sinf   o‘quvchilarida   ijodiy   faoliyatni
rivojlantirishda   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   e’tiborga   olish,   ta’limni
samarali   tashkil   etishda   darslarni   noan’anaviy   tarzda   o‘tkazish,   darslarda
innovatsion  metodlardan  foydalanish  muhim  ahamiyat   kasb  etadi.  O‘quvchilarida
ijodiy faoliyatni rivojlantirish ularni har tomonlama yetuk bo‘lishiga xizmat qiladi.
   
 
 
 
31 FOYDALANILADIGAN ADABIYOTLAR 
 
2. Davletshin M. G. Umumiy psixologiya. T., TDPU,  2002. 
3. Davletshin   M.G.,   Do’stmuxamedova   Sh.A.,   Mavlonov   M.M,To’ychieva
S.M., «Yosh va  pedagogik psixologiya».  T. TDPU, 2004 . 
4. Ivanov I., Zufarova M. Umumiy psixologiya.  O’z.FMJ., 2008. 
5. Немов Р.С. Психология. M.: Владос, 2003. 1-2-т. 
6. G’oziev E. G’. Umumiy psixologiya. 1-2 tom. T., Fan, 2002. 
7. Xaydarov F.I., Xalilova N. “Umumiy psixologiya”. T.: 2009. 
8. Гамезо A. «Aтлас по психологии». Moсква, Питер, 2001. 
9. Радугина A.A. Педагогика и психология. M., 2007. 
10. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб: Питер, 2007. 
11. G ’ ozievE . G ’. Ontogenez   psixologiyasi .- T .:  Noshir . 2010. 
12. Maxsudova M.A. Muloqot psixologiyasi. T., 2006 
13. Nishanova Z. Psixik taraqqiyot diagnostikasi. T., TDPU, 2004 
14. Nishanova  Z.T.,   Tulyaganova   Sh.T.,   Ubaydullaev   A.X.   «O’smirlik   davrida
qo’rquv holatining namoyon bo’lishi».T.TDPU, 2009. 
15. G’oziev E. Umumiy psixologiya. 1-kitob. T.: Universitet, 2002. 
16. G’oziev E. Psixologiya metodologiyasi. T.: Universitet, 2002. 
17. G’oziev E. Umumiy psixologiya.T.: Universitet, 2010. 
18. G’oziev E. Pedagogik psixologiya. 1-kitob. T.: Universitet, 1997. 
19. G’oziev E.Ontogenez  psixologiyasi. 1-kitob. T.: Universitet, 2010. 
20. G’oziyev E.E.Tafakkur psixologiyasi  T; «O’qituvchi» 1996 y 
Elektron ta’lim resurslari
21. www.childpsy.ru     
22. www.edu.uz     
23. www.psychology.uz     
24. www.      p sychology.net.ru    
32

IJODIY TAFAKKURNI SHAKLLANTIRISH OMILLARI 1

MAVZU: IJODIY TAFAKKURNI SHAKLLANTIRISH OMILLARI MUNDARIJA: Kirish…………………………………………………………………………..3 I BOB. Tushunish va tafakkur qilishning ijtimoiy mohiyati ……………..6 1.1. Tafakkurning turlari. …………………………………………………14 1.2. Mustaqil fikrlash - sog’lom ma’naviyatning mezoni sifatida………...16 II BOB. O’quvchilarda mustaqil tafakkurni shakllantirishning psixologik omillari. …………………………………………………………19 2.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarda tafakkuri. …………………………19 2.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarda ijodiy tafakkurni rivojlanishi. ….28 Xulosa ……………………………………………………………………….30 Foydalanilgan adabiyotlar. …………………………………………………32 2

KIRISH Mavzuning dolzarbligi: Mamlakatimizda mustaqillik tantana qilgan kundan buyon yoshlar masalasiga alohida e’tibor berilib kelmoqda. Bugungi kunda mustaqil va erkin fikrlaydigan har tomonlama rivojlangan yoshlarni tarbiyalash har bir tarbyachi va murabbiyning emas balki har bir ota- onaning ham muqaddas burchidir. Buni birinchi Prezidentimiz I.A.Karimovning «Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch» nomli kitobilarida keltirilgan quyidagi jumlalardan ham bilishimiz mumkin. Ushbu kitobda «Biz xalqimizning dunyoda hech kimdan kam bo’lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko’ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli bo’lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan jonmiz, bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz, beqiyos ahamiyat kasb etadi. Agar biz bu masalada xushyorlik va sezgirligimizni, qat’iyat va mas’uliyatimizni yo’qotsak, bu o’ta muhim ishni o’z holiga, o’zi bo’larchilikka tashlab qo’yadigan bo’lsak, muqaddas qadriyatlarimizga yo’g’ringan va ulardan oziqlanib ma’naviyatimizdan, tarixiy xotiramizdan ayrib, oxir-oqibatda o’zimiz intilgan umumbashariy taraqqiyot yo’lida chetda qolishimiz mumkin. O’z tarixini bilmagan, kechagi kunini unutgan millatning kelajagi yo’q» ligini alohida ta’kidlab o’tgan. 1 Mavzuning maqsadi: Boshlang’ich sinf o’quvchilarni mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalash tamoyillari asosida rivojlantirishni nazarda tutadi. Mavzuning vazifalari : Yoshlarimizni mustaqil fikrlaydigan har tomonlama etuk qilib tarbiyalash har bir yosh bosqichida amalga oshirilishi va mana shu yoshlarda mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni 1 I. A. Karimov. Yuksak ma naviyat – yengilmas kuch. ‟ T . 2008 yil. 3

tarbiyalash, milliy istiqlol g’oyasini yoshlar ongiga har tamonlama singdirish va ularni ona vatanga mehr – muhabbat ruhida tarbiyalash ichki dunyosi boy, irodasi kuchli yoshlarni tarbiyalash ko’zda tutilgan. Mavzuning yana bir muhim vazifasi uzluksiz ta’lim tizimidagi barcha ta’lim tarbiya muassasalaridagi yoshlarimizni mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalash jarayonida milliy istiqlol g’oyalari bilan ma’naviy, ruhiy jihatdan ongini boyitish, ular ruhiyatida bo’shliqni faqat yaxshilik uchun, ezgu maqsadlarini amalga oshirish uchun zarur bo’lgan bilim, ko’nikma, malakalar bilan qurollantirishdir. Mavzuning amaliy vazifasi shundaki yoshlar ongini ma’naviy jihatdan boyitishda va mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalashda oila, mahalla, umumiy o’rta ta’lim, uzluksiz qonuniyatga asoslangan ta’lim tizimi jarayonida yoshlar ongida yuksak ma’naviyatga oid qarashlarni va mustaqil erkin fikrlashni shakllantirishdan iboratdir. Mavzuning ob’ekti : Mustaqil, erkin fikrlaydigan yoshlarimizni milliy qadriyatlarga asoslangan boy ma’naviyatimizning serqirrali yo’nalishlarini ongida shakllantira olishga xizmat qiladigan adabiyotlar. Mavzuning predmeti: Boshlang’ich sinf o’quvchilarida mustaqil fikrlash qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalash tamoyillarini pedagogik, psixologik uslubiy va ijtimoiy sohalar bilan bog’liq bo’lgan psixologiya va pedagogika nuqtai nazaridan o’rganishdir. Mavzuning metodologiyasi: BMIning nazariy, amaliy hamda o’z oldiga qo’ygan maqsad va vazifalarini ilmiy jihatdan to’g’ri hal etishda turli yoshdagi bolalar faoliyatini to’g’ri tashkil etish va boshqarish borasidagi boshlang’ich sinf o’quvchilarida mustaqil tafakkurni shakllantirish o’z aksini topgan. Milliy istiqlol g’oyasi shu bilan birga ajdodlarimiz tomonidan ishlab chiqilgan, istiqbolga qaratilgan tarixiy jarayonda o’zini oqlagan ilg’or fikrlar majmuasi tashkil etadi. BMIda xalq pedagogikasi, xalq psixologiyasi vakillarining 4

o’quvchilsrni mustaqil fikrlash tutgan o’rni xaqidagi nazariy va amaliy qarashlari ishning metodologik asosini tashkil etadi. Ishining tadqiqot metodlari : Ishning tadqiqot metodlari o’ziga xos kuzatish, tajriba sinov, bolalarning mustaqil va erkin fikrlaydigan yoshlarni tarbiyalash tamoyillari taxlil va talqin qilish, suhbat, anketa va savol – javoblar asosida olingan ma’lumotlarni o’zining pedagogik faoliyatida tekshirishdan o’tkazgan materiallar asosida talqin qilinadi. Shu bilan birga turli xildagi test variantlari, savolnomalar, faoliyat natijalarini tekshirish orqali ilmiy xulosalar va tavsiyalar ishlab chiqishni nazarda tutadi. 5