logo

Tafakkurni tadqiq etishning asosiy yonalishlari

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

96.181640625 KB
« Tafakkurni tadqiq etishning asosiy yonalishlari » 
MUNDARIJA
KIRISH  3
I BOB. Tafakkur va tafakkur operatsiyalari
1.1. Tafakkur   haqida
tushuncha.................................................... 7
1.2. Tafakkur   jarayonlari   va   fikr   yuritish
operatsiyalari........................................................................... 10
II BOB. Tafakkur borasidagi psixologik nazarya
2.1.     Tafakkur   shakllari     va
turlari...................................................... 14
         2.2.  Tafakkurni o’rganishda psixologik yo’nalish  g’oyalari……… 20
Xulosa   va   tavsiyalar 28
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro ’ yxati 33
1 KIRISH
Tadqiqotning dolzarbligi:   Tafakkur inson aqliy faoliyatining yuksak 
shaklidir. Insonda tafakkur bo`lganligi va tafakkur bilan chambarchas nutq 
bo`lganligi tufayli u hayvonlardan farq qiladi, shu sababli u ongli mavjudotdir. 
Inson o`z atrofidagi olamda bo`lgan buyumlar va hodisalarni ongli ravishda idrok 
qiladi. Ongli ravishda eslab qoladi hamda esga tushiradi va ongli ravishda harakat 
qiladi. Tafakkur atrofdagi olamni bilish qurolidir va inson amaliy faoliyatini 
vujudga kelishi uchun shartdir. Biron narsa to`g`risida tafakkur qilish jarayonida 
fikr paydo bo`ladi, bu fikrlar insonning ongida hukm va tushunchalar shaklini 
oladi. Tafakkurning bilish faoliyatidagi roli avvalo bizning idroklarimiz va 
fikrlarimizning voqelikka qanchalik muvofiq bo`lishini, bo`lar haqiqat yoki xato, 
chinmi yoki yolg`on ekanligini belgilashda o`z ifodasini topadi. Bunday tafakkur 
qilish eng oddiy amaliy voqelikda namoyon bo`ladi. Voqelikning sezgilardagi va 
idrokdagi in`ikosning o`zi chinakam bilim bo`ladi. Masalan: biz quyoshning har 
kuni sharqdan chiqib, g`arbga botayotganini hammamiz ko`ramiz (idrok qilamiz). 
Biz erni qimirlamay turganini, asrlar davomida qilgan fikriy faoliyati 
natijasidagina uzoq davom qilgan kuzatishlar o`tkazish va matematika yo`li bilan 
tadqiqotlar qilish natijasidagina haqiqatda quyosh er atrofida aylanmasdan, balki er
o`z o`qi atrofi va quyosh atrofida aylanayotganligini aniqladik. Demak, 
kuyoshning harakati to`g`risidagi bizning bevosita idrokimiz voqelikka to`g`ri 
kelmas ekan. Voqelikni to`g`ri aks etishi tafakkur bilan aniqlanadi. YUqoriroq 
bosqichlarda bunday fikrlash tafakkur jarayonlarida hosil bo`lgan hukmlar va 
tushunchalarning chinligini yoki chin emasligini aniqlashda ifodalanadi. 
Tafakkur     deb    , voqelikdagi narsa va hodisalarni ular o`rtasidagi bog`lanishlarni 
fikran, umumlashtirib, vositali yo`l bilan aks ettirishga aytiladi. Voqelik 
tafakkurda, idrok va tasavvurgina nisbatan chuqurroq va to`laroq aks etadi. Biz 
sezgi, idrok vositasi bilan bilib olishimiz mumkin bo`lmagan narsa yoki 
hodisalarni, narsa yoki hodisalarning xususiyatlarini, ularning bog`lanish va 
munosabatlarini tafakkur vositasi bilan bilib olamiz. Masalan: bizga ma`lumki, 
2 agar yorug`lik nuri shisha prizma orqali o`tkazilsa bu nur spektorni etti rangiga 
ajralib ketadi. Bu ranglarni biz idrok qilamiz (ko`zimiz bilan ko`ramiz). Lekin 
fizikadan bizga shu narsa aniqki, bu nurlardan bo`lak yana boshqa nurlar ham bor. 
Bu nurlar infraizil, ul’trabinafsha nurlar deb ataladi. Bu nurlarni biz ko`rmaymiz. 
Bunday nurlarni borligi tafakkur yordami bilan kashf qilingan. Biz tasavvur 
qilishimiz mumkin bo`lgan ko`pgina hodisalar bor. Biz bu hodisalar to`g`risida 
faqat fikr yurita olamiz. Tafakkur voqelikni umumlashtirib aks ettirishdir. Biz 
ayrim narsalarni va hodisalarni, masalan, alohida stolni yoki stulni idrok qilamiz, 
tasavvur qilamiz, ammo umuman stol va stul to`g`risida fikrlashimiz mumkin. 
Umumlashtirish natijasida bir hukmning o`zida ayni vaqtda yakka bir narsa 
to`g`risidagina fikr qilib qolmasdan, balki shu narsa bilan birga narsalarning butun 
bir turkumi to`g`risida ham fikr qilish mumkin. Masalan, “O`zbekistonning hamma
fuqarolari qonun oldida tengdirlar.” Bu hukmda ayrim bir kishi to`g`risida hukm 
qilmasdan, balki O`zbekistonning hamma fuqarolari to`g`risida fikr yuritamiz. 
Narsa yoki hodisalar to`g`risidagi eng muhim bog`lanishlar va munosabatlar 
tafakkur yordami bilan ochiladi. Siz qalamni barmoqlaringiz bilan 20 sm balandda 
ushlab turibsiz. Barmoqlaringizni ochib yuborsangiz qalam stol ustiga to`shadi, 
uning taqillagani eshitiladi. Biz bu hodisalarni birin-ketin idrok qilamiz va ularni 
xuddi shu tartibda tasavvur qilishimiz mumkin. Lekin biz bunda hodisalarni 
ma`lum vaqt ichida birin - ketin sodir bo`lishini idrok qilamiz, holos. Ammo ayni 
vaqtda tafakkur yordami bilan bu hodisalarning bir - biriga qonuniy bog`lanishdagi
chuqurroq sabablar va bundan kelib chiqadigan natijalar ochiladi.
Biz hodisalarning birin - ketin o`tayotganligini qayd qilib qolavermaymiz, 
balki birinchi hodisa bo`lgani uchun ikkinchi hodisa ro`y berdi, undan keyingina 
hodisalarning har qaysisi (masalan, tovush) oldindan hodisa ro`y berganligi uchun 
(qalam stolga urilgani uchun) sodir bo`ladi, deb aniq qilib aytamiz va oldingi 
hodisaning ro`y berganligi keyingi hodisaning muqarrar keltirib chiqarganligini 
anglaymiz. Bu hodisalar ularning ma`lum bir vaqt ichida birin - ketin sodir 
bo`lganligini idrok qilganimizdan tashqari ular o`rtasida sabab - natija tariqasida 
3 bog`lanishi, ya`ni qonuniy bog`lanish bor, deb aniq qilib aytamiz. Biz shu sabab - 
natija tariqasidagi bog`lanishning o`zini bevosita idrok qila olmaymiz. Uni sezgi 
organlarimiz   vositasi bilan his qilolmaymiz , ( ushlab ko`rmaymiz, eshita olmaymiz)
balki shu bog`lanish borligini idrokimizga asoslanib turib fikr qilish yo`li bilan 
topamiz. So`ngra ayrim hodisalardagi sabab-natija bog`lanishlari ochilganligiga 
asoslanib, umumiylashtirish yo`li bilan voqelikning umumiy qonuniyatlarini topib 
olamiz. Masalan, bir holda suvning yaxlab qolganligi haroratning pasayganligi (0 
dan pastda tushib ketganligi) sabab bo`lgani aniqlangan bo`lsa va bu hodisa boshqa
bir qancha hollarni ham aniqlagan bo`lsa, yana shu hollarni umumiylashtirish 
natijasida “harorat 0 dan past bo`lgani suv hamisha muzlaydi”, degan hukmda 
ifodalangan qonun topilgan. Hodisalar o`rtasidagi mavjud sabab - natija 
bog`lanishlarini belgilaganimiz uchun biz hozirgi paytda bizning oldimizda ro`y 
bermagan hodisalarning yuz berishini oldindan aytib berishimiz mumkin. Masalan:
termometrda haroratning 0 dan past tushganligini ko`rishimiz bilan endi suv 
muzlaydi, deb oldindan ayta olamiz.
Astronomlar osmondagi jismlarning harakat qonunlarini bilganliklari uchun 
quyosh yoki oy qachon tutilishini rosa aniq qilib oldindan aytib beradilar. SHarq 
mutafakkirlari jamiyat taraqqiyoti qonunlarini ochib berganlar. Bu qonunlarni 
bilish ijtimoiy - siyosiy voqealarning qay tarzda borishini (bilish tufayli mumkin 
bo`lmoqda) oldindan bilib turish imkoniyatlarini beradi.
Oldindan bilish muayyan maqsadni qo`yishga va ana shu maqsadga muvofiq 
harakat qilishga imkon beradi. Odamlarning hozirgi amaliyoti bizning xilma - xil 
mehnatimiz natijasini oldindan bilish tufayli mumkin bo`lmoqda. Mehnat faoliyati 
ayni vaqtda fikrlash faoliyati hamdir. Tafakkur yo`li bilan aniqlangan abstrakt - 
nazariy qoidalar inson amaliyotida sinovdan o`tkaziladi, (tasdiqlanadi yoki rad 
qilinadi), voqelikni xuddi shu yo`l bilan eng to`g`ri va aniq bilib olinadi. Tafakkur 
ongning voqelikni eng aniq, chuqur, to`liq, umumiylashtirib va bevosita aks 
ettirishga (bilishga) qaratilgan faoliyatdir, asosan narsalarni bevosita sezishimiz va 
idrok qilishimiz mumkin bo`lmagan bog`lanishlar va munosabatlarning aks 
4 etishidir. Fikrlar, hukmlar va tushunchalar dastlab idrok va tasavvur asosida 
vujudga keladi. Bu fikrlar xotirada mustahkamlanadi va so`ngra tafakkurning 
yuksakroq va murakkabroq jarayonlari uchun material (asos) bo`lib qoladi. Har bir 
kishi tevarak - atrofdagi olamni bevosita bilish bilan mashg`ul bo`lganida fikr 
yuritmay, balki shu bilan birga u harakat qilayotganida ham boshqa kishilar nutq 
orqali aloqa qilayotganida, o`z fikrini boshqa kishilarga bildirayotganida hamda 
boshqa kishilardan tayyor fikr va bilimlarni olayotganida ham fikr qiladi. 
Odamning tafakkuri til bilan bevosita bog`langandir. Fikr va muhokamalar, bilish 
va tajriba til yordami bilan shakllanadi. Insoniyat jamiyatida odamlar bir - birlari 
bilan til vositasi orqali fikr almashadilar.
Tadqiqotning maqsadi:  Psixologiyada  shaxs tafakkurini takomillashtirish  
Tadqiqot ning vazifalari: 
 Tafakkur  shakllanish bosqichlarini o’rganish
 Tafakkurni amaliy va nazariy sohalarini ochib berish
Tadqiqot ning   obyekti:   Shaxs   tafakkurining   takomillashuvida   tashqi
muhitning ahamiyati
Tadqiqot ning      predmeti:     Tafakkurining takomillashuvida  atrof   muhit     va
kichik guruhlarning o’rni.
Tadqiqot ning   metodlari:   Psixologiyaning   asosiy   metodlaridan   kuzatish,
suhbat, test, intervyu, metod va anketalardan foydalanildi. 
Tadqiqot ning  amaliy ahamiyati : Kurs ishida yoritiladigan nazariy va amaliy
g’oyalar  
Tadqiqot ning   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   4   paragraf,
xulosalar va  foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
5 I BOB. Tafakkur va tafakkur operatsiyalari
1.1 Tafakkur haqida tushuncha
Shaxsga     ta’rif     berish   borasida   ko’plab   xilma-xil   ta’rif     mavjud.Shaxsga
yondashuvda huquqiy, psixologik, sotsiologik, yuridik jihatdan  ta’riflarni bilamiz.
Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, psixologik jihatdan taraqqiy etgan,
shaxsiy   xususiyatlari   va   xatti-harakatlari   bilan   boshqalardan   ajralib   turuvchi,
muayyan   xulq-atvor   va   dunyoqarashga   ega   bo’lgan   jamiyatning   a’zosini
ifodalashga xizmat qiladi. Odam shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi,
o’zini   yaxlit   inson   sifatida   his   etishi,   o’z   xususiyatlari   va   sifatlari   bilan
boshqalardan farq qilmog’i kerak.
Bola ma’lum yoshga qadar “individ” sanaladi. Individ (lotincha “individium”
so’zidan   olingan   bo’lib,   «bo’linmas»,   «alohida   shaxs»,   «yagona»   ma’nolarini
anglatadi)   xatti-harakatlarini   shartli   refleks   yordamidagina   tashkil   eta   oluvchi
biologik mavjudotdir.
Individuallik   esa   shaxsning   o’ziga   xos   xususiyatlari   bo’lib,   uning   namoyon
bo’lishi tarbiya jarayonini amalga oshirishda bola shaxsini  puxta o’rganish, uning
yashash   sharoitlaridan   yetarli   darajada   xabardor   bo’lish   va   ularning   hisobga
olinishini taqozo etadi.
Odamning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi uchun ijtimoiy muhit
sharoitlari   va   tarbiya   kerak   bo’ladi.   Ana   shular   ta’sirida   odam   inson   sifatida
rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi.
Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan
miqdor   va   sifat   o’zgarishlar   mohiyatini   ifoda   etuvchi   murakkab   jarayondir.
Rivojlanish   mohiyatan   oddiydan   murakkabga,   quyidan   yuqoriga,   eski   sifatlardan
yangi   holatlarga   o’tish,   yangilanish,   yangining   paydo   bo’lishi,   eskining   yo’qolib
borishi,   miqdor   o’zgarishining   sifat   o’zgarishiga   o’tishini   ifodalaydi.
Rivojlanishining manbai qarama-qarashliklar o’rtasidagi kurashdan iboratdir.
6 Bola   shaxsining   rivojlanishi   inson   ijtimoiy   mavjudotdir   degan   falsafiy
ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik, biologik mavjudot hamdir. Demak,
uning   rivojlanishida   tabiat   rivojlanishining   qonuniyatlari   ham   muhim   ahamiyatga
ega. Shuningdek, shaxs bir butun mavjudot sifatidaanar ekan, uning rivojlanishiga
biologik   va   ijtimoiy   qonuniyatlar   birgalikda   ta’sir   etadi,   ularni   bir-biridan   ajratib
bo’lmaydi.
Chunki shaxsning faoliyati, hayot tarziga yoshi, bilimi, turmush tajribasi bilan
birga boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi.
Inson   butun   umri   davomida   o’zgarib   boradi.   U   ham   ijtimoiy,   ham   psixik
jihatdan   kamolga   yetadi,   bunda   bolaga   berilayotgan   tarbiya   maqsadga   muvofiq
bo’lsa,   u   jamiyat   a’zosi   sifatida   kamol   topib,   murakkab   ijtimoiy   munosabatlar
tizimida   o’ziga   munosib   o’rin   egallaydi.   Chunki   rivojlanish   tarbiya   ta’siri   ostida
boradi.
Shaxsning   fazilatlarini   to’g’ri   ko’rish   va   bexato   baholash   uchun   uni   turli
munosabatlar jarayonida kuzatish lozim.
Demak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to’g’ri hal etish uchun uning xulqiga
ta’sir etuvchi omillar hamda shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish zarur.
Shaxs   psixologik   jihatdan   taraqqiy   etgan,   shaxsiy   xususiyatlari   va   xatti-
harakatlari   bilan   boshqalardan   ajralib   turuvchi   muayyan   jamiyat   a’zosi   bo’lib,
uning   shakllanishi   ijtimoiy   munosabatlar   jarayonida   kechadi.   Mazkur   jarayonda
qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan ma’naviy-axloqiy, shuningdek,
huquqiy   me’yorlar   mohiyatini   o’zlashtiradi.   Jamiyatning   a’zosi   sifatida   uning
ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi mehnat faoliyatini yo’lga qo’yadi.
Shuningdek,   shaxsiy   ehtiyojlari,   manfaatlarini   qondirish   yo’lida   ham   atrofdagilar
bilan munosabatga kirishadi.
Shaxs ijtimoiy muhitdan uzilgan holda mavjud bo’la olmaydi. Buning misoli
sifatida   R.Kipling   tomonidan   yaratilgan   asardagi   Mauglini   keltirish   mumkin.
7 Garchi,   inson   bolasi   bo’lsada,   ijtimoiy   munosabatlar   jarayonida   ishtirok   etish
ko’nikma   va   malakalari   shakllanmaganligi   bois   odamlar   hayotiga   moslasha
olmaydi.
Bola   yoshligidan   o’yin,   mehnat   va   o’qish   faoliyatlarini   tengdoshlari   bilan
birgalikda   tashkil   etish   asosida   ijtimoiy   muhitga   moslasha   boradi.   Ijtimoiy   muhit
bolaga   borliqni   anglash   uchungina   emas,   balki   o’zligini   anglash   uchun   ham
imkoniyat yaratadi.  Bolaning doimiy ravishda jamoa orasida bo’lishi, uning jamoa
ta’sirida shakllanishi unda ijtimoiy faollikni yuzaga keltiradi.
Sharq   mutafakkirlari   jamoaning   shaxs   kamolotini   ta’minlashdagi   o’rni   va
roliga   alohida   e’tibor   berganlar.   Xususan,   Abu   Ali   ibn   Sino   ijtimoiy   muhitning
shaxsni   shakllantirishdagi   rolini   yuqori   baholaydi.   Tashqi   muhit   va   odamlar
insonning   borliq,   unda   kechayotgan   o’zgarishlar,   jarayonlar   mohiyatini
anglashgagina   emas,   balki   uning   xulqida   yaxshi   va   yomon   sifatlarning
shakllanishiga ham sezilarli ta’sir etishi, shu bois bolalarni tarbiyalashda u mansub
bo’lgan   mikromuhit   xususiyatini   inobatga   olishni   ta’kidlaydi.   Bolani   yomon
ta’sirlardan saqlash zarurligini uqtiradi.
Shuningdek,   alloma   o’qitish   samaradorligini   ta’minlashda   bolalarga   jamoa
asosida bilimlarni berishni maqsadga muvofiqligini ta’kidlaydi.
Abu   Nasr   Forobiyning   uqtirishicha,   “inson   boshqalar   bilan   munosabatda
bo’lish, ularning yordami va qo’llab-quvvatlashlarini his etish ehtiyojiga ega. Ana
shu ehtiyojni qondirish yo’lidagi amaliy harakatlar insonni kamolotga yetaklaydi”
deb hisoblaydi. Abu Rayhon Beruniy esa shaxsning rivojlanishida o’zaro yordam,
hamkorlik, odamlarga nisbatan xayrihohlik uning ijtimoiy muhitdagi roli va o’rnini
belgilab beradi.
8 1.2. Tafakkur jarayonlari va fikr yuritish operatsiyalari
Tafakkur faoliyati muayyan maqsadga qaratilgan alohida ong jarayoni 
tariqasida sodir bo`ladi. Bosh miyaning biror uchastkasidagi faoliyat emas, balki 
butun bosh miya po`stining faoliyati mana shu jarayonning nerv - fiziologik 
asosidir. Tafakkur faoliyati uchun avvalo analizatorning miyadagi uchlari o`rtasida
vujudga keladigan murakkab bog`lanishlar muhim ahamiyatga egadir. 
Analizatorning bosh miya po`stidagi uchastkalari bir - biridan keskin ajralgan 
holda emas, balki bir - biriga tutashib, bir - biri bilan chambarchas bog`lanib 
ketganligi sababli mazkur bog`lanishlarning vujudga kelishi osonlashadi. Ikkinchi 
signal tizimida muvaqqat bog`lanishlar vujudga kelishi, yuqorida aytib 
o`tilganidek, tafakkurning maxsus nerv -fiziologik mexanizmlaridir. Bunda 
ikkinchi signal tizimining bog`lanishlari birinchi signal tizimidagi bog`lanishlarga 
tayanadi.
I.P.Pavlov ikkinchi signal tizimining ishi hamisha birinchi signal tizimi bilan 
o`zaro o`tkazish jarayonida hozir bo`ladi, deb ta`kidlagan. Ikkinchi signal tizimi 
asosida, birinchi signal bilan o`zaro ta`sir qilish jarayonida “dastlab umuminsoniy 
empirizm”ni va nihoyat odamning o`z tevaragida olamni va uning o`zini bilish 
uchun oliy qurol bo` lgan fanni   yaratuvchi maxsus insoniy , oliy tafakkur  voqe 
bo`ladi. Tafakkurning muayyan bir narsaga qaratilishi uchun nerv - fiziologik asos 
bo`lgan orientirovka refleksi tafakkur jarayonlarida katta rol’ o`ynaydi. Tafakkur 
jarayoni insonning bilishga bo`lgan ehtiyojlari, tevarak -atrofdagi olam va turmush
to`g`risidagi o`z bilimlarini kengaytirishga va chuqurlashtirishga intilish sababli 
vujudga keladi. Fikr qiluvchi kishining tafakkur ob`ektini anglashi (bilish) tafakkur
jarayonining xarakterli xususiyatidir. Odam o`zi idrok qilayotgan, tasavvur 
qilayotgan narsalar to`g`risida fikr qiladi. SHuning uchun tushunchalar, 
narsalarning butun bir sinfi (turkumi) to`g`risida fikr qiladi. Odam o`z tafakkuri 
to`g`risida va boshqa psixik jarayonlar to`g`risida, shuningdek o`ziga xilma xil 
ob`ektiv xususiyatlari to`g`risida fikr qiladi, ya`ni bo`lar tafakkur ob`ekti bo`ladi. 
Bir narsaga tayanmagan quruqdan - quruq tafakkur bo`lishi mumkin emas. 
9 Taqqoslash, tahlil va sintez, abstraktsiya va umumlashtirish, tasniflash va tizimga 
solish aqliy operatsiyalarning asosiy turlaridir. Bizda yangi hukmlar ana shu 
operatsiyalar jarayonida hosil bo`ladi, real olamdagi narsalar va hodisalar 
to`g`risidagi tushunchalar vujudga keladi.
TAQQOSLASH . Taqqoslash shunday bir aqliy operatsiyadirki, bu operatsiya 
ayrim narsalar o`rtasidagi o`xshashlikni yoki tafovutni, tenglikni yoki tengsizlikni, 
bir xil yoki qarama - qarshilik borligini aniqlashda ifodalanadi. Narsalarning 
o`xshashligi yoki tafovuti dastlab bevosita sezgilarda va idroklarda aks etadi. 
Taqqoslash fikr qilish jarayoni idrok qilinayotgan narsalarning o`xshashligi yoki 
tafovutni aniqlash lozim bo`lganda, yoxud sezgilarda va idrokda bevosita aks 
etmagan o`xshashlik va tafovutni topish lozim bo`lgan hollarda voke bo`ladi. 
Amaliy taqqoslash bir narsani ikkinchi bir narsaga solishtirib ko`rilayotganda, 
masalan: bir qalamni ikkinchi bir qalamga, o`lchov chizig`ini taxtaga va shu 
kabilarga solishtirib ko`rilayotganda sodir bo`ladi. Taqqoslash tasavvur 
qilinayotgan yoki o`ylanilgan narsalarni bir -biriga fikran solishtirib ko`rish yo`li 
bilan amalga oshiriladi. Psixologiyani o`rganayotgan vaqtimizda biz hamisha 
ayrim psixik hodisalarni bir - biri bilan taqqoslaymiz va ulardagi o`xshashlikni, 
tafovutni topamiz. Ayrim kishilarni bir -biriga taqqoslab, ularning 
qobiliyatid a,   xarakterida , qarashlarida tafovut yoki o`xshashlik topamiz.
SINTEZ va TAHLIL . Analiz (tahlil) narsa - buyumlarni, hodisalarni, 
jarayonni tarkibiy belgilari, elementlariga, qismlariga bo`lish demakdir. Tahlil 
jarayonida butunning uning qismlariga, uning elementlariga bo`lgan munosabati 
aniqlanadi. Tahlil ob`ektlari amalda ajratib bo`lmaydigan elementlarga yoki 
belgilarga bo`lishda ifodalanishi mumkin. Bu fikriy tahlil, ya`ni fikrda qilinadigan 
tahlildir. Psixologiyani o`rganayotganimizda har bir psixik hodisani bir-biri bilan 
taqqoslabgina qolmasdan, balki shu bilan birga tahlil ham qilamiz. O`qish 
mashg`uloti vaqtida tafakkurning tahlil qilish faoliyati katta o`rin tutadi. 
CHunonchi, savod o`rgatish, nutqni tahlil qilishdan: gapni so`zlarga, so`zlarni 
bo`g`inlarga, bo`g`inlarni tovushlarga ajratishdan boshlanadi. Matematik masalani 
10 echish tahlil qilishdan, dastlab bir qancha ma`lum sonlarni, so`ngra esa noma`lum 
sonlarni topishdan boshlanadi.
Sintez tahlilning aksi yoki teskarisi bo`lgan tafakkur jarayonidir. Bu jarayon 
ob`ektning ayrim elementlarini, qismlarini, belgilarini bir butun qilib qo`shishdan 
iboratdir. Sintez jarayonida murakkab bir butun narsa yoki hodisa tarkibiga kirgan 
elementlar yoki qismlar tariqasida olingan buyum va hodisalarning shu murakkab 
bir butun narsa yoki hodisaga bo`lgan munosabati aniqlanadi. Sintez 
elementlarning, narsa va hodisalarning qismlarini bir butun qilib 
qo`yishdan   iboratdir , tahlil amaliy bo`lgani singari sintez ham amaliy bo`lishi 
mumkin. Tahlil singari sintez ham o`qish jarayonida katta o`rin tutadi. Masalan: 
o`qishga o`rgatish vaqtida tovushlar va harflardan bo`g`inlar , bo`g`inlardan 
so`zlar, so`zlardan gapla r tuziladi. Mana shuning o`zi sintezdir.
Abstraktsiyalash, umumlashtirish va konkretlashtirish. Abstraktsiya shunday 
bir fikrlash jarayonidirki, bunday tafakkurda aks etilayotgan bir yoki bir necha 
ob`ektlarning biror belgisi (xususiyati, harakati, holati, munosabati) shu ob`ekt 
yoki ob`ektdan fikran ajratib olinadi. Bu jarayonda ob`ektdan ajratilgan bir 
belgining o`zi tafakkurning mustaqil ob`ekti bo`lib qoladi. Abstraktsiya, odatda 
tahlil jarayonida yoki tahlil natijasida sodir bo`ladi. Masalan: sinfdagi doskani 
qoraligi to`g`risidagi, so`ngra umuman qoralik to`g`risida fikr qilish mumkin. Biz 
odamlar, samolyotlar, suv, ot va hokazolarni ko`z oldimizdagi harakatini ko`zatib 
turib, ularning bitta umumiy belgisini, harakatini fikran ajratib olishimiz va 
umuman harakat to`g`risida fikr qilishimiz mumkin. CHunonchi abstraktsiyalash 
yo`li bilan bizda uzunlik, kenglik, miqdor, tenglik, son, qiymat va boshqa shu 
kabilar to`g`risida abstrakt tushuncha hosil bo`ladi. Umumlashtirish tafakkurda aks
etgan bir turkum narsalarning o`xshash muhim belgilarining shu narsalar  
to`g`risidagi bitta tushuncha qilib fikrda birlashtirish demakdir. Masalan: olmalar, 
noklarda, o`riklarda, apel’sinlarda va boshqa shu kabilarda bo`lgan o`xshash 
belgilar bitta tushunchada birlashadi. Biz buni   meva   degan so`z bilan ifodalaymiz. 
Daraxtlar, o`tlar, gullar va boshqa shu kabilar   o`simlik   degan tushunchada 
11 umumlashtiriladi.
  Konkretlashtirish birinchidan, umumiy abstrakt belgining yakka ob`ektga 
tadbiq etish mansub qilinadi, ifodalanadi. Masalan: biz “oq” deganimizda 
ko`z   oldimizga kor , qog`oz , paxta va shu kabilar kelishi mumkin. Ikkinchidan, 
konkretlashtirish umumiy va yakka belgilari kamroq bo`lgan umumiylikni 
ochishda ifodalanadi. Masalan, biz olma, olxo`ri, o`zumni mevalar qatoriga, stol, 
stul, divan va shu kabilarni mebel qatoriga qo`shamiz. Umumiy fikrlarni bayon 
qilish va izohlash chog`ida biz, odatda keltiriladigan misollarning hammasi 
konkretlashtirishning o`zidir.
Klassifikatsiya (turkumlarga bo`lish),   sistemaga solish   atrofdagi olamni 
bilish uchun bitta narsani emas, balki ko`pchilik va xilma - xil narsalarni 
o`rganishdir. SHu sababli o`rganish uchun qulaylik tug`dirish maqsadida, 
shuningdek amaliy maqsadlarida mana shu ko`pchilik narsalarni guruhlarga, 
turkumlarga bo`lishga to`g`ri keladi. Ko`pchilik narsalarni (hodisalarni) guruhlarga
bo`lish klassifikatsiya yoki turkumlarga bo`lish deb ataladi. Masalan: kutubxonada 
kitoblar muqovasiga, shakliga, mazmuniga va shu kabi belgilariga qarab 
turkumlarga bo`lish mumkin. O`quvchilarning odatda yoshi yoki jinsiy belgilari 
bo`yicha, ulgurishlariga kabilarga qarab turkumlarga bo`ladilar. Tizimga solish 
shundan iboratki, bunda ayrim narsalar, faktlar, hodisa va fikrlar muayyan tartibda 
makondagi, vaqtdagi tutgan o`rniga yoki mantiqiy tartibda joylashtiriladi. SHu 
sababli makon, xronologiya va mantiqiy belgilar asosida tizimga solish turlari 
ajratiladi. Mebelning xonadagi joylashtirilishi, daraxtning boqqa o`tqazilishi 
makoniy tizimga na`muna bo`la oladi. O`tmishda bo`lib o`tgan voqealarning 
xronologik tartibda joylashtirilishi shu voqealarning vaqtiga qarab tizimga 
solishning namunasi bo`la oladi .   Matematikaga , falsafaga , mantiqqa doir 
darsliklarda ilmiy materiallarning joylashtirilishi mantiqiy tizimga solishning 
namunasidir.
12 II BOB   Tafakkur borasidagi psixologik nazariya
2.1. Tafakkur shakllari  va turlari
Tushuncha voqelikda narsa va hodisalarning umumiy, muhim farq qiluvchi 
maxsus belgilarini aks ettiradi, Masalan: “odam”, “kuy”, “ruchka”. Hukm 
voqelikdagi narsa va hodisalar o`rtasida mavjud bog`lanishlarni, shu narsa va 
hodisalarga bir xususiyatni xos yoki xos emasligi ko`rsatadi.  Hukmlar ob`ektiv 
voqelikni aks ettirishga qarab chin yoki xato bo`ladi. “Hozir tashqarida yomg`ir 
yog`yapti” (xato). Hukmlar umumiy juz`iy va yakka hukmlar bo`ladi. Umumiy 
hukmlarda mazkur guruhdagi mazkur sinfdagi hukmlar, hamma narsalar 
to`g`risida tasdiqlanadi yoki inkor qilinadi. Juz`iy hukmlarda xususiyatlar ayrim 
qismlarga taalluqli bo`ladi. Yakka hukmlarda tasdiqlash yoki inkor qilish faqat 
bitta narsaga tegishli bo`ladi.Xulosa chiqarish bitta yoki bir necha hukmlardan 
yangi hukm hosil qilishdir 3 xil xulosa chiqarish mavjud:
Induktiv xulosa chiqarish (yakka xulosa)
Induktiv   xulosa chiqarish   empirik umumlashtirish shaklida sodir bo’lib, unda 
birorta belgining ma’lum bir sinfga mansub predmetlarda takrorlanishni kuzatish 
asosida shu belgining maskur sinfga tigishli barcha predmetlarga xosligi haqida 
xulosa chiqariladi.Induktiv asosida chiqarilgan xulosalar ilmiy bilishda o’rnatilgan 
turli empirik qonuniyatlar, yaratilgan umumlashmalar tarzida o’z aksini topadi, 
predmet va hodisalar haqidagi bilimlarimizni kengaytirishga olib keladi.Induktiv 
xulosa chiqarish bilvosita   xulosa chiqarish hisoblanadi , ya’ni uning asoslari ikkita 
va undan ortiq mulohazalardan tashkil topgan bo'ladi. Ular, odatda, yakka predmet 
yoki predmetlar sinfining bir qismini ifoda qiladilar. Xulosada esa, bir mantiqiy 
sinfga mansub predmetlarning barchasiga nisbatan umumiy hukm tarzidagi fikr 
hosil qilinadi.
Demak, induktiv xulosa chiqarish yakkalik, juz’iylik va umumiylikning 
dialektik aloqasini kuzatamiz.Induktiv xulosa chiqarishning ikkita turi: to’liq va 
13 to’liqsiz induksiyalar farq qilinadi. To’liq   induksiya   induktiv xulosa chiqarishning 
shunday turiki, unda birorta belgining ma’lum bir sinfga mansub, har bir 
predmetga   xosligini aniqlash asosida , shu belgining berilgan sinf predmetlari 
uchun umumiy belgi ekanligi haqida xulosa chiqariladi.To’liq  induktiv 
predmetlarning kichik sinfiga, elementlari yaqqol ko’zga tashlanib turadigan, 
miqdor jihatdan cheklangan yopiq sistemalarga nisbatan xulosa chiqarishda 
ishlatiladi.
Deduktiv xulosa chiqarish (umumiy xulosa)
Deduktiv xulosa chiqarishning muhim xususiyati unda umumiy bilimdan 
ju’ziy bilimga o’tishning mantiqan zaruriy xususiyatiga egaligidir. Uning 
turlaridan biri bevosita xulosa chiqarishdir.  Faqat birgina mulohazaga asoslangan 
holda yangi bilimlarning hosil qilinishi bevosita xulosa chiqarish deb ataladi.  
Bevosita xulosa chiqarish jarayonida mulohazalarning shaklini o’zgartirish orqali 
yangi bilim hosil qilinadi. Bunda asos mulohazaning tarkibi, ya’ni sub’ekt va 
pridakat munosabatlarining miqdor va sifat tavsiflari muhim ahamiyatga ega 
bo’ladi. Bevosita xulosa chiqarishning quyidagi mantiqiy usullari mavjud:
 Aylantirish   shunday mantiqiy usulki, unda berilgan mulohazaning 
miqdorini saqlagan holda, sifatini o’zgartirish bilan yangi mulohaza hosil qilinadi. 
Bu usul bilan xulosa chiqarilganda qo’sh inkor sodir bo’ladi, ya’ni avval asosning 
predakati, keyin bog’lovchisi inkor etiladi. Buni quyidagi ko’rinishda yozish 
mumkin.
Almashtirish   shunday mantiqiy xulosa chiqarish usuliki, unda xulosa 
berilgan mulohazadagi sub’ekt va predikatlarning o’rnini almashtirsh orqali 
keltirib chiqariladi. Almashtirishda berilgan mulohazadagi terminlar hajmi 
e’tiboriga olinishi shart. Agar berilgan mulohazadagi terminlar hajmiga e’tibor 
berilmasa, xulosa noto’g’ri bo’lishi mumkin.
14 Predikatga qarama-qarshi qo’yish   bevosita xulosa chiqarishning mantiqiy
usullaridan biri bo’lib, bu usul qo’llanilganda berilgan mulohaza avval 
aylantiriladi, so’ngra almashtiriladi.
Analogik xulosa chiqarish (taxminiy xulosa)
Analogiya tushunchasi. Tafakkurda deduktiv va induktiv xulosa chiqarish 
bilan bir qatorda analogiya ( yunoncha   analogia - muvofiq , o’xshash) shaklida 
xulosa chiqarishdan ham keng foydalaniladi.Predmetlarning  bir o’xshash 
belgilariga qarab ularning boshqa belgilari ham o’xshash deb xulosa chiqarish 
analogiya deyiladi. Analogiya shaklida xulosa chiqarish predmet xususiyatlarining 
o’zaro aloqadorligiga asoslanadi. Xususiyatlar bir – biridan mustaqil ravishda 
mavjud bo’lmaydi, ular yaxlitlikda bo’ladi va predmetning sifatini shakllantiradi. 
Masalan, predmetlar o’z xajmiga egaligi ularning shakli, rangi va boshqa 
xususiyatlarini ham keltirib chiqaradi. Xususiyatlarning o’zaro bog’liqligi 
analogiya shaklida xulosa chiqarishning mantiqiy asosidir.
Psixologiyada tafakkur turlarining quyidagi sodda va bir muncha shartli tasnifi 
tarqalgandir:
1. Ko`rgazmali - harakat; 2. Ko`rgazmali -obrazli; 3. Mavhum. 4.Nazariy; 5. 
Amaliy tafakkur.
Ko`rgazmali   -   harakat   tafakkur  - tarixiy taraqqiyot davomida odamlar o`z 
oldilarida turgan maqsadlarni dastlab amaliy faoliyat   nuqtai nazardan tutganlar , 
keyinchalik undan nazariy faoliyat ajralib chiqqan. Amaliy va nazariy faoliyat 
chambarchas bog`langandir. Sof nazariy faoliyat birlamchi emas, balki amaliy 
faoliyatning o`zi birlamchidir. YAna faoliyatning taraqqiyoti davomida unga 
nisbatan mustaqil nazariy fikr yuritish faoliyati ajralib chiqqan. Faqat butun 
insoniyatning tarixiy taraqqiyoti emas, balki shu bilan birga har bir bolaning psixik
taraqqiyoti jarayonini ham dastavval sof nazariy faoliyat emas, balki amaliy 
faoliyatdir. Guyo bu amaliy faoliyat ichida avval bola tafakkuri rivojlanadi. 
15 Bog`chadagi yosh (3 yoshgacha) asosan ko`rgazmali - harakat tafakkuri bo`ladi. 
Bola bilayotgan obrazli tafakkurni o`z qo`llari bilan amaliy ravishda va guyo tabiiy
ravishda ajratadi. Masalan, o`yinchoqlarni buzib ko`rish va boshqalar.
  Ko`rgazmali - obrazli tafakkur    -       Ko`rgazmali-obrazli tafakkur sodda shaklda 
ko`pincha bog`cha yoshida bolalarda, ya`ni 4 - 7 yoshgacha bo`lgan bolalarda 
paydo bo`ladi. Bu yoshdagi bolalarda tafakkurning amaliy harakatlar bilan aloqasi 
avvalgidek to`g`ri va bevosita bo`lmaydi. Bola bo`layotgan obrazli tafakkurni aniq 
idrok qilishi va tasavvur qilishi shartdir. Bog`cha yoshidagi bolalar faqat 
ko`rgazmali obrazlar bilan fikr yuritadilar va uncha tushunchaga ega bo`lmaydilar. 
Bog`cha yoshidagi bolalarda tushunchalarning yo`qligi shveytsariyalik psixolog 
J.Piajening quyidagi tajribasida juda yaqqol namoyon bo`ladi: 7 yoshga yaqin 
bolalarga xamirdan qilingan mutlaqo bir xil hajmi jihatdan teng 2 ta soqqa 
ko`rsatiladi. Bolalar uni teng deb hisoblaydi. Bolalarning ko`z oldida bitta soqqa 
ezib non shakliga keltiriladi. endi bolalar non shaklidagi soqqada xamir ko`p deb 
hisoblaydilar. Bolalarning ko`rgazmali - obrazli tafakkurlari hali ularning 
idroklariga bevosita to`la bo`ysunadigan bo`ladi. Ularning ko`rgazmali - obrazli 
shaklida o`tadigan tafakkurlari bolalarni soqqaga qaraganda non shaklidagi hamir 
ko`proq, degan xulosaga olib keladi.
  Mavhum tafakkur (ABSTRAKT ) Bolalarning amaliy va ko`rgazmali 
hissiy tajribalari asosida ularning maktab yoshidagi davrlarda avval sodda 
shakldagi mavxum tafakkur, ya`ni mavxum tushunchalarga asoslangan tafakkur 
rivojlanadi. Maktab o`quvchilarining matematika, fizika, tarix va boshqa fan 
asoslarini o`zlashtirish davomida tushunchalarni egallashlari ularning aqliy 
taraqqiyotlari uchun katta ahamiyatga egadir. eng mavhum tafakkurlarning ham 
hissiy bilish chegarasidan ancha chiqib ketishga qaramay, hech qachon sezgi, idrok
va tasavvurlardan to`la - to`kis ajralib ketmaydi. O`quvchilarda tushunchalarning 
taraqqiy etishi jarayonida ko`rgazmalilik ikki tomonlama rol’ o`ynaydi. Bir 
tomondan, ko`rgazmalilik, tushunchalarning taraqqiy etishi ni engillashtiradi. 
Ikkinchi tomondan, har qanday ko`rgazmalilik sharoitida maktab o`quvchilarida 
16 mavxum tafakkurning tarkib topishiga qulay sharoit yarata bermaydi. Juda ko`p 
ko`rgazmalilik o`quvchilar diqqatini chalg`itib yuboradi.
Hodisalarni izohlashga qaratilgan   tafakkur        nazariy tafakkur   deb atala di. 
Biror narsani izolilab berish noma'lum narsani ma'lum qilish demak dir. Buning 
uchun esa noma’lum narsani ma'lum narsa bilan bog'lash lozim. Demak, turli va 
ayrim tushunchalar o’rtasidagi bog'lariishlarni va munosabatlarni ochib berish 
hamda shu bog'lariishlarni muhokamalarda izohlab berish kerak bo'ladi.Jumladan, 
izohlab berish, izohlayotgan hodisaning sababini  topish demakdir; bunday izohlash
izohlanayotgan narsani shu narsa mansub bo'lgan turkum to'g'risidagi   tushuncha 
doirasiga kiritib , uning farq qila digan belgilarini ko'rsatib berish demakdir; biror 
hodisaning maqsadini, uning nima uchun mavjudligini, uning ahamiyatini va 
vazifasini ko'rsatib berish demakdir. Nazariy tafakkurga voqelikda mavjud bo'lgan 
umumiy, muhim bog'lanishlar va munosabatlar aks etadi. Shu tutayli biz u yoki bu 
xil ayrim hodisalarnni kelishini (masalan, quyosh va oy tutilish vaqtini ) oldindan 
ko'rish imkoniyatiga ega bo'lamiz.Biror sohadagi hodisalarning muhim 
qonuniyatlarini, bog'lanishlarini va munosabatlarini aks ettiruvchi fikrlar (hukmlar 
va tushunchalar) sistemasi   nazariya   deb ataladi.Nazariy tafakkur — oldindan 
ko'rish imkoniyatini beradigan umum lashtirilgan tafakkurdir.
Tevarak-atrofdagi voqelikni o'zgartirish yo'li bilan o'zimizga kerakli real 
narsalarni va hodisalarni olishga yoki yaratishga   qaratilgan tafakkur 
amaliytafakkur deb ataladi. Amaliy tafakkur jarayonlari bir qancha savollar 
berishdan, masalan: qo'yilgan maqsadga erishmoq uchun «Nimalar qilish kerak?», 
«Qanday qilish kerak?», «Qay tarzda?», «Buning uchun nimalar qilish lozim?» 
degan savollar tuzilishi bilan boshlanadi. Amaliy tafakkurning shundan so'nggi 
jarayoni ish-harakatlarda yoki qo'yilgan sa vollarga javob beruvchi ish-harakatlarni
tasavvur qilish va o’ylashd voqe bo'ladi. Masalan, ishlab chiqarishni 
ratsionallashtirish, mashinani takmillashtirish kerak bo'lganida, biz falon xil 
parrakni soniyasiga o’n mrta aylanadigan qilishimiz lozim. Buning uchun shu 
parrakni trans missiya orqali yoki tishli parrak orqali diametri kattaroq bo'lgan 
17 bo’shliqda parraklarga tutashtiramiz va shu tariqa o'sha parrakni o'zimiz 
xohlaganimizdek, soniyasiga o'n marta aylanadigan qilamiz.
18 2.2. Tafakkurni o’rganishda psixologik yo’nalish  g’oyalari. 
Tafakkur muarnmosi xorij psixologiyasida   keng doirada tadqiq qilinib , 
atroflicha bilimlar va ma'lumotlar zahirasi to’plaiigan. Aynan keltirilgan 
ma'lumotlarda tafakkur tushunchasi turli nuqtai nazarlardan tahlil qilinadi.
Nemis faylasufi Martin Xaydeger (1889-1978) tushunish uchun o’z 
diqqatimizni qarata olsakkina blz fikrlashga o’rganamiz-deb yozadi. 
Uning   fikricha ,  narsa va voqealarning mohiyatini tushunish, anglab yetish, inson 
fikrlash jarayonida muhim o’rin egallaydi. Tushunishni talab qiladigan narsa 
insonni fikrlashga undaydi. Tushunishni talab qiladigan narsa hech qachon biz 
tomonimizdan y aratilmaydi.Xaydegerning fikricha, tafakkur mavjudligining 
asosiy xislati bu tasavvurdir. Tafakkur haqidagi ta'limotga asosan tasavvur fikrda 
ifoda etiladi. Shuning uchun ham tafakkur haqidagi ta'limotai logika, mantiq deb 
ataydi.K.L.Megrelidzening ta'kidlashicha, insondagi biror bir ruhiy hodisa ijtimoiy 
omilni hisobga olmasdan turib, to’g’ri tushuntirilishi mumkin emas. Bu narsa 
birinchi navbatda tafakkurga taalluqlidir. Tafakkurning ijtimoiy hayotaing boshqa 
ko’rinishlarisiz o’rganish mumkin emas.
Inson tafakkurining usullari nerv tizimida ham, miyasida ham emas, balki bir 
davrda   mana shunday idrok etishga ,  o’ylashga, ishlashga, boshqa bir davrda esa 
nerv faoliyatini boshqacha ishlashga yo’llaydigan ijtimoiy sharoitdadir.Akademik 
A.I.Berg shunday deb yozadi "inson faqat tashqi dunyo bilan to’xtovsiz muloqot 
qilishi sharoitidagina uzoq vaqt fikrlashi mumkin. Tashqi dunyodan to’liq 
informasion ajralish bu aqldan ozishnmg boshlanishidir, Informasion undovchi 
tafakkuming tashqi dunyo bilan aloqasi insonga oziq-ovqatdek, issiqlikdek zarur".
  Psixologiya fani taraqqiyotida nemis psixologiya maktabi muhim o’rinlardan
birini egallaydi va asrimizning boshlarida Germaniyada Vyursburg psixologiya 
maktabi deb nomlangan yangi yo’nalishga ega bo’lgan psixologik oqim paydo 
bo’ldi.Mazkur yo’nalishning yirik vakillari sifatida (X.Kyulpe (1S62-191S), K. 
19 Byuller (1879-1922), A.Messer (1837-1937), Ax Narsis (1871-1946) va 
boshqalarni sanab o’tish lozim. Ular tomonidan olib boriigan eksperimental 
tadqiqotlar tafakkur jarayoni rivojiga ma'lum darajada hissa qo’sha oldi.  
Tafakkurning funksiyasi miya faoliyati jarayonida kechadigan sub'ektiv psixologik
jarayonlar bilangina chegaralanmaydi:
Birinchidan, ongning sub'ektiv holatinigina ifodalamasdan, balki ob'ektga ham 
tegishli bo’ladi va narsalar munosabatini ifodalaydi.
  Ikkinchidan, yangi fikrning vujudga kelishi bilan bilish jarayoni 
tugallanmaydi, balki faqatgina boshlanadi. Bu bilishning boshlang’ich bosqichi 
bo’lib, g’oyaning sub'ektiv holatidir, endi fikrni amalga oshirish bosqichi 
boshlanadi.
  Uchinchidan, alohida individning fikri ijtimoiy yetilgan fikrlarning xususiy 
ko’rinishidir. Har bir alohida shaxs ijtimoiy tushunchalar, tasavvurlar yordamida 
fikrlaydi. K.R.Megrelidze inson fikrining ijtimoiy ekanligini qayta-qayta 
ta'kidlaydi. Fikrlar va g’oyalar erkin individual   ijodning mahsuli emas , balki 
individning o’zi kabi jamiyat va ijtimoiy munosabatlar mahsulidir. Shuning uchun 
inson tafakkuri tafakkur bosqichlari, inson tafakkurining shakllari va usullari 
haqidagi jumboqning yechimini mantiqiy izlanishlardan an'anaviy psixologiyadan 
emas, balki avvalo bu g’oyalarning ijtimoiy kelib chiqishidan izlash kerak. U yoki 
bu individ jamiyatda yetilgan ijtimoiy g’oyalarning tasodifiy ifodalovchisi bo’lib 
qoladi. Akademik A.I.Berg shunday deb yozadi "inson faqat tashqi dunyo bilan 
to’xtovsiz muloqot qilishi sharoitidagina uzoq vaqt fikrlashi mumkin. Tashqi 
dunyodan to’liq informasion ajralish bu aqldan ozishning boshlanishidir. 
Informasion undovchi tafakkurning tashqi dunyo bilan aloqasi insonga oziq-
ovqatdek, issiqlikdek zarur". Psixologiya fani taraqqiyotida nemis psixologiya 
maktabi muhim o’rinlardan birini egallaydi va asrimizning boshlarida 
20 Germaniyada Vyursburg psixologiya maktabi deb nomlangan yangi yo’nalishga 
ega bo’lgan psixologik oqim paydo bo’ldi. Mazkur yo’nalishning yirik vakillari 
sifatida O.Kyulpe (1862-1915), K. Byuller (1879-1922), A.Messer (1837-1937), 
Ax Narsis (1871-1946) va boshqalarni sanab o’tish lozim. Ular tomonidan olib 
borilgan eksperimental tadqiqotlar tafakkur muammosining rivojiga ma'lum 
darajada hissa qo’sha oldi. Vyursburg psixologiya maktabi vakillari tafakkurni 
hissiy bosqichda turgan psixik jarayonlarga, ya'ni sezgi va tasavvurlarga ajratib 
o’rganishda rasional bosqichdagi murakkab jihatlardan mexanik ravishda vujudga 
keladi, deb tushuntirish mumkin emasligini eksperimental yo’l bilan isbotlashga 
harakat qildilar. Olib borilgan tadqiqotlarni o’zlarining ustilarida o’tkazib, 
natijalarni ob'ektiv bo’lishiga kamroq e'tibor berganlar. Vyursburg psixologiya 
maktabining namoyondalari tafakkur bu ichki harakat, aktidir deb qaray 
boshlaydilar. O’z-o’zini kuzatish metodidan foydalanib, ish tutishda ular mana 
bunday ifodaning ma'nosini tushuntirib berishlari lozim, tafakkur haddan tashqari 
mashaqqatliki, shunga qaramay ko’pchilik shunchaki hukm chiqarishni ma'qul 
ko’radilar. Shuningdek, ular oldida munosabatlarni o’rnatish qism, yaxlit, tur, jins 
ob'ektning nisbati va o’zaro munosabatlarini ushbu munosabatlarning aniq 
a'zolarini idrok qilishni aniqlash vazifalari turadi. Shuning bilan birga ularning 
barcha tadqiqotlari ob'ektiv metodlarni izlashga oid faoliyatlarida avj oldi. 
Jumladan, N.Ax tomonidan sun'iy tushun-chalarning shakllanishi bo’yicha 
dastlabki metodika yaratildi. Mazkur nazariya vakillari tafakkurni 
munosabatlarning aks etishi bilan bog’lab, tafakkurni munosabatlarning birlamchi 
qarab chiqish, yoinki birlamchi ma'lumot berish manbai sifatida talqin qiladilar.     
Tafakkur taraqqiyoti masalasini ko’tarib chiqib, o’sishning fikrlarni faollashtirish 
orqali amaliy faoliyatdan tafakkurni mutlaqo ajratib qo’ydilar. Tafakkurni tadqiq 
qilishning asosiy metodi - bu o’z-o’zini kuzatish ekanligini tan oladi, xolos. 
Mazkur muammo gnoselogik nuqtai-nazardan olib qaralganda ushbu pozisiya 
idealizm izmiga kirib borayotganligini anglab olish unchalik qiyin emas. 
Vyursburg maktabi namoyondalari tafakkurni alohida mustaqil bilish faoliyati 
sifatida aniq ko’rsata bildi. Biroq tafakkurni amaliyotda nutqdan va hissiy 
21 obrazlardan qat'iy ajratib tashladilar. Vyursburg psixologiya maktabi 
namoyondalaridan biri O.Zels tafakkurni intellektual operasiyalar harakati sifatida 
qabul qilgan. U o’z oldiga fikr yuritish faoliyatining u yoki bu jihatlari qay 
yo’sinda shakllanishini kuzatish, intellektual faoliyat bosqichlarini ko’rsatish aqliy 
faoliyatning produktiv va reproduktiv ko’rinishidagi ziddiyatlarni bartaraf qilish 
vazifasini qo’ydi. O.Zels masala yechish jarayonini o’rganishda umumiylikka ega 
bo’lgan masalani vujudga keltirish bosqichlariga alohida e'tibor berib, elementlar 
bilan predmetlar munosabatini ajratib ko’rsatadi. Buning natijasida muammo 
kompleksi namoyon bo’ladi. Kompleks o’z ichiga ushbu jihatlarni qamrab olishi 
nazarda tutilgan: a) ma'lumning tavsifnomasini bo’laklarga ajratish; b) qidiriluvchi 
noma'lumning o’rnini aniqlash; v)noma'lum qidiriluvchi bilan ma'lum o’rtasidagi 
munosabatlarni ajratib ko’rsatish. Shunday qilib, Vyursburg psixologiya 
maktabining namoyondasi O.Zels psixologiya tarixida birinchi bo’lib tafakkurni 
jarayon sifatida ekspremental   metodlar bilan tadqiq qilgan , intellektual 
operasiyalar va ularning tarkibiy qismlarini nazariy va amaliy jihatdan ta'riflab 
bergan, izchil ilmiy metodlarga asoslanib, o’rganishga butun vujudi bilan intilgan 
psixologdir. Germaniyada psixologiyaning geshtaltpsixologiya yo’nalishi vujudga 
keldi. Uning, ko’zga ko’ringan namoyondalari qatoriga X.Erenfels (1859-1932), 
V.Keler (1887-1967), K.Kofka (1886-1941) va boshqalar kiradi. Geshtaltchilar 
fikriga qaraganda, har bir psixik hodisaning mazmuni uning tarkibiga kiruvchi 
qism va elementlarni birgalikda aks ettirishdan ko’lam jihatidan keng, mazmun 
jihatidan rang-barangdir. Geshtaltchilarning aksiomatik xarakterga ega bo’lgan 
ushbu tezislari mazkur ta'limot g’oyasini ochib berishga xizmat qiladi, alohida 
olingan qism va elementlarning yig’indisi yaxlit tuzilish mazmunini belgilab bera 
olmaydi, aksincha yaxlit tuzilma qism va elementlarning xususiyatlari va 
xossalarini belgilab berishga qurbi yetadi. Geshtaltpsixologiyaning markaziy 
nazariyasi har qanday psixologik jarayonlarning bosh mohiyati ularning sezgilarga 
o’xshash alohida elemetlari emas, balki konfigurasiya shakl yoki geshtaltchilarning
yaxlit yaratishidan iborat. Geshtaltpsixologiyada tafakkur muammosining tadqiqoti
keng qamrovli tarzda olib boriladi. Jumladan, V.Kelyor antropoidlarning 
22 intellektual harakatlarini eksperimental o’rganish natijasida yuqori darajada 
taraqqiy qilgan maymunlarning aqliy harakatida inson harakatiga xos o’xshashlik 
borligi to’g’risida xulosa chiqaradi.
  V.Kelyorning fikricha, topshiriqni yechish mexanizmi quyidagilardan iborat:
organizmning optik maydonidagi vaziyatlarning muhim elementlari bir butunlikni, 
ya'ni vaziyat elementlariga, geshtalt ichiga kirib, geshtaltda qaysi joyni egallashga 
bog’liq ravishda yangi ahamiyat kasb etadi. Vaziyatning muhim elementlaridan 
namoyon bo’luvchi geshtaltchilar muammosi vaziyatda organizmda ba'zi bir 
zo’riqishlar ta'sirida vujudga keladi, topshiriqni yechish muammoli vaziyatning 
qismlari yangi geshtaltda yangi munosabatda idrok qilina boshlaganida 
tugallanadi. Masalani yechish aniq qadamlarni yuzaga keltiruvchi geshtalt sifatida 
maydonga chiqadi. Geshtaltchilarning ayrimlari "yo’nalish" atamasini qo’llab, uni 
o’tmish tajribasi bilan bog’lashga intiladilar. Shuningdek, ular "tafakkurning 
evrestik metodlari" to’g’risidagi tushunchadan ham foydalanadilar. Bunda 
materialni, qo’yilgan maqsadni, konfliktli holatlarni tahlil qilishni nazarda 
tutadilar. Geshtaltchilar tafakkur psixologiyasining qator muammolarini ko’tarib 
chiqadilar, chunonchi ijodiy tafakkurning o’ziga xosligi, tafakkur jarayonida 
yangilikning vujudga kelishi, bilimlar   bilan tafakkur nisbati , topshiriqni bajarish 
jarayonida asta-sekin va birdaniga yechish yo’lini qo’llash kabilar. Tafakkurni 
psixologik o’rganishda funksional rivojlanish g’oyasini amaliyotga tadbiq qilish 
ham ma'lum darajada geshtaltpsixologiya namoyondalarining xizmati hisoblanadi. 
Shunga qaramasdan V.Kyoler M.Vertgaymer, K.Dunkerlarning eksperimental 
tadqiq otlari tafakkurning asosiy mexanizmlaridan biri bo’lgan predmetlarni yangi 
aloqalar va munosabatlarga fikran jihatini ochishni aniqladilar. Ammo ular ham 
mazkur muammoli vaziyatda individning amaliy va nazariy aqliy faoliyatlari rolini
mutlaqo tan oladilar. Amerika psixologiyasida vujudga kelgan bixeviorizm yoki 
xulq psixologiyasi oqimi o’tgan asrning oxirlaridan boshlab hukm surib kelmoqda.
Bixeviorizm oqimining asoschilari amerikalik psixologlar Dj.Uotson (1878-1958) 
va E.Torndayk. (1871-1949) lardir. Keyinchalik bular qatoriga K.Levin (1890-
23 1957) A.Vays (1974-1931) va boshqalar kelib qo’shiladilar. Ma'lum davrgacha 
mazkur oqim psixologiya olamida dominantlik rolini o’ynaydi. hozirgi davrda bu 
oqim bir necha mustaqil psixologik maktablarga ajralib ketgan. Lekin ularning 
mohiyatida bixeviorizm nafasi urib turadi. hammasi uchun umumiy formula S-R, 
ya'ni stimul-reaksiya xizmat qilib kelmoqda. Dj.Uotson tafakkurning ichki nutq va 
noverbal tovushsiz imo-ishora, mimika, yelka qisishi, qosh suzish, 
kommunikasiya, muloqotni birga qo’shib, keng ma'noda tushunadi va uni uchta 
shaklga ajratib o’rganadi. Nutq shakllaridan biri nutq malakalarini sekin-asta avj 
oldirish deb ataladi. Bu she'rni yoki sitatani aniq esga tushirishda o’z ifodasini 
topadi. Tafakkurning ikkinchi shakli sub'ekt uchun yangi bo’lmagan topshiriqni 
so’z yordami bilan yechish, yarim-yortisi unutilgan she'rni eslashga harakat va 
nihoyat, yangi topshiriqni yaqqol ifodali harakat va so’z yordami bilan yechish Dj. 
Uotson uchun malaka u individual egallagan va o’rganilgan xatti-harakatdir. 
Ushbu nazariya nuqtai nazaridan qarasak, tafakkur malakaga yaqinlashtirilib 
qo’yiladi, chunki she'rni esga tushirish ham tafakkur deb talqin qilinadi. Dj. Uotson
tilni o’zlashtirishning ijtimoiy jihatlarini umuman hisobga olmagan, nutqning 
tuzilishi va rivojlanishiga sira e'tibor qilmagan. Nutq bilan tafakkur birligi 
to’g’risida tamoyilni anglab yetmagan, tafakkur va ongning xulq ko’rinishi sifatida
olib qaralgan.
Vyursburg psixoiogiya maktabi vakillari tafakkurni hissiy bosqichda   turgan 
psixik jarayonlarga ,  ya'ni sezgi va tasavvurlarga ajratib o’rganishda rasional 
bosqichdagi murakkab jihatlardan mexanik ravishda vujudga keladi, deb 
tushuntirish mumkin emasligini eksperimental yo'1 bilan isbotiashga harakat 
qiidilar. Olib borilgan tadqiqotlami o’zlarining ustilarida o’tkazib, natijalarni 
ob'ektiv bo’lishiga katta e`tibor berganlar.Vyursburg psixologiya maktabi 
namoyondalaridan biri O.Zels tafakkurni intellektual operasiyalar harakati sifatida 
qabul qilgan. U o’z oidiga fikr yuritish faoliyatining u yokl bu jihatlari qay 
yo’sinda shakllanishiai kuzatish,intellektual faoliyat bosqichlarini ko’rsatish aqliy 
24 faoliyatning produktiv va reproduktiv ko’rinishidagi ziddiyatlami bartaraf qilish 
vazifasini qo’ydi.Shunday qilib, Vyursburg psixologiya maktabining namoyondasi 
O.Zels psixologiya tarixida birinchi bo’lib tafakkurni jarayon sifatida eksprementai
metodlar bilan tadqiq qilgan.
Intellektual operasiyalar va ularning tarkibiy qismlarini nazariy va amaliy 
jihatdan tariflab bergan, izchi l   ilmiy metodlarga asoslanib , o’rganishga butun 
vujudi bilan intilgan psixologdir. Germaniyada psixologiyaning 
geshtaltpsixologiya yo’nalishi vujudga keldi.Uning, ko’zga ko’ringan 
namoyondalari  qatoriga X.Eraifels (1859-1932), V.KeIer (1887-1967), KKofka 
(1886-1941) va boshqalar kiradi.Geshtaltchilar fikriga qaraganda, har bir psixik 
hodisaning mazmuni uning tarkibiga kiruvchi qism va elementiami birgalikda aks 
ettirishdan ko’lam jihatidan keng, mazmun jihatidan rang-barangdir, 
Geshtaltchilaming akslomatik xarakterga ega bo’igan ushbu tezisiari mazkur 
talimot g’oyasini ochib berishga xizmat qiladi.Gestaltpsixologiyaning markaziy 
nazariyasi har qanday psixologik jarayonlaming bosh mohiyati ulaming sezgilarga 
o’xshash   alohida elemetlari emas , balki konfigurasiya shakl yoki 
gesfataltchllaming yaxiit yaratishidan  iborat.
Geshtaltpsbiologiyada tafakkur muamtnosining tadqiqoti keng qamrovli 
tarzda olib boriladi. V.Kelyorning fikricha, topshiriqni yechish mexanizmi 
quyidagilardan iborat: organizmning optik maydonidagi vaziyatlamitig muhim 
elenientlari bir butunlikni, ya'ni vaziyat elernentlariga,   geshtak ichiga kirib , 
geshtalkla qaysi joyni egallashga bog’liq ravishda yangi ahamiyat kasb etadi. 
Vaziyatning muhim eleinentlaridan namoyon bo’luvchl geshtaltchilar muammosi 
vaziyatda organizmda ba'zi bir zo’riqishlar ta'sirida vujudga keladi, topshiriqni 
yechish muammoli vaziyatnlng qismlari yangi geshtaltda yangl munosabatda idrok
qilina boshlaganida tugallanadi. Masalani yechish aniq qadamlami yuzaga 
keltiruvchi geshtalt sifatida maydonga chiqadi.Geshtaltchilarning ayrimlari 
"yo’nalish" atamasini qo’llab, uni o’tmish tajribasi bilan bog’lashga intiladiiar. 
Shuningdek, ular "tafakkurning evrestik metodlari" to’g’risidagi tushiinchadan 
25 ham foydalanadilar. Bunda materialni, qo’yilgan   maqsadni , konfliktii holatlami 
tahlil qilishni nazarda tutadiiar,
Amerika psixologiyasida vujudga kelgan bixeviorizm yoki xulq psixologiyasi
o’tgan asrning oxirlaridan boshlab hukm surib kelmoqda. Bixeviorizm oqimining 
asoschilari amerikaiik psixologiar Dj.Uotson (1878-1958) va Torndayk (1871-
1949) lardir. Keyinchalik bular qatoriga K.Levin (1890-1957) va boshqalar kelib 
qo’shiladilar. Ma'lum davrgacha mazkur oqim psixologiya olamida dominantlik 
rolini o’ynaydi. Hozirgi davrda bu oqim bir necha mustaqil psixologik tnaktablarga
ajralib ketgan. Lekin uiarning mohiyatida bixeviorizm nafasi urib turadi. hammasi 
uchun umurniy fomiula S-R, ya'ni stimul-reaksiya xizmat qilib 
kelmoqda.Dj.Uotson tafakkuming ichki nutq va noverbal tovushsiz imo-ishora, 
mimika,   yelka qisishi ,  qosh suzish, kommunikasiya, muloqot birga qo’shib, keng 
ma'noda tushunadi va uni uchta shaklga ajratib o’rganadi. Nutq shakllaridan biri 
nutq malakalarini sekin-asta avj oldirish deb ataiadi. Bu she'rni yoki sitatani aniq 
esga tushirishda o’z ifodasini topadi. Tafakkurning ikkinchi shakli sub'ekt uchun 
yangi bo’lmagan topshiriqni so’z yordami bilan yechish, yarim-yortisi unutilgan 
she'rni   eslashga harakat va nihoyat ,  yangi topshiriqni yaqqol ifodali harakat va so’z
yordami biian yechish.Dj.Uotson uchun malaka-u individual egallagan va 
o’rganiigan xatti-harakatdir. Ushbu nazariya nuqtai nazaridan qarasak, tafakkur 
malakaga yaqinlashtirilib qo’yiladi, cbunki she'rni esga tushirish ham tafakkur deb 
talqin qilinadi.Dj.Uotson tilni o’zlashtirishning ijtimoiy jihatlarini umuman 
hisobga oimagan, nutqning tuzilishi va rivojlanishiga sira etibor qilmagan. Nutq 
bilan tafakkur birligi to’g’risida tamoyilni anglab yetmagan, tatakkur va ongning 
xulq ko’rinishi sifatida olib qaragan.
                    
XULOSA
26 Tafakkur   —   inson   aqliy faoliyatining yuksak shakli; ob yektiv voqelikning ʼ
ongda aks etish jarayoni. Tafakkur atrof muhitni, ijtimoiy hodisalarni, voqelikni 
bilish quroli, shuningdek, inson faoliyatini amalga oshirishning asosiy sharti 
sanaladi. U   sezgi ,   idrok ,   tasavvurlarga   qaraganda voqelikni to la va aniq aks 
ʻ
ettiruvchi yuksak bilish jarayonidir. Tafakkur deb, voqelikdagi narsa va hodisalarni
ular ortasidagi boglanishlarni fikran, umumlashtirib, vositali yol bilan aks 
ettirishga aytiladi. Voqelik tafakkurda, idrok va tasavvurgina nisbatan chuqurroq 
va tolaroq aks etadi. Biz sezgi, idrok vositasi bilan bilib olishimiz mumkin 
bolmagan narsa yoki hodisalarni, narsa yoki hodisalarning xususiyatlarini, ularning
boglanish va munosabatlarini tafakkur vositasi bilan bilib olamizTafakkur — 
inson   miyasining   alohida funksiyasi.  Uning   nerv fiziologik asosi birinchi va 
ikkinchi signal sistemalarining   o zaro munosabatidan iborat. Tafakkur jarayonida 	
ʻ
insonda fikr, mulohaza, g oya, faraz kabilar vujudga keladi va ular shaxsning 	
ʻ
ongida   tushunchalar ,   hukmlar , xulosalar shaklida ifodalanadi (qarang   Ong ). 
Tafakkur til va nutq bilan chambarchas bog liq ravishda namoyon bo ladi. Fikrlash	
ʻ ʻ
faoliyati nutq shaklida namoyon bo ladi. Nutq aloqasi jarayonida insonning hissiy 	
ʻ
mushohada doirasi kengayib qolmay, orttirilgan tajriba boshqa kishilarga ham 
beriladi. Inson o zining Tafakkuri, nutqi hamda ongli xatti-harakati bilan boshqa 	
ʻ
mavjudotlardan ajralib turadi. U fikr yuritish faoliyatida o zida aks ettirgan, idrok 	
ʻ
qilgan, tasavvur etgan narsa va hodisalarning haqiqiyligini aniqlaydi, hosil qilingan
hukmlar, tushunchalar, xulosalar chin yoki chin emasligini belgilab oladi. Inson 
Tafakkuri orqali voqelikni umumlashtirib, bevosita (bilvosita) aks ettiradi, narsa va
hodisalar o rtasidagi eng muhim bog lanishlar, munosabatlar, xususiyatlarni 	
ʻ ʻ
anglab yetadi. Binobarin, inson muayyan qonun, qonuniyat va qoidalarga 
asoslangan holda ijtimoiy voqea va hodisalarning vujudga kelishi, rivojlanishi 
hamda oqibatini oldindan ko rish imkoniyatiga ega.	
ʻ
Tafakkur ko pgina fan sohalari 	
ʻ ( falsafa ,   mantiq ,   jamiyatshunoslik , 
ped.,   fiziologiya ,   kibernetika ,   biologiya ) ning tadqiqot ob yekti hisoblanadi. 	
ʼ
Psixologiyada Tafakkur voqelikni umumlashtirish darajasiga, muammoni yechish 
vositasi xususiyatiga, holatlarning inson uchun yangiligi, shaxsning faollik 
27 ko rsatish darajasiga ko ra bir necha turlarga (ko rgazmali harakat, ʻ ʻ ʻ
ko rgazmaliobrazli, amaliy, nazariy, ixtiyoriy, ixtiyorsiz, mavhum, ijodiy va h.k.) 
ʻ
ajratib tadqiq qilinadi. Ijtimoiy hayotda, ta lim jarayoni va ishlab chiqarish.da 	
ʼ
odamlar o rtasidagi aloqa va munosabatlar ham Tafakkur yordamida namoyon 	
ʻ
bo ladi. Jamoada tanqidiy qarash, o zini o zi tanqid, baholash, tekshirish, o zini 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o zi tekshirish, nazorat qilish, o zini o zi nazorat qilish, guruhiy mulohaza 
ʻ ʻ ʻ
yuritishdan iborat Tafakkur sifatlari vujudga keladi. Insonning inson tomonidan 
idrok kilinishi ham Tafakkur bilan uzviy aloqadadir. Ijodiy ishlar, kashfiyotlar, 
ixtirolar, takliflar Tafakkurning mahsuli hisoblanadi.   Psixologiya   Tafakkurning 
filogenetik (insoniyat paydo bo lishi davri), ontogenetik (kishi umri davomida) 	
ʻ
bilishga oid tarixiy jihatlarini ham o rganadi. Hozirgi zamon fanining juda ko p 	
ʻ ʻ
murakkab masalalari Tafakkurdagi mantiqiy jarayonlarni yanada chuqurroq 
o rganishni taqozo etmoqda.	
ʻ
Inson atrof-olam (narsa, hodisalar, insonlarni) va o‘zini turli xil faoliyatlarni
bajarish  va bu  ob’ektlarga  ta’sir   ko‘rsatgan  holda  ma’lum   bir   ijtimoiy  va  shaxsiy
ahamiyatga   molik   maqsadlarga   erishish   uchun   o‘rganadi.   Sezgi,   idrok   va
tasavvurlar   ixtiyorsiz   diqqat   va   ko‘rgazma-obrazli   xotira   bilan   hamkorlikda
insonga   aniq   bir   ob’ektlar   va   ularning   bevosita   o‘rganiladigan   xossalari   haqida
ma’lumot  beradilar. Psixik aks ettirishning bu shakllari  inson tomonidan ob’ektiv
reallikni   bilishning   hissiyotli   asoslaridir .   Lekin   alohida   jismlar   va   real   olam
hodisalarini   bilish   istalgan   amaliy   vazifani   hal   etishda   yuzaga   keladigan   uch
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   savolga   javob   topish   uchun   etarli   emas.   Bu   savollar:
«yuaga   kelgan   vaziyatda   nimani,   qay   tarzda   bajarish   mumkin,   va   bu   harakat
natijasida nima hosil bo‘ladi?»dan iborat.
Bu savollarga javob izlashda bizlarga tafakkur yordam beradi .   Avvalambor,
tafakkur   yuksak   darajadagi   bilish   psixik   jarayoni   hisoblanadi .   Ushbu   jarayonning
mohiyati   inson   tomonidan   voqelikning   faol   ijodiy   aks   ettirish   va   o‘zgartirishdan
iborat .   T afakkur   bevosita   idrokda   anglaymaydiganlarni   ochib   beradi ;   u   olamni
ahamiyatli   aloqalar   va   munosabatlarda,   uning   turli   xildagi   vositalarida   aks
ettiradi .   Tafakkurning   asosiy   vazifasi   real   bog‘liqliklarga   asoslangan   zarur
28 aloqalarni vaqt va fazodagi tasodifiy mos kelishlardan ajratgan holda     aniqlashdan
iborat .   Tafakkur   jarayonida   tasodifiydan   zaruratga,   ayrimlikdan   umumiylikka
o‘tish sodir bo‘ladi .
S h unday   qilib ,   tafakkur ni   voqelikni   umumlashtirilgan   va   vositalangan   aks
ettirish   sifatida   ta’riflash   mumkin .   Bundan   tafakkurning   muhim   belgilaridan
biri   umumlashtirish dan   iboratligi   kelib   chiqadi .   Voqelikni   umumlashtirgan   holda
aks ettirish birgina odam va zamondoshlarining emas, balki, o‘tmish avlodlarining
ham tajribasini    qayta ishlab chiqish natijasidir .   Bu tajriba til yordamida og‘zaki va
yozma   nutqda   (o‘qituvchilar   ma’ruzalarida,   kitob,   darsliklarda   va   h.k.)
Ifodalangan. Shuning uchun tafakkur ko‘plab odamlar bilimlarini    umumlashtiradi.
Tafakkur jarayonida inson amaliy faoliyat, obrazlar va tasavvurlar, modellar,
chizmalar,   belgilar,   til   kabi   jismli   va   ijtimoiy   olamning   ahamiyatli   aloqa   va
munosabatlariga kirib borish maqsadida, insoniyat tomonidan ishlab chiqilgan turli
xildagi vositalardan foydalanadi .
Tafakkurning   ikkinchi   muhim   belgisi   voqelikni   analizatorga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatmay,   ko‘pchilik   hollarda   asboblar   ko‘magida   olingan   qo‘shimcha     belgilar
yordamida   anglanadiganlarni   tushunish   va   namoyon   qilish   imkonini
yaratuvchi   vositali   tarzda   aks   ettirish dir.   Hodisalarning   qonuniyatlari,   ichki
aloqalari   bizning   ongimizda   hodisalarning   tashqi   belgilarida   vositali   tarzda
namoyon   bo‘lishi   bilan   inson   ichki,   barqaror   o‘zaro   aloqalarning   belgilarini  
aniqlab oladi.
Tafakkurning   o‘ziga   xos   xususiyati   bilish   yoki   amaliy   faoliyat   jarayonida
yuzaga keladigan u yoki bu vazifani bajarish bilan bog‘liqligidan iborat. Tafakkur
muammoli   vaziyatdan,   tafakkurning   maqsadi   bo‘lgan   savolga   javobdan
boshlanadi.
Tafakkur   muammosini   ko‘rib   chiqqan   a.a.smirnov   tafakkur   va   aqliy
jarayonlarning   assotsiativ   tarzda   kechishi ni   tafovutlash   zaruriyati   haqida
ogohlantirgan   edi.   Gap   shundaki,   aqliy   faoliyatda   biz   assotsiatsiyalardan   keng
foydalanamiz,   chunki   ular   tafakkur   masalalarini   echishda   ahamiyatli   yordam
ko‘rsatadi.   Aqliy   jarayonlarning   assotsiativ   kechishida   holat   o‘zgacha   bo‘ladi.
29 Muhim tafovut shundan iboratki, bu vaziyatda o‘z oldimizga hech qanday maqsad
qo‘ymaymiz,   chunki   hech   qanday   vazifani   bajarmaymiz.   Bunda   bir   jarayon
ikkinchisi bilan almashadi, chunki ular bir-biri bilan assotsiativ tarzda bog‘langan
bo‘ladi.   Tafakkur   jarayonlarining   assotsiativ   tarzda   kechishi   ko‘p   hollarda   inson
toliqqan bo‘lib, hordiq olishni     xohlayotganida kuzatiladi. Uyquga ketishdan oldin
xayolingizdan ketma-ket turli xildagi o‘ylar o‘tishini kuzatgansiz. Mana shu o‘ylar
ma’lum assotsiatsiyalarga kiradi.
Tafakkurning   alohida   muhim   o‘ziga   xos   xususiyati   –   bu   uning   nutq   bilan
uzluksiz   aloqasi.   Tafakkur   va   nutqning   bunday   aloqasi,   avvalambor,   fikrlarning,
hatto,   nutq   tovush   shakliga   ega   bo‘lmagan   holat,   masalan,   kar-soqov   odamlarda
ham nutq shakliga mujassamlashtirilishida o‘z ifodasini topadi. Biz doimo so‘zlar
orqali   fikr   yuritamiz.Qisqartirilganlik,   muxtasarlik,   ixchamlilik   xususiyatiga   ega
bo‘lgan   yashirin,   tovushsiz,   ichki   nutq   insonning   tafakkur   mexanizmi   bo‘lib
hisoblanadi.
  T afakkur – bu narsalar mohiyatini ochib beruvchi g‘oyalar harakati. Uning
natijasi  obraz emas, balki  ma’lum  bir  fikrdir .   Tafakkur   –   bu kiritilgan yo‘nalishli-
tadqiqiy,   qayta   o‘zgarishli   va   bilish   xususiyatiga   ega   bo‘lgan   harakatlar   va
muolajalar   tizimini   taxminlovchi   alohida   turga   ega   bo‘lgan   nazariy   va   amaliy
faoliyat .
Tafakkur   moddiy   olam   qonuniyatlari,   tabiat   va   ijtimoiy-tarixiy   hayotdagi
sababiy-oqibat   aloqalari,   insonlar   psixikasi   qonuniyatlarini   tushunish   imkonini
beradi .   Aqliy   faoliyat   natijalarini   qo‘llash   sohasi   bo‘lgan   amaliyot   tafakkur
faoliyatining manbai bo‘lib xizmat qiladi .
Tafakkur psixik faoliyat sifatida miyaning vazifasi hisoblanadi .   Oddiy psixik
jarayonlar,   masalan,   sezgilar   uchun   asos     vazifasini   o‘taydigan   yuqoriroq
darajadagi   miya   jarayonlari   tafakkurning   fiziologik   asosini   tashkil   etadi .   Lekin
hozirda   tafakkur   jarayonini   ta’minlovchi   barcha   fiziologik   tuzilmalarning   o‘zaro
ta’sir etish tartibi va ahamiyati haqida aniq fikr mavjud emas.   Tafakkur faoliyatida
miya   peshona   qismlari   alohida   ahamiyatga   ega   ekanligi   shubhasizdir .   Bundan
tashqari ,   bosh   miya   po‘stlog‘ining   tafakkurni   gnostik   ( bilish )   vazifasi   bilan
30 ta’minlovchi   doirasi,   shuningdek,   tafakkur   jarayonini   ta’minlovchi   miya   nutq
markazlari ham katta ahamiyatga ega .
31 1. Foydalanilgan  adabiyotlar  ro’yxati 
1. Karimov I.A. “Yuksak ma naviyat – yengilmas kuch”. Toshkent, 2008 y. ‟
2. G’oziev E. "Psixologiya"(o’quv qo’llanma). - T . 1994 yil. 
3. Asmolov A.G. Psixologiya lichnosti. – Izd-vo Mosk. un-ta, 1990.  
4.  Vohidov M.V. Maktabgacha tarbiya psixologiyasi. T., “O’qituvchi”, 2010 .
5. Karimova  V.M. Sunnatova R.I.  ≪ Mustaqil fikrlash ≫  o’quv qo’llanmasi
       bo’yicha mashg’ulotlarni tashkil etish uslubiyoti.-T.: SHark, 2000.- 16 b.
6.   Mayers   D.   Sotsialnaya   psixologiya   perev.   S   angl.-SPb.:   ≪ Piter ≫
1999 - 688 s
7. Nishonova E.T. Bolalar psixik taraqqiyoti muammolari bo’yicha psixologik
maslahatlar berish. T., 1997.
8. Nishonova E.T. Bolalar psixodiagnostikasi. T-1998.
             
                Internet  manbalari
 http:www.Ziyo.uz
http:www.Google
http:www.Chrome
32

« Tafakkurni tadqiq etishning asosiy yonalishlari » MUNDARIJA KIRISH 3 I BOB. Tafakkur va tafakkur operatsiyalari 1.1. Tafakkur haqida tushuncha.................................................... 7 1.2. Tafakkur jarayonlari va fikr yuritish operatsiyalari........................................................................... 10 II BOB. Tafakkur borasidagi psixologik nazarya 2.1. Tafakkur shakllari va turlari...................................................... 14 2.2. Tafakkurni o’rganishda psixologik yo’nalish g’oyalari……… 20 Xulosa va tavsiyalar 28 Foydalanilgan adabiyotlar ro ’ yxati 33 1

KIRISH Tadqiqotning dolzarbligi: Tafakkur inson aqliy faoliyatining yuksak shaklidir. Insonda tafakkur bo`lganligi va tafakkur bilan chambarchas nutq bo`lganligi tufayli u hayvonlardan farq qiladi, shu sababli u ongli mavjudotdir. Inson o`z atrofidagi olamda bo`lgan buyumlar va hodisalarni ongli ravishda idrok qiladi. Ongli ravishda eslab qoladi hamda esga tushiradi va ongli ravishda harakat qiladi. Tafakkur atrofdagi olamni bilish qurolidir va inson amaliy faoliyatini vujudga kelishi uchun shartdir. Biron narsa to`g`risida tafakkur qilish jarayonida fikr paydo bo`ladi, bu fikrlar insonning ongida hukm va tushunchalar shaklini oladi. Tafakkurning bilish faoliyatidagi roli avvalo bizning idroklarimiz va fikrlarimizning voqelikka qanchalik muvofiq bo`lishini, bo`lar haqiqat yoki xato, chinmi yoki yolg`on ekanligini belgilashda o`z ifodasini topadi. Bunday tafakkur qilish eng oddiy amaliy voqelikda namoyon bo`ladi. Voqelikning sezgilardagi va idrokdagi in`ikosning o`zi chinakam bilim bo`ladi. Masalan: biz quyoshning har kuni sharqdan chiqib, g`arbga botayotganini hammamiz ko`ramiz (idrok qilamiz). Biz erni qimirlamay turganini, asrlar davomida qilgan fikriy faoliyati natijasidagina uzoq davom qilgan kuzatishlar o`tkazish va matematika yo`li bilan tadqiqotlar qilish natijasidagina haqiqatda quyosh er atrofida aylanmasdan, balki er o`z o`qi atrofi va quyosh atrofida aylanayotganligini aniqladik. Demak, kuyoshning harakati to`g`risidagi bizning bevosita idrokimiz voqelikka to`g`ri kelmas ekan. Voqelikni to`g`ri aks etishi tafakkur bilan aniqlanadi. YUqoriroq bosqichlarda bunday fikrlash tafakkur jarayonlarida hosil bo`lgan hukmlar va tushunchalarning chinligini yoki chin emasligini aniqlashda ifodalanadi. Tafakkur deb , voqelikdagi narsa va hodisalarni ular o`rtasidagi bog`lanishlarni fikran, umumlashtirib, vositali yo`l bilan aks ettirishga aytiladi. Voqelik tafakkurda, idrok va tasavvurgina nisbatan chuqurroq va to`laroq aks etadi. Biz sezgi, idrok vositasi bilan bilib olishimiz mumkin bo`lmagan narsa yoki hodisalarni, narsa yoki hodisalarning xususiyatlarini, ularning bog`lanish va munosabatlarini tafakkur vositasi bilan bilib olamiz. Masalan: bizga ma`lumki, 2

agar yorug`lik nuri shisha prizma orqali o`tkazilsa bu nur spektorni etti rangiga ajralib ketadi. Bu ranglarni biz idrok qilamiz (ko`zimiz bilan ko`ramiz). Lekin fizikadan bizga shu narsa aniqki, bu nurlardan bo`lak yana boshqa nurlar ham bor. Bu nurlar infraizil, ul’trabinafsha nurlar deb ataladi. Bu nurlarni biz ko`rmaymiz. Bunday nurlarni borligi tafakkur yordami bilan kashf qilingan. Biz tasavvur qilishimiz mumkin bo`lgan ko`pgina hodisalar bor. Biz bu hodisalar to`g`risida faqat fikr yurita olamiz. Tafakkur voqelikni umumlashtirib aks ettirishdir. Biz ayrim narsalarni va hodisalarni, masalan, alohida stolni yoki stulni idrok qilamiz, tasavvur qilamiz, ammo umuman stol va stul to`g`risida fikrlashimiz mumkin. Umumlashtirish natijasida bir hukmning o`zida ayni vaqtda yakka bir narsa to`g`risidagina fikr qilib qolmasdan, balki shu narsa bilan birga narsalarning butun bir turkumi to`g`risida ham fikr qilish mumkin. Masalan, “O`zbekistonning hamma fuqarolari qonun oldida tengdirlar.” Bu hukmda ayrim bir kishi to`g`risida hukm qilmasdan, balki O`zbekistonning hamma fuqarolari to`g`risida fikr yuritamiz. Narsa yoki hodisalar to`g`risidagi eng muhim bog`lanishlar va munosabatlar tafakkur yordami bilan ochiladi. Siz qalamni barmoqlaringiz bilan 20 sm balandda ushlab turibsiz. Barmoqlaringizni ochib yuborsangiz qalam stol ustiga to`shadi, uning taqillagani eshitiladi. Biz bu hodisalarni birin-ketin idrok qilamiz va ularni xuddi shu tartibda tasavvur qilishimiz mumkin. Lekin biz bunda hodisalarni ma`lum vaqt ichida birin - ketin sodir bo`lishini idrok qilamiz, holos. Ammo ayni vaqtda tafakkur yordami bilan bu hodisalarning bir - biriga qonuniy bog`lanishdagi chuqurroq sabablar va bundan kelib chiqadigan natijalar ochiladi. Biz hodisalarning birin - ketin o`tayotganligini qayd qilib qolavermaymiz, balki birinchi hodisa bo`lgani uchun ikkinchi hodisa ro`y berdi, undan keyingina hodisalarning har qaysisi (masalan, tovush) oldindan hodisa ro`y berganligi uchun (qalam stolga urilgani uchun) sodir bo`ladi, deb aniq qilib aytamiz va oldingi hodisaning ro`y berganligi keyingi hodisaning muqarrar keltirib chiqarganligini anglaymiz. Bu hodisalar ularning ma`lum bir vaqt ichida birin - ketin sodir bo`lganligini idrok qilganimizdan tashqari ular o`rtasida sabab - natija tariqasida 3

bog`lanishi, ya`ni qonuniy bog`lanish bor, deb aniq qilib aytamiz. Biz shu sabab - natija tariqasidagi bog`lanishning o`zini bevosita idrok qila olmaymiz. Uni sezgi organlarimiz vositasi bilan his qilolmaymiz , ( ushlab ko`rmaymiz, eshita olmaymiz) balki shu bog`lanish borligini idrokimizga asoslanib turib fikr qilish yo`li bilan topamiz. So`ngra ayrim hodisalardagi sabab-natija bog`lanishlari ochilganligiga asoslanib, umumiylashtirish yo`li bilan voqelikning umumiy qonuniyatlarini topib olamiz. Masalan, bir holda suvning yaxlab qolganligi haroratning pasayganligi (0 dan pastda tushib ketganligi) sabab bo`lgani aniqlangan bo`lsa va bu hodisa boshqa bir qancha hollarni ham aniqlagan bo`lsa, yana shu hollarni umumiylashtirish natijasida “harorat 0 dan past bo`lgani suv hamisha muzlaydi”, degan hukmda ifodalangan qonun topilgan. Hodisalar o`rtasidagi mavjud sabab - natija bog`lanishlarini belgilaganimiz uchun biz hozirgi paytda bizning oldimizda ro`y bermagan hodisalarning yuz berishini oldindan aytib berishimiz mumkin. Masalan: termometrda haroratning 0 dan past tushganligini ko`rishimiz bilan endi suv muzlaydi, deb oldindan ayta olamiz. Astronomlar osmondagi jismlarning harakat qonunlarini bilganliklari uchun quyosh yoki oy qachon tutilishini rosa aniq qilib oldindan aytib beradilar. SHarq mutafakkirlari jamiyat taraqqiyoti qonunlarini ochib berganlar. Bu qonunlarni bilish ijtimoiy - siyosiy voqealarning qay tarzda borishini (bilish tufayli mumkin bo`lmoqda) oldindan bilib turish imkoniyatlarini beradi. Oldindan bilish muayyan maqsadni qo`yishga va ana shu maqsadga muvofiq harakat qilishga imkon beradi. Odamlarning hozirgi amaliyoti bizning xilma - xil mehnatimiz natijasini oldindan bilish tufayli mumkin bo`lmoqda. Mehnat faoliyati ayni vaqtda fikrlash faoliyati hamdir. Tafakkur yo`li bilan aniqlangan abstrakt - nazariy qoidalar inson amaliyotida sinovdan o`tkaziladi, (tasdiqlanadi yoki rad qilinadi), voqelikni xuddi shu yo`l bilan eng to`g`ri va aniq bilib olinadi. Tafakkur ongning voqelikni eng aniq, chuqur, to`liq, umumiylashtirib va bevosita aks ettirishga (bilishga) qaratilgan faoliyatdir, asosan narsalarni bevosita sezishimiz va idrok qilishimiz mumkin bo`lmagan bog`lanishlar va munosabatlarning aks 4

etishidir. Fikrlar, hukmlar va tushunchalar dastlab idrok va tasavvur asosida vujudga keladi. Bu fikrlar xotirada mustahkamlanadi va so`ngra tafakkurning yuksakroq va murakkabroq jarayonlari uchun material (asos) bo`lib qoladi. Har bir kishi tevarak - atrofdagi olamni bevosita bilish bilan mashg`ul bo`lganida fikr yuritmay, balki shu bilan birga u harakat qilayotganida ham boshqa kishilar nutq orqali aloqa qilayotganida, o`z fikrini boshqa kishilarga bildirayotganida hamda boshqa kishilardan tayyor fikr va bilimlarni olayotganida ham fikr qiladi. Odamning tafakkuri til bilan bevosita bog`langandir. Fikr va muhokamalar, bilish va tajriba til yordami bilan shakllanadi. Insoniyat jamiyatida odamlar bir - birlari bilan til vositasi orqali fikr almashadilar. Tadqiqotning maqsadi: Psixologiyada shaxs tafakkurini takomillashtirish Tadqiqot ning vazifalari:  Tafakkur shakllanish bosqichlarini o’rganish  Tafakkurni amaliy va nazariy sohalarini ochib berish Tadqiqot ning obyekti: Shaxs tafakkurining takomillashuvida tashqi muhitning ahamiyati Tadqiqot ning predmeti: Tafakkurining takomillashuvida atrof muhit va kichik guruhlarning o’rni. Tadqiqot ning metodlari: Psixologiyaning asosiy metodlaridan kuzatish, suhbat, test, intervyu, metod va anketalardan foydalanildi. Tadqiqot ning amaliy ahamiyati : Kurs ishida yoritiladigan nazariy va amaliy g’oyalar Tadqiqot ning tuzilishi va hajmi. Kurs ishi kirish, ikki bob, 4 paragraf, xulosalar va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 5