O‘RTA OSIYODA TA‘LIM TIZIMINING TARAQQIYOTI
MAVZU: O‘RTA OSIYODA TA‘LIM TIZIMINING TARAQQIYOTI MUNDA REJA KIRISH . ASOSIY QISM. I-bob: O‘rta Osiyo davlatlarida ta‘lim tizimiga e‘tiborning kuchayishi 1.1 .Markaziy Osiyo davlatlarining mustaqillikdan keyin ta‘lim tizimiga bo’lgan munosabati 1.2.O’rta Osiyo davlatlarida ta’lim tizimining yuqori cho’qqilarga erishishi II-bob:Ta’lim tizimidagi yutuqlar va kamchiliklar, dars jarayonining bolalar psixikasiga ta’siri 2.1.Ta’lim jarayonida o’quvchilar psixikasiga ta’sir o’tkazishning ahamiyati 2.2 . Hozirgi kunda Respublikamizdagi ta‘lim tizimidagi ahamiyatli o‘zgarishlar Xulosa. Kurs ishida foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
KIRISH. Mavzuning dolzarbligi: VII asrda O'rta Osiyo arablar istilosi tufayli yangi rivojlanish bosqichiga chiqdi.Islom ma'rifiy ta'limotida ikki darajali ta'lim amalga oshirilgan. maktab va masjidlarda ilk diniy ta'lim berilgan. Keyingi bosqich madrasada amalga oshirilgan. Bu yerda shariat, ilohiyot, falsafa, mantiq, notiqlik, matematika, astronomiya, tibbiyotdan ta'lim berilgan. Bundan tashqari Qur'on maktabi, fors maktabi, Qur'on va fors tili maktabi va arab maktabi kabi maktab yo'nalishlari bo'lgan. Tarixdan ayonki, VII - XII asrlar O'rta Osiyoda ma'naviyat, madaniyat, ilm-fan mukammal bir bosqichga ko'tarilgan. Ayni davrda yashab ijod etgan komusiy olimlarimiz nafaqat O'rta Osiyo uchun, nafaqat o'z davrlari uchun, balki butun insoniyat uchun mukammal vazifalarni, ilmiy kashfiyotlarni amalga oshirdilar. Al- Xorazmiy, Beruniy, Farobiy, Ibn Sino, Al-Farg'oniy, Az-Zamaxshariy, Yassaviy, Nakshband, Imom al -Buxoriy, Imom Burxoniddin Marg'inoniy va boshqa qomusiy daholarimiz barcha soha fanlari taraqqiyotiga hissa qo'shib, o'z davrlarida ta'lim- tarbiya, ilm-fanda o'z izlarini qoldirdilar. Imom G'azzoliyning pedagogika va psixologiya taraqqiyotiga qo'shgan hissasi alohida e'tirofga sazovor. Tarixiy manbalardan ma'lumki, Markaziy Osiyo, ayniqsa Turkistonda ta'lim madrasa- masjidlarda, eski usuldagi maktablarda olib borilgan. Albatta, diniy ta'lim-tarbiya yetakchi o'rinni egallab, ta'lim va tarbiyada Qur'oni karim, Muhammad saliollohu alayhi vassalam hadislari puxda o'rgatilgan, milliy axloq-odob talablari, sharqona qarashlarni qamrab olgan, milliy tarbiya masalalarini ilmiy-nazariy va amaliy jihatdan o'rganishga bevosida yordam beradigan diniy asarlardan saboq berilgan. Sharq ta'limida asosan yodlatish uslubida ta'lim berilgan. Bolalar boshlang'ich ta'limni harf o'rganishdan boshlab yodlash orqali o'zlashtirganlar. Maktab ta'limida barcha ma'lumotlar yod olingan. Ya'ni bola aqli to'lgunicha xotirasi imkoniyatlaridan foydalanilgan. Madrasada esa yod olingan "Qur'on"i karim tavsiri - ma'no mohiyati o'rganilgan. Bola aqli to'lishib, kitob mazmunini anglash yoshiga va salohiyatiga yetganidagina kitob ma'nosi ochib, o'rgatishgan. Darhaqiqat, inson bolalik davrida yod olish imkoniyati ancha baland bo'ladi. Ma'lumotlar qancha ko'p yodlansa, xotira
ham shuncha kuchayib boradi. Aynan bolalikda yodlangan ma'lumotlar xotirada uzoq vaqt saqlanadi. Bolalar axloq va odob mezonlari bilan tanishtirilib, keyin boshqa ilmlarni egallashgan. Islom ta'lim tizimidagi bu o'qitish uslubini ijobiy tomonidir. Bunday ta'lim jarayoni asrlar mobaynida ota-bobolaramizdan bizgacha qanchadan-qancha tarjibalarda isbotlanib, halqimizning turmush tarzida tekshirilib hamda sinalib kelgan merosdir. Tadqiqot vazifalari : 1.O’rta Osiyo hududidagi ta’lim tizimini o’rganish. 2.Markaziy Osiyodagi ta’lim tizimidagi yutuq va kamchiliklarni aniqlash. 3 . Talim tizimidagi yangicha yondashuvlarning o’quvchilar psixikasiga ta’sirini o’rganish. 4 . Talim tizimidagi kamchiliklarni bartaraf etish usullarini aniqlash. Tadqiqot maqsadi: Tadqiqotimiz maqsadi O‘rta Osiyo davlatlarida ta‘lim tizimining rivojlanish bosqichlari, hozirgi kunga kelib qanday yutuqlarga erishganligi va hozirgi holati haqida to’liq ma’lumotga ega bo’lish. Tadqiqot predmeti: Tadqiqot predmeti bo’lib O‘rta Osiyo davlatlarida ta‘lim tizimining taraqqiyoti va hozirgi kunda tutgan o’rnini aniqlash hisoblanadi. Tadqiqot obyekti: Tadqiqotimiz obyekti bo’lib Sharof Rashidov nomidagi Samarqand davlat universiteti Psixologiya va ijtimoiy-siyosiy fanlar fakulteti Psixologiya yo’nalishi 3-bosqich talabalari xizmat qiladi. Tadqiqot farazi: O‘rta Osiyo davlatlarida ta‘lim tizimining tarixiy taraqqiyotidan to bugungi kungi yutuqlarigacha bo’lgan davrni o’rganish orqali ta‘lim tizimi rivojiga o’z hissamizni qo’shish. Tadqiqotning metodologik asosi: O’zbekiston Respublikasining «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi», «Ta’lim to’g’risida»gi Qonun, Birinchi Prezident imiz I.A.Karimovning barkamol avlod tarbiyasi bo’yicha g’oyalari, ma’ruzalari, mutafakkirlarning ta’lim-tarbiya jarayoni samaradorligini oshirish bo’yicha ilmiy qarashlari, shuningdek Respublikamiz pedagog-psixolog olimlarining psixologik jarayonlarini o’rganish, O‘rta Osiyo davlatlarida ta‘lim tizimining hozirgi vaqtdagi
ba’ zi kamchiliklarini bartaraf etish muammolariga bag’ishlangan tadqiqotlari kurs ishimizni yozish uchun asos qilib olindi. I-bob:O‘rta Osiyo davlatlarida ta‘lim tizimiga e‘tiborning kuchayishi 1.1.O‘rta Osiyo davlatlarining mustaqillikkacha bo‘lgan davrda ta‘lim tizimining ahvoli Markaziy Osiyo davlatlari uzoq vaqt davomida Sobiq Ittifoq ta`siri ostida bo`lib keldi. 1922-yilda tuzilgan SSSR 1991-yilning 8-dekabrida amalda tugatildi. O’tgan shuncha vaqt davomida Markaziy Osiyoning besh respublikasi har tomonlama Moskva ta`siri ostida bo`lib kelgan. Shunday ekan siyosiy qaramlik bilan birgalikda ta`lim tizmi ham markazdan belgilab berilgan rejaga muvofiq amalga oshirilib kelingan. 1991-yilda mintaqaning besh davlati birin-ketin mustaqillikka erisha boshladi. Siyosiy jihatdan mustaqil bo`lgan bu davlatlar oldida juda ko`p muammolar ko`ndalang bo`lib turar edi. Davlat rahbarlari birinchilardan bo`lib boshqa sohalar kabi ta`lim sohasining ham zamon ruhiga mos, milliy mentalitetdan kelib chiqqan holda qaytadan isloh qilishga o`z e`tiborlarini qaratdi. Lekin shuni ham ta`kidlab o`tishimiz lozimki, ta`lim sohasini isloh qilish mintaqaning barcha davlatlarida birdek ketmagan. Chunki bu davlatlardagi siyosiy vaziyat ham bunga o`z ta`sirini ko`rsatgan edi. Endi e`tiborimizni mustaqillikka endigina erishgan Markaziy Osiyo davlatlarida ta`lim tizmining holatiga qarataylik. So`z yuritilayotgan vaqtda mintaqa davlatlari ta`lim tizimi Sobiq Ittifoqning tegishli muassasalari tamonidan ishlab chiqilgan tizim asosida olib borilar edi. Bolaga ta`lim berish dastlab bog`chadan boshlanib, bu muassasada maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiya olishgan. Keyingi bosqich maktab bo`lib, bu bosqichda bolalar 11 yil yoki 8 yillik ta`lim olishgan. Nima uchun aynan bolalarga 11 yoki 8 yil ta`lim berilgan degan savol tug`ilishi tabiiy holat. Ayrim bolalar 8 yil ta`lim olgandan keyin kasb-hunarga yo`naltirilgan, qolgan bolalar bo`lsa maktabda ta`lim olishni davom ettirgan. Lekin har doim ham oquvchilar 8 yillik ta`limdan keyin o`z xohishlariga ko`ra kasb-hunarga yo`naltirilavermagan. Maktabdan keyingi ta`lim inistitutlarda olib borilgan. Bunda talabalarga 5 yillik (ayrim institutlarda ta`lim olish muddati farqlanishi mumkin) ta`lim berilgan. Bu vaqt
davomida talaba o`z mutaxassisligi bo`yicha kerakli bilimlarni olib, keyingi faoliyatni xalq xo`jaligining turli tarmoqlarida olib borishi mumkin bo`lgan. Talabalarning ma`lim bir qisimi ta`lim olishni davom ettirib oliygohlarda o`z mehnat faoliyatini ham olib borish imkoniyatiga ham ega bo`lgan. Yuqorida Markaziy Osiyo Respublikalarining SSSR ta`siri ostida bo`lgan vaqtlardagi ta`lim tzimining umumiy holatini ko`rib chiqdik. Tashqi ko`rinishidan bu tizim juda mukammal ishlanganga o`xshaydi. Haqiqatdan ham shunday bo`lgan. Lekin har doim ham Ittifoq respublikalarida belgilab qo`yilgan tartiblarga amal qilinmagan. Ta`lim tizimida ham zamondan ortda qolish holatlari XX asr 70-yillari oxirlariga kelganda yaqqol namoyon bo`la boshlagan. Ta`lim muassasalarining moddiy texnik bazalari ham talab darajasida bo`lmagan. Bundan tashqari yana ko`plab kamchiliklarini sanab o`tishimiz mumkin. Sobiq Ittifoq parchalangandn keyin mintaqa respublikalari oldida ikkita yo`l bor edi. Bu yo`llardan biri ta`lim SSSR tizimini saqlab qolish, yo bo`lmasa zamon ruhiga mos yangi tizimni qabul qilish edi. Siyosiy vaziyatni to`g`ri tushungan mintaqaning bir qancha davlatlari ta`lim tizimida islohot qilishni asta-sekin amalga oshirishni maqul ko`rgan bo`lsa, Tojikistondagi siyosiy beqarorlik bu tizimni isloh qilishni ortga surishga sabab bo`ldi. XX asrning 80-yillaridan boshlab Markaziy Osiyo davlatlari ta`lim tizimi bo`yicha rivojlangan davlatlar ta`lim tizimidan ortda qola boshlandi. Bu davrda rivojlangan davlatlarda ta`lim tizimi zamon ruhiga mos ravishda o`zgarishlar amalga oshirilmoqda edi. Misol sifatida Yevropa va AQSH ta`lim muassasalarida zamonaviy ilg`or texnologiyalarni joriy qilinayotgan bir vaqtda Markaziy Osiyo davlatlari ta`limida bu texnologiyalar faqat nazariy jihatdan o`rgatilar edi. Bu holat nafaqat Mrakaziy Osiyo davlatlarida, Ittifoqning boshqa davlatlarida ham shu ko`rinishda edi. Mustaqillikka erishgandan keyin ham bu respublikalar zamonaviy texnologiyalarni ta`limga birdaniga joriy qila olmas edi. Sababi davlatlarning iqtisodiy holati havas qilar darajada bo`lmagan. Endi asosiy e`tiborimizni Markaziy Osiyoning mustaqillikka erishgan ilk yillaridagi ta`lim muassasalarining holatiga e`tiborimizni qaratamiz. Dastlab mintaqaning shimoliy qismida joylashgan Qozog`istondagi ta`lim muassasalarining