o'zbek tilida sifat yasalishi
1 MUNDARIJA KIRISH .....................................................................................................................3 I BOB. O’ZBEK TILIDA AFFIKSATSIYA USULIDA SIFAT YASALISHI HAMDA UNING O’RGANILISHI 1.1. O’zbek tilida sifat yasalishi haqidagi tadqiqotlar..............................................6 1.2. Affiksatsiya usulida sifat yasalishi ...................................................................8 1.3. Affiksisatsiya usulida yasalgan sifatlarning umumta’lim maktablarida o’rganilishi..............................................................................................................37 Bob bo’yicha xulosa................................................................................................43 II BOB. KOMPOZITSIYA USULIDA SIFAT YASALISHI VA UNING TA’LIM TIZIMIDA O’RGANILISHI 2.1. Qo’shma sifatlarning yasalish qoliplari va uning ta’lim tizimida o’qitilishi........................................................................................................... .......44 2.2. Qo’shma sifatlarning morfologik tarkibi va uning ta’lim tizimida o’qitilishi........................................................................................................... ......50 Bob bo’yicha xulosa...............................................................................................58 XULOS А …..........................................................................................................59 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ...................................................................62
2 KIRISH Tadqiqot mavzusining dolzarbligi. Muhtaram Yurtboshimiz I.Karimov “Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch” asarida ta’kidlaganidek: “Istiqlol yillarida o’zbek tilining qo’llanish doirasi amalda nihoyatda kengaygani, uni ilmiy asosda rivojlantirishga qaratilgan tadqiqotlar, tilimizning o’ziga xos xususiyatlariga bag’ishlangan ilmiy va ommabop kitoblar, o’quv qo’llanmalari, yangi-yangi lug’atlar ko’plab chop etilayotgani jamiyat tafakkurini yuksaltirishga o’z hissasini qo’shmoqda” 1 . Bundan tashqari, Respublikamiz Prezidenti Islom Karimov uzluksiz ta’lim islohotlariga bag’ishlangan bir qator yig’ilishlarda so’zlagan nutqlarida yoshlarning ilmiy salohiyatini yanada oshirish masalalariga ham alohida to’xtalib, bu muqaddas ishni bajarishda barchamiz bir yoqadan bosh chiqarib ishlashimiz lozimligini ta’kidlab o’tdilar. Bularning barchasi uzluksiz ta’lim tizimida ona tili mavzularini o’qitishning yangicha usullarini qo’llashni taqazo etmoqda. Jumladan, o’zbek tilida sifat yasalishi usullari va ularning ta’lim tizimida o’qitilishi bilan bog’liq masalalar va muammolarni tadqiq etish, bu boradagi samarali ish usullarini ishlab chiqish tadqiqotning dolzarbligini ko’rsatadi. Tadqiqotning asosiy maqsad va vazifalari. Ishning asosiy maqsadi o’zbek tilida sifat yasalishi bo’yicha bajarilgan ilmiy tiadqiqot va amaliy ishlarni tahlilga tortish hamda uzluksiz ta’lim tizimida yasama sifatlarni yangi pedagogik texnologiyalari talablaridan kelib chiqib o’rganishning yangicha usullarini o’rganishdan iboratdir. Bu maqsadni bajarishda quyidagi vazifalar kun tartibiga qo’yildi: - so ’ z yasalishi , shu jumladan , sifat yasalishi bo ’ yicha bajarilgan tadqiqotlarni o ’ rganish ; - sifat yasalishi usullarini tadqiq etish; - sifat yasalish qoliplari ustida ishlash; - yasama sifatlardagi ma’nodoshlik va zid ma’nolilik hodisalarini tadqiq 1 Karimov I. Yuksak ma naviyat –yengilmas kuch. –Toshkent; Ma naviyat, 2008. 86-b. ‟ ‟
3 etish; - yasama sifatlarning uzluksiz ta ’ lim tizimida o ’ qitilishi bilan bog ’ liq masalalarni tahlil etish ; - yasama sifatlarni o’rganishda o’quv lug’atlaridan foydalanish yo’llarini tahlil etish. Muammoning o’rganilganlik darajasi. So’z yasalishi muammosining o’zbek tilshunosligida o’rganilishi uzoq davrlarga borib taqaladi. Jumladan, Mahmud Koshg’ariy, Alisher Navoiy, Muhammad Chingiy asarlarida so’z yasalish masalalari kun tartibiga qo’yilgan va o’rganilgan. XX asrning 30 - 40-yillarida fe’l va ot yasalishiga bag’ishlangan maxsus asarlar maydonga keldi. So’z yasalishining alohida bo’lim sifatida ajralib chiqishi va shakllanishida Ayyub G’ulomovning hissasi katta bo’ldi. Olim o’zbek tilida so’z yasalishi muammolarini monografik tadqiq etish chog’ida faqat affikslar yordamidagina emas, balki undan tashqari bir qancha vositalar yordamida so’z yasalishi mumkinligini asoslab berdi. Ayyub G’ulomov asos solgan so’z yasalishi nazariyasini akademik Azim Hojiyev yangi cho’qqiga olib chiqdi. U A.G’ulomov yo’l qo’ygan kamchiliklarni bartaraf etishga harakat qildi. Ma’lum so’z turkumlarining yasalish doirasida qilingan ishlar o’zbek tili so’z yasalishi haqidagi ta’limotning rivoji uchun muhim hissa bo’lib qo’shildi. Xususan, Y.Tojiyevning so’z yasovchi qo’shimchalarning polifunksionalligi masalasini, uning affiksal omonimiya bilan munosabatini chuqur tahlil etdi. So’z yasalishi bo’yicha tadqiqotlar o’zbek tilshunosligida hamon davom etmoqda. Tadqiqotning ilmiy yangiligi. Sifat yasalish tizimi va ularning uzluksiz ta’limda o’qitilishi masalasi ilk bor malakaviy ish sifatida tanlandi va tadqiq etishga harakat qilindi. Tadqiqot predmeti va obyekti. Umumta’lim maktablari, akademik litsey va kasb-hunar kollejlari va oliy ta’lim darsliklari, o’quv lug’atlari tadqiqotning predmeti sifatida tanlandi.
4 Tadqiqotning ilmiy ahamiyati . Tadqiqot natijalaridan sifat yasalishi mavzularini uzuluksiz ta’limda o’qitishda, shuningdek, uslubiy qo’llanma va o’quv lug’atlari yaratishda keng foydalanish mumkin. Ishning hajmi va tuzilishi. Bitiruv-malakaviy ishning umumiy hajmi 63 sahifa bo’lib, kirish, ikki asosiy bob, xulosa va takliflar, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 I BOB. O’ZBEK TILIDA AFFIKSATSIYA USULIDA SIFAT YASALISHI HAMDA UNING O’RGANILISHI 1.1. O’zbek tilida sifat yasalishi haqidagi tadqiqotlar So’z yasalishi muammosi o’zbek tilshunosligining uzoq kechmishiga borib taqaladi. M.Koshg’ariy, A.Navoiy, M.Chingiy asarlarida so’z yasalish masalalari kun tartibiga qo’yilgan va o’rganilgan. XX asrning 30-40-yillarida fe’l va ot yasalishiga bag’ishlangan maxsus asarlar maydonga keldi. Lekin so’z yasalishining alohida bo’lim sifatida ajralib chiqishi va shakllanishida Ayyub G’ulomovning hissasi katta. 1949 yilda “O’zbek tilida so’z yasash yo’llari haqida” nomli asari maydonga keldi. Olim so’z yasalishining qator masalalarini o’sha davr tilshunosligi qo’lga kiritgan masalalar doirasida izohlab berdi. A.G’ulomov o’zbek tilida so’z yasalishi muammolarini monografik tadqiq etish chog’ida faqat affikslar yordamidagina emas, balki undan tashqari bir qancha vositalar yordamida so’z yasalishi mumkinligini asoslab berdi. O’zbek tilida so’z yasalishining besh xil yo’li borligini aniqladi: 1) morfologik (affiksatsiya), 2) sintaktik (kompozitsiya), 3) leksik (transpozitsiya), 4) semantik, 5) fonetik. Bundan tashqari, Ayyub G’ulomov so’z yasalishi hodisasining leksikologiya va grammatika bilan aloqasi masalalarini ham tadqiq etadi va so’z yasalishi tilshunoslik fanining alohida sohasi ekanligini ta’kidlaydi: “Demak, so’z yasalishining o’z obyekti bor, bunda leksika va grammatika sohalari bilan umumiylik tomonlari ham bor. Hozirgi tillarda so’z yasashning eng keng tarqalgan usuli affiksatsiya bo’lganligidan uning (so’z yasashning) birinchi navbatda morfologiya bilan yaqinligi ko’zga tashlanib turadi. Holbuki, so’z yasashning boshqa yo’llari uning leksika bilan ham, fonetika bilan ham, sintaksis bilan ham bog’liq ekanini ko’rsatadi...” 1 . Ayyub G ’ ulomov asos solgan so ’ z yasalishi nazariyasini akademik Azim 1 O„zbek tili grammatikasi. 1-qism. Morfologiya, - Toshkent: Fan, 1975. -8-9-betlar.