PSIXOLOGIK OʻLCHOV
PSIXOLOGIK O LCHOV ʻ MUNDARIJA KIRISH................................................................................................................3 I BOB. PSIXOLOGIK O LCHOV HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA.…5 ʻ 1.1. Psixologik o lchov metodlari.................................................. ........….…….5 ʻ 1.2 Psixologik o lchov ........................................................................................14 ʻ II BOB.PSIXOLOGIK O LCHOV SHKALASI TIPLARI............................20 ʻ 2.1.Nomlash shkalasi.Intervallar shkalasi............................................................20 2.2. Tartib shkalasi.Munosabatlar shkalasi...................................... . ...…...… ..22 XULOSA...................................................................................................... . ...... 29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI................................. . .... 30 1
KIRISH Mavzuning dolzarbligi . Ilm-fan va texnologiyalarning jadal rivojlanishi, global dunyoda raqobatning ortishi sharoitida har bir davlat va jamiyatning bu jarayonda raqobatbardoshligi yoshlarning intellektual rivoji hamda ularning iste’dodi va qobiliyatlarini to‘liq amalga oshirishga e’tibor berishga bog‘liq bo‘ladi. O‘zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.M.Mirziyoyev o‘zining nutqida “Biz yoshlarga doir davlat siyosatini hech og‘ishmasdan, qat’iyat bilan davom ettiramiz. Nafaqat davom ettiramiz, balki bu siyosatni eng ustuvor vazifamiz sifatida bugun zamon talab qilayotgan yuksak darajaga ko‘taramiz. Yoshlarimizning mustaqil fikrlaydigan, yuksak intellektual va ma’naviy salohiyatga ega bo‘lib, dunyo miqyosida o‘z tengdoshlariga hech qaysi sohada bo‘sh kelmaydigan insonlar bo‘lib kamol topishi, baxtli bo‘lishi uchun davlatimiz va jamiyatimizning bor kuch va imkoniyatlarini safarbar etamiz 1 ”, deb ta’kidlagan edi. Psixogeometriya AQShda tizim bo’lib shakllandi va uning yaratuvchisi Susan Dellinger edi. Psixo-geometrik test inson shaxsiyatining tipologiyasini darhol aniqlash imkonini beradi, shaxsiy fazilatlarini tavsiflaydi va standart holatlarda insonning xatti-harakatlarini ssenariy qiladi. Kurs ishining obyekti: Psixogeometrik test yordamida xarakter xususiyatlarini o rganish ʻ 1 Sh.Mirziyoyev. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. - Toshkent: O’zbekiston, 2016. - B. 14. 2
Kurs ishining predmeti: Mavzuga oid ilmiy-nazariy manbalar , darslik va o’quv qo’llanmalar hamda ilmiy maqolalarni tahliliy o’rganish Kurs ishining maqsad i: Psixogeometrik test yordamida xarakter xususiyatlarini batafsil o’rganish Kurs ishining vazifalari: Psixologik o lchov metodlariʻ Psixologik o lchov ʻ Nomlash shkalasi.Intervallar shkalasi Tartib shkalasi.Munosabatlar shkalasi Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, 2ta bob (4ta paragraf), xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro yxatidan iborat. ʻ 3
I.BOB.PSIXOLOGIK O LCHOV HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHAʻ 1.1PSIXOLOGIK O‘LCHOV METODLARI. Bizga ma’lumki eksperimental psixologik tadqiqotlar, tajribalar, laboratoriyalar ta’lim va tarbiya sohalarida, ayniqsa, shaxsga xos bo’lgan kognitiv jarayonlarni, hissiy emotsional holatlarni hamda individual-psixologik xususiyatlarni o’rganish, ularni tadqiq qilish jarayonida muhim ahamiyatga ega. Zero, talaba barcha olingan nazariy bilimlarni eksperimental tadqiq qilish yo’li bilan chuqurroq o’zlashtirish hamda amaliyotga joriy qilish orqali o’z bilim, ko’nikma va malakalarini yanada boyitishi mumkin. Metodologiya – uslibiyot deb ilmiy tadqiqot tamoyillari tizimiga aytiladi. Aynan, metodologiya to‘plangan faktlar bilimning real va ishonchli asosiga qay darajada xizmat qilishi mumkinligini aniqlaydi. Mazmuni bilan bog‘liq bo‘lmay, balki bilimlarni tashkil etish borasidagi jar Rasmiy nuqtai nazardan, metodologiya real hayot haqidagi bilimlarni tashkil etish borasidagi jarayonlar bilan ish ko‘radi. Shuning uchun «metodologiya» termini, odatda, tadqiq etilgan protsedura, texnika, usullar majmuini va ma‘lumotlar to‘plash, ularni qayta ishlashni anglatadi.Metodologiyani mohiyatan tushunish tadqiqot predmeti doirasidagi evristik (ya‘ni, izlanayotgan) funksiyani amalga oshirish asoslanadi. Har qanday nazariy bilimlar tizimi nafaqat predmet doirasidagi tasvirlash va tushuntirish mazmuniga ega bo‘ladi, balki, bir vaqtning o‘zida yangi bilimlar izlanishida qurol hisoblanadi. QPredmet doirasidagi ob‘yektiv hayotni aks ettiruvchi nazariya qanchalik tamoyil va qonunlarni shakllantirsa u shunchalik voqye‘likning o‘rganilmagan qirralariga kirish usullarini ko‘rsatadi. Gegelning ta‘kidlashicha: - “Har qanday fan amaliy mantiqdir”. 4
Psixologiyada empirik metodlarni qo`llash muammosi ko`rib chiqilayotganda ularni psixologik metodlar tizimidagi o`rnini aniqlashdan boshlash kerak. Empirik netodlarni qo`llashning beshta darajasini ajratish mumkin. 1.Metodika darajasi. 2.Metodik qo`llanma darajasi. 3.Metod darajasi. 4.Tekshirishni tashkil qilish darajasi. 5.Metodologik yondashish darajasi. To`g`ri, «metod» atamasini turli darajada ishlatsa bo`ladi, masalan psixofizikada – o`rtacha xatolar metodi, chegara metodi bor: psixodiagnostikada – proyektiv metod (ikkinchi daraja); psixosemantikada semantik differensial metod va repertuar kataklar metodi haqida gapiriladi (birinchi daraja); yosh davrlari psixologiyasida psixogenetik metod to`g`risida bahs yuritiladi va uning turlichaligi - Egizaklar metodida (to`rtinchi daraja) ko`rsatilgan psixologik tadqiqotda qo`llaniladigan usullarning darajali bo`lishini G.D.Pir`ov taklif etgan. U metodlarni quyidagi guruhlarga bo`lgan: 1)Xususiy metod (kuzatuv, eksperiment, modellashtirish); 2)Metodik qo`llanma; 3)Metodik yondashuv. S. L. Rubinshtyeyn ―Umumiy psixologiya asoslarikda eng asosiy psixologik metodlar sifatida kuzatuv va eksperimentni ajratib ko`rsatdi. Kuzatuv ―tashqik va―ichkikga bo`lingan, eksperiment – laboratoriya ishi, tabiiy va psixologikpedagogik, qo`shimcha metod uning asosiy modifikasiyasida fiziologik eksperiment. Bundan tashqari, faoliyat mahsulini o`rganishda suhbat va anketa usullarini ajratib o`tdi. Tabiiyki, vaqt bu tasnifning qirralarini ta`kidladi. Shunday 5