logo

PSIXOLOGIK OʻLCHOV

Yuklangan vaqt:

27.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

229 KB
PSIXOLOGIK O LCHOV  ʻ
MUNDARIJA
KIRISH................................................................................................................3
I BOB. PSIXOLOGIK O LCHOV HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA.…5	
ʻ
1.1. Psixologik o lchov metodlari.................................................. ........….…….5	
ʻ
1.2 Psixologik o lchov  ........................................................................................14
ʻ
II BOB.PSIXOLOGIK O LCHOV SHKALASI TIPLARI............................20	
ʻ
2.1.Nomlash shkalasi.Intervallar shkalasi............................................................20
2.2. Tartib  shkalasi.Munosabatlar   shkalasi...................................... . ...…...… ..22
XULOSA...................................................................................................... . ...... 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI................................. . .... 30
                                     
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Ilm-fan   va   texnologiyalarning   jadal
rivojlanishi, global dunyoda raqobatning ortishi sharoitida har bir davlat
va   jamiyatning   bu   jarayonda   raqobatbardoshligi   yoshlarning
intellektual   rivoji   hamda   ularning   iste’dodi   va   qobiliyatlarini   to‘liq
amalga oshirishga e’tibor berishga bog‘liq bo‘ladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   o‘zining
nutqida “Biz yoshlarga doir davlat siyosatini hech og‘ishmasdan, qat’iyat
bilan davom ettiramiz. Nafaqat davom ettiramiz, balki bu siyosatni eng
ustuvor   vazifamiz   sifatida   bugun   zamon   talab   qilayotgan   yuksak
darajaga ko‘taramiz.
Yoshlarimizning   mustaqil   fikrlaydigan,   yuksak   intellektual   va
ma’naviy   salohiyatga   ega   bo‘lib,   dunyo   miqyosida   o‘z   tengdoshlariga
hech   qaysi   sohada   bo‘sh   kelmaydigan   insonlar   bo‘lib   kamol   topishi,
baxtli   bo‘lishi   uchun   davlatimiz   va   jamiyatimizning   bor   kuch   va
imkoniyatlarini safarbar etamiz 1
”, deb ta’kidlagan edi.
Psixogeometriya AQShda tizim bo’lib shakllandi va uning yaratuvchisi Susan
Dellinger   edi.   Psixo-geometrik   test   inson   shaxsiyatining   tipologiyasini   darhol
aniqlash   imkonini   beradi,   shaxsiy   fazilatlarini   tavsiflaydi   va   standart   holatlarda
insonning xatti-harakatlarini ssenariy qiladi. 
Kurs   ishining   obyekti:   Psixogeometrik   test   yordamida   xarakter
xususiyatlarini o rganish ʻ
1 Sh.Mirziyoyev.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   -   Toshkent:
O’zbekiston, 2016. - B. 14.
2 Kurs   ishining   predmeti:   Mavzuga   oid   ilmiy-nazariy   manbalar   ,   darslik   va
o’quv qo’llanmalar hamda ilmiy maqolalarni tahliliy o’rganish 
Kurs   ishining   maqsad i:   Psixogeometrik   test   yordamida   xarakter
xususiyatlarini  batafsil o’rganish 
Kurs ishining vazifalari:
Psixologik o lchov metodlariʻ
Psixologik o lchov  
ʻ
Nomlash shkalasi.Intervallar shkalasi
Tartib  shkalasi.Munosabatlar   shkalasi
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   kirish,   2ta   bob   (4ta   paragraf),   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro yxatidan iborat.	
ʻ
3 I.BOB.PSIXOLOGIK O LCHOV HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHAʻ
1.1PSIXOLOGIK O‘LCHOV METODLARI.
                  Bizga   ma’lumki   eksperimental   psixologik   tadqiqotlar,
tajribalar,   laboratoriyalar  ta’lim  va   tarbiya   sohalarida,   ayniqsa,   shaxsga
xos   bo’lgan   kognitiv   jarayonlarni,   hissiy   emotsional   holatlarni   hamda
individual-psixologik   xususiyatlarni   o’rganish,   ularni   tadqiq   qilish
jarayonida muhim ahamiyatga ega. Zero, talaba barcha olingan nazariy
bilimlarni eksperimental tadqiq  qilish  yo’li bilan  chuqurroq  o’zlashtirish
hamda  amaliyotga  joriy qilish  orqali o’z bilim,  ko’nikma  va  malakalarini
yanada boyitishi mumkin.
Metodologiya   –   uslibiyot   deb   ilmiy   tadqiqot   tamoyillari   tizimiga   aytiladi.
Aynan,   metodologiya   to‘plangan   faktlar   bilimning   real   va   ishonchli   asosiga   qay
darajada   xizmat   qilishi   mumkinligini   aniqlaydi.   Mazmuni   bilan   bog‘liq   bo‘lmay,
balki   bilimlarni   tashkil   etish   borasidagi   jar   Rasmiy   nuqtai   nazardan,   metodologiya
real   hayot   haqidagi   bilimlarni   tashkil   etish   borasidagi   jarayonlar   bilan   ish   ko‘radi.
Shuning uchun  «metodologiya» termini, odatda,  tadqiq etilgan  protsedura, texnika,
usullar   majmuini   va   ma‘lumotlar   to‘plash,   ularni   qayta   ishlashni
anglatadi.Metodologiyani   mohiyatan   tushunish   tadqiqot   predmeti   doirasidagi
evristik   (ya‘ni,   izlanayotgan)   funksiyani   amalga   oshirish   asoslanadi.   Har   qanday
nazariy   bilimlar   tizimi   nafaqat   predmet   doirasidagi   tasvirlash   va   tushuntirish
mazmuniga   ega   bo‘ladi,   balki,   bir   vaqtning   o‘zida   yangi   bilimlar   izlanishida   qurol
hisoblanadi.   QPredmet   doirasidagi   ob‘yektiv   hayotni   aks   ettiruvchi   nazariya
qanchalik   tamoyil   va   qonunlarni   shakllantirsa   u   shunchalik   voqye‘likning
o‘rganilmagan   qirralariga   kirish   usullarini   ko‘rsatadi.   Gegelning   ta‘kidlashicha:   -
“Har qanday fan amaliy mantiqdir”.
4               Psixologiyada   empirik   metodlarni   qo`llash   muammosi   ko`rib
chiqilayotganda  ularni   psixologik  metodlar   tizimidagi  o`rnini  aniqlashdan  boshlash
kerak. Empirik netodlarni qo`llashning beshta darajasini ajratish mumkin. 
   1.Metodika darajasi.
   2.Metodik qo`llanma darajasi.
   3.Metod darajasi.
   4.Tekshirishni tashkil qilish darajasi.
   5.Metodologik yondashish darajasi. 
                  To`g`ri,   «metod»   atamasini   turli   darajada   ishlatsa   bo`ladi,   masalan
psixofizikada   –   o`rtacha   xatolar   metodi,   chegara   metodi   bor:   psixodiagnostikada   –
proyektiv metod (ikkinchi daraja); psixosemantikada semantik differensial metod va
repertuar   kataklar   metodi   haqida   gapiriladi   (birinchi   daraja);   yosh   davrlari
psixologiyasida psixogenetik metod to`g`risida bahs yuritiladi va uning turlichaligi -
Egizaklar   metodida   (to`rtinchi   daraja)   ko`rsatilgan   psixologik   tadqiqotda
qo`llaniladigan usullarning darajali bo`lishini  G.D.Pir`ov taklif etgan. U metodlarni
quyidagi guruhlarga bo`lgan: 
1)Xususiy metod (kuzatuv, eksperiment, modellashtirish); 
2)Metodik qo`llanma; 
3)Metodik yondashuv.
          S. L. Rubinshtyeyn ―Umumiy psixologiya asoslarikda eng asosiy psixologik
metodlar   sifatida   kuzatuv   va   eksperimentni   ajratib   ko`rsatdi.   Kuzatuv   ―tashqik
va―ichkikga   bo`lingan,   eksperiment   –   laboratoriya   ishi,   tabiiy   va
psixologikpedagogik,   qo`shimcha   metod   uning   asosiy   modifikasiyasida   fiziologik
eksperiment.   Bundan   tashqari,   faoliyat   mahsulini   o`rganishda   suhbat   va   anketa
usullarini   ajratib   o`tdi.   Tabiiyki,   vaqt   bu   tasnifning   qirralarini   ta`kidladi.   Shunday
5 qilib,   psixologiyaning   falsafa   bilan   bog`liqligi   uni   nazariy   metodlaridan   mahrum
qildi,   xuddi   shunday   yaqinlik   pedagogika   va   fiziologiya   bilan   bu   fanlarning
psixologik ro`yxatga qo`shilishi bilan amalga oshirildi.
                Psixologik   tekshiruvlarning   keng   ko`lamdagi   ikkinchi   tasnifini   –   bolgar
psixologi   G.D.   Pir`ov   tuzgan.   U   mustaqil   metodlar   sifatida   taklif   qilgan   kuzatuv,
eksperiment,   modellashtirish,   psixologik   xarakteristikani,   yordamchi   metodlar
maxsus   metodik   yondashuvlarni   ta`kidlab   o`tdi.   Shu   metodlarning   har   biri   bir
qancha   turlarga   bo`linadi.   Shunday   qilib,   masalan,   kuzatish   (aloqador)   anketalar,
so`rovnomalar,   faoliyat   mahsullarini   o`rganish   va   boshqalarga   bo`linadi.   B.   G.
Anan`yev   G.D.Pir`ov   klassifikasiyasini   tanqid   ostiga   olib,   boshqasini   taklif   etdi.
Hamma metodlarni u: 
1)Tashkiliy; 
2)Empirik; 
3)Ma`lumotlarni qayta ishlash usuli; 
4)Sharhlash metodlariga bo`ldi. 
       Tashkiliy metodlarga B.G.Anan`yev qiyosiy, longityud va kompleks metodlarni
kiritdi.Ikkinchi guruhga observatsion metodlar, eksperiment psixodiagnostik metod,
faoliyat mahsullari, modellashtirish va biografik metodlar kiritildi.Uchinchi guruhga
ma`lumotlarni   matematik-statistik   tahlil   qilish   metodi   va   sifat   tahlili
kiritildi.Nihoyat,   to`rtinchi   guruhni   genetik   va   donalash   metodi   tashkil   qildi.
Anan`yev     har   bir   metodni   aniqroq   tasvirlab   berdi.   Lekin   uning   chuqur   tahlil
qilishiga qaramay, ko`pgina yechilmagan muammolar uchraydi:
Nimaga modellashtirish empirik metod bo`lib qoldi? 
Nima   uchun   qayta   ishlash   metodi   tashkiliydan   ajratilgan?   Genetik   qayta
ishlash   tekshirishni   tashkil   qilishning   muhim   usuli   deb   tushunilmaydimi?   Shuni
eslatib   o`tish   ahamiyatliki,   bu   yerda   psixologik   tekshirishning   nazariy   metodlari
6 ko`rsatilmagan,   shu   bilan   birga   metodlar   sinfi   ajratilgan,   o`rni   bo`yicha   «oraliq»
empirik va nazariy metodlar o`rtasida, empirik kuzatishlar ma`lumotlarni  sharhlash
va qayta ishlash metodlaridir.
M.S. Rogovin va T.B. Zapevskiylarning fikricha, metod bu – idrok jarayonida
ob`yekt   va   sub`yekt   orasidagi   ba`zi   bir   nisbatlarning   ifodalanishidir.   Ular   asosiy
psixologik  metodlarning  sonlarini   6  taga  birlashtirishadi.   1)  germenevtik  –  fanning
bo`linmagan yakka holatiga to`g`ri keladi; 2) biografik metod – psixika to`g`risidagi
fanning yakka ob`yektiv idrokini ko`rsatish; 3) kuzatish – idrok o`yekti va sub`yekti
farqlanadi;  4)  o`z-o`zini kuzatish – sub`yektni oldingi  farqlanish asosida ob`yektga
aylanishi;   5)   klinik   –   birinchi   o`ringa   mexanizmning   tashqi   kuzatuvchidan   ichki
kuzatuv   mexanizmiga   o`tish   vazifasi   chiqadi;   6)   eksperiment   sub`yekti   ob`yekt
idrokining faol qarshiligi sifatida, sub`yektning roli idrok jarayonida hisobga olinadi.
Keltirilgan   tasnif   gneseologik   asos,   kelishmovchiliklarga   ega   bo`lsa   ham,
tushunarsiz, biografik metodning ajralishi nimaga bog`liqligi bizni qiziqtiradi? Biroq
mualliflar   o`ylab   yoki   o`ylamay   psixologik   metodlarning   empirik   tasnifidagina,
Germenevning metodlari hisobiga modellashtirishni qo`shishga majbur bo`ldilar. Bu
metodni   qo`llashda   ―idrokning   sub`yekt   va   ob`yekti   qaramaqarshik   qilib
qo`yilmaganmi?   Model   –   bu   bir   sub`yektning   boshqa   bir   sub`yektga   oqilona
qarshiligi, sub`yektning ob`yektga va o`ziga nisbatan muomalasi  mumkin emas-ku,
degan savol tug`iladi. 
                  Psixologik   tekshirishning   tasnifiy   metodlarini   tushuntirishda   boshqacha
yondashuvlar bor, lekin psixologik tekshirish empirik metod va psixologik metodlar
orasida   umuman,   amalda   ―tengk   belgisi   qo`yiladi,   ularning   spesifikasini   aniqlash
qiyinlashadi. Psixologiyada boshqa fanlar analogiyasi bilan uchta metodlar tasnifini
ko`rsatish maqsadga muvofiqdir: 
1.Empirik,   tekshirish   sub`yekti   va   ob`yektining   tashqi   real   munosabatlari   amalga
oshiriladi; 
7 2.Nazariy, sub`yekt ob`yektning hayotiy modeli bilan o`zaro munosabatda bo`ladi; 
3.Sharhlash   va   tasvirlash,   bunda   sub`yekt   «tashqaridan»   ob`yektning   simvolik   –
belgisi  bilan munosabatda bo`ladi. Birinchi  guruh metodlarini  ishlatishning natijasi
ma`lumotlar hisoblanadi,
                  Ob`yekt   sharoitini   asboblar   yordamida   o`rganadi.   Nazariy   metodlardan
foydalanish natijasi tabiiy til belgisi yoki ochiq sxematik shakldagi predmet haqidagi
bilim   hisoblanadi.Nihoyat,   qayta   ishlash   –   tushuntirish   metodi   –   bu   nazariy   va
eksperimental   metodlarni   qo`llashda,   ularni   o`zaro   munosabati   natijalarining
―uchrashish joyikdir.  Psixologik tekshirishning nazariy metodlarini sanab o`tamiz: 
1)Deduktiv – umumiydan xususiyga o`tish. Natijasi – nazariya, qonun va boshqalar. 
2)Induktiv – omillarni umumlashtirish, xususiydan umumiyga o`tish. 
3)Modellashtirish – analogiya metodini aniqlashtirish, «transduksiya», 
                Xususiydan   xususiyga   o`tish.   Natija   –   ob`yekt,   jarayon,   sharoit
modeli.psixologiyaning   nazariy   metodlarida   psixologiyaning   aqliy   yetuklik
metodlarini   saralash   kerak.   Aqliy   yetuklik   ilmiy   faktlar   empirik   qonuniyatlarga
tayanmay,   balki   ta`limot   muallifining   faqat   shaxsiy   bilimida   o`z   o`rnini   topadi.
Modellashtirishning   ikkita   asosiy   turlari   bor:   Bular:   struktura   –   funksionalli   va
funksional – strukturali.Birinchi holatda tadqiqotchi alohida tizimning tashqi xulq –
atvoriga   qarab   tizimni   aniqlab   o`tmoqchi   va   shuning   uchun   analog   tanlaydi   yoki
konstruksiya   qiladi   –   boshqa   tizimni   o`xshash   xulq-atvorga   bo`lgan.   Bunday   xulq-
atvor   strukturalarning   o`xshashligi   haqida   mulohaza   yuritishga   olib   keladi.
Modellashtirishning  bunday  ko`rinishi   psixologik  tadqiqotning  asosiy metodlaridan
hisoblanadi, hamda tabiiy ilmiy psixologik tadqiqotda yagona hisoblanadi. Ikkinchi
holatda modellar va obrazlar strukturalari o`xshashligida tadqiqotchi funksiyalar va
tashqi ko`rinishlarda va boshqalarda qandaydir umumiylikni tahlil qiladi. Bu metod
ko`p   fanlarda   tarqalgan,   ayniqsa   solishtirma   anatomiya,   paleontologiya   va
boshqalarda ko`p uchratish mumkin. Tabiiyki, bizga boshqa odamning psixik reallik
8 tizimini  tushunish qiyin. Ammo har  bir narsa xususiy reallikka ega, shuning uchun
M.S.Rogovin va G .V.Zalevskiylarni germenivtik metodlar qatoriga modellashtirish
metodini   kiritishga   turtki   bo`lgan   funksional-strukturani   modellashtirish   va
germenevtik   metodlarning   o`xshashligi   bor.   Psixologik   empirik   metodlarning   yana
bir   tasnifini   ko`rib   chiqamiz.   Biz   tadqiqotchining   bilish   faoliyati   bilan   bog`liq
bo`lgan metodlarni ikki asosga bo`lgan edik. Faollik-sustlik, mablag`larning borligi
–   muqobillik.   Psixologik   tadqiqotda   ob`yekt   faol   bo`lishi   mumkin,   odam   yoki
hayvon   haqida   gap   bo`lishidan   qat`iy   nazar,   odam   sinaluvchi   sifatida   tadqiqotchi
kabi   faoliyat   sub`yekti   bo`ladi.   Empirik   psixologik   metodlarning   tasnifida   shu
narsani   hisobga   olish   kerak.Psixologiyada   sinaluvchi   xulq-atvorining   tahlili   va
tushunilishi   katta   ahamiyatga   ega.   Tushunish   jarayoni   qaysidir   ma`noda   o`lchash
jarayoniga   qarama-qarshidir.   O`lchashda   tadqiqot   natijalarini   ob`yektlashtirishga
harakat   qilamiz,   tushunishda   esa   aksincha,   sinaluvchining   xulq   –   atvorini   xususiy
ma`naviy   o`lchamlarida   qayta   ishlanadi.Barcha   psixologik   empirik   metodlarni   ikki
o`lchamli   kenglikda   joylashtirish   qulay,   ularning   o`qlari   psixologik   tadqiqotning
ikkita maxsus belgilarini bildiradi. 
            Birinchisi   –   sinaluvchi   va   tadqiqotchi   o`rtasidagi   o`zaro   munosabatlarning
borligi yoki yo`qligi yoki bu munosabatlarning jadalligidir. U klinik eksperimentda
eng katta va o`zini-o`zi kuzatishda eng kam hisoblanadi.
            Ikkinchisi   muolajalarning   ob`yektlashuvi   va   sub`yektlashuvidir.   Bunda   eng
chetki   variant   sifatida   test   olish   va   boshqa   odamning   xulq-atvorini   uning
xattiharakatini   ―sezishk,   empatiya   nazarda   tutiladi.Tadqiqotchi   ikkinchi   holatda
hech qanday narsa ishlatmaydi deb aytish mumkin emas: ular bor, lekin ―ichkik –
tadqiqotchining   shaxsiy   malakasi,   individual   xususiyatlari,   sharhlash   usullari   va
boshqalar.   Tadqiqotchi   o`lchamda   ishlatadigan   ashyolarni   boshqacha   ham   atash
mumkin.Birinchisi koordinata o`qini tashkil qilib, ―ikkita sub`yekt – bir sub`yektk
yoki ―tashqik dialog, yoki– ―ichkik dialog.
9 Ikkinchisi ―tashqik ashyolar – ―ichkik ashyolar, yoki ―o`lchash sharhlarik o`qini
keltirib chiqaradi. Bu o`qlar bilan tashkil qilingan kvadratlarda asosiy 
psixologik empirik metodlarni joylashtirsa bo`ladi. Psixologik eksperiment bu nuqtai
nazardan   sinaluvchi   bilan   bo`lgan   o`zaro   munosabat,   uning   xulq-atvori   ob`yektiv
ro`yxati   bilan   moslashadigan   metoddir.Eksperimental   psixologiya   metodlariga
murojaat   qilishdan   oldin   ularning   umum-ilmiy   jihatlarini   ko`rib   chiqamiz.   Barcha
metodlar   ma`lumotlar   olish   uchun   ishlatiladi.   Asosiy   va   qo`shimcha   metodlar
farqlanadi. Asosiylariga laboratoriya eksperimenti va ularning modifikasiyasi, tabiiy
eksperiment kiradi. Qo`shimchalariga – kuzatish, faoliyat mahsullari tahlili, o`lchash
va   korryelyasion   kuzatuvlar,   ma`lumotlar   yig`ish   metodi   va   boshqalar   kiradi.
Birinchi metodda kuzatuv olib boriladi, hodisa va jarayonlar bilan faol tanishtiradi.
Ikkinchi   metod jarayoni   esa,  albatta,  ob`yektga  ta`sir  etgan  holda  uni   faqat  ro`yxat
qilish   bilan   chegaralanadi.   Kuzatuvchi   ro`yxatni   to`g`ridan-to`g`ri   yoki   savolnoma
asosida   yozib   boradi.   Xuddi   shu   metod   ta`sir   qilish   jarayonida   ham   qo`llanilishi
mumkin. Eksperiment jarayoni to`g`ridan-to`g`ri muloqot metodi orqali o`tkaziladi.
Bu   ikkinchi   jarayon   psixologik   eksperiment   metodlaridir.   Uchinchi   jarayon   ham
mavjud.   Eksperimentator   kuzatuv   jarayonida   tabiiy   usullarni   yoki   «tushunish
metodi»ni   to`g`ridan-to`g`ri   kuzatuvchiga   nisbatan   qo`llaydi.   Eksperiment
jarayonida kuzatuvchi vazifalarni faol bajaradi. Kuzatish, so`rov davomida esa unga
hech   qanday   vazifa   berilmaydi   va   u   o`zini   erkin   tutadi.  Asosiy   mezonlar   mavjud
bo`lib bu quyidagilardan iboratdir:
1. Eksperimental   kuzatuv,   sistematik   kuzatuv   yoki   korrelyatsion
kuzatuv.Ularning   xususiyati   shundaki,   kuzatuvchi   korrelyatsion   asosiy   o`tish
davrlari   o`rtasida   aloqalarni   aniqlaydi.   Buning   uchun   u   sara   kuzatuvchilarni
tanlab, ular bilan ish olib borish ketma-ketligini rejalashtiradi.
2. Tabiiy   eksperiment   va   kuzatuvlar,   suhbat,   klinik   metod,   ayrim   hollarni
tushuntirish   metodi   va   hokazolar.   Bu   metodlar   inson   xulq-atvori
xususiyatlarini yuzaga chiqaradi, empirik umumiyliklarga xizmat qiladi.
10 3. Kvazi-eksperiment.   «Oraliq»   tabiiy   metodlar   orqali   kuzatuv   o`tkazish   bilan
qattiq   nazoratli   kuzatuvlar   o`zgarishiga   aytiladi.   Kvazi-eksperiment   metodi
yordamida   to`liq   sxemani   yaratish   mumkin   emas.   Ammo   bu   kamchilikka
qaramay kvazi-eksperimental regionlardan foydalanish imkonini beradi.
                  O’lchov   (shkala)   ob’ektning   ma’lum   bir   predmetning   namoyon   bo’lish
darajasini   aniqlashdan   iborat.   Bu   miqdor   ko’rsatkichlari   va   o’lchashni   talab
qiladigan   xususiyatlar   o’rtasida   o’zaro   bog’liqlik   (nisbat)   o’rnatish   orqali   amalga
oshiriladi.   Masalan,   o’quvchiga   o‗qish   uchun   baho   qo‗yish   orqali   o’qituvchi   bu
qobiliyatni o’lchaydi va unga baho beradi. O’lchovning maqsadi har doim ob’ektlar,
jarayonlar   yoki   hodisalarning   xususiyatlari   haqida   ma’lumot   olishdir.   Bu
o’lchanadigan   ob’ekt   emas,   balki   uning   belgi   yoki   xususiyatlari   (masalan,   uzunlik,
kenglik   yoki   balandlik,   stulning   og’irligi)dir.   O’lchovlar   natijasida   olingan
ma’lumotlar   yordamida   ob’ektni   aniqroq   tasvirlash   mumkin.   She’rni   o‗qishni
baholashda   o’qituvchi   bu   jarayonni   og’zaki   darajada   tasvirlab   berishi   mumkin
(masalan:  talaba sekin va zerikarli o’qiganida va hokazo), ammo tavsifni tinglagan
kishi uning so’zlarini ushbu ma’nolar bilan bog’lamasligi mumkin. Boshqa bir kishi
bir xil spektaklni boshqacha tasvirlaydi. 
                   Tabiiyki, mavjud ta’riflarni  solishtirish  va taqqoslash uchun ishlatish qiyin
hisoblanadi.O’lchov   (shkala)   odatda   predmetlarga   beriladigan   raqamlar   (son)
sifatida   belgilanadi.   Matematik   nuqtai   nazardan,   ushbu   topshiriq   raqamlar   va
narsalarning xossalari o’rtasida muvofiqlikni o’rnatishni talab qiladi. Uslubiy nuqtai
nazardan,   o’lchovlar   boshqa   ob’ekt   (qurilma)   holatidagi   o’zgarishlarni   qayd   etish
asosida   ob’ekt   holatini   ro’yxatdan   o’tkazishdir.   Bunday   holda,   ob’ektning   holatini
bog’laydigan   funksiyani   aniqlash   kerak.   Ob’ektlarni   raqamlashtirish   jarayoni
ikkilamchi   hisoblanadi:  qurilma  o’lchovidagi  raqamlar   qurilmaning  o’qilishi  uchun
emas,   balki   ob’ekt   holatining   miqdoriy   xususiyatlari   sifatida   ko’rib   chiqiladi.
O’lchov   nazariyotchilari   har   doim   qurilma   va   ob’ektning   o’zaro   ta’sirini
tavsiflashdan   ko’ra   ko’rsatkichlarni   talqin   qilishga   ko’proq   e’tibor   berishgan.   Ideal
11 holda,   sharhlash   jarayoni   ob’ekt   va   qurilma   o’rtasidagi   o’zaro   ta’sirni   aniq
tasvirlashi   kerak,   ya’ni   ob’ekt   xususiyatlarining   qurilmaning   o’qilishiga   ta’sir
qilishini   tasvirlash   kerak.Shunday   qilib,   o’lchovlar   (shkala)   ob’ektning   holatini
o’zgartirishga bog’liq bo’lgan o’lchash moslamasi bilan o’zaro ta’sirini tashkil etish
orqali   ob’ektning   xususiyatlarini   yoki   holatini   aniqlashning   empirik   usuli   sifatida
aniqlanishi   mumkin.   Qurilma   nafaqat   tadqiqotchi   uchun   tashqi   ob’ekt   bo’lishi
mumkin, masalan, o’lchagich – uzunlikni o’lchash moslamasi, balki tadqiqotchining
o’zi   ham   (“odam   hamma   narsaning   o’lchovidir”).   Inson   xatti-harakatlarini
“o’lchash”   bilan   ham   xuddi   shunday:   boshqa   odamning   xatti-harakatlarining
xususiyatlari   tadqiqotchi   tomonidan   to’g’ridan-to’g’ri   baholanishi   mumkin.   Ushbu
o’lchov   kuzatishga   o’xshaydi.   Biroq,   psixolog   aql-idrok   testi   kabi   o’lchash   usulini
qo’llaganida instrumental o’lchovga asoslanadi.
         Psixologiyada o’lchov (shkala) ikki xil jarayon sifatida tushuniladi. Psixologik
o’lchov (shkala) birinchi ma’noda, tekshirilayotgan fakt ob’ektlarining parametrlari,
o’xshashliklari va farqlarini baholash hisoblanadi. Ushbu baholarga 
asoslanib,   tadqiqotchi   sub’ektiv   voqelikning   xususiyatlarini   “o’lchaydi”.   Ikkinchi
ma’noda   psixologik   o’lchash   (shkala)   tadqiqotchi   tomonidan   sub’ektning
xattiharakatlarining xususiyatlarini baholashda amalga oshiriladi.
                    Tabiiy   fanlarda   (S.   Papovyan)   quyidagi   o’lchov   (shkala)   turlari   mavjud:
-Raqamli   munosabatlar   tizimini   empirik   tizimdan   to’g’ridan-to’g’ri   olishga   Imkon
beradigan fundamental empirik qonunlarga asoslangan fundamental        -Derivativ,
bu   o’zgaruvchini   boshqalarga   tegishli   bo’lgan   belgi   asosida   o’lchovdir.   Bu
to’g’ridan-to’g’ri   o’lchanadigan   parametrlarga   asoslangan   “yashirin”
o’zgaruvchilarni   olishga   yordam   beradigan   voqelikning   individual   parametrlari
o’rtasidagi munosabatni tavsiflovchi qonunlarni yaratishni talab qiladi;
                   Agar kuzatilayotgan xususiyatlar tizimi buni tavsiflaydi deb taxmin qilinsa,
ob’ektning boshqa belgi yoki holati emas.
12 1 .2 PSIXOLOGIK O LCHOVʻ
Psixologik   o’lchov   bevosita   (instrumental)   kuzatish   va   laboratoriya
eksperimentining   xususiyatlarini   birlashtiradi.   Bu   vositalardan   maksimal   darajada
foydalanish bilan amalga oshiriladi, bu esa xatti-harakatlarning ob’ektiv yozilishiga
hissa   qo’shadi.   O’lchov(shkalalashtirish)   jarayoni   standartlashtirilgan   bo’lib,
eksperimental   sharoitlarga   o‗tkaziladi.   Turli   xil   vazifalar,   testlar,   anketalar
psixologik o’lchashda muhim rol o’ynaydi.Psixologiyada, o’lchash (shkalalashtirish)
ob’ektidan kelib chiqib, psixologik o lchashning uchta asosiy usuli mavjud:	
ʻ
1)Ma’lum bir shaxsning namoyon bo’lishi, ma’lum bir ruhiy holatning 
mavjudligi   va   shaxsning   ma’lum   bir   tipga   mansubligi   nuqtai   nazaridan   bir
kishining   boshqasidan   qanday   farq   qilishini   aniqlash   uchun   odamlar
xulqatvorining   xususiyatlarini   o’lchash.   Psixolog   xulq-atvor   xususiyatlarini
o’lchab,   odamlar   o’rtasidagi   o’xshashlik   yoki   farqlarni   aniqlaydi.   Psixologik
o’lchov sub’ektning o’lchoviga aylanadi;
2)O’lchovdan   sub’ekt   uchun   vazifa   sifatida   foydalanish,   u   tashqi   ob’ektlarni
o’lchaydi   (tasniflaydi,   baholaydi):   boshqa   odamlar,   tashqi   olamning   stimuli
yoki ob’ektlari;
3)Rag’batlantirish va odamlarni birgalikda o’lchash (birgalikda o’lchash). 
Tahminlarga ko’ra, “stimul” va “reaksiya” bir xil joylashtirilishi mumkin. Psixologik
o’lchov   sifatida   faqat   sub’ektlarning   xatti-harakatlarini   o’lchash,   Sya’ni   ushbu
tushunchaning   birinchi   ma’nosidagi   o’lchovlarni   ko’rib   chiqish   ilmiy   jihatdan
to’g’ri. Psixologik shkalalarning asosini o’lchovlarning matematik nazariyasi tashkil
etadi,   bu   psixologik   o’lchash   jarayonlari   rivojlanishi   bilan   uzviy   aloqada   jadal
rivojlanmoqda.Tadqiqotchi   o`zini   qiziqtirgan   psixik   hodisalarni   kuzatish   orqali
o`rganishi   yoki   zarur   bo`lgan   holatni   ataylab   vujudga   keltirishi   mumkin.   Birinchi
holatda oddiy kuzatish haqida, ikkinchi holatda tajriba yoki eksperiment haqida so`z
bormoqda. Eksperiment metodining asosiy farqi va afzalligi shundan iboratki, bunda
tadqiqotchi   o`z   hoxishi   bilan   qandaydir   psixik   jarayon   yoki   xususiyatni   yuzaga
13 kyeltirib, psixik hodisaning tashqi sharoitga bog`liqligini tekshirib  ko`rishi mumkin.
Eksperiment   metodining   ana   shu   afzalligi   uning   psixologiyada   keng     qo`llanilishi
bilan   tushuntiriladi.   Empirik,   ya`ni   tajriba   yo`li   bilan   qo`lga   kiritilgan   faktlarning
asosiy   ko`pchiligi   psixologiyada   eksperimental   yo`l   bilan   olingandir.   Biroq   har
qanday  tadqiqot  qilinadigan  vazifalarga  eksperimentni  qo`llab bo`lmaydi. Masalan,
agarda   psixik   jarayonlar   va   funksiyalar   ko`proq   eksperiment   yo`li   bilan   o`rganilsa,
shaxsning birmuncha sodda xususiyatlari 
(tempyeramyent,   ko`pgina   qobiliyatlari)   ham   shu   metod   yordamida   o`rganiladi.
Lekin   xaraktyer   va   qobiliyatlarning   murakkab   turlarini   eksperiment   metodi   bilan
o`rganib bo`lmaydi.
          Eksperiment metodining eng asosiy afzalliklari quyidagicha: 
a) O`rganilayotgan   hodisani   bir   necha   marotaba   va   eng   qulay   sharoitlarda
o`rganish imkoniyati bor; 
b) o`rganilayotgan hodisa yoki uning ayrim qismlarini tashqi ta`sirlardan himoya
qilish (izolyatsiya) imkoniyati mavjud; 
c)  jarayonning borishini nazorat qilish mumkin. 
d)  tadqiqot natijalarini sharoitni saqlagan holda, 
Bir necha bor takrorlash orqali sinab ko`rish mumkin.Psixologiyada qo`llaniladigan
barcha eksperimental  metodlarni  ikki   guruhga:   umumiy va  maxsus  turlarga  bo`lish
mumkin.   Umumiy   metodlarni   psixologiyaning   barcha   sohalarida,   maxsus   metodlar
esa   alohida   olingan   sohalarda   masalan,   xotira   psixologiyasi,   tafakkur
psixologiyasida   qo`llaniladi.   Psixologik   tadqiqot   oldiga   quyilgan   vazifaning
tabiatiga ko`ra psixologik tadqiqotlarni 3 guruhga ajratish mumkin: 
a) Ayrim   hodisalar   yoki   shaxslar   haqida   ma`lumot   to`plashga   xizmat   qiluvchi
tajribalar. Bunday tajribalarga tafakkur xususiyatlari, xotira tipini, sezgirlik 
b) Darajasini aniqlashga qaratilgan tadqiqotlarni misol qilish mumkin. 
14 c) Alohida   psixik   hodisani   u   yoki   bu   omil   (faktor)ning   ta`siriga   bog`liqligini
aniqlashga   xizmat   qiladigan   tajribalar:   masalan:   esda   qoldirishning
materialning sifatiga bog`liqligini aniqlash 
d)   ikki   hodisa   o`rtasidagi   funktsional   aloqani   aniqlashga   qaratilgan   tajriba,
masalan,   materialning   hajmi   bilan   takrorlashlar   soni   o`rtasidagi   funktsional
aloqani   o`rganish.   Birinchi   tipga   kiradigan   tajribalarni-sifat;   ikkinchisini
faktorli,   uchinchisini-funktsional   tajribalar   deb   atash   mumkin.   Psixologik
tadqiqotni   tashkil   etar   ekan,   eksperimentator   o`zi   ta`sir   etishi   kerak   bo`lgan
tekshiriluvchi-sub`ekt,   qo`zg`atuvchi,   tekshiriluvchining   qo`zg`atuvchiga
beradigan   javobi   bilan   munosabatda   bo`ladi.   Buni   quyidagicha   tasvirlash
mumkin:
Bunda   –   S   –   sub`ekt,   tekshiriluvchi,   H.n.   –   qo`zg`atuvchi,   bog`lanmagan
o`zgaruvchi.   Z.n.   –   tekshiriluvchining   qo`zg`atuvchi   ta`siriga   javobi,   bog`langan
o zgaruvchi.Shuningdek,   tajriba   davomida   tekshiriluvchining   shaxsiga   bog`liqʼ
bo`lgan shart-sharoitlar ham mavjuddur. Bu tekshiriluvchining yoshi, jinsi, umumiy
salomatligi,   temperamenti,   hissiy   holati,   umumiy   va   maxsus   qobiliyatlari,   bilimi,
qarashlari, qiziqishlari ko`nikma va malakalari bo`lishi mumkin.
        Tajribaning   tashqi   sharoiti-yoritilganlik,   jimjitlik,   harorat,   ventilyatsiya   va
boshqalar ham ishning borishiga ma`lum tarzda ta`sir etishi mumkin. Shu bilan birga
tajriba davomida ta`sir etishi mumkin bo`lgan tasodifiy ―qo`zg`atuvchilar ta`siridan
ham   tekshiriluvchini   muhofaza   qilish   zarur.   Masalan,   qo`shimcha   ovoz   paydo
15 bo`lishi,   begona   kishining   kirib   kelishi   tasodifan   biror   narsaning   tushib   ketishi   va
boshqalar.   Tadqiqotchi   va   yordamchilarning   bo`lishi   ham   tekshiriluvchining
ruhiyatiga ta`sir etishi mumkin.
         Tajribaning ichki sharoiti tekshiriluvchiga bog`liq bo`lgan vaqtinchalik holatlar
hisoblanadi.   Ichki   sharoitga   dastavval   tekshiriluvchining   ustanovkasi   ya`ni
tadqiqotga   psixologik   tayyorgarligi   kiradi.   Tekshiriluvchi   tajriba   davomida
tadqiqotchining   savollariga   javob   berishga,   qo`zg`atuvchi   ta`sirini   kabul   qilishga
oldindan  tayyor  turishi  kerak.  Bunday   tayyorgarlikning  vujudga   kelishi   eng  avvalo
unga   beriladigan   ko`rsatmalarga   (instruktsiya)ga   bog`liqdir.   Shuning   uchun   ham
ko`rsatma   aniq,   lo`nda   va   tushunarli   qilib   berilishi   va   barcha   qatnashchilarga   bir
xilda izohlanishi kerak bo`ladi.
         Tadqiqot jarayonida tekshiriluvchi tomonidan butun imkoniyatlarini maksimal
holatda   safarbar   etishi   talab   qilinadi.   Masalan,   diqqatning   hajmini,   harakatlarning
maksimal   tezligi   va   aniqligini   o`rganishda   bu   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.
Tekshiriluvchining butun imkoniyatini ishga solishi undagi motivlarning kuchi bilan
bog`liqdir.
                     Tajribaning ichki sharoitlaridan biri unga bog`liq bo`lgan qiziqishdir. Agar
tekshiriluvchi   berilgan   topshiriqlarni   qiziqish   bilan   bajarsa,   natijalar   avvaldan
kutilgandek   bo`ladi.Tekshiriluvchining   kayfiyati   va   umumiy   fiziologik   holati   ham
tajribaning   borishiga   ta`sir   etuvchi   ichki   sharoitlardan   biridir.   Butun   tadqiqot
davomida   tekshiriluvchining   kayfiyati   yaxshi   bo`lishi,   fiziologik   holatlarda
o`zgarishlar   bo`lmasligi   tadqiqotchi   tomonidan   nazorat   qilib   borilishi   kerak.
Yuqorida   ta`kidlab   o`tilgan   ichki   va   tashqi   shart-sharoitlarning   ta`minlanishi
psixologik tajriba samaradorligini kafolatlaydi.
16 Juda   ko`p   psixologik   tajribalarda   turli   apparatura   va   priborlardan   foydalaniladi.
Ba`zi   tajribalarda   moslashtirilgan   apparaturalardan   foydalanilsa,   ayrimlari   maxsus
jihozlangan xonalarda olib boriladi. Bajaradigan vazifasiga ko`ra 
 Bunday apparaturalarni: 
a) Tekshiriluvchiga   ta`sir   qilishi   kerak   bo`lgan,   qo`zg`atuvchi   berishga
moslashtirilgan; 
b) Tekshiriluvchining   javoblarini   yozib   olishga   moslashtirilgan   turlarga   ajratish
mumkin. Masalan, taxistoskop-kichik bir vaqt oraligida tekshiriluvchiga turli
qo`zg`atuvchilarni   ko`rsatishga,   esteziometr   bir   vaqtning   o`zida   terining   ikki
nuqtasiga   ta`sir   etuvchi   taktil   qo`zg`atuvchi   berishga,   xronoskop-vaqtni   aniq
yozib   olishga   moslashgan.   Psixologik   tajribalarda   foydalaniladigan
apparatlarning afzallik tomonlarini quyidagicha baholash mumkin:
1.Yetarli darajadagi aniqlik va ishonchlilik.
2.Yetarli   darajadagi   mustahkam   tuzilmaga   ega   bo`lish,   turli   nosozliklarning
bo`lmasligi.
3.Mexanizmning   ishlash   jarayonida   tekshiriluvchiga   ta`sir   etishi   mumkin   bo`lgan
holatlarning yo`qligi;
4.Tadqiq   etilayotgan   hodisani   avtomatik   tarzda   qayd   etib   borish   imkoniyatining
qulay va osonligi.
Ayrim   psixologik   tadqiqotlarni   maxsus   apparaturalarsiz   olib   borish   mumkin   emas.
Masalan, sezgi, idrok, hissiyotning ifodalanishi va boshqalar. Ba`zi tajribalar uchun
esa apparaturalarning bo`lishi shart emas yoki ular ikkinchi darajali ahamiyatga ega.
Masalan.   Eksperementator   savollariga   og`zaki   javob   berish   kerak   bo`lsa,
apparaturaga zarurat sezilmaydi.
17 Har qanday psixologik tadqiqot echilishi lozim bo`lgan muammoni shakllantirishdan
boshlanadi. Muammoning to`g`ri shakllantirish uchun shu fan bilan yoki uning shu
muammoga taalluqli bo`lgan bo`limi bilan yaxshi tanish bo`lishi kerak.
            Tadqiqot   farazi-   o`z   oldiga   qo‘ygan   savollarga   taxminiy   javobdir.   Tajriba
o‘tkazish   orqali   qo`yilgan   farazni   tasdiqlash   yoki   inkor   qilish   mumkin   psixologik
kuzaqtish   va   tajriba   natijalarini   so`z   orqali   ifodalaganda   subyektivlik   holatlari
bo`lishi   muqarrar,   bunday   sub`ektivlik   holatlari   muddatidan   avval   xulosa
chiqarishda,   asoslanmagan   umumlashtirishlarda   namoyon   bo`ladi.   Sifat   jihatdan
o`rganilayotgan   psixik   hodisa   va   jarayonlarni   tavsiflashda   ular   o rtasidagi   farq   vaʼ
o`ziga   xos  rivojlanish  xususiyatlarini   to`la  holda  ta`riflashda   qiyinchilik  tug`diradi.
Bunday   tahlil   kuzatish   va   tajriba   natijalarida   qay   darajadagi   xatolar   bo`lishi
mumkinligini   aniq   ko`rsatib   bera   olmaydi.   Shuning   uchun   hamma   vaqt   mikdoriy
tahlil   sifat   tahlil   bilan   birgalikda   qo`llaniladi.  Ana   shunda   subyektivlik   holatlariga
barham   berilib,   shakllantirilgan   hukm   va   xulosalar   tadqiqotchi   shaxsiyatiga
bog`liqlikdan   xalos   bo`ladi,   natijalarni   tekshirish   imkoniyati   vujudga   keladi.
Psixolog   uchun   kuzatish   va   tajriba   natijalarini   statistik   metodlar   yordamida
aniqlashni bilish juda muhimdir.
                Psixologiyani   matematikalashtirish   –   uning   barcha   sohalariga   tarqaladi.
Psixologiya   yaqin   kelajakda   qay   darajada   eksperimental   fan   bo`lsa,   shu   darajada
matematik   fan   ham   bo`lib   qoladi.Tadqiqot   metodikasini   tanlashdan   avval
eksperimentator   nimani   o`rganayotgani,   olingan   natija   amaliy   va   tadqiqotchilik
vazifasi   talablariga   mos   kela   olishini   tasavvur   qila   olishi   kerak   bo`ladi.   Birinchi
navbatda   bu   metodning   validligi,   ishonchliligi   va   ob`ektivligini   isbotlash   uchun
zarur bo`ladi. 
Metodikaning   validligi   deganda   uning   tadqiqot   predmetiga   adekvatligi   (mosligi)
tushuniladi. Miqdoriy validlik ushbu metodika natijalari bilan tashqi o`lchovlarning
o`zaro   aloqasini   aniqlashda   namoyon   bo`ladi.   Masalan,   ta`limning   muvaffakiyati   –
o`quvchining intellektual taraqqiyoti bilan bog`liq bo`ladi. 
18 II.BOB.PSIXOLOGIK O LCHOV SHKALASI TIPLARIʻ
2.1NOMLASH SHKALASI.INTERVALLAR SHKALASI
           Psixologik jarayon, xususiyat, ob`ekt va hodisalarni shkalalashtirish deganda
muayyan   qoidalar   asosida   ularni   sonlarga   tenglashtirish   tushuniladi.   Bunda
sonlarning o`zaro nisbati bu hodisalar o`rtasidagi nisbatni aks ettirishi kerak bo`ladi.
Sonlar   u   yoki   bu   xususiyatning   modeli   vazifasini   bajaradi.   Shu   yo`l   bilan
shkalalashtirish psixologiyani faktlarni tasvirlovchi fandan ayrim faktlarni oldindan
aytish   imkonini   beradigan   fanga   aylantiradi.   Tadqiqot   xususiyatiga   qarab   turli
o`lchov shkalalarining tiplarini qo`llash mumkin.
               Nomlash shkalasi (nominativ shkala) bir xil qiymatdagi empirik tizimni sonli
tizimda   aks   ettirishdir.   Nomlash   shkalasi   mazmunidan   ko`rinib   turibdiki,   turli
sinflarni   ekvivalenti   bilan   almashtirishni   bildiradi.   Nomlash   shkalasi   tenglik
qonuniga buysunadi, masalan X xususiyatiga ko`ra A ob`ekti V ob`ektiga teng bo`lsa
xA q xV bo`ladi, lekin S ob`ektga nisbatan bu tenglik o`zgaradi xA q xS. 
             Nomlash shkalasi umumiy shaklga ega bo`lib, barcha shkalalashtirish turlari u
yoki   bu   darajada   nomlash   shkalasi   hisoblanadi.   Nomlash   shkalasini   tuzishda
quyidagi   talablarga   rioya   qilinadi:   1)ko`plab   ob`ektlarning   har   bir   a`zosi   bir
ob`ektlar   sinfiga kiritilishi  mumkin;  2)  har   bir   ob`ekt   bir   vaqtning o`zida  ikki  yoki
undan ortiq sinfga mansub bo`la olmaydi. 
            Nomlash   shkalasida   ob`ektlarni   almashtirilgan   sonlar   bilan   hech   qanday
arifmetik   amallar   (qo`shish,   ayirish,   bo`lish,   ko`paytirish)   bajarilmaydi.   Shuning
uchun   ob`ektlar   turli   harf,   son,   raqamlar   bilan   ixtiyoriy   tarzda   almashtirilishi
mumkin, lekin ular hamma vaqt faqat bitta ob`ektni aks ettiradi
            Intervallar   shkalasi.Agar   shkala   tartib  shkalasining  barcha  xususiyatlariga  ega
bo`lsa  va shunga  qo`shimcha tarzda birliklar  orasida oraliq mavjud bo`lsa, u holda
bunday   shkalalar   Intervallar   shkalasi   deb   yuritiladi.   Intervallar   shkalasining
ob`ektlari   hamma   vaqt   o`rganilayotgan   xususiyatning   o`sib   yoki   kamayib   borishga
19 qarab   tartibga   solinganidir.   Intervallar   shkalasi   o`lchov   birliklari   turlicha   bo`lib,
ularni  aniqlash ixtiyoriy asosga  ega bo`ladi.  Bunday shkalalarga nisbatan  arifmetik
amallarni qo`llash, tenglikni aniqlash, katta yoki kichik deb taqqoslash mumkin. Bir
shkalani   turli   belgilari   o`rtasidagi   intervallar   va   farqlar   tengligini   ham   solishtirish
mumkin.
      Intervallar shkalasi quyidagi postulatga bo`ysunadi: 
     aQvqvQa yoki G`aQvG`Qsq aQG`vQsG`
    agar aq r va v > 0 bo`lsa, u holda a Q v > r 
    agar aqr va v q q bo`lsa, u holda a Q v q r Q q
Intervallar   shkalasini   loyihalashtirishda   uchta   ixtiyoriy   operatsiya   (amallar)
bajariladi: 
a) O`lchov birligi xajmini topish; 
b) Nol‘ (boshlang`ich) nuqtani topish;
c) nol‘ nuqtadan boshlab hisob olib boriluvchi yo`nalishni aniqlash.
Intervallar   shkalasiga   Vekslerning   standartlashgan   shkalasi,   Tersten   va   T..Gilford
shkalasi misol bo`ladi. 
20 2.1.Tartib shkalasi. Munosabatlar shkalasi.
                Tartib   shkalasida   simvollar   xususan   sonlar   ob`ektlarning   teng   yoki   teng
emasligi,   ekvivalent   yoki   ekvivalent   emasligini   aks   ettirishi   bilan   birga   ularning
o`lchanayotgan   xususiyatga   nisbatan   munosabatini   ham   tartibga   soladi.   Tartib
shkalasidagi   sonlarni   tartibga   solish   mumkin   bo`lsa   ham,   u   absolyut   emas,   nisbiy
xarakterga   ega   bo`ladi.   Tartib   o`rnatish   bilan   bog`liq   o`lchov   operatsiyalarida   ular
o`rtasidagi   farqning   hajmi   haqida   hech   qanday   ma`lumot   mavjud   emas.
Munosabatlar   shkalasini   loyihalashtirishda   avvalgi   shkala   xususiyatlari   bilan   birga
hali   o`rganilishi   kerak   bo`lgan   xususiyat   yo`q   bo`lgan   tabiiy   nol   nuqta   bo`lishi
kerak. Munosabatlar shkalasi quyidagi muhim xususiyatlarga ega; 1)Ob`ektlar sinfi
o`rganilayotgan   xususiyatga   ko`ra   bo`lingan   va   tartibga   solingan   bo`ladi;   2)
ob`ektlar sinfi o`rtasidagi teng farqlar, ular belgilangan sonlar o`rtasidagi farqka teng
bo`ladi;   3)   ob`ektlar   sinfiga   tenglashtirilgan   sonlar   o`rganilayotgan   xususiyatning
ifodalanishi darajasiga proportsionaldir. 
Eksperimental   tadqiqot   natijalarini   ma`lum   bir   statistik   metodlar   orqali
tavsiflanishi   mumkin.   Har   bir   holatda   qaysi   statistik   metoddan   foydalanish
qo`llaniladigan   o`lchov   shkalasi   tipiga   bog`liq   bo`ladi.   Tasavvur   qiling:   juda   ko`p
tekshiriluvchilarga   20   ta   vazifani   yechish   topshirilgan.   Natijalar   ―yechdik,
―yechmadik   tarzida   ajratiladi.   Tekshiriluvchidan   faqat   ayrimlarigina   20   ta
vazifaning   hammasini   yechishsa,   ayrimlari   esa   1   ta   ham   yecha   olmaydilar.
Natijalarni   tahlil   qilish   avvalo   1   ta   vazifa   echganlarni,   keyin   2   ta,   so`ngra   3   ta   va
hokazo   ajratishdan   boshlanadi.   Vazifani   to`g`ri   echgan   kishilar   sonini   bildiruvchi
hajm   chastota   deb   ataladi   va   f   bilan   belgilanadi.   Olingan   chastotalar   yig`indisi
dastlabki   natijalarni   taqsimlanishini   tashkil   etadi.   (bizning   misolimizda   vazifani
to`g`ri echgan kishilar soni). Eksperimental tadqiqotlarda tanlanma tushunchasi ham
qo`llaniladi.  Tanlanma   eksperimentda   qayd   etilgan   o`zgaruvchilar   hajmini   bildirib,
N   bilan   belgilanadi.  Agar   10   kishiga   15   tadan   topshiriq   berilgan   bo`lsa,   u   holda
Nq10   x   15   q   150   bo`ladi.   Quyidagi   misol   bilan   tanishib   chiqaylik.   Bir   xil   yoshda
21 bo`lgan   1000   ta   o smirlar   (500   ta   o`g`il   bolalar,   500   ta   qiz   bolalar)   bilan   qaysiʻ
janrdagi   adabiy   asarlarni   sevib   o`qishlarini   aniqlash   maqsadida   so`rovnoma
o`tkazilgan.   Ular   faqat   bittadan   janrni   tanlashi   kerak.   Natijalar   quyidagicha
hisoblanadi va jadval saklida ifodalanadi.
 O`smirlar tomonidan asar janrini tanlash chastotasi (f).
Asar janri O'g'il bolalar Qizlar Barcha
tanlanmalar
A 104 59 163
B 37 50 87
V 87 179 266
G 19 27 46
D 41 3 44
E 8 29 37
J 20 11 31
Z 145 82 227
I 12 16 28
K 27 44 71
f 500 500 1000
Tanlash chastotasining % da ifodalanishi.
Asar janri O'g'il bolalar Qizlar Barcha tanlanma
Absoly
ut % absolyut % absolyut %
A 104 20,8 59 11,8 163 16,3
B 37 7,4 50 10,0 87 8,7
V 87 17,4 179 35,0 266 26,6
G 19 3,8 27 5,4 46 4,6
D 41 8,2 3 0,6 44 4,4
E 8 1,6 29 5,8 37 3,7
J 20 4,0 11 2,2 31 3,1
Z 145 29,0 82 16,4 222 22,2
I 12 2,4 16 3,2 28 2,8
K 27 5,4 44 8,8 71 7,1
F 500 100,0 500 100,0 1000 100,1
22 Psixologik   tadqiqot   natijalarini   tahlil   qilishda   ko'pincha   o'rtacha
arifmetik qiymat (M) va mediana (Me) dan foydalaniladi. Dastlabki natijalar
uncha ko'p bo'lmaganda guruhlashtirish talab etilmasa, ularning o'rtacha
arifmetik qiymati quyidagicha aniqlanadi: dastlabki qiymat (x) lar yig'indisi
dastlabki berilganlar (N) yig'indisiga bo'linadi.
V  X
M = ^
N
A/r - , , 57 + 52 +141 +168 + 222 + 224 + 324 +132 +136 + 24 1480
Misol uchun:  ---------------------------------------------------------------- = ------- = 29,60
50 50
M q 29,60.
Markaziy   an'analar   o'lchovining   ikkinchi   o'lchovi   mediana   deb   atalib,
u o'lchov shkalasining shunday nuqtasi, undan yuqorida ham, pastda ham
kuzatishlarning   teng   yarmi   joylashgan   bo'ladi.   Bundan   ko'rinib   turibdiki,
mediana o'lchov shkalasidagi nuqta, u alohida o'lchov ham, kuzatish ham
emas. YUqoridagi jadvalga asosan medianani hisoblab topamiz:
1. Berilganlar ichidan kuzatishlarning yarmini topamiz  N
50 : 2 q 25.
2. Guruhlashtirishning   eng   minimal   sinfidan   boshlab   chastotalar
yig'indisini   hisoblaymiz.   Bu   hisob   bizda   o'rtacha   arifmetik   qiymat
joylashgan guruhgacha amalga oshiriladi. 2Q8Q6Q12q28. Bundan ko'rinib
turibdiki, mediana 4-guruhga joylashgan, uning chegarasi 24,5-29,5.
3. Medianani   topish   uchun   u   mavjud   bo'lgan   sinfgacha   kuzatishlar
sonini   aniqlaymiz.   Oldingi   uchta   guruhdagi   chastota   16   ga   teng.   YA'ni
mediana mavjud sinfdan ungacha yana 9 kerak (25-16q9).
4. Mediananing   aniq   joyini   topish   uchun   uning   shkaladagi   oraliq
(interval) qismini hisoblaymiz. Agar bunda 12 ta kuzatish bo'lsa, u holda
9G'12x5q3,75.
5. Olingan natijani mediana joylashgan guruhlashtirilgan sinfning eng
kichik chegarasiga qo'shamiz.
24,5Q3,75q28,25 Me q 28,25.
Medianani topish uchun quyidagi formula ham mavjud:
u   y   I   NFe   .
M e   =   l   + - -------- i
Fv- guruhlashtirilgan sinfning quyi aniq chegarasi.
l  - pastdagi sinflar chastotasi yig'indisi.
23 fr - mediana joylashgan sinfdagi chastotalar yig'indisi.
N - kuzatishlar soni.
i - guruhlashtirilgan sinflar kengligi.
Ko'rinib turibdiki, mediana o'rtacha arifmetik qiymatga teng emas.
29,60^28,25.
Natijalarning   o'zgaruvchanligini   topish,   uning   o'rtacha   arifmetik
qiymatdan   qanday   darajada   taqsimlanganligini   bilish   uchun,   interval   va
munosabat   shkalalari   uchun   o'rtacha   kvadratik   chetlanish   (s)dan
foydalaniladi.   Guruhlashtirilmagan   ma'lumotlar   uchun   standart
chetlashish   «S»   hisoblanadi. Ko'pincha amaliyotda standart chetlashish   (S)
- o'rtacha kvadratik chetlashish (s) ning sinonimi sifatida qo'llaniladi.
Uni quyidagicha topamiz:
1. O'rtacha arifmetik qiymat M ni topamiz.
2. Har   bir   o'lchash   natijasining   (x)   o'rtacha   arifmetik   qiymatdan
qanday chetlashganini, (x)ni topamiz x q X-M.
3. Olingan natijani kvadratga ko'taramiz: x
4. Barcha natijalarning yig'indisini topamiz  E  x  2
.
5. Chetlanishlar   kvadratlari   yig'indisini   umumiy   kuzatishlar   soniga
bo'linadi va dispersiya hosil qilinadi.
N
6. Dispersiyadan   kvadrat   ildiz   chiqarib,   standart   chetlashish   yoki
o'rtacha kvadratik chetlanishni topamiz.
S = 4 D  yoki  S = 4D
Guruhlashtirilgan   ma'lumotlar   uchun   dispersiya   quyidagicha
aniqlandi:
N
bu erda   f   - guruhlashtirilgan sinflar chastotasi. X i - guruhlashtirilgan
sinf markazi. M-o'rtacha arifmetik qiymat, N-kuzatish soni.
Korrelyatsiya koeffitsienti ikkita o'zgaruvchi o'rtasida o'zaro bog'liqlik
va uning qay darajada yaqinligini aniqlash kerak bo'lganda foydalaniladi.
Korrelyatsiya   koeffitsienti   Q1   va-1   oralig'ida   bo'lib,   u
taqqoslanayotgan ikkita o'zgaruvchi o'rtasidagi o'zaro aloqani aks ettiradi.
Agar   natija   0   bo'lsa,   o'zaro   aloqa   mavjud   bo'lmaydi.   Korrelyatsiya
koeffitsienti birga yaqin bo'lsa bu aloqaning qalinligidan dalolat beradi.
24 2
bu erda N - solishtirilayotgan juft ikkita o'zgaruvchi qiymat soni, d - ushbu qiymatlar 
o'rtasidagi farqlar (rang) tartib raqami kvadrati. Tartib   shkalasi   bo'yicha   solishtirilganda   CH.Spirman   bo'yicha   (p)
interval   qiymati   uchun   K.   Pirson   (r)   bo'yicha   korrelyatsiya   koeffitsienti
hisoblandi.
Masalan:   X   va   U   so'rovnomalari   bo'yicha   15   ta   tekshiriluvchidan
savollarga “ha” yoki “yo'q” degan javoblar olingan. (Nq15). Natijalar X va U
so'rovnomalariga   “ha”   deb   bergan   javoblarining   yig'indisiga   qarab
ajratilgan. Har ikki so'rovnoma natijalari o'rtasidagi o'zaro aloqani aniqlash
maqsadida   korrellyatsiya   koeffitsienti   hisoblanadi:   Spirmanning   tartib
korrellyatsiya koeffitsienti (r) quyidagi formula bilan hisoblanadi.
Bu   hisobni   amalga oshirish   uchun   birlamchi
n
atijalarni   jadvalga   joylashtirish   kerak.   1-ustunga   tekshiriluvchining   tartib
raqami,   2-3   ustunlarga   x   va   u   metodikalar   bo'yicha   to'plangan   ballar,   4-
ustunga R
x   - x so'rovnomasi bo'yicha to'plangan ballariga ko'ra ranjirovka
amalga   oshiriladi.  eng  ko'p   ball   to'plagan  1-  rang,  undan   keyingisi   -  2,  va
hokazo. Agar ikkita tekshiriluvchining bali teng bo'lsa, u holda har ikkisini
nomerining o'rtachasi yoziladi, ya'ni 12,13-rang o'rniga 12,5 deb olinadi. 5-
ustunga R 
u  - shunday tartibda yoziladi.
6- ustunga x va  u lar  ranjirovkasi  orasidagi  farq  -  dqR
x -R
u
joylashtirib chiqiladi.
7- ustunga -   d   -   x   va   u   juftlari   ranglari   -   ayirmasining
kvadrati yoziladi. Natijalarning yig'indisi E d oxirgi qatorga yozib qo'yiladi.
CH.Spirman   bo'yicha   korrellyatsiya   koeffitsientini   hisoblash   uchun
birlamchi natijalar jadvali:
25 shunday qilib, har ikki so'rovnoma orqali olingan ma'lumotlar bir-biri
bilan   bog'liq,   lekin   ular   aynan   bir   xil   emas,   ya'ni   o'xshash   bo'lmagan
alohida shaxs xususiyatlarini o'rganishga xizmat qiladi.
K.Pirson   formulasi   bo'yicha   korrellyatsiya   koeffitsienti   quyidagicha
aniqlanadi:
Ex -  y
r  = ---------- —
* NS
x S
y
bu  erda   x   -X  birlamchi   natijaning   M
x   o'rtacha  qiymatdan   chetlashish
xajmi,   u-   U-M
u   o'rtacha   arifmetik   qiymatdan   chetlashish,   Exu   -x   va   u
chetlashishlarining   algebraik   yig'indisi,   N-taqqoslanayotgan   dastlabki
natijalar juftliklari tanlanma
xajmi,  S
x  _  x
 natijalar uchun o'rtacha kvadratik chetlanish,  $y  _  y
 natijalar
uchun o'rtacha kvadratik chetlanish.
Misol,   x   o'zgaruvchi   -   tizza   refleksini   “bo'shashtiring   —   degan
buyrnkdan   keyingi   santimetrdagi   o'lchovli   natijalari,   U-o'zgaruvchi   -
mushaklarni   «buking»   degan   ko'rsatmadan   keyingi   natijalar.   Bunda   tizza
reflekslari o'zaro bog'liqlikka ega emas, degan farazni isbotlash kerak.
Pirson bo'yicha korrellyatsiya koeffitsienti (r) ni hisoblash: № X U Rx Ru d d  2
1 47 75 11.0 8.0 3.0 9.00
2 71 79 4.0 6.0 -2.0 4.00
3 52 85 9.0 5.0 4.0 16.00
4 48 50 10.0 14.0 -4.0 16.00
5 35 49 14.5 15.0 -0.5 0.25
6 35 59 14.5 12.0 2.5 6.25
7 41 75 12.5 8.0 4.5 20.25
8 82 91 1.0 3.0 -2.0 4.00
9 72 102 3.0 1.0 2.0 4.00
10 56 87 7.0 4.0 3.0 9.00
11 59 70 6.0 19.0 -4.0 16.00
12 73 92 2.0 2.0 0.0 0.00
13 60 54 5.0 13.0 -8.0 64.00
14 55 75 8.0 8.0 0.0 0.00
15 41 68 12.5 11.0 1.5 2.25
p = 1 
_ 6E
d
72 2 E d  2
 q 
171,00
N ( N   2
  _ 1) = 1 
_ 6-171
15(15 2
_ 1) =  1 _ I 026
 
=  1 _ o,305 = 0,695 
3360
26 shunday qilib:
Ex -  y  102.0 102.0
r  = -------- — = ------------------ = ---------- = 0,76
^  NS
x dy  10 - 3.53 - 3.79 133.78
bu hisobni bosqichma-bosqich quyidagicha amalga oshiriladi:
1.
TV / г   Ex  M
 
x  = --------
x
  N
va
My  =  Ey
N
bizning misolimizda M
x  q 7,5. Mu q 8,0.
2. x va u ni topish uchun X va U dan M 
x  va M 
u  ni ayriladi.
Masalan. 10-7,5q Q2,5 yoki 7-8 q -1 (4 va 5 ustun)
3. x va u ni kvadratga ko'tarib 5 va 6 ustunga yoziladi.
4. 8
X  va  8
u  o'rtacha kvadratik chetlanishni formula bo'yicha hisoblanadi.
S = 4 o   =EX!
D  = 12450  = 12.45
x
N 10
8 = V12.45 = 3.53 8 = 3,79
x
у ?
5. x  -  y  - har bir chetlanishning ko'paytmasi hisoblab, 8 - ustunga
yoziladi.
6. Pirson formulasi bo'yicha natijalar hisoblanadi.
r 
xu  q 0,76.
Bunda tizza reflekslari bir-biri bilan bog'langan degan, xulosaga kelish
mumkin. № X U x u x 2
u 2
xu
1 10 7 Q2,5 -1 6,25 1 -2,5
2 8 9 Q0,5 Q1 0,5 1 Q0,5
3 6 11 Q1,5 Q3 2,25 9 -4,5
4 6 3 -1,5 -5 2,25 25 Q7,5
5 13 11 Q5,5 Q3 30,25 9 Q16,5
6 5 7 -1,5 -1 6,25 1 Q2,5
7 12 14 Q4,5 Q6 20,25 36 Q27,0
8 10 11 Q2,5 Q3 6,25 9 Q7,5
9 3 6 -4,5 -2 0,5 4 Q9,0
10 2 1 -5,5 -7 30,25 49 Q38,5
E: 75 80 0,0 0,0 124,50 144 102,0
M: 7,5 8,0
27 Xulosa
Xulosa   qilib   shuni   aytishimiz   mumkin   :   Eksperiment   jarayoni   to`g`ridan-to`g`ri
muloqot   metodi   orqali   o`tkaziladi.   Bu   ikkinchi   jarayon   psixologik   eksperiment
metodlaridir.   Uchinchi   jarayon   ham   mavjud.   Eksperimentator   kuzatuv   jarayonida
tabiiy   usullarni   yoki   «tushunish   metodi»ni   to`g`ridan-to`g`ri   kuzatuvchiga   nisbatan
qo`llaydi.   Eksperiment   jarayonida   kuzatuvchi   vazifalarni   faol   bajaradi.   Kuzatish,
so`rov   davomida   esa   unga   hech   qanday   vazifa   berilmaydi   va   u   o`zini   erkin   tutadi.
Asosiy mezonlar mavjud bo`lib bu quyidagilardan iboratdir:
1. Eksperimental   kuzatuv,   sistematik   kuzatuv   yoki   korrelyatsion
kuzatuv.Ularning   xususiyati   shundaki,   kuzatuvchi   korrelyatsion   asosiy   o`tish
davrlari   o`rtasida   aloqalarni   aniqlaydi.   Buning   uchun   u   sara   kuzatuvchilarni
tanlab, ular bilan ish olib borish ketma-ketligini rejalashtiradi.
2. Tabiiy   eksperiment   va   kuzatuvlar,   suhbat,   klinik   metod,   ayrim   hollarni
tushuntirish   metodi   va   hokazolar.   Bu   metodlar   inson   xulq-atvori
xususiyatlarini yuzaga chiqaradi, empirik umumiyliklarga xizmat qiladi.
3. Kvazi-eksperiment.   «Oraliq»   tabiiy   metodlar   orqali   kuzatuv   o`tkazish   bilan
qattiq   nazoratli   kuzatuvlar   o`zgarishiga   aytiladi.   Kvazi-eksperiment   metodi
yordamida   to`liq   sxemani   yaratish   mumkin   emas.   Ammo   bu   kamchilikka
qaramay kvazi-eksperimental regionlardan foydalanish imkonini beradi.
Eksperiment metodining eng asosiy afzalliklari quyidagicha: 
e) O`rganilayotgan   hodisani   bir   necha   marotaba   va   eng   qulay   sharoitlarda
o`rganish imkoniyati bor; 
f) o`rganilayotgan hodisa yoki uning ayrim qismlarini tashqi ta`sirlardan himoya
qilish (izolyatsiya) imkoniyati mavjud; 
g)  jarayonning borishini nazorat qilish mumkin. 
h)  tadqiqot natijalarini sharoitni saqlagan holda, 
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1   Sh . M .   Mirziyoyev   “ Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta ’ minlash   –   yurt
taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi ” 2016- yil
2 Sh.M. Mirziyoyev “Tanqidiy tahlil, qat'iy tartib-intizom  va shaxsiy javobgarlik –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo'lishi kerak” 2017-yil
3 A.V. Petrovskiy Umumiy psixologiya. T. 1992 yil.
4 N.P. Anikeyeva Jamoada ruhiy muhit. T. 
5 E.G. G'oziyev Psixologiya. T. 
6  E . G .  G ' oziyev   Oliy   maktab   psixologiyasi .  T. 
7 L.P. Xoxlova Talabalar uchun psixodogiyadan topshiriqlar. T
8  E . G .  G ' oziyev   Tafakkur   psixologiyasi .  T. 
9 E.G.G'oziyev, M. Mamatov Talabalar psixologiyasi. T. 
10  E . G . G ' oziyev .  B . E .  O ' tanov   Hamkorlik   psixologiyasi . 
Sharof Rashidov nomidagi
Samarqand davlat universiteti
Psixologiya va ijtimoiy-siyosiy fanlar fakulteti
29 Psixologiya yo’nalishi   2 kurs 202 guruh talabasi
Abdushuxratova  Umida Anvar qizi ning  Ekspremental psixologiya fanidan
«Psixologik o’lchov»   mavzusidagi kurs ishiga
T A Q R I Z
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
__________________________________________
Ilmiy rahbar:   ________________________ _______________________
30

PSIXOLOGIK O LCHOV ʻ MUNDARIJA KIRISH................................................................................................................3 I BOB. PSIXOLOGIK O LCHOV HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA.…5 ʻ 1.1. Psixologik o lchov metodlari.................................................. ........….…….5 ʻ 1.2 Psixologik o lchov ........................................................................................14 ʻ II BOB.PSIXOLOGIK O LCHOV SHKALASI TIPLARI............................20 ʻ 2.1.Nomlash shkalasi.Intervallar shkalasi............................................................20 2.2. Tartib shkalasi.Munosabatlar shkalasi...................................... . ...…...… ..22 XULOSA...................................................................................................... . ...... 29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI................................. . .... 30 1

KIRISH Mavzuning dolzarbligi . Ilm-fan va texnologiyalarning jadal rivojlanishi, global dunyoda raqobatning ortishi sharoitida har bir davlat va jamiyatning bu jarayonda raqobatbardoshligi yoshlarning intellektual rivoji hamda ularning iste’dodi va qobiliyatlarini to‘liq amalga oshirishga e’tibor berishga bog‘liq bo‘ladi. O‘zbekiston Respublikasi prezidenti Sh.M.Mirziyoyev o‘zining nutqida “Biz yoshlarga doir davlat siyosatini hech og‘ishmasdan, qat’iyat bilan davom ettiramiz. Nafaqat davom ettiramiz, balki bu siyosatni eng ustuvor vazifamiz sifatida bugun zamon talab qilayotgan yuksak darajaga ko‘taramiz. Yoshlarimizning mustaqil fikrlaydigan, yuksak intellektual va ma’naviy salohiyatga ega bo‘lib, dunyo miqyosida o‘z tengdoshlariga hech qaysi sohada bo‘sh kelmaydigan insonlar bo‘lib kamol topishi, baxtli bo‘lishi uchun davlatimiz va jamiyatimizning bor kuch va imkoniyatlarini safarbar etamiz 1 ”, deb ta’kidlagan edi. Psixogeometriya AQShda tizim bo’lib shakllandi va uning yaratuvchisi Susan Dellinger edi. Psixo-geometrik test inson shaxsiyatining tipologiyasini darhol aniqlash imkonini beradi, shaxsiy fazilatlarini tavsiflaydi va standart holatlarda insonning xatti-harakatlarini ssenariy qiladi. Kurs ishining obyekti: Psixogeometrik test yordamida xarakter xususiyatlarini o rganish ʻ 1 Sh.Mirziyoyev. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. - Toshkent: O’zbekiston, 2016. - B. 14. 2

Kurs ishining predmeti: Mavzuga oid ilmiy-nazariy manbalar , darslik va o’quv qo’llanmalar hamda ilmiy maqolalarni tahliliy o’rganish Kurs ishining maqsad i: Psixogeometrik test yordamida xarakter xususiyatlarini batafsil o’rganish Kurs ishining vazifalari: Psixologik o lchov metodlariʻ Psixologik o lchov ʻ Nomlash shkalasi.Intervallar shkalasi Tartib shkalasi.Munosabatlar shkalasi Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, 2ta bob (4ta paragraf), xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro yxatidan iborat. ʻ 3

I.BOB.PSIXOLOGIK O LCHOV HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHAʻ 1.1PSIXOLOGIK O‘LCHOV METODLARI. Bizga ma’lumki eksperimental psixologik tadqiqotlar, tajribalar, laboratoriyalar ta’lim va tarbiya sohalarida, ayniqsa, shaxsga xos bo’lgan kognitiv jarayonlarni, hissiy emotsional holatlarni hamda individual-psixologik xususiyatlarni o’rganish, ularni tadqiq qilish jarayonida muhim ahamiyatga ega. Zero, talaba barcha olingan nazariy bilimlarni eksperimental tadqiq qilish yo’li bilan chuqurroq o’zlashtirish hamda amaliyotga joriy qilish orqali o’z bilim, ko’nikma va malakalarini yanada boyitishi mumkin. Metodologiya – uslibiyot deb ilmiy tadqiqot tamoyillari tizimiga aytiladi. Aynan, metodologiya to‘plangan faktlar bilimning real va ishonchli asosiga qay darajada xizmat qilishi mumkinligini aniqlaydi. Mazmuni bilan bog‘liq bo‘lmay, balki bilimlarni tashkil etish borasidagi jar Rasmiy nuqtai nazardan, metodologiya real hayot haqidagi bilimlarni tashkil etish borasidagi jarayonlar bilan ish ko‘radi. Shuning uchun «metodologiya» termini, odatda, tadqiq etilgan protsedura, texnika, usullar majmuini va ma‘lumotlar to‘plash, ularni qayta ishlashni anglatadi.Metodologiyani mohiyatan tushunish tadqiqot predmeti doirasidagi evristik (ya‘ni, izlanayotgan) funksiyani amalga oshirish asoslanadi. Har qanday nazariy bilimlar tizimi nafaqat predmet doirasidagi tasvirlash va tushuntirish mazmuniga ega bo‘ladi, balki, bir vaqtning o‘zida yangi bilimlar izlanishida qurol hisoblanadi. QPredmet doirasidagi ob‘yektiv hayotni aks ettiruvchi nazariya qanchalik tamoyil va qonunlarni shakllantirsa u shunchalik voqye‘likning o‘rganilmagan qirralariga kirish usullarini ko‘rsatadi. Gegelning ta‘kidlashicha: - “Har qanday fan amaliy mantiqdir”. 4

Psixologiyada empirik metodlarni qo`llash muammosi ko`rib chiqilayotganda ularni psixologik metodlar tizimidagi o`rnini aniqlashdan boshlash kerak. Empirik netodlarni qo`llashning beshta darajasini ajratish mumkin. 1.Metodika darajasi. 2.Metodik qo`llanma darajasi. 3.Metod darajasi. 4.Tekshirishni tashkil qilish darajasi. 5.Metodologik yondashish darajasi. To`g`ri, «metod» atamasini turli darajada ishlatsa bo`ladi, masalan psixofizikada – o`rtacha xatolar metodi, chegara metodi bor: psixodiagnostikada – proyektiv metod (ikkinchi daraja); psixosemantikada semantik differensial metod va repertuar kataklar metodi haqida gapiriladi (birinchi daraja); yosh davrlari psixologiyasida psixogenetik metod to`g`risida bahs yuritiladi va uning turlichaligi - Egizaklar metodida (to`rtinchi daraja) ko`rsatilgan psixologik tadqiqotda qo`llaniladigan usullarning darajali bo`lishini G.D.Pir`ov taklif etgan. U metodlarni quyidagi guruhlarga bo`lgan: 1)Xususiy metod (kuzatuv, eksperiment, modellashtirish); 2)Metodik qo`llanma; 3)Metodik yondashuv. S. L. Rubinshtyeyn ―Umumiy psixologiya asoslarikda eng asosiy psixologik metodlar sifatida kuzatuv va eksperimentni ajratib ko`rsatdi. Kuzatuv ―tashqik va―ichkikga bo`lingan, eksperiment – laboratoriya ishi, tabiiy va psixologikpedagogik, qo`shimcha metod uning asosiy modifikasiyasida fiziologik eksperiment. Bundan tashqari, faoliyat mahsulini o`rganishda suhbat va anketa usullarini ajratib o`tdi. Tabiiyki, vaqt bu tasnifning qirralarini ta`kidladi. Shunday 5