Psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullarining qullanilishi.
![MAVZU: Psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullarining qullanilishi.
REJA
KIRISH
I-bob: Psixologik tadqiqotlarni o’tkazish tartibi.
1.1. Psixologik tadqiqot haqida tushuncha.
1.2. Eksperimental tadqiqot shartlari
II-bob: Psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullarining qullanilishi.
2.1. Psixologik tadqiqot natijalarini mikdoriy tahlil qilishning
zarurligi.
2.2. Tadqiqot natijalarini guruhlarga ajratish
Xulosa.
Kurs ishida foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
KIRISH.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_1.png)
![Mavzuning dolzarbligi: Respublikamizda rivojlanish jarayoni kechayotgan
hozirgi davrda olib borilayotgan tub islohatlar har bir kishida chuqur va
mustahkam bilim, yuksak ma’naviyat va madaniyatni erkin fikr, ijodkorlik,
tashabbuskorlik, vatanparvarlik va insonparvarlik fazilatlarini tarkib toptirishni
taqozo etmoqda.
Ayniqsa “Ta’lim to’g’risidagi” Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy
dasturida” yosh avlodni barkamol shaxs qilib tarbiyalash vazifasiga alohida
to’xtalib o’tilgan hamda mazkur vazifani amalga oshirish uchun yoshlar ongida
milliy istiqlol g’oyalarini singdirish va shakllantirish kabi dolzarb muammolarni
hal etishga e’tiborni qaratish talab qilingan.
Bu muammolarni hal qilish esa har bir kasb egasidan katta mahorat, mehnat
va tashabbuskorlik talab qiladi. Bugungi kunda psixologlar oldida turgan asosiy
vazifa katta o’zgarishlar bo’layotgan jamiyatimizda kishilar ongiga psixologik
ta’sir ko’rsatish, ularni psixologik jihatdan o’rganish, jamiyat hayotidagi o’rnini
aniqlashdan iboratdir. Buning uchun esa bugunki kunda ko’plab psixologik
tadqiqotlar o’tkazilmoqda va bu tadqiqotlarning obyektivligi unda qo’llanayotgan
o’lchov usullarining qanchalik to’g’ri tashkil qilinganiga bog’liqdir.
Psixologik tadqiqotning eng asosiy afzalliklari quyidagicha:
a) o`rganilayotgan hodisani bir necha marotaba va eng qulay sharoitlarda o`rganish
imkoniyati bor; b) o`rganilayotgan hodisa yoki uning ayrim qismlarini tashqi
ta`sirlardan himoya qilish (izolyatsiya) imkoniyati mavjud; v) jarayonning
borishini nazorat qilish mumkin. g) tadqiqot natijalarini sharoitni saqlagan holda,
bir necha bor takrorlash orqali sinab ko`rish mumkin.
Psixologik kuzatish va tajriba natijalarini so`z orqali ifodalaganda
sub`ektivlik holatlari bo`lishi muqarrar, bunday sub`ektivlik holatlari muddatidan
avval xulosa chiqarishda, asoslanmagan umumlashtirishlarda namoyon bo`ladi.
Sifat jihatdan o`rganilayotgan psixik hodisa va jarayonlarni tavsiflashda ular
o`rtasidagi farq va o`ziga xos rivojlanish xususiyatlarini to`la holda ta`riflashda
qiyinchilik tug`diradi. SHuning uchun hamma vaqt mikdoriy tahlil sifat tahlil bilan
birgalikda qo`llaniladi. Ana shunda sub`ektivlik holatlariga barham berilib,](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_2.png)
![shakllantirilgan hukm va xulosalar tadqiqotchi shaxsiyatiga bog`liqlikdan xalos
bo`ladi, natijalarni tekshirish imkoniyati vujudga keladi.
Psixolog uchun kuzatish va tajriba natijalarini statistik metodlar yordamida
aniqlashni bilish juda muhimdir.
Tadqiqotning maqsadi: Psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullarining
qo’llanilishi haqida tushunchaga ega bo’lish, shuningdek psixologik tadqiqot
o’tkazishning yo’llari, usullari va vositalarini o’rganish.
Tadqiqot predmeti: tadqiqot predmeti bo’lib ta’lim-tarbiya sohasida
o’tkaziladigan psixologik tadqiqotlarning o’ziga xos jihatlari xizmat qiladi.
Tadqiqot obekti : tadqiqotimiz obekti bo ’ lib oily o ’ quv yurtlarida
“ Erksperimental psixologiya ” fanini o ’ rganayotgan 2-3 bosqich psixologiya
yo ’ nalishi talabalari hisoblanadi .
Tadqiqotning vazifalari:
1. Psixologik tadqiqot haqida tushunchaga ega bo’lish.
2. Eksperimental tadqiqot shartlarini o’rganish.
3. Psixologik tajriba o’tkazishda apparaturalarning tutgan o’rni aniqlash.
4. Psixologik tajriba o’tkazish va uning natijalarini tahlil qilish.
Tadqiqot farazi: Agar biz psixologik tadqiqot o’tkazish bilan birga unda
o’lchov usullarining qo’llanilishini ham o’rganib borsak, psixologik tadqiqot
o’tkazishda samaradorlikka erishishimiz mumkin.
Tadqiqotning metodologik asosi: O’zbekiston Respublikasining «Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi», «Ta’lim to’g’risida»gi Qonun, Prezidentimiz
Sh.M.Mirziyoyevning barkamol avlod tarbiyasi bo’yicha g’oyalari, ma’ruzalari,
Sharq mutafakkirlarining ta’lim-tarbiya jarayoni samaradorligini oshirish bo’yicha
qarashlari, shuningdek Respublikamiz pedagog-psixolog olimlarining psixologik
tadqiqotlarni tashkil qilish, o’tkazish va ularda o’lchov usullarining qo’llanilishi
muammolariga bag’ishlangan tadqiqotlari tadqiqotimiz uchun asos qilib olindi.
I-bob: Psixologik tadqiqotlarni o’tkazish tartibi.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_3.png)
![1.1. Psixologik tadqiqot haqida tushuncha.
Tadqiqotchi o`zini qiziqtirgan psixik hodisalarni kuzatish orqali o`rganishi
yoki zarur bo`lgan holatni ataylab vujudga keltirishi mumkin. Birinchi holatda
oddiy kuzatish haqida, ikkinchi holatda tajriba yoki eksperiment haqida so`z
bormoqda.
Eksperiment metodining eng asosiy afzalliklari quyidagicha:
a) o`rganilayotgan hodisani bir necha marotaba va eng qulay sharoitlarda o`rganish
imkoniyati bor; b) o`rganilayotgan hodisa yoki uning ayrim qismlarini tashqi
ta`sirlardan himoya qilish (izolyatsiya) imkoniyati mavjud; v) jarayonning
borishini nazorat qilish mumkin. g) tadqiqot natijalarini sharoitni saqlagan holda,
bir necha bor takrorlash orqali sinab ko`rish mumkin.
Psixologiyada qo`llaniladigan barcha eksperimental metodlarni ikki
guruhga: umumiy va maxsus turlarga bo`lish mumkin. Umumiy metodlarni
psixologiyaning barcha sohalarida, maxsus metodlar esa alohida olingan sohalarda
masalan, xotira psixologiyasi, tafakkur psixologiyasida qo`llaniladi.
Psixologik tadqiqot oldiga quyilgan vazifaning tabiatiga ko`ra psixologik
tadqiqotlarni 3 guruhga ajratish mumkin:
a) ayrim hodisalar yoki shaxslar haqida ma`lumot to`plashga xizmat qiluvchi
tajribalar. Bunday tajribalarga tafakkur xususiyatlari, xotira tipini, sezgirlik
darajasini aniqlashga qaratilgan tadqiqotlarni misol qilish mumkin.
b) alohida psixik hodisani u yoki bu omil (faktor)ning ta`siriga bog`liqligini
aniqlashga xizmat qiladigan tajribalar: masalan: esda qoldirishning materialning
sifatiga bog`liqligini aniqlash va hokazo .
v) ikki hodisa o`rtasidagi funktsional aloqani aniqlashga qaratilgan tajriba,
masalan, materialning hajmi bilan takrorlashlar soni o`rtasidagi funktsional aloqani
o`rganish. Birinchi tipga kiradigan tajribalarni-sifat; ikkinchisini faktorli,
uchinchisini-funktsional tajribalar deb atash mumkin.
Psixologik tadqiqotni tashkil etar ekan, eksperimentator o`zi ta`sir etishi
kerak bo`lgan tekshiriluvchi-sub`ekt, qo`zg`atuvchi, tekshiriluvchining](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_4.png)
![qo`zg`atuvchiga beradigan javobi bilan munosabatda bo`ladi. Buni quyidagicha
tasvirlash mumkin:
H.n 3.n
Bunda - S – sub`ekt, tekshiriluvchi, H.n. - qo`zg`atuvchi, bog`lanmagan
o`zgaruvchi. Z.n. - tekshiriluvchining qo`zg`atuvchi ta`siriga javobi, bog`langan
o`zgaruvchi.
SHuningdek, tajriba davomida tekshiriluvchining shaxsiga bog`liq bo`lgan
shart-sharoitlar ham mavjuddur. Bu tekshiriluvchining yoshi, jinsi, umumiy
salomatligi, temperamenti, hissiy holati, umumiy va maxsus qobiliyatlari, bilimi,
qarashlari, qiziqishlari ko`nikma va malakalari bo`lishi mumkin.
Tajribaning tashqi sharoiti-yoritilganlik, jimjitlik, harorat, ventilyatsiya va
boshqalar ham ishning borishiga ma`lum tarzda ta`sir etishi mumkin. SHu bilan
birga tajriba davomida ta`sir etishi mumkin bo`lgan tasodifiy “qo`zg`atuvchilar”
ta`siridan ham tekshiriluvchini muhofaza qilish zarur. Masalan, qo`shimcha ovoz
paydo bo`lishi, begona kishining kirib kelishi tasodifan biror narsaning tushib
ketishi va boshqalar. Tadqiqotchi va yordamchilarning bo`lishi ham
tekshiriluvchining ruhiyatiga ta`sir etishi mumkin.
Tajribaning ichki sharoiti tekshiriluvchiga bog`liq bo`lgan vaqtinchalik
holatlar hisoblanadi. Ichki sharoitga dastavval tekshiriluvchining ustanovkasi ya`ni
tadqiqotga psixologik tayyorgarligi kiradi. Tekshiriluvchi tajriba davomida
tadqiqotchining savollariga javob berishga, qo`zg`atuvchi ta`sirini kabul qilishga
oldindan tayyor turishi kerak. Bunday tayyorgarlikning vujudga kelishi eng avvalo
unga beriladigan ko`rsatmalarga (instruktsiya)ga bog`liqdir. SHuning uchun ham
ko`rsatma aniq, lo`nda va tushunarli qilib berilishi va barcha qatnashchilarga bir
xilda izohlanishi kerak bo`ladi. S](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_5.png)
![Tadqiqot jarayonida tekshiriluvchi tomonidan butun imkoniyatlarini
maksimal holatda safarbar etishi talab qilinadi. Masalan, diqqatning hajmini,
harakatlarning maksimal tezligi va aniqligini o`rganishda bu alohida ahamiyat kasb
etadi. Tekshiriluvchining butun imkoniyatini ishga solishi undagi motivlarning
kuchi bilan bog`liqdir.
Tajribaning ichki sharoitlaridan biri unga bog`liq bo`lgan qiziqishdir. Agar
tekshiriluvchi berilgan topshiriqlarni qiziqish bilan bajarsa, natijalar avvaldan
kutilgandek bo`ladi.
Tekshiriluvchining kayfiyati va umumiy fiziologik holati ham tajribaning
borishiga ta`sir etuvchi ichki sharoitlardan biridir. Butun tadqiqot davomida
tekshiriluvchining kayfiyati yaxshi bo`lishi, fiziologik holatlarda o`zgarishlar
bo`lmasligi tadqiqotchi tomonidan nazorat qilib borilishi kerak. YUqorida
ta`kidlab o`tilgan ichki va tashqi shart-sharoitlarning ta`minlanishi psixologik
tajriba samaradorligini kafolatlaydi.
Juda ko`p psixologik tajribalarda turli apparatura va priborlardan
foydalaniladi. Ba`zi tajribalarda moslashtirilgan apparaturalardan foydalanilsa,
ayrimlari maxsus jihozlangan xonalarda olib boriladi. Bajaradigan vazifasiga ko`ra
bunday apparaturalarni:
a) tekshiriluvchiga ta`sir qilishi kerak bo`lgan, qo`zg`atuvchi berishga
moslashtirilgan;
b) tekshiriluvchining javoblarini yozib olishga moslashtirilgan turlarga ajratish
mumkin. Masalan, taxistoskop-kichik bir vaqt oraligida tekshiriluvchiga turli
qo`zg`atuvchilarni ko`rsatishga, esteziometr bir vaqtning o`zida terining ikki
nuqtasiga ta`sir etuvchi taktil qo`zg`atuvchi berishga, xronoskop-vaqtni aniq yozib
olishga moslashgan. Psixologik tajribalarda foydalaniladigan apparatlarning
afzallik tomonlarini quyidagicha baholash mumkin:
1. Etarli darajadagi aniqlik va ishonchlilik.
2. Etarli darajadagi mustahkam tuzilmaga ega bo`lish, turli nosozliklarning
bo`lmasligi.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_6.png)
![3. Mexanizmning ishlash jarayonida tekshiriluvchiga ta`sir etishi mumkin
bo`lgan holatlarning yo`qligi;
4. Tadqiq etilayotgan hodisani avtomatik tarzda qayd etib borish
imkoniyatining qulay va osonligi.
Ayrim psixologik tadqiqotlarni maxsus apparaturalarsiz olib borish mumkin
emas. Masalan, sezgi, idrok, hissiyotning ifodalanishi va boshqalar. Ba`zi tajribalar
uchun esa apparaturalarning bo`lishi shart emas yoki ular ikkinchi darajali
ahamiyatga ega. Masalan. eksperementator savollariga og`zaki javob berish kerak
bo`lsa, apparaturaga zarurat sezilmaydi.
Har qanday psixologik tadqiqot echilishi lozim bo`lgan muammoni
shakllantirishdan boshlanadi. Muammoning to`g`ri shakllantirish uchun shu fan
bilan yoki uning shu muammoga taalluqli bo`lgan bo`limi bilan yaxshi tanish
bo`lishi kerak.
1.2. Eksperimental tadqiqot shartlari.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_7.png)
![Ilmiy nazariy va ekspyerimyental tadqiqotning dastlabki bosqichida asosan
nazariy masalalar ko`riladi. Xususan, muammoning qo`yilishi, mavzuning
dolzarbligi, tadqiqot muammosi, uning maqsadi, faraz, tadqiqot ob`yekti,
pryedmyeti, vazifalari ilmiy tadqiqotimizning nazariy qismini tashkil qiladi.
Ekspyerimyental tadqiqotimizning bu bosqichi kirish qismida yoritiladi:
Kirish. Muammoning qo`yilishi, asosnoma, mavzu dolzarbligi. Kirish
qismida odatda muammoning dolzarbligi, muammoning psixologiyadagi roli,
qanday izlanishlar olib borilgan, nimalar, qaysi tomonlar aniqlanmagan va
kyelgusida davom ettirilishni yoki boshlang`ich izlanishlarni olib borishni talab
qiladi. Psixologiya amaliyotida oldingi izlanuvchilarning yechishga qaratilgan
izlanishlarini qarama-qarshiligi ochiladi.
So`ng tadqiqot muammosi shakllanadi – byelgisiz, kam o`rganilgan, noaniq
yoki psixologik jarayonning yetarlicha o`rganilmagan dolzarb masalasidir.
Muammo – bu qandaydir masalani yechishda mavjud bilimlarning
yetarsizligi va yetarsiz bilimlarni olish usullari noaniq paytda yechilishi zarur
vazifadir. Tadqiqot muammosi o`z-o`zidan paydo bo`lmaydi, u jamiyatning ilmiy-
tyexnik, ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyati asosida amaliyot talabi va psixologiya fanlari
taraqqiyoti natijasida tug`iladi.
Tadqiqot maqsadi ish natijasida (mazkur jarayonning qanday ob`yektiv
qonuniyatlari aniqlangan, qanday yangiliklar kiritilgan) erishilishi kyerak bo`lgan
narsani ko`zda tutadi. SHu bilan birga tadqiqot maqsadi bilan tadqiqot vazifasini
aniq fahmlab olish zarur. Tadqiqot maqsadi va vazifalari haqida aniq tushunchaga
ega bo`lish uchun quyidagi misolga qaraylik:
YAxshi yashash (maqsad) uchun – yaxshi ishlash (vazifa) kyerak. Bunday
iborada jamiyatning har bir a`zosining maqsad va vazifasi lo`nda va aniq
ko`rsatilgan. Ba`zida tadqiqot maqsadi mavzu nomining o`zidanoq aniqlanadi.
Lyekin oldiga qo`yilgan aniq maqsadsiz, samarali ishlash mumkin emas.
Ikkinchi bosqich ham nazariy asoslarning tarkibi bo`lib, bunda
o`tkazilayotgan ekspyerimyental psixologik tadqiqotimizning kyelajagini byelgilab](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_8.png)
![byeruvchi va o`z tasdig`ini topishi lozim bo`lgantaxmin, ya`ni farazni ham o`z
ichiga oladi.
Faraz. Bu tadqiqotchining o`z oldiga qo`ygan vazifasiga mumkin bo`lgan
javobini aniqlaydi. Faraz tuzish tadqiqotning ma`suliyatli va qiyin bosqichlaridan
biridir, shuning uchun tadqiqot ishlarida aniq yo`l ko`rsatadigan mash`al dyeb
ataladi. Faraz ilmiy ishda tadqiqotchining fikrini yo`naltirishda va ish uchun
zaruriy matyerial to`plashda kyeraklidir.Odatda faraz tuzilishi qo`yidagicha
sxemada tuziladi: «agar buni shunday qilsam, u holda shunaqa psixologik natijani
kutsa bo`ladi.
Farazni to`g`ri tuzish uchun izlanilayotgan muammo sohasida kyeng
dunyoqarashga ega bo`lishi, ilmiy-myetodik ish bilan yaxshi tanish bo`lishi zarur.
Tadqiqotimizning uchinchi bosqichi nazariy ma`lumotlarga ega bo`lgan
holda ekspyerimyental tadqiqotga o`tish bosqichidir. Bunda nazariy asoslarda
ilgari surilgan faraz ekspyerimyental tarzda tyekshiriladi, bunda tanlangan
myetodikalar validligiga qarab qo`llaniladi, ya`ni maxsus va muammomizni
yechishga imkon byeradigan myetodikalardan foydalanib faraz tyekshiriladi.
To`rtinchi bosqichda esa olingan ma`lumotlar tahlil qilinadi va xulosa
chiqariladi. SHuningdyek, ilgari surilgan farazning chin yoki noto`g`riligi
tyekshiriladi.
YUqoridagi mavzularimizda o`zingiz guvohi bo`lganingizdyek, ilmiy
nazariy va ekspyerimyental tadqiqotlar o`tkazishning birinchi shartlaridan biri
bo`lgan ekspyerimyentni ryejalashtirish hamda unga qo`yilgan talablar haqida
suhbatlashgan edik. Bugungi mavzuimiz esa ryejalashtirilgan ekspyerimyentni
uyushtirish jarayonida amalga oshiriladigan qaydnoma yozish ishlari bilan
tanishamiz. Qaydnoma yozish – ekspyerimyent o`tkazishning ikkinchi shartidir.
Ekspyerimyental faraz;
Mustaqil ko`rsatkichni aniqlash;
Ekspyerimyent sharoiti, o`rganilayotgan ob`yekt, mashg`ulot o`tkazish vaqti
va boshqalar;
Har bir myetodlarni qo`llash kyetma-kyetligi;](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_9.png)
![Ekspyerimyental farazni aniqlashdagi ma`lumotlarning analizi, natijaning
tahlili;
SHuningdyek sinaluvchilarning holati, faoliyati haqida har bir faktlar
e`tiborga olinadi;
Natijalar tahlili va tadqiqot farazi bo`yicha xulosa.
Ekspyerimyental hisobot – ekspyerimyent o`tkazishning uchinchi shartidir.
Har qanday ekspyerimyentda ekspyerimyental hisobot ahamiyatli
hisoblanadi. Bu jarayon ekspyerimyentatorga barcha ma`lumotlarni yig`ib,
ekspyerimyentni to`laligicha tavsiflashga yordam byeradi. Oddiy ekspyerimyent
uchun kyeng talqinni joriy etgan xulosalarni byerish juda muhimdir. Hisobot
yozilmaguncha ekspyerimyent to`laligicha tugatilgan dyeb hisoblanilmaydi.
Kundalik hayotimizda ko`pincha ajoyib ekspyerimyental natijalarga erishamiz.
Masalan, biror bir muammo bo`yicha sizda savol paydo bo`ldi. O`sha savolga
javob topish uchun siz, albatta dalillarni yig`ishga tushasiz. Agar mazkur faktlar
faqatgina xotirangizda bo`lsa va vyerbal tarzda ifodalanmagan bo`lsa, unda u siz
ishlab chiqqan yoki izlab topgan dalillaringizni hyech kim foydalana olmaydi
hamda o`zingiz ham shu faktlarni ozmi-ko`pmi xotirangizdan, esdan chiqarib
yuborishingiz mumkin. Aynan mana shu ekspyerimyental ma`lumotlar hisobot
tarzida ifodalanilganda bu topilmalar hujjat sifatida as qotadi.
Talqin etish uchun mos uslubni tanlay olish zarur.
1. Asosiysi – ekspyerimyental hisobotni aniq yozish lozim.
2. Hisobot standart qismlarga bo`linadi.
Hisobotning bunday tarzda yoritilishi muallifga matyeriallar tayyorlashga
yordam byeradi. Hisobotning standart tuzilishi yordamida o`quvchida maqoladan
kyerakli ma`lumotlarni oson va ko`p vaqt kyetkizmay ajratib olish imkoniyati
paydo bo`lishi mumkin. Quyidagi tavsifdan ekspyerimyentni tavsiflash uchun
ishlab chiqilgan mazkur struktura mahsuldor hisoblanadi. Agar ushbu strukturaga
mos ravishda yondoshilsa, tadqiqotchi bu ekspyerimyentni mustaqil takrorlay
olishi mumkin.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_10.png)
![Quyidagi ekspyerimyental hisobotning tarkibiy qismlarini va funksiyalarini
kyeltirib o`tamiz:
«Muammo» qismida o`rganilayotgan muammo haqida ma`lumot byeriladi;
Qisqa mazmunda muallif nima va qanday ish bajarilganligi va natijada nima
olinganligi haqida qisqacha ma`lumot byeradi;
Kirish qismida nima uchun ekspyerimyent o`ylab topilganligi va qanday
maqsadlar ko`zlanilayotganligi haqida gapiriladi;
«Myetodika» qismida ekspyerimyent qanday qilib o`tkazilganligi haqida
batafsil tavsif byeriladi. Ushbu qismning matyeriallariga asoslanib,
ekspyerimyentni qayta o`tkazib ko`rish mumkin. SHuningdyek, myetodikaning
tavsifi sodda tilda byerilishi lozim.
«Myetodika» bo`limi o`z ichiga qo`yidagilarni oladi:
a) Tyekshiriluvchilarning soni, ularning yoshi, jinsi, eshitish darajasi va
hokazolar;
b) Matyerial. Ekspyerimyentni yoritishda kyerakli bo`ladigan matyeriallar,
masalan, o`rganish uchun turli shye`r yoki musiqalar, topshiriqlar, ko`rgazmali
qurollar ushbu qismda yoritiladi;
v) Uskuna-asboblar. Bu yerda esa ekspyerimyental holatni tashkil qilish
uchun va tyekshiriluvchilarning javoblarini yozib borish maqsadidagi
qo`llaniladigan uskunalar, ekspyerimyentga mos uskunalarlarning vazifasi
ko`rsatiladi.
g) Ishning borishi: bu yerda esa ekspyerimyent o`tkazishning kyetma-
kyetlik bosqichlari ko`rsatiladi.
«Natija» bo`limida tahlil qilinadigan ma`lumotlar, odatda grafik va bir
nyecha jadvallarda byeriladi. O`quvchiga aniqroq qilib grafik va jadvalda
nimalarga e`tiborlarini qaratishlari lozimligi tushunarli qilib ko`rsatiladi. Birinchi
o`rinda asosiy dalillar byeriladi. Bo`limda natijalarning ba`zi bir sharhlarini
byerish mumkin. Bundan maqsad o`quvchi ongiga natijaning umumiy mazmunini
tushunarli qilib yetkazishdan iborat. SHu bilan birga asosiy e`tiborni olingan aniq
faktlarga qaratish lozim.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_11.png)
![«Muhokama» bo`limida natija va xulosalar bayon qilinadi. SHuningdyek,
ekspyerimyentdan olingan natijalar yetarlicha asosga ega bo`lmasa, kyelgusida
shakllantirish yo`llari taxmin qilinadi. Ko`pincha muallif o`z ekspyerimyentini
ta`riflab turib, undan oldingi ekspyerimyenti bilan bog`liq tomonlarini izohlaydi.
SHuningdyek, ilgariroq muammoga oid adabiyotlarda ilgari surilgan g`oyalar bilan
bog`liqligi ko`rsatiladi.
«Snoska»larda qo`llanilgan adabiyotlar, bosib chiqarilgan matyeriallar, olib
borilayotgan tadqiqotlar va qisqa tirajli ishlar yoritiladi. Ular qo`llanilish tartibida
byeriladi. Maqola tyekstida ular byelgi bilan ko`rsatilib, qo`yi qismida muallif
ismi, sharifi ko`rsatilib, mos tartibda № yoziladi.
«Foydalanilgan adabiyotlar» bo`limida adabiyotlar alfavit tartibda nashr
etilgan yili, nashriyoti byeriladi.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_12.png)
![II-bob: Psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullarining qullanilishi.
2.1. Psixologik tadqiqot natijalarini mikdoriy tahlil qilishning
zarurligi.
Psixologik kuzatish va tajriba natijalarini so`z orqali ifodalaganda
sub`ektivlik holatlari bo`lishi muqarrar, bunday sub`ektivlik holatlari muddatidan
avval xulosa chiqarishda, asoslanmagan umumlashtirishlarda namoyon bo`ladi.
Sifat jihatdan o`rganilayotgan psixik hodisa va jarayonlarni tavsiflashda ular
o`rtasidagi farq va o`ziga xos rivojlanish xususiyatlarini to`la holda ta`riflashda
qiyinchilik tug`diradi. Bunday tahlil kuzatish va tajriba natijalarida qay darajadagi
xatolar bo`lishi mumkinligini aniq ko`rsatib bera olmaydi. SHuning uchun hamma
vaqt mikdoriy tahlil sifat tahlil bilan birgalikda qo`llaniladi. Ana shunda
sub`ektivlik holatlariga barham berilib, shakllantirilgan hukm va xulosalar
tadqiqotchi shaxsiyatiga bog`liqlikdan xalos bo`ladi, natijalarni tekshirish
imkoniyati vujudga keladi.
Psixolog uchun kuzatish va tajriba natijalarini statistik metodlar yordamida
aniqlashni bilish juda muhimdir.
Psixologiyani matematikalashtirish - uning barcha sohalariga tarqaladi.
Psixologiya yaqin kelajakda qay darajada eksperimental fan bo`lsa, shu darajada
matematik fan ham bo`lib qoladi.
Tadqiqot metodikasini tanlashdan avval eksperimentator nimani
o`rganayotgani, olingan natija amaliy va tadqiqotchilik vazifasi talablariga mos
kela olishini tasavvur qila olishi kerak bo`ladi. Birinchi navbatda bu metodning
validligi, ishonchliligi va ob`ektivligini isbotlash uchun zarur bo`ladi.
Metodikaning validligi deganda uning tadqiqot predmetiga adekvatligi (mosligi)
tushuniladi. Miqdoriy validlik ushbu metodika natijalari bilan tashqi
o`lchovlarning o`zaro aloqasini aniqlashda namoyon bo`ladi. Masalan, ta`limning
muvaffakiyati –o`quvchining intellektual taraqqiyoti bilan bog`liq bo`ladi.
SHuning uchun ham tashqi o`lchov sifatida uning o`zlashtirishini olish mumkin.
Aytaylik, talabalarning aqliy rivojlanishini o`rganish uchun test topshiriqlari va](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_13.png)
![o`zlashtirish bahosi o`rtasida ijobiy aloqa mavjud bo`lsa, qo`llanilgan metodika
validlikka ega bo`ladi.
Metodikaning yana bir muhim xususiyati uning ishonchliligi bo`lib, ushbu
metodikaning o`lchov vositasi sifatida loyiqligida namoyon bo`ladi.
Metodikaning ob`ektivligi o`lchash natijalarining undan foydalanuvchi
shaxsga bog`liq emasligida aks etadi. Metodikaning validligi va ishonchliligini
tekshirish maqsadida turli statistik o`lchovlardan foydalanish mumkin bo`ladi.
O`lchov nazariyasi fikricha psixologiyada qo`llaniladigan barcha o`lchov
usullari psixologik o`lchov shkalalarini tuzishdan iboratdir.
Ko`pchilik psixologlar fikricha shkalalashtirish-psixik jarayon va holatlarni
o`lchash uchun qo`llaniladigan eksperimental va matematik usullar yig`indisidan
iboratdir. Ko`pincha shkalalashtirishga o`lchash so`zi sinonim qilib quyiladi.
Psixologik jarayon, xususiyat, ob`ekt va hodisalarni shkalalashtirish deganda
muayyan qoidalar asosida ularni sonlarga tenglashtirish tushuniladi. Bunda
sonlarning o`zaro nisbati bu hodisalar o`rtasidagi nisbatni aks ettirishi kerak
bo`ladi. Sonlar u yoki bu xususiyatning modeli vazifasini bajaradi. SHu yo`l bilan
shkalalashtirish psixologiyani faktlarni tasvirlovchi fandan ayrim faktlarni
oldindan aytish imkonini beradigan fanga aylantiradi. Tadqiqot xususiyatiga qarab
turli o`lchov shkalalarining tiplarini qo`llash mumkin.
Nomlash shkalasi (nominativ shkala) bir xil qiymatdagi empirik tizimni
sonli tizimda aks ettirishdir. Nomlash shkalasi mazmunidan ko`rinib turibdiki, turli
sinflarni ekvivalenti bilan almashtirishni bildiradi. Nomlash shkalasi tenglik
qonuniga buysunadi, masalan X xususiyatiga ko`ra A ob`ekti V ob`ektiga teng
bo`lsa xA q xV bo`ladi, lekin S ob`ektga nisbatan bu tenglik o`zgaradi xA q xS.
Nomlash shkalasi umumiy shaklga ega bo`lib, barcha shkalalashtirish turlari
u yoki bu darajada nomlash shkalasi hisoblanadi. Nomlash shkalasini tuzishda
quyidagi talablarga rioya qilinadi: 1)ko`plab ob`ektlarning har bir a`zosi bir
ob`ektlar sinfiga kiritilishi mumkin; 2) har bir ob`ekt bir vaqtning o`zida ikki yoki
undan ortiq sinfga mansub bo`la olmaydi.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_14.png)
![Nomlash shkalasida ob`ektlarni almashtirilgan sonlar bilan hech qanday
arifmetik amallar (qo`shish, ayirish, bo`lish, ko`paytirish) bajarilmaydi. SHuning
uchun ob`ektlar turli harf, son, raqamlar bilan ixtiyoriy tarzda almashtirilishi
mumkin, lekin ular hamma vaqt faqat bitta ob`ektni aks ettiradi.
Tartib shkalasida simvollar xususan sonlar ob`ektlarning teng yoki teng
emasligi, ekvivalent yoki ekvivalent emasligini aks ettirishi bilan birga ularning
o`lchanayotgan xususiyatga nisbatan munosabatini ham tartibga soladi. Tartib
shkalasidagi sonlarni tartibga solish mumkin bo`lsa ham, u absolyut emas, nisbiy
xarakterga ega bo`ladi. Tartib o`rnatish bilan bog`liq o`lchov operatsiyalarida ular
o`rtasidagi farqning hajmi haqida hech qanday ma`lumot mavjud emas. Masalan,
sessiya paytida talabalar bilimini baholashni olaylik, “a`lochi” va “yaxshi” bahoga
o`qiydigan talabalar bilimi o`rtasidagi farq uning darajasida xolos, lekin qanday
farq qilishi noma`lum.
Agar shkala tartib shkalasining barcha xususiyatlariga ega bo`lsa va shunga
qo`shimcha tarzda birliklar orasida oraliq mavjud bo`lsa, u holda bunday shkalalar
intervallar shkalasi deb yuritiladi. Intervallar shkalasining ob`ektlari hamma vaqt
o`rganilayotgan xususiyatning o`sib yoki kamayib borishga qarab tartibga
solinganidir. Intervallar shkalasi o`lchov birliklari turlicha bo`lib, ularni aniqlash
ixtiyoriy asosga ega bo`ladi. Bunday shkalalarga nisbatan arifmetik amallarni
qo`llash, tenglikni aniqlash, katta yoki kichik deb taqqoslash mumkin. Bir shkalani
turli belgilari o`rtasidagi intervallar va farqlar tengligini ham solishtirish mumkin.
Intervallar shkalasi quyidagi postulatga bo`ysunadi:
aQvqvQa yoki G`aQvG`Qsq aQG`vQsG`
agar aqr va v > 0 bo`lsa, u holda a Q v > r
agar aqr va v q q bo`lsa, u holda a Q v q r Q q
Intervallar shkalasini loyihalashtirishda uchta ixtiyoriy operatsiya (amallar)
bajariladi:
a) o`lchov birligi xajmini topish;
b) nol’ (boshlang`ich) nuqtani topish;
v) nol’ nuqtadan boshlab hisob olib boriluvchi yo`nalishni aniqlash.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_15.png)
![Intervallar shkalasiga Vekslerning standartlashgan shkalasi, Tersten va
T.Gilford shkalasi misol bo`ladi.
Munosabatlar shkalasini loyihalashtirishda avvalgi shkala xususiyatlari bilan
birga hali o`rganilishi kerak bo`lgan xususiyat yo`q bo`lgan tabiiy nol’ nuqta
bo`lishi kerak. Munosabatlar shkalasi quyidagi muhim xususiyatlarga ega; 1)
ob`ektlar sinfi o`rganilayotgan xususiyatga ko`ra bo`lingan va tartibga solingan
bo`ladi; 2) ob`ektlar sinfi o`rtasidagi teng farqlar, ular belgilangan sonlar
o`rtasidagi farqka teng bo`ladi; 3) ob`ektlar sinfiga tenglashtirilgan sonlar
o`rganilayotgan xususiyatning ifodalanishi darajasiga proportsionaldir.
Munosabatlar shkalasida qolgan barcha tiplarga xos bo`lgan operatsiyalarni
amalga oshirish mumkin bo`ladi. Munosabatlar shkalasida xqax ag` o kabi amallar
tatbiq etiladi. Psixologiyada yuqoridagi shkalalar tiplari maqsadga muvofiq holda
tanlanadi va ulardan tadqiqot natijalarini o`lchashda foydalaniladi.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_16.png)
![2.2. Tadqiqot natijalarini guruhlarga ajratish
Gistogramma tuzishda x o`zgaruvchi nol’ bo`lishi mumkin. SHuning uchun
dastlabki natijalarni guruhlarga ajratish talab qilinadi. Guruhlashtirish deganda, x
o`zgaruvchining bir nechta qiymatini 1 ta umumiy razryadga birlashtirish
tushuniladi. Guruhlashtirish faqat eksperimental ma`lumotlar juda ko`p bo`lganda
qo`llaniladi. Guruhlashtirishni tushuntirish uchun misolga murojaat qilaylik. Bizga
shunday sonlar qatori berilgan: (psixologik testni to`g`ri echgan kishilar soni).
25 33 35 37 55 27 40 33 39 29
34 29 44 36 22 51 29 21 28 29
33 42 15 36 41 20 25 38 47 32
15 27 27 33 46 10 16 34 18 14
46 21 19 26 19 17 24 21 27 16
Bu ko`rsatkichlarni guruhlashtirish uchun unda eng maksimal (55) va
minimal (10) qiymatini topib, ular o`rtasidagi taqsimlash ko`lamini topamiz, (55-
10q45) 10 tadan kam bo`lmagan sonlar guruhini tashkil qilish uchun bizning
misolimizda, sinflar ko`lami 5 tadan kam bo`lmasligi kerak. Bu guruhlashtirish
quyidagicha ko`rinishga ega:
Guruhlash
tirish sinfi Sinf
chegarasi Sinflarning aniq
chegarasi Sinfning
markazi Dastlabki
taqsimlash uchrash
chastotasi
10 55-59 54,5-59,5 57 1 1
9 50-54 49,5-54,5 52 1 1
8 45-49 44,5-49,5 47 111 3
7 40-44 39,5-44,5 42 1111 4
6 35-39 34,5-39,5 37 111111 6
5 30-34 29,5-34,5 32 1111111 7
4 25-29 24,5-29,5 27 1111111111 12
3 20-24 19,5-24,5 22 11111 6
2 15-19 14,5-19,5 17 1111111 8
1 10-14 9,5-14,5 12 11 2
f q 50
Psixologik tadqiqot natijalarini tahlil qilishda ko`pincha o`rtacha arifmetik
qiymat (M) va mediana (Me) dan foydalaniladi. Dastlabki natijalar uncha ko`p](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_17.png)
![bo`lmaganda guruhlashtirish talab etilmasa, ularning o`rtacha arifmetik qiymati
quyidagicha aniqlanadi: dastlabki qiymat (x) lar yig`indisi dastlabki berilganlar (N)
yig`indisiga bo`linadi.
Misol uchun:
M q 29,60.
Markaziy an`analar o`lchovining ikkinchi o`lchovi mediana deb atalib, u
o`lchov shkalasining shunday nuqtasi, undan yuqorida ham, pastda ham
kuzatishlarning teng yarmi joylashgan bo`ladi. Bundan ko`rinib turibdiki, mediana
o`lchov shkalasidagi nuqta, u alohida o`lchov ham, kuzatish ham emas.
YUqoridagi jadvalga asosan medianani hisoblab topamiz:
1. Berilganlar ichidan kuzatishlarning yarmini topamiz
50 : 2 q 25.
2. Guruhlashtirishning eng minimal sinfidan boshlab chastotalar yig ` indisini
hisoblaymiz . Bu hisob bizda o ` rtacha arifmetik qiymat joylashgan guruhgacha
amalga oshiriladi . 2 Q 8 Q 6 Q 12 q 28. Bundan ko ` rinib turibdiki , mediana 4- guruhga
joylashgan , uning chegarasi 24,5-29,5.
3. Medianani topish uchun u mavjud bo ` lgan sinfgacha kuzatishlar sonini
aniqlaymiz . Oldingi uchta guruhdagi chastota 16 ga teng . YA ` ni mediana mavjud
sinfdan ungacha yana 9 kerak (25-16 q 9).
4. Mediananing aniq joyini topish uchun uning shkaladagi oraliq ( interval )
qismini hisoblaymiz . Agar bunda 12 ta kuzatish bo`lsa, u holda
9G`12x5q3,75.
5. Olingan natijani mediana joylashgan guruhlashtirilgan sinfning eng kichik
chegarasiga qo`shamiz.
24,5Q3,75q28,25 Me q 28,25.
Medianani topish uchun quyidagi formula ham mavjud:](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_18.png)
![Fv- guruhlashtirilgan sinfning quyi aniq chegarasi.
- pastdagi sinflar chastotasi yig`indisi.
fr - mediana joylashgan sinfdagi chastotalar yig`indisi.
N - kuzatishlar soni.
i - guruhlashtirilgan sinflar kengligi.
Ko`rinib turibdiki, mediana o`rtacha arifmetik qiymatga teng emas.
29,60≠28,25.
Natijalarning o`zgaruvchanligini topish, uning o`rtacha arifmetik qiymatdan
qanday darajada taqsimlanganligini bilish uchun, interval va munosabat shkalalari
uchun o`rtacha kvadratik chetlanish ( )dan foydalaniladi. Guruhlashtirilmagan
ma`lumotlar uchun standart chetlashish « S» hisoblanadi. Ko`pincha amaliyotda
standart chetlashish (S) - o`rtacha kvadratik chetlashish ( ) ning sinonimi sifatida
qo`llaniladi.
Uni quyidagicha topamiz:
1. O`rtacha arifmetik qiymat M ni topamiz.
2. Har bir o`lchash natijasining (x) o`rtacha arifmetik qiymatdan qanday
chetlashganini, (x)ni topamiz x q X-M.
3. Olingan natijani kvadratga ko`taramiz: x 2
4. Barcha natijalarning yig`indisini topamiz x 2.
5. CHetlanishlar kvadratlari yig`indisini umumiy kuzatishlar soniga bo`linadi va
dispersiya hosil qilinadi.
6. Dispersiyadan kvadrat ildiz chiqarib , standart chetlashish yoki o ` rtacha
kvadratik chetlanishni topamiz .
yoki
Guruhlashtirilgan ma ` lumotlar uchun dispersiya quyidagicha aniqlandi :
bu erda f - guruhlashtirilgan sinflar chastotasi. X i - guruhlashtirilgan sinf markazi.
M-o`rtacha arifmetik qiymat, N-kuzatish soni.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_19.png)
![Korrelyatsiya koeffitsienti ikkita o`zgaruvchi o`rtasida o`zaro bog`liqlik va
uning qay darajada yaqinligini aniqlash kerak bo`lganda foydalaniladi.
Korrelyatsiya koeffitsienti Q1 va-1 oralig`ida bo`lib, u taqqoslanayotgan
ikkita o`zgaruvchi o`rtasidagi o`zaro aloqani aks ettiradi. Agar natija 0 bo`lsa,
o`zaro aloqa mavjud bo`lmaydi. Korrelyatsiya koeffitsienti birga yaqin bo`lsa bu
aloqaning qalinligidan dalolat beradi.
Tartib shkalasi bo`yicha solishtirilganda CH.Spirman bo`yicha ( p ) interval
qiymati uchun K. Pirson (r) bo`yicha korrelyatsiya koeffitsienti hisoblandi.
Masalan: X va U so`rovnomalari bo`yicha 15 ta tekshiriluvchidan savollarga
“ha” yoki “yo`q” degan javoblar olingan. (Nq15). Natijalar X va U
so`rovnomalariga “ha” deb bergan javoblarining yig`indisiga qarab ajratilgan. Har
ikki so`rovnoma natijalari o`rtasidagi o`zaro aloqani aniqlash maqsadida
korrellyatsiya koeffitsienti hisoblanadi: Spirmanning tartib korrellyatsiya
koeffitsienti (r) quyidagi formula bilan hisoblanadi.
bu erda N - solishtirilayotgan juft ikkita o`zgaruvchi qiymat soni, d 2
- ushbu
qiymatlar o`rtasidagi farqlar (rang) tartib raqami kvadrati.
Bu hisobni amalga oshirish uchun birlamchi natijalarni jadvalga joylashtirish
kerak. 1- ustunga tekshiriluvchining tartib raqami , 2-3 ustunlarga x va u
metodikalar bo ` yicha to ` plangan ballar , 4- ustunga R
x - x so ` rovnomasi bo ` yicha
to ` plangan ballariga ko ` ra ranjirovka amalga oshiriladi . eng ko ` p ball to ` plagan 1-
rang , undan keyingisi - 2, va hokazo . Agar ikkita tekshiriluvchining bali teng
bo ` lsa , u holda har ikkisini nomerining o ` rtachasi yoziladi , ya ` ni 12,13- rang
o ` rniga 12,5 deb olinadi . 5- ustunga R
u - shunday tartibda yoziladi .
6- ustunga x va u lar ranjirovkasi orasidagi farq - dqR
x - R
u joylashtirib
chiqiladi .
7-ustunga - d 2
- x va u juftlari ranglari - ayirmasining kvadrati yoziladi.
Natijalarning yig`indisi d 2
oxirgi qatorga yozib qo`yiladi. CH.Spir man bo`yicha
korrellyatsiya koeffitsientini hisoblash uchun birlamchi natijalar jadvali:](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_20.png)
![№ X U Rx R u d d 2
1 47 75 11.0 8.0 3.0 9.00
2 71 79 4.0 6.0 - 2.0 4.00
3 52 85 9.0 5.0 4.0 16.00
4 48 50 10.0 14.0 - 4.0 16.00
5 35 49 14.5 15.0 - 0.5 0.25
6 35 59 14.5 1 2 .0 2 .5 6. 2 5
7 41 75 12.5 8.0 4.5 20.25
8 82 91 1.0 3.0 - 2.0 4.00
9 72 102 3.0 1.0 2.0 4.00
10 56 87 7.0 4.0 3.0 9.00
11 59 70 6.0 19.0 - 4.0 16.00
12 73 92 2.0 2.0 0.0 0.00
13 60 54 5.0 13.0 - 8.0 64.00
14 55 75 8.0 8.0 0.0 0.00
15 41 68 12.5 11.0 1.5 2.25
d 2
q 171,00
shunday qilib, har ikki so`rovnoma orqali olingan ma`lumotlar bir-biri bilan
bog`liq, lekin ular aynan bir xil emas, ya`ni o`xshash bo`lmagan alohida shaxs
xususiyatlarini o`rganishga xizmat qiladi.
K.Pirson formulasi bo`yicha korrellyatsiya koeffitsienti quyidagicha
aniqlanadi:
bu erda x -X birlamchi natijaning M
x o`rtacha qiymatdan chetlashish xajmi, u-U-
M
u o`rtacha arifmetik qiymatdan chetlashish, x .
u -x va u chetlashishlarining
algebraik yig`indisi, N-taqqoslanayotgan dastlabki natijalar juftliklari tanlanma
xajmi, natijalar uchun o`rtacha kvadratik chetlanish, natijalar uchun
o`rtacha kvadratik chetlanish.
Misol, x o`zgaruvchi - tizza refleksini “bo`shashtiring “ degan buyrukdan
keyingi santimetrdagi o`lchovli natijalari, U-o`zgaruvchi - mushaklarni «buking»
degan ko`rsatmadan keyingi natijalar. Bunda tizza reflekslari o ` zaro bog ` liqlikka
ega emas , degan farazni isbotlash kerak .
Pirson bo`yicha korrellyatsiya koeffitsienti (r) ni hisoblash:
№ X U x u x 2
u 2
x .
u
1 10 7 Q2,5 -1 6,25 1 -2,5
2 8 9 Q0,5 Q1 0,5 1 Q0,5
3 6 11 Q1,5 Q3 2,25 9 -4,5](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_21.png)
![4 6 3 -1,5 -5 2,25 25 Q7,5
5 13 11 Q5,5 Q3 30,25 9 Q16,5
6 5 7 -1,5 -1 6,25 1 Q2,5
7 12 14 Q4,5 Q6 20,25 36 Q27,0
8 10 11 Q2,5 Q3 6,25 9 Q7,5
9 3 6 -4,5 -2 0,5 4 Q9,0
10 2 1 -5,5 -7 30,25 49 Q38,5
: 75 80 0,0 0,0 124,50 144 102,0
M: 7,5 8,0
shunday qilib:
bu hisobni bosqichma - bosqich quyidagicha amalga oshiriladi :
1.
va
bizning misolimizda M
x q 7,5 .
Mu q 8,0.
2. x va u ni topish uchun X va U dan M
x va M
u ni ayriladi.
Masalan. 10-7,5q Q2,5 yoki 7-8 q -1 (4 va 5 ustun)
3. x va u ni kvadratga ko`tarib 5 va 6 ustunga yoziladi.
4. va
u o`rtacha kvadratik chetlanishni formula bo`yicha hisoblanadi.
5. - har bir chetlanishning ko`paytmasi hisoblab, 8 - ustunga yoziladi.
6. Pirson formulasi bo`yicha natijalar hisoblanadi.
r
xu q 0,76.
Bunda tizza reflekslari bir-biri bilan bog`langan degan, xulosaga kelish
mumkin .
XULOSA.
Tadqiqot metodikasini tanlashdan avval eksperimentator nimani
o`rganayotgani, olingan natija amaliy va tadqiqotchilik vazifasi talablariga mos
kela olishini tasavvur qila olishi kerak bo`ladi. Birinchi navbatda bu metodning
validligi, ishonchliligi va ob`ektivligini isbotlash uchun zarur bo`ladi.
Metodikaning validligi deganda uning tadqiqot predmetiga adekvatligi (mosligi)
tushuniladi. Miqdoriy validlik ushbu metodika natijalari bilan tashqi
o`lchovlarning o`zaro aloqasini aniqlashda namoyon bo`ladi. Masalan, ta`limning](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_22.png)
![muvaffakiyati –o`quvchining intellektual taraqqiyoti bilan bog`liq bo`ladi.
SHuning uchun ham tashqi o`lchov sifatida uning o`zlashtirishini olish mumkin.
Aytaylik, talabalarning aqliy rivojlanishini o`rganish uchun test topshiriqlari va
o`zlashtirish bahosi o`rtasida ijobiy aloqa mavjud bo`lsa, qo`llanilgan metodika
validlikka ega bo`ladi.
O`lchov nazariyasi fikricha psixologiyada qo`llaniladigan barcha o`lchov
usullari psixologik o`lchov shkalalarini tuzishdan iboratdir.
Ko`pchilik psixologlar fikricha shkalalashtirish-psixik jarayon va holatlarni
o`lchash uchun qo`llaniladigan eksperimental va matematik usullar yig`indisidan
iboratdir. Ko`pincha shkalalashtirishga o`lchash so`zi sinonim qilib quyiladi.
Psixologik jarayon, xususiyat, ob`ekt va hodisalarni shkalalashtirish deganda
muayyan qoidalar asosida ularni sonlarga tenglashtirish tushuniladi. Bunda
sonlarning o`zaro nisbati bu hodisalar o`rtasidagi nisbatni aks ettirishi kerak
bo`ladi. Sonlar u yoki bu xususiyatning modeli vazifasini bajaradi. SHu yo`l bilan
shkalalashtirish psixologiyani faktlarni tasvirlovchi fandan ayrim faktlarni
oldindan aytish imkonini beradigan fanga aylantiradi. Tadqiqot xususiyatiga qarab
turli o`lchov shkalalarining tiplarini qo`llash mumkin.
Bu shkalalarni har biriga biz yuqorida alohida to’xtalib o’tdik, ya’ni bular
nomlash yoki nominativ shkala, tartib shkalasi, intervallar shkalasi va
munosabatlar shkalasidan iboratdir. Mana shu shkalalarni qo’llash orqali
psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullaridan foydalaniladi.
Kurs ishida foydalanilgan adabiyotlar:
1. Barkamol avlod- O`zbekiston taraqqiyotining poydevori. T. - 1997 yil .
2. Barkamol avlod orzusi, T. 2000
3. Gamezo M.V., Domashenko I.A. “Atlas po psixologii”. Inform.-metod.
posobiye k kursu “Psixologiya cheloveka”, “Pedagogicheskoye obщyestvo”, - M.:
2001 god. -448 c.
4. Djek Palmer, Linda Palmer. Evolyusionnaya psixologiya. Sek retы povedeniya
HOMO SAPIENS. - SPb.: Praym-YeVROZNAK, 2003 god. -384 c.](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_23.png)
![5. Drujinin V.N. Eksperimentalnaya psixologiya.- 2-ye izd., dop.- SPb.: Piter, 2001
god. -320 c.
6. Yeliseyev O.P. Praktikum po psixologii lichnosti. 2-ye izd., ispr. i pererab.-
SPb.: Piter, 2002 god . -512 c.
7. Nishonova Z.T. va boshqalar Psixodiagnostika o’quv qo’llanma T.: TDPU 2008
8. Ergash G’oziyev “Umumiy psixologiya”O’zbekiston faylasuflari milliy jamiyati
nashriyoti.Toshkent.2010 yil.
9. Z.Nishonova, Sh.Asomiddinova, “Psixologik maslaxat” O’zbekiston faylasuflari
milliy jamiyati nashriyoti.Toshkent.2010 yil.
10. V.M.Umarov “Psixologiya” “Voris” nashriyoti.Toshkent.2012 yil.
11. Nishonova Z, QurbonovaZ, Abdiyev S. Psixodiagnostika va eksperimental
psixologiya. “Tafakkur bo’stoni” Toshkent, 2011.
12. Rasulov.A.I Psixodiagnostika. O’quv metodik qo’llanma, Toshkent, “Mumtoz
soz” nashriyoti Toshkent. 2010 yil.
13. Zarochensev K.D. Xudyakov A.I. Eksperimentalnaya psixologiya: otvetы na
ekzamenasionnыye biletы. – SPb.: Piter, 2005 god.- 220 c.
14. Internet ma’lumotlari quyidagi saytlardan olinadi:
www.bilimdon.uz ,
www.pedagog.uz ,
www.ziyonet. .uz](/data/documents/d457c71d-0c28-46d7-90d0-f5a3e231115d/page_24.png)
MAVZU: Psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullarining qullanilishi. REJA KIRISH I-bob: Psixologik tadqiqotlarni o’tkazish tartibi. 1.1. Psixologik tadqiqot haqida tushuncha. 1.2. Eksperimental tadqiqot shartlari II-bob: Psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullarining qullanilishi. 2.1. Psixologik tadqiqot natijalarini mikdoriy tahlil qilishning zarurligi. 2.2. Tadqiqot natijalarini guruhlarga ajratish Xulosa. Kurs ishida foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. KIRISH.
Mavzuning dolzarbligi: Respublikamizda rivojlanish jarayoni kechayotgan hozirgi davrda olib borilayotgan tub islohatlar har bir kishida chuqur va mustahkam bilim, yuksak ma’naviyat va madaniyatni erkin fikr, ijodkorlik, tashabbuskorlik, vatanparvarlik va insonparvarlik fazilatlarini tarkib toptirishni taqozo etmoqda. Ayniqsa “Ta’lim to’g’risidagi” Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturida” yosh avlodni barkamol shaxs qilib tarbiyalash vazifasiga alohida to’xtalib o’tilgan hamda mazkur vazifani amalga oshirish uchun yoshlar ongida milliy istiqlol g’oyalarini singdirish va shakllantirish kabi dolzarb muammolarni hal etishga e’tiborni qaratish talab qilingan. Bu muammolarni hal qilish esa har bir kasb egasidan katta mahorat, mehnat va tashabbuskorlik talab qiladi. Bugungi kunda psixologlar oldida turgan asosiy vazifa katta o’zgarishlar bo’layotgan jamiyatimizda kishilar ongiga psixologik ta’sir ko’rsatish, ularni psixologik jihatdan o’rganish, jamiyat hayotidagi o’rnini aniqlashdan iboratdir. Buning uchun esa bugunki kunda ko’plab psixologik tadqiqotlar o’tkazilmoqda va bu tadqiqotlarning obyektivligi unda qo’llanayotgan o’lchov usullarining qanchalik to’g’ri tashkil qilinganiga bog’liqdir. Psixologik tadqiqotning eng asosiy afzalliklari quyidagicha: a) o`rganilayotgan hodisani bir necha marotaba va eng qulay sharoitlarda o`rganish imkoniyati bor; b) o`rganilayotgan hodisa yoki uning ayrim qismlarini tashqi ta`sirlardan himoya qilish (izolyatsiya) imkoniyati mavjud; v) jarayonning borishini nazorat qilish mumkin. g) tadqiqot natijalarini sharoitni saqlagan holda, bir necha bor takrorlash orqali sinab ko`rish mumkin. Psixologik kuzatish va tajriba natijalarini so`z orqali ifodalaganda sub`ektivlik holatlari bo`lishi muqarrar, bunday sub`ektivlik holatlari muddatidan avval xulosa chiqarishda, asoslanmagan umumlashtirishlarda namoyon bo`ladi. Sifat jihatdan o`rganilayotgan psixik hodisa va jarayonlarni tavsiflashda ular o`rtasidagi farq va o`ziga xos rivojlanish xususiyatlarini to`la holda ta`riflashda qiyinchilik tug`diradi. SHuning uchun hamma vaqt mikdoriy tahlil sifat tahlil bilan birgalikda qo`llaniladi. Ana shunda sub`ektivlik holatlariga barham berilib,
shakllantirilgan hukm va xulosalar tadqiqotchi shaxsiyatiga bog`liqlikdan xalos bo`ladi, natijalarni tekshirish imkoniyati vujudga keladi. Psixolog uchun kuzatish va tajriba natijalarini statistik metodlar yordamida aniqlashni bilish juda muhimdir. Tadqiqotning maqsadi: Psixologik tadqiqotlarda o’lchov usullarining qo’llanilishi haqida tushunchaga ega bo’lish, shuningdek psixologik tadqiqot o’tkazishning yo’llari, usullari va vositalarini o’rganish. Tadqiqot predmeti: tadqiqot predmeti bo’lib ta’lim-tarbiya sohasida o’tkaziladigan psixologik tadqiqotlarning o’ziga xos jihatlari xizmat qiladi. Tadqiqot obekti : tadqiqotimiz obekti bo ’ lib oily o ’ quv yurtlarida “ Erksperimental psixologiya ” fanini o ’ rganayotgan 2-3 bosqich psixologiya yo ’ nalishi talabalari hisoblanadi . Tadqiqotning vazifalari: 1. Psixologik tadqiqot haqida tushunchaga ega bo’lish. 2. Eksperimental tadqiqot shartlarini o’rganish. 3. Psixologik tajriba o’tkazishda apparaturalarning tutgan o’rni aniqlash. 4. Psixologik tajriba o’tkazish va uning natijalarini tahlil qilish. Tadqiqot farazi: Agar biz psixologik tadqiqot o’tkazish bilan birga unda o’lchov usullarining qo’llanilishini ham o’rganib borsak, psixologik tadqiqot o’tkazishda samaradorlikka erishishimiz mumkin. Tadqiqotning metodologik asosi: O’zbekiston Respublikasining «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi», «Ta’lim to’g’risida»gi Qonun, Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning barkamol avlod tarbiyasi bo’yicha g’oyalari, ma’ruzalari, Sharq mutafakkirlarining ta’lim-tarbiya jarayoni samaradorligini oshirish bo’yicha qarashlari, shuningdek Respublikamiz pedagog-psixolog olimlarining psixologik tadqiqotlarni tashkil qilish, o’tkazish va ularda o’lchov usullarining qo’llanilishi muammolariga bag’ishlangan tadqiqotlari tadqiqotimiz uchun asos qilib olindi. I-bob: Psixologik tadqiqotlarni o’tkazish tartibi.
1.1. Psixologik tadqiqot haqida tushuncha. Tadqiqotchi o`zini qiziqtirgan psixik hodisalarni kuzatish orqali o`rganishi yoki zarur bo`lgan holatni ataylab vujudga keltirishi mumkin. Birinchi holatda oddiy kuzatish haqida, ikkinchi holatda tajriba yoki eksperiment haqida so`z bormoqda. Eksperiment metodining eng asosiy afzalliklari quyidagicha: a) o`rganilayotgan hodisani bir necha marotaba va eng qulay sharoitlarda o`rganish imkoniyati bor; b) o`rganilayotgan hodisa yoki uning ayrim qismlarini tashqi ta`sirlardan himoya qilish (izolyatsiya) imkoniyati mavjud; v) jarayonning borishini nazorat qilish mumkin. g) tadqiqot natijalarini sharoitni saqlagan holda, bir necha bor takrorlash orqali sinab ko`rish mumkin. Psixologiyada qo`llaniladigan barcha eksperimental metodlarni ikki guruhga: umumiy va maxsus turlarga bo`lish mumkin. Umumiy metodlarni psixologiyaning barcha sohalarida, maxsus metodlar esa alohida olingan sohalarda masalan, xotira psixologiyasi, tafakkur psixologiyasida qo`llaniladi. Psixologik tadqiqot oldiga quyilgan vazifaning tabiatiga ko`ra psixologik tadqiqotlarni 3 guruhga ajratish mumkin: a) ayrim hodisalar yoki shaxslar haqida ma`lumot to`plashga xizmat qiluvchi tajribalar. Bunday tajribalarga tafakkur xususiyatlari, xotira tipini, sezgirlik darajasini aniqlashga qaratilgan tadqiqotlarni misol qilish mumkin. b) alohida psixik hodisani u yoki bu omil (faktor)ning ta`siriga bog`liqligini aniqlashga xizmat qiladigan tajribalar: masalan: esda qoldirishning materialning sifatiga bog`liqligini aniqlash va hokazo . v) ikki hodisa o`rtasidagi funktsional aloqani aniqlashga qaratilgan tajriba, masalan, materialning hajmi bilan takrorlashlar soni o`rtasidagi funktsional aloqani o`rganish. Birinchi tipga kiradigan tajribalarni-sifat; ikkinchisini faktorli, uchinchisini-funktsional tajribalar deb atash mumkin. Psixologik tadqiqotni tashkil etar ekan, eksperimentator o`zi ta`sir etishi kerak bo`lgan tekshiriluvchi-sub`ekt, qo`zg`atuvchi, tekshiriluvchining
qo`zg`atuvchiga beradigan javobi bilan munosabatda bo`ladi. Buni quyidagicha tasvirlash mumkin: H.n 3.n Bunda - S – sub`ekt, tekshiriluvchi, H.n. - qo`zg`atuvchi, bog`lanmagan o`zgaruvchi. Z.n. - tekshiriluvchining qo`zg`atuvchi ta`siriga javobi, bog`langan o`zgaruvchi. SHuningdek, tajriba davomida tekshiriluvchining shaxsiga bog`liq bo`lgan shart-sharoitlar ham mavjuddur. Bu tekshiriluvchining yoshi, jinsi, umumiy salomatligi, temperamenti, hissiy holati, umumiy va maxsus qobiliyatlari, bilimi, qarashlari, qiziqishlari ko`nikma va malakalari bo`lishi mumkin. Tajribaning tashqi sharoiti-yoritilganlik, jimjitlik, harorat, ventilyatsiya va boshqalar ham ishning borishiga ma`lum tarzda ta`sir etishi mumkin. SHu bilan birga tajriba davomida ta`sir etishi mumkin bo`lgan tasodifiy “qo`zg`atuvchilar” ta`siridan ham tekshiriluvchini muhofaza qilish zarur. Masalan, qo`shimcha ovoz paydo bo`lishi, begona kishining kirib kelishi tasodifan biror narsaning tushib ketishi va boshqalar. Tadqiqotchi va yordamchilarning bo`lishi ham tekshiriluvchining ruhiyatiga ta`sir etishi mumkin. Tajribaning ichki sharoiti tekshiriluvchiga bog`liq bo`lgan vaqtinchalik holatlar hisoblanadi. Ichki sharoitga dastavval tekshiriluvchining ustanovkasi ya`ni tadqiqotga psixologik tayyorgarligi kiradi. Tekshiriluvchi tajriba davomida tadqiqotchining savollariga javob berishga, qo`zg`atuvchi ta`sirini kabul qilishga oldindan tayyor turishi kerak. Bunday tayyorgarlikning vujudga kelishi eng avvalo unga beriladigan ko`rsatmalarga (instruktsiya)ga bog`liqdir. SHuning uchun ham ko`rsatma aniq, lo`nda va tushunarli qilib berilishi va barcha qatnashchilarga bir xilda izohlanishi kerak bo`ladi. S