logo

Registon ansamblining Samarqand tarixida tutgan o‘rni

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

44.880859375 KB
MUNDARIJA
Kirish
I bob. Registon ansamblining Samarqand tarixida tutgan o‘rni
1.1. Registon ansambli qurilish tarixi
1.2. Registon ansambli arxitektura jihatdan tasnifi
II bob. Registon ansamblining xalqaro miqyosda e’tirof etilishi.
   2.1Registon ansambli Yunesko tarkibiga kiritilishi
    2.2Registon ansamblining ta’mirlanishi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR Kirish
Kurs   ishining   umumiy   tavsifi.   Samarqand,   O‘zbekistonning   eng   ko'p   tarixiy
va madaniy yodgorliklari bilan mashhur shaharlardan biridir. Shahar Samarqand
davlat madhiyasi, Samarqand shahri va ko'plab boshqa yodgorliklarga ega.
Samarqand davlat madhiyasi, 14-15 asrlarda Temuriylar imperiyasi davlatining
poytaxti   bo'lgan   Samarqand   shahrida   yaratilgan.   Bu   madhiya   adabiyotlardagi
eng   yuqori   ilmiy,   falsafa   va   adabiy   darajalarga   ega.   Madhiyada,   zamonida
mashhur   yozuvchilar   va   olimlar   yozgan   asarlar   jamlanib,   ilm-fan,   san'at   va
madaniyatning har qanday sohalarini qamrab olgan.
Samarqand   shahri,   Registon   va   undagi   medresalar,   Shah-i   Zinda   ziyoratgohi,
Bibi-Xonum   mo'jizalari,   Gur-e   Amir   maqbarasi,   Ulug'bek   obseravtoriyasi,
Afrasiyob   qal'asi   va   boshqa   ko'plab   yodgorliklarga   ega.   Ulug'bek
observatoriyasi, asr o'tganligi uchun juda yuqori tekislik darajasiga erishgan. Bu
observatoriyada,   Ulug'bek   va   uning   ilmiy   jamoasi   yulduzlar   va   planetalar
to'g'risida ma'lumotlar to'plagan va ularga ko'proq yakindan tanishganlar.
Samarqand   shahrida   zamonaviy   va   klassik   O'zbek   milliy   mutafakkirlari
yashagan. Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur, Buxoriy, Jami, Hafiz
Shirazi,   Firdavsiy   va   boshqa   ko'plab   yozuvchilar   Samarqandda   yashagan   va
ularga Samarqandning madaniy atmosferasi katta ta'sir qilgan.
Bundan   tashqari,   Samarqand   shahri,   ko'plab   o'zbek   milliy   ovqatlari   va
mahsulotlari bilan ham mashhur. Palov, somsa, lag'mon, non va boshqa ko'plab
ovqatlar Samarqandning tuyg'on taomlari hisoblanadi. I bob. Registon ansamblining Samarqand tarixida tutgan o‘rni
1.1.Registon ansambli qurilish tarixi
          Bahodir   Yalangto‘shbiy   Tillakori   va   Sherdor   madrasalarini   qurdirgan   va
Registon   hozirgi   ko‘rinishga   kelgan. Registon   ansambli   —   Samarqandning
Registon   maydonida   3   Madrasa   {Ulug bek   madrasasi,   Tillakori   Madrasasi,ʻ
Sherdor Madrasasi) dan iborat me moriy majmua. Dastlab Ulug bek madrasasi	
ʼ ʻ
(1417—1420   yy)   bunyod   etilib,   keyinchalik   qarshisiga   —   maydon   sharqiga
Ulug bek   xonaqohi   (1424   y),   shim.ga   Mirzoyi   karvonsaroyi,   jan.ga   Alika	
ʻ
Ko kaldosh Juma masjidi (1430 y) kurdirgan, yonida esa yog ochdan hotamkori	
ʻ ʻ
uslubida masjidi Muqatta va Abusaid madrasasi qurilgan.
XV   asrning   20—40- i
yillarida   Registon   hashamatli   me moriy   ansamblga	
ʼ
aylangan.   XVII   asrda   Samarqand   hokimi   Yalangto sh   Bahodir   vayrona	
ʻ
holatdagi   Ulug bek   xonaqohi   o rniga   Sherdor   Madrasa   (1619—1635/36)ni,	
ʻ ʻ
Mirzoyi karvonsaroyi o rniga Tillakori madrasa masjidi (1646/47— 1659/ 60)ni	
ʻ
qurdirgan.  
R.a.   o zining   rang-barang   koshinkori   bezaklari;   naqshinkori   peshtoqlari,   ulkan	
ʻ
gumbazlari   bilan   O rta   Osiyo   me morchligining   noyob   yodgorligi	
ʻ ʼ
hisoblanadi.   Qadimiy Samarqand shahrining rasmiy markazi Registon maydoni
bo lib, bu erda uchta madrasa qad ko targan: Ulug bek madrasasi (1417-1420),	
ʻ ʻ ʻ
Sherdor madrasasi (1619-1636), Tillakori madrasasi (1647-1660).  
Registon   -   qadimiy   ilm,   ta lim   muassasalari   joylashgan   joy   bo lib,   sharqdagi	
ʼ ʻ
shahar   qurilishi   san atining   eng   ko zga   ko rinarli   namunalaridan   biri	
ʼ ʻ ʻ
hisoblanadi. U haqda Temuriylar faxr bilan: „Kim bizning kuch- qudratimizga
shubha qilsa, kelib biz qurgan binolarni ko rsin“, deganlar. 2001- yilda bu uch	
ʻ
madrasa   UNESCOning   butun   dunyo   yodgorliklari   ro yxatiga   kiritilgan.	
ʻ Registon   maydoni-   tarixda   shaharning   ilm-fan,   siyosat   va   diniy   markazi
bo’lgan. “Registon ” so’zi “qumloq joy” degan ma’noni anglatadi.   1
O’rta   asrlarda   hamma   katta   shaharlarda   markazlar   “Registon”   deb   atalar   edi.
Shu   nomdagi   maydonlar   Buxoro,   Shahrisabz   va   Toshkentda   ham   bo’lgan.
Samarqanddagi maydon esa O’rta Osiyodagi eng mahobatli va tahsinga sazovor
maydonlardan   biri   edi.   Bu   maydonda   bir   necha   ming   yillik   tarix   mujassam.
Amir   Temur   podshohligi   davrida   Registon   Samarqandning   markaziga
aylantirildi. Ulug’bek davri (1409-1447)da esa maydon bundan ham muhimroq
ahamiyatga ega bo’ldi.  
Zamonaviy Registon ansambli o’zida Ulug’bek madrasasi (1417-1420), Sherdor
madrasasi(1619-1636)   va   Tillakori   masjid-madrasasini   (1647-1660)   mujassam
etadi.Registonning janubiy tomonida xalq orasida “Childuxtaron” deb atalmish
xonaqoh   va   maqbaralar   joylashgan   edi.   Ularni   Ko’chkunjihon   (1527-1530)
qurdirgan edi va Tillakori madrasasiga qo’sh qilib bunyod etilgan edi  
Ulug'bek   madrasasi   portalida   Qur'ondan   an'anaviy   iqtiboslar   bilan   bir   qatorda
quyidagi   xabar   ham   bor:   «Ushbu   uy   haqida   aytishimiz   mumkin:   bu   odamlar
uchun ko'p qirrali yorug'lik, to'g'ri yo'l, ko'rish qobiliyati to'g'ri odamlar uchun
rahm-shafqat.   Sultonning   o'g'li,   ushbu   ilm   va   marhamat   binosining   asoschisi,
tinchlik   va   imonni   qondiradigan   munosib   Sulton   Ulug'bek   Gurgan.   Alloh   o'z
hukmronligining   saroyini   saqlasin,   uning   davlati   mavjud   bo'lguncha   uning
poydevorini   mustahkamlasin.   Ushbu   ulug'vor   madrasada   yashash   haqiqatan
ham yaxshi:  Assalomu  alaykum!  Siz mehribon edingiz, unda abadiy qoling va
unga kiring. 820 yil (1417). Ma'lum bo'lishicha: bu bino dunyodagi eng zo'r va
eng baland bino, san'at  va ishdagi  eng mukammal  bino bo'lib, ilm-fan asoslari
va   najot   yo'lidagi   ko'rsatmalaridan   dalolat   beradi;   unda   yashovchi   shariat   va
1
    Registon-Buyuk Sovet entsiklopediyasidan maqola.  fatvo   ahli;   shuning   uchun   bu   buyuk   maktab   "olimlar   unda   yashaydi"   deb
nomlangan.
Madrasa   ichki   hovli   va  maydonga  qaragan  ulkan  pestak  bilan  kanonga  binoan
rejalashtirilgan.   Ushbu   binoning   me'mori   aniq   ma'lum   emas,   ammo
Ulug'bekning   zamondoshi,   tarixchi   Vasifiydan   bu   Qozizoda   Rumiyning
shogirdi   Kamaleddin   Muxandis   bo'lganligi   to'g'risida   xabar   bor.Ulug'bek
madrasasi - yopiq to'rtburchaklar shaklidagi hovli, uning orqa tomonida masjid
tomoshabinlari bo'lgan. Ansamblning burchaklarida 4 ta minora bor edi. Hovli
atrofida   tashqi   tomondan   ochilgan   ikki   qavatli   kamarlar   bor   edi,   ularning
orqasida   ellik   hujr   hujrasi   joylashgan   bo'lib,   ularda   bu   erda   tahsil   olayotgan
yuzdan   ziyod   talaba   yashagan.   Maydonda   ulkan   portal   ochiladi.   Xuddi   shu
portallardan   yana   uchta,   ammo   kichikroq,   binoning   boshqa   uch   tomonida
joylashgan   edi.   Orqa   portal   masjidga   kirish   vazifasini   bajargan.   Portallar   eng
ajoyib   qurilish   elementlari.   Ular   faqat   dekorativ   funktsiyaga   ega,   ularning
ma'nosi   faqat   monumentallik   va   ulug'vorlik   taassurotida.   Ushbu   taassurotga
juda oddiy texnika - eshik naychalarining kattalashtirilgan kattaligi erishiladi.
Bino   o'zining   barcha   monumentalligiga   qaramay,   engillik   va   inoyat   taassurot
qoldiradi.   Devorlarning   og'irligi   va   qalinligi   haqida   gapiradigan   devorlarning
bo'rttirma   detallari   umuman   yo'q   yoki   minimallashtirilgan.   Kichkina   dekorativ
bezak,   devorlarni   ko'k-ko'k   plitkalar   bilan   bo'yash,   devorning   zo'ravonligi
g'oyasini yo'q qiladi. Yupqa silindrsimon minoralar binoga doimo moviy moviy
osmonga   singib   ketgandek   edi.Madrasaning   dekorativ   bezaklari,   ayniqsa
mozaikalar,   sir   tonlarining   sofligi,   ranglar   uyg'unligidagi   nozik   uyg'unlik,
chiziqlar   chiroyi   va   naqsh   nafisligi   jihatidan   o'rta   asrlar   Sharqining   dekorativ
san'atining eng mukammal asarlariga murojaat qilgan holda, katta nafisligi bilan
ajralib turadi. Oq, sariq, yashil, marganets-qora gullar, ko'k va yashil  rangdagi
pushti   pushti   pushti   asosiy   peshtak   ustunlarida   chuqur   ko'k   asosiy   fonda 2
joylashgan. Oq va sariq yozuvlarning nafis va harakatlanuvchi harflari ingichka
spiral kavisli o'simlik poyalari bilan birlashtirilgan.
2
    Registon-Buyuk Sovet entsiklopediyasidan maqola.  1.2. Registon ansambli arxitektura jihatdan tasnifi
1932-   yilda   Ulug'bek   madrasasi   minorasi   to'g'rilandi   -   bu   dunyo   amaliyotida
misli ko'rilmagan hodisa.Keyingi ikki asr davomida Samarqand orqali o'tadigan
karvon   yo'llari   o'z   ahamiyatini   yo'qotmoqda.   Savdo   va   hunarmandchilik
mahsulotlarining   pasayishi   mamlakat   iqtisodiy   hayotidagi   turg'unlikka   olib
keladi. Samarqand - bu alohida taqdir sifatida Buxoro xonligining bir qismi. Bu
vaqtda   Samarqand   amiri   Bahodur   Yalangtush   o'z   mablag'lari   bilan   Registon
maydonida   yana   ikkita   madrasa   quradi.   Shu   bilan   bugungi   kungacha   saqlanib
qolgan,   o'zining   go'zalligi   bilan   ajoyib   markaziy   maydon   ansambli   qurilishi
yakunlanadi.   Asasan   bu   davirlarda   Regisron   bir   muncha   tiklash   ishlari   olip
borildi   xusan   kurip   utish   mumkinki   usha   xonliklar   davirda   ham   XIX   asr
o’rtalarida   usha   zilazila   bulish   oqibatida   devorlari   upirilip   tuwadi   va   buni
tamirlash   ishlari   olip   biriladi   bir   niche   kun   davom   etgan   tamirlash   ishlaridan
so’ng   uz   xolatini   bir   muncha   tiklab   oladi   usha   vaqtda   Ulug’bek   madrasasini
naqishlari   uz   xolatida   bir   muncha   cheqip   kitgandi.   Registonning   janubiy
tomonida   xalq   orasida   “Childuxtaron”   deb   atalmish   xonaqoh   va   maqbaralar
joylashgan   edi.   Ularni   Ko chkunchixonʻ   qurdirgan   edi   va   Tillakori
madrasasiga   qo’sh   qilib   bunyod   etilgan   edi.   U   1904-yilgi   zilziladan   so’ng
xarobaga   aylanib,   1910-yili   butunlay   buzilgan   va   o’rni   maydon   bo’lib   qolgan.
100 yil orasida oxirgi ko’rinishini olgan bu Registonni ko’rish ishtiyoqida butun
dunyodan sayyohlar tashrif buyurishadi.   Samarqanddagi tarixiy obidalarga gid-
ekskursovod   bilan   sayohat   uyushtirib,   obidalarimizning   bugungi   ko‘rinishi   va
unda   amalga   oshirilayotgan   ishlar   haqida   maqola   tayyorlash   uchun   Registon
majmuasiga   yo‘l   oldik.
Registonga borgach, bizga hamroh ajratishini so‘rab, dastavval majmua rahbari
Xonqul   Samarovga   uchrashdik.
-   Majmuaga   keyingi   yillarda   mahalliy   sayyohlar   oqimi   ancha   oshdi,   -   deydi
X.Samarov.   -     Bu   ichki   turizmni   rivojlantirish   uchun   berilgan   imtiyozlar, yengilliklar   samarasi,   deyish   mumkin.   Shuningdek,   sayyohlik   uchun   qulay
bo‘lgan   qo‘shimcha   dam   olish   kunlari   belgilandi.   Ayniqsa,   bayramlarda
aholining   turli   qatlamlari   o‘rtasida   hokimlik,   kasaba   uyushmalari   tashkilotlari
tomonidan   sayohatlar   uyushtirilmoqda.   Chekka   qishloqlardan   kelgan   aholi
“Registonni   birinchi   bor   ko‘rishimiz!”,   deb   aytishiga   ko‘p   guvoh   bo‘ldim.
Mehmonlarga majmuani to‘liq tanishtirishda gidlarning alohida o‘rni bor. Bizda
o‘n   nafar   gid   xodim   faoliyat   ko‘rsatib,   bir   necha   tilda   sayyohlarga   majmua
haqida ma’lumot beradi. Tarixchi bo‘lganim bois gidlarning sayyohlarga taqdim
etayotgan har bir ma’lumotiga e’tibor qarataman va ularni tizimli tarzda imtihon
qilib   turaman.   Sababi,   ba’zida   afsonalarga   ko‘ra,   degan   birgina   iboraning
aytilmasligi   tufayli   xorijliklar   ayrim   ma’lumotlarni   tarixiy   haqiqat   deb   qabul
qilishi   mumkin.
Registon   maydoniga   sayohatimizda   bizga   malakali   gid   mutaxassis   –   Xurshida
Narziyeva   hamrohlik   qiladigan   bo‘ldi.
Majmua   o‘rnida   bozor   bo‘lgan
- Bu hududdan bir paytlar Afrosiyob shaharchasini suv bilan ta’minlab turuvchi
katta   ariq   o‘tgan,   -   deya   Registon   bilan   bizni   tanishtirishni   boshlaydi
X.Narziyeva.   -   Ammo   vaqt   o‘tgan   sayin   bu   suv   qurib,   o‘rnida   qumlik   paydo
bo‘ladi.   Shuning   uchun   bu   joy   Registon,   ya’ni   qumlik   joy   degan   nom   olgan.
Maydondagi   binolarning   uchalasi   ham   madrasa   –   XV-XVII   asrlarda   qurilgan  
oliy o‘quv yurtlari. XIV asrda ushbu maydon faqatgina bozor vazifasini o‘tagan.
Amir Temurning rafiqasi Tuman oqo bu yerda usti yopiq bozor qurdirgan va u
“Timi   telpakfurushon”   nomi   bilan   mashhur   bo‘lgan.   Amir   Temur   vafotidan
so‘ng   Mirzo   Ulug‘bek   fan,   ma’rifat,   madaniyat   sohalariga   alohida   e’tibor
ko‘rsatgan. Shuning uchun 23 yoshida, 1417-1420- yillarda madrasa qurdiradi.
Madrasa   yonidan   esa   hozirgi   Tillakori   hamda   Sherdor   madrasalari   o‘rnida
xonaqoh   hamda   karvonsaroylar   qurdirgan.   Ushbu   karvonsaroylardan   tushgan
daromad   madrasada   o‘qiyotgan   talabalarga   mudarrislik   qilgan   ustozlarga
berilgan.   Ushbu   binolar   bizning   kunlargacha   yetib   kelmagan.   Oradan   ikki   asr o‘tib,   o‘sha   paytda   Samarqand   hokimi   bo‘lgan   Bahodir   Yalangto‘shbiy
Tillakori   va   Sherdor   madrasalarini   qurdirgan   va   Registon   hozirgi   ko‘rinishga
kelgan.
Ulug‘bek   madrasasining   peshtoqi   yulduzlar   bilan   bezatilgan   bo‘lib,     bu
allomaning astronom   ekanligiga  ishora, ikki   yonidagi  minoralar   qad  rostlagan.
Minoraning   biri,   ya’ni   o‘ng   tomondagisi   biroz   og‘ganiga   e’tibor   bering.
Samarqandliklar   bu   minorani   “Samarqand   pizasi”,   deb   ham   atashadi.     O‘tgan
asrning   boshlarida   yuz   bergan   zilzila   natijasida   minora   qariyb   ikki   metrga
og‘gan.
1932   yilda   mutaxassislar   tomonidan   tavakkal   ishga   qo‘l   uriladi,
texnologiyalarsiz,   uni   saqlab   qolishga   kirishiladi.   Mazkur   Samarqanddagi
ii
tarixiy   obidalarga   gid-ekskursovod   bilan   sayohat   uyushtirib,   obidalarimizning
bugungi   ko‘rinishi   va   unda   amalga   oshirilayotgan   ishlar   haqida   maqola
tayyorlash   uchun   Registon   majmuasiga   yo‘l   oldik.
Registonga borgach, bizga hamroh ajratishini so‘rab, dastavval majmua rahbari
Xonqul   Samarovga   uchrashdik.
-   Majmuaga   keyingi   yillarda   mahalliy   sayyohlar   oqimi   ancha   oshdi,   -   deydi
X.Samarov.   -     Bu   ichki   turizmni   rivojlantirish   uchun   berilgan   imtiyozlar,
yengilliklar   samarasi,   deyish   mumkin.   Shuningdek,   sayyohlik   uchun   qulay
bo‘lgan   qo‘shimcha   dam   olish   kunlari   belgilandi.   Ayniqsa,   bayramlarda
3
aholining   turli   qatlamlari   o‘rtasida   hokimlik,   kasaba   uyushmalari   tashkilotlari
tomonidan   sayohatlar   uyushtirilmoqda.   Chekka   qishloqlardan   kelgan   aholi
“Registonni   birinchi   bor   ko‘rishimiz!”,   deb   aytishiga   ko‘p   guvoh   bo‘ldim.
Mehmonlarga majmuani to‘liq tanishtirishda gidlarning alohida o‘rni bor. Bizda
o‘n   nafar   gid   xodim   faoliyat   ko‘rsatib,   bir   necha   tilda   sayyohlarga   majmua
haqida ma’lumot beradi. Tarixchi bo‘lganim bois gidlarning sayyohlarga taqdim
etayotgan har bir ma’lumotiga e’tibor qarataman va ularni tizimli tarzda imtihon
qilib   turaman.   Sababi,   ba’zida   afsonalarga   ko‘ra,   degan   birgina   iboraning
3
  Yoqubov N. Samarqand afsonalari.  Самарканд , 1990. aytilmasligi   tufayli   xorijliklar   ayrim   ma’lumotlarni   tarixiy   haqiqat   deb   qabul
qilishi   mumkin.
Registon   maydoniga   sayohatimizda   bizga   malakali   gid   mutaxassis   –   Xurshida
Narziyeva   hamrohlik   qiladigan   bo‘ldi. Majmua   o‘rnida   bozor   bo‘lgan
- Bu hududdan bir paytlar Afrosiyob shaharchasini suv bilan ta’minlab turuvchi
katta   ariq   o‘tgan,   -   deya   Registon   bilan   bizni   tanishtirishni   boshlaydi
X.Narziyeva.   -   Ammo   vaqt   o‘tgan   sayin   bu   suv   qurib,   o‘rnida   qumlik   paydo
bo‘ladi.   Shuning   uchun   bu   joy   Registon,   ya’ni   qumlik   joy   degan   nom   olgan.
Maydondagi   binolarning   uchalasi   ham   madrasa   –   XV-XVII   asrlarda   qurilgan  
oliy o‘quv yurtlari. XIV asrda ushbu maydon faqatgina bozor vazifasini o‘tagan.
Amir Temurning rafiqasi Tuman oqo bu yerda usti yopiq bozor qurdirgan va u
“Timi   telpakfurushon”   nomi   bilan   mashhur   bo‘lgan.   Amir   Temur   vafotidan
so‘ng   Mirzo   Ulug‘bek   fan,   ma’rifat,   madaniyat   sohalariga   alohida   e’tibor
ko‘rsatgan.   Shuning   uchun   23   yoshida,   1417-1420   yillarda   madrasa   qurdiradi.
Madrasa   yonidan   esa   hozirgi   Tillakori   hamda   Sherdor   madrasalari   o‘rnida
xonaqoh   hamda   karvonsaroylar   qurdirgan.   Ushbu   karvonsaroylardan   tushgan
daromad   madrasada   o‘qiyotgan   talabalarga   mudarrislik   qilgan   ustozlarga
berilgan.   Ushbu   binolar   bizning   kunlargacha   yetib   kelmagan.   Oradan   ikki   asr
o‘tib,   o‘sha   paytda   Samarqand   hokimi   bo‘lgan   Bahodir   Yalangto‘shbiy
Tillakori   va   Sherdor   madrasalarini   qurdirgan   va   Registon   hozirgi   ko‘rinishga
kelgan.
Ulug‘bek   madrasasi   –   to‘ng‘ich   bino
Ulug‘bek   madrasasining   peshtoqi   yulduzlar   bilan   bezatilgan   bo‘lib,     bu
allomaning astronom   ekanligiga  ishora, ikki   yonidagi  minoralar   qad  rostlagan.
Minoraning   biri,   ya’ni   o‘ng   tomondagisi   biroz   og‘ganiga   e’tibor   bering.
Samarqandliklar   bu   minorani   “Samarqand   pizasi”,   deb   ham   atashadi.     O‘tgan
asrning   boshlarida   yuz   bergan   zilzila   natijasida   minora   qariyb   ikki   metrga
og‘gan.   1932-yilda   mutaxassislar   tomonidan   tavakkal   ishga   qo‘l   uriladi,
texnologiyalarsiz,   uni   saqlab   qolishga   kirishiladi.   Mazkur   Samarqanddagi tarixiy   obidalarga   gid-ekskursovod   bilan   sayohat   uyushtirib,   obidalarimizning
bugungi   ko‘rinishi   va   unda   amalga   oshirilayotgan   ishlar   haqida   maqola
tayyorlash   uchun   Registon   majmuasiga   yo‘l   oldik.
Registonga borgach, bizga hamroh ajratishini so‘rab, dastavval majmua rahbari
Xonqul   Samarovga   uchrashdik.
Majmuaga   keyingi   yillarda   mahalliy   sayyohlar   oqimi   ancha   oshdi,   -   deydi
X.Samarov.   -     Bu   ichki   turizmni   rivojlantirish   uchun   berilgan   imtiyozlar,
yengilliklar   samarasi,   deyish   mumkin.   Shuningdek,   sayyohlik   uchun   qulay
bo‘lgan   qo‘shimcha   dam   olish   kunlari   belgilandi.   Ayniqsa,   bayramlarda
aholining   turli   qatlamlari   o‘rtasida   hokimlik,   kasaba   uyushmalari   tashkilotlari
tomonidan   sayohatlar   uyushtirilmoqda.   Chekka   qishloqlardan   kelgan   aholi
“Registonni   birinchi   bor   ko‘rishimiz!”,   deb   aytishiga   ko‘p   guvoh   bo‘ldim.
Mehmonlarga majmuani to‘liq tanishtirishda gidlarning alohida o‘rni bor. Bizda
o‘n   nafar   gid   xodim   faoliyat   ko‘rsatib,   bir   necha   tilda   sayyohlarga   majmua
haqida ma’lumot beradi. Tarixchi bo‘lganim bois gidlarning sayyohlarga taqdim
etayotgan har bir ma’lumotiga e’tibor qarataman va ularni tizimli tarzda imtihon
qilib   turaman.   Sababi,   ba’zida   afsonalarga   ko‘ra,   degan   birgina   iboraning
aytilmasligi   tufayli   xorijliklar   ayrim   ma’lumotlarni   tarixiy   haqiqat   deb   qabul
qilishi   mumkin.
Registon   maydoniga   sayohatimizda   bizga   malakali   gid   mutaxassis   –   Xurshida
Narziyeva   hamrohlik   qiladigan   bo‘ldi.
Majmua   o‘rnida   bozor   bo‘lgan
- Bu hududdan bir paytlar Afrosiyob shaharchasini suv bilan ta’minlab turuvchi
katta   ariq   o‘tgan,   -   deya   Registon   bilan   bizni   tanishtirishni   boshlaydi
X.Narziyeva.   -   Ammo   vaqt   o‘tgan   sayin   bu   suv   qurib,   o‘rnida   qumlik   paydo
bo‘ladi.   Shuning   uchun   bu   joy   Registon,   ya’ni   qumlik   joy   degan   nom   olgan.
Maydondagi   binolarning   uchalasi   ham   madrasa   –   XV-XVII   asrlarda   qurilgan  
oliy o‘quv yurtlari. XIV asrda ushbu maydon faqatgina bozor vazifasini o‘tagan.
Amir Temurning rafiqasi Tuman oqo bu yerda usti yopiq bozor qurdirgan va u “Timi   telpakfurushon”   nomi   bilan   mashhur   bo‘lgan.   Amir   Temur   vafotidan
so‘ng   Mirzo   Ulug‘bek   fan,   ma’rifat,   madaniyat   sohalariga   alohida   e’tibor
ko‘rsatgan.   Shuning   uchun   23   yoshida,   1417-1420   yillarda   madrasa   qurdiradi.
Madrasa   yonidan   esa   hozirgi   Tillakori   hamda   Sherdor   madrasalari   o‘rnida
xonaqoh   hamda   karvonsaroylar   qurdirgan.   Ushbu   karvonsaroylardan   tushgan
daromad   madrasada   o‘qiyotgan   talabalarga   mudarrislik   qilgan   ustozlarga
berilgan.   Ushbu   binolar   bizning   kunlargacha   yetib   kelmagan.   Oradan   ikki   asr
o‘tib,   o‘sha   paytda   Samarqand   hokimi   bo‘lgan   Bahodir   Yalangto‘shbiy
Tillakori   va   Sherdor   madrasalarini   qurdirgan   va   Registon   hozirgi   ko‘rinishga
kelgan.
Ulug‘bek   madrasasi   –   to‘ng‘ich   bino
Ulug‘bek   madrasasining   peshtoqi   yulduzlar   bilan   bezatilgan   bo‘lib,     bu
allomaning astronom   ekanligiga  ishora, ikki   yonidagi  minoralar   qad  rostlagan.
Minoraning   biri,   ya’ni   o‘ng   tomondagisi   biroz   og‘ganiga   e’tibor   bering.
Samarqandliklar   bu   minorani   “Samarqand   pizasi”,   deb   ham   atashadi.     O‘tgan
asrning   boshlarida   yuz   bergan   zilzila   natijasida   minora   qariyb   ikki   metrga
og‘gan.   1932   yilda   mutaxassislar   tomonidan   tavakkal   ishga   qo‘l   uriladi,
texnologiyalarsiz, uni saqlab qolishga kirishiladi. Mazkur bino 1960 yilga kilip
qaytardan   tiklash   ishlarini   olip   bordi,va   shu   billari   uz   xolatini   bir   muncha
tiklandi   ammo   SSSR   davrida   bu   binolarga   savuq   minosabatda   bulganligi   va
shahardan   utkazilgan   ariqlar   qarovsiz   qoldirilganligi   natijasida   bir   mincha   suv
toshqinni natijasida Registon maydoni chukish holati uchradi xozirgi kunda yo’l
bilan   solishtirilganda   ancha   pasligini   kurip   utish   mumkin-   E’tibor   bergan
bo‘lsangiz, madrasalarga kirishda ikkita eshik bor, - deya ishora qiladi Xurshida
Narziyeva. – Bundan talaba va ustozlar alohida- alohida eshikdan kirib-chiqqan.
Qizig‘i,   o‘ng   tomon   eshik   talabalar   uchun   ajratilgan   bo‘lib,   “doim   ishlari
o‘ngidan kelsin”, degan ma’noni mujassam  etgan. Talabalarning e’tiborini jalb
qilmaslik   uchun   madrasaga   kirish   juda   oddiy   uslubda,   qariyb   bezatilmagan.
Madrasa   ikki   qavatli   bo‘lib,   56   ta   hujra   mavjud. Binoning   ikkinchi   qavati   o‘tgan   asrning   boshlaridagi   zilzila   oqibatida   vayron
bo‘lgan. 1994 yilda Mirzo Ulug‘bek tavalludining 650 yilligi munosabati bilan
madrasada   yirik   ta’mirlash   ishlari   amalga   oshirilgan.
Madrasa ichkarisida tashkil etilgan muzeyda dars jadvallari, o‘qitiladigan fanlar
ro‘yxati,   bobokalonlarimiz   nomiga   qo‘yilgan   kraterlar,   Mirzo   Ulug‘bekning
ilmiy   ishlari,   Amir   Temur   davriga   oid   boshqa   eksponatlar   o‘rin   olgan.
Tillakoridagi   “hayot   charxpalagi”
Tillakori   madrasasi   maydonda   mavjud   madrasalardan   eng   chiroylisi   deb   tan
olingan.   U   ham   masjid   va   madrasa   bo‘lib,   hovlisi   ancha   kengroq   va   bir
qavatlidir.   O‘tgan   asrning   70-yillarida   ichkari   qism   qaytadan   to‘liq
ta’mirlangan. Ya’ni, tilla suvi yuritilgan, ramziy tarzda “Hayot charxpalagi” deb
ataluvchi   ushbu   naqshinkor   gumbaz   eski   naqshlari   saqlanib   qolingan   holda
hozirgi   ko‘rinishiga   keltirilgan.
Shuningdek,   ilgari   auditoriya   vazifasini   o‘tagan   zallarda   hozir   amaliy   san’at
ko‘rgazmalari   namoyish   etiladi.   Bu   yerda   hunarmandchilik   namunalari   o‘rin
olgan. 4
Sherdor   madrasasida   nega   namoz   o‘qilmagan?
Sherdor madrasasi esa 1619-1636 yillarda quriladi. Uning peshtoqidagi sher va
yo‘lbars   aralashmasidagi   afsonaviy   jonivor   hamda   yugurib   ketayotgan   kiyik
surati  tushirilgan  tasvir  turlicha  talqin  qilinadi. Misol   uchun, ba’zi   manbalarda
bu  surat   tinchlik-xotirjamlik  hukm   surgan  yurtda  kiyiklar   ham  erkin  sayr   qilib
yuribdi, sherlar esa davlatning mustahkamligini ifodalaydi, deyilgan. Peshtoqida
jonivor   surati   mavjud   bo‘lgani   uchun   ushbu   binoda   namoz   o‘qilmagan.
Shuningdek,   ba’zi   manbalarga   ko‘ra,   Sherdor   madrasasi   peshtoqiga   nimaning
tasvirini tushirish bo‘yicha Bahodir Yalangto‘sh tanlov e’lon qilgan va maqbul
deb   topilgan   surat   muallifiga   pul   mukofoti   topshirilgan.
4
  Ushbu maqolada   O zbekiston milliy ensiklopediyasiʻ   (2000-2005) ma lumotlaridan foydalanilgan	ʼ II bob. Registon ansamblining xalqaro miqyosda e’tirof etilishi.
2.1. Registon ansambli Yunesko tarkibiga kiritilishi           Samarqanddagi   Registon,   O'zbekiston   YUNESKOning   Jahon   merosi
ro'yxatiga   kiritilgan.   U   2001   yilda   YUNESKOning   Jahon   merosi   ro'yxatiga
kiritilgan.   Registon   YUNESKO   tomonidan   o'zining   ajoyib   me'moriy   va
madaniy   ahamiyati   bilan   tan   olingan,   chunki   u   Markaziy   Osiyoda   Temuriylar
me'morchiligi va Islom uyg'onishining cho'qqisini ifodalaydi.
Registon  atrofida joylashgan  uchta madrasa, Ulug '  Beg madrasasi,  Tilya-Kori
madrasasi   va   Sher-Dor   madrasasi   dizayni   va   bezaklari   bilan   noyobdir.   Ularda
Temuriylar   me'morchiligiga   xos   bo'lgan   murakkab   plitkalar,   rang-barang
mozaikalar   va   chiroyli   xattotlik   mavjud.   Registon   o'zining   tarixiy   ahamiyati
bilan   ham   ahamiyatlidir,   chunki   u   asrlar   davomida   Markaziy   Osiyoda   muhim
ta'lim va madaniyat markazi bo'lib xizmat qilgan.
YUNESKOning Butunjahon merosi ro'yxatiga kiritilgan Registon hozirgi kunda
uning   madaniy   va   tarixiy   ahamiyatini   kelajak   avlodlar   uchun   saqlab   qolishga
qaratilgan   xalqaro   shartnomalar   bilan   himoyalangan.   Shuningdek,   u
mintaqaning   asosiy   sayyohlik   yo'nalishi   va   iqtisodiy   rivojlanish   manbai
hisoblanadi.
Sherdor   madrasasida   ekspozitsiya   shaklida   xuddi     o‘sha   davrdagi   singari
talabalar   hujrasi   tayyorlab   qo‘yilgan.
Imkoniyati   cheklanganlar   uchun   qulay   sharoit
Imkoniyati   cheklangan   insonlar   uchun   Registon   maydonining   kichik   maketi
ham   muzeylardan   biriga   qo‘yilgan,   ko‘zi   ojiz   insonlar   uchun   brayl   yozuvida
ma’lumotlar   mavjud.   Maketni   ushlab   ko‘rish   orqali   u   haqda   tasavvurga   ega
bo‘lish mumkin. Shuningdek, harakatida cheklovlar bor insonlar ham maydonni
aylanib   chiqishlari   uchun   barcha   imkoniyatlar   yaratilgan.
Registon   maydonidagi   muhtasham   obidalarni   gid   hamrohligida   aylanaman
desangiz,   kamida   ikki   soat   vaqtingiz   ketadi.   Ammo   bu   vaqtga   achinmaysiz,
aksincha, bu yerda yana qolgingiz, har bir koshinlar haqida bilgingiz kelaveradi. 5
Registonga borarkansiz, shunchaki, binolarning mahobatidan zavqlanmang, uni
mutaxassis bilan aylaning, bu sizga nafaqat ma’nan, balki ruhan, jismonan kuch,
shijoat   beradi.
2021   yilda   viloyatga   120   mingga   yaqin   xorijiy   va   salkam   2   million   mahalliy
sayyoh   tashrifi   kuzatildi.   Aytish   kerakki,   Samarqandga   kelgan   mehmon   borki,
Registonni ko‘rmay ketmaydi, Demak, ushbu majmua viloyat turizmi rivojidagi
muhim   inshootlardan   biridir.
Viloyatda bugungi kunda 7123 o‘rinli 171 ta mehmonxona, 2170 o‘rinli 227 ta
oilaviy   mehmon   uyi,   298   ta   transport   vositasi,   192   ta   turoperator   hamda   336
nafar   gid-tarjimon   sayyohlarga   xizmat   ko‘rsatmoqda.   Joriy   yilda   yana   105   ta
katta   va   kichik   mehmonxona   tashkil   etiladi.   Bu   orqali   viloyatdagi
mehmonxonalarda   bir   vaqtning   o‘zida   qariyb   20   ming   nafar   sayyohni   qabul
qilish   imkoniyati   yaratiladi.
Shuningdek,   joriy   yilda   viloyatimizda   ishbilarmonlik   salohiyatini   namoyon
etuvchi 1300 xonani o‘z ichiga olgan to‘rt va besh yulduzli 8 ta mehmonxona,
xalqaro kongress markazi va ko‘rgazma majmualari, tematik xiyobonlar hamda
“Abadiy   shahar”   tarixiy   majmuasidan   iborat   “Samarqand   turizm   markazi”
tashkil etilyapti.
5
  Fayziev A. F. XIX asrning birinchi yarmi Samarqand vaqf hujjatlari / / XVI-XX asr boshlarida 
O'zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy hayoti masalalari. — 1988. - pp. 15-23. 17-asrda   Registonda   Sher-Do'r   va   Tillya-Kari   madrasalarining   ikkita
monumental   binosi   qurildi.   Ular   o'zining   badiiy   va   me'moriy   xususiyatlari
jihatidan   o'zlarining   prototipi   -   o'lmas   me'moriy   yodgorlik   -   Ulug'bek
madrasasidan hali ham past bo'lishiga qaramay, o'zining ajoyib hajmi va bezak
hashamati   bilan   ajralib   turadi.O'sha   paytda   keng   tarqalgan   bir   xil   turdagi
monumental   binolarni   taqqoslash   usuli   bu   erda   yangi   echimni   topdi.
Binolarning   jabhalari   shunday   joylashtirilganki,   ularni   birlashtirgan   maydon
uchta   katta   peshtaxtali   bir   tomonda   katta   ochiq   hovli   sifatida   qabul   qilinadi.
Registonga yaqinlashayotgan odamning nigohi oldida favqulodda ulug'vorlikka
to'la   tomosha   darhol   ochiladi.   Katta   geometrik   aniq   me'moriy   hajmlar   ritmik
ravishda takrorlanadi. Binolarning peshtaklari tomoshabinga ulkan kamar bilan
qarama-qarshi   bo'lib,   ular   uchli,   uchi   yuqoriga   qarab,   kuchli   ustunlar   va
devorlarga   bosilgan   me'moriy   massaning   ulkan   og'irligini   his   qiladi.   Arklar
qudratli   taranglikda   muzlab   qolgandek   tuyuldi   va   qandaydir   g'ayritabiiy   kuch
devorlar,   gumbazlar,   ustunlar   va   minoralar   massasini   harakatsiz   turishiga   olib
keladi,   ularning   yuzasida   plitalar   bilan   ishlangan   naqshlar   va   yozuvlarning
yorqin   ranglari   osoyishta   porlaydi.Kuchli   rang-barang   akkordlar,   ba'zan
devorlar   va   ustunlarning   katta   tekisliklarini   qoplagan   yoki   to'yingan   to'yingan
rangli panjarali, g'ildiraklarning nishlarida, kamar timpanalarida, gumbazlarning
qovurg'ali   yuzasida   ko'k,   och   ko'k   yoki   to'q   sariq-sariq   rangli   dog'lar   ustunligi
bilan rangli  panjara bilan bezatilgan. 17-asrda Registonda Sher-Do'r va Tillya-
Kari madrasalarining ikkita monumental binosi qurildi. Ular o'zining badiiy va
me'moriy   xususiyatlari   jihatidan   o'zlarining   prototipi   -   o'lmas   me'moriy
yodgorlik   -   Ulug'bek   madrasasidan   hali   ham   past   bo'lishiga   qaramay,   o'zining
ajoyib hajmi va bezak hashamati bilan ajralib turadi.
O'sha   paytda   keng   tarqalgan   bir   xil   turdagi   monumental   binolarni   taqqoslash
usuli   bu   erda   yangi   echimni   topdi.   Binolarning   jabhalari   shunday
joylashtirilganki,   ularni   birlashtirgan   maydon   uchta   katta   peshtaxtali   bir tomonda katta ochiq hovli sifatida qabul qilinadi. Registonga yaqinlashayotgan
odamning nigohi oldida favqulodda ulug'vorlikka to'la tomosha darhol ochiladi.
Katta   geometrik   aniq   me'moriy   hajmlar   ritmik   ravishda   takrorlanadi.
Binolarning  peshtaklari   tomoshabinga   ulkan   kamar   bilan   qarama-qarshi   bo'lib,
ular uchli, uchi yuqoriga qarab, kuchli ustunlar va devorlarga bosilgan me'moriy
massaning   ulkan   og'irligini   his   qiladi.   Arklar   qudratli   taranglikda   muzlab
qolgandek tuyuldi va qandaydir g'ayritabiiy kuch devorlar, gumbazlar, ustunlar
va   minoralar   massasini   harakatsiz   turishiga   olib   keladi,   ularning   yuzasida
plitalar   bilan   ishlangan   naqshlar   va   yozuvlarning   yorqin   ranglari   osoyishta
porlaydi.
Kuchli   rang-barang   akkordlar,   ba'zan   devorlar   va   ustunlarning   katta
tekisliklarini qoplagan yoki to'yingan to'yingan rangli panjarali, g'ildiraklarning
nishlarida,   kamar   timpanalarida,   gumbazlarning   qovurg'ali   yuzasida   ko'k,   och
ko'k   yoki   to'q   sariq-sariq   rangli   dog'lar   ustunligi   bilan   rangli   panjara   bilan
bezatilgan.   Avvaliga   binoni   hokim   Yalangto‘sh   Bahodir   sharafiga   nomlash
rejalashtirilgan   edi.   Biroq,   odamlar   “Sherdor”   ya’ni   “Sherlar   makoni”   deya
atashgan.
Madrasa   o‘zining   zamonaviy   nomini   old   qismidagi   timpanumidagi   o‘ziga   xos
bezak   tufayli   oldi,   chiqayotgan   quyosh   nurlari   ostida,   qor   qoplonining   oq
jayronga ov sahnasi hayoliy hayvonlar qiyofasi negizida tasvirlangan.
Garchi   musulmonlarning   urf-odatlariga   ko‘ra,   muqaddas   joylarda   hayvonlar
yoki odamlarni tasvirlab bo‘lmaydi, lekin ushbu madrasa bundan mustasno.
Kiyik   ovlayotgan   yirtqichlarning   tasviri,   ilmu   toliblar   bilimga   intilishlari
zarurligini   va,   sherlar   o‘ljasini   quvib   ularni   yeganlaridek,   donolikni
o‘zlashtirishlari   zarurligi   lozim.   Insonning   yuzi   xudoni   ramziy   timsol
ko‘rinishini tasvirlagan holda ogohlantiradi: “Hatto siz yirtqich bo‘lsangiz ham, boqiy emasligingizni unutmasligingiz kerak”. Qariyb uch asr davomida Sherdor
musulmonlar orasida eng mashhur ta’lim muassasasi hisoblangan. 2.1.Registon ansamblining ta’mirlanishi
          Registon,   Samarkand   shahridagi   jahon   bo'ylab   mashhur   bo'lgan
mehmonxona   va   qirq   masjiddan   iborat   bo'lgan   markaziy   ko'cha,   shuningdek,
Ulug'bek,   Tillojon   va   Shir   Dor   medresalari   bilan   o'ralgan   namoyishgoh   joyi
sifatida   ham   xizmat   qilgan.   Shu   sababli,   Registon   joyi   O'zbekiston   va   jahon
tarixida ahamiyatli ob'ekt deb hisoblanadi.
Registon   ko'chasidagi   Ulug'bek,   Tillojon   va   Shir   Dor   medresalari,   15-17
asrlarda   Timurid   davlatining   iftixoriy   davrining   eng   yaxshi   namunalaridan
hisoblanadi.   Ular   asqarida   talabalar   uchun  ilmiy  markazlar   sifatida  ishlatilgan.
Lekin   keyinchalik,   ular   turistlar   va   ziyoratchilar   uchun   ko'plab   qiziqarli   joylar
sifatida ham xizmat qilishdi.
O'zbekiston   hukumati   medresalarning   ta'mirlanishi   bo'yicha   katta   ishlar   olib
borayapti.   2018   yilida,   Ulug'bek   medresasi   kabi   madaniy   yodgorliklar,
arxitektura   va   san'atning   zaruriy   qismlarini   o'z   ichiga   olgan   yangi   binoga   ega
bo'ldi. Tillojon va Shir Dor medresalari ham zamonaviy turli xizmatlar va yangi
turistlar uchun rivojlanishni davom ettirish uchun ta'mirlanmoqda.
Bundan   tashqari,   2021   yilida   O'zbekiston   prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev
Samarkand   shahrida   "Registon"   davlat   arkheologiya-muxlislik   muzeumini
ochishga oid qaror qabul qildi. Bu muzeum medresalarning tarixi, arxitekturasi
va o'zbek san'ati haqida ko'proq ma'lumot beradi.
Samarqanddagi   XVII   asrning   mashhur   binolardan   biri   –   Sherdor   madrasasi
Registon me’moriy ansambli tarkibiy qismiga kiradi. Bir necha asrlar davomida
madrasa   mashhur   islomiy   ta’lim   muassasasi   bo‘lib,   uning   hujralarida   taniqli
faylasuflar   va   ilohiyotshunoslar   tehsil   olgan.
Madrasa 1619-1636- yillarda Ulug‘bekning demontaj qilingan xonaqohi o‘rnida
Ashtarxoniy   Yalanto‘shbiy   Bahodirning   buyrug‘i   bilan   qurilgan.   Qurilishga
Samarqand   me’mori   Abduljabbor   jalb   qilingan,   bezak   berish   ishlarini   usta
Muhammad Abbos bajargan.
Dizayn Markaziy Osiyo an’anaviy uslubida amalga oshirilgan va asosiy tashqi
ko‘rinishi uchli yakunga ega bo‘lgan arkali kirish eshigi bilan hayratga soladi. Avvaliga binoni hokim Yalangto‘sh Bahodir sharafiga nomlash rejalashtirilgan
edi. Biroq, odamlar “Sherdor” ya’ni “Sherlar makoni” deya atashgan.
Madrasa   o‘zining   zamonaviy   nomini   old   qismidagi   timpanumidagi   o‘ziga   xos
bezak   tufayli   oldi,   chiqayotgan   quyosh   nurlari   ostida,   qor   qoplonining   oq
jayronga ov sahnasi hayoliy hayvonlar qiyofasi negizida tasvirlangan.
Garchi   musulmonlarning   urf-odatlariga   ko‘ra,   muqaddas   joylarda   hayvonlar
yoki odamlarni tasvirlab bo‘lmaydi, lekin ushbu madrasa bundan mustasno.
Kiyik   ovlayotgan   yirtqichlarning   tasviri,   ilmu   toliblar   bilimga   intilishlari
zarurligini   va,   sherlar   o‘ljasini   quvib   ularni   yeganlaridek,   donolikni
o‘zlashtirishlari   zarurligi   lozim.   Insonning   yuzi   xudoni   ramziy   timsol
ko‘rinishini tasvirlagan holda ogohlantiradi: “Hatto siz yirtqich bo‘lsangiz ham,
boqiy emasligingizni unutmasligingiz kerak”. Qariyb uch asr davomida Sherdor
musulmonlar orasida eng mashhur ta’lim muassasasi hisoblangan.
Madrasa   peshtoqida   tasvirlangan   jarayon   vaqt   o‘tishi   bilan   O‘zbekistonning
milliy ramzlaridan biriga aylandi.
iii
Sherdor madrasasi va unga qarama-qarshi joylashgan Ulug‘bek madrasasining
o‘lchamlari   amalda   bir   xil.   Me’morning   fikriga   ko‘ra,   binolar   bir-birining
ko‘zgu   tasvirlari   bo‘lishi   kerak   edi   va   bu   yerda   o‘ziga   xos   “kosh”   texnikasi
ishlatilgan.Ammo   vaqt   o‘tishi   bilan   bu   joy   relyefi   biroz   o‘zgargan,   shuning
uchun   Sherdor   Ulug‘bek   madrasasidan   biroz   pastroqda   joylashgan.   Binoning
bezagi   kufiy   yozuvlari,   Muhammad   (s.a.v)   payg‘ambar   so‘zlari   va   Qur’oni
Karimdan muqaddas so‘zlar bilan bezatilgan.  XULOSA
Registon   va   undagi   medresalar,   Samarkand   shahridagi   ahamiyatli   ob'ektlardan
hisoblanadi va ularga zarar yetkazish yoki asrab-avaylashning har qanday shakli
qat'iyan   qabul   qilinmaydi.   Shu   sababli,   O'zbekiston   hukumati   Registon   va
undagi   ob'ektlarni   himoya   qilish   va   ularning   hujjatlarini   saqlash   uchun   katta
hissa sarflaydi.
Hozirgi   kunda,   Registon   va   undagi   medresalar   yangi   turistlar   va   ziyoratchilar
uchun O'zbekistonning eng mashhur ob'ektlaridan biri hisoblanadi. Bu sababli,
O'zbekiston   hukumati,   Registon   joyiga   kelayotgan   turistlar   uchun   ko'plab
xizmatlar   va   tashqi   yo'llar   yaratadi.   Bunda,   Registon   joyiga   kelayotgan
avtobuslar, shahar ichidagi transport va turistik sharoitlar kiritiladi.
Bundan   tashqari,   O'zbekiston   hukumati,   Registon   joyiga   kelayotgan
hamkorliklarni   rivojlantirish   uchun   turistik   agentliklar   va   saytlar   bilan
hamkorlik qiladi. Bular orqali, turistlar Registon va undagi medresalarni ko'rib
chiqish,   shahar   tarixi   va   madaniyati   haqida   ko'proq   ma'lumot   olish,   o'zbek
milliy ovqatlari va mahsulotlari bilan tanishishlar va boshqa turistik tadbirlarga
qatnashishlari mumkin.
Barcha   bu   qadamlar,   Registon   va   undagi   ob'ektlarning   himoyalash,   ularning
muqaddasligini   saqlash   va   ularning   turistlar   va   ziyoratchilar   uchun   ko'plab
qiziqarli joylar sifatida xizmat qilish maqsadida olib borilgan.
                                                       FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Registon-Buyuk Sovet entsiklopediyasidan maqola. 
2. Yoqubov N. Samarqand afsonalari.  Самарканд , 1990.
3.   Samarqand.   Ochiq   osmon   ostidagi   muzey.   -   Toshkent:   G'afur   G'ulom
nomidagi adabiyot va san'at nashriyoti, 1986. - pp. 143-168. — 248 p.
4. Sovet Ittifoqi san'at yodgorliklari. Markaziy Osiyo. Guidebook matn muallifi
va albom hamda compiler G. A.  Пугаченкова /. - M.: San'at, 1983. - p. 393. —
428 p.
5. Fayziev A. F. XIX asrning birinchi yarmi Samarqand vaqf hujjatlari / / XVI-
XX   asr   boshlarida   O'zbekistonning   ijtimoiy-iqtisodiy   hayoti   masalalari.   —
1988. - pp. 15-23. i
ii
                                                   
iii

MUNDARIJA Kirish I bob. Registon ansamblining Samarqand tarixida tutgan o‘rni 1.1. Registon ansambli qurilish tarixi 1.2. Registon ansambli arxitektura jihatdan tasnifi II bob. Registon ansamblining xalqaro miqyosda e’tirof etilishi. 2.1Registon ansambli Yunesko tarkibiga kiritilishi 2.2Registon ansamblining ta’mirlanishi XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR

Kirish Kurs ishining umumiy tavsifi. Samarqand, O‘zbekistonning eng ko'p tarixiy va madaniy yodgorliklari bilan mashhur shaharlardan biridir. Shahar Samarqand davlat madhiyasi, Samarqand shahri va ko'plab boshqa yodgorliklarga ega. Samarqand davlat madhiyasi, 14-15 asrlarda Temuriylar imperiyasi davlatining poytaxti bo'lgan Samarqand shahrida yaratilgan. Bu madhiya adabiyotlardagi eng yuqori ilmiy, falsafa va adabiy darajalarga ega. Madhiyada, zamonida mashhur yozuvchilar va olimlar yozgan asarlar jamlanib, ilm-fan, san'at va madaniyatning har qanday sohalarini qamrab olgan. Samarqand shahri, Registon va undagi medresalar, Shah-i Zinda ziyoratgohi, Bibi-Xonum mo'jizalari, Gur-e Amir maqbarasi, Ulug'bek obseravtoriyasi, Afrasiyob qal'asi va boshqa ko'plab yodgorliklarga ega. Ulug'bek observatoriyasi, asr o'tganligi uchun juda yuqori tekislik darajasiga erishgan. Bu observatoriyada, Ulug'bek va uning ilmiy jamoasi yulduzlar va planetalar to'g'risida ma'lumotlar to'plagan va ularga ko'proq yakindan tanishganlar. Samarqand shahrida zamonaviy va klassik O'zbek milliy mutafakkirlari yashagan. Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur, Buxoriy, Jami, Hafiz Shirazi, Firdavsiy va boshqa ko'plab yozuvchilar Samarqandda yashagan va ularga Samarqandning madaniy atmosferasi katta ta'sir qilgan. Bundan tashqari, Samarqand shahri, ko'plab o'zbek milliy ovqatlari va mahsulotlari bilan ham mashhur. Palov, somsa, lag'mon, non va boshqa ko'plab ovqatlar Samarqandning tuyg'on taomlari hisoblanadi.

I bob. Registon ansamblining Samarqand tarixida tutgan o‘rni 1.1.Registon ansambli qurilish tarixi Bahodir Yalangto‘shbiy Tillakori va Sherdor madrasalarini qurdirgan va Registon hozirgi ko‘rinishga kelgan. Registon ansambli — Samarqandning Registon maydonida 3 Madrasa {Ulug bek madrasasi, Tillakori Madrasasi,ʻ Sherdor Madrasasi) dan iborat me moriy majmua. Dastlab Ulug bek madrasasi ʼ ʻ (1417—1420 yy) bunyod etilib, keyinchalik qarshisiga — maydon sharqiga Ulug bek xonaqohi (1424 y), shim.ga Mirzoyi karvonsaroyi, jan.ga Alika ʻ Ko kaldosh Juma masjidi (1430 y) kurdirgan, yonida esa yog ochdan hotamkori ʻ ʻ uslubida masjidi Muqatta va Abusaid madrasasi qurilgan. XV asrning 20—40- i yillarida Registon hashamatli me moriy ansamblga ʼ aylangan. XVII asrda Samarqand hokimi Yalangto sh Bahodir vayrona ʻ holatdagi Ulug bek xonaqohi o rniga Sherdor Madrasa (1619—1635/36)ni, ʻ ʻ Mirzoyi karvonsaroyi o rniga Tillakori madrasa masjidi (1646/47— 1659/ 60)ni ʻ qurdirgan. R.a. o zining rang-barang koshinkori bezaklari; naqshinkori peshtoqlari, ulkan ʻ gumbazlari bilan O rta Osiyo me morchligining noyob yodgorligi ʻ ʼ hisoblanadi. Qadimiy Samarqand shahrining rasmiy markazi Registon maydoni bo lib, bu erda uchta madrasa qad ko targan: Ulug bek madrasasi (1417-1420), ʻ ʻ ʻ Sherdor madrasasi (1619-1636), Tillakori madrasasi (1647-1660). Registon - qadimiy ilm, ta lim muassasalari joylashgan joy bo lib, sharqdagi ʼ ʻ shahar qurilishi san atining eng ko zga ko rinarli namunalaridan biri ʼ ʻ ʻ hisoblanadi. U haqda Temuriylar faxr bilan: „Kim bizning kuch- qudratimizga shubha qilsa, kelib biz qurgan binolarni ko rsin“, deganlar. 2001- yilda bu uch ʻ madrasa UNESCOning butun dunyo yodgorliklari ro yxatiga kiritilgan. ʻ

Registon maydoni- tarixda shaharning ilm-fan, siyosat va diniy markazi bo’lgan. “Registon ” so’zi “qumloq joy” degan ma’noni anglatadi. 1 O’rta asrlarda hamma katta shaharlarda markazlar “Registon” deb atalar edi. Shu nomdagi maydonlar Buxoro, Shahrisabz va Toshkentda ham bo’lgan. Samarqanddagi maydon esa O’rta Osiyodagi eng mahobatli va tahsinga sazovor maydonlardan biri edi. Bu maydonda bir necha ming yillik tarix mujassam. Amir Temur podshohligi davrida Registon Samarqandning markaziga aylantirildi. Ulug’bek davri (1409-1447)da esa maydon bundan ham muhimroq ahamiyatga ega bo’ldi. Zamonaviy Registon ansambli o’zida Ulug’bek madrasasi (1417-1420), Sherdor madrasasi(1619-1636) va Tillakori masjid-madrasasini (1647-1660) mujassam etadi.Registonning janubiy tomonida xalq orasida “Childuxtaron” deb atalmish xonaqoh va maqbaralar joylashgan edi. Ularni Ko’chkunjihon (1527-1530) qurdirgan edi va Tillakori madrasasiga qo’sh qilib bunyod etilgan edi Ulug'bek madrasasi portalida Qur'ondan an'anaviy iqtiboslar bilan bir qatorda quyidagi xabar ham bor: «Ushbu uy haqida aytishimiz mumkin: bu odamlar uchun ko'p qirrali yorug'lik, to'g'ri yo'l, ko'rish qobiliyati to'g'ri odamlar uchun rahm-shafqat. Sultonning o'g'li, ushbu ilm va marhamat binosining asoschisi, tinchlik va imonni qondiradigan munosib Sulton Ulug'bek Gurgan. Alloh o'z hukmronligining saroyini saqlasin, uning davlati mavjud bo'lguncha uning poydevorini mustahkamlasin. Ushbu ulug'vor madrasada yashash haqiqatan ham yaxshi: Assalomu alaykum! Siz mehribon edingiz, unda abadiy qoling va unga kiring. 820 yil (1417). Ma'lum bo'lishicha: bu bino dunyodagi eng zo'r va eng baland bino, san'at va ishdagi eng mukammal bino bo'lib, ilm-fan asoslari va najot yo'lidagi ko'rsatmalaridan dalolat beradi; unda yashovchi shariat va 1 Registon-Buyuk Sovet entsiklopediyasidan maqola.

fatvo ahli; shuning uchun bu buyuk maktab "olimlar unda yashaydi" deb nomlangan. Madrasa ichki hovli va maydonga qaragan ulkan pestak bilan kanonga binoan rejalashtirilgan. Ushbu binoning me'mori aniq ma'lum emas, ammo Ulug'bekning zamondoshi, tarixchi Vasifiydan bu Qozizoda Rumiyning shogirdi Kamaleddin Muxandis bo'lganligi to'g'risida xabar bor.Ulug'bek madrasasi - yopiq to'rtburchaklar shaklidagi hovli, uning orqa tomonida masjid tomoshabinlari bo'lgan. Ansamblning burchaklarida 4 ta minora bor edi. Hovli atrofida tashqi tomondan ochilgan ikki qavatli kamarlar bor edi, ularning orqasida ellik hujr hujrasi joylashgan bo'lib, ularda bu erda tahsil olayotgan yuzdan ziyod talaba yashagan. Maydonda ulkan portal ochiladi. Xuddi shu portallardan yana uchta, ammo kichikroq, binoning boshqa uch tomonida joylashgan edi. Orqa portal masjidga kirish vazifasini bajargan. Portallar eng ajoyib qurilish elementlari. Ular faqat dekorativ funktsiyaga ega, ularning ma'nosi faqat monumentallik va ulug'vorlik taassurotida. Ushbu taassurotga juda oddiy texnika - eshik naychalarining kattalashtirilgan kattaligi erishiladi. Bino o'zining barcha monumentalligiga qaramay, engillik va inoyat taassurot qoldiradi. Devorlarning og'irligi va qalinligi haqida gapiradigan devorlarning bo'rttirma detallari umuman yo'q yoki minimallashtirilgan. Kichkina dekorativ bezak, devorlarni ko'k-ko'k plitkalar bilan bo'yash, devorning zo'ravonligi g'oyasini yo'q qiladi. Yupqa silindrsimon minoralar binoga doimo moviy moviy osmonga singib ketgandek edi.Madrasaning dekorativ bezaklari, ayniqsa mozaikalar, sir tonlarining sofligi, ranglar uyg'unligidagi nozik uyg'unlik, chiziqlar chiroyi va naqsh nafisligi jihatidan o'rta asrlar Sharqining dekorativ san'atining eng mukammal asarlariga murojaat qilgan holda, katta nafisligi bilan ajralib turadi. Oq, sariq, yashil, marganets-qora gullar, ko'k va yashil rangdagi pushti pushti pushti asosiy peshtak ustunlarida chuqur ko'k asosiy fonda