SHAXS REFLEKSIV XUSUSIYATLARINING AGRESSIYAGA
SHAXS REFLEKSIV XUSUSIYATLARINING AGRESSIYAGA MOYILLIGI DIAGNOSTIKASI MUNDARIJA KIRISH……………………………………………………………………….....3-6 I. BOB. AGRESSIV XULQ-ATVOR MUAMMOSINI O’RGANISHNING ILMIY-NAZARIY ASOSLARI……………………………………………...…..6 1.1. Agressivlik fenomenining nazariy tadqiqi………………………………....7-15 1.2. Agressiv xulq-atvorga moyil o‘smirlarning individual psixologik xususiyatlari…………………………………………………………………...16-19 1.3. O‘smir aggressiv xulqining stressni yuzaga keltiruvchi omili sifatida…...20-25 II.BOB. SHAXSNING REFLEKSIV XUSUSIYATLARI VA AGRESSIYAGA MOYILLIGI DIAGNOSTIKASI …………………………………………...….26 2.1. SHaxsning refleksiv xususiyatlari diagnostikasi ……………………...….26-40 2.2. Refleksiyani shakllantirishga va agressiyaga moyillikni kamaytirishga mo‘ljallangan psixokorreksion dastur ……………………………………...….41-54 Xulosa………………………………………………………………………....55-56 Adabiyotlar ro’yhati………………………………..………………………..57-60 Ilovalar 1
KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Hozirda jahon miqyosida voyaga etmaganlar orasida sodir bo‘layotgan xuquqbuzarlik, jinoyatchilik hamda tajovuzkorlikni oldini olishga va bartaraf etishga qaratilgan keng qamrovli ishlar olib borilayapti. Mazkur muammolar, avvalo, ijtimoiy institutlar hamda jamoat tashkilotlariga bolalar ta’lim-tarbiyasi, ularning jismoniy, psixoemotsional rivojlanishini amalga oshirishda ustuvor vazifalarni keltirib chiqaradi. Jahon psixologiyasida bolalar va yoshlar orasidagi refleksiya va agressiv xulq-atvor muammosini o‘rganishga alohida tadqiqot yo‘nalishi sifatida e’tibor qaratilmoqda. Tadqiqotlarda agressivlikning biologik, psixologik, ijtimoiy, ijtimoiy-psixologik determinantlari va agressiv xulq-atvor reprezentatsiyasiga xos xususiyatlari o‘rganilgan. Mazkur yo‘nalishda o‘smirlardagi agressiv xulqni bartaraf etishning turli usullari va yuzaga kelish shart-sharoitlarini ifodalovchi psixologik mexanizmlarini aniqlash hamda joriy etish masalasining muhimligiga e’tibor qaratilmoqda. Ayni vaqtda o‘smirlar xulqidagi og‘ishlar, tajovuzkorlik, emotsional beqarorlik, hissiyotlarni boshqara bilmaslik kabi holatlar dolzarb muammolar sifatida qaralmoqda. Mamlakatimizda yoshlar tarbiyasi davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. Bugungi kunda mustaqillik sharofati bilan oilada va ta’lim muassasalarida yoshlar qalblarga odob-axloq, iffatu hayo kabi tushunchalar hamohang tarzda singdirib borilmoqda. Yoshlarni barkamol insonlar etib voyaga etkazish, yot mafkuralar, hurujlardan asrash, ularda turli g‘oyaviy tahdidlarga qarshi kurash ko‘nikmalarini shakllantirish davlatimiz siyosatining muhim yo‘nalishlaridan sanaladi. Bugungi kunda amalga oshirilayotgan choralar tarkibida, xususan o‘smirlarning ta’lim jarayonidagi faolligini oshirish, shaxslararo munosabatlarga kirishishda empatiya hissini rivojlantirish, shaxs sifatida o‘zini to‘g‘ri baholash, jamiyatda o‘z o‘rnini topishida yordam berish hamda axloqiy ko‘nikmalar shakllantirilishining psixologik mexanizmlarini takomillashtirish muhim masalalar hisoblanadi. 2
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 14 martdagi PQ-2833- sonli “Huquqbuzarliklar profilaktikasi va jinoyatchilikka qarshi kurashish tizimini yanada takomillashtirish chora tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017 yil 15 martdagi “Umumiy o‘rta ta’lim to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi Qarorida belgilangan vazifalarni amalga oshirishga mazkur bitiruv ishi muayyan darajada xizmat qiladi. Muammoning o‘rganilganlik darajasi. O‘smirlar agressiyasi va unga turdosh bo‘lgan xulq-atvor shakllari zamonaviy psixologiya fanida ustuvor tadqiqot mavzularidan biri bo‘lib kelmoqda. Xorij psixologiyasida o‘smirlardagi agressiv xulq-atvor kelib chiqishi, rivojlanishi, paydo bo‘lish omillari va sabablarini o‘rganish borasida juda ko‘p tadqiqot ishlari olib borilgan va olib borilmoqda: jumladan, zo‘ravonlik va agressiv deviant xulq-atvorning o‘zaro aloqasi A. Bandura va P.Uolters, ota-ona tarbiyasining bolalardagi agressivlikning paydo bo‘lishiga ta’siri O.Barnett, C.L.Miller-Perrin, o‘smirlardagi agressiv xulq- atvorning jamiyatda o‘z o‘rnini anglashdagi o‘rni A. Bass, ongni manipulyasiya qilib, agressiv xulq-atvorga undashda ommaviy axborot vositalarining ta’siri B. Kreyxi kabi olimlar tadqiqotlarida o‘z aksini topgan. [I; 12. 56-70 b] SHuningdek, tadqiqot predmeti sifatida agressiya hodisasi mohiyatini K.Lorens, A.Bandura, jinoyatchi o‘smirlarning o‘ziga xos psixologik xususiyatlarini o‘rganish D.I.Feldshteyn, o‘smirlarda agressiya va agressiv xulq- atvor shakllanishining sabablarini R. Beron, D. Richardson, agressiya profilaktikasi va korreksiyasi masalalarini L.M. Semenyuk, G.E.Breslav tadqiq etganlar. [I;13. 73-89 b] Rus psixologlari so‘nggi davrda bolalar va o‘smir agressiyasini o‘rganishda quyidagi muammolarga diqqat qaratayaptilar: E.A.Cheprakova agressiv xulq-atvor shakllanishiga oila va oilaviy munosabatlarning ta’sirini, Yu.B.Mojginskiy, A.A. Rean, L.M.Semenyuk hissiy buzilishlar, xulqi og‘ishganlik, agressiv xulq-atvorning korreksiyasi imkoniyatlarini, guruhda turli yosh va jinsdagi shaxslar agressiv xulqining o‘ziga xosligini, T.P. Smirnova bolalar va o‘smirlardagi agressiv xulq-atvorning 3
rivojlanishiga OAVning ta’siri, A.A.SHavrina maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar agressiv xulqining o‘ziga xosligini o‘rganganlar. [14; 45-60 b] O‘zbekistonlik psixologlardan E.G‘.G‘oziev, N.G‘.Kamilova, G.Q.To‘laganova, B.M.Umarov kabi olimlarning izlanishlarida bolalik va o‘smirlik davridagi psixik xususiyatlarni o‘rganishga qaratilgan tadqiqotlar o‘tkazilgan bo‘lib, ularda asosiy e’tibor deviant xulq-atvor, xarakter aksentuatsiyasi, bolalar va o‘smirlar suitsidi, o‘z-o‘ziga baho berish va nazorat qilish muammolariga qaratiladi. N.M.Dalimovaning tadqiqot ishida komp ь yuter o‘yinlari o‘smirda tajovuzkor xulq-atvor shakllanishiga ta’sir etuvchi omil sifatida o‘rganilgan. [12. 26-35 b] O‘zbekistonda shaxs refleksiv xususiyatlari va agressiv xulq-atvorining namoyon bo‘lish muammosi, uni keltirib chiqaruvchi omil va sabablarini o‘rganish va ularni bartaraf etish yo‘llari masalasi bo‘yicha alohida izlanishlar olib borilmaganligi tadqiqot ishimizning dolzarbligini belgilaydi. Tadqiqotning maqsadi o‘smirlarda agressiv xulq-atvorning namoyon bo‘lishi psixoprofilaktikasi va psixokorreksiyasi tadbirlari samaradorligini oshirish hamda uni metodik jihatdan takomillashtirishdan iborat. Tadqiqotning vazifalari: agressiv xulq-atvor turlarini va uni keltirib chiqaruvchi determinantlarni aniqlash; agressiv xulq-atvorga moyil o‘smirlarning individual psixologik xususiyatlariga aniqlik kiritish; o‘smirlarda agressiv xulq-atvorni o‘rganishga oid diagnostik metodikalarni tizimlashtirish; agressiv xulqni bartaraf etishga doir korreksion treninglar dasturini ishlab chiqish, uning samaradorligini baholash. Tadqiqotning ob’ektini Samarqand viloyat Payariq tumani, Samarqand shahar umumiy o‘rta ta’lim maktablarining 42 nafar o‘quvchilari tashkil etadi. Tadqiqotning predmetini agressiv xulq-atvorli o‘smirlarning psixologik xususiyatlari va ularni psixokorreksiya qilish imkoniyatlari tashkil etadi. 4
Tadqiqotning usullari. Tadqiqotda kuzatish, suhbat, psixologik test, so‘rov, anketa va matematik statistika metodlaridan foydalanilgan. Jumladan, muammoni empirik tadqiq qilish jarayonida V.S.Sobkin, A.S.Fomichenkoning “Agressiv xulq motivlarini aniqlash” so‘rovnomasi; A.Bass va A.Darki tomonidan ishlab chiqilgan B.O.Osnitskiy tomonidan modifikatsiya qilingan “Agressiya shakllari va ko‘rsatkichlarini diagnostika qilish” metodikasi; A.Ya.Varga va V.V.Stolinlarning “Ota-ona va bola munosabati” so‘rovnomasi; matematik statistika metodlar, ya’ni ma’lumotlar ishonchlilik darajasini aniqlash, miqdoriy ko‘rsatkichlarni statistik tahlil qilishda metodlaridan foydalanilgan. Tadqiqotning ilmiy yangiligi quyidagilardan iborat: o‘smirlarga xos agressiv mayllarning tabaqalashtirilgan ichki evolyusiyasi hamda agressiya shakllari o‘rtasidagi bog‘liqlikni jinsga ko‘ra tafovutlanishining xulq-avtor va ishtimoiy munosabatlarini shartlovchi psixologik omillari aniqlangan; ota-ona bilan bola munosabatlarida qabul qilish va kooperatsiya tarbiya uslublari agressiyaning kuchayishini hamda avtoritar giperijtimoiylashuv tarbiya uslubi agressiyaning pasayishini ta’minlovchi psixologik omillar ekanligi aniqlangan; agressiv o‘smirlar xulq-atvorini psixoprofilaktika qilish va psixokorreksiyalash maqsadida “ Refleksiyani shakllantirishga va agressiyaga moyillikni kamaytirishga mo‘ljallangan ” psixologik–trening dasturi ishlab chiqilgan; agressiyaga moyil o‘smirlar xulq-atvorini psixoprofilaktika qilish va psixokorreksiyalash maqsadida ota-onalar, pedagoglar va psixologlar hamkorlikda samarali ish olib borishining algoritmi ishlab chiqilgan. Bitiruv ishning tuzilishi: kirish, ikki bob, besh paragraf, xulosa va adabiyotlar royhatidan iborat. 5