ABDUQAYUM YO‘LDOSHEV QISSALARIDA SHAXS KONSEPSIYASI
ABDUQAYUM YO‘LDOSHEV QISSALARIDA SHAXS KONSEPSIYASI MUNDARIJA: KIRISH...................................................................................................................3 I BOB . BADIIY ADABIYOTDA SHAXS KONSEPSIYASI TALQINI………..12 1.1.Abduqayum Yo‘ldoshev qissalarida davr ruhi va xarakter talqini....................12 1.2. Y o zuvchi nuqtai nazari va qahramon tabiati.............................. .... .. . .............. .. 30 II. BOB. XARAKTERLAR IFODASI VA RUHIYAT TASVIRI… …. …………47 2.1. Adib qissalarida badiiy xarakterlar talqini.................................... ........ ..........47 2.2. Xarakter va ijtimoiy muhit talqini.............................................. ... ...................59 III. BOB. ADIB QISSALARIDA BADIIY KONFLIKT.………… . …………….74 3.1. Yozuvchi qissalarida ong va ongosti munosabati…..……… … ……………..74 3.2. Konflikt ifodasi va ijodkor mahorati.......................... ……… .. ………………87 XULOSA................................................................................ . ..............................115 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI..........................................119 1
KIRISH Dissertatsiya mavzusining dolzarbligi va zarurati. Istiqlol yillarida mamlakatimizda badiiy adabiyotni ijodiy individual uslub nuqtai nazaridan tadqiq etish borasida jiddiy yutuqlarga erishildi. Davr va inson konseptini badiiy obraz yaratish mahorati bilan uzviy aloqada tadqiq etish adabiyotshunoslik oldida turgan dolzarb vazifalardan sanaladi. Hozirgi o‘zbek adabiyotshunosligida badiiy asarni tahlil qilish, ijokorning poetik mahoratini yoritishda jahon adabiyotshunosligining turli tadqiqot metodlari asosida yondashuv sezilmoqda. Zero, «... adabiyot va san’atga, madaniyatga e’tibor – bu avvalo xalqimizga e’tibor, kelajagimizga e’tibor ekanini, buyuk shoirimiz Cho‘lpon aytganidek, adabiyot, madaniyat yashasa, millat yashashi mumkinligini unutishga bizning aslo haqqimiz yo‘q» 1 . Shubhasiz, milliy adabiyotimizning jahonga yuz tutishi badiiy tafakkur rivojida, yosh avlod kamolotida, badiiy barkamollik va etukligini ta’minlashda badiiy asar tahlili muhim ahamiyatga ega. Shu ma’noda, qissalar poetikasi muammolari negizida o‘zbek qissachiligi rivoji va poetik talqin ifodasining boyishiga sezilarli ulush qo‘shgan ijodkor – Shoyim Bo‘taevning badiiy asar poetik strukturasi va individualligini tizimli asosda tadqiq etish, davr va shaxs konsepsiyasining ifodasi bo‘yicha muayyan nazariy umumlashmalar chiqarish dissertatsion tadqiqot mavzusining zaruratini belgilaydi. Jahon adabiyotshunosligi ilmida badiiy nasr, ayniqsa zamonaviy milliy roman yaratish nazariyasi, badiy xronotop ifodasidagi kompozitsion yaxlitlik, janr kompozitsiyasi va syujet mutanosibligi, obrazlar mohiyatini belgilash, ularni tasniflash va tizimlashtirish, yozuvchi poetik individualligi, badiiy mahoratini aniqlash, ijodkor estetik ideali va real voqelikni kompozitsiyaga aylantirish jarayonlarini baholash muhim masalalar sirasiga kiradi. Har qanday milliy 1 Ўзбекистон Республикаси Президенти Ш авкат Мирзиёевнинг « Адабиёт ва санъат, маданиятни ривожлантириш – халқимиз маънавий оламини юксалтиришнинг мустаҳкам пойдеворидир » мавзусида Ўзбекистон ижодкор зиёлилари вакиллари билан учрашувдаги маърузаси // Халқ сўзи. 2017 йил, 4 август. 2
adabiyot jahon xalqlari badiiy tafakkuri bilan o‘zaro ta’sir, adabiy aloqalar yordamida rivojlanishi, dunyo yagona adabiy-madaniy, ijtimoiy-siyosiy maydonga aylangan globallashuv sharoitida bu jarayonlar o‘zbek adabiyotshunosligi uchun ham bevosita dahldor ekani oydinlashadi. Mustaqillik yillarida o‘zbek adabiyotshunosligida azaldan mavjud ilmiy an’analar bilan bir qatorda, dunyo adabiyotshunosligidagi yangicha uslub yondashuvlarni ijodiy o‘zlashtirish va tadqiqotlarda faol qo‘llash tamoyili shakllandi. Chunki, badiiy adabiyot, xususan, milliy qissalarda ikki qutbli dunyo haqidagi qarashlar yangilandi. Zamonaviy qissalarda kompozitsiyaning vazifasi va prinsiplari, poetik uslub, ijod psixologiyasi, adibning individual ijodiy dunyoqarashi va ijodiy jarayon, janriy kompozitsion yaxlitlik sintezlashuvi, an’ana, adabiy aloqalar, ijodiy individuallik, badiiy asar hayoti va ijtimoiy mavjudligini belgilash yo‘sinlari kabi muammolarning xolis yechimiga daxldor nazariy umumlashmalar chiqarish ustuvorlik qilmoqda. Zamonaviy o‘zbek qissachiligida ro‘y berayotgan sifat o‘zgarishlari, roman janrida badiiy uslub, syujet va kompozitsion yaxlitlikning sintezlashuv jarayonini xalqimizga ajoyib romanlar taqdim etayotgan yozuvchilar ijodi misolida tadqiq etish adabiy jarayonda kechayotgan uslubiy, janriy va kompozitsion yangilanishlar, badiiy ijod jarayoni, konkret ijodkor va adabiy jarayon bilan bog‘liq kategoriya ekanini tasdiqlashga xizmat qiladi. Shuningdek, kompozitsiyaning shakl komponentlari badiiy mazmunni shakllantirish va ifodalash uchun eng qulay tarzda uyushtirishga qaratilgan amal, shu vazifani amalga oshirish prinsiplari ekanini ko‘rsatishga xizmat qiladi. Mavzuning o‘rganilish darajasi. Abduqayum Yo‘ldoshev ijodi keyingi yillarda adabiyotshunoslar, tanqidchilar va tilshunoslar tomonidan keng o‘rganilayotgani adib ijodining o‘zbek adabiyotida alohida mavqega ega ekanligidan darak beradi. Adib ilk ijod namunalari bilanoq ilmiy va adabiy jamoatchilik e’tiboriga tushdi. Uning ilk ijodiga U.Normatov, Q.Yo‘ldoshev, H.Karimov, B.Karim, R.Otaevlar 2 munosabat bildirganlar. Adib ijodiga e’tibor va 2 Норматов У. Кичик мўъжизалар // ЎзАС, 1982 йил, 14 май; Q.Yo’ldoshev. Yonoq so’z. – Toshkent, 2006.. 196- 202-betlar; Karimov H. Kechagi o‘zbek nasrida hayot haqiqati va inson konsepsiyasi. Monografiya. –Toshkent, 3
qiziqish, ayniqsa, mustaqillik yillarida tobora ortib bordi. Xususan, adib ijodi haqidagi A.Rasulov, S.To‘laganova, M.Qo‘chqorova U.Rasulovalarning tadqiqotlarini alohida tilga olib o‘tish lozim 3 . Abduqayum Yo‘ldoshev nasrining rang-barangligi, qahramon xarakteri, badiiy-estetik tabiati, obrazlar tili va maishiy hayot tasviri, qahramon va davr konsepsiyasi masalalari, biografik metod tamoyillari, jahon adabiyoti namunalari bilan qiyosiy-tipologik, umumiylik va o‘ziga xoslik kabilar bilan bog‘liq bir qator masalalarning umumlashtirilgan holda maxsus tadqiq etilmaganligi ushbu mavzuni monografik planda o‘rganishni taqozo etadi. Tadqiqotning dissertatsiya bajarilgan oliy ta’lim muassasasining ilmiy- tadqiqot ishlari rejalari bilan bog‘liqligi. Kafedraning “Adabiy tur va janrlar poetikasi” mavzusi doirasida bajarilganligi asoslanadi. Tadqiqotning maqsadi. Abduqayum Yo‘ldoshev badiiy olami, asarlarining badiiy-estetik tabiati, qahramon va davr konsepsiyasi masalalari, xususan, qahramonlar vositasida adib ko‘tarib chiqqan muhit va xarakter, sharoit va shaxs, davr va inson konsepsiyasini o‘rganish, unga ilmiy-nazariy baho berish va badiiy o‘ziga xosligini asoslashdan iborat. Tadqiqotning vazifalari: - xarakter qiyofasida yozuvchi nuqtai nazari va dunyoqarashining ta’sirini tayin etish; - qahramonlar ruhiyatini tasvirlashda yozuvchining badiiy, tafakkur imkoniyatlaridan foydalanish mahoratini ochib berish; - nasr taraqqiyotida adib ijodining o‘rni; - shaxs konsepsiyasining qo‘yilish sabablari asoslanadi; - nasriy asarlarda ijtimoiy muhitning badiiy xarakterga ta’siri; - badiiy konflikt va ruhiyat talqini; 2018. 272-305-betlar; Отаев Р. Дилрабо қўшиқлар айтилаверсин // Шарқ юлдузи, 1984 йил № 2. – Б.162-163; Болтабоев Ҳ. Ўз сўзини излаб // ЎзАС, 1982 йил, 20 август; Karim Bahodir. Badiiy talqin jozibasi. Qarang: Ruhiyat alifbosi. Adabiy-ilmiy maqolalar. – Toshkent, 2016. 6-30-betlar. 3 Расулов А. Жасур қалам соҳиби // Шарқ юлдузи. – 2010. - №5. – Б. 68-75; Тўлаганова С. Янгиланаётган қаҳрамон талқини // Ўзбек тили ва адабиёти, 2012 йил, 4-сон. – Б. 95-99; Қўчқорова М. Янгиланган реализм: киноя, байтбарак, прототип масаласига доир / Ўзбек адабиётшунослигининг долзарб муаммолари. – Тошкент: Фан, 2018. – Б. 174-183; U.Rasulova XX asr o‘zbek qissachiligi. – Toshkent, 2020.320 bet. 4
- asardagi obrazlar olamining badiiy talqini, uning yaratish yo‘llari, badiiy mahoratning bu jarayondagi o‘rni kabi masalalarga e’tibor qaratiladi. Tadqiqot ob ‘ ekti: Abduqayum Yo‘ldoshevning “Sunbulaning ilk shanbasi”, “Yulduzning shafqatsiz to‘lovi”, “Shoirning muhabbati”, “Ishq sadolari va gadolari”, “Begona shaharning namozshomlari” kabi qissalari ob‘ekt sifatida tanlangan. Tadqiqotning usullari. Tadqiqot mavzusini yoritishda qiyosiy-tarixiy, madaniy-tarixiy, qiyosiy-tipologik, biografik, psixologik, psixoanalitik, struktural tahlil usullaridan foydalanildi. Tadqiqotning ilmiy yangiligi quyidagilardan iborat: - badiiy adabiyotda shaxs konsepsiyasining ifodasi; - badiiy qahramon yaratish jarayonida yozuvchi mahorati; - muhit va xarakter talqini va uzviy birligi; - xarakterlararo ziddiyat va badiiy konflikt masalasi tahlil qilinadi; - badiiy asar matnida ruhiyat talqini masalasi, psixologik vositalar haqida so‘z yuritiladi va nazariy xulosalar chiqariladi. Disssertatsiyaning amaliy natijalari quyidagilardan iborat : - mavzuning yoritilishi va undan kelib chiqadigan vazifalar tahlilga tortiladi, amaliy ahamiyati ko‘rsatiladi. Tadqiqot natijalarining ishonchligi. Tadqiqot davomida jahon va o‘zbek adabiyotshunosligidagi adabiy-tanqidiy qarashlarga tayaniladi. Tadqiqot natijalarining ilmiy va amaliy ahamiyati. D issertatsiyasining ilmiy-amaliy ahamiyati asosli ko‘rsatiladi. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Mavzu yuzasidan natijalarning ahamiyati asoslanadi. Tadqiqot natijalarining aprobatsiyasi. Mavzuning yoritilishi davomida bir qator konferensyalarda, ilmiy s e m i narlarda mavzu tahlil qilib boriladi. Tadqiqot natijalarining e’lon qilinganligi. Mavzu yuzasidan respublika va xorijiy vaqtli matbuotida maqolalar chop etiladi. 5