Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsadi va vazifalari



















































Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsadi va vazifalari MUNDARIJA Kirish ……………………………………..……………………………………….3 I BOB. “SINFDAN VA MAKTABDAN TASHQARI TARBIYAVIY ISHLARNING MAQSADI VA VAZIFALAR”NING TARAQQIYOT YO‘NALISHLARI 1.1. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalari” mazmunini modernizatsiyalash………… ……………….. ……………………….8 1.2. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiviy ishlarning maqsad va vazifalari” doir tarbiyaviy tadbirlarni loyihalash………………………..…………………….. ….12 II BOB. INTERFAOL TA’LIM ASOSIDA “SINFDAN VA MAKTABDAN TASHQARI TARBIYAVIY ISHLARNING MAQSAD VA VAZIFALARI” 2.1. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning ma q sad va vazifalari” ga doir interfaol metodlar tizimi………… ……………………. …………… . … .. ….. 19 2.2. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalari” mavzusiga doir interfaol mashg‘ulotlarni tashkil etish……… ……….. …………28 2.3. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalari” jarayonida talabalarni to‘garaklar faoliyatini boshqarishga tayyorlash…………………………………………………………………………33 Umumiy xulosa ………………………………………………………………… . 49 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ……..………………………….…..… …... 50
Kirish Mavzuning dolzarbligi. Jadal sur’atlar bilan o‘zgarib borayotgan b ugungi murakkab globallashuv davrida ma’naviyat sohasida vujudga kelayotgan dolzarb muammolar, xususan, dunyoning ayrim mintaqalarida tobora kuchayib ildiz otib borayotgan ma’naviy inqiroz xavfi xalqimiz ma’naviyatini asrash barobarida uni yuksaltirish, ayniqsa, yosh avlodning qalbi va ongini turli zararli g‘oya va mafkuralar ta’siridan himoya qilishni talab qilmoqda. Qolaversa, jahonnning qaysidir burchagida bo‘lmasin, ma’naviyatga qarshi qandaydir tahdidning paydo bo‘lishi o‘zining bugungi kuni va ertangi istiqbolini o‘ylab yashayotgan har bir ongli inson, har bir xalqni tashvishga soladi. Albatta, bunday ma’naviy tahdid va mafkuraviy xurujlar milliy va diniy tomirlarimizga bolta urishi, ulardan ayniqsa, farzandlarimiz ko‘proq aziyat chekishi mumkinligi yoshlarda mafkuraviy immunitet va g‘oyaviy kurashchanlik ruhini yanada kuchaytirish lozimligini taqozo etmoqda. Birinchi prezdentimiz ko‘p yillik hayotiy tajribalari natijasi o‘laroq dunyo yuzini ko‘rgan «Y u ksak ma’naviyat – y engilmas kuch» nomli asarida yoshlarimiz bizning nafaqat ishonchimiz va kelajagimiz, balki bugungi va ertangi kunimizning hal qiluvchi kuchi ekanligi, h al qiluvchi kuch esa y engilmas, y engilmas kuch yuksak ma’naviyatli shaxs timsolida namoyon bo‘lishi har jihatdan asoslab berildi. Ayni zamonda, «Biz xalqimizning dunyoda hech kimdan kam bo‘lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli bo‘lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan ekanmiz, bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz, beqiyos ahamiyat kasb etadi. O‘zbekiston Respublikasining yoshlarga oid davlat siyosatini 2025-yilga rivojlantirish konsepsiyasi (keyingi o‘rinlarda — Konsepsiya) O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi “Yoshlarga oid davlat siyosati to‘g‘risida”gi Qonun, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmonlari va qarorlari, Hukumat qarorlari, Birlashgan Millatlar Tashkilotining 2030-yilgacha Barqaror rivojlanish 2
maqsadlari, 2030-yilgacha mo‘ljallangan “Yoshlar strategiyasi”, Yoshlar manfaatlari bo‘yicha butunjahon harakatlar dasturi , 2020-yil dekabr oyida tashkil etilgan “O‘zbekiston yoshlari” forumida hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 29-dekabrdagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida yoshlarga oid davlat siyosatini yangi bosqichga olib chiqish bo‘yicha belgilangan vazifalar asosida ishlab chiqilgan. Jahondagi globallashuv jarayonlari, innovatsion jamiyatga bo‘lgan ehtiyoj, fan-texnika taraqqiyoti yoshlar uchun ko‘plab imkoniyatlar yaratishi bilan bir qatorda, ularning oldiga tezkor qarorlar qabul qilish, innovatsion tafakkurni shakllantirish, intellektual salohiyatni oshirish kabi ko‘plab talablarni qo‘ymoqda. Kelgusi besh yillikda yoshlarning ilmiy, kasbiy rivojlanishi, salomatligi, iqtisodiy imkoniyatlarining kengaytirilishi, texnologiya va innovatsiyalarni rivojlantirishga ajratiladigan sarmoyalar “demografik dividend”ga ega bo‘lishga, ya’ni mamlakatning qisqa muddatda yuqori iqtisodiy taraqqiyotga erishishiga zamin yaratadi. Pedagogik oliy ta’lim muassasalarida o‘qitiladigan “Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fani talabalarni tarbiyaviy faoliyatga samarali tayyorlashda alohida o‘rin tutadi. Ayniqsa, “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsadi va vazifalari” interfaol ta’lim metodlari asosida o‘qitish mazkur jarayonning jadal amalga oshirilishiga xizmat qiladi. Mavzuning o‘rganilganlik darajasi. Shaxs va jamiyat munosabatlari, ma’naviyat va axloqiy tarbiya masalalari, shaxsni shakllantirishda ijtimoiy munosabatlarning o‘rni Sharq mutafakkirlari Abu Rayhon Beruniy, Abu Nasr Forobiy, Abu Ali ibn Sino, Yusuf Xos Xojib, Husayn Voiz Koshifiy, Alisher Navoiy, Jaloliddin Davoniy, Jaloliddin Rumiy, Abdulla Avloniylar tomonidan o‘rganilgan. Uzluksiz ta’lim jarayonida yoshlarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash masalasi keng o‘rganilgan sohalardan biri bo‘lib, o‘ziga xos pedagogik tizimning ishlab chiqilganligi bilan tavsiflanadi. M.Ochilov, K.Hoshimov, S.Temirova, 3
O.Musurmonova, S.Nishonova, U.Mahkamov, M.Inomova, M.Quronov, S.Ochilov, N.Ortiqov, M.Inomova, Q.Quronboev, J.Toshmatova, SH.Olimov, F.Olimova, G.Maxmutova, Sh.Xalilova, SH.SHodmonova, M.Axmedova, H.Axmedova, V.V.Karakovskiy, N.E.Shurkova kabi olimlar ta’limning turli bosqichlarida yoshlarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning pedagogik asoslarini ishlab chiqqanlar. Ularning tadqiqotlarida ayniqsa, yuqori sinf o‘quvchilarining va oliy ta’lim muassasasi talabalarining ma’naviy-axloqiy madaniyatini shakllantirish, mazkur jarayonda milliy tarbiya asoslaridan samarali foydalanish, barkamol insonni tarbiyalash modelining ishlab chiqilganligi e’tiborga loyiq. Ta’limni turli bosqichlarida tarbiyalanuvchilarni ijtimoiylashtirish, ijtimoiy tarbiya masalalari M.Quronov, A.V.Mudrik, N.Egamberdieva, Z.Qurbonniyozova, A.Muxsieva, L.I.Aksenova, E.Aronson, O.A.Kolobov, P.V.Migeleva, F.A.Mustafaeva, V.A.Nikitin, V.G.Dmitrieva, F.P.Chernousova, I.V.Yarkova, V.D.Semenov, V.I.Kurbatov, E.I.Xolostovalar tomonidan ochib berilgan. Tarbiya jarayonini texnologiyalashtirishning turli jihatlari M.Ochilov, J.G‘.Yo‘ldoshev, O‘.Tolipov, I.I.Zokirov, M.T.Jumaniyozova, S.Usmonov, B.Nuridinov, Sh.T.Ergasheva, I.F.Xarlamov, I.P.Podlasiy, V.S.Selivanovlar tomonidan tadqiq etilgan. Bitiruv (loyiha) ishining maqsadi – “ Interfaol metodlar asosida Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalari”yo‘llarini aniqlashtirish. Bitiruv ( loyiha ) ishin in g vazifalari: 1. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalari” mazmunini modernizatsiyalash yo‘nalishlarini asoslash 2. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiviy ishlarning maqsad va vazifalari”ga doir tarbiyaviy tadbirlarni loyihalash tartibini aniqlash. 3. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiviy ishlarning maqsad va vazifalari”ga doir interfaol metodlarni tizimlashtirish. 4
3. “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiviy ishlarning maqsad va vazifalari”ga doir interfaol mashg‘ulotlarni ishlab chiqish. Bitiruv (loyiha) ishi ob’yekti – “ Interfaol metodlar asosida Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalari” jarayoni. Bitiruv (loyiha) ishining predmeti – interfaol metodlar asosida “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalari” mazmuni va amaliy-texnologik jihatlari. Bitiruv (loyiha) ishining metodlari: bitiruv loyiha ishiga tegishli psixologik, pedagogik va metodik adabiyotlar tahlili, pedagogik kuzatish, milliy va xorijiy ilg‘or pedagogik tajribalarni o‘rganish. Sharq va G‘arb mutafakkirlarining barkamol inson tarbiyasiga oid qarashlari, barkamol shaxsni ma’naviy shakllantirishga qaratilgan falsafiy, psixologik, pedagogik ta’limotlar, ilmiy-pedagogik, falsafiy, metodik manbalar, shuningdek, ta’lim islohotlariga doir Vazirlar Mahkamasi tomonidan qabul qilingan me’yoriy hujjatlar tashkil etadi. Bitiruv (loyiha) ishining amaliy ahamiyati : bitiruv loyiha ishi natijasida ishlab chiqilgan texnologik ishlanmalardan “Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fanining “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiviy ishlarning maqsad va vazifalari”da foydalanish mumkin. Bitiruv (loyiha) ishining tuzilishi. Bitiruv loyiha ishi kirish, ikkita bob, beshta paragraf, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 5