logo

Sun'iy intellektni rivojlanish tarixi

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

35.3525390625 KB
Mavzu:   Sun'iy intellektni rivojlanish tarixi
REJA:
KIRISH
1. Suniy intellekt: fikrlaydigan mashinalar, ongli robotlar haqida.
2. Suniy intellektning soxalarda yechadigan masalasi.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1 KIRISH
Sun’iy   intellekt   xaqidagi   tasavvur   va   bu   sohadagi   izlanishlar   -«aqliy
mashinalar»   ishlab   chiqarishga   ilmiy   yondoshish   birinchi   bo’lib   Stanford
universitetining   (AQSH)   professori   Djon   Makkarti   tashabbusi   asosida   1956-yili
tashkil   topgan   ilmiy   to’garakda   paydo   bo’ldi.   Bu   to'garak   tarkibiga   Massachuset
(AQSH)   texnologiya   oliygoxi   «Elektronika   va   xisoblash   texnikasi»   fakultetining
faxriy   professori   Marvin   Minskiy,   «masalalarni   universal   xal   qiluvchi»   va
«mantiqiy nazariyotchi» intellektual  (aqliy)  programmalar bunyodkori -kibernetik
Allen   Nyuell   va   Karnegi-Mellen   dorilfununining   (AQSH)   mashxur   psixologi
Gerbert   Seyman,   xisoblash   texnikasining   ko'zga   ko’ringan   mutaxassislari   Artur
Semuel,   Oliver   Selfridj,   Manshenon   va   boshqalar   kirar   edilar.   Aynan   shu
to’garakda   «Sun’iy   intellekt»   tushunchasi   paydo   bo’ldi.   Mavzuimizning   asosiy
mazmuniga   kirishishdan   avval   «sun’iy   intellekt»   (SI),   umuman   «intellekt»
xaqidagi tushunchani aniqlab olishimiz kerak. Bu tushunchani oddiy qoida asosida
tushuntirish   mumkindek   tuyuladi,   lekin   bu   qiyinroq   Bu   tushunchani   turli   fan
soxalarida ijod qiluvchi olimlarning   turlicha   talqin   qilardilar. 
«Intellekt» so’zi lotincha «intellectus» so’zidan kelib chiqqan bo’lib, u bilish
(aniqlash),   tushunish   yoki   faxmlash   (aql)   ma’nosini   beradi.   «Intellekt»   so’zini
aniqlovchi, psixologlar tuzgan uchta tushunchasini (Katta sovet entsiklopediyasi va
Vesterning   amerika   lug’atidan   olingan)   keltiraman.   Bu   tushunchalar   «intellekt»
tushunchasi   mazmunini   aniqlash   uchun   yordam   beradi.   Intellekt   -fikrlash
qobiliyati,   ratsion`al   bilish   va   shunga   o’xshash.   Umumiy   xolda   esa   fikrlash,
shaxsni aqliy rivojlanishi sinonimi bo’lib xizmat qiladi. Intellekt (aql) -o‘z xulqini
sozlash   yo’li   bilan   xar   qanday   (ayniqsa   yangi)   xolatga   yetarli   baxo   berish
qobiliyati. Intellekt  -turmushdagi  dalillar  o‘rtasidagi  o’zaro bog’liklikni  tushunish
qobiliyatidir.   Bu   qobiliyat   belgilangan   maqsadga   erishishga   olib   boruvchi
xarakatlarni   ishlab   chiqish   uchun   kerak   bo’ladi.   Yuqorida   aniqlangan   «intellekt»
tushunchasidan   shunday   xulosa   chiqarish   mumkinki,   ya’ni   intellekt   faqat
insonlarga tegishli va odam aqliy qobiliyatining o‘ziga xos o‘lchovidir. Psixologlar
shunday maxsus usullar yaratdilarki, bu usullar yordamida tajriba orqali odamning
2 intellektual   (aqliy)   darajasini   aniqlash   mumkin   bo’ldi.   Natijada   shu   narsa
aniqlandiki,   intellektning
individual   darajasi   o‘rtasidan   surilishi   odamning   fizik   imkoniyatlari   darajasi kabi-
dir. 
Agar   o‘rtacha   aqliy   qobiliyat   100   ball   deb   qabul   qilinsa,   u   xolda   o‘ta
qobiliyatli insonlarda bu ko‘rsatkich 150, 180, xattoki 200 ballga yetishi mumkin.
Amerikalik   shaxmatchi,   jaxon   eks-chempioni   Robert   Fisherning   bu   ko’rsatkichi
187   ball   bo’lgan,   XIX   asr   yarmida   yashagan   angliyalik   mantiqchi   Djon   Styuart
Mill uch yoshidayok qadimgi yunon tilida gapira olgan va uning ko’rsatkichi 190
ballgacha   borgan.   Shuni   qayd   qilish   lozimki,   evolyutsiya   davrida   intellekt
birmuncha bir tekis, inqilobiy rivojlanish davridan toki zamonaviy inson intellekti
paydo   bo’lgunga   qadar   bo’lgan   davrni   bosib   o’tgan.   Intellektning   evolyutsion
rivojlanishi   berilgan   bosqichdan   birmuncha   yuqori   printsipial,   a’lo   darajadagi
tashkil topgan bosqichga o’tish bilan davom etadi. Shuning uchun jamiyatning turli
rivojlanish   bosqichlarida   yashagan   insonlarning   intellektini   bir-biriga   solishtirib
bo’lmaydi. «Sun’iy intellekt»   tushunchasiga   turlicha   ma'no   kiritish   mumkin. 
Tafakkur bahsi
Avvalo ta’kidlash joiz, ilm-fan taraqqiyotining har qanday yutug‘i insoniyat
mushkulini   oson   qilishga,   uning   muammolarini   qisman   bo‘lsa-da   hal   etishga
xizmat   qilishi   kerak.   Shunday   bo‘lyapti   ham:   yillar   davomida   fazodan   mustaqil
tarzda   turli   ma’lumotlarni   Yerga   jo‘natishdan   tortib   tabiiy   va   texnogen   hodisalar
vaqtida   inson   kirishi   imkonsiz   joylarga   ham   yetib   borayotgan,   jarrohlar   ko‘zi   va
barmoqlari ilg‘amaydigan eng mayda to‘qimalargacha mufassal tekshira olayotgan
aynan   shu   katta-kichik   sun’iy   onglashtirilgan   turli   robotlar,   mashinalaru
uskunalardir.   Avvaliga   xizmat   ko‘rsatish   joylari,   bemorlar   va   yolg‘iz   keksalarga
ko‘mak   uchun   ishlab   chiqilgan   bunday   «temir   odamlar»   yildan-yilga   har
tomonlama   takomillashib,   fikrlashda   insoniyat   bilan   bahslashishga   shay   turibdi,
go‘yo.   Ya’ni,   bir   davrlar   o‘ziga   qanot   bog‘lab   uchmoqni   orzulagan   odamzod
avlodlari bugun temirga «jon kiritish» ustida bosh qotirmoqda.
3 Tarixga nazar
Sun’iy   tafakkur   (sun’iy   intellekt)   sohasida   dastlabki   ishlar   o‘tgan   asrning
o‘rtalarida   boshlangan.   Garchi   muayyan   g‘oyalarni   O‘rta   asr   matematik   va
faylasuflari   bergan   bo‘lsa-da,   bu   yo‘nalishdagi   tadqiqotlar   ixtirochisiga   aylanish
ingliz matematigi va kriptografi Alan Tyuring (1912-1954)ga nasib etdi. Xususan,
XX asr boshlaridayoq shaxmat muammolarini hal etish imkoniyatiga ega mexanik
qurilma taqdim etilgan edi. Ammo bu yo‘nalishning hozirgidek shakllanishi o‘tgan
yuz yillik o‘rtalariga to‘g‘ri keladi. Sun’iy tafakkur bo‘yicha, avvalo, inson tabiati,
atrof-olamni   anglash   yo‘llari,   tafakkur   jarayoni   imkoniyati   va   boshqa   sohalar
haqidagi tadqiqot ishlari dunyo yuzini ko‘rdi. Ayni shu vaqtda ilk kompyuterlar va
algortmlar paydo bo‘ldi. Bu bilan tadqiqotlarning yangi yo‘nalishi uchun poydevor
qo‘yilan edi.
Alan   Tyuring   1950-yili   kelajak   mashinalari   imkoniyatlari,   shuningdek,
ularning aql jihatidan insonni ortda qoldirishga qodirligi haqidagi savollar o‘rtaga
tashlangan   maqola   chop   etadi.   Aynan   shu   olim   keyinchalik   o‘zining   nomi   bilan
atalgan tartibni ishlab chiqdi: Tyuring testi.
Bu   olimning   nashr   etilgan   ishidan   so‘ng   sun’iy   tafakkur   sohasida   yangi
tadqiqotlar   paydo   bo‘la   boshladi.   Tyuring   fikricha,   muloqot   vaqtida   fikrlashda
insondan   farq   qilmaydigan   mashinanigina   tan   olish   kerak.   Taxminan   olim
maqolasi   chop   etilgan   bir   vaqtda   «Baby   Machine»   deb   nom   olgan   konsepsiya
dunyo   yuzini   ko‘rdi.   Sun’iy   tafakkurni   rivojlantirish   va   mashina   yaratish   uchun
unga kiritilgan fikrlash jarayoni dastlab bola darajasida shakllantirildi, keyinchalik
bosqichma-bosqich takomillashtirildi.
«Sun’iy   tafakkur»   atamasi   esa   keyinroq   paydo   bo‘ldi:   1956-yilning   yozida
AQShning   Dartmut   universitetida   sun’iy   tafakkur   masalalari   bo‘yicha   anjuman
bo‘lib   o‘tdi.   Unda   Jon   Makkarti   (Dartmut   universiteti),   Marvin   Minski   (Garvard
universiteti),   Klod   Shennon   (Bell   Laboratories),   Nataniel   Rochester   (IBM),
4 Gerbert   Saymon   (Karnegi   universiteti,   Trenchard   Mur   (Prinston   universiteti)  
singari   o‘nlab   olimlar   ishtirok   etdi   hamda   mavzu   bo‘yicha   ma’ruza   qilgan
amerikalik informatik Jon Makkarti (1927–2011) «Artificial Intelligence» («Sun’iy
tafakkur») atamasi muallifi sifatida tarixda qoldi.
Ushbu uchrashuvdan so‘ng sun’iy intellekt imkoniyatlariga ega mashinalarni
faol   rivojlantirish   boshlandi.   Mazkur   sohada   yangi   texnologiyalarni   yaratishda
ushbu yo‘nalishdagi tadqiqotlarni faol moliyalashtirgan harbiy muassasalar muhim
rol   o‘ynadi.   Keyinchalik   bu   sohadagi   ishlar   yirik   kompaniyalarni   ham   qiziqtirib
qo‘ydi.
Zamonaviy   hayot   tadqiqotchilar   oldiga   yanada   ko‘p   murakkab   vazifalarni
qo‘ya boshladi. Shu bois sun’iy tafakkur, o‘zining paydo bo‘lgan davriga nisbatan,
mutlaqo   boshqacha   shart-sharoitlarda   rivojlana   bordi.   Globallashuv   jarayonlari,
raqamli   tarmoqdagi   huquqbuzarliklar   (xakerlar)   faoliyati,   internet   taraqqiyoti   va
boshqa   muammolar   –   bularning   bari   olimlar   oldiga   sun’iy   tafakkur   sohasidagi
murakkab vazifalarni hal etish vazifasini ko‘ndalang qo‘ydi.
Ushbu sohada so‘nggi yillarda erishilgan muvaffaqiyatlar (masalan, avtonom
texnikalarning   paydo   bo‘lishi)ga   qaramay,   haqiqatda   sun’iy   intellektni   yaratishga
ishonmaydigan tanqidchilarning ovozi hamon tingani yo‘q – ularning fikricha, bu u
qadar qobiliyatli dastur emas.
Faylasuflar insoniy intellekt tabiati va uning maqomi qanday bo‘lishi haqida yakdil
fikrga kelisholganicha yo‘q. Sun’iy tafakkurga bag‘ishlangan ilmiy ishlarda sun’iy
tafakkurni   hal   etish   bilan   bog‘liq   ko‘plab   g‘oyalar   uchraydi.   Shuningdek,   ushbu
masalada   qanday   mashinani   aqlliroq   sanash   mumkin,   degan   yagona   tushuncha
mavjud.
5 Tadqiqot yo‘nalishlari
Bugungi   kunda   sun’iy   intellekt   texnologiyalari   ikki   yo‘nalishda
rivojlanmoqda:
Pastga   (semiotik).   U   nutq,   fikrlash   va   his-tuyg‘u   kabi   yuqori   darajadagi   ruhiy
jarayonlarni   bildiruvchi   yangi   tizimlar   ishlanmalari   va   bilim   asoslarini   taqdim
etadi.
Yuqoriga   (biologik).   Bu   yondashuv   biologik   jarayonlar   nuqtai   nazaridan   aqlli
xatti-harakatlar   modellarini   yaratuvchi   neyron   tarmoqlar   sohasida   tadqiqotlar
o‘tkazishni ko‘zda tutadi. Bu yo‘nalish bazasini neyrokompyuterlar tashkil qiladi.
Tyuring testi
Tyuring   testi   sun’iy   intellekt   (mashinalar)ning   inson   singari   fikrlash
qobiliyatini   belgilaydi.   Ushbu   yondashuvning   umumiy   tushunchasi   xatti-harakati
oddiy   vaziyatlarda   inson   faoliyatidan   hech   qanday   farq   qilmaydigan   sun’iy   ong
yaratishni o‘z ichiga oladi. Aslida, Tyuring testi mashinaning aqliy qobiliyati, agar
u   bilan   muloqot   mobaynida   kim   gapirayotganini   –   mexanizmmi   yoki   tirik   odam,
tushunish   imkonsiz   bo‘lgandagina   muvaffaqiyatli   bo‘lishini   ta’kidlaydi.   Ya’ni,
mashina   his   qila   olsa   va   yaratish   imkoniyatiga   ega   bo‘lsagina   haqiqiy   sun’iy
intellekt bo‘la oladi. Faqat bu yondashuv amaliy foydalanish ta’rifiga bardosh bera
olmaydi. Masalan, atrof-muhit (sovuq, issiq va hokazo) o‘zgarishlariga munosabat
bildirish   qobiliyatiga   ega   mashinalar   allaqachon   yaratilgan.   Faqat   ular   buni
odamlar qanday bajara olishini his qilishga qodir emas.
Sarmoyaviy taraqqiyot
6 «Gartner»   kompaniyasi   ekspertlari   taxminicha,   2020-yilga   borib,   barcha
ishlab chiqariladigan dasturiy ta’minotlarda amalda sun’iy tafakkur texnologiyalari
qo‘llaniladi.   Shuningdek,   mutaxassislar   raqamli   sohada   30   foizga   yaqin   sarmoya
aynan   sun’iy   tafakkurga   yo‘naltirilishini   taxmin   qilishmoqda.   Kompaniya
tahlilchilari   fikricha,   bu   yo‘nalish   inson   va   mashinalar   kooperatsiyalari   uchun
yangi imkoniyatlarni ochib beradi. Shu bois insonning sun’iy tafakkurga intilishini
to‘xtatish imkonsiz va kelajakda bu jarayon yanada tezlashadi.
«PwC»   kompaniyasi   2030-yilga   borib,   yangi   texnologiyalarning   tezkorlik
bilan joriy etilishi hisobiga jahon yalpi ichki mahsuloti hajmi taxminan 14 foizga
oshadi,   deb   hisoblamoqda.   Mazkur   o‘sishning   50   foizi   ishlab   chiqarish
samaradorligini   ta’minlaydi.   Ko‘rsatkichning   ikkinchi   yarmini   esa   mahsulotlarga
sun’iy   tafakkurni   joriy   etish   hisobiga   qo‘lga   kiritilgan   qo‘shimcha   foyda   tashkil
qiladi.
Sun’iy tafakkurdan foydalanishdan dastlab AQSh natijaga erishadi, boisi bu
mamlakatda   sun’iy   tafakkur   mashinalari   ekspluatatsiyasi   uchun   eng   yaxshi
sharoitlar   yaratilgan.   Kelajakda   esa   AQShni   mahsulot   va   uni   ishlab   chiqarishga
shunday texnologiyalarni kiritib, eng yuqori darajada foydaga erishgan Xitoy ortda
qoldiradi.
«Saleforce»   kompaniyasi   ekspertlari   ma’lum   qilishicha,   sun’iy   tafakkur
kichik   biznes   samaradorligini   taxminan   1,1   trillion   dollarga   oshirish   imkonini
beradi. Va bu 2021-yilga borib sodir bo‘ladi.
Shuningdek,   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish,   jarayonlarni
avtomatlashtirish   qo‘shimcha   800   ming   ish   o‘rnini   yaratishga   imkon   beradi   (o‘z
navbatida,   ekspertlar   bu   ko‘rsatkich   ish   o‘rinlarini   qisqartirishini   ham   va   bu
jarayonlarni   avtomatlashtirish   natijasida   sodir   bo‘lishini   ta’kidlashmoqda).
Tahlilchilarning   prognoziga   ko‘ra,   kompaniyalar   o‘rtasidagi   so‘rovnomalar
7 natijalariga   asoslanganda,   ularning   ishlab   chiqarish   jarayonlarini
avtomatlashtirishga xarajatlari 2020-yilda taxminan 46 milliard dollargacha o‘sadi.
1.Suniy intellekt: fikrlaydigan mashinalar, ongli robotlar haqida
Intellekt tushunchasi ta'rif uchun bag‘oyat qiyin tushunchalar sirasiga kiradi.
Uzoq   asrlar   davomida   insoniyatning  eng   zehni   o‘tkir   ilm   peshvolari   intellektning
aynan nima ekanligi haqida muttasil  ilmiy-falsafiy munozaralar yuritib kelishgan.
Lekin bundayin ilmiy bahslar qanchalik darajada keskin yoki murakkab bo‘lmasin,
ularda o‘ziga xos mutlaq yakdillik bor edi: intellekt - insongagina xos bo‘lgan oliy
tushuncha o‘laroq qaralardi. Basharti, biror  adabiy yoki  fantastik asarda insondan
o‘zga mavjudod yoki narsaning ong va tafakkur sohibi bo‘lishi, qisqacha aytganda
-   intellektga   egaligi   haqida   gap   borsa   hamki,   bu   o‘z   nomi   bilan   badiiy   to‘qima
yoki,   fantastik   uydirmadan   nariga   o‘tmagan.   Suqrotdan   boshlab,   Eynshteyngacha
bo‘lgan   davrlarda   hatto   eng   yuksak   zakovatli   olimlarda   ham   intellektning   sun'iy
bo‘lishi mumkinligi haqida jo‘yali jiddiy ilmiy fikrning o‘zi bo‘lgan emas...
Biroq,   XX-asrning   dastlabki   choragidan   boshlab   vaziyat   butunlay   o‘zgardi.
Aniqrog‘i,   insoniyat   o‘z   xizmati   uchun   elektron   hisoblash   mashinalari   -
kompyuterlarni   joriy   qila   boshlar   ekan,   intellekt   masalasidagi   bahslar   ham   yangi
o‘zanga   burildi.   Insoniyat   o‘z   qo‘li   bilan   yaratilgan   intellektual   mashinalar   -
kompyuterlar,   robotlar   va   boshqa   shunga   o‘xshash   mexanik-elektronik   tizimlar
tomonidan muayyan intellektual salohiyat taqozo etuvchi masalalarni mustaqil hal
etishi,   o‘zi   qaror   qabul   qilishi   va   vaziyatga   qarab   o‘z   hatti-harakatlarini
muvofiqlashtira   olishi   mumkinligi   kabi   intellektual   "hislatlari"   bilan   yuzma-yuz
keldi.   o‘shanda   ilk   bora   intellektning   yasama   shakli,   ya'ni   -   sun'iy   intellekt
haqidagi   bahslar   o‘rtaga   chiqqan   edi.   Keling,   ushbu   maqolada   biz   ham   yana   bir
bora   o‘sha   muhim   va   qiziq   masalaga   -   sun'iy   intellekt   masalasiga   murojaat   etib
ko‘ramiz.
8 Avvalo   "sun'iy   intellekt"   tushunchasining   o‘zi   haqida.   "Sun'iy"   so‘zining   ma'nosi
ayon:   u   kelib   chiqishiga   ko‘ra   tabiiy   bo‘lmagan   narsani,   ya'ni,   inson   qo‘li   bilan
yaratilgan   narsalarni   nazarda   tutadi.   "Intellekt"   so‘zini   esa   bundayin   oson
ta'riflashning   imkoni   yo‘q.   Lug‘atlarda   uning   ma'nosi   juda   xilma-xil   beriladi.
Masalan,   intellektni   "qaror   qabul   qila   olish   qobiliyati",   "anglash   qobiliyati"   kabi
qisqa va lo‘nda ta'riflaridan tashqari,   "bilish, idrok qilish va tahlil asosida, hamda,
yig‘ilgan   tajriba   hamda   ko‘nikmalar   vositasida   yangi   vaziyatlarga   moslasha
olish"   kabi uzundan uzoq ta'riflari ham bor. Ilmiy atama holidagi "sun'iy intellekt"
tushunchasi   esa   ilk   bora   1956-yilda,   Stenford   universitetida   o‘tkazilgan   ilmiy
anjumanda inglizcha "artificial intelligence" (AI)  tarzida ilm-fanga taklif  qilingan
edi.   Shundan   buyon   mazkur   tushuncha   ilmiy   jamoatchilik   orasida   mustahkam
o‘rnashib qoldi.
Aytib   o‘tganimizdek,   sun'iy   intellekt   borasidagi   jiddiy   munozaralar   ilk
EHMlarning   paydo   bo‘lishi   bilan   ibtido   oladi.   Lekin   yanada   teranroq   nazar
tashlasak,   intellektual   masalalarni   hal   qilish   vazifasini   insondan   boshqa
obyetklarga yuklashga qaratilgan urinishlar ancha avvalroq - Paskal va Leybnitslar
davridan   boshlangan.   Chunonchi   Leybnits   1672   yilda   mashhur   golland   olimi
Gyugens huzurida mehmonda bo‘ladi va uning kun tartibining katta qismini, ilmiy
tadqiqotlarning   faqat   matematik   jihatiga   tegishli   bo‘lgan   murakkab   hisob-
kitoblarni   qo‘lda   bajarish   amaliyoti   band   qilayotganini   ko‘radi.   Leybnits
Gyugensga   achinish   bilan   shunday   yozgan   edi:   "Bu   shunday   ajoyib   odamlarga
nomunosib  holat;  U  boshqalarga,   masalan,  mashinaga  ishonib   topshirish   mumkin
bo‘lgan   hisoblash   ishlarini   xuddi   qullar   kabi,   o‘zi   bajarmoqda...".   E'tibor   bering:
Leybnits   "qullar   kabi"   iborasini   qo‘lladi.   U   uzundan-uzoq   va   hajman   ulkan
murakkab   matematik   hisoblash   amallarini   olimning   qimmatli   vaqtini   band
etmasdan,   biror   mashinaga   topshirish   mumkinligi   va   bu   orqali   olimning   diqqat-
salohiyatini   ilm-fanning   boshqa,   yanada   dolzarb   masalalariga   yo‘nalitirshga
erishish kerakligini o‘ylab qolgan edi. Leybnits tez orada - 1694 yilda "arifometr"
deb nomlangan o‘zining mexanik hisoblash mashinasini tayyorladi va uni ilm-fan
namoyondalariga   havola   etdi.   Shu   tarzda,   Paskal   va   Leybnits   mashinalari
9 mohiyatan   intellektual   masalalarni   hal   etishga   qodir   ilk   sun'iy   vositalar   o‘laroq
tarixga kirdi. Lekin ularni sun'iy intellektga ega mashinalar deb bo‘lmasdi. Chunki
ular   eng   sodda   arifmetik   amallarni   bajara   olardi   xolos.   Ammo   nima   bo‘lganda
ham,   inson   shu   choqqacha   istisnosiz   ravishda   faqat   o‘zigagina   xos   bo‘lgan   ongi,
bilimi   va   tafakkuriga   tayanib   hal   qilib   kelgan   intellektual   masalalarni   endilikda
o‘zidan   boshqa   "birovga"   -   mashinaga   topshirish   uchun   ilk   qadamlar
tashlangandi...
Ta'kidlanganidek, sun'iy intellekt haqida ilk haqiqiy jiddiy bahs-munozaralar
elektron   hisoblash   mashinalarining   paydo   bo‘lishi   bilan   maydonga   chiqa
boshlagan.   Mashinaning   intellektga   ega   bo‘lishi   mumkinligi   haqidagi   ilk   jiddiy
ilmiy   tadqiqotlar   esa,   zamonaviy   informatika   fanlarining   asoschisi   sanaladigan
inson   -   Brutan   fizigi   va   matematigi   Alan   Tyuring   nomi   bilan   bog‘liq.   Tyuring
sun'iy   intellektning   amalda   imkonli   yoki   imkosiz   ekanligini   isbotlash   uchun   o‘z
nomi bilan ataladigan (Tyuring testi) test taklif qiladi. Tyuring shunday deydi: agar
mashina   o‘zini   har   jihatdan   fikrlaydigan   mavjudotdek   tutsa,   u   intellektga   ega
bo‘lishi   kerak.   Tyring   testi   quyidagicha   o‘tkaziladi:   inson   va   u   bilan
"suhbatlashishi"   kerak   bo‘lgan   mashina   (ya'ni,   kompyuter),   boshqa-boshqa
xonalarga   joylashtiriladi   va   ular   bir-birini   ko‘rmaydi   (to‘g‘rirog‘i   -   inson
kompyuterni  ko‘rmaydi,  zero,  kompyuter   shundoq  ham   insonni   ko‘rish  xossasiga
ega   emas).   Ular   orasida   darchada   monotor   joylashtitladi.   Inson   o‘zi   o‘tirgan
xonadagi   klaviaturadan,   o‘zi   istagan   bir   necha   savollarni   kompyuterga   matn
ko‘rinishida   terib   kiritadi   va   javob   talab   qila   boshlaydi.   Lekin   u,   aytganimizdek,
devor ortida kompyuter yolg‘iz ekanini bilmaydi va savollarini narigi tarafda ham
o‘zi   kabi   boshqa   bir   inson   o‘qib   javob   qaytaradi   deb   o‘ylashi   mumkin.   Biroq,   u
kiritgan   savollarga   kompyuterning   o‘zi,   o‘ziga   avvaldan   yuklangan   dastur-
algoritmalriga ko‘ra javob qaytaradi. Tyuring testining mohiyati juda oddiy. Agar
xonadagi inson, o‘zi bergan savollarga olgan javoblardan shubhalanmay, o‘zi bilan
inson   gaplashyapti   deb   hisoblasa,   demak   unga   javob   qaytargan   mashinani   sun'iy
intellektga ega deb hisoblash mumkin. Muallif tomonidan 1950 yilda' fanga taklif
qilingan ushbu test, ilmiy jamoatchilik va ayniqsa faylasuflar orasida keskin shov-
10 sguvga sabab bo‘ldi. Tanqidchilarning asosiy  e'tirozi  shunda ediki, mashina faqat
savollarga to‘g‘ri javob bergani uchungina intellektga ega bo‘lib qolmaydi. Balki,
intellekt boshqa o‘ziga xos jihatlarni  - mulohaza, idrok va shunga o‘xshash  ongli
ravishda   bajariladigan   neyrofiziologik-ruhiy   jarayonlar   to‘plamini   ham   o‘z  ichiga
olish   kerak.   Sevinish,   achinish,   g‘azab   va   qo‘rquv   singari   insoniy   hissiyotlarning
mashinada   ham   bo‘lishi   mumkinligi   haqida   esa,   gap   ham   bo‘lishi   mumkin   emas.
Tyuring   testining   sun'iy   intellektning   mavjudligini   isbotlash   uchun   yetarli
emasligini   isbotlash   uchun   esa,   Dip   Syorl   ismli   faylasuf   boshqa   bir,   lekin
Tyuringnikiga   o‘xshash   test   taklif   qiladi.   Syorl   testi   "Xitoycha   xona"   deb
nomlangan.   Syorl   Xitoyning   eng   gavjum   shaharlaridan   birida,   aytaylik,
Shanxayning qoq markazidagi eng gavjum savdo markazida to‘rt tomoni zich berk
bo‘lgan   kichika   xona   qurishni   va   u   joyga   Xitoy   tilidan   mutlaqo   bexabar   bo‘lgan
horijlik sayyohni o‘tkazishni taklif qiladi. Horijlik kishiga o‘z ona tili va Xitoy tili
o‘rtasidagi   mukammal   lug‘at   kitoblarni   berishadi.   Savdo   markaziga   kelgan
qiziquvchan Xitoylar esa, ushbu g‘aroyib xonaga qilingan tuynukdan, ichkaridagi
odamga Xitoy tili va ierogliflarida qog‘ozga xat yozib savol kiritishadi. Ichkaridagi
asli horijlik bo‘lgan odam esa, o‘ziga berilgan savollarni avval lug‘atlar vositasida
o‘z   ona   tiliga   tarjima   qiladi,   keyin   yana   o‘sha   lug‘at   yordamida   javob   tuzib,
tuynukdan   tashqariga   -   savol   muallifiga   yo‘llaydi.   Tashqaridagi   Xitoylik   esa
javobni   o‘qib,   undan   qoniqish   yoki   qoniqmasligidan   qat'iy   nazar,   ichkaridagi
odamning Xitoy millatiga mansub emasligini bilmaydi. Olgan javobiga ko‘ra esa,
u   o‘ziga   javob   qaytargan   shahsni   ham   Xitoy   deb   o‘ylashi   ehtimoli   juda   katta.
Chunki u o‘zi bergan tilda javob oldi!...
Syorl   va   Tyuring   testlari   orasidagi   bahs   uzoq   davom   etdi.   Lekin   Tyuring
ko‘p   o‘tmay   o‘z   joniga   qasd   qilidi   va   bu   boradagi   bahslar   biroz   tinchib   qoldi.
Qanchalik qiziqarli bo‘lmasin, tyurin va Syorl zamoni bo‘lgan 50-60 yilldarda ham
sun'iy intellekt  masalasi  shunchaki  keskin ilmiy munozaralar  ko‘rinishidan nariga
o‘tmagan.   Olimlar   sun'iy   intellektning   haqiqiy   "basharasi"bilan   yaqin   orada
yuzma-yuz kelishlariga ishonishmas edi. Biroq, 1976 yilda ikki matematik olimlar
- Kennet Appel (1932-2013) va Volfgang Xaken (1928 yilda tug‘ilgan) butun ilm-
11 fan   olamini   hayratda   qoldiruvchi   bayonot   bilan   chiqish   qilishdi.   Ular   to‘rtta   rang
haqida'gi   teoremani   kompyuter   vositasida   isbotlashganini   ma'lum   qilishgan   edi.
To‘rtta   rang   haqidagi   teoremaning   mohiyati   shundaki,   u   istalgan   turdagi   haritani
faqat   to‘rt   xil   ranglar   bilan   bo‘yash   va   bunda   umumiy   chegaraga   ega   bo‘lgan
istalgan   ikkita   hudud   turli   xildagi   ranglar   bilan   yaqqol   farqlanib   turishi   kerak
bo‘ladi.   Appel   va   Xakenlarning   bayonoti   ikki   karra   syurpriz   bo‘lib   chiqdi.
Birinchidan, ular matematika tarixida deyarli bir asrdan ziyodroq vaqt mobaynida
isbotlanmay   kelaytotgan   muhim   teoremani   isbotlashgan   bo‘lsa,   ikkinchidan,   ular
o‘z   isbotlarini   o‘zlarining   muayyan   ilmiy   mulohazalari   va   amaliy   tajribalari
vositasida emas, balki, o‘z davrining ilg‘or elektron hisoblash mashinasi sanalgan
IBM   370-160   kompyuterida   bajarishgan   edi.   Teoremani   isbotlash   uchun
kompyutergan 1200 soat, boshqacha aytganda 50 kun vaqt kerak bo‘lgan o‘shanda
olimlar   endilikda   haqiqatan   ham   mashinalar   qandaydir   bir   ta'qiqlangan   hududga
qadam   qo‘yagini   haqida   jiddiyroq   o‘ylay   boshlashdi.   Mashina   isnongagina   xos
bo‘lgan deduktuv  fikrlash xossasini  o‘zlashtirgandek  edi  go‘yo. Boz  ustiga  u yuz
yildan   ortiqroq   vaqt   davomida   eng   zehni   o‘tkir   matematiklar   ham   tagiga
yetolmagan   murakkab   masalani   nisbatan   qisqa   muddatda   -   50   kunda   hal   qilib
beragndi.   Appel   va   Xakenning   olamshumul   isbotlashidan   13   yil   o‘tib,   yana   bir
muhim   matematik   teorema   -   10-chi   tartibli   loyihaviy   tekislikning   mavjud
emasligini   uzil-kesil   isbotlovchi   amaliyot   CRAY   kompyuteri   vositasida   bajarildi.
100   soatdan   sal   ortiq   muddat   davom   etgan   isbotlash   jarayonida   CRAY   teorema
talab   qiladigan   barcha   holatlarni   (ularning   umumiy   soni   milliarddan   ziyod)   tahlil
qilib   chiqdi.   Kompyuter,   ya'ni,   inson   qo‘li   bilan   yasalgan   mashina   vositasida
ikkinchi   murakkab   teoremaning   isbotlanishi,   sun'iy   intellekt   borasida   jiddiy
o‘zgarishlar   davri   kelganligidan   darak   berardi.   Zero   endilikda   kompyuterlar
shunchaki hisob-kitob bilan bog‘qliq matematik amallarni avtomatik bajarish bilan
cheklanib   qolmay,   balki   mulohaza   yuritish   va   variantlar   orasidan   eng   maqbulini
tanlay   olish   bo‘rasida   ham   insonga   dov   berishga   kirishishgandi.   Lo‘nda   qilib
aytganda, mashinalarda avtomatik mulohaza qilish xossasi paydo bo‘ldi deb qarala
boshlagandi.
12 Inttellektning   sun'iy   turi   haqidagi   bahslarning   avj   olishiga   sabab   bo‘lgan
yana   bir   narsa   -   mashina   hamda   inson   o‘rtasida   yuksak   intellektual   salohiyatni
taqozo   etuvchi   o‘yinlarni   tashkil   qilish,   xususan   kompyuter   va   grossmeyster
o‘rtasida   shaxmatni   bahsini   o‘tkazish   g‘oyasi   bo‘lgan.   Shaxmat   matematikada
mumtoz   kombinatorikaga   oid   murakkab   masala   sifatida   qaraladi   hamda,   ilk
EHMlarning   paydo   bo‘lishi   bilanoq,   barcha   zamonlardagi   dasturchilar   orasida,
shaxmat   o‘yinini   avtomatlashtirish   borasida   uncha-muncha   urinishlar   muttasil
bo‘lib   kelgan.   Biroq   shunga   qaramay,   uzoq   vaqtgacha   (hozir   ham)   kompyuterga
oddiy   inson   shaxmatchini   yengishga   qodir   intellktual   uslublar   tizimini   yuklashga
bo‘lgan  urinishlar  samarasiz  ketmoqda.  Tasavvur  qiling,  kompyuter   dasturiga  biz
shaxmat o‘yini qoidalarini algoritmini kiritdik. Kompyuter esa, shaxmatda yuzaga
keladigan   har   bir   vaziyatdan   eng   optimal   yurishni   tanlashi   kerak.   Shaxmatdagi
bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   yurishlar   miqdori   esa   10123   taribli   raqam,   boshqacha
aytganda, bu butun koinotdagi elektronlar sonidan ham ziyod raqam deb qaraladi.
Ya'ni,   barcha   ehtimoliy   yurishlar   variantlarini   xotirada   saqlay   olishi   uchun,
kompyuter   xotirasi   koinotdek   katta   bo‘lishi   kerak!   Bu   esa   mutlaqo   imkonsiz
narsadir.   Ko‘rinib   turibdiki,   Xitoycha   xona   yoki,   Tyuring   testidan   farqli   o‘laroq,
shaxmat   borasidagi   intellktual   uslublarni   mexanik   vositada   -   kompyuterda
immitartsiya qilishning imkoni yo‘q. Balkim  siz kompyuter tomonidan jahonning
eng yetakchi grossmeysteri - jahon chempioni Garri Kasparovni mag‘lub etilganini
eshitgandirsiz  va  shu  asosga   ko‘ra, kompyuterning shaxmat   salohiyatini  yuqorida
pasaytirib yuborganimizni aytmoqchi bo‘larsiz. Gap shundaki, o‘shanda (1996 yil)
istisnosiz   ravishda   faqat   shaxmat   o‘yini   uchun   dasturlangan   Deep   blue
superkomyuteri   (!)   avvaliga   oltita   partiyadan   to‘rttasida   Kasparovga   yutqazgan
(4:2)! Insonga qarshi, soniyasiga 100 millionta yurishni tahlil qila oladigan va eng
maqbul   variantni   tanlay   oladigan   mashina   qarshi   chiqqan   edi.   Shunda   ham
Kasparov   g‘olib   chiqdi!   Keyin   esa   Kasparovga   qarshi,   Deep   Bluening   yanada
kuchaytirilgan,  soniyasiga   200 million yurishnu  tahlil  qilib, eng  maqbulini  tanlay
oladigan modifikatsiyasi qarshi qo‘yildi. Bu safar esa mashina g‘olib keldi. Lekin
Kasparov   piyodani   qurbon   qilish   orqali   qarshi   hujumga   o‘tishni   rejalashtirgan
13 holatda, kompyuter dasturi o‘rniga biror inson aralashib yurishni amalga oshirgan
degan   shubha   mavjud.   Zero   kompyuter   har   qancha   kuchli   bo‘lmasin,   bu
kabi   "ayyorona   yurish"larning   mohiyatini   anglashi   mumkin   emas   deb   hisoblardi
Kasparov.   o‘yin   yakunida   u   e'tirozini   IBM   kompaniyasiga   ma'lum   qilganida,
kompaniya vakillari kompyuterning o‘yin davomida qilgan barcha yurishlari va uni
mashina   bosqichida   bajarilishiga   javob   beruvchi   barcha   algoritmlarni   chop   etib,
xolis ekspertlar guruhiga havola qilishga va'da berishgan edi. Lekin oradan mana
qariyb   20   yil   muddat   o‘tsa   hamki,   IBM   o‘sha   o‘yin   natijasinining   algoritmik
hisobotini   yashirib,   sir   saqlab   kelmoqda.   Bu   esa,   itellektual   o‘yinga   g‘irromlik
aralashgani haqidagi shubhalarni asosli deb qaralishini taqozo etadi. Ya'ni, insonni
sun'iy   intellekt   emas,   baribir,   o‘zi   singari   insonning   aralashuvi   mag‘lub   etgan
bo‘lib chiqmoqda.
Agar   basharti,   kompyuterning   shaxmatda   odamni   yutganini   baribir   tan
olishga to‘g‘ri kelgan taqdirda ham, mashinaning intellektga ega ekanligi borasida
boshqa   bir,   o‘xshash   o‘yin-tajriba   bilan   tekshiruv   o‘tkazish   mumkin.   Masalan,
qoida va o‘ynalishiga ko‘ra shaxmatga juda yaqin bo‘lgan xitoycha Go o‘yini bor.
Bu  o‘yin  shaxmatga  qaraganda  ancha  sodda  va  yurishlar   soni   ham  unchalik  ko‘p
emas.   Lekin,   Go   o‘yinini   mashina   va   inson   o‘rtasida   o‘tkazilsa,   shaxmatdagidan
farqli o‘laroq, bunda yosh, tajribasiz o‘yinchi ham kompyuterni juda osonlik bilan
yutib   qo‘ya   oladi.   Sababi   shaxmatda   muayyan   donalarning   qiymati   turlicha   va
ularning   yurishdan   keyingi   egallaydigan   eng   optimal   vaziyatini   tahlil   qilish
mumkin. Lekin go o‘yinida hamma donalarning qiymati bir xil va go taxtasi ham
shaxmat   taxtasidan   ko‘ra   deyarli   5   barobar   kattaroq   bo‘ladi.   Shunga   muvofiq
yurishlar   variantlari   ham   yanda   ulkan   raqamni   hosil   qiladi.   Qolaversa,   go
o‘yinidagi   har   bir   yurish   keyingi   yuzlab   yurishlarga   ta'sir   qiladi.   Kompyuter   esa,
qanchalik   tezkor   bo‘lmasin,   bu   darajadagi   ko‘p   variantlar   ichidan   eng   maqbulini
oldindan ko‘ra bilmaydi va tanlay olmaydi ham. Shunday ekan, sun'iy intellektning
salohiyati  insonniki  bilan tenglasha olishi  haqidagi  gaplar yana soyada qolib keta
boshlamoqda. Yuqoridagilardan xulosa qilsak, haqli savol tug‘iladi: kompyuter biz
uchun (bizning o‘rnimizga) fikrlay oladimi?
14 Fikrlash   jarayonini   avtomatlashtirish   masalasi   ham   sun'iy   intellekt
tushunchasi   bilan   uzviy   bog‘liqlikka   ega.   Mashinaning   fikrlashi   birmuncha
g‘ayrioddiy   ko‘rinadigan   g‘oyadir.   Hozirgi   kunda   "intellektual"   deb
nomalanadigan   mashinalarning,   ya'ni,   sun'iy   intellekt   "egalari"ning   imkoniyatlari
inson   kabi   fikrlash   darajasida   emas.   Ulardan   olinadigan   eng   maksimum   natija,
hozirda   murkkab,   uzoq   vaqt   talab   qiluvchi   va   bir   necha   minglab   xususiy   va
umumiy   hollarni   tahlil   qilib   chiqishni   taqozo   etuvchi   ilmiy   farazlarni,   asosan
matematik teoremalarni va shunga o‘xshash ho kazolarni muayyan shartlar asosida
tezkorlik   bilan   tekshirib,   natiajsini   ma'lum   qilish   bo‘lmoqda   xolos.   Ba'zan   turli
OAVlar   orqali   og‘iz  ko‘pirtirib  shov-shuv   qilinayotgan   robot-androidlarning   ham
intellektual   salohiyati   aytaylik   o‘rtamiyona   bilim   darajasidagi   o‘rta   maktab
bitiruvchisining   bilim   darajasichalik   emasdir.   Shunga   qaramay,   shubhasiz,
intellektual tizimlar hozirdayoq inson og‘irini yengil qilishda, ma'nan mushkul va
kuchli   aqliy   zo‘riqishni   talab   qiluvchi   ishlarni   osonlashtirish   va   eng   muhimi
havfsizlashtirishda   ular   yaqin   yordamchimizga   aylanib   bormoqda.   Yorqin   misol
sifatida   aeroportlarda   parvozlarni   muvofiqlashtirishga   xizmat   qiluvchi   axborot-
tahlil   tizimlarini   keltirish   mumkin.   Ular,   mavjud   meteorologik   vaziyat,
samolyotlarning   yetib   kelish   va   uchib   ketish   jadvali,   masofa,   tezlik   va   shunga
o‘xshash   yuzlab   parametrlarni   umumlashtirgan   holda,   umumiy   vaziyatni   nazorat
qiladi   hamda,   insonga   -   muhandisga   eng   maqbul   rejim   haqida   ma'lumotlarni
taqdim   etadi.   Samolyotlarning   o‘zidagi   avtopilot   imkoniyatini   ham   shu   qatorga
qo‘shish   mumkin.   U   parvoz   davomida   bemalol   uchuvchini   o‘rnini   egallab,   ulkan
laynerni   boshqarib  borishi   mumkin.  Bunday   tizimlar  odatda   ekspert  tizimlar   ham
deyiladi.   Lekin   nima   bo‘lganda   ham,   ular   dasturchilar   tomonidan   avvaldan
belgilangan va mashina xotirasiga yozuilgan muayyan algortim doirasida ishlaydi
xolos.   Aytaylik,   algoritmda   ko‘zda   tutilmagan   favqulodda   vaziyatlarda   mustaqil
ijodiy   (kreativ)   noan'anaviy   qaror   qabul   qila   olmaydi.   Baribir   uchuvchi
avtopilotdan voz kechib, o‘z bilimi va tajribasiga tayanadi. Shunday ekan, hozirgi
kundagi   eng   yuksak   nou-xau   timsoli   bo‘lgan   eng   mukammal   intellektual
mashinalarini ham inson kabi ong va tafakkur darajasiga ega deb bo‘lmaydi. Ong
15 va   tafakkur   esa   intellektning   asosidir.   Shunga   ko‘ra,   sun'iy   intellekt   atamasi,
nazarimda   biroz   oshrib   yuborilgandek   go‘yo.   Zero,   sun'iy   mulohaza   yuritadigan,
to‘g‘rirog‘i   avtomatik   tahlil   qiladigan   mashinalar,   balki   tahlilni   bizdan   ko‘ra
tezkorroq bajarar, balki ularning xato qilish koeffitsiyenti biznikdan pastdir. Lekin
ularda ijodiy yondoshuv, hissiyot, hamda avvaldan biror narsani ko‘zlab ish tutish
hislati   umuman   mavjud   emas.   Ustiga   ustak,   shunday   sun'iy   intellektni   ham,   siz
bilan bizga o‘xshagan inson yaratgan!
Maqola so‘ngida qiziq bir faktga e'tiboringizni  qaratmoqchiman. Ma'lumki,
har   qanday   kompyuter,   demakki,   sun'iy   intellektga   ega   mashina,   ikkilik   sanoq
tizimi   asosida   ishlaydi.   Bu   haqidan   maktab   informatika   kursida   yetralicha
ma'lumot   beriladi.   Atiga   ikkita   raqamdan   iborat   sanoq   tizimida   esa,   muayyan
algoritmalarni   bajarishda   o‘ziga   xos   cheklov-chegaralar   yuzaga   keladi.   Xossatan,
haqiqiy   sonlar   bilan   ishlashda,   yoki   taqribiy   hisoblashlarda   ikkilik   sanoq   tizimi
yaramaydigan   vaziyatlar   yuzaga   keladi.   1991-yilda   matematik   olim   Devid
Stautmayer   18   ta   turli   xildagi   hisob-kitob   amaliyotlarni   kompyuter   dasturi
yordamida   bajarib,   ularning   barchasida   natija   noto‘g‘ri   chiqqanini,   ya'ni,
kompyuter   (sun'iy   intellekt)   noto‘g‘ri   ishlaganini   isbotlab   berdi.   Demak,   sun'iy
intellekt-kompyuter   hamma   masalani   ham   to‘g‘ri   hal   qila   olmasligining   jiddiy
ilmiy asosi bor ekan. Shu asosga ko‘ra, qo‘rqmay aytish mumkinki, sun'iy intellekt
hali-beri   tabiiy   intellektga   dov   bera   olmaydi.   Uning   ayrim   xususiy   hollarda
(asosoan   matematikada)   insondan   o‘zib   ketishi   esa,   tezkorlik   xossasi   evaziga
xolos...   Fikrlaydigan   mashina,   yoki   sun'iy   intellekt   esa,   hozircha   fantast
yozuvchilar,   hamda   entuziast   dasturchilarning   orzusi   o‘laroq   qolib   ketmoqda.
Balki shu yaxshidir?!...
2.Suniy intellektning soxalarda yechadigan masalasi.
Hozirda SI turli amallarni   bajarishga mo‘ljallangan algoritm   hamda dasturiy
tizimlardan   iborat   va   u   inson   ongi   bajarishi   mumkin   bo‘lgan   bir   qancha
vazifalarning   uddasidan chiqa oladi.
16 1990   yillarda   SI   taraqqiyotida   yangi   sahifa   ochildi.   1997   yilda   Deep   Blue
nomli   IBM   kompyuteri   shaxmat   bo‘yicha   jahon   chempioni   Garri
Kasparovni   yenggan tarixdagi ilk kompyuter bo‘ldi.
SIning   yorqin   namunalaridan   yana   biri   –   IBM   Watson   superkompyuteri
bo‘lib, u o‘z bazasidan kelib chiqib   muayyan tilda berilgan savollarga   javob beradi.
Shuningdek, ko‘pchilikning   doimiy hamrohiga aylanib  ulgurgan   mobil  yordamchi
Siri, fotosuratlarni   qayta ishlovchi Prisma kabi dasturlarni SIning yutuqlaridan biri
sifatida   qayd   etish   mumkin.   Hozirga   kelib   sun’iy   intellekt   keng   ko‘lamda
ommalashib   kundalik   turmush   tarzimizning   deyarli   barcha   jabhalarini   qamrab
olmoqda.   Masalan,   Xitoydagi   Inchuan   shahri   aholisiga   bank   kartalarining
keragi   yo‘q.   Hisob-kitoblar   bilan   bog‘liq   barcha   jarayonlar   sun’iy   intellekt
tomonidan   insonning yuz qiyofasini aniqlashtirish   orqali amalga oshiriladi.
Foydami yoki zarar
SI   haqidagi   bahs-munozaralar   qariyb   50   yildan   beri   davom   etib
kelmoqda.   Mutaxassislar   hanuzgacha   bir   to‘xtamga   kelishgani   yo‘q.   Ba’zilar
ularning   ommalashib   odamlar   o‘rnini   egallab   borayotgani   natijasida   ommaviy
ishsizlik   ko‘rsatkichlari   oshib   ketishi   mumkinligidan   tashvishdalar.
Mutaxassislarning   boshqa   bir   guruhi   esa   SIga   ijobiy   munosabatda   bo‘lish
kerakligini   uqtirishmoqda.   Hatto   IT-   sohasidagi   milliarderlar   orasida   ham   turli
qarashlar mavjud.
Jumladan, SpaceX asoschisi Ilon Mask   SIning butun boshli sivilizatsiyani barbod 
qilishiga ishonchi komil.
Maskning   fikricha,   “SI   insoniyat   sivilizatssiyasi   uchun   asosiy   xavfdir.
SI   mehnat bilan bog‘liq ommaviy muammolarni keltirib chiqaradi. Sababi, robotlar
hamma   ishni   bizdan   ko‘ra   yaxshiroq   bajara   olishadi.   Ilg‘or   texnologiyalar   ortidan
quvish   natijasida,   kompaniyalar   sun’iy   intellekt   ortidan   kelib   chiqadigan   xavf-
xatarni ko‘rmay qolishlari   mumkin”.
17 Shuningdek, Microsoft rahbari Bill   Geyts ham uning zarariga to‘xtalib o‘tadi.
“Bir   necha   o‘n   yildan   so‘ng,   robotlar   ishning   katta   qismini   bajara
boshlagach,   SI   shu   qadar   kuchayib   ketadiki,   yakunda   u   bizni   xavotirga   sola
boshlaydi.   Bu   borada   Ilon   Maskning   fikriga   qo‘shilaman.   Ammo   nega   bu   savol
boshqalarni tashvishlantirmayotganiga   hech tushunolmayman”, – deydi Geyts.
“Boshqalar”   deganda   Geyts   Facebook   egasi   Mark   Sukerbergni   nazarda
tutgan   bo‘lsa,   ajab   emas.   Chunki,   Mark   SIga   nisbatan   ijobiy   munosabatda
ekanligini   bildirar   ekan:   “Yangi   texnologiyalar   har   doim   ham   yaxshilik   yoki
yomonlik   qilish   maqsadida   yaratilishi   mumkin.   SIning   keng   tarqalishi   ortidan
keladigan ijobiy natijani esa, yaqin 5-10 yil ichida   ko‘ramiz”, deya Ilon Maskning
fikriga   e’tiroz bildirgan edi.
Bugungi   kunda   ayrim   davlatlarda   robot-hamshiralar,   xaydovchisiz
transport   vositalari,   buyurtmani   yetkazib   beruvchi   dronlar   xizmatidan   foydalanish
yo‘lga   qo‘yilgan.   Hatto   politsiya   xodimlarining   ba’zi   vazifalarini   ham   maxsus
robotlar   bajarishyapti.   Olimlar   ularning   tashqi   ko‘rinishini   imkon   qadar
odamlarnikiga   o‘xshatishga urinishmoqda.
Bundan   tashqari,   SI   jurnalistlarning   doimiy   ko‘makchisiga   aylanib
ulgurgan.   Masalan,   Associated   Pressda   “ishlayotgan”   robotlar   moliyaviy
hisobotlarni   yozib   boradi.   SIning   qo‘llanilishi   ushbu   nashrda   har   chorakda
beriladigan yangiliklarni   300 tadan 4400 taga oshirdi.
Swiss   Re   sug‘urta   kompaniyasi   ma’lumotlariga   ko‘ra,   2020   yilga   kelib   4,7
mln   aholi   ishsiz   qolishi   mumkin.   Shuningdek,   ishsizlik   g‘aznachilar,   pochta
xodimlari,   hisobchilar   va   idora   xizmatchilariga   xavf   solishi   mumkinligi   aytilgan.
SI ularning   vazifasini bemalol bajara oladi.
SI – Tibbiyotda
Yuqoridagilardan   tashqari,   aksa-riyat   iste’molchilarning   robotlarga
ishonch   bildirmayotganligi   SIning   ommalashishiga   halal   berayotgan   to‘siqlardan
18 biridir.   Odamlar   o‘ziyurar   mashina   yoki   samolyotlar   xizmatini   qabul   qilishlari
uchun   biroz   vaqt   kerak,   albatta.   Biroq,   zamonaviy   texnologiya-lar   qurshovida
o‘sib-unayotgan   yosh   avlodda   buning   aksi   bo‘lib,   ularni   bu   jarayon   u   qadar
havotirga solayotgani yo‘q.
Har   qancha   e’tiroz   va   tanqidlarga   qaramay   SI   rivojlanishdan
odamlarga   yordam   berishdan   to‘xtamayapti.   Ayniqsa,   tibbiyotda   uning   ahamiyati
tobora   oshib   bormoqda.   Endilikda   robotlar   nisbatan   murakkab   jarrohlik
amaliyotlarini   ham   uddasidan   chiqishyapti.   Robot-shifokorlarning   tibbiyot
hodimlari bilan o‘ziga xos   hamkorligi samaradorlikni ancha oshirdi.
Medtronis   kompaniyasi   esa   IBM   bilan   hamkorlikda   qandli   diabet   kasalligi
bilan  og‘rigan  bemorlar  uchun   maxsus   dastur   ishlab  chiqmoqda.  Mazkur   dasturiy
ta’minot   qon   tarkibidagi   qand   miqdorining   favqulodda   tushib   ketishini   3   soat
avval   aniqlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Buning   uchun   shu   kasallika   chalingan
600   ta   anonim   bemorlarning   tibbiy   ma’lumotlari   o‘rganib   chiqildi.   Bu   endi
odamlar   o‘z   salomatliklarini   mobil   qurilmalardagi   maxsus   dasturlar   orqali
muntazam nazorat qilib   borish imkoniga ega bo‘lishadi deganidir.
Ko‘ribturganingizdek,   SI   ning   hayotimizdagi   o‘rni   kundan-kunga
huqurlashib   bormoqda.   Ular   insoniyatning   yutug‘imi   yoki   mag‘lubiyati,   degan
savol   ustidagi   bahslar   hali   uzoq   davom   etadi.   Eng   muhimi,   fantastik   yozuvchi
Ishoq   Azimov   ta’biri   bilan   aytganda,   robotlarni   yaratishda   odamlarga   zarar
yetkazmaslik shior qilib   olinishi kerak.
19 XULOSA
Ilm-fanning   mislsiz   taraqqiyoti   olimlarni   kelajagimizga   nisbatan   yondashuvga
yanada   ko‘proq   optimist   bo‘lishga   undamoqda.   Ularning   hisob-kitoblariga   ko‘ra,
yaqin   yuz   yilda   kompyuterlar   odamlarga   nisbatan   aqlliroq   bo‘ladi.   Bu   mavzu
fantast   yozuvchilarga   ham,   kinoijodkorlarga   ham   begona   emas.   Allaqachon
ekranlarimiz   yuzini   ko‘rgan   «2001:   Fazoviy   odisseya»,   «Terminator»,   «Temir
odam»,   «Men,   robotman»,   «Sun’iy   aql»,   «Yulduz   yo‘li»,   «Begona»,   «Yovuzlik
egasi»... singari bir-biridan qiziqarli filmlarni barchamiz sevib tomosha qilganmiz.
Yoki   o‘zimizning   milliy   kino   –   «Temir   xotin»ni   eslang.   Ular   fantastika,   triller,
jangari,   drama,   melodrama,   sarguzasht   kabi   turli   janrlarda   ishlangan,   ammo
barchasining   voqealari   bitta   nuqtada   kesishadi:   inson   xayoloti   mahsuli   bo‘lgan
sun’iy aql (robot) to‘liq fikrlashni boshlaydi, mustaqil harakatlanadi va alaloqibat –
insoniyatni yo‘q qilishga yoki unga bo‘ysunishga qaror qiladi.
20 Demak,   bugungi   mavzuimiz...   Yo‘q,   kino   borasida   emas,   balki   ulardagi
«qahramonlar»   yaratilishiga   asos   bo‘lgan   inson   aqliy   qobiliyatining   ilm-fandagi
in’ikosi – sun’iy tafakkur xususidadir.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib – intizom va shaxsiy javobgarlik –
har   bir   rahbar   faoliyatinig   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasinig 2016 yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga
bag’ishlangan   majlisidagi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   nutqi.   //   Xalq
so’zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, № 11. 
2. Qosimov S.S. Axborot texnologiyalari. – T.: Aloqachi, 2006 – 369 b. 
3. Iskusstvenniy intellekt: Sovremennie podxodi – A Rassel i Norvig. – iz. Pirson
Prentice Hall – 2009 – 1132p. 
21 22

Mavzu: Sun'iy intellektni rivojlanish tarixi REJA: KIRISH 1. Suniy intellekt: fikrlaydigan mashinalar, ongli robotlar haqida. 2. Suniy intellektning soxalarda yechadigan masalasi. XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 1

KIRISH Sun’iy intellekt xaqidagi tasavvur va bu sohadagi izlanishlar -«aqliy mashinalar» ishlab chiqarishga ilmiy yondoshish birinchi bo’lib Stanford universitetining (AQSH) professori Djon Makkarti tashabbusi asosida 1956-yili tashkil topgan ilmiy to’garakda paydo bo’ldi. Bu to'garak tarkibiga Massachuset (AQSH) texnologiya oliygoxi «Elektronika va xisoblash texnikasi» fakultetining faxriy professori Marvin Minskiy, «masalalarni universal xal qiluvchi» va «mantiqiy nazariyotchi» intellektual (aqliy) programmalar bunyodkori -kibernetik Allen Nyuell va Karnegi-Mellen dorilfununining (AQSH) mashxur psixologi Gerbert Seyman, xisoblash texnikasining ko'zga ko’ringan mutaxassislari Artur Semuel, Oliver Selfridj, Manshenon va boshqalar kirar edilar. Aynan shu to’garakda «Sun’iy intellekt» tushunchasi paydo bo’ldi. Mavzuimizning asosiy mazmuniga kirishishdan avval «sun’iy intellekt» (SI), umuman «intellekt» xaqidagi tushunchani aniqlab olishimiz kerak. Bu tushunchani oddiy qoida asosida tushuntirish mumkindek tuyuladi, lekin bu qiyinroq Bu tushunchani turli fan soxalarida ijod qiluvchi olimlarning turlicha talqin qilardilar. «Intellekt» so’zi lotincha «intellectus» so’zidan kelib chiqqan bo’lib, u bilish (aniqlash), tushunish yoki faxmlash (aql) ma’nosini beradi. «Intellekt» so’zini aniqlovchi, psixologlar tuzgan uchta tushunchasini (Katta sovet entsiklopediyasi va Vesterning amerika lug’atidan olingan) keltiraman. Bu tushunchalar «intellekt» tushunchasi mazmunini aniqlash uchun yordam beradi. Intellekt -fikrlash qobiliyati, ratsion`al bilish va shunga o’xshash. Umumiy xolda esa fikrlash, shaxsni aqliy rivojlanishi sinonimi bo’lib xizmat qiladi. Intellekt (aql) -o‘z xulqini sozlash yo’li bilan xar qanday (ayniqsa yangi) xolatga yetarli baxo berish qobiliyati. Intellekt -turmushdagi dalillar o‘rtasidagi o’zaro bog’liklikni tushunish qobiliyatidir. Bu qobiliyat belgilangan maqsadga erishishga olib boruvchi xarakatlarni ishlab chiqish uchun kerak bo’ladi. Yuqorida aniqlangan «intellekt» tushunchasidan shunday xulosa chiqarish mumkinki, ya’ni intellekt faqat insonlarga tegishli va odam aqliy qobiliyatining o‘ziga xos o‘lchovidir. Psixologlar shunday maxsus usullar yaratdilarki, bu usullar yordamida tajriba orqali odamning 2

intellektual (aqliy) darajasini aniqlash mumkin bo’ldi. Natijada shu narsa aniqlandiki, intellektning individual darajasi o‘rtasidan surilishi odamning fizik imkoniyatlari darajasi kabi- dir. Agar o‘rtacha aqliy qobiliyat 100 ball deb qabul qilinsa, u xolda o‘ta qobiliyatli insonlarda bu ko‘rsatkich 150, 180, xattoki 200 ballga yetishi mumkin. Amerikalik shaxmatchi, jaxon eks-chempioni Robert Fisherning bu ko’rsatkichi 187 ball bo’lgan, XIX asr yarmida yashagan angliyalik mantiqchi Djon Styuart Mill uch yoshidayok qadimgi yunon tilida gapira olgan va uning ko’rsatkichi 190 ballgacha borgan. Shuni qayd qilish lozimki, evolyutsiya davrida intellekt birmuncha bir tekis, inqilobiy rivojlanish davridan toki zamonaviy inson intellekti paydo bo’lgunga qadar bo’lgan davrni bosib o’tgan. Intellektning evolyutsion rivojlanishi berilgan bosqichdan birmuncha yuqori printsipial, a’lo darajadagi tashkil topgan bosqichga o’tish bilan davom etadi. Shuning uchun jamiyatning turli rivojlanish bosqichlarida yashagan insonlarning intellektini bir-biriga solishtirib bo’lmaydi. «Sun’iy intellekt» tushunchasiga turlicha ma'no kiritish mumkin. Tafakkur bahsi Avvalo ta’kidlash joiz, ilm-fan taraqqiyotining har qanday yutug‘i insoniyat mushkulini oson qilishga, uning muammolarini qisman bo‘lsa-da hal etishga xizmat qilishi kerak. Shunday bo‘lyapti ham: yillar davomida fazodan mustaqil tarzda turli ma’lumotlarni Yerga jo‘natishdan tortib tabiiy va texnogen hodisalar vaqtida inson kirishi imkonsiz joylarga ham yetib borayotgan, jarrohlar ko‘zi va barmoqlari ilg‘amaydigan eng mayda to‘qimalargacha mufassal tekshira olayotgan aynan shu katta-kichik sun’iy onglashtirilgan turli robotlar, mashinalaru uskunalardir. Avvaliga xizmat ko‘rsatish joylari, bemorlar va yolg‘iz keksalarga ko‘mak uchun ishlab chiqilgan bunday «temir odamlar» yildan-yilga har tomonlama takomillashib, fikrlashda insoniyat bilan bahslashishga shay turibdi, go‘yo. Ya’ni, bir davrlar o‘ziga qanot bog‘lab uchmoqni orzulagan odamzod avlodlari bugun temirga «jon kiritish» ustida bosh qotirmoqda. 3

Tarixga nazar Sun’iy tafakkur (sun’iy intellekt) sohasida dastlabki ishlar o‘tgan asrning o‘rtalarida boshlangan. Garchi muayyan g‘oyalarni O‘rta asr matematik va faylasuflari bergan bo‘lsa-da, bu yo‘nalishdagi tadqiqotlar ixtirochisiga aylanish ingliz matematigi va kriptografi Alan Tyuring (1912-1954)ga nasib etdi. Xususan, XX asr boshlaridayoq shaxmat muammolarini hal etish imkoniyatiga ega mexanik qurilma taqdim etilgan edi. Ammo bu yo‘nalishning hozirgidek shakllanishi o‘tgan yuz yillik o‘rtalariga to‘g‘ri keladi. Sun’iy tafakkur bo‘yicha, avvalo, inson tabiati, atrof-olamni anglash yo‘llari, tafakkur jarayoni imkoniyati va boshqa sohalar haqidagi tadqiqot ishlari dunyo yuzini ko‘rdi. Ayni shu vaqtda ilk kompyuterlar va algortmlar paydo bo‘ldi. Bu bilan tadqiqotlarning yangi yo‘nalishi uchun poydevor qo‘yilan edi. Alan Tyuring 1950-yili kelajak mashinalari imkoniyatlari, shuningdek, ularning aql jihatidan insonni ortda qoldirishga qodirligi haqidagi savollar o‘rtaga tashlangan maqola chop etadi. Aynan shu olim keyinchalik o‘zining nomi bilan atalgan tartibni ishlab chiqdi: Tyuring testi. Bu olimning nashr etilgan ishidan so‘ng sun’iy tafakkur sohasida yangi tadqiqotlar paydo bo‘la boshladi. Tyuring fikricha, muloqot vaqtida fikrlashda insondan farq qilmaydigan mashinanigina tan olish kerak. Taxminan olim maqolasi chop etilgan bir vaqtda «Baby Machine» deb nom olgan konsepsiya dunyo yuzini ko‘rdi. Sun’iy tafakkurni rivojlantirish va mashina yaratish uchun unga kiritilgan fikrlash jarayoni dastlab bola darajasida shakllantirildi, keyinchalik bosqichma-bosqich takomillashtirildi. «Sun’iy tafakkur» atamasi esa keyinroq paydo bo‘ldi: 1956-yilning yozida AQShning Dartmut universitetida sun’iy tafakkur masalalari bo‘yicha anjuman bo‘lib o‘tdi. Unda Jon Makkarti (Dartmut universiteti), Marvin Minski (Garvard universiteti), Klod Shennon (Bell Laboratories), Nataniel Rochester (IBM), 4

Gerbert Saymon (Karnegi universiteti, Trenchard Mur (Prinston universiteti) singari o‘nlab olimlar ishtirok etdi hamda mavzu bo‘yicha ma’ruza qilgan amerikalik informatik Jon Makkarti (1927–2011) «Artificial Intelligence» («Sun’iy tafakkur») atamasi muallifi sifatida tarixda qoldi. Ushbu uchrashuvdan so‘ng sun’iy intellekt imkoniyatlariga ega mashinalarni faol rivojlantirish boshlandi. Mazkur sohada yangi texnologiyalarni yaratishda ushbu yo‘nalishdagi tadqiqotlarni faol moliyalashtirgan harbiy muassasalar muhim rol o‘ynadi. Keyinchalik bu sohadagi ishlar yirik kompaniyalarni ham qiziqtirib qo‘ydi. Zamonaviy hayot tadqiqotchilar oldiga yanada ko‘p murakkab vazifalarni qo‘ya boshladi. Shu bois sun’iy tafakkur, o‘zining paydo bo‘lgan davriga nisbatan, mutlaqo boshqacha shart-sharoitlarda rivojlana bordi. Globallashuv jarayonlari, raqamli tarmoqdagi huquqbuzarliklar (xakerlar) faoliyati, internet taraqqiyoti va boshqa muammolar – bularning bari olimlar oldiga sun’iy tafakkur sohasidagi murakkab vazifalarni hal etish vazifasini ko‘ndalang qo‘ydi. Ushbu sohada so‘nggi yillarda erishilgan muvaffaqiyatlar (masalan, avtonom texnikalarning paydo bo‘lishi)ga qaramay, haqiqatda sun’iy intellektni yaratishga ishonmaydigan tanqidchilarning ovozi hamon tingani yo‘q – ularning fikricha, bu u qadar qobiliyatli dastur emas. Faylasuflar insoniy intellekt tabiati va uning maqomi qanday bo‘lishi haqida yakdil fikrga kelisholganicha yo‘q. Sun’iy tafakkurga bag‘ishlangan ilmiy ishlarda sun’iy tafakkurni hal etish bilan bog‘liq ko‘plab g‘oyalar uchraydi. Shuningdek, ushbu masalada qanday mashinani aqlliroq sanash mumkin, degan yagona tushuncha mavjud. 5