Uchinchi Rennesans yaratishda jadid mutafakkirlarini o‘rni
Uchinchi Rennesans yaratishda jadid mutafakkirlarini o‘rni Mundarija: Kirish....... ..... ............................................................................................................... .3 Asosiy qism: I-BOB.Uchinchi Rennesansning vujudga kelishi ………………………............... 5 1.1. Jadidchilik harakatining o‘rni......................................................................... ......5 1.2. Jadidlarning o‘sha davrda tutgan roli............................................................. ........8 II-BOB. Jadid mutafakkirlarining siyosiy va ijtimoiy muammolarga ta'siri........................................................................................................................ ...17 2.1.Uchinchi rennesans yaratishda jadidlarning siyosiy ta‘siri .................................... 17 2.2.Jadid mutafakkirlarining paydo bo‘lgan ijtimoiy muammolarga ta'siri ................. 20 III-BOB. Jadidlar tomonidan olib borilgan ishlar ................................................ 28 3.1.Jadidlar tomonidan ijtimoiy muammolarni hal etilishi.......................................................................................................................... 28 3.2.Jadidlar taklif etgan ijtimoiy islohotlar………………………………………..…31 Xulosa..........................................................................................................................3 6 Foydalanilgan adabiyotlar.........................................................................................3 8 1
Kirish Jadidchilik dastlab 19-asrning 80-yillarida Qrimda Ismoilbek Gasprinskiy rahbarligida qrimtatarlar o rtasida vujudga keldi. Jadidchilik harakati namoyandalariʻ ko pincha o zlarini taraqqiyparvarlar, keyinchalik jadidlar deb atashgan. O sha ʻ ʻ ʻ davrning ilg or taraqqiyparvar kuchlari, birinchi navbatda, ziyolilar mahalliy ʻ aholining umumjahon taraqqiyotidan orqada qolayotganligini his etib, jamiyatni isloh qilish zaruriyatini tushunib yetgandilar. Jadidchilik mohiyat e tibori bilan avvalo ʼ siyosiy harakat edi. Uning shakllanish va mag lubiyatga uchrash davrlari bo lib, ʻ ʻ ularni shartli ravishda to rtga bo lish mumkin.Turkiston, Buxoro va Xiva hududida bu ʻ ʻ davrlar 1895-1905; 1906-1916; 1917-1920; 1921-1929-yillarni o z ichiga oladi. ʻ Birinchi davrda Turkistonda podsho Rossiyasining mustahkam o rnashib olishi ʻ kuzatiladi. U o z siyosiy agentlari (vakillari) yordamida mahalliy xon va amir ʻ vakolatlarini cheklabgina qolmay, ularni qo g irchoqqa aylantirib, rus va g arb ʻ ʻ ʻ sarmoyadorlarining ishlashi va yashashi uchun sharoit yaratadi, turli kompaniyalar, aksiyadorlik jamiyatlari manfaatini ko zlaydi.Ayni chog da mahalliy aholining talab ʻ ʻ va ehtiyojlari nazarga olinmay qo yildi, diniy e tiqodlari, urf-odatlari bilan ʻ ʼ hisoblashmaslik, ularni mensimaslik kuchaydi. Hayotiy, ilmiy saviyasi yuqori bo lgan ʻ qozilar tajribasiz kishilar bilan almashtirildi, poraxo rlik, ijtimoiy-siyosiy adolatsizlik ʻ avj oldi. Madrasa va maktablar faoliyatini cheklash, mahalliy joy nomlarini ruscha atamalar bilan almashtirish, hatto mahkama jarayonida qozilar bo yniga xoch ʻ taqtirishgacha borildi. O sha davr ahvolini Muhammadali xalfa Sobir o g li (Dukchi ʻ ʻ ʻ eshon) xalqqa qarata o z „Xitobnoma“si (1898)da yaxshi bayon qilgan.Millat ʻ 2
istiqbolini o ylovchi taraqqiyparvar kuchlar xalqning deyarli barcha tabaqalari —ʻ hunarmand, dehqon, savdogar, mulkdor, ulamolar orasida mavjud edi. Ziyolilar dastlab chorizmga qarshi kurashni xalqni asriy qoloqlikdan uyg otish — siyosiy- ʻ ma rifiy jabhadan boshlashga qaror qildilar. ʼ Jadidchilik harakati ana shunday tarixiy bir sharoitda Turkiston mintaqasida rivojlanish uchun o ziga qulay zamin topdi. ʻ Xalqimizning ulug‘vor qudrati jo‘sh urgan hozirgi zamonda O‘zbekistonda yangi bir uyg‘onish – uchinchi Renessans davriga poydevor yaratilmoqda, desak ayni haqiqat bo‘ladi. Chunki bugungi O‘zbekiston — kechagi O‘zbekiston emas. Bugungi xalqimiz ham kechagi xalq emas”, — degan davlat rahbari.Jadidlar orasidan yetuk olimlar, sanoat va ziroatchilik sohalarining zamonaviy bilimdon mutaxassislari, madaniyat arboblari yetishib chiqib, yurtni obod va o z vatanlarini mustaqil ko rishni ʻ ʻ orzu qildilar va shu yo lda kurashdilar. Jadidlarning Turkiston mustaqilligi uchun ʻ kurashida asosan quyidagi yo nalishlar ustuvor edi: yangi usul maktablari tarmog ini ʻ ʻ kengaytirish; qobiliyatli yoshlarni chet elga o qishga yuborish; turli ma rifiy ʻ ʼ jamiyatlar va teatr truppalari tuzish; gazeta va jurnallar chop qilish, xalqning ijtimoiy- siyosiy ongini yuksaltirish bilan Turkistonda milliy demokratik davlat qurish. Jadid ziyolilarining kuchli partiyasi tashkil qilingan taqdirdagina bu ishlarni amalga oshirish mumkin edi. 1 1 Mirziyoyev Sh.M Yangi O 'zbekiston strategiyasi. -Т.: O 'zbekiston, 2021 , 57-bet 3
I-BOB. Uchinchi Rennesansni vujudga kelishi. 1.1.Jadidchilik harakatining o‘rni. Jadid mutafakkirlar, uchinchi rennesans yaratishda muhim o‘rni egallashgan. Ular, tarixiy rivojlanishda, ma'naviyat va madaniyat sohasida katta o‘zgarishlar kiritganlar. Jadid mutafakkirlarning o‘rni rivojlanishda o‘zgarishlarni keltirib chiqish, to‘qnashuvlar va yuksak qadrlash holatlarini o‘rganishda muhim bo‘ladi. Uchinchi rennesansning asosiy o‘zgarishlari.Uchinchi rennesansning asosiy o‘zgarishlari darsliklarni o‘qish, ilmiy tadqiqotlar va boshqa odamlar bilan faoliyat olib borish, ma'rifatni o‘z qo‘liga olishdan iborat. Bular, jadid mutafakkirlarning o‘rni va tarixiy rivojlanishda muhim ahamiyatga ega bo‘lgan sabablar sifatida ko‘rsatiladi.Jadid mutafakkirlar tarixiy rivojlanishda, ishlab chiqarish, iqtisodiyot va boshqa sohalarda katta o‘zgarishlarni keltirish bilan bog‘liq bo‘lib turadi. Ularning o‘rni tarixiy rivojlanishga ko‘p yo‘nalishda ta'sir qilgan va dunyoning boshqa mamlakatlarida ham ma'rifatning oshishiga olib keldi. Jadid mutafakkirlarning o‘rni ma'naviyat va madaniyatda jadid mutafakkirlar, ma'naviyat va madaniyat sohasida ahamiyatli o‘rni egallashgan. Ular, ijtimoiy muammolar bilan ishlash, adabiyot, san'at va falsafa sohalarida yaratishlarini e'tirof etingan. Jadid mutafakkirlarning ma'naviyat va madaniyat sohasida o‘rnini o‘rganish, ularning yaratgan asarlar va o‘zgarishlarni tahlil qilishda muhimdir.Uchinchi rennesans muhim asr bo‘lib, u 19-20 asrlarning o‘rtalarida O‘zbekiston, to‘g‘ridan to‘g‘ri Rossiyadagi Turkestondan boshlab uchraydi. Bu davrda jahon madaniyatining to‘laqonli ishlanishi va rivojlanishi jarayonida jadid mutafakkirlar samarali o‘rni va ahamiyati bilan ajralib turar. Uchinchi rennesans davrida russkiy, fransuz va ingliz adabiyoti eserlari ushbu mutafakkirlarga nafas olish imkoniyatini berdi va ularning butun dunyoning asarlariga qiziqish uyg‘otti. Bu jarayonda jadid mutafakkirlar orasida to‘qquz ahamiyatli shaxslar o‘rnini egalladi. 4
Uchinchi rennesans davrida jadid mutafakkirlar madaniyat, ilm-fan va san‘at sohasida katta ahamiyatga ega bo‘lgan o‘zbek adebiyoti shaxslardir. Ularning faoliyati tarixiy o‘rinda nufuzli va aniq o‘rtiqcha tajriba va tadqiqotga asoslangan edi. Shu deb, jadid mutafakkirlar milliy adabiyotimizni asrab turib, ijodiy qo‘llanma va maqolalar, dostonlar, hikoyalar va yangiliklar bilan zakirlashganlar. Ularning ko‘plab asarlarida o‘zbek tili va adabiy yuzalariga qiziqarli tutqazishlar, ma'naviyat, millat va davlat, xayotiy falsafa va qadriyatlar, ijtimoiy va iqtisodiy muammolar hamda milliy voqelik kabi mavzular jihozlanib turadi.Jadidlar orasidan yetuk olimlar, sanoat va ziroatchilik sohalarining zamonaviy bilimdon mutaxassislari, madaniyat arboblari yetishib chiqib, yurtni obod va o z vatanlarini mustaqil ko rishni orzu qildilar va shuʻ ʻ yo lda kurashdilar. Jadidlarning Turkiston mustaqilligi uchun kurashida asosan ʻ quyidagi yo nalishlar ustuvor edi: yangi usul maktablari tarmog ini kengaytirish; ʻ ʻ qobiliyatli yoshlarni chet elga o qishga yuborish; turli ma rifiy jamiyatlar va teatr ʻ ʼ truppalari tuzish; gazeta va jurnallar chop qilish, xalqning ijtimoiy-siyosiy ongini yuksaltirish bilan Turkistonda milliy demokratik davlat qurish. Jadid ziyolilarining kuchli partiyasi tashkil qilingan taqdirdagina bu ishlarni amalga oshirish mumkin edi hamda milliy matbuotga asos solinishi edi. Bu esa o‘z navbatida progressiv g‘oyalarni tarqatish uchun muhim vosita bo‘lib xizmat qildi. Turkiston taraqqiyparvar sarmoyadorlari yoshlarni chet ellarga yuborib, zarur kasblarni egallab, xalqqa foydali xizmat qiladigan yoshlarni va ular uchun qayg‘urgan jadidlarni qo‘llab-quvvatladilar. Andijonlik Mirkomil Mirmo‘minboyev o‘z hisobidan ana shu ishga katta miqdorda mablag‘ ajratgan. 1910-yilda Buxoroda mudarris Hoji Rafiy, Mirza Abduvohid, Hamidxo‘ja Mehriy, Usmonxo‘ja va Muhammaddin maxdum kabilar Tarbiyayi ʻʻ atfol ( Bolalar tarbiyasi ) jamiyatini tashkil qilib, 1911-yilda 15 nafar, 1912-yilda ʼʼ ʻʻ ʼʼ esa 30 nafar talabani Turkiyaga o‘qishga yuborishgan.Jadidlar harakatining milliy xususiyatlari.Ma’rifatparvarlar keng ma’noda bilim tarqatuvchi kishilar hisoblanadi. Siyosiy ma’noda ma’rifatparvarlik xalqni ozodlikka olib chiqish va milliy davlatchilik 5