CHIZMACHILIK FANINING MUHANDISLIK SOHASIDAGI O‘RNI
CHIZMACHILIK FANINING MUHANDISLIK SOHASIDAGI O‘RNI MUNDARIJA Kirish . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 1-bob. CHIZMACHILIK HAQIDA UMUMUMIY MALUMOTLAR . . . . . . . . 1.1 Chizmachilik fanining rivojlanish tarixi………………………… 1.2 Chizmachilikning inson hayotidagi ahamiyati………………………… 1 1.3. Umumta`lim maktablarida chizmachilik fanini chuqurlashtirib o`rganish 2-bob. MUHANDISLIK GRAFIKASINI O’ITISH METODIKASI FANI VA UNING RIVOJLANISH TARIXI ................ 2.1. Muhandislik fanining boshqa fanlar bilan aloqasi 2.2. Chizmachilik fanining muhandislik sohasidagi o‘rni. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.3. Chizmachilik o‘qitish metodikasida qo‘llaniladigan ilmiy-tadqiqot bosqich va metodlari………………………………………………………………… Xulosa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati . . . . . . . .. . . . . . . . . . 1
KIRISH Mavzuning dolzarbligi. O`zbеkistоnda qabul qilingan ta’lim standartlarigaga asоsan chizmachilik umumta’lim maktablarining 8-9 sinflarida, kasb-hunar kоllеjlarining mоs mutaхassisliklarida o`qitiladi. Umumta’lim maktablari va kоllеjlar uchun chizmachilik o`qituvchilari asоsan оliy o`quv yurtlaridagi “tasviriy san’at va muhandislik grafikasi” muta-хassislikligida tayyorlanadi. Grafika (chizmachilik) o`qituvchisining kasb-hunar kollejlaridagi grafika fanlaridan ham dars berishi ko`zda tunilganligini e’tibоrga оlsak, chizmachilik o`qituvchisi muhandislik grafikasining hamma bo`limlari bo`yicha chuqur bilimga ega bo`lishi, bоshqa fanlar bilan alоqalari, pоlitехnik va gumanitar yo`nalishlari haqida aniq tasavvur va ularni amalda qo`llash malakalariga ega bo`lishi zarur. Kasb-hunar kоllеjlarida yosh, tехnik savоdхоn хоdimlarni tayyorlash bo`yicha talablar chizmachilik o`qituvchisi оldida mazmunan yangi vazifalarni qo`ymоqda. Yuzaga kеlgan ahvоl chizmachilik o`qituvchisini qo`shimcha mеtоdik yordamlarsiz qоldirish mumkin emasligini ko`rsatmоqda. Shuning uchun ushbu qo`llanmada o`quv dasturi chеgarasidan chiquvchi, bizningcha fan o`qituvchisi bilishi zarur bo`lgan bir nеchta qo`shimcha mavzularni kiritishni maqsadga muvоfiq dеb tоpdik. Bu yеrda shuni qo`shimcha qilib o`tish kеrakki, o`quvchilar ham, yosh o`qituvchilar ham ba’zan ishlab chiqarish chizmalari bilan ish ko`rishlariga to`gri kеlib qоladi va “Bu nima?” dеgan tabiiy savоl tug`iladi. Chizmalar tехnik хujjatlar sifatida insоn faоliyatining har хil sоhalarida qo`llaniladi. Buning ustiga ularning kоnstruktiv – tехnik va tехnоlоgik sifatlari ularga ta’sir o`tkazadi. Masalaning qo’yilishi. Chizmachilik fanining muhandislik sohasidagi o’rni haqida tushunchalarga ega bo’lish. Kurs ishining maqsadi. Chizmachilik haqida bilimlarni rivojlantirish, muhandislik sohasi bilan chizmachilik fanining bog’liqligi haqida bilimlarga ega bo’lish. Kurs ishining vazifasi. Chizmachilik va muhandislik fani haqida ma’lumotlarga ega bo’lish. Kurs ishi tuzilishi. Kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat bo’lib , ___ sahifani tashkil etadi. 2
I-BOB. CHIZMACHILIK HAQIDA UMUMIY MA’LUMOTLAR Grafik tasvirga bo`lgan ehtiyoj ibtidoiy jamoa davrida paydo bo`la boshlagan. Ibtidoiy odamlarning bizgacha saqlangan mehnat qurollari va buyumlarida qo`llanilgan bezaklar hamda qoyatoshga o`yib ishlangan ko`plab tasvirlar bundan guvohlik beradi. Markaziy Osiyo, jumladan O`zbekiston hududidagi arxeologik qazish ishlari bu erda yashagan ibtidoiy xalqlarning tasviriy san`ati ancha yuksak bo`lganini ko`rsatadi. Ular ish faoliyatlarini qoyatoshlarga o`yilgan tasvirlarda aks etganlar. Masalan, Jizzax yaqinidagi qoyatoshga o`yilgan (ishlangan) ov manzarasi (1– shald), Soymalitosh (Farg`ona vodiysi)da topilgan qoyatoshdagi tasvir (2–shakl)da quyosh va dehqonning, shudgor qilish jarayoni aks ettirilgan. Bu tasvirlar miloddan 2–3 ming yil ilgari toshga o`yib ishlangan (O ` zSE, IV, torn 523 b. XIV torn 581b.). Ibtidoiy jamoa tuzumi davridayoq dastlabki arxitektura–qurilish paydo bo`la boshlagan. Ibtidoiy arxitektura namunalari ertola, kulba, kapa (chayla)lardan iborat bo`lgan; suvga yaqin joylarda esa xarsangtosh, loy, suyak, yog`och, shox– shabalardan qurilgan. Bunday ibtidoiy arxitektura namunalaridan 30ga yaqin turar joy qoldiqlari Markaziy Qozog`iston hududidan topilgan. 3–shaklda Markaziy Qozig`istondagi Bug`ili tog`idan topilgan ibtidoiy binolardan (rekonstruktsiya qilingan) birining tasviri ko`rsatilgan. Ibtidoiy jamoa davridagi binolarning qoldiqlaridan ko`rinib turibdiki, ular to`g`ri to`rtburchak qilib, erto`la va yarim ertola tarzida qurilgan. Respublikamiz hududida miloddan oldingi IV asrda har qaysi xalqlar o`zini chetki dushmanlardan himoya qilish uchun qalin va baland devorlar, qo`rg`onlar va istehkornlar qurishgan (Jonbos qal`a, Dalvarzin tepa, Tuproq qal`a, Buxoro yaqinidagi Varaxsha, Termiz yaqinidagi Bolalik tepa, Farg`ona vodiysidagi Quva qal ` a va b.). Istehkomlarni qurishdan oldin albatta ularning tarhi (plani) chizib olingan. Shunday qilib, O`zbekiston hududida asta–sekin arxitektura–qurilish chizmalarini bajarish takomillasha borgan va shu chizmalar asosida binolar qurish shunday yuqori darajaga ko`tarilganki, so ` ngi o`n asrdan ortiq vaqt davomida Buxoro, Xiva, Samarqand kabi shaharlarda avlodlarimiz tomonidan bunyod etilgan tarixiy obidalar –hozirgi kunga, kelib jahon arxitektura san`atining durdonalariga aylangan. Shu sababli ham bu shaharlarni «ochiq osmon ostidagi muzey shahar» deb bekorga aytmaydilar. Ajdodlarlimiz qurilishda ishlatiladigan turli shakldagi g`ishtlar tayyorlashda o`ziga xos standartlardan, ya`ni g`isht quylsh qolip (yog`ochdan tayyorlangan moslama) lardan foydalanganlar. Bu esa O`zbekiston hududida ayrim standart turlaridan ming yillar oldin foydalanganlaridan dalolat beradi. Keyinchalik olimlar o`zlarining ilmiy ishlarida` yozuv bilan bir qatorda grafik tasvir lardan keng foydalanganlar (O`rta Osiyo mutafakkir olimlari ishlarida grafik tasvirlardan 3
foydalanish tarixi ming yillardan oshadi. Ular o ` z asarlarida o`ziga xos chizmalardan mohirona foydalangan. Bunga dalil sifatida Ibn Sinoning «Donishnoma» (Ibn Sino, Donishnoma, Tehron, 1952) asaridagi grafik tasvirlarning ayrimlarini olib qaraylik. Asarning geometriya oid bobida, jumladan chizmachilik asboblardan sirkul (pargar) harnda chizg`ich yordamida bajariladigan masalalarning bajarilish tartibi tushuntirib beriladi. Mexanikaga bag`ishlangan boblarda esa chig`iriq, blok, richag vint, pona kabi oddiy maslamalarning tuzilishi– bayon qilinadi hamda ular grafik tasvirlarda yaqqol ko`rsatib beriladi. Shunisi diqqatga sazovorki, chig`iriq, vint, pona kabilarnrng yaqqol tasviri aksonometrik proyeksiyalarda balarilgan. 4–shaklda pona aksonometrik proyeksiyalarda ko`rsatilgan. Blok, ustun kabilar esa aksonometrik proyeksiya bilan omixtalashtirilgan holda perspektivada (5–shakl). Ibn Sino bu asarida mexanizmlarning yaqqol tasviri bilan bir qatorda, . ularning chizmasini sxemada ham tasvirlaydi. Chunonchi, g`ildirak bilan vintlarni, shuningdek g`ildirak, vint va bloklarni ilashtirishni tasvirlar ekan, ayni paytda ularni grafik tasvirlarda ko`rsatadi. Bular yig`ma chizmalar bo`lib, kinematik sxemalarni eslatadi. Masalan, chig`iriq bilan vintning ilashishini aks ettiruvchi grafik tasvirni olib qaraylik (6–shakl). Tasvirdan malum boladiki, AB va CD ikki vertikal ustun bo`lib, ularga quyidagilar biriktirilgan: ER, FJ, MN lar o`q bo`lib, ularning birinchisiga H tishli g`ildirak, ikkinchisiga P va L tishli g`ildiraklar, uchinchisiga X va O tishli g`ildiraklar o`tkazilgan. Tishli g`ildiraklar vertikal joylashgan bo`lib, O g`ildirakka vertikal holda vint biriktirilgan. G`ildiraklarning o`qi, val va ustunlar esa to`g`ri chiziqlar bilan tasvirlangan. H va P hamda L va X g`ildiraklarning vazifasi tishli uzatishdan iborat. O g`ildirak bilan vintning ilashishi esa chervyakli uzatishga asoslangan. Alloma foydalangan bu grafik tasvir kinematik sxemaning shartli belgilari asosida 7–shakldagi, b ko`rinishni oladi. Uning ishlashi quyidagi tartibda boladi: harakat rnanbai bo`lgan vint (1) tishli g`ildirakka (2) biriktirilgan; 2 va 3 g`ildiraklar esa harakatni I valdan II valga uzatadi; 5–g`ildirak III valga o`rnatilgan S–g`ildirak bilan ilashib, harakatni unga uzatadi. Olimning ko`rsatishicha III valga yuk ortiladi va moslama harakatga keltirilganda yuk yuqoriga ko`tariladi. Bunday chizmalarni Abu Rayhon Beruniy, Al–Xorazmiy, Ali Qushchi kabi allomalarning ishlarida ham ko`plab uchratish mumkin. Odamlarning ishlab chiqarish faoliyatining rivojlana borishi ular oldiga buyumlarni tekislikka aniq tasvirlash va tasvir asosida buyum o`lchamlarini aniqlash bilan bog`liq bo`lgan tasvirlash vazifasini qo`ya boshladi. XVIII asr oxirida frantsuz olimi Caspar Monj o`zidan oldin yashab o`tgan olimlarning ilmiy asarlarini o`rganib chizmachilik fanini nazariy asosi hisoblangan «Tasviriy geometriya» («Chizma geometriya») kitobini yozdi. Bu kitob 1798 yilda nashrdan chiqib, tez orada butun Evropaga yoyildi va texnikada keng tadbiq qilina boshlandi. G.Monj o`zaro perpendikulyar bo`lgan ikki tekislikka to`g`ri burchak ostida (ortogonal) proyeksiyalashning asoschisi hisoblanib, bu usul hozirgacha «Monj usuli» deb yuritiladi. Amalda foydalaniladigan va o`lchash bilan bog`liq 4
bo`lgan proyeksion, mashinasozlik va arxitektura–qurilish va boshqa barcha chizmalar Monj usulida bajariladi. Respublikamizda oddly uy–rovzg`or buyumlaridan tortib to ulkan samalyotlarni ishlab ,. chiqarish va qurilish ishlarini bajarishda Monj usuli asosida standart bo`yicha tayyorlangan chizmalar dan foydalanadilar. Masalan, Toshkent aviasozlik zavodida ishlab chiqarilayotgan IL–76M rusumli transport samolyotni` yig`ishda, yuzlab malakali ishchi va injener–texnik xodimlar bir nechta mamlakatda standart chizmalar asosida tayyorlangan ikki mingga yaqin detal va uzellardan foydalanadilar. Yoki Respublikamizda qad roslayotgan murakkab konstruksiyali ko`p qavatli muhtaShakl binolar ham arxitektura–qurilish chizmalari asosida qurilmoqda. Respublikamizda tasvirlami o`rganish «Cizmachilik» va «Cizma geometriya» nomlar bilan 1931 yildan boshlab maktab va oliy o ` quv yurtlarida o`qitila boshlandi. Bu soha bo`yicha elikka yaqin fan doktori va fan nomzodlari etishib chiqdi. Bu fanlarni rivojlantirish hamda o`qitish va uni takomiilashtirishda o`zbek pedagog olimlardan R.Xoruno`, YU.Qirg`izboev, e.Sobito`, I.Rahmono`, S.Murodo`, A.Akbarov, J.Yodgorov, L.Hakirno`, A.lsmatullaev, P.Odilo` va metodist olimlardan A.Umronxo`jaev, E.Rovziev kabilarning hissalari katta boldi. Yuqorida aytilganlardan, mamlakatimiz hududida qoyatoshga o`yib ishlangan grafik tasvir (chizma)lar hozirgi kunga kelib mutaxassislar tomonidan qanchalik mukammal darajada tayyorlanayotganligi ayon bo`ladi. Yuqorida aytganimizdek, tasvirga bo`lgan ehtiyoj ibtidoiy jamoa tuzumi davridan paydo bola boshlagan. Bu davrda, dastlab, kishilar bir–birlari ; bilan faqat og`zaki nutq yordamida fikr almashgan. Keyinchalik yirik urug` va qabila jamoalarining tarkib topishi bilan og`zaki nutqni uzoqqa etkazish ehtiyoji tug`ilgan. Bunday ehtiyojni tasvirlar bajargan. Kishilar tasvir vositasida o`zaro fikr almashgan. Insonning uncha murakkab bo`lmagan grafik tasvirlarni qoya toshga o`yib ishlay olishi birinchi bor xat yozishni yaratishga imkoniyat boldi. Qadimgi xatlarda so`z va harflar bolmagan. Narsa haqidagi fikrlar o`sha narsaning tasviri orqali uzatilgan, Bunday «rasm» xat yordamida jang, harbiy yurishlar va hayvonlarni ovlash haqida hikoyalar yozilgan. Masalan kesib ishlash usulida, «yozilgan» ov jarayoni haqidagi hikoyaning mazmuni quyidagicha: 1 – hikoya aytuvchi bir qoli bilan o`zini ko`rsatib turibdi, bu “men”, ikkinchi qoli uzoqqa yo`naltirilgan – “jo`nayapman” degani; 2 – eshkak ko`targan shakl “qayiqda ketayapman” degani; 3 – boshni ushlab turgan qoli “tunayman” bir barmog`ini ko`tarib turgan qo`li “bir kecha” degani; 4 –“orol o`rtasidagi o`tovda”, o ` tov (koza, yashash joy) nuqta bilan tasvirlangan; 5 –“yurishni davom ettiraman”; 6 – “ odam yashaydigan joyda” (yashash joyini ko`rsatadigan..nuqta yo`q); 7 –“u erda ikki kecha tunayman” (ikkita ko`tarilgan qol bosh yonida va ikki barrnoq ko`tarilgan qollarda); 5