logo

Unli tovushlarni o’rgatish jarayonida o’quvchilarda imloviy savodxonlikni shakllantirish

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

41.8486328125 KB
 
Unli tovushlarni o’rgatish jarayonida o’quvchilarda imloviy savodxonlikni
shakllantirish 
 
Reja: 
 
 Kirish 
1.Boshlang’ich   sinfda   ona   tili   ta’limida   so’z   yasashga   doir   mashqlarning
o’rni.So’z yasashga doir mashqlarning tiplari 
2. So’z yasashga doir mashqlar tizimi. 
3. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida so’z yasashga doir mashqlarni ta’limga
tatbiq etish.1-2-sinflarda so’z yasashga oid mashqlar ustida ishlash. 
4.  3-4-sinflarda so’z yasashga oid mashqlar ustida ishlash. 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar  K i r i sh 
          Mavzuning   dolzarbligi.   O'zbekiston   Respublikasi   davlat   mustaqilligiga
erishgandan  keyin iqtisodiy  hamda ijtimoiy rivojlanishning o'ziga  xos yo'liga ega
bo'ldi.  Mustaqillik omili ta'lim sohasini ham tubdan yangilash zaruriyatini yuzaga
keltirdi.   "Ta'lim   to'g’risida"   gi   qonun,   "Kadlar   tayyorlash   milliy   dastur"   hamda
pedagogik   texnologiya     ta'limning   maqsadi,   vazifasi,   mazmuni,   shakli,   vositasi
hamda   printsiplarini   tanlash   birinchi   darajali   ehtiyotga   aylandi.   Boshlang’ich
sinflarda   ona   tili   ta'limi   bolalarning   tafakkur   qilish   faoliyatini   kengaytirishga,
ularga   erkin   fikrlay   olish,   o'zgalar   fikrini   anglash,   o'z   fikrini   og’zaki   va   yozma
ravishda   ravon   bayon   qila   olishga,   jamiyat   a'zolari   bilan   erkin   muloqotda   bo'la
olish ko'nikma va malakalarini rivojlantirishga xizmat  qiladi. Bugungi  kunda ona
tili   ta'limiga   o'quv   fani   emas,   balki,   butun   ta'lim   tizimini   uyushtiruvchi   ta'lim
jarayoni   sifatida   qaraladi.   Ona   tili   ta'lim   standarti   ko'rsatkichlari   bolaning   fikrlay
olishga,   ifodalangan   fikrni   anglashga   va   o'z   fikrini   savodli,   mantiqiy   izchillikka
rioya   qilgan   holda   bayon   qila   olishga   o'rgatish   nuqtai   nazaridan   belgilangan.
Boshlang’ich sinf o'quvchilari   matn   ustida ishlash, matn mazmunini ongli bayon
qilish,   matn   topshiriqlarini   erkin   bajarish,   matn   asosida   fikrni   izchil   va   mantiqiy
bayon   qilish   hamda   matnni   lisoniy   tahlil   qila   olishlari   kerak.   O'zbekiston
Respublikasi prezidenti 
I.A.Karimov   ta'biri   bilan   aytganda:   "Mustaqil   fikrlash   ham   katta   boylikdir".
Mustaqil   fikrlaydigan,   matn   mazmunini   to'g’ri   tushinadigan     o'quvchini   nutqi
ravon   va     jozibali   bo'ladi.   Bugungi   kunda   ona   tili   ta'limida   matn   ustida   ishlash
dolzarb masalalardan sanaladi. Matn o'z mazmun va talablari bilan ijodiy tafakkur
sohibi,     erkin   va   mustaqil   fikrlovchi   komil   insonni   tarbiyalaydi.   Matn   va   uning
lisoniy   xususiyatlarini   buguni   kun,   yangi   pedagogik   texnologiya   va   zamon
talablariga mos tadqiq etish mavzuning dolzarbligini tashkil etadi. 
          Mavzuning   o’rganilish   darajasi.   Matn,   matn   turlari   va   ularni   o’ziga   xos
xususiyatlarini ilmiy talqini ishning ilmiyligidan dalolat beradi.           4-sinf ona tili
darsligidagi   matnlar   bilan   ishlash,   o’quvchilarning   iste’dodini,   bilimini   matn
asosida rivojlantirish usullari ishning ilmiy-usuliy ahamiyatidur.  
  2        
  3   1.Boshlang’ich sinf ona tili ta’limida so’z yasashga doir  mashqlarning o’rni.
So’z yasashga doir mashqlar tiplari.
 
         Til ta’limini so’z yasashga doir mashqlarsiz tasavvur  etib bo’lmaydi. Ulardan
ona   tili   o’qitishning   xamma   bo’g’inlarida,   o’quv-tarbiya   jarayonining   barcha
bosqichlarida foydalaniladi. Garchand, so’z yasashga doir mashqlarning qo’llanish
doirasi   qancha   keng   bo’lsa-da,   xaligacha   ularning   xamma   e’tirof   etgan   ta’rifi,
tarkibiy qismlari, tiplari va tizimi hususida aniq tasavvurlar mavjud emas.   
          So’z   yasashga   doir   mashqlar   o’quvchilarda   irodani   tarbiyalashning   asosiy
omillaridan   biridir.   Iroda,   ruxshunoslarning   ta’biri   bilan   aytganda,   ko’zlangan
maqsadga   erishish   uchun   o’z   faoliyatini   ongli   tashkil   etish,   faoliyat   jarayonida
uchragan qiyinchiliklarni bartaraf etish vositalarini, usullarini izlashni taqozo etadi.
O’z mexnatining maqsadini tushunish, unga erishish uchun xarakat qilish, intilish
bola   faoliyatining   asosiy   tarkibiy   qismlari   bo’lib,   ular   mashq   qilish   natijasida
tarkib   topadi.   Bunga   mashqlarni   etarli   darajadagi   qiyinchilik   va   murakkablikda
o’tkazish   yo’li   bilan   erishiladi.   Ammo   ona   tili   metodikasi   fanida   mashqlarning
qiyinligi va murakkabligi masalasi xaligacha o’rganilgan emas. 
          So’z   yasashga   doir   mashqlardan   til   bilimlarini   o’rganish,   mustaxkamlash,
takrorlash,   tekshirish,   umumlashtirish   maqsadlarida   foydalaniladi.   SHuningdek,
ular   bolalarda   orfoepik,   orfografik,   uslubiy,   punktuatsion   va   shu   kabi   malakalar
xosil qilishning etakchi omili sanaladi. Binobarin, so’z yasashga doir mashqlarning
moxiyatini   to’liq   anglagan,   ularning   qurilishi   hususida   bilimlarga   ega   bo’lgan,
tiplarini   ajrata   biladigan,   ularni   tizimga   keltirish   tehnologiyasini   egallagan
o’qituvchigina ulardan unumli foydalanadi. 
          Maktabda   tilning   fonetika,   leksika   xamda   grammatikaga   oid   bilimlar   va   ular
asosida   turli-tuman   nutq   ko’nikmalari   ustida   ish   qilinadiki,   bularni   grammatik
mashqlar   deyish   an’anaviydir.   Biroq   ular   tilning   birgina   grammatika   soxasiga
tegishli   bo’lganligi   bois   cheklangandir.   Binobarin,   uning   istiloxi   o’rnida   “so’z
yasashga doir mashq” istiloxi ishlatish ma’quldir. 
  4             Mashq   eng   qadimiy   o’qish   usuli.   U   inson   faoliyatining   barcha   soxalarida
qo’llaniladi.   Y.A.Kamenskiy   “Pansofiya   maktabi”   nomli   asarida   mashqning
axamiyatini   uqtirib,   shunday   deb   yozgan   edi:   “Mashq   insonni   moxir,   epchil,
barcha narsadan habardor, xamma soxaga qiziquvchan, bilarmon, xar qanday ishga
yaroqli   kishi   qilib   etishtiradi.   O’quvchilarning   barcha   sinflarda   o’qish   va   yozish,
takrorlash va fikrlashuv, to’g’ri (ona tilidan chet tiliga) va teskari (chet tilidan ona
tiliga)   tarjima,   deklamatsiya   (badiiy   asarni   ta’sirchan   o’qish)   va   disput   (ilmiy
muboxasa,   o’z   qarashlarini   ximoya   qilish)   amaliyotida   mashq   qilishni   talab
qilamiz” 
         Duradgor teshasiyu, arrani ishlatishni, jarrox kesishu tikishni, sportchi suzishu
sakrashni,   tikuvchi   bichishu   qirqishni   amaliyotda   bajarib   mashq   qilganidek,
o’quvchi   xam   mashq   qilish   yo’li   bilan   ijtimoiy   xayotda   faol   ishtirok   etish
malakalalarini   egallab   oladi.   Ana   shularga   ko’ra   mashqni   umuminsoniy
madaniyatning ajralmas qismi  deb bilamiz. Zero, yoshlar mashq qilish yo’li bilan
ijtimoiy   tajribani   bekamu-ko’st   o’rganishadi,   o’z   faoliyatlarida   ota–bobolar
faoliyatini jonlantirishadi, tevarak atrofdagi narsalar, kishilar bilan muomala qilish
madaniyatini o’zlashtirishadi. 
         So’z yasashga  doir  mashq  yoshlarni  xayotga tayyorlash  jarayonining tarkibiy
qismi,   til   ta’limini   amalga   oshirishning   etakchi   yo’li   xisoblanadi.   Mashq   ma’lum
makonda (sinfda o’qituvchi raxbarligida) va zamonda (darsda) o’tkaziladi. U ongli
xayotning aloxida soniyalari, hayotning o’zi demakdir. 
So’z   yasashga   doir   mashqlarning   moxiyatini   aniqlash   maqsadida   ularni   yana   bir
tushuncha o’quv topshirig’i  bilan muqoyasa  qilamiz. Zero, narsa-xodisalar  o’zaro
solishtirilganda, ularning moxiyati aniqlanadi. 
    1-topshiriq .   O’n   ikkita   so’z   berilgan   (in,   oz,   es,   iz,   ov,   il,   esh,   og’,   ig’,   ek,   et).
Ularni qanday qilib uch guruxga ajratib yozish mumkin. 
    2-topshiriq . Sinonimlar qatoridagi so’zlarga zid ma’no anglatadigan antonimlarni
topib yozing. 
 
   
  5            Yuqoridagi keltirilgan namunalarda o’quv topshirig’i nima? O’quv topshirig’i
bo’yicha   o’tkaziladigan   mashqni   qanday   ajratmoq   kerak?   O’quv   topshirig’i
mashqmi? YOki mashq o’quv topshirig’imi? SHu hildagi savollarga javob qaytara
olsak,   so’z   yasashga   doir   mashqlarning   moxiyatini   xam   ocha   bilamiz,   ularga
instrumental (ishchi) ta’rif xam bera olamiz.  
          Fikrlashni   “o’quv   topshirig’i”   tushunchasidan   boshlaymiz.   YUqoridagi
topshiriqlarda   fonetika,   leksika,   grammatikadan   o’rganilgan   (yoki   o’rganilishi
lozim   bo’lgan)   bilimlar   qayta   qurilib,   o’quv   topshirig’i   shakliga   olib   kelingan.
O’quv   materialini   qayta   qurishda   ta’lim   extiyojlari   (o’qitish   va   o’qish
extiyojlaridan)   kelib   chiqib     u,   ya’ni   o’quv   materiali,   yangi,   boshqacha   shaklga
keltiriladi.   O’quv   materialini   bir   (berilgan)   shakldan   ikkinchi   (istalgan)   shaklga
olib   kelish   jarayonini   ta’lim   mazmuniga   “pedagogik   ishlov   berish”   iborasi   bilan
qayd   etamiz.   Pedagogik   ishlov   berish   yo’li   bilan   turli   didaktik   loyixalar-dars
konspekti,   o’zaro   bog’langan   savollar,   o’quv   muammolari,   mashqlar   tizimi
shakllantiriladi. SHuningdek, pedagogik ishlov berish jarayonida o’quv materialini
oldingi (darslikda berilgan) shakldan ikkinchi (yangi) shaklga, o’quv topshiriqlari
tizimi   shakliga   olib   kelinadi.   Zero,   tuzilgan   topshiriq   yoki   ularning   tizimi   o’quv
materialining   yangi   ko’rinishidir.   Demak,   o’quv   topshirig’i   o’qitish   va   o’qish
extiyojiga ko’ra o’quv materialining o’zgartirilgan shaklidir. 
     O’quv topshirig’i vositasida bolalarning yakka, tabaqalashgan, umumsinf ishlari
tashkil   etiladi.   Masalan,   3-topshiriqni   aloxida   o’quvchiga   tarqatma   material
shaklida   taklif   etsak,   yakka   ish   shaklini   oladi.   2-topshiriqni   bolalarning   o’ziga
mustaqil ish sifatida taklif etish mumkin. O’qituvchining (darslik muallifning xam)
bevosita   ishtirokisiz,   ammo   uning   ko’rsatmalariga   ko’ra   bajarilgan   aqliy-amaliy
yumushlar mustaqil ish demakdir. 
        1-topshiriq   asosida   bolalarning   differentsial   (tabaqalashgan)   ishlarini   tashkil
etish mumkin.  Bunda o’quv topshirig’i bir qancha variantlarda taklif etiladi. 
I variant:      Topshiriq a’lo baxolarga o’qiydigan bolalarga o’z shaklda (1-topshiriqqa
qarang) bajarish uchun beriladi. 
  6   II variant:     1-topshiriq yahshi baxolarga o’qiydigan bolalar uchun yangi shaklga
olib   kelinadi   (   O’n   ikkita   so’z   berilgan.   Oldin   “i”   unlisi   bilan,   keyin   “o”   unlisi
bilan, eng ohirida “e” unlisi bilan boshlanadigan bir bo’g’inli so’zlarni yozing). 
III variant:      Bu   erda   uch   hil   topshiriq   uch   hil   ko’rinishda,   binobarin,   uch   hil
shaklda o’rta baxolarga o’qiydigan bolalarga berilishi mumkin: a) “i” unlisi bilan
boshlanib,   jarangli   undosh   bilan   tugagan   bir   bo’g’inli   so’zlarni   yozing;   b)   “o”
unlisi   bilan   boshlangan   bir   bo’g’inli   so’zlarni   yozing;   v)   “e”   unlisi   bilan
boshlangan bir bo’g’inli so’zlarni yozing. 
          O’quvchilarning   umumsinf,   yakka,   differentsial   ishlari   o’quv   topshiriqlari
asosida   tashkil   etiladi.   Bunday   xolatlarda   o’quv   topshirig’i   o’qituvchi   uchun
vosita,   bolalar   uchun   o’quv   materialining   o’zgargan   shakli,   binobarin,   ta’lim
manbai   funktsiyasini   bajaradi.   Endi   yuqoridagi   xolatlarni   mashq   jixatdan   taxlil
etaylik. 
A. Agar   o’quvchi   -“i”   unlisining   boshqa   unlilardan   farqini   anglasa,   jarangli
undoshlarni   jarangsiz   undoshlardan   ajrata   bilsa,   topshiriqni   bajara   oladi.   Bu   erda
o’rganilgan bilim (“i” unlisi  va jarangli undoshlar to’g’risidagi  tasavvur) berilgan
o’quv xolatiga (12 ta so’z orasidan “i” unlisi bilan boshlanib, jarangli undosh bilan
tugagan   bir   bo’g’inli   so’zlarni   ajratish   jarayoniga)   tatbiq   qilinadi.   Topshiriq
matnida shunday so’zlar to’rtta, uni bajarish yo’li bitta: “i” unlisi,  jarangli undosh
bilan tugagan bir bo’g’inli  so’zlarni  ajratib yozish.   Mashq yo’li  bilan o’rganilgan
bilim berilgan o’quv xolatiga tatbiq etiladi. 
B. Ikkinchi   o’quv   xolatida   o’rganilgan   bilim   (“o”   unlisi   va   jarangli   undoshlar
to’g’risidagi tasavvurlar) berilgan so’zlarga tatbiq qilinib, yangi formula “o” unlisi,
jarangli   undosh”   qolipida   ishlanadi.   SHu   yo’l   bilan   topshiriq   bajarilib,   mashq
qilinadi. 
     V. Navbatdagi xolatda mashq qilish “e” unlisi, jarangli undosh” qolipiga to’g’ri
keladi.   Berilganlar   orasidan   shu   qolipdagi   so’zlarni   izlash,   ajratish   yo’li   bilan
mashq qilinadi.  
       Keltirilgan o’quv xolatlarining   uchalasi uchun umumiy belgilar tubandagicha:
ongda   qayd   etilgan   o’quv   xolati   (1);   o’rganilgan   bilim   va   malakalar   (2);
  7   bilimlarni   tatbiq  etish   yo’li   (3);   mashq  qilishning  o’quvchigagina  dahldorligi
(4); mashq natijasining sub’ektiv harakteri (5) . 
     O’quv xolati psihologik xodisa bo’lib, uning mazmuni berilgan o’quv 
topshirig’iga bog’liq. Berilgan o’quv topshirig’i to’g’risida o’ylash, zaruriy 
bilimlarni izlash ongda o’quv xolatini xosil qiladi. Bu o’quvchilarning ta’limda 
faol ishtirokini ta’minlaydi. 
          Bilim,   ko’nikmalarni   (faoliyat   usullarini)   qo’llab   mashq   qilish   jarayonida
bilimlar   yanada   takomillashadi,   ko’nikmalar   malaka   darajasiga   ko’tarilib,
avtomatlashadi. 
     Bilim, ko’nikmalarni esga tushirish, ularni tatbiq etish yo’lini belgilash va amal
qilish   bola   faoliyatini   takomillashtiradi.   Bilim,   ko’nikmalarni   topshiriq   xolatiga
tatbiq etish o’quvchi faoliyati tempining oshishiga olib keladi. 
          Mashq   qilish   uchun   topshiriqni   o’qituvchi   (darslik   muallifi   xam)   tanlab   bola
ongida   mashq   xolatini   xosil   qilsa-da,   mashqni   o’quvchining   o’zi   qiladi.   Berilgan
o’quv   topshirig’i,   uning  vositasida   xosil   qilingan   o’quv  xolati   barcha   o’quvchilar
uchun   umumiy,   mashq   qilish   esa   individualdir.   Ana   shu   individuallikka   ko’ra
bolalarning ko’nikma-malakalarida tafovutlar uchrab turadi. 
          Mashq-mashq   qilayotgan   sub’ektning  ishi.   Binobarin,   mashq   qilish   sub’ektiv
xodisadir.   Uning   natijasi   mashq   qilayotgan   sub’ektda   –o’quvchida
mujassamlashadi. 
          YUqorida   tavsiflangan   belgilarning   uchtasi   (1-3)   ob’ektiv,   ikkitasi   (4-5)
sub’ektiv   xodisalardir.   Mashq   qilishning   ob’ektiv   belgilarini   xisobga   olib,   so’z
yasashga doir mashqlarga quyidagicha ta’rif beramiz. 
          So’z   yasashga   doir   mashq -o’rganilgan   bilim   va   faoliyat   usullarini     o’quv
xolatlariga tatbiq etish yo’lidir. 
          So’z   yasashga   doir   mashqlar   boshqa   tizimlarga   o’hshab   kompleks
elementlardan   iborat.   Xar   qanday   tizimning   elementlari   moxiyati   jixatidan   ikki
turli   bo’ladi:   doimiy-asosiy ,   o’zgaruvchan-ikkinchi   darajali .   Tizimni,   ayni
xolatda so’z yasashga doir mashqlarni barcha elementlariga ko’ra taxlil etish amri-
  8   maxoldir. SHu sababli, so’z yasashga doir mashqlarning asosiy elementlarini uning
tarkibiy qismlari sifatida taxlil qilamiz. 
     So’z yasashga doir mashqlar, avvalo, ochiq tizimdir. Zero, xozir o’tkaziladigan
mashq oldingi mashqlarning davomi, bundan keyin o’tkaziladigan mashqlar uchun
tayyorgarlik   bosqichi     sanaladi.   Mashq   qilish   jarayonida   bolalarning   o’qish
faoliyati   o’tmishdan   xozirga,   undan   kelajakka   tomon   xarakat   qiladi.   O’rganilgan
bilimlardan   (o’tmishdan)   ularning   amaliyotga   tatbiq   etilishiga   (xozirga)   qarab
borish   kelajakdagi   istiqbolli   faoliyat   uchun   zamin   tayyorlaydi.   Mashq   qilish
jarayonining   moxiyatini   anglash   maqsadida   mashqning   turg’un-asosiy   tarkibiy
qismlarini, uning variantlari sifatida ajratamiz. 
          Invariant -tizimda   qancha   o’zgarish   yuz   bersa-da,   o’zgarmasdan   qoladigan
turg’un   elementlardir.   So’z   yasashga   doir   mashqlar   tarkibida   shunday   turg’un
elementlar   to’rtta:   mazmun,   maqsad,   funktsiya-o’quvchi   faoliyatida   bajaradigan
ish, mashq qilish usuli. 
So’z   yasashga   doir   mashqlarning   mazmuni.   Mashq   jarayonida   ma’lum   xatti-
xarakat   takrorlanadi.   Xatti-xarakatni   takrorlash   o’rganilgan   bilimlarni   esga
tushirish vositasida boshqariladi. Mashq qilish jarayonida bilimlarni esga tushirish
va   ular   asosida   faoliyatni   boshqarish   ko’nikmalarning   malakaga   aylanishi-
avtomatlashuviga   sabab   bo’ladi.   Berilgan   topshiriq   yoki   topshiriqlar   tizimi
bo’yicha   mashq   qilish   jarayonida   esga   tushiriladigan,   takrorlanadigan   bilim   so’z
yasashga   doir   mashqning   mazmun-   invarianti   sanaladi.             Oldin   qayd
qilinganidek,   mashq   o’quv   topshirig’i   asosida   o’tkaziladi.   O’quv   topshirig’i
shartiga   kiritilgan   turli   istiloxlarga   rioya   qilib,   mashq   uchun   zaruriy   bilimlar
tanlanadi. Mashq qilish uchun zaruriy bilimlarni esga tushirish, tanlash murakkab
psihik xodisa bo’lib, u bolalarda hotira, tasavvur, fikrlashni tarbiyalaydi. 
  9   2. So’z yasashga doir mashqlar tizimi 
                        So’z   yasashga   doir   mashq   o’tkazish   uchun  tuzilgan   o’quv  topshiriqlari
shartida qo’llangan nutq vositalari (darak, so’roq, buyruq gaplar) topshiriq matnida
keltirilgan   til   dalillari,   ularni   berish   tartibi,   mashq   qilishda   o’quvchilar
faoliyatining ishtiroki, o’rganilayotgan mavzu, u yoki bu mashqdan darsning qaysi
bosqichida   foydalanish   mumkinligini   e’tiborga   olib   bir   mashqni   ikkinchisidan
farqlanadi.   Binobarin,   mashqning   nutq   jixatdan   shakllanganligi,   o’quvchilar
faoliyatining   ishtiroki,   mashqning   mazmuni,   dars   bosqichlariga   bog’liqligi   so’z
yasashga doir mashqlarni tasnif etishning o’lchovlari sanaladi. 
Nutq shakllariga ko’ra so’z yasashga doir   mashq tiplari.   Mashq o’tkazish uchun
tuzilgan o’quv topshiriqlari shartida darak, so’roq, buyruq gaplardan foydalaniladi.
Ular vositasida o’quv materiali (ta’rif, qoida, aniqlik) bir shakldan ikkinchi shaklga
(o’quv   topshirig’i   ko’rinishiga)   olib   kelinadi.   Topshiriq   shartida   qo’llangan   nutq
vositalari o’ziga hos qo’zg’atgich bo’lib, o’quvchilarni faoliyatga undaydi. Mashq
qilish   uchun   topshiriq   shartida   qo’llanilgan   nutq   vositalari,   dalillarning   berilish
tartibiga qarab so’z yasashga doir mashqlarning quyidagi tiplari farqlanadi. 
          Evristik   shakllangan   mashqlar -bunday   mashqlar   o’quvchilar   faoliyatining
topqirlik   layoqatini   ko’zlab   tuziladi.   Evristik   shakllangan   mashqlarning   shartida
darak,   so’roq,   buyruq   gaplardan   foydalaniladi.   Misol   keltiramiz:   1-topshiriq.
O’qing (odobli, o’quvchi, kitob, bola, a’lochi, chaqqon). Oltita so’z berilgan. SHu
so’zlarni qanday belgilarga ko’ra ikki guruxga ajratib yozish mumkin?  
          Evristik  shakllangan   mashqlarni  bajarishda   bolalar  oldin  so’zlarni   guruxlarga
ajratish     belgilari-ma’nolari,   so’roqlarini   topishadi,   so’ngra   o’zlari   topgan
belgilariga rioya qilib, otlarni, sifatlarni aloxida guruxlarga ajratadi.  
          Adaptiv   shakllangan   mashqlar –bunday   mashqlar   uchun   tuzilgan
topshiriqlarning   shartida   darak,   buyruq   mazmunidagi   gaplardan   foydaniladi,
shuningdek,   ularda   mashq   qilish   tartibi   xam   ko’rsatiladi.   Bu   ko’rinishdagi
mashqlar   o’quvchilar   faoliyatiga   moslashtiriladi,   mashqni   bajarish   yo’li   xam
aytiladi. Misol tariqasida birinchi topshiriqni adaptiv shaklga keltiramiz.  
     2-topshiriq. Oltita so’z berilgan (. . .). Oldin otlarni, so’ngra sifatlarni yozing.  
  10            Agar evristik shakllangan topshiriqlar asosida mashq qilishda ijod elementlari,
binobarin,   tafakkur   xam   ishtirok   etsa,   adaptiv   topshiriq   bo’yicha   mashq   qilish
hotiraga   mo’ljallanadi.   O’quvchi   oldin   o’rganilgan   bilimlarni   ayni   xolatda   “ot”,
“sifat” xaqidagi tasavvurlarni qo’llab mashq qilishadi. 
          Noadaptiv   shakllangan   mashqlar -bunday   mashq   qilish   uchun   tuzilgan   o’quv
topshiriqlari   shartida   buyruq   gaplar   ishlatiladi,   ular   o’quvchilar   faoliyatiga
moslashtirilmagan,   mashq   qilish   tartibi   xam   ko’rsatilmaydi.   Ular   xam   asosan,
hotiraga mo’ljallab tuziladi, mashq o’rganilgan bilimlarni berilgan o’quv xolatiga
tatbiq   qilish   yo’li   bilan   o’tkaziladi.   Ona   tili   darsliklaridagi   aksariyat   mashqlar
noadaptiv   shakllangan   topshiriqlar   asosida   o’tkaziladi.   Noadaptiv   shakllangan
mashqlarga misollar keltiramiz. 
     3-topshiriq. O’qing. Nuqtalar o’rniga mos so’z (bo’g’in, xarf) qo’yib ko’chiring.
          4-topshiriq.   Matnni   o’qing.   Tarkibida   sifatdosh   qatnashgan   gaplarni   ajratib
yozing. 
          Alternativ   shakllangan   mashqlar -bu   ko’rinishdagi   mashqlar   uchun   tuzilgan
o’quv   topshiriqlari   matnda   berilgan   ikki   imkoniyatdan   to’g’risini   tanlash   talab
etiladi.   SHunday   mashqlar   o’quvchilarda   alternativ   fikrlashni   o’stiradi.   Misol
keltiramiz.             5-topshiriq.   Nuqtalar   o’rniga   “h”   va   “x”   xarflarini   mosini   qo’yib
yozing.    Me. . . (hx)monlar bir-biri bilan    a. . .(hx)vol so’rashishdi. 
          Test   shaklidagi   topshiriq -bu   berilgan   javoblar   orasidan   to’g’risini   yoki   eng
to’g’risini  tanlash yo’li bilan o’tkaziladigan mashqdir. Test  topshirig’ida 4 yoki 5
javob bo’lib, shulardan faqat bittasi to’g’ri bo’ladi. Namuna keltiramiz. 
Tarkibida sinonimlar qo’llangan gapni 
ko’chirib yozing.     A.CHol-kampir dalaga 
chiqdi. 
B. Toshni otdan uzoqqa ot. 
C. Halq g’amida tepmagan yurak qalb emas. 
D. Bolalar katta baliq ushlashdi. 
E. Saxarda yo’lga tushdik. 
  11        Ta’lim sharoitida bolalarning o’quv-biluv faoliyati o’rganilgan    bilimlarni qayta
esga tushirish, ijod qilish shakllarida amal qiladi. O’rganilgan bilimlarni qayta esga
tushirish–u yoki bu mavzuda mashq qilish jarayonida zaruriy bilimlarni takrorlash,
faollashtirish   demakdir.   Ijod   qilish   yo’li   bilan   fanda   mavjud,   ammo   o’quvchilar
uchun   sub’ektiv   yangilik   bo’lgan   bilimlar,   faoliyat   usullari   o’rganiladi.
O’quvchilar   faoliyatiga   ko’ra   so’z   yasashga   doir   mashqlarning   quyidagi   tiplari
farqlanadi. 
          O’rganilgan   bilimlarni   esga   tushirish   yo’li   bilan   o’tkaziladigan   mashqlar.   Bu
tipdagi   mashqlar   hotiraga   mo’ljallab   o’tkaziladi.   Bilimlarni   qayta   esga   tushirish
yo’li   bilan   bajariladigan   mashqda   o’quvchi   qator   bosqichlarga   rioya   qiladi:   1)
mashq mavzusini esga tushirish.   O’quvchi mashq qilish mavzusini qancha ongli
eslasa,   mashq   shuncha   samarador   kechadi;   2)   mashq   uchun   zaruriy   bilimlarni
faollashtirish.   Bilimni faollashtirish-bu   o’zlashtirilgan bilimlar orasidan aynan u
yoki bu mashq uchun kerakli bilimni tanlash demakdir;  3) faollashtirilgan bilimni
berilgan   o’quv   xolatiga   tatbiq   etish.   Bilimlarni   o’quv   xolatiga   tatbiq   etish
vositasida   ko’nikmalar   shakllana   boshlaydi.   Binobarin,   bilim   o’quv   xolatlariga
qancha ko’p tatbiq qilinsa, ko’nikmalar shuncha rivojlanib, malakaga aylanadi;   4)
mashq natijasini aniqlash.  Mashq natijasini aniqlash-bu erishilgan natijani mashq
qilish jarayonidan ajratish imkoniyatini beradi. 
          O’rganilgan   bilimlarni   qayta   eslab   qilinadigan   mashqlarning   o’zi   ikki   turli
bo’ladi:   a)   bilimlarni   o’hshash,   tanish   sharoitlarga   tatbiq   etish.   Masalan,
“ot”ning   ta’rifi,   so’roqlari   o’rganilgach,   quyidagi   topshiriqlar   asosida   mashq
o’tkazish mumkin: berilgan so’zlar orasidan otlarni ajratib yozish, otlarga misollar
o’ylab topish,  berilgan  “ot”lar  ishtirokida gap  tuzish,  berilgan so’roqqa  (masalan,
kim?)   mos   otlar   topib   yozish   va   shu   kabilar.   SHu   hildagi   topshiriqlar   asosida
o’tkaziladigan   mashqlar   vositasida   o’rganilgan   bilim   o’hshash   sharoitlarga   tatbiq
etiladi.   Bilimlarni   o’hshash   sharoitlarga   tatbiq   etish   yo’li   bilan   o’tkaziladigan
mashqning   moxiyati   ruscha   “trenirovka”   tushunchasiga   mos   keladi.   Trenirovka
uchun   mo’ljallangan   mashqlarda   ijod   elementlari   bo’lmaydi; b)   bilimlarni   yangi,
noo’hshash   sharoitlarga   tatbiq   etish.   Masalan,   yuqoridagi   mavzu   o’rganilgach,
  12   bolalarga   shunday   topshiriqlar   berildi,   deb   tasavvur   qiling:   otlarning   ta’rifi,
so’roqlaridan   foydalanib,   biror   badiiy   matn   tarkibidagi   otlar   barcha   so’zlarning
necha   foizini   tashkil   etishni   aniqlash;   bolalarning   o’zlari   o’qigan   oynoma,
ro’znomalardan ot  so’z turkumiga doir  so’zlar  izlab topish;  ma’lum  mavzuga oid
berilgan   so’zlar   (masalan,   do’st;   o’rtoq,   yorbirodar,   inoq,   suxbatdosh,   fikrdosh)
ishtirokida   bog’li   nutq   tuzish.   Bu   hil   topshiriqlar   asosida   o’tkaziladigan
mashqlarda   xam   hotira,   xam   tafakkur,   binobarin,   ijod   elementlari   ishtirok   etadi.
Zero, bilimlarni yangi-yangi sharoitlarda sinab ko’rish bolalar tafakkuri bilan uzviy
bog’langan.  
          O’quvchilar   tafakkuriga   mo’ljallangan   mashqlar –Bu   hildagi   mashqlarni
o’tkazish   yo’li   bilan   bolalar   yangi   bilimlarni,   yangicha   faoliyat   usullarini   ijodiy
o’zlashtirishadi.   Ijodiy   mashqlarning   hususiyatlarini   tavsiflash   maqsadida   “Ot”
so’z turkumi mavzusida tuzilgan topshiriqlar tizimini keltiramiz. 
    1-topshiriq.   Sinfni kuzating. Kimlarni, nimalarni  ko’rayapsiz?  Ularning nomini
yozing.  
    2-topshiriq.  O’zingiz yozgan so’zlarni yana bir bor o’qib chiqing. SHu so’zlarni
qanday qilib ikki guruxga ajratish mumkin?   1-topshiriq asosida mashq qilish yo’li
bilan   “yon   atrofimizni   turli-tuman   narsalar   o’rab   olgan.   Atrofimizni   o’rab   olgan
narsalarni   predmet   deb   ataymiz”   kabi   muloxazalardan   keyin   narsaning   nomini
bildirgan   so’zlar   ot   deyiladi”   degan   ta’rif   chiqariladi.   CHiqarilgan   hulosa-otning
ta’rifi bo’lib, u bolalarning o’quv biluv faoliyati maxsulidir. Binobarin, o’quvchilar
ijod qilish orqali yangi bilimni ta’lim sharoitida kashf etishadi. 
  2-topshiriq   bo’yicha   mashq   qilinganda   kuzatish   asosida   yozilgan   so’zlar   kim?,
nima? so’roqlari vositasida ikki guruxga ajratiladi. Otlarni kim?, nima? so’roqlari
vositasida   ikki   guruxga   ajratish   yangicha   faoliyat   usulidir.   YAngicha   faoliyat
usulini   egallash   xam   ijod   maxsulidir.     Mazmuniga   ko’ra   so’z   yasashga   doir
mashq   larning   tiplari.   Mazmuniga   binoan   so’z   yasashga   doir   mashqlar   rang-
barang   bo’lib,   ularni   shartli   ravishda   ikki   guruxga   ajratamiz:   tilni   nazariy
o’zlashtirish mashqlari; nutq ko’nikmalarini shakllantirishga oid mashqlar.  
  13            Maktab ta’limida tilning uch tomoni-fonetika, leksika, grammatikasi bo’yicha
o’quv   dasturlarida   ko’zda   tutilgan   nazariy   bilimlar   o’rganiladi.   SHu   bilimlar
moxiyatidan kelib chiqib, so’z yasashga doir mashqlarning uch tipini ajratamiz.  
          Fonetik   mashqlar.   Nutq   tovushlari,   unli   va   undosh,   jarangli   va   jarangsiz
undoshlar, bo’g’in, bo’g’in turlari  (ochiq va yopiq bo’g’inlar), urg’u mavzulariga
oid mashqlar sirasiga kiradi. Misol keltiramiz. 
   1-topshiriq.  Nuqtalar o’rniga mos tovushlarni qo’yib, so’zlarni o’qing.  Darah. . . ,
sus. . . , g’ish. . . , qan . . . , kish,. . . , pish. . . balan. . . , do’s. . ., pas. . , monan. . . ,
pisand. . ., mush. . . , 
          Leksik   mashqlar.   So’z   ma’nolari,   so’zning   o’z   va   ko’chma   ma’nolari,   ko’p
ma’noli   so’zlar,   so’z   va   termin   xamda   ularning   o’hshash   va   farqli   tomonlari,
antonim va sinonimlar, omonimlar lug’at boyligi, o’zbek tili leksikasining boyish
manbalari   kabi   nazariy   bilimlarni   o’rgatish   mustaxkamlash   maqsadida   leksik
mashqlardan   foydalananiladi.     Misol   uchun   antonimlar   bo’yicha   mashq   qilishga
mo’ljallab tuzilgan topshiriqni keltiramiz. 
   2-topshiriq.  Ko’chiring. 
Antonimlarning tagiga chizing. 
Bir shirin so’z odamga,             
Asal bo’lib tuyular.                    
Bir achchiq so’z olamga 
                      Zaxar bo’lib tuyular. 
                                                Po’lat Mo’min. 
          Grammatik   mashqlar.   Grammatik   mashqlar   dastlab   ikki   guruxga   ajraladi:
morfologik mashqlar, sintaktik mashqlar. 
          Morfologik   mashqlardan   so’zning   tarkibi,   so’z   yasash,   qo’shimchalar,   so’z
turkumlari,   mustaqil   va   yordamchi   so’zlar   bo’yicha   nazariy   bilimlarni
mustaxkamlash jarayonlarida foydalaniladi. Turli morfologik xodisalarni–mustaqil
va yordamchi so’z turkumlari, turli morfologik kategoriyalar–turlanish va tuslanish
kabi   xodisalar   bo’yicha   intellektual   malakalarni   shakllantirishda   morfologik
mashqlar asosiy omil xisoblanadi. Morfologik mashqlarga misol keltiramiz. 
  14       3-topshiriq.   Nuqtalar   o’rniga   qavs   ichidagi   ot   yasovchi
qo’shimchalardan   mosini   qo’yib   ko’chiring.       YOmonning   bir   qil.   .   (-
iq,-ik, -ig’)i ortiq. 
3.Boshlang’ich sinf ona tili darslarida so’z yasashga doir mashqlarni ta’limga
tatbiq etish.1-2-sinflarda so’z yasashga oid mashqlar ustida ishlash.
 
         Ona tili ta’limi samaradorligini oshirish shartlaridan biri ta’lim vositalarining,
jumladan,   so’z   yasashga   doir   mashqlarning,   o’quv-tarbiya   jarayoni   bosqichlariga
mosligidir.   Bundan   so’z   yasashga   doir   mashqlarni   ta’lim   jarayoni   bosqichlariga
ko’ra taxlil etish, xar bir bosqichga mos keladigan mashq tipini belgilash extiyoji
tug’iladi. 
          Ta’lim   jarayoni   bosqichlari   moxiyatini   xisobga   olib,   so’z   yasashga   doir
mashqlarning quyidagi tiplari belgilanadi. 
          Tayyorlovchi   mashqlar –bu   tipdagi   mashqlardan   yangi   mavzuni   o’rganishga
kirish   yasash,   oldin   o’rganilgan   va   bugun   o’rganiladigan   mavzular   o’rtasida
mantiqiy   aloqadorlikni   ta’minlash,   bolalar   nutqidagi   shu   mavzuga   oid   dalillarni
faollashtirish   maqsadida   foydalaniladi.   YAngi   mavzuni   tushuntirishdan   oldin
o’tkazilgan   mashqlar   faol   ta’lim   uchun   ruxiyaviy   xolat   yaratadi,   ta’limning
muammoli   tashkil   etilishini   ta’minlaydi,   o’rganilayotgan   dalillarning   o’quvchilar
nutqida faollashishiga   olib  keladi.            Xamrox mashqlar –yangi  o’quv materialini
bayon   qilish   (tushuntirish)   paytida,   shuningdek,   yangi   mavzuni   o’quvchilarning
o’zlari   mustaqil   o’rganayotganda   o’tkaziladigan   mashqdir.   Bunday   mashqning
moxiyati yangi mavzuga oid bilimlarni idrok etish jarayoni bilan bog’langanligidir.
O’qituvchi   “Ot”   mavzusiga   oid   bilimlarni   tushuntiryapti   deb   tasavvur   qiling.
Bilimlarni   tushuntirish   paytida   o’quvchilarga   shunday   topshiriqlarni   berish
mumkin:   oldin   ish   qurollarining,   keyin   o’quv   qurollarining   nomini   eslab   yozing;
qarindoshlikni   bildiradigan   so’zlarni   yoddan   yozing.   Bu   hil   topshiriqlar   asosida
o’tkaziladigan   mashqlarning   moxiyati   yangi   mavzuga   oid   bilimlarni   tushunish
jarayoniga xamoxangligidadir. 
  15             Mustaxkamlash  mashqlari –bu tipdagi  mashqlar  ona tili  darsliklarida  etarlicha
berilgan,   ulardan   maktab   o’qituvchilari     unumli   foydalanishadi.   Mustaxkamlash
mashqlaridan   yangi   mavzu   o’rganilgach,   o’sha   o’quv   soatning   o’zida
foydalaniladi. Ular vositasida o’quvchilar ongida yangi mavzuga oid bog’lanishlar
xosil   qilinadi.   Ongda   xosil   bo’lgan   dastlabki   bog’lanishlar   ko’nikmalarning
shakllanish nuqtasidir. 
          Takrorlash   mashqlari -bunday   mashqlardan   yangi   mavzu   tushuntirilgandan
keyin   tashkil   etiladigan   darslarda   foydalaniladi.   Takrorlash   tipidagi   mashqlar
ko’nikmalarni   malaka   darajasida   shakllantirish   vazifasini   bajaradi.   Mashq
vositasida takrorlanadigan ahborot qancha kichik xajmda bo’lib, tatbiq qilinadigan
xolatlar   qancha   rang-barang   bo’lsa,   malakalar   shuncha   takomillashib,   odatga
aylanadi.   Demak,   bilimlarning   rivojlanib,   tarbiya   darajasiga   ko’tarilishida
takrorlash mashqlari aloxida axamiyatga ega.       Umumlashtirishga oid mashqlar  –
bu   tipdagi   mashqlardan   ona   tilidan   katta   bo’lim,   mavzu   o’tilgach   foydalaniladi.
Ular   vositasida   bilimlar   umumlashtiriladi.   Masalan,   “Ot”   so’z   turkumi
o’rganilgach, quyidagicha mashq o’tkazish mumkin. 
Topshiriq. Gaplarni o’qing. Otlarni topib, namunadagidek taxlil qiling.   
Namuna: Odam bahtni mexnatdan topadi. 
Odam -bosh kelishikda, turdosh ot, shahs bildiradi, birlikda, kim? so’rog’iga javob
bo’ladi,   sodda,   tub   ot,   gapda   ega   vazifasida   kelgan.             YUqoridagi   topshiriq
asosida   mashq   o’tkazilganda,   bolalar   atoqli   va   turdosh   otlar,   shahs,   qurol,   joy
otlari,   otning   so’roqlari,   egalik   qo’shimchalari,   son   qo’shimchasi,   kelishik
qo’shimchasi, sodda, qo’shma, juft otlar, otlarning gapdagi vazifalari to’g’risidagi
tasavvurga   tayanib   ishni   bajarishadi.   Bu   bilimlarni   umumlashtirish,   malakalarni
odatlar darajasiga ko’tarish uchun asos bo’ladi. 
          Ta’lim   maqsadi   bir   yoki   bir   necha   mashq   vositasida   emas,   aksincha,   ilmiy
asoslangan   mashqlar   tizimini   o’quv-tarbiya   jarayoniga   tatbiq   etish   yo’li   bilan
amalga oshiriladi. Mashqlar to’plami ochiq tizim bo’lib, o’zidan oldin o’tkazilgan
mashqlarning   tabiiy   davomi,   bundan   keyin   bajariladigan   mashqlarning   poydevori
sanaladi.   Binobarin,   o’tkaziladigan   mashqlar   o’rtasida   vorislikni   ta’minlash   so’z
  16   yasashga   doir   mashqlar   tizimini   tuzishda   rioya   qilinadigan   etakchi   printsip
hisoblanadi.             Vorislik   prinsipiga   tayanib,   mashqlar   tizimini   shakllantirishda
qator   talablar   nazarda   tutiladi.   Mashqlarni   tizim   shakliga   olib   kelishda   uch   hil
faoliyat   hususiyatlari   va   ularga   oid   uch   hil   jarayon   xisobga   olinadi:   mashqlarni
tizimga   keltirish   faoliyati -bu   darslik   mualliflari   yoki   o’qituvchining   mashqlar
tizimini   tuzishga   oid   faoliyati.   Mashqlarni   tizimga   keltirish   konstruktiv   jarayon
bo’lib,   uning   natijasi-mashqlar   tizimining   optimalligi   darslik   muallifi   yoki
o’qituvchining   maxoratiga   bog’liq;   mashqlarni   ta’limga   tatbiq   etish   faoliyati .
Bunday   faoliyat   o’qitish   jarayoni   bo’lib,   unda   mashqdan   ta’limning   qaysi
bosqichlarida   foydalanish   zarurligi   o’z   aksini   topadi.   Ko’rinadiki,   mashqlar
tizimini   shakllantirishda   o’qitish   faoliyati   hususiyatlari   xam   inobatga   olinadi;
mashq  qilish jarayoni-bu o’quvchining aqliy va amaliy faoliyati   bo’lib, uning
amal   qilishi   natijasida   bilimlar   takomillashadi,   ko’nikma   va   malakalar   rivojlanib,
tilga   munosabatlar,   ijodiy   faoliyatlar   taraqqiy   etadi.   Tuzilajak   didaktik   loyixada-
mashqlar   tizimida   bolalarning   mashq   qilish   faoliyati   hususiyatlari   xam   xisobga
olinadi.   Didaktik   loyixalash   jarayoni   va   loyixalash   faoliyati   mashqlarni   ta’limga
tatbiq   etish   jarayoni   va   o’qituvchi   faoliyati,   o’qish   jarayoni   va   o’quvchi   faoliyati
hususiyatlari  asosida   so’z  yasashga  doir   mashqlar  tizimi   yaratiladi.  Bu  jarayonlar
va   ularga   oid   faoliyatlarning   moxiyatini   bilmasdan   turib,   so’z   yasashga   doir
mashqlar tizimini asoslash mumkin emas. SHu tufayli ularni aloxida-aloxida taxlil
etish zarur. 
          Didaktik   loyixalash   jarayoni   o’rganiladigan   o’quv   materiallarini   bolalarbop
qilib   qayta   qurishdir.   Didaktik   loyixalash   boshqa   jarayonlarga   o’hshab   uch
elementdan   iborat:   loyixalashga   oid   faoliyat,   loyixalash   vositasi,   loyixalash
predmeti .   SHu   elementlarning   o’zaro   ta’siri   natijasi   o’laroq   loyixalovchi   istagan
(ko’zda tutilgan) didaktik loyixa-mashqlar tizimi shakllanadi.  
         Didaktik loyixalash, avvalo, inson ongining antitsipirik-oldindan ko’ra bilish,
payqay olish qobiliyati bilan bog’liq. SHu tufayli loyixada-mashqlar tizimida uch
hil   belgi   ajratamiz:   tatqiq   qilish,   ta’limni   amalga   oshirish,   ta’limni   boshqarish.
  17   YAnada   ommaboproq   aytganda,   loyixa     vositasida   ta’lim   jarayonining
qonuniyatlari o’rganiladi, ta’limning maqsadi amalga oshiriladi, 
bolalarning faoliyati tashkil etiladi, boshqariladi, nazorat qilinadi. 
     Loyixada-mashqlar tizimida o’quvchi va o’qituvchi faoliyati moddiylashtiriladi.
O’qituvchi   va  o’quvchi   faoliyatining  tashqi   va ichki   hususiyatlarini   xisobga  olish
loyixalovchining maxoratiga bog’liq. 
          Ona   tilidan   o’quv   materiallarini   mashqlar   tizimi   shakliga   olib   kelishda   qator
talablarga   rioya   qilinadi:   mashqlar   to’plamining   o’quv   materiallari   mazmuniga
tengligi-adekvatligi (1); to’plamga kiritilgan mashqlarning bir-birini to’ldirish (2);
mashqlarning   murakkabligi,   qiyinligini   oshira   borish   (3);   to’plamda   ijodiy   va
standart   mashqlar   miqdorining   etarliligi   (4);   mashqlar   to’plamining   bilim,
ko’nikma,   malaka,   ijodiy   qobiliyatlarni   rivojlantirishga   yaroqliligi   (5);   mashqlar
miqdorining   etarliligi   (6).             Mashqlar   to’plami   va   o’qitish   faoliyati.   O’qitish
faoliyati   nuqtai   nazaridan   mashqlar   tizimi   ona   tili   darsliklarida   berilgan   o’quv
topshiriqlariga   ko’ra   belgilanadi.   Zero,   darslikka   kiritilgan   o’quv   topshiriqlari
asosida o’qituvchi sinf o’quvchilarining mashq bajarishlarini tashkil etadi. 
         Darslikka kiritilgan o’quv topshiriqlari  vositasida  bolalarning mashq  qilishini
tashkil   etishdan   oldin   o’qituvchi   ularning   ta’lim   jarayoni   tsikllari,   dars   tiplari   va
bosqichlariga mosligini o’rganishi, ulardan izchil foydalanish yo’llarini  belgilashi
zarur.   SHuningdek,   bolalar   bajaradigan   mashqlar   o’rtasida   vorislik   o’rnatmasdan
turib,   ta’limning   samaradorligini   oshirib   bo’lmaydi.   Bajarilgan,   bajarilayotgan   va
bundan   keyin   bajariladigan   mashqlar   o’rtasida   aloqadorlikni   ta’minlash,
o’qituvchining   moxirligiga   bog’liq.   Qilinadigan   mashq   bolalarning   real   bilish
imkoniyatiga  mos  bo’lganda,  istalgan   samarani   beradi.  Darslikka  kiritilgan  o’quv
topshiriqlari   to’plami   asosida   zarur   mashqni   tezkorlik   bilan   tanlay   olish,
o’qituvchining vaqtini, uning jismoniy va aqliy yumushlarini tejashga olib keladi. 
     
  18   4.  3-4-sinflarda so’z yasashga
oid mashqlar  ustida ishlash. 
 
          So’z   yasashga   doir   mashqlar   tizimini   ta’limga   tatbiq   etish   o’qituvchining
pedagogik   maxoratiga,   ta’lim   jarayoni     tsikllariga,   tanlangan   dars   tipi,   uning
bosqichlariga   bog’liq.   O’qituvchi   ta’lim   jarayoni   hususiyatlarini,   dars   tipi,   uning
bosqichlarini aniq tasavvur etsa, ta’lim jarayoniga, dars tipi va uning bosqichlariga
mos mashqlar tizimidan foydalana oladi. 
          “Undalma”   mavzusida   qilinadigan   ishlarni   uch   blokka   ajratish   mumkin:
undalmalar   bo’yicha   ahborot   to’plash   (1);   undalma   yuzasidan   to’plangan
ahborotlarga   ishlov   berish   (2);   undalma   yuzasidan   o’rganilgan   bilimlarni
tushuncha darajasiga ko’tarish va ularni nazorat qilish (3). 
  Yuqoridagi   bloklarga   ko’ra     “Undalma”   mavzusini   quyidagicha   rejalashtirish
mumkin. 
         Dars yangi o’quv materialini o’rganish va mustaxkamlash tipidagi mashg’ulot
bo’lib, uning yadrosi yangi bilimlarni o’rganishga tayyorgarlik, ta’rif va qoidalarni
o’rganish, o’rganilgan bilimlarni dastlabki mustaxkamlashdan iborat. 
Dars   mavzusini   e’lon   qilish   uchun   ish   quyidagicha   boshlanadi:   men   bir   nechta
gap   aytaman.   Men   aytgan   gaplar   (mening   nutqim)   kimga   va   nimalarga
qaratilganini aytib berishga tayyorlaning. 
     Bolalar, ona tili darsiga tayyormisiz? Bu gap kimga qaratilgan? (bolalarga). Ona
tili, sen mening ona tilimsan! Bu gapchi? 
(ona   tiliga).   Ey   momaqaldiroq,   yanada   kuchliroq   bo’kir!   (Bu   gap-
momaqaldiroqqa).   Men   o’z   nutqimni   bolalarga   (1-gap),   ona   tiliga   (2-gap),
momaqaldiroqqa (3-gap) qaratdim. Gapirayotgan paytda so’zlovchi nutqini o’ziga
(masalan,   Dangasa   tur,   uhlaganing   bo’lar),   O’zgalar   (Odil,   menga   ko’maklash),
turli   narsalarga   (maynajon,   sayrasangchi)   qaratadi.   YAna   bir   misol:   ertalab
uyqudan   uyg’ongach   bobomiz,   buvimiz,   ota-onamizga   nima   deymiz?   Assalomu-
alaykum,   bobojon   (buvijon,   otajon,   onajon).   Salomimiz   kimlarga   qaratiladi?
(bobomiz   va   buvimizga,   ota-onalarimizga).   Ona   tilida   so’zlovchining   nutqi
  19   qaratilgan   so’zlar   “Undalma”   termini   bilan   o’rganiladi.   Undalmalar   vositasida
kishi o’ziga, o’zga shahslarga, turli narsalarga undaydi. 
          Suxbat   asnosida   bolalar   yangi   mavzuga   oid   termin-“Undalma”   bilan
tanishishadi, bolalarning nutqidagi undalmali sintaktik konstruktsiyalar faollashadi,
o’quvchilar   o’zlari   nutqida   qo’llanib   kelayotgan   xodisa-undalmaning   moxiyatini
anglashadi.   Qisqacha   aytganda,   sinf   jamoasi   “Undalma”   mavzusini   o’rganishga
tayyor   bo’lishadi.   Endi   darsning   navbatdagi   bosqichiundalmaga   oid   bilimlarni
o’rganish boshlanadi. 
         Birinchi topshiriqqa qarang . . . . Namunada berilgan gapni o’qing. Bu gapda
so’zlovchining nutqi nimaga qaratilgan? “Hayol”ga qaratilgan. To’g’ri, hayollarga
chulg’anib   qolganimizda,   o’zimizga   shunday   gap   bilan   undaymiz.   Undash   yo’li
bilan biroz payt hayol surishdan to’htaymiz. Siz bajaradigan topshiriqda oltita nutq
xolati   berilgan.   Oltita   gap   tuzasiz.   Nutqingizning   kimlarga   va   nimalarga
qaratilganini   aniqlab,   aytib   berishga   tayyorlaning.   Topshiriqni   bajara   olsangiz,
undalmaga o’zingiz mustaqil ta’rif bera olasiz. 
          O’quvchilardan   birortasi   (yoki   oltitasi)   topshiriqni   doskada   bajaradi.
Bolalarning ko’z o’ngida quyidagi yozuvlar paydo bo’ladi. 
Bolalar, bilim manbai kitobni seving. 
 
Odamlar, cho’kayapman, qutqaringlar. 
 
Xoy qanotli qushlarim, don englar. 
 
Mexribon buvijon, Sizni tabriklayman. 
 
Xoy yomg’ir, yana shiddat bilan yog’! 
Ey shamol, salomimni do’stimga etkaz. 
          Doskadagi   yozuvlar-o’quvchilar   ijod   etgan   gaplar   asosida   suxbat   o’tkazilib,
undalmaning   ta’rifi   chiqariladi.   O’qituvchi   topshirig’iga   ko’ra   bolalar   o’zlari
chiqargan hulosani darslikda berilgan ta’rifga taqqoslashadi. Bu ta’lim manbalari-
nutq, darslikni o’zaro uyg’unlashtirishga olib keladi. Endi undalmalarni nutqda ijro
  20   etish   tehnikasi,   tinish   belgilari,   gapdagi   o’rni,   sodda   va   murakkab   undalmalarga
oid bilimlarni   o’rganishga  o’tiladi. Buning  uchun              2-topshiriq  asosida  mashq
o’tkaziladi.   Bolalar   berilgan   gaplarda   undalmalarning   shahsga   yoki   narsaga
qaratilganini   xisobga   olib,   ularni   ikki   guruxga   ajratishadi.   Bu   ish   undalmalarni
mustaxkamlashga oid dastlabki  o’quv yumushidir. 2-topshiriq asosida  undalmalar
bo’yicha ahborot to’plash quyidagicha davom ettiriladi. 
          Doskadagi   gaplar   qayta   kuzatilib   sodda   (bolalar,   odamlar)   va   murakkab
(mexribon   buvijon,   qanotli   qushlar)   undalmalarga   o’quvchilar   diqqati   tortiladi,
tegishli qoidalar chiqariladi:                           a) undalma bir so’zdan iborat bo’lsa–sodda
undalma deyiladi;                 b) undalma ikki yoki undan ortiq so’zdan iborat bo’lsa,
murakkab undalma deyiladi. 
Gaplar yana bir bor kuzatilib, undalmalarning o’rni aniqlanadi. Buning
uchun   ayrim   gaplar   qayta   tuziladi.     Bilim   manbai   kitobni   seving,
bolalar! 
Sizni, mexribon buvijon, tabriklayman. 
     Hulosalar chiqariladi: undalmalar gapning boshida, o’rtasida, ohirida keladi. 
     Undalmali gaplarda gap bo’laklarini toptirish. O’quvchilar ko’pincha undalmani
bosh bo’lak (ega) sanab, egani topa olishmaydi. Doskadagi gaplarga egalar kiritib
yoziladi:   Bolalar,   siz   bilim   manbai   kitobni   seving.   Boshqa   gaplar   bo’yicha   xam
ish-shu  tahlitda  davom  ettirilib  hulosa  chiqariladi.  Undalmalarni   o’qish   tehnikasi,
tinish   belgilirini   ishlatish   qoidalari   tushuntiriladi.   Bu   ishlar   natijasi   o’laroq
o’quvchilar   ongida   undalma   to’g’risidagi   tasavvurlarning   umumiy   qurilishi
shakllanadi.   Endi   yangi   ta’rif,   qoidalarni   mustaxkamlashga   o’tiladi.   Buni   amalga
oshirish   uchun   quyidagicha   ish   qilish   mumkin.             a)   Darslikda   berilgan   ta’rif,
qoida, aniqliklarni diqqat bilan o’qib chiqish. 
Xulosa      
  Ta’lim   maqsadi   bir   yoki   bir   necha   mashq   vositasida   emas,   aksincha,   ilmiy
asoslangan   mashqlar   tizimini   o’quv-tarbiya   jarayoniga   tatbiq   etish   yo’li   bilan
amalga oshiriladi. Mashqlar to’plami ochiq tizim bo’lib, o’zidan oldin o’tkazilgan
mashqlarning   tabiiy   davomi,   bundan   keyin   bajariladigan   mashqlarning   poydevori
  21   sanaladi.   Binobarin,   o’tkaziladigan   mashqlar   o’rtasida   vorislikni   ta’minlash   so’z
yasashga   doir   mashqlar   tizimini   tuzishda   rioya   qilinadigan   yetakchi   prinsip
hisoblanadi.             Vorislik   prinsipiga   tayanib,   mashqlar   tizimini   shakllantirishda
qator talablar nazarda tutiladi.  
1. Mashqlarni   tizim  shakliga  olib  kelishda   uch  hil   faoliyat  hususiyatlari   va  ularga
oid uch hil jarayon xisobga olinadi: 
mashqlarni tizimga keltirish faoliyati -bu darslik mualliflari yoki o’qituvchining
mashqlar   tizimini   tuzishga   oid   faoliyati.   Mashqlarni   tizimga   keltirish   konstruktiv
jarayon bo’lib, uning natijasi-mashqlar tizimining optimalligi darslik muallifi yoki
o’qituvchining   maxoratiga   bog’liq;   mashqlarni   ta’limga   tatbiq   etish   faoliyati .
Bunday   faoliyat   o’qitish   jarayoni   bo’lib,   unda   mashqdan   ta’limning   qaysi
bosqichlarida foydalanish zarurligi o’z aksini topadi.  
2. Mashqlar   tizimini   shakllantirishda   o’qitish   faoliyati   hususiyatlari   xam   inobatga
olinadi;   mashq   qilish   jarayoni-bu   o’quvchining   aqliy   va   amaliy   faoliyati
bo’lib,   uning   amal   qilishi   natijasida   bilimlar   takomillashadi,   ko’nikma   va
malakalar rivojlanib, tilga munosabatlar, ijodiy faoliyatlar taraqqiy etadi. 
3. Ta’lim sharoitida bolalarning o’quv-biluv faoliyati o’rganilgan     bilimlarni qayta
esga   tushirish,   ijod   qilish   shakllarida   amal   qiladi.   O’rganilgan   bilimlarni   qayta
esga   tushirish–u   yoki   bu   mavzuda   mashq   qilish   jarayonida   zaruriy   bilimlarni
takrorlash, faollashtirish demakdir. 
4. Ona tilidan u yoki bu mavzuda so’z yasashga doir mashqlar tizimi davlat ta’lim
standartlari   (dastur,   ajratilgan   o’quv   soatlari,   mavzu   bo’yicha   o’rganiladigan
bilim,   malaka,   o’quv   materiallarini   o’zlashtirish   darajalari   va   shu   kabilar)
talablari asosida tuziladi. 
  22   FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
1.Abdullayev   Y.   Eski   maktabda   hat-savod
o’rgatish.-   Toshkent,1960.   2.Abdullayeva   Q.
Birinchi   sinfda   nutq   o’stirish.   -   Toshkent,
"O’qituvchi", 1980. 
3.Abdullayeva   Q.   Savod   o’rgatish.   Toshkent,   1983.
4.Abdullayeva   Q.,   Raxmonova   S.   Ona   tili   darslari
(usuliy qo’llanma). Toshkent, 1999. 
5.Azizova   A.   G.   Uchinchi   sinfda   ona   tili   darslari.
Toshkent,   1982.  6.Azizova  A.G.,   Ikromova  R.  To’rtinchi
sinfda ona tili darslari. Toshkent, "O’qituvchi", 1984. 
7.Ashrapova   T.,   Odilova   M.   Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi.
Toshkent, 1984. 
8.Ashrapova T., Xotamov N. Uchinchi sinfda o’qitish darslari. Toshkent, 1983. 
9.Ikromova   R.   Grammatika,   imlo   va   nutq   o’stirishdan   tarqatma   materiallar.
Toshkent, "O’qituvchi", 1993. 
10.Mirzayeva   A.   Boshlang’ich   sinflar   uchun   orfografik   so’z   mazmuni.   Toshkent,
1985. 
11.Qosimova   K.   Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish   metodikasi.   Toshkent,
1985. 
12.Qosimova   K.   va   boshqalar.   Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   o’qitish
metodikasi   fani   dasturi.   Toshkent,   1996.   13.Qosimova   K.   Boshlang’ich
sinflarda imlosi qiyin so’zlarni o’rgatish. Toshkent, 1964. 
14.Qosimova K. 4-sinfda ona tili darslari. Toshkent, 1978. 
15.Qosimova K., Ubaydullaeva N. 2-sinfda ona tili darslari. Toshkent, 1987. 
16.Roziqov O.R. O’zbek tilidan dars tiplari. Toshkent, 1976. 
17.Ta’lim taraqqiyoti jurnali 7-mahsus son. Umumiy o’rta ta’limning davlat ta’lim
standarti va o’quv dasturi (Boshlang’ich ta’lim). Toshkent, 1999. 
18.Ta’lim taraqqiyoti jurnali 1-mahsus son. Umumiy o’rta ta’limning davlat ta’lim
standarti va o’quv dasturi (Ona tili). Toshkent, 1999. 
  23

Unli tovushlarni o’rgatish jarayonida o’quvchilarda imloviy savodxonlikni shakllantirish Reja: Kirish 1.Boshlang’ich sinfda ona tili ta’limida so’z yasashga doir mashqlarning o’rni.So’z yasashga doir mashqlarning tiplari 2. So’z yasashga doir mashqlar tizimi. 3. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida so’z yasashga doir mashqlarni ta’limga tatbiq etish.1-2-sinflarda so’z yasashga oid mashqlar ustida ishlash. 4. 3-4-sinflarda so’z yasashga oid mashqlar ustida ishlash. Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar

K i r i sh Mavzuning dolzarbligi. O'zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligiga erishgandan keyin iqtisodiy hamda ijtimoiy rivojlanishning o'ziga xos yo'liga ega bo'ldi. Mustaqillik omili ta'lim sohasini ham tubdan yangilash zaruriyatini yuzaga keltirdi. "Ta'lim to'g’risida" gi qonun, "Kadlar tayyorlash milliy dastur" hamda pedagogik texnologiya ta'limning maqsadi, vazifasi, mazmuni, shakli, vositasi hamda printsiplarini tanlash birinchi darajali ehtiyotga aylandi. Boshlang’ich sinflarda ona tili ta'limi bolalarning tafakkur qilish faoliyatini kengaytirishga, ularga erkin fikrlay olish, o'zgalar fikrini anglash, o'z fikrini og’zaki va yozma ravishda ravon bayon qila olishga, jamiyat a'zolari bilan erkin muloqotda bo'la olish ko'nikma va malakalarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Bugungi kunda ona tili ta'limiga o'quv fani emas, balki, butun ta'lim tizimini uyushtiruvchi ta'lim jarayoni sifatida qaraladi. Ona tili ta'lim standarti ko'rsatkichlari bolaning fikrlay olishga, ifodalangan fikrni anglashga va o'z fikrini savodli, mantiqiy izchillikka rioya qilgan holda bayon qila olishga o'rgatish nuqtai nazaridan belgilangan. Boshlang’ich sinf o'quvchilari matn ustida ishlash, matn mazmunini ongli bayon qilish, matn topshiriqlarini erkin bajarish, matn asosida fikrni izchil va mantiqiy bayon qilish hamda matnni lisoniy tahlil qila olishlari kerak. O'zbekiston Respublikasi prezidenti I.A.Karimov ta'biri bilan aytganda: "Mustaqil fikrlash ham katta boylikdir". Mustaqil fikrlaydigan, matn mazmunini to'g’ri tushinadigan o'quvchini nutqi ravon va jozibali bo'ladi. Bugungi kunda ona tili ta'limida matn ustida ishlash dolzarb masalalardan sanaladi. Matn o'z mazmun va talablari bilan ijodiy tafakkur sohibi, erkin va mustaqil fikrlovchi komil insonni tarbiyalaydi. Matn va uning lisoniy xususiyatlarini buguni kun, yangi pedagogik texnologiya va zamon talablariga mos tadqiq etish mavzuning dolzarbligini tashkil etadi. Mavzuning o’rganilish darajasi. Matn, matn turlari va ularni o’ziga xos xususiyatlarini ilmiy talqini ishning ilmiyligidan dalolat beradi. 4-sinf ona tili darsligidagi matnlar bilan ishlash, o’quvchilarning iste’dodini, bilimini matn asosida rivojlantirish usullari ishning ilmiy-usuliy ahamiyatidur. 2

3

1.Boshlang’ich sinf ona tili ta’limida so’z yasashga doir mashqlarning o’rni. So’z yasashga doir mashqlar tiplari. Til ta’limini so’z yasashga doir mashqlarsiz tasavvur etib bo’lmaydi. Ulardan ona tili o’qitishning xamma bo’g’inlarida, o’quv-tarbiya jarayonining barcha bosqichlarida foydalaniladi. Garchand, so’z yasashga doir mashqlarning qo’llanish doirasi qancha keng bo’lsa-da, xaligacha ularning xamma e’tirof etgan ta’rifi, tarkibiy qismlari, tiplari va tizimi hususida aniq tasavvurlar mavjud emas. So’z yasashga doir mashqlar o’quvchilarda irodani tarbiyalashning asosiy omillaridan biridir. Iroda, ruxshunoslarning ta’biri bilan aytganda, ko’zlangan maqsadga erishish uchun o’z faoliyatini ongli tashkil etish, faoliyat jarayonida uchragan qiyinchiliklarni bartaraf etish vositalarini, usullarini izlashni taqozo etadi. O’z mexnatining maqsadini tushunish, unga erishish uchun xarakat qilish, intilish bola faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bo’lib, ular mashq qilish natijasida tarkib topadi. Bunga mashqlarni etarli darajadagi qiyinchilik va murakkablikda o’tkazish yo’li bilan erishiladi. Ammo ona tili metodikasi fanida mashqlarning qiyinligi va murakkabligi masalasi xaligacha o’rganilgan emas. So’z yasashga doir mashqlardan til bilimlarini o’rganish, mustaxkamlash, takrorlash, tekshirish, umumlashtirish maqsadlarida foydalaniladi. SHuningdek, ular bolalarda orfoepik, orfografik, uslubiy, punktuatsion va shu kabi malakalar xosil qilishning etakchi omili sanaladi. Binobarin, so’z yasashga doir mashqlarning moxiyatini to’liq anglagan, ularning qurilishi hususida bilimlarga ega bo’lgan, tiplarini ajrata biladigan, ularni tizimga keltirish tehnologiyasini egallagan o’qituvchigina ulardan unumli foydalanadi. Maktabda tilning fonetika, leksika xamda grammatikaga oid bilimlar va ular asosida turli-tuman nutq ko’nikmalari ustida ish qilinadiki, bularni grammatik mashqlar deyish an’anaviydir. Biroq ular tilning birgina grammatika soxasiga tegishli bo’lganligi bois cheklangandir. Binobarin, uning istiloxi o’rnida “so’z yasashga doir mashq” istiloxi ishlatish ma’quldir. 4

Mashq eng qadimiy o’qish usuli. U inson faoliyatining barcha soxalarida qo’llaniladi. Y.A.Kamenskiy “Pansofiya maktabi” nomli asarida mashqning axamiyatini uqtirib, shunday deb yozgan edi: “Mashq insonni moxir, epchil, barcha narsadan habardor, xamma soxaga qiziquvchan, bilarmon, xar qanday ishga yaroqli kishi qilib etishtiradi. O’quvchilarning barcha sinflarda o’qish va yozish, takrorlash va fikrlashuv, to’g’ri (ona tilidan chet tiliga) va teskari (chet tilidan ona tiliga) tarjima, deklamatsiya (badiiy asarni ta’sirchan o’qish) va disput (ilmiy muboxasa, o’z qarashlarini ximoya qilish) amaliyotida mashq qilishni talab qilamiz” Duradgor teshasiyu, arrani ishlatishni, jarrox kesishu tikishni, sportchi suzishu sakrashni, tikuvchi bichishu qirqishni amaliyotda bajarib mashq qilganidek, o’quvchi xam mashq qilish yo’li bilan ijtimoiy xayotda faol ishtirok etish malakalalarini egallab oladi. Ana shularga ko’ra mashqni umuminsoniy madaniyatning ajralmas qismi deb bilamiz. Zero, yoshlar mashq qilish yo’li bilan ijtimoiy tajribani bekamu-ko’st o’rganishadi, o’z faoliyatlarida ota–bobolar faoliyatini jonlantirishadi, tevarak atrofdagi narsalar, kishilar bilan muomala qilish madaniyatini o’zlashtirishadi. So’z yasashga doir mashq yoshlarni xayotga tayyorlash jarayonining tarkibiy qismi, til ta’limini amalga oshirishning etakchi yo’li xisoblanadi. Mashq ma’lum makonda (sinfda o’qituvchi raxbarligida) va zamonda (darsda) o’tkaziladi. U ongli xayotning aloxida soniyalari, hayotning o’zi demakdir. So’z yasashga doir mashqlarning moxiyatini aniqlash maqsadida ularni yana bir tushuncha o’quv topshirig’i bilan muqoyasa qilamiz. Zero, narsa-xodisalar o’zaro solishtirilganda, ularning moxiyati aniqlanadi. 1-topshiriq . O’n ikkita so’z berilgan (in, oz, es, iz, ov, il, esh, og’, ig’, ek, et). Ularni qanday qilib uch guruxga ajratib yozish mumkin. 2-topshiriq . Sinonimlar qatoridagi so’zlarga zid ma’no anglatadigan antonimlarni topib yozing. 5