logo

ZARAFSHON VOHASI OʻRTA ASRLAR DAVRI YODGORLIKLARI TADQIQOTLARINING NATIJALARI

Yuklangan vaqt:

13.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

3612.9580078125 KB
Mavzu: “ZARAFSHON VOHASI OʻRTA ASRLAR DAVRI YODGORLIKLARI
TADQIQOTLARINING NATIJALARI”
                                                         Reja:
1. Afrosiyob yodgorligi oʻrta asrlarda
2. Varaxsha, Poykand yodgorliklarining tadqiqot natijalari
3.  Rivojlangan oʻrta asrlarda Zarafshon vohasi
1 Afrosiyob yodgorlig ining oʻrganilishi va tadqiqot natijalari
                     Afrosiyob — Samarqandning qadimgi xarobasi. Bu nom tarixiy
manbalarda   qadimgi   Samarqandga   nisbatan   faqat   17-asrdan   boshlab
uchraydi.   Qadimgi   Samarqand   sugʻd   manbalarida   Smarakanve   deb
atalgan.   Mil.   av.   4-asrda   Samarqand   Aleksandr   Maqsuniy   qoʻshinlari
tomonidan   istilo   etilgach,   yunon   mualliflari   kundaliklarida   Maroqanda
sifatida   eslatiladi.   Maroqanda   Smarakanvening   yunoncha   tarjimasi.
Movarounnahrda   somoniylar   hokimiyat   tepasiga   kelgach,   qadimgi
Smarakanve 9-asrdan boshlab Samarqand deb atala boshlandi.
11   —   15-asrlarda   turkiy   tilda   bitilgan   adabiyotlarda   Samarqand
Semizkent   sifatida   uchraydi.   15   —   asrdan   forsiy   va   turkiy   tillardagi
manbalarda bir xilda Samarqand nomi ishlatiladigan bo ldi.ʻ
Afrosiyob hozirgi Samarqandning shimoliy chegarasiga tutashgan keng
bo sh tepaliklar bo lib, uning maydoni 219 ga. Tepalikning shim. Siyob	
ʻ ʻ
arig i   bilan   chegaralangan.   Jan.   tomondan   „eski   shahar“   deb   atalgan
ʻ
Samarqandga qo shilib ketgan.	
ʻ
Shaharning   dastlabki   tarixi   haqida   yozma   manbalarda   ma lumotlar	
ʼ
juda   kam   uchraydi.   Ko hna   shaharda   o tkazilgan   arxeologik   qazishlar	
ʻ ʻ
esa bunday ma lumotlarni ko proq bermoqda.	
ʼ ʻ
Arxeologik qazishmalar bir necha metr qalinlikdagi madaniy qatlamlar
qanday   bo lganligini   ko rishga,   boylar   va   kambag allarning   uylarini,	
ʻ ʻ ʻ
hunarmandlarning   ustaxonalarini,   savdogarlarning   do konlarini,	
ʻ
ko'cha   va   maydonlarni,   shohona   saroylar   va   ibodatxona,   masjid   va
madrasalarni, mudofaa inshootlarini, shaharning suv bilan ta minlash	
ʼ
tizimi va h.k.ni aniqlashga yordam beradi.
Afrosiyob   va   uning   topilmalariga   qiziqish   1868   yilda   Chor   Rossiyasi
tomonidan Samarqand bosib olingandan keyin boshlandi. Afrosiyobda
2 dastlabki qazish ishlari bilan mayor Borzenkov (1874), podpolkovnik V.
V.   Krestovskiy   (1883),   sharqshunos   olimlar   N.   I.   Veselovskiy   (1884-85,
1895),   V.   V.   Bartold   (1904)   va   V.   L.   Vyatkin   (1905;   1912—   13)lar
shug ullanishdi.   1919   yilda   M.   YE.   Masson,   V.   L.   Vyatkin   tadqiqotʻ
boshlagan joylarda qazish ishlarini davom ettirib, somoniylar saroyi (9-
asr) xarobalarini ochdi. 1925, 1929—30 ylarda V. L. Vyatkin Afrosiyobda
qazish   ishlarini   davom   ettiradi   va   uning   turli   davrdagi   tarixiga   oid
ko plab   materiallar   to playdi.   Ammo   1930   yillarga   qadar   Afrosiyobda	
ʻ ʻ
olib borilgan arxeologik qazishmalar qadimgi Samarqand tarixiga doir
juda   kam   materiallar   bergan.   Urushdan   keyin   O zbekiston   FAning	
ʻ
Tarix   va   arxeologiya   instituti   olimlaridan   Afrosiyob   I.   Terenojkin
tomonidan   Afrosiyobda   jiddiy   dala   tadqiqotlari   o tkazildi.   Natijada
ʻ
uning   eng   pastki   qatlamidan   miloddan   avvalgi   6—5-asrlarga   taalluqli
buyumlar, uy-joy xarobalari topildi. V. Afrosiyob Shishkin (1958-66) va
Ya. F. G ulomov (1967—70)lar rahbarligida olib borilgan keng ko lamli	
ʻ ʻ
arxeologik   qazishlar   natijasida   qadimgi   madaniy   qatlam   materiallari
Afrosiyobning   boshqa   joylaridan   ham   topildi.   1966   yil   13   iyulda
Afrosiyobni   arxeologik   jihatdan   kompleks   o rganishni   tashkil   etish	
ʻ
maqsadida   Respublika   hukumatining   maxsus   qarori   qabul   qilindi.
Unga   ko ra,   Afrosiyob   „arxeologik   qo riqxona“   deb   e lon   qilinib,   uni	
ʻ ʻ ʼ
o rganish   ishiga   Toshkent   va   Samarqand   davlat   universitetlari   hamda	
ʻ
Madaniyat   vazirligining   San atshunoslik   instituti   ham   safarbar   etildi.	
ʼ
Aniq   ilmiy   rejalar   asosida   boshlangan   arxeologik   tadqiqotlar   tufayli
nafaqat   shaharning   ko p   asrlik   yoshi,   balki   uning   har   xil   davrlardagi	
ʻ
tarixiy   topografiyasi,   shahar   tarkibi,   shahar   hayotining   rivojlanish
bosqichlari,   bosqinlar   tufayli   yuz   bergan   bo'hronlar   davri   aniqlandi.
Samarqand yushshdlarining shohona saroyi ochildi.
Afrosiyobda   topilgan   arxeologik   materiallar   Samarqand   miloddan
avvalgi   8—5-alarda   Sug diyonaning   markaziy   shahri   sifatida   vujudga
ʻ
kelganligini   ko rsatadi.   Mil.   av.  329  yilda  shahar   Aleksandr   Maqduniy	
ʻ
qo shinlari   tomonidan   vayron   etilgan,   uning   izlari   hozirgacha   shahar	
ʻ
mudofaa   inshootlarida   yaxshi   saqlangan.   Mil.   av.   3   —   1-asrlarda,
Kushonlar  saltanati   davrida  shahar  hayotida   yuksalishlar  yuz  bergan.
3 Mil. av. 3-asrda shahar qo shaloq mudofaa devori bilan o rab olingan. Uʻ ʻ
davrlarning qalin ma-daniy qatlami Afrosiyobning shim.da, uning arki
a losi   joylashgan   qismida   yaxshi   saqlangan.   Arxeologik   materiallar   va	
ʼ
yozma   manbalarda   ta kidlanishicha,   bu   zamonda   Samarqand   orqali	
ʼ
Buyuk   ipak   Yo li   o tgan,   ichki   va   tashqi   savdo,   hunarmandchilik   rivoj	
ʻ ʻ
topgan.   Ilk   o rta   asrlarda   Samarqand   Sug diyonaning   bosh   shaxri
ʻ ʻ
sifatida   nufuzli   mavqega   ega   bo lib,   shahar   ijtimoiy   va   iqtisodiy	
ʻ
hayotida   tub   o zgarishlar   yuz   berdi.   Badavlat   dehqon   xo jaliklari	
ʻ ʻ
kuchaydi,   xuddi   shu   kezlarda   ularning   qasrlari   joylashgan
Afrosiyobning shim. qismi mudofaa devori bilan o rab olindi. Bu holat	
ʻ
Movarounnaxr va unga qo shni viloyatlarda ham yuz berdi. Bu davrda	
ʻ
Samarqand   hukmdorlari   „Ixshid“,   Buxoro   hukmdorlari   esa
„Buxorxudot“ deb atalgan. 712 yilda arablar fotixi Qutayba ibn Muslim
qo shin   tortib   kelganda,   Samarqandning   mudofaa   devorlari	
ʻ
mustahkam   bo lib,   atrofida   suv   to la   xandaq   bor   edi.   Qutayba	
ʻ ʻ
Samarqanda   Farg ona,   Shosh   va   turklardan   yordamga   kelgan	
ʻ
lashkarlarni   enggach,   ko maksiz   qolgan   Sug d   hokimi   G urak   noiloj   u	
ʻ ʻ ʻ
bilan   sulh   tuzdi,   shaharning   ichki   qismi   (shahriston)ni   arablarga
bo shatib   berishga   majbur   bo ldi.   Arxeologik   topilmalar   islomga   zid	
ʻ ʻ
bo lgan haykal va devoriy rasmlarning ataylab qilich bilan chopilganini
ʻ
isbotlaydi.
1
1
  .Kabirov J., Sagdullaev A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. -T.: 1990.
4 Afrosiyob yodgorligining ochilishi
9-asrning ikkinchi choragidan Movarounnahrda hokimiyat somoniylar
qo liga   o tdi.   Buxoro   ularning   markaziga   aylandi.   Shu   davrdaʻ ʻ
Samarqand   iqtisodiy   va   madaniy   jihatdan   tez   rivojlandi.   Afrosiyobda
somoniylar davrida o ymakor ganch naqshlar bilan bezatilgan saroylar,	
ʻ
badavlat   dehqon   xonadonlari,   masjid   va   madrasalar,   hammom   va
kanalizasiyalar,   tosh   ko chalar   topilmoqda.   Shaharni   suv   bilan	
ʻ
ta minlash   og irligidan   aholining   ehtiyojini   qondirish   uchun   shahar	
ʼ ʻ
hayotining dastlabki yillaridayoq Darg om tomonidan kanal qazib, suv	
ʻ
keltirilgan.   Ana   shu   kanal   izlari   hozirgi   shahar   xiyobonining   jan.da,
Alisher Navoiy haykali qad ko tarib turgan maskanda ochib o rganildi.	
ʻ ʻ
Bu   kanal   Registon   maydoni   orqali   Hazrati   Xizr   masjidi   tomon   yo l	
ʻ
olgan.   Tarixiy   manbalarga   ko ra   Afrosiyobga   jan.dan   kiraverishda	
ʻ
shahar xandaqi ustiga pishiq g ishtlardan ravoqli suvay-irg ich qurilib,
ʻ ʻ
uning   tepasidan   katta   ariq   o tkazilgan.   Bu   ariqni   „Juyi   arziz“	
ʻ
5 („Qo`rg`oshin   ariq“)   deb   ataganlar.   Ariq   shu   erda   uchga   bo lingan   vaʻ
shahar oralab Siyob arig i bo yiga borgan.	
ʻ ʻ
10-asrning   oxirida   Movarounnahrda   hokimiyat   qoraxoniylar   qo liga	
ʻ
o tganida   xam   Samarqanda   savdo,   hunarmandchilik,   shahar	
ʻ
obodonchilik   ishlari   davom   etadi.   Shaharning   hunarmandchilik
qiyofasi   kuchayib,   zodagon   dehqon   qasrlari   endi   shahar   tashqarisida,
ularning   dala   hovlilarida   markazlashadi.   1220   yilda   Chingizxon
qo shinlari   „Juyi   arziz“   to g onini   buzib,   shaharni   suvsiz   qoldirdi.
ʻ ʻ ʻ
Shahar   mudofaachilari   tengsiz   jangda   taslim   bo ldilar.   Bosqinchilar	
ʻ
shaharning   devor   va   darvozalarini   vayron   qilib   saroy,   masjid   va
madrasalarga, aholi xonadonlariga o t qo ydilar	
ʻ ʻ 2
. Aholining katta qismi
jangda   qirildi,   hunarmandlar   Mo g ulistonga   haydab   ketildi.   Shaharni	
ʻ ʻ
so nggi   mudofaachilari   Jome   masjidiga   yashirinib,   qarshilikni   davom	
ʻ
ettirdilar.   Ularning   olovda   yongan   tanalari   jang   kiyimida   bizgacha
yetib   kelib,   arxeologik   qazish   vaqtida   topildi.   „Qo rg oshin   ariq“   qayta	
ʻ ʻ
tiklanmadi. Afrosiyobda suvsiz qolgan aholi Siyobdan charxpalakda suv
chiqarib,   kun   ko'rgan,   so ng   aholi   bora-bora   Ani   butunlay   tashlab	
ʻ
ketgan.   Kimsasiz   xarobaga   aylangan   qadimgi   Samarqand   avvallari
„Hisori   ko hna“,   „Qal`ai   Hisor“   atalib,   17-asrdan   boshlab   aholi   orasida	
ʻ
„Qal`ai Afrosiyob“ yoki „Afrosiyob“ deb atala boshlangan.
Afrosiyobda qazishma ishlari ayniqsa Samarqandda O zbekiston Fanlar	
ʻ
Akademiyasi   Arxeologiya   instituti   ta 3
shkil   topgach,   keng   ko lamda	
ʻ
kuchaydi.   Ya.   G .   G ulomovdan   so ng   Afrosiyobdagi   arxeologik	
ʻ ʻ ʻ
qazishmalarga   G.   V.   Shishkina,   Sh.   Toshxo jaevlar   rahbarlik   qildi.	
ʻ
Keyingi   yillarda   (1989   yildan)   Afrosiyobni   arxeologik   jihatdan   tadqiq
etish  ishiga   fransuz   arxeologlari   —  Pol   Bernar,   Frans   Grene   va   b.  jalb
etilgan. Fransuz arxeologik missiyasi O zbekiston arxeologlari bilan (M.	
ʻ
Isomiddinov   va   b.)   hamkorlikda   Afrosiyobni   o rganishda	
ʻ
qatnashmoqsa.   O zbek   va   fransuz   olimlarining   hamkorlikda   olib	
ʻ
2
   Kabirov J. Sa’dullaev. A. O‘rta Osiyo arxeologiyasi. Toshkent: «O‘qituvchi» nashriyoti, 1980.
3
6 borgan   tadqiqot   natijalari   qadimgi   Samarqand   tarixiga   oid   qator
masalalarga   aniqlik   kiritdi,   ya ni   miloddan   avvalgi   6—5-asrlargaʼ
taalluqli   shahar   mudofaa   devorlari   ostidan   guvalaqdan   qurilgan
yanada   qadimgi   devor   qoldiqlari   ochilib,   Samarqandning   yoshi
miloddan   avvalgi   8-asr   o rtalariga   oid   ekanligi   isbotlaydi;   shaharning	
ʻ
arki   a lo   qismidan   milodiy   8-asrga   oid   murabba   (70x70)   shaklidagi	
ʼ
Samarqand   ixshidlarining   mahobatli   saroyi   qoldiqlari   ochildi.
Afrosiyobda arxeologik tadqiqot ishlari davom etmoqda.
            Afrosiyob   maydoni   taxminan   220   gektarni   tashkil   etadi   va   arxeologik
qatlamlarning   qalinligi   8-12   metrga   etadi.   Afrasiyob   shaharchasi   taglik   burchagi
janubga   qaragan   teng   yonli   uchburchak   shakliga   ega   edi.   Afrasiyob   ko'plab
tepaliklar   kesib   o'tgan   tabiiy   tepalikdan   kelib   chiqqan   va   shaharning   o'zi   baland
devorlar   bilan   o'ralgan   bo'lib,   ular   hozirda   ichkarida   40   metr   balandlikda   loydan
qurilgan   ulkan   inshootga   o'xshaydi.   Shaharning   eng   uzun   qismi   kengligi   1,5
kilometr   bo'lgan.  Sharqiy   devorning  o'rta  qismida  joylashgan   shaharchaga  kirish.
Afrasiyobda  minoralar   bo'lgan,  ularning  maksimal   uzunligi   334  kilometrni  tashkil
etgan   va  qoldiqlari atrofdagi  devorning ba'zi  joylarida  topilgan. Shaharga  suv  suv
kanallarida, sopol idishlar va quduqlarda hosil bo'lgan. Demak, bu ko'p joyni suv
omborlari egallagan degan ma'noni anglatadi, ularning eng kattasi million gallon
suvga   ega   va   janubiy   devor   yaqinida   joylashgan.Kuzatilgan   ko'chalarning
qoldiqlari topilmadi, chunki atrofdagi binolar shu qadar tor va egri izlarni buzib
tashlagan   va   vayron   qilgan.   Uylarni   qurish   uchun   loydan   yasalgan   yog'och
ramkada   pishmagan   g'isht   ishlatilgan.   Ulardan   ba'zilari   oynaning   kichik
bo'laklari   o'rnatilgan   gips   panjarali   derazalarga   ega   edi.U   erda   juda   ko'p   tanga
topilgan. Ularning asosida Afrasiyobni bosib olishning turli sanalari aniqlandi, bu
asosan   Viatkin   tomonidan   amalga   oshirildi.   Topilgan   tangalar   sosoniylarga,   bir
qismi   buxoro-xudotlarga,   yana   bir   qismi   umayod   va   abbosiylar   xalifalariga
tegishli   edi.   Somoniylarning   katta   miqdordagi   tangalari   topilgan,   kamroq
tarqalgani Xorazm shohlarining tangalari, eng kam tangalari esa Qoraxoniylar va
Saljuqlarning   tangalari   edi.   Mongke   tangalari   eng   so'nggi   topilgan   tangalar   edi.
Bu   topilgan   va   o'rganilgan   tangalarning   barchasi   Afrasiyobda   to'rtinchi   yoki
beshinchi   asrdan   XIII   asrgacha   yashaganligini   ko'rsatadi. Afrasiyobda   IX-X
asrlarga   tegishli   beshta   hammom   topilgan.   Afrasiyobdagi   hammom   sardobalar,
vannalar,   issiqlik   va   suv   etkazib   beradigan   quvurlar,   kiyinish   xonalari,   massaj
xonalari,   issiq   va   sovuq   zallar   va   ochiq   hovlilardan   iborat   edi.   Vannaning   ba'zi
joylarini o'yib ishlangan gips va freskalar.
7 1924   yilda   Afrasiyobda   Viatkin   qadimiy   xonaning   devoridan   buddistlarning
freskasi va boyitilgan alebastr paneli topilgan joyda o'z tadqiqotlarini o'tkazdi. U
erda   loydan   qurilgan,   g'isht   bilan   qoplangan,   devorlari   yaxshi   saqlanib   qolgan
kubikli   bino   topilgan.   Shuningdek,   devorlarda   ko'plab   maqolalar   topilgan.
Ulardan   birining   yonida   joylashgan   kichkina   binoning   devorida   arabcha   yozuv
topilgan: "Rahmdil va Rahmdil Xudoning nomi bilan ayt:" U yolg'iz Xudo, abadiy
Xudo ". Kashfiyotlar IX-X asrlarga oid tangalar tomonidan tarixga kiritilgan.
I929  yilda  XII  asrga  tegishli  bo'lgan  uy  qoldiqlari  va yonib   ketgan  bug'doyni  o'z
ichiga   olgan   katta   sayoz   chuqur   topildi.   Ular   Siob   sug'orish   kanali   yaqinidagi
vodiy   va   masjid   xarobalari   o'rtasida   topilgan.   Uy-joylarning   xarobalari   uchta
sathda   topilgan   va   ularning   eng   pasti   bizning   davrimizning   birinchi   asrlariga
taalluqlidir, eng so'nggi esa Somoniylar davriga tegishli bo'lib, bu ham topilgan va
Somoniylar bilan bog'liq bo'lgan tangalar bilan isbotlanishi mumkin. X asr.
Afrasiyobning   o'rta   asrlardagi   boy   uylaridan   biri   bu   X   asrga   tegishli   bo'lgan
uyning   qoldiqlari.   Bu   uyda   devorlarning   ichki   va   tashqi   qismlarini   qoplagan,
o'yma gipsli shiva bilan hashamatli tarzda ishlangan gumbazli zal bor edi. Hozirgi
vaqtda ushbu bezak O'rta asr san'atining namunasini taqdim etadi.
1930-yillarda   Viatkins   tomonidan   olib   borilgan   qazishmalar   paytida,   shahriston
hududida   joylashgan   Qoraxoniylar   davriga   oid   (hijriy   XI-XII   asrlar)   ajoyib
freskalari izlari bo'lgan saroy majmuasi xarobalarida topilgan. Ammo saroy 1212
yilda   Xvorzmiy   hokimiyatiga   qarshi   qo'zg'olon   paytida   vayron   qilingan   va
keyinchalik qayta tiklangan.
Afrasiyobning g'arbiy qismida asosiy masjid va minora qazilgan. Minora qadimgi
Samarqand   hukmdorlarining   unvoni   bo'lgan   forscha   Ixshid   so'zi   muhrlangan
g'ishtlarga   duch   kelgan.   Va   topilganidek,   masjid   bir   necha   bor   rekonstruksiya
qilingan.   Somoniylar   davrida   X   asrda   masjid   to'rtburchaklar   shaklida   bo'lib,
uning   yon   tomonlari   78   x   78   metrni   tashkil   etgan.   XI-XII   asrlarda   Qoraxoniylar
davrida u to'rtburchaklar shaklga ega bo'lib, 120 80 metrgacha kengaygan. Unda
ustunli   zalni   yoritib   turuvchi   qandillar   zanjirlaridan   oltita   eshik   eshiklari
topilgan   va   u   o'yma   gips,   o'yilgan   terrakota   plitalari   va   och-ko'k   plitalar   bilan
bezatilgan.
8 9 Afrosiyob tepaligi
10 Afrosiyob yodgorligi
11 Varaxsha yodgorligi tadqiqoti natijalari
Varaxsha   —   qadimiy   shahar   harobasi.   Buxorodan   40   km   shimoliy-
gʻarbda,   Dashti   Urganji   koʻlining   qadimiy   Rajfandun   vohasida
joylashgan.   Varaxsha   maydoni   9   ga   va   balandligi   10—20   metrli   ulkan
tepa shaklida saqlangan.
                   Tarixi. Varaxsha va uning atrofida V. A. Shishkin (1937-39, 1947-
54)   keng   koʻlamda   arxeologik   tadqiqotlar   olib   borgan;   A.
Muhammadjonov   (1975—77),   O.   V.   Obelchenko   (1977—79),   G.   V.
Shishkina   (1987—90)   ham   Varaxshaning   ayrim   qismlarida   qazishmalar
olib borishgan. Arxeologik qazishmalardan maʼlum boʻlishicha, Varaxsha
mil.   av.   2-asrda   bir-biriga   tutashgan   bir   nechta   istehkomli   qishloqlar
tarzida qad koʻtargan.
Varaxsha   harobalarining   shimoliy   gʻarbida   qadimiy   qoʻrgʻonlardan
birining   tashqi   devori   hamda   yarim   doira   shakldagi   ichki   sahni   4,5×5
metrli burji kavlab oʻrganilgan. Devorning qalinligi 1,8—1,9 m va hajmi
37×41×10   sm   boʻlib   xom   gʻishtdan   qurilgan.   Devor   va   burjlarida   ichki
tomoni   38—40   sm,   tashqarisi   75—80   sm,   kengligi   20—22   sm   boʻlgan
paykonsimon nishon tuynuklari ochilgan.Mil. av. 2—1-asrlarda va mil. 1
—2 asrlarda Varaxsha va uning atrofida madaniy hayot gullagan. 3—4-
asrlarda Varaxsha tanazzulga uchragan. 5-asrda Varaxsha yana tiklanib
Buxoroning   qadimiy   hukmdorlari   —   buxorxudotlarnint   qarorgohiga
aylangan. Shu davrda Varaxsha mustahkam devor bilan oʻralgan, uning
janubiy   qismida   ark   qurilgan.   8—10-asrlarda   ayniqsa   obod   boʻlgan.
Varaxsha   va   uning   atroflari   12   kanal   bilan   sugʻorilib,   Rajfandun
vohasidagi eng yirik va markaziy qalʼalardan biriga aylangan.
12 Buxoro   va   Xorazm   oraligʻidagi   karvon   yoʻli   Varaxsha   orqali   oʻtgan[1].
Har   oʻn   besh   kunda   Varaxshada   bir   kunlik,   yil   oxirida   20   kunlik   bozor
sayli   (navroʻzi   kasho   varzon,   yaʼni   dehqonlar   yangi   yili)   oʻtkazilgan[2].
Buxorxudotlar   qarorgohi   qilinishi   bilan   Varaxsha   yirik   shaharga
aylangan. 11—12-asrlarda uning hududi eniga 6 km dan ziyod boʻlgan.
12-asrda   Varaxsha   vohasidagi   hayot   toʻsatdan   nomaʼlum   sabablarga
koʻra toʻxtab qolgan.
Meʼmorligi   va   sanʼati.1949—54   yillarda   Varaxsha   tarixi   va
meʼmorligi   oʻrganildi.   Kvadrat   shakldagi   yirik   xom   gʻishtlardan
qoʻshminora   tarzida   oʻrab   chiqilgan   balandligi   15   m   boʻlgan
tagkursilarning   biriga   podsho   saroyi   va   ikkinchisiga   soqchixonali
darvozaxona   bino   qilingan.   Arkning   sharqiy   qismida   tomi   ravoqsimon
gumbaz   tarzida   yopilgan   uzun   yoʻlaksimon   (navkarxona   va
darvozaxona)  xonalar mavjud boʻlgan.Arkning markazida janub tomoni
mudofaa   devoriga   yondoshgan   Varaxsha   hukmdorining   saroyi
joylashgan.   U   Sharqiy   (11,5×17   m)   va   Gʻarbiy   (6,6×7,25   m)
mehmonxona  hamda Qizil xona  (zal)  (8,5×12 m) lardan iborat boʻlgan.
Saroy   gʻarb   tomonidan   3   ravoqli   ganchkori   ustunlar   oʻrnatilgan
hashamatli peshayvon bilan oʻralgan 4
. Ayvon ravoqlarining ustunlari va
toqilari   ganchkori   qabartma   tasvirlar   hamda   turli   xil   girixlar   bilan
bezatilgan.Saroyning Kizil xona va Sharqiy mehmonxonalari toʻla kavlab
ochilgan. Xona devorlari mayda somonli loy suvoq ustidan yupqa ganch
suvoq qilinib, devoriy rasmlar qizil, sariq, kulrang, qora, zangori, pushti
va   jigarrang   boʻyoqlar   bilan   bezatilgan.   Ularda   turli   xil   manzaralar,   fil
mingan   shahzoda   va   chokarlarning   old   va   ortdan   chovut   solgan
qoplonlar bilan olishuvi;  qayrilib  nishonga  kamondan oʻq  uzayotgan  ot
ustidagi   chavandoz,   qanotli   tuya   shaklidagi   oltin   taxtda   oʻtirgan
hukmdor   tasvirlangan.   Sharqiy   mehmonxona   devorida   tiz   choʻkib,
qoʻlida   qadah   tutgan   malika,   belida   shamshir,   bir   qoʻlida   qisqich
ushlagan   podshoh,   oʻrtada   vazasimom   otashgoxda   yonib   turgan
4
  . Kabirov J., Sagdullaev A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. -T.: 1990.
13 muqaddas   olov-azarxurro,   otashgoxdan   oʻngda   beliga   xanjar   taqilgan
shahzodaning tiz choʻkib ibodat qilayotgan tasviri yoki sovut va dubulgʻa
kiygan,   qoʻllarida   nayza,   qalqon   ushlagan   suvoriylarning   jang
qilayotgan,   shuningdek   butazor,   toʻqay   ichidagi   ov   manzarasi   kabi
tasvirlar   ayniqsa   diqqatga   sazovordir.Arxeologik   topilmalardan
aniqlanishicha,   janubiy   xonalarning   ikkinchi   qavatidagi   xona   ganchkori
naqshlar   bilan   bezatilgan   ekan.   Koʻplab   topilgan   qabartma   ganchkori
naqshlar   orasida   hovuzda   suzib   yurgan   baliqlar,   yelkasidan   oʻq   yegan
arhar,   yelib   borayotgan   jayran,   bedanalar,   ayol   boshli   baxt   qushi   —
Humo,   hamlaga   tayyorlanayotgan   ajdarho,   taqimiga   sadoq   bogʻlagan
suvoriy hamda koʻpdan-koʻp ayollarning bosh qismlari bilan bir qatorda
turli   xil   islimiy   va   girih   parchalari   uchraydi.
14 15 16 Varaxsha   yodgorligi
17   Poykand   yodgorligi   tadqiqoti   natijalari
  Buxoro viloyatidagi o‘rta asrlarga oid Poykent qadimgi manzilgohining xarobalari.
Ushbu betakror shahar ming yillar davomida cho‘l qumliklari ostida qolib ketgan,
bu   esa   uning   qoldiqlarini   hozirgi   kungacha   saqlab   qolishga   yordam   berdi.   Aynan
shu   uchun   arxeologlar   bu   hududni   Osiyoning   Pompeyi   deb
nomlashgan.Tarixchilarning   fikriga   ko‘ra,   so‘g‘d   shahrining   qadimiy   qal’asida
odamlar birinchi ming yillikning boshlaridan yashay   boshlagan. O‘rta asrlarda bu
yerda   hukmdor   saroyi,   qadimiy   ibodatxonalar   va   xo‘jalik   qurilishlari   joylashgan
edi.   Qal’aga   tutash   bo‘lgan   va   o‘z   vaqtida   eftalitlar   yashagan   ikkita   ichki   shahar
(Shaxristonlar)   minorali   mustahkam   devorlar   bilan   o‘ralganligi  unga   antik   shahar
maqomini  bergan.   Shaharning  shimoliy   qismida   qabriston   va   zardushtiylik   diniga
oid   ibodatxonalari   bo‘lgan.Somoniylar   hukmronligi   davrida   shahar   o‘z   rivojining
eng cho‘qqisiga chiqib, yirik savdo va hunarmandchilik markaziga aylandi. Qadimgi
shahar atrofida ko‘plab karvonsaroylar paydo bo‘lib, ular Buxoroga sayohat qilgan
ko‘plab savdogarlar uchun to‘xtash joyi vazifasini o‘tagan. Arxeologlar bu yerda XI
asrga   oid   qadimiy   jome   masjidining   qoldiqlarini   topganlar.   Ammo   XI   asrda
Zarafshon daryosining sayozlanishi tufayli, Poykentga suv kelishi to‘xtagan, bu esa
shaharning   inqirozga   uchrashiga   sabab   bo‘lgan.   Asrlar   o‘tgach   bu   yerlar   sahroga
aylandi, qum ostidagi xarobalar olimlarga qadimgi tarixning ulkan xazinasini bitta
to‘plamga   jamlashga   yordam   berdi.Olimlar   bu   yerda   qadimgi   So‘g‘diyona
madaniyatiga   tegishli     noyob   materiallarni   topdilar:   uch   rangli   rasm   solingan
sirlangan   keramika,     kimyoviy   tajribalar   uchun   ko‘k   shisha   buyumlar,   atirlar   va
dori-darmonlarni   saqlaydigan   idishlar   topilgan.
18 Poykand yodgorligi
Rivojlangan oʻrta asrlarda Zarafshon vohasi
19 IX-X   asrlarga   oid   ayrim   yodgorliklar   saqlanib   qolgan   bo’lsada,   mazkur
davrda   mе'morchilik   va   binokorlik   tеxnikasi   rivojlangan   edi.   Pishgan
g’isht,   ganch,   ravoq,   gumbaz,   toqlar   qurilish   sohasidagi   yangiliklar
bo’ldi.   Pishgan   g’ishtdan   maqbaralar   qurishda,   turar   joy   zallarida,
kanalizatsiya   quvurlari   qurishda   ishlatilgan.   Turar   joylarning   asosiy
qismida   xom   g’isht   ishlatilgan.   Sinchli   uylar   ko’proq   qurila   boshlandi.
Binolar   qurilishida   gеomеtriya   fanidan   tobora   ko’proq   foydalanildi.
O’rta   Osiyo   mе'morchiligida   arab   xalifaligi   xalqlari   mе'morchiligiga   xos
umumiy jihatlar ham bor edi. Bu narsa masjid, madrasa va boshqalarda
ko’rish mumkin. Mazkur  davr m 'morchiligining  eng yorqin namunasiе
Buxorodagi   Ismoil   Somoniy   maqbarasidir.   Maqbaraga   Ismoil,   uning
n varasi   Nasr   ibn   Ahmad   dafn   qilingan.   Maqbara   binolarni   tuzilishi	
е
juda   sodda.   U   kub   shaklida   bo’lib,   tosh   gumbaz   qilib   yopilgan.
To’rtburchak   xonaning   gumbazi   sakkizta   ravoq   ustiga   qurilgan   va
sakkiz   qirrali   asosga   o’rnatilgan.   Ravoqlardan   4   tasi   xonaning   t pa	
е
burchaklariga   qurilgan.   Binoning   t pasida   yorug’lik   t shiklari	
е е
o’rnatilgan. maqbaraning to’rttala old tomoni ham bir xilda ishlangan.
Har qaysi d vorning  o’rtasiga  katta ravoq  o’rnatilgan,  burchaklari   esa	
е
uch chorakli mustahkam g’isht ustunlar bilan ishlangan. D vorlarning	
е
ichi   va   tashqi   tomoni   naqshkor   g’isht   bilan   ishlangan.   Maqbara
qurilishida   O’rta   Osiyo   an'anaviy   m 'morchiligini   yanada	
е
rivojlanganligini   ko’rish   mumkin.X   asrda   Tim   qishlog’ida   qurilgan
Arabota   maqbarasi   ham   O’rta   Osiyo   m 'morchiligining   noyob
е
durdonalaridan   hisoblanadi.   Maqbara   X   asrning   70-yillarida   (977   y.)
qurilgan 5
.   Arabota   maqbarasi   XI-XII   asrlar   O’rta   Osiyo
m 'morchiligining   yangi   bosqichga   ko’tarilishi   davri   namunasidir.	
е
Binoning   katta   ravoqli   baland   p shtoqli   naqshlar   bilan   ishlangan,	
е
p shtoq   atrofida   o’ymakor   naqsh   bilan   arab   harflari	
е
yozilgan.Afrosiyob,   Varaxsha,   Poykand   va   boshqa   qadimiy   shahar
xarobalaridagi   bino   qoldiqlari   o’rganilgan.   Afrosiyobning   g’arbiy
qismidagi   juda   katta   bino   xom   g’ishtdan   qurilgan   bo’lib,   d vorlari	
е
5
  Kabirov J. Sa’dullaev. A. O‘rta Osiyo arxeologiyasi. Toshkent: «O‘qituvchi» nashriyoti, 1980.
20 ganch   naqshlari   bilan   b zatilgan.   Ganch   suvog’idan   y limli   bo’yoqе е
bilan solingan uchta odam siymosi tasvirlangan rasm topildi.
                  1960-1964   yillarda   O’z   FA   arxeologik   eksp ditsiyasi   tomonidan	
е
yuqoridagi   saroy   xarobalari   bilan   birga   mustahkam   d vor   bilan   o’rab	
е
olingan bir n chta binolar topildi. U xona, yo’lak va hovlidan iborat edi.	
е
Bino   xonalari   naqshlar   bilan   b zatilgan,   polga   pishgan   g’isht	
е
to’shalgan.   D razalarga   rangdor   oynalar   ishlatilgan.   Afrosiyobdan   VII	
е
asrda   o’ymakorlik   k ng   yoyilganligini   ko’rish   mumkin.   Varaxsha   va	
е
Afrosiyob   aholisining   uylari   d vorlari   ganch   suvoq   qilingan   va	
е
naqshlangan.
          Me’morchilikda turli bezakli uslublardan foydalanila boshlangan.
IX-X asrlarda arab imlosining islimiy, kufiy, XI asrdan nasx turlaridan
foydalanila   boshlangan;   pishiq   g’ishtlar   och   malla   rangda   bo’lgan.   XII
asrdan boshlab rangli koshinlardan foydalanila boshlangan, musulmon
inshootlarida   moviy,   yashil,   zangori   koshinlardan   keng   foydalanilgan.
Bu   davrda   tasviriy   san'at   va   naqqoshlikda   murakkab   o’simlik-
g om trik   gulli   naqshlar   ishlatilgan.   X   asrning   ikkinchi   yarmida	
е е
Samarqand   guzarlarida   uy   hayvonlari   tasvirlari   sotilgan   (Ibn   Xavqal).
X   asr   o’rtalarida   Buxoroda   “sanamlar”   sotilgan   (Narshaxiy).
Afrosiyobdan   topilgan   sopol   idishlar   kulolchilik   rivojlanganidan
dalolatdir.
Bu   davrdagi   musulmon   m 'morchiligining   eng   ko’zga   ko’ringan	
е
inshootlari orasida masjidlar alohida ahamiyatga egadir. Ularning uch
turi   mavjud   bo’lgan:   Jom   (Juma)   masjidi   (shaharda   juma   va   Hayit	
е
namozlari   o’qiladigan   umumshahar   aholisi   uchun),   guzar   masjidlari
(mahallalarda   kunlik   namozlarni   o’qishga   mo’ljallangan),   Namozgoh
(shahar   tashqarisidagi   yo’lovchi   va   karvondagilar   uchun
mo’ljallangan)   masjidlar.   Masjidlarning   diqqatga   sazovor   jihati   ibodat
qilinadigan m hrobi g’arbga, qiblaga – Makka tarafga qaratib quriladi.	
е
                    Ilk   masjidlar   bizning   kunimizgacha   to’laligicha   saqlanib
qolmagan   bo’lsa-da,   ulardan   ba'zilarining   ayrim   qoldiqlari   y tib	
е
k lgan.   XI-XII   asrlarda   qurilgan   masjidlardan   Buxoro   viloyatidagi	
е
21 D hgoron masjidining 9 gumbazi saqlanib qolgan. Bino d vorlari xomе е
g’ishtdan   4   ta   yumaloq   ustun   pishiq   g’ishtdan   qilingan.   G’arbiy
Turkmanistondagi   Misriyona   masjidining   p shtoq   qismi   saqlanib	
е
qolgan, xolos.Masjidlar uchun alohida xususiyatga ega bo’lgan jihat bu
minoralardir.   Minoralar   musulmonlarni   namozga   chorlashda   muhim
ahamiyat   kasb   etgan.   1127   yilda   Buxoroda   Minorai   Kalon,   1196-1198
yillarda   Vobk nt   minorasi,   1108-1109   yillarda   Jarqo’rg’on   minorasi	
е
quriladi.   Minoralarning   har   bir   «b lbog’i»   ga   alohida   rang   bilan	
е
o’zgacha z b b rilgan.Arx ologik qazishlar natijasida IX-X asrlarga oid	
е е е
T rmizdagi Chorsutun, Buxorodagi Mag’oki Attor masjidlari qoldiqlari	
е
topildi.   Har   ikkala   binoning   gumbazli   tomi   g’ishtdan   ishlangan
yumaloq   ustunlar   ustida   turadi.Maqbaralar   ham   alohida   diqqatga
sazovordir.   Islom   dini   O’rta   Osiyo   aholisi   tomonidan   qabul   qilingach,
hukmron   sulola   vakillari   ajdodlari,   o’zlari   va   avlodlari   uchun
maqbaralar   qurdirganlar.   Miyondagi   Abu   Said   maqbarasi   (1051   y.),
S raxs (Turkmaniston) da S raxsbobo yoki Abul Fazl maqbarasi (1125
е е
y.) 6
,   Marvdagi   Sulton   Sanjar   maqbarasi   (XII   asrning   40-yillari)   ilk
maqbaralar   sirasiga   kiradi.   Samarqanddagi   Shohi   Zindadagi   ayrim
maqbaralar   XII   asrga   oiddir.   Urganchdagi   El-Arslon   va   Tak shning	
е
(Ko’xna   Urganch)   maqbaralari,   Xorazmdan   XI-XIII   asrlarga   oid
Bo’ronqal'a,   Noibqal'a,   Qavatqal'a   chorbog’lari,   Faxriddin   Roziy   va
shayx   Sharif   mozori   maqbaralari   saqlanib   qolgan.,   T rmiz   yaqinidagi	
е
Sulton   Saodat   majmuasi,   O’zgandagi   Qoraxoniylar   maqbarasi   ham
diqqatga sazovordir.Jamoat  binolari  orasida T rmiz atrofidan IX asrga	
е
mansub   xom   g’ishtdan   qilingan   Qirqqiz   nomli   chorbog’-saroy
xarobalari   topilgan   bo’lib,   u   to’rtburchak   shaklda   qurilgan   va
gumbazga  ega  bo’lgan.  Buxoro-Navoiy  viloyatlari  oralig’ida   joylashgan
Raboti   Malik   karvonsaroyi   qoldiqlari   ham   diqqatga   sazovor   bo’lib,
uning   p shtoq   qismigina   saqlanib   qolgan.Ko’rib   chiqilayotgan   davrda	
е
kulolchilik,   shishasozlik,   zargarlik,   misgarlik,   t mirchilik,   umuman	
е
olganda   mavjud   yirik   shaarlarda   hunarmandchilikning   32   dan   ortiq
6
  Shirinov T.Sh., Berdimuradov A., Pardaev M.H. Mustaqillik yillarida arxeologiya fanini taraqqiyoti. IMKU -37, 
Samarqand.: 2010 .
22 turi   mavjud   bo’lgan.   Kulolchilikda   sirdan   foydalanila   boshlanib,   turli
epigrafik tasvirlar bilan birga turli hayvon va qushlarning tasvirlaridan
ham   foydalanila   boshlangan.   Kulolchilikda   o’ziga   xos   maktablar   –
Marv,   Niso,   Samarqand,   Toshk nt,   Farg’ona,   Taroz,   K sh   kulolchilikе е
maktablari va markazlari paydo bo’lgan.
XII   asr   oxiri   –   XIII   asrga   k lib   kulolchilik   maxsulotlarini   ishlab
е
chiqarishda   sifati   kamayib,   yashil   rang   bilan   anglab   bo’lmas   suratlar
chizilgan. Buni b vosita ko’chmanchi xalqlar bilan olib borilgan o’zaro	
е
madaniy   aloqalar,   qolav rsa   mo’g’ullarning   O’rta   Osiyoga   bostirib	
е
k lishi bilan bog’liqdir.	
е
Mo’g’ullar   istilosi   O’rta   Osiyo   xalqlari   hayotidagi   taraqqiyotga   og’ir
zarba b rdi. Siyosiy parokandalik, ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy hayot	
е
butunlay   izdan   chiqdi.   T rmiz,   Nasaf   (Shullukt pa),   Samarqand,	
е е
Buxoro, Urganch shaharlari butunlay vayron etildi.
Chig’atoy ulusi takibida bo’lgan O’rta Osiyo xalqlari yurt ozodligi uchun
to’xtovsiz   kurash   olib   bordilar.   XIII   asr   oxiri   -   XIV   asr   boshlarida
xo’jalik hayot tiklana boshlandi.
XIV   asrning   I-yarmida   K b kxon   (1318-1326)   Qarshi   shahriga   asos
е е
soldi.   L kin   mo’g’ullar   Movarounnahr   madaniy   hayotini   yuksaltira	
е
olmadilar.XIV   asr   70-yillarida   Amir   T murning   hokimyatga   k lishi,	
е е
markazlashgan   davlatning   tashkil   topishi   butun   XV   asr   mobaynida
Movarounnahr   va   Xurosonda   madaniy   hayot   taraqqiyotini   b lgilab	
е
b rdi.   Amir   T mur   Movarounnahrni   madaniyat,   san'at   o’chog’iga	
е е
aylantirish   uchun   katta   ishlarni   amalga   oshirdi.   Uning   rahbarligida
saroylar,   masjidlar,   madrasalar,   maqbaralar,   bog’lar   barpo   etildi.Amir
T mur Samarqand atrofida Misr, Damashq, Bag’dod, Sultoniya, Sh roz
е е
nomlari   bilan   qishloqlar   barpo   qildirdi.   Amir   T mur   davrida	
е
muhtasham   inshootlar   qurildi.   Bular   jumlasiga   Shohi   Zinda
maqbaralari,   Bibixonim   Jom '   masjidi,   Go’ri   Amir,   Shahrisabizdagi	
е
Oqsaroy,   Jahongir   maqbarasi,   Gumbazi   Sayidon,   Qarshidagi   Odina
masjidi,   Turkistondagi   Ahmad   Yassaviy   maqbarasi.   Toshk nt	
е
yaqinidagi Zangi Ota maqbarasini kiritish  mumkin.  Bulardan  tashqari
23 Samarqandda   Amir   T mur   qarorgohi   Ko’ksaroy,   Bo’stonsaroy,   shaharе
atrofida   Bog’i   Chinor,   Bog’i   Baland,   Bog’i   Bihisht,   Bog’i   baland   kabi
bog’lar   barpo   qilindi.Amir   T mur   davrida   Movarounnahrda	
е
boshlangan   madaniy   yuksalish   Ulug’b k   davrida,   Xurosonda   esa	
е
Shohrux   va   Xusayn   Boyqaro   davrida   davom   etdi.   Ulug’b k	
е
Samarqandni   obod   qilishga   alohida   e'tibor   qaratdi.   Uning   davrida
R giston   maydoni   shakllandi.   U   qaytadan   r jalashtirilib,   maydonga	
е е
Ulug’b k madrasasidan tashqari p shtoqli va ulkan gumbazli xonakoh,	
е е
karvonsaroy, o’ymakor yog’ochlardan ishlangan masjidi Mukatta' bino
qilindi. Ikki yuz o’n gumbazli Ko’kaldosh jom ' masjidi qad ko’tardi. Bu	
е
oliy imoratlardan faqat Ulug’b k madrasasigina bizning davrimizgacha	
е
saqlangan.   U   ikki   qavatli,   xujralarining   old   tomonlari   to’rt   qirrali
ayvon,   burchaklarida   darsxonalar,   g’arbiy   tomonida   esa   masjid
joydashgan.   Imorat   p shtoqi   sharq   tomonga,   R giston   maydoniga	
е е
qaragan. Madrasa p shtoqi, to’rt burchagidagi minoralari va d vorlari	
е е
naqshinkor parchin va koshinlar bilan qoplangan.
Ulugb k   davrida   Shoxizinda   ansambli   kompozitsiyasi   jixatidan   tula	
е
kurib   bitkazildi.   Uning   markaziy   kismidagi   nakshinkor   obidalar
orasida   ayniksa,   Kozizoda   Rumiy   makbarasi   m 'moriy   jixatdan   eng	
е
ajoyibi xisoblanadi. U p shtokli, ulkan gumbazli ziyoratxonadan iborat	
е
bulib,   koshinkor   va   b kiyos   jilvali   turli   rangli   parchinlar   bilan
е
nakshlangan.  1417 yilda  Buxoroda, 1417-1420  yillarda  Samarkand,  1433
yilda Fijduvon madrasalari kurildi 7
.
Ulug’b k   tomonidan   qurdirilgan   m 'moriy   binolar   ichida   tarhi,	
е е
mat matik   y chimlari,   naqsh   va   b zaklari   jihatidan   eng   nodir	
е е е
inshootlardan   hisoblangan,   1428-1429   yillarda   Afrosiyob   xarobasi
yaqinida Naqshi Jahon d gan joyda uch qavatli binodan iborat bo’lgan	
е
rasadxonasi   alohida   o’ringa   ega.   Bu   rasadxona   Shaqkning   ko’p   asrli
ilmu   ma'rifat   va   madaniyati   tarixida   shuhrat   topgan   rasadxonalar
orasida   Movarounnahrda   qad   ko’targan   yagonasidir.   Bugungi   kunda
7
  Shirinov T.Sh., Berdimuradov A., Pardaev M.H. Mustaqillik yillarida arxeologiya fanini taraqqiyoti. IMKU -37, 
Samarqand.: 2010 .
24 mazkur   rasadxonaning   faqat   y r   osti   qismigina   saqlanib   qolgan.   1908е
yilda   V.L.Vyatkin   rasadxona   Faxri   s kstantining   y r   osti   qismini	
е е
topadi.   1948   yildagi   arx ologik   qazishlar   natijasida   rasadxona   radiusi	
е
40   m trdan   aniqroq   doira   shaklidagi   binodan   iborat   bo’lganligi	
е
aniqlandi. Faxriy s k ntanti binoni to’rt qismiga bo’ladi. Ularda katta-	
е е
kichik   xonalar   bo’lgan.   Abdurazzoq   Samarqandiyning   ma'lumotlariga
ko’ra,   rasadxona   d vorlarida   to’qqiz   osmon;   graduslar,   daqiqalar,	
е
soniyalar bilan to’qqiz osmon doirasi, y tti sayyora, muhim yulduzlar,	
е
tog’lar,   d ngiz   va   cho’llar   bilan   birga   y r   shari   tasvirlangan   edi.	
е е
Ulug’b k kutubxonasida fanning turli sohalariga mansub 15000 tomlik	
е
kitoblar saqlangan.
Jamoat   binolari   qurilishi   m 'morchiligida   R giston   maydonida   bino	
е е
qilingan   Mirzoyi   hammomi   va   karvonsaroyi,   «Bog’i   maydan»   da   qad
ko’targan   «Chilsutun»   («Qirq   ustun»)   va   «Chinnixona»   saroylari
diqqatga   sazovordir.   Tillakori   madrasasi   o’rnida   bo’lgan   Mirzoyi
karvonsaroyida   ko’pincha   xorijiy   mamlakatlardan   k lgan   savdogarlar	
е
qunishgan.
XV   asr   II-yarmida   Xurosanda   madaniy   hayot   taraqqiyottida   Alish r	
е
Navoiy muhim rol o’ynadi. Unga zamondosh muarrixlarning shahodat
b rishicha,   Xurosonda,   xususan   Xirot   va   uning   buluklarida   Navoiy	
е
tashabbusi   bilan   uch   yuzdan   ortiq   jamoat   binolari:   masjid,   madrasa,
maqbara, xonakoh, hammom, shifoxona, saroy, istirohat bog’lari, rabot
va karvonsaroylar hamda sug’orish inshootlaridan ariq (kanal), hovuz,
ko’prik,   koriz,   bandlar   (suv   omborlari)   qurilgan.   Muarrix
Xondamirning   ma'lumotiga   ko’ra,   Alish r   Navoiy   o’z   mablag’i	
е
hisobidan   52   ta   rabot,   19   hovuz,   16   ko’prik,   9   hammom,   bir   qancha
madrasa,   masjid,   xonakoh   va   shifoxonalar   qurdirgan.   Astrobod
shahrida   qurilgan   Mir   saroyi   va   Jom '   masjidi,   Marv   shahridagi	
е
Xusraviya madrasalarini qurdirgan.  Shuningd k  u janglar  va zilzilalar	
е
natijasida   vayron   bo’lgan   inshootlarni   ham   qayta   tiklattirgan.
Jumladan, XIII asrda Hirotda qurilgan Jom ' masjidi, 1405-1418 yillarda	
е
Mashhadda   qurilgan   Gavharshod   masjidi,   XI   asr   boshida   Gurgon
yaqinida o’rnatilgan Qobus minorasi, XI asrda Marv va Hirot oralig’ida
25 qurilgan   Arslonjoziba   raboti   va   ko’plab   boshqa   inshootlar   ta'mir
ettirilgan.   Bundan   tashqari   Alish r   Navoiy   Samarqandda   Abusaidе
ajdodlari maqbarasi va ishratxona qurdirgan.
                         
  Foydalanilgan adabiyotlar:
1.Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q.Toshkent,O'zbekiston,1998-
yil.
2. Karimov I.A. Jayxun sohilidagi abadiy shahar // Xavfsizlik va 
tinchlik uchun kurashmoq kerak. Asarlar, 10-tom. Toshkent, 
O’zbekiston, 2002.
3. O’z.R.FA Tarix instituti faoliyatini takomillashtirish twg’risidagi 
Vazirlar Mah’kamasining qarori, Xalq swzi. 1998, 29 iyul
4.Askarov A.A. Uspexi arxeologov Uzbekistana v izuchenii kamennogo 
veka .IMKU-11, Iz-vo «Fan», -T.: 1974.
5.Avdusin D.A. Polevaya arxeologiya SSSR. M.: 1980.
6 Shirinov T.Sh. O’zbekistonda arxeologiya fanini rivojlantirish 
kontseptsiyasi //WMMT. 32-son. Toshkent, Fan, 2001.
26 7.Shirinov T.Sh., Pardaev M.X, Mirzaah’medov J.K., Akademik 
Ya.G’.G’ulomovning hayot yo’li va ilmiy merosi. // WMMT. 29-son. 
Samarkand,Sug’diyona, 1998.
8.Kabirov J., Sagdullaev A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. -T.: 1990.
9.Shirinov T.Sh., Berdimuradov A., Pardaev M.H. Mustaqillik yillarida 
arxeologiya fanini taraqqiyoti. IMKU -37, Samarqand.: 2010.
10. Kabirov J. Sa’dullaev. A. O‘rta Osiyo arxeologiyasi. Toshkent: 
«O‘qituvchi» nashriyoti, 1980.
11.     Jo‘raqulov.   M.J;         O‘rta   Osiyo   ibtidoiy   arxeologiyasi.   Toshkent.
«O‘qituvchi» nashriyoti, 1984. 
12.     Asqarov   A.A.   O‘zbek   xalqining   kelib   chiqish   tarixi.   «O‘zbekiston»
nashriyoti, 2015.
27

Mavzu: “ZARAFSHON VOHASI OʻRTA ASRLAR DAVRI YODGORLIKLARI TADQIQOTLARINING NATIJALARI” Reja: 1. Afrosiyob yodgorligi oʻrta asrlarda 2. Varaxsha, Poykand yodgorliklarining tadqiqot natijalari 3. Rivojlangan oʻrta asrlarda Zarafshon vohasi 1

Afrosiyob yodgorlig ining oʻrganilishi va tadqiqot natijalari Afrosiyob — Samarqandning qadimgi xarobasi. Bu nom tarixiy manbalarda qadimgi Samarqandga nisbatan faqat 17-asrdan boshlab uchraydi. Qadimgi Samarqand sugʻd manbalarida Smarakanve deb atalgan. Mil. av. 4-asrda Samarqand Aleksandr Maqsuniy qoʻshinlari tomonidan istilo etilgach, yunon mualliflari kundaliklarida Maroqanda sifatida eslatiladi. Maroqanda Smarakanvening yunoncha tarjimasi. Movarounnahrda somoniylar hokimiyat tepasiga kelgach, qadimgi Smarakanve 9-asrdan boshlab Samarqand deb atala boshlandi. 11 — 15-asrlarda turkiy tilda bitilgan adabiyotlarda Samarqand Semizkent sifatida uchraydi. 15 — asrdan forsiy va turkiy tillardagi manbalarda bir xilda Samarqand nomi ishlatiladigan bo ldi.ʻ Afrosiyob hozirgi Samarqandning shimoliy chegarasiga tutashgan keng bo sh tepaliklar bo lib, uning maydoni 219 ga. Tepalikning shim. Siyob ʻ ʻ arig i bilan chegaralangan. Jan. tomondan „eski shahar“ deb atalgan ʻ Samarqandga qo shilib ketgan. ʻ Shaharning dastlabki tarixi haqida yozma manbalarda ma lumotlar ʼ juda kam uchraydi. Ko hna shaharda o tkazilgan arxeologik qazishlar ʻ ʻ esa bunday ma lumotlarni ko proq bermoqda. ʼ ʻ Arxeologik qazishmalar bir necha metr qalinlikdagi madaniy qatlamlar qanday bo lganligini ko rishga, boylar va kambag allarning uylarini, ʻ ʻ ʻ hunarmandlarning ustaxonalarini, savdogarlarning do konlarini, ʻ ko'cha va maydonlarni, shohona saroylar va ibodatxona, masjid va madrasalarni, mudofaa inshootlarini, shaharning suv bilan ta minlash ʼ tizimi va h.k.ni aniqlashga yordam beradi. Afrosiyob va uning topilmalariga qiziqish 1868 yilda Chor Rossiyasi tomonidan Samarqand bosib olingandan keyin boshlandi. Afrosiyobda 2

dastlabki qazish ishlari bilan mayor Borzenkov (1874), podpolkovnik V. V. Krestovskiy (1883), sharqshunos olimlar N. I. Veselovskiy (1884-85, 1895), V. V. Bartold (1904) va V. L. Vyatkin (1905; 1912— 13)lar shug ullanishdi. 1919 yilda M. YE. Masson, V. L. Vyatkin tadqiqotʻ boshlagan joylarda qazish ishlarini davom ettirib, somoniylar saroyi (9- asr) xarobalarini ochdi. 1925, 1929—30 ylarda V. L. Vyatkin Afrosiyobda qazish ishlarini davom ettiradi va uning turli davrdagi tarixiga oid ko plab materiallar to playdi. Ammo 1930 yillarga qadar Afrosiyobda ʻ ʻ olib borilgan arxeologik qazishmalar qadimgi Samarqand tarixiga doir juda kam materiallar bergan. Urushdan keyin O zbekiston FAning ʻ Tarix va arxeologiya instituti olimlaridan Afrosiyob I. Terenojkin tomonidan Afrosiyobda jiddiy dala tadqiqotlari o tkazildi. Natijada ʻ uning eng pastki qatlamidan miloddan avvalgi 6—5-asrlarga taalluqli buyumlar, uy-joy xarobalari topildi. V. Afrosiyob Shishkin (1958-66) va Ya. F. G ulomov (1967—70)lar rahbarligida olib borilgan keng ko lamli ʻ ʻ arxeologik qazishlar natijasida qadimgi madaniy qatlam materiallari Afrosiyobning boshqa joylaridan ham topildi. 1966 yil 13 iyulda Afrosiyobni arxeologik jihatdan kompleks o rganishni tashkil etish ʻ maqsadida Respublika hukumatining maxsus qarori qabul qilindi. Unga ko ra, Afrosiyob „arxeologik qo riqxona“ deb e lon qilinib, uni ʻ ʻ ʼ o rganish ishiga Toshkent va Samarqand davlat universitetlari hamda ʻ Madaniyat vazirligining San atshunoslik instituti ham safarbar etildi. ʼ Aniq ilmiy rejalar asosida boshlangan arxeologik tadqiqotlar tufayli nafaqat shaharning ko p asrlik yoshi, balki uning har xil davrlardagi ʻ tarixiy topografiyasi, shahar tarkibi, shahar hayotining rivojlanish bosqichlari, bosqinlar tufayli yuz bergan bo'hronlar davri aniqlandi. Samarqand yushshdlarining shohona saroyi ochildi. Afrosiyobda topilgan arxeologik materiallar Samarqand miloddan avvalgi 8—5-alarda Sug diyonaning markaziy shahri sifatida vujudga ʻ kelganligini ko rsatadi. Mil. av. 329 yilda shahar Aleksandr Maqduniy ʻ qo shinlari tomonidan vayron etilgan, uning izlari hozirgacha shahar ʻ mudofaa inshootlarida yaxshi saqlangan. Mil. av. 3 — 1-asrlarda, Kushonlar saltanati davrida shahar hayotida yuksalishlar yuz bergan. 3

Mil. av. 3-asrda shahar qo shaloq mudofaa devori bilan o rab olingan. Uʻ ʻ davrlarning qalin ma-daniy qatlami Afrosiyobning shim.da, uning arki a losi joylashgan qismida yaxshi saqlangan. Arxeologik materiallar va ʼ yozma manbalarda ta kidlanishicha, bu zamonda Samarqand orqali ʼ Buyuk ipak Yo li o tgan, ichki va tashqi savdo, hunarmandchilik rivoj ʻ ʻ topgan. Ilk o rta asrlarda Samarqand Sug diyonaning bosh shaxri ʻ ʻ sifatida nufuzli mavqega ega bo lib, shahar ijtimoiy va iqtisodiy ʻ hayotida tub o zgarishlar yuz berdi. Badavlat dehqon xo jaliklari ʻ ʻ kuchaydi, xuddi shu kezlarda ularning qasrlari joylashgan Afrosiyobning shim. qismi mudofaa devori bilan o rab olindi. Bu holat ʻ Movarounnaxr va unga qo shni viloyatlarda ham yuz berdi. Bu davrda ʻ Samarqand hukmdorlari „Ixshid“, Buxoro hukmdorlari esa „Buxorxudot“ deb atalgan. 712 yilda arablar fotixi Qutayba ibn Muslim qo shin tortib kelganda, Samarqandning mudofaa devorlari ʻ mustahkam bo lib, atrofida suv to la xandaq bor edi. Qutayba ʻ ʻ Samarqanda Farg ona, Shosh va turklardan yordamga kelgan ʻ lashkarlarni enggach, ko maksiz qolgan Sug d hokimi G urak noiloj u ʻ ʻ ʻ bilan sulh tuzdi, shaharning ichki qismi (shahriston)ni arablarga bo shatib berishga majbur bo ldi. Arxeologik topilmalar islomga zid ʻ ʻ bo lgan haykal va devoriy rasmlarning ataylab qilich bilan chopilganini ʻ isbotlaydi. 1 1 .Kabirov J., Sagdullaev A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. -T.: 1990. 4

Afrosiyob yodgorligining ochilishi 9-asrning ikkinchi choragidan Movarounnahrda hokimiyat somoniylar qo liga o tdi. Buxoro ularning markaziga aylandi. Shu davrdaʻ ʻ Samarqand iqtisodiy va madaniy jihatdan tez rivojlandi. Afrosiyobda somoniylar davrida o ymakor ganch naqshlar bilan bezatilgan saroylar, ʻ badavlat dehqon xonadonlari, masjid va madrasalar, hammom va kanalizasiyalar, tosh ko chalar topilmoqda. Shaharni suv bilan ʻ ta minlash og irligidan aholining ehtiyojini qondirish uchun shahar ʼ ʻ hayotining dastlabki yillaridayoq Darg om tomonidan kanal qazib, suv ʻ keltirilgan. Ana shu kanal izlari hozirgi shahar xiyobonining jan.da, Alisher Navoiy haykali qad ko tarib turgan maskanda ochib o rganildi. ʻ ʻ Bu kanal Registon maydoni orqali Hazrati Xizr masjidi tomon yo l ʻ olgan. Tarixiy manbalarga ko ra Afrosiyobga jan.dan kiraverishda ʻ shahar xandaqi ustiga pishiq g ishtlardan ravoqli suvay-irg ich qurilib, ʻ ʻ uning tepasidan katta ariq o tkazilgan. Bu ariqni „Juyi arziz“ ʻ 5