1-sinf atrofimizdagi olam darsida o'quvchilarning estetik va ekologik madaniyatini shakillantirish
![1-sinf at rofi mizdagi olam
darsida o'quv chilarning
est et ik v a ek ologik
madaniy at ini shak illant irish](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_1.png)
![" Odam barglarning shivirlashi va chigirt k aning
qo'shig'ini, bahor oqimining shovqinini va t ubsiz y oz
osmonida k umush qo'ng'iroqlarning jiringlashini e shit ib,
odam bo'ldi ... - e shit di va naf asini ushlab t ingladi.
yuzlab va ming yillar davomida hay ot ning ajoy ib
musiqasiga."
V. A. Suxomlinskiy](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_2.png)
![Ek ologik madaniy at ni shak llant irishning
t arbiy av iy jihat i
tabiatga insoniy
munosabatni
rivojlantirish
uning go'zalligini
idrok etish va his
qilish qobiliyati
barcha tabiiy
komponentlarga
g'amxo'rlik qilish
qobiliyati](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_3.png)
![Maktab o'quvchilarining ekologik tarbiyasi,
uning mazmunining turli tomonlari barcha
maktab fanlari - tabiiy va gumanitar
fanlarning o'zaro ta'sirida ochib
berilgandagina yuqori samarali bo'lishi
mumkin.
Har bir o‘quv predmeti doirasida ushbu fan
mazmunidan kelib chiqadigan ekologik
muammolar va uning o‘ziga xos xususiyatlari
ko‘rib chiqiladi.
Har bir fan ekologik madaniyatni
shakllantirishga ma'lum hissa qo'shadi](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_4.png)
![Adabiy o'qish darslari
O'qituvchi kichik maktab
o'quvchilarida ekologik
madaniyatni
shakllantirish uchun
katta imkoniyatlarga ega.
Ko'rib chiqilayotgan
tabiat rasmlari (adabiy
manzara) o'ziga xos fon
sifatida tahlil qilinmaydi,
balki turli xil semantik
ma'nolarga ega.](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_5.png)
![Dunyoni bilish, ekologik madaniyatni shakllantirish darslarida tabiatni ko'rishga
hissa qo'shadigan, atrof-muhitning murakkab munosabatlarini ochib
beradigan she'rlardan ko'pincha foydalanish mumkin. She’riy asar tabiat
go‘zalligi va ulug‘vorligini tarannum etadi, tabiatga muhabbat tuyg‘usini
chuqur shakllantirishga xizmat qiladi. She’rlarga berilgan topshiriqlar
o‘quvchilarga inson va tabiat o‘rtasidagi munosabat haqida mustaqil xulosalar
chiqarish, tabiatga axloqiy munosabatini bildirish imkonini beradi. Bitta misol
– 3-sinfda “Suv. Suvni muhofaza qilish” mavzusini o‘rganishda S.Vikulovning bir
she’ridan foydalanish:
Eshiting!
Daryo chetlari bo‘ylab oqardi.
Tinch…
Lekin biz uni sevardik
U birinchi bo'ldi
Biz uchun va shuning uchun
Dunyodagi eng yaxshisi.
Hozir axlatga to‘la
Va zang va shilimshiq
Yashil va botqoq otquloq chiqdi ...
Bu odamlarning maqsadiga o'xshaydi
uni o'ldir
Va ular o'z yo'lini oldilar. Dunyoni bilish darslari](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_6.png)
![•
uning rivojlanish darajasining pedagogik
diagnostikasi
•
o'quvchilarning tabiat bilan maqsadli muloqoti
•
talabalarning turli xil ekologik faoliyatini tashkil etish
•
ekologik madaniyatni rivojlantirishning tizimli va
uzluksiz jarayoni
•
ekologik madaniyatni rivojlantirishda san'atdan
foydalanish
•
ekologik ta'lim va tarbiya jarayonida o'quvchilarning
aqliy faoliyatini va hissiyotlarini yaratishni tashkil
etish
•
muvaffaqiyat holatini yaratish
•
dialogik muloqot
•
aks ettirish faoliyatini tashkil etish
•
o'qituvchilar va ota-onalar o'rtasidagi o'zaro
munosabatlarO'qituvchining ekologik-pedagogik
faoliyatining asosiy yo'nalishlari:](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_7.png)
![•
kognitiv,
•
mehnat,
•
badiiy va estetik,
•
kommunikativ,
•
sport,
•
turizm va mahalliy tarix;
•
va boshqalar.Pedagogik faoliyat turlari va shakllari](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_8.png)
![•
amaliy darslar,
•
ekskursiyalar,
•
ekologiya darslari,
•
o'yin mashg'ulotlari,
•
sayohat o'yinlari,
•
viktorina,
•
ijodiy ekologik tanlovlar,
•
Aql o'yinlari. Ta'lim va ta'lim shakllari
(ularning amaliyotida qo'llaniladi)](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_9.png)
!["Qish mehribon bo'lsin!" Sinfdan tashqari ish shakli
(ekologik loyiha)
"Tanish notanishlar" "Rojdestvo go'zalligi"](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_10.png)
![E'tiboringiz uchun rahmat](/data/documents/2bf2500e-3b5c-4606-8be7-800084b6e6c7/page_11.png)
1-sinf at rofi mizdagi olam darsida o'quv chilarning est et ik v a ek ologik madaniy at ini shak illant irish
" Odam barglarning shivirlashi va chigirt k aning qo'shig'ini, bahor oqimining shovqinini va t ubsiz y oz osmonida k umush qo'ng'iroqlarning jiringlashini e shit ib, odam bo'ldi ... - e shit di va naf asini ushlab t ingladi. yuzlab va ming yillar davomida hay ot ning ajoy ib musiqasiga." V. A. Suxomlinskiy
Ek ologik madaniy at ni shak llant irishning t arbiy av iy jihat i tabiatga insoniy munosabatni rivojlantirish uning go'zalligini idrok etish va his qilish qobiliyati barcha tabiiy komponentlarga g'amxo'rlik qilish qobiliyati
Maktab o'quvchilarining ekologik tarbiyasi, uning mazmunining turli tomonlari barcha maktab fanlari - tabiiy va gumanitar fanlarning o'zaro ta'sirida ochib berilgandagina yuqori samarali bo'lishi mumkin. Har bir o‘quv predmeti doirasida ushbu fan mazmunidan kelib chiqadigan ekologik muammolar va uning o‘ziga xos xususiyatlari ko‘rib chiqiladi. Har bir fan ekologik madaniyatni shakllantirishga ma'lum hissa qo'shadi
Adabiy o'qish darslari O'qituvchi kichik maktab o'quvchilarida ekologik madaniyatni shakllantirish uchun katta imkoniyatlarga ega. Ko'rib chiqilayotgan tabiat rasmlari (adabiy manzara) o'ziga xos fon sifatida tahlil qilinmaydi, balki turli xil semantik ma'nolarga ega.