logo

19 asrning 2-yarmi va 20 asr boshlarida talim va pedagogik fikrlar

Yuklangan vaqt:

28.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

4226.02734375 KB
Mavzu:   
19 asrning 2-yarmi va 20 asr 
boshlarida talim va pedagogik 
fikrlar
                                                       Reja:
1. 19 asrning 2-yarmi va 20 asr boshlarida talim va      
   pedagogik fikrlar
2. Turkistonda Rus tuzem maktablari
3.Turkistonda talim manfati va talim tarbiya  XIX asrning 2-yarmi – XX asr boshida 
Turkiston o’lkasida tarbiya, maktab va 
pedagogik fikrlar. O’zbekiston tarixi 
sahifalaridan o’ziga munosib o’rin olgan 
ma’rifatchilik harakati tasodifiy ravishda 
yuzaga kelgan emas. Uning paydo 
bo’lishini  taqazo etgan, ob’ektiv 
zaruriyatga aylantirgan bir qancha 
sabablar, ehtiyojlar	
  bo’lgan.
Ma’rifatchilik, jadidchilik harakati qadimiy 
Turonu Turkistonning XIX asrning ikkinchi 
yarmilaridan boshlab chor Rossiyasi 
tomonidan zo’ravonlik yo’li bilan bosib 
olinib, mustamlaka, qilinishiga qarshi 
norozilik belgisi sifatida hamda 
xalqimizning ozodlik, mustaqillik yo’lida 
olib borayotgan kurashlarini qo’llab-
quvvatlash, ularga g’oyaviy rahnamolik 
qilish maqsadida yuzaga keldi.  XIX asrning 2-yarmi – XX asr boshida Turkiston o’lkasida tarbiya, maktab va 
pedagogik fikrlar. Turkistonning chor Rossiyasi  qo’shinlari tomonidan istilo qilinishi 
o’lkamiz	
  tarixidagi eng qora, eng qonli sahifadir. Mustamlakachilik oqibatida 
xalqlarimiz o’zining erki va ozodligidan mahrum bo’ldi. Iqtisodiy, siyosiy, harbiy 
tazyiqlar, oshkora zo’ravonlik siyosati, milliy kamsitishlar o’lkamiz	
  tarixidagi eng 
qora, eng qonli sahifadir. Mustamlakachilik oqibatida xalqlarimiz o’zining erki va 
ozodligidan mahrum bo’ldi. Iqtisodiy, siyosiy, harbiy tazyiqlar, oshkora zo’ravonlik 
siyosati, milliy kamsitishlar o’lkamiz mustamlaka qilib olinishining dastlabki 
kezlaridanoq boshlangan edi. Xalqimiz, millatimizning ko’rmagan	
  jabr-jafosi, 
chekmagan azob-uqubati, g’amanduhi qolmadi. Mustamlakachilik zulmi siyosiy, 
harbiy tazyiqlar, chorizm amaldorlari zo’ravonligi bilan qo’shilib ketdi. Abdurauf 
Fitrat Turkiston chor hukumatining tom ma’nodagi	
  mustamlakasiga aylanib 
qolganidan afsuslanib va g’azabga kelib, “ ellik yildan beri ezildik, tahqir etildik, 
qo’limiz bog’landi, tilimiz kesildi, og’zimiz qoplandi, erimiz bosilda, molimiz talandi, 
sharafimiz yumurildi, nomusimiz g’asb qilindi, huquqimizga tajovuz bo’ldi, 
insonligimiz oyoqlar ostiga olindi.. Ko’rdim ,	
  kezdim, eshitdim, o’qidim.  R us  T uzem maktablarining tashkil etilishi Rus-tuzem maktablari (rus. tuzemes — mahalliy aholi) — Turkistonda Oktyabr 
to‘ntarishiga qadar mahalliy aholi bolalari uchun ochilgan boshlang‘ich rus maktablari. 
Uni ochishdan asosiy maqsad o‘lkani ruslashtirish edi. Turkiston generalgubernatori 
K.P. fon Kaufman "musulmon va rus maktablarining ajralib turishi"ni iqtisodiy va 
siyosiy jihatdan zararli deb hisobladi. Bu g‘oyani Kaufmanning izdoshi general-
leytenant N.O. Rozenbax davom ettirib, ibtidoiy turdagi yangi maktablar — Rus-tuzem 
maktablari tarmog‘ini yaratish loyihasini ishlab chiqdi. Birinchi rus-tuzem maktabi 1884 
y. 19 dekabrda Toshkentda ochilgan. Unda 41 bola o‘qigan. 1891 yili Xivada, 1894 y. 
Buxoroda ham ochilgan. Ularning soni 19-asr oxirida 100 dan oshgan. Rus-tuzem 
maktablarida ta’lim muddati 4 yil bo‘lgan. Rus-tuzem maktablari ruscha va mahalliy 
sinflarga bo‘lingan. Rus tili, o‘qish, yozish, hisob, geometriya, tarix, boshlang‘ich 
o‘zbek tili, arab tili va islom dini asoslari o‘qitilgan. Rus tili, hisob, yozuv, geometriya, 
tarix darslarini rus o‘qituvchisi, o‘zbek tili, arab tili, islom dini asoslarini o‘zbek muallimi 
o‘qitgan. Saidrasul Saidazizovning "Ustodi avval" (1902), Aliasqar Kalininning 
"Muallimi soniy" (1903), S.M.Grameniskiyning 3 qismdan iborat o‘qish kitoblari Rus-
tuzem maktablari o‘quvchilarining asosiy darsliklari bo‘lgan. Ayrim Rus-tuzem 
maktablari qoshida kattalar uchun (rus grammatikasi asosini o‘rgatish maqsadida) 
kechki maktablar, ko‘chmanchi aholi uchun esa internatlar tashkil kilingan. Keyinchalik 
2 yillik va ayollar uchun ham Rus-tuzem maktablari ochilgan.  Jadidchilik  yoki	  jadidizm  	( arabcha :	  ديد	:ج   jadīd  	— 
yangi) — XIX asr oxiri XX asr boshida	
  Turkiston ,	 
Kavkaz ,	
  Qrim ,	  Tatariston  	hayotida muhim ahamiyat 
kasb etgan ijtimoiy-siyosiy, ma rifiy 	
ʼ
harakat.	
 Jadidchilik dastlab, XIX asrning 80-yillarida	 
Qrimda  	
vujudga keldi. XIX asrning 90-yillaridan	  O rta	ʻ  
Osiyoda  	
tarqaldi.
Jadidchilik avval madaniyat sohasidagi harakat 
sifatida faoliyat yuritgan. Bu oqim vakillari taraqqiyot 
uchun kurashish,	
  turkiy   tillarni  	rivojlantirish, shu 
tillardagi adabiyotni boyitish, dunyoviy ilmlarni 
o rganish, fan yutuqlaridan foydalanish hamda 	
ʻ
ayollar va erkaklar tengligi uchun kurashishga 
chaqirishgan. Keyinchalik jadidchilar	
  panturkizm
 	
g oyalarini targ ib qilishgan.ʻ ʻ
Sovet  	
davrida yozilgan adabiyotlarda jadidchilikka	  „
burjua - liberal ,	
  millatchilik  	harakati“ deb ta rif 	ʼ
berilgan.	
 Bu davrda asosan tanqid qilingan jadidchilik 
namoyandalari nomi SSR parchalanib ketganidan 
keyin qayta tiklandi. Jadidchilik dastlab XIX asrning 80-yillarida
Qrimda	
  Ismoil   Gaspirali rahbarligida	  qrimtatarlar  
o rtasida vujudga kelgan.	
ʻ Ismoil Gaspirali 1851-1924  J adidchilik ning as os iy  g’ oy a v a ma qs adlari
Turkistonni  o’rta  asrlarga  xos  qoloqlik  va  diniy  xurofotdan  ozod  etish,  shariatni  isloh 
qilish,  xalqqa  ma’rifat  tarqatish,  Turkistonda  muxtoriyat  hukumatini  barpo  etish 
uchun  kurash,  Buxoro  va  Xivada  konstitutsiyaviy  monarxiya  va  parlament, 
keyinchalik demokratik respublika tuzumini o’rnatish orqali ozod va farovon jamiyat 
qurish, barqaror milliy valyutani joriy qilish va milliy qo’shin tuzish.
Toshkent,  Farg’ona,  Buxoro,  Samarqand  va  Xivada  hur  fi krli  va  taraqqiyparvar 
kishilarning  ayrim  guruhlari  tomonidan  ochilgan  madaniy-ma’rifi y  yo’nalishdagi 
jamiyat va uyushmalardan jadidchilik harakati shakllandi.
T urk is ton mintaqas i dagi as o s chilari
Turkistonda  jadidchilik  harakatini  vujudga  keltiruvchilar  tepasida  Mahmudx o ’ j a 
Behbudiy ,   A bduqodir  Shuk uriy   ( Shak uriy ),   A j z iy   ( Samarqand),   Munav v arqor i 
A bduras hi dx o nov ,  A bdulla Av loniy ,  Maj id Qori Qodiriy ,  Ubay dul lax o ’ j a
Asadullaxo’jayev  (Ubaydulla  Xoʻjayev),  Toshpo’latbek  Norbo’tabekov  (Toshkent), 
Fitrat,  Fayzulla  Xoʻjayev,  Usmonxo’ja  Po’latxo’jayev,  Abdulvohid  Burhonov,  Sadriddin 
Ayniy,  Abdulqodir  Muhiddinov  (Buxoro),  Obidjon  Mahmudov,  Hamza,  Cho’lpon, 
Is’hoqxon  Ibrat,  Muhammadsharif  So’fizoda  (Farg’ona  vodiysi),  Boltihoji  Sultonov, 
Rahmonberdi
Madazimov,  Fozilbek  Qosimbekov  (O’sh  uyezdi),  Polvonniyoz  hoji  Yusupov, 
Bobooxun Salimov (Xorazm) turardi.  Turkistonda jadidchilik  namoyondalari Mahmudxo ja Behbudiyʻ  (20-Yanvar 1875	  Samarqand  	— 25-Mart 1919	 
Qarshi )	
  dramaturg ,	  noshir ,	  din  	va jamoat arbobi,	  jadidchilik  	harakati 
yetakchilaridan biri.
U	
  Yassaviy  	avlodidan. 18 yoshidan qozixonada mirzalik qiladi,	  qozi ,	  mufti
 	
darajasiga ko tariladi. Behbudiy	 	ʻ haj  	safarida bo lgan chog ida	 	ʻ ʻ Arabiston ,	 
Misr ,	
  Turkiyani  	kezib chiqqan (1899–1900). Sayohat davomida yangi	  maktab
 	
(usuli jadid) ochish fikri mustahkamlanib bordi. Samarqand yaqinidagi 
Halvoyi qishlog ida Ajziy, Rajabaminda Abdulqodir Shakuriylar bilan 	
ʻ
hamkorlikda yangi maktab ochadi. Behbudiy	
  Qozon  	va	  Ufaga  	borib (1903–
1904), u yerdagi yangi usul maktablari bilan tanishadi,	
  tatar  	ziyolilari bilan 
aloqani yo lga qo yadi. Yangi maktablar uchun darsliklar tuzishga kirishadi.	
ʻ ʻ
Kitoblari [ tahrir  	
|  manbasini   tahrirlash ]
•
„ Risolayi   asbobi   savod “  	
("Savod chiqarish kitobi", 1904),
•
„ Risolayi   jug rofiyayi	
ʻ   umroniy “  	("Aholi geografiyasiga kirish", 1905),
•
„ Muntaxabi   jug rofiyai	
ʻ   umumiy “  	("Qisqacha umumiy geografiya", 1906),
•
„ Kitobatul   atfol “  	
("Bolalar xati", 1908),
•
„ Amaliyoti   islom “  
(1908),
•
„ Tarixi   islom “  	
(1909) kabi kitoblar chop ettiradi. Keyinchalik (1908-yilda)	 
Shakuriyning  	
Rajabamindagi maktabini Samarqanddagi o z hovlisiga 	ʻ
ko chirib keltiradi.	
ʻ  Cho lponʻ  	(asl ism-sharifi	  Abdulhamid Sulaymon o g li Yunusov	ʻ ʻ ; 1897-
yil,	
  Andijon  	— 1938.4.10,	  Toshkent )	 —	  shoir ,	  yozuvchi ,	  dramaturg  	, 
tarjimon , tanqidchi va jamoat arbobi. Dastlab, madrasada (1908-1912), 
so ngra rus-tuzem maktabida (1912-1914) o qigan. Sharq mumtoz 	
ʻ ʻ
shoirlari asarlarini mutolaa qilish va jadid matbuotini kuzatish yo li bilan 	
ʻ
adabiy, ijtimoiy-siyosiy bilimini oshirgan.
1914-yil Toshkentga kelib,	
  „ Sadoi   Turkiston “  	gazetasi bilan hamkorlik 
qilgan.	
  „ Yangi   Sharq “ ,	  „ Ishtirokiyun “  	(1920-yildan	  „ Qizil   bayroq “ , 1922-
yildan	
  „ Turkiston “ ) gazetasida adabiy xodim (1919-1923), Xalq maorif 
komissarligi qoshidagi Ilmiy kengash (1921-yildan O lka o zbek bilim 	
ʻ ʻ
hay ati, 1922-yildan Ilmiy hay at)da rais (1920-1923),
 	ʼ ʼ „ Buxoro   axboroti “
 	
gazetasida muharrir (1921-1922),	  „ Turon “  	teatrida direktor (1921; 1922-
1923),	
  „ Mushtum “  	jurnali va	  „ Darxon “  	gazetasida texnik muharrir, adabiy 
xodim (1922-1923), O zbek drama studiyasi (	
ʻ Moskva , 1924-1927) va	 
O zbek	
ʻ   davlat  drama  teatrida  	adabiy emakdosh (1927-1931),	  SSSR  	XKS 
va Sharq xalqlari markaziy nashriyotida tarjimon (Moskva, 1931-1934), 
„Mushtum“ va	
  „ Guliston “  	jurnallari hamda „Teatru“ gazetasida adabiy 
xodim (jamoatchilik asosida, 1935-1937). 1938-yilda 4-oktabrda Boysuz 
bo yida qatl qilinadi.	
ʻ  Abdurauf Fitrat  ( 1886 ,	  Buxoro  	shahri,	  Buxoro  
amirligi  	
— 4-oktabr,	  1938 ,	  Toshkent  	shahri,	 
O zbekiston	
ʻ  SSR )	 —	  o zbek	ʻ  	tarixchisi, filolog, 
tarjimon, yozuvchi, dramaturg va shoir, zamonaviy 
o zbek tili va adabiyoti asoschilaridan biri,	
 	ʻ O rta	ʻ   Osiyo
  jadidchiligining  	
taniqli vakili, birinchi o zbek 	ʻ
professori (1926)  
 Jadidchilik milliy ma rifatparvarlik 
ʼ
harakatining tarafdori.	
  Turkiyada  	ta lim olgan. 	ʼ
Inqilobga qadar O rta Osiyoni Rossiyadan ozod 	
ʻ
qilinishi harakatlarida faol qatnashgan, politsiya 
nazorati ostida bo lgan.	
 	ʻ Turkiyadagi   „ Yosh   turklar “
 	
harakatidan ilhomlanib, Buxoroda	  „ Yosh   buxoroliklar
“  	
partiyasini tuzgan, uning ma naviy rahnamosiga 	ʼ
aylangan. Do sti va maslakdoshi	
 	ʻ Munzim  	bilan 
hamkorlikda buxorolik 70 nafar yosh turkistonliklarni	
 
Germaniyaning  	
bir qator oliy ta lim muassasalariga 	ʼ
o qishga yuborgan (	
ʻ 1922 )  Abdulla Avloniy  ( 12-iyul ,	  1878-yil ,	  Toshkent  	—	  25-avgust ,	  1934-yil , 
Toshkent)	
 —	  XIX  asr  	oxiri	  XX  asr  	boshidagi o zbek milliy 	ʻ
madaniyatining mashhur vakillaridan biri, ma rifatparvar	
 	ʼ shoir ,	 
dramaturg ,	
  jurnalist ,	  olim ,	  davlat  	va jamoat	  arbobi .
Bolalik va yoshlik yillari [ tahrir  	
|  manbasini   tahrirlash ]
Avloniy	
  1878-yil   12-iyulida  	Toshkentda Mergancha mahallsida [1]
 	
to quvchilar oilasida tug ilgan. Oilasidagi moddiy yetishmovchiliklar 	ʻ ʻ
sababli bolaligidan suvoqchilik, g isht quyish, pechkachilik, binokorlik, 	
ʻ
duradgorlik kabi kasblar bilan shug ullangan	
ʻ [2]
. Bularning ortidan 
„Imoratchi usta“ degan nom oladi. U tarjimai holida bu haqda shunday 
yozgan: "12 yoshimdan O qchi mahallasidagi madrasada dars o qiy 	
ʻ ʻ
boshladim. 13 yoshimdan boshlab yoz kunlari mardikor bo lib ishlab, 	
ʻ
oilamga yordam qilib, qish kunlari o qir edim. 14 yoshimdan boshlab, 	
ʻ
o sha zamonga muvofiq har xil she rlar yoza boshladim. Bu zamonlarda 	
ʻ ʼ
„Tarjumon“ gazetasini o qib, zamondan xabardor bo ldim". O qchidagi 	
ʻ ʻ ʻ
eski maktabda, so ng madrasada o qigan (1885—1895). Madrasani 	
ʻ ʻ
bitirib, maktabdorlik bilan shug ullandi	
ʻ [3]
. Orenburg, Qozon, Tiflisda 
chiqib turgan gazeta-jurnallarni kuzatib borgan [1]
.  Abdulla Qodiriy  (asosiy	  taxalluslari : Qodiriy, Julqunboy) ( 1894 . 4.10
- Toshkent - 1938 . 10.4 )	
 –  XX a.  	yangi	  o zbek	ʻ   adabiyotining  	ulkan 
namoyandasi,	
  o zbek	ʻ   romanchiligining  	asoschisi; 20-yillardagi 
muhim ijtimoiy-madaniy jarayonlarning faol ishtirokchisi. Bog bon	
 	ʻ
oilasida  	
tug ilgan. Otasi Qodirbobo (1820—1924) xon,	 	ʻ beklar  	qo lida	 	ʻ
sarbozlik  	
qilgan, rus bosqini paytida ( 1865 )	  Toshkent  mudofaasida
 	
qatnashgan. Otasi boshidan o tgan sarguzashtlar Abdulla 	ʻ
Qodiriyning qator	
  asarlari , xususan	  tarixiy  	romanlarining yuzaga 
kelishida muhim rol o ynagan. Abdulla Qodiriy musulmon maktabida 	
ʻ
( 1904 – 1906 ),	
  rus-tuzem   maktabida  	( 1908 – 12 ),	  Abulqosim   shayx  
madrasasida  	
( 1916 – 17 ) ta lim oldi;	 	ʼ Moskvadagi  	adabiyot kursida (
1925 – 26 ) o qidi. Yoshligidanoq qadimgi Sharq madaniyati va 	
ʻ
adabiyoti ruhida tarbiya topgan;	
  arab ,	  fors  	va	  rus   tillarini  	o rgangan.	 	ʻ
Jahon   adabiyotini  	
ixlos bilan mutolaa qilgan.
Abdulla Qodiriyning ulkan merosi haligacha kitobxonlar qalbidan joy 
olmoqda.  19-asr oxiri — 20-asr boshlarida Turkistonda tijorat va sanoatning rivojlanishi bu sohalarni boshqara 
oladigan shaxslarni yetishtirish ehtiyojini tug dirdi. Ko p asrlik maktabxonalar yoshlarga zarur ʻ ʻ
dunyoviy bilim va ko nikma bermas edi. Shuning uchun yangi usulda ta lim beradigan maktablar 	
ʻ ʼ
ochila boshladi. 1893-yil Buxoro amiri Abdulahadxon ruxsati va Mo minxo ja Vobkendiy va 	
ʻ ʻ
g ijduvonlik Domla Fozil sa yharakati bilan dastlabki yangi usul maktabi ochildi. O zbekiston hududida 	
ʻ ʼ ʻ
keyingi Yangi usul maktablarim. 1898-yil Qo qonda Salohiddin domla va Samarqanddagi paxta 	
ʻ
zavodi huzurida tatar muallimlari tomonidan ochilgan (o zbeklar bu davrda bunday maktablarni 	
ʻ
"no g oy maktab" deb atagan). 1900-yildan boshlab Toshkentda jadidchilik harakatining yirik 	
ʻ ʻ
namoyandasi Munavvarqori Abdurashidxonov, Samarqandda Abduqodir Shukuriy (Shakuriy) tashkil 
qilgan Yangi usul maktablarim. ish boshlagan. Bunday maktablar Andijon va Namanganda, Xiva 
xonligida ham ochilgan. 1908-yil Buxoroda A. Burhonov tomonidan tashkil etilgan boshqa yangi usul 
maktabi ko p o tmay yopib qo yilgan. Yangi usul maktablarim.da maktabxonadagi yakka o qitish 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
usulidan sinfda dars berish usuliga o tildi, sinflarda geogr. xaritalari, globus va boshqalar ko rgazmali 	
ʻ ʻ
qo llanmalar paydo bo ldi. Yangi usul maktablarim.da xatsavod bolalarning ona tilida tovush usuli — 	
ʻ ʻ
usuli savtiyaaa o rgatilgan. Maktablar asosan 1— 4sinfdan iborat boshlang ich maktablar bo lgan. 	
ʻ ʻ ʻ
1913/14 o quv yilidan ayrim joylarda 2 bosqichli tizim joriy qilina boshlandi. Bu tizimdagi maktablar 	
ʻ
namuna maktablari deb atalib, ularning 1bosqichi tahziriy (boshlang ich) sinflar, 2bosqichi rushdiy 	
ʻ
(yuqori) sinflar deyilgan. Xususan, M.Abdurashidxonovning namuna maktabi, A. Shukuriyning 
Samarqanddagi va A. Ibodiyevttt Qo qondagi maktabida rushdiy (yuqori) sinflar (5— 6sinf) ham ish 	
ʻ
boshlagan. Yangi usul maktablari    Yangi usul maktablarim.ning biron joyda rasmiy tasdiqlangan yagona o quv rejasi, dasturi bo lmagan. Darslar ʻ ʻ
muayyan maktab rahbari va muallimlari tomonidan tuzilgan o quv rejasi va darsliklar asositsa olib borilgan. 	
ʻ
Mas, A. Shukuriy o z maktabining 1 va 2 bosqich sinflari uchun o quv dasturi va rejasini Behbudiy bilan 	
ʻ ʻ
birgalikda tuzgan. Yangi usul maktablarim.da dunyoviy fanlar bilan bir qatorda diniy darslar ham o qitilgan. 	
ʻ
Alifbe kitobi bilan "Alifboyi Qur oniy" ham o rgatila boshlangan. Dunyoviy fanlardan fizika, kimyo, geom., 	
ʼ ʻ
arifmetika, geogr., ayrim maktablarda 4sinfdan rus tili ham o qitilgan. Rus tilidan imtihonlar Toshkentdagi 2 	
ʻ
bosqichli rustuzem maktabida o tkazilgan va o quvchilar bilimi 5 balli tizim asosida baholangan. Yangi usul 	
ʻ ʻ
maktablarim.da yuqori sinflar uchun fizika, kimyo, geom. kabi o quv fanlaridan o zbek tilida darslik, o quv 	
ʻ ʻ ʻ
qo llanmalari bo lmagan. Muallimlar bu fanlar bo yicha tatar, turk tillarida nashr qilingan qo llanmalardan 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
foydalanishga majbur bo lganlar. Ayrim muallimlar o zlari darsliklar yozib, shu asosda ta lim berganlar. 	
ʻ ʻ ʼ
Saidrasul Saidazizov "Us todi avval" (1902), Behbudiy "Risolai asbobi savod" (1904), "Risolai jug rofiya 	
ʻ
umroniy" (1905), Munavvarqori "Adibi avval", "Adibi soniy" (1907), Abdulvohid Burhonov "Rahbari xat" (1908), 
Avloniy "Birinchi muallim" (1910), "Ikkinchi muallim" (1912), Rustambek Yusufbek o g li "Ta limi avval", 	
ʻ ʻ ʼ
A.Ibodiyev "Tahsilul alifbo" darsliklarini yozib nashr etishdi,  hukumat hech qanday yordam bermagan. 
Maktablar bolalarning otaonalaridan har oyda olinadigan mablag  hisobiga ishlagan, muallimlarga ham shu 	
ʻ
hisobdan maosh to langan. Yangi usul maktablarim. da may oyi oxirlarida ota-onalar va mehmonlar ishtirokida 	
ʻ
imtihonlar o tkazilgan. Imtihonda bolalar Qur on suralarini yod aytishni, o zbek tilidan o qish va yozishni, 	
ʻ ʼ ʻ ʻ
hisobdan 4 amalni o rganganliklarini namoyish qilganlar. Yangi usul maktablarim. zamonaviy o zbek milliy 	
ʻ ʻ
maktablarining ilk bosqichi bo lgan. Bu maktablar tajribasi asosida faqat alifbe va o qish kitoblarigina emas, 	
ʻ ʻ
o zbek tilining qonunqoidalari yoritilgan "Turkcha qoida" va "Imlo" kabi dastlabki o quv qo llanmalari yaratilgan. 	
ʻ ʻ ʻ
1918-yilgacha O zbekiston hududida 104 Yangi usul maktablarim. bo lib, ularda 10343 bola o qigan. Yangi usul 	
ʻ ʻ ʻ
maktablarim. 1918/19 o quv yilidan davlat maktablariga aylantirilib, xalq maktablari nomini olgan	
ʻ .  Yangi usul maktablari o`quvchilari  Turkistonda jadidchilik harakatlarining tugashi
Qatag`on Qurbonlari 1938-yil 4-oktyabr voqealari
1938 yilning 28 mart kuni Stalin, Molotov, Kagonovich, Voroshilovlar rahbarligida O‘zbekistondagi siyosiy 
elitadan 165 kishini qatag‘on qilish haqidagi ro‘yxatga qo‘l qo‘yiladi. Mana shu ro‘yxat asosida 4-7 oktyabr 
kunidagi fojialar ro‘y berdi.
155 kishi otuvga, 10 kishi mehnat tuzatish lageriga hukm qilinadi. Xudoybergan Devonov, Cho‘lpon, Fitrat, 
Otajon Hoshim, Abdulla Qodiriy, Anqoboy, Akbar Islomov, Isroil Ortiqovlar 4 oktyabr kuni otib 
tashlandi.  5 oktyabr kuni esa allaqachon otib tashlangan insonlar go‘yoki «sud qilinadi».
4   oktyabr kuni shunchalar ko‘p odam otiladiki, Abdulhamid Cho‘lponga kelganda hatto o‘qlar tugaydi, 
otuvchilarning o‘zi ham charchab qoladi. Cho‘lponga seni ertaga otamiz deganida, u:  «Bu insonlar yo‘q 
dunyoda bir nafas ham yashashni istamayman, meni hozir otasizlar»,  deb turib olgani uchun uning 
boshini bolta bilan chopib o‘ldirishadi...
Kafansiz ko‘milganlar
Toshkent shahri Yunusobod tumanidagi hozirgi Qatag‘on qurbonlari xotira muzeyi hududida 
obodonlashtirish ishlari olib borilayotgan chog‘da mashinalardan biri yo‘lida qotib qoladi. Kovlanayotgan 
chuqurga qaralsa, yuzlab odamlarning suyaklari. Bu xabarni eshitgan yaqin-atrofdagi Oqil ota qabristoni 
qorovuli bu yerda 1938 yil qatag‘on qurbonlari yotganini aytadi. Atrofdagi aholi o‘q ovozini eshitmasligi 
uchun motor yoqib qo‘yib, oqshomdan tongga qadar mahbuslar otilgan va barchasi bitta chuqurga ko‘milgan. 
Ularga na janoza, na bir enlik kafan nasib qilgandi.
Keyinchalik suyaklar Oqil ota qabristoniga tashilib, bitta umumiy qabrga ko‘miladi.  O`zbekiston  Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom Karimov tashabbusi bilan 2000-
yilda Qatag`on qurbonlari xotirasi abadiylashtirilib Shahidlar xotirasi yodgorlik 
majmuasi bunyod etildi.  E`tiboringiz Uchun Rahmat!

Mavzu: 19 asrning 2-yarmi va 20 asr boshlarida talim va pedagogik fikrlar

Reja: 1. 19 asrning 2-yarmi va 20 asr boshlarida talim va pedagogik fikrlar 2. Turkistonda Rus tuzem maktablari 3.Turkistonda talim manfati va talim tarbiya

XIX asrning 2-yarmi – XX asr boshida Turkiston o’lkasida tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar. O’zbekiston tarixi sahifalaridan o’ziga munosib o’rin olgan ma’rifatchilik harakati tasodifiy ravishda yuzaga kelgan emas. Uning paydo bo’lishini taqazo etgan, ob’ektiv zaruriyatga aylantirgan bir qancha sabablar, ehtiyojlar bo’lgan. Ma’rifatchilik, jadidchilik harakati qadimiy Turonu Turkistonning XIX asrning ikkinchi yarmilaridan boshlab chor Rossiyasi tomonidan zo’ravonlik yo’li bilan bosib olinib, mustamlaka, qilinishiga qarshi norozilik belgisi sifatida hamda xalqimizning ozodlik, mustaqillik yo’lida olib borayotgan kurashlarini qo’llab- quvvatlash, ularga g’oyaviy rahnamolik qilish maqsadida yuzaga keldi.

XIX asrning 2-yarmi – XX asr boshida Turkiston o’lkasida tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar. Turkistonning chor Rossiyasi qo’shinlari tomonidan istilo qilinishi o’lkamiz tarixidagi eng qora, eng qonli sahifadir. Mustamlakachilik oqibatida xalqlarimiz o’zining erki va ozodligidan mahrum bo’ldi. Iqtisodiy, siyosiy, harbiy tazyiqlar, oshkora zo’ravonlik siyosati, milliy kamsitishlar o’lkamiz tarixidagi eng qora, eng qonli sahifadir. Mustamlakachilik oqibatida xalqlarimiz o’zining erki va ozodligidan mahrum bo’ldi. Iqtisodiy, siyosiy, harbiy tazyiqlar, oshkora zo’ravonlik siyosati, milliy kamsitishlar o’lkamiz mustamlaka qilib olinishining dastlabki kezlaridanoq boshlangan edi. Xalqimiz, millatimizning ko’rmagan jabr-jafosi, chekmagan azob-uqubati, g’amanduhi qolmadi. Mustamlakachilik zulmi siyosiy, harbiy tazyiqlar, chorizm amaldorlari zo’ravonligi bilan qo’shilib ketdi. Abdurauf Fitrat Turkiston chor hukumatining tom ma’nodagi mustamlakasiga aylanib qolganidan afsuslanib va g’azabga kelib, “ ellik yildan beri ezildik, tahqir etildik, qo’limiz bog’landi, tilimiz kesildi, og’zimiz qoplandi, erimiz bosilda, molimiz talandi, sharafimiz yumurildi, nomusimiz g’asb qilindi, huquqimizga tajovuz bo’ldi, insonligimiz oyoqlar ostiga olindi.. Ko’rdim , kezdim, eshitdim, o’qidim.

R us T uzem maktablarining tashkil etilishi