logo

AMALIY PSIXOLOG FAOLIYATINING ASOSIY KO`RINISHLARI.

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1876.109375 KB
AMALIY PSIXOLOG  FAOLIYATINING  
ASOSIY  KO`RINISHLARI.   RE J A :
1. Amaliy ot chi  psixologning  axloqiy   k asbiy   
faoliy at i. 
2. Amaliy   psixologning  axloqiy   k asbiy  faoliy at i 
asosida  y ot uv chi  asosiy   t amoy illar. 
3. Amaliy   psixolog shaxsiga  qo` y iladigan  
t alablar.    ◦
Psixologik  xizmat  hodimlari  barcha  muammolarni  hal  qilishda  Bolani  har  
tomonlama  va garmonik  rivojlanish  vazifalariga  va   uning  qiziqishlariga  
tayanadilar. Amaliyotchi  psixolog  o`z  faoliyatini  pedagogic  jamoa  va  ota  onalar  
bilan  yaqin  aloqada  amalga  oshiradi. Psixologik  xizmat  o`z  faoliyatida  tibbiy,  
defektologik  va  boshqa  xizmat  turlari,  shuningdek, bola  tarbiyasida  yordam  
ko`rsatuvchi  jamoatchilik  sohalari  bilan  yaqin  aloqada  ish olib  boradi.  Amaliy ot chi  psixologning  axloqiy   k asbiy   
faoliy at i.
Psixolog  quyidagi  aniq  ishlarni  amalga  oshirishi  lozim. 
Bolalar, o`quvchilar,  talabalar  va ta`lim tarbiya  ishi  bilan shug`ullanuvchi  barcha 
shaxslarga  jumladan,  ma`muriyat, o`qituvchilar  murabbiylar, ota onalar,  ijtimoiy  hamda 
 jamoatchilik  tashkilotlari  xodimlariga  aniq  maslahatlar  berish.
Ta`lim  tarbiya,  taraqqiyot  kasb tanlash va turmush qurish,  o`zaro munosabatlar  
muomala  va  muloqot sirlari,  tengdoshlar va  voyaga  yetganlar  dunyoqarash, qobiliyat  
iqtidor, axloq  diyonat,  iymon  vatanpar varlik  muommolari  yuzasidan  yakka  tartibda,  
guruh  va  jamoa  tarzida  maslahatlar  uyushtirish. Amaliy  psixologning  huquqlari:
◦
Bog`cha  maktab  va oliy  o`quv  yurtining  ta`lim tarbiya  shar t sharoitlarini  aniq  
hisobga  olib  faoliyat uchun  eng muhim yo`nalishlarni  tanlaydi.
◦
Pedagogik  kengash,  ota onalar yig`ilishi,  ilmiy  kengash  va pedagogic  
konsiliumlarda  ishtirok  etadi. 
◦
O`quv  tarbiya  jarayonida  bolalar,  o`quvchilar va  talabalar  xulqi,  o`quv  faoliyati  
xususiyatlarini  kuzatish  maqsadida  dars,  ma`ruza,  sinfdan  va  auditoriyadan  
tashqari  mashg`ulotlarda,  umumiy  tadbirlarni  o`tqazishda  qatnashadi.
◦
Murabbiylar,  ota onalar  qo`mitasi  o`quvchilarning  metod  birlashmalari 
majlislarida  ishtirok  etadi. 
◦
Bog`cha,  maktab,  o`quv  yurtlarining  hujjatlari  bilan  tanishadi  va  ularni  tahlil  
qiladi. 
◦
Muayyan  davr  oralig`ida  amaliy  faoliyatning  yetakchi  yo`nalishi  yuzasidan  har  
xil  ishlar ni  navbatma  navbat  amalga  oshiradi.
◦
Pedagog- psixolog  sifatida  o`z  tajribalarini  umumlashtirib  maqolalar  va  xabarlar 
 e`lon  qiladi.  Am aliy   psixologning  axloqiy   k asbi y  faol iy at i 
asosida  y ot uv chi  asosiy   t am oy i llar. 
◦
Amaliy ot chi psi xologning o` qit uv chil ar, o` quv chil ar, ot a-onal ar hay ot i bo` y i cha muam molariga shaxsiy  t aj ribasi 
bo` lmay  t urib, masl ahat  b е rishga haqqi bormi?
Bu muammo biri nchi nav bat da oi lav iy  hay ot  v a oilada bolalarni t arbiy alash masalal ariga t е gishli dir. Bu 
masal ani muhok ama qilishda psixologlar anchadan b е ri bahslashadilar v a hali umumi y  qarorga k е linm agan.
Ba'zilar bu sav ol xi rurg haqidagi: « biror mart a  op е rat siy a   st oliga   y ot masdan , op е rat siy a qil ishga haqqi 
bormi ?»  - d е gan sav olga o` xshay di, d е y ishadi . Ma'lumk i , t ibbi y ot da bunday  sav ol t ug` ilmay di. Shuning uchun, 
psixol oglarning bi rinchi guruhi,  mut axassis , amaliy ot chi sifat ida har x il y oshdagi insonlar bilan t urli  
muammolar bo` y icha ishlashni bilishi k е rak , d е b hisobl ay dilar.
Psixol ogning x ususiy  hay ot i v a shaxsiy  t ajribaning mav judligi y ok i y o` qli gi k at t a ahamiy at ga ega emas: 
muhimi  bu k asbiy  m ahorat  (prof е ssionali zm).
Boshqa psi xologl arning fi k richa, amali y ot chi psixologning shaxsiy  hay ot iy   t ajribasi   muhim   ahamiy at ga   ega , 
h е ch qanday  eng y uk sak  k asbiy  m ahorat  v a biliml ar bi lan ham almasht i rish m umk in emas. Ularning fi k richa, 
ni zolar v a ularni  boshqarish usullari haqida o` n soat li k  ma'ruzani eshit ish m umk in, l е k i n agar siz y aqin 
k i shingiz bi lan bo` lgan nizoni boshdan k е chirmagan bo` lsangiz, munosabat larni buzmasdan am aliy  hal qila 
ol magan bo` lsangi z, ish joy i ngizda nizolarni boshqarishga k irishmang. Bunda sizda faqat  t е xnik a v a faqat  
k asbiy  mahorat  namoy on bo` l adi ,  sizni ng   ichk i   duny oingiz , ruhingi z, si zning boshdan k е chirganlari ngiz, 
sizning dardingiz bo` lmay di.  Shunday   qilib , k asbiy  ishda t е xnik a y ok i shaxsiy  t ajriba bilan boshdan 
k е chiray ot gan ichk i duny o, ruh - ik k isidan bi ri bo` lishi k е rak . ◦
Nima uchun « v a»  so` zini emas, y ok i so` zini ishlat ish k е rak . Bizningcha, amaliy ot chi 
psixologning k asbiy  ishi – bu k asbiy  bilimlar v a hay ot iy  t ajribasidir. Birini ik k inchisidan ajrat ish 
mumk in emas. Psixologik  k asbda k asbiy  bilimlar v a shaxsiy  t ajribasiz ish olib borish qiy in.
-Pianinochini k uzat sak . U soat lab t е xnik  v osit a hisoblanmish qo` l v a barmoqlarni mashqqiladi. 
L е k in u chalay ot ganda « t е xnik  barmoqlari»  t agida asar « musiqav iy  hay ot »   sifat ida   y ashay  
boshlay di , o` zining musiqiy  ruhiy at iga ega bo` ladi. Siz doim t е xnik  ijrochi bilan mumt oz ijroni 
ajrat a olasiz.
T е xnik a faqat  asos, haqiqiy  ijod y е t ishib chiqadigan y е r, n е gizdir.
Psixolog sizning hay ot ingizda hammasi joy idami?
Mak t ab  psixologlari , umuman amaliy  sohadagi ishlay digan psixologlarga at rofdagilar 
boshqacha munosabat da bo` ladilar. M е n oramizda nima bo` lay ot ganiga t ushunmay man? « Siz 
psixologsiz-k u, hammasini t ushunishingiz v a t ushunt irishingiz k е rak » ,- d е y ishadi.
Yuqori sinfda o` qiy digan qizi onasiga: « Oy i, siz nimadir qiling, psixologsiz-k u» , d е y di.
Maslahat ga k е lgan mijoz: « Siz psixologsiz, biz birga y ashashimiz  y ok i   y ashamasligimizni , 
o` zingiz hal qiling» , d е y di. Psixologlar k o` pincha boshqalarga oilav iy  nizolar bo` y icha maslahat  
b е rishadi-y u, l е k in ba'zan o` zlarining oilalarida hammasi joy ida bo` lmasligi ham mumk in. 
Bunga k o` pincha ularning oila psixologiy asi bo` y icha hamma narsani bilganlik lari t ufay li 
oilada haddan t ashqari y umshoq bo` lishlari ham sabab bo` lishi mumk in. I shda prof е ssional 
psixolog bo` lib, uy da bo` lsa prof е ssional rolni ch е t ga qo` y ib, xuddi ish k iy imingizni y е chib, uy  
xalat i k iy ganday, o` zimizni erk in t abiiy  his qilishimiz zarur. ◦
Nizomda k el t iril ishicha, psixol og quy idagi huquqlarga ega: 
◦
  bolalar, ularning ot a-onalari y ok i qonuniy  v ak illari, 
shuni ngdek , mak t abgacha t a’l im, umumt a’li m muassasasi, 
mehri bonlik  uy i pedagoglari bilan olib bori ladigan 
ishlarni ng muay y an y o‘nalishlarini must aqil  shak ll ant iri sh; 
◦
  psixologik  xizmat ni amalga oshirish doirasida 
t adbirlaming k et mak et ligini, mak t abgacha t a’li m, 
umumt a’l im muassasasi, mehribonlik  uy i  pedagogik  
jaray onining o‘zi ga xos t omonlari, muay y an shart -
sharoit lari  v a k ont ingent ini hisobga ol gan holda o‘z 
faoli y at ining ust uv or y o‘nal ishlarini bel gi lash;
◦
   muassasa rahbariy at i ga o‘zi uchun xona, mebel jihozlari, 
k ompy ut er v a boshqa t ex nik a v osit alari, idora buy umlari 
ajrat il ishi t o‘g‘risi dagi t alabl ar bil an murojaat  qilish; 
◦
mak t abgacha t a’lim, umumt a’lim muassasasi, mehri bonli k  
uy i  hujj at lari bilan t anishish;   Amaliy psixolog shaxsiga 
qo‘yiladigan talablar
◦
Amaliy  psixologning faoliy at i uning huquqlari v a burchlari majmuasi bilan 
boshqarilib t urilishi lozim. U quy idagilardan iborat : - 
◦
Psixolog o‘z faoliy at ini 0 ‘zbek ist on Respublik asi huk umat ining x alq t a’limi sohasi 
bo‘y icha qabul qilgan hujjat lariga amal qilgan holda bajarishi shart . 
◦
Psixolog oliy  o‘quv  y urt ining psixologiy a sohasini (qisqa k ursni) bit irganligini 
t asdiqlov chi maxsus hujjat ga ega boMishi lozim. – 
◦
Psixologiy a fanining eng so‘nggi y ut uqlaridan xabardor boMishi, bolalar 
psixologiy asi, pedagogik  psixologiy a, amaliy  psixologiy ani chuqur bilishi zarur. 
Diagnost ik , psixoprofdak t ik , riv ojlant iruv chi v a psixok orrek sion ishlarning 
hozirgi zamon ilmiy  y ut uqlariga asoslangan met odlar bilan qurollanishi, xalq 
t a’limi t izimida doimo o‘z malak asini oshirib borishi k erak . –
◦
  Muammolar muhok amasida v a ular y uzasidan qaror qabul qilishda k asbiy  
v ak olat  chegarasidan aslo chet ga chiqmaslik  ma’qul. 
Shu sohaning mas’ul mutaxassislari tomonidan ishlab 
chiqilgan qoidalarga rioya qilgan holda barcha koMsatmalar 
va tavsiyalarni qat’iy bajarishi shart. 

Barcha psixologik masalalarni hal qilishda o'quvchi va talaba 
manfaati, ijtimoiy tarbiya maqsadidan kelib chiqishi zarur.

Diagnostik va korreksion faoliyat natijalarini sir saqlash, 
olingan ma’lumotlar sinaluvchilar shaxsiyatiga zarar 
keltirmasligi, ularni qurshab turgan muhit a’zolari tahlikaga 
tushmasligi kerak. 

Ma’muriyat, ota-onalar, o‘qituvchilar jamoasi bilan 
hamkorlikda faoliyat ko‘rsatishi lozim.  

Ma’muriyatga, pedagogik kengashga, ilmiy kengashga 
o‘quvchi vii Inlnbalarga yakka tartibda yondosliishni 
ta’minlovchi imkoniyat, ni.uni hal qilishning psixologik 
shartlari, ta’lim-tarbiyadagi nuqsonliiming oldini olish omillari, 
yo‘llari yuzasidan yordam ko‘rsatish zarur. 

Bolalar, o‘quvchilar, talabalarning shaxsiy muammolarini hal 
t|ili'shda baholi qudrat ko‘mak berishi darkor

AMALIY PSIXOLOG FAOLIYATINING ASOSIY KO`RINISHLARI.

RE J A : 1. Amaliy ot chi psixologning axloqiy k asbiy faoliy at i. 2. Amaliy psixologning axloqiy k asbiy faoliy at i asosida y ot uv chi asosiy t amoy illar. 3. Amaliy psixolog shaxsiga qo` y iladigan t alablar.

◦ Psixologik xizmat hodimlari barcha muammolarni hal qilishda Bolani har tomonlama va garmonik rivojlanish vazifalariga va uning qiziqishlariga tayanadilar. Amaliyotchi psixolog o`z faoliyatini pedagogic jamoa va ota onalar bilan yaqin aloqada amalga oshiradi. Psixologik xizmat o`z faoliyatida tibbiy, defektologik va boshqa xizmat turlari, shuningdek, bola tarbiyasida yordam ko`rsatuvchi jamoatchilik sohalari bilan yaqin aloqada ish olib boradi. Amaliy ot chi psixologning axloqiy k asbiy faoliy at i. Psixolog quyidagi aniq ishlarni amalga oshirishi lozim. Bolalar, o`quvchilar, talabalar va ta`lim tarbiya ishi bilan shug`ullanuvchi barcha shaxslarga jumladan, ma`muriyat, o`qituvchilar murabbiylar, ota onalar, ijtimoiy hamda jamoatchilik tashkilotlari xodimlariga aniq maslahatlar berish. Ta`lim tarbiya, taraqqiyot kasb tanlash va turmush qurish, o`zaro munosabatlar muomala va muloqot sirlari, tengdoshlar va voyaga yetganlar dunyoqarash, qobiliyat iqtidor, axloq diyonat, iymon vatanpar varlik muommolari yuzasidan yakka tartibda, guruh va jamoa tarzida maslahatlar uyushtirish.

Amaliy psixologning huquqlari: ◦ Bog`cha maktab va oliy o`quv yurtining ta`lim tarbiya shar t sharoitlarini aniq hisobga olib faoliyat uchun eng muhim yo`nalishlarni tanlaydi. ◦ Pedagogik kengash, ota onalar yig`ilishi, ilmiy kengash va pedagogic konsiliumlarda ishtirok etadi. ◦ O`quv tarbiya jarayonida bolalar, o`quvchilar va talabalar xulqi, o`quv faoliyati xususiyatlarini kuzatish maqsadida dars, ma`ruza, sinfdan va auditoriyadan tashqari mashg`ulotlarda, umumiy tadbirlarni o`tqazishda qatnashadi. ◦ Murabbiylar, ota onalar qo`mitasi o`quvchilarning metod birlashmalari majlislarida ishtirok etadi. ◦ Bog`cha, maktab, o`quv yurtlarining hujjatlari bilan tanishadi va ularni tahlil qiladi. ◦ Muayyan davr oralig`ida amaliy faoliyatning yetakchi yo`nalishi yuzasidan har xil ishlar ni navbatma navbat amalga oshiradi. ◦ Pedagog- psixolog sifatida o`z tajribalarini umumlashtirib maqolalar va xabarlar e`lon qiladi.

Am aliy psixologning axloqiy k asbi y faol iy at i asosida y ot uv chi asosiy t am oy i llar. ◦ Amaliy ot chi psi xologning o` qit uv chil ar, o` quv chil ar, ot a-onal ar hay ot i bo` y i cha muam molariga shaxsiy t aj ribasi bo` lmay t urib, masl ahat b е rishga haqqi bormi? Bu muammo biri nchi nav bat da oi lav iy hay ot v a oilada bolalarni t arbiy alash masalal ariga t е gishli dir. Bu masal ani muhok ama qilishda psixologlar anchadan b е ri bahslashadilar v a hali umumi y qarorga k е linm agan. Ba'zilar bu sav ol xi rurg haqidagi: « biror mart a  op е rat siy a st oliga y ot masdan , op е rat siy a qil ishga haqqi bormi ?» - d е gan sav olga o` xshay di, d е y ishadi . Ma'lumk i , t ibbi y ot da bunday sav ol t ug` ilmay di. Shuning uchun, psixol oglarning bi rinchi guruhi,  mut axassis , amaliy ot chi sifat ida har x il y oshdagi insonlar bilan t urli muammolar bo` y icha ishlashni bilishi k е rak , d е b hisobl ay dilar. Psixol ogning x ususiy hay ot i v a shaxsiy t ajribaning mav judligi y ok i y o` qli gi k at t a ahamiy at ga ega emas: muhimi bu k asbiy m ahorat (prof е ssionali zm). Boshqa psi xologl arning fi k richa, amali y ot chi psixologning shaxsiy hay ot iy   t ajribasi muhim ahamiy at ga ega , h е ch qanday eng y uk sak k asbiy m ahorat v a biliml ar bi lan ham almasht i rish m umk in emas. Ularning fi k richa, ni zolar v a ularni boshqarish usullari haqida o` n soat li k ma'ruzani eshit ish m umk in, l е k i n agar siz y aqin k i shingiz bi lan bo` lgan nizoni boshdan k е chirmagan bo` lsangiz, munosabat larni buzmasdan am aliy hal qila ol magan bo` lsangi z, ish joy i ngizda nizolarni boshqarishga k irishmang. Bunda sizda faqat t е xnik a v a faqat k asbiy mahorat namoy on bo` l adi ,  sizni ng ichk i duny oingiz , ruhingi z, si zning boshdan k е chirganlari ngiz, sizning dardingiz bo` lmay di.  Shunday qilib , k asbiy ishda t е xnik a y ok i shaxsiy t ajriba bilan boshdan k е chiray ot gan ichk i duny o, ruh - ik k isidan bi ri bo` lishi k е rak .