logo

Amaliy psixolog faoliyatining asosiy ko’rinishlari

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

3761.38671875 KB
Amaliy psix olog 
faoliyat ining 
asosiy ko’rinishlari Amaliy Psixologiya
Psixologiya 
va
Maqsadga intilish Amaliy psixologning axloqiy kasbiy 
faoliyati asosida yotuvchi asosiy tamoyillar
•
Amaliyotchi psixologning shaxsiy hayotiy tajribasi muhim ahamiyatga ega, 
hech qanday eng yuksak kasbiy mahorat va bilimlar bilan ham almashtirish 
mumkin emas. Ularning fikricha, nizolar va ularni boshqarish usullari haqida 
o‘n soatlik ma’ruzani eshitish mumkin, lekin agar siz yaqin kishingiz bilan 
bo’lgan nizoni boshdan kechirmagan bo’lsangiz, munosabatlarni buzmasdan 
amaliy hal qila olmagan boMsangiz, ish joyingizda nizolansi boshqarishga 
kirishmang. Bunda sizda faqat texnika va faqat kasbiy mahorat namoyon 
bo’ladi, sizning ichki dunyoingiz, ruhingiz, sizning boshdan kechirganlaringiz, 
sizning dardingiz bo’lmaydi. Shunday qilib, kasbiy ishda texnika yoki shaxsiy 
tajriba bilan boshdan kechirayotgan ichki dunyo, ruh - ikkisidan biri bo’lishi 
kerak Amaliy psixolog shaxsiga qo‘yiladigan talablar
•
Amaliy psixologning faoliyati uning huquqlari va burchlari majmuasi bilan boshqarilib turilishi 
lozim. U quyidagilardan iborat: - Psixolog o‘z faoliyatini 0 ‘zbekiston Respublikasi hukumatining xalq 
ta’limi sohasi bo‘yicha qabul qilgan hujjatlariga amal qilgan holda bajarishi shart. Psixolog oliy 
o‘quv yurtining psixologiya sohasini (qisqa kursni) bitirganligini tasdiqlovchi maxsus hujjatga ega 
boMishi lozim. - Psixologiya fanining eng so‘nggi yutuqlaridan xabardor boMishi, bolalar 
psixologiyasi, pedagogik psixologiya, amaliy psixologiyani chuqur bilishi zarur. Diagnostik, 
psixoprofdaktik, rivojlantiruvchi va psixokorreksion ishlarning hozirgi zamon ilmiy yutuqlariga 
asoslangan metodlar bilan qurollanishi, xalq ta’limi tizimida doimo o‘z malakasini oshirib borishi 
kerak. - Muammolar muhokamasida va ular yuzasidan qaror qabul qilishda kasbiy vakolat 
chegarasidan aslo chetga chiqmaslik ma’qul. - Shu sohaning mas’ul mutaxassislari tomonidan ishlab 
chiqilgan qoidalarga rioya qilgan holda barcha koMsatmalar va tavsiyalarni qat’iy bajarishi shart. - 
Barcha psixologik masalalarni hal qilishda o'quvchi va talaba manfaati, ijtimoiy tarbiya maqsadidan 
kelib chiqishi zarur. - Diagnostik va korreksion faoliyat natijalarini sir saqlash, olingan ma’lumotlar 
sinaluvchilar shaxsiyatiga zarar keltirmasligi, ularni qurshab turgan muhit a’zolari tahlikaga 
tushmasligi kerak. - Ma’muriyat, ota-onalar, o‘qituvchilar jamoasi bilan hamkorlikda faoliyat 
ko‘rsatishi lozim.   • Psixologik xizmat xodimlari barcha muammolarni hal qilishda 
bolani har tomonlama va garmonik rivojlanish vazifalariga va 
lining qiziqishlariga tayanadilar. Amaliyotchi psixolog o‘z 
faoliyatini pedagogik jamoa va ota-onalar bilan yaqin aloqada 
amalga oshiradi. Psixologik xizmat o‘z faoliyatida tibbiy, 
defektologik va boshqa xizmat turlari, shuningdek, bola 
tarbiyasida yordam ko‘rsatuvchi jamoatchilik xodimlari bilan 
yaqin aloqada ish olib boradi. Barcha mutaxassislar bilan 
aloqalar tenglik asosida va fikrlarning  bir birini o’zaro to’ldirish 
asosida quriladi.s •
Amaliyotchi psixologlar maktabda psixologik xizmatning 6 ta (psixologik 
ma’rifat, psixologik-pedagogik tashxis, psixologik profilaktika, psixologik 
korreksiya va rivojlantirish, psixologik maslahat, kasb-hunarga y o ‘naltirish) 
yo‘nalishi bo‘yicha faoliyat olib boradi va ulardan mazkur yo‘nalishlar 
doirasidagi ish hujjatlarining yuritilishi talab etiladi. Mazkur yo‘nalishlar 
doirasida psixolog tomonidan yuritilgan har bir hujjat, birinchidan, 
psixologning o‘zi uchun o ‘quvchi shaxsining barcha jihatlari, uning oilaviy 
muhiti, atrofdagilarning ta’siri, xatti-harakati hamda xulq-atvoridagi o 
‘zgarishlar, buzilishlar va boshqalar xususida to‘plangan ma’lumotlar 
tizimining yaratilishiga, ushbu ma’lumotlarni birini ikkinchisi bilan 
taqqoslashdan olingan xulosalarning to‘planib borishiga imkoniyat yaratadi.   Psixologik ma’rifatning va tashviqotning vazifalari quyidagilardan iborat: 
•
  o‘quvchilarga eng oddiy psixologik bilimlarni berish va ularning bu bilimlarni 
egallashiga erishish, tengdoshlari va kattalar bilan shaxslararo munosabatlarga 
kirishish, o‘zlarining shaxsiy sifatlari va xarakter xususiyatlari, qobiliyatlari, 
layoqatlariga baho bera olish bilan bog‘liq bo‘lgan bilishga oid qiziqishlarini 
rivojlantirish; 
• o‘quvchilatda o‘quv jarayoniga, o ‘qituvchilar va tarbiyachilar bilan muloqotga 
ijobiy munosabatni shakllantirish; 
• o ‘smirlar, yigit va qizlarning jinsiy tarbiyasi, ularning oila psixologiyasi va oilaviy 
munosabatlar, shaxsiy gigiena va kasalliklarning oldini olish sohasidagi bilimlarni 
egallashiga erishish;
•
har bir bolaga individual yondashuvni amalga oshirishda pedagoglar, tarbiyachilar, 
ota-onalar yoki qonuniy vakillarning psixologik kompetentligini oshirish; 
•
individual suhbatlar, ochiq darslar, seminarlar va maslahatlar, shuningdek, 
ominaviy axborot vositalari orqali psixologik bilimlarni targ‘ib qilish. Psixoprofilaktika amaliyotchi psixolog faoliyatining maxsus turi boMib, 
maktabdagi barcha o‘quvchilar uchun shart-sharoitlarni yaratishdan iborat. 
Psixologik profilaktikaning vazifalari quyidagilarni tashkil etadi:
•
1. Shaxsning muayyan sharoitga moslashishi (ko‘nikishi)ga oid (adaptatsion) 
ishlarni olib borish: a) maktabgacha yoshdagi bolalarning bog‘cha sharoitiga 
moslashishi (buning uchun ijtimoiy moslashish bilan bog‘liq bo‘lgan maxsus 
guruhlar tuzish, nevrotik holatlarni bartaraf qilish, tarbiyasi qiyin bolalar bilan 
va ularning ota-onalari, tarbiyachilari bilan alohida ishlashni tashkil qilish); b) 
o ‘rta umumta’lim va yangi tipdagi (innovatsion) maxsus jnaktablar (gimnaziya, 
litsey, kollejlar) o‘quvchilarini mazkur muhitga moslashish xususiyatlari. 
•
2. Bolalarni birinchi bosqichli ta’limga qabul qilishda qatnashish, ularni maktab 
ta’limiga psixologik tayyorgarlik darajasini aniqlash, o‘qituvchilar bilan 
hamkorlikda o‘quvchilar bilan individual (yakka tartibda) ishlash dasturini 
ishlab chiqish, yangi tipdagi maktablarga, xususan, kollej, litsey va 
gimnaziyalarga o ‘quvchilar qabul qilishda faol ishtirok etish. E’tiboringiz uchun Rahmat!

Amaliy psix olog faoliyat ining asosiy ko’rinishlari

Amaliy Psixologiya Psixologiya va Maqsadga intilish

Amaliy psixologning axloqiy kasbiy faoliyati asosida yotuvchi asosiy tamoyillar • Amaliyotchi psixologning shaxsiy hayotiy tajribasi muhim ahamiyatga ega, hech qanday eng yuksak kasbiy mahorat va bilimlar bilan ham almashtirish mumkin emas. Ularning fikricha, nizolar va ularni boshqarish usullari haqida o‘n soatlik ma’ruzani eshitish mumkin, lekin agar siz yaqin kishingiz bilan bo’lgan nizoni boshdan kechirmagan bo’lsangiz, munosabatlarni buzmasdan amaliy hal qila olmagan boMsangiz, ish joyingizda nizolansi boshqarishga kirishmang. Bunda sizda faqat texnika va faqat kasbiy mahorat namoyon bo’ladi, sizning ichki dunyoingiz, ruhingiz, sizning boshdan kechirganlaringiz, sizning dardingiz bo’lmaydi. Shunday qilib, kasbiy ishda texnika yoki shaxsiy tajriba bilan boshdan kechirayotgan ichki dunyo, ruh - ikkisidan biri bo’lishi kerak

Amaliy psixolog shaxsiga qo‘yiladigan talablar • Amaliy psixologning faoliyati uning huquqlari va burchlari majmuasi bilan boshqarilib turilishi lozim. U quyidagilardan iborat: - Psixolog o‘z faoliyatini 0 ‘zbekiston Respublikasi hukumatining xalq ta’limi sohasi bo‘yicha qabul qilgan hujjatlariga amal qilgan holda bajarishi shart. Psixolog oliy o‘quv yurtining psixologiya sohasini (qisqa kursni) bitirganligini tasdiqlovchi maxsus hujjatga ega boMishi lozim. - Psixologiya fanining eng so‘nggi yutuqlaridan xabardor boMishi, bolalar psixologiyasi, pedagogik psixologiya, amaliy psixologiyani chuqur bilishi zarur. Diagnostik, psixoprofdaktik, rivojlantiruvchi va psixokorreksion ishlarning hozirgi zamon ilmiy yutuqlariga asoslangan metodlar bilan qurollanishi, xalq ta’limi tizimida doimo o‘z malakasini oshirib borishi kerak. - Muammolar muhokamasida va ular yuzasidan qaror qabul qilishda kasbiy vakolat chegarasidan aslo chetga chiqmaslik ma’qul. - Shu sohaning mas’ul mutaxassislari tomonidan ishlab chiqilgan qoidalarga rioya qilgan holda barcha koMsatmalar va tavsiyalarni qat’iy bajarishi shart. - Barcha psixologik masalalarni hal qilishda o'quvchi va talaba manfaati, ijtimoiy tarbiya maqsadidan kelib chiqishi zarur. - Diagnostik va korreksion faoliyat natijalarini sir saqlash, olingan ma’lumotlar sinaluvchilar shaxsiyatiga zarar keltirmasligi, ularni qurshab turgan muhit a’zolari tahlikaga tushmasligi kerak. - Ma’muriyat, ota-onalar, o‘qituvchilar jamoasi bilan hamkorlikda faoliyat ko‘rsatishi lozim.