Submadaniyat tushunchasi va uning ko’rinishlari
![MAVZU: Submadaniyat tushunchasi
va uning ko’rinishlari
Reja:
1. Submadaniyat: kelib chiqishi, turlari va
misollari
2. O'zini namoy on qilish usuli sifat ida
3. Submadaniy at larning genet ik
aloqalari](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_1.png)
![Submadaniy at ( lotincha
: sub — „ost“ va
madaniyat )
jamiyatshunoslik ,
antropologiya va
madaniyatshunoslik
atamasi boʻlib, jamiyat
madaniyatining keskin
farqlanuvchi bir qismini
anglatadi. Submadaniyat ichida
oʻziga xos kiyinish, jargon
, hatti-harakat va boshqa
madaniy normalar
boʻlishi mumkin.
Submadaniyatlar milliy,
demografik, professional,
geografik va boshqa
asoslarda shakllanishi
mumkin. Bundan
tashqari yoshlar
orasidagi
submadaniyatlar alohida
ajratiladi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_2.png)
![Terminning k elib chiqishi
Subkultura so'zi 20-asrning
o'rtalarida, amerikalik
sotsiolog Devid Rizman (1909-
2002) kitob nashr etgandan
keyin qo'llanila
boshlandi. Yolg'iz olomon:
Amerikaning o'zgaruvchan
xarakterini o'rganish (Yolg'iz
olomon: Amerika
xarakterining o'zgarishini
o'rganish), 1950 yilda. Ushbu mamlakat sotsiologik
tahlilida muhim voqea
hisoblangan ushbu asar ikki
turdagi odamlarni ajratib
ko'rsatdi: dominant turmush
tarzini passiv ravishda qabul
qilganlar va o'zlarini ochib
bergan va "o'z yo'lida"
yashashni tanlagan boshqalar. U an'anaviy modeldan uzoq
bo'lgan turli xil qadriyatlar va
naqshlarni tanlagan ushbu
ozchilik guruhlarini
submulturalar deb atadi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_3.png)
![G.A.Nigmatulina tolerant
subkulturalarni (baykerlar, breakerlar,
repperlar), nigilistik (majorlar,
beatniklar), salbiy fikrlovchi guruhlar
(hippilar, panklar), tajovuzkor
(skinheads)larni ajratib ko'rsatdi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_4.png)
![Tolerant guruhlar
vakillari tashqi
dunyodan imkon qadar
uzoqlashishga va unga
munosabat
bildirmaslikka harakat
qiladilar. Nigilistlar o'zlarining
turmush tarzi va
qadriyatlarini
ko'rsatadilar, lekin uni
umumiy qabul qilingan
me'yorlarga qarshi
emas, balki muqobil
sifatida taqdim etadilar.
Salbiy yoshlar umumiy
qabul qilingan
madaniyatdan norozilik
va jirkanishlarini
bildiradilar, lekin uni
yo'q qilishga
urinmaydilar. Agressiv guruhlarning
vakillari bevosita rad
etishni himoya qiladilar
asosiy madaniyat
jamiyatlar va o'z
munosabatini ochiq
norozilik namoyishlari
bilan bildiradi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_5.png)
![Bular doimiy ravishda qo'shnilarining roziligini
izlayotgan va jamiyatdan chetda qolishdan qo'rqib
yashaydigan ko'pchilikdan ajralib turardi.va tizim tomonidan o'rnatilgan qoidalardan uzoqlashib,
uning ma'naviy tomonlarini rivojlantirish muhimligini
ta'kidlagan.Ularning orasida yoshlar ajralib turardi beatniklar o'sha
davrda, kim kapitalizmga qarshi pozitsiyada bo'lgan va
har bir shaxsning moddiy boyliklaridan](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_6.png)
![Rismanning kitobi ommaviy
madaniyatga, shu jumladan
submulturaga yangi
g'oyalar va tavsiflovchi
atamalarni qo'shib, eng
ko'p sotilgan kitobga
aylandi.
Subkulturalar har xil bo'lishi
mumkin. Eng keng
tarqalgan ayrimlari
mintaqaviy, diniy, irqiy,
yoshi, g'oyaviy va musiqiy
xususiyatlariga ega.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_7.png)
![millat i
•
Milliylik, chunki ko'plab mamlakatlarda o'z
g'oyalarini, urf-odatlarini va ular bilan
yashash tarzini olib yuruvchi immigrant
guruhlarning kirib kelishi keng tarqalgan.
O'zlarining madaniyatini ustun bo'lmagan
boshqa hududga ko'chirish orqali ular
submulturaga qarashadi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_8.png)
![Diniy Xuddi
shu
narsa
din
haqida
ham.
Ko'pgi
na
mintaq
alarda
aholini
ng
aksariy
at
qismi
ergash
adigan
, ozroq
sodiq
kishilar
bilan
yashay
digan
e'tiqod
mavju
d.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_9.png)
![I rqiy
Xuddi shu tarzda, bu
ba'zi etnik guruhlar
ozchilikni tashkil
etadigan va
jamiyatning qolgan
qismiga nisbatan
o'ziga xos va o'ziga
xos odatlarga ega
bo'lgan irqiy nuqtai
nazardan ham
ko'rinadi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_10.png)
![Yoshlar
Subkulturaning boshqa
turlari yoshga bog'liq
sabablarga ko'ra paydo
bo'ladi, ayniqsa yoshlar va
o'spirinlar, ular kattalar
amal qiladigan modellar va
urf-odatlarga qarshi chiqish
yoki o'zlarini ajratishga
intilishadi. Ushbu guruhlar, odatda,
maktab, ota-ona me'yorlari,
ishlab chiqarish tizimi,
ommaviy axborot vositalari
va nazorat va repressiya
organlari orqali o'zlariga
yuklatilgan deb hisoblagan
ustun madaniyatga o'zlarini
ochib berishga harakat
qilishadi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_11.png)
![Boshqalar
Submulturalar,
shuningdek, siyosiy, jinsiy
yoki mafkuraviy
sabablarga ko'ra yoki
oddiygina ko'pchilik ta'qib
qilmaydigan o'ziga xos
ta'mga ega bo'lishi sababli
paydo bo'lishi mumkin. Tarix davomida ko'pchilik
o'z g'oyalarining o'ziga
xosligi va qoldirgan kuchli
merosi bilan ajralib turardi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_12.png)
![Misol la
r Subkulturaning namunalari
sifatida biz buni eslatib o'tishimiz
mumkin beatniklar , modlar , hippila
r , punklar , rokchilar , metall
kallaklar , geymerlar , gotika va emos
.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_13.png)
![Be at nik lar
The beatniklar ular 1950 va 1960 yillarda
porlashdi, ular amerikaliklarning mumtoz
qadriyatlariga, giyohvand moddalarni iste'mol
qilish, jinsiy erkinlik va anti-materializmga
qarshi chiqishlari bilan ajralib turdilar.
Uning odatiy kiyimida frantsuz bereti,
quyoshdan saqlovchi ko'zoynak va qora turtlakli
sviter bor edi. Uning asosiy murojaatlari shoir
Allen Ginsberg va yozuvchi Jek Keruak edi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_14.png)
![Modlar
The modlar Ular o'sha davrga
mansub edilar va erkaklar o'zlariga
xos italiyalik kostyumlar, ayollar esa
mini yubkalar va etiklardan
foydalanishlari bilan ajralib turdilar.
Ular ilgari jazz, ingliz ritmi va
amerika blyuzlarini sevishgan.
Ular shuningdek, dubulg'aga
o'xshash sochlari va mototsiklda
yurishlari bilan mashhur edilar.
Uning asosiy namoyandalari Twiggy
modeli va "Kim" ning gitara
chaluvchisi Pit Taunsend edi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_15.png)
![O'zini namoy on qilish usuli sifat ida
I.Yu.Sundieva har qanday submadaniyatni mustaqil faoliyat
(madaniy, siyosiy, ijtimoiy) va o‘zini namoyon qilish usuli
deb hisoblaydi. Va tajovuzkor submadaniyatni ta'kidlaydi,
hayratlanarli, muqobil, ijtimoiy va siyosiy.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_16.png)
![Agressiv submadaniyat
kultga ega jismoniy
kuch (biz va ular
o'rtasidagi qattiq
qarama-qarshilik) va
ichki ierarxiya.
Dahshatli
submadaniyat tashqi
ko'rinish orqali o'zini
namoyon qilishni,
belgilangan me'yorlar
va qoidalarga qarshi
chiqishni anglatadi.Muqobil madaniyat -
bu umume'tirof
etilganlardan farq
qiladigan xulq-atvor,
dam olish faoliyati,
turmush tarzining
rivojlanishi.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_17.png)
![Ij
ti
m
o
iy
m
a
d
a
n
iy
a
t
m
u
a
y
y
a
n
ij
ti
m
o
iy
m
u
a
m
m
o
l
a
r
n
i
h
a
l
q
ili
s
h
(
e
k
o
l
o
g
i
k
,
e
t
n
i
k
-
m
a
d
a
n
iy
v
a
x
a
y
ri
y
a
h
a
r
a
k
a
tl
a
ri
)
k
o
'r
i
n
is
h
i
d
a
g
i
m
a
q
s
a
d
g
a
e
g
a
.S
i
y
o
s
i
y
s
u
b
m
a
d
a
n
i
y
a
t
o
ʻz
g
ʻ
o
y
a
l
a
ri
g
a
e
g
a
b
o
ʻli
b
,
b
u
g
ʻ
o
y
a
l
a
r
g
a
m
u
v
o
fi
q
m
a
m
l
a
k
a
t
d
a
g
i
ij
ti
m
o
i
y
v
a
z
i
y
a
tl
a
r
n
i
o
ʻz
g
a
r
ti
ri
s
h
g
a
q
a
r
a
ti
l
g
a
n
.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_18.png)
![Musiqiy (raverlar, rokerlar, breykerlar, Bitlz,
metallxedlar, repperlar).
Intellektual (Tolkienistlar, arxeologlar,
Rusach).
Diniy va falsafiy (neo-xristianlar,
pushkinchilar, buddistlar).](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_19.png)
![Sport
(muxlislar,
konkida
uchuvchilar,v
elosipedchila
r). Kompyuter
(xakerlar,
administrato
rlar). Qarama-
qarshi
madaniyat
(hippilar,pan
klar, dudes). Vayron
qiluvchi
(lyuber,
gopnik,
skinxed,fashi
stlar).](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_20.png)
![Qarama-qarshi madaniyatning
yana bir yorqin misoli - bu
skinxed subkulturasining
radikal qismi. Musiqiy asar sifatida paydo
bo'lgan ushbu submadaniyat
uzoq vaqtdan beri reggi va ska
musiqasi bilan bog'langan,
ammo keyinchalik ba'zi
skinxedlar radikal siyosiy
harakatlarga qo'shilishdi.
Biroq, submadaniyatning
o'zini, odatda apolitik
(masalan, an'anaviy
skinxedlar) va neonatsistlar,
antikommunistlar va boshqa
siyosiy e'tiqodlar bilan bog'liq
bo'lgan submadaniyatning
radikal qismini (aksil
madaniyat) chalkashtirmaslik
kerak. .](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_21.png)
![Submadaniyatlar, har qanday
madaniy hodisa kabi,
madaniy vakuumda emas,
balki madaniy jihatdan boy
muhitda paydo bo'lgan.
20-asr jamiyati turli g'oyalar,
falsafiy oqimlar va boshqa
madaniy elementlar bilan
to'lib-toshgan. Shu sababli, submadaniyatlar
izolyatsiya qilingan deb aytish
mumkin emas, ular ommaviy madaniyat
bilan ham, boshqa
submadaniyatlar bilan ham
murakkab munosabatlarga
ega.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_22.png)
![Submadaniy at larning genet ik
aloqalari
Madaniyatlar o'rtasidagi
qarindoshlik aloqalari
xalqlarning harakatini,
tildagi o'zgarishlarni va
shaxsning texnologik
rivojlanishini kuzatish
imkonini beradi.
Submadaniyatlar o'rtasidagi
qarindoshlik aloqalari, shuningdek, 20-asrdagi
o'zgarishlar va
o'zgarishlarni kuzatishga
yordam beradi. Ehtimol,
o'zaro bog'liq
subkulturalarning eng
yorqin namunasi bu punk
subkulturasi va uning
avlodlari: Gotlar va
boshqalar.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_23.png)
![
Manbalar[ tahrir | manbasini tahrirlash ]
↑ Энциклопедия социологии / Сост. А. А. Грицанов, В. Л.
Абушенко, Г. М. Евелькин, Г. Н. Соколова, О. В.
Терещенко. — Мн.: Книжный Дом, 2003. — 1312 с. — (Мир
энциклопедий)
↑ Глушкова О.М.
Теоретические аспекты анализа субкультуры Wayback
Machine saytida arxivlandi (2013-12-05). // « Архитектон:
известия вузов» № 26 - Приложение 2009
↑ Субкультура и контркультура // Кравченко А.
И. Культурология: Учебное пособие для вузов. — 3-е изд.-
М.: Академический проект, 2001.](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_24.png)
![Test savollari Nazorat
savollari](/data/documents/926f3dcd-0803-4ae3-a4bb-2cfb31002ba0/page_25.png)
MAVZU: Submadaniyat tushunchasi va uning ko’rinishlari Reja: 1. Submadaniyat: kelib chiqishi, turlari va misollari 2. O'zini namoy on qilish usuli sifat ida 3. Submadaniy at larning genet ik aloqalari
Submadaniy at ( lotincha : sub — „ost“ va madaniyat ) jamiyatshunoslik , antropologiya va madaniyatshunoslik atamasi boʻlib, jamiyat madaniyatining keskin farqlanuvchi bir qismini anglatadi. Submadaniyat ichida oʻziga xos kiyinish, jargon , hatti-harakat va boshqa madaniy normalar boʻlishi mumkin. Submadaniyatlar milliy, demografik, professional, geografik va boshqa asoslarda shakllanishi mumkin. Bundan tashqari yoshlar orasidagi submadaniyatlar alohida ajratiladi.
Terminning k elib chiqishi Subkultura so'zi 20-asrning o'rtalarida, amerikalik sotsiolog Devid Rizman (1909- 2002) kitob nashr etgandan keyin qo'llanila boshlandi. Yolg'iz olomon: Amerikaning o'zgaruvchan xarakterini o'rganish (Yolg'iz olomon: Amerika xarakterining o'zgarishini o'rganish), 1950 yilda. Ushbu mamlakat sotsiologik tahlilida muhim voqea hisoblangan ushbu asar ikki turdagi odamlarni ajratib ko'rsatdi: dominant turmush tarzini passiv ravishda qabul qilganlar va o'zlarini ochib bergan va "o'z yo'lida" yashashni tanlagan boshqalar. U an'anaviy modeldan uzoq bo'lgan turli xil qadriyatlar va naqshlarni tanlagan ushbu ozchilik guruhlarini submulturalar deb atadi.
G.A.Nigmatulina tolerant subkulturalarni (baykerlar, breakerlar, repperlar), nigilistik (majorlar, beatniklar), salbiy fikrlovchi guruhlar (hippilar, panklar), tajovuzkor (skinheads)larni ajratib ko'rsatdi.
Tolerant guruhlar vakillari tashqi dunyodan imkon qadar uzoqlashishga va unga munosabat bildirmaslikka harakat qiladilar. Nigilistlar o'zlarining turmush tarzi va qadriyatlarini ko'rsatadilar, lekin uni umumiy qabul qilingan me'yorlarga qarshi emas, balki muqobil sifatida taqdim etadilar. Salbiy yoshlar umumiy qabul qilingan madaniyatdan norozilik va jirkanishlarini bildiradilar, lekin uni yo'q qilishga urinmaydilar. Agressiv guruhlarning vakillari bevosita rad etishni himoya qiladilar asosiy madaniyat jamiyatlar va o'z munosabatini ochiq norozilik namoyishlari bilan bildiradi.