logo

Submadaniyat tushunchasi va uning ko’rinishlari

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

8579.0986328125 KB
MAVZU: Submadaniyat tushunchasi  
va uning ko’rinishlari
Reja:
1. Submadaniyat: kelib chiqishi, turlari va 
misollari
2. O'zini namoy on qilish usuli sifat ida
3. Submadaniy at larning genet ik  
aloqalari     Submadaniy at  ( lotincha
:  sub  — „ost“ va 
madaniyat ) 
jamiyatshunoslik , 
antropologiya  va 
madaniyatshunoslik
 atamasi boʻlib, jamiyat 
madaniyatining keskin 
farqlanuvchi bir qismini 
anglatadi. Submadaniyat ichida 
oʻziga xos kiyinish,  jargon
, hatti-harakat va boshqa 
madaniy normalar 
boʻlishi mumkin.
Submadaniyatlar milliy, 
demografik, professional, 
geografik va boshqa 
asoslarda shakllanishi 
mumkin. Bundan 
tashqari yoshlar 
orasidagi 
submadaniyatlar alohida 
ajratiladi.       Terminning k elib chiqishi
Subkultura so'zi 20-asrning 
o'rtalarida, amerikalik 
sotsiolog Devid Rizman (1909-
2002) kitob nashr etgandan 
keyin qo'llanila 
boshlandi.  Yolg'iz olomon: 
Amerikaning o'zgaruvchan 
xarakterini o'rganish  (Yolg'iz 
olomon: Amerika 
xarakterining o'zgarishini 
o'rganish), 1950 yilda. Ushbu mamlakat sotsiologik 
tahlilida muhim voqea 
hisoblangan ushbu asar ikki 
turdagi odamlarni ajratib 
ko'rsatdi: dominant turmush 
tarzini passiv ravishda qabul 
qilganlar va o'zlarini ochib 
bergan va "o'z yo'lida" 
yashashni tanlagan boshqalar. U an'anaviy modeldan uzoq 
bo'lgan turli xil qadriyatlar va 
naqshlarni tanlagan ushbu 
ozchilik guruhlarini 
submulturalar deb atadi.          G.A.Nigmatulina tolerant 
subkulturalarni (baykerlar, breakerlar, 
repperlar), nigilistik (majorlar, 
beatniklar), salbiy fikrlovchi guruhlar 
(hippilar, panklar), tajovuzkor 
(skinheads)larni ajratib ko'rsatdi.     Tolerant guruhlar 
vakillari tashqi 
dunyodan imkon qadar 
uzoqlashishga va unga 
munosabat 
bildirmaslikka harakat 
qiladilar. Nigilistlar o'zlarining 
turmush tarzi va 
qadriyatlarini 
ko'rsatadilar, lekin uni 
umumiy qabul qilingan 
me'yorlarga qarshi 
emas, balki muqobil 
sifatida taqdim etadilar.
Salbiy yoshlar umumiy 
qabul qilingan 
madaniyatdan norozilik 
va jirkanishlarini 
bildiradilar, lekin uni 
yo'q qilishga 
urinmaydilar. Agressiv guruhlarning 
vakillari bevosita rad 
etishni himoya qiladilar 
asosiy   madaniyat
 jamiyatlar va o'z 
munosabatini ochiq 
norozilik namoyishlari 
bilan bildiradi.         Bular doimiy ravishda qo'shnilarining roziligini 
izlayotgan va jamiyatdan chetda qolishdan qo'rqib 
yashaydigan ko'pchilikdan ajralib turardi.va tizim tomonidan o'rnatilgan qoidalardan uzoqlashib, 
uning ma'naviy tomonlarini rivojlantirish muhimligini 
ta'kidlagan.Ularning orasida yoshlar ajralib turardi  beatniklar  o'sha 
davrda, kim kapitalizmga qarshi pozitsiyada bo'lgan va 
har bir shaxsning moddiy boyliklaridan        Rismanning kitobi ommaviy 
madaniyatga, shu jumladan 
submulturaga yangi 
g'oyalar va tavsiflovchi 
atamalarni qo'shib, eng 
ko'p sotilgan kitobga 
aylandi. 
Subkulturalar har xil bo'lishi 
mumkin. Eng keng 
tarqalgan ayrimlari 
mintaqaviy, diniy, irqiy, 
yoshi, g'oyaviy va musiqiy 
xususiyatlariga ega.          millat i
•
Milliylik, chunki ko'plab mamlakatlarda o'z 
g'oyalarini, urf-odatlarini va ular bilan 
yashash tarzini olib yuruvchi immigrant 
guruhlarning kirib kelishi keng tarqalgan. 
O'zlarining madaniyatini ustun bo'lmagan 
boshqa hududga ko'chirish orqali ular 
submulturaga qarashadi.        Diniy Xuddi 
shu 
narsa 
din 
haqida 
ham. 
Ko'pgi
na 
mintaq
alarda 
aholini
ng 
aksariy
at 
qismi 
ergash
adigan
, ozroq 
sodiq 
kishilar 
bilan 
yashay
digan 
e'tiqod 
mavju
d.        I rqiy
Xuddi shu tarzda, bu 
ba'zi etnik guruhlar 
ozchilikni tashkil 
etadigan va 
jamiyatning qolgan 
qismiga nisbatan 
o'ziga xos va o'ziga 
xos odatlarga ega 
bo'lgan irqiy nuqtai 
nazardan ham 
ko'rinadi.        Yoshlar
Subkulturaning boshqa 
turlari yoshga bog'liq 
sabablarga ko'ra paydo 
bo'ladi, ayniqsa yoshlar va 
o'spirinlar, ular kattalar 
amal qiladigan modellar va 
urf-odatlarga qarshi chiqish 
yoki o'zlarini ajratishga 
intilishadi. Ushbu guruhlar, odatda, 
maktab, ota-ona me'yorlari, 
ishlab chiqarish tizimi, 
ommaviy axborot vositalari 
va nazorat va repressiya 
organlari orqali o'zlariga 
yuklatilgan deb hisoblagan 
ustun madaniyatga o'zlarini 
ochib berishga harakat 
qilishadi.       Boshqalar
Submulturalar, 
shuningdek, siyosiy, jinsiy 
yoki mafkuraviy 
sabablarga ko'ra yoki 
oddiygina ko'pchilik ta'qib 
qilmaydigan o'ziga xos 
ta'mga ega bo'lishi sababli 
paydo bo'lishi mumkin. Tarix davomida ko'pchilik 
o'z g'oyalarining o'ziga 
xosligi va qoldirgan kuchli 
merosi bilan ajralib turardi.         Misol la
r Subkulturaning namunalari 
sifatida biz buni eslatib o'tishimiz 
mumkin  beatniklar ,  modlar ,  hippila
r ,  punklar ,  rokchilar ,  metall 
kallaklar ,  geymerlar ,  gotika  va  emos
.      Be at nik lar
The  beatniklar  ular 1950 va 1960 yillarda 
porlashdi, ular amerikaliklarning mumtoz 
qadriyatlariga, giyohvand moddalarni iste'mol 
qilish, jinsiy erkinlik va anti-materializmga 
qarshi chiqishlari bilan ajralib turdilar. 
Uning odatiy kiyimida frantsuz bereti, 
quyoshdan saqlovchi ko'zoynak va qora turtlakli 
sviter bor edi. Uning asosiy murojaatlari shoir 
Allen Ginsberg va yozuvchi Jek Keruak edi.           Modlar
The  modlar  Ular o'sha davrga 
mansub edilar va erkaklar o'zlariga 
xos italiyalik kostyumlar, ayollar esa 
mini yubkalar va etiklardan 
foydalanishlari bilan ajralib turdilar. 
Ular ilgari jazz, ingliz ritmi va 
amerika blyuzlarini sevishgan.
Ular shuningdek, dubulg'aga 
o'xshash sochlari va mototsiklda 
yurishlari bilan mashhur edilar. 
Uning asosiy namoyandalari Twiggy 
modeli va "Kim" ning gitara 
chaluvchisi Pit Taunsend edi.       O'zini namoy on qilish usuli sifat ida
I.Yu.Sundieva har qanday submadaniyatni mustaqil faoliyat 
(madaniy, siyosiy, ijtimoiy) va o‘zini namoyon qilish usuli 
deb hisoblaydi. Va tajovuzkor submadaniyatni ta'kidlaydi, 
hayratlanarli, muqobil, ijtimoiy va siyosiy.      Agressiv submadaniyat 
kultga ega  jismoniy  
kuch (biz va ular 
o'rtasidagi qattiq 
qarama-qarshilik) va 
ichki ierarxiya.
Dahshatli 
submadaniyat tashqi 
ko'rinish orqali o'zini 
namoyon qilishni, 
belgilangan me'yorlar 
va qoidalarga qarshi 
chiqishni anglatadi.Muqobil madaniyat - 
bu umume'tirof 
etilganlardan farq 
qiladigan xulq-atvor, 
dam olish faoliyati, 
turmush tarzining 
rivojlanishi.       Ij
ti
m
o
iy 
m
a
d
a
n
iy
a
t 
m
u
a
y
y
a
n 
ij
ti
m
o
iy 
m
u
a
m
m
o
l
a
r
n
i 
h
a
l 
q
ili
s
h 
(
e
k
o
l
o
g
i
k
, 
e
t
n
i
k
-
m
a
d
a
n
iy 
v
a 
x
a
y
ri
y
a 
h
a
r
a
k
a
tl
a
ri
) 
k
o
'r
i
n
is
h
i
d
a
g
i 
m
a
q
s
a
d
g
a 
e
g
a
.S
i
y
o
s
i
y 
s
u
b
m
a
d
a
n
i
y
a
t 
o
ʻz 
g
ʻ
o
y
a
l
a
ri
g
a 
e
g
a 
b
o
ʻli
b
, 
b
u 
g
ʻ
o
y
a
l
a
r
g
a 
m
u
v
o
fi
q 
m
a
m
l
a
k
a
t
d
a
g
i 
ij
ti
m
o
i
y 
v
a
z
i
y
a
tl
a
r
n
i 
o
ʻz
g
a
r
ti
ri
s
h
g
a 
q
a
r
a
ti
l
g
a
n
.        Musiqiy (raverlar, rokerlar, breykerlar, Bitlz, 
metallxedlar, repperlar).
Intellektual (Tolkienistlar, arxeologlar, 
Rusach).
Diniy va falsafiy (neo-xristianlar, 
pushkinchilar, buddistlar).             Sport 
(muxlislar, 
konkida 
uchuvchilar,v
elosipedchila
r). Kompyuter 
(xakerlar, 
administrato
rlar). Qarama-
qarshi 
madaniyat 
(hippilar,pan
klar, dudes). Vayron 
qiluvchi 
(lyuber, 
gopnik, 
skinxed,fashi
stlar).        Qarama-qarshi madaniyatning 
yana bir yorqin misoli - bu 
skinxed subkulturasining 
radikal qismi. Musiqiy asar sifatida paydo 
bo'lgan ushbu submadaniyat 
uzoq vaqtdan beri reggi va ska 
musiqasi bilan bog'langan, 
ammo keyinchalik ba'zi 
skinxedlar radikal siyosiy 
harakatlarga qo'shilishdi.
Biroq, submadaniyatning 
o'zini, odatda apolitik 
(masalan, an'anaviy 
skinxedlar) va neonatsistlar, 
antikommunistlar va boshqa 
siyosiy e'tiqodlar bilan bog'liq 
bo'lgan submadaniyatning 
radikal qismini (aksil 
madaniyat) chalkashtirmaslik 
kerak. .        Submadaniyatlar, har qanday 
madaniy hodisa kabi, 
madaniy vakuumda emas, 
balki madaniy jihatdan boy 
muhitda paydo bo'lgan. 
20-asr jamiyati turli g'oyalar, 
falsafiy oqimlar va boshqa 
madaniy elementlar bilan 
to'lib-toshgan.  Shu sababli, submadaniyatlar 
izolyatsiya qilingan deb aytish 
mumkin emas, ular ommaviy madaniyat 
bilan ham, boshqa 
submadaniyatlar bilan ham 
murakkab munosabatlarga 
ega.           Submadaniy at larning genet ik  
aloqalari
Madaniyatlar o'rtasidagi 
qarindoshlik aloqalari 
xalqlarning harakatini, 
tildagi o'zgarishlarni va 
shaxsning texnologik 
rivojlanishini kuzatish 
imkonini beradi. 
Submadaniyatlar o'rtasidagi 
qarindoshlik aloqalari,  shuningdek, 20-asrdagi 
o'zgarishlar va 
o'zgarishlarni kuzatishga 
yordam beradi. Ehtimol, 
o'zaro bog'liq 
subkulturalarning eng 
yorqin namunasi bu punk 
subkulturasi va uning 
avlodlari: Gotlar va 
boshqalar.        
Manbalar[ tahrir  |  manbasini   tahrirlash ]

↑   Энциклопедия социологии / Сост. А. А. Грицанов, В. Л. 
Абушенко, Г. М. Евелькин, Г. Н. Соколова, О. В. 
Терещенко. — Мн.: Книжный Дом, 2003. — 1312 с. — (Мир 
энциклопедий)

↑   Глушкова О.М.  
Теоретические аспекты анализа субкультуры   Wayback
 Machine  saytida  arxivlandi  (2013-12-05). // « Архитектон: 
известия вузов» № 26 - Приложение 2009

↑   Субкультура и контркультура  //  Кравченко А. 
И.  Культурология: Учебное пособие для вузов. — 3-е изд.- 
М.: Академический проект, 2001.    Test savollari  Nazorat 
savollari

MAVZU: Submadaniyat tushunchasi va uning ko’rinishlari Reja: 1. Submadaniyat: kelib chiqishi, turlari va misollari 2. O'zini namoy on qilish usuli sifat ida 3. Submadaniy at larning genet ik aloqalari

Submadaniy at  ( lotincha :  sub  — „ost“ va  madaniyat )  jamiyatshunoslik ,  antropologiya  va  madaniyatshunoslik  atamasi boʻlib, jamiyat madaniyatining keskin farqlanuvchi bir qismini anglatadi. Submadaniyat ichida oʻziga xos kiyinish,  jargon , hatti-harakat va boshqa madaniy normalar boʻlishi mumkin. Submadaniyatlar milliy, demografik, professional, geografik va boshqa asoslarda shakllanishi mumkin. Bundan tashqari yoshlar orasidagi submadaniyatlar alohida ajratiladi.

Terminning k elib chiqishi Subkultura so'zi 20-asrning o'rtalarida, amerikalik sotsiolog Devid Rizman (1909- 2002) kitob nashr etgandan keyin qo'llanila boshlandi.  Yolg'iz olomon: Amerikaning o'zgaruvchan xarakterini o'rganish  (Yolg'iz olomon: Amerika xarakterining o'zgarishini o'rganish), 1950 yilda. Ushbu mamlakat sotsiologik tahlilida muhim voqea hisoblangan ushbu asar ikki turdagi odamlarni ajratib ko'rsatdi: dominant turmush tarzini passiv ravishda qabul qilganlar va o'zlarini ochib bergan va "o'z yo'lida" yashashni tanlagan boshqalar. U an'anaviy modeldan uzoq bo'lgan turli xil qadriyatlar va naqshlarni tanlagan ushbu ozchilik guruhlarini submulturalar deb atadi.

G.A.Nigmatulina tolerant subkulturalarni (baykerlar, breakerlar, repperlar), nigilistik (majorlar, beatniklar), salbiy fikrlovchi guruhlar (hippilar, panklar), tajovuzkor (skinheads)larni ajratib ko'rsatdi.

Tolerant guruhlar vakillari tashqi dunyodan imkon qadar uzoqlashishga va unga munosabat bildirmaslikka harakat qiladilar. Nigilistlar o'zlarining turmush tarzi va qadriyatlarini ko'rsatadilar, lekin uni umumiy qabul qilingan me'yorlarga qarshi emas, balki muqobil sifatida taqdim etadilar. Salbiy yoshlar umumiy qabul qilingan madaniyatdan norozilik va jirkanishlarini bildiradilar, lekin uni yo'q qilishga urinmaydilar. Agressiv guruhlarning vakillari bevosita rad etishni himoya qiladilar  asosiy madaniyat  jamiyatlar va o'z munosabatini ochiq norozilik namoyishlari bilan bildiradi.