logo

Arastuning ritorika haqidagi ta'limoti

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

146.9287109375 KB
◦
Mav zu:
◦
Arast uning rit orik a haqidagi 
t a'limot i ◦
Reja:
◦
1.Kirish
◦
2.Arast u rit orik a haqida ma’lumot . 
◦
3.Rit orik ada so‘z qo‘llash haqidagi 
fi k rlar
◦
4.Arast uning badiiy -est et ik   
qarashlari.   ◦
Arast u y ok i A rist ot el (y un.: 
Ἀ ριστοτέλ ης;  miloddan av v algi 
384/383, St agira – miloddan av v algi 
322/321, X alqida) qadimgi y unon 
fay lasufi , Afl ot un shogirdi v a I sk andar 
Zulqarnay n ust ozi boʻlgan. U fi zik a, 
met afi zik a, nazm, t eat r, mant iq, 
rit orik a, siy osat , et ik a, biologiy a 
hamda zoologiy aga oid ishlar y ozib 
qoldirgan. ◦
Miloddan av v algi 367 y ilda Afi naga borib, 
Plat on ak ademiy asida t ahsil k oʻrdi, 20 
y oshida uning ishlarida isht irok  et di. 
Miloddan av v algi 343 y ildan eʼt iboran 
Mak edoniy a podshohi Filipp t ak lifi  bilan 
shahzoda Alek sandrga murabbiy lik  qildi. 
Miloddan av v algi 335 y ilda Afi naga qay t ib, 
oʻzining Lik ey  mak t abini t ashk il qildi. ◦
Alek sandr v afot idan soʻng 323 y ilda 
xudosizlik da ay blanib, Ev bey a X alqidasiga 
qochishga majbur boʻldi v a umrining 
oxirigacha shu y erda y ashadi.A rast u qomusiy  
bilimlar sohibi, peripat et ik a mak t abi asoschisi, 
uning t aʼlimot i ay rim, alohida fanlarni falsafi y  
nuqt ai nazardan y orit ib berdi. Fan sohalarini 
t asnifl ashda falsafi y  t izim y arat ish bilan 
Gamdom sek s qilishni sev gan t afak k urini 
riv ojlant irishga juda k uchli t aʼsir k oʻrsat di. ◦
Arast u ijodi oʻz zamonidagi dey arli barcha 
bilim sohalarini qamrab oldi. Oʻzining „ ilk  
falsafa“  ga oid („ Met afi zik a“ ) asarida 
Plat onning gʻoy alar nazariy asini t anqid qildi. 
„ Plat on gʻoy alari“  moddiy  predmet larning 
oddiy  nusxasi, ay nan oʻzi ek anini k oʻrsat di. 
Arast u ay rimlik  v a umumiy lik ning oʻzaro 
munosabat i masalasini hal et di. A y rimlik  
„ biron-bir joy “dagina v a „ hozir“dagina 
mav juddir, uni his bilan idrok  et ish mumk in. ◦
Umumiy lik  esa har qanday  joy da v a har 
v aqt da („ hamma y erda“  v a „ hamma 
v aqt “ ) mav jud, u muay y an sharoit da 
ay rim holda y uzaga k elib, shu ay rimlik  
orqali idrok  qilinadi. Shuningdek  
umumiy lik  – fan predmet i, uni aql 
v osit asida bilib olish mumk in.Arast u 
olamdagi hodisalar v a predmet larning 
sabablarini t oʻrt  guruhga boʻladi: ◦
1) moddiy  sabab y ok i mat eriy a; 2) 
shak liy  sabab y ok i shak l; 3) y uzaga 
k elt iruv chi sabab; 4) oxirgi sabab y ok i 
maqsad. Garchi Arast u mat eriy ani 
dast labk i sabablardan biri, deb eʼt irof 
et sa ham, uni faqat  passiv  asos, 
imk oniy at  xolos, qolgan uch sababni 
esa – faol sabab, deb hisoblay di ◦
Masalan, uning fi k richa, shak lsiz hech 
qanday  narsaning boʻlishi aslo mumk in 
emas, shak l – borliq mohiy at idir, shak l – 
abadiy, oʻzgarmas v a moddiy  sababdan 
ust unroqdir. Yuzaga k elt iruv chi sabab 
harak at  y oxud t urgʻunlik  manbaidir. 
Harak at , dey di A rast u, biron-bir 
narsaning imk oniy at dan v oqelik k a 
oʻt ishidir. Harak at ning t oʻrt  t uri bor, 
bular: ◦
Harak at ning t oʻrt  t uri bor, bular: 
sifat li harak at  y ok i oʻzgarish; 
miqdoriy  harak at  y ok i k oʻpay ish v a 
k amay ish; joy ni oʻzgart irish y ok i 
mak ondagi harak at ; v ujudga k elish 
v a y oʻq boʻlishdan iborat . Oxirgi sabab 
y ok i maqsad – harak at , oʻzgarish, 
inson faoliy at ining oqibat idir. ◦
Arast u t aʼlimot iga binoan, xudo – oʻz qonunlari 
boʻy icha riv ojlanay ot gan barcha shak llar, 
t abiat dagi jamik i hodisalar v a hamma mav jud 
narsalarning oliy  maqsadi, „ shak llarning shak li“ , 
maqsadi, olamni harak at ga k elt iruv chi ilk  k uchdir. 
Arast u nazariy asiga k oʻra, har qanday  real mav jud 
boʻlgan ay rim narsa „ mat eriy a“  bilan „ shak l“ ning 
birligidan iborat , „ shak l“  esa narsaning oʻziga xos 
„ k oʻrinishi“dir, unga ham „ mat eriy a“ , ham „ shak l“  
deb qarash mumk in. ◦
Shu t ariqa but un v oqe olam 
„ mat eriy a“dan – „ shak l“  ga v a „ shak l“dan 
– „ mat eriy a“ ga izchil rav ishda oʻt ish 
jaray onidan iborat .Arast u bilish haqidagi 
t aʼlimot ida „ dialek t ik “  bilish bilan 
„ apodik t ik “  bilishni bir-biridan farqlay di. 
„ Dialek t ik “  bilish – t ajriba samarasi 
boʻlmish „ fi k r“ ni, „ apodik t ik “  bilish esa 
ishonchli bilimni v ujudga k elt iradi. ◦
Ammo Arast u t ajribani ishonchli bilimning 
oliy  darajasi, deb hisoblamay di, uning 
fi k richa, bilimning eng oliy  qonun qoidalari 
bev osit a aql v osit asidagina idrok  
et iladi.Arast u mant iq ilmining asoschisidir. 
Arast u y arat gan v a „ analit ik a“  deb 
nomlagan mazk ur fan t afak k urning 
t ushuncha, muhok ama, xulosa k abi asosiy  
shak llaridan, ay niy at , qarama-qarshilik  v a 
uchinchisi ist isno qonunlaridan, fi k rni 
isbot lash y oxud rad et ish uslublaridan, bir 
qancha k at egoriy alardan iborat . ◦
Arast u jahon ilm t arixida ilk  bor axloq 
fani – et ik aga asos soldi. Uning axloq 
sohasidagi maʼnav iy  ideali X udodir, 
X udo eng oliy  fay lasuf v a 
mut afak k irdir. Arast u aql-zak ov at ning 
k uzat ish, mushohada qilishdan iborat  
faoliy at ini barcha neʼmat lardan ust un 
qoʻy adi, uni ezgulik , rohat  v a lazzat  
manbai, deb biladi. ◦
Arast uning siy osiy  qarashlari „ inson – 
ijt imoiy  mahluqdir“  degan gʻoy aga 
asoslanadi, y aʼni oila, jamiy at , dav lat  – inson 
hay ot i v a faoliy at ining asosiy  sohalaridir, 
bularsiz u y ashay  olmay di. Arast u oilav iy  v a 
ijt imoiy  t arbiy ani dav lat  t uzumini 
must ahk amlash v osit asi, deb biladi, 
binobarin mak t ab faqat  dav lat nik i boʻlishi, 
unda barcha fuqarolar (qullardan t ashqari) 
av v alo dav lat  t uzuk  t art ibot idan saboq 
beruv chi ilmlarni egallashi shart . ◦
Arast uning t arbiy a nazariy asi zamirida 
axloqiy  v a ruhiy  qarashlari y ot adi: t arbiy adan 
maqsad – ruhning oliy  jihat lari boʻlmish aql-
zak ov at  v a irodani k amol t opt irishdir. 
Tarbiy aning oʻzaro chambarchas bogʻliq uch 
jihat i – jismoniy, axloqiy  v a aqliy  t arbiy a – 
ruhning uch t uriga muv ofi q k eladi, y aʼni 
k amolat ga erishishning harak at lant iruv chi 
k uchlari – t abiiy  qobiliy at , k oʻnik ma v a aql-
idrok dan iborat  hamda t arbiy a ishi ay ni shu 
k uchlarga asoslanishi zarur. ◦
E‘t iboringiz uchun 
rahmat !!!

◦ Mav zu: ◦ Arast uning rit orik a haqidagi t a'limot i

◦ Reja: ◦ 1.Kirish ◦ 2.Arast u rit orik a haqida ma’lumot . ◦ 3.Rit orik ada so‘z qo‘llash haqidagi fi k rlar ◦ 4.Arast uning badiiy -est et ik qarashlari.

◦ Arast u y ok i A rist ot el (y un.: Ἀ ριστοτέλ ης; miloddan av v algi 384/383, St agira – miloddan av v algi 322/321, X alqida) qadimgi y unon fay lasufi , Afl ot un shogirdi v a I sk andar Zulqarnay n ust ozi boʻlgan. U fi zik a, met afi zik a, nazm, t eat r, mant iq, rit orik a, siy osat , et ik a, biologiy a hamda zoologiy aga oid ishlar y ozib qoldirgan.