Arastuning ritorika haqidagi ta'limoti
![◦
Mav zu:
◦
Arast uning rit orik a haqidagi
t a'limot i](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_1.png)
![◦
Reja:
◦
1.Kirish
◦
2.Arast u rit orik a haqida ma’lumot .
◦
3.Rit orik ada so‘z qo‘llash haqidagi
fi k rlar
◦
4.Arast uning badiiy -est et ik
qarashlari.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_2.png)
![](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_3.png)
![](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_4.png)
![◦
Arast u y ok i A rist ot el (y un.:
Ἀ ριστοτέλ ης; miloddan av v algi
384/383, St agira – miloddan av v algi
322/321, X alqida) qadimgi y unon
fay lasufi , Afl ot un shogirdi v a I sk andar
Zulqarnay n ust ozi boʻlgan. U fi zik a,
met afi zik a, nazm, t eat r, mant iq,
rit orik a, siy osat , et ik a, biologiy a
hamda zoologiy aga oid ishlar y ozib
qoldirgan.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_5.png)
![◦
Miloddan av v algi 367 y ilda Afi naga borib,
Plat on ak ademiy asida t ahsil k oʻrdi, 20
y oshida uning ishlarida isht irok et di.
Miloddan av v algi 343 y ildan eʼt iboran
Mak edoniy a podshohi Filipp t ak lifi bilan
shahzoda Alek sandrga murabbiy lik qildi.
Miloddan av v algi 335 y ilda Afi naga qay t ib,
oʻzining Lik ey mak t abini t ashk il qildi.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_6.png)
![◦
Alek sandr v afot idan soʻng 323 y ilda
xudosizlik da ay blanib, Ev bey a X alqidasiga
qochishga majbur boʻldi v a umrining
oxirigacha shu y erda y ashadi.A rast u qomusiy
bilimlar sohibi, peripat et ik a mak t abi asoschisi,
uning t aʼlimot i ay rim, alohida fanlarni falsafi y
nuqt ai nazardan y orit ib berdi. Fan sohalarini
t asnifl ashda falsafi y t izim y arat ish bilan
Gamdom sek s qilishni sev gan t afak k urini
riv ojlant irishga juda k uchli t aʼsir k oʻrsat di.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_7.png)
![◦
Arast u ijodi oʻz zamonidagi dey arli barcha
bilim sohalarini qamrab oldi. Oʻzining „ ilk
falsafa“ ga oid („ Met afi zik a“ ) asarida
Plat onning gʻoy alar nazariy asini t anqid qildi.
„ Plat on gʻoy alari“ moddiy predmet larning
oddiy nusxasi, ay nan oʻzi ek anini k oʻrsat di.
Arast u ay rimlik v a umumiy lik ning oʻzaro
munosabat i masalasini hal et di. A y rimlik
„ biron-bir joy “dagina v a „ hozir“dagina
mav juddir, uni his bilan idrok et ish mumk in.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_8.png)
![◦
Umumiy lik esa har qanday joy da v a har
v aqt da („ hamma y erda“ v a „ hamma
v aqt “ ) mav jud, u muay y an sharoit da
ay rim holda y uzaga k elib, shu ay rimlik
orqali idrok qilinadi. Shuningdek
umumiy lik – fan predmet i, uni aql
v osit asida bilib olish mumk in.Arast u
olamdagi hodisalar v a predmet larning
sabablarini t oʻrt guruhga boʻladi:](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_9.png)
![◦
1) moddiy sabab y ok i mat eriy a; 2)
shak liy sabab y ok i shak l; 3) y uzaga
k elt iruv chi sabab; 4) oxirgi sabab y ok i
maqsad. Garchi Arast u mat eriy ani
dast labk i sabablardan biri, deb eʼt irof
et sa ham, uni faqat passiv asos,
imk oniy at xolos, qolgan uch sababni
esa – faol sabab, deb hisoblay di](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_10.png)
![◦
Masalan, uning fi k richa, shak lsiz hech
qanday narsaning boʻlishi aslo mumk in
emas, shak l – borliq mohiy at idir, shak l –
abadiy, oʻzgarmas v a moddiy sababdan
ust unroqdir. Yuzaga k elt iruv chi sabab
harak at y oxud t urgʻunlik manbaidir.
Harak at , dey di A rast u, biron-bir
narsaning imk oniy at dan v oqelik k a
oʻt ishidir. Harak at ning t oʻrt t uri bor,
bular:](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_11.png)
![◦
Harak at ning t oʻrt t uri bor, bular:
sifat li harak at y ok i oʻzgarish;
miqdoriy harak at y ok i k oʻpay ish v a
k amay ish; joy ni oʻzgart irish y ok i
mak ondagi harak at ; v ujudga k elish
v a y oʻq boʻlishdan iborat . Oxirgi sabab
y ok i maqsad – harak at , oʻzgarish,
inson faoliy at ining oqibat idir.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_12.png)
![◦
Arast u t aʼlimot iga binoan, xudo – oʻz qonunlari
boʻy icha riv ojlanay ot gan barcha shak llar,
t abiat dagi jamik i hodisalar v a hamma mav jud
narsalarning oliy maqsadi, „ shak llarning shak li“ ,
maqsadi, olamni harak at ga k elt iruv chi ilk k uchdir.
Arast u nazariy asiga k oʻra, har qanday real mav jud
boʻlgan ay rim narsa „ mat eriy a“ bilan „ shak l“ ning
birligidan iborat , „ shak l“ esa narsaning oʻziga xos
„ k oʻrinishi“dir, unga ham „ mat eriy a“ , ham „ shak l“
deb qarash mumk in.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_13.png)
![◦
Shu t ariqa but un v oqe olam
„ mat eriy a“dan – „ shak l“ ga v a „ shak l“dan
– „ mat eriy a“ ga izchil rav ishda oʻt ish
jaray onidan iborat .Arast u bilish haqidagi
t aʼlimot ida „ dialek t ik “ bilish bilan
„ apodik t ik “ bilishni bir-biridan farqlay di.
„ Dialek t ik “ bilish – t ajriba samarasi
boʻlmish „ fi k r“ ni, „ apodik t ik “ bilish esa
ishonchli bilimni v ujudga k elt iradi.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_14.png)
![◦
Ammo Arast u t ajribani ishonchli bilimning
oliy darajasi, deb hisoblamay di, uning
fi k richa, bilimning eng oliy qonun qoidalari
bev osit a aql v osit asidagina idrok
et iladi.Arast u mant iq ilmining asoschisidir.
Arast u y arat gan v a „ analit ik a“ deb
nomlagan mazk ur fan t afak k urning
t ushuncha, muhok ama, xulosa k abi asosiy
shak llaridan, ay niy at , qarama-qarshilik v a
uchinchisi ist isno qonunlaridan, fi k rni
isbot lash y oxud rad et ish uslublaridan, bir
qancha k at egoriy alardan iborat .](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_15.png)
![◦
Arast u jahon ilm t arixida ilk bor axloq
fani – et ik aga asos soldi. Uning axloq
sohasidagi maʼnav iy ideali X udodir,
X udo eng oliy fay lasuf v a
mut afak k irdir. Arast u aql-zak ov at ning
k uzat ish, mushohada qilishdan iborat
faoliy at ini barcha neʼmat lardan ust un
qoʻy adi, uni ezgulik , rohat v a lazzat
manbai, deb biladi.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_16.png)
![◦
Arast uning siy osiy qarashlari „ inson –
ijt imoiy mahluqdir“ degan gʻoy aga
asoslanadi, y aʼni oila, jamiy at , dav lat – inson
hay ot i v a faoliy at ining asosiy sohalaridir,
bularsiz u y ashay olmay di. Arast u oilav iy v a
ijt imoiy t arbiy ani dav lat t uzumini
must ahk amlash v osit asi, deb biladi,
binobarin mak t ab faqat dav lat nik i boʻlishi,
unda barcha fuqarolar (qullardan t ashqari)
av v alo dav lat t uzuk t art ibot idan saboq
beruv chi ilmlarni egallashi shart .](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_17.png)
![◦
Arast uning t arbiy a nazariy asi zamirida
axloqiy v a ruhiy qarashlari y ot adi: t arbiy adan
maqsad – ruhning oliy jihat lari boʻlmish aql-
zak ov at v a irodani k amol t opt irishdir.
Tarbiy aning oʻzaro chambarchas bogʻliq uch
jihat i – jismoniy, axloqiy v a aqliy t arbiy a –
ruhning uch t uriga muv ofi q k eladi, y aʼni
k amolat ga erishishning harak at lant iruv chi
k uchlari – t abiiy qobiliy at , k oʻnik ma v a aql-
idrok dan iborat hamda t arbiy a ishi ay ni shu
k uchlarga asoslanishi zarur.](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_18.png)
![◦
E‘t iboringiz uchun
rahmat !!!](/data/documents/72d49a77-cc15-4ce0-94dc-89ab897d9a36/page_19.png)
◦ Mav zu: ◦ Arast uning rit orik a haqidagi t a'limot i
◦ Reja: ◦ 1.Kirish ◦ 2.Arast u rit orik a haqida ma’lumot . ◦ 3.Rit orik ada so‘z qo‘llash haqidagi fi k rlar ◦ 4.Arast uning badiiy -est et ik qarashlari.
◦ Arast u y ok i A rist ot el (y un.: Ἀ ριστοτέλ ης; miloddan av v algi 384/383, St agira – miloddan av v algi 322/321, X alqida) qadimgi y unon fay lasufi , Afl ot un shogirdi v a I sk andar Zulqarnay n ust ozi boʻlgan. U fi zik a, met afi zik a, nazm, t eat r, mant iq, rit orik a, siy osat , et ik a, biologiy a hamda zoologiy aga oid ishlar y ozib qoldirgan.