logo

ASHTARXONIYLAR VA MANG’ITLAR TARIXIGA OID ASARLAR

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

522.3935546875 KB
MAVZU : ASHTARXONIYLAR VA MANG’ITLAR TARIXIGA OID 
ASARLAR
REJA
1. ASHTARXONIYLAR VA MANG’ITLAR TARIXIGA OID 
ASARLAR.
2. AMIR SHOHMUROD TARIXIGAS DOIR ASAR.
3. OLIMXONNING SIYOSATLARI                 
  Ashtarxoniylar  sulolasining  inqirozi  va  manqitlar  xukmronligining 
dastlabki  davrlari  tarixi  Muxammad  Vafo  (1689-1769)ning  «Tuxfat  ul-xoniy» 
asarida    bayon  qilinadi.  Ubaydullaxon  saroyida  kitobdor,  Muxammad  Raximbiy 
zamonida  qozilik  vazifalarida    xizmat  qilgan  Muxammad  Vafo  1722-1768  yillar 
voqealarini  yozgan,  asarning    qolgan  qismini  Olimbek  ibn  Niyozqulibek  ismli 
nasaflik  kishi  qalamiga  mansubdir.  «Tuxfat  ul-xoniy»  murakkab  saj  shaklida 
yozilgan bo‘lib, voqealarni to‘la va keng yoritadi. Bu asarning qo‘lyozma nusxalari 
ko‘p, lekin xozirga qadar nashr va boshqa tillarga nashr qilinmagan.                  

Ashtarxoniylar davrida avj olgan ichki 
ziddiyatlar tinimsiz urushlar , siyosiy parokandalik ma’naviy-
ma’rifiy madaniy hayotga salbiy ta’sir etdi. Biroq bunday 
murakkab siyosiy vaziyat maorif, ilm-fan, madaniyat rivojini 
to’xtatib qololmadi. XVII-XVIII asrlarda shahar va 
qishloqlarda Maktab va ko’plab maktab (maktabxona)lar 
faoliyat ko’rsatgan. O’g’il va qiz bolalar alohida alohida 
maktablarda o’qitilgan. O’g’il bolalar maktablari masjidlar, 
madrasalar , korxonalar qoshida yoki xususiy maktabdorlar 
xonadonlarida tashkil etilgan bo’lib, masjid imomi yoki 
mqdrasani tugatgan ziyoli kishilar o’qituvchilik qilgan. Ularni 
domla deyishgan. Qiz bolalar maktablari badavlat klshilar 
yoki o’qituvchi ayollar uylarida tashkil etilgan, qizlarni 
otinoyi, otinbibi,  bibixalifa , bibiotin deb atalgan ayol 
o’qituvchilar o’qitishgan. Maktablar xarajati va domlalarning 
maoshi vaqf mulkidan tushgan daromadlar hamda 
o’quvchilarning ota-onalari tomonidan o’qish uchun 
to’langan mablag’lar hisobidan qoplangan. Yetim  yesirlar 
bepul o’qitilgan. Bolalar maktabga 6-7 yoshdan berilgan va 
5-8 yil davomida ularga boshlang’ich ta’lim berilgan. 
O’quvchilarga avval harflar o’rgatilgan, keyin bo’g’inlar, ularni 
qo’shish orqali so’z tuzish, "Haftiyak" ("Qur’oni Karimning 
yettidan biri") kitobini o’qish o’rgatilgan                 
Hisob darsida sonlar, ularni qo’shish, ayirish, ko’paytirish, bo’lish amallari o’rgatilgan. O’quvchilar 
Navoiy, Fuzuliy, Bedil, Mashrab, Hofiz Sheroziy, So’fi Olloyor asarlarini, "Chor kitob"ni o’qib saboq 
olganlar. Qizlar maktablarida uy-ro’zg’or tutish, pazandachilik, odob-axloq, pokizalik sirlarini 
o’rganishga ko’proq o’rin berilgan. Bolalar o’qishni to’liq o’zlashtirib olganlaridan keyingina 
yozishga o’tganlar. Bolalarga kitoblardan ko’chirib yozish, mustaqil ravishda duoyi salom xati, ish 
yuzasidan turli ma’lumotlar yozish malakalari o’rgatilgan. Maktablarda imtihonlar bo’lmagan, 
o’quvchilarga maktabni bitirgani to’g’risida hujjat ham berilmagan. Bolaning ravon o’qishi, to’g’ri 
yoza olishi , hisob-kitobni bilishi maktabni bitirganligiga guvoh bo’lgan. Madrasa o’rta va oliy o’quv 
yurti hisoblangan. Madrasaga maktabxonalarni tugatganlar qabul qilingan. Madrasa ta’limi 
talabalar iqtidoriga qarab 7-12 yil davom etgan. Buxoro xonligi shaharlarida 150 dan ortiq 
madrasa bo’lgan. Madrasada arab, fors tilida yozilgan kitoblar o’qitilgan, ular talabalarga mudarris 
tomonidan turkiy tilda sharhlab berilgan. O’qish "Avvali ilm" deb nomlangan fors tilidagi o’quv 
qo’llanmasini o’zlashtirishdan boshlangan. Keyin arab tili grammatikasi o’qitilgan. Fiqh (huquq) 
kursi majburiy kurs hisoblangan. Madrasalarda umumta’lim kurslaridan falakiyot, handasa, 
tibbiyot, kimyo, tarix, jug’rofiya, adabiyot, aruz ilmi, me’mor chilik asoslari,  xattotlik , musiqa, axloq, 
notiqlik kabi fanlar o’qitilgan. Talabalardan Imom al-Buxoriy, Abu Mansur Moturidiy, Burhoniddin 
Marg’inoniy asarlarini, jami 137 darslik va o’quv qo’llanmalarini o’zlashtirish talab etilgan .                 
Diniy mutaassiblik, xalq ommasidan diniy 
aqidalarga so’zsiz itoat etish talablarining 
kuchayishi ilm-fan ravnaqiga salbiy ta’sir 
etdi. Shunga qaramasdan ilm-ahllari ijodi 
batamom to’xtab qolmadi. XVII asrning 
taniqli olimi, Mir Arab madrasasi mudarrisi 
Muhammad Sharif Buxoriy (1609-1697) 
falsafa, tasavvuf, tarix, fiqh,  tilshunoslik , 
astronomiya sohasida 20 dan ortiq asarlar 
yozgan. Uning "Davriylik haqida risola" asari 
makon va zamon masalalariga 
bag’ishlangan. Uning "Xoqonga foydali 
maslahatlar” kitobi 25 bob 32 fasldan iborat 
bo’lib, unda shariat qonun-qoidalan, ijtimoiy 
hayot va axloqiy muammolarga oid 
ma’lumotlar, hukmdorlar to’g’risida qiziqarli 
lavhalar o’z ifodasini topgan.                 
«Tuxfat  ul-xoniy»  asari  Buxoro  amirligi  tarixiga  bag‘ishlangan  dastlabki 
tarixiy  asar  edi.  Muxammad  Vafodan  so‘ng  qator  tarixchilar  o‘z  asarlarida 
Mang‘itlar sulolasi  xukmronligi davrini yoritganlar. XVIII asrning ikkinchi yarmi 
va  XIX asrning birinchi yarmida yashagan buxorolik tarixchilar Mullo Ibodullo va 
Mullo Muxammad SHariflar «Tarixi Amir Xaydar» nomli asar yozib qoldirganlar. 
Bizgacha  bu  asarning  noma’lum  muxarrir  tomonidan  qisqartirilgan  nusxasi  etib 
kelgan. «Tarixi amir Xaydar» muxim va ishonchli manbalar asosida yozilgan. Asar 
xozircha nashr va boshqa tillarga tarjima qilinmagan.                  
«Navodir ul-vaqoe’» asarida (1875-
1882) o‘z aksini topdi. Donish amirga davlatni 
boshqarish  ishlarini  qaytadan  qurishni  maslaxat  b
erdi.  Amir  bundan  darg‘azab 
bo‘ldi  va  70-
yillarning  oxirida  Axmad  Donish  poytaxtdan  uzoqla
shib,    /uzorga 
qozi qilib yuborildi.  1885 yilda Amir Muzaffarning  vaf
otidan so‘ng, u Buxoroga 
qaytib keldi va qolgan  umrini ilmiy izlanish bilan o‘tka
zdi. 
      Tarixchilar  uchun    Axmad  Donishning  «Tarjimai
y  xoli  amironi    Buxoroyi 
sharif»    nomli  asari  muxumdir.  Mazkur    asarda    D
oniyol,  SHoxmurod,    Xaydar, 
Nasrullo  va  Muzaffar  singari  amirlar  xukmronligi  d
avrida  sodir  bo‘lgan  voqealar 
bayon    qilinadi.    Asarning    fors-
tojik  tilidagi  matni  va  qisqartirilgan  ruscha 
tarjimasi  Dushanbeda  nashr  etilgan.                   Shohmurod ibn Doniyolbiy 
(1749-1800) 
(1785-1800)

Buxoro amiri. Mang‘itlardan bo‘lgan. Yoshligidan xudojoy, porso bo‘lib o‘sgan. 
Madrasani bitirib darvishlik suluki soliklaridan biriga aylanadi. Shuning uchun xalq 
uni hurmat bilan “amiri ma`sum” (begunoh amir) unvonini bergan. Shohmurod 
darvishona hayot kechirar, shayx maslahati bilan bozorda hammollik qilardi. Keyin 
esa pichoqqa qin yasab sotib, shu orqali ro‘zg‘or tebratgan. Uning xalq orasida obro‘si 
katta bo‘lganligi uchun Doniyolbiy uni o‘ziga valiahd etib tayinlashga majbur bo‘lgan. 
O‘n nafar ukalaridan birortasi ham Shohmurodni yoqtirmas edi. Amirlik taxtiga 
chiqqach (1785), ukalarining har biriga bittadan viloyat hokimligini topshiradi. 
Markaziy hokimyat mustahkamlash ishiga qattiy bel bo‘glagan hukmdor edi. Mang‘it 
namoyondalar orasida Shohmurod ham shaxs, ham arbob sifatida alohida o‘rin 
tutgan, desak xato bo‘lmaydi. Zolim qo‘shbegi va qozikalon Nizomiddinni qatl ettiradi. 
Harbiy ishlar, qozilik ishlarini shariat qonunlari asosida tashkil qiladi. Hokimiyat 
boshqarish tartiblarini isloh qilib, siyosiy tarqoqlikka barham beradi. 
Shohmurod o‘z faoliyatida ommaga tayanib ish tutgan. Adolat tamoyillariga qattiq 
amal qildi                                  Said Mir Muhammad Olimxon  

-  Buxoro amirligini   1910  —  1920-yillarda  boshqargan	 so ngi	 o zbek	 mangit	 	ʻ ʻ
hukmdor.  1880-yilning   3-yanvar  kuni  Buxoroda  tug ilgan.	
ʻ

Said	
 Muhammad	 Olim  Turkiylarning   Mang it	ʻ  ulusi  O zbeklari	ʻ  oilasida	 tug ilgan.	 	ʻ
Said	
 Olim	 o n	 uch	 yoshdaligida	 otasi 	ʻ Abdulahad  tomonidan	 uch	 yilga	 davlatni	 
boshqarish	
 va	 harbiy	 ma lumotlarni	 o zlashtirish	 uchun 	ʼ ʻ Sankt-Peterburgga
 yuboriladi.  1896-yilda  u
 Rossiyadan	 Buxoro	 Shahzodasi	 sifatida	 Buxoroga	 
qaytib	
 keladi.

Ikki	
 yildan	 so ng	 u Nasaf	 xokimi	 etib	 tayinlanadi	 va	 ushbu	 lavozimida	 o n	 ikki	 yil	 	ʻ ʻ
faoliyat	
 yuritadi.	 Keyingi	 ikki	 yilda	 u Karminning	 shimoliy	 provinsiyasini	 
boshqaradi.  1910-yilda  otasi	
 Abdulahad	 Xon	 vafot	 etadi.	 O sha	 yili 	ʻ
Rossiya	
 Imperiyasi   Imperatori   Nikolay	 II  tomonidan	 Oliy	 martabaga	 ko tariladi. 	ʻ
1911-yilda  Said	
 Olimxonga	 Hazrati	 Oliylari	 Imperator	 Svitasida	 general-mayor	 
unvoni	
 beriladi.                 Taxtga 	1910-
yilda	
 o tirdi	ʻ .                 Etiboringiz 
                         uchun 
                                           raxmat

MAVZU : ASHTARXONIYLAR VA MANG’ITLAR TARIXIGA OID ASARLAR REJA 1. ASHTARXONIYLAR VA MANG’ITLAR TARIXIGA OID ASARLAR. 2. AMIR SHOHMUROD TARIXIGAS DOIR ASAR. 3. OLIMXONNING SIYOSATLARI

   Ashtarxoniylar  sulolasining  inqirozi  va  manqitlar  xukmronligining  dastlabki  davrlari  tarixi  Muxammad  Vafo  (1689-1769)ning  «Tuxfat  ul-xoniy»  asarida    bayon  qilinadi.  Ubaydullaxon  saroyida  kitobdor,  Muxammad  Raximbiy  zamonida  qozilik  vazifalarida    xizmat  qilgan  Muxammad  Vafo  1722-1768  yillar  voqealarini  yozgan,  asarning    qolgan  qismini  Olimbek  ibn  Niyozqulibek  ismli  nasaflik  kishi  qalamiga  mansubdir.  «Tuxfat  ul-xoniy»  murakkab  saj  shaklida  yozilgan bo‘lib, voqealarni to‘la va keng yoritadi. Bu asarning qo‘lyozma nusxalari  ko‘p, lekin xozirga qadar nashr va boshqa tillarga nashr qilinmagan. 

 Ashtarxoniylar davrida avj olgan ichki  ziddiyatlar tinimsiz urushlar , siyosiy parokandalik ma’naviy- ma’rifiy madaniy hayotga salbiy ta’sir etdi. Biroq bunday murakkab siyosiy vaziyat maorif, ilm-fan, madaniyat rivojini to’xtatib qololmadi. XVII-XVIII asrlarda shahar va qishloqlarda Maktab va ko’plab maktab (maktabxona)lar faoliyat ko’rsatgan. O’g’il va qiz bolalar alohida alohida maktablarda o’qitilgan. O’g’il bolalar maktablari masjidlar,  madrasalar , korxonalar qoshida yoki xususiy maktabdorlar xonadonlarida tashkil etilgan bo’lib, masjid imomi yoki mqdrasani tugatgan ziyoli kishilar o’qituvchilik qilgan. Ularni domla deyishgan. Qiz bolalar maktablari badavlat klshilar yoki o’qituvchi ayollar uylarida tashkil etilgan, qizlarni otinoyi, otinbibi,  bibixalifa , bibiotin deb atalgan ayol o’qituvchilar o’qitishgan. Maktablar xarajati va domlalarning maoshi vaqf mulkidan tushgan daromadlar hamda o’quvchilarning ota-onalari tomonidan o’qish uchun to’langan mablag’lar hisobidan qoplangan. Yetim yesirlar bepul o’qitilgan. Bolalar maktabga 6-7 yoshdan berilgan va 5-8 yil davomida ularga boshlang’ich ta’lim berilgan. O’quvchilarga avval harflar o’rgatilgan, keyin bo’g’inlar, ularni qo’shish orqali so’z tuzish, "Haftiyak" ("Qur’oni Karimning yettidan biri") kitobini o’qish o’rgatilgan

 Hisob darsida sonlar, ularni qo’shish, ayirish, ko’paytirish, bo’lish amallari o’rgatilgan. O’quvchilar Navoiy, Fuzuliy, Bedil, Mashrab, Hofiz Sheroziy, So’fi Olloyor asarlarini, "Chor kitob"ni o’qib saboq olganlar. Qizlar maktablarida uy-ro’zg’or tutish, pazandachilik, odob-axloq, pokizalik sirlarini o’rganishga ko’proq o’rin berilgan. Bolalar o’qishni to’liq o’zlashtirib olganlaridan keyingina yozishga o’tganlar. Bolalarga kitoblardan ko’chirib yozish, mustaqil ravishda duoyi salom xati, ish yuzasidan turli ma’lumotlar yozish malakalari o’rgatilgan. Maktablarda imtihonlar bo’lmagan, o’quvchilarga maktabni bitirgani to’g’risida hujjat ham berilmagan. Bolaning ravon o’qishi, to’g’ri  yoza olishi , hisob-kitobni bilishi maktabni bitirganligiga guvoh bo’lgan. Madrasa o’rta va oliy o’quv yurti hisoblangan. Madrasaga maktabxonalarni tugatganlar qabul qilingan. Madrasa ta’limi talabalar iqtidoriga qarab 7-12 yil davom etgan. Buxoro xonligi shaharlarida 150 dan ortiq madrasa bo’lgan. Madrasada arab, fors tilida yozilgan kitoblar o’qitilgan, ular talabalarga mudarris tomonidan turkiy tilda sharhlab berilgan. O’qish "Avvali ilm" deb nomlangan fors tilidagi o’quv qo’llanmasini o’zlashtirishdan boshlangan. Keyin arab tili grammatikasi o’qitilgan. Fiqh (huquq) kursi majburiy kurs hisoblangan. Madrasalarda umumta’lim kurslaridan falakiyot, handasa, tibbiyot, kimyo, tarix, jug’rofiya, adabiyot, aruz ilmi, me’mor chilik asoslari,  xattotlik , musiqa, axloq, notiqlik kabi fanlar o’qitilgan. Talabalardan Imom al-Buxoriy, Abu Mansur Moturidiy, Burhoniddin Marg’inoniy asarlarini, jami 137 darslik va o’quv qo’llanmalarini o’zlashtirish talab etilgan .

 Diniy mutaassiblik, xalq ommasidan diniy aqidalarga so’zsiz itoat etish talablarining kuchayishi ilm-fan ravnaqiga salbiy ta’sir etdi. Shunga qaramasdan ilm-ahllari ijodi batamom to’xtab qolmadi. XVII asrning taniqli olimi, Mir Arab madrasasi mudarrisi Muhammad Sharif Buxoriy (1609-1697) falsafa, tasavvuf, tarix, fiqh,  tilshunoslik , astronomiya sohasida 20 dan ortiq asarlar yozgan. Uning "Davriylik haqida risola" asari makon va zamon masalalariga bag’ishlangan. Uning "Xoqonga foydali maslahatlar” kitobi 25 bob 32 fasldan iborat bo’lib, unda shariat qonun-qoidalan, ijtimoiy hayot va axloqiy muammolarga oid ma’lumotlar, hukmdorlar to’g’risida qiziqarli lavhalar o’z ifodasini topgan.