Bilish nazariyasi asosiy muammolari va yoʻnalishlari

Yuklangan vaqt:

14.12.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

3.5 MB
Bilish nazariyasi:asosiy 
muammolari va yoʻnalishlari 01
02
03Plans
Bilish nazariyasi predmeti va oʻziga xos 
xususiyatlari
Hissiy empirik nazariy mantiqiy va intuitiv bilish 
darajalari ularning oʻziga xosligi va aloqadorligi.
Oʻng - tafakkur va borliqning birligi. * Bilish nazariyasi predmeti
Bilish nazariyasi, inson bilish jarayonini, uning mohiyati, va asosiy tushunchalarini o‘rganadigan 
ilmiy yo‘nalishdir. Bu nazariya bilish, haqiqat, bilim, va aqidalar kabi asosiy tushunchalarni o‘z 
ichiga oladi. Bilish nazariyasining ahamiyati shundaki, u inson tafakkurining murakkabligini 
tushunishga yordam beradi. Nazariya, shuningdek, psixologiya, sotsiologiya, lingvistika kabi fanlar 
bilan chambarchas bog‘liqdir. Masalan, psixologiya bilish jarayonini va uning inson hissiyotlari va 
xulq-atvoriga ta'sirini o‘rganadi. Shu sababli, bilish nazariyasi boshqa fanlar bilan 
integratsiyalashgan holda, bilimlarni yaratish va baholash haqida chuqurroq tushuncha berishi 
mumkin. Hozirgi kunda, bilish nazariyasida bir qator muammolar va yo‘nalishlar mavjud, masalan, 
bilishning ob'ektivligi, sub'ektivligi va uning zamonaviy axborot texnologiyalari bilan bog‘liqligi. Bilish nazariyasining o'ziga xos 
xususiyatlari
• Bilish nazariyasining asosiy xususiyatlari, 
uning fanlarga ta'siri va bilish jarayoni 
haqida chuqur tushuncha beradi. 
Masalan, bu nazariya, ilmiy usullar va 
bilish jarayoni o'rtasidagi bog'lanishni 
o'rganib, bilim olish jarayonida 
yangiliklarni kiritishda muhim 
ahamiyatga ega. • Bilish nazariyasining metodologik va 
nazariy asoslari, ilmiy tadqiqotlarda 
qo'llaniladigan metodlarni belgilaydi. 
Bu asoslar, bilish jarayonini yanada 
aniq va tushunarli qilish uchun zarur, 
shuningdek, nazariy jihatlarni 
rivojlantirishga xizmat qiladi. • Bilish jarayonida yuzaga keladigan 
muammolar, bilishning chegaralari, 
bilimning ob'ektivligi va sub'ektivligi, 
shuningdek, ilmiy dalillar va shaxsiy 
tajribalar o'rtasidagi farqlarni o'z ichiga 
oladi. Ushbu muammolar, bilish 
nazariyasining rivojlanishi va amaliyotga 
tatbiq etilishida muhim ahamiyatga ega. Bilish nazariyasi va amaliyot
B i l i s h   n a z a r i y a s i   a m a l i y o t d a   m u h i m   r o l  
o ' y n a y d i ,   c h u n k i   u   i n s o n l a r n i n g  
b i l i m l a r n i   q a n d a y   q i l i b   t o ' p l a s h i ,   t a h l i l  
q i l i s h i   v a   q o ' l l a s h i   h a q i d a   t u s h u n c h a  
b e r a d i .   N a z a r i y a   a m a l i y o t d a   y u z a g a  
k e l a d i g a n   q i y i n c h i l i k l a r n i   h a l   q i l i s h g a  
y o r d a m   b e r a d i ,   m a s a l a n ,   n a z a r i y  
b i l i m l a r n i   a m a l i y o t g a   t a t b i q   q i l i s h  
j a r a y o n i d a   k o ' p l a b   m u a m m o l a r   b o ' l i s h i  
m u m k i n . H a y o ti y   m i s o l l a r   o r q a l i   b i l i s h   n a z a r i y a s i n i n g  
a m a l i y o t g a   t a t b i q i   k o ' r i n a d i .   M a s a l a n ,   t a ' l i m  
j a r a y o n i d a   n a z a r i y   b i l i m l a r n i   a m a l i y  
m a s h g ' u l o t l a r   b i l a n   b i r l a s h ti r i s h  
o ' q u v c h i l a r n i n g   b i l i m l a r i n i   m u s t a h k a m l a s h d a  
y o r d a m   b e r a d i .   T e o r i y a   v a   a m a l i y o t   o ' r t a s i d a  
o ' z a r o   b o g ' l i q l i k n i   t u s h u n i s h   v a  
q i y i n c h i l i k l a r n i   b a r t a r a f   e ti s h   m u h i m d i r ,  
c h u n k i   a m a l i y o t d a   n a z a r i y a n i   t o ' g ' r i   q o ' l l a s h  
u c h u n   m u a y y a n   q i y i n c h i l i k l a r   y u z a g a   k e l i s h i  
m u m k i n . Hissiy bilish darajasi
Hissiy bilish — insonning his-tuyg'ulari, tajribalar va hissiyotlari orqali olgan bilimidir. Bu bilim turli vaziyatlarda his-tuyg'ularni anglash va ifoda etish 
qobiliyatini o'z ichiga oladi.
Hissiy bilish inson hayotida muhim rol o'ynaydi. U shaxsiy tajribalarni rivojlantirishda, ijtimoiy munosabatlarni o'rnatishda va boshqa odamlar bilan aloqa 
qilishda katta ahamiyatga ega. Hissiy bilim orqali insonlar o'z his-tuyg'ularini chuqurroq anglab, boshqalar bilan samarali muloqot qilish imkoniyatiga ega 
bo'lishadi.
Misollar:
- San'at asarlarini his qilish va ularga hissiy munosabat bildirish.
- Boshqalar bilan muloqotda o'z his-tuyg'ularini ifoda etish.
- O'z tajribalaridan kelib chiqib, muhim hayotiy qarorlar qabul qilish.
- Tabiat bilan muloqot qilish orqali o'z hissiy tajribalarini oshirish. * Empirik bilish darajasi
Empirik bilish – bu tajriba va kuzatish asosida olingan bilim. Ushbu bilimlarni 
shakllantirishda empirik bilish insonning atrof-muhitini to'g'ri anglashiga yordam beradi.
Empirik bilimlarni shakllantirish jarayoni, asosan, tajriba o'tkazish va kuzatish orqali 
amalga oshiriladi. Bu jarayonda insonlar yangi bilimlar kashf etib, mavjud bilimlarini 
kengaytiradilar.
- Hissiy bilish sezgi va his-tuyg'ular orqali amalga oshadi, empirik bilish esa aniq tajribaga 
asoslanadi.
- Hissiy bilish shaxsiy tajribaga bog'liq, empirik bilish esa kengroq bilimlar to'plamini o'z 
ichiga oladi.
- Hissiy bilish ko'proq sezgi orqali shakllanadi, empirik bilish esa tajriba va kuzatishga 
tayanadi.
- Hissiy bilimlar vaqtinchalik bo'lishi mumkin, empirik bilimlar esa mustahkam va uzoq 
muddatli bo'ladi. Nazariy va mantiqiy 
bilish darajalari
Nazariy bilish, ilmiy nazariyalarni tahlil qilish va yangi bilimlar yaratishga 
qaratilgan jarayondir. Bu bilish darajasi, nazariy asoslarni o'rganish orqali 
kengayadi va tushunchalar, qonuniyatlar va modellar bilan ifodalanadi.
Mantiqiy bilish, fikrlash jarayonidagi asosiy tamoyillarni o'z ichiga oladi. Bu 
jarayonda aqlli qarorlar qabul qilish va mantiqiy fikrlash qobiliyati, 
muammolarni hal qilish uchun zarurdir. Mantiqiy bilish, aniq dalillash 
jarayonida fikrlarni shakllantirishni talab qiladi.
Nazariy va mantiqiy bilishning amaliyotga ta'siri:
- Nazariy bilimlar amaliyotda innovatsiyalarni yaratishga yordam beradi.
- Mantiqiy fikrlash muammolarni samarali hal qilishga imkon beradi.
- Ushbu bilish darajalari ta'lim jarayonida o'quvchilarning fikrlash qobiliyatini 
rivojlantiradi.
- Amaliyotda nazariy bilimlar asosida yangi strategiyalar ishlab chiqish 
mumkin. Photo by  AltumCode  on  Unsplash * Oʻng tafakkur va borliq: Asosiy 
tushunchalar
Oʻng tafakkur va borliqning birligi tushunchasi, inson tafakkurining borliqni 
tushunishdagi ahamiyatini ko'rsatadi. Bu tushuncha Aristotel, Hegel va Kant kabi 
mutafakkirlar tomonidan rivojlanib, mantiqiy va ilmiy asoslar orqali borliqni 
tushunishga yordam beradi. Oʻng tafakkur, borliqni faqat sezgilar orqali emas, balki 
ilmiy nazariyalar yordamida ham anglash imkonini beradi. Oʻng tafakkur va borliq 
o'rtasidagi munosabatlar, tajriba va nazariy bilimlar orqali yaqqol namoyon bo'ladi, bu 
esa bilish jarayonining muhim jihatidir. Oʻng tafakkur: Nazariy asoslar
O ʻ n g   t a f a k k u r   n a z a r i y a s i ,   i n s o n  
t a f a k k u r i n i n g   b o r l i q n i   a n g l a s h   v a  
t u s h u n i s h   j a r a y o n i d a   q a n d a y   a s o s i y  
t a m o y i l l a r   b i l a n   h a r a k a t   q i l i s h i n i  
o ‘ r g a n a d i .   U s h b u   n a z a r i y a ,   b i l i s h  
j a r a y o n i d a   h i s s i y ,   e m p i r i k   v a   n a z a r i y  
b i l i s h   d a r a j a l a r i n i n g   q a n d a y   o ‘ z a r o   t a ' s i r  
q i l i s h i n i   t a h l i l   q i l a d i .   M a s a l a n ,   o ' n g  
t a f a k k u r   o r q a l i   i n s o n n i n g   a t r o f - m u h i t n i  
q a b u l   q i l i s h i   v a   u n i   t u s h u n i s h d a g i  
o ' z g a r i s h l a r   k o ‘ r s a ti l a d i . O ʻ n g   t a f a k k u r   v a   b o r l i q   o ' r t a s i d a g i  
d i a l e k ti k   m u n o s a b a t ,   u l a r   o ' r t a s i d a g i  
d o i m i y   o ' z g a r i s h   v a   b i r - b i r i n i   t o ' l d i r i s h  
j a r a y o n i n i   a n g l a t a d i .   B u   m u n o s a b a t ,   i n s o n  
t a f a k k u r i n i n g   b o r l i q n i   t u s h u n i s h d a g i  
m u h i m   o ‘ r n i   v a   u n i n g   i j ti m o i y - h a y o ti y  
s h a r o i t l a r g a   t a ' s i r i n i   k o ' r s a t a d i .   B u   y e r d a ,  
m a s a l a n ,   i n s o n n i n g   b i l i m l a r i   v a  
t a j r i b a l a r i n i n g   b o r l i q n i   q a b u l   q i l i s h i g a  
q a n d a y   t a ' s i r   e ti s h i   h a q i d a   fi k r   y u r i ti s h  
m u m k i n . Borliq: Oʻng tafakkur nuqtai nazaridan
• Borliq tushunchasi, o'ng tafakkur 
nazariyasi kontekstida, insonlarning 
haqiqatni qabul qilish va anglash usullarini 
belgilaydi. O'ng tafakkur, asosan, mantiqiy 
va matematik asoslar orqali borliqni 
tushunishga qaratilgan bo'lib, u bilish 
jarayonida aniq va izchil yondashuvlarni 
ta'minlaydi. Misol uchun, o'ng tafakkur 
orqali insonlar muammolarni hal qilishda 
mantiqiy qoidalar va algoritmlar asosida 
harakat qilishadi. • Borliq va tafakkur o'rtasidagi farqlar, 
birinchidan, borliqning ob'ektiv mavjudligi 
va tafakkurning sub'ektiv qirralariga 
bog'liq. O'xshashliklar esa, ularning bir-
birini to'ldirishida va inson bilish 
jarayonida qanday muhim rol o'ynashida 
ko'rinadi, chunki tafakkur borliqni 
anglashda asosiy vosita sifatida xizmat 
qiladi. Masalan, biror narsaning mavjudligi 
haqidagi bilimlarimiz tafakkurimiz orqali 
shakllanadi. • Oʻng tafakkur nazariyasi orqali 
borliqni anglash jarayoni, bilimlarni 
mantiqiy va tizimli ravishda 
tasniflashni o'z ichiga oladi. Bu 
jarayon, insonning borliq haqidagi 
tushunchalarini shakllantirishda va 
ularni yanada chuqurroq anglashda 
muhim ahamiyatga ega. Oʻng 
tafakkur yordamida insonlar o'z 
tajribalarini tahlil qilib, mavjud 
qonuniyatlarni aniqlashlari mumkin. * Xulosa
•  Bilish nazariyasi predmeti: Bilish nazariyasi boshqa fanlar bilan yaqin bog'liq bo'lib, 
uning asosiy tushunchalari ilmiy tadqiqotlar uchun muhimdir.
•  Xususiyatlar: Bilish nazariyasining metodologik va nazariy asoslari, muammolarni 
hal etishda muhim ahamiyatga ega.
•  Amaliyot: Nazariyaning amaliyotda qo'llanilishi va real hayotdagi misollar orqali 
o'zaro bog'liqlik ko'rsatilgan.
•  Hissiy va empirik bilish: Hissiy bilish jarayonidagi tajribalar va empirik bilimlarni 
shakllantirish jarayoni o'rganildi.
•  Nazariy va mantiqiy bilish: Nazariy va mantiqiy bilishning o'zaro ta'siri va 
amaliyotga qo'shilishi muhokama qilindi.
•  Oʻng tafakkur va borliq: Oʻng tafakkur nazariyasi va borliq o'rtasidagi 
munosabatlar haqida ma'lumotlar berildi. Designed by  Slides   CarnivalE'tiboringiz uchun 
rahmat!

Bilish nazariyasi:asosiy muammolari va yoʻnalishlari

01 02 03Plans Bilish nazariyasi predmeti va oʻziga xos xususiyatlari Hissiy empirik nazariy mantiqiy va intuitiv bilish darajalari ularning oʻziga xosligi va aloqadorligi. Oʻng - tafakkur va borliqning birligi.

* Bilish nazariyasi predmeti Bilish nazariyasi, inson bilish jarayonini, uning mohiyati, va asosiy tushunchalarini o‘rganadigan ilmiy yo‘nalishdir. Bu nazariya bilish, haqiqat, bilim, va aqidalar kabi asosiy tushunchalarni o‘z ichiga oladi. Bilish nazariyasining ahamiyati shundaki, u inson tafakkurining murakkabligini tushunishga yordam beradi. Nazariya, shuningdek, psixologiya, sotsiologiya, lingvistika kabi fanlar bilan chambarchas bog‘liqdir. Masalan, psixologiya bilish jarayonini va uning inson hissiyotlari va xulq-atvoriga ta'sirini o‘rganadi. Shu sababli, bilish nazariyasi boshqa fanlar bilan integratsiyalashgan holda, bilimlarni yaratish va baholash haqida chuqurroq tushuncha berishi mumkin. Hozirgi kunda, bilish nazariyasida bir qator muammolar va yo‘nalishlar mavjud, masalan, bilishning ob'ektivligi, sub'ektivligi va uning zamonaviy axborot texnologiyalari bilan bog‘liqligi.

Bilish nazariyasining o'ziga xos xususiyatlari • Bilish nazariyasining asosiy xususiyatlari, uning fanlarga ta'siri va bilish jarayoni haqida chuqur tushuncha beradi. Masalan, bu nazariya, ilmiy usullar va bilish jarayoni o'rtasidagi bog'lanishni o'rganib, bilim olish jarayonida yangiliklarni kiritishda muhim ahamiyatga ega. • Bilish nazariyasining metodologik va nazariy asoslari, ilmiy tadqiqotlarda qo'llaniladigan metodlarni belgilaydi. Bu asoslar, bilish jarayonini yanada aniq va tushunarli qilish uchun zarur, shuningdek, nazariy jihatlarni rivojlantirishga xizmat qiladi. • Bilish jarayonida yuzaga keladigan muammolar, bilishning chegaralari, bilimning ob'ektivligi va sub'ektivligi, shuningdek, ilmiy dalillar va shaxsiy tajribalar o'rtasidagi farqlarni o'z ichiga oladi. Ushbu muammolar, bilish nazariyasining rivojlanishi va amaliyotga tatbiq etilishida muhim ahamiyatga ega.

Ko'chirib oling, shunda to'liq holda ko'ra olasiz