logo

Ekologiya sohasidagi davlat boshqaruvi

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

670.3310546875 KB
Mavzu Ekologiya sohasidagi 
davlat boshqaruvi.  REJA:
•
1.  Ek ologiy a  sohasidagi  dav lat   boshqaruv i 
t ushunchasi v a xususiy at lari, t izimi
•
2.  Ek ologiy a  sohasidagi  dav lat   boshqaruv i 
organlari t izimi
•
3.  Dav lat   organlarining  ek ologiy a  sohasidagi 
v ak olat lari  •
Ek ologiy a  sohasida  dav lat  
boshqaruv i  deb,  vakolatli  davlat 
organlarining  tabiiy  resurslardan 
foydalanish  va  atrof  tabiiy  muhitni 
muhofaza  etish  boʼyicha  ijro  etish  va 
faromoyish  berish  faoliyati  tushuniladi. 
Ekologiya  sohasida  davlat  boshqaruvi 
davlat  organlari  tomonidan  atrof 
muhitni  muhofaza  qilish  va  tabiatda 
foydalanishni  tashkil  qilishda  namoyon 
boʼladi  va  jamiyatda  ijtimoiy 
boshqaruvning  tarkibiy  qismi  boʼladi. 
Bu  organlarning  ijro  et ishg  v a 
farmoy ish  berish  faoliy at i  ek ologik  
qonunlarning  bajarilishini 
t a’minlay di .  Ekologiya sohasidagi davlat boshqaruvi quyidagi tamoyillarga 
asoslangan:
•
- boshqarishning qonuniylikka asoslanishi
•
- tarmoq va hududiy boshqarishni muvofiqlashtirish
•
- ekologiya masalalarini hal qilishda har tomonlama yondashish
•
- ekologiya sohasida davlat boshqaruvini tashkil etishda tabiiy 
resurslardan foydalanish va nazorat qilishni ajratish  Ekologiya  sohasida  davlat  boshqaruvi  deganda  tabiiy 
muhitni  muhofaza  qilish  tabiiy  resurslardan  oqilona 
foydalanish,  aholini  ekologik  xavfsizligini  taominlash 
bilan  bogʼliq  faoliyatlarining  yigindisi  tushuniladi.  Bu 
faoliyatlar  ekologiya  huquqining  asosini  tashkil  etadi. 
Boshqarishda  ruxsat   berish,  t aqiqlash,  jazolash 
uslublari qoʼllaniladi.  Bu 3 ta element
  mujasamlashgan  taqdirda  har 
qanday  davlat  ekologik  jihatdan 
tushkunlikka  tushmaydi.  Sababi 
har  bir  shaxs  xoh  yuridik,  xoh 
jismoniy  shaxs  bo lsin  o’z ʼ
mulkini  tasarruf  etishda  tabiiy 
resurslarga  zarar  yetkazmasligi 
zarur. Sababi tabiatni  muhofaza 
qilinishini  davlatning 
faoliyatlariga bog liq.	
ʼ  А gar  davlat  e’tiborsizlik  bilan  kerakli  dasturlar  chiqarmasa, 
zarur choralar ko’rmasa tabiiy muhitga zarar yetishi mumkin. 
Chunki  qonunlar  qoidalariga  rioya  qilmaslik  uchun  davlat 
javobgarlik  belgilamas  ekan,  turli  salbiy  jarayonlar  yuzaga 
keladi. Yana shuni ta’kidlash kerakki, davlat faqatgina qonun 
chiqarib  qo’yishi  bilan  ish  bitmaydi.  Har  qanday  davlat 
chiqargan  qonun  usha  joyning  barcha  sharoitlariga  mos 
bo lishi,  amalda  tatbiq  etilishi  kerak.  Shundagina ʼ ekologiya 
sohasida davlat boshqaruvi samarali bo ladi.	
ʼ  Ekologiya sohasida davlat boshqaruv organlari qonun hujjatlariga muvofiq 
quyidagi vakolatlarni amalga oshiradilar:
- tabiiy  resurslarni  muhofaza  qilish  va  ulardan  oqilona 
foydalanish bo yicha meoyoriy hujjatlarni qabul qilish;ʼ
- atrof muhitni muhofazasini ta minlovchi meoyorlarni belgilash 	
ʼ
ekologik standartlash;
- ekologik sertifikatsiyalash;
- tabiiy  resurslarning  davlathisobini  va  davlat  kadastrini 
yuritish;
- tabiiy  oqlona  foydalanish  va  ulardan  oqilona  foydalanishni 
rejalashtirish;  -tabiiy resurslarni taqsimlash 
va qayta taqsimlash;
-tabiiy resurslarni hududiy 
joylashtirish;
-ekologik nazoratni amalga 
oshirish;
-nizolarni hal etish.   Ekologiya sohasida davlat boshqaruvini amalga 
oshiruvchi organlarning doirasi keng
.  Qonunga  muvofiq  bu  organlar  umumiy  va 
maxsus  vakolatlarga  ega  bo lgan  davlat ʼ
organlariga  bo lanadi.  Maxsus  vaolatlaga  ega 	
ʼ
bo lgan  organlar  o z  navbatida  tarmoqlararo  va  bir 	
ʼ ʼ
tarmoqqa oid turlarga bo linadi. 	
ʼ  Umumiy  vakolatga  ega  bo lgan  organlar  qatoriga ʼ
O zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasi, 	
ʼ
Qoraqalpog iston  Respublikasi  Vazirlar  kengashi 	
ʼ
mahalliy  davlat  hokimiyati  organ  kiradi.  Ular 
iqtisodiyot  va  ijtimoiy  sohalarda  davlat  boshqaruvini 
amalga  oshirish  bilan  bir  vaqtda  ekologiyaga  oid  baozi 
bir  masalalarni  hal  qiladilar.  Shuning  uchun  ham  ular 
umumiy  vakolatga  ega  bo lgan  organlar  deb 	
ʼ
nomlanadilar.  Maxsus  vakolatli  davlat  organlariga  ekologiya 
sohasida  davlat  boshqaruvini  amalga  oshiruvchi 
vazirliklar,  davlat  qo mitalari  va  idoralar  kiradi. ʼ
Ularning faoliyati asosan ekologik munosabatlarni 
tartibga  solish  bilan  bog’liq  bo lganligi  sababli 	
ʼ
maxsus vakolatli organlar deb nomlanadi  Ekologik  nazoratni  umumiy  va  maxsus  vakolatga 
ega  bo lgan  davlat  organlari  olib  boradilar. ʼ
Bugungi  kunda  ekologik  nazorat  to g risida 	
ʼ ʼ
meoyoriy  hujjat  bo lmasa  ham,  uni  amalga 	
ʼ
oshiradigan  organlarning  vakolatlari  «Tabiatni 
muhofaza  qilish  to g risidagi  qonun»da,  Yer 
ʼ ʼ
kodeksida, tabiiy resurslar to g risidagi	
ʼ ʼ  boshqa  qonunlarda  hamda  tabiatni  muhofaza 
qilish  davlat  qo mitasi,  yer  resurslari  davlat ʼ
qo mitasi,  sog liqni  saqlash  vazirligi,  sanoatda  va 	
ʼ ʼ
konchilikda  ishlarni  bexatar  olib  borilishini 
nazorat  qilish  agentligi,  qishloq  va  suv  xo jaligi 	
ʼ
vazirligi to g risidagi 	
ʼ ʼ nizomlarda o z aksini topgan.	ʼ  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
•
O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 2021 y Toshkentʼ
•
O zbekiston Respublikasi Yer kodeksi 1998 y 30 aprel 
ʼ
•
Suv  va  suvdan  foydalanish  to g risidagi  O zbekiston  Respublikasi  qonuni 	
ʼ ʼ ʼ
1993 y 6.05. 
•
Prezident farmonlari va farmoyishlari  •
А.  Negmatov  “Ekologiya  huquqi”  o quv  qo llanma  ekologiya ʼ ʼ
huquqi:  Oliy  o quv  yurtlarining  huquqshunoslik  mutaxassisliklari 	
ʼ
bo yicha  taolim  olayotgan  talabalar  uchun  darslik.  Usmonov 	
ʼ
B.M.,  Rustamboev  M.H.,  Xolmo minov  J.T.  va  boshqalar.  T., 	
ʼ
2002.
•
Ekologiya  huquqi:  Oliy  o quv  yurtlarining  huquqshunoslik 	
ʼ
mutaxassisliklari  bo yicha  taolim  olayotgan  talabalar  uchun 	
ʼ
darslik.  Usmonov  B.M.,  Rustamboev  M.H.,  Xolmo minov  J.T.  va 	
ʼ
boshqalar. T., 2010
•
. Xolmo minov. “Ekologiya va qonun” T. 2000y	
ʼ

Mavzu Ekologiya sohasidagi davlat boshqaruvi.

REJA: • 1. Ek ologiy a sohasidagi dav lat boshqaruv i t ushunchasi v a xususiy at lari, t izimi • 2. Ek ologiy a sohasidagi dav lat boshqaruv i organlari t izimi • 3. Dav lat organlarining ek ologiy a sohasidagi v ak olat lari

• Ek ologiy a sohasida dav lat boshqaruv i deb, vakolatli davlat organlarining tabiiy resurslardan foydalanish va atrof tabiiy muhitni muhofaza etish boʼyicha ijro etish va faromoyish berish faoliyati tushuniladi. Ekologiya sohasida davlat boshqaruvi davlat organlari tomonidan atrof muhitni muhofaza qilish va tabiatda foydalanishni tashkil qilishda namoyon boʼladi va jamiyatda ijtimoiy boshqaruvning tarkibiy qismi boʼladi. Bu organlarning ijro et ishg v a farmoy ish berish faoliy at i ek ologik qonunlarning bajarilishini t a’minlay di .

Ekologiya sohasidagi davlat boshqaruvi quyidagi tamoyillarga asoslangan: • - boshqarishning qonuniylikka asoslanishi • - tarmoq va hududiy boshqarishni muvofiqlashtirish • - ekologiya masalalarini hal qilishda har tomonlama yondashish • - ekologiya sohasida davlat boshqaruvini tashkil etishda tabiiy resurslardan foydalanish va nazorat qilishni ajratish

Ekologiya sohasida davlat boshqaruvi deganda tabiiy muhitni muhofaza qilish tabiiy resurslardan oqilona foydalanish, aholini ekologik xavfsizligini taominlash bilan bogʼliq faoliyatlarining yigindisi tushuniladi. Bu faoliyatlar ekologiya huquqining asosini tashkil etadi. Boshqarishda ruxsat berish, t aqiqlash, jazolash uslublari qoʼllaniladi.