logo

Geografiya ta’limida interfaol metodlar

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1127.119140625 KB
Mav zu: 
Geografi y a t a’limida 
int erfaol met odlar   R E J A
Interfail ta’limning maqsadi va vazifalari
Pedagogik   faoliyatni  pedagogik  texnologiyalar  va  interfaol metodlar 
yordamida olib borishning ahamiyati.
Interfaol dars jarayonini o’tkazishda ishlatiladigan tadbirlar1
2
3      Interfail ta’limning maqsadi va vazifalari
Mustaqilligimizning dastlabki yillaridanoq, ta’lim-tarbiyaga bo‘lgan e’tibor kuchaydi. Uzluksiz ta’lim tizimini muayyan bir tartibga 
solish  maqsadida  “Ta’lim  to‘g‘risidagi”    va  “Kadrlar  tayyorlash  milliy  dasturi”  Qonunlari  qabul  qilindi.  Bugungi  kunda  ham  ta’lim-
tarbiya  jarayonini  takomillashtirish  davlat  siyosati  darajasiga  ko‘tarildi.  Jahon  hamjamiyatining  integratsiyalashuvi  asosida    O‘zbekiston 
Respublikasi  ijtimoiy  yo‘naltirilgan  ta’lim-tarbiya  jarayonini  modernizatsiyalashni  ta’minlaydigan huquqiy-demokratik davlat va  jamiyat 
qurishning  o‘ziga  xos  yo‘lini  tanladi.  Ushbu  maqsadni  ro‘yobga  chiqarishda  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  SH.M.Mirziyoev 
tomonidan  asoslab  berilgan  2017-2021  yillarda  O‘zbekiston  Respublikasini  rivojlantirishning  beshta  ustuvor  yo‘nalishi  bo‘yicha 
“Harakatlar  strategiyasi”    asos  qilib  olindi.    Mamlakatimiz  Prezidenti  SH.M.Mirziyoevning  “Harakatlar  strategiyasi”  dagi  IV-yo‘nalish   
hisoblangan “Ijtimoiy sohani rivojlantirish”, bunda ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport sohalarini rivojlantirish, yoshlarga 
oid  davlat  siyosatini  takomillashtirish  orqali  davlat  siyosati  darajasiga  ko‘tarish  nihoyatda  muhim  bo‘lib  qoldi.  Mamlakatimizda  zamon 
talabiga  mos  yuksak  intellektual  salohiyatli,  zamonaviy  bilim  va  malakaga  ega,  yangicha  dunyoqarash  va  mustaqil  fikrli  mutaxassislar 
tayyorlash  uchun  beqiyos  imkoniyatlar  yaratilgan.  Ta’lim  jarayonini  sifatli  tashkil  etish,  o‘quvchilarni  zamon  talablariga  mos  ravishda 
ta’lim-tarbiya berish uchun avvalo, o‘qituvchi o‘z kasbini etuk mutaxassisi, kuchli bilim, iste’dod, tajriba, hamda o‘quv mashg‘ulotlarida 
zamonga  mos  ta’lim  usullaridan  qanchalik  to‘g‘ri  foydalana  olayotganligiga  bog‘liqdir.  Hozirgi  axborot  makonining  globallashuvi, 
ommaviy  axborot  vositalari  kengayib  borayotgan  bir  paytda  o‘qituvchilarimiz  tinimsiz  izlanishlari,  o‘z  bilim,  ko‘nikma  va  malakalarini 
oshirib  borishlari  shart.  Davrimiz  taraqqiyotiga  hamohang  ravishda  ilm  xazinasi  yanada  boyib,  yoshlarning  intellektual  salohiyati  ortib 
bormoqda.  Endi  o‘qituvchi  o‘rganiladigan  mavzu  mazmunidan  kelib  chiqqan  holda  o‘qitish  vositalari    va  metodlar  orqali  pedagogik 
faoliyatini tashkil etib, o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish xarakterini belgilaydi. Ayniqsa, geografiya fani o‘qituvchilari  
o‘quv  jarayonida  dars  samaradorligini  oshiradigan  pedagogik  texnologiyalardan  foydalanish  bilan  birgalikda  axborot  kommunikatsion 
texnologiyalardan  samarali foydalanishlari o‘rinlidir. 
Mazkur uslubiy qo‘llanmada zamonaviy ta’limda samaradorligi e’tirof etilgan interfaol metodlarni geografiya darslarida qo‘llanishi, 
texnologiyasi  va  metodikasi  yoritilgan.  SHuningdek,  umumta’lim  maktab  geografiya  fani  o‘qituvchilari  uchun  axborot  kommunikatsion 
texnologiyalaridan foydalanib tayyorlangan dars ishlanmalar tavsiya etilgan.   Interfail ta’limning maqsadi va vazifalari
“ Pedagogik  texnologiya ”,  bu-  o‘qituvchining  o‘qitish  vositalari  yordamida  o‘quvchilarga  muayyan  sharoitda  ta’sir 
ko‘rsatishni  va  aks  ta’sir  mahsuli  sifatida  ularga  oldindan  belgilangan  shaxs  sifatlarining  jadal  shakllanishini 
kafolatlaydigan  jarayondir.  Pedagogik  texnologiya  o‘qituvchining  kasbiy  faoliyatini  yangilovchi  va  ta’limda  yakuniy 
natijani  beruvchi  yig‘inidir.  Bugungi  kunda  jamiyat  ta’lim-tarbiya  jarayoni  oldiga  o‘quvchi  va  talabani  uzluksiz 
rivojlantirish  vazifasini  qo‘ymoqda.  Endilikda  ijodkor,  mantiqiy  fikrlovchi,  hayotiy  vaziyatlarni  qat’iy  yondashuv 
asosida hal qila oladigan o‘quvchi va talaba shaxsini shakllantirish va ijtimoiy hayotga tayyorlash davr talabidir. Ta’lim-
tarbiya  tizimi  orqali  zamon  talabiga  javob  beruvchi  sog‘lom  va  barkamol  avlodni  voyaga  etkazish,  ko‘p  jihatdan  o‘quv 
fani o‘qituvchi va pedagoglarining  kasbiy mahoratiga,  ularning o‘quv mashg‘ulotlari jarayonida innovatsion pedagogik 
texnologiyalardan  samarali  foydalana  olishlariga  bog‘liqdir.  Ta’lim-tarbiya    jarayonida    pedagogik    texnologiyalarni   
muvaffaqiyatli  qo‘llash    uchun    Geografiya    o‘kituvchilari    maxsus    metodik    bilim    va  ko‘nikmalarni    egallashlari,   
pedagogik  amaliyotda  zarur  bo‘ladigan  metodik tayyorgarlikka ega bo‘lishlari lozim.  Geografiya  o‘qituvchisi  darsda 
 o‘rganiladigan  mavzuning  ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari va pedagogik texnologiyalarning didaktik 
  funksiyalarini    hisobga    olgan    holda    qaysi    texnologiyadan  foydalanishini    ilmiy-metodik    asosda    tanlagandagina   
ko‘zlangan  maqsadga va samaradorlikka erishadi.   Pedagogik   faoliyatni  pedagogik  texnologiyalar  va  interfaol metodlar 
yordamida olib borishning ahamiyati.
Zamonaviy  ta’limni  tashkil  etishga  qo’yiladigan  muhim  talablardan  biri  ortiqcha  ruhiy  va  jismoniy 
kuch  sarf  etmay,  qisqa  vaqt  ichida  yuksak  natijalarga  erishishdir.  Qisqa  vaqt  orasida  muayyan  nazariy  bilimlarni 
o’quvchilarga  yetkazib  berish,  ularda  ma’lum  faoliyat  yuzasidan  ko’nikma  va  malakalarni  hosil  qilish,  shuningdek, 
o’quvchilar  faoliyatini  nazorat  qilish,  shuningdek,  o’quvchilar  faoliyati  nazorat  qilish,  ular  tomonidan  egallangan 
bilim,  ko’nikma  hamda  malakalar  darajasini  baholash  o’qituvchidan  yuksak  pedagogik  mahorat  hamda  ta’lim 
jarayoniga nisbatan yangicha yondashuvni talab etadi.
Pedagogik  texnologiya  o’z  mohiyatiga  ko’ra  subyektiv  xususiyatga  ega,  ya’ni,  har  bir  pedagog  ta’lim 
va tarbiya jarayonini o’z imkoniyati, kasbiy mahoratidan kelib chiqqan holda ijodiy tashkil etishi lozim. 
Pedagogik  texnologiyalardan  majburan  foydalanish  mumkin  emas.  Aksincha,  tajribali  pedagoglar 
tomonidan  asoslangan  yoki  ular  tomonidan  qo’llanilayotgan  ilg’or  texnologiyalardan  maqsadga  muvofiq 
foydalanish  bilan  bizga,  ularni  ijodiy  rivojlantrish  maqsadga  muvofiqdir.  Bugungi  kunda  bir  qator  rivojlangan 
mamalakatlarda  o’quvchilarning  o’quv  va  ijodiy  faoliklarini  oshiruvchi  hamda  ta’lim-tarbiya  jarayonining 
samaradorligini  kafolatlovchi  pedagogik  texnologiyalarni  qo’llash  borasida  katta  tajriba  to’plangan  bo’lib,  ushbu 
tajriba  asoslarini  tashkil  etuvchi  metodlar  interfaol  metodlar  nomi  bilan  yuritilmoqda.  Quyida  ta’lim  amaliyotida 
foydalanilayotgan interfaol metodlardan bir nechtasining mohiyati va ulardan foydalanish borasida so’z yuritamiz.   Qanday shakl, metod va vositalar yordamida tashkil etilishidan qat’iy nazar pedagogik 
texnologiyalar quyidagilarni kafolatlashi zarur
pedagogik faoliyat (ta’lim-tarbiya 
jarayonining)samaradorligini oshirishi
o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasida o’zaro hamkorlikni 
qaror toptirishi
o’quvchilar tomonidan o’quv predmetlari bo’yicha puxta 
bilimlarning egallashini ta’minlashi
o’quvchilarda mustaqil, erkin va ijodiy fikrlash 
ko’nikmalarini shakllantirishi
o’quvchilarning o’z imkoniyatlarini ro’yobga chiqara 
olishlari uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishi
pedagogik jarayonda demokratik va insonparvarlik 
g’oyalarining ustuvorligiga erishish   Interfaol dars jarayonini o’tkazishda ishlatiladigan tadbirlar
Tushunchal
ar tahlili  •
Geografiya  fanini  o‘qitishda   “Tushunchalar  tahlili”    metodi  o‘quv  mashg‘ulotlarining  barcha  turlarida  (dars  boshlanishi  yoki  dars 
oxirida,  yoki  o‘quv  predmetining  biron-bir  bo‘limi  tugallanganda)  o‘tilgan  mavzuni  o‘zlashtirganlik  darajasini  baholash,  takrorlash, 
mustahkamlash  yoki  oraliq  va  yakuniy  nazorat  o‘tkazish  uchun,  shuningdek,  yangi  mavzuni  boshlashdan  oldin  o‘quvchilarning 
bilimlarini tekshirib olish uchun qo‘llaniladi. 
Ven 
diogramma
si  •
Geografiya darslarida eng yuqori samarali natija beradigan metodlardan biri “Venn diagrammasi”  metodidir. Ushbu metod fan yoki mavzudagi ikki  
va  uch  jihatlarni  hamda  umumiy  tomonlarini  solishtirish  yoki  taqqoslash  yoki  qarama-qarshi  qo‘yish  uchun  qo‘llaniladi.  O‘quvchilarda    tizimli 
fikrlash,  solishtirish,  taqqoslash,  tahlil  qilish  ko‘nikmalarini  rivojlantiradi.      Bu  metod  barcha  sinflarda  tabiiy  geografik  qobiq,  materiklar  va 
okeanlar,  tabiiy  geografik  o‘lkalar,  iqtisodiy  rayonlar  kabi  bir-biriga  bog‘liq  mavzularni  tahlil  qilish,  solishtirish,  taqqoslash  va  mustahkamlashda 
foydalanish yaxshi samara beradi
Charxpala
k  •
O‘quvchilarni  dars  jarayonida  mantiqiy  fikrlash,  o‘z  fikrlarini  mustaqil  ravishda  erkin  bayon  eta  olish,  o‘zlarini  baholash.  yakka  va  guruhlarda 
ishlashga,  boshqalar  fikriga  hurmat  bilan  qarashga,  ko‘p  fikrlardan  keraklisini  tanlab  olishga  o‘rgatadigan  metodlardan  biri  bu  -  “CHarxpalak” 
metodir.  Geografiya  fani  dars  mashg‘ulotlarining  barcha  turlarida  dars  boshlanishi  yoki  dars  oxirida  yoki  o‘quv  predmetining  biron  bir  bo‘limi 
tugallanganda,  o‘tilgan  mavzularni  o‘quvchilar  tomonidan  o‘zlashtirilganlik  darajasini  baholash,  takrorlash,  mustahkamlash  maqsadlarida 
qo‘llaniladi.  
Bumerang  •
“ Bumerang”    metodidan  o‘quvchilar,  dars  jarayonida,  darsdan  tashkarida  turli  adabiyotlar,  matnlar  bilan,  ishlash,  o‘rganilgan 
materialni  yodida  saqlab  kolish,  so‘zlab  berish,  fikrlaщ,  erkin  xolda  bayon  eta  olish,  kiska  vakt  ichida  ko‘p  ma’lumotga  ega  bo‘lish 
xamda dars mobaynida o‘kituvchi tomonidan barcha o‘kuvchilarni baxolay olishga qaratilgan.       Tushunchalar tahlili metodi
Tushunchalar
  Mazmuni
           Tabiiy k o‘ payish   A h oli  o‘ lganlar soniga nisbatan tugilganlar soning orti q ligi  h isobiga k o‘ payishi
Mexanik k o‘ payish   A h olining migratsiya  h isobiga k o‘ payishi 
Emigratsiya   A h olini mamlakatdan k o‘ chib ketishi
 
Immig r atsiya   A h olini mamlakatga k o‘ chib kelishi
Ekstensiv X o‘ jalik yaxshi mexanizatsiyalashmagan, fan texnika tarakkiyoti 
muvaffakiyatlaridan kam foydalaniladigan
  x o‘ jalik
Intensiv   Fan–texnika yutu q larinii  iq tisodiyotga tezkor joriy etuvchi, xom–ashyo va 
boyliklarni tejab tergab, chi q indi chi q armay t o‘ li q  foydalanuvchi x o‘ jalik
Sanoat   Milliy i q tisodiyotning moddiy ne’matlar ishlab chikaruvchi mu h im tarmo g‘ idir
Ixtisoslashuv   Ishlab chikarishning asosan bir xil ma h sulot chikaradigan tashkiliy shakli
Kooperativlashuv   Tayyor ma h sulot tayyorlashda bir  q ancha korxona  q atnashadigan ishlab 
chi q arish shakli
Majmua   Ishlab chi q arishni tashkillashning i q tisodiy samaradorlikka  q aratilgan muxim 
shakli.    Ven diogrammasi metodi
    Amazonka
1.   Eng sersuv
2.   Teskari oqish 
hodisasi 
kuzatiladi
3.   Yirtqich 
baliqlar bor          Nil
1.   Eng uzun
2.   Delta hosil 
qiladi
3.   Ostona va 
sharsharalar 
ko’p1.  Kema qatnaydi.
2.  Т ranzit daryo   Ven diogrammasi metodi   Charxpalak metodi
№ O‘rta Osiyo va 
O‘zbekistondagi 
suv omborlar O‘rta Osiyo va O‘zbekistondagi suv omborlarning joylashgan 
o‘rni
Amudaryo Sirdaryo Vaxsh CHirchiq Irtish Norin
1 Buxtarma   +  
2 Qayroqqum +      
3 To‘xtag‘ul     +
4 Tuyamo‘yin +      
5 CHordara   +        
6 Rogun     +      
7 Norak     +      
8 CHorvoq       +    
9 Andijon            
10 Tolimarjon +             Bumerang metodi
Transport turlari
Transport  yo’lovchilarni  va  yuk  tashish  bilan  mamlakat  bo’ylab 
ham,  jahon  bo’ylab  ham  geografik  mehnat  taqsimotining 
chuqurlashuviga  imkon  yaratadi.  U  mamlakatlaro  iqtisodiy, 
madaniy  aloqlarning  yuklashishida  muhim  rol  o’ynaydi.  Materik 
markazida  joylashgan  mamlakatimizning  xalqaro  aloqasida 
transportning  o’rni,  ayniqsa,  muhim.  Endilikda  transportning 
quruqlik  (temir yo’l,  avtomabil transporti), suv (dengiz  va daryo), 
havo,  quvur  (neft  va  tabiiy  gaz  tashish)  va  elektr  (elektr  uzatish 
liniyalari) transporti turlariga egamiz. Suv  transporti  boshqa  turdagi  transporlardan  sekin 
harakatklanishi  bilan  ajralib  turadi.  Ammo  u  o li s  masofaga 
to’xtovsiz  harakat  qilishdan,  tezligi  katta    bo’lsada,  stansiyalarda 
to’xtab  –  to’xtab  xarakatlanadigan  poyezd  bilan  muayyan 
masofani  bir  vaqtda  bosib  o’ta  oladi.  Yukni  temir  yo’l  va  suv 
transportida  bevosita  egasiga  yetkazish  imkoniyati  ancha 
cheklangan.  Bulardan  farqli  o’laroq,  avtomobilda  istalgan 
joyga olib  boradi .  Transportning  ishi  haqida  uning  yuk  tashish 
hajmiga  qarab  fikr  yuritish  mumkin.  Yuk  tashsish  hajmi  ma’lum 
vaqtda  masofaga  tashikgan  yuk  miqdoridir.  U  tonna,  kilometrda 
ifodalanadi.
 
Avtomobil transporti 
Avtomobil  transporti  yuklarni  (boshqa  transportga  qayta  ortmay) 
bevosita  istyemolchiga  yetkazib  bera  oladi.  Avtomobil  transporti 
sanoat va qishloq xo’jaligi korxonalarini magistral  transport bilan 
bog’laydi,  shaharlardagi  va  shaharlar  atrofi  hududlaridagi 
yuklarning  asosiy  qismini  tashiydi.  Qisqa  (100  km  gacha)  va 
o’rtacha  masofalarga  yo’lovchi  hamda  yuk  tashishda   
temiryo’llarga  qaraganda  avtomobilafzaldir.  Mamlakatimizning 
tog’li rayonlarida avtomobil transportining ahamiyati katta.
 Temiryo’l transporti 
Temiryo’l  transporti  iqlimiy  sharoitlar  va  yil  fasllari  qanday 
bo’lishiga ramasdan hamma vaqt ishlayveradi. Uning tezligi katta, 
yuk  tashish  tannarxi  nisbatan  past.  Temiryo’l  magistrallarini  turli 
yo’nalishga  qurush  mumkin.  Hozirgi  vaqtda  mamlakatimiz  temir 
yo’lllarining  umumiy  uzunligi  7  ming  kilometr.O’zbekistonda 
temir  yo’llar  qo’shni  mamlakatdagiga  (Qozog’istondan  tashqari) 
qaraganda  ko’p    va  texnik  jixatdan  ulardan  oldinda  turadi. 
Mamlakatimizning  deyarli  barcha  temiryo’llari  tekisliklardan, 
daryo vodiylaridan o’tadi

Mav zu: Geografi y a t a’limida int erfaol met odlar

R E J A Interfail ta’limning maqsadi va vazifalari Pedagogik faoliyatni pedagogik texnologiyalar va interfaol metodlar yordamida olib borishning ahamiyati. Interfaol dars jarayonini o’tkazishda ishlatiladigan tadbirlar1 2 3

Interfail ta’limning maqsadi va vazifalari Mustaqilligimizning dastlabki yillaridanoq, ta’lim-tarbiyaga bo‘lgan e’tibor kuchaydi. Uzluksiz ta’lim tizimini muayyan bir tartibga solish maqsadida “Ta’lim to‘g‘risidagi” va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” Qonunlari qabul qilindi. Bugungi kunda ham ta’lim- tarbiya jarayonini takomillashtirish davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. Jahon hamjamiyatining integratsiyalashuvi asosida O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy yo‘naltirilgan ta’lim-tarbiya jarayonini modernizatsiyalashni ta’minlaydigan huquqiy-demokratik davlat va jamiyat qurishning o‘ziga xos yo‘lini tanladi. Ushbu maqsadni ro‘yobga chiqarishda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.M.Mirziyoev tomonidan asoslab berilgan 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha “Harakatlar strategiyasi” asos qilib olindi. Mamlakatimiz Prezidenti SH.M.Mirziyoevning “Harakatlar strategiyasi” dagi IV-yo‘nalish hisoblangan “Ijtimoiy sohani rivojlantirish”, bunda ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish orqali davlat siyosati darajasiga ko‘tarish nihoyatda muhim bo‘lib qoldi. Mamlakatimizda zamon talabiga mos yuksak intellektual salohiyatli, zamonaviy bilim va malakaga ega, yangicha dunyoqarash va mustaqil fikrli mutaxassislar tayyorlash uchun beqiyos imkoniyatlar yaratilgan. Ta’lim jarayonini sifatli tashkil etish, o‘quvchilarni zamon talablariga mos ravishda ta’lim-tarbiya berish uchun avvalo, o‘qituvchi o‘z kasbini etuk mutaxassisi, kuchli bilim, iste’dod, tajriba, hamda o‘quv mashg‘ulotlarida zamonga mos ta’lim usullaridan qanchalik to‘g‘ri foydalana olayotganligiga bog‘liqdir. Hozirgi axborot makonining globallashuvi, ommaviy axborot vositalari kengayib borayotgan bir paytda o‘qituvchilarimiz tinimsiz izlanishlari, o‘z bilim, ko‘nikma va malakalarini oshirib borishlari shart. Davrimiz taraqqiyotiga hamohang ravishda ilm xazinasi yanada boyib, yoshlarning intellektual salohiyati ortib bormoqda. Endi o‘qituvchi o‘rganiladigan mavzu mazmunidan kelib chiqqan holda o‘qitish vositalari va metodlar orqali pedagogik faoliyatini tashkil etib, o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish xarakterini belgilaydi. Ayniqsa, geografiya fani o‘qituvchilari o‘quv jarayonida dars samaradorligini oshiradigan pedagogik texnologiyalardan foydalanish bilan birgalikda axborot kommunikatsion texnologiyalardan samarali foydalanishlari o‘rinlidir. Mazkur uslubiy qo‘llanmada zamonaviy ta’limda samaradorligi e’tirof etilgan interfaol metodlarni geografiya darslarida qo‘llanishi, texnologiyasi va metodikasi yoritilgan. SHuningdek, umumta’lim maktab geografiya fani o‘qituvchilari uchun axborot kommunikatsion texnologiyalaridan foydalanib tayyorlangan dars ishlanmalar tavsiya etilgan.

Interfail ta’limning maqsadi va vazifalari “ Pedagogik texnologiya ”, bu- o‘qituvchining o‘qitish vositalari yordamida o‘quvchilarga muayyan sharoitda ta’sir ko‘rsatishni va aks ta’sir mahsuli sifatida ularga oldindan belgilangan shaxs sifatlarining jadal shakllanishini kafolatlaydigan jarayondir. Pedagogik texnologiya o‘qituvchining kasbiy faoliyatini yangilovchi va ta’limda yakuniy natijani beruvchi yig‘inidir. Bugungi kunda jamiyat ta’lim-tarbiya jarayoni oldiga o‘quvchi va talabani uzluksiz rivojlantirish vazifasini qo‘ymoqda. Endilikda ijodkor, mantiqiy fikrlovchi, hayotiy vaziyatlarni qat’iy yondashuv asosida hal qila oladigan o‘quvchi va talaba shaxsini shakllantirish va ijtimoiy hayotga tayyorlash davr talabidir. Ta’lim- tarbiya tizimi orqali zamon talabiga javob beruvchi sog‘lom va barkamol avlodni voyaga etkazish, ko‘p jihatdan o‘quv fani o‘qituvchi va pedagoglarining kasbiy mahoratiga, ularning o‘quv mashg‘ulotlari jarayonida innovatsion pedagogik texnologiyalardan samarali foydalana olishlariga bog‘liqdir. Ta’lim-tarbiya jarayonida pedagogik texnologiyalarni muvaffaqiyatli qo‘llash uchun Geografiya o‘kituvchilari maxsus metodik bilim va ko‘nikmalarni egallashlari, pedagogik amaliyotda zarur bo‘ladigan metodik tayyorgarlikka ega bo‘lishlari lozim. Geografiya o‘qituvchisi darsda o‘rganiladigan mavzuning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari va pedagogik texnologiyalarning didaktik funksiyalarini hisobga olgan holda qaysi texnologiyadan foydalanishini ilmiy-metodik asosda tanlagandagina ko‘zlangan maqsadga va samaradorlikka erishadi.

Pedagogik faoliyatni pedagogik texnologiyalar va interfaol metodlar yordamida olib borishning ahamiyati. Zamonaviy ta’limni tashkil etishga qo’yiladigan muhim talablardan biri ortiqcha ruhiy va jismoniy kuch sarf etmay, qisqa vaqt ichida yuksak natijalarga erishishdir. Qisqa vaqt orasida muayyan nazariy bilimlarni o’quvchilarga yetkazib berish, ularda ma’lum faoliyat yuzasidan ko’nikma va malakalarni hosil qilish, shuningdek, o’quvchilar faoliyatini nazorat qilish, shuningdek, o’quvchilar faoliyati nazorat qilish, ular tomonidan egallangan bilim, ko’nikma hamda malakalar darajasini baholash o’qituvchidan yuksak pedagogik mahorat hamda ta’lim jarayoniga nisbatan yangicha yondashuvni talab etadi. Pedagogik texnologiya o’z mohiyatiga ko’ra subyektiv xususiyatga ega, ya’ni, har bir pedagog ta’lim va tarbiya jarayonini o’z imkoniyati, kasbiy mahoratidan kelib chiqqan holda ijodiy tashkil etishi lozim. Pedagogik texnologiyalardan majburan foydalanish mumkin emas. Aksincha, tajribali pedagoglar tomonidan asoslangan yoki ular tomonidan qo’llanilayotgan ilg’or texnologiyalardan maqsadga muvofiq foydalanish bilan bizga, ularni ijodiy rivojlantrish maqsadga muvofiqdir. Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamalakatlarda o’quvchilarning o’quv va ijodiy faoliklarini oshiruvchi hamda ta’lim-tarbiya jarayonining samaradorligini kafolatlovchi pedagogik texnologiyalarni qo’llash borasida katta tajriba to’plangan bo’lib, ushbu tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar nomi bilan yuritilmoqda. Quyida ta’lim amaliyotida foydalanilayotgan interfaol metodlardan bir nechtasining mohiyati va ulardan foydalanish borasida so’z yuritamiz.