logo

ILK O‘RTA ASRLAR SUG‘DDA IQTISODIY MUNOSABATLAR TARIXI

Yuklangan vaqt:

15.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

7995.396484375 KB
ILK O‘RTA ASRLAR SUG‘DDA IQTISODIY MUNOSABATLAR TARIXI MUNDARE J A
I-BOB. ILK  O‘RTA  ASRLA R  SUG‘D  I QTI SODI YOTINI NG  TARAQQIYOTIGA  
TURTKI  BO‘LGAN  OMILLA R. TARIX IY  SHART-SHAROIT
I.1.§. Sug‘dda ilk  t anga zarbining y o‘lga qo‘y i lish i
I.2.§. Sug‘d k onfederat siy asi  mux t oriy at ining iqt i sodiy  omill ari
II -BOB. ILK O‘RTA  ASRLA R SUG‘DDA MOLI YA TIZI MI
II.1.§. Il k  o‘rt a asrlar Mark aziy  Sug‘d hok iml ik larida monet ar siy osat
II.2.§. Sug‘dda  soliq  siy osat i,  t o‘lov lar  v a  mol iy av iy   hujjat chili k  
masal alari  
III -BOB. ILK O‘RTA  ASRLA R SUG‘DDA TOVAR-PUL MUN OSA BATLA RI
II I.1.§. Sug‘dda narx-nav o v a sarf-xarajat  masalalari
II I .2.§. Il k  o‘rt a asrlar Sug‘dda bozorlar v a ichk i  sav do TADQIQOTNING MAQSAD VA VAZIFALARI
Ilk  o‘rt a asrl ar Sug‘ddagi iqt isodiy  hay ot  v a t anga zarbi  
xususiy at larini ochib berishdan iborat .TADQIQOT 
MAQSADI
TADQIQOTNING VAZIFALARI : 
- Sug‘dda ilk tanga 
zarbining yo‘lga 
qo‘yilishini aniqlash -  Sug‘d 
konfederatsiyasi 
muxtoriyatining 
iqtisodiy omillari tub 
mohiyati va tarixiy 
asoslarini ochib 
berish; Sug‘d iqtisodiy hayotining muhim 
xususiyatlari hisoblangan soliq 
siyosati, ijara, oldi-sotdi va ichki 
savdoning mohiyatini ochib berish;
;
I lk o‘rta asrlar 
Sug‘ddagi tovar-pul 
munosabatlarining 
holatini ko‘rsatish; Sug‘d davlatchiligini tahlil qilgan 
holda nisbiy muxtoriyatning 
iqtisodiy omillarini, shuningdek 
Sug‘ddagi moliya tizimi 
xususiyatlarini aniqlash. I nduk siy a v a deduk si y a; maxsus fan uslublari x ronol ogi k  v a qiy osiy  
t ahlil ,
ana    liz v a sint ez, t iziml asht irish v a st at i st ik  t ahlil , t arixi y  jaray on v a 
v oqea bog‘li qligi I lk o‘rta asrlar Sug‘ddagi iqtisodiy islohotlar, tovar-pul munosabatlari, ichki 
savdo, soliq va sarfiyot masalalarini o‘zida  aks ettirgan manbalar va ilmiy 
adabiyotlar tanlangan. I lk o‘rta asrlar Sug‘d iqtisodiy hayoti
Tadqiqot obekti
Tadqiqot ning  
predmeti 
Tadqiqotning 
usullari -  ilk  o‘rta  asrlar  Sug‘dning  qariyb  barcha  hokimliklarida  amalga  oshirila  boshlangan  tanga 
zarbining  Yunon-Baqtriya  podsholigi  davridan  uzlyuksiz  davom  etganligi  va  Sug‘dda  konfederativ 
boshqaruvning vujudga kelishida iqtisodiy omil yetakchi bo‘lganligi asoslangan
-  ilk o‘rta asrlar Sug‘dda Yunon-Baqtriya (Yevtidem, Yevkratid, Geliokl), Sosoniylar (Varaxran V, Peroz II), 
Tan  imperiyasi  tangalariga  taqlidan  zarb  qilingan  tangalarning  ushbu  davlatlar  ta’siri  ostida  yoki  ularning 
qaramligida  emas,  balki  ayni  davrdagi  xalqaro  savdoda  hukmron  davlatlar  tanga lariga  hamohangligini 
ko‘rsatish  va  shu  asosda  sug‘diy  tangalarning  xalqaro  ahamiyatini  oshirish  uchun  zarb  qilinganligi 
isbotlangan;
-  ilk o‘rta asrlarga kelib konfederativ asosdagi boshqaruvga ega bo‘lgan Sug‘dda  barqaror moliya tizimining 
vujudga  kelganligi,  ushbu  moliyaviy  tizim  davlatning  iqtisodiy  ravnaqida  muhim  o‘rin  egallaganligi,  mo	
 liya	 
viy  munosabalarning  tartibga  solinganligi  va  maxsus  unvonlar  ishlab  chiqilganligi,  mintaqada  davlat 
budjetini nazorat qilishning g‘aznachilik asoslari yaratilganligi aniqlangan;
-  Sug‘dda ichki savdo munosabatlarining rivoji natijasida mintaqada bozor va davriy yarmarkalar faoliyatining jadallashganligi, buning natijasida 
esa ichki bozordagi ehtiyojni qoplash maqsadida hunarmandchilikning barcha turlari rivojlanganligi hamda ushbu omillarning shahar	
 sozlik va 
nihoyat IX-X asrlardan boshlangan madaniy uyg‘onish (renessans) uchun poydevor bo‘lganligi dalillangan. Tadqiqot ning 
i lmiy
  y angili I-BOB. ILK O‘RTA ASRLAR SUG‘D IQTISODIYOTINING TARAQQIYOTIGA TURTKI 
BO‘LGAN OMILLAR.    TARIXIY SHART-SHAROIT.
O‘rta Osiyo hududidan topilgan ilk tangalar 
Ahamoniylar (mil. avv. 705 – 303-y.) davriga oid bo‘lib, 
ushbu tangalar mintaqaga boshqa o‘lkalardan 
keltirilgan hisoblanadiIlk o‘rta asrlar davriga kelib, Sug‘d 
konfederatsiyasining qariyb barcha hukmdorligida 
tanga zarbi yo‘lga qo‘yilgan
Tovar ayriboshlashning asosiy 
vositasi hisoblangan tanga pullar 
o‘zigacha bo‘lgan teri, don 
mahsulotlari, chorva mollari, tuz 
va qimmatbaho buyumlar kabi 
savdo-sotiq vositalariga 
qaraganda anchayin qulayligi 
bilan ahamiyatlidir.  tanga zarbi o‘z tarixiy asoslariga ega 
bo‘lib, uning  Yunon-Baqtriya (mil. 
avv. 250 – 125-y.) podsholari davridagi 
davlat boshqaruvi bilan bog‘liqligi 
ehtimoli yuqori O‘rta Osiyo hududidan topilgan ilk 
tangalar Ahamoniylar (mil. avv. 
705 – 303-y.) davriga oid bo‘lib, 
ushbu tangalar mintaqaga boshqa 
o‘lkalardan keltirilgan hisoblanadi •
miloddan avvalgi II asr ikkinchi yarmi - 
milodiy I asr boshi, Ya’ni Yunon-Baqtriya 
podsholigi qulaganligi, Baqtriyada 
konfederativ Yuechji davlatining paydo 
bo‘lganligi, Sug‘d bir nechta mustaqil 
mulkdan iborat bo‘lgan, yuechjilar 
sulolasi tomonidan boshqariladigan Qang‘ 
davlati tarkibiga kirganligi va sug‘diy 
yozuvli tangalar zarbi yo‘lga qo‘yilganligi 
bilan izohlanadi•
miloddan avvalgi IV asr oxiri –dda va qo‘sh ni mintaqalarda haqiqiy 
tovar-pul munosabatlarining qaror topishi va rivojlanishi; pul 
munosabatlarining mayda bozor savdosiga kirib kelishi, puldan 
xazina sifatida foydalanilganligi, tangalarning mahalliy hukm	
 dor 
nomidan zarb qilmiloddan avvvalgi II asr o‘rtasi, Ya’ni Sug‘inganligi •
miloddan avvalgi V-IV asr oxiri, 
Ya’ni yombilar va Ahamoniylar 
birinchi tangalarining 
muomalaga kirishi davri•
miloddan avvalgi II mingyillikning ikkinchi 
yarmi – miloddan avvalgi I ming	
   yil	  likning 
birinchi yarmi, Ya’ni natural ayirboshlash va 
ayirboshlash savdosi davri
birinchi 
davr  ikkinchi 
davr 
to‘rtinchi 
davr uchinchi 
davr       Markaziy Osiyo, jumladan, Sug‘dda ilk tanga zarbi 
va dastlabki pul munosabatlari O‘rta Osiyoda 
tanga zarbining Ahamoniylar, makedoniyalik 
Aleksandrdan keyingi uchinchi bosqichda yo‘lga 
qo‘yilgan bo‘lib, bu Salavkiylar va Yunon-
Baqtriya podsholariga taqlidan bosilgan Sug‘d 
tangalari va ular asosida Sug‘dda pul 
munosabatlari shahar va qishloq aholisi o‘rtasidagi 
chakana savdoning yo‘lga qo‘ilganligi bilan 
izohlanadi
Qang‘ davlati davrida esa podsholikning o‘ziga xos 
boshqaruv tizimi va iqtisodiy siyosati natijasida uning 
tasarrufidagi ko‘plab mintaqalarga ichki iqtisodiy 
mustaqillik berilgan. Bundan foydalangan Sug‘d 
hukdorlari ham sug‘diy namunadagi Yunon-Baqtriya 
podsholariga taqlidan o‘z tangalarini zarb qilishgan 
(milodiy IV-V asrlar). Lekin ushbu  tangalarning hajmi 
kichik bo‘lganligi bois, ba’zi tangalarda yoychi tasviri 
uchramaydi. Sug‘diy namunadagi faqat sug‘diy yozuvli 
tangalar bundan darak beradi Salav kiylar va Yunon-Baqtriya podsholariga taqlidan o‘ng 
tomonida hukmdor va tersida yoychi bosilgan Sug‘d 
tangalari, ismi faqat tangalardan ma’lum hukmdor – 
Ashtam va Antiox I nomlaridan yoki taqlidan zarb qilingan 
bo‘lib, ushbu turkum tangalar miloddan avvalgi III asrdan 
milodiy II-III asrlarga qadar muomalada bo‘lganligini 
hisobga oladigan bo‘lsak, ularning qariyb besh yuz yil 
davomida muomalada bo‘lganligini ko‘rsatadi. Bugungi 
kunda fanga ma’lum ushbu tangalarning namunalarini har 
tomonlama o‘rganish ushbu fikrga kelish imkonini  beradi
Markaziy Osiyoning boshqa viloyatlariga nisbatan Yunon-Baqtriya 
tanga	
 lari Sug‘d va Baqtriya hududlaridan ko‘p topilgan. Bu esa 
ushbu mintaqalarning eng rivojlangan va podsholik tasarrufidagi 
tanga zarb qilish huquqiga ega hamda miloddan avvalgi III-II 
asrlardayoq pul muomalasi yo‘lga qo‘yilgan mintaqalar 
ekanligidan dalolat beradi. Sug‘dda pul munosabat	
 larining ilk 
davri ekanligini hisobga olgan holda dastlabki davrda ushbu 
munosabatlar dastlab Afrosiyob, Yerqo‘rg‘on va Buxoro kabi yirik 
shaharlarda yo‘lgan qo‘yilgan bo‘lishi mumkin. Qishloqlar bilan 
aksariyat hollarda mahsulot ayriboshlangan. Tangalarning asosan 
yirik shaharlar hududlaridan topilganligi yuqoridagi fikrni ilgari 
surish ikonini beradi               Tarixiy  Sug‘d  –  O‘rta  Osiyoning  markaziy  qismida  joylashgan  qadimiy  o‘lkalarda  hisoblanadi.  O‘lka  joylashuv 
jihatdan  bu  o‘lkani  ikki  yirik  suv  havzalari  –  Zarafshon  va  Qashqadaryo  vohalarini  qamrab  olgan.  Zarafshon  daryosi 
suvni  Tyan-Shan  tog‘la ridan  oladi.  Voha  tabiiy  jihatdan  –  Yuqori  Zarafshon,  O‘rta  Zarafshon  va  Quyi  Zarafshon  kabi 
qismlarga  bo‘linadi.  Sug‘d  tarixning  turli  davrlarida  bir  necha  marotaba  dunyo  sivilizatsiyasi  markaziga  aylangan,  o‘lka 
arab bosqiniga qadar Sug‘diyona hamda Sug‘d nomlari bilan atalgan
Ilk o‘rta asrlar Markaziy Osiyo sivilizatsiyasida
  turk-sug‘d munosabatlari. Ilk o‘rta asrlar Sug‘dning ma’muriy-geografik xaritasi. 
Xitoy yilnomalari asosida turli davlat boshqaruv shakllaridan farqli 
o‘laroq konfede ratsiyaga birlashgan ma’muriy 
birliklarning har biri o‘z armiyasiga ega 
bo‘lishi va ular umumiy qo‘mondonlik asosida 
birlashtirilishi mumkin
konfederatsiyaga kiruvchi har bir davlatda 
o‘z puli hamda ushbu pul tizim	
 lari bu 
holatda bir-biriga yaqinlashtirilishi mumkinfederativ tuzilish	
 dagi davlatda yagona mar	 
kazdan boshqarish mavjud bo‘lib, 
konfederatsiyada konfede	
 ratsiya a’zolari	 ning 
ixtiyoriy tan olishi orqali boshqaruv 
muvofiqlashtiriladi K onfederativ shakl	
 da	 gi 
boshqaruv usuli II-BOB. ILK O‘RTA ASRLAR SUG‘DDA MOLIYA TIZIMI
Ilk o‘rta asrlarga kelib to‘liq shakllangan Sug‘d konfederatsiyasi 
mavjud bo‘lishining omillaridan biri tanga-pul tizimining yo‘lga 
qo‘yil ganligi bo‘lib, ushbu omil konfederatsiya tarkibidagi 
hokimlik	
 larning birlashuvi uchun ham bosh mezon bo‘lgan. 
Sug‘ddagi tanga zarbi Yunon-Baqtriya (mil. 
avv. IV– II asrlar) hukmdorlari va undan so‘ng 
yirik imperiya sifatida shakllangan Kushonlar 
saltanati (mil. avv. II – mil. III asrlar) davridagi 
tovar ayirboshlashning eng qulay vositasi 
sifatida vujudga kelgan. Sug‘dda tanga tovar-pul munosabatlarining 
rivojlanishi bilan yuzaga kelgan 
va tovar ayirboshlashda ekvivalent rolini 
o‘ynagan boshqa buyumlar (chorva mollar, 
don, chig‘anoq, mato va b.)dan farq qilib, 
universal to‘lov vositasi vazifasini bajarish 
uchun xizmat qilgan
M ilodiy asrning boshlariga kelib Amudaryo – Sirdaryo oralig‘i 
va unga qo‘shni hududlardagi Choch, O‘tror, Farg‘ona, 
Ustrushona, Sug‘d, Toxariston kabi voha hukmdorliklarining 
qariyb barchasida tanga zarbining yo‘lga qo‘yilishi faqatgina 
iqtisodiy zaruriyat bilangina bog‘liq bo‘lmay, hamma davrlarda 
bo‘lgani kabi pul zarb qilish ma’lum ma’noda davlat mus	
 ta	 
qilligini ham ifodalardi.  Sug‘d konfederatsiyasi tarkibidagi Samarqand, Panch, Kesh, Naxshab, Kushoniyada o‘z mustaqil tanga zarbi 
bo‘lganligi ma’lum
Sug‘d konfederatsiyasi hukmdorlari tomonidan zarb qilingan tangalar. 1. Shishpir, 2. 
Varxuman, 3. Tukaspadak, 4. Tarxun, 5. Mastan Navyan, 6. Urk Vartramuk, 7. G‘urak, 8. 
Turg‘ar  “ Xotun” unvonidagi Panch hukmdorligi tangalari “ Xoqon” unvonida zarb etilgan Samarqand 
hukmdorligi tangalari Tangalardan ma’lum bo‘lgan Samarqand ixshidlarining ism lari  
uchray digab manbalar:
     Tabariy ning
 “ Taba	
 riy  t arixi” N arshaxiy ning 
“ Buxoro t arix i”
Bal azuriy ning
 “ Kit ob fut uh al -buldon” xitoy yilnomalari  SUG‘DDA SOLIQ 
SIYOSATI Ilk o‘rta asrlar Sug‘ddagi soliq siyosati va uning 
mohiyati xususida Mug‘ tog‘i sug‘diy hujjatlarida 
keltirilgan ma’lumotlar asosida umumiy xulosalarga 
ega bo‘lish mumkin. Bu borada qisman numizmatik 
materiallar tahlili ham ma’lumotlar berishi mumkin.
Mug‘ tog‘i arxivi A-5 sug‘diy 
hujjati. (Kirim-chiqim qaydnomasi) 
V.A. Livshits tomonidan o‘qib 
chiqilgan 712-y ilda t uzilgan G‘urak  v a Qut ay ba
  o‘rt asidagi “ Samarqand shart nomasi”  
t uzil adi.
Shartnomaning 2- bandida 
samarqandliklar zudlik bilan 2 mln 
dirham va har yili 200 ming dirham soliq 
to‘lashlari lozimligi keltirilgan. Agarda 
ushbu davrda bitta otning narxi 200 
dirhamligini hisobga oladigan bo‘lsak, 
ushbu to‘lovga 10 ming bosh ot berilgan. 
Albatta, arablar Sug‘dning ushbu to‘lovni 
amalga oshira olishini bilganki, ushbu 
o‘lpon soliq sifatida solingan.        A yni shartnomaning bandlarida 
Sug‘d Arab xalifaligiga 3 ming qul 
(ular safida bolalar va qarilar 
bo‘lmasligi lozim edi) va jizya 
sifatida ko‘plab qimmat baho matolar 
to‘lashi keltirilgan. Shuningdek, ayni 
shartnomada jizya sifatida 
to‘lanadigan soliq oltin va kumush 
tangalarda to‘lanishi kelti	
 riladi MUG‘ TOG‘I 
HUJ J ATLARIS oliq va boshqa to‘lovlar 
natural emas, balki pulda 
to‘langanligi qayd etilgan.
Nov. 6, A-5, 
A-11, V-9  Nov. 6 H ukmdor Devashtichning to‘rt yillik 
hukmronlik (709-712 -y. ) davrining 
hisoboti saqla nib qolgan. Unda 
hukumdorning saroy xazinasiga kelib 
tushgan tushumlar bayoni aks etgan. 
A-5, 
A-11, 
V-9 D raxmlar haqida 
qimmatli 
ma’lumotlar qayd 
etilgan.  B-6   Darg‘aut, Pag‘ut, Varz, 
Fatmaut kabi qishloqlardan 
yoki ishlab berish 
majburiyatini olgan kishilar 
to‘g‘risida ma’lumot 
keltiriladi
B-10 
B-2   B-10 
Yuqori Zarafshon vohasida 
joylashgan Xshi	
 katdan davlat 
xazinasiga 24  pδn  arpa, 
Fatmevdan 10  pδn  va 2 kapch 
makka	
 jo‘xori, Xshikatdan 5  pδn 
va 2 kapch arpa kabi mahsulotlar 
soliq sifa	
 tida keltirilgan Xshikat qishlog‘idan markaz 
Panjikentga ikkinchi oyning 28-kunida 
4,5  pδn  vino yetkazib berganligi 
keltiriladi Yuqori Zarafshon vohasida 
joylashgan Xshikat va Fatmevdan 
markazga (Ya’ni, Panjikentga) soliq 
to‘lovi sifatida arpa olib 
borilganligi to‘g‘risida keltiriladi B-20  Devashtichning xo‘jalik ishlari bo‘yicha muovini Farmondor O‘ttning omborxonasiga kelib tushgan arpa haqida ham sug‘diy 
B-20 raqamli hujjatda ham ma’lumot uchraydi .  Farmondor Avat Panchga qaram bo‘lgan qishloqlardan kerakli don 
mahsulotlarini davlat omborxonasiga soliq yig‘imi sifatida yiqqan .
B-8   Farmondorning no‘xat yig‘ib olganligi keltiriladi. Devashtich Farmondor Avatga yo‘llagan maktublaridan 
birida unga kambag‘al va och-nahor odamlarga jo‘xori, arpa, mosh, no‘xat tarqatishni buyurgan
A-13  K o‘prikdan foydalanganlik uchun to‘lanadigan soliqni undi rish haqidagi pul to‘lovi 
topshirig‘i aks etgan. Hujjat tahlilidan ma’lum bo‘ladiki, maktub jo‘natuvchi tomon 
Panch hokimining soliq yig‘uv	
 chisi va Panjikent xalqidan tarxonga yo‘llangan   Суғдий 
ҳужжатларда солиқ йиғувчи  бозкиром  ва молия ишлари мутасаддиси  ғупат 
шаклида келтирилган
V-7 M a’lum bir shaxs 4 dirham to‘langanligi keltiriladi. Maktubda adresat keltirilmagan. Bu 
ko‘rinishdagi maktublar sug‘diy hujjatlar orasida deyarli uchramaydi
Nov. 6  Panch hokimi Devashtich hukmdorligining 10, 12, 13- yillarida xazinaga mansabdor shaxslardan olingan pul 
tushumi hisoboti berilgan. Birinchi tushum pullari bug‘doy o‘rniga olinganligi (3-5 qatorlar), bu holatda soliq 
natura (mahsulot) o‘rniga pul bilan to‘langanligini ko‘rsatadi. Hujjatda qolgan tushum xususiyatlari aks 
etmagan         A-5  hujjati  VIII  asr  boshlarida  Sug‘dda  amal  qilgan  pul  muomalasi  haqida 
qiziqarli  ma’lumotlar  beradi.  Masalan,  2  draxm  –  kavsh  (kovush),  qassobning  xizmat 
haqi 5 draxm, cho‘ponga 6 draxm, parvonachiga 8 draxm, podsho uchun 2 draxmga 
qalpoq,  8  draxmdan  qog‘oz  va  shohi  matoga,  15  draxm  Farmiton  qishlog‘ilik 
ayolning kiyimlari uchun, 15 draxm soqiyga, tabibga 15 draxm, ot xarid qilish uchun 
200  draxm,  sigir  uchun  11  draxm  kabi  to‘lovlar  ha qida  batafsil  ro‘yxat  tu	 zilganki, 
iqtisodiy hayotning aniq lavhasi sifatida qimmatlidir .
Hujjatning  15-17-satrlarida  podsho  Devashtichning  hayot  tarziga  oid  bir 
fakt  saq	
 langan.  Unda  yozilishicha	 ,  podsho  yozda  shaharda  yasha	 gan.  U  yozlik 
qarorgohida  tu	
 rib,  ishlarni  buyruqlar  yuborish  orqali  bosh	 qarib  turgan:  “Podsho 
yozlik joyi	
 ga ketgan vaqtda cho‘pon undan buyruq olib keldi. Shunga binoan G‘unga, 
Fut	
 chakka  uch  draxm,  buxorolikka  uch  draxm  berdim”  kabi  jumlalar  shundan 
dalolatdir Quyida A-5  hujjatining o‘zbekcha tar	 jimasi keltiriladi:
(1) Vsar mana shu draxm	
  lardan Artikka ot uchun 
(2) 200 (draxm), Kajmonakka 32, Maxrga – 
(3) 12, Vanga mollarni boqqani uchun – 6, yana 
(4) Puxarga – 5, kushoniylikka (?) – 10, 
(5) Parvonachiga (parvonak kirak) – 8, qassobga 5 
(6) Vishyonga 2 draxmga kavsh, yana 
(7) ...hokim (Devashtichga?) 2 draxmga qalpoq, va yana ...ga 
(8) 1 draxmga kavsh, yana Puxarga hamda kushoniylikka (?) 
(9) Darkanakka har biriga 2 draxmdan kavsh, 
(10) Futchakka, G‘unga, Maxrga, Darkanakka 12 draxmdan 
(11) vag‘vyanakka (?) va sovut ko‘ylak (kurta), ... va Jeg‘uvakka 1 draxm
(12) kavsh uchun, 8 draxmdan qog‘oz uchun, ipak mato uchun, 
(13) yog‘ uchun Vardakkat (qishlog‘ida) berildi. Farmitonlik ayolga 
(14) 15 draxmga ko‘ylak olindi. So‘ngra yana 
(15) hokim bir arabga 10 buxoriy (tanga) berishni buyurdi. Hokim dalaga yozlikka jo‘nagan paytda
(16) cho‘pon farmon keltirdi. Shunga binoan berdim: G‘unga, 
(17) Futchakka 3, buxorolikka 3 draxm va berildi (shuningdek) 
(18) Kohinga 50 draxm, Veshak hokimiga 10, yana 
(19) Varkutakka 5, Jeg‘uvakka 5 
(20) Mittga 4, Chitchitga 4, Xumdotga 
(21) 4, Frakavdakka 4, Frapashtakka 
(22) 4,	
 G‘upatga 50 (draxm), Avd	 maxch – bog‘bonga 
(23) 10, zutpatga (sharob tayyorlovchi) 15, Revaxshyonga 30 va 
(24) Makdoshga 30 draxm berildi, 11 draxmga sigir sotib oldim. Bu 
(25) sigir yangi yil bayramida yeyildi. 12 draxmga 4 (to‘rt) katurik (?) sotib oldim (katurik so‘zining ma’nosi ma’lum emas). 
(26) va berdim men Ravichga tom yopish uchun 100 draxm, 
(27) tabibga – 15 draxm.   Қавс ичидаги сўроқ белгиси	
  бирор сўзнинг ўқилиши ёки изоҳи ишончли бўлмаган ўринларда қўлланилган. Quyida  V-8  (yer  xarid  qilish  haqi da	 gi  sug‘dcha  hujjat)	  
hujjatining o‘zbekcha tar	
 jimasi keltiriladi:
Hujjatning o‘ng yuzasi:
(1) Bu yil, Vag‘t
(2) podshosi, Panch hukmdori Cha	
 kin Chur
(3) Bilga Bichut o‘g‘li (hukmronli
 giga)
(4) 15 yil bo‘lgan paytda, Jimtich oyi,
(5)  Aspandarmat-roch  kuni  (bu  hujjat  bitildi).  Va 
shunday qilib,
(6) Maxch va Xshumvandaklar sotib ol (ish)di
(7) Osmonch o‘g‘illari Shir-
(8) vag‘ch va Asatafsarak, Parnxund
(9) o‘g‘illaridanki, Peshxvad (degan joydagi)
(10)  botqoqzor  (?)  oldida  joylashgan  qabristonga 
qarashli bir bo‘lak yerning (asksok) yarmi -
(11) ni yo‘li va g‘ov - ihotasi bilan birgalikda 25 draxm
(12) dinoriyga - to‘siq bilan o‘ralgan yerni - (13) bunday shartga ko‘ra: Maxch va
(14) Xshumvandak o‘z urug‘-aymog‘i bi	
 lan birgalikda bu
(15) asksok yerga mayitlarini qo‘y	
 sinlar va yig‘i solib, aza -
(16) sini tutsinlar. Va shundan ke
 yin (bu yerda) («endi») Maxch
(17) va Xshumvandaklarni va ularning urug‘larini mana
(18) shu yarim bo‘ltak (asksok) yerda kimki bezovta qilsa,
(19) yoki (yerga egalik bo‘yicha) jan	
 jal va to‘polon chiqarishga
(20) intilsa, ularni Shirvag‘ch va Asatafsarak o‘z urug‘-aymoqlari bi	
 lan birgalikda
(21) hech (so‘zsiz) (janjaldan) xo	
  li qilsin -
(22) lar (va xaridorlarga hech qan
  day) zarar yetmasin.
(23) Bu yerda (Ya’ni hujjat tuzil
 gan yerda) Virkan, Vag‘tvarz o‘g‘li;
Orqa sahifasida guvohlar ro‘yxatining davomi va kotib ismi
(1) Nanayfarn Vag‘varz o‘g‘li;
(2) Shavch Farnyon o‘g‘li;
(3) Tusag‘ Jim o‘g‘li bor edi
(4) Va yozildi: Vanenok (tomonidan) Sug‘dda xo‘jalik va iqtisodiy ishlarga mas’ul 
mutasaddilar
I lk o‘rta asrlar Sug‘dda moliya sohasi ma’muriy 
tizimga xos boshqaruv lavozimlari asosida 
nazorat qilinib, davlat huquq tizimining 
meyorlari shakllangan edi. Saroy xizmatchilariga 
ularning lavozimiga qarab maosh berish tartibi 
va uning markazdan nazorat qilinishi masalasi ilk 
o‘rta asrlardayoq shakllanganligi davlatchiligimiz 
tarixida moliya tizimining o‘ziga xos o‘rnidan 
dalolat beradi. Bu esa ilk o‘rta asrlarda Sug‘dda 
shakllangan moliya tizimi keyingi davrlardagi 
savdo munosabatlari, shaharlar taraqqiyoti, 
mamlakat farovonligi uchun qo‘yilgan tamal 
toshi bo‘lib xizmat qilganligini ko‘rsatadi. № Маҳсулот ва хизмат тури Саноғи Нархи (драхм ҳисобида) Манбаси
1 Қул 1 200 Самарқанд шартномаси
2 Мато парча 100 ---
3 От 1 200 Муғ архиви
4 Сигир 1 11 Муғ архиви
5 Ҳўкиз 2 13 Муғ архиви
6 Ковуш Бир жуфт 1-2 Муғ архиви
7 Дубулға 1 2 Муғ архиви
8 Ёқут 1 80 Муғ архиви
9 Ипак --- 8 Муғ архиви
10 Қоғоз --- 8 Муғ архиви
11 Чўпоннинг маоши --- 6 Муғ архиви
12 Табибнинг маоши --- 15 Муғ архиви
13 Боғбоннинг маоши --- 10 Муғ архиви
14 Молиячининг маоши --- 50 Муғ архиви
15 Қассобнинг маоши --- 5 Муғ архиви
16 Шароб тайёрловчининг маоши --- 15 Муғ архиви
17 Бош коҳиннинг маоши --- 50 Муғ архиви
18 Ҳужжат тузувчининг маоши --- 8 Муғ архиви
19 Уй томини таъмирлаган устанинг ҳақи --- 100 Муғ архиви
20 Кўйлак 1 15 Муғ архиви
21 Майитни кўмиш учун ер бўлаги --- 25 Муғ архиви
22 Ажрашганда аёлга бериладиган товон --- 30 Муғ архиви
23 Кўприкдан фойдаланилганлик учун --- 150 Муғ архивиIII-BOB. ILK O‘RTA ASRLAR SUG‘DDA TOVAR-PUL MUNOSABATLARI Arabiy,  forsiy  yoki  xitoy  tilidagi  yilnomalarda  Sug‘ddagi  iqtisodiy 
hayotning  ichki  xususiyatlariga  doir  umumiy  ma’lumotlar  keltirilgan  bo‘lsa, 
Mug‘  tog‘i  sug‘diy  yozma  yodgorliklarida  bu  borada  anchayin  tizimli  va 
chuqur ma’lumotlar keltirilganligiga guvoh bo‘lish mumkin. Jumladan, Mug‘ 
tog‘i  xo‘jalik  kompleksiga  oid  Devashtich  saroyidagi  iqtisodiy  hisobot 
matnlari  (kirim,  chiqim),  ijara  shartnomalari,  oylik  maosh  qaydlari, 
murojaatno malar va maktublarda (B-2, B-8, B-9, B-10, B-5, V-11, Nov. 1, V-2, 
B-6, V-11 V, A-1, B-1, B-12, Nov. 6, A-5, A-11, V-9 V, B-27) keltirilgan iqtisodiy 
hayotga oid ma’lumotlar hujjatning katta qismini tashkil etadi. 
Ularda Panjikent saroyining kundalik, oylik, yillik sarf harajatlari, 
kirim (tushim) haqidagi ma’lumotlar zikr etilgan. Masalan, ular orasida pul 
sarf-xarajatlari yoki pul tushumi bilan bog‘liq matnlar alohida e’tiborga ega. 
Hujjat  t ahlili Sug‘dda k ov ush 2 dirham , qalpoq 2 dirham, ot  200 dirham, sigir 11 dirham 
narx langanligini  bi lish mumk in. Bundan t ashqari, huk mdor saroy ida x izmat  qi luv chi  qassob 5 dirham , 
huk mdor saroy iga may  t ay y orl ov chi soqi y  15 dirham , saroy  t abibi 15, cho‘pon 6, parv onachi 8, saroy  
k ohini 50, mol iy a ishlari m ut asaddi si –  g‘upat ga  50 dirham maosh olganligini k uzat i sh mumk i n. 
Shuningdek , hujjat da  Kajmanak k a  32 dirham,  Maxrga  12 dirham,  Vanga  6 dirham , buxorolik k a 5 v a k usho	
 
ni y alik k a 10 dirham, Vashy anga boshmoq uchun 2 dirham , huk m dor uchun 2 dirhamga bosh k iy im, 
farmi t onlik  ay ol ga k iy im  uchun 15 dirham , qog‘oz v a ipak  sot ib olish uchun 8, uy  t omini  t a’mirl ash uchun 
100 di rham miqdorida sarf-xarajat l ar v a maoshlar t o‘langanligi t o‘g‘risi da m a’lumot  k elt iril adi ILK  O‘RTA  A SRLA R SUG‘DDA  BOZORLA R VA  ICHKI SAV DO
•
Ilk  o‘rt a asrlar Panjik ent  bozori 
t arhi (loy ihasi)          Ilk  o‘rta  asrlar  davriga  kelib  nafaqat  Sug‘dning  balki 
butun  Markaziy  Osiyoning  qishloq  va  shaharlari 
taraqqiyotida tashqi va ichki savdo muhim ahamiyat kasb 
etgan. Bu davrga kelib shaharlar savdo va iqtisodiy hayot 
markazi  bo‘libgina  qolmay,  hunarmandchilik  rivojida 
ham  muhim  maskan  bo‘lib  xizmat  qilgan.  Buni  bir  talay 
yozma manbalar, shuningdek, arxeologik materiallar ham 
tasdiqlaydi.
I lk o‘rta asrlar Sug‘dning sharqiy hokimligi bo‘lgan 
Panjikentda olib borilgan qa zishma ishlari natijasida 
shaharda ikkita yirik bozor bo‘lganligi aniq	
 langan. 
Ularning biri shahar markazida va ikkinchisi shahar 
kiraverishidagi bozor yonida bo‘lgan. Ichki savdo 
aylanmasida Sug‘dning boshqa hukmdor
 liklariga 
nisbatan Panchning ichki savdodagi ulushi katta 
bo‘lgan deb taxmin qili	
 nadi. Bozorlar me’	 moriy loyiha 
asosida qurilgan bo‘lib, shahar aholi	
 sining kundalik 
ehtiyoji uchun xizmat qilgan.          Tarixdan ma’lumki, o‘sha davrda 
sug‘diylar savdo sohasida yaxshigina 
vositachi bo‘lishgan. Shuningdek, ular 
Xitoy va Vizantiya, Eron va Hindistonga 
bevosita savdo ishlari bilan 
borganliklari bilan ham mashhurdirlar. 
Ichki savdoning rivoj lanishi, bozor	 larda 
turli xil mahalliy va xorijiy 
mahsulotlarning to‘p	
 lanib qolishi 
natijasida ichki ehtiyojdan ortib qolgan 
mahsulot va tovarlarni sotish rivoj	
 
langan. 
Bronzadan yasalgan sargarlik mahsulotlari. Panjikent, VII-VIII asrlar
(Belenitskiy A.M., Bentovich I.B., Bolshakov O.G. Srednevekoviy gorod Sredney Azii. 
Leningrad: Nauka LO, 1973. S. 85) Ilk o‘rta asrlar 
Sug‘dda bir qancha 
hunarmandchilik 
sohalarining 
qamrovi kengaydi kulolchilik 
mahsulotlari   to‘qimachilik 
mahsulotlari  
metallsozlik 
mahsulotlari   me’morchilik 
bezaklari 
hunarmandchiligi 
Z argarlik
  buyumlari   shishasozlik 
mahsulotlariO shxona anjomlari, ya’ni, turli 
hajmdagi qozonlar, xumlar, xum 
qopqoqlari, manqal (kabob 
qo‘ra), ko‘zalar, kuvachalar, 
qadah (krujka)lar, likopcha, bir 
necha turdagi kosalar hamda 
tuvaksimon idishlar
boshga taqiladigan 
taqinchoqlar, isirg‘alar, 
bo‘yin va ko‘krak 
taqinchoqlari, bilaguzuklar 
hamda har xil hajmdagi 
uzuklar tikuvchilik, to‘qimachilik
dastali va dastasiz 
ko‘zachalar, pardoz va 
farmatsevtika shisha idishlar 
va qadah idishlarqurolsozlik, 
zargarlik 
mahsulotlarini 
tayyorlash, 
tanga pullar 
zarb etish yog‘och hamda 
gil tuproqdan 
tayyorlangan 
sirlanmagan 
sopol koshin Sug‘dning Arab xalifaligi bosqinidan keyingi davrdagi bozorlari tari xiga oid turli-tuman ma’lumotlar asosan arab, fors manbalari orqali ma’	  lum. Ungacha bo‘lgan 
ma’lumotlar,  ayniqsa,  ichki  bozor  xususiyatlari,  savdo  munosabatlarining  shakllari  to‘g‘risidagi  xabarlar  juda  tarqoq,  qariyb  yo‘q  hisobi.  Shuning  uchun  ham 
arabiy,  forsiy  va  qisman  xitoy  manba	
 laridagi  ma’lu	 motlar  hamda  arxeologik  materiallar  muammoni  o‘rganishda  birlamchi  manbalar  sanaladi.  Abu  Sa’d 
Abdulkarim  ibn  Muhammad  as-Sam’oniy  (1113-1166-y.)ning  “Kitob  al-ansob”  asarida  keltirishicha,  Samarqand  shahrining  Kesh  darvozasidan  janubda  Registon 
maydoni hududida bir necha turdagi mahsulotlar sotiladigan rastalarni o‘zida birlashtirgan bozorlar majmui bo‘lgan. 
          Yana T a v o i s. Bu Buxoro viloyatlaridan bo‘lib, (asl) nomi Arquddir. Unda boy 
va zebu-ziynatni sevuvchi kishilar yashaganlar. Zeb-u ziynatga berilganligidan har bir 
kishi ziynat uchun uyida bitta yoki ikkita tovus saqlagan. Arablar (bu yerga kelishdan) 
ilgari tovusni ko‘rmagan ekanlar, bu yerda ko‘p tovuslarni ko‘rib, u qishloqni “Zot ut-
tavois”— “Tovuslar egasi” deb ataganlar, uning asl nomi esa unutilgan; undan 
keyinroq “zot” so‘zini tashlab Tavois deb qo‘ya qolganlar.  Unda masjidi jome bor, u 
katta bir shoristonga ega, qadimgi vaqtlarda (har) kuz  aslida u joyda o‘n kun bozor 
bo‘lar edi. U bozorda shunday rasm bor edi-ki, boshqa bozorlardan surilib qolgan) 
har qanday nuqsonli qullar, chorva mollari va boshqa aybli qoldiq narsalar bo‘lsa 
hammasi bu bozorda sotila berar va ularni qaytarib berishning hech iloj-imkoni 
bo‘lmas edi; na sotuvchi va na oluvchining hech bir sharti qabul qilinmas edi. Har yili 
(shu o‘n kunda) bu bozorga masalan, Farg‘ona, Choch va boshqa joylardan kelgan 
savdogarlar va turli hojatmandlardan o‘n mingdan ortiq kishi hozir bo‘lishar va ko‘p 
manfaat topib qaytar edilar. Shu sababli bu qishloqning aholisi boy kishilar edilar va 
boyliklari dehqonchilik tufayli emas edi. Tavois Samarqandga boriladigan katta yo‘l 
ustida bo‘lib, undan Buxorogacha yetti farsangdir   Работи малик чўлннинг ғарбида 
жойлашган деб бир нусхада тушунтириш ҳам берилган.
Narshaxiyning “Buxoro tarixi” asarida “ ... Buxoroda bir bozor bor ediki, uni «Bozori Mox ro‘z» der edyalar. U 
yerda yiliga har gal bir kundan ikki marta bozor qilar va har bir bozor 
bo‘lgan kuni butlar sotar edilar. Har bozor kuni ellik ming diramdan 
ortiq savdo bo‘lar edi. Muhammad ibn Ja’far (an-Narshaxiy) o‘z 
kitobida shunday deydi: «Bu bozor bizning vaqtlarda (ham) bor edi; 
men nega bunday odat rasm qilingan deb juda ajablanar edim; 
Buxoroning keksalari va shayxlaridan: «buning sababi nima» deb 
so‘radim. Ular: «Qadim vaqtlarda Buxoro aholisi butparast bo‘lganlar 
va bu bozor rasm bo‘lib, o‘sha davrlardan boshlab bu yerda but 
sotganlar va (bozor) hozirda ham o‘sha (qadimgidek) qolib kelmoqda»,
— deb javob berdilar. Abu-l-Hasan Nishopuriyning «Xazoin ul-ulum» 
kitobida aytishicha, qadimgi vaqtlarda Buxoroda bir podshoh bo‘lib, 
uning nomi Mox edi. U ana shu bozorni qurishga buyurdi; uning 
farmoni bilan duradgorlar va naqqoshlar u yildan bu yilgacha but 
yo‘nib, belgilangan kunda shu bozorga keltirib sotishar va xalq uni 
sotib olar ekan. Har qachon u but yo‘qolsa yoki sinsa, yoki eskisa, shu 
bozor kuni boshqasini sotib olar va eskisini tashlar ekanlar. Hozir Mox 
masjidi o‘rnashgan yerda katta ariq bo‘yida bir serdaraxt tekislik joy 
bo‘lib, shu daraxtlar soyasida bozor bo‘lar adi. U podshoh, xalq but 
sotib olishga qiziqsin uchun, shu bozorga kelib hozir Mox masjidi 
o‘rnashgan yerda taxtda o‘tirar, har kim o‘zi uchun but sotib olar va 
uyiga olib ketar edi. Bu joy yana otashparastlar ibodatxonasi (ham) 
bo‘ldi; bozor kuni odamlar bu yerga yig‘ilganlarida hammalari 
ibodatxonaga kirib olovga topinar edilar. Bu ibodatxona to islomiyat 
davrigacha bor edi, musulmonlar quvvatlanib ketgach, mazkur (Mox) 
masjidiii xuddi shu joyga bino qildilar. Hozir u Buxoroning mo‘tabar 
masjidlaridandir.” t/
r OY NOMLARI t/r OY NOMLARI
1 Navsard  7 Farkon 
2 Jarjin  8 Obonj 
3 Naysanj  9 Fug’
4 Basokank  10 Masfug’
5 Ashnxanda  11 Jamdanj 
6 Majnda  12 Xashvin 
       Sug‘diylarning ham eronliklar singari ko‘p hayit va ulug‘ kunlari bo‘lib, 
ulardan ma’lumlari quyidagilar: Navsard (oyning birinchi kuni, sug‘diylar 
Navro‘zidir), Niysanj, Basokanj ( oyning yettinchi kuni nishonlanadigan 
Poykanddagi hayit, olov tekkan narsalarni tark etib, xamirli ovqat va meva-
sabzavotlarni este’mol qiladilar), Ashn-x-nda (bu oyning o‘n sakkizinchi kuni 
uzumdan siqib olinadigan toza shirani ichib nishonlanadigan bayram), Monjdo 
(oyning uchinchi kuni, kashmin hayitidir.  Bu aynan savdo va bozor va savdogarlar 
uchun eng muhim bayram hisoblangan ), Obonj, Fug‘,  M-s-fug‘ kabilardir. Sug’d 
taqvimi qadimgi eron (avesto) va xorazmiy taqvimlariga juda yaqin bo’lgan.  Bir 
yil 12 oy va har bir oy 30 kundan tashkil topgan. Ortiqcha 5 kun yilning 12-oyi 
oxiriga qo’shilgan.  Абу Райҳон Беруний. Танланган асарлар. 1-жилд. Тошкент: 
Фан, 1968. Б-280.             Masalaning  yana  bir  qiziq  jihati  shundaki,  sug‘diy  tilda  w’črn   / vācərən /  atamasi  “bozor”ni  anglatgan.  “Bozor”,  “savdo 
majmua”  ma’nosini  beradigan  bu  atama  ayni  davrga  oid  parfiyoniy  manbalarda  vāžār ,  форсча  vāzār   shaklida  ham  uchraydi. 
“Bozor”  atamasining  mavjudligi  uning  mavjudligining  isboti  hisoblandi.  Asli  forscha  bo‘lgan  “bozor”  atamasi,  sug‘diy 
manbalardagi  ushbu  atamadan  farqli  o‘laroq  arabiy  manbalarda  suk  “bozor”,  asvak   “bozorlar”  ma’nosini  ifodalab  kelgan. 
Arabiy  manbalardan  faqatgina  Istaxriy  va  Ibn  Xavqal  keltirgan  manbalarda  Sug‘ddagi  bozorlar  majmua  va   majmuai  azim 
shaklida qayd  etiladiki, ushbu so‘zlar “odamlar to‘planadigan joy” ma’nosini beradi. Mazkur holat ham odamlar to‘planadigan 
yirik  maydonlar  –  bozorlar  ma’nosini  anglatgan. Ta’kidlash  lozimki,  sug‘diy  w’čрн  atamasining  sinonimi  sifatida  qayd  etilgan 
suk  “bozor”dan ko‘ra “ko‘cha” ma’nosini anglatib kelgan. 
        Ibn  Xurdodbeh  ma’lumotlarida  ipak  kimxob  nafaqat  Sug‘d  ichki  bozorida,  balki  tashqi  savdoda  ham  muhim  savdo  mahsuloti 
hisoblangan.  Mug‘  tog‘i  mato  parchalarining  tahlili  shuni  ko‘rsatadiki,  ipak  va  paxtadan  mato  tayyorlash  Sug‘dda  keng  yoyilgan 
va ichki bozordagi eng xaridorgir mahsulotlardan hisoblangan. Mug‘ tog‘i sug‘diy hujjatlari  c γ n  ((“oq”) “ipak”),  pr’ynk  (“rangli”), 
kp’wtk  ((“to‘q”)  “ko‘k”),   sm’h γ wn  (“moviy”)  spyty  (“oq”),  zr γ wnk  (“yashil”)  ma’nolarini  beruvchi  mato  turlari  to‘g‘risida 
keltirilgan.  Aftidan  c γ n   ((“oq”)  “ipak”)  mato  turi  farmonlar  yozish  uchun  ishlatilgan  va  eng  ko‘p  ishlab  chiqarib,  sotilgan.  Ipak 
matolar  bilan  birga  ranglanmagan  karboslar  ham  Mug‘  tog‘i  qal’asi  xarobalaridan  topilganki,  bu  matoning  ham  ishlab 
chiqarilganligi va sotuvda bo‘lganligidan dalolat beradi. XULOSASug‘dning geografik joylashuvi uning qadim 
davrlardanoq iqtisodiy markaz sifatidagi 
o‘rnini belgilab bergan edi. Markaziy Sug‘d – 
Samarqand hukmdorlari o‘zlarining iqtisodiy 
salohiyatiga tayangan holda Yunon-Baqtriya 
podsholari davridayoq tanga zarb qilishga 
harakat boshlashgan edi. Hatto Salavkiylar 
davridayoq Sug‘dda Antiox I tangalariga 
taqlidan tangalar zarb ettirilganligi 
mintaqadagi tanga zarbining makedoniyalik 
Aleksandr davridan keyin jadallashganligini 
ko‘rsatadi. Mintaqada tanga zarbi birinchi 
navbatda muayyan sulola yoki alohida 
hukmdorning siyosiy hokimiyatga da’vosi 
sifatida zarb etilgan bo‘lsa, ikkinchi navbatda 
iqtisodiy ehtiyoj natijasida ekanligini 
e’tiborga olish lozim; Mug‘ arxivining moliya ishlariga 
daxldor hujjatlari tahlili shuni 
ko‘rsatadiki, soliqlar asosan mahsulot 
(natural), pul va ishlab berish shaklida 
undirilgan. Hujjatlar mazmunidan 
anglashilishicha, natural shaklida 
yig‘ilgan yig‘imlar yana xalqqa 
qaytarilgan ko‘ri nadi. Ayniqsa, yig‘ilgan 
soliq va yig‘imlardan xalqni ijtimoiy 
himoya	
 lashga sarflanganligi ma’lum 
bo‘ladi. Natural ko‘rinishdagi to‘lovlar 
to‘g‘ri
 si dagi hujjatlarning qariyb 
barchasida yig‘ilgan mahsulot	
 ni 
muayyan taba	
 qa vakillari yoki 
muhtojlarga ularning holatini 
yaxshilash uchun tarqatish haqida so‘z 
boradi. Bu esa ilk o‘rta asrlarda 
Sug‘ddagi soliq siyosatining mamlakat 
ravnaqi va xalq farovonligi uchun 
sarflanganligini ko‘rsatadi;
Ilk  o‘rta  asrlarning  boshlariga  kelib  Sug‘dning 
Samarqand  va  Buxoro  hududlaridagi  iqtisodiy  ehtiyoji 
natijasida  asosan  Yunon-Baqtriya  hukmdorla	
 ridan 
Yevtidem,  Yevkratid,  Geliokl  tangalariga  taqlidan  pul 
zarb  qilina  boshlangan.  Faqatgina  milodiy  I-II  asrlarga 
kelib,  tangalar  sug‘diy  yozuvda  zarb  etila  boshlangan 
bo‘lib,  bu  nafaqat  Sug‘d  hokimliklarining  siyosiy 
mustaqillashuvi,  balki  iqtisodiy  mustaqil  siyosatga 
intilganligi  bilan  izohlanishi  mumkin.  Bu  holat  tarixiy 
voqeliklarga  ham  yaqin  hisoblanadi. Ya’ni,  ayni  davrda 
Sug‘d  hokimliklari  Qang‘  davlati  tarkibida  bo‘lib, 
markaziy  hokimiyat  tanga  zarb  ettirishdan  ko‘ra,  qaram 
mulklardan  o‘lpon  olish  hisobiga  davlat  xazinasini 
to‘ldirgan.  Bu  esa  oldindan  tanga  zarbiga  ega  bo‘lib 
kelgan  Sug‘d  uchun  qo‘l  kelgan.  Bir  so‘z  bilan 
aytganda,  Qang‘  davlati  hukmronligi  davri  Markaziy 
Sug‘d  hokimliklari  uchun  mustaqil  tanga  zarb  qilishda 
o‘ziga xos imkoniyatlar eshigini ochgan; Sug‘ddagi tanga zarbi va uning xususiyatlari masalasi tahlili 
natijasidan ma’lum bo‘ladiki, mintaqada moliya tizimi ilk 
o‘rta asrlardan ancha ilgari shakllangan. Buning zamirida 
tanga pul turganligi ma’lum. Shuni hisobga olgan holda 
Sug‘dda moliyaviy munosabatlarning tanga zarbi bilan 
bog‘liq holda quyidagi davrlarga bo‘lish mumkin. Birinchi 
davr – Yunon-Baqtriya podsholari davri (taxminan mil. avv. 
250-125 yillar). Bu davrda Sug‘dda ilk mustaqil taqlidiy 
tangalar zarb etilgan bo‘lib, bu mintaqadagi moliya tizimi 
vujudga kelishining dastlabki davri hisoblanadi. Bu davr 
Sug‘dda Qang‘ va Sosoniylar davriga qadar davom etgan; Sug‘dda soliq to‘lovlar uch xil ko‘rinishda amalga 
oshirilgan: pul, natura (mahsulot), ishlab berish. Sug‘diy 
hujjatlarda bir necha marotaba soliq va to‘lovlar to‘g‘risida 
ma’lumotlar keltirilgan bo‘lsa-da, davlat miqyosida soliq 
va tushumlarning aynan qancha miqdorda undirilganligi 
to‘g‘risida ma’lumot keltirilmaydi. Bu haqda yozma 
manbalarda faqatgina Arab xalifaligi Sug‘dni egallagandan 
keyingi davr to‘g‘risida ma’lumot keltirilgan. Shunday ekan 
Sug‘dning katta qismida soliq va to‘lovlar natura va pul 
to‘lovi asosida, mahalliy tanga – draxmda undirilgan. Bu 
masalada shahar va qishloq o‘rtasidagi tafovut hisobga 
olingan. Mug‘ tog‘i sug‘diy hujjatlarida keltirilgan 
qishloqlardan natura ko‘rinishdagi soliqlar undirish 
to‘g‘risida Devashtichning Farmondor Avatga maktubi 
bundan darak beradi;Ilk o‘rta asrlar Sug‘ddagi ichki 
savdoning obyektlari bozor va 
yarmarkalar bo‘lgan. Samarqand, 
Buxoro, Panjikent, Tavois, Ishtixon, 
Numij	
 kat, Rabinjon, Sharg‘ kabi shahar 
va qishloqlar yirik savdo maskanlari 
uchun joy bo‘lgan. Bu savdo 
maskanlarida nafaqat mahalliy 
savdogar, balki Farg‘ona, Choch va 
unga qo‘shni mintaqalardan ham 
savdogarlar kelganligi ushbu savdoning 
mahalliydan xorijiy ahamiyat kasb 
etganligini ko‘rsatadi. Xullas, ilk o‘rta asrlar davriga kelib Qashqadaryo va 
Zarafshon daryosining markaziy qismida 
joylashgan Markaziy Sug‘d o‘zining qadimdan 
mavjud iqtisodiyotini rivojlantirishga harakat qilib, 
buning natijasida ichki va tashqi savdo iqtisodiy 
aloqalarida muhim o‘rin egallagan. Bu holat 
Sug‘dning qaysi davlat tarkibida bo‘lishidan qat’iy 
nazar iqtisodiy mustaqilligi va shu asosda siyosiy 
muxtoriyatining ta’minlashga asos bo‘lgan 
omillarni keltirib chiqargan. Bu davrda Sug‘d 
o‘zining tanga zarbi, tovar-pul munosabatlari, ijara 
tizimi, bojxona, soliq va to‘lovlar, barqaror narx-
navoga ega bozorlari, shahar va qishloq o‘rtasidagi 
izchil savdo aloqalari yo‘lga qo‘yilgan, baraqaror 
moliyaviy munosabatlar yo‘lga qo‘yilgan mintaqa 
sifatida namoyon bo‘lgan edi. Bu holat tari	
 xiy 
Sug‘d shaharlarining tohiriylar, somoniylar, 
qorahoniylar, temu	
 riylar, xonliklar davrida ham 
markaziy maqomda bo‘lishi va iqtisodiy markaz 
bo‘lganligida namoyon bo‘ladi. Dissertatsiya natijalari, chiqarilgan xulosalar va aniqlangan muammolar natijasida quyidagi 
muammolarni ilgari surish mumkin:
O‘zbekiston Respublikasi Oliy o‘quv 
yurtlarining tarix fakultetlarida “Ilk 
o‘rta asr Markaziy Osiyo iqtisodiyoti 
tarixi”, “Sug‘d numizma tikasi” 
mavzusida o‘quv kurslar tashkil etish; Samarqand, Buxoro, Qarshi va 
Toshkent muzeylarida 
saqlanayotgan ilk o‘rta asrlar Sug‘d 
tarixiga doir tangalarning QR 
havolasini yaratish orqali ularni 
ommalashtirish.
Ilk o‘rta asrlar sug‘diy tangalari 
albomini nashr ettirish Buyuk ipak yo‘lida ilk o‘rta asrlar 
sug‘diylarning tutgan o‘rni va 
mintaqaning iqtisodiy tarixini 
tadqiqot natijalari asosida alohida 
monografiya sifatida nashr ettirish; E’ TIBORIN GI Z UCHUN TASHA KKUR!

ILK O‘RTA ASRLAR SUG‘DDA IQTISODIY MUNOSABATLAR TARIXI

MUNDARE J A I-BOB. ILK O‘RTA ASRLA R SUG‘D I QTI SODI YOTINI NG TARAQQIYOTIGA TURTKI BO‘LGAN OMILLA R. TARIX IY SHART-SHAROIT I.1.§. Sug‘dda ilk t anga zarbining y o‘lga qo‘y i lish i I.2.§. Sug‘d k onfederat siy asi mux t oriy at ining iqt i sodiy omill ari II -BOB. ILK O‘RTA ASRLA R SUG‘DDA MOLI YA TIZI MI II.1.§. Il k o‘rt a asrlar Mark aziy Sug‘d hok iml ik larida monet ar siy osat II.2.§. Sug‘dda soliq siy osat i, t o‘lov lar v a mol iy av iy hujjat chili k masal alari   III -BOB. ILK O‘RTA ASRLA R SUG‘DDA TOVAR-PUL MUN OSA BATLA RI II I.1.§. Sug‘dda narx-nav o v a sarf-xarajat masalalari II I .2.§. Il k o‘rt a asrlar Sug‘dda bozorlar v a ichk i sav do

TADQIQOTNING MAQSAD VA VAZIFALARI Ilk o‘rt a asrl ar Sug‘ddagi iqt isodiy hay ot v a t anga zarbi xususiy at larini ochib berishdan iborat .TADQIQOT MAQSADI TADQIQOTNING VAZIFALARI : - Sug‘dda ilk tanga zarbining yo‘lga qo‘yilishini aniqlash - Sug‘d konfederatsiyasi muxtoriyatining iqtisodiy omillari tub mohiyati va tarixiy asoslarini ochib berish; Sug‘d iqtisodiy hayotining muhim xususiyatlari hisoblangan soliq siyosati, ijara, oldi-sotdi va ichki savdoning mohiyatini ochib berish; ; I lk o‘rta asrlar Sug‘ddagi tovar-pul munosabatlarining holatini ko‘rsatish; Sug‘d davlatchiligini tahlil qilgan holda nisbiy muxtoriyatning iqtisodiy omillarini, shuningdek Sug‘ddagi moliya tizimi xususiyatlarini aniqlash.

I nduk siy a v a deduk si y a; maxsus fan uslublari x ronol ogi k v a qiy osiy t ahlil , ana liz v a sint ez, t iziml asht irish v a st at i st ik t ahlil , t arixi y jaray on v a v oqea bog‘li qligi I lk o‘rta asrlar Sug‘ddagi iqtisodiy islohotlar, tovar-pul munosabatlari, ichki savdo, soliq va sarfiyot masalalarini o‘zida aks ettirgan manbalar va ilmiy adabiyotlar tanlangan. I lk o‘rta asrlar Sug‘d iqtisodiy hayoti Tadqiqot obekti Tadqiqot ning predmeti Tadqiqotning usullari

- ilk o‘rta asrlar Sug‘dning qariyb barcha hokimliklarida amalga oshirila boshlangan tanga zarbining Yunon-Baqtriya podsholigi davridan uzlyuksiz davom etganligi va Sug‘dda konfederativ boshqaruvning vujudga kelishida iqtisodiy omil yetakchi bo‘lganligi asoslangan - ilk o‘rta asrlar Sug‘dda Yunon-Baqtriya (Yevtidem, Yevkratid, Geliokl), Sosoniylar (Varaxran V, Peroz II), Tan imperiyasi tangalariga taqlidan zarb qilingan tangalarning ushbu davlatlar ta’siri ostida yoki ularning qaramligida emas, balki ayni davrdagi xalqaro savdoda hukmron davlatlar tanga lariga hamohangligini ko‘rsatish va shu asosda sug‘diy tangalarning xalqaro ahamiyatini oshirish uchun zarb qilinganligi isbotlangan; - ilk o‘rta asrlarga kelib konfederativ asosdagi boshqaruvga ega bo‘lgan Sug‘dda barqaror moliya tizimining vujudga kelganligi, ushbu moliyaviy tizim davlatning iqtisodiy ravnaqida muhim o‘rin egallaganligi, mo liya viy munosabalarning tartibga solinganligi va maxsus unvonlar ishlab chiqilganligi, mintaqada davlat budjetini nazorat qilishning g‘aznachilik asoslari yaratilganligi aniqlangan; - Sug‘dda ichki savdo munosabatlarining rivoji natijasida mintaqada bozor va davriy yarmarkalar faoliyatining jadallashganligi, buning natijasida esa ichki bozordagi ehtiyojni qoplash maqsadida hunarmandchilikning barcha turlari rivojlanganligi hamda ushbu omillarning shahar sozlik va nihoyat IX-X asrlardan boshlangan madaniy uyg‘onish (renessans) uchun poydevor bo‘lganligi dalillangan. Tadqiqot ning i lmiy y angili