Jahon iqtisodiy geografiyasi kursining metodikasi
![M a v z u :
J a h o n i q t i s o d i y
g e o g r a fi y a s i k u r s i n i n g
m e t o d i k a s i](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_1.png)
![R E J A :
1. Geografiya o’qitish metodikasi uchun fanlararo aloqalarning
ahamiyati.
2.Fanning pedagogika fanlari bilan aloqadorligi
3. Fanning geografiya fanlari bilan aloqadorligi
4. Fanning boshqa fanlar bilan aloqadorligi](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_2.png)
![1. Geografiya o’qitish metodikasi uchun fanlararo aloqalarning
ahamiyati.
Geografiya o`qitish metodikasi fani tabiiy geografiya va iqtisodiy - ijtimoiy
geografiya fanlarini va ularning tarmoqlarining mohiyati va mazmuniga chambarchas
bog`liqdir. Tabiiy geografiya fanini o`qitish jarayonini metodik jihatlarini tadqiq qilishda
geologiya, kartografiya va topografiya, geomorfologiya, landshaftshunoslik, gidrologiya,
glatsiologiya, atmosfera fizikasi, geokimyo singari fanlarning asosiy tushuncha va
tamoyillariga tayanib ish ko`radi.
Metodika fani ijtimoiy - iqtisodiy geografiyani o`qitish jarayonini o`rganar ekan
sotsiologiya, aholishunoslik, iqtisodiyot, ijtimoiy ekologiya, statistika singari fanlarga
chambarchas bog`langan holda faoliyat ko`rsatadi.
Metodika fani maktabda o`qitiladigan barcha umumta’lim fanlarining o`qitish
metodikalari bilan ham o`zaro bog`langan. Ulardagi emperik qonuniyatlardan o`z sohasini
o`rganish maqsadida foydalanish imkoniyati mavjud.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_3.png)
![2.Fanning pedagogika fanlari bilan aloqadorligi
Didaktika fani bilan aloqasi.
Geografiya o`qitish metodikasi fani o`zining mohiyati va mazmuniga ko`ra
pedagogika fanlari tizimiga kiradi. Shuning uchun metodika fanining asosiy tushuncha va
tamoyillari pedagogika fanining “Didaktika” qismi bilan chambarchas bog`liqdir. Taniqli
metodist olim A.M.Pancheshnikova “Geografiya o`qitish metodikasi pedagogika fanining maktab
geografiya predmetlarida o`z aksini topuvchi proyeksiyasidir”- deb ta’kidlagan edi.
Geografiya metodikasi didaktikaning asosiy qoidalarini geografiya o’qitish jarayoniga
tatbiq etishda uning mazmuniga xos hususiyatlarni ham e’tiborga oladi. Didaktika geografiya
o’qitish jarayonining tarkibiy qismlari o’rtasidagi qonuniy va munosabatlarni oydinlashtiradi va
shu asosda o’qitishning maqsadi, mazmuni, metodlari hamda o’qitish jarayonini jihozlashga doir
talablarni belgilab beradi. Didaktika barcha fanlar uchun ta’limning umuniy qonuniyatlari va
nazariyalarini yaratsa, metodika didaktikaning fanlarni o’qitish haqidagi umumiy nazariyasini
ma’lum bir o’quv fani, ya’ni geografiyani o’qitish jarayoniga tadbiq etish bilan uni yanada
aniqlashtiradi va to’ldiradi. Demak, didaktika va geografiya o’qitish metodikasi fanlari
bir-birini to’ldiradi.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_4.png)
![P s i x o l o g i y a f a n i b i l a n a l o q a s i
Psixologiya fani o’quvchilardagi
ruhiy faoliyatning umu m iy qonunyatlarini
o’rgansa, gеografiya o’qitish mеtodikasi esa
o’quvchilarning ruhiy faoliyatni, ularning
gеografik bilimlarni o’zlashtirish bilan
bog’liq bo’lgan tomonlarni o’rganadi.
Gеografiya prеdmеtini o’qitishda
o’quvchilarning yoshi , bil i mi, fikrlash
qobiliyatini e’tiborga olmasdan turib, ularning
o’quv faoliyatiga samarali ta’sir etib bo’lmaydi.
Shu tufayli gеografiya o’qitish mеtodikasi
psixologiya fani bilan chambarchas
bog’langan.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_5.png)
![3. Fanning geografiya fanlari bilan aloqadorligi
G е ografiya fani maktab g е ografiyasi mazmunini asosini tashkil qiladi va
uning rivojlanishi uchun asos bo’lib hisoblanadi. G е ografiya fanidagi yutuqlar va
o’zgarishlarni maktab g е ografiyasining mazmunida va tuzilishida aks etib boradi
G е ografiya fanining mazmuni maktab g е ografiyasining tuzilishida aks
etgan. Maktab g е ografiyasi ikki qismdan iborat: tabiiy va iqtisodiy g е ografiya.
akad е mik lits е y va kasb-hunar koll е jlari uchun utiladigan «Amaliy g е ografiya»
darsligida injinyerlik g е ografiyasining mazmuni aks etgan
O’quv vositalari va ular bilan ishlash usullari g е ografiya fanida qo’llaniladigan usullar bilan
aniqlanadi. Masalan: g е ografiyada k е ng qo’llaniladigan kartografik usul, maktab g е ografiyasida
ham k е ng qo’llaniladi (xaritalar bilan ishlash), dalada olib boriladigan tatqiqot ishlari maktab
g е ografiyasida o’tkaziladigan o’quv- sayohatlarda aks etganGеografiya o’qitish mеtodikasini gеografiya fani bilan bog’liqligi quyidagilarda
namoyon bo’ladi](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_6.png)
![Fanning geografiya fanlari bilan aloqadorligi
Geografiya o`qitish metodikasi fani tabiiy geografiya va iqtisodiy - ijtimoiy geografiya
fanlarini va ularning tarmoqlarining mohiyati va mazmuniga chambarchas bog`liqdir. Tabiiy
geografiya fanini o`qitish jarayonini metodik jihatlarini tadqiq qilishda geologiya,
kartografiya va topografiya, geomorfologiya, landshaftshunoslik, gidrologiya, glyatsiologiya,
atmosfera fizikasi, geokimyo singari fanlarning asosiy tushuncha va tamoyillariga tayanib ish
ko`radi.
Metodika fani ijtimoiy - iqtisodiy geografiyani o`qitish jarayonini o`rganar ekan
sotsiologiya, aholishunoslik, iqtisodiyot, ijtimoiy ekologiya, statistika singari fanlarga
chambarchas bog`langan holda faoliyat ko`rsatadi.
Metodika fani maktabda o`qitiladigan barcha umumta’lim fanlarining o`qitish
metodikalari bilan ham o`zaro bog`langan. Ulardagi emperik qonuniyatlardan o`z sohasini
o`rganish maqsadida foydalanish imkoniyati mavjud.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_7.png)
![4. Fanning boshqa fanlar bilan aloqadorligi
Kimyo darslarida ekologik materiallardan
foydalanish faqat nazariy ahamiyat kasb etmay amaliy
ahamiyatga ham ega. O`quvchilarning ekologik meyorlar
bilan yaqindan tanishishi ularni quyidagi xulosalarga olib
keladi:
O`quvchilar biosferada ro`y beradigan kimyoviy
o`zgarishlardan tabiiy komponentlarning yaxlitligini bilib
oladilar, ular tajriba paytida sifat va miqdoriy
taqqoslashlardan foydalanib, atrof-muhitning
parametrlarining miqdoriy o`zgarishlariga bog`liq
ekanligini bilib oladi.
G е ografik qobiqning kimyoviy tarkibini, tabiatni
kimyoviy modddalar bilan ifloslanishini va ularni
oldini olish yo’llarini o’rganishda maktab g е ografiyasi
kimyo fanining yutuqlariga asoslanadi.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_8.png)
![Fanning biologiya fani bilan aloqasi
Biologiya - o`simlik va hayvonlarning
h ayotiy xususiyatlarini muhit bilan bog`lab
o`rgatsa, geografiya esa ularni hududda
tarqalish sabablarda o`rganadi.
Maktab geografiyasida tabiat
zonalari, o`simlik, tuproq, hayvonot
dunyosining iqlimg a bog`liq holda tarqalish
qonuniyati o`rganilsa, zoologiya darsida ayrim
hayvonlarning qay tarzda yashashi va
ovqatlanishiga bog`liq organizm tuzilishi
o`rganiladi. Geografiyada mazkur hayvonning
qayerda va qaysi sharoitda, qanday sababga
ko`ra shu yerda yashashi o`rganiladi](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_9.png)
![Fanning matematika fani bilan aloqasi
Geografiya materiallarini o`zlashtirishda
matematikada o`tiladigan gradus burchaklarni o`lchash,
musbat va manfiy sonlar, foiz kabi tushunchalar katta
yordam beradi. O `quv yili o h irida o`tiladigan
Geometrik yasash, Parallellik, simmetriya, uchburchak
yasash, umuman yuzalarni o`lchashga oid mavzular
geografiya darslarida uzunlikni aniqlash, yer yuzasi
turli nuqtalari oralig`ini o`lchash, ko`l, orol, dengiz
yuzalarini hisoblash uchun zarur materiallar
hisoblanadi. Matematikadan olingan bilimlarga
tayangan holda mutl o q va nisbiy balandlik tushunchasi,
ob-havoni kuzatish natijalarini hisoblash, havodagi suv
b u g`i to`yinishi kabi tushunchalar oson o`zlashtiriladi.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_10.png)
![Fanning fizika fani bilan aloqasi
Maktabda fizika fani bilan geografiya
predmetini bog`lab o`qitishni taqozo qiladi.
Maktab fizika kursining mazmuni, o`qituvchiga,
o`quvchilarda dunyoning moddiyligi va undagi
hodisalarning bir-biriga bog`liq ekanligi, bu
hodisalar qonuniyatlarini bilish mumkinligi va bu
qonuniyatlarning amaliy faoliyatimizda ishlatilishi
to`g`risida tasavvur hosil qilishga imkon beradi.
fizika bo`yicha bu qonuniyatlarning mohiyatini
bilish, jumladan, atmosferada bo`ladigan elektr
hodisalarini, quyosh va oy tutilishlarini o`rganish,
o`quvchilarga raketalarning uchishi to`g`risida
kinofilmlarni ko`rsatish, o`quvchilarni ilmiy-
ateistik ruhda tarbiyalashga aniq material bo`ladi.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_11.png)
![Fanning ona tili, rus tili va adabiyot, chet tili fanlari bilan
aloqadorligi
Geografiya o`qituvchisining ona tili, rus tili va adabiyot, chet tili o`qituvchilari bilan
bog`lanishlari, darsda mavzuga doir, darsning samaraliligini oshirishga doir o`quvchilarga biron-bir
narsa o`qib berishi va ayrim hodisalarning badiiy tasviri bo`lgan adabiy kitoblarni tanlab olishda
katta imkoniyat tug`diradi.
Yozuvsiz xarita ishlatilganda o`quvchilar shahar va daryo, ko`l, okean, dengiz va
boshqalarning nomlarini topib yozadilar. Biroq, hunuk va noto`g`ri yozish hollari ham uchraydi.
O`qituvchi o`quvchilarning hatolarini har tomonlama tekshirib, ogohlantirib baholashi kerak.
Boshqa predmet o`qituvchilari yagona orfografik rejimga itoat qilgan holda ish ko`rishlari lozim.
Boshqa predmet o`qituvchilari ham nazorat ish olganlarida o`quvchining ishlaridagi imlo-
hatolariga, jumlalarning tuzilishiga e’tibor bersalar, o`quvchilarning savodxonliklari orta boradi.
Maktabda yagona talaffuz va orfografik barqaror bo`lishiga muvaffaq bo`linadi.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_12.png)
![Fanning tarix fani bilan aloqasi
Geografiya materiallarni o`qitishda tarixiy masalalarga ham ko`p duch kelamiz. Geografiya va
tarixning o`zaro bog`lanishi alohida o`rin tutadi. “Tarix va geografiya-opa-singildir ”- degan edi
mashhur geograf-metodist V.P. Budanov.
Tabiiy geografiya hodisalarining turg`unlikda emas, asl mavjud narsadek emas, balki doimo
o`zgarib turadigan jarayonlar deb qarash kerak. O`qituvchilar hozir yer yuzida mavjud narsalarning
hammasi doimo hozirgidek turmaganligi va doimo shu xilda qolmasligini tushunib olishlari kerak.
Geografiya predmeti tarixidan materiallarining o`qitilishiga ancha katta yordam beradi. Ma’lumki,
maktabda geografiya predmetining o`qitilishi o`quvchilarni xaritani tushunishga va bilishga o`rgatadi.
Busiz tarixiy bilimlarni puxta egallash mumkin emas. Bundan tashqari geografiya tarixni hozirgi
hayot bilan bog`laydi. Hozirgi zamon uchun tarixning muhimligini aniq misollarda ko`rsatib
beradi.Bu haqda ko`p yerlarni sayohat qilgan fransuz geografi Elize Rek (1830-1905) shunday degan
edi: “Geografiya – bugungi kunning tarixidir, tarix esa o`tgan kunning geografiyasidir”. Shunga ko`ra
geografiya va tarix o`qituvchilari hamkorlikda ishlashlari maqsadga muvofiqdir.](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_13.png)
![Fanning boshqa
fanlar bilan aloqasi Tarix M atem atika
B iologiya F izika
Psixologiya
Kimyo geografiya tarixni hozirgi hayot
bilan bog`laydi. Hozirgi zamon
uchun tarixning muhimligini aniq
misollarda ko`rsatib beradi yer yuzasi turli nuqtalari
oralig`ini o`lchash, ko`l, orol,
dengiz yuzalarini hisoblash
uchun zarur materiallar
hisoblanadi
Biologiya - o`simlik va
hayvonlarning h ayotiy
xususiyatlarini muhit bilan
bog`lab o`rgatsa, geografiya
esa ularni hududda tarqalish
sabablarda o`rganadi.G е ografik qobiqning kimyoviy tarkibini, tabiatni
kimyoviy modddalar bilan ifloslanishini va ularni oldini
olish yo’llarini o’rganishda maktab g е ografiyasi kimyo
fanining yutuqlariga asoslanadi.atmosferada bo`ladigan
elektr hodisalarini, quyosh
va oy tutilishlarini
o`rgan adiPsixologiya fani o’quvchilardagi ruhiy faoliyatning
umu m iy qonunyatlarini o’rgansa, gеografiya o’qitish
mеtodikasi esa o’quvchilarning ruhiy faoliyatni,
ularning gеografik bilimlarni o’zlashtirish bilan bog’liq
bo’lgan tomonlarni o’rganadi](/data/documents/17d135ed-d23c-4780-873f-2f4006050f14/page_14.png)
M a v z u : J a h o n i q t i s o d i y g e o g r a fi y a s i k u r s i n i n g m e t o d i k a s i
R E J A : 1. Geografiya o’qitish metodikasi uchun fanlararo aloqalarning ahamiyati. 2.Fanning pedagogika fanlari bilan aloqadorligi 3. Fanning geografiya fanlari bilan aloqadorligi 4. Fanning boshqa fanlar bilan aloqadorligi
1. Geografiya o’qitish metodikasi uchun fanlararo aloqalarning ahamiyati. Geografiya o`qitish metodikasi fani tabiiy geografiya va iqtisodiy - ijtimoiy geografiya fanlarini va ularning tarmoqlarining mohiyati va mazmuniga chambarchas bog`liqdir. Tabiiy geografiya fanini o`qitish jarayonini metodik jihatlarini tadqiq qilishda geologiya, kartografiya va topografiya, geomorfologiya, landshaftshunoslik, gidrologiya, glatsiologiya, atmosfera fizikasi, geokimyo singari fanlarning asosiy tushuncha va tamoyillariga tayanib ish ko`radi. Metodika fani ijtimoiy - iqtisodiy geografiyani o`qitish jarayonini o`rganar ekan sotsiologiya, aholishunoslik, iqtisodiyot, ijtimoiy ekologiya, statistika singari fanlarga chambarchas bog`langan holda faoliyat ko`rsatadi. Metodika fani maktabda o`qitiladigan barcha umumta’lim fanlarining o`qitish metodikalari bilan ham o`zaro bog`langan. Ulardagi emperik qonuniyatlardan o`z sohasini o`rganish maqsadida foydalanish imkoniyati mavjud.
2.Fanning pedagogika fanlari bilan aloqadorligi Didaktika fani bilan aloqasi. Geografiya o`qitish metodikasi fani o`zining mohiyati va mazmuniga ko`ra pedagogika fanlari tizimiga kiradi. Shuning uchun metodika fanining asosiy tushuncha va tamoyillari pedagogika fanining “Didaktika” qismi bilan chambarchas bog`liqdir. Taniqli metodist olim A.M.Pancheshnikova “Geografiya o`qitish metodikasi pedagogika fanining maktab geografiya predmetlarida o`z aksini topuvchi proyeksiyasidir”- deb ta’kidlagan edi. Geografiya metodikasi didaktikaning asosiy qoidalarini geografiya o’qitish jarayoniga tatbiq etishda uning mazmuniga xos hususiyatlarni ham e’tiborga oladi. Didaktika geografiya o’qitish jarayonining tarkibiy qismlari o’rtasidagi qonuniy va munosabatlarni oydinlashtiradi va shu asosda o’qitishning maqsadi, mazmuni, metodlari hamda o’qitish jarayonini jihozlashga doir talablarni belgilab beradi. Didaktika barcha fanlar uchun ta’limning umuniy qonuniyatlari va nazariyalarini yaratsa, metodika didaktikaning fanlarni o’qitish haqidagi umumiy nazariyasini ma’lum bir o’quv fani, ya’ni geografiyani o’qitish jarayoniga tadbiq etish bilan uni yanada aniqlashtiradi va to’ldiradi. Demak, didaktika va geografiya o’qitish metodikasi fanlari bir-birini to’ldiradi.
P s i x o l o g i y a f a n i b i l a n a l o q a s i Psixologiya fani o’quvchilardagi ruhiy faoliyatning umu m iy qonunyatlarini o’rgansa, gеografiya o’qitish mеtodikasi esa o’quvchilarning ruhiy faoliyatni, ularning gеografik bilimlarni o’zlashtirish bilan bog’liq bo’lgan tomonlarni o’rganadi. Gеografiya prеdmеtini o’qitishda o’quvchilarning yoshi , bil i mi, fikrlash qobiliyatini e’tiborga olmasdan turib, ularning o’quv faoliyatiga samarali ta’sir etib bo’lmaydi. Shu tufayli gеografiya o’qitish mеtodikasi psixologiya fani bilan chambarchas bog’langan.