logo

Jahon iqtisodiy geografiyasi kursining metodikasi

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

578.2607421875 KB
M a v z u :  
J a h o n   i q t i s o d i y  
g e o g r a fi y a s i   k u r s i n i n g  
m e t o d i k a s i   R E J A :
1. Geografiya  o’qitish  metodikasi  uchun  fanlararo  aloqalarning 
ahamiyati.
2.Fanning pedagogika fanlari bilan aloqadorligi 
3. Fanning geografiya fanlari bilan aloqadorligi
4. Fanning boshqa fanlar bilan aloqadorligi      1. Geografiya o’qitish metodikasi uchun fanlararo aloqalarning 
ahamiyati.
Geografiya  o`qitish  metodikasi  fani  tabiiy  geografiya  va  iqtisodiy  -  ijtimoiy 
geografiya  fanlarini  va  ularning  tarmoqlarining  mohiyati  va  mazmuniga  chambarchas 
bog`liqdir.  Tabiiy  geografiya  fanini  o`qitish  jarayonini  metodik  jihatlarini  tadqiq  qilishda 
geologiya,  kartografiya va topografiya,   geomorfologiya, landshaftshunoslik, gidrologiya, 
glatsiologiya,  atmosfera  fizikasi,  geokimyo  singari  fanlarning  asosiy  tushuncha  va 
tamoyillariga tayanib ish ko`radi.
Metodika  fani  ijtimoiy  -  iqtisodiy    geografiyani    o`qitish    jarayonini  o`rganar  ekan   
sotsiologiya,  aholishunoslik,  iqtisodiyot,  ijtimoiy  ekologiya,  statistika  singari  fanlarga 
chambarchas bog`langan holda faoliyat ko`rsatadi. 
Metodika  fani  maktabda  o`qitiladigan  barcha  umumta’lim  fanlarining  o`qitish 
metodikalari bilan ham o`zaro bog`langan. Ulardagi emperik qonuniyatlardan o`z sohasini 
o`rganish maqsadida foydalanish imkoniyati  mavjud. 2.Fanning pedagogika fanlari bilan aloqadorligi 
Didaktika fani bilan aloqasi.
Geografiya  o`qitish  metodikasi  fani  o`zining         mohiyati  va  mazmuniga  ko`ra 
pedagogika  fanlari  tizimiga  kiradi.  Shuning  uchun  metodika  fanining    asosiy  tushuncha  va 
tamoyillari  pedagogika  fanining  “Didaktika”   qismi  bilan  chambarchas  bog`liqdir.  Taniqli 
metodist olim  A.M.Pancheshnikova “Geografiya o`qitish metodikasi pedagogika fanining maktab 
geografiya predmetlarida o`z aksini topuvchi proyeksiyasidir”- deb ta’kidlagan edi. 
Geografiya  metodikasi  didaktikaning  asosiy              qoidalarini  geografiya  o’qitish  jarayoniga 
tatbiq  etishda  uning  mazmuniga  xos  hususiyatlarni  ham  e’tiborga  oladi.  Didaktika  geografiya 
o’qitish  jarayonining  tarkibiy  qismlari  o’rtasidagi  qonuniy  va  munosabatlarni  oydinlashtiradi  va 
shu  asosda  o’qitishning  maqsadi,  mazmuni,  metodlari  hamda  o’qitish  jarayonini  jihozlashga  doir 
talablarni  belgilab  beradi.  Didaktika  barcha  fanlar  uchun  ta’limning  umuniy  qonuniyatlari  va 
nazariyalarini  yaratsa,  metodika  didaktikaning  fanlarni  o’qitish  haqidagi  umumiy  nazariyasini 
ma’lum  bir  o’quv  fani,  ya’ni  geografiyani  o’qitish  jarayoniga  tadbiq  etish  bilan  uni  yanada 
aniqlashtiradi  va  to’ldiradi.  Demak,  didaktika  va  geografiya  o’qitish  metodikasi  fanlari 
bir-birini to’ldiradi.  P s i x o l o g i y a   f a n i   b i l a n   a l o q a s i
Psixologiya    fani    o’quvchilardagi   
ruhiy    faoliyatning    umu m iy    qonunyatlarini 
o’rgansa,    gеografiya    o’qitish    mеtodikasi    esa   
o’quvchilarning    ruhiy    faoliyatni,  ularning   
gеografik    bilimlarni    o’zlashtirish    bilan   
bog’liq    bo’lgan    tomonlarni   o’rganadi. 
Gеografiya  prеdmеtini  o’qitishda 
o’quvchilarning  yoshi  ,  bil i mi,  fikrlash 
qobiliyatini  e’tiborga  olmasdan  turib,  ularning 
o’quv  faoliyatiga samarali ta’sir etib bo’lmaydi. 
  Shu    tufayli    gеografiya    o’qitish    mеtodikasi   
psixologiya    fani    bilan  chambarchas 
bog’langan. 3. Fanning geografiya fanlari bilan aloqadorligi
G е ografiya  fani   maktab  g е ografiyasi  mazmunini  asosini  tashkil  qiladi  va 
uning rivojlanishi uchun asos bo’lib hisoblanadi. G е ografiya fanidagi yutuqlar va 
o’zgarishlarni maktab g е ografiyasining mazmunida va tuzilishida aks etib boradi
G е ografiya  fanining  mazmuni  maktab  g е ografiyasining   tuzilishida  aks 
etgan.  Maktab  g е ografiyasi   ikki  qismdan  iborat:  tabiiy  va  iqtisodiy  g е ografiya. 
akad е mik  lits е y   va  kasb-hunar  koll е jlari  uchun  utiladigan   «Amaliy  g е ografiya» 
darsligida injinyerlik g е ografiyasining mazmuni aks etgan
O’quv  vositalari  va  ular  bilan  ishlash  usullari  g е ografiya  fanida qo’llaniladigan  usullar  bilan  
aniqlanadi.  Masalan:  g е ografiyada  k е ng qo’llaniladigan   kartografik  usul,  maktab  g е ografiyasida 
 ham  k е ng  qo’llaniladi (xaritalar  bilan  ishlash),  dalada  olib  boriladigan  tatqiqot  ishlari   maktab 
g е ografiyasida o’tkaziladigan o’quv- sayohatlarda aks etganGеografiya  o’qitish  mеtodikasini gеografiya fani bilan bog’liqligi quyidagilarda 
namoyon bo’ladi Fanning geografiya fanlari bilan aloqadorligi
Geografiya  o`qitish  metodikasi  fani  tabiiy  geografiya  va  iqtisodiy  -  ijtimoiy  geografiya 
fanlarini va ularning tarmoqlarining mohiyati va mazmuniga chambarchas bog`liqdir. Tabiiy 
geografiya  fanini  o`qitish  jarayonini  metodik  jihatlarini  tadqiq  qilishda  geologiya, 
kartografiya va topografiya,  geomorfologiya, landshaftshunoslik, gidrologiya, glyatsiologiya, 
atmosfera fizikasi, geokimyo singari fanlarning asosiy tushuncha va tamoyillariga tayanib ish 
ko`radi.
Metodika  fani  ijtimoiy  -  iqtisodiy    geografiyani    o`qitish    jarayonini  o`rganar  ekan   
sotsiologiya,  aholishunoslik,  iqtisodiyot,  ijtimoiy  ekologiya,  statistika  singari  fanlarga 
chambarchas bog`langan holda faoliyat ko`rsatadi. 
Metodika  fani  maktabda  o`qitiladigan  barcha  umumta’lim  fanlarining  o`qitish 
metodikalari  bilan  ham  o`zaro  bog`langan.  Ulardagi  emperik  qonuniyatlardan  o`z  sohasini 
o`rganish maqsadida foydalanish imkoniyati  mavjud. 4. Fanning boshqa fanlar bilan aloqadorligi 
Kimyo  darslarida  ekologik  materiallardan 
foydalanish  faqat  nazariy  ahamiyat  kasb  etmay  amaliy 
ahamiyatga  ham  ega.  O`quvchilarning  ekologik  meyorlar 
bilan yaqindan tanishishi  ularni quyidagi xulosalarga olib 
keladi:
O`quvchilar  biosferada  ro`y  beradigan  kimyoviy 
o`zgarishlardan  tabiiy  komponentlarning  yaxlitligini  bilib 
oladilar,  ular  tajriba  paytida  sifat  va  miqdoriy 
taqqoslashlardan  foydalanib,  atrof-muhitning 
parametrlarining  miqdoriy  o`zgarishlariga  bog`liq 
ekanligini bilib oladi.
G е ografik  qobiqning  kimyoviy  tarkibini, tabiatni  
kimyoviy    modddalar    bilan    ifloslanishini    va    ularni   
oldini  olish  yo’llarini o’rganishda  maktab  g е ografiyasi  
kimyo  fanining  yutuqlariga  asoslanadi. Fanning biologiya fani bilan aloqasi
Biologiya - o`simlik  va hayvonlarning 
h ayotiy  xususiyatlarini  muhit  bilan  bog`lab 
o`rgatsa,  geografiya  esa  ularni  hududda 
tarqalish sabablarda o`rganadi.
Maktab  geografiyasida  tabiat 
zonalari,  o`simlik,  tuproq,  hayvonot 
dunyosining  iqlimg a   bog`liq  holda  tarqalish 
qonuniyati  o`rganilsa,  zoologiya  darsida  ayrim 
hayvonlarning  qay  tarzda  yashashi  va 
ovqatlanishiga  bog`liq  organizm  tuzilishi 
o`rganiladi.  Geografiyada  mazkur  hayvonning 
qayerda  va  qaysi  sharoitda,  qanday  sababga 
ko`ra shu yerda yashashi o`rganiladi Fanning matematika fani bilan aloqasi
Geografiya  materiallarini  o`zlashtirishda 
matematikada o`tiladigan gradus burchaklarni o`lchash, 
musbat  va  manfiy  sonlar,  foiz  kabi  tushunchalar  katta 
yordam  beradi.  O `quv  yili  o h irida  o`tiladigan 
Geometrik  yasash,  Parallellik,  simmetriya,  uchburchak 
yasash,  umuman  yuzalarni  o`lchashga  oid  mavzular 
geografiya  darslarida  uzunlikni  aniqlash,  yer  yuzasi 
turli  nuqtalari  oralig`ini  o`lchash,  ko`l,  orol,  dengiz 
yuzalarini  hisoblash  uchun  zarur  materiallar 
hisoblanadi.  Matematikadan  olingan  bilimlarga 
tayangan holda mutl o q va nisbiy balandlik tushunchasi, 
ob-havoni  kuzatish natijalarini hisoblash, havodagi  suv 
b u g`i to`yinishi kabi tushunchalar oson o`zlashtiriladi. Fanning fizika fani bilan aloqasi
Maktabda  fizika   fani  bilan  geografiya 
predmetini  bog`lab  o`qitishni  taqozo  qiladi. 
Maktab  fizika  kursining  mazmuni,  o`qituvchiga, 
o`quvchilarda  dunyoning  moddiyligi  va  undagi 
hodisalarning  bir-biriga  bog`liq  ekanligi,  bu 
hodisalar  qonuniyatlarini  bilish  mumkinligi  va  bu 
qonuniyatlarning  amaliy  faoliyatimizda  ishlatilishi 
to`g`risida  tasavvur  hosil  qilishga  imkon  beradi. 
fizika  bo`yicha  bu  qonuniyatlarning  mohiyatini 
bilish,  jumladan,  atmosferada  bo`ladigan  elektr 
hodisalarini,  quyosh  va  oy  tutilishlarini  o`rganish, 
o`quvchilarga  raketalarning  uchishi  to`g`risida 
kinofilmlarni  ko`rsatish,  o`quvchilarni  ilmiy-
ateistik ruhda tarbiyalashga aniq material bo`ladi. Fanning  ona tili, rus tili va adabiyot, chet tili  fanlari bilan 
aloqadorligi
Geografiya  o`qituvchisining  ona  tili,  rus  tili  va  adabiyot,  chet  tili  o`qituvchilari  bilan 
bog`lanishlari, darsda mavzuga doir, darsning samaraliligini oshirishga doir o`quvchilarga biron-bir 
narsa  o`qib  berishi  va  ayrim  hodisalarning  badiiy  tasviri  bo`lgan  adabiy  kitoblarni  tanlab  olishda 
katta imkoniyat tug`diradi.
Yozuvsiz  xarita  ishlatilganda  o`quvchilar  shahar  va  daryo,  ko`l,  okean,  dengiz  va 
boshqalarning  nomlarini  topib  yozadilar.  Biroq,  hunuk  va  noto`g`ri  yozish  hollari  ham  uchraydi. 
O`qituvchi  o`quvchilarning  hatolarini  har  tomonlama  tekshirib,  ogohlantirib  baholashi  kerak. 
Boshqa predmet o`qituvchilari yagona orfografik rejimga itoat qilgan holda ish ko`rishlari lozim.
Boshqa  predmet  o`qituvchilari  ham  nazorat  ish  olganlarida  o`quvchining  ishlaridagi  imlo-
hatolariga,  jumlalarning  tuzilishiga  e’tibor  bersalar,  o`quvchilarning  savodxonliklari  orta  boradi. 
Maktabda yagona talaffuz va orfografik barqaror bo`lishiga muvaffaq bo`linadi. Fanning tarix fani bilan aloqasi
Geografiya  materiallarni  o`qitishda  tarixiy   masalalarga  ham  ko`p  duch  kelamiz.  Geografiya  va 
tarixning  o`zaro  bog`lanishi  alohida  o`rin  tutadi.  “Tarix  va  geografiya-opa-singildir ”- degan  edi 
mashhur geograf-metodist V.P. Budanov.
Tabiiy  geografiya  hodisalarining  turg`unlikda  emas,  asl  mavjud  narsadek  emas,  balki  doimo 
o`zgarib  turadigan  jarayonlar  deb  qarash  kerak.  O`qituvchilar  hozir  yer  yuzida  mavjud  narsalarning 
hammasi  doimo  hozirgidek  turmaganligi  va  doimo  shu  xilda  qolmasligini  tushunib  olishlari  kerak. 
Geografiya  predmeti  tarixidan  materiallarining  o`qitilishiga  ancha    katta  yordam  beradi.  Ma’lumki, 
maktabda geografiya predmetining o`qitilishi o`quvchilarni xaritani tushunishga va bilishga o`rgatadi. 
Busiz  tarixiy  bilimlarni  puxta  egallash  mumkin  emas.  Bundan  tashqari  geografiya  tarixni  hozirgi 
hayot  bilan  bog`laydi.  Hozirgi  zamon  uchun  tarixning  muhimligini  aniq  misollarda  ko`rsatib 
beradi.Bu haqda ko`p yerlarni sayohat qilgan fransuz geografi Elize Rek (1830-1905) shunday degan 
edi: “Geografiya – bugungi kunning tarixidir, tarix esa o`tgan kunning geografiyasidir”. Shunga ko`ra 
geografiya va tarix o`qituvchilari hamkorlikda ishlashlari maqsadga muvofiqdir. Fanning boshqa 
fanlar bilan aloqasi Tarix M	atem	atika  	
B	iologiya  	F	izika  	
Psixologiya 
Kimyo  geografiya tarixni hozirgi hayot 
bilan bog`laydi. Hozirgi zamon 
uchun tarixning muhimligini aniq 
misollarda ko`rsatib beradi yer yuzasi turli nuqtalari 
oralig`ini o`lchash, ko`l, orol, 
dengiz yuzalarini hisoblash 
uchun zarur materiallar 
hisoblanadi
Biologiya - o`simlik va 
hayvonlarning  h ayotiy 
xususiyatlarini muhit bilan 
bog`lab o`rgatsa, geografiya 
esa ularni hududda tarqalish 
sabablarda o`rganadi.G е ografik  qobiqning  kimyoviy  tarkibini, tabiatni  
kimyoviy  modddalar  bilan  ifloslanishini  va  ularni  oldini  
olish  yo’llarini o’rganishda  maktab  g е ografiyasi  kimyo  
fanining  yutuqlariga  asoslanadi.atmosferada bo`ladigan 
elektr hodisalarini, quyosh 
va oy tutilishlarini 
o`rgan adiPsixologiya  fani  o’quvchilardagi  ruhiy  faoliyatning  
umu m iy  qonunyatlarini o’rgansa,  gеografiya  o’qitish  
mеtodikasi  esa  o’quvchilarning  ruhiy  faoliyatni, 
ularning  gеografik  bilimlarni  o’zlashtirish  bilan  bog’liq 
 bo’lgan  tomonlarni   o’rganadi

M a v z u : J a h o n i q t i s o d i y g e o g r a fi y a s i k u r s i n i n g m e t o d i k a s i

R E J A : 1. Geografiya o’qitish metodikasi uchun fanlararo aloqalarning ahamiyati. 2.Fanning pedagogika fanlari bilan aloqadorligi 3. Fanning geografiya fanlari bilan aloqadorligi 4. Fanning boshqa fanlar bilan aloqadorligi

1. Geografiya o’qitish metodikasi uchun fanlararo aloqalarning ahamiyati. Geografiya o`qitish metodikasi fani tabiiy geografiya va iqtisodiy - ijtimoiy geografiya fanlarini va ularning tarmoqlarining mohiyati va mazmuniga chambarchas bog`liqdir. Tabiiy geografiya fanini o`qitish jarayonini metodik jihatlarini tadqiq qilishda geologiya, kartografiya va topografiya, geomorfologiya, landshaftshunoslik, gidrologiya, glatsiologiya, atmosfera fizikasi, geokimyo singari fanlarning asosiy tushuncha va tamoyillariga tayanib ish ko`radi. Metodika fani ijtimoiy - iqtisodiy geografiyani o`qitish jarayonini o`rganar ekan sotsiologiya, aholishunoslik, iqtisodiyot, ijtimoiy ekologiya, statistika singari fanlarga chambarchas bog`langan holda faoliyat ko`rsatadi. Metodika fani maktabda o`qitiladigan barcha umumta’lim fanlarining o`qitish metodikalari bilan ham o`zaro bog`langan. Ulardagi emperik qonuniyatlardan o`z sohasini o`rganish maqsadida foydalanish imkoniyati mavjud.

2.Fanning pedagogika fanlari bilan aloqadorligi Didaktika fani bilan aloqasi. Geografiya o`qitish metodikasi fani o`zining mohiyati va mazmuniga ko`ra pedagogika fanlari tizimiga kiradi. Shuning uchun metodika fanining asosiy tushuncha va tamoyillari pedagogika fanining “Didaktika” qismi bilan chambarchas bog`liqdir. Taniqli metodist olim A.M.Pancheshnikova “Geografiya o`qitish metodikasi pedagogika fanining maktab geografiya predmetlarida o`z aksini topuvchi proyeksiyasidir”- deb ta’kidlagan edi. Geografiya metodikasi didaktikaning asosiy qoidalarini geografiya o’qitish jarayoniga tatbiq etishda uning mazmuniga xos hususiyatlarni ham e’tiborga oladi. Didaktika geografiya o’qitish jarayonining tarkibiy qismlari o’rtasidagi qonuniy va munosabatlarni oydinlashtiradi va shu asosda o’qitishning maqsadi, mazmuni, metodlari hamda o’qitish jarayonini jihozlashga doir talablarni belgilab beradi. Didaktika barcha fanlar uchun ta’limning umuniy qonuniyatlari va nazariyalarini yaratsa, metodika didaktikaning fanlarni o’qitish haqidagi umumiy nazariyasini ma’lum bir o’quv fani, ya’ni geografiyani o’qitish jarayoniga tadbiq etish bilan uni yanada aniqlashtiradi va to’ldiradi. Demak, didaktika va geografiya o’qitish metodikasi fanlari bir-birini to’ldiradi.

P s i x o l o g i y a f a n i b i l a n a l o q a s i Psixologiya fani o’quvchilardagi ruhiy faoliyatning umu m iy qonunyatlarini o’rgansa, gеografiya o’qitish mеtodikasi esa o’quvchilarning ruhiy faoliyatni, ularning gеografik bilimlarni o’zlashtirish bilan bog’liq bo’lgan tomonlarni o’rganadi. Gеografiya prеdmеtini o’qitishda o’quvchilarning yoshi , bil i mi, fikrlash qobiliyatini e’tiborga olmasdan turib, ularning o’quv faoliyatiga samarali ta’sir etib bo’lmaydi. Shu tufayli gеografiya o’qitish mеtodikasi psixologiya fani bilan chambarchas bog’langan.