logo

Jahon transporti geografiyasi

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

4009.2392578125 KB
  Jahon transporti  geografiyasi •
Ma’lumki, transport iqtisodiyotning muhim tarmog‘i bo‘lib, 
ishlabchiqarish va  aholining yuklarga ehtiyojlarini o‘z vaqtida 
muttasil ta’minlab turadi. Shu bilan birga u  davlatlararo 
mahsulot va xizmatlar almashinuvini ta’minlab, xalqaro 
iqtisodiy aloqalarning amalga oshirilishida asos bo‘lib xizmat 
qiladi. Transport tizimini haqli ravishda jahon iqtisodiyotining 
«qontomiri»  deb  ham  nomlashadi.  FTI  transportning  
yanada  rivojlanishiga, uning yangi turlari paydo bo‘lishiga 
sababchi bo‘ldi. Transport tarmoqlari rivojlanishi  davlatlarning 
 ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlanganlik  darajasi,  maydoni,  
hududining  o‘zlashtirilganligi  kabi  omillar  bilan  bog‘liq.  •
Tez  rivojlanib  borayotgan  jahon  transporti  murakkab  va  
o‘ziga  xos tarmoqlar tizimini tashkil etadi. Ular quruqlik 
(temiryo‘l, avtomobil va quvur), suv (dengiz va daryo) hamda 
havo transporti tarmoqlariga bo‘linadi.Avtomobil  transporti  
keng  tarqalgan  transport  turi  hisoblanib,  u  XX  asrda  keng  
rivojlandi.  Mazkur  transport  turida  «eshikdan-eshikkacha»  
olib borib  qo‘yish  imkoniyatining  mavjudligi  uning  eng  
ommabop  transport turiga  aylanishiga  sababchi  bo‘ldi. 
Avtomobil  yo‘llarning  jahon  bo‘yicha  umumiy  uzunligi  28  
mln.  km  dan  ortiq  bo‘lib,  mazkur  ko‘rsatkichga ko‘ra 
AQSH, Hindiston, Xitoy, Braziliya, Rossiya kabi davlatlar 
yetak chilik  qiladi.  Ma’lumotlarga  ko‘ra,  jahon  
davlatlaridagi  avtomobillarning umumiy  soni  1  mlrd.dan  
ortiq  bo‘lib,  ularning  katta  qismi  rivojlangan davlatlar  
hissasiga  to‘g‘ri  keladi.  •
Temir  yo‘l  transporti  sanoat  inqilobi  davrida  
paydo  bo‘lgan,  FTI  yutuqlari  natijasida  
zamonaviy  ko‘rinishga  ega  bo‘lgan  quruqlik  
transport  tarmog‘iga  aylandi.  Katta  miqdordagi  
sanoat  va  qishloq  xo‘jaligi yuklarini    uzoq  
masofalarga  yetkazib  berish  xususiyatiga  ega  
ekanligi bilan  ajralib  turadi.  Temir  yo‘llar  
umumiy  uzunligi  jahonda,  taxminan, 1,2 mln. km 
bo‘lib, AQSH, Xitoy, Rossiya, Hindiston, Kanada 
davlatlari bu  borada  peshqadam  hisoblanadi.  •
Quvur transporti suyuq, gazsimon ko‘rinishdagi yuklarni uzoq masofaga 
yetkazib berishga mo‘ljallangan transport tarmog‘i hisoblanadi. Unda, 
asosan,  tabiiy  gaz,  neft  va  neft  mahsulotlarini  tashish  jarayoni  
amalga oshiriladi.  U  tannarxning  pastligi,  yuklarni  bir  maromda  
kerakli  manzilga  yetkazib  bera  olish  imkonining  borligi  hamda  
atrof-muhitga  salbiy ta’sirning pastligi bilan ajralib turadi. Gaz va neft 
quvurlarining umumiy uzunligi 2 mln. km ga yaqin bo‘lib, ularning 
asosiy qismi neft-gaz qazib oluvchi davlatlar hududiga to‘g‘ri keladi. 
Neft quvurlari uzunligi bo‘yicha AQSH, Rossiya, Kanada, Xitoy, Saudiya 
Arabistoni, gaz quvurlari uzunligi bo‘yicha esa AQSH, Rossiya, Kanada, 
Germaniya, Fransiya kabi davlatlar yetakchilik  qiladi.   •
Suv transporti – transportning tabiiy (daryolar, 
ko‘llar, dengizlar, okeanlar)  va  sun’iy  suv  
yo‘llari  (kanallar,  suv  omborlari)  orqali  
yuklar  va yo‘lovchilar  tashiydigan  turi  
hisoblanadi.  U  dengiz  va  daryo  transporti 
turlarini  o‘z  tarkibiga  birlashtiradi.   •
Dengiz transporti xalqaro savdoning deyarli 
    80 % ini amalga oshiradi. Dengiz  yo‘llari  
orqali,  asosan,  katta  miqdordagi  suyuq,  
quruq,  sochma ko‘rinishdagi yuklar tashiladi. 
Dengiz transportida yuk tashuv ishlari dengiz 
 savdo  floti  tomonidan  amalga  oshiriladi.  
Yuk  tashish  hajmiga  ko‘ra Panama,  
Liberiya,  Marshall  orollari,  Gretsiya  kabi  
davlatlarning  flotlari yetakchilik  qiladi.  •
Asosiy  dengiz  yo‘llari  turli  mahsulotlarni  ishlab  
chiqaruvchi  va  ularni  iste’mol  qiluvchi  davlatlar  
o‘rtasida  tashkil  qilingan.  Odatda,  Afrika, Lotin  
Amerikasi,  Osiyo,  Avstraliyadan  turli  sanoat  va  
qishloq  xo‘jalik xomashyolari Yevropa, Yaponiya, 
Koreya Respublikasi, Shimoliy Amerika 
mamlakatlariga,  ulardan  esa  aholi  va  xo‘jalik  uchun 
 turli  iste’mol  mahsulotlari  dunyoning  barcha  
hududlariga  yetkazib  beriladi.  Dengiz  transportida 
umumiy yuk tashish hajmining 60 % i Atlantika okeani 
hissasiga to‘g‘ri keladi. Dengiz transport vositalariga 
xizmat ko‘rsatuvchi 2 mingdan ortiq  portlar  mavjud  
bo‘lib,  Shanxay,  Singapur,  Rotterdam  portlari  ular 
orasida  yuk  qabul  qilish  hajmiga  ko‘ra  yetakchilik  
qiladi  •
Dengiz transporti rivojiga xalqaro 
kanallar va dengiz bo‘g‘izlari katta 
ta’sir  ko‘rsatadi.  Xalqaro  kanallar  
orasida  Suvaysh  va  Panama  
kanallarining  ahamiyati  juda  katta.  
Ular  qit’alar  orasidagi  masofalarning 
 qisqarishiga  imkoniyat  beradi.  
Dengiz  bo‘g‘izlari  orasida  eng  ko‘p  
kemalarni o‘tkazadiganlari La-Mansh, 
Eresunn (Zond), Gibraltar, Xormuz, 
Malakka, Bosfor  bo‘g‘izlaridir. •
              Ichki suv transporti daryo, ko‘llar hamda     
kanallar yordamida davlatlarning ichki    
hududlariga yuk va yo‘lovchi tashishni amalga 
oshiradi. Daryo va  ko‘l  transporti  yo‘llarining  
uzunligiga  ko‘ra  jahonda  Rossiya,  Xitoy, AQSH, 
Braziliya, Kanada yetakchilik qiladi. Ichki suv 
transportidan foydalanishda yirik daryo, ko‘l 
hamda kanallarning ahamiyati katta. Bunday 
daryolar  qatoriga Amazonka,  Missisipi,  Dunay, 
Volga, Yanszi,  Kongo  va boshqalar  kiradi.  Ular  
bilan  bir  qatorda  kemalar  qatnovida  
Qirg‘oqbo‘yi (AQSH), Buyuk (Xitoy), Volga-
Boltiq (Rossiya), Reyn-Mayn-Dunay (Germaniya)  
kanallaridan  foydalaniladi.  •
Havo  transporti  yo‘lovchilar,  pochta  va  boshqa  turli  yuklarni 
 tezlik  bilan  tashiydigan  jahondagi  eng  tez  va  qimmat  
transport  tarmog‘i hisoblanadi.  Jahon  bo‘yicha  havo  
transportida  yo‘lovchi  tashish  miqdori  yildan  yilga  ortib  
bormoqda.  Hozirgi  kunda  jahon  yo‘lovchi  tashish miqdorining 
 20%  ga  yaqini  ushbu  transport  tarmog‘iga  to‘g‘ri  kelmoqda. 
 Xalqaro  aloqalar  so‘nggi  davrlarda,  ayniqsa,  Yevropa  bilan  
Shimoliy Amerika  davlatlari  o‘rtasida  faol  kechmoqda.  Hisob-
kitoblarga  ko‘ra, Atlantika  okeani  ustida  bir  vaqtning  o‘zida  
yuzdan  ortiq  havo  laynerlari har ikki tomonga qarab 
harakatda bo‘ladi. Mazkur transport tarmog‘ining rivojlanishida 
aeroportlarning o‘rni juda katta. Yo‘lovchilarni qabul qilish 
miqdoriga ko‘ra Atlanta (AQSH), Pekin (Xitoy), Dubay (BAA) 
aeroportlari  peshqadam  hisoblanadi.

Jahon transporti geografiyasi

• Ma’lumki, transport iqtisodiyotning muhim tarmog‘i bo‘lib, ishlabchiqarish va aholining yuklarga ehtiyojlarini o‘z vaqtida muttasil ta’minlab turadi. Shu bilan birga u davlatlararo mahsulot va xizmatlar almashinuvini ta’minlab, xalqaro iqtisodiy aloqalarning amalga oshirilishida asos bo‘lib xizmat qiladi. Transport tizimini haqli ravishda jahon iqtisodiyotining «qontomiri» deb ham nomlashadi. FTI transportning yanada rivojlanishiga, uning yangi turlari paydo bo‘lishiga sababchi bo‘ldi. Transport tarmoqlari rivojlanishi davlatlarning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanganlik darajasi, maydoni, hududining o‘zlashtirilganligi kabi omillar bilan bog‘liq.

• Tez rivojlanib borayotgan jahon transporti murakkab va o‘ziga xos tarmoqlar tizimini tashkil etadi. Ular quruqlik (temiryo‘l, avtomobil va quvur), suv (dengiz va daryo) hamda havo transporti tarmoqlariga bo‘linadi.Avtomobil transporti keng tarqalgan transport turi hisoblanib, u XX asrda keng rivojlandi. Mazkur transport turida «eshikdan-eshikkacha» olib borib qo‘yish imkoniyatining mavjudligi uning eng ommabop transport turiga aylanishiga sababchi bo‘ldi. Avtomobil yo‘llarning jahon bo‘yicha umumiy uzunligi 28 mln. km dan ortiq bo‘lib, mazkur ko‘rsatkichga ko‘ra AQSH, Hindiston, Xitoy, Braziliya, Rossiya kabi davlatlar yetak chilik qiladi. Ma’lumotlarga ko‘ra, jahon davlatlaridagi avtomobillarning umumiy soni 1 mlrd.dan ortiq bo‘lib, ularning katta qismi rivojlangan davlatlar hissasiga to‘g‘ri keladi.