logo

Maktabgacha yoshdagi bolalar psixologiyasi

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

621.7763671875 KB
MAVZU:   Mak t abgacha  
y oshdagi bolalar  
psixologiy asi.   •
                        Reja. 
• 1. Kichik maktabgacha yoshdagi bolalarning 
psixologik  
• xususiyatlari. 
• 2.   Katta va o’rta maktabgacha yoshdagi bolalarning 
shaxs sifatida shakllanishida kattalarning o’rni 
• 3. Bolaning psixik rivojlanishida o‘yinning roli.    KO'PINCHA OTA-ONALAR O'ZLARI BILMAGAN 
HOLDA BOLADA SALBIY HIS-TUYG'ULARNI 
QO'ZG'ATADILAR: ULAR O'YNASHNI 
XOHLAGANLARIDA UXLASHADI, "UNCHALIK 
MAZALI BO'LMAGAN" SHO'RVA ISTE'MOL 
QILADILAR, SEVIMLI O'YINCHOQLARINI 
QO'YADILAR VA UYDAN PIYODA KETADILAR. 
SHUNDAY QILIB, CHAQALOQ KATTALARGA ZARAR 
ETKAZISH VA O'Z NOROZILIGINI BILDIRISH ISTAGI 
BOR. 2-4 YOSHLI BOLALARNING AXLOQIY 
TARBIYASI KATTALARNING DOIMIY IJOBIY 
NAMUNASI BILAN AMALGA OSHIRILISHI KERAK.  Bola 2.5 yoshda:
Kamida 3 so'zdan iborat gap gapiradi;
Ranglarni biladi;
Stul ustiga bemalol chiqadi;
Narvonga chiqadi;
Sakraydi;
Velosiped haydaydi;
Kiyimini yechib kiya oladi;
O'zi ovqatlanadi;
Kitob ko'rishni yaxshi ko'radi;
Ashula aytadi;
She'r yodlay oladi;
Ertak aytib beradi;      Bola  3 yoshda:
Kamida 3 so’zdan iborat gap gapiradi;
Ranglarni biladi;
Stul ustiga bemalol chiqadi;
Narvonga chiqadi;
Sakraydi;
Kiyimini yechib kiya oladi;
Poyafzalini kiyadi;
O’zi ovqatlanadi;
Kitob ko’rishni yaxshi ko’radi;
Ashula aytadi;
She’r yodlay oladi;
Ertak aytib beradi;
Do’stlashadi;    To'rt yoshga kelib nutqda katta o'zgarishlar yuz beradi: 9 ta so‘zdan 
iborat gaplar tuzing. Ko‘plikdan foydalaning. Ular o'zlarining shaxsiy 
ma'lumotlarini bilishadi - ismi, familiyasi, uy manzili. Odamlarning 
kasblarini nomlang. Suhbatni davom ettiring. Ular she'r 
o'rganishlari mumkin.  TO'RT YOSHGA KELIB NUTQDA KATTA 
O'ZGARISHLAR YUZ BERADI: 9 TA SO‘ZDAN 
IBORAT GAPLAR TUZING. KO‘PLIKDAN 
FOYDALANING. ULAR O'ZLARINING 
SHAXSIY MA'LUMOTLARINI BILISHADI - 
ISMI, FAMILIYASI, UY MANZILI. 
ODAMLARNING KASBLARINI NOMLANG.     • Ko‘p savol berish va hamma narsaga qiziqish 5 yoshli bolalarning odati. 
Bu davrda ularning savollariga nihoyatda jiddiy va o‘ylab javob berish 
lozim. Ular hozir har bir gapga haqiqatdek qaraydilar. Bola bu davrda u 
bilan suhbat olib borishligini yaxshi ko‘radi.
• Besh yoshli bolalarda tasavvur qilish qobiliyat juda kuchli bo‘ladi. Ba’zida 
ular tasavvur bilan haqiqatni adashtirib yuboradilar. Shunda ularni 
yolg‘onchiga chiqarishga shoshilmaslik kerak. Aslida bu davrda bola juda 
ko‘p tasavvur qilgani uchun ba’zi o‘ylab topgan narsalarni haqiqatdek 
so‘zlaydi. Agar bola yolg‘onni ma’lum bir maqsadda ishlatayotgan bo‘lsa, u 
holda unga haqiqat qanchalik yaxshi ekanligini tushuntirib berish kerak.  Besh yoshli bola:
O‘qishni o‘rganishni boshlashi mumkin;
Fasllarni ajratadi va xodisalar bilan bog‘lay oladi;
Ma’noli chizadi;
Ko‘rgan narsasini ta’riflab bera oladi;
Multfilm ko‘rishni yaxshi ko‘radi;
Sanashni biladi;
Ko‘rsatib bersa, qog‘oz va plastelindan har xil narsalar yasay oladi;
Ko‘p savol beradi;
Kitobning rasmlariga qarab ertak aytib bera oladi.
Jismoniy mashg‘ulotlarni bajara oladi;
Tishini mustaqil ravishda yuvadi;
Xonasini yig‘ishtira oladi;
Bo‘yoqlarda chiza oladi.    • Bu yoshdagi rivojlanish o'ziga xos xususiyatlarga ega:
• Maqsadli ta'limga katta e'tibor bering. Agar ilgari mashg'ulotlar 
o'zboshimchalik bilan bo'lgan bo'lsa, endi maktabgacha yoshdagi bolaga 
nima qilish kerakligini o'rgatish juda muhim.
• Unutmang, unga hali o'yinlar kerak. Garchi maktabga tayyorgarlik ko'rish 
uchun noto'g'ri fikr bildirilgan bo'lsa -da, bunda o'yin faoliyati muhim 
qismni tashkil qiladi.
• Bu yoshdagi bola hali ham o'z vaqtida yo'naltirilmagan va har qanday 
mashg'ulotga necha daqiqa sarflashini bilmaydi.
• Maktabgacha tarbiyachi qiziqqan narsalarni eslab qoladi, lekin u tezda 
unutadi.

MAVZU: Mak t abgacha y oshdagi bolalar psixologiy asi.

• Reja. • 1. Kichik maktabgacha yoshdagi bolalarning psixologik • xususiyatlari. • 2. Katta va o’rta maktabgacha yoshdagi bolalarning shaxs sifatida shakllanishida kattalarning o’rni • 3. Bolaning psixik rivojlanishida o‘yinning roli.

KO'PINCHA OTA-ONALAR O'ZLARI BILMAGAN HOLDA BOLADA SALBIY HIS-TUYG'ULARNI QO'ZG'ATADILAR: ULAR O'YNASHNI XOHLAGANLARIDA UXLASHADI, "UNCHALIK MAZALI BO'LMAGAN" SHO'RVA ISTE'MOL QILADILAR, SEVIMLI O'YINCHOQLARINI QO'YADILAR VA UYDAN PIYODA KETADILAR. SHUNDAY QILIB, CHAQALOQ KATTALARGA ZARAR ETKAZISH VA O'Z NOROZILIGINI BILDIRISH ISTAGI BOR. 2-4 YOSHLI BOLALARNING AXLOQIY TARBIYASI KATTALARNING DOIMIY IJOBIY NAMUNASI BILAN AMALGA OSHIRILISHI KERAK.

Bola 2.5 yoshda: Kamida 3 so'zdan iborat gap gapiradi; Ranglarni biladi; Stul ustiga bemalol chiqadi; Narvonga chiqadi; Sakraydi; Velosiped haydaydi; Kiyimini yechib kiya oladi; O'zi ovqatlanadi; Kitob ko'rishni yaxshi ko'radi; Ashula aytadi; She'r yodlay oladi; Ertak aytib beradi;