logo

muso al xorazmiyning gumanitar fanlarga qushgan hissasi

Yuklangan vaqt:

23.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1253.4609375 KB
BAJARDI: 	BAYITOV	SH	
TEKSHIRDI:NARMANOV	F MAVZU:MUSO	AL	XORAZMIY	GUMANITAR 	
FANLARGA 	QO	ʻSHGAN	HISSASI.	
•	Reja:	
•	1.Al 	Xorazmiy	hayoti va ijodi	
•	2.Al 	Xorazmiy	asarlari tahlili	
•	3.Al 	Xorazmiyning	,,	Aljabr	val muqobala” 	
asarini tahlili. •	Xorazmiy	,	Abu Jaʼfar (Abu Abdulloh) 	
Muhammad ibn Muso al	-	
Xorazmiy	(783,	Xiva	—	850,	Bagʻdod	)	—	
xorazmlik	matematik	,	astronom	, geograf, 	
fan tarixidagi ilk qomusiy olimlardan. 
Zahiriddin va Firdavs qoʻlida tahsil olgani 
bilan birga ishlagan. •	Dastlabki  maʼlumotni	Xiva	shahrida  olgan va yetuk olim boʻlib 	
shakllangan.  Bunda  arab istilosidan  soʻng  muayyan darajada 
saqlanib  qolgan qadimgi	Xorazm fani	anʼanalari asosiy rol 	
oʻynagan.	Xalifa Horun ar Rashidning	oʻgʻli  va 	
uning	Xurosondagi	voliysi	al Maʼmun	huzuriga	—	Marvga	taklif 	
etilgan.  819	-yilda	Bagʻdodni	egallagan  al Maʼmun	Markaziy 	
Osiyolik	olimlardan  Xorazmiy,	Ahmad al Fargʻoniy	,	Habash al 	
Hosib Marvaziy	,	Abul  Abbos  Javhariy	va boshqalarni  oʻzi bilan  olib 	
ketib,  oʻziga xos ilmiy jamoa tashkil  etgan. •	Bu jamoa fan tarixidagi 	dastlabki	rosmana	
akademiya deb qaraladigan ilmiy 
muassasa	—	„Bayt ul 	
Hikmat“	(„Donishmandlik uyi“)	ning	
asosini tashkil etgan. Bu akademiyada 
Xorazmiy	yetakchi olim va ilmiy rahbar 	
boʻlgan	. U shu davrdan boshlab 	
Bagʻdodda	al	Maʼmun	(813	-	833), 	soʻng	al	
Moʻʼtasim	(833	-	842),	al	Vosiq	(842	-	847) 	
xalifaligi davrlarida yashab ijod etgan. •	Miloddan avvalgi 6	-asrdan milodiy 5	-asrgacha ravnaq topgan yunon 	
madaniyati 4	-asrga kelib inqirozga yuz tutdi. 415	-yilda yunon fanining 	
xazinasi 	bo	ʻlgan	Iskandariya kutubxonasi 	vayron	qilinib, minglab kitoblar 	
yoqib yuborildi. Natijada fan taraqqiyotdan 	to	ʻxtab	, hatto 	qo	ʻlga	kiritilgan 	
yutuqlar ham unutila boshladi. 4	-8	-asrlarda olis Xitoy va Hindistondagi 	
ayrim olimlar faoliyatini hisobga olmaganda 	Konstantinopol	(Vizantiya	) 	
va 	Gandishapurda	(Eronning hozirgi 	Huziston	viloyatida) jon saqlagan 	
yunon olimlari,  ayrim 	suryoniy	, yahudiy va nasroniy ruhoniylari omon 	
qolgan yunoncha kitoblarni saqlash, tarjima qilish, 	sharxlar	bitish 	
bilangina 	shug	ʻullangan	, 	diniy	ehtiyojlar tufayli ayrim astronomik 	
kuzatuvlargina	olib borilgan. •	9	-asrda	Arab xalifaligi	kuchayib, uning poytaxti Bagʻdod ulkan 	
iqtisodiy	-ijtimoiy markazga aylandi va bu yerga ilm ahli oqib 	
kela boshladi.	Al Hajjoj  ibn Matar al Kufiy	,	Abu Zakariyya Yahyo 	
ibn al Bitrik	,	Huaayn ibn Ishoq	,	Qusta ibn Luqo al Baalbakiy	va 	
boshqa yunon olimlarining asarlarini,	Muhammad  al 	
Fazariy	,	Yaʼqub ibn Tariq	va boshqa olimlar	hind 	
tilidagi	kitoblarni	arab tiliga	tarjima  qila boshladilar, arab tilida 	
dastlabki sharxlar  bitildi. Lekin fan yangi marralarni  egallashi 
uchun uni yangi rivojlanish bosqichiga koʻtarish lozim edi. Fan 
tarixchisi	Adam Mets	iborasi bilan	„Musulmon renessansi“	deb 	
atalgan fan tarixidagi bu hodisa birinchi navbatda Xorazmiy 
nomi va ilmiy jasorati bilan bogʻliq. •	Xorazmiy	Bagʻdodda	yunon fanining 	
yutuqlarini 	oʻrganadi	, hind va 	eron	manbalari, 	
hatto bevosita	Bobildan	kelgan ayrim faktlar 	
hamda xitoy manbalari  bilan ham tanishadi, 
ularni 	oʻzining	muhim kashfiyotlari bilan 	
boyitadi va fan tarixida abadiy iz qoldirgan 
fundamental	asarlar  yaratadi. Shuning uchun 	
Xorazmiy	oʻzigacha	mavjud 	boʻlgan	sivilizatsiya 	
merosini sintez qilib, boyitib jahonga yoygan 
fan dahosi hisoblanadi.  •	Uning muqaddimasida kitob nima maqsadda yozilgani 
bayon qilinadi: „Men arifmetikaning oddiy va murakkab 
masalalarini oʻz ichiga oluvchi „Aljabr val muqobala 
hisobi haqida qisqacha kitob“ni yozdim, chunki meros 
taqsimlashda, vasiyatnoma tuzishda, mol taqsimlashda, 
adliya ishlarida, savdoda va har qanday bitimlarda, 
shuningdek, yer oʻlchashda, kanallar 
oʻtkazishda,	geometriyada	va boshqa shunga oʻxshash 	
turli ishlarda kishilar uchun bu zarurdir.“ •	Kitob uch qism (kitob)dan iborat. Uning 15 bobli birinchi qismi 
„Kitob almuxtasar filjabr valmuqobala“  deb nomlangan va sof 
matematik faktlar bayoniga bagʻishlangan. Xususan, unda 
Qadimiy Bobildan maʼlum boʻlgan birinchi va ikkinchi darajali 
tenglamalarni yechish usullari bayon qilingan. Xorazmiy  manfiy 
sonlardan foydalanmagani  uchun tenglamalarni quyidagi 
koʻrinishda qaraydi: ax2=bx, ax1=c, bx=c, ax2+bx=c,  ax2+c=bx, 
ax2=bx+c.  (Ular hozirgi fan tilida	birinchi va ikkinchi darajali 	
tenglamalarning	musbat sonlar yarimmaydoni  ustidagi kanonik 	
koʻrinishlaridir). •	Kitobning qolgan ikki qismi „Vasiyatlar kitobi“ va „Takdir 
aylanishlari hisobi haqida“ deb nomlanib, musulmon 
fikri boʻyicha, meros taqsimlashga oid masalalar algebra 
usullari bilan qanday hal etilishi koʻrsatilgan.	
•	Shunday qilib, „Aljabr valmuqobala hisobi haqida 
qisqacha kitob“ algebra asoslari hamda algebrani 
amalda tatbiq etishga bagʻishlangan mukammal darslik 
boʻlgan. •	Adabiyotlar:	
•	Tanlangan asarlar, Toshkent, 1983.	
•	Matematicheskiye	traktati, Toshkent, 1964.	
•	Astronomicheskiye	traktati, Toshkent, 1983.	
•	Sirajiddinov	S. X., 	Matviyevskaya	G. P., 	AlXorezmi	—	vidayushiysya	matematik 	
i astronom 	srednevekovya	, Moskva, 1983.	
•	Salye	M. A., 	MuxammedalXorezmi	—	velikiy	uzbekskiy	uchyoniy	, Toshkent, 	
1954.	
•	Salye	M. A., 	Ulugʻ	oʻzbek	olimi Muhammad 	al	-Xorazmiy	, T., 1955.	
•	Abdurahmonov	A., 	AlXorazmiy	—	buyuk	matematik, Toshkent, 1983.

BAJARDI: BAYITOV SH TEKSHIRDI:NARMANOV F

MAVZU:MUSO AL XORAZMIY GUMANITAR FANLARGA QO ʻSHGAN HISSASI. • Reja: • 1.Al Xorazmiy hayoti va ijodi • 2.Al Xorazmiy asarlari tahlili • 3.Al Xorazmiyning ,, Aljabr val muqobala” asarini tahlili.

• Xorazmiy , Abu Jaʼfar (Abu Abdulloh) Muhammad ibn Muso al - Xorazmiy (783, Xiva — 850, Bagʻdod ) — xorazmlik matematik , astronom , geograf, fan tarixidagi ilk qomusiy olimlardan. Zahiriddin va Firdavs qoʻlida tahsil olgani bilan birga ishlagan.

• Dastlabki maʼlumotni Xiva shahrida olgan va yetuk olim boʻlib shakllangan. Bunda arab istilosidan soʻng muayyan darajada saqlanib qolgan qadimgi Xorazm fani anʼanalari asosiy rol oʻynagan. Xalifa Horun ar Rashidning oʻgʻli va uning Xurosondagi voliysi al Maʼmun huzuriga — Marvga taklif etilgan. 819 -yilda Bagʻdodni egallagan al Maʼmun Markaziy Osiyolik olimlardan Xorazmiy, Ahmad al Fargʻoniy , Habash al Hosib Marvaziy , Abul Abbos Javhariy va boshqalarni oʻzi bilan olib ketib, oʻziga xos ilmiy jamoa tashkil etgan.

• Bu jamoa fan tarixidagi dastlabki rosmana akademiya deb qaraladigan ilmiy muassasa — „Bayt ul Hikmat“ („Donishmandlik uyi“) ning asosini tashkil etgan. Bu akademiyada Xorazmiy yetakchi olim va ilmiy rahbar boʻlgan . U shu davrdan boshlab Bagʻdodda al Maʼmun (813 - 833), soʻng al Moʻʼtasim (833 - 842), al Vosiq (842 - 847) xalifaligi davrlarida yashab ijod etgan.