Muso al-Xorazmiyning didaktik g’oyalari
Muso al-Xorazmiyning didaktik g’oyalari
Reja: Sharq Uyg‘onish davrida ilm-fan va madaniyat Muhammad ibn Muso al- Xorazmiyning ilmiy merosi Muso al-Xorazmiyning didaktik g’oyalari
Qomusiy olimlar o ’ z ilmiy merosida ta’limiy-axloqiy asarlar yaratishga ham katta e’tibor berib, bu asarlarda ilgari surilgan g‘oyalar insonning ham aqliy, ham axloqiy, estetik va jismoniy jihatdan kamol topishida, pedagogik fikr taraqqiyotida katta ahamiyatga ega bo ’ ldi.Shuningdek, Sharq uyg ’ onish davrida sof pedagogik asarlar ham yaratilib, ta’lim-tarbiyada inson takomilining xususiy va umumiy metodlari haqida o ’ lmas ta’limoti bilan nom qoldirgan tarbiyashunos olimlar ham maydonga chiqdi .
Xorazmiy o‘z davrigacha bo‘lgan qadimiy matematika fani rivojlangan mamlakatlar bobil, yunoniston Hindiston, Xitoy, Misrdagi deyarli barcha matematiklarning kashfiyotlarini o‘rgandi. O’zi hayotiy talablar nuqtayi nazarida ulardan farq etuvchi yangi kashfiyot yaratdi.
Muhammad al-Xorazmiy ilmiy merosi bilan bilish nazariyasiga o ’ zining ulkan hissasini qo‘shdi. “A l -kitob al- muxtasar fi-hisob al- jabr va al- muqobala” asarida (“aljabr val muqobala hisobi haqida qisqacha kitob”) sonli kvadrat va chiziqli tenglamalar va ularni yechish yo ’ liarini bayon etadi. Bu asar uch qismdan iboratdir. Birinchisi algebraik qism. Uning oxirida savdo muomalasiga oid kichik bir bo ’l im kiritiladi; ikkinch i si, geometrik qism-algebraik usul qo ’l lab o‘lchashlar haqida; uchinchi qism vasiyatlar haqida bo ’ lib, muallif uni “Vasiyatlar kitobi” deb ataydi.